Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Börja gymma

10618 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Beurer BF 800 (Personvågar) 1 3.571428 (6) Inga priser
Apple Watch Sport 42mm with Sport Band (Smartwatch) 9 7.571428 (20) Inga priser

Postad 25 November 2014 - 14:55

funkyjunky
  • funkyjunky
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Förstår inte vad det har att göra med vad jag skrev.

Postad 25 November 2014 - 15:38

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0

Förstår inte vad det har att göra med vad jag skrev.

Tråkigt för dig

Postad 25 November 2014 - 17:14

funkyjunky
  • funkyjunky
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Att det finns personer som klarar av att enkelt lägga från sig 65 kilos hantlar efter pressar har väl inget att göra med att det finns flera som har det svårt att lägga ifrån sig 30 kilos hantlar.

Postad 25 November 2014 - 17:18

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Är hantlarna för tunga för att man inte ska kunna lägga ner dom så brukar jag föreslå lättare hantlar eller bättre teknik. Jag sätter själv ner hantlarna högt på bröstet och sen sätter mig upp, med hävning från benen. Kört ner mot treor, inga problem att lägga ifrån sig dom.

Postad 25 November 2014 - 17:35

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0

Att det finns personer som klarar av att enkelt lägga från sig 65 kilos hantlar efter pressar har väl inget att göra med att det finns flera som har det svårt att lägga ifrån sig 30 kilos hantlar.

Du förstår inte vad jag menar, Zartok skrev det jag menade bättre.
Skulle säga att i 9 fall av 10 när någon slänger hantlar är det för uppmärksamhet och inte att hen inte klarar av att ta ner hanteln försiktigt. Om man nu känner att man vill köra riktigt tungt finns ju alltid skivstänger, känns lite onödigt att köra tyngre än man behärskar med hantlar.
Men men det är ett fritt land

Postad 25 November 2014 - 19:17

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Menar du mig med det? Du citerade inte mig men adresserade mig.

Postad 25 November 2014 - 19:26

Unregistered3f868d20
  • Unregistered3f868d20
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Intressant att se att det blev sådana reaktioner på att jag inte klarade av att lägga ner hantlarna försiktigt på golvet.

Jag brukar också resa mig upp med hantlarna och lägga ner dem på golvet, men som sagt var, lite mer vikt på dessa än att bara resa sig upp och lägga ifrån sig dem kanske. Vad vet jag???

Redigerat av Unregistered3f868d20, 25 November 2014 - 19:44.

Postad 25 November 2014 - 20:01

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Vi kan vår etikett

Postad 25 November 2014 - 20:35

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0

Menar du mig med det? Du citerade inte mig men adresserade mig.

Que? Skrev inte alls med riktning mot dig, gav dig en komplimang t.o.m. då du formulerade det bättre

Postad 25 November 2014 - 21:02

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Que? Skrev inte alls med riktning mot dig, gav dig en komplimang t.o.m. då du formulerade det bättre

Om du kollar så pratade du om mig men citerade någon annan, därav min fråga

Postad 25 November 2014 - 21:26

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0

Om du kollar så pratade du om mig men citerade någon annan, därav min fråga

Suck, enda anledningen till att jag skrev ditt namn var för att hänvisa till inlägget du skrev innan. ALLT annat var riktat mot han med hantlarna, därav min citering av hans inlägg och inte ditt

Postad 25 November 2014 - 22:59

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Och då var det förstått :)

Postad 25 November 2014 - 23:07

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0

Sedan blev det fullrangetåhävningar 3x10 på 120kg per ben.
[..]
Vågar inte tänka på träningsvärken som kommer.

Aarrgh, att ställa sig upp är som att .. jag vet inte. Vadmusklerna är som kanonkulor och hälsenorna är lika smidiga och medgörliga som vore de armeringsjärn...

Postad 26 November 2014 - 22:51

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Aarrgh, att ställa sig upp är som att .. jag vet inte. Vadmusklerna är som kanonkulor och hälsenorna är lika smidiga och medgörliga som vore de armeringsjärn...

När jag kör sittande vadpress så sitter jag kvar under samtliga set. Jag laddar upp med viktplattor bredvid mig och jag når fram för att lägga till/plocka av vikter. Jag kör oftast 4-5 set minst med 10-15 reps i varje. Kan lova att det ser inte vackert ut när man ställer sig upp efter det.
Brukar aldrig köra vader sist i passet för då kan jag inte gå hem sen utan att vila.

Imorgon är det planerat att maxa i böj. Får se hur dagsformen är. Är den dålig så kör jag nog bara femmor på tunga vikter. Beror lite på om jag får låna ett riktigt bälte också. Beställde ju ett Inzer 10mm single prong från Tyskland nyligen men det tar ett tag innan det kommer.

Postad 26 November 2014 - 23:09

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
Körde bänk idag, två dagar efter plan, men men..

Gick ner kall på lunchen. värmde med hopprep någon minut, sedan på 20 maffiga kg. typ 40-60 stycken. gjorde lite pullups, lastade sedan på 50kg och körde ca 15-25 st som extra uppvärmning.
Peppad av ovanstående bänkteorier ökar jag raskt till 70 och gör en lätt tia. Sedan vila ett par minuter och en jättelätt femma på 80kg. Tänkte sedan köra på 90kg då en kollega kom ner och kunde passa.

Men fegade ur.
Alldeles för länge sedan jag körde bänk tungt och dessutom med ny teknik gjorde att jag inte träffade rätt i lyften som jag ville, trots att det kändes lätt.
Körde därför på 85kg i stället. Jättelätt trea.
Jaja, ökar väl till 90kg då och lyfter en lätt etta. Fegar ur då jag ska köra tvåan eftersom axelvridningen visade sig trots att jag mördat in skulderbladen och det kändes lätt..
Testar utan vila iallafall och kollegan får hjälpa till med iallafall 20kg :ph34r: riktigt fail, och allt satt i huvudet...

Tappade fokus helt eftersom jag fegade ur och körde därför sedan mängd och pump resten: en tia på 70, 20 på 50, 20 på 40, 20 på 30 och typ tre på tom stång; sedan var det stopp i rörelsen. Gick sedan vidare med hantelflyes på våldsamma 10kg per sida... iofs med kettlebells eftersom hantelblocket var upptaget.. nåja
:lol:

Värdelöst pass, både uppläggsmässigt och utförandemässigt, men kändes ändå skönt att fixa en så lätt 90kg trots snedträff. Gör en ju lite sugen att testa hunkan igen efter 15 år.

edit: Man känner sig ganska manlig när man har problem att lyfta en tom stång i bänkpress...
edit2: hade en jävla "beachpump" efteråt iofs. Synd på magen bara :)

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 26 November 2014 - 23:12.

Postad 27 November 2014 - 10:18

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Körde bänk idag, två dagar efter plan, men men..

Gick ner kall på lunchen. värmde med hopprep någon minut, sedan på 20 maffiga kg. typ 40-60 stycken. gjorde lite pullups, lastade sedan på 50kg och körde ca 15-25 st som extra uppvärmning.
Peppad av ovanstående bänkteorier ökar jag raskt till 70 och gör en lätt tia. Sedan vila ett par minuter och en jättelätt femma på 80kg. Tänkte sedan köra på 90kg då en kollega kom ner och kunde passa.

Men fegade ur.
Alldeles för länge sedan jag körde bänk tungt och dessutom med ny teknik gjorde att jag inte träffade rätt i lyften som jag ville, trots att det kändes lätt.
Körde därför på 85kg i stället. Jättelätt trea.
Jaja, ökar väl till 90kg då och lyfter en lätt etta. Fegar ur då jag ska köra tvåan eftersom axelvridningen visade sig trots att jag mördat in skulderbladen och det kändes lätt..
Testar utan vila iallafall och kollegan får hjälpa till med iallafall 20kg :ph34r: riktigt fail, och allt satt i huvudet...

Tappade fokus helt eftersom jag fegade ur och körde därför sedan mängd och pump resten: en tia på 70, 20 på 50, 20 på 40, 20 på 30 och typ tre på tom stång; sedan var det stopp i rörelsen. Gick sedan vidare med hantelflyes på våldsamma 10kg per sida... iofs med kettlebells eftersom hantelblocket var upptaget.. nåja
:lol:

Värdelöst pass, både uppläggsmässigt och utförandemässigt, men kändes ändå skönt att fixa en så lätt 90kg trots snedträff. Gör en ju lite sugen att testa hunkan igen efter 15 år.

edit: Man känner sig ganska manlig när man har problem att lyfta en tom stång i bänkpress...
edit2: hade en jävla "beachpump" efteråt iofs. Synd på magen bara :)

Ta det lätt i början när du lär dig ny teknik. Jag nötte teknik på typ 40-60kg bara innan jag sakta gick upp mot tyngre vikter.

Postad 27 November 2014 - 14:48

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Ingen böj alls för mig idag. Måste ha sträckt vänster höftböjare igårkväll då jag stretchade. Har riktigt ont idag och visserligen gör det inte ont när jag böjer men vill inte riskera att göra det värre, speciellt nu innan helgen. Får bli lite bröst, axlar och triceps. Funderar på att börja med militärpressar för att se hur axelstyrkan egentligen är.

Drygt bara att man föreberett, peppat och längtat i nästan en vecka och så blir det inte av bara för att man stretchade lite för ambitiöst. Kommer inte finnas något bra maxningstillfälle innan 20:e december heller tror jag (minitävling då).

Redigerat av Ala_95, 27 November 2014 - 14:50.

Postad 27 November 2014 - 18:53

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
https://www.youtube....eature=youtu.be

75kg pushpress idag. Efter det blev det lätta 5x5 på 50kg. Bänkade en nia och femma på 80 efter det. Filmade lite teknik i bänken men bryggade inte som jag brukar för jag ville inte riskera höftböjaren. Dessutom så hängde t-shirten ner och dolde bryggan så det ser ut som att jag ligger helt platt på bänken. Får försöka ta en tightare t-shirt nästa gång.

Postad 28 November 2014 - 14:32

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

• 2008 inlägg
  • 0
Har kommit igång bra med träning (taekwondo) o kört ganska hårt med mina mått mätt, och verkar nu har åkt på benhinneinflammation i båda benen (från knä o nedåt till ankeln framsidan typ smalbenet)

Helt omöjligt att tänka bort det, känns som tandvärksmolande hela tiden.....

Vad har ni för tips?

Smörjde nyss med Voltaren gel (gick en halv tub haha) får se vad som händer.. Och fortsatt träning? jag är inne i ett stim o vill köra på, men frugan säger VILA....

Postad 28 November 2014 - 14:49

Crabban
  • Crabban
  • Forumräv

• 690 inlägg
  • 0

Gör en ju lite sugen att testa hunkan igen efter 15 år.

Haha, fan vad roligt. Jag tänkte precis samma sak igår när jag var nere i klättringshallen och klättrade igår. Men bänken var upptagen så det får bli nästa gång istället.

Tror det är ungefär samma tidspan för mig sedan jag körde en hundring senast.

Har nog inte heller lyft skrot sedan 2005 när jag nu tänker efter lite, tiden går fort. :)

Edit: ändrade till 2005 vad gäller styrketräning. "Glömde" bort ett par år, haha.

Redigerat av Crabban, 29 November 2014 - 00:35.

Postad 28 November 2014 - 14:53

Crabban
  • Crabban
  • Forumräv

• 690 inlägg
  • 0

Har kommit igång bra med träning (taekwondo) o kört ganska hårt med mina mått mätt, och verkar nu har åkt på benhinneinflammation i båda benen (från knä o nedåt till ankeln framsidan typ smalbenet)

Helt omöjligt att tänka bort det, känns som tandvärksmolande hela tiden.....

Vad har ni för tips?

Smörjde nyss med Voltaren gel (gick en halv tub haha) får se vad som händer.. Och fortsatt träning? jag är inne i ett stim o vill köra på, men frugan säger VILA....

Vila och "massage" av benhinnorna funkade för mig när jag hade problem med detta. Sen kan det vara sjysst att dra på lite hästliniment så det biter till lite och "värmer",

Postad 28 November 2014 - 15:51

Mikolino
  • Mikolino
  • Veteran

• 2008 inlägg
  • 0

Vila och "massage" av benhinnorna funkade för mig när jag hade problem med detta. Sen kan det vara sjysst att dra på lite hästliniment så det biter till lite och "värmer",

Tackar för tipset!

Postad 28 November 2014 - 17:28

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0
Glodde precis på "Bigger, Stronger, Faster". Förbannat intressant och bra dokumentär om prestationshöjande preparat.

Postad 28 November 2014 - 18:45

Der Wiking
  • Der Wiking
  • Forumräv

• 578 inlägg
  • 0
Testar ett nytt gym ( för mig) i stan, Gladius. Massor av Hammer Strength maskiner mm
Kanon!

Postad 28 November 2014 - 22:26

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Mätte min fett % idag till dryga 22%. Bra att veta :) Den ska ned iaf!

Vad är rimligt att betala för en PT med skräddarsytt träningsprogram som regleras varje månad samt återkoppling en gång i månade med utvärderig osv. Och lite generella kostråd samt några enstaka frågar under månadensgång?

Postad 01 December 2014 - 00:21

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Mot benhinneinflammation så har jag hört att det ska hjälpa med lätt stretching (obs, lätt!) och massage. Den stretchingen jag gjorde var att jag satt på knä i sängen med fötterna under mig för att liksom sträcka ut framsidan av smalbenet. Nu är jag rätt så ovig så för mig funkade det bra att stretcha så men är man vig kanske man får hitta någon annan metod.

Förresten, det var riktigt kul på fitnessfestivalen i helgen. Galet tryck på lördagen och det var riktigt kul att stå i montern. Hade turen att ha Tyngre montern på ena sidan av våran och Nocco på andra sidan så man kunde alltid stå och tjuvkika på t.ex Robert Berg, Linus Carlén och Josef Eriksson. Fick äntligen träffa Sophie Arvebrink också. Kan ju säga att man var lagom nervös när man stod och snacka med henne (typ 5 min nästan) men hon var jättetrevlig. Slog en front lat-spread med henne också och visst, jag hade t-shirt och hon stod lite framför mig men hon är nog tamigfan nästan lika bred som mig.

Bjuder på en bild på mig med Linus och Robert
Postad bild
Robert "skällde ut" Linus efteråt för att han dolde min arm. Proffsfasoner :P

Postad 01 December 2014 - 18:42

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Fick mitt Inzer-bälte idag också. Jäklar vad det gick fort!

Det är styvt nå så in i ****. Rullat och böjt det lite grann så det åtminstone går att ha på sig. Jag måste ha det på hålet längst in och då är det ändå inte riktigt så tight som jag vill ha det. Klarar i och för sig inte av att dra åt det hårdare själv ändå. Får köra med tjocktröja nu i början och se till att äta upp mig lite. Synd att jag inte fick det tidigare idag dock, var faktiskt och körde lite mark på förmiddagen.

Postad 01 December 2014 - 22:03

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2219 inlägg
  • 0

Glodde precis på "Bigger, Stronger, Faster". Förbannat intressant och bra dokumentär om prestationshöjande preparat.

Jo, jag såg den för några år sedan. Men jag har även läst en hel del kurrapporter från folk som använt testo, ryssfemmor etc. på Flashback. Tror faktiskt inte jag läst om någon som tyckte det var värt det i längden. Många säger att det var häftigt när de var som störst men när de gick av så blev de deppiga och "små" och längtade till nästa kur. Långtidsanvändare har skrivit om livslånga besvär som de får kämpa mot efter testo-injicerandet.

Ser en del på de gym där jag tränar som jag misstänker tagit ryssfemmor eller liknande: Blir plötsligt stora som hus och får mängder av finnar. Sedan några månader senare har de krympt ihop och ser missbildade ut med vissa överdimensionerade muskler och värdelös symmetri.

Postad 01 December 2014 - 22:32

Crabban
  • Crabban
  • Forumräv

• 690 inlägg
  • 0
Mikolino: Det som Ala nämner gällande stretchingen är bra att du gör också.

Nu när Ala tog upp det kom jag på att det gjorde jag också. Har ett vagt minne av att jag också satt på ena benet och försökte samtidigt dra fram underbenet för att på sätt stretcha det hela. Det andra benet så har du foten i marken bara hela tiden.

Har det blivit något bättre sen sist?

Postad 02 December 2014 - 23:23

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Angående steroider och liknande, kolla in www.reddit.com/r/steroids
En väldigt mogen subreddit med gott om historier från användare.

Jag fick ju en gratismassage nere i Göteborg i helgen. Massören sa att jag hade rejäla problem med högra skulderbladet och höger sida av nacken. Inte förvånad direkt då jag vet med mig att jag är stel där. Hon lade upp min arm på ryggen och försökte liksom ta tag i skulderbladet underifrån och lyfta det. Normalt sett ska det gå att lyfta lite på det men hon fick inte ens något grepp om det för att musklerna som håller i skulderbladet var för stela. Jag hade också muskelnknutar i stort sett överallt på höger sida av ryggen men mest runt skulderbladet och trapsen. Hon provade att lyfta på vänstra skulderbladet och där kom hon åt och kunda lyfta lite men hon sa att det kunde varit bättre. Hon gav mig även rådet att inte träna traps på minst sex månader eftersom dom redan var alldeles för stora i jämförelse med resten av ryggen och hon sa att jag måste träna mycket mer baksida axlar.

Jag stretchade i typ 40 minuter på gymmet igår, både rygg, traps och till viss del framsida axel och bröst. Stretchade och masserade mot dörrkarm nu ikväll och jämför jag höger sida med vänster sida mot dörrkarmen så gör höger sida riktigt jävla ont och musklerna bara hoppar runt och far när jag rullar ryggen över dörrkarmen medan vänster sida knappt känns över huvud taget.

Filmade lite bakifrån nyss hur skulderbladen rör sig i lite olika rörelser och det ser ut som att dom inte rör sig likadant. Egentligen borde jag väl söka upp hjälp med detta, massören rekommenderarede det starkt och hon sa att jag kommer få problem snart om jag inte gör något åt det. Problemet är ju bara att det är så jäkla dyrt med massör/naprapat, speciellt på studentbudget. Får försöka självbehandla ett par månader först och se om det ger några resultat.

Postad 03 December 2014 - 06:29

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Syndet att du inte blir närmare, jag har samma problem (mitt skulderblad sjunker 3cm) och vet hur man lyfter upp det. Man ska inte lyfta i ena bladet, istället ska man dra upp kroppen med ett grepp, varpå det skulderblad som gått fel tvingas rätt pga vikten.

Ska kolla efter en video på det när jag får tid.

Postad 03 December 2014 - 12:12

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

• 845 inlägg
  • 0

Angående steroider och liknande, kolla in www.reddit.com/r/steroids
En väldigt mogen subreddit med gott om historier från användare.

Jag fick ju en gratismassage nere i Göteborg i helgen. Massören sa att jag hade rejäla problem med högra skulderbladet och höger sida av nacken. Inte förvånad direkt då jag vet med mig att jag är stel där. Hon lade upp min arm på ryggen och försökte liksom ta tag i skulderbladet underifrån och lyfta det. Normalt sett ska det gå att lyfta lite på det men hon fick inte ens något grepp om det för att musklerna som håller i skulderbladet var för stela. Jag hade också muskelnknutar i stort sett överallt på höger sida av ryggen men mest runt skulderbladet och trapsen. Hon provade att lyfta på vänstra skulderbladet och där kom hon åt och kunda lyfta lite men hon sa att det kunde varit bättre. Hon gav mig även rådet att inte träna traps på minst sex månader eftersom dom redan var alldeles för stora i jämförelse med resten av ryggen och hon sa att jag måste träna mycket mer baksida axlar.

Jag stretchade i typ 40 minuter på gymmet igår, både rygg, traps och till viss del framsida axel och bröst. Stretchade och masserade mot dörrkarm nu ikväll och jämför jag höger sida med vänster sida mot dörrkarmen så gör höger sida riktigt jävla ont och musklerna bara hoppar runt och far när jag rullar ryggen över dörrkarmen medan vänster sida knappt känns över huvud taget.

Filmade lite bakifrån nyss hur skulderbladen rör sig i lite olika rörelser och det ser ut som att dom inte rör sig likadant. Egentligen borde jag väl söka upp hjälp med detta, massören rekommenderarede det starkt och hon sa att jag kommer få problem snart om jag inte gör något åt det. Problemet är ju bara att det är så jäkla dyrt med massör/naprapat, speciellt på studentbudget. Får försöka självbehandla ett par månader först och se om det ger några resultat.

Kör egenmassage med en tennisboll eller liknande mellan kroppen och en vägg, det har sjukgymnasten rekommenderat mig, jävla ont gör det där man har problem och det tar riktigt bra, om det funkar återstår att se

Postad 03 December 2014 - 12:14

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 1
Ala_95: Känns som att du kommer bli en riktig biff med åren. Vore intressant att veta hur du utvecklats sedan du startade den här tråden. 4 år och 154 sidor med inlägg senare. Har du något noterat sedan dess? Hmm du kan inte ha varit så gammal då va? Förutsatt att 95 är ditt födelseår.

Postad 03 December 2014 - 21:22

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Syndet att du inte blir närmare, jag har samma problem (mitt skulderblad sjunker 3cm) och vet hur man lyfter upp det. Man ska inte lyfta i ena bladet, istället ska man dra upp kroppen med ett grepp, varpå det skulderblad som gått fel tvingas rätt pga vikten.

Ska kolla efter en video på det när jag får tid.

Jag väntar :)

Kör egenmassage med en tennisboll eller liknande mellan kroppen och en vägg, det har sjukgymnasten rekommenderat mig, jävla ont gör det där man har problem och det tar riktigt bra, om det funkar återstår att se

Ska önska mig en lacrosseboll i julklapp. Dom ska vara bra för massage tydligen.

Ala_95: Känns som att du kommer bli en riktig biff med åren. Vore intressant att veta hur du utvecklats sedan du startade den här tråden. 4 år och 154 sidor med inlägg senare. Har du något noterat sedan dess? Hmm du kan inte ha varit så gammal då va? Förutsatt att 95 är ditt födelseår.

Det har hänt en del kan jag lova. Och visst var jag ung då jag skapade tråden, skulle precis börja gymnasiet. Gick första gympasset en vecka innan gymnasiet började. Första två åren gick det dock väldigt långsamt. I trean på gymnasiet gick det lite bättre men fortfarande rätt långsamt. Deffade ju hela våren i trean också och gick från runt 80kg ner till runt 70 vilket inte var sådär jätteklokt. Bulkade sedan hela sommaren efter studenten och i september förra året (några månader efter studenten) började jag ju resa och då vägde jag typ 76 kanske. Tränade i stort sett ingenting från början av september till slutet på november då jag kom hem. Hade ätit rätt dåligt och supit hårt under tiden jag var ute och reste. Tränade, åt och vilade riktigt bra sista veckan i november och hela december fram till jul. Uppehåll över julen och sedan tränade jag fram till 20:e januari i år då jag åkte iväg igen. Tränade väl i snitt ett pass i veckan fram till mars men jag åt inte så bra så det blev mest att jag försökte underhålla kroppen. Vägde runt 80 när jag for iväg då i januari. Från mars fram till sommaren tränade jag ingenting. I maj åkte jag på matförgiftning och feber nere i sydafrika och då tappade jag hiskeligt mycket vikt. Tror jag höll vikten rätt bra tills jag kom till sydafrika. Vägde väl kanske 78 när jag kom dit men när jag åkte därifrån kan jag inte ha vägt mycket mer än 74 kanske. Alla kläder var stora och påsiga. Tränade några pass i juni men eftersom jag var i tjeckien drack jag även kopiösa mängder öl och till viss del starksprit också. Under hela juni så drack jag väl rikligt ca 10-12 dagar totalt. Kom hem i början på juli och vägde runt 76 då har jag för mig. Gick väldigt fort upp till 80. Flyttade hemifrån i mitten på augusti och då vägde jag väl typ 81-82 kanske. Idag väger jag nog in på ca 86-87kg morgonvikt. Vägde något kilo mer för typ två veckor sedan då jag fortfarande åt kreatin.

Styrkemässigt då? Ja, innan jag började resa så hade jag tagit 95 i bänk, 150 i böj med lindor, 140 utan lindor samt 160 i mark. I somras när jag kom hem från resande drog jag 170 i mark. 100kg i bänk satte jag för ungefär en månad sedan och idag är mitt max 110. I mark har drog jag 180 för ett tag sedan. I böjen tog jag idag 160kg trots att jag inte kände mig i form och hade träningsvärk i hamstrings och ländrygg från måndagens mark + raka mark.

Nu minns jag inte så jättemycket från mina första år av träning, men minns att första passet så kämpade jag rejält med 25 eller om det var 30kg i bänk. Hantelpress med 10kg hantlarna var riktigt tungt då också minns jag. Kommer ihåg också när man kom upp i 45 i bänk. Körde ju i smithmaskin första året typ och då vägde stången 15 och jag minns att man tyckte det var så häftigt att få använda dom stora 15kg plattorna. Minns också när man tog 120kg i mark på skolgymmet och tyckte man var svinstark. Idag ser jag 120kg som uppvärmning i mark och 45 är i bänk knappt uppvärming. I bänk så är allt under 70 uppvärmning eller teknikträning. I mark är allt under 130 uppvärmning eller teknikträning och i böj är allt under 110 uppvärmning, teknikträning eller nedvarvningsträning.

I dagens böjpass gjorde jag 3x10 på 50, 2x8 på 90, 1x8 110, 1x3 150 (lastade fel, trodde jag hade 130), 1x1 160, 1x6 120, 1x7 120, 1x4 120 (högg till i högerarmen så slutade, men hade orkat en sexa).

Filmade böjen idag och i maxen hade jag helt ok djup men på 150 såg det ut som att jag skulle ha gått en centimeter eller två djupare. Skyller på att det var så mycket tyngre än jag trodde det skulle vara. När jag reppade 120 så var det precis på gränsfall tror jag. Skyller på att jag var ovan bältet och lite stel i hamstrings.

Postad 03 December 2014 - 22:29

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
https://www.youtube....eature=youtu.be

Ett klipp från dagens böjpass.

Postad 04 December 2014 - 08:41

Unregistered295546cf
  • Unregistered295546cf
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Går du grunt av en anledning eller du kommer inte djupare? Tycker inte det ser så bra ut faktiskt, jag hade jobbat på lättare vikter och tränat in djupa böjar istället. Träna på att gå sakta ner och hålla bättre vinklar. Upp med bröstet, stången längre upp mot nacken och bättre svank. Jag vet att det är populärt med low bar squats men jag tycker inte det är så bra, Du får inga bra vinklar och du bygger inte muskler lika bra som vanliga knäböj. Ta inte detta som någon kritik(vilket de flesta oftast gör när man försöker hjälpa till). Jag får ont i ryggen av att titta på dina knäböj, därför jag kommer med tips :)

Redigerat av Unregistered295546cf, 04 December 2014 - 08:43.

Postad 04 December 2014 - 10:06

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Går du grunt av en anledning eller du kommer inte djupare? Tycker inte det ser så bra ut faktiskt, jag hade jobbat på lättare vikter och tränat in djupa böjar istället. Träna på att gå sakta ner och hålla bättre vinklar. Upp med bröstet, stången längre upp mot nacken och bättre svank. Jag vet att det är populärt med low bar squats men jag tycker inte det är så bra, Du får inga bra vinklar och du bygger inte muskler lika bra som vanliga knäböj. Ta inte detta som någon kritik(vilket de flesta oftast gör när man försöker hjälpa till). Jag får ont i ryggen av att titta på dina knäböj, därför jag kommer med tips :)

Nu ska jag beta av fråga efter fråga här

Jag går till tävlingsdjup. Eftersom jag vill tävla i klassisk styrkelyft nästa år så går jag bara till tävlingsdjup när jag kommer upp i tyngre vikter. I tävling är det bara onödigt att gå djupare än nödvändigt och i mitt lyft på 160 här ovan så har jag perfekt djup för tävling. Jag hade också kameran filmandes något nerifrån så det ser lite grundare ut än det faktiskt är. Sedan så var det som sagt första gången jag använde bältet och det var helt annorlunda att köra med det, speciellt när jag hade mina mjukisbyxor ihoprullade över magen. Jag har rörlighet för att gå i stort sett ATG men det utnyttjar jag bara under uppvärmningen.

Det är först senaste två månaderna som jag börjat köra lowbar. Detta eftersom jag vill tävla. Kollar du på styrkelyft så kommer 99% av alla lyftare köra lowbar, just för att man kan böja tyngre på det viset. Här är en väldigt bra artikel om lowbar vs highbar http://gregnuckols.c...-bar-squatting/

I maxlyftet på 160 ser du att jag skjuter bak höften lite. Detta är för att kroppen tvingades in i ett starkare läge eftersom det var så jävla tungt samt att jag tappade balansen lite. Jag kan fråga ifall jag får filma min träningskompis som för övrigt har inofficiellt slagit det svenska juniorrekordet i knäböj, 280kg har han tagit och rekordet är 275. Han har stången ännu längre ner på axlarna än vad jag har och han står ännu mer framåtböjd.

Och jag tror att om jag orkar 10 reps på 125 med lowbar så är det bättre än 10 reps på 100 i highbar för att bygga muskler tror jag.

Postad 04 December 2014 - 13:25

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Det är inte helt säkert att ditt djup skulle få vita lampor i lyften du uppvisar ska jag nog skriva :)

Redigerat av Zartok, 04 December 2014 - 13:25.

Postad 04 December 2014 - 13:33

Unregistered295546cf
  • Unregistered295546cf
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0

Nu ska jag beta av fråga efter fråga här

Jag går till tävlingsdjup. Eftersom jag vill tävla i klassisk styrkelyft nästa år så går jag bara till tävlingsdjup när jag kommer upp i tyngre vikter. I tävling är det bara onödigt att gå djupare än nödvändigt och i mitt lyft på 160 här ovan så har jag perfekt djup för tävling. Jag hade också kameran filmandes något nerifrån så det ser lite grundare ut än det faktiskt är. Sedan så var det som sagt första gången jag använde bältet och det var helt annorlunda att köra med det, speciellt när jag hade mina mjukisbyxor ihoprullade över magen. Jag har rörlighet för att gå i stort sett ATG men det utnyttjar jag bara under uppvärmningen.

Det är först senaste två månaderna som jag börjat köra lowbar. Detta eftersom jag vill tävla. Kollar du på styrkelyft så kommer 99% av alla lyftare köra lowbar, just för att man kan böja tyngre på det viset. Här är en väldigt bra artikel om lowbar vs highbar http://gregnuckols.c...-bar-squatting/

I maxlyftet på 160 ser du att jag skjuter bak höften lite. Detta är för att kroppen tvingades in i ett starkare läge eftersom det var så jävla tungt samt att jag tappade balansen lite. Jag kan fråga ifall jag får filma min träningskompis som för övrigt har inofficiellt slagit det svenska juniorrekordet i knäböj, 280kg har han tagit och rekordet är 275. Han har stången ännu längre ner på axlarna än vad jag har och han står ännu mer framåtböjd.

Och jag tror att om jag orkar 10 reps på 125 med lowbar så är det bättre än 10 reps på 100 i highbar för att bygga muskler tror jag.

Var bara försiktig det är allt jag säger. Du behöver inte fråga din kompis om att filma, det är lugnt,

Lycka till med tävlandet, det är stor skillnad att "hobbygymma" och att tävla. Hoppas du kommer trivas.

Redigerat av Unregistered295546cf, 04 December 2014 - 13:34.

Postad 04 December 2014 - 13:44

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlägg
  • 0
Tack för utlägget Ala_95, intressant att läsa om din resa både över länder och fysik. Jag började själv styrketräna i början av högstadiet nån gång, jag var nog 13-14 år. Intensiteten har varierat kraftigt mellan åren. Alltifrån 110+ kg i mitten av 00-talet till ca 90 kg i början av 2006. Jag har dock alltid blandat styrka och kondition med vissa undantag. T.ex. har jag fått avstå det ena p.g.a. skador vid tillfällen.

Postad 04 December 2014 - 13:54

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0
Det är ett gränsfall. Även om vinkeln kan spela in så ser det ut som att det saknas någon cm till. Tror inte det hade varit 3 vita på det. Men det var ju en maxning och då kan man inte förvänta sig att det blir perfekt.

Postad 06 December 2014 - 12:49

Crabban
  • Crabban
  • Forumräv

• 690 inlägg
  • 0
Snabb fråga kring tyngdlyftardojjor. Är det en bra investering eller klarar man sig ett par platta converse för knäböjen?

Postad 06 December 2014 - 12:55

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0

Snabb fråga kring tyngdlyftardojjor. Är det en bra investering eller klarar man sig ett par platta converse för knäböjen?

Om man inte har rörligheten i fotled och knäböjer mycket så ja. Har man ork att jobba upp rörligheten så nej.

Postad 06 December 2014 - 13:09

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Det beror på. Tänker du tävla i styrkelyft eller tyngdlyftning så tycker jag att det kan vara en bra investering för du kommer ha nytta av skorna. Har du inga ambitioner att tävla så är det inte alls viktigt.

Vissa har dålig rörlighet i fotlederna och har problem med djupet därför. Det går till viss del att jobba upp rörligheten men vissa har helt enkelt inte förutsättningarna för det. Funderar man på att köpa dojor för man har problem med rörligheten så tycker jag man ska jobba med rörligheten ett par månader först innan man klickar hem ett par dojor. Även med dojor så behöver man bra rörlighet. Tjänar du 35000 i månaden och känner att du har en massa pengar över, visst, köp ett par. Dom är sköna att böja och bänka i och dom ser rätt bra ut också (beroende på vilka man köper förstås ;) )

En sak att tänka på med dojor är att i början så kommer man behöva hänge tre-fyra pass åt teknikträning. Eftersom man får helt andra viklar med skor så kommer man känna sig svagare i början och man kommer tappa många kilon i böjen. Men när man väl fått in tekniken och det nya rörelsemönstret så kommer det gå minst lika bra dom innan.

Fördelen med ett par platta converse är dock att du kan använda dom till annat än bara böj och bänk också. Converse passar utmärkt till marklyft eller bara "vanligt" gymmande.

Postad 06 December 2014 - 13:18

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1030 inlägg
  • 0
Eller så gör man som en annan, lägg en vikt under hälarna och sen böjer man. Fungerar alldeles utmärkt :)

Postad 06 December 2014 - 13:21

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0

Eller så gör man som en annan, lägg en vikt under hälarna och sen böjer man. Fungerar alldeles utmärkt :)

Ja eller som sagt försöker jobba upp rörligheten.

Postad 06 December 2014 - 13:26

Crabban
  • Crabban
  • Forumräv

• 690 inlägg
  • 0
Tack för de snabba svaren. Då får det bli conversen rätt upp och ner då jag inte har problem med rörligheten i vare sig knän eller fotleder. Skall inte tävla utan träna för den goda sakens skull bara.

Har för avsikt att dra igång efter årsskiftet efter att inte ha lyft sedan 2005. Känner mig ruskigt taggad. Tror dock att man får man boka in någon som kan hjälpa till och kontrollera tekniken det första passet.

Gällande knäböj så är hela highbar vs lowbar helt nytt för mig då jag själv enbart kört med highbar när jag var yngre. Skall man prioritera någon av dem eller skall man alternera mellan de två till och från för en mer övergripande belastning på framsida/baksida.

Redigerat av Crabban, 06 December 2014 - 13:28.

Postad 06 December 2014 - 13:30

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0

Tack för de snabba svaren. Då får det bli conversen rätt upp och ner då jag inte har problem med rörligheten i vare sig knän eller fotleder. Skall inte tävla utan träna för den goda sakens skull bara.

Har för avsikt att dra igång efter årsskiftet efter att inte ha lyft sedan 2005. Känner mig ruskigt taggad. Tror dock att de första passet så får man boka in någon som kan hjälpa till och kontrollera tekniken.

Gällande knäböj så är hela highbar vs lowbar helt nytt för mig då jag själv enbart kört med highbar när jag var yngre. Skall man prioritera någon av dem eller skall man alternera mellan de två till och från för en mer övergripande belastning på framsida/baksida.

Personlig preferens men generellt så kommer lowbar att tillåta mer vikt. Men alternera är alltid bra. Kör frontböj med så har du hela böjregistret.

Kan ju t.ex. köra en månad i stöten med high eller low.

Redigerat av Birkanoff, 06 December 2014 - 13:30.

Postad 06 December 2014 - 13:37

Crabban
  • Crabban
  • Forumräv

• 690 inlägg
  • 0

Personlig preferens men generellt så kommer lowbar att tillåta mer vikt. Men alternera är alltid bra. Kör frontböj med så har du hela böjregistret.

Just ja, frontböjen hade jag helt glömt bort. :o)

Blir nog high och low den första tiden då helt enkelt när jag hoppar igång igen och kastar in frontböjen när jag väl kommit in i det hela mycket mer.

Postad 06 December 2014 - 13:49

Unregistered295546cf
  • Unregistered295546cf
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0

Lowbar kommer tillåta mer vikt i ett SL utförande, inte i en kb där du går dupt. Det är en rätt viktig skillnad.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.