* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34702 svar till detta ämne
Postad 13 november 2009 - 21:49
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Med andra ord är ju funktionen värdelös.
Funktionen är avsedd för att rensa användarkoderna när man skall lägga in nya koder på samma box, t ex om man fått nya koder i samband med ändringar av kanalpaket och på så sätt fungerar, vad jag vet, "funktionen" klanderfritt. Sedan skulle man ju kunna önska att det fanns en funktion som gjorde att man kunde flytta sitt "abonnemang" till en annan box utan tidfördröjning, men det är i så fall en annan sak. /A
Postad 13 november 2009 - 21:58
echotuva
-
echotuva
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Allvarligt talat så är faktiskt det primära hur mycket kan du spara/spela in från tex SVT-HD som tar 8,4 GB för en timmes inspelning..( via marknätet )
Skaffar du den kommande PVR från Motorola med 320 GB disk ges utrymme för 38 timmars inspelningstid med den angivna bithastigheten.
En timmes HD-program tar faktiskt lika lång tid att se som en timmes SD-program...jo det är helt sant.
Varför bränner du inte ut det på DVD istället?
Postad 13 november 2009 - 22:52
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Varför bränner du inte ut det på DVD istället?
Jag har en inspelning från förra fredagen på disken från Servus TV HD med livespelning med Peter Gabriel ( Genesis ) som är drygt två timmar lång och är kanske 15 GB stor. Hur gör jag för att behålla upplösningen på den brända DVD:n...förklara Kan tillägga att just nu spelas in från samma kanal en konsert med Aha och senare en med Duran Duran. Är det något att ha kvar på disken tro ? Disken på 1,5 TB som jag tidigare nämnde hamnar på en kostnad tror det är 0,88 kr/TB. Vad är kostnaden för en DVD eller BR skiva/TB
Redigerat av Latman, 13 november 2009 - 23:06.
Postad 13 november 2009 - 23:08
echotuva
-
echotuva
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Tror inte riktigt du hänger med utvecklingen  Tror jag har haft denna cirka ett år så det kanske har dykt upp nya vassare produkter. Den ska i alla fall hursom ha stöd från microsoft i nya windows 7. Jo det stämmer ser jag: Certifierad för Windows Vista "Compatible med Windows 7"-programvara och enheter med Microsofts försäkran att dessa produkter har passerat test med avseende på kompatibilitet och tillförlitlighet med 32- och 64-bitars Windows 7. http://www.hauppauge...data_hdpvr.html En DVD-skiva får du väl för 1:50 så det är ju betydligt billigare i alla fall (jämfört med hårddisken) om det nu var kostnaden du var rädd för...
Redigerat av echotuva, 14 november 2009 - 00:49.
Postad 13 november 2009 - 23:11
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Är alltid nyfiken på nya prylar. echotuva, förklara gärna fördelarna med apparaten och kostnad. En DVD-skiva får du väl för 1:50 så det är ju betydligt billigare i alla fall (jämfört med hårddisken) om det nu var kostnaden du var rädd för...Men hur gör jag för att behålla HD-kvalitet på skivan ?
Redigerat av Latman, 13 november 2009 - 23:13.
Postad 13 november 2009 - 23:17
echotuva
-
echotuva
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Ja det är väl AVCHD som fixar biffen antar jag... 1080i klarar den.
Redigerat av echotuva, 13 november 2009 - 23:19.
Postad 13 november 2009 - 23:20
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Ja det är väl AVCHD som fixar biffen antar jag... 1080i klarar den.
Jaha ja....
Postad 13 november 2009 - 23:30
echotuva
-
echotuva
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Jag rekomenderar den absolut inte alls till att göra "live"-inspelningar med men just sådant som redan ligger på hårdisken och tar plats och som man vill behålla är den kanon. Provade den med just 1910 boxen från början och det fungerade inte klockrent. Mycket beroende på ljudstörningar från 1910-boxen. Men till sådant som man redan har inspelat fungerar den alltså väldigt bra. Och har du HD-inspelningar du vill föra över till DVD så är det väl den enda produkten?...
Redigerat av echotuva, 13 november 2009 - 23:31.
Postad 13 november 2009 - 23:46
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Och har du HD-inspelningar du vill föra över till DVD så är det väl den enda produkten?... Och vad rekomender du till uppspelning av skivorna ? Finns det någon smidig DVD-växlare så jag slipper byta skivor hela tiden ?
Postad 13 november 2009 - 23:49
echotuva
-
echotuva
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Varför skulle du byta skivor hela tiden?
Postad 13 november 2009 - 23:56
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Varför skulle du byta skivor hela tiden?
Nej, så dumt av mig..varför byta skiva när det räcker med en skiva.... Jag har en musik-DVD med AC/DC, och för några månader sedan spelade jag in samma konsert från tyska sattelitkanalen 3sat på HDD:n.. Så,...har jag två skivor och ingen växlare blir väl konsekvensen att resa sig och byta skiva. Men jag är ju en Lat-man.....nöjer mig att med fjärren bläddra mellan inspelningarna.
Redigerat av Latman, 13 november 2009 - 23:57.
Postad 14 november 2009 - 00:01
echotuva
-
echotuva
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Jag spelar in så pass mycket film så ett par hårddiskar skulle inte fungera i längden. Men har du möjlighet att se det du spelar in och sedan inte vill ha kvar det så fungerar det säkert med hårddiskar. Men inte för mig...
Postad 14 november 2009 - 00:18
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Har för mig att en timme från SVT1 tar 1,2 GB ( från marknät ) kan just nu ej kolla mer precist eftersom gumman har ockuperat TV:n.
Om vi förmodar att bithastigheten är som ovan så ger en 2TB åtskilliga timmar SD kvalitet.
Och så är det en enkel match att plugga ur en disk och i med en annan. Diskarna sjunker ju som bekant i pris hela tiden.
Fråga till vem som helst..vad är det största kapaciteten per skiva i HDD. Prylportalen hade för en tid sedan en artikel rörande TV-apparat med hårddisk på 3 TB, kan det stämma ?
Redigerat av Latman, 14 november 2009 - 00:22.
Postad 14 november 2009 - 01:22
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Nej, så dumt av mig..varför byta skiva när det räcker med en skiva....
Jag har en musik-DVD med AC/DC, och för några månader sedan spelade jag in samma konsert från tyska sattelitkanalen 3sat på HDD:n..
Så,...har jag två skivor och ingen växlare blir väl konsekvensen att resa sig och byta skiva.
Men jag är ju en Lat-man.....nöjer mig att med fjärren bläddra mellan inspelningarna.
Det finns ju Blue Ray. Hålla på med sådana där 1900-tals grejer fungerar inte.
Postad 14 november 2009 - 01:29
echotuva
-
echotuva
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Har för mig att en timme från SVT1 tar 1,2 GB ( från marknät ) kan just nu ej kolla mer precist eftersom gumman har ockuperat TV:n.
Om vi förmodar att bithastigheten är som ovan så ger en 2TB åtskilliga timmar SD kvalitet.
Och så är det en enkel match att plugga ur en disk och i med en annan. Diskarna sjunker ju som bekant i pris hela tiden.
Fråga till vem som helst..vad är det största kapaciteten per skiva i HDD. Prylportalen hade för en tid sedan en artikel rörande TV-apparat med hårddisk på 3 TB, kan det stämma ?
Trodde du hade HD-kvalite på dina inspelningar?! Men för mig funkar det inte ens med SD-inspelningar. Skulle i så fall få köpa några nya hårddiskar varje månad...
Postad 14 november 2009 - 05:11
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Jag har TV via Telia också, alltså IP-TV via ADSL, vill komplettera med Canal+
Canal+ finns ju att få via marksänd Boxer = via egen Antenn! Marksänd TV finns hos mig via Tele2 och 8-9 kanaler ingår, men jag använder inte det alls då jag har IP-TV via Telia nu.
Tror du seriöst har missförstått nåt, enär Tele2 inte sänder nånting i marknätet via antenn. De som sänder i marknätet är Teracom, som sedan säljer sina programpaket via Boxer, båda bolagen äger varandra och ägs sedan i sin tur av svenska staten. Tele2 har INGENTING alls att göra med marksänd tv! IP-Tv från Telia medelst ADSL kommer ju ALLTID att medföra problem pga en mycket begränsad bandvidd på dina gamla telefonkablar, som är det som används vid ADSL. Däremot håller Teracom/Boxer nu på och bygger ut marknätet, och först kommer fler kanaler (BBC och flera av Discoverys) och senare flera olika HD-Tv kanaler - de håller på och testar den nya tekniken DVB-T2 just nu. Idag sänds allt i det digiatal marknätet på UHF-bandet, alltså där Tv2 sändes förr (så du behöver alltså en sån där "Tv2-antenn med korta spröt" man hade då, men nu börjar de snart sända även på VHF-bandet, så då blir det sannolikt nån slags kombiantenn man behöver istället. Du kan läsa lite mer om hur olika Digital-Tv tekniker funkar, här: http://www.akerstorp...skolan_del1.pdf
Redigerat av anderswillhelmsson, 14 november 2009 - 05:23.
Postad 14 november 2009 - 06:26
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Canal+ finns ju att få via marksänd Boxer = via egen Antenn!
tyvärr inte hela deras utbud.
Tror du seriöst har missförstått nåt, enär Tele2 inte sänder nånting i marknätet via antenn.
De sänder via kabel, kan var det han tänkte på.
De som sänder i marknätet är Teracom, som sedan säljer sina programpaket via Boxer, båda bolagen äger varandra och ägs sedan i sin tur av svenska staten. Tele2 har INGENTING alls att göra med marksänd tv!
IP-Tv från Telia medelst ADSL kommer ju ALLTID att medföra problem pga en mycket begränsad bandvidd på dina gamla telefonkablar, som är det som används vid ADSL.
Däremot håller Teracom/Boxer nu på och bygger ut marknätet, och först kommer fler kanaler (BBC och flera av Discoverys) och senare flera olika HD-Tv kanaler - de håller på och testar den nya tekniken DVB-T2 just nu.
Idag sänds allt i det digiatal marknätet på UHF-bandet, alltså där Tv2 sändes förr (så du behöver alltså en sån där "Tv2-antenn med korta spröt" man hade då, men nu börjar de snart sända även på VHF-bandet, så då blir det sannolikt nån slags kombiantenn man behöver istället.
Du kan läsa lite mer om hur olika Digital-Tv tekniker funkar, här:
http://www.akerstorp...skolan_del1.pdf
Du får begränsningar i det marksända nätet också, det visar sig i mindre kanalutnbud. Man kan köra med VDSL2 också via telefonkablar, då erhåller man mer bandbredd. Så telefonkablar behöver inte ALLTID betyda begränsningar på så vis. Sen kan börja köra med mpeg4 komprimering båda i det marksända och via telefonledningarna då får man plats med mera på samma bandbredd.
Postad 14 november 2009 - 07:52
Unregistered6214acfd
-
Unregistered6214acfd
-
Lärjunge
-
-
440 inlägg
Snart en vecka kvar innan det skall smälla dvs pvr
Postad 14 november 2009 - 09:41
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
Exakt! Vi i föreningen betalar ett pris för ett kanalpaket inkl krypterings avgiften. Varför ska man då betala en gång till för detta om man vill uppgradera till ett större paket plus krypterings avgift en gång till?
Som jag skrev tidigare så tog det mig 3 mån innan jag hittade en mycket kunnig person på FiberLan kundtjänsten som förstod problemet och visste hur man skulle hantera detta då det tydligen är olika system.
Eftersom det i ditt fall är din BRF som är tecknare av avtal och de har valt tv lagom. Vill du ha tv stor får du betala för då är det du som privatperson som står som avtalspart snarare än din brf?
Postad 14 november 2009 - 13:29
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Canal+ finns ju att få via marksänd Boxer = via egen Antenn!
Tror du seriöst har missförstått nåt, enär Tele2 inte sänder nånting i marknätet via antenn.
De som sänder i marknätet är Teracom, som sedan säljer sina programpaket via Boxer, båda bolagen äger varandra och ägs sedan i sin tur av svenska staten. Tele2 har INGENTING alls att göra med marksänd tv!
IP-Tv från Telia medelst ADSL kommer ju ALLTID att medföra problem pga en mycket begränsad bandvidd på dina gamla telefonkablar, som är det som används vid ADSL.
Däremot håller Teracom/Boxer nu på och bygger ut marknätet, och först kommer fler kanaler (BBC och flera av Discoverys) och senare flera olika HD-Tv kanaler - de håller på och testar den nya tekniken DVB-T2 just nu.
Idag sänds allt i det digiatal marknätet på UHF-bandet, alltså där Tv2 sändes förr (så du behöver alltså en sån där "Tv2-antenn med korta spröt" man hade då, men nu börjar de snart sända även på VHF-bandet, så då blir det sannolikt nån slags kombiantenn man behöver istället.
Du kan läsa lite mer om hur olika Digital-Tv tekniker funkar, här:
http://www.akerstorp...skolan_del1.pdf
Vi är en förening med cirka 150 villor i ett område och för cirka 15 år sedan gick alla grannar ihop och la ner kabel i marken från en station i området till varje villa. Detta gör att vi har en TV-uttag i villan och enda leverantör till detta är Tele2 som förmodligen äger stationen som våra kablar är ikopplade hos. Sen om det är Teracom nånstans i kedjan eller inte, har jag ingen aning om, men vi har enbart kontakt med Tele2. Vi i villanföreningen kan avstå avtalet med Tele2, vi äger kablarna men Tele2 äger stationen. Det tidigare avtalet på 15 år har gått ut och nu har vi avtal som löper ett år i taget. Om man vill ha annan leverantör än Tele2 så måste man lösa det själv via paraboll, ADSL eller annan luftburen alternativ. I områder finns ingen som har antenn på taket, ett par stycken har paraboll. Jag valde bort Tele2, då jag redan hade bredband och telefoni via Telia. Genom att ha allting hos samma leverantör kunde jag få bättre pris (400 kr billigare/mån) för samtliga tjänsten. Tele2 har och en trippel-tjänst som tyvärr inte kunde levereras hos oss i området då uppgradering i många led behövdes. För mig så är det tjänster via ADSL eller via paraboll, ovasett leverantör. Telias tjänster efter ganska mycket strul och utbyte av deras medskickade produkter, som Telia smart och TV-box, har kommit i gång och fungerar bra nu. Jag vill dock ha möjlighet att koppla en hårddisk så att jag kan spela in och använda andra tjänster och PVR boxen som jag trodde skulle vara ett bra alternativ, är dessvärre inte. Därför hoppas jag att någon kan skriva en PM eller ge svar på min fråga som finns ovan i forumet ang. DVD-spelare med hårddisk som kan kopplas till IP-TV.
Postad 14 november 2009 - 17:13
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Det finns ju Blue Ray. Hålla på med sådana där 1900-tals grejer fungerar inte.
Jag är helt överens med dig att bränna till DVD är hedenhös. Men förövrigt är jag nyfiken hur du lyckas bränna dina inspelningar till " Blue Ray ". Vill du vara så vänlig att informera oss oinsatta i konsten, snälla.
Postad 14 november 2009 - 17:20
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Trodde du hade HD-kvalite på dina inspelningar?! Men för mig funkar det inte ens med SD-inspelningar. Skulle i så fall få köpa några nya hårddiskar varje månad...
Förhoppningsvis är inspelningarna från tex SVT-HD i HD-kvalite. Jag har nog varit otydlig...det går att blanda HD och SD program på hårddisken. Du skrivar att du skulle behöva nya hårddiskar varje månad... Rekomendationen är följaktigen att skaffa kvalitets-hårddiskar över 10 GB. Alla förstår din frustration över att diskarna pajar varje månad.
Postad 14 november 2009 - 18:13
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Vi är en förening med cirka 150 villor i ett område och för cirka 15 år sedan gick alla grannar ihop och la ner kabel i marken från en station i området till varje villa. Detta gör att vi har en TV-uttag i villan och enda leverantör till detta är Tele2 som förmodligen äger stationen som våra kablar är ikopplade hos. Sen om det är Teracom nånstans i kedjan eller inte, har jag ingen aning om, men vi har enbart kontakt med Tele2.
Hur det där, som du ändå inte använder, är löst rent tekniskt, är ju ganska ointressant. I områder finns ingen som har antenn på taket, ett par stycken har paraboll.
Men då kan ju du vara först med antenn då... eller kanske t.o.m. egen parabol - uppenbarligen är dte ju tillåtet att ha saker på taket. VAR bor du - har ni nån sändare i närheten? Finns sändarlistor på www.teracom.se där du kan kolla din närmaste sändare. Genom att ha allting hos samma leverantör kunde jag få bättre pris (400 kr billigare/mån) för samtliga tjänsten.
Boxer Mix - SE www.boxer.se ! - kostar 159:-/mån = småpengar, och då har du samtliga 'vanliga' kanaler. Sen kan du då köpa till t ex Canal+. För mig så är det tjänster via ADSL eller via paraboll, ovasett leverantör.
Du kan ju naturligtvis sätta upp en EGEN ANTENN ... och därmed ta emot Boxer-utbudet, och slippa strul med Icke-inspelningsbara obskyra boxar för ÄnnuSåLängeIckeBraFungerande-IP-Tv. Telias tjänster efter ganska mycket strul och utbyte av deras medskickade produkter, som Telia smart och TV-box, har kommit i gång och fungerar bra nu. Jag vill dock ha möjlighet att koppla en hårddisk så att jag kan spela in och använda andra tjänster och PVR boxen som jag trodde skulle vara ett bra alternativ, är dessvärre inte.
Därför hoppas jag att någon kan skriva en PM eller ge svar på min fråga som finns ovan i forumet ang. DVD-spelare med hårddisk som kan kopplas till IP-TV.
Men till Telias IP-Tv existerar INGA sådana DVD-spelare med hårddisk! Men till Boxer-utbudet, dvs marksänd Tv via egen antenn, s.k. DVB-T ( T=terrestrial = Mark, DVB-C = Cable = Kabel, DVB-S = Satellite) finns det ju mängder med antingen boxar med egen inbyggd hårddisk, som kan spela in en, två eller tre kanaler samtidigt, eller även DVD/Hårddisk-inspelare från Pioneer, Philips, Sony och Panasonic, som alla har inbyggd mottagare för just marksänd Tv, dvs DVB-T. Några sådana inspelare för Telias IP-Tv existerar inte, annat än just den ENDA box som Telia själva kommer att erbjuda från slutet av november, en Motorola 1963 med hårddisk, men eftersom du har IP-Tv via ADSL/Telefon-anslutning, kommer du bara att kunna spela in den ENDA kanal du samtidigt tittar på... Skaffa dig du en egen antenn, och alla dina problem är lösta på n0lltid! :
Postad 14 november 2009 - 18:32
echotuva
-
echotuva
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Förhoppningsvis är inspelningarna från tex SVT-HD i HD-kvalite. Jag har nog varit otydlig...det går att blanda HD och SD program på hårddisken.
Du skrivar att du skulle behöva nya hårddiskar varje månad...
Rekomendationen är följaktigen att skaffa kvalitets-hårddiskar över 10 GB. Alla förstår din frustration över att diskarna pajar varje månad.
Du missförstår nog. Har aldrig haft en trasig hårddisk på drygt 25 år faktiskt. Däremot så räcker inte utrymmet till. Tror inte ens att jag har en usb-sticka med så lite som 10Gb. Vart köper du diskar på 10 Gb? Tradera?
Redigerat av echotuva, 14 november 2009 - 18:33.
Postad 14 november 2009 - 18:38
echotuva
-
echotuva
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Jag är helt överens med dig att bränna till DVD är hedenhös.
Men förövrigt är jag nyfiken hur du lyckas bränna dina inspelningar till " Blue Ray ".
Vill du vara så vänlig att informera oss oinsatta i konsten, snälla.
Jag har ju redan gett dig länken. Det var ju t.o.m. den svenska sidan du fick dig till livs. Trodde du gillade ny teknik? Bluray kom väl 2002? Det är ju trots allt snart 8 år sedan...
Postad 14 november 2009 - 18:54
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Jag har ju redan gett dig länken. Det var ju t.o.m. den svenska sidan du fick dig till livs. Trodde du gillade ny teknik? Bluray kom väl 2002? Det är ju trots allt snart 8 år sedan...
Det var ju "Sötbegär" som skulle förklara hur han beter sig med "Blå-rajj"...för diskusionen har väl handlat om inspelning.
Postad 14 november 2009 - 18:58
echotuva
-
echotuva
-
Lärjunge
-
-
287 inlägg
Vet inte men det var ju just inspelning som min länk visade prov på. Eller har jag missförstått igen?
Postad 14 november 2009 - 21:31
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Hur det där, som du ändå inte använder, är löst rent tekniskt, är ju ganska ointressant.
Men då kan ju du vara först med antenn då... eller kanske t.o.m. egen parabol - uppenbarligen är dte ju tillåtet att ha saker på taket. VAR bor du - har ni nån sändare i närheten? Finns sändarlistor på www.teracom.se där du kan kolla din närmaste sändare.
Boxer Mix - SE www.boxer.se ! - kostar 159:-/mån = småpengar, och då har du samtliga 'vanliga' kanaler. Sen kan du då köpa till t ex Canal+.
Du kan ju naturligtvis sätta upp en EGEN ANTENN ... och därmed ta emot Boxer-utbudet, och slippa strul med Icke-inspelningsbara obskyra boxar för ÄnnuSåLängeIckeBraFungerande-IP-Tv.
Men till Telias IP-Tv existerar INGA sådana DVD-spelare med hårddisk!
Men till Boxer-utbudet, dvs marksänd Tv via egen antenn, s.k. DVB-T ( T=terrestrial = Mark, DVB-C = Cable = Kabel, DVB-S = Satellite) finns det ju mängder med antingen boxar med egen inbyggd hårddisk, som kan spela in en, två eller tre kanaler samtidigt, eller även DVD/Hårddisk-inspelare från Pioneer, Philips, Sony och Panasonic, som alla har inbyggd mottagare för just marksänd Tv, dvs DVB-T.
Några sådana inspelare för Telias IP-Tv existerar inte, annat än just den ENDA box som Telia själva kommer att erbjuda från slutet av november, en Motorola 1963 med hårddisk, men eftersom du har IP-Tv via ADSL/Telefon-anslutning, kommer du bara att kunna spela in den ENDA kanal du samtidigt tittar på...
Skaffa dig du en egen antenn, och alla dina problem är lösta på n0lltid! : 
Tack för dina svar. Den förklarar en hel del. För min del så verkar det som att jag måste vänta avtalstiden ut som jag har med Telia och sen se vilka andra lösningar som finns. Min förhoppning var att genom att lägga in alla tre tjänster (tel+tv+bb) till Telia undvika ha olika leverantörer till olika tjänster och trodde väl att på något sätt så måste man kunna spela in TV program till en dvd-hårddisk. PVR-boxen från Telia är helt utesluten för min del, såvida jag inte får den kostandsfritt. Kanske jag måste ha olika leverantörer iallafall.
Postad 14 november 2009 - 21:37
HemoWest
-
HemoWest
-
Användare
-
-
151 inlägg
Har sedan igår fått tillbaka störningarna .... har provat byta tillbaka till kabel nummer 1 samt med en sprillans kabel direkt från Telia-switchen. Samma problem kvarstår.
Fler som har problem med störningar just nu?
Efter en hel kväll med testning har jag kommit fram till att det är Telias fiberlan-switch som är problemet. Har för tillfället lyckats få igång tv-signalen utan störningar (provade att flytta runt kablarna mellan ingångarna och har nu haft störningsfritt i cirka 10 minuter). Börjar störningarna igen så blir det Telia som får skicka mig en ny switch... den jag har verkar väldigt instabil.
Postad 14 november 2009 - 22:17
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
trodde väl att på något sätt så måste man kunna spela in TV program till en dvd-hårddisk.
Det är inte svårare än att du kopplar en DVD-inspelare eller dylikt till din box. /A
Postad 14 november 2009 - 22:54
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
trodde väl att på något sätt så måste man kunna spela in TV program till en dvd-hårddisk.
Det är inte svårare än att du kopplar en DVD-inspelare eller dylikt till din box.
Och för att göra hallbergs svar ännu tydligare så kan du också få länken till manualen för 1910 boxen på Telias guidewebbsidor. Klicka i Tv. Välj sedan Manual Motorola VIP 1910. Där kan man läsa närmare på sidan 8 under "Ansluta till videobandspelare eller dvd-spelare". Om det fortfarande är otydligt hur man kopplar så kan man titta på bilden på sidan 9. /Peter Cigéhn
Postad 14 november 2009 - 23:09
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Och för att göra hallbergs svar ännu tydligare så kan du också få länken till manualen för 1910 boxen på Telias guidewebbsidor. Klicka i Tv. Välj sedan Manual Motorola VIP 1910. Där kan man läsa närmare på sidan 8 under "Ansluta till videobandspelare eller dvd-spelare". Om det fortfarande är otydligt hur man kopplar så kan man titta på bilden på sidan 9. /Peter Cigéhn
Tack för svaren Hallberg och Peter Cigéhn. Det är värd att testa. Jag var lite oroligt att det inte skulle fungera då min Motorola 1903 är kopplad till TV via HDMI medan dvd (hdd) som jag tänker skaffa kommer att kopplas via scart till 1903. Då tänkte jag att väljer jag på dvd´n att spela in en program från källan "scart" så kommer ingenting att spelas in då själva 1903 och TV använder HDMI.
Redigerat av Unregistereda360a43b, 14 november 2009 - 23:13.
Postad 14 november 2009 - 23:13
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Tack för svaren Hallber och Peter Cigéhn.
Det är värd att testa. Jag var lite oroligt att det inte skulle fungera då min Motorola 1903 är kopplad till TV via HDMI medan dvd (hdd) som jag tänker skaffa kommer att kopplas via scart till 1903. Då tänkte jag att väljer jag på dvd´n att spela in en program från källan "scart" så kommer ingenting att spelas in då själva 1903 och TV använder HDMI.
Ska jag vara ärlig så hänger jag inte riktigt med hur du resonerar och vad det är du är orolig för. Känns som om du har missförstått nånting (eller så är det jag som missförstår vad det är du missförstår). Boxen matar ut samma signal på HDMI som på SCART. Så den kanal du har ställt in på boxen och som du ser på TV:en (via HDMI) kommer också att spelas in på DVD-inspelaren (via SCART). Eller vad är det du är orolig för egentligen? Jag begriper nog inte... /Peter Cigéhn
Postad 14 november 2009 - 23:18
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Ska jag vara ärlig så hänger jag inte riktigt med hur du resonerar och vad det är du är orolig för. Känns som om du har missförstått nånting (eller så är det jag som missförstår vad det är du missförstår).
Boxen matar ut samma signal på HDMI som på SCART. Så den kanal du har ställt in på boxen och som du ser på TV:en (via HDMI) kommer också att spelas in på DVD-inspelaren (via SCART).
Eller vad är det du är orolig för egentligen? Jag begriper nog inte...
/Peter Cigéhn
Nu är det klart för mig, tack för det. Det var säkert jag som missförstådde det. Jag trodde nämligen att det inte skulle fungera då det var olika källor.
Postad 14 november 2009 - 23:20
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
ja det är krångligt med det tekniska..
Perfekt vore det om man tex kunde spela in två HD-kanaler samtidig och titta på ett tidigare inspelat program..men det går väl inte ?
Postad 15 november 2009 - 01:52
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Ska jag vara ärlig så hänger jag inte riktigt med hur du resonerar och vad det är du är orolig för. Känns som om du har missförstått nånting (eller så är det jag som missförstår vad det är du missförstår).
Boxen matar ut samma signal på HDMI som på SCART. Så den kanal du har ställt in på boxen och som du ser på TV:en (via HDMI) kommer också att spelas in på DVD-inspelaren (via SCART).
Eller vad är det du är orolig för egentligen? Jag begriper nog inte...
/Peter Cigéhn
Frågan är inte helt omotiverad för tidigare kunde man inte använda scart till DVD när man hade HDMI till TVn. Är du säker på att det går nu? Jag ska kolla! Om man sätter in en scart mellan TVn och boxen också så går det. Inte annars!
Redigerat av ansgar, 15 november 2009 - 02:03.
Postad 15 november 2009 - 06:47
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Jag var lite oroligt att det inte skulle fungera då min Motorola 1903 är kopplad till TV via HDMI medan dvd (hdd) som jag tänker skaffa kommer att kopplas via scart till 1903. Då tänkte jag att väljer jag på dvd´n att spela in en program från källan "scart" så kommer ingenting att spelas in då själva 1903 och TV använder HDMI.
Du tänkte rätt, för det funkade iallafall inte förut att göra så, men det är möjligt att den buggen är fixad nu. Men det blir ju väldigt primitivt eftersom Motorola-boxen inte har någon Timer, så du måste alltså själv ställa boxen på rätt kanal, och alltid ha boxen igång och dra ström. Sen måste du alltså separat ställa DVD-inspelarens timer så den startar och spelar in det som kommer in på Scart1 eller Scart2 vid rätt tidpunkt. Har man istället en box eller dvd/hårddisk-inspelare för DVB-T, dvs marknätet = Boxer-utbudet, så har man ju dels bara en enda apparat då = oerhört platsbesparande OCH även oerhört Energibesparande!, och dels kan man ställa en timer på upp till 32 (olika antal för olka apparater) olika inspelningstillfällen. Och beroende på var du bor, så kanske det räcker med en inomhusantenn för dig, men oavsett om du använder en inomhus- eller utomhusantenn, så är det ju bara frågan om några hundringar, och sen är du fri från en massa dåliga lösningar från Telia via det uråldriga telefonnätet som aldrig någonsin var tänkt för att användas till sånt här, och alltså egentligen bara är en ren nödlösning tills optiska kablar är dragna. Det finns ju inget som hindrar att du har BÅDE Telia och marksänd Tv samtidigt! Du har ännu inte talat om VAR du bor, så vi kan kolla på www.teracom.se var din närmaste sändare är? Och LÄS kursen här: http://www.akerstorp...skolan_del1.pdfByt sen ut 'del1' i slutet av URLen till 'del2' och 'del3', så får du fler sidor! (OBS! att en del uppgifter, t ex om vad boxar kan och inte kan, är inaktuella nu eftersom tekniken gått framåt sen den där kursen skrevs, men uppgifterna i stort stämmer fortfarande)
Redigerat av anderswillhelmsson, 15 november 2009 - 06:51.
Postad 15 november 2009 - 10:04
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Du tänkte rätt, för det funkade iallafall inte förut att göra så, men det är möjligt att den buggen är fixad nu.
Men det blir ju väldigt primitivt eftersom Motorola-boxen inte har någon Timer, så du måste alltså själv ställa boxen på rätt kanal, och alltid ha boxen igång och dra ström. Sen måste du alltså separat ställa DVD-inspelarens timer så den startar och spelar in det som kommer in på Scart1 eller Scart2 vid rätt tidpunkt.
Har man istället en box eller dvd/hårddisk-inspelare för DVB-T, dvs marknätet = Boxer-utbudet, så har man ju dels bara en enda apparat då = oerhört platsbesparande OCH även oerhört Energibesparande!, och dels kan man ställa en timer på upp till 32 (olika antal för olka apparater) olika inspelningstillfällen.
Det förstår jag att det blir ganska mycket krångel kring detta med timer, ström och annat. Därför söker jag egentligen en bättre och hållbar lösning. Och beroende på var du bor, så kanske det räcker med en inomhusantenn för dig, men oavsett om du använder en inomhus- eller utomhusantenn, så är det ju bara frågan om några hundringar, och sen är du fri från en massa dåliga lösningar från Telia via det uråldriga telefonnätet som aldrig någonsin var tänkt för att användas till sånt här, och alltså egentligen bara är en ren nödlösning tills optiska kablar är dragna.
Det finns ju inget som hindrar att du har BÅDE Telia och marksänd Tv samtidigt!
Du har ännu inte talat om VAR du bor, så vi kan kolla på www.teracom.se var din närmaste sändare är?
Bor i Kalmar på postnummer 39359 eller gata Förlig Vinds gränd. Sök gärna på Teracom.
Postad 15 november 2009 - 10:10
Volvis
-
Volvis
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Frågan är inte helt omotiverad för tidigare kunde man inte använda scart till DVD när man hade HDMI till TVn. Är du säker på att det går nu? Jag ska kolla!
Om man sätter in en scart mellan TVn och boxen också så går det. Inte annars!
Jag har min tv inkopplad med HDMI mot 1910 boxen och min DVD-hårddisk inkopplad med scart mot boxen och det fungerar allafall så att jag kan spela in det jag tittar på. Reagerade på att det verkar vara mycket bättre kvalitè på signalen i scartuttaget nu mot tidigare. Dock är bilden bättre via HDMI men den är allafall accepterbar att titta på vilket jag upplever att den inte var tidigare
Postad 15 november 2009 - 10:37
Unregisteredcab460d8
-
Unregisteredcab460d8
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Bluray kom väl 2002? Det är ju trots allt snart 8 år sedan...
Blu-ray lanserades 2006.
Postad 15 november 2009 - 10:47
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Men det blir ju väldigt primitivt eftersom Motorola-boxen inte har någon Timer, så du måste alltså själv ställa boxen på rätt kanal, och alltid ha boxen igång och dra ström. Sen måste du alltså separat ställa DVD-inspelarens timer så den startar och spelar in det som kommer in på Scart1 eller Scart2 vid rätt tidpunkt.
Vad gäller timerfunktionalitet så är det ju som sagt var en definitionsfråga om det finns eller inte finns. Men att du måste ha boxen inställd på rätt kanal för att spela in är ju inte riktigt sant. Du kan ju få boxen att byta kanal automatiskt med påminnelsefunktionen. Citat från Telias egna webbsidor: 1.3. Hur ställer jag in digitalboxen för att byta kanal automatiskt? Om du vill ställa in digitalboxen på att byta kanal automatiskt, t.ex. om du inte ska vara hemma men vill spela in program från olika kanaler, kan du använda mini-programguiden.
Tryck på Info-knappen två gånger för att få upp mini-programguiden. Tryck fram önskad kanal, genom att trycka högerpil på navigeringsknappen (pilarna runt OK-knappen), välj sedan önskat program via navigeringsknappen med neråtpil, tryck därefter på röd knapp för att aktivera påminnelsen för det aktuella programmet. Det kommer då en påminnelse 30 sekunder innan det valda programmet startar, och efter 30 sekunder växlar boxen kanal automatiskt. I mini-programguiden kan du aktivera påminnelser ett dygn framåt.
Det går även att ställa in påminnelse i den stora programguiden, som du når via Meny-knappen, men observera att du då själv måste trycka OK för att boxen ska växla kanal efter påminnelsen. I stora programguiden kan du aktivera påminnelse tre dagar framåt.
/Peter Cigéhn
Postad 15 november 2009 - 10:57
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Frågan är inte helt omotiverad för tidigare kunde man inte använda scart till DVD när man hade HDMI till TVn. Är du säker på att det går nu? Jag ska kolla!
Om man sätter in en scart mellan TVn och boxen också så går det. Inte annars!
Jag har min tv inkopplad med HDMI mot 1910 boxen och min DVD-hårddisk inkopplad med scart mot boxen och det fungerar allafall så att jag kan spela in det jag tittar på.
Reagerade på att det verkar vara mycket bättre kvalitè på signalen i scartuttaget nu mot tidigare. Dock är bilden bättre via HDMI men den är allafall accepterbar att titta på vilket jag upplever att den inte var tidigare
Två motsägelsefulla svar. Själv har jag inte Telia längre så jag kan inte uttala mig om vem som har rätt. Själv har jag en Motorola VIP 1920-9C från ComHem och där funkar det då i alla fall utmärkt att ha HDMI anslutet till TV:en och SCART anslutet till en DVD-inspelare. En skillnad som jag vet mellan 19x0 serien och 19x3 serien är att 19x3 skall kunna mata ut RGB på SCART samtidigt som HDMI, medan 19x0 serien bara lyckas mata ut kompositvideo på SCARTEN. Det finns tydliga indikeringar på detta i en uppdaterade GUI-koden med stöd för 19x3 serien. Nu vet jag inte vad det är som inte funkar för ansgar, men som funkar Volvis, men kan det ha att göra med att din DVD-inspelare inte kan hantera att den tar emot kompositvideo? Kan det finnas inställning där du måste tala om att det är kompositvideo som kommer på SCARTEN? För skillnaden är ju att när du har SCART ansluten till TV:en *och* till DVD-inspelaren så antar jag att boxen lyckas mata ut RGB på båda SCART-anslutningarna. Har du HDMI anslutet till TV:en så tvingas boxen enbart mata ut kompositvideo på SCART:en. Kan det vara en förklaring till att en ansgar inte får det att funka och att Volvis får det att funka? /Peter Cigéhn
Postad 15 november 2009 - 12:32
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Vad gäller timerfunktionalitet så är det ju som sagt var en definitionsfråga om det finns eller inte finns.
Nej, det finns ingen timer på de Motorola-boxar som saknar hårddisk. Däremot finns Påminnelse-funktionen, som du påpekat ett flertal ggr, men då måste man ju ha boxen igång hela tiden - och då drar den en massa ström hela tiden i onödan, MYCKET MiljöOvänligt! - annars funkar inte den, så det är per defintion ingen timer, för med timer har man apparaten avslagen varpå den slår på sig själv vid inställd tid. Dessutom kan man ju då inte fixa t ex överlappande programmeringar osv. Inte ställa in start- och stopp-tid manuellt.
Postad 15 november 2009 - 12:43
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
och då drar den en massa ström hela tiden i onödan, MYCKET MiljöOvänligt!
Nu blir jag nyfiken: Hur stor skillnad i effektförbrukning är det på en 1910 då den är igång jämfört med då den står i standby? Eftersom du säger att den "drar en massa ström" så menar du alltså att skillnaden i effektförbrukningen är rätt avsevärd, eller? En 1910 drar enligt specen mindre än 7 watt fullt lastad. Hur många watt menar du att en 1910 drar i standby? /Peter Cigéhn
Postad 15 november 2009 - 12:45
anderswillhelmsson
-
anderswillhelmsson
-
Mästare
-
-
3 945 inlägg
Bor i Kalmar på postnummer 39359 eller gata Förlig Vinds gränd. Sök gärna på Teracom.
Gå till http://www.teracom.se/?page=5835Klicka vid: Emmaboda Bälshult Så ser du om det finns nån ännu närmare slavsändare under den. Täckningskarta har du här: http://www.teracom.se/?page=5103Beroende på om du har en TV med inbyggd digitalmottagare för DVB-T, så kan det ju ibland räcka att bara pula in vilken lååååååång sladd som helst i antennuttaget - fast bäst är om det är en bandkabel som ser ut som ett T, med antennkontakten ansluten längst ned på T'et - och testa och söka fram kanalerna. Det funkade för mig innan jag skaffade en inomhusantenn för att få stabil mottagning på samtliga kanaler. Men ska man bara Testa så lär du kunna få in kanaler från åtminstone en eller två av de UHF-frekvenser som de sänder på i Kalmar, dvs UHF 21, 28, 31, 46 och 53, för Emmaboda Bälshult sändaren, men det finns ju fler frekvenser till de övriga slavsändarna. Det bästa med digital marksänd tv är att man kan mata från flera olika antenner som täcker var sin sändare - då förstärker man signalen totalt sett. Gjorde man så med analog tv, alltså matade från flera sändare samtidigt, så blev det istället bara skuggor av bilden.
Postad 15 november 2009 - 12:53
defiant
-
defiant
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Nu blir jag nyfiken: Hur stor skillnad i effektförbrukning är det på en 1910 då den är igång jämfört med då den står i standby? Eftersom du säger att den "drar en massa ström" så menar du alltså att skillnaden i effektförbrukningen är rätt avsevärd, eller? En 1910 drar enligt specen mindre än 7 watt fullt lastad. Hur många watt menar du att en 1910 drar i standby?
/Peter Cigéhn
Min energimätare pendlar mellan 5-6W när 1910 boxen är på och står still på 5W när boxen är av (röd diod)
Redigerat av defiant, 15 november 2009 - 12:54.
Postad 15 november 2009 - 15:54
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Eftersom det i ditt fall är din BRF som är tecknare av avtal och de har valt tv lagom. Vill du ha tv stor får du betala för då är det du som privatperson som står som avtalspart snarare än din brf?
Förstår faktiskt inte ditt svar? Det är väl självklart att jag skall betala för de extra kanaler som jag vill ha. Men jag ska inte betala en gång till för de kanaler som jag redan betalar för plus krypterings avgift en gång till. Gruppavtalet som vi i föreningen har gäller alla medlemmar som sedan själva kan lägga till kanaler. Problemet är att väldigt få på Telias kundtjänst vet hur de ska hantera detta i sina system. Som jag skrev tidigare så fick jag tag på en person som förstod problemet och ordnade det direkt för mig. Så andra som har problem med samma sak borde kunna kontakta Fiberlan Kundtjänst som i alla fall hjälpte mig. Sen förstod jag inte heller det där med att man inte kan få video on demand koder till flera boxar om man nu faktiskt betalar för flera boxar. Det är väl inte konstigare än att man har olika kanalutbud på de olika boxarna. Jag har ju olika inloggningskoder för de olika boxarna så varför inte video on demand koder också?
Redigerat av Unregistered29650, 15 november 2009 - 15:56.
Postad 15 november 2009 - 17:17
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
Vad jag menar är att när ett kollektiv som er BRF tecknar er för tjänster som ingår i hyran så är det avtalet mellan Telia och er BRF där ett visst belopp betalas via din hyra varje månad till Telia där det dock inte är någon krypteringsavgift inbakad pga att det är en brf som är avtalspart. Sen tecknar du kanalpaket stor och då är det en privatperson som är avtalspart och då ligger det med en kort/krypteringsavgift.
Redigerat av Dreadlock, 15 november 2009 - 17:17.
Postad 15 november 2009 - 19:29
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
Så - nu får vi ta i med lite hårdhandskar. Börjar rensa inlägg nu och inlägg som inte handlar om specifikt telias digital-tv dvs andra operatörer, tjänster som inte finns hos telia osv osv kommer obönhörligen rendera i varningar.
Postad 15 november 2009 - 19:34
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Så - nu får vi ta i med lite hårdhandskar. Börjar rensa inlägg nu och inlägg som inte handlar om specifikt telias digital-tv dvs andra operatörer, tjänster som inte finns hos telia osv osv kommer obönhörligen rendera i varningar.
Vad pratar du för dynga...tjänster som inte finns hos Telia.. Menar du att all diskussion rörande tex hårddiskboxar skulle ha bannlysts ? Dessa boxar finns snart att få, men i dagsläget icke.
7 användare läser detta ämne
2 medlemmar, 5 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|