Beurer BF 800
(PersonvÄgar)
|
1
|
(6)
|
Inga priser | |
Apple Watch Sport 42mm with Sport Band
(Smartwatch)
|
9
|
(20)
|
Inga priser |
Postad 06 December 2014 - 16:49
Ett gammalt klipp från 2011 med ett försök på 210 i stöt. Tungt som fan. Kanske kan inspirera någon iaf.
https://www.youtube....h?v=bCIpXHWvXV4
Redigerat av Unregistered295546cf, 06 December 2014 - 16:51.
Postad 06 December 2014 - 17:15
Bänk på schemat idag för mig. Kände mig lite svag så blev bara 5x8 på 70 med stopp. Jobbade väldigt mycket med baksida axlar idag också, så som massören rekommenderade.
Postad 07 December 2014 - 01:33
Postad 07 December 2014 - 15:05
Postad 07 December 2014 - 16:01
Postad 07 December 2014 - 16:46
Jag själv har väl alltid var lite starkare än de andra barnen när man var yngre, vägt lite mer än de flesta. Dock är ju tyngdlyftning en kombination av teknik och styrka, hade jag tränat strongman så hade jag nog varit starkare, jag ser mig själv inte som så fruktansvärt stark, mer tekniker. Det är väl för man har varit med på EM och VM sedan man var 17 år och ser andra lyftare från andra länder med en annan kultur och syn på "hjälpmedel".
Sorry för lång post ^^
Kan lägga till ett roligt klipp...
https://www.youtube....h?v=9SAaQSg2x7o
Redigerat av Unregistered295546cf, 07 December 2014 - 17:14.
Postad 09 December 2014 - 18:40
I övrigt ett helt ok pass. Klämde ut tre treor och en tvåa på 95 i bänk i början. Tappade lite fokus i mitten av passet dock för en galet snygg tjej kom in och eftersom gymmet är så pass litet så är det svårt att inte ha henne i synfältet någonstans.
Fick väldigt ont i högra axeln och skulderbladet efter sidolyft med hantlar också. Kändes stelt nå in i **** och det gjorde ont även om jag bara stod stilla. Började massera lite mot ett hörn på väggen alltså dra fram armen framför mig som man gjorde en elefantsnabel när man gick på förskolan. Gnuggade musklerna innanför skulderbladet från olika vinklar och det gjorde galet ont och det bara hoppade och small. Masserade så typ en minut mellan varje set kanske 10-15 gånger och efter några gånger så försvann smärtan helt och mot slutet kändes det mycket mjukare och smidigare där bak. Visst, tror nog jag är stel i framsida axel, bröst och traps också men det huvudsakliga problemet är nog musklerna kring skulderbladet som som är fulla i knutar och som hindrar skulderbladet från att röra sig naturligt.
Postad 11 December 2014 - 17:09
Det blir tunga mark på lördag eller söndag, tung bänk på måndag, lätt ben och bröst på onsdag och sedan tävling på lördag.
Postad 12 December 2014 - 10:58
Angående det här med frivändning, någon som har några tips eller kan peka till någon bra youtubelänk som förklarar hur man ska bete sig?
Jag frivänder nu när jag militärpressar men jag misstänker att det finns någon form av teknik istället för att som nu bara vålda upp stången?
Postad 12 December 2014 - 23:16
Postad 13 December 2014 - 00:10
2 Timmarspass nu på morgonen, märks att man inte är van vid det för efter ungefär 1,5 timme var energin rätt förbrukad...
Angående det här med frivändning, någon som har några tips eller kan peka till någon bra youtubelänk som förklarar hur man ska bete sig?
Jag frivänder nu när jag militärpressar men jag misstänker att det finns någon form av teknik istället för att som nu bara vålda upp stången?
Kolla diverse tyngdlyftare. Antar att Klokov lär ha en massa videos uppe från alla seminarier han har gjort senaste åren.
Annars är det bara att träna, träna och träna. Du kommer att bli effektivare eftersom. Nu vet jag inte hur tungt du axelpressar men själva frivändningen upp är aldrig några problem för mig längre. Jag brukar vanligtvis köra på 50kg och det kan jag om jag vill curla upp men en frivändning är plättlätt trots att jag totalt saknar teknik. Även på 60kg är det riktigt enkelt och det går att curla med lite sving. Har inte provat tunga frivändningar men gissar att 80-90 är inga problem heller. Det du vill tänka på är "triple extension". Det kommer tyngdlyftarna prata om i sina videos. Ingen mening att jag förklarar mer här då jag själv inte är så insatt, men kolla youtube. Det kanske finns någon tyngdlyftarklubb där du bor?
Jag tränar ofta 2-3 timmar faktiskt. När ni kör chins, brukar ni släppa ner er till full stretch eller brukar ni stanna lite innan bottenläget? I dag testade jag att inte släppa ner mig fullt (vilket jag annars brukar göra). Samma fråga när det gäller latsdrag fast tvärtom: brukar ni släppa upp armarna till full stretch, eller stanna lite innan toppläget?
Jag tränar också ganska långa pass numera då jag kör styrketräning. Tyckte Robert Berg sammanfattade det bra i TyngreTV nu nyligen. Lägger upp passet med en basövning (böj, bänk eller mark) och sedan efter det kör man ett vanligt hypertrofipass. Vanligtvis går det åt 30-60 minuter till uppvärmning och basövningen och sedan kan hypertrofipasset ta 1-1.5h. Skulle dock aldrig träna så långa pass om jag inte bulkade. Dessutom tränar jag bara 2-3 och i vissa fall 4 gånger i veckan så kroppen får vanligtvis gott om tid på sig att återhämta sig. Den enda gången jag tränar två dagar i rad brukar vara på helgen för det är då jag har tid.
Angående chins så brukar jag släppa ut helt, alltså låta skulderbladen fara ut helt i bottenläget och låta axlarna komma upp mot öronen. Jag tror att detta borde ge lite mer aktivering till t.ex rhomboideus och andra muskler som styr skulderbladet.
Postad 13 December 2014 - 00:24
Notera att jag bara funderar högt nu. Själv har jag problem med många axelövningar samt chins eftersom min muskulatur är jättejättesvag i just chinsbottenläget samt när jag lyfter armarna utåt (gammal orehabbad skada på bland annat supraspinatus), det blir som att jag måste "ta om" i ryggen för att kunna dra mig upp. vet inte hur jag ska förklara, men som att jag manuellt måste koppla in latsarna på något sätt.
Tänkte bara som sagt, dessutom eftersom du skriver om axelproblematik och knutar till vansinne?
edit: det jag ville få fram är att chinsen ser betydligt bättre ut och fungerar bättre om jag inte släpper upp armar och axlar helt.
Redigerat av Unregistereda9666aa5, 13 December 2014 - 00:26.
Postad 13 December 2014 - 00:44
Det är ju i stort sett identiskt med chins. Minns inte om det var Calle eller någon annan byggare som tipsade mig om det där med att låta skulderbladen falla ut.
Kan nog garantera att knutarna inte har med min teknik i latsdrag att göra. Problemen började väl när jag gick i ettan eller om det var tvåan på gymnasiet då vi körde någon form av rugby på idrotten. Kastade mig på golvet och landade på baksidan av höger axel typ. Landade rätt hårt och fick ont efteråt och var stel. Efter ett tag gjorde det även ont när jag andades så jag tror det var en eller två dagar senare gick jag till skolsyster och hon sa att jag hade muskelknutar och inflammation överallt. Rehabade inte det något alls direkt utan körde på med antiinflammatoriskt tills smärtan gick bort. Sedan har jag varit lite stel sedan dess men inte tänkt så mycket på det.
Men om du kör chins och hänger med skulderbladen utsträckta, orkar du då inte "dra till dom" när du hänger där? Alltså att du drar in dom mot ryggraden igen utan att böja på armarna? Om du inte orkar det så borde nu nog träna på det.
Postad 13 December 2014 - 21:07
Postad 14 December 2014 - 18:26
Bifogad fil(er)
Postad 15 December 2014 - 15:16
Efter 2 veckors sjukdom och Karlssons kuckelimuck medicin så spräckte jag 130kg gränsen på vågen, och sakta arbetat mig tillbaka på banan. Dietat i 13 dagar nu och det flyter på bra och även axeln känns bättre nu, kan köra vissa pressövningar och bytte även gym i dagarna så är galet motiverad
bjuder på en bild på 130.2kg slät och blöt
Farliga tatueringar!
Ska iväg och bänka nu. Det kommer antingen gå bra eller skitdåligt. Det kan gå bra eftersom det var längesedan jag bänkade men det kan även gå skit eftersom jag tror jag är rätt övertränad just nu. Men vi får se, hoppas på att göra några ettor eller kanske någon tvåa på 100. Går det dåligt så kommer jag nog göra typ 4x6 på lite lättare vikt och sedan försöka träna baksida axlar och rotatorcuff rejält istället eftersom det inte är lika krävande som t.ex bänkpress eller militärpressar.
Postad 15 December 2014 - 15:36
men det är låååångt kvar till 6òr på 150kg som jag brukade köra på men jag är sjukt motiverad nu och första delmålet är 115kg kroppsvikt nu
vägde in på 125.6kg obajsad i morse
ska iväg och köra knäböjj nu med brorsan, inga monstervikter blir nog 100kg x maxreps istället
Postad 15 December 2014 - 18:20
Annars så bjöd inte passet på något mer spännande lyftmässigt. Masserade musklerna kring skulderbladet idag igen och det kändes mycket mjukare och mindre ömt idag än det gjorde första gången. Lyckades även få loss högra skulderbladet lite. Satte armen bakom ryggen som när jag fick massage och tröck armbågen framåt. Försökte komma in med hörnet av väggen in under skulderbladet och dra lite grann i det och det gick. Försökte med vänsta sidan också men den gick inte lika bra som höger, troligtvis för att jag nästan bara masserat högra sidan. Vänstra sidan kändes också lite hårdare och gjorde ondare än höger så jag måste komma ihåg att jobba med båda sidorna.
Jag har dock fortfarande en lång väg kvar med skulderbladen. Måste fortsätta massera och bygga upp rörligheten och sedan måste jag lära om alla rörelsemönster i i stort sett alla övningar.
Förresten, en rolig sideffekt nu när man kan röra skulderbladen mer är att ens latspread pose blir förbannat mycket bättre. Slog en pose nu efter passet inne på badrummet och jäklar vad jag får fram latsen mer.
Redigerat av Ala_95, 15 December 2014 - 18:25.
Postad 17 December 2014 - 20:27
Kan kan man, inte direkt effektivt.
Ett gammalt klipp frÄn 2011 med ett försök pÄ 210 i stöt. Tungt som fan. Kanske kan inspirera nÄgon iaf.
https://www.youtube.com/watch?v=bCIpXHWvXV4
Ragnar: PÄminn mig om att inte försöka pruta pÄ priset nÀr jag kommer och hÀmtar ultimax-subbarna av dig :-).
Redigerat av greveriff, 17 December 2014 - 20:29.
Postad 18 December 2014 - 00:15
Ragnar, har du ultimax som du ska sälja?
Not anymore! Du kan väl knappast behöva fler Zartok :-).
Postad 18 December 2014 - 08:49
Ragnar, har du ultimax som du ska sälja?
Sålde ett par, behåller ett par. Behövde få loss lite pengar till annat
Postad 18 December 2014 - 12:45
Fast jag Àr med dig i att det inte behövs fler Àn tvÄ
Postad 18 December 2014 - 14:52
Det som förändrats sedan förra gången (ca en månad sedan) är att underarmarna mätte 0.5cm mer, låren 1cm mer mitt på och 1.5cm mer där dom är som grövst (nära grenen). Vaderna mäter 0.5cm mer dom också och midjemåttet är samma som förut, 86cm indragen mage.
När jag bara mätt en skillnad på 0.5cm så kan det ju mycket väl vara mätfel men jag vågar nog påstå att låren har ökat i storlek ändå för en skillnad på över 1cm är inte mätfel. Känner ju också att jeansen blivit tightare.
Postad 19 December 2014 - 11:10
Drar igång efter årsskiftet med att lyfta vikter igen.
Postad 19 December 2014 - 15:54
Bifogad fil(er)
Postad 21 December 2014 - 20:26
Knäböj: 145 - 152,5 - 162,5
Bänkpress: 100 - 107,5 - 112,5
Marklyft: 157,5 - 172,5 - 182,5
Vi körde först alla lyft i böjen, sedan bänk och sedan mark. Fick låna ett par knävärmare av en polare till böjen. Vi hade Eleiko tyngdlyftningsstång vilket inte var riktigt optimalt och vi hade ett rack som inte gick att justera enkelt. Kortaste som tävlade var 179 lång och längsta var 193 så vi fick kompromissa så stången var lite högre än jag är bekväm vid. 145 gick upp enkelt. 152,5 gick ganska enkelt också. Var svårt och ovant att köra utan spegel för man visste inte när man hade rätt djup och man kunde inte heller se hur stången var centrerad på ryggen. 162,5 gick ganska bra, hade nog klarat några kg till också men jag nöjde mig med ett pr på 2,5kg, framgång är ändå framgång.
Bänkpressen visste jag kunde gå dåligt. Vi hade en lös bänk som var enligt mig helt värdelös. Racket var jättevingligt och alldeles för högt för mig. På bänken så var även foten på bänken ivägen för jag vill ha mina fötter smalt när jag bänkar men det var svårt nu. 100 kändes ganska tungt. 107,5 kändes väldigt tungt. Hade det varit en riktig tävling så hade jag gått på 110 men nu hade jag bestämt mig för att tredje lyften skulle vara pr så jag gick på 112,5 som misslyckades. Tror dock jag hade tagit det om jag hade gjort det med den utrustning jag är van med, alltså riktig tävlingsutrustning.
Marklyften kändes rätt bra under uppvärmningen. Fick till bra aktivering i benen. 157,5 var en ganska låg ingångsvikt, men jag var ju lite orolig efter förra helgens markpass. Men fösta lyftet gick upp riktigt enkelt. Andra lyftet på 172,5 gick bra det också men det kändes rätt rejält i händerna. Det är ju ganska mycket svårare att köra med tyngdlyftningsstång också om man är svag i händerna. 182,5 fick jag upp till knäna ungefär men sedan tappade jag greppet.
Längtar bara tills jag har ätit klart den här jävla medicinen så man kan börja få valkar på händerna igen så man kan börja köra greppträning igen. Som det är nu så spelar det ingen roll vad jag gör, jag har tjejhänder ändå...
Postad 21 December 2014 - 22:35
Jag tappade galet mycket greppstyrka när jag var ute och reste. Övrigt i styrka så tappade jag inte så fasligt mycket men greppstyrka var nästan tragiskt vad svag jag hade blivit. Sedan hade jag bara en månad från att jag kom hem och började träna tills att jag gick på isotretinoin. Sedan jag började med isotretinoin så har jag inte haft några valkar på händerna. Visst, det kan ju vara skönt i vardagen men det är ett **** på gymmet. Jag har lika mjuka händer som morsan som är banktjänsteman och sitter vid ett skrivbord hela dagarna. Det gör att så fort jag börjar köra någon greppträning så skalar jag bort så mycket av den lilla hud jag har kvar att det helt enkelt inte går längre, det gör för ont. T.ex kan jag inte köra marklyft på Eleiko PL-stång utan remmar eller något runt, mina händer går sönder annars. Jag brukar ju behöva använda remmar vid curls och latsdrag också (dock ej åtdragna) för att inte lättringen ska skära sönder mina händer. T.ex så brukar huden på ovansidan av handen vid tummen spricka när jag bänkar. Huden är inte torr där utan den är bara otroligt tunn.
Förut, innan jag åt medicin, så hade jag riktigt rejäla valkar på händerna och hade aldrig några problem med att lättringen gjorde ont. Minns att jag kunde dra bort flera millimeter tjock död hud från händerna ibland. Kunde sticka fast en nål i handen utan att känna något.
Postad 22 December 2014 - 07:13
Postad 22 December 2014 - 10:20
Postad 22 December 2014 - 11:04
Postad 22 December 2014 - 14:26
Tävling igår. Hade lagt upp det såhär:
Knäböj: 145 - 152,5 - 162,5
Bänkpress: 100 - 107,5 - 112,5
Marklyft: 157,5 - 172,5 - 182,5
Vi körde först alla lyft i böjen, sedan bänk och sedan mark. Fick låna ett par knävärmare av en polare till böjen. Vi hade Eleiko tyngdlyftningsstång vilket inte var riktigt optimalt och vi hade ett rack som inte gick att justera enkelt. Kortaste som tävlade var 179 lång och längsta var 193 så vi fick kompromissa så stången var lite högre än jag är bekväm vid. 145 gick upp enkelt. 152,5 gick ganska enkelt också. Var svårt och ovant att köra utan spegel för man visste inte när man hade rätt djup och man kunde inte heller se hur stången var centrerad på ryggen. 162,5 gick ganska bra, hade nog klarat några kg till också men jag nöjde mig med ett pr på 2,5kg, framgång är ändå framgång.
Bänkpressen visste jag kunde gå dåligt. Vi hade en lös bänk som var enligt mig helt värdelös. Racket var jättevingligt och alldeles för högt för mig. På bänken så var även foten på bänken ivägen för jag vill ha mina fötter smalt när jag bänkar men det var svårt nu. 100 kändes ganska tungt. 107,5 kändes väldigt tungt. Hade det varit en riktig tävling så hade jag gått på 110 men nu hade jag bestämt mig för att tredje lyften skulle vara pr så jag gick på 112,5 som misslyckades. Tror dock jag hade tagit det om jag hade gjort det med den utrustning jag är van med, alltså riktig tävlingsutrustning.
Marklyften kändes rätt bra under uppvärmningen. Fick till bra aktivering i benen. 157,5 var en ganska låg ingångsvikt, men jag var ju lite orolig efter förra helgens markpass. Men fösta lyftet gick upp riktigt enkelt. Andra lyftet på 172,5 gick bra det också men det kändes rätt rejält i händerna. Det är ju ganska mycket svårare att köra med tyngdlyftningsstång också om man är svag i händerna. 182,5 fick jag upp till knäna ungefär men sedan tappade jag greppet.
Längtar bara tills jag har ätit klart den här jävla medicinen så man kan börja få valkar på händerna igen så man kan börja köra greppträning igen. Som det är nu så spelar det ingen roll vad jag gör, jag har tjejhänder ändå...
Grattis till PB men hade jag tänkt så mycket på utrustningen på tävlingar så hade jag blivit dum i huvudet. Jag har varit på tiotal tävlingar med dåliga stänger, stora hack i träflaket och usla lokaler där folk sitter och bolmar cigarretter och dricker öl. Sådana småsaker får du inte lägga tid på för då har du inte full fokus på lyften.
Postad 25 December 2014 - 15:32
TyvÀrr var det mycket precis, sÄ nÀsta steg Àr mÄnga mil bort.
Postad 26 December 2014 - 19:56
Grattis till PB men hade jag tänkt så mycket på utrustningen på tävlingar så hade jag blivit dum i huvudet. Jag har varit på tiotal tävlingar med dåliga stänger, stora hack i träflaket och usla lokaler där folk sitter och bolmar cigarretter och dricker öl. Sådana småsaker får du inte lägga tid på för då har du inte full fokus på lyften.
Grejen var dock att vi hade inte ens tävlingsgodkänd utrustning. På tävling så vet man åtminstone att det kommer att vara en IPF-godkänd stång som inte har kullager som en tyngdlyftningsstång. Vi använde en nästan sprillans ny Eleiko WL-stång och jag kan lova dig att den snurrar på rätt bra. Dessutom har den nästan ingen lättring alls. Vi hade inte heller en fast bänk och ställning utan det var ett löst rack som var otroligt vingligt (petade du på det kunde du få det att vingla 10cm i sidled). Bänken var inte IPF-mått och hade en enorm fot som var i vägen för fötterna. Och eftersom den inte satt fast i racket (som den gör på en riktig tävling) så var det riktigt svårt att ställa in sig för bänkpressen. Racket var för högt (gick inte att sänka mer) vilket gjorde att jag fick svårt att lyfta av. Är rätt säker på att det i IPFs bok står att det ska gå att sänka visst mycket, ganska mycket mer än vad vi kunde sänka i helgen. Jag fick lyfta av stången ca 3-4cm längre upp än vad jag kan om jag vill ha kvar axlarna i bänken, vilket gjorde allting till kaos.
Du om någon, Ragnar, borde veta skillnad på en WL-stång och en PL-stång. Kan ju passa på att nämna att polaren släppte stången med 215kg på i sin knäböj. Den landade på hakarna i power-racket och den föll väl kanske 8-9cm. Stången fladdrade som ett metspö. Skulle man gjort så med en PL-stång så hade inte fladdrat något alls.
Postad 28 December 2014 - 20:54
Kom till gymmet men kände då inte alls för axlar utan körde rygg istället
Gymmet var nästan tomt så bestämde mig för att filma lite mark. Har haft problem med låsningar i ländryggen ett bra tag så har bara kört upp till 120 i ett försök att stärka upp den och samtidigt bättra på hållningen (är stel som en pinne efter åratal av innebandy utan stretchning).
Så vet inte vad som flög i mig idag när jag efter jag gjorde 120x3 ändrade mig och ökade vikten. Gjorde 130x2 följt av singlar på 140, 150 och slutligen 160. Har film på 160-lyftet som jag hoppas jag kan ladda upp. Ser att hållningen inte är den bästa, min stela ländrygg gör sig påmind, men vad tycker ni, ser det skapligt ut eller rent åt h-vete?
Iaf skönt med ett pb på 40kg
Bifogad fil(er)
Redigerat av Unregisteredb30b4e19, 28 December 2014 - 21:04.
Postad 28 December 2014 - 21:07
Det enda jag har att anmärka på är isåfall att höften sticker lite i början men inget fatalt error.
Grattis!
Postad 28 December 2014 - 21:33
Jisses vad snabbt det gick upp. Det var fan ingen maxning för dig. Du har minst 20 kilo till utan problem.
Det enda jag har att anmärka på är isåfall att höften sticker lite i början men inget fatalt error.
Grattis!
Tack så mycket
Haha nej skulle väl inte heller kalla det maxning, utan snarare det tyngsta lyftet jag gjort. Brukar aldrig lyfta nära max, vare sig i mark eller knäböj då jag varit rädd att skada ländryggen (tekniken blir ju inte bättre nära max) men att jag var så långt ifrån max i marken trodde jag inte. Var förvånad att det kändes såpass enkelt som det gjorde
Postad 28 December 2014 - 22:43
Postad 28 December 2014 - 23:07
Postad 29 December 2014 - 21:36
Var bröst på programmet, men krampar och låser sig på framsida vänsteraxel (inte tränat på länge, så diagnostiserar mig med pad-axel?), så jag körde marklyft och sittande rodd istället. Inte jättebra efter att ha kört ben igår, men det fick duga.
Jobbgymmet har betydligt behagligare stång. Eller mindre nött grepp, kanske (mindre hudavlagringar). Hursomhelst så gav greppförmågan upp helt och hållet för mig redan på treor på 130kg. Tragiskt. Gick och körde lite chins istället, men orkade knappt hålla i mig. Nog för att det har varit mycket julmat, men för **** så klena händer jag har. Blev därefter sittande rodd på mastiga 39 kilo 10x5 och lite rejäl stretching av höftböjaren.
Ska börjas lugnt, tycker kroppen tydligen...
Redigerat av Unregistereda9666aa5, 29 December 2014 - 21:37.
Postad 29 December 2014 - 22:14
Var på Tenton MB idag.
Var bröst på programmet, men krampar och låser sig på framsida vänsteraxel (inte tränat på länge, så diagnostiserar mig med pad-axel?), så jag körde marklyft och sittande rodd istället. Inte jättebra efter att ha kört ben igår, men det fick duga.
Jobbgymmet har betydligt behagligare stång. Eller mindre nött grepp, kanske (mindre hudavlagringar). Hursomhelst så gav greppförmågan upp helt och hållet för mig redan på treor på 130kg. Tragiskt. Gick och körde lite chins istället, men orkade knappt hålla i mig. Nog för att det har varit mycket julmat, men för **** så klena händer jag har. Blev därefter sittande rodd på mastiga 39 kilo 10x5 och lite rejäl stretching av höftböjaren.
Ska börjas lugnt, tycker kroppen tydligen...
Det är i dessa lägen det är bra att ha med sig remmar, dumt att ryggträningen blir lidande för att händerna sviker
Har kört en del med remmar under hösten, både i latsdrag och sittande rodd, och jag måste säga att min greppstyrka har blivit bättre och bättre! Så jag har kunnat köra med tyngre vikter samtidigt som greppstyrkan blivit bättre = win win situation
0 anvÀndare lÀser detta Àmne
0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pÄgÄr
Avancerad sökning
1
32 bilder
4 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas hÀr?