Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Börja gymma

10618 svar till detta Àmne
  • VĂ€nligen logga in för att kunna svara
Beurer BF 800 (PersonvÄgar) 1 3.571428 (6) Inga priser
Apple Watch Sport 42mm with Sport Band (Smartwatch) 9 7.571428 (20) Inga priser

Postad 06 December 2014 - 14:00

Birkanoff
  • Birkanoff
  • MĂ€stare

• 2532 inlĂ€gg
  • 0
Djupt kan man gå i en lowbar med.

Postad 06 December 2014 - 16:49

Unregistered295546cf
  • Unregistered295546cf
  • AnvĂ€ndare

• 118 inlĂ€gg
  • 0
Kan kan man, inte direkt effektivt.

Ett gammalt klipp från 2011 med ett försök på 210 i stöt. Tungt som fan. Kanske kan inspirera någon iaf.

https://www.youtube....h?v=bCIpXHWvXV4

Redigerat av Unregistered295546cf, 06 December 2014 - 16:51.

Postad 06 December 2014 - 17:15

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlĂ€gg
  • 0
Lowbar är effektivare, du kan alltså lyfta mer vikt. Dock så är det svårt att gå riktigt djupt med lowbar. Highbar är lite mindre effektivt men du kan gå ATG om du så vill. Frontböj är bäst för att gå riktigt djupt men det är minst effektivt, alltså du kan lyfta minst vikt. Att man lyfter mindre vikt är dock inte alltid något negativt för musklerna får ändå jobba lika hårt.

Bänk på schemat idag för mig. Kände mig lite svag så blev bara 5x8 på 70 med stopp. Jobbade väldigt mycket med baksida axlar idag också, så som massören rekommenderade.

Postad 07 December 2014 - 01:33

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlĂ€gg
  • 0
Fy fan vilken styrka du har Ragnar. TÀnker sjÀlv pÄ hur tungt det Àr att hÄlla i 200, och du stöter det :D

Postad 07 December 2014 - 15:05

Unregistered295546cf
  • Unregistered295546cf
  • AnvĂ€ndare

• 118 inlĂ€gg
  • 0
Tack, vändningen på 210 var riktigt rälig, kändes bra i kroppen på kvällen :P

Postad 07 December 2014 - 16:01

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlĂ€gg
  • 0
LÄt mig gissa, du har alltid varit stark för din Älder eller utvecklat styrka lÀtt? Starka förÀldrar? Syskon? :)

Postad 07 December 2014 - 16:46

Unregistered295546cf
  • Unregistered295546cf
  • AnvĂ€ndare

• 118 inlĂ€gg
  • 0
Hela morsas sida var rätt sjuka när det kommer till kastgrenar inom idrott, hennes lillebror var rätt bra (i spjut och kula) när han var 15 år. Tyvärr gick han bort året efter i en olycka. Hennes syster var rätt skaplig spjutkasterska, kvalat till JEM och JVM bl.a. Tränade med Gunnel Hettman (Ricky Bruch gänget). Morfar spelade handboll i ystad och tävlingssimning med. Syrran gjorde 100kg i vanling bänkpress när hon var 20 år gammal och vägde 60kg. Sysslat med konståkning innan dess. Pappas sida är mer smala och starka medans mammas sida är mer storväxta.

Jag själv har väl alltid var lite starkare än de andra barnen när man var yngre, vägt lite mer än de flesta. Dock är ju tyngdlyftning en kombination av teknik och styrka, hade jag tränat strongman så hade jag nog varit starkare, jag ser mig själv inte som så fruktansvärt stark, mer tekniker. Det är väl för man har varit med på EM och VM sedan man var 17 år och ser andra lyftare från andra länder med en annan kultur och syn på "hjälpmedel".

Sorry för lång post ^^

Kan lägga till ett roligt klipp... :)

https://www.youtube....h?v=9SAaQSg2x7o

Redigerat av Unregistered295546cf, 07 December 2014 - 17:14.

Postad 08 December 2014 - 17:24

Crabban
  • Crabban
  • ForumrĂ€v

• 690 inlĂ€gg
  • 0
Ragnar: grymt stabilt!

Postad 09 December 2014 - 18:40

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlĂ€gg
  • 0
Blev nästan förbannad på gymmet idag. Står och kör militärpressar på ganska tung vikt i racket och ett set in så ser jag två äldre herrar (typ 45-50 års åldern) börja sätta upp i squat racket. Jag kollar inte så noga men efter något set till ser jag att dom står och kör curls i squat racket. Med 30kg bara dessutom. Jag säger åt dom att dom inte borde köra curls i squat racket för det är som att svära i kyrkan och det är tabu att göra det på ett gym, speciellt ett någorlunda seriöst gym som detta. Dom säger att jag använder ju det andra racket varvid jag påstår att dom kan använda den stora golvytan mellan mitt rack och squatracket istället, som alla andra gör om dom ska köra skivstångscurls. Då frågar en av dom "Men ska vi lyfta upp stången från backen då tycker du?" på fullaste allvar. Jag fnissar nästan till och säger att ja, det tycker jag att dom ska göra. Han säger att det går inte alls för sig. Då säger jag att kan jag köra militärpressar på 60kg från golvet så kan dom nog tamigfan köra curls på 30kg från golvet. Om dom inte orkar marklyfta 30kg så borde det vara något fel på dom. Jag går vidare genom att ta ner stången från racket, lägger den på backen. Frivänder upp den enkelt och klämmer ut fem reps och kör sedan fyra set till från marken. Dom frågar mig om jag plockar upp stången från backen om jag står borde vid ez-stången och curlar. Då säger jag att ja, det gör jag faktiskt, oavsett hur mycket vikt jag har på stången. Har jag två 20:or på stången så nog fan låter jag den stå på backen och lämnar racket åt andra. Även om jag hade haft 100kg på stången så skulle jag ha börjat från backen. Jag frågar även vad dom skulle göra om det kom någon och ville köra knäböj. Då sa dom att då får den personen gott vänta tills dom har curlat kvar.

I övrigt ett helt ok pass. Klämde ut tre treor och en tvåa på 95 i bänk i början. Tappade lite fokus i mitten av passet dock för en galet snygg tjej kom in och eftersom gymmet är så pass litet så är det svårt att inte ha henne i synfältet någonstans.

Fick väldigt ont i högra axeln och skulderbladet efter sidolyft med hantlar också. Kändes stelt nå in i **** och det gjorde ont även om jag bara stod stilla. Började massera lite mot ett hörn på väggen alltså dra fram armen framför mig som man gjorde en elefantsnabel när man gick på förskolan. Gnuggade musklerna innanför skulderbladet från olika vinklar och det gjorde galet ont och det bara hoppade och small. Masserade så typ en minut mellan varje set kanske 10-15 gånger och efter några gånger så försvann smärtan helt och mot slutet kändes det mycket mjukare och smidigare där bak. Visst, tror nog jag är stel i framsida axel, bröst och traps också men det huvudsakliga problemet är nog musklerna kring skulderbladet som som är fulla i knutar och som hindrar skulderbladet från att röra sig naturligt.

Postad 11 December 2014 - 17:09

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlĂ€gg
  • 0
Tunga böj idag, kroppen var inte alls sugen på det. Blev två tvåor på 150 och en fyra och en trea på 140. Försökte jobba på djupet med bältet på och tror det gick bättre den här gången.

Det blir tunga mark på lördag eller söndag, tung bänk på måndag, lätt ben och bröst på onsdag och sedan tävling på lördag.

Postad 12 December 2014 - 10:58

-Palle-
  • -Palle-
  • MĂ€stare

• 3878 inlĂ€gg
  • 0
2 Timmarspass nu på morgonen, märks att man inte är van vid det för efter ungefär 1,5 timme var energin rätt förbrukad... ^_^
Angående det här med frivändning, någon som har några tips eller kan peka till någon bra youtubelänk som förklarar hur man ska bete sig?
Jag frivänder nu när jag militärpressar men jag misstänker att det finns någon form av teknik istället för att som nu bara vålda upp stången?

Postad 12 December 2014 - 23:16

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2219 inlĂ€gg
  • 0
Jag tränar ofta 2-3 timmar faktiskt. När ni kör chins, brukar ni släppa ner er till full stretch eller brukar ni stanna lite innan bottenläget? I dag testade jag att inte släppa ner mig fullt (vilket jag annars brukar göra). Samma fråga när det gäller latsdrag fast tvärtom: brukar ni släppa upp armarna till full stretch, eller stanna lite innan toppläget?

Postad 13 December 2014 - 00:10

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlĂ€gg
  • 0

2 Timmarspass nu på morgonen, märks att man inte är van vid det för efter ungefär 1,5 timme var energin rätt förbrukad... ^_^
Angående det här med frivändning, någon som har några tips eller kan peka till någon bra youtubelänk som förklarar hur man ska bete sig?
Jag frivänder nu när jag militärpressar men jag misstänker att det finns någon form av teknik istället för att som nu bara vålda upp stången?

Kolla diverse tyngdlyftare. Antar att Klokov lär ha en massa videos uppe från alla seminarier han har gjort senaste åren.
Annars är det bara att träna, träna och träna. Du kommer att bli effektivare eftersom. Nu vet jag inte hur tungt du axelpressar men själva frivändningen upp är aldrig några problem för mig längre. Jag brukar vanligtvis köra på 50kg och det kan jag om jag vill curla upp men en frivändning är plättlätt trots att jag totalt saknar teknik. Även på 60kg är det riktigt enkelt och det går att curla med lite sving. Har inte provat tunga frivändningar men gissar att 80-90 är inga problem heller. Det du vill tänka på är "triple extension". Det kommer tyngdlyftarna prata om i sina videos. Ingen mening att jag förklarar mer här då jag själv inte är så insatt, men kolla youtube. Det kanske finns någon tyngdlyftarklubb där du bor?

Jag tränar ofta 2-3 timmar faktiskt. När ni kör chins, brukar ni släppa ner er till full stretch eller brukar ni stanna lite innan bottenläget? I dag testade jag att inte släppa ner mig fullt (vilket jag annars brukar göra). Samma fråga när det gäller latsdrag fast tvärtom: brukar ni släppa upp armarna till full stretch, eller stanna lite innan toppläget?

Jag tränar också ganska långa pass numera då jag kör styrketräning. Tyckte Robert Berg sammanfattade det bra i TyngreTV nu nyligen. Lägger upp passet med en basövning (böj, bänk eller mark) och sedan efter det kör man ett vanligt hypertrofipass. Vanligtvis går det åt 30-60 minuter till uppvärmning och basövningen och sedan kan hypertrofipasset ta 1-1.5h. Skulle dock aldrig träna så långa pass om jag inte bulkade. Dessutom tränar jag bara 2-3 och i vissa fall 4 gånger i veckan så kroppen får vanligtvis gott om tid på sig att återhämta sig. Den enda gången jag tränar två dagar i rad brukar vara på helgen för det är då jag har tid.

Angående chins så brukar jag släppa ut helt, alltså låta skulderbladen fara ut helt i bottenläget och låta axlarna komma upp mot öronen. Jag tror att detta borde ge lite mer aktivering till t.ex rhomboideus och andra muskler som styr skulderbladet.

Postad 13 December 2014 - 00:24

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • ForumrĂ€v

• 606 inlĂ€gg
  • 0
Eller så sätter du onödigt stor belastning på de musklerna i startläget eftersom de i stort sett bara jobbar mot skulderbladet och inte alls är byggda sådana ansträngningar?

Notera att jag bara funderar högt nu. Själv har jag problem med många axelövningar samt chins eftersom min muskulatur är jättejättesvag i just chinsbottenläget samt när jag lyfter armarna utåt (gammal orehabbad skada på bland annat supraspinatus), det blir som att jag måste "ta om" i ryggen för att kunna dra mig upp. vet inte hur jag ska förklara, men som att jag manuellt måste koppla in latsarna på något sätt. ;) Jag kanske helt enkelt är för klen också, men det är långt till chins i vettig form.

Tänkte bara som sagt, dessutom eftersom du skriver om axelproblematik och knutar till vansinne?

edit: det jag ville få fram är att chinsen ser betydligt bättre ut och fungerar bättre om jag inte släpper upp armar och axlar helt.

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 13 December 2014 - 00:26.

Postad 13 December 2014 - 00:44

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlĂ€gg
  • 0
Kika på Calle när han kör latsdrag https://www.youtube....h?v=QGzjqdvuvV4
Det är ju i stort sett identiskt med chins. Minns inte om det var Calle eller någon annan byggare som tipsade mig om det där med att låta skulderbladen falla ut.

Kan nog garantera att knutarna inte har med min teknik i latsdrag att göra. Problemen började väl när jag gick i ettan eller om det var tvåan på gymnasiet då vi körde någon form av rugby på idrotten. Kastade mig på golvet och landade på baksidan av höger axel typ. Landade rätt hårt och fick ont efteråt och var stel. Efter ett tag gjorde det även ont när jag andades så jag tror det var en eller två dagar senare gick jag till skolsyster och hon sa att jag hade muskelknutar och inflammation överallt. Rehabade inte det något alls direkt utan körde på med antiinflammatoriskt tills smärtan gick bort. Sedan har jag varit lite stel sedan dess men inte tänkt så mycket på det.

Men om du kör chins och hänger med skulderbladen utsträckta, orkar du då inte "dra till dom" när du hänger där? Alltså att du drar in dom mot ryggraden igen utan att böja på armarna? Om du inte orkar det så borde nu nog träna på det.

Postad 13 December 2014 - 12:31

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • ForumrĂ€v

• 606 inlĂ€gg
  • 0
Jepp, det borde jag ;)

Postad 13 December 2014 - 21:07

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlĂ€gg
  • 0
Det gick katastrofalt dåligt i marken idag. Hoppas och tror att det är för att kroppen är slut efter böjen i förrgår. Har ju kört tungt ett ganska bra tag nu och med kanske lite kortare vila än jag borde. Tänkte ju köra tung bänk på måndag och sedan lätt frontböj och mark på onsdag men kommer att skita i onsdagspasset och vila hela veckan ut tills på lördag. Kommer dock gå och bänka på måndag men det blir nog inga tunga lyft tror jag.

Postad 14 December 2014 - 18:26

Degpojken
  • Degpojken
  • ForumrĂ€v

• 572 inlĂ€gg
  • 0
Efter 2 veckors sjukdom och Karlssons kuckelimuck medicin så spräckte jag 130kg gränsen på vågen, och sakta arbetat mig tillbaka på banan. Dietat i 13 dagar nu och det flyter på bra och även axeln känns bättre nu, kan köra vissa pressövningar och bytte även gym i dagarna så är galet motiverad :) bjuder på en bild på 130.2kg slät och blöt

Bifogad fil(er)

Postad 14 December 2014 - 23:29

Degpojken
  • Degpojken
  • ForumrĂ€v

• 572 inlĂ€gg
  • 0
Life`s good!

Bifogad fil(er)

Postad 15 December 2014 - 12:25

LTMS
  • LTMS
  • ForumrĂ€v

• 845 inlĂ€gg
  • 0

Life`s good!

uuhhh, vad är det där gröna? :)

Postad 15 December 2014 - 14:43

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • AnvĂ€ndare

• 248 inlĂ€gg
  • 0

uuhhh, vad är det där gröna? :)

It is evil!!
Eller broccoli ;)

Postad 15 December 2014 - 15:16

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlĂ€gg
  • 0

Efter 2 veckors sjukdom och Karlssons kuckelimuck medicin så spräckte jag 130kg gränsen på vågen, och sakta arbetat mig tillbaka på banan. Dietat i 13 dagar nu och det flyter på bra och även axeln känns bättre nu, kan köra vissa pressövningar och bytte även gym i dagarna så är galet motiverad :) bjuder på en bild på 130.2kg slät och blöt

Farliga tatueringar! ;)

Ska iväg och bänka nu. Det kommer antingen gå bra eller skitdåligt. Det kan gå bra eftersom det var längesedan jag bänkade men det kan även gå skit eftersom jag tror jag är rätt övertränad just nu. Men vi får se, hoppas på att göra några ettor eller kanske någon tvåa på 100. Går det dåligt så kommer jag nog göra typ 4x6 på lite lättare vikt och sedan försöka träna baksida axlar och rotatorcuff rejält istället eftersom det inte är lika krävande som t.ex bänkpress eller militärpressar.

Postad 15 December 2014 - 15:36

Degpojken
  • Degpojken
  • ForumrĂ€v

• 572 inlĂ€gg
  • 0
Jag har kört 2 bröstpass sen jag blev lite bättre igår blev det en 4à på 100kg i bänken vilket är bra men endå lite deppigt då jag kan göra 3st 12òr på samma vikt fast med smalt grepp för triceps :) är nog också övertränad då jag kör 7dagar i veckan men intalar mig sj att min stillasittande vardag tillåter det, däremot har jag inte vett att vila axeln så som jag borde, antagligen tack vare de två veckorna off som axeln är såpass bra som den är nu
men det är låååångt kvar till 6òr på 150kg som jag brukade köra på men jag är sjukt motiverad nu och första delmålet är 115kg kroppsvikt nu
vägde in på 125.6kg obajsad i morse
ska iväg och köra knäböjj nu med brorsan, inga monstervikter blir nog 100kg x maxreps istället

Postad 15 December 2014 - 18:20

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlĂ€gg
  • 0
Dagens pass blev verkligen en psykisk återställare. Redan under uppvärmningen med bara stången kändes det bra. Kände mig tight och fick till bryggan riktigt bra, så pass att jag kunde höja säkerhetsstolparna ett hål. Lade på 50kg och gjorde två tior, kändes inte ens att det var någon vikt på stången typ. Gjorde ett sista set på 50 där jag pressade ut 15 reps om även det kändes som ingenting. Hade nog kunnat köra 30-40 reps om jag ville. Ökade till 70, gjorde en tia på det. Ökar till 90 och gör en trea på det. Bestämmer mig för att gå upp på 100 eftersom det går så bra. Först tänker jag bara göra en rep men hade en kille som passade mig så jag gjorde tre reps i första setet på 100. Första två gick upp rätt enkelt men tredje fick jag kämpa lite på. Hade nog kunnat göra en till rep om jag hade kört utan paus i botten och lyft röven från bänken men bestämde mig för att spara mig lite. Nästa set körde jag två hela reps själv med stopp och sedan en långsam negativ med typ tre sekunder på nervägen, två sekunders paus och sedan runt fem sekunder på uppvägen med lite hjälp. Sista setet gjorde jag två reps. Sänkte till 90 och gjorde en femma och en fyra på det. Sänkte till 70 och avslutade med en tia på det.

Annars så bjöd inte passet på något mer spännande lyftmässigt. Masserade musklerna kring skulderbladet idag igen och det kändes mycket mjukare och mindre ömt idag än det gjorde första gången. Lyckades även få loss högra skulderbladet lite. Satte armen bakom ryggen som när jag fick massage och tröck armbågen framåt. Försökte komma in med hörnet av väggen in under skulderbladet och dra lite grann i det och det gick. Försökte med vänsta sidan också men den gick inte lika bra som höger, troligtvis för att jag nästan bara masserat högra sidan. Vänstra sidan kändes också lite hårdare och gjorde ondare än höger så jag måste komma ihåg att jobba med båda sidorna.

Jag har dock fortfarande en lång väg kvar med skulderbladen. Måste fortsätta massera och bygga upp rörligheten och sedan måste jag lära om alla rörelsemönster i i stort sett alla övningar.

Förresten, en rolig sideffekt nu när man kan röra skulderbladen mer är att ens latspread pose blir förbannat mycket bättre. Slog en pose nu efter passet inne på badrummet och jäklar vad jag får fram latsen mer.

Redigerat av Ala_95, 15 December 2014 - 18:25.

Postad 17 December 2014 - 20:18

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlĂ€gg
  • 0
.

Redigerat av greveriff, 17 December 2014 - 20:20.

Postad 17 December 2014 - 20:27

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlĂ€gg
  • 0

Kan kan man, inte direkt effektivt.

Ett gammalt klipp frÄn 2011 med ett försök pÄ 210 i stöt. Tungt som fan. Kanske kan inspirera nÄgon iaf.

https://www.youtube.com/watch?v=bCIpXHWvXV4

Ragnar: PÄminn mig om att inte försöka pruta pÄ priset nÀr jag kommer och hÀmtar ultimax-subbarna av dig :-).

Redigerat av greveriff, 17 December 2014 - 20:29.

Postad 17 December 2014 - 21:24

Unregistered295546cf
  • Unregistered295546cf
  • AnvĂ€ndare

• 118 inlĂ€gg
  • 0
Haha ingen fara, är redan så bra pris :)

Postad 17 December 2014 - 22:09

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlĂ€gg
  • 0
Ragnar, har du ultimax som du ska sÀlja?

Postad 18 December 2014 - 00:15

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1984 inlĂ€gg
  • 0

Ragnar, har du ultimax som du ska sälja?

Not anymore! Du kan väl knappast behöva fler Zartok :-).

Postad 18 December 2014 - 08:49

Unregistered295546cf
  • Unregistered295546cf
  • AnvĂ€ndare

• 118 inlĂ€gg
  • 0

Ragnar, har du ultimax som du ska sälja?

Sålde ett par, behåller ett par. Behövde få loss lite pengar till annat :)

Postad 18 December 2014 - 12:45

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlĂ€gg
  • 0
Kan ju inte sÀlja det du byggt med ditt eget kött och blod :D
Fast jag Àr med dig i att det inte behövs fler Àn tvÄ :)

Postad 18 December 2014 - 14:52

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlĂ€gg
  • 0
Gjort lite nya mätningar på kroppen idag. Har ingen aning om kroppsvikten men gissar att jag skulle landa på en morgonvikt på 88kg kanske.
Det som förändrats sedan förra gången (ca en månad sedan) är att underarmarna mätte 0.5cm mer, låren 1cm mer mitt på och 1.5cm mer där dom är som grövst (nära grenen). Vaderna mäter 0.5cm mer dom också och midjemåttet är samma som förut, 86cm indragen mage.

När jag bara mätt en skillnad på 0.5cm så kan det ju mycket väl vara mätfel men jag vågar nog påstå att låren har ökat i storlek ändå för en skillnad på över 1cm är inte mätfel. Känner ju också att jeansen blivit tightare.

Postad 19 December 2014 - 11:10

Crabban
  • Crabban
  • ForumrĂ€v

• 690 inlĂ€gg
  • 2
Nu är det hugget i sten.

Drar igång efter årsskiftet med att lyfta vikter igen. :D

Postad 19 December 2014 - 15:54

Degpojken
  • Degpojken
  • ForumrĂ€v

• 572 inlĂ€gg
  • 0
Dag 18 på projekt smalåvakker går jävligt bra (-4.5kg) men ser framemot de 3 grisdagarna runt jul :-) fyllt på förrådet lite!

Bifogad fil(er)

Postad 21 December 2014 - 20:26

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlĂ€gg
  • 0
Tävling igår. Hade lagt upp det såhär:
Knäböj: 145 - 152,5 - 162,5
Bänkpress: 100 - 107,5 - 112,5
Marklyft: 157,5 - 172,5 - 182,5

Vi körde först alla lyft i böjen, sedan bänk och sedan mark. Fick låna ett par knävärmare av en polare till böjen. Vi hade Eleiko tyngdlyftningsstång vilket inte var riktigt optimalt och vi hade ett rack som inte gick att justera enkelt. Kortaste som tävlade var 179 lång och längsta var 193 så vi fick kompromissa så stången var lite högre än jag är bekväm vid. 145 gick upp enkelt. 152,5 gick ganska enkelt också. Var svårt och ovant att köra utan spegel för man visste inte när man hade rätt djup och man kunde inte heller se hur stången var centrerad på ryggen. 162,5 gick ganska bra, hade nog klarat några kg till också men jag nöjde mig med ett pr på 2,5kg, framgång är ändå framgång.

Bänkpressen visste jag kunde gå dåligt. Vi hade en lös bänk som var enligt mig helt värdelös. Racket var jättevingligt och alldeles för högt för mig. På bänken så var även foten på bänken ivägen för jag vill ha mina fötter smalt när jag bänkar men det var svårt nu. 100 kändes ganska tungt. 107,5 kändes väldigt tungt. Hade det varit en riktig tävling så hade jag gått på 110 men nu hade jag bestämt mig för att tredje lyften skulle vara pr så jag gick på 112,5 som misslyckades. Tror dock jag hade tagit det om jag hade gjort det med den utrustning jag är van med, alltså riktig tävlingsutrustning.

Marklyften kändes rätt bra under uppvärmningen. Fick till bra aktivering i benen. 157,5 var en ganska låg ingångsvikt, men jag var ju lite orolig efter förra helgens markpass. Men fösta lyftet gick upp riktigt enkelt. Andra lyftet på 172,5 gick bra det också men det kändes rätt rejält i händerna. Det är ju ganska mycket svårare att köra med tyngdlyftningsstång också om man är svag i händerna. 182,5 fick jag upp till knäna ungefär men sedan tappade jag greppet.

Längtar bara tills jag har ätit klart den här jävla medicinen så man kan börja få valkar på händerna igen så man kan börja köra greppträning igen. Som det är nu så spelar det ingen roll vad jag gör, jag har tjejhänder ändå...

Postad 21 December 2014 - 21:37

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlĂ€gg
  • 0
Kör du mixat grepp och magnesium och det hÄller inte ÀndÄ?

Postad 21 December 2014 - 22:35

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlĂ€gg
  • 0
Kollade på klippet igen och ser att det var fellastat, 185 på stången och inte 182,5. Och ja, jag kör mixat grepp och magnesium och det håller ändå inte.
Jag tappade galet mycket greppstyrka när jag var ute och reste. Övrigt i styrka så tappade jag inte så fasligt mycket men greppstyrka var nästan tragiskt vad svag jag hade blivit. Sedan hade jag bara en månad från att jag kom hem och började träna tills att jag gick på isotretinoin. Sedan jag började med isotretinoin så har jag inte haft några valkar på händerna. Visst, det kan ju vara skönt i vardagen men det är ett **** på gymmet. Jag har lika mjuka händer som morsan som är banktjänsteman och sitter vid ett skrivbord hela dagarna. Det gör att så fort jag börjar köra någon greppträning så skalar jag bort så mycket av den lilla hud jag har kvar att det helt enkelt inte går längre, det gör för ont. T.ex kan jag inte köra marklyft på Eleiko PL-stång utan remmar eller något runt, mina händer går sönder annars. Jag brukar ju behöva använda remmar vid curls och latsdrag också (dock ej åtdragna) för att inte lättringen ska skära sönder mina händer. T.ex så brukar huden på ovansidan av handen vid tummen spricka när jag bänkar. Huden är inte torr där utan den är bara otroligt tunn.

Förut, innan jag åt medicin, så hade jag riktigt rejäla valkar på händerna och hade aldrig några problem med att lättringen gjorde ont. Minns att jag kunde dra bort flera millimeter tjock död hud från händerna ibland. Kunde sticka fast en nål i handen utan att känna något.

Postad 22 December 2014 - 07:13

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 559 inlĂ€gg
  • 0
Kanske dags köra med handskar tills du inte behöver ta medicinen längre? Minns att jag fick göra det i tonåren innan händerna hårdnat.

Postad 22 December 2014 - 10:20

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlĂ€gg
  • 0
Nej, vägrar använda handskar. Kommer inte träna så mycket nu fram till typ mitten på januari och sen efter det så är det bara lite drygt en månad kvar på medicin så jag kör på som jag gjort hittils.

Postad 22 December 2014 - 11:04

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlĂ€gg
  • 0
Jag kör alltid handskar och andra hjÀlpmedel. Svagt kött ska inte komma i vÀgen för trÀningen :)

Postad 22 December 2014 - 14:26

Unregistered295546cf
  • Unregistered295546cf
  • AnvĂ€ndare

• 118 inlĂ€gg
  • 0

Tävling igår. Hade lagt upp det såhär:
Knäböj: 145 - 152,5 - 162,5
Bänkpress: 100 - 107,5 - 112,5
Marklyft: 157,5 - 172,5 - 182,5

Vi körde först alla lyft i böjen, sedan bänk och sedan mark. Fick låna ett par knävärmare av en polare till böjen. Vi hade Eleiko tyngdlyftningsstång vilket inte var riktigt optimalt och vi hade ett rack som inte gick att justera enkelt. Kortaste som tävlade var 179 lång och längsta var 193 så vi fick kompromissa så stången var lite högre än jag är bekväm vid. 145 gick upp enkelt. 152,5 gick ganska enkelt också. Var svårt och ovant att köra utan spegel för man visste inte när man hade rätt djup och man kunde inte heller se hur stången var centrerad på ryggen. 162,5 gick ganska bra, hade nog klarat några kg till också men jag nöjde mig med ett pr på 2,5kg, framgång är ändå framgång.

Bänkpressen visste jag kunde gå dåligt. Vi hade en lös bänk som var enligt mig helt värdelös. Racket var jättevingligt och alldeles för högt för mig. På bänken så var även foten på bänken ivägen för jag vill ha mina fötter smalt när jag bänkar men det var svårt nu. 100 kändes ganska tungt. 107,5 kändes väldigt tungt. Hade det varit en riktig tävling så hade jag gått på 110 men nu hade jag bestämt mig för att tredje lyften skulle vara pr så jag gick på 112,5 som misslyckades. Tror dock jag hade tagit det om jag hade gjort det med den utrustning jag är van med, alltså riktig tävlingsutrustning.

Marklyften kändes rätt bra under uppvärmningen. Fick till bra aktivering i benen. 157,5 var en ganska låg ingångsvikt, men jag var ju lite orolig efter förra helgens markpass. Men fösta lyftet gick upp riktigt enkelt. Andra lyftet på 172,5 gick bra det också men det kändes rätt rejält i händerna. Det är ju ganska mycket svårare att köra med tyngdlyftningsstång också om man är svag i händerna. 182,5 fick jag upp till knäna ungefär men sedan tappade jag greppet.

Längtar bara tills jag har ätit klart den här jävla medicinen så man kan börja få valkar på händerna igen så man kan börja köra greppträning igen. Som det är nu så spelar det ingen roll vad jag gör, jag har tjejhänder ändå...

Grattis till PB men hade jag tänkt så mycket på utrustningen på tävlingar så hade jag blivit dum i huvudet. Jag har varit på tiotal tävlingar med dåliga stänger, stora hack i träflaket och usla lokaler där folk sitter och bolmar cigarretter och dricker öl. Sådana småsaker får du inte lägga tid på för då har du inte full fokus på lyften.

Postad 25 December 2014 - 15:32

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlĂ€gg
  • 1
StÀngde coc2 med högern idag, nÄgot som jag inte gjort pÄ lÀnge. 1.5 stÀmmer jag utan vidare utan uppvÀrmning sÄ jag tÀnkte testa pÄ den lite tyngre.

TyvÀrr var det mycket precis, sÄ nÀsta steg Àr mÄnga mil bort.

Postad 26 December 2014 - 19:56

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlĂ€gg
  • 0

Grattis till PB men hade jag tänkt så mycket på utrustningen på tävlingar så hade jag blivit dum i huvudet. Jag har varit på tiotal tävlingar med dåliga stänger, stora hack i träflaket och usla lokaler där folk sitter och bolmar cigarretter och dricker öl. Sådana småsaker får du inte lägga tid på för då har du inte full fokus på lyften.

Grejen var dock att vi hade inte ens tävlingsgodkänd utrustning. På tävling så vet man åtminstone att det kommer att vara en IPF-godkänd stång som inte har kullager som en tyngdlyftningsstång. Vi använde en nästan sprillans ny Eleiko WL-stång och jag kan lova dig att den snurrar på rätt bra. Dessutom har den nästan ingen lättring alls. Vi hade inte heller en fast bänk och ställning utan det var ett löst rack som var otroligt vingligt (petade du på det kunde du få det att vingla 10cm i sidled). Bänken var inte IPF-mått och hade en enorm fot som var i vägen för fötterna. Och eftersom den inte satt fast i racket (som den gör på en riktig tävling) så var det riktigt svårt att ställa in sig för bänkpressen. Racket var för högt (gick inte att sänka mer) vilket gjorde att jag fick svårt att lyfta av. Är rätt säker på att det i IPFs bok står att det ska gå att sänka visst mycket, ganska mycket mer än vad vi kunde sänka i helgen. Jag fick lyfta av stången ca 3-4cm längre upp än vad jag kan om jag vill ha kvar axlarna i bänken, vilket gjorde allting till kaos.

Du om någon, Ragnar, borde veta skillnad på en WL-stång och en PL-stång. Kan ju passa på att nämna att polaren släppte stången med 215kg på i sin knäböj. Den landade på hakarna i power-racket och den föll väl kanske 8-9cm. Stången fladdrade som ett metspö. Skulle man gjort så med en PL-stång så hade inte fladdrat något alls.

Postad 28 December 2014 - 20:54

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • AnvĂ€ndare

• 248 inlĂ€gg
  • 0
Hade en konstig dag på gymmet idag. Hade tänkt köra axlar och triceps idag då jag hade ganska kraftig träningsvärk i benen från gårdagen.
Kom till gymmet men kände då inte alls för axlar utan körde rygg istället :)
Gymmet var nästan tomt så bestämde mig för att filma lite mark. Har haft problem med låsningar i ländryggen ett bra tag så har bara kört upp till 120 i ett försök att stärka upp den och samtidigt bättra på hållningen (är stel som en pinne efter åratal av innebandy utan stretchning).
Så vet inte vad som flög i mig idag när jag efter jag gjorde 120x3 ändrade mig och ökade vikten. Gjorde 130x2 följt av singlar på 140, 150 och slutligen 160. Har film på 160-lyftet som jag hoppas jag kan ladda upp. Ser att hållningen inte är den bästa, min stela ländrygg gör sig påmind, men vad tycker ni, ser det skapligt ut eller rent åt h-vete?

Iaf skönt med ett pb på 40kg :)

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregisteredb30b4e19, 28 December 2014 - 21:04.

Postad 28 December 2014 - 21:07

Birkanoff
  • Birkanoff
  • MĂ€stare

• 2532 inlĂ€gg
  • 0
Jisses vad snabbt det gick upp. Det var fan ingen maxning för dig. Du har minst 20 kilo till utan problem.

Det enda jag har att anmärka på är isåfall att höften sticker lite i början men inget fatalt error.

Grattis!

Postad 28 December 2014 - 21:33

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • AnvĂ€ndare

• 248 inlĂ€gg
  • 0

Jisses vad snabbt det gick upp. Det var fan ingen maxning för dig. Du har minst 20 kilo till utan problem.

Det enda jag har att anmärka på är isåfall att höften sticker lite i början men inget fatalt error.

Grattis!

Tack så mycket :)
Haha nej skulle väl inte heller kalla det maxning, utan snarare det tyngsta lyftet jag gjort. Brukar aldrig lyfta nära max, vare sig i mark eller knäböj då jag varit rädd att skada ländryggen (tekniken blir ju inte bättre nära max) men att jag var så långt ifrån max i marken trodde jag inte. Var förvånad att det kändes såpass enkelt som det gjorde :)

Postad 28 December 2014 - 22:43

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • ForumrĂ€v

• 606 inlĂ€gg
  • 0
exakt sådär ser mina marklyft ut också. Arslet sticker upp först, så i praktiken blir det i stort sett ett rakt marklyft.

Postad 28 December 2014 - 23:07

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlĂ€gg
  • 0
Finns mÄnga bra rygglyftare ocksÄ. Kolla Magnusson sÄ förstÄr ni vad jag menar :)

Postad 29 December 2014 - 21:36

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • ForumrĂ€v

• 606 inlĂ€gg
  • 0
Var på Tenton MB idag.

Var bröst på programmet, men krampar och låser sig på framsida vänsteraxel (inte tränat på länge, så diagnostiserar mig med pad-axel?), så jag körde marklyft och sittande rodd istället. Inte jättebra efter att ha kört ben igår, men det fick duga.

Jobbgymmet har betydligt behagligare stång. Eller mindre nött grepp, kanske (mindre hudavlagringar). Hursomhelst så gav greppförmågan upp helt och hållet för mig redan på treor på 130kg. Tragiskt. Gick och körde lite chins istället, men orkade knappt hålla i mig. Nog för att det har varit mycket julmat, men för **** så klena händer jag har. Blev därefter sittande rodd på mastiga 39 kilo 10x5 och lite rejäl stretching av höftböjaren.

Ska börjas lugnt, tycker kroppen tydligen...

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 29 December 2014 - 21:37.

Postad 29 December 2014 - 22:14

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • AnvĂ€ndare

• 248 inlĂ€gg
  • 0

Var på Tenton MB idag.

Var bröst på programmet, men krampar och låser sig på framsida vänsteraxel (inte tränat på länge, så diagnostiserar mig med pad-axel?), så jag körde marklyft och sittande rodd istället. Inte jättebra efter att ha kört ben igår, men det fick duga.

Jobbgymmet har betydligt behagligare stång. Eller mindre nött grepp, kanske (mindre hudavlagringar). Hursomhelst så gav greppförmågan upp helt och hållet för mig redan på treor på 130kg. Tragiskt. Gick och körde lite chins istället, men orkade knappt hålla i mig. Nog för att det har varit mycket julmat, men för **** så klena händer jag har. Blev därefter sittande rodd på mastiga 39 kilo 10x5 och lite rejäl stretching av höftböjaren.

Ska börjas lugnt, tycker kroppen tydligen...

Det är i dessa lägen det är bra att ha med sig remmar, dumt att ryggträningen blir lidande för att händerna sviker :(
Har kört en del med remmar under hösten, både i latsdrag och sittande rodd, och jag måste säga att min greppstyrka har blivit bättre och bättre! Så jag har kunnat köra med tyngre vikter samtidigt som greppstyrkan blivit bättre = win win situation :)

0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.