1e juli började dom rulla.
Märkligt. Oneplaceboxen vill arr jag ska uppgradera abonnemanget och de övriga uppdatera korten. jag har hela V Sport inklusive de fem V sport live.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Allente (Viasat + Canal Digital) - Feedback, info, nyheter och frågor
Startad av
Allente Sverige
, Apr 08 2011 10:25
9738 svar till detta ämne
Postad 07 July 2021 - 13:04
Märkligt. Oneplaceboxen vill arr jag ska uppgradera abonnemanget och de övriga uppdatera korten. jag har hela V Sport inklusive de fem V sport live. Postad 07 July 2021 - 13:28 Korrigerar mig själv, det var sportkanalerna live jag tänkte på. Extra kanalerna vet jag inget om. Postad 07 July 2021 - 14:39 Är fan ingen bild på V sport live 1-5 här heller varför lägga till nya kanaler som inte fungerar Postad 07 July 2021 - 17:32 det verkar ha varit ett tillfälligt fel. Nu har jag en svart bild, vilket jag förväntar mig när det inte är sändning. Postad 08 July 2021 - 17:41
Det kan du inte,det går inte att se fakturahistorik heller. Kundsidan suger värre än värst. Megausel! Postad 08 July 2021 - 17:50 Fakturahistorik går att se under faktura och se mer, klicka sedan på mina fakturor. Då ser jag mina fakturor iallafall. Redigerat av Karl-Johan, 08 July 2021 - 17:50. Postad 08 July 2021 - 18:31
Missade det🤥 Postad 08 July 2021 - 22:17 Jag kopplade bort hårddisken (extern) från Kaonboxen och vips funkar boxen felfritt igen. Det började dyka upp meddelanden om jag ville använda den till inspelningar plötsligt när jag skulle se på tv. Då ville den formatera disken och efter ett flertal ggr slet jag väck den och och nu hänger fryser eller låser den sig inte😅 Postad 09 July 2021 - 09:37
Bästa boxen som cd haft. Har den sen den kom ut, aldrig haft minsta problem.
Postad 14 July 2021 - 09:15 Va på besök hos föräldrarna idag, de har precis skaffat bytt från Telia till med Allente. Med box som ser ut att vara Allente Prime 680, https://www.allente....-prime-uhd-680/
Tyvärr tycker de boxen är så kass att de knappt använder den för nånting utom 'live' TV - så fort de ska titta på nån Playtjänst eller en tidigare sändning av svt-nyheter går de till sin gamla AppleTV gen1
Det sämsta med Allente-boxen: * Kollar man på redan passerade program i 'TV guide' så startar program runt 1 minut för sent och slutar 1 minut för tidigt. Åtminstone Rapport i SVT. Förståeligt att just nyheter kan sändas på tider som inte exakt matchar tablåtiderna... men detta va inget problem som Telia-boxen hade.
* Playtjänsternas gränssnitt är uselt. Som exempel: SVT-Play. Startvyn verkar vara en enda lista av program - till synes i statisk ordning med ett barnprogram som nummer ett och Rapport som nummer två i listan. I alla andra varianter av SVTPlay jag använt så kan man enkelt bläddra upp/ned mellan flera listor, ofta har man då en startvy bestående av aktuella program, rekommendationer med mera. Här måste med fjärren öppna en meny och klicka sig in på nån kategori för att byta lista.
* Kass uppspelning i alla playtjänster. det är inte ens streaming. Man kan inte börja spela nånting direkt utan du får välja att 'ladda ned' och får sitta med nedladdningsköer och popups... Minst 10sek får man vänta tills man får en popup om att det går att spela upp något. Ångrar man sig och byter till nåt annat då får man frågan "vill du avbryta pågående nedladdning och ersätta med denna - eller köa upp den?" Känns stenålders. Varför ingen direktstreaming?
* Skumt nog verkar det som bildkällan från Allente ger en croppad bild. I menyer där det står en text längst till vänster så är de första bokstäverna bort-croppade. Man ser "ce fiction" där man antar att det ska stå "Science fiction". Jag utgick såklart för att bildkällan va bredare än skärmen, Men men - när jag testade att ställa in 4:3 som bildoutput från Allente (så att allt får plats på skärmen) ser jag samma grej. Sidorna är bortcroppade. Ska kontakta kundtjänst.
* Man kan bara titta på historiska program via TVGuiden knappt en timme bakåt. Med tidigare boxar har det varit ett dygn bakåt. Och till min fasa upptäcker jag att de inte kan spela in program ALLS. Trots att det sitter ett minneskort i boxen Det står "för att spela in måste du koppla in en Viasat-hårddisk"
Nu till min fråga: kan man spela in program med vilken hårddisk som helst eller måste man köpa till deras egna 1TB Verbatim-hårddisk ? Låter som att disken måste va specialformatterad för Allente men inte 100% solklart... https://www.allente....0-ultra-hd-box/ https://www.allente....im-onepager.pdf Redigerat av Don Karnage, 14 July 2021 - 18:01. Postad 18 July 2021 - 11:47 Då har man hoppat på ALLENTE pröva 2 månader gratis, återstår se om man hittar något att klaga på som många andra gjort här
Kommer inte köra med parabol, gick utmärkt beställa utan det
Från beställning till jag kunde logga in streama ALLENTE appen tog det under 1 timme från det jag fick bekräfta SMS registrera mig på sidan
Av de operatörer jag har tillgång att väljare på, verkar ALLENTE mest prisvärd
3 operatörer jag tittat på erbjuder fler kanaler än vad Telia gör Postad 18 July 2021 - 16:37
Har väldigt begränsat vad jag kan få, fiber är inte ett av dessa, men helt ok bild för mig
Får se om jag överväger parabol senare, såna fall den där vita mindre
Har en glasbalkong med dörr in, antar det då måste borras för sladden från parabolen in i bostaden? Postad 18 July 2021 - 16:55
Ja kabeln måste in genom väggen, men det brukar inte vara några problem. Har min vita fyrkantiga parabol utanför min inglasade balkong. Postad 18 July 2021 - 17:19
Problemet är dörren har nån form av aluminium ram runt om
Väggen från glasbalkongen är säkert 15 cm djup nånting
Hade jag haft bostaden vridet annat läge hade jag kunnat kört från annat fönster som annan granne gör, men tror inte jag får in signalen då Postad 18 July 2021 - 17:56
finns en uppsjö av alternativ. Postad 18 July 2021 - 18:16 Allenteappen fungerar inte på min ATV-box. Kan den vara borttagen? Den fungerar i alla fall i mobilen. Postad 18 July 2021 - 20:12
ja, det finns många olika sorter av liknande typ. Jag har själv haft en mellan balkongdörren i många år utan problem. Postad 19 July 2021 - 02:07 När skall man kunna använda Allente-appen som Viasat-kund..? Väldigt konstigt det här att slå ihop företagen och som Allente-kund nu då inte kunna använda Allente-appen lol. Proffsigt. Jag antar att ja fortfarande är Viasat-kund. Tidsplan?
Och ni har totalt förstört Viasat kundservicesida också.. hittar inte ett skit på Allentes och mycket är inte uppe heller som var uppe på Viasats kundservice-sida och det har knappt blivit bättre på 4 månader heller. Redigerat av Neond13, 19 July 2021 - 02:40. Postad 19 July 2021 - 08:03
Menar du appletv eller androidtv? Postad 19 July 2021 - 08:57
Detta gäller min apple ATV 4. Appen fungerar i min Samsung. Redigerat av Huddingebo, 19 July 2021 - 15:10. Postad 20 July 2021 - 00:55
med samsung - menar du en samsung-telefon eller en samsung-tv
appen finns till android och till tizen - dvs androidtelefoner och samsung-tv (årsmodell 2015-2019 om jag minns rätt) appen finns inte till android tv (ett antal tv-tillverkare, ett antal fristående burkar med android tv (exvis xiaomi mi box s) samt "chromecast with google tv")
Huruvida den inte längre finns till apple tv har jag ingen aning om, men jag misstänker att det är nåt knas med din apple-tv-burk... annars hade forumet nog varit fullt av folk som grät :-/ i appstore (https://apps.apple.c...nte/id914487438) verkar den finnas i alla fall) Postad 20 July 2021 - 01:41
De verkat inte ha ändrat det ännu. Postad 20 July 2021 - 07:50
Lite klumpigt skrivet av mig. Allente fungerar på min mobil. Får kolla upp det när jag kommer hem. Postad 20 July 2021 - 11:33 När jag skulle pröva Allente var jag helt inställd på att jag bara skulle köra via appen på telefonen.
Fick hem den berömda boxen idag, fungerar som det ska se på TV därifrån, och fjärren till TV kan kontrollera boxen
Trodde jag inte skulle fungera
Det är konstigt det inte finns app till Android tv som Telia har
Om man kör med box ska spela in, så kan man se andra kanaler samtidigt på det sättet Postad 20 July 2021 - 15:50 Om man ska använda hårddisk, måste man använda allente's egen på 1 TB eller går det bra koppla in egen extern hårddisk? Postad 20 July 2021 - 15:57
Har du redan satt upp parabolen? Tror att du bara kan spela in från de satellitsända kanalerna. Postad 20 July 2021 - 15:59
Nope, kör utan parabol, men fungerar se kanaler med boxen Postad 20 July 2021 - 16:03
Ja utan parabol så streamas dom till boxen i stället och då tror jag att dom inte går att spelas in.
Någon annan kanske vet bättre. Det är väl OnePlace-boxen du har fått? Postad 20 July 2021 - 16:09
Ja det är en svart box
Vet inte riktigt hur det fungerar hur boxen hittar mina kanaler, när jag inte ens kör igång appen på telefonen?
Trodde definitivt inte det inte skulle fungera utan parabol
Men streama från telefon går, men smidigare med box och fjärr i stället Postad 20 July 2021 - 16:13
Samtliga av mina boxar jag har haft under åren har varit svarta men bara en av dom heter OnePlace.
Du har förmodligen anslutet boxen till ditt wifi och då hittar den kanalerna där och du behöver inte casta från telefonen. Postad 20 July 2021 - 16:36
Prövade först med nätverks första installationen
Men det blev bra till slut, trodde som sagt inte denna lösning inte skulle fungera utan parabol
Betydligt bättre översikt zappa kanaler än telia
Hade varit nice om det hade gått få 1 tb inspelning, men jag har löst det på ett annat sätt om än lite mer omständigt om man ska spela in något Redigerat av Ironse, 20 July 2021 - 16:40. Postad 20 July 2021 - 16:39
Då streamar jag bara från appen om (när) det händer (problemet löst) Postad 20 July 2021 - 19:13
Ja det funkar garanterat bättre, ifall man vill se fördröjd "direktsändning" eller hårt komprimerad bild. Postad 20 July 2021 - 19:32
Bättre bild än Telias Postad 20 July 2021 - 19:37 Jag har faktiskt båda tjänsterna i hemmet just nu och kan inte se någon skillnad alls. Det är lika taskig bild på streamingen från båda håll. Kan vara att någon kanal här och där ser bättre ut på de olika tjänsterna men i det stora hela så är det ljusår ifrån satellit. Tyvärr är inte satellit lika bra som det var för några år sedan heller men, fortfarande bra mycket bättre än streaming.
Det går förvrigt fint att "spela in" streaming med. men det är en annan femma och inget vi tar här Redigerat av somoene2, 20 July 2021 - 19:39. Postad 20 July 2021 - 20:14 Har båda månaden ut, var saker jag störde mig med Telia bilden jag ser mindre av med Allente bilden
Men smaken är olika alla ser olika Postad 20 July 2021 - 22:45
Jag har finfin bild vid streaming av Telia Play. Körde via satellit många år men saknar det inte nämnvärt. T o m EM i fotboll såg bra ut, vilket förvånade mig.
Postad 21 July 2021 - 06:07 Får 10 fler kanaler med Allente, eftersom Telia snålar, drar in kanaler höjer priset på paketen
Man betalar för det man vill ha Postad 21 July 2021 - 07:00
Telia kör med 50 fps, så de har överlägsen bild Men det gäller att man ställer in enheterna på 50 fps, för att få bilden bra! Postad 21 July 2021 - 08:07
nä, de sände i högre bitrate. Postad 21 July 2021 - 08:35
Har Allente inte 50fps på SVT1 och SVT2 i sin streamtjänst? Det är väl Canal Digitals gamla app och streamtjänst som dom bara bytt namnet och logotypen på, den som har haft 50fps på bl a SVT1 och SVT2 plus det dussinet kanaler där sporten brukar sändas i mer än 1 år.
Upplösningen på den feeden Allente och Telia har tillgång till från SVT i första steget av kedjan, som dom sen kodar om för sina TV-tjänster, vare sig det är IPTV, DVB-S eller stream, är identisk för båda bolagen, den har haft upplösningen 1080p50 i många många år.
Ironse har som vanligt missförsått vad som diskuteras i tråden, han syftar på SVTPlay, och där streamade SVT i 1080p för andra eller tredje gången någonsin under EM, så det var inte bara bitraten som höjdes, utan även upplösningen. Redigerat av tTW, 21 July 2021 - 08:35. Postad 21 July 2021 - 09:25 Jag skrev
Varför EM såg bra ut var ju pga SVT sände ut i bra upplösning
Du gnäller
Ironse har som vanligt missförsått vad som diskuteras i tråden, han syftar på SVTPlay, och där streamade SVT i 1080p för andra eller tredje gången någonsin under EM, så det var inte bara bitraten som höjdes, utan även upplösningen.
Om SVT streamade i 1080p i stället för Telias 720p då är det väl SJÄLVKLART bilden ser bättre ut?
Lägg ner jag "missförstått" när du ger mig rätt om 1080p bra upplösning! Redigerat av Ironse, 21 July 2021 - 09:26. Postad 21 July 2021 - 09:51
Men du har ju missförsått? Jag har inte gett dig rätt, jag förklarade ditt missförstånd. Du hänvisar till upplösningen på SVTPlay, medan det som diskuteras i tråden är bildkvaliten på TeliaPlay och AllentePlay, vilket är något helt annat. Postad 21 July 2021 - 10:03 Ironse, upplösning vs bitrate. båda bilderna är tagna från ett 1080p klipp.
https://ottverse.com...te-1536x857.jpg bitrade på 1,5mb/s
https://ottverse.com...te-1536x864.jpg bitrate på 5mb/s
Upplösning är självklart också viktigt men vid samma upplösning på båda så är det bitraten som är avgörande. 12 användare läser detta ämne0 medlemmar, 12 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |