* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34702 svar till detta ämne
Postad 24 november 2009 - 10:20
bobbyewing
-
bobbyewing
-
Lärjunge
-
-
302 inlägg
Då byter vi ut TV-apparatens mottagare mot en 1903-box och videoinspelaren med mottagare mot en 1963-box samt tvillingtjänsten. Då har du samma funktion (fast mycket, mycket bättre).
Då har jag väl inte samma funktion
Postad 24 november 2009 - 10:28
Unregistered865c4656
-
Unregistered865c4656
-
Rookie
-
9 inlägg
Ett fullgott alternativ för mig är också att höja priset för fiberkunder.
Jag utgår ifrån att du menar priset på IPTV-tjänsten. Ska de kunder som inte köper en 1963:a också få höjt pris? De har ju inte mer funktionalitet än vad du med ADSL har.
Postad 24 november 2009 - 10:29
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Jag tror ändå du missar vad jag säger. Telia levererar en tilläggstjänst: PVR Dom tar betalt på samma sätt oavsett grundfunktion (fiber/adsl): 100 kr i månaden (18mån) eller 2xxx kr kontant. MEN! Beroende på vilken tjänst du har i grunden (också från Telia) så får du olika funktionalitet. Poängen är: Varför ska vi som har ADSL betala lika mycket som fiberkunder när vi inte får samma funktionalitet ? Ett fullgott alternativ för mig är också att höja priset för fiberkunder.
Jag hade inte sagt halv sju om det inte varit Telias tjänst i botten som satte begränsningen, men nu är dom ju ansvariga för HELA leveransen och har således full kontroll och alla möjligheter att lösa problemet på flera sätt.
Telia levererar en hårdvara som inkluderar en tjänst. Det är hårdvaran du betalar för. Efer 18 månader så kostar det inget mer. Alternativt lägger du upp 2995 i engångskostnad och får boxen med inkluderad tjänst. Denna tjänst betalar du sen ingen månadsavgift för. Därför kan man också motivera att den inte har samma funktionalitet beroende på om du har adsl/fiber.
Postad 24 november 2009 - 10:35
tommyq
-
tommyq
-
Användare
-
-
126 inlägg
Jag tror ändå du missar vad jag säger. Telia levererar en tilläggstjänst: PVR Dom tar betalt på samma sätt oavsett grundfunktion (fiber/adsl): 100 kr i månaden (18mån) eller 2xxx kr kontant. MEN! Beroende på vilken tjänst du har i grunden (också från Telia) så får du olika funktionalitet. Poängen är: Varför ska vi som har ADSL betala lika mycket som fiberkunder när vi inte får samma funktionalitet ? Ett fullgott alternativ för mig är också att höja priset för fiberkunder.
Jag hade inte sagt halv sju om det inte varit Telias tjänst i botten som satte begränsningen, men nu är dom ju ansvariga för HELA leveransen och har således full kontroll och alla möjligheter att lösa problemet på flera sätt.
Haha... snacka om urtypen för den svenska avundsjukan.  Min kollega bor närmare jobbet än mig, därför kräver jag att han ska betala högre bensinpris. (Ps. för övrigt kan jag meddela att jag betalar 325:-/mån för min 100/100-uppkoppling. Avundsjuk??)
Redigerat av tommyq, 24 november 2009 - 10:39.
Postad 24 november 2009 - 10:38
bobbyewing
-
bobbyewing
-
Lärjunge
-
-
302 inlägg
Haha... snacka om urtypen för den svenska avundsjukan.  Min kollega bor närmare jobbet än mig, därför kräver jag att han ska betala högre bensinpris.
He he... är faktiskt inte avundsjuk. Började mitt första inlägg med att säga att jag ändå kommer köpa en box. TROTS den sämre funktionen. Däremot är jag ganska intresserad av hur Telia och mina medmänniskor tänker i frågan.
Postad 24 november 2009 - 10:44
bobbyewing
-
bobbyewing
-
Lärjunge
-
-
302 inlägg
Telia levererar en hårdvara som inkluderar en tjänst. Det är hårdvaran du betalar för. Efer 18 månader så kostar det inget mer. Alternativt lägger du upp 2995 i engångskostnad och får boxen med inkluderad tjänst. Denna tjänst betalar du sen ingen månadsavgift för. Därför kan man också motivera att den inte har samma funktionalitet beroende på om du har adsl/fiber.
Men jag är fortfarande inne på att det är tjänsten vi ska förändra (eftersom jag kommer köpa en box ändå). Jag har ADSL och vill verka för att Telia ökar funktionaliteten eller uppgraderar tjänsten till VDSL... alternativt startar med MPEG4 (som tydligen också ska lösa problemet). I allra annat fall får jag fixa en styrelseplats och kräva fiber i föreningen (sjukt att det inte redan finns).
Postad 24 november 2009 - 10:50
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Men jag är fortfarande inne på att det är tjänsten vi ska förändra (eftersom jag kommer köpa en box ändå). Jag har ADSL och vill verka för att Telia ökar funktionaliteten eller uppgraderar tjänsten till VDSL... alternativt startar med MPEG4 (som tydligen också ska lösa problemet).
I allra annat fall får jag fixa en styrelseplats och kräva fiber i föreningen (sjukt att det inte redan finns).
På den punkten håller jag helt med. Givetvis bör Telia jobba för att förbättra adsl-tekniken så långt det bara går.
Postad 24 november 2009 - 10:51
bobbyewing
-
bobbyewing
-
Lärjunge
-
-
302 inlägg
På den punkten håller jag helt med. Givetvis bör Telia jobba för att förbättra adsl-tekniken så långt det bara går.
Hallelujah!
Postad 24 november 2009 - 11:40
Unregistered38610
-
Unregistered38610
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Andra punkter som bör förbättras i mitt tycke är: - GUIt - För stort tycker jag och för lite information.
- Programguiden - Hade varit intressant att kunna se vad som kommer på flera kanaler framöver, typ en TV-tablå, och kunna välja därifrån.
- Snabbheten - tar för evigt att t.ex. plocka fram kanallistan man får med Ok knappen.
- Kanalutbudet - Jämför med familjepaketet hos Canal Digital eller ComHems favoriter.
/Psy
Redigerat av Unregistered38610, 24 november 2009 - 11:57.
Postad 24 november 2009 - 11:59
Unregisteredff3f9492
-
Unregisteredff3f9492
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Funderar på att skaffa en dock så ska jag flytta i feb vet tyvärr inte vart än så får vänta och se att Telia kan leverera digital-tv dit.
Att ADSL kunder ska kunna spela in på en kanal och kolla på en annan känns kanske konstigt nu men tror nog att de kommer lösa sig ganska fort.
Postad 24 november 2009 - 12:17
PBateman
-
PBateman
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Nån som vet om SF kanalen kommer att ligga i vanliga kanallistan nån gång eller om den skall ligga kvar där den är nu?
Postad 24 november 2009 - 12:50
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
inlägg till slasken
Redigerat av Unregistered31511, 24 november 2009 - 12:53.
Postad 24 november 2009 - 14:42
apanoladotcom
-
apanoladotcom
-
Användare
-
-
165 inlägg
HD och PVR i alla ära men det ska bli spännande att se Spotify i digitalboxen. Någon som har sett något ytterligare om det sedan nyhetsbrevet kom? https://www.tewss.te...premium.product"Du kan alltid använda Spotify Premium-kontot till att lyssna via datorn, via mobilen och på sikt även i Telia Digital-tv." Det här längtar jag oerhört mycket efter. Dock skulle jag gärna vilja ha ett tangentbord till boxen för att kunna söka efter musik på ett vettigt sätt.
Postad 24 november 2009 - 14:43
masaba
-
masaba
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
@TeliaKundservice:
Har ni förändrat någonting vad gäller utseende och funktion i programguiden i samband med lanseringen av PVR-boxen? Om svaret är nej, så undrar jag om det finns några planer på sådana förändringar?
Jag har i dagsläget 1910-boxen och den befintliga programguiden är helt enkelt alldeles för usel. Det är svårt att få en bra överblick över vilka program som går just nu och vad som kommer efter.
Om jag vore er skulle jag lägga en del energi på att ta fram en grafiskt tilltalande och användbart gränssnitt för programguiden. Ett utmärkt exempel på en användbar och överskådlig programguide är den som finns i exempelvis Media Center för Windows Vista eller Windows 7. Just den varianten (dvs liggande tidslinjer för respektive kanal) är ju en av de vanligaste och är överskådlig och smidig.
Förutom programguiden (och möjligen avsaknaden av HD-kanaler) så tycker jag att tv-tjänsten ni levererar fungerar riktigt bra för mig. Jag är nöjd med programpaket, pris, bildkvalitét, etc. Kör tv/bredband/telefoni via fiberlan sedan ca ett år tillbaka.
/Martin
Postad 24 november 2009 - 15:04
Bulldog76
-
Bulldog76
-
Veteran
-
-
1 524 inlägg
HD och PVR i alla ära men det ska bli spännande att se Spotify i digitalboxen. Någon som har sett något ytterligare om det sedan nyhetsbrevet kom?
https://www.tewss.te...premium.product
"Du kan alltid använda Spotify Premium-kontot till att lyssna via datorn, via mobilen och på sikt även i Telia Digital-tv."
Det här längtar jag oerhört mycket efter. Dock skulle jag gärna vilja ha ett tangentbord till boxen för att kunna söka efter musik på ett vettigt sätt.
hm, detta skulle vara GULD!! Jag håller på och försöker strreama spotify till min 360 via datorn och nätverket, har testat JAmcast, bra program, men jag får tyvärr hackigt ljud var 4e minut som varar några sekunder... I väntan på detta, finns det nån som kan tipsa om nåt anant sätt att streama spotify till stereon? vill inte använda laptopen och ha den vid stereon....
Postad 24 november 2009 - 15:04
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5 689 inlägg
Hur fungerar det om man har tvillingabb, kan man då se på en kanal på den vanliga boxen och spela in på en annan med PVR boxen ?
Lite drygt att behöva ha 2 boxar men det kanske är enda lösningen för tillfället ?
Borde det då inte finnas något kombinationserbjudande med typ tvillingabb+ inspelningsbar box för 199kr i månaden?
Det skulle jag kanske nappa på iaf, även om det blir mycket pengar det också.
Själv har jag idag Canal+ total med lagom, samt Viasatsport och säsongskortet. Skulle gå på typ 900kr i månaden om jag vill ha tvillingabb och PVR boxen. Som jag fattar det så ska tvillingabb fungera även för ADSL kunder.
Canal+ med lagom 249kr
Säsongskortet 139kr
Viasatsport 99kr
Totalt 487kr per månad för kanalerna
HD box 100kr
Tvillingabb 243kr
Totalt 487+343= 830 kr i månaden om jag vill ha allt som jag har nu + inspelning och tvillingabb. Det borde finnas nåt sätt att göra det biligare på.
Postad 24 november 2009 - 15:34
Jussi99
-
Jussi99
-
Rookie
-
2 inlägg
hm, detta skulle vara GULD!! Jag håller på och försöker strreama spotify till min 360 via datorn och nätverket, har testat JAmcast, bra program, men jag får tyvärr hackigt ljud var 4e minut som varar några sekunder... I väntan på detta, finns det nån som kan tipsa om nåt anant sätt att streama spotify till stereon? vill inte använda laptopen och ha den vid stereon....
Hejsan ! Kör själv Spotify via Airfoil som streamas till AppleTv som är kopplad till Yamaha recievern, funkar fantastiskt. www.rogueamoeba.com/airfoil
Postad 24 november 2009 - 16:51
Filmälskarenn
-
Filmälskarenn
-
Användare
-
-
231 inlägg
hur får jag bäst bild på min tv via telias box med hdmi anslutning, 576, 720p eller 1080i?? snälla hjälp
Postad 24 november 2009 - 16:55
Cambo
-
Cambo
-
Användare
-
-
159 inlägg
Är det så att Telia medvetet "tvingar" oss ADSL-kunder att skaffa tvillingabonnemang för att kunna spela in på pvr-boxen för att samtidigt kunna titta på en annan kanal via det andra abonnemanget, eller vad handlar det om egentligen?
Eftersom bandbredden finns att köra två strömmar(för oss som bor nära en telestation), 1963-boxen och mjukvara är programmerad för att hantera två strömmar (för fiber) så kan jag inte förstå varför vi som har kapaciteten inte spelar i samma division.
Har man som jag ganska mycket kanalpaket och säsongskort är det ju inte ekonomiskt försvarbart att skaffa ett tvillingabonnemang.
Hoppas att Telia själva kan ge oss ett svar i frågan för jag förstår att jag inte är ensam om att tycka det är konstigt.
Postad 24 november 2009 - 16:57
Bulldog76
-
Bulldog76
-
Veteran
-
-
1 524 inlägg
Hejsan !
Kör själv Spotify via Airfoil som streamas till AppleTv som är kopplad till Yamaha recievern, funkar fantastiskt.
www.rogueamoeba.com/airfoil
Det enda jag har är en 360 som jag kan streama till,,, och Jamcast fungerar inte fullt ut för mig än... Fungerar Airfoil till 360? sorry off topic.. du kan skicka pm..
Postad 24 november 2009 - 17:30
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
hur får jag bäst bild på min tv via telias box med hdmi anslutning, 576, 720p eller 1080i?? snälla hjälp
Du får helt enkelt prova dig fram. 720p eller 1080i sen beror det på vad din TV skalar bäst.
Postad 24 november 2009 - 17:34
Home0303
-
Home0303
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Generellt kan man säga att 720 p ( p som progressiv bild - samtliga linjer ritas uppifrån och ned i tur och ordning) alltid är att föredra när det gäller rörliga bilder framför 1080 i ( i som i linjeflätad bild - bildens udda linjer ritas upp i en sekvens [1, 3, 5, 7…] och sedan bildens jämna linjer [2, 4, 6, 8…] tills hela skärmbilden är komplett). Vad du har för TV, vilken upplösning den har samt hur den skalar bilden spelar också stor roll. Ta och testa dig fram för det är ju du som ska gilla bilden så vad vi andra tycker och tänker är egentligen irrelevant.
Redigerat av Home0303, 24 november 2009 - 17:58.
Postad 24 november 2009 - 18:49
Filmälskarenn
-
Filmälskarenn
-
Användare
-
-
231 inlägg
Tack för svaren så långt. Jag har en pioneer 5090h. Det sägs att den skalar bra? vet inte riktigt vad det innebärdock.... kan tillägga att jag kör med full screen om det har betydelse i samanhanget?
Postad 24 november 2009 - 19:13
qwerta
-
qwerta
-
Rookie
-
3 inlägg
Motorola VIP 1963 säljes hos Telia nu (eller var det redan känt?),
100:- i 18mån! OK pris?
Eller tillsammans med olika kanalpkt.
Postad 24 november 2009 - 19:33
apanoladotcom
-
apanoladotcom
-
Användare
-
-
165 inlägg
Motorola VIP 1963 säljes hos Telia nu (eller var det redan känt?), 100:- i 18mån! OK pris?
Det har skrivits om erbjudandet sedan några sidor tillbaka i tråden. Du sparar en del pengar på det erbjudandet men binder samtidigt upp dig för 18 månader. Är det osäkert om man ska ha kvar Telia så länge är det kanske bättre att köpa den direkt för 2995 SEK.
Postad 24 november 2009 - 19:38
Home0303
-
Home0303
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Tack för svaren så långt. Jag har en pioneer 5090h. Det sägs att den skalar bra? vet inte riktigt vad det innebärdock.... kan tillägga att jag kör med full screen om det har betydelse i samanhanget?
När man talar om att "skala" så menar man hur bilden hanteras när den har annan upplösning än panelen i TV:n, i ditt fall 1920x1080. Tar du en TV-bild på 576i (720x576) så måste den då alltså "skalas" om/upp till 1080p (1920x1080). Detta görs då i två steg: 1. TV-bilden 576i (720x576) skalas upp av digitalboxen till 720p (1280x720) som sänder signalen 720p (1280x720) till din TV. 2. Din TV skalar upp signalen 720p (1280x720) till 1080p (1920x1080) som är panelens storlek. Vad som skalar bäst (digitalbox/TV etc.) beror på vad det sitter för elektronik under skalet. Mitt råd är att köra på 720p i digitalboxen. Du sparar en del pengar på det erbjudandet men binder samtidigt upp dig för 18 månader. Är det osäkert om man ska ha kvar Telia så länge är det kanske bättre att köpa den direkt för 2995 SEK.
Man binder bara upp sig på boxen så hur du än vrider och vänder på det så tjänar man närmare 1.200 kr på att "avbetala" boxen jämtemot kontantbetalning. Mitt TV-abonnemang löper bara på 12 mån.
Redigerat av Home0303, 24 november 2009 - 19:39.
Postad 24 november 2009 - 19:52
apanoladotcom
-
apanoladotcom
-
Användare
-
-
165 inlägg
Man binder bara upp sig på boxen så hur du än vrider och vänder på det så tjänar man närmare 1.200 kr på att "avbetala" boxen jämtemot kontantbetalning. Mitt TV-abonnemang löper bara på 12 mån.
Okej, då missförstod jag kundtjänst trots att jag frågade specifikt om det. Då är det ju egentligen ingenting att fundera över.
Postad 24 november 2009 - 20:17
Home0303
-
Home0303
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Okej, då missförstod jag kundtjänst trots att jag frågade specifikt om det. Då är det ju egentligen ingenting att fundera över.
Står ordagrant på hemsidan:
Postad 24 november 2009 - 20:42
apanoladotcom
-
apanoladotcom
-
Användare
-
-
165 inlägg
Står ordagrant på hemsidan:
Jag trodde dig redan första gången. Som jag skrev är det inget att fundera över då.
Redigerat av apanoladotcom, 24 november 2009 - 20:44.
Postad 24 november 2009 - 21:13
kentrj
-
kentrj
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Ett par frågor:
- Kan man med sin PVR spela in filmer man hyr via Telia, VOD (Video on demand)? - Kan man föra över inspelat material till dator för backup etc? Eller måste man öppna boxen och ta ur HDD'n och sedan behöva någon form utav program som "kringgår" ev. skydd.
En bättre fråga till Markus Johansson på Telia Kundservice är väl om det finns begränsningar vad man kan spela in och vilka kopieringsskydd som finns. Saker jag vill veta innan jag "köper" en box ...
Postad 24 november 2009 - 21:15
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
...................... Jag har dock upptäckte något lustigt i programlistan ibland när man trycker på OK och tittar på en kanal, flyttar markören så den "scrollar" och sen trycker på höger eller vänsterpil så hoppar den över kanaler. Någon som lyckas komma fram till vad som händer och när det händer?
Markus Johansson Telia kundservice
Höger / vänsterpil bläddrar väl hel sida!?
Redigerat av ansgar, 24 november 2009 - 22:44.
Postad 24 november 2009 - 21:22
kentrj
-
kentrj
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Kan inte du Markus Johansson på Telia Kundservice reda ut om hyra av 1963 innebär någon form av bindning (för utom att betala 100 kr i 18 månader), enklare än otydligheten av svaren i tråden.
Redigerat av kentrj, 24 november 2009 - 21:23.
Postad 24 november 2009 - 21:32
defiant
-
defiant
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Kan jag spela in alla tv-program?
Med undantag från filmer som du hyr i filmbutiken, matcher du ser via pay-per-view och programmen i programbiblioteken kan du spela in alla program som går på tv:n http://www.telia.se/..._inspelningsbar
Redigerat av defiant, 24 november 2009 - 21:33.
Postad 24 november 2009 - 21:39
kentrj
-
kentrj
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
http://www.telia.se/..._inspelningsbar
Bra länk (saknades igår kväll), men det saknas information om det finns kopieringsskydd till exvis egen HD-inspelare vid uppspelning av inspelat matrial från Boxen ...
Postad 24 november 2009 - 21:46
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Kan väl säga att jag tänkte felkopplade telefonjack när du skrev det. Titta lite på telia.se/jack så du vet att ditt telefonjack är korrekt kopplat och modemet sitter i det första jacket utan förlängnignssladd.
Markus Johansson Telia Kundservice
Kan man inte använda en "jackflyttningssats"? Jo det finns med på www.telia.se/jack men det är väl fel kopplingsschema!?
Redigerat av ansgar, 24 november 2009 - 21:53.
Postad 24 november 2009 - 22:13
Cambo
-
Cambo
-
Användare
-
-
159 inlägg
Kan jag spela in alla tv-program? Med undantag från filmer som du hyr i filmbutiken, matcher du ser via pay-per-view och programmen i programbiblioteken kan du spela in alla program som går på tv:n.
Postad 24 november 2009 - 22:21
Home0303
-
Home0303
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
http://www.telia.se/..._inspelningsbar
Förstod nästan detta. Hade varit ett mirakel om man hade kunnat spela in VOD etc. Frågan kvarstår dock om man kan föra över inspelat material till datorn för backup?
Redigerat av Home0303, 24 november 2009 - 22:22.
Postad 24 november 2009 - 22:23
soda666
-
soda666
-
Amatör
-
-
98 inlägg
@TeliaKundservice:
Har ni förändrat någonting vad gäller utseende och funktion i programguiden i samband med lanseringen av PVR-boxen? Om svaret är nej, så undrar jag om det finns några planer på sådana förändringar?
Jag har i dagsläget 1910-boxen och den befintliga programguiden är helt enkelt alldeles för usel. Det är svårt att få en bra överblick över vilka program som går just nu och vad som kommer efter.
Om jag vore er skulle jag lägga en del energi på att ta fram en grafiskt tilltalande och användbart gränssnitt för programguiden. Ett utmärkt exempel på en användbar och överskådlig programguide är den som finns i exempelvis Media Center för Windows Vista eller Windows 7. Just den varianten (dvs liggande tidslinjer för respektive kanal) är ju en av de vanligaste och är överskådlig och smidig.
Förutom programguiden (och möjligen avsaknaden av HD-kanaler) så tycker jag att tv-tjänsten ni levererar fungerar riktigt bra för mig. Jag är nöjd med programpaket, pris, bildkvalitét, etc. Kör tv/bredband/telefoni via fiberlan sedan ca ett år tillbaka.
/Martin
Kan inte annat än hålla med jag trodde 90-talets urusla grafiska gränssnitt var över men jag hade tydligen fel. Hur svårt kan det vara att utveckla ett gränssnitt som både är snabbt och tilltalande. Vem är det som designar gränssnittet? Är det Telia eller vem är det?
Postad 24 november 2009 - 22:30
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
@Telia Kundservice
Kan man använda Motorolas IR extender (USB120IR IR Extender) eller är USB utgångarna helt avstängda på alla Telia varianter av VIP19XX?
Motorola USB120IR IR Extender
@Telia Kundservice?? Någon annan som vet?
Postad 24 november 2009 - 22:32
Home0303
-
Home0303
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Kan inte annat än hålla med jag trodde 90-talets urusla grafiska gränssnitt var över men jag hade tydligen fel. Hur svårt kan det vara att utveckla ett gränssnitt som både är snabbt och tilltalande. Vem är det som designar gränssnittet? Är det Telia eller vem är det?
Det är Telia vi talar om, företaget som lever kvar på den gamla goda tiden (läs monopol). Allt tar sin lilla tid, se bara på hur länge det tog att ta fram en PVR. Förvänta dig alltså inte för mycket. @Telia Kundservice??
Någon annan som vet?
Också intresserad av att veta detta, speciellt för modellen 1963 (PVR).
Redigerat av Home0303, 24 november 2009 - 22:39.
Postad 24 november 2009 - 22:36
hd-fan
-
hd-fan
-
Lärjunge
-
-
480 inlägg
Tror/gissar att Telia gör GUI:et själva. De verkar inte var kund hos Dreampark i alla fall. Har för mig att Dreampark höll på att utveckla ett högupplöst GUI. Jag vet inte hur det gått med det. Man kan ju kolla runt på deras hemsida: http://www.dreampark.../Startsida.html
Postad 24 november 2009 - 22:39
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Den info jag har fått så begränsas en del möjligheter avseende GUI av att man för närvarande har tre generationer boxar i nätet där den äldsta 1510 tyvärr sätter vissa begränsningar. Jag är dock rätt säker på att man kommer att köra igång MPEG4 och det har inte 1510 boxen stöd för så på sikt kommer den sannolikt att gå i graven och då kan man kanske göra lite mer spännande saker. /A
Postad 24 november 2009 - 22:44
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Det är Telia vi talar om, företaget som lever kvar på den gamla goda tiden (läs monopol). Allt tar sin lilla tid, se bara på hur länge det tog att ta fram en PVR. Förvänta dig alltså inte för mycket.
Det är inte mycket i Telia som lever kvar i någon monopoltid, men om ni vill tro det, trots att den enda monopolisten inom Digital-TV heter Boxer, så varsågoda. Om man vill lansera PVR med den senaste boxen (1963) istället för en gammal (1960) får man snällt vänta till dess att tillverkaren kan leverera tillräckligt många. Sedan skall man inte heller glömma det marknadsmässiga att släppa saker på vissa lämpliga tillfällen, t ex lagom till jul. Brukar ge en bra skjuts i försäljningen... /A
Postad 24 november 2009 - 22:44
Home0303
-
Home0303
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Den info jag har fått så begränsas en del möjligheter avseende GUI av att man för närvarande har tre generationer boxar i nätet där den äldsta 1510 tyvärr sätter vissa begränsningar. Jag är dock rätt säker på att man kommer att köra igång MPEG4 och det har inte 1510 boxen stöd för så på sikt kommer den sannolikt att gå i graven och då kan man kanske göra lite mer spännande saker.
/A
Precis som jag skrev, allt tar sin lilla tid... när det gäller Telia.
Postad 24 november 2009 - 22:49
ansgar
-
ansgar
-
Beroende
-
-
1 257 inlägg
Man måste väl ta lite hänsyn till gamla kunder eller?
Postad 24 november 2009 - 22:55
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Jag vet inte hur många 1510-boxar som finns i nätet, men det är ju några stycken och det är väl rätt rimligt att man måste ta hänsyn till det. /A
Postad 24 november 2009 - 23:03
Home0303
-
Home0303
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Man måste väl ta lite hänsyn till gamla kunder eller?
Men inte till nya? Jag vet inte hur många 1510-boxar som finns i nätet, men det är ju några stycken och det är väl rätt rimligt att man måste ta hänsyn till det.
/A
Med en omsättning på ca 40 miljarder kronor så bör Telia kunna byta ut dessa gamla boxarna. Eller är bara gamla kunder av värde?
Postad 24 november 2009 - 23:08
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Med en omsättning på ca 40 miljarder kronor så bör Telia kunna byta ut dessa gamla boxarna. Eller är bara gamla kunder av värde?
Detta är rätt intressant, för jag kan mycket väl tänka mig att Telia gör det. Men när Teracom går över till MPEG4, hur många boxar kommer de då att byta ut. Knappast en enda, utan Tant Agda får snällt gå ner till affären och köpa sig en ny, eller vad tror du? Eftersom Motorola knappt verkar kunna leverera det antal som behövs för att släppa PVR, så kan du ju tänka dig hur lång tid ett utbyte av 1510-boxarna kommer att ta  /A
Postad 24 november 2009 - 23:25
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14 172 inlägg
Ser inte riktigt kopplingen mellan hög omsättning och varför man skall byta boxar? Håller med Hallberg i den frågan - man måste tänka med och ta hänsyn till de kunder med äldre utrustning. Kan bara tänka hur det skulle låta om man blev tvingad att byta sin box man redan köpt...
Vidare är det ju alltid poppis att hacka ner på Telia pga sitt statliga arv, något som dock inte riktigt imo längre håller...
Postad 24 november 2009 - 23:40
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Om jag förstått det rätt så använder 1903 och 1963 WebKit men 1510 och 1910 använder Mozilla. Då GUI laddas vid start så kan man väl ha olika GUI för de olika boxarna eller? Då har man support för de gamla och kan använder ny design på GUI och utnyttjar prestandan i de nya boxarna. Framför allt programguiden som behöver förbättras nu med PVR funktionen.
Redigerat av Unregistered29650, 24 november 2009 - 23:45.
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|