Börja gymma
10618 svar till detta ämne
Postad 26 February 2015 - 11:14
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Imponerad över uthålligheten i dina tissar, Ala_95.
När jag en gång blivit stum så återhämtar jag mig tamejfan ALDRIG under det träningspasset; det är som att kroppen inte klarar av att utföra ett press till, utan jag får helt enkelt gå ner till kanske 20-40% av maxvikt för att ens få upp stångjäveln... och då kan man ge sig på att formen ser ut som hejkomochhjälpmig också. Men gör det ändå för att .. ja. "jogga ner lite"..
Detta gäller framförallt när jag tränar bröst, men också underarmarna; däremot så har underarmarna kanske blivit bättre på den saken över åren, men det har tagit tid.
Haha jo, bröst kan jag träna länge innan dom tar slut. Triceps tar slut först och sedan är det nog axlarna som skulle ge upp.
Postad 26 February 2015 - 23:18
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Ni som varit med här i tråden ett bra tag vet ju att jag haft hemska problem med finnar sedan ett par år tillbaka. Började för nästan sju månader sedan en kur med isotretinoin (Roaccutan). Detta efter att ha ätit tetralysal (antibiotika) i ett år utan resultat. Åt i måndags mina sista piller.
Sammanställde ett lite album med dom få bilderna jag hade sedan innan samt med en bild jag tog igår. Ganska skaplig skillnad om man säger så.
http://imgur.com/a/F4u82
Visst, roaccutan har jobbiga biverkningar och kan, om man har riktig otur, ha riktigt läskiga biverkningar men det är ingen tvekan om att det fungerar.
Postad 27 February 2015 - 08:43
Crabban
-
Crabban
-
Forumräv
-
-
690 inlägg
Ni som varit med här i tråden ett bra tag vet ju att jag haft hemska problem med finnar sedan ett par år tillbaka. Började för nästan sju månader sedan en kur med isotretinoin (Roaccutan). Detta efter att ha ätit tetralysal (antibiotika) i ett år utan resultat. Åt i måndags mina sista piller.
Sammanställde ett lite album med dom få bilderna jag hade sedan innan samt med en bild jag tog igår. Ganska skaplig skillnad om man säger så.
http://imgur.com/a/F4u82
Visst, roaccutan har jobbiga biverkningar och kan, om man har riktig otur, ha riktigt läskiga biverkningar men det är ingen tvekan om att det fungerar.
Vilken j*vla skillnad.
Måste kännas hur bra som helst! 
Postad 27 February 2015 - 10:59
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Postad 27 February 2015 - 18:56
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
instämmer, det måste vara som natt och dag med tanke på vad du skrev om t-shirten. gissar att du även har kunnat börja sova på rygg och sånt. har en kompis som haft väldigt kraftig acne han också, men på den tiden fanns absolut inte dom medicinerna som du fått (hans acne hjälptes inte av medicinerna, och jag tror INTE att dom kan klassas att ha varit i klass med dina besvär).
jävligt kul att det gått så bra! =)
Postad 28 February 2015 - 00:34
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Jo, i somras så blödde jag ju ner sängkläderna varje natt. Inte så kul... Har även fått slänga flera av mina vita tshirtar för jag blödde ner dom. Kan fortfarande se lite fläckar på insidan av dom mörka tröjorna jag har men det är inget som syns utifrån så dom får vara med ett litet tag till.
Minns sådär typ en månad eller så in när finnarna började försvinna och jag bara behövde byta sängkläder typ en gång i veckan istället för varje eller varannan natt. Var så grymt skönt! Fick ju även byta badlakan efter varje gång jag duschade för alltid var det någon finne någonstans på kroppen som gav upp oavsett hur försiktig man var.
Postad 28 February 2015 - 00:58
InSane
-
InSane
-
Veteran
-
-
1838 inlägg
Jäklar vilken skillnad, måste vara sjukt skönt att slippa finnarna.
Postad 28 February 2015 - 09:47
Satsvear
-
Satsvear
-
Mästare
-
-
3067 inlägg
Grattis Ala_95!
Slänger ut en fråga till er alla, kör styrka 3dagar i veckan på gym och tänkte komplettera med lite kondion oxå. Dock känns det alltid att släpa sig iväg till gymmet helgetid när barna är hemma osv...
Jag skulle vilja ha hjälp med ett kortare 20-30min cirkelprogram hemma för kondionens skull. Tänkte något i stil med jumping jax 1min, vila 15sek, mountaincliming 1min, vila 15sek burbees. Tar gärna emot lite tips på vad man kan slänga ihop för något...
Postad 28 February 2015 - 11:40
Crabban
-
Crabban
-
Forumräv
-
-
690 inlägg
Grattis Ala_95!
Slänger ut en fråga till er alla, kör styrka 3dagar i veckan på gym och tänkte komplettera med lite kondion oxå. Dock känns det alltid att släpa sig iväg till gymmet helgetid när barna är hemma osv...
Jag skulle vilja ha hjälp med ett kortare 20-30min cirkelprogram hemma för kondionens skull. Tänkte något i stil med jumping jax 1min, vila 15sek, mountaincliming 1min, vila 15sek burbees. Tar gärna emot lite tips på vad man kan slänga ihop för något...
Det finns en app till Iphone som heter Max Capacity. En HIIT inspirerad träningsapp. Ett pass tar ca 30min inklusive uppvärmning och nedvarvning. Själva programmet tar ca: 16-20min beroende på vilken vecka du är på.
Den borde vara lite det du är ute efter. Har själv kört den och du kommer garanterat känna av det hela. 😃
Programmet som sådant är baserat på ett 3-dagars upplägg per vecka men det är juh bara att köra på det sätt du vill.
Redigerat av Crabban, 28 February 2015 - 11:46.
Postad 28 February 2015 - 12:01
Satsvear
-
Satsvear
-
Mästare
-
-
3067 inlägg
Tackar Crabban, ska låna pojkens Ipad och kolla in appen. Låter som perfekt! Mitt träningsupplägg just nu är 3veckor mer inriktning teknik, 4 veckor tungt följt av 4 veckor superset/cardio. Har kört schemat tidigare och behöver lägga lite extra för för kondionen inför sista veckorna...
Postad 28 February 2015 - 12:17
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1158 inlägg
Jag har själv börjat träna med min son vilket är otroligt roligt för man får en "vi" känsla med varandra.
Jag måste hålla på med något som ger en positiv effekt eftersom jag går igenom en jobbig skilsmässa efter 26 år 
Är inne på fjärde veckan kör 3 split och söndagar 1 timme cykel och har gått ner 5 kg och ca 3-4kg kvar då börjar magrutorna komma tillbaks 
Men jag måste operera mig för magbråck som jag gått med en längre tid som bara blir större och större tråkigt att man även dras med det när man
har nog mycket som tynger en.
Man är så otroligt bräcklig just nu ena sekunden hur stark som helst.....sen vill man skita i allt....men det är bara att "bita ihop" 
Postad 28 February 2015 - 12:26
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Det är bra att du går ner i vikt när du har problem med bukväggsbråck. Är man opererad tidigare och får bukfetma kommer ibland bråcken.
Redigerat av hassesolo, 28 February 2015 - 12:27.
Postad 28 February 2015 - 12:30
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Grattis Ala_95!
Jag har börjat köra nästan exakt ett sånt på Xbox One Fitness. Det är kul för man kan inte fuska (feedback från kameran).
Postad 28 February 2015 - 16:22
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Jag har själv börjat träna med min son vilket är otroligt roligt för man får en "vi" känsla med varandra.
Jag måste hålla på med något som ger en positiv effekt eftersom jag går igenom en jobbig skilsmässa efter 26 år 
Är inne på fjärde veckan kör 3 split och söndagar 1 timme cykel och har gått ner 5 kg och ca 3-4kg kvar då börjar magrutorna komma tillbaks 
Men jag måste operera mig för magbråck som jag gått med en längre tid som bara blir större och större tråkigt att man även dras med det när man
har nog mycket som tynger en.
Man är så otroligt bräcklig just nu ena sekunden hur stark som helst.....sen vill man skita i allt....men det är bara att "bita ihop" 
Grymt! Önskar att jag kunde träna med min farsa också. Tror att både du och din son kommer vara riktigt glada sen att ni tränat tillsammans och "bondat" liksom. Kan tänka mig att ni får en helt annan relation mellan er.
Blev mark idag för mig. Laddade med ett par bärs igårkväll på studentpuben. Bestämde mig för att prova en ny teknik idag igen. Den nya tekniken innebär att jag skjuter fram knäna mer och börjar med en lägre höft och stången längre fram. Uppvärmningen kändes väl ok men när jag kom upp på 150 kände jag att fan, det här var bra. Börjat med touch & go nu också för att maximera volymen. Gjorde en skitenkel femma på 150, en lätt trea på 170. Bestämde mig för att gå på och maxa på 185. Mitt tidigare pr är ju bara 180. Gjorde en fyra på 185 och hade nog kunnat göra en till också om jag hade hitchat upp den. Gick sedan ner på 150 och gjorde 11, 8 och 6 reps på det.
Så jäkla skönt att marken äntligen släpper. Ska ta det lite lugnare nästa pass och sedan gå på 195 om kanske 2-3 veckor och sedan 200 om lite över en månad. Har fyran på 185 på film, måste bara fixa över den från telefon och klippa bort lite i början.
Edit: Filmklipp https://www.youtube....eature=youtu.be
Redigerat av Ala_95, 28 February 2015 - 16:54.
Postad 28 February 2015 - 20:20
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1158 inlägg
Det är bra att du går ner i vikt när du har problem med bukväggsbråck. Är man opererad tidigare och får bukfetma kommer ibland bråcken.
Jag är 173 cm lång och vägt ca 82kg dom sista 10 åren och nu gått ner till 77kg ska ner till ca 73kg då är jag rätt deffad.
Det verkar som vi har det i släkten det är flera som fått bukväggsbråck fast dom inte är tjocka.
Vi gjorde en lung test på jobbet en utav arbetspolare fick akut bukväggsbråck pga han sula på allt han hade när han skulle blåsa 
Och han var smal som en lyktstolpe 
Postad 28 February 2015 - 20:29
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1158 inlägg
Härligt!
Att se video snutten
images.jpg 2.95K
0 Antal nerladdningar
Jag gör rätt så mycket med mina söner vi är mer kompisar än far och söner vilket är kul.
Att dom anförtro en vilka problem dom än har så jag leker än fast jag är Gubbe 
Postad 28 February 2015 - 20:50
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Härligt! Önskade att jag hade samma relation till min far också men tyvärr har vi spenderat alldeles för lite tid tillsammans :S
Men den dag jag blir farsa så ska jag se till att spendera så mycket tid jag kan med mina ungar 
Postad 01 March 2015 - 14:19
cobra-427
-
cobra-427
-
Beroende
-
-
1158 inlägg
1 1/2 timme cykel och fem mil
20150301_134419.jpg 105.99K
0 Antal nerladdningar
den växlar om efter 60.00 tid. 
Postad 01 March 2015 - 14:34
Unregistered295546cf
-
Unregistered295546cf
-
Användare
-
-
118 inlägg
Ala_95 du har blivit lite krampig tycker jag! Roligt!
Postad 01 March 2015 - 17:31
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Ala_95 du har blivit lite krampig tycker jag! Roligt!
Krampig? 
Blev ett ganska lugnt tricepspass a'la bodybuilding style idag. Inledde med 4x8 dips som jag supersettade med ganska lätta pushdowns med rep i kabel. Körde sedan på lite tyngre på pushdownsen när jag var klar med dips. Blev väl 15-20 reps per set och jag fick riktigt brutal pump. Körde sedan med rep ovanför huvudet, skullcrushers, smalbänk. Längesedan jag hade sådan pump i triceps och jag är fortfarande liksom svag i armarna nu. Härlig känsla.
Postad 01 March 2015 - 19:24
Unregistered295546cf
-
Unregistered295546cf
-
Användare
-
-
118 inlägg
Postad 01 March 2015 - 20:06
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Ah! Enligt "slangopedia" så används det i Malmötrakten vilket nog kan vara varför jag aldrig hört det förut Men jo, börjar få lite muskler på kroppen nu. Kul att se sin framgång också och nu känns inte 500 i totalen så avlägset längre, bara 30kg kvar och det hoppas jag ta under kommande två månaderna ungefär.
Postad 02 March 2015 - 21:22
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Tekniknerd som man är köpte jag en våg som analyserar fettprocent,, mm och lagrar datan i en mobilapp. Jag har varit skeptisk till sådana analyser men denna modellen skall vara bevisat riktigt bra (avvek ca 200g i fettmängd jämfört med proffsanalys).
Problemet är att jag tränat intensivt i en månad (och äter nyttigt) och jag är ganska säker på att jag tappat fett men jag går inte ner i vikt. Jag hoppas att det beror på att jag bygger muskler i samma takt...
Nu kan jag följa den utvecklingen bättre. 
Så här sig det ut idag. Jag är ganska spinkig med en liten gubbmage tyvärr.
image.jpg 116.8K
3 Antal nerladdningar
Postad 02 March 2015 - 21:33
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18233 inlägg
När man inleder träning är det inte ovanligt att man går upp endel i ren muskelmassa, tyvärr stannar det av efter en smekmånadsfas
Postad 02 March 2015 - 21:35
Unregisteredb30b4e19
-
Unregisteredb30b4e19
-
Användare
-
-
248 inlägg
Tekniknerd som man är köpte jag en våg som analyserar fettprocent,, mm och lagrar datan i en mobilapp. Jag har varit skeptisk till sådana analyser men denna modellen skall vara bevisat riktigt bra (avvek ca 200g i fettmängd jämfört med proffsanalys).
Problemet är att jag tränat intensivt i en månad (och äter nyttigt) och jag är ganska säker på att jag tappat fett men jag går inte ner i vikt. Jag hoppas att det beror på att jag bygger muskler i samma takt...
Nu kan jag följa den utvecklingen bättre.
Så här sig det ut idag. Jag är ganska spinkig med en liten gubbmage tyvärr.
image.jpg
Lite nyfiken, om du gör en mätning, går av och mäter igen får du samma resultat? Samma sak fast vänta fem minuter, samma resultat?
Har nämligen också en våg som mäter kroppssammansättning och den är riktigt usel, kan lätt variera 1%enhet i fettmängd mellan mätningar med 10 sekunders mellanrum  kanske inte låter mycket men blir ganska stor skillnad när man ligger runt 10%.
Använder den nu enbart för vägningens skull, där fungerar den iaf hyfsat, och låter spegeln avgöra resten
Postad 02 March 2015 - 21:40
spuj
-
spuj
-
Forumräv
-
-
547 inlägg
Hasse, finns testet där den jämförs mot en proffsanalys online?
Postad 02 March 2015 - 21:45
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Spuj: http://www.tretti.se...ersonvaagar.pdf
Jag har den lite dyrare versionen med bluetooth och app. Tyvärr verkar appen funka dåligt för en del men den funkade för mig.
Rexx13: jag har bara testat den en gång.
Redigerat av hassesolo, 02 March 2015 - 21:46.
Postad 02 March 2015 - 23:26
Unregistereda9666aa5
-
Unregistereda9666aa5
-
Forumräv
-
-
606 inlägg
Näe fan; nu är det dags. Dags att sluta träna ordentligt och äta som ett gödsvin. Dags att istället träna lika ordentligt, lägga till lite cardio och/eller HIIT, samt sköta kosten. Skippa jordnötskakorna, sockerkakssmeten och lakritsbåtarna på kvällen. (ja, egentligen är det ju "det enda" )
-5,7kg innan April startar; därefter 0,5kg i veckan fram till mitten på maj. Slutvikt på 76,5kg; startvikt 85,6. Därefter får vi se hur det känns, och framförallt hur det ser ut; jag är inte en som vill vara spinkig om det nu är möjligt med 76kg till 170 centilong 
Redigerat av Unregistereda9666aa5, 02 March 2015 - 23:27.
Postad 03 March 2015 - 00:25
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Verkar som att alla här håller på att gå ner i vikt, till och med mig själv. Toppade ju runt 91kg morgonvikt som mest (93kg på vågen på gymmet). Nu senast jag vägde mig så hade jag gått ner ca 2-2.5kg så en morgonvikt någonstans 88-89. Ska ner kanske 3kg till fram till maj då serieomgång går. Sedan efter den så blir det deff ner till ca 81-82kg som jag ska försöka hålla mig stadig på fram till november då serieomgång tre går då jag ska försöka sätta bra resultat på tävlingen då.
Postad 03 March 2015 - 06:29
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Postad 03 March 2015 - 07:45
Crabban
-
Crabban
-
Forumräv
-
-
690 inlägg
Får ställa mig in i skaran vad gäller viktnedgång. Håller också på att gå ner lite i vikt för att kunna genomföra en sjysst slow-bulk efter det är tanken.
Kan bli intressant och se vad händer med vikterna då man får börja proppa i sig lite mer mat/engergi än när man går på underskott nu.
Hassesolo: En annan grej som kan vara bra för hålla koll är att du mäter med måttband på kroppen också. Jag gör det nu också då jag inte vågar lite på enbart våg(har iofs inte en sån våg som du har) och titt i spegeln då det kan skilja sig från dag till dag. Det har hjälpt mig att hålla mig lugn vad gäller framsteg. Har på 7 veckor gått ner 1,5kg enbart men har minskat med cirka 6,5cm(ca 2cm ovanför navel), 6cm(navel) och 5cm(under navel) i midjemåtten.
Mäter även på ett par andra punkter och det ser bra ut överlag måste jag säga, har inte tappat alltför mycket kring armar, ben och bröst. Vilket jag självfallet tillskriver ett bevarande av muskelmassa. 
Redigerat av Crabban, 03 March 2015 - 07:45.
Postad 03 March 2015 - 07:49
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Ja, midjemåttet är väl det viktigaste eftersom vi män lagrar det mesta fettet i buken. Det mesta fettet på män sitter innanför magrutorna så magrutor är ingen garanti för att man inte har en rejäl fettklump innanför. Kvinnor däremot har det mesta fettet utanför bukmusklerna och på andra trevliga ställen, framför allt när de är unga.
Jag kollar på människor i genomskärning hela dagarna så jag vet...
Jag orkar inte mäta midjemåttet men jag har ju skärp så man märker när man får än dra ett snäpp.
Jag har inte så höga ambitioner med min träning. Jag vill se lite mindre förslappad ut och få en ganska fast och smärt kropp för åldern (jag är 43 så man får ha rimliga mål om man inte ska lägga enorma mängder tid på träning). Då är jag nöjd.
Redigerat av hassesolo, 03 March 2015 - 07:52.
Postad 03 March 2015 - 07:54
Crabban
-
Crabban
-
Forumräv
-
-
690 inlägg
Ja, midjemåttet är väl det viktigaste eftersom vi män lagrar det mesta fettet i buken. Det mesta fettet på män sitter innanför magrutorna så magrutor är ingen garanti för att man inte har en rejäl fettklump innanför. Kvinnor däremot har det mesta fettet utanför bukmusklerna, framför allt när de är unga.
Jag kollar på människor i genomskärning hela dagarna så jag vet...
Jag orkar inte mäta midjemåttet men jag har ju skärp så man märker när man får än dra ett snäpp.
Jag har inte så höga ambitioner med min träning. Jag vill se lite mindre förslappad ut och få en ganska fast och smärt kropp för åldern (jag är 43 så man får ha rimliga mål om man inte ska lägga enorma mängder tid på träning). Då är jag nöjd.
Skärp fungerar lika bra det med samt byxorna. Känner lite själv att vissa brallor börjar sitta lite lösare i midjan.
Låter som en sund och hälsosam plan/tanke med träningen. Har lite samma inställning, vill bli hårdare i kroppen och starkare utan att lägga ner för mycket tid. Få ut så mycket som möjligt med så lite arbete som möjligt helt enkelt. 
Redigerat av Crabban, 03 March 2015 - 07:55.
Postad 03 March 2015 - 07:58
Crabban
-
Crabban
-
Forumräv
-
-
690 inlägg
Grymt! Önskar att jag kunde träna med min farsa också. Tror att både du och din son kommer vara riktigt glada sen att ni tränat tillsammans och "bondat" liksom. Kan tänka mig att ni får en helt annan relation mellan er.
Blev mark idag för mig. Laddade med ett par bärs igårkväll på studentpuben. Bestämde mig för att prova en ny teknik idag igen. Den nya tekniken innebär att jag skjuter fram knäna mer och börjar med en lägre höft och stången längre fram. Uppvärmningen kändes väl ok men när jag kom upp på 150 kände jag att fan, det här var bra. Börjat med touch & go nu också för att maximera volymen. Gjorde en skitenkel femma på 150, en lätt trea på 170. Bestämde mig för att gå på och maxa på 185. Mitt tidigare pr är ju bara 180. Gjorde en fyra på 185 och hade nog kunnat göra en till också om jag hade hitchat upp den. Gick sedan ner på 150 och gjorde 11, 8 och 6 reps på det.
Så jäkla skönt att marken äntligen släpper. Ska ta det lite lugnare nästa pass och sedan gå på 195 om kanske 2-3 veckor och sedan 200 om lite över en månad. Har fyran på 185 på film, måste bara fixa över den från telefon och klippa bort lite i början.
Edit: Filmklipp https://www.youtube....eature=youtu.be
Stabil vikt att kötta mark på.
Btw, hur lång är du? Du ser riktigt lång ut på videoklippet, upplevde inte det när jag såg bilden som du la upp på dig själv med Linus och Robert.
Postad 03 March 2015 - 16:50
hippo6
-
hippo6
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Jag försöker gymma en hel del nuförtiden men funderar på hur mycket tid ni mer erfarna gymmare lägger på uppvärmning innan passen?
Har ni nåt tips på t.ex youtube klipp eller liknande(förutom Ala_95 grymma lyft:)) där det visas bra teknik vid marklyft då det är nåt jag vill bli stark i då jag behöver få en starkare rygg?
Postad 03 March 2015 - 17:09
Birkanoff
-
Birkanoff
-
Mästare
-
-
2532 inlägg
Jag försöker gymma en hel del nuförtiden men funderar på hur mycket tid ni mer erfarna gymmare lägger på uppvärmning innan passen?
Har ni nåt tips på t.ex youtube klipp eller liknande(förutom Ala_95 grymma lyft:)) där det visas bra teknik vid marklyft då det är nåt jag vill bli stark i då jag behöver få en starkare rygg?
Jag är dålig på att värma och allt som oftast blir det bara att jag värmer själva övningen med typ bara stång och känner av var jag är stel och stretchar för att korrigera. Men 10-15 minuter räcker gott och väl.
Sök videos med Elliot Hulse och Mark Bell till att börja med. De har en bra pedagogik i sina videos. Sen är det bara att testa, kolla lite mer videos och justera efter din teknik. Bra att få lite olika synsätt också för att få ett bra grepp om vad som behövs i teknikväg.
Själv har jag varken markat eller böjt på några månader nu. Rehabträningen går framåt iaf.
Postad 03 March 2015 - 17:12
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Stabil vikt att kötta mark på.
Btw, hur lång är du? Du ser riktigt lång ut på videoklippet, upplevde inte det när jag såg bilden som du la upp på dig själv med Linus och Robert.
Senast jag kollade för några år sedan så var jag 180 och tror jag är lika lång nu också. På klippet så står jag ca 6-7cm högre upp än killen som filmar och han som filmade är ganska kort också.
Väldigt lite, kanske för lite. Beror väl på lite hur gammal man är också. Är man något äldre så bör man nog lägga mer tid på uppvärmningen, speciellt om man har några skador. Jag som är ung och frisk lägger inte mer än en minut kanske på sin höjd. Idag var första övningen hantelpressar för axlar och då gjorde jag 3x12 med 12.5kg hantlar innan jag lastade på. I mark så brukar det bli lite på 50 eller 70 och sedan kanske 100-120 två tre set om 4-5 reps och sedan 140-150 och sedan får man se om man stannar kvar på den vikten eller ökar ännu mer. För bänk så brukar jag vara lite försiktigare och köra kanske 2x15 med bara stången, 2x8 på 50, 1x6 60, 1x5 70, 1x4 80 och sedan är man redo att börja kötta på.
Teknik i mark är ganska individuellt men kolla typ Elliott Hulse, Mark Bell, Chris Duffin. Det är bra lyftare allihopa som förklarar rätt bra.
Postad 03 March 2015 - 17:30
Crabban
-
Crabban
-
Forumräv
-
-
690 inlägg
Alan thrall har också ett par bra videos om du söker på tuben. Väldigt vettiga med bra info.
Senast jag kollade för några år sedan så var jag 180 och tror jag är lika lång nu också. På klippet så står jag ca 6-7cm högre upp än killen som filmar och han som filmade är ganska kort också.
Ok, ser typ ut att vara typ 1.90 minst. Därför som jag hajjade till. Med tanke på kortet som jag nämnde. 😃
Redigerat av Crabban, 03 March 2015 - 17:30.
Postad 03 March 2015 - 19:40
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Alan thrall har också ett par bra videos om du söker på tuben. Väldigt vettiga med bra info.
Ok, ser typ ut att vara typ 1.90 minst. Därför som jag hajjade till. Med tanke på kortet som jag nämnde.
Haha jo. Kom ihåg att jag bara väger runt 89kg också så hade jag var 190 lång så hade jag nog varit lite spinkigare 
Postad 03 March 2015 - 21:06
greveriff
-
greveriff
-
Veteran
-
-
1984 inlägg
Nä nu får det ta mig fan vara nog! Vägde in mig i morse på 148 pannor. Bra träning och bra mat får bli mantrat framöver. Har en idealvikt på 95-100 kilo vilket kanske känns lite orealistiskt sett till dagens vikt plus 2 småbarn, men kanske kan sikta in sig på 110-115 pannor iallafall som någon slags "trivselvikt". Fördelen för mig är ju att jag gillar att träna, spelar innebandy trots min enorma vikt (ni kan ju dock tänka vilken låg fart jag kommer upp i..).
Postad 03 March 2015 - 21:31
hippo6
-
hippo6
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Tack för bra tips,ska spana in allihopa gällande marklyft.
Anledningen till att jag frågar om uppvärmning är för att jag tycker det är tråkigt som fasiken men pajade axeln för några månader sen när jag bänka tungt för fort,rotator cuffen antar jag,efter det har jag blivit mer nogrann innan de flesta passen. Går åt rätt håll men gör lite ont i vissa vinklar än.
Postad 03 March 2015 - 23:45
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Nä nu får det ta mig fan vara nog! Vägde in mig i morse på 148 pannor. Bra träning och bra mat får bli mantrat framöver. Har en idealvikt på 95-100 kilo vilket kanske känns lite orealistiskt sett till dagens vikt plus 2 småbarn, men kanske kan sikta in sig på 110-115 pannor iallafall som någon slags "trivselvikt". Fördelen för mig är ju att jag gillar att träna, spelar innebandy trots min enorma vikt (ni kan ju dock tänka vilken låg fart jag kommer upp i..).
Oj, 148 pannor är inte lite! Hur lång är du? Börja med att minska ner på all dålig mat. Ersätt lite av potatisen/riset/pastan med grönsaker istället och ät lite mindre portioner. Förbered dig på att du kommer behöva gå hungrig ibland.
Tack för bra tips,ska spana in allihopa gällande marklyft.
Anledningen till att jag frågar om uppvärmning är för att jag tycker det är tråkigt som fasiken men pajade axeln för några månader sen när jag bänka tungt för fort,rotator cuffen antar jag,efter det har jag blivit mer nogrann innan de flesta passen. Går åt rätt håll men gör lite ont i vissa vinklar än.
Frågan är ju då om du gjorde illa dig för att du värmde upp för lite eller för att du bänkade fel? Riktigt lätt att skada sig i bänk även om man värmt upp tillräckligt. Ligger man med helt platt överkropp och missar att dra ner och bak axlarna, ja då är det bara en tidsfråga innan någonting går sönder. Den säkraste bänkpresstekniken är nog den som styrkelyftarna kör med. Mark Bell är en riktigt bra styrkelyftar som förklarar bra här https://www.youtube....h?v=SgCX4Sm5Gm0
Men visst, som jag sade, är man lite äldre, ovan eller har tidigare skador så bör man värma upp lite grundligare. Dom få gånger jag faktiskt kört en riktig uppvärmning så kan det t.ex se ut som 4x20 20kg bänk som supersetas med 3x10 militärpress, 3x10 sidolyft med typ 4kg hantel, 3x10 rodd i kabel på typ 30kg. På så sätt får man igång överkroppen rejält och man är varm och blodet pumpar. Dock så tar det lite för mycket tid och energi för min smak och än så länge klarar jag mig utan en sådan uppvärmning. Ibland innan knäböj så kan det hända att jag kör fem minuter på trappmaskin i väldigt låg fart också.
Postad 04 March 2015 - 13:51
hippo6
-
hippo6
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Som du säger så är det absolut ingen omöjlighet att skadan uppstod p.g.a kass teknik,har ju länge typ kört utan nån direkt teknik och bara vresat upp stången men har börjat tänka mer på detta. Därför jag söker "teknik" filmer gällande markyft/knäböj då det börjar bli såpass stora vikter för mig så det börjar kännas lite otäckt.
Postad 04 March 2015 - 14:34
Crabban
-
Crabban
-
Forumräv
-
-
690 inlägg
Trots lite oplanerad morgon som medförde att det vanliga morgonpasset ej kunde genomföras kändes det riktigt nice att jag lyckades klämma in ett pass innan lunchen.
Tycker det är en skön känsla när man känner i kroppen att man vill komma ner och flytta på vikter. Känner även på vilodagarna att man nästan längtar ner till gymmet för att köra nästa pass. Men samtidigt så är det lika skönt när man kört dagens pass veta om att dagen efter så är det vilodag så man hinner återhämta sig. 
Postad 04 March 2015 - 17:51
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
Som du säger så är det absolut ingen omöjlighet att skadan uppstod p.g.a kass teknik,har ju länge typ kört utan nån direkt teknik och bara vresat upp stången men har börjat tänka mer på detta. Därför jag söker "teknik" filmer gällande markyft/knäböj då det börjar bli såpass stora vikter för mig så det börjar kännas lite otäckt. 
Som sagt, Mark Bell, Chris Duffin, Elliott Hulse. Bra lyftare. Sök deras namn och den övning du är intresserad av på youtube så ska du se att det dyker upp lite klipp. Candito Training är också en bra kanal med en bra lyftare men vet inte om han har så mycket instruktionsklipp men om han har det så lär det vara vettiga saker som han säger.
Postad 04 March 2015 - 20:10
Unregisteredb30b4e19
-
Unregisteredb30b4e19
-
Användare
-
-
248 inlägg
Uppdatering på bänkfronten. Nytt pb på 117.5kg från i fredags, kändes riktigt bra på vägen upp men fick inte samma känsla på maxlyftet men upp kom den iaf.
Bänkade idag igen, satsade på lite mer reps idag men vill ändå öva på tyngre vikter.
Minns jag rätt blev det
15x1 @ 20
15x2 @ 50
10x1 @ 70
8x1 @ 90
5x1 @ 100
3x1 @ 105
4x1 @ 105 (blev positivt överraskad här)
5x2 @ 90 med stopp på varje rep
Kändes riktigt bra, börjar få bättre och bättre känsla i bänken så det är riktigt roligt. 120 finns nog inom räckhåll
Postad 05 March 2015 - 20:05
Crabban
-
Crabban
-
Forumräv
-
-
690 inlägg
Uppdatering på bänkfronten. Nytt pb på 117.5kg från i fredags, kändes riktigt bra på vägen upp men fick inte samma känsla på maxlyftet men upp kom den iaf.
Bänkade idag igen, satsade på lite mer reps idag men vill ändå öva på tyngre vikter.
Minns jag rätt blev det
15x1 @ 20
15x2 @ 50
10x1 @ 70
8x1 @ 90
5x1 @ 100
3x1 @ 105
4x1 @ 105 (blev positivt överraskad här)
5x2 @ 90 med stopp på varje rep
Kändes riktigt bra, börjar få bättre och bättre känsla i bänken så det är riktigt roligt. 120 finns nog inom räckhåll
Alltid extra kul när något åker upp lättare än vad man själv tänkt.
120kg känns juh inte helt omöjligt inom närmaste framtiden. 😃
Postad 05 March 2015 - 22:49
Ala_95
-
Ala_95
-
Beroende
-
-
1376 inlägg
3x4 på 150kg böj enkelt idag men sedan gav huden på ryggen upp. Bak på vänster axel så fick jag som två bullar på huden och jag hade helt tappat känseln där. Efter några minuter kom känseln tillbaka och då sved det och gjorde skitont. Blev inge mer lågstångsböj då. Problemet är att när jag går in under stången så har jag båda axlarna bakåt och neråt men när jag går ut och börjar böja så tappar jag vänstra axeln och den far ut liksom. Det syns jättetydligt i spegeln för avståndet från halsen och ut till axeln är flera centimeter större på vänster än på höger. Om ni ställer er framför spegeln och drar bak båda axlarna och sedan låter den ena komma fram igen så får ni se. Det syns även bak på ryggen också för på högra sidan så får jag ett rött sträck nästan ända ut till sidan av axeln men på vänster sida så nöter det mot ben på ett ställe liksom. Vet inte riktigt vad det beror på men gissningsvis en kombination av stelhet och muskelaktivering. Ska försöka jobba på detta för som det är nu så funkar det inte om jag bara kan köra 3-4 set. Hade tänkt göra minst fem eller sex stycken fyror idag och efter dom tre set jag hann med så var jag inte alls trött i benen.
Fick förresten vara med att passa en femma på 275kg i böj idag, gjort av en 19-åring. Var rädd som fan när jag stod och passade på sidan för jag hade inte direkt någonstans att backa undan för det stod en maskin bakom mig. Men som tur var så behövde jag inte ingripa och han klarade fem reps själv. Helt sjukt egentligen, pojken är yngre än mig men gör en femma på 100kg över mitt max. Visst, nu väger han 40kg mer än mig också men ändå...
Postad 06 March 2015 - 13:39
Warlokk
-
Warlokk
-
Veteran
-
-
2160 inlägg
3x4 på 150kg böj enkelt idag men sedan gav huden på ryggen upp. Bak på vänster axel så fick jag som två bullar på huden och jag hade helt tappat känseln där. Efter några minuter kom känseln tillbaka och då sved det och gjorde skitont. Blev inge mer lågstångsböj då. Problemet är att när jag går in under stången så har jag båda axlarna bakåt och neråt men när jag går ut och börjar böja så tappar jag vänstra axeln och den far ut liksom. Det syns jättetydligt i spegeln för avståndet från halsen och ut till axeln är flera centimeter större på vänster än på höger. Om ni ställer er framför spegeln och drar bak båda axlarna och sedan låter den ena komma fram igen så får ni se. Det syns även bak på ryggen också för på högra sidan så får jag ett rött sträck nästan ända ut till sidan av axeln men på vänster sida så nöter det mot ben på ett ställe liksom. Vet inte riktigt vad det beror på men gissningsvis en kombination av stelhet och muskelaktivering. Ska försöka jobba på detta för som det är nu så funkar det inte om jag bara kan köra 3-4 set. Hade tänkt göra minst fem eller sex stycken fyror idag och efter dom tre set jag hann med så var jag inte alls trött i benen.
Fick förresten vara med att passa en femma på 275kg i böj idag, gjort av en 19-åring. Var rädd som fan när jag stod och passade på sidan för jag hade inte direkt någonstans att backa undan för det stod en maskin bakom mig. Men som tur var så behövde jag inte ingripa och han klarade fem reps själv. Helt sjukt egentligen, pojken är yngre än mig men gör en femma på 100kg över mitt max. Visst, nu väger han 40kg mer än mig också men ändå...
Var gymmar du egentligen? Alla du pratar om är typ starkast i världen 
Redigerat av Warlokk, 06 March 2015 - 13:39.
Postad 06 March 2015 - 14:14
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
559 inlägg
Jag har också tänkt på att det verkar vara många biffar på Ala_95s gym. Fast när jag tänker efter har jag också tränat på gym som haft en hel del styrkelyftare, strongmans och bodybuilders. Tränade amerikansk fotboll med en 19-åring som var helt vansinnigt stark. Han var dock närmare två meter lång och vägde nånstans kring 140-150 kg. Dessutom hade jag Lasse Gustafsson som tränare på O-line och han kunde kasta runt mig som en vante och då väger jag ändå 110 kg. Vissa människor får en att kännas jävligt vek 
I övrigt har det inte blivit mycket styrketränign för min del. Mitt diskbråck kommer och går men från måndag ska jag börja träna lätt styrketräning för att sen öka och kunna gå tillbaka till konditionsträningen igen.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|