Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Allente (Viasat + Canal Digital) - Feedback, info, nyheter och frågor

9738 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 July 2021 - 10:25

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0

Men du har ju missförsått? Jag har inte gett dig rätt, jag förklarade ditt missförstånd. Du hänvisar till upplösningen på SVTPlay, medan det som diskuteras i tråden är bildkvaliten på TeliaPlay och AllentePlay, vilket är något helt annat.

Den upplösningen Telia och Allente har tillgång till när dom kodar sina kanaler och streams har inte förändrats, bara för att SVTPlay börjar streama i 1080p50, deras feed som dom kodar ifrån har varit 1080p50 i över 10år. Förstår du nu eller ska du missförstå en tredje gång på tre inlägg?

Nej jag har inte missförstått, SVT sänder inte i 720p som Telia gör, men du är tydligen Teliafan så du vill inte få fel där!

Du ger mig rätt om 1080p när jag skrev bra upplösning

Redigerat av Ironse, 21 July 2021 - 10:28.

Postad 21 July 2021 - 10:35

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0

Hur ska du tackla det här svaret då?

Ska du inte gå på användare vol hur fel hen "missförstått" SVT?

https://www.minhembi...29157&p=4632336

Hej,

Tittade på första SVTsändningen igår från EM. Först och främst 50fps är grymt!

Däremot undrar jag om jag är ensam om att tycka att det var konstig bild? I synnerhet gräset på planen ser väldigt märkligt ut, som att det är utsmetat / suddigt och nästan så det blir artifakter på något sätt.

Kör SVTPlay appen på Nvidia shield. Tycker allt annat i bilden såg bra ut dock.

Vad tyckte ni andra?

Vol

Postad 21 July 2021 - 10:48

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 1

Nej jag har inte missförstått, SVT sänder inte i 720p som Telia gör, men du är tydligen Teliafan så du vill inte få fel där!

Du ger mig rätt om 1080p när jag skrev bra upplösning

Jo, du har missförstått. Lita på mig. Du missförstår tyvärr ofta. Faktiskt regelbundet. Hela tiden. Oavbrutet.

SVT sänder visst i 720p, bl a i marknätet. Men det var ju inte varken marknätet eller SVTPlay som diskuterades, så när du hänvisar till upplösningen i ett medium som inte berörs, så har du missförstått och förvirrar dom som gör misstaget att anta att du vet vad du pratar om.

Det som diskuteras ovan i denna tråden var jämförelser mellan bildkvaliten på TeliaPlay och AllenteStream, där SVTs kanaler stremas i 720p. Källan dom kodar sina 720p-streams ifrån har varit 1080p50 i över 10år.

Fjärde gången, förstår du nu?

Hur ska du tackla det här svaret då?

Ska du inte gå på användare vol hur fel hen "missförstått" SVT?

https://www.minhembi...29157&p=4632336

Vol diskuterar upplösningen på SVTPlay i en tråd om SVTPlay, och har rätt i sitt påstående.

När du hänvisar till upplösningen på SVTPlay i en diskussion om bildkvaliten på TeliaPlay vs Allente Stream, så har du fel, för du missförstår och blandar ihop saker.

Ifall det nu var bättre bild på SVTs kanaler i TeliaPlay än AllenteStream under EM(jag har ingen aning om så var fallet), så berodde det INTE på att SVTPlay börjat sända med 1080p, utan att Telia valt en mer effektiv fördelning av tillgänglig bandbredd till dom olika fälten i bilden, en bättre codec, eller högre bitrate. Både Telia och samtliga TV-distributörer har haft tillgång till SVT i 1080p50 i över 10år innan SVTPlay höjde sin upplösning.

Förstår du nu? :rolleyes:

Postad 21 July 2021 - 11:18

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0

Jo, du har missförstått. Lita på mig. Du missförstår tyvärr ofta. Faktiskt regelbundet. Hela tiden. Oavbrutet.

SVT sänder visst i 720p, bl a i marknätet. Men det var ju inte varken marknätet eller SVTPlay som diskuterades, så när du hänvisar till upplösningen i ett medium som inte berörs, så har du missförstått och förvirrar dom som gör misstaget att anta att du vet vad du pratar om.

Det som diskuteras ovan i denna tråden var jämförelser mellan bildkvaliten på TeliaPlay och AllenteStream, där SVTs kanaler stremas i 720p. Källan dom kodar sina 720p-streams ifrån har varit 1080p50 i över 10år.

Fjärde gången, förstår du nu?

Vol diskuterar upplösningen på SVTPlay i en tråd om SVTPlay, och har rätt i sitt påstående.

När du hänvisar till upplösningen på SVTPlay i en diskussion om bildkvaliten på TeliaPlay vs Allente Stream, så har du fel, för du missförstår och blandar ihop saker.

Ifall det nu var bättre bild på SVTs kanaler i TeliaPlay än AllenteStream under EM(jag har ingen aning om så var fallet), så berodde det INTE på att SVTPlay börjat sända med 1080p, utan att Telia valt en mer effektiv fördelning av tillgänglig bandbredd till dom olika fälten i bilden, en bättre codec, eller högre bitrate. Både Telia och samtliga TV-distributörer har haft tillgång till SVT i 1080p50 i över 10år innan SVTPlay höjde sin upplösning.

Förstår du nu? :rolleyes:

Vad skiljer mig och vol när båda pratar upplösning? Jag refererade ju för tusan till svt länken där vol gett sin synpunk!

Jag skrev BRA UPPLÖSNING, men du blir sur gnäller jag har "missförstått" med 1080p

Nej jag har inte missförstått ett dyft, så lägg ner nu

Postad 21 July 2021 - 11:29

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 1

Vad skiljer mig och vol när båda pratar upplösning? Jag refererade ju för tusan till svt länken där vol gett sin synpunk!

Vol diskuterar upplösningen på SVTPlay i en diskussion om SVTPlay i en tråd om SVTPlay. Han hänvisar till rätt detalj i en diskussion om det som diskuteras i en tråd om det som diskuteras.

Du hänvisar till upplösningen på SVTPlay i en diskussion som inte handlar om upplösningen på SVTPlay, i en tråd som inte handlar om SVTPlay.

Det är vad som skiljer er åt.

Bildkvaliten på det som diskuterades i tråden, bildkvaliten på TeliaPlay och AllenteStream, har inte med SVTPlay's upplösning göra.

Förstår du nu? Försöker du förstå?

Jag skrev BRA UPPLÖSNING, men du blir sur gnäller jag har "missförstått" med 1080p

Du skrev mycket mer om så, om en upplösning som inte var det allra minsta relevant för diskussionen.

Jag är inte sur? Jag sitter och skrattar hela tiden. :D

Jag gnäller inte, jag försöker hjälpa dig förstå gällande dina missförstånd. Att du missförstår det som skrivs till dig betyder inte att någon gnäller. :rolleyes:

Nej jag har inte missförstått ett dyft, så lägg ner nu

Så du har förstått nu att upplösningen på SVTPlay inte alls har med saken att göra på något endaste sätt? Äntligen! :lol:

Postad 21 July 2021 - 12:05

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0

Experten menar alltså att 720p är lika bra upplösning som 1080p?

Nej jag skrev BARA bra upplösning'

Nej ditt gnäll för inget till diskussionen

Postad 21 July 2021 - 12:55

R-R
  • R-R
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0

Är det någon här som får Eurosport 3-9 samt Eurosport 4K att fungera i OnePlace-boxen (satellitkanaler).

Det fungerar i Allente-appen (Android mobil) samt i min Samsung TV men i min OP så säger den att jag måste uppgradera mitt abonnemang.

Så här skriver Allente på sin sida.

Har du tv via parabol och abonnerar på Familjepaketet, tv-paket Large, Premium eller tillvalspaket Sport Standard? Då kommer du under perioden 20 juli-8 augusti få tillgång till totalt 8 extra kanaler, varav en i UHD-kvalitet. Kanalerna hittar du på plats 222-229 och ingår utan extra kostnad.

Jag uppfyller kriterierna för att få dom och jag kan ju se dom i apparna. Just nu pågår det en fotbollsmatch i Eurosport 5 och den kan jag streama utan problem men inte se den via boxen.

Jag är nästan hundra på att jag kunde kolla på dom i förmiddags men vid lunch så satt det hänglås på dom och jag uppmanades att uppgradera (mitt abonnemang motsvara Premium).

Nu är hänglåsen borta men det går fortfarande inte att titta.

Postad 21 July 2021 - 13:05

Legion
  • Legion
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0
Jag fick mail från Allinte i måndags, där står att kanalerna kan ses mellan 23/7 - 8/8. Det borde komma igång då senast.

Postad 21 July 2021 - 13:49

R-R
  • R-R
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0

Jag fick mail från Allinte i måndags, där står att kanalerna kan ses mellan 23/7 - 8/8. Det borde komma igång då senast.

Konstigt att dom skrev from 20/7 på deras hemsida och dom är igång i apparna.

Det är väl som med V-Sport live kanalerna, de skulle vara igång from 1/7 men jag kunde inte titta på dom förens i fredags i samband med Formel 1. 

Postad 21 July 2021 - 14:03

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0

Vol diskuterar upplösningen på SVTPlay i en diskussion om SVTPlay i en tråd om SVTPlay. Han hänvisar till rätt detalj i en diskussion om det som diskuteras i en tråd om det som diskuteras.

Du hänvisar till upplösningen på SVTPlay i en diskussion som inte handlar om upplösningen på SVTPlay, i en tråd som inte handlar om SVTPlay.

Det är vad som skiljer er åt.

Bildkvaliten på det som diskuterades i tråden, bildkvaliten på TeliaPlay och AllenteStream, har inte med SVTPlay's upplösning göra.

Förstår du nu? Försöker du förstå?

Du skrev mycket mer om så, om en upplösning som inte var det allra minsta relevant för diskussionen.

Jag är inte sur? Jag sitter och skrattar hela tiden. :D

Jag gnäller inte, jag försöker hjälpa dig förstå gällande dina missförstånd. Att du missförstår det som skrivs till dig betyder inte att någon gnäller. :rolleyes:

Så du har förstått nu att upplösningen på SVTPlay inte alls har med saken att göra på något endaste sätt? Äntligen! :lol:

Du anser upplösning inte har med bildkvalitet att göra

OK förklara då varför på min Telia box, kör jag 1080p/50

Men ändrar jag upplösningen till 576p ser det skit ut

Hur har upplösning inte med bildkvalitet att göra som jag skrev?

Varför ser alla bilder på boxen skit ut med 576p i stället för 1080p/50?

Du säger ju det har med "bitrate" att göra!

Postad 21 July 2021 - 14:11

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0

För mig ligger Eurosport 3-9 på kanalplats 223-229

Enda jag ser aktivitet på är kanalplats 225 och Eurosport 5

Ibland kommer det upp en skylt jag måste uppgradera

Pratade med en på kundtjänst, kände knappt själv till de skulle få dessa kanaler

Postad 21 July 2021 - 14:27

R-R
  • R-R
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0

För mig ligger Eurosport 3-9 på kanalplats 223-229

Enda jag ser aktivitet på är kanalplats 225 och Eurosport 5

Ibland kommer det upp en skylt jag måste uppgradera

Pratade med en på kundtjänst, kände knappt själv till de skulle få dessa kanaler

På kanalplats 222 ligger Eurosport 4K.

Postad 21 July 2021 - 14:40

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 3

Du anser upplösning inte har med bildkvalitet att göra

Det anser inte tTW alls.

För det första var det someone2 som försökte förklara för dig att med samma upplösning är det bitrate som avgör hur bra det ser ut. Hen visade t.o.m. två lysande exempel på detta i ett ett inlägg som du i vanlig ordning verkar ha ignorerat.

För det andra (för att förtydliga) så hävdar inte someone2 heller att upplösning inte skulle ha med bildkvalitet att göra. Det gör ingen så vitt jag kan se. Påståendet verkar bara finnas i ditt huvud.

Det är dags att du börjar inse din begränsade förmåga att förstå dessa saker.  Du sprider riktigt dålig stämning på forumet som du håller på.

Postad 21 July 2021 - 15:18

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0

Nej jag skrev BARA bra upplösning'

Tror du att faktumet att SVT höjt upplösningen från 720p25 till 1080p50 på sina separata event-streams i sin egna streamtjänst SVTPlay har någon som helst relevans eller påverkan på bildkvalitén för SVTs linjära kanaler i Telia's och Allente's egna streamtjänster, som dom sedan många år tillbaka kodar från SVT's linjära 1080p50-feeds till TV-distributörerna, där den faktiska upplösningen alltid varit 1080p50, sen långt innan Telia, CD eller Allente började erbjuda sina stream-tjänster?

Hur tänkte du då? :rolleyes:

Postad 21 July 2021 - 16:09

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0

Tror du att faktumet att SVT höjt upplösningen från 720p25 till 1080p50 på sina separata event-streams i sin egna streamtjänst SVTPlay har någon som helst relevans eller påverkan på bildkvalitén för SVTs linjära kanaler i Telia's och Allente's egna streamtjänster, som dom sedan många år tillbaka kodar från SVT's linjära 1080p50-feeds till TV-distributörerna, där den faktiska upplösningen alltid varit 1080p50, sen långt innan Telia, CD eller Allente började erbjuda sina stream-tjänster?

Hur tänkte du då? :rolleyes:

Har jag sagt något emot om SVT? Det är ju DU som säger mot DIG SJÄLV!

Nej precis du hade INGET att säga om varför BILDEN blir sämre med lägre upplösning!

Det anser inte tTW alls.

För det första var det someone2 som försökte förklara för dig att med samma upplösning är det bitrate som avgör hur bra det ser ut. Hen visade t.o.m. två lysande exempel på detta i ett ett inlägg som du i vanlig ordning verkar ha ignorerat.

För det andra (för att förtydliga) så hävdar inte someone2 heller att upplösning inte skulle ha med bildkvalitet att göra. Det gör ingen så vitt jag kan se. Påståendet verkar bara finnas i ditt huvud.

Det är dags att du börjar inse din begränsade förmåga att förstå dessa saker.  Du sprider riktigt dålig stämning på forumet som du håller på.

Och nu hoppar ni på mig igen, som vanligt, bara för jag skrev varför SVT hade bra bild med BRA UPPLÖSNING

Vilka skapade dålig stämning där? Så lägg ner när ni går emot er själva!

Ni vill inte svara på varför bilden på Telia blir sämre från 1080p till 565p nej precis bilden påverkas INTE av lägre upplösning, allt handlar om "bitrate" enligt er!

Postad 21 July 2021 - 16:49

tTW
  • tTW
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0

Har jag sagt något emot om SVT? Det är ju DU som säger mot DIG SJÄLV!

Nej. Vad utav det jag har skrivit har du tolkat så förvirrat?

Och nu hoppar ni på mig igen, som vanligt, bara för jag skrev varför SVT hade bra bild med BRA UPPLÖSNING

Det är ingen som hoppar på dig, om du tror det så har du missförstått, det är däremot flera som påpekar att det du skriver inte stämmer, och att du hela tiden missförstår nästan allting, och så är det mycket riktigt. Tyvärr.

Ska vi titta på vad du egentligen skrev, och i vilket sammanhang?

Tråden handlar om Allente, deras satellit- och streamtjänster i detta fallet.

someone2 kommer med en jämförelse mellan TeliaPlay, som kommit in som ett sidospår i diskussionen, och Allente Stream.

Ingen diskuterar SVTPlay's event-streams.

Jag har faktiskt båda tjänsterna i hemmet just nu och kan inte se någon skillnad alls. Det är lika taskig bild på streamingen från båda håll.

Kan vara att någon kanal här och där ser bättre ut på de olika tjänsterna men i det stora hela så är det ljusår ifrån satellit.

Tyvärr är inte satellit lika bra som det var för några år sedan heller men, fortfarande bra mycket bättre än streaming.

someone2 påstår sig inte kunna se någon egentlig skillnad på bildkvalitén på dom linjära kanalerna jämfört mellan TeliaPlay och AllenteStream, bilden är taskig oavsett.

someone2 har erfarenhet av satellit-TV där det historisk sett varit högre bildkvalité jämfört med andra källor, så hans synpunkt lägger jag vikt vid. someone2 vet bevisligen vad han pratar om.

Har båda månaden ut, var saker jag störde mig med Telia bilden jag ser mindre av med Allente bilden

Här fliker du själv in med att du också har båda tjänsterna, AllenteStream och TeliaPlay, så du är alltså fullt medveten om vad som diskuteras och jämförs, bildkvalitén på dom linjära kanalerna och du tycker dig se mindre av det du störde dig på hos TeliaPlay med AllenteStream.

Jag har finfin bild vid streaming av Telia Play. Körde via satellit många år men saknar det inte nämnvärt. T o m EM i fotboll såg bra ut, vilket förvånade mig.

Här kommer en kommentar från Saturnus, som påpekar att han upplever upplever finfin bild vid streaming av linjära kanaler genom TeliaPlay, och att han i synnerhet tyckte t.o.m bildkvalitén på EM genom TeliaPlay's linjära kanaler såg bra ut. Saturnus har även han erfarenhet av satellit-Tv så jag lägger lika stor vikt vid även Saturnus jämförelser, även om den bara berör TeliaPlay.

Varför EM såg bra ut var ju pga SVT sände ut i bra upplösning

Här kommer inlägget från dig där du antingen helt glömt av vad som diskuteras eller missförstått något, oklart vad.

Jag förstår vad du syftar på, den nyligen höjda upplösningen på SVTPlay's event-streams, dvs ett ämne som INGEN har diskuterat i tråden fram till nu.

Den upplösningen har inte heller någon som helst relevans för bildkvalitén på ämnet som diskuteras, den på dom linjära kanalerna i TeliaPlay och AllenteStream jämfört med i huvudsak Allente's satllit-TV, eftersom Telia och Allente tar bilden till sina linjära streams från helt annat ställe, nämligen SVT's --> linjära feeds <-- , som inte alls höjt någon upplösning nyligen. Källan till SVTs linjära kanaler "sänder" alltså med samma upplösning som SVT "alltid" gjort.

Anledningen att Saturnus tyckte t.o.m EM såg bra ut, har alltså --> INGENTING <-- med någon upplösning hos SVT att göra, i synnerhet inte den på SVTPlay's event-streams. Detta förstår en normalfuntad människa.

Så här i efterhand så önskar jag innerligt att jag eller någon hunnit före här och rätat ut ditt missförstånd omedelbart, innan någon gjorde misstaget att tro att du visste vad du pratade om.

nä, de sände i högre bitrate.

someone2 som inte är korkad förstår att det du skriver är fel, att Saturnus upplevde bilden på EM som riktigt bra via TeliaPlay har givetvis ingenting att göra med vilken upplösning SVT "sänt" med, för det har som bekant inte ändrats för dom plattformar som diskuteras i diskussionen, dvs TeliaStream och AllenteStream.

Anledningen är sannolikt att Telia höjt bitraten på sin streamtjänst, som someone2 skriver.

Efter det kan du gå tillbaka till mitt första svar till dig, och sen läsa om, och sen läsa om igen, och sen försöka förstå, även om det blir svårt eller om du kanske inte klarar av det alls, att allt det jag skrivit i mina svar till dig stämmer rakt igenom.

Du har förvirrat dig själv genom att blanda in en helt irrelevant höjning av upplösning på SVTPlay, i tron att detta skulle ha någon magisk påverkan varför den helt skilda plattformen TeliaPlay genererat högre bildkvalitet i Saturnus ögon på EM i dom linjära kanalerna. Acceptera en gång för alla, det har det inte.

Dina sedan någon vecka tillbaka enorma mängd obegripliga vantolkningar av vad andra skrivet, som du sen angriper, är ditt egna problem, det är feltokigt från din sida rakt igenom, från början till slut, och felet påbörjades av dig genom att du blandade in något(SVT's "upplösning") som inte hade någon som helst relevans för det du bemötte, dvs bildkvalitén på TeliaPlay.

Förstår du nu? :)

Postad 21 July 2021 - 16:54

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

• 3967 inlägg
  • 0
Nu slutar ALLA parter upp med cirkelresonemangen.
Det går inte att förklara för någon som inte vill förstå, det skapar bara frustration och dålig stämning.
Om inte en uppryckning sker så kommer det att delas ut semestertider (igen) till berörda parter.
Tack för visad hänsyn och njut av värmen och solen istället.

Postad 21 July 2021 - 17:05

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0

När det gäller linjära kanaler så sänder ingen med 1080p50 utan det är 1080i50 man sänder i vilket är sämre för sport.
I valet mellan 720p50 och 1080i50 så är 720p50 alltså att föredra.
Sen vad man sänder ut livevents i för upplösning på playtjänst osv är en annan diskussion.

Redigerat av Leatherface, 21 July 2021 - 17:06.

Postad 21 July 2021 - 18:12

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0

Nu slutar ALLA parter upp med cirkelresonemangen.
Det går inte att förklara för någon som inte vill förstå, det skapar bara frustration och dålig stämning.
Om inte en uppryckning sker så kommer det att delas ut semestertider (igen) till berörda parter.
Tack för visad hänsyn och njut av värmen och solen istället.

Det enda jag skrev varför SVT hade bra bild under EM varr bra upplösning, som OCKSÅ debatterades i SVT tråden, sen blev jag påhoppad igen när jag förklarar varför bilden blir sämre om man har lägre upplösning, så vem vill inte förstå?

Postad 21 July 2021 - 18:50

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1989 inlägg
  • 2

I detta fall du Ironse.

Att bilden blir sämre med lägre upplösning är ingen nyhet, det tror jag alla här inne känner till.

Nu pratar vi samma upplösning det vill säga max upplösning på vad som är gångbart på dessa plattformar och båda två har likadana möjligheter. Det är här bitraten kommer in och kan göra skillnad, Precis så som mina två postade bilder tidigare visar.

Bilderna är alltså båda 1080p men olika bitrate.

Det är viktigt att känna till att det inte bara handlar om upplösning.
Bitrate, codec etc påverkar också. Naturligtvis när det gäller streaming så även den egna uppkopplingen.

Att jag skrev att jag upplevde både Telia och Allente bilden som ”taskig” är när jag tittar på min 65:a i vardagsrummet.
Där är det storleken på skärmen som gör att jag använder ordet taskig bild.

På en 42:a är den däremot helt ok, kanske tillomed bra.
Men, via satellit är det överlägset på båda apparater.

En sak till, en korrekt inställd uppspelare är självklart viktigt med.

Hoppas du läser de tidigare inläggen från idag och tar in det som skrivits. Det är nyttig och grundläggande information

Redigerat av somoene2, 21 July 2021 - 19:01.

Postad 21 July 2021 - 18:59

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

• 2953 inlägg
  • 0

Kanske ska läsa era egna inlägg inte bli så lättkränkta, får fortfarande inte svar på varför jag får sämre bild om jag går från 1080 till 576 på telia

Men nej det handlar inte om "upplösning" varför bilden blir skit med lägre upplösning, handlar om "bitrate"

Postad 21 July 2021 - 19:03

Berggren
  • Berggren
  • I Am The God Of Hellfire

• 3967 inlägg
  • 3
Eftersom man inte kan göra enligt mina uppmaningar så är det numera semester som gäller.
Synd och tråkigt att det inte går att följa ganska enkla uppmaningar.

Postad 21 July 2021 - 19:05

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1989 inlägg
  • 2

Kanske ska läsa era egna inlägg inte bli så lättkränkta, får fortfarande inte svar på varför jag får sämre bild om jag går från 1080 till 576 på telia

Men nej det handlar inte om "upplösning" varför bilden blir skit med lägre upplösning, handlar om "bitrate"

läs mitt inlägg ovan igen :) jag redigerade det lite  för att försöka vara mer tydlig och svara på din fråga gällande upplösning.

Jag är inte kränkt :) jag är inte den typen av människa. det spelar ingen roll om jag har fel och du har rätt heller  för egen del :)

Det som är viktigt är att förstå skillnaden och varför det är som det är.  Det gör du säkert snart med.

Ha en fortsatt trevlig kväll, nu släpper jag detta.

Postad 21 July 2021 - 20:16

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

• 3278 inlägg
  • 2

läs mitt inlägg ovan igen :) jag redigerade det lite för att försöka vara mer tydlig och svara på din fråga gällande upplösning.
Jag är inte kränkt :) jag är inte den typen av människa. det spelar ingen roll om jag har fel och du har rätt heller för egen del :)
Det som är viktigt är att förstå skillnaden och varför det är som det är. Det gör du säkert snart med.

Ha en fortsatt trevlig kväll, nu släpper jag detta.

Du är inte den första som försökt förklara för Ironse gällande saker. Läste nånstans i en annan tråd att han har problem med svenskan, så mycket blir missuppfattat.

Eller så vill man helt enkelt inte ta åt sig av det som skrivs?

Hursomhelst så har man tröttnat på att försöka förklara saker och ting 🙂

Postad 22 July 2021 - 15:14

Striker000
  • Striker000
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Halloj är det någon som vet vilka usb hårddiskar som funkar för inspelning på Prime UHD 680 (GX-VI680SJ/VIA-P) boxen?

Beställde en disk via allentes kundtjänst för nån vecka sen och fick hem en Verbatim (53023 1TB STYAAA) som när jag kopplar in står det "Du har kopplat in en icke-godkänd hårddisk"

När jag pratade med kundtjänsten så trodde dom att det var nått fel på disken och skulle skicka ut en ny.

Prövade att sätta i disken datorn och där visas den som den ska och har inga S.M.A.R.T. fel men ju vara nån "special sauce" dom lägger in i diskarnas firmware som saknas för att den ska funka med boxen.

Skulle vara mycket bättre om jag kunde köpt en själv helst med egen strömkälla då viasats lösning på alla problem var att dra ur strömkabeln till boxen och starta om och det är ju inge vidare bra för disken.

Redigerat av Striker000, 22 July 2021 - 15:16.

Postad 22 July 2021 - 16:49

sunqan
  • sunqan
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 1

Lite klumpigt skrivet av mig. Allente fungerar på min mobil. Får kolla upp det när jag kommer hem.

Ingen fara, jag ville bara veta vad jag svarade på :-)

Nu har jag fått igång min appletv 4k 2nd gen (eller gen 6 om man då vill). Efter första förvirringen med att sverige inte fanns som region (valde tyskland) och att jag var tvungen att skapa ett appleid på nätet från pcn, så fick jag frågan om jag ville koppla den till en operatör (eller nåt sånt), och detviile jag och hade allente och nån mer att välja på. Allentevalet drog hem allenteappen dnyggt och prydligt. Sen tog det ett tag innan hag insåg att jag nog var tvungen att installera itunes på pcn för att koppla mitt appleid till itunes store, för annars gick det ju inte att hämta gratisappar.

Så jo - allenteappen finns iaf till senaste atv 4k, då nu slipper jag casta från mobilen.
Lite lagom B att allente inte släppt sin app till android tv, de måste ju rimligen ha den klar sedan länge.

Postad 25 July 2021 - 12:59

R-R
  • R-R
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0

Är det något som vet var det finns en TV guide för Eurosport 4K?
Har hört att den är en internationell kanal och därför är innehållet i kanalen samma vars den än sänds.

Det finns EPG i OnePlace-boxen men om den är helt rätt kan jag ej svara på, men det verkar som sändningen i 4K speglar i stort det som sänds i Eurosport 1.

Just nu pågår där simning i båda.

Simning ska pågå även i Kanal 9 enligt EPG:n men där visas något helt annat.

Bara för att jag skrev att det var lika i Eurosport 1 samt 4K så skiftade 4K sändningen till Cykel samt Eurosport 1 skiftade till fäktning.

Men bådas EPG säger att där fortfarande pågår simning.

Redigerat av R-R, 25 July 2021 - 13:03.

Postad 26 July 2021 - 21:30

martin991
  • martin991
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Hej!

Jag är parabolanvändare sedan många år tillbaka och historiskt har det varit bäst bild och ljud. Boxarna har för det mesta varit ganska buggiga, med några få undantag. 

Var väldigt nöjd med Canal Digital fram till för 4 år sedan. Små prishöjningar med jämna mellanrum och ändringar i utbudet. Men den box jag hade då(500gb inspelningsbar HD-box) var suverän. Få buggar, bra bild och ljud. Boxen hade dock drygt 5 år på nacken och jag var nyfiken på vad de fem år av teknikutveckling hade gett. 

Pratade med Canal Digital men de var totalt ovilliga att ge en trogen kund i närheten av de erbjudanden som fanns för nya kunder. Pinsamt dåligt hanterat av CD som uppenbarligen bara är intresserade av att kränga boxar till nya kunder istället för att behålla gamla. Valde då att lämna. 

Tyvärr bytte jag till Viasat. De hade då en hyfsat ny box. SAMSUNG GX-VI680SJ. Boxen fungerar skapligt men inte alls lika bra som den fem år gamla från CD. Inte alls intuitiv men värst av allt ljudfördröjning tillsammans med Sonos hemmabiosystem. Upplever dessutom att det skiljer på kanalerna så det är hopplöst att justera. 

Men åren går snabbt och fyra år har passerat med Viasat, men nu är det dags att byta igen. Eller vara kvar om ni anser att Allente är det bästa av alla dåliga alternativ.

Det jag söker är:

• Bra bild och flerkanaligt ljud. Jag upplever att flera streamingtjänster snålar in på ljudet för att spara bandbredd, t.ex Cmore som bara kör stereo. Värdelöst!
  • En stabil box utan större buggar. Gärna inspelningsbar.
  • En box som kan köra HDMI till TVn som sedan skickar ljudet till en SONOS ARC via eARC. Utan störande dålig synk. Det skall åtminstone vara justerbart och konsekvent över de flesta kanaler så att det faktiskt går att göra en bra inställning. 
  • Ett basutbud till rimliga pengar.
  • Det jag gillar med parabol är att det fungerar även om internetuppkopplingen strular. Men det är väl bara Allente som kör parabol nu så jag får vidga mina vyer...
  • Plus några andra bra saker som ni säkert tänkt på :D

Tacksam för alla tips jag kan få, som svar här eller meddelande direkt till mig. 

Mvh Martin

Postad 27 July 2021 - 14:59

sunqan
  • sunqan
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0

Hej!
Jag är parabolanvändare sedan många år tillbaka och historiskt har det varit bäst bild och ljud. Boxarna har för det mesta varit ganska buggiga, med några få undantag.
Var väldigt nöjd med Canal Digital fram till för 4 år sedan. Små prishöjningar med jämna mellanrum och ändringar i utbudet. Men den box jag hade då(500gb inspelningsbar HD-box) var suverän. Få buggar, bra bild och ljud. Boxen hade dock drygt 5 år på nacken och jag var nyfiken på vad de fem år av teknikutveckling hade gett.
Pratade med Canal Digital men de var totalt ovilliga att ge en trogen kund i närheten av de erbjudanden som fanns för nya kunder. Pinsamt dåligt hanterat av CD som uppenbarligen bara är intresserade av att kränga boxar till nya kunder istället för att behålla gamla. Valde då att lämna.
Tyvärr bytte jag till Viasat. De hade då en hyfsat ny box. SAMSUNG GX-VI680SJ. Boxen fungerar skapligt men inte alls lika bra som den fem år gamla från CD. Inte alls intuitiv men värst av allt ljudfördröjning tillsammans med Sonos hemmabiosystem. Upplever dessutom att det skiljer på kanalerna så det är hopplöst att justera.
Men åren går snabbt och fyra år har passerat med Viasat, men nu är det dags att byta igen. Eller vara kvar om ni anser att Allente är det bästa av alla dåliga alternativ.
Det jag söker är:

• Bra bild och flerkanaligt ljud. Jag upplever att flera streamingtjänster snålar in på ljudet för att spara bandbredd, t.ex Cmore som bara kör stereo. Värdelöst!
  • En stabil box utan större buggar. Gärna inspelningsbar.
  • En box som kan köra HDMI till TVn som sedan skickar ljudet till en SONOS ARC via eARC. Utan störande dålig synk. Det skall åtminstone vara justerbart och konsekvent över de flesta kanaler så att det faktiskt går att göra en bra inställning.
  • Ett basutbud till rimliga pengar.
  • Det jag gillar med parabol är att det fungerar även om internetuppkopplingen strular. Men det är väl bara Allente som kör parabol nu så jag får vidga mina vyer...
  • Plus några andra bra saker som ni säkert tänkt på :D

Tacksam för alla tips jag kan få, som svar här eller meddelande direkt till mig.

Mvh Martin

Kör du parabol, är väl det bästa alternativet att ha en ca-modul i tvn... jag kör så i mina två samsungapparater, funkar även att spela in. Kör en appletv till min projje (nyss byttfrån en androidtvburk (xiaomi), men efterdom cd/allente i sin egendomliga vishet, valt att inte släppa sin androidtvapp för nedladdning i.play storw, var jag tvungen att byta.

Varken allenteappen, viaplayappen, discovery+appen eller cmoreappen verkar tyvärr ge nåt annat än stereo, vilket är riktigt b. (Gäller tizen, android, androidtv och appletv-versionerna)

Postad 18 August 2021 - 20:10

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Mästare

• 2527 inlägg
  • 0

Hej. Har ju C more Premium, men kan inte se UEFA Champions Leauge, utan jag måste uppgradera. Till vad? Det finns ju inga alternativ.

Postad 18 August 2021 - 21:19

larlar
  • larlar
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0

De är väl telia som sänder UEFA tror jag 

Postad 18 August 2021 - 21:27

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0
Man måste ha premium plus abb..

Postad 18 August 2021 - 21:30

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2810 inlägg
  • 0

Jag har cmore (inte via allente) där sänds uefa champions leauge men där är telia och inte cmore loggan nu. Innan var det cmores logga.

Postad 18 August 2021 - 21:34

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2329 inlägg
  • 0

Hej. Har ju C more Premium, men kan inte se UEFA Champions Leauge, utan jag måste uppgradera. Till vad? Det finns ju inga alternativ.

Hej

Tyvärr kan vi inte erbjuda Champions Leauge via C More, krävs abonnemang direkt via C More eller C More via Telia.

Mvh
Niklas

Postad 19 August 2021 - 06:52

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Mästare

• 2527 inlägg
  • 0

Dyrare och dyrare. Trots att man betalar 495 i månaden räcker det inte, utan man måste säga upp Cmoreavtalet i Allente och teckna det i Telia i stället.

Postad 19 August 2021 - 08:24

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2810 inlägg
  • 0

Är det nån mer än jag med Kaonboxen som varje gång man ska se på tv så bootar boxen med canal digital loggan och tar typ två minuter på sig och frågar om man vill formatera hårddisken om man vill använda den. Det sker varje gång jag vill se på tv. Fulla staplar på signalerna och jag har fabriksåterställt boxen och även prövat att  göra boxen strömlös flertal gånger,inget hjälper. Tråkigt att inte kunna spela in då disken vill formateras var gång.

Postad 20 August 2021 - 06:29

91robe
  • 91robe
  • Forumräv

• 592 inlägg
  • 0

Är det nån mer än jag med Kaonboxen som varje gång man ska se på tv så bootar boxen med canal digital loggan och tar typ två minuter på sig och frågar om man vill formatera hårddisken om man vill använda den. Det sker varje gång jag vill se på tv. Fulla staplar på signalerna och jag har fabriksåterställt boxen och även prövat att  göra boxen strömlös flertal gånger,inget hjälper. Tråkigt att inte kunna spela in då disken vill formateras var gång.

Min spontan ombootade när jag såg en film på c more stars, gjorde inge speciellt. Men fick ingen fråga om att formatera hårddisken, har för övrigt gett upp allente smartbox och oneplace nu och gått över till telia och deras Arris vip 5305. 

Postad 21 August 2021 - 15:22

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5774 inlägg
  • 0
Kan man köra någon Dreambox idag med Allente, alltså med ett lagligt abonnemang. Dreamboxarna verkar så mycket bättre än Allentes/Cmores/Viasats digitalboxar.

Postad 21 August 2021 - 15:38

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0

Kan man köra någon Dreambox idag med Allente, alltså med ett lagligt abonnemang. Dreamboxarna verkar så mycket bättre än Allentes/Cmores/Viasats digitalboxar.

Har kört CD med vu+ ultimo 4k samt camodul under många år och det har fungerat kanon, men har i dagarna gått över till fibertv då jag hela tiden tappar bild när det regnar eller snöar.

Postad 21 August 2021 - 17:41

sunqan
  • sunqan
  • Lärjunge

• 299 inlägg
  • 0

Varför inte köra camodul i en tv? Min fru klarar inte av boxar (apparns i tvn funkar hjälpligt) så det var först när vi började köra med cam och kort i tvn som hon själv tittar på annat än kanal 1, 2, 4,6

Vem f. Spelar in idag?

Postad 21 August 2021 - 18:00

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Mästare

• 2527 inlägg
  • 1

Spela in? Det är praktiskt att spela in och spola förbi reklamen. 

Postad 22 August 2021 - 13:51

nullebulle
  • nullebulle
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

spela in e det enda sättet om man villkolla på betalkanalerna så att man kan spola bort all dj***a reklam , de e sjuk hur mycket man ska stå ut med 

Postad 22 August 2021 - 13:53

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7299 inlägg
  • 0

spela in e det enda sättet om man villkolla på betalkanalerna så att man kan spola bort all dj***a reklam , de e sjuk hur mycket man ska stå ut med 

Åtminstone borde reklamkanaler sändas fritt.
Betalkanaler ska vara reklamfria.
Bara kolla på andra länder som UK t.ex. endast antenn eller parabol behövs och går tom få in om man bor på rätt ställe i Sverige med en stor parabol.

https://www.freeview.co.uk/tv-guide

Redigerat av Leatherface, 22 August 2021 - 13:56.

Postad 22 August 2021 - 13:59

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

• 5774 inlägg
  • 0
Man kan även se programmet typ en halvtimme efter och spola förbi reklamen med Oneplace boxen

Postad 22 August 2021 - 15:39

Karl-Johan
  • Karl-Johan
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0

Man kan även se programmet typ en halvtimme efter och spola förbi reklamen med Oneplace boxen

:) I en perfekt värld ja men är det något som funkar på den usla boxen. Otroligt att införa nya funktioner då inget annat fungerar, undra ju hur är det ställt hos programmerarna.

Postad 24 August 2021 - 14:20

Bertilis
  • Bertilis
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

:) I en perfekt värld ja men är det något som funkar på den usla boxen. Otroligt att införa nya funktioner då inget annat fungerar, undra ju hur är det ställt hos programmerarna.

One place-boxen ligger så bra i sin kartong,
I gamla HD-boxen med extern disk (vilken som helst!) så funkar det utmärkt att spela in eller pausa och sen spola över reklamen.
Dvs de gånger man vill titta på strömmande tv. Annars så är det Apple TV som fixar all streaming, tänk att det finns de som kan få det att fungera!

Postad 24 August 2021 - 20:27

storbacken29
  • storbacken29
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0

fel forum

Sven Åke

Redigerat av storbacken29, 25 August 2021 - 14:32.

Postad 25 August 2021 - 09:45

Bertilis
  • Bertilis
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Jag lägger in länken även här.

Man kanske kan få en kommentar från Allente.

"Allente’s project was completed in just six months."

“We congratulate Allente for becoming one of the first operators in the world to leverage the Common Broadcast Stack"

https://www.digitalt...for-android-tv/

Postad 26 August 2021 - 11:47

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2329 inlägg
  • 0

Jag lägger in länken även här.

Man kanske kan få en kommentar från Allente.

"Allente’s project was completed in just six months."

“We congratulate Allente for becoming one of the first operators in the world to leverage the Common Broadcast Stack"

https://www.digitalt...for-android-tv/

Hej

Har tyvärr inte så mycket information just nu, men förhoppningsvis nu under första halvan av september.

Mvh
Niklas

Postad 26 August 2021 - 12:32

Bertilis
  • Bertilis
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Hej

Har tyvärr inte så mycket information just nu, men förhoppningsvis nu under första halvan av september.

Mvh
Niklas

Hej Niklas.

Hur tror du ni kommer att göra när ni rullar ut den nya boxen, blir det en testgrupp först eller går den ut till nya kunder?

Med vänlig hälsning,  Bertil

5 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 5 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.