Vore intressant o jämför obalanserat mot balanserat.
Nja, signalnivån är högre med balanserat så det kan bli rätt svårt att göra en rättvis jämförelse,
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Låter verkligen cd-spelare så olika?
Startad av
Gäst_mankesaz_*
, Oct 02 2005 11:30
905 svar till detta ämne
Postad 20 February 2009 - 18:09
Nja, signalnivån är högre med balanserat så det kan bli rätt svårt att göra en rättvis jämförelse, Postad 20 February 2009 - 19:44
testade när jag hade thule för/slutsteg/cd...skillnaden mellan balanserat-obalanserat var ytterst liten...nästaan obefintlig..... Postad 20 February 2009 - 20:03
Ok så helt onödigt o köra balanserat med andra ord. Postad 20 February 2009 - 20:51 Varför skulle det vara det? När det gäller signalnivån så brukar balanserat innebära en högra signalnivå men olika tillverkare löser det på olika sätt. När det gäller just cd-spelare så har jag ägt såväl Thule (CD150B?) som Primare D30.2 och jag körde dessa balanserat. Jag minns dock inte om nivån skilde sig mellan RCA och XLR utgångarna på dessa. Dock tycker jag bättre om att köra balanserat även om det kanske inte har så stor nytta. Postad 20 February 2009 - 20:59
Jag har en CD med balanserade utgångar och är sugen på en 2-kanalare som också kan köra balanserat.
Postad 21 February 2009 - 12:48
Tycker balanserat är en balansgång, provade båda metoderna hos mig och det vore att ljuga att säga att det fanns en solklar vinnare. Där balanserat hade lite mer driv och var mer framåt, så upplevdes obalanserat som lite mer laidback och med bättre ljudbild. Så man kunde inte få allt tyvärr utan det var ett val. Postad 21 February 2009 - 12:58
För mig va det tvärtom Postad 23 February 2009 - 10:31 Nu har Välljud sammanfattat sitt otroliga testande: "Så ställ dig på topp och låt ingen se ner på dig eller din CD-spelare utan försök hålla dig för skratt nästa gång alla klyschor kommer haglande med utmejslande av detaljer, luftig topp, svart bakgrund osv osv!" https://www.minhembi...välljud/231832/ Postad 23 February 2009 - 13:25
På ett annat forum kom ett kort men fruktansvärt elakt svar från en handlare. Det svaret säger mer om den handlaren än något annat. Skämmes tamefan.....
Återigen ett kanonjobb du lagt ner, mr-välljud !!! Postad 23 February 2009 - 15:58
Länk, please, jag blir nyfiken Postad 23 February 2009 - 16:31 "Förväntat resultat om man tar hänsyn till vem som gör testen." http://www.euphonia-...?showtopic=6607 Förväntad (om än överraskande otrevlig) respons från en handlare i de dyrare segmenten skulle jag vilja säga. Postad 23 February 2009 - 21:47
Jaha , Min erfarenhet angående mina cdspelare och de skillnader jag /vi upplevt verkar vara mkt större än de Mr Väljud konstaterade .
Vad kan det bero på ? Jag vet inte riktigt , men skulle jag testa så många olika cd-spelare skulle jag bli snurrig och till slut varken veta ut eller in .. JAg vet att skillande va mkt stor mellan Opera Consonace MkII vs Arcam dvd . När jag en gång i tiden uppgraderde till en Pioneer Pd-s06 så va skillande rätt stor från pd-77 .. Lika så consonaceMkII vs Pioneer 668 .. "Consonace är iof en Rör cd " Jag tror att man måste vara van med sin annläggning och har sas lyssnat in sig ordenligt för att höra skillnaderna lättast Vafasen tom Högtalarkablar är det rätt stor skillnad på ... Men för er som vill så är det bara positivt , En dvd för 1500spänn som signalkälla spar man många sköna slantar på Mvh Postad 23 February 2009 - 22:24 Hehe, inte överraskande ett namn man sett både på Hififorum och Faktiskt, två forum som inte direkt är kända för sin smidiga stil eller ödmjuka attityd Kunde han inte kommit med något konstruktivt när han ändå skrev, t ex på vilket sätt testerna eventuellt hade brister. En simpel one-liner, how typical... Personligen tycker jag det var väl genomfört, välskrivet och underhållande test, så 'two thumbs up' till Mr Välljud för ett kul och intressant arbete. Postad 23 February 2009 - 22:58
Errr, knappast någon man associerar till Faktiskt. Postad 23 February 2009 - 23:59
Mmm, jag kan ha fel, men jag känner igen namnet från den typ av infekterade diskussioner som fanns på Hififorum förr, och finns på Faktiskt nu, så jag antog att han trivdes där. Medlemslistan på Faktiskt är bara tillgänglig för medlemmar, vilket jag inte är, så jag kan inte kolla.
Hursomhelst, typiskt uttalande från en rätt jobbig typ av hifi-besserwisser, som vi (i stort sett) sluppit här, hittills... Postad 24 February 2009 - 01:36
För att det inte var blint. Postad 24 February 2009 - 07:10
Tyvärr Smackman:
Vad du tycker dig höra när du kör "lyssna och tyck" är tyvärr inte någon bra referens. Det är väldigt viktigt att du när du skall så objektivt som möjligt utvärdera cdspelare eller förstärkare ser till att förutsättningarna mellan apparaterna är så lika det absolut går. Så nära nivåerna det går, helst med hjälp av en utrustning och naturligtvis skall du inte veta vad du lyssnar på. Ta hjälp av en kompis eller flera och för protokoll hela tiden. Mr-väljud har inte kunnat göra allt detta men har efter dom förutsättningar han har gjort så bra han kunnat. Vad du eller Sladd eller andra som tydligen har fantastiska öron "tycker" sig höra är för mig i alla fall ganska ointressant. Skulle du eller andra guldöron bara tydligt markera att det är vad NI upplever och inte påtala att det ni tror er höra är en sanning så är det väl ok att tycka lite hit och dit. Det är när ni påstår att ert tyckande är en sanning som det blir lite fånigt. Hur många gånger har vi haft den här debatten?? Postad 24 February 2009 - 10:51
Blanda inte ihop mig med Sladd så är du snäll... Jag skriver bara utifrån mina egna erfarenheter och inget annat . Du verkar inte gilla det så vad gör du här ? Du kanske skulle skaffa dig lite egna erfarenheter istället för sitta här och "tycka" ditt o datt Mvh Redigerat av Unregistered96bcffe5, 24 February 2009 - 10:58. Postad 24 February 2009 - 11:03
har en känsla av att tåget snart spårar ut... (som vanligt..)
Det va ju en bra tråd i alla fall Redigerat av DVD-ai, 24 February 2009 - 11:03. Postad 24 February 2009 - 11:14
Man kan ju fråga sig vad du gör på ett allmänt forum som prisjakt där vanliga hifi-intresserade människor som inte har tillgång till testlabb och dylik utrustning byter åsikter och tankar. Postad 24 February 2009 - 11:18
Problemet med debatten är att den är snevriden. När Mr-välljud gjorde sitt test, som han själv beskrev som bristfälligt i sitt genomförande så mottogs det av kritkerna till dyrare cdspelare som en succe för deras sak, när ett xtz test av kablar var mer välgjort enligt de normer som sätts för blindtest så skakade man bort det faktum att en person prickade rätt 8 av 8 till den dyrare kabelns fördel. detta trots att kablar enligt kritker av cdspelare är omöjligt att skilja? Då de inte var linje med den tes cdspelare kritikerna har så valde man givetvis av bekvämlighetsskäl att bortse från detta!? man ville helt enkelt inte kännas vid något som ifrågasatte den egna tesen. När det gäller de teser som finns för att det finns skillander så bedriver man någon typ av falsiferingsansats där ett fel gäller som bevis för att hela tesen/teorin kan förkastas. Samma förutsättningar gäller givetvis inte åt det andra hållet. Redigerat av Tompasten, 24 February 2009 - 15:17. Postad 24 February 2009 - 11:21
Alla tester där förutsättningarna är ordentligt redovisade tycker jag är intressanta eftersom man själv kan ta ställning till utfallet. Så fort det är okända faktorer inblandade blir detta omöjligt och då kan man lika gärna strunta i att redovisa testet.
Tycker förövrigt att det var snyggt gjort att pricka 8 av 8 i XTZ testet. Postad 24 February 2009 - 11:51
Tack Tompasten !
På detta forum känner man sig verkligen påhoppad för sina egna erfarenheter .. Trist att man ska anses som nån "konstig" prick för att man hör skillnad på cd/kablar/ tom förstärkare Sen när man går in och kikar i era album på Vissa av er som kritiserar så förstår jag inte hur ni kan kan komma med erat snack om dit och datt när ni inte ens kan placera ett par högtalare på ett brukligt vis Nä kamma till er nu Postad 24 February 2009 - 13:03 Gäller säkerligen även forum som avhandlar upplevelser som spökerier, healing, hoemopati, astrologi, mm... Det är jobbigt när någon, med sannolika skäl, ifrågasätter en upplevelse som verkar så reell (säger därmed inte att det inte går att höra skillnad på en del spelare). Kan de bara inte låta oss vara ifred! Många upplever ju uppenbarligen ljudskillnader beroende på om det är med eller utan AC Wraps och hifimöss, inspelning av strömkablar, riktning av högtalarkablar, mm, mm. Vore märkligt om inte många också då kan uppfatta skillnader på cd-spelare även när de inte finns eller är för små för att uppfatta. Som vanligt är det krocken mellan värdet av att uppleva och att verkligen förutsättningslöst undersöka. Har förstått att många anser att det är lite av tabu att ifrågasätta en upplevelse men så länge det inte görs i förnedrande ton så anser jag att det är det enda rätta så länge det baseras på sunt förnuft och logik. Mr Välljuds cd-test säger inte att det inte finns skillnader mellan spelare men däremot så borde det ju ge en tankeställare till de som menar att erfarenheten och upplevelsen är det enda rätta för tidigare så har ju herr välljud placerats (och placerat sig själv) i den kategorin. Platsar han inte längre? Postad 24 February 2009 - 13:23
Jag tycker naturligtvis att det är kul att höra vad andra har för erfarenheter av olika ljud och bildprylar men det är min bestämda åsikt om att "lyssna och tyck" metoden är rätt värdelös för att utvärdera stereoapparater. I alla fall om det samtidigt hävdas att tyckandet är lika med att det är en allmän sanning. Däremot är det alltid läsvärt att höra vad folk har för erfarenhet rent funktionsmässigt av olika prylar. Skriver en person tydligt att det dom hör är rent subjektivt i deras rum med deras kringutrustning och ingen sanning så är det ok. Det är INTE ok enligt min åsikt att hojta fram att: "Jag hör jättestora skillnader på kablar", "Det är gigantiska skillnader på cdspelare" mm mm. Framför allt inte om det är rent tyckande och inget annat. Då är det mer heder åt mr-väljud som utifrån sina möjligheter gjort så gott han kunnat och redovisat det på ett öppet och kul sätt. Problemet med er guldöron är att ni 1) aldrig eller mycket sällan ställer upp på kontrollerade blindtester eller ens deltagit i sådana. 2) Sällan eller aldrig har provat oilka apparater hemma med olika prislappar så utförligt som det vid tillfället är möjligt. 3) Mycket ofta har en koppling till hifibranschen, antingen direkt eller genom ovanligt bra relationer med någon handlare. Dock måste jag säga att jag är MYCKET imponerad (ingen sarcasm) av Smackmans kompis i XTZs kabeltest. Det var strongt gjort eftersom jag gjort massor av olika lyssningstester av olika kablar och i stort sett aldrig hört någon skillnad. Dom testerna och många olika apparattester har gjorts av en bekant som har kopplingar till hifibranscen och har möjlighet att låna hem utrustning i stort sett hur mycket han vill. Så ja, jag har verkligen lyssnat och testat massor av prylar. En del är redovisat av min vän, en del av andra och några av mig. Nej. Jag är INTE med i LTS och jag har inget nick på faktiskt.se. Har haft på hifi-forum men mina åsikter var inte kompatibla med hifihandlarnas så där åkte jag ut med huvudet före för flera år sedan Postad 24 February 2009 - 15:43 Hehe ..Kan tänka mig det .. Jaja , jag tyckte det va intressant och lärorikt när Mr Väljud öppna lådorna .. Fick jag välja skulle jag såklart välja att slippa höra skillnad på cd/kablar/förstärkare , Skulle spara en massa stålar till tex Exklusivare Högtalare . Men nu har jag inte sån "tur" .. Jag har absolut inget med "Branschen" att göra , bara ett 26år långt hi-fi intresse Mvh Postad 24 February 2009 - 16:03
Vad innebär "8 av 8" egentligen? Var det 8 lyssningstillfällen där din kompis lyssnade och de valt kabel med sannolikhet 50/50, eller att han fick lyssna på 8 musikstycken med bägge kablarna och välja vilken kabel han föredrog i varje fall? I så fall är det rätt imponerande. Bara ½^8 = 1/256 = 0,4 % chans att lyckas med 8/8 på detta sätt om man gissar. Å andra sidan, om det var givet från början att fyra var supra och fyra "annan kabel" så blir sannolikheten 1/(8!/(4!4!)) = 1/70 = 1,4 % chans. Jag vore imponerad om din kompis skulle kunna pricka 8/8 i ett dubbelblint test, för att eliminera eventuella "Kluger Hans"-effekter, eller att han helt enkelt var en på 70 eller en på 256 med ungefär samma tur som nån som råkar vinna på Chokladhjulet på Liseberg. Postad 24 February 2009 - 16:30
Hmmmm själv köpte jag min egna första stereo 1975 (ett JVC paket med Bose högtalare) och har levt ett halvt sekel... På den tiden var hifi något riktigt häftig..nu kanske mera nördigt Likväl finns intresset där även om man numera kör streamat (SB) och hembio. Testa prylar tröttnar jag nog aldrig på även om det är så förbaskat svårt att höra skillnad ibland. Postad 24 February 2009 - 16:45
Nä det vet inte vi heller. Det ända som skiljer är att han har utfört och redogjort för ett test. Så mot din åsikt väger det iaf väldigt mycket tyngre. Men du får såklart tycka vad du vill. Postad 24 February 2009 - 17:10
Testa blint så har du nog massa pengar över till trevligare högtalare sen. Postad 24 February 2009 - 17:18
Det som är dyrt (cd,kablar, osv) måste ju va bra
Postad 01 March 2009 - 07:36
Det vore ännu mer imponerande om han kunde pricka in 8/8 utan att vara där! Som vanligt kan man inte acceptera att någon hör skillnad på t ex kablar. Utan man måste påpeka att det ska vara ytterligare tester, t ex dubbelblindtest? Båda ögonen? Eller vad menas? annars är det helt fel, att man kan höra skillnad på grejorna. Om man går till en konsert med t ex AC/DC. Bör man då blunda (Blindtest) under konserten för att vara säker på att det verkligen är AC/DC som spelar. Och inte några kopior på scenen som verkligen kan spelar lika bra? Ja, lite så blir tanke gången när man läser innläggen här på "Min Hembio.com" Redigerat av Unregistered1061, 01 March 2009 - 07:37. Postad 02 March 2009 - 08:11
Ja om man tänker fel. Postad 02 March 2009 - 14:37
@Turismo
Det är förståeligt att du är upprörd. Jag har varit det ofta och det är sannerligen inte roligt att erfara hur svårt det i realiteten är att detektera skillnader på CD-spelare. Rent tekniskt skulle det vara ännu mera svårt att kunna skilja kablar åt. Man bör kritiskt se över förfarandet om det var så enkelt som det låter. Källkritik är vettigt om det faktiskt föreligger felaktigheter. Tycker du inte själv att det är sunt att testa och få fram verkliga resultat? Jag finner att det skulle vara orimligt att under kontrollerande former pricka som han gjorde 8 av 8.. Skulle han göra det igen kan han vinna 1miljon dollar av Randi. En person jag nu hänvisar till men inte gillar. Postad 02 March 2009 - 16:49
Jag finner mr-väljuds tester mycket informativa och väl genomförda. Han har en erfarenhet av hi-end som vida överstiger min. Jag är övertygad att hans erfarenhet också gör att han hör skillnader bättre än vad jag gör. Frågan är om mr-välljuds resultat är överförbara på alla med hi-fi intresse? I texten är mr-välljud för det mesta noga med att poängtera att det är hans personliga lyssningsintryck som förmedlas. Och det är nog det man bör slå fast. Att mr-välljuds tester visar att mr-vvälljud inte hör någon väsentlig skillnad mellan olika cd-spelare. Jag är övertygad om att jag inte skulle göra det heller. Men att därmed bestämt hävda att ingen annan kan höra skillnader på cd-spelare eller kablar, gränsar till hybris.
Postad 02 March 2009 - 23:27
Har både en gammal cd spelare och en modern dvd spelare kopplad till min stereo. jag hade aldrig använt dvd'n till att spela cd skivor tills jag läste i den här tråden för några månader sedan. För det första är den långsam och man kan bara byta spår upp och ner men inte tex. starta på spår tio om man nu vill det, ja ni vet ju själva hur det är skulle jag tro(ni med bd spelare har det ju ännu värre vad jag förstår). På grund av ovannämda men också på grund av att jag trodde att cd spelaren var överlägsen fast den är gammal och "bara" kan spela cd skivor använde jag aldrig dvd'n. När jag testade första gången var skillnaden väldigt tydlig. Jag bestämde mig för att dvd'n var bättre och fick detta bekräfta tnär jag lyssnade på en skiva jag fått av HiFi klubben på Arken mässan, då kunde jag tydligt höra en djupare nyans i sångerskans röst. Sagt och gjort jag gick över till dvd'n. När jag lyssnade på mina favorit skivor kunde jag höra en tydlig skillnad de första gångerna eftersom det blev en skillnad mot vad jag brukade höra. Efter att ha läst mr välljuds sinnesjukt bra tester blev jag fundersam på om allt va placebo och jag brände två likadana skivor och satte på de samtidigt. Jag lyckades tima dem perfekt men nu hände något konstigt. Jag började med att lyssna genom dvd'n men när jag tryckte in cd direct kunde jag inte höra någon skillnad. Ok jag hörde en pytte skillnad ibland men viken va bättre?? Fan vet. Jag tror att om man hört en skiva 30 gånger på en maskin och sen byter så hör man faktiskt skillnad men om man byter fram och tillbaks är det nästan omöjligt. Det va så för mig just den här gången i alla fall. Skulle vilja avsluta med att ge mr välljud en eloge, mycket kul läsning, du borde skriva för ngn HiFi blaska
Postad 03 March 2009 - 08:14
Jag vill tacka alla som är vänligt och snällt uppskattat mitt enkla test. En sak står dock klart och det är att jag aldrig kommer att få närma mig en hifitidning.
Visst ger det en egoboost att ha en tung genuin cd som är snygg men det man bör veta är att det är mer ett smycke än något annat och det är en del i kedjan som inte bör prioriteras om man är intresserad av ljudåtergivning. Postad 03 March 2009 - 19:46
Ja du..gör det . Men jag va där och med i testet så jag vet ialf vad jag talar om Men jag gillar dina tester , tycker de är intressanta ! extra kul när du ploockar isär dem ! Även om jag inte håller med dig angående skillnaderna mellan cd-spelare och " Kablar Det verkar onekligen vara så att vissa Hör helt enkelt bättre . Mvh Postad 03 March 2009 - 20:46 För att inte tala om alla de som upplever att de hör bättre... Postad 03 March 2009 - 21:31
Ja det har du helt rätt i! Postad 04 March 2009 - 05:20
Mr.Välljud.. TACK! Ditt humorösa och intressanta test fick mig att slita fram min gamla pioneer 444 och köra den som ren transport (ska villigt erkänna att jag var jädrigt skeptisk..)
Tamigtusan om det inte låter hur bra som helst nu, jag har kört en Toshiba E1 som CDspelare men haft en massa problem med olika skivor som den helt enkelt inte alls vill spela upp ordentligt (och ljudet verkar påverkas negativt när man kör över HDMI för ren CD, för att inte prata om att man måste ställa om inställningar för HDMI-monitor out osv osv.. bara trassel tyvärr).. Kör nu bitstream direkt till min Onkyo 875a som tar hand om omvandling och en helt ny värld öppnades som jag inte hört på länge sen jag sålde bort min Arcam alpha 7SE och en del annat jag hade förr. Närvaro och dynamik, allt ramlade på plats.. med en sketen gammal DVD som transporter. Mina gamla Acoustic Research status S40 fick nytt liv (tänkte vid ett flertal tillfällen nåt i stil med.. : aaafan.. var det såhär dom lät?!). Suttit hela natten nu och slitit fram skivor och lyssnat och lyssnat och visst fasen låter det bra. Nog bra för att jag kan ha rejält med tålamod innan jag byter något i systemet och provlyssna en hel del mera. Däremot är den estetiskt.. mindre fin så jag skulle nog vilja införskaffa en duglig transport begad för en rimlig summa pengar som inte är ful som stryk i alla fall Dessa AHA-upplevelser.. gotta love them. Musik som låter bra i mina öron, det är HiFi för mig, oavsett av vad någon annan säger ska vara rätt eller fel. Postad 04 March 2009 - 06:46
Varför påverkas ljudet negativt om du kör cd över hdmi? Förutom trasslet du hade.
Postad 04 March 2009 - 15:15
Ärligt talat så vet jag faktiskt inte. Kör jag Toshiban via HDMI där Toshibans DAC jobbar så låter det helt enkelt inte alls speciellt livfullt eller roligt (jag skulle nog säga oengagerande) och det blir rent gryllig ljudbild. Otroligt svårt att urskilja sång i mer svårspelade låtar samt att närvaron inte riktigt finns där. Jag har däremot inte testat köra bitstreamat från Toshiban via toslink samt Toshibans egen DAC fast via toslink, tänkte ge mig på det sen ikväll om jag hittar igen en optisk kabel En stor nackdel med Toshiban är dock att den verkligen har problem med många av mina köpesCD's samt att jag alltid måste ställa om till HDMI-monitor out som "no" när jag kör bara ljud via HDMI på min Onkyo 875, kommer det ingen bildsignal tappar den annars HDMIsynken konstant och det blir omöjligt att lyssna på en skiva. Finns ingen snabbknapp för detta på fjärren som jag sett Min slutsats hittils i alla fall är rätt enkel, transport spelar mindre roll, däremot påverkar en DAC på olika sätt och vis och har man en hyfsad DAC med den framtoning man vill ha så behöver nog den inte kosta några jättemängder pengar. DACen som sitter i Pioneer 444 t.ex är rent bedrövligt dålig om jag direktjämför med den som sitter inbyggd i Onkyon. Klart hörbara skillnader och det tror jag nog dom allra flesta skulle höra också. Toshibans DAC är jag dock osäker på, det borde låta bättre än det gör just nu så jag ska rota vidare i det och framförallt se om jag alls hör någon skillnad mellan HDMI och toslink. Återkommer om det. Redigerat av Unregistered1017, 04 March 2009 - 15:16. Postad 04 March 2009 - 18:46
Jag tycker att testerna är intressanta att läsa och utmärkt presenterade. Betydligt lättare att ta intryck av än de traditionella "motbevisarnas" argumentation.
Däremot kommer man inte ifrån att det ställs olika krav på signalkällan, nämligen: *Transport till extern DAC. En DVD-spelare av vettig modell räcker mycket långt. *Analogt ansluten till stereoförstärkare. Krav ställs då på analogutgångarna och analogdelen. Med stor sannolikhet är då en helt annan spelare att föredra kontra transport. Det kan också yttra sig i att inköpspriset blir högre än för transporten. Således är det bara att välja väg, transport-DAC eller renodlad signalkälla med inbyggd DAC och ansluten direkt. I vilket fall som helst är min klara uppfattning att oavsett vilken av vägarna man väljer ställs kvalitetskrav och signalkällorna för 399 kronor kan med fördel lämnas därhän. Lösningen med en separat DAC är sannolikt att föredra eftersom även andra apparater kan ha nytta av DACen samtidigt som uppgradering är enklare. (Byta DAC) Postad 06 March 2009 - 09:50
Hej mr-väljud! Tack för dina underhållande skriverier om cd och förstärkare. Det jag reagerar på är, om någon skriver att han eller hon har hittat en cd spelare eller förstärkare som han/hon tycker låter riktigt bra. Så får den omedelbart ett svar med påståendet att detta kan nog inte vara riktigt. Eftersom det inte gjordes under kontrollerade former t ex med blindtest och master. Men om personen verkligen gillar ljudet från apparaten, är den helt rätt för dennes musiklyssning. Det är inte de tekniska uppgifterna eller innehållet i maskinen som avgör detta. Likaså är det många som undrar om ljudet är kontrollerat mot en master. Var finner man en master, tycker detta är ett mycket konstigt påstående. Att någon kan höra skillnad på Supras högtalarkablar gentemot andra finner jag mycket troligt. Då supras kabel ofta låter mycket ljusare än andra tillverkare. Så det är säkert riktigt att han kunde plocka ut kabel 8/8 gånger. Det kan ni testa själva, om ni inte tycker testen är trovärdig. I en A/B test hörs först och främst apparatens ljudkaraktär, medans det krävs en längre tids lyssning för att man ska vara säker på om man gillar ljudet. Till sist, det finns folk som totalvägrar att lyssna på klassisk musik och säkert lika många som vägrar att lyssna på hårdrock och ett antal som lyssnar på båda sorter. Inget är rätt eller fel. Det är musik upplevelsen som är avgörande. Postad 06 March 2009 - 11:24
Det är visst det tekniska innehållet i en aparat som bestämmer hur den låter
ingen magi här inte... Hehe, förstår vad du menar men, kan lätt tolkas såhär... Jo man kan inte öppna en aparat och titta in under huvven på den för att avgöra om den låter bra eller hur den låter Men det ger en del annan rolig information om ambitionsnivån på prylan och kvaliten på konstruktionen m.m. Postad 06 March 2009 - 11:57
Visst är det så
Hur vet du att just Supras kabel/kablar låter ljusare än andra tillverkare? Har du testat själv (med rätt inställingar för blindtest, med nivåmatching, etc), eller är det andra som säger att den låter ljusare, och därför är det bara så? Kan också vara så att den upplevs ljusare, för att den som sagt "sägs" vara ljusare. Sen om man nöjer sig med detta, och vidhåller att; "visst, det låter faktiskt ljusare" - så fine med mig. Dock tycker jag det är lite fel att reka folk att köpa just en Supra kabel för att den är åt det ljusa hållet, när det inte finns ngr 100% bevis på att det faktiskt är på detta viset. Därav att blindtest (rätt utförda sådana) igentligen aldrig kan vara fel när man vill se om skillnader finns på framför allt kablar. mvh multi Postad 06 March 2009 - 15:37
Ljudupplevelsen är nog väldigt olika från person till person. T ex gillar jag inte Cantons högtalare, fast dom ofta vinner olika högtalartester. Tycker dom har för hårt och kallt ljud, själv föredrar jag ett varmare ljud. Om det är rätt jämfört med det inspelade originalet, det vet jag inte. Postad 06 March 2009 - 15:52
Har naturligtvis provat Supras kabel och det är mitt intryck av den. Obs! Det var ingen blindtest utan kopplade in högtalarkablarna och lyssnade. Håller med om att det är svårt att bevisa detta påstående, men det var faktiskt så jag upplevde kabeln. Ooops! Förlåt för dubbelpost! Fick inte det att fungera med flera inlägg i samma ruta! Postad 06 March 2009 - 18:40
Tänk dig att du sitter på en riktig guldplats på Alice in chains - MTV unplugged konserten 1996 i New York.. När du lyssnar på Mike Inez otroligt skickliga basspel som presenteras med värme och livfullhet. Tror du då att du skulle tycka att ljudet var kallt och hårt eller varmt och livfullt när du sitter där och diggar med?.. ..Det var en ganska lätt fråga tänker du nu eftersom jag redan gav svaret, och mycket riktigt är det så att man ju inte i något scenario naturligtvis önskar att förvränga en ljudinspelning från något så underbart som det skulle kunna vara till en kall och hård presentation som det också kan bli - i t.ex., - mycket riktigt - en av Cantons billiga högtalare. Redigerat av Unregistered548843e2, 06 March 2009 - 18:41. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |