Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

*Officiell Tråd: Amoi LC42T1E

975 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Amoi LC42T1E (TV) 1 8,5 (9) Inga priser
3 relaterade trådar

Postad 07 november 2006 - 11:44

Unregisteredbe6dc07d
  • Unregisteredbe6dc07d
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
LooPP: Får hänvisa till Kanelbulles första alternativ. Men jag har inte tagit det via Kanelbulle då utan direkt med samma kontakt som kanelbulle har. Vi bor juh i samma stad och träffas på lite då och då. Vad jag vet och förstår så ska/får/vill och eller kommer SPB inte sälja direkt till kunder. Skadar lite marknaden då.. Deras primära mål är att nå ut till flera affärer och få ett nätverk där alla ska känna till Amoi.. Är nog ett tag dit. Men det är kul att de iaf försöker och nu kommer ett litet steg på vägen. Så det man nu får hänvisa till är väl Dialect och deras prislista. Lär väl ligga runt 19000 skulle jag tro. Men vet inte om den kommit upp hos dem eller inte.

Kanelbulle: "rycken" kan jag i största säkerhet säga att det i största del beror på tv:n. Det är att den är lite känslig för något av det jag tidigare påpekade. Troligen har det med färgerna att göra. Tex att den är mörk i ena kanten och väldigt skarp ljus blå eller nåt i andra kanten. Då blir det någon form av överslag som tv:n inte klarar. Tror att den har lite för snäva gränser är. Men det är som du säger det upplevs endast i några vinklar i vissa program. Sedan beror det lite på digital box till digitalbox. Juh starkare signal de skickar desto oftare upplevs detta.

"Aspect Ratio" Så är jag inte med på vad du menar motsvarande inställningar i boxen? Menar du att du då kör 4:3 i boxen eller 16:9? Borde bli fel Aspect i båda fallen. Eller så kommer du inte utnytja hela sändningens kapacitet om du kör 4:3 tex. Men iaf om du kör 16:9 från boxen så kommer allt se bra ut när det är riktiga wide sändningar (tex från SVT, TV4 och Tv1000/Canal+), medans Nyhetsmorgon, Nyheterna och de flesta serier som sänds i 4:3 blir lite korta och tjocka (men skarpa ;) _).

Vidare det här med Aspect ratio och tex "Auto" - läge vid analog sändning så kommer du inte förlora speciellt mycket på att köra det. Olika tv har olika lösningar och många ser helt kassa ut eftersom deras konstlade special läge (Bred i amois fall) inte gör så värst bra i från sig. Men Auto är en helt annan sak. Den känner av bilden och om du tex har svarta "bars" på en film så zoomar tv:n in själva bilden och klipper det svarta uppe och nere så att du får rätt bild förhållande och större utnyttjad bild yta. Dock så behåller den samma upplösning som den analoga sändningen har i sitt orginal läge. Så det kan kännas suddigt/grynigt. Sedan när det inte längre är en letterbox sändning och får en full bilds sändning i 4:3 så kopplar den då troligen tillbaka till det mer konstlade bred formatet. Där den då behåller rätt proportioner i mitten (där den viktiga bilden är) Klipper lite i över och underkant för att få ut bilden närmare kanterna och de sista centimetrarna på sidorna drar den ut. Detta läge kan upplevas ok för vissa och mycket beroende på tv och tillverkarens lösning på det hela. Men det kan likväl användas för digitalt sända 4:3 signaler så som analoga. Tyvär så består det mesta av vårat tv material i sverige av 4:3 sändningar oavsett om det är digitalt eller analogt. Det enda man vinner rent upplösnings mässigt idag på 16:9 är när de digitala sändningarna skickar en korrekt 16:9 signal vilket de idag gör på några filmer och tex Idol, men inte så mycket mer (några till finns det).

Jag hoppas ni är med på vad jag menar. Annars är det bara att fråga. :P

Postad 07 november 2006 - 12:00

Unregisteredbe6dc07d
  • Unregisteredbe6dc07d
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Kanelbulle: Jo just det! En sak till.. Hur menar du tveaka? För de enda inställningarna jag har hittat för EXT1 (Scart , RGB) Är Kontrast, ljusstyrka, skärpa och så finns det i en annan meny; färtemperatur. Men sen så finns det inte så mycket mer... Ingen av dessa inställningar påverkar ryckningarna i bilden. Då det är grundsignalen som är lite för stark... i de få program där det händer.

Men om jag inte minns helt fel så kör du på EXT2 och då troligen inställt på S-video? Eller? Det borde påverka ryckningarna till det bättre men göra en lite suddigare bild? Kommer troligen bli så att jag kör via S-video till slut då jag tänkt införskaffa en ny reciever typ Yamaha RXV-1700 som kan skala upp bilden och konvertera till HDMI. Gissar på att tv:n kan få lite mer inställningar på HDMI iaf de två gråa Färg och färgton som inte går att komma åt via EXT1 och RGB. Men det är iaf helt klart att tv:n mår MYCKET bättre av en riktig högupplöst signal. 360 verkligen lyser och lever. Kommer nog garanterat att köpa HD-DVD tillsatsen när det släpps. Måste bara lösa det där med 1080P från DVD/HD-DVD som man i dagsläget endast kan få ut från VGA sladden. * Hoppas på HDMI * ;) Har även funderat på att skaffa två FireTV kort till Datorn och låta den köra mediacenter så får 360 fixa allt via mediacenterextender funktionen.. Skulle vara Nice... Men det är bara funderingar. :P

Postad 07 november 2006 - 12:19

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0
Noiz:

När jag har kalibrerat min har jag fått reglera upp färgtemperaturen en del! Skulle det vara som du säger att det handlar om färgvärden TV:n inte klarar skulle du ju kunna testa att dra ner färgerna när du kollar på Idol nästa gång, så kan man i alla fall få ett svar på om det skulle kunna vara det! Tweak o tweak, det är i alla fall ett sätt att kolla din teori!! ;)

"Aspect ratio" frågan har du helt rätt i! Visst, hade det funnits något riktigt bra Auto läge... Fast jag är lite alergisk mot det! Då är det ju bättre att man ställer det från sina andra enheter, så slipper du hålla på att ändra på TV:n hela tiden!! Så resonerar i alla fall jag. Men det där med inställningarna är ju från fabrikat till fabrikat... Samsung boxer suger ju tyvärr en del...

Postad 07 november 2006 - 12:31

Unregisteredbe6dc07d
  • Unregisteredbe6dc07d
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Kanelbulle: Jo jag har även varit inne och ställt färgtemperaturen som är den enda färginställningen jag kan göra via EXT1 SCART RGB jag kan göra. Men det har inte hjälpt då den inte påverkar mängden färg som tas emot och sedan visas på skärmen utan det på verkar bara påverka vilken "nyans" bilden har dvs rödaktig/blåaktig eller neutral. Där jag har kommit fram till att köra på kall (dvs blåaktig) ton då den är mest neutral. Om man väljer neutral/normal så får bilden en rödaktig ton.

Men vill bara klargöra vilken inställning du kör boxarna på? 16:9? för det påverkar inte de vanliga 4:3 signalerna för mig. Får fortfarande samma utsignal på tex en vanlig tv-serie som är inspelad i 4:3. Oavset om boxen är ställd på 4:3 i utsignal eller 16:9 så blir gubbarna fortfarande lika korta och tjocka... Men det är även en vanesak för jag har kört fullskärm lite av och till och nu så har mina ögon nästan vant sig med att det ser ut som det gör i vanlig tv. Har det blivit så för dig?

Postad 07 november 2006 - 12:41

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0
Noiz:

Det var länge sen man vande sig vid det senaste kropps-idealet: kort o tjock!! ;) :P

Jag tycker man tröttnar grymt snabbt på switchandet mellan bildlägena, då förändras människosynen!! Nu var det ett tag sen jag kollade in de inställningarna på min Samsung box, så jag får väl friska upp minnet när jag kommer hem!

Postad 07 november 2006 - 20:54

necksnapper
  • necksnapper
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Jag sitter på samma samsung box, kör den inställd på "16:9" och "letterbox" och det funkar bra, jag får aldrig fel längd/bredd förhållande på mina figurer i rutan. Däremot om jag börjar leka med Amoiens aspectratio när jag använder boxen (vilken är frestande eftersom de är så mycket lättåtkomligare på den knapprika Amoifjärren) så får jag iaf inte ut bilden i kanterna även om linjerna under försvinner, dvs gubbarna blir för långa. Detta skulle endast behövas när någon kanal gör något dumt som att lägga sin logga halvvägs upp i svarta randen på en widefilm som sänder svarta linjer i 4:3 - då klarar inte boxen att automatiskt ta bort det svarta eftersom det faktiskt inte är helsvart.

När jag körde analogt innan så fixade Amoien detta precis lika bra själv, men då var det enklare att justera manuellt när det behövdes. Fick iofs analog signal från väggen då.. är inte säker på dess sanna natur, det kanske inte går lika bra om man tar in den från antenn.

Men de få gånger det inte fixar sig automatiskt utan det är kvar kanter överallt så har man ju istället skarpare bild och fortfarande långt över 28" kvar att titta på :blink:

Jag ser inte riktigt nån skillnad på EXT1 och EXT2 från min samsung box så jag borde väl ha den på EXT2 då för bättre texttv.. men använder inte det så ofta.. även om boxen har kasst sidminne så har den iaf genomskinlig texttx, det saknar amoien. Men använder man den mer så är nog fullt sidminne att föredra iaf.

Postad 10 november 2006 - 15:43

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0
Tjena!!

Nu finns Amoi Elite LC42T1E, att köpa från Dialect i Södertälje. Tror inte de har någon att visa, men ändå...

De tar 17995 kr plus eventuell frakt

Ring dom på: 08-55014300

Postad 10 november 2006 - 15:56

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2 750 inlägg
  • 0

Nu finns Amoi Elite LC42T1E, att köpa från Dialect i Södertälje. Tror inte de har någon att visa, men ändå...

De tar 17995 kr plus eventuell frakt

Då borde dom komma in till fler Dialect butiker inom en snar framtid!
Så man kan få se den live in action :wub:

Postad 10 november 2006 - 16:06

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0
Tjena Damp!

Jag är rädd för att detta inte är en kedje-grej. Utan att Dialect i Södertälje gjort det på egen hand. Men ring o fråga annars, jag vet inte säkert!

:wub:

Postad 10 november 2006 - 20:38

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2 750 inlägg
  • 0

Jag är rädd för att detta inte är en kedje-grej. Utan att Dialect i Södertälje gjort det på egen hand. Men ring o fråga annars, jag vet inte säkert!

När jag ringde, vi säger så här! Vi får knappast se den i någon annan affär :wub:
Jag frågade efter Amoien med full HD, dom sa vi har en 37 " uppställd! Då sa jag nej jag letar efter en 42" som har full HD 1920X1080! Då blev svaret vi har en amoi som är hd ready :D :lol: ;)
Den som lever får se.
HD ready är framtiden ;)

Postad 10 november 2006 - 22:43

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0
... Hörru Damp!

Det finns ingen som har en i närheten där du bor då??

Jag bor mellan Borås o Gbg om det hjälper. Man ska naturligtvis se den (säger jag som köpte den på specifikationen... B), men nån måste ju chansa...).

Trist att de inte finns hos några "vanliga" TV-handlare!

:P

Postad 10 november 2006 - 22:46

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2 750 inlägg
  • 0
Södertälje är väl inom min res radie! Men dom hade inte ställt upp 42" ännu. Så får väl vänta tills den kommer upp :P

Postad 10 november 2006 - 23:32

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0
Damp:

Om du kollar tidigare i tråden så tror jag du kan hitta folk i Sthlm som har den. Jag undrar ju om Dialect kommer ta in den... hm...

Postad 11 november 2006 - 16:32

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0
Tjena Amoi-folket!!

Är det någon som försökt ge sig på att pilla i Service-menyn?? Jag är grymt sugen... men jag vågar inte riktigt... Har försökt få tag på en beskrivning på servicemenyn, men inte hittat någon nånstans. Jag har Servicemanualen, men den beskriver mer på kretsnivå uppbyggnad osv...

Är det någon som pillat och kan ge ledtrådar?? :P

Postad 12 november 2006 - 00:30

Unregisteredbe6dc07d
  • Unregisteredbe6dc07d
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Kanelbulle: Ne jag har inte heller varit inne i service menyn än.. Man vill lixom inte in och snoka där för mycket, innan man vet nått om det. Får försöka få ut nått från Amoi (SPB) själva först kanske... Har du frågat honom om han kan hjälpa till med det?

Du kan förresten inte skicka över service manualen med? Skulle vara schysst att ha. Man kanske kan bli klokare där men skulle inte tro det. Mest för att det är kul att ha den. Eller så kan man alltid fråga far sin som är en gammal elektriker... =)

Men service menyn behöver man mer veta vad parametrarna gör. Vet inte än hur den ser ut.. Har inte haft tid att titta på den.

Måste även försöka att prata med SPB men har inte mycket tid över på jobbet nu. Börjar bli bråda dagar på jobbet nu... Ska försöka dock.

Postad 12 november 2006 - 09:21

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0
Noiz:

Hej där!!

PM:a mig din mailadress så skickar jag den... men den är just för hårdvarutekniker, tyvärr! Det finns konstruktionsbeskrivningar osv... jag hade hoppas på lite mer info.

När det gäller Servicemenyn så har jag legat på SPB angående info men inte fått någon än så länge, men kolla du oxå!

Jag har börjat försöka dokumentera den lite i förhoppning att kunna pilla lite rent kalibreringsmässigt, men som sagt en beskrivning hade ju suttit som en smäck! Mejlade även till Teac Australien (har Amoi med Teac label) om beskrivning, får väl se vem som är snabbast! :P

Redigerat av Kanelbulle, 12 november 2006 - 09:22.

Postad 15 november 2006 - 11:53

Unregistered9ecb8cc4
  • Unregistered9ecb8cc4
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Kollade på Conrad.de och såg att skärmen kostar 1499€ där

13 815,00 SEK ger dig
1 500,00 EUR

Lite billigare än att köpa från Dialect, men om det blir garantiärende antar jag att blir väldigt jobbigt

Vad kan frakten tänkas gå på?

Postad 15 november 2006 - 13:05

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0
qom

Jag håller med dig, skulle tro att priserna kommer att justeras framåt. En prisskillnad på ca 2-2500kr tycker jag skulle kunna vara motiverbar (annan kokurrens, garanti osv). Men jag är med dig fullständigt!

Kontakta dom och kolla, jag vet att tidigare kostade väl frakten ca 1000-1500kr cirka... Men det där med garantin tycker jag är viktigt.

Du får väl helt enkelt lägga korten på bordet för Dialect, säg att den kostar under 14000kr i Tyskland men att du helt enkelt vill handla av dom, men prisskillnaden är för stor! Det är ju bara att testa, dom gör ju mer affärer om den ligger någorlunda rätt i pris!

Men visst, du kan köpa nåra öl i Tysklan för de 4000kr som skiljer...

Postad 15 november 2006 - 16:25

Unregisteredd4f67d1a
  • Unregisteredd4f67d1a
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Har länge varit här och följt diskutionen om denna trevliga lcd, har dock inte sett den irl. Snart är det dags för en lcd och jag velar mellan denna eller en vanlig 720p tv för runt samma peng

Såg också priset på conrad.de för ett par veckor sedan. Dessutom får man 3% rabatt på de 1500€ då de har ngn kampanj för tillfället. Hur som helst så knåpade jag ihop et mail till dem förra veckan och fick svar på att frakten skulle gå på 200€ + 16 % skatt. Man måste dessutom förskottsbetala.

Postad 15 november 2006 - 19:48

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2 750 inlägg
  • 0

Hur som helst så knåpade jag ihop et mail till dem förra veckan och fick svar på att frakten skulle gå på 200€ + 16 % skatt. Man måste dessutom förskottsbetala.

Det var lite väl mycket pengar måste jag säga!
Man måste kunna få ner priset på något sett. Annars är det bara att glömma!

Postad 15 november 2006 - 22:42

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0
Tjena!!

Det låter lite lätt dyrt, frakten som Conrad.de erbjuder, plus 16%... hm...

Då blev det ju knappt billigare än Dialect! Då kan jag bara rekommendera Dialect!! Kan du så bör du köpa genom en svensk kanal, det blir så mycket lättare om det skulle bli strul!

Som jag skrev förut, snacka ordentligt vett med Dialect, folk är alltid sugna på affärer!! Det kanske finns en viss prutmån kvar, man vet aldrig! :)

Postad 16 november 2006 - 11:12

larq
  • larq
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Hej.

Har följt tråden lite, och har själv beställt amoi:n från digitalo.de för 1415 euro + 113 euro i frakt med COD...

Ungefär 14000kr inkl skatt för den.

De svarade snabbt i deras kundservice och pratade bra engelska! Man får skicka beställningen som e-mail sen till dem.

/Larq

Postad 16 november 2006 - 14:52

Unregisteredd4f67d1a
  • Unregisteredd4f67d1a
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
larq: COD är det cash on delivery då ?? Det vore super :) Blir nog en Amoi därifrån om det bara blir runt 1400kr.

Ingen som hört något om kommande modeller från Amoi, varit lite snålt om sådan info tycker jag.

Postad 16 november 2006 - 15:17

larq
  • larq
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Hej.

COD = Cash On Delivery

Fick svar från digitalo precis från en svensk kille per email, och de hade ett svensk telefonnummer så det verkar bra om man har några garanti problem.

/Larq

Postad 16 november 2006 - 15:26

Unregisteredd4f67d1a
  • Unregisteredd4f67d1a
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Alla tiders!

Dessvärre verkar de inte ha några hemma i lager men förhoppningsvis behöver man inte vänta för länge.

Postad 16 november 2006 - 16:33

henke s
  • henke s
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0
Är ute efter en 1080p-skärm att koppla till datorn för surfning från tv-soffan... Denna är ju bara på 42", så hur nära måste man egentligen sitta för att kunna läsa t.ex. denna forumtext (vid normal syn)?
Nån som orkar kolla? :)

Mvh Henke

Postad 16 november 2006 - 16:50

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

• 1 517 inlägg
  • 0
Morsning alla Amoidiggare!

Sitter nöjd som ett troll med min nu tredje(!) 42a, men är inte riktigt nöjd med mina kalibreringsförsök så tänkte nu att ni övriga Amoiägare kanske kan slänga upp ett inlägg med era inställningar så vi andra kan se hur ni har ställt in era skärmar? Jag tror fler är intresserade av att höra hur andra gjort. För alla kan väl inte vara kassa på att ställa in som mig? ;)

Skriv gärna också vilken ingång, vad ni har inkopplat till den och vad ni kalibrerat med hjälp av :)

Postad 18 november 2006 - 19:04

necksnapper
  • necksnapper
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Är ute efter en 1080p-skärm att koppla till datorn för surfning från tv-soffan... Denna är ju bara på 42", så hur nära måste man egentligen sitta för att kunna läsa t.ex. denna forumtext (vid normal syn)?
Nån som orkar kolla? :(

Mvh Henke

<{POST_SNAPBACK}>

jag tycker det är svårt att läsa på ca 3m, men det går, jag har långt från perfekt syn, men behöver inga glasögon (har inte, kanske borde ha!). på 2m avstånd funkar det perfekt att surfa på, 2,5 går också bra...

Postad 18 november 2006 - 19:17

necksnapper
  • necksnapper
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0

Morsning alla Amoidiggare!

Sitter nöjd som ett troll med min nu tredje(!) 42a, men är inte riktigt nöjd med mina kalibreringsförsök så tänkte nu att ni övriga Amoiägare kanske kan slänga upp ett inlägg med era inställningar så vi andra kan se hur ni har ställt in era skärmar? Jag tror fler är intresserade av att höra hur andra gjort. För alla kan väl inte vara kassa på att ställa in som mig? :wub:

Skriv gärna också vilken ingång, vad ni har inkopplat till den och vad ni kalibrerat med hjälp av :(

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har inte tweakat allt för mycket, ändrat färger separat och så har jag inte gjort. Jag har kört en guide till mitt nVidia kort istället, så så mycket inställningar på TVn är inte gjort. men det jag behövde göra för att få det guiden att kunna ge bra resultat var att maxa skärpa och kontrast och jag kom fram till att Ljusstyrka bär ligga runt 50-55, högre så förlorar man svärta och lägre förlorar man detaljer i mörka delar. Resten (färger mm) är justerat på grafikkortet. Jag kör HDMI->DVI kabel. Färgtemperatur kör jag kall.

Vanlig TV brukar jag köra på standard, har användarinställningen inställt på väldigt låg ljusstyrka så jag enkelt kan sänka det när skärmen känns för ljus nattetid..

Jag har inte använt någon som helst kalibreringsutrustning, bara mina egna ögon.
vad rakommenderas? billig :wub:

Postad 18 november 2006 - 23:50

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0
DevilGod & Necksnapper:

Jag har försökt att labba lite för att få till så bra bild som möjligt. Den var rätt så risig från början, det var framförallt "Färgtemperaturen" jag fick reglera upp en hel del faktiskt. Den står default på 512 för samtliga färger, men jag drog upp den med ca 100 ev lite till på ett par färger. Har tappat bort mina inställningar och kan återkomma med exakt besked.

Jag kör med "Ultimate DVD Platinum" gammal skit, THX optimizer (ligger på THX-diskar), har köpt Edimat Setup 169 (väldigt enkel och grymt bra, ca 90kr), ska köpa DVE, Digital Video Essentials (den ska vara bäst, finns billigast på axelmusic.com ca 125 kr... skitbra pris). Det finns även några till tex Calibrator. Editman 169 o Calibrator (3-disc utgåva) innehåller även HD-material.

Det jag såg snabbt var att "tryckfärgerna" Cyan, Magenta var helt fel. Men där räckte det mycket långt med Färgtemperaturen.

Jag försöker även få grepp om servicemenyn... men har ingen dokumentation. Där finns stora möjligheter.

Kan försöka återkomma med de värden jag har under morgondagen!!

Sov gott!! :(

Postad 19 november 2006 - 13:28

henke s
  • henke s
  • Lärjunge

• 319 inlägg
  • 0

jag tycker det är svårt att läsa på ca 3m, men det går, jag har långt från perfekt syn, men behöver inga glasögon (har inte, kanske borde ha!). på 2m avstånd funkar det perfekt att surfa på, 2,5 går också bra...

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för svaret, necksnapper!
Då måste jag dessvärre utesluta 42"... :o (har ca 4m till skärmen).

Mvh Henke

Postad 19 november 2006 - 22:49

namii
  • namii
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Jag vill bara (lite sent påtänkt) säga att jag köpt tvn och är jätte nöjd. Hittills har den svalt allt jag slängt på den och visst HDMI ingången krångar kanske vid uppstart med datorn men jämfört med många andra tv:n som kompisar runtom köpt (främst från Sony och Samsung) kan jag säga att den här tvn är jätte bra och klart värd pengarna.
Önskvärt är digital tuner och inbyggd minneskortsläsare, kanske även en DVI kontakt (inte för mig men för andra). Att den saknar fler HDMI kontakter gör mig inget då jag har en inbyggd HDMI switch i recievern.
Annars rent funktion,bild/ljud och byggkvalitetsmässigt är den prima för mina ändamål. :o

Postad 19 november 2006 - 22:50

namii
  • namii
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
fan vad dum jag är, hittills har jag kört hdmi kabeln direkt till tvn från datorn, men kom precis på att det kanske funkar bättre om jag kör genom recievern :o ska testa om det inte redan gjorts och återkommer med resultat! =)

Postad 20 november 2006 - 09:53

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0
Tjena folks!!

Här är mina inställningar, det var ett tag sen som jag satte mig och körde allt nogrannt. Så det kan vara läge snart igen! Men tycker det ser bra ut!

Inställningen för HDMI-porten:

Ljusstyrka: 049
Konstrast: 063
Färg: 048
Färgton: 000
Skärpa: 008

Färgvärme: Samliga höjda från 512 till 611

Har ej gått igenom de andra portarna på samma sätt! To be continued!!

:)

Postad 20 november 2006 - 12:37

Esprit
  • Esprit
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej!

Kan någon som fortfarande har kvar sin kartong vara snäll och ta måtten på denna?
Vill veta om den får plats i bilen (V70).

Tack på förhand!

Postad 20 november 2006 - 14:27

ferna
  • ferna
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Det är nästan så att man ångrar att LCD/plasma någonsin kom ut.. :)
Läser dagligen om dessa och funderar..
Ju men man läser ju mer förvirrad blir man.
Har nu sneglat in denna LC42T1S (saknar scart) och funderar på att slå till..
Kommer nog ha den enbart kopplad till min HTPC, dvs tills PS3 kommer..
men då kanske man kan köpa en HDMI växlare..

Har även kollat på Sharp men den är mycket dyrare än Amoi..

Amoi kostar ca 11900kr och Sharpen ca 24000kr... känns som lite mycket pengar för en extra HDMI..

Sen kanske man kan undra varför jag skriver denna post som inte ger ngt, kanske för att jag vill ha ert stöd i denna svåra stund men ett rungade Köp! :o

Postad 20 november 2006 - 14:55

Unregistered7582dbde
  • Unregistered7582dbde
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
var någonstans kan man köpa denna LC42T1S för 11900:-
låter ju mycket intressant.
som sagt den saknar scart men har istället 2 component vilket jag föredrar...

Postad 20 november 2006 - 15:29

ferna
  • ferna
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0

var någonstans kan man köpa denna LC42T1S för 11900:-
låter ju mycket intressant.
som sagt den saknar scart men har istället 2 component vilket jag föredrar...

<{POST_SNAPBACK}>

Ber om ursäkt, kanske skulle ha sagt det..
I Singapore.

Postad 23 november 2006 - 11:29

Unregistereda035dd9a
  • Unregistereda035dd9a
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hej där alla glada! Satt igår kväll och hade tänkt lägga en order på en reciever och högtalare att ha till min gamla burk tills jag hittat en plattskärm som kändes rätt. Så gled jag in och började läsa om skärmar och tyckte att LG 42PC1D kändes prisvärd. Men så gled jag in på den här tråden och efter att ha läst alla bra, underhållande och informativa inlägg såg jag ljuset. När sedan Herr larq berätta vad han hittat på vara bara slå till.

Så helt plötsligt har jag ringt till Digitalo.de och beställt hem en för 14000kr. Skön känsla.

Postad 25 november 2006 - 14:24

Esprit
  • Esprit
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Nytt försök....Pretty please, with sugar on top. Kan någon som har kartongen kvar ta måtten på denna. Har tänkt åka ner till Tyskland och köpa men vill gärna veta om den går in stående i bilen.

Tack, tack!

Postad 25 november 2006 - 15:21

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0
Tjena Esprit!!

Dels står detta tidigare i tråden, samtidigt om du går in på Amoi.com så finns det med under detaljerade specifikationen!

Så det är bara att hämta infon!! Har jag fel så återkom!!

Postad 25 november 2006 - 16:07

Unregistered9ecb8cc4
  • Unregistered9ecb8cc4
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0

Hej där alla glada! Satt igår kväll och hade tänkt lägga en order på en reciever och högtalare att ha till min gamla burk tills jag hittat en plattskärm som kändes rätt. Så gled jag in och började läsa om skärmar och tyckte att LG 42PC1D kändes prisvärd. Men så gled jag in på den här tråden och efter att ha läst alla bra, underhållande och informativa inlägg såg jag ljuset. När sedan Herr larq berätta vad han hittat på vara bara slå till.

Så helt plötsligt har jag ringt till Digitalo.de och beställt hem en för 14000kr. Skön känsla.

<{POST_SNAPBACK}>

Återkom och berätta hur det gick sen ;)

Postad 25 november 2006 - 16:49

Esprit
  • Esprit
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Du har så rätt Kanelbulle, hittade måttet i specen. Tackar!!
1220x433x933 om någon annan undrar.

Postad 26 november 2006 - 19:47

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

• 1 517 inlägg
  • 0

Tjena folks!!

Här är mina inställningar, det var ett tag sen som jag satte mig och körde allt nogrannt. Så det kan vara läge snart igen! Men tycker det ser bra ut!

;)

<{POST_SNAPBACK}>

Ungefär samma som jag hade när jag "klagade" förut, men det är ju de små sakerna (läs inställningarna) som kanske gör det - men tror mycket det berodde på avi-filmernas skiftande komprimering att det inte blev så himla bra bild :) Har nu gått över till DVD-R-filmer och det ser ypperligt fint ut...

Har också passat på att köpa ett Xbox360 Premium, men inte haft tid att leka loss ordentligt eller ställa in eller spela speciellt mycket, men än så länge ser det riktigt fint ut med komponent i 720p :) Kör för tillfället med samma inställningar som till PS2, men mottager gärna även där inställningstips. Man borde väl kunna köra DVE eller liknande i 360? Ja, eller vilken DVD-konsoll som helst för den delen?

Postad 04 december 2006 - 15:24

Unregistered91a12345
  • Unregistered91a12345
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

Tjena folks!!

:blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Ungefär samma som jag hade när jag "klagade" förut, men det är ju de små sakerna (läs inställningarna) som kanske gör det - men tror mycket det berodde på avi-filmernas skiftande komprimering att det inte blev så himla bra bild :blink: Har nu gått över till DVD-R-filmer och det ser ypperligt fint ut...

Har också passat på att köpa ett Xbox360 Premium, men inte haft tid att leka loss ordentligt eller ställa in eller spela speciellt mycket, men än så länge ser det riktigt fint ut med komponent i 720p :lol: Kör för tillfället med samma inställningar som till PS2, men mottager gärna även där inställningstips. Man borde väl kunna köra DVE eller liknande i 360? Ja, eller vilken DVD-konsoll som helst för den delen?

<{POST_SNAPBACK}>

Funderar också på att köpa en XBOX 360. Då stötte jag på en liten grej. Om man ska spela DVD genom 360n så skalar den bara upp om man använder VGA-kabeln :)

Och om jag fattat det rätt så stöder inte VGA-porten på Amoin högsta upplösningen, har jag fattat fel då?

Grrr, samma sak gäller om man skulle vilja köpa en HD-DVD-spelare till 360n, då skulle det vara VGA som gällde för högre upplösningar :S Får väl kanske vänta på en HDMI-kabel från MS? :)

Någon som har några råd?

Postad 04 december 2006 - 15:25

Unregistered91a12345
  • Unregistered91a12345
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

Hej på er alla igen!

(har för mig att jag postade här för ett ganska bra tag sen.. Men jag kan ha fel.  :lol:  .... )

Jag har iaf följt den här tråden och några andra här på forumet. Ett väldigt bra, kul och lärorikt (på sina håll) ställe. Nu för någon vecka sedan så slog jag till på en Amoi då och nu så är det fortfarande den billigaste och bland de bättre 42" 1080P LCD:erna på marknaden. Men många konkurrenter börjar närma sig. Inte minst 47" arna!  :blink:

Det lilla jag kan säga om denna TV är att den är GRYM på Komponent. Kör Xbox360 på den där och har nyligen även uppdaterat 360 till 1080P kom en uppdatering till den nu i slutet av Oktober. Vilket gör att den stödjer spel i native 1080P (!) dvs kommande spel, Men uppskalar alla befintliga spel till 1080P med! Grymt! Om Tv:n nu hade stött 1080P via VGA, vilket den inte gör (!!)  :)  så hade den även uppskalat ALLA filmer till 1080P!!! Det hade varit grymt. Ska försöka hitta någon workaround till detta. Leta lite efter någon form av box som gör om VGA till HDMI.  Men vi får se hur det går med det. Man hoppas fortfarande att Microsoft tar sitt förnuft till fånga och släpper en HDMI kabel så fort som möjligt. (De skulle vinna mycket på att släppa det till Jul, men det händer väl inte..) 

I övrigt så har den fungerat ok rent i allmänhet. Har två små gnagande problem med den. Det är att jag inte har hittat någon form av "Auto" läga för Aspect ratio. Så att den själv känner av om det är 16:9 eller 4:3 och byter mellan lägena helskärm och bred tex.

Det andra som jag märkt som är mer av ett problem kommer upp när jag kör digitalboxen (Viasat via bredbandsbolaget.)  är att i vissa kamera vinklar på nyinspelat studio material på de svenska kanalerna tex; Idol, Singalong, Nyhetsmorgon mm. Så börjar delar av bilden att rycka i sidled. Precis som om det skulle sitta någon form av snöre som är några centimeter fäst på olika ställen på ena sidan och någon helt plötsligt börjar rycka i snöret så att den delen av bilden hänger med i rycken. NÅGOT störande. Händer inte så värst mycket dock. Tror det har med någn form av bild signal som styr över. Typ att den får för mycket färg information eller kontrast information då dessa program oftast har väldigt skarp, färgrik och kontrast rik bild. Helt enkelt så att det då och då slår över och blir för mycket av det goda. De har pressat gränserna lite för långt eller så är det boxen som inte är helt schyst. Men har inte haft det problemet med min tidigare tv som kört på samma box. Hmm..

Får nog snacka lite med Amoi om detta. Kan juh hoppas att det finns någon form av inställning för detta. Eller så får Bredbandsbolaget komma och byta ut min box.

Ja that's it so far. Är nöjd i det stora hela.

<{POST_SNAPBACK}>

Upptäckte just din post efter jag postat min här ovan :) Funnit någon workaround?

Postad 04 december 2006 - 15:57

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0
kaZappeR:

Tjena på er!!

Jag tror inte det kommer någon lösning på att få ut 1080 genom VGA ingången, det kräver nog ett helt ny VGA-hårdvara, skulle jag tro. Det är tyvärr ytterst få som stödjer 1080 genom VGA, Westinghouse (USA) och Goodmans (UK) gör det vet jag!

Men... man kan väl köra component med Xbox 360?? Då är det löst! Det är 1080p stöd via Component!

Sen tror jag ju att det lär komma HDMI kabel till Xbox 360... det lär ju PS3 fixa till vårkanten, lite god konkurrens skadar aldrig!! (OBS! Det är bara antagande med HDMI-kabel, men det skulle ju vara hål-i-huvudet om det inte kom!!)

Postad 04 december 2006 - 17:15

Unregistered91a12345
  • Unregistered91a12345
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

kaZappeR:

Tjena på er!!

Jag tror inte det kommer någon lösning på att få ut 1080 genom VGA ingången, det kräver nog ett helt ny VGA-hårdvara, skulle jag tro. Det är tyvärr ytterst få som stödjer 1080 genom VGA, Westinghouse (USA) och Goodmans (UK) gör det vet jag!

Men... man kan väl köra component med Xbox 360?? Då är det löst! Det är 1080p stöd via Component!

Sen tror jag ju att det lär komma HDMI kabel till Xbox 360... det lär ju PS3 fixa till vårkanten, lite god konkurrens skadar aldrig!! (OBS! Det är bara antagande med HDMI-kabel, men det skulle ju vara hål-i-huvudet om det inte kom!!)

<{POST_SNAPBACK}>

Problemet är bara att det inte går att lira DVD så den skalas upp via component, och det är ju inte bra. :lol:

Postad 04 december 2006 - 17:38

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0
kaZappeR:

Jag har ingen Xbox, så du får hjälpa mig lite. Vadå "inte går att lira DVD"?? Tittar man på DVD-spelare med skalning så kan du ju många gånger sätta skalning även över Component?!?! Jag kan tex göra det på min Transgear!

Postad 04 december 2006 - 18:56

Gerro
  • Gerro
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Jag har ägt min Amoi LC42T1E ett par månader nu och är helnöjd med bildkvaliteten. Det är en sak som förbryllar mig och det är att det enligt manualen och flera här inte skulle gå att köra VGA i 1080p (manualen säger max 1280x1024 via VGA).

Det kan jag på min Amoi när jag kör PC'n via VGA. Normalt sett kör jag med DVI-D-->HDMI-kabel från datorn men när jag testade att köra via VGA istället så gick det alldeles utmärkt med den inställda upplösningen 1920x1080 på datorn (blev dock sämre bild givetvis) men det konstiga är att TV'n rapporterar "1680x1080"<-- OBS inget stavfel, det ska vara en 6:a där, när man trycker på display-knappen på fjärren. Det är dock fortfarande 1920x1080 som körs och den bakgrundsbild jag har i windows xp är i 1920x1080 och den blir inte förvrängd på något sätt. Någon som har en förklaring på detta?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.