Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bärbar StrandStereo med lite tryck

1146 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 July 2010 - 23:05

Alferd Packer
  • Alferd Packer
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Är det någon här som ska på arvika nästa vecka?

Jag ska på arvika!

Men vafan! HAHA det är ju DU! Vi träffades förra året på Arvika! Du kom förbi vårat camp och vi snackade om minhembio.com och våra festivalapparater. Vi var nog ganska fulla, det tog ett tag att komma ihåg vartifrån jag kände igen dig. Tar du med dig nån låda i år? Min blir nog hemma, jag inte ids dra med den om den inte får följa med in... tar nog en gammal ghettoblaster från 82 istället :)

Postad 11 July 2010 - 23:27

skepnaden
  • skepnaden
  • Användare

• 178 inlägg
  • 1

skepnaden: Vad är det för 5,25"-element du har? Rekommenderar du dom?

Både 5,25orna och 4 tummarna är DLS, närmare bestämt: dessa och dessa!

Ruggigt bra element för det priset, med relativt hög känslighet. Byggde nog hela min skapelse för kring tusenlappen och jäklar vad nöjd jag är. Spelat lite mer i helgen och första uppsättningen batterier går fortfarande, nu borde den vara uppe i kring 30 speltimmar eller så.

Postad 12 July 2010 - 09:08

Truckmuck
  • Truckmuck
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0
När jag i förra veckan fick reda på Arvika också inför "batteri"förbud så sjönk genast alla ambitioner, nu har vi mer eller mindre bara skruvat ihop ett stort ###### världeslöst åbäke som vi testar att ta med oss. Kör med en TK2050 från Ebay, 2st 6x9" Gas högtalare, har med mig 2st fritidsbatterier som får plats i lådan, ca mått 93x35x45. Testade den i helgen, under uhm, blöt förhållanden, hahaha, fy fan va skiten låter illa, diskant blastar rakt fram, bas upp i luften, tung är den också. Men men, hoppas den kommer in.

Kommer lägga sista dagens tid å energi på att bygga in en lite TA2020 i en befintlig radio, blir en mer portabelvariant.

Postad 12 July 2010 - 11:51

EyEr0n
  • EyEr0n
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

När jag i förra veckan fick reda på Arvika också inför "batteri"förbud så sjönk genast alla ambitioner, nu har vi mer eller mindre bara skruvat ihop ett stort ###### världeslöst åbäke som vi testar att ta med oss. Kör med en TK2050 från Ebay, 2st 6x9" Gas högtalare, har med mig 2st fritidsbatterier som får plats i lådan, ca mått 93x35x45. Testade den i helgen, under uhm, blöt förhållanden, hahaha, fy fan va skiten låter illa, diskant blastar rakt fram, bas upp i luften, tung är den också. Men men, hoppas den kommer in.

Kommer lägga sista dagens tid å energi på att bygga in en lite TA2020 i en befintlig radio, blir en mer portabelvariant.

Berätta gärna hur det gick för dig om du fick ta med den in.

Halva nöjjet med att åka på festival är ju festen man fixar på campet runt sin stereo. :)

Postad bild
Postad bild
Postad bild

Postad 12 July 2010 - 12:50

Unregistered9ecb8cc4
  • Unregistered9ecb8cc4
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Nu har jag fått arslet ur och börjat bygga

Postad bild

Sakta men säkert :)
Deadline är på fredag och väntar fortfarande lite komponenter.
Jag är sjukt okunnig på sånahär grejer och 5 tummar i handen, så om jag lyckas så kan nog vem som helst bygga en stereo

Postad 12 July 2010 - 22:42

mludd
  • mludd
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Har försökt söka i forumet och skumma den här tråden men hittar inte riktigt det jag letar efter.

Jag är just nu i färd med att bygga ihop en bärbar strandstereo som kommer, till en början i alla fall, att drivas av en 7.2 Ah blyack från Clas Ohlson, ljudet tänkte jag ta från en bilstereo som påstår sig kunna mata ut 40W per kanal och ett par bilhögtalare men jag har lite funderingar.

1) Stereon har utöver utgångarna för högtalarna och +12 V och jord även en kabel märkt +12V IGNITION som i manualen endast beskrivs med en enda rad om att denna måste kopplas till tändningen i bilen för att inte batteriet skall tömmas vilket inte säger så mycket om hur man ska koppla om man inte kan något om bil-el (min erfarenhet är nästan helt inom svagström och digitalelektronik). Så hur ska man koppla?

2) Smartaste sättet att koppla in elen överlag? Batteriet jag har just nu har flatstiftskontakter, min 12V-laddare har klämmor och jag vill helst inte hålla på och koppla fram och tillbaka med olika sladdar alltför mycket (och det känns inte så smart att ha exponerade ledare framme varje gång jag ska ladda batteriet). Någon som har en smidig lösning?

Postad 12 July 2010 - 23:34

Unregistered9ecb8cc4
  • Unregistered9ecb8cc4
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Var köper man en stabil axelrem?

Postad 13 July 2010 - 18:25

Claxor
  • Claxor
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Hej hopp igen. Tänkte bara att jag skulle visa upp min kreation och bidrag till denna typ av stereo. Kom nyss hem från Peace And Love festivalen där den gjorde sitt jobb med bravur. Den bygger på en AMP6-Basic förstärkare, fyra stycken koaxialhögtalare (serie för 8ohm) och drivs av nio stycken R20 batterier (D). Hittills har vi nog spelat mellan 25 och 30 timmar utan att byta ut den första uppsättningen batterier! Bild:
Postad bild

Lite mer info finns också i mitt blogginlägg om skapelsen!

Hur många amperetimmar har du totalt på batterierna du använder? Håller på att bygga en konstruktion liknande din (samma förstärkare), men har svårt att bestämma batteri. Funderar på en blyackumulator 12V 17Ah, men vet inte hur länge den kommer hålla. Har tänkt ha med på festival, så lång hållbarhet är alltid trevligt.

Jag såg även att du köpt http://www.digitalco...product/DLS-114 , och undrar om det ingick galler till dem? Funderar på att inhandla ett par

Redigerat av Claxor, 13 July 2010 - 18:44.

Postad 13 July 2010 - 21:08

skepnaden
  • skepnaden
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0

Hur många amperetimmar har du totalt på batterierna du använder? Håller på att bygga en konstruktion liknande din (samma förstärkare), men har svårt att bestämma batteri. Funderar på en blyackumulator 12V 17Ah, men vet inte hur länge den kommer hålla. Har tänkt ha med på festival, så lång hållbarhet är alltid trevligt.

Jag såg även att du köpt http://www.digitalco...product/DLS-114 , och undrar om det ingick galler till dem? Funderar på att inhandla ett par

Jag är ju rebellen här i tråden som trotsade allt som hade med fritidsbatterier och blyackar att göra och istället petade in 9 st R20 (D) batterier (alkaliska) i min stereo. De ska ha en ungefärlig kapacitet på 12 000mah enl. wikipedia. 17 Ah kommer nog räcka minst lika länge som mina gjort hittills iaf, dvs 30 speltimmar. Iofs så låg spänningen på mina batterier vid starten på 14.5 V vilket är perfekt för AMP6:an, som i sin tur sedan kan drivas ner till 9V (när varje batteri är nere på 1V och därmed helt slut).

Jag fick tyvärr inget galler med 4" högtalarna från digitalkompaniet men hade supertur och hittade det på annat håll. Det var en liten dryg överraskning men det ordnade sig.

Postad 14 July 2010 - 11:35

Claxor
  • Claxor
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Jag är ju rebellen här i tråden som trotsade allt som hade med fritidsbatterier och blyackar att göra och istället petade in 9 st R20 (D) batterier (alkaliska) i min stereo. De ska ha en ungefärlig kapacitet på 12 000mah enl. wikipedia. 17 Ah kommer nog räcka minst lika länge som mina gjort hittills iaf, dvs 30 speltimmar. Iofs så låg spänningen på mina batterier vid starten på 14.5 V vilket är perfekt för AMP6:an, som i sin tur sedan kan drivas ner till 9V (när varje batteri är nere på 1V och därmed helt slut).

Jag fick tyvärr inget galler med 4" högtalarna från digitalkompaniet men hade supertur och hittade det på annat håll. Det var en liten dryg överraskning men det ordnade sig.

Okej, tack så mycket. Jag får hoppas att 12V räcker för att driva den.

Jag hittade ett par galler på ljudia som verkade bra, kör nog på dem

Postad 16 July 2010 - 09:29

Unregistered9ecb8cc4
  • Unregistered9ecb8cc4
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Postad bild

Tight med tid och ganska mycket meck kvar, men hoppas jag hinner..

Postad 22 July 2010 - 12:08

Graus
  • Graus
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Lägger senare idag/imorgon upp bilder på min nya låda, som är väldigt mycket större än den från förra året. Två stycken 12" baser och en horndiskant. Ger ordentligt med kräm men är desto större, stör mig dock inte märkvärdigt!

Postad 22 July 2010 - 21:40

alle3000
  • alle3000
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Någon som ska åka till Putte i Parken i Karlskoga nästa vecka?
Jag kommer i alla fall vara där med min lille vän :)

Bifogad fil  PW.jpg   43.83K   3 Antal nerladdningar

Hoppas vi ses!

Redigerat av alle3000, 22 July 2010 - 21:42.

Postad 22 July 2010 - 22:35

EyEr0n
  • EyEr0n
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Någon som ska åka till Putte i Parken i Karlskoga nästa vecka?
Jag kommer i alla fall vara där med min lille vän :)

Bifogad fil  PW.jpg   43.83K   3 Antal nerladdningar

Hoppas vi ses!

Jajjemen!

Ta helst inte med din stereo dock, eftersom min inte längre kommer va värst på PiP då. :/
Va lång speltid har du på den där`?

Postad 22 July 2010 - 22:44

alle3000
  • alle3000
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0

Jajjemen!

Ta helst inte med din stereo dock, eftersom min inte längre kommer va värst på PiP då. :/
Va lång speltid har du på den där`?

Kan la spela ungefär 8 timmar på full volym :blush:
Men vi ska ta med elverk så vi kan ladda den på dagarna med :)

Postad 24 July 2010 - 21:14

nappinapp
  • nappinapp
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hejsan!
nu har jag hittat en gittarförstärkare hemma, men min fråga är:
kan man koppa en vanlig stickkontakt till ett batteri?
för i stickkontakten finns 3 olika kablar, en blå, en brun och en gul/grön.
skulle vara tacksam ifall någon vet hur man gör
förövrigt så använder jag ett golfbatteri. ett som man driver elvagnar med

MVH erik Nordström

Postad 25 July 2010 - 01:19

turbi
  • turbi
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0

Hejsan!

MVH erik Nordström

Du får ju ha en växelströms "adapter"(står helt still) om du ska koppla till en vanlig stickkontakt från ett batteri! Vad för spänning är det på batteriet?

Postad 25 July 2010 - 15:58

nappinapp
  • nappinapp
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Du får ju ha en växelströms "adapter"(står helt still) om du ska koppla till en vanlig stickkontakt från ett batteri! Vad för spänning är det på batteriet?

batteriet är på 12V 22A

stickkontakten går direkt från förstärkaren

Postad 25 July 2010 - 20:05

EyEr0n
  • EyEr0n
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Hejsan!

MVH erik Nordström

Du måste skaffa en växelriktare som gör om 12VDC till 230VAC.
Ditt batteri på 12V 22Ah kommer tömmas på ett par minuter.

Postad 29 July 2010 - 00:35

babyfreeze
  • babyfreeze
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hej folk! Bygger boombox och bilder kommer inom kort. Det blir en låda på 15 liter, t-amp och två 6,5"-koaxialer (DLS 126.)

Tror ni att ett basrör med diametern 5cm är för stort?

Max ca 20W per kanal och jepp, två högtalare i samma låda. Formler och datorprogram är inte till mycket hjälp eftersom det inte finns värden för resonansfrekvens och Qes tillgängliga för högtalarna. Det blir att testa sig fram, men tips är mycket uppskattade.

Ha det fint!

Postad 29 July 2010 - 12:02

SizzorS
  • SizzorS
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Hej folk! Bygger boombox och bilder kommer inom kort. Det blir en låda på 15 liter, t-amp och två 6,5"-koaxialer (DLS 126.)

Tror ni att ett basrör med diametern 5cm är för stort?

Max ca 20W per kanal och jepp, två högtalare i samma låda. Formler och datorprogram är inte till mycket hjälp eftersom det inte finns värden för resonansfrekvens och Qes tillgängliga för högtalarna. Det blir att testa sig fram, men tips är mycket uppskattade.

Ha det fint!

Hej på dig du.

T-ampen kommer att driva dina koaxialer med bravur, med en känslighet på 92dB (1W/1m) kommer du få ut riktigt bra volym.
Däremot rekommenderar jag att du bygger slutet, 10-12 liter per högtalare och inte båda i en 15liters som du har nu.
Har du möjlighet att ändra designen så kommer du inte bli besviken.

Postad 29 July 2010 - 19:57

babyfreeze
  • babyfreeze
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Hej på dig du.

T-ampen kommer att driva dina koaxialer med bravur, med en känslighet på 92dB (1W/1m) kommer du få ut riktigt bra volym.
Däremot rekommenderar jag att du bygger slutet, 10-12 liter per högtalare och inte båda i en 15liters som du har nu.
Har du möjlighet att ändra designen så kommer du inte bli besviken.

Tack för input:en! Tror dig definitivt att slutna lådor med den volymen låter bäst. Provlyssnade högtalarna igår (endast monterade på en träskiva) och blev positivt överraskad av ljudet. Bra tryck i basen även då mycket bas släcktes ut pga att högtalarna inte var monterade i låda. Bra balanserat och detaljrikt ljud skulle jag beskriva det som.
Dock blir det den lilla lådan på 15L för att få systemet litet och nätt. Det är en partylåda, så smidigheten får ske på bekostnad av ljudkvalitet. Allt det här känns ganska typiskt för ett första högtalarbygge - större högtalarelement än jag skulle behövt och improviserad låda och basport. Helt experimentellt, kan inte låta värre än att jag får bygga nytt :)

Nu ut till garaget och skruva ihop lådan. So long!

Postad 31 July 2010 - 10:33

SizzorS
  • SizzorS
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Tack för input:en! Tror dig definitivt att slutna lådor med den volymen låter bäst. Provlyssnade högtalarna igår (endast monterade på en träskiva) och blev positivt överraskad av ljudet. Bra tryck i basen även då mycket bas släcktes ut pga att högtalarna inte var monterade i låda. Bra balanserat och detaljrikt ljud skulle jag beskriva det som.
Dock blir det den lilla lådan på 15L för att få systemet litet och nätt. Det är en partylåda, så smidigheten får ske på bekostnad av ljudkvalitet. Allt det här känns ganska typiskt för ett första högtalarbygge - större högtalarelement än jag skulle behövt och improviserad låda och basport. Helt experimentellt, kan inte låta värre än att jag får bygga nytt :)

Nu ut till garaget och skruva ihop lådan. So long!

Det vill vi se bilder på :D

Mitt bygge är förvisso snart färdigt, men det blev en del bilder under loppets gång om någon är intresserad.
Det hela landar i en rät saftig pjäs med måtten 70bx35dx50h med en 60l portad baslåda för min 10" och 2 st 13 l slutna lådor för mina 6,5"
Detta drivet av 2 st AMP6-B där den ena går i mono för att driva basens två spolar på varsin kanal.
I baslådan sitter även 2 st 10Ah GELbatterier från biltema.

Bilderna som än så länge är tagna :

Skiss:
Postad bild

Basupphängning:
Postad bild

Med baksida på:
Postad bild

Framsida med basportar:
Postad bild

Grundmålad:
Postad bild

Nu återstår egentligen bara ett lager färg till, sen ska koaxialerna, hörnskydd och handtag monteras, sen är det stranden som gäller!

Postad 01 August 2010 - 11:07

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
Har du räknat på dendär hornkonstruktionen?

Postad 01 August 2010 - 12:15

SizzorS
  • SizzorS
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

Har du räknat på dendär hornkonstruktionen?

Inte mer än att arean på utgångshålet är större än basens konarea, det för att inte filtrera basljudet.
Hornet vidgas inte något i höjdled så jag är osäker på om det ens klassas som ett horn.

Om det sen spelar bättre eller sämre än en bas monterad direkt mot lyssnaren kan jag tyvärr inte svara på.

Postad 01 August 2010 - 19:49

Roothpest
  • Roothpest
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
https://www.minhembi...c_id=355294.jpg

Så här blev mitt bygge.

Har funderat på att klä sidorna i durkplåt som jag såg någon annan hade gjort, mycket snyggt! Men just nu hade plåtslagaren semester...

Även en tygfront är planerad.

Postad 01 August 2010 - 21:16

Unregistered9ecb8cc4
  • Unregistered9ecb8cc4
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Postad bild

Så blev min till sist, inte helt nöjd med finishen och ska fixa lite smågrejer, men jag hann få ihop skiten iaf.
Inte slut på batteriet och då har vi spelat ganska mycket, lite mindre än vad jag hade trott. Vi kom dit i tisdags och den spelar fortfarande.

Mäter väl typ 54cm på bredden, 27cm på höjden och 21cm i djup. Vägde den nu och den vägde 12kg så den är inte helt lätt/portabel. Hade nog varit mer värt att köra på tjockare plyfa och inte regla, men den håller ju iaf :)

Postad 01 August 2010 - 21:50

SizzorS
  • SizzorS
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0

https://www.minhembi...c_id=355294.jpg

Så här blev mitt bygge.

Har funderat på att klä sidorna i durkplåt som jag såg någon annan hade gjort, mycket snyggt! Men just nu hade plåtslagaren semester...

Även en tygfront är planerad.

Bra byggt, vad har du för batterikapacitet i den apparaten?
Mått och så vidare på lådan då, hur spelar 6x9 i den storleken på portad, kör du dem i separat låda förresten?

http://dl.dropbox.co...43/IMG_5105.JPG

Så blev min till sist, inte helt nöjd med finishen och ska fixa lite smågrejer, men jag hann få ihop skiten iaf.
Inte slut på batteriet och då har vi spelat ganska mycket, lite mindre än vad jag hade trott. Vi kom dit i tisdags och den spelar fortfarande.

Mäter väl typ 54cm på bredden, 27cm på höjden och 21cm i djup. Vägde den nu och den vägde 12kg så den är inte helt lätt/portabel. Hade nog varit mer värt att köra på tjockare plyfa och inte regla, men den håller ju iaf :)

12 kg är bra vikt, vad har du för batterier i den då?
Ser många som har köpt färdigbyggda "kines-tripath-stärkare" och monterat i fronten sådär, ser smidigt ut men tål dem något mera än vanligt svensson-användande?

Postad 02 August 2010 - 00:42

Roothpest
  • Roothpest
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Bra byggt, vad har du för batterikapacitet i den apparaten?
Mått och så vidare på lådan då, hur spelar 6x9 i den storleken på portad, kör du dem i separat låda förresten?

Måtten är 50 x 22 x 36 cm. 6x9orna är i separata lådor.
Jag har inte hunnit spela så mycket med den än, kanske 5-7 timmar. Jag har aldrig laddat batteriet, men än så spelar den. Det är ett fritidsbatteri på 9 Ah.
Med tanke på priset så tycker jag att den här förstärkaren spelar mycket bra. typ 140 spänn med frakt, köpte två ifall jag råkar pajja en :)
Skulle dock gärna velat ha lite mera bas, men för dom pengarna kan man knappast kräva mer.

Saker som lådan består av:
15 mm plywood
rca panel från kjell & co
Strömbrytare
Säkringshållare
Urladdningsskydd
Ciggplugg uttag
Fritidsbatteri 12v 9 Ah
Batteriladdare
6x9
Lepai Tripath TA2020

Redigerat av Roothpest, 02 August 2010 - 00:43.

Postad 02 August 2010 - 01:20

Unregistered9ecb8cc4
  • Unregistered9ecb8cc4
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0

12 kg är bra vikt, vad har du för batterier i den då?
Ser många som har köpt färdigbyggda "kines-tripath-stärkare" och monterat i fronten sådär, ser smidigt ut men tål dem något mera än vanligt svensson-användande?

Det är ett fritidsbatteri på 12Ah som väger närmare 4 kilo.

Tycker att förstärkaren och dess montering har funkat bra, den är ju skyddad från spill och så iom att den ändå är i en försluten metall-låda. Om jag hade kunnat/haft tid så hade jag nog kört på en amp6 så här i efterhand.

Postad 03 August 2010 - 11:33

SizzorS
  • SizzorS
  • Användare

• 134 inlägg
  • 0
Tänkte jag skulle visa upp mitt objekt. nu när färgen är på och elementen sitter.
Har spelat ca 2 timmar än så länge och måste säga att jag är förvånad över hur mycket bas den faktiskt ger även utomhus.

Postad bild

Nu återstår bara sol och öl ;D

Postad 25 September 2010 - 13:53

Dirtball
  • Dirtball
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Tjena grabbar, nu har jag börjat med min egna boombox. Helt fel säsong, men i min takt är den nog lagom klar till sommaren :) . Jag har köpt en låda från försvaret som jag mattlackerat för att behålla lite av vintage looken. (synd bara att de 4 3vägs koaxarna är orangea!).

Nu till min fråga, jag hade tänkt skrota de första planerna på ett bilslutsteg då dessa drar en del och köra en AMP6.
Kommer den kunna leverera nog med kraft för mina 2par 6x9 på 95db? Och hur mycket jobb är det om man skulle löda ihop dem själv? Har läst att många tycker det är lätt, men är ändå lite skeptisk och kanske köper en färdigmonterad.

Rock on!

Postad 03 October 2010 - 19:17

Unregistered71397818
  • Unregistered71397818
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
tjenare, hade tänkt bygga en boombox likanden den här: https://www.minhembi...ndstrom/122830/
jag undrar hur han har kopplat basen till slutsteget som jag förmodar är 2-kanals?
Annars undrar jag hur jag ska koppla in en 10" eller 12" bas till en 2-kanals stärkare som jag samtidigt driver 2st 6*9" med.
Hoppas ni förstår mitt problem att komma förklara för mig hur jag skall lösa detta! :lol:

Postad 09 October 2010 - 17:58

vaajkan
  • vaajkan
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Såg denna på blocket nyss.
Rätt cool tycker jag ;)

Bifogad fil  untitled.JPG   129.83K   11 Antal nerladdningar

Postad 10 October 2010 - 13:55

stereoproffset
  • stereoproffset
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Hej.

Någon som vet om man kan köra en AMP-6-basic i mono?

Eller vet någon om det finns någon annan digital monoförstärkare som går på 12 volt som man kan ha i ett portabelt bygge?

Postad 07 November 2010 - 17:53

Roothpest
  • Roothpest
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Uppdaterar lite med en ny bild på mitt bygge, den har fått sig en tygfront och ett skydd av durkplåt :)
https://www.minhembi...c_id=365880.jpg

Postad 20 November 2010 - 22:51

saabmaffian
  • saabmaffian
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Jag har hittills inte sett en enda bärbar fest-stereo som inte ser ut att väga bly här på forumet, därför lägger jag upp bilder på min dunk som jag byggde för några år sen, ska ta fler bilder på den när den var helt färdigbyggd.
Den består av en helt vanlig jeepdunk som har följande spec:

10" MDS bas
2st 4,5" blaupunkt
MDS 4 kanals steg
aux för att koppla in mp3 el mobil.
PÅ/AV knapp med indikerings diod.
Gain kontrol vred (krävde lite lödning i steget)
Ett mindre batteri just nu med endast 6,5ah

Ska dit ett uttag för inkoppling av c-tek laddare,
samt bärremmar från en militär-ryggsäck.
Ska även dit bitumenmatta där det går samt lite ljuddämpning för att få lite renare ljud.

Påfyllningshålet som går att öppna och stänga kan andvändas som basport eller som sluten låda,
eftersom jag ännu inte kommit på nåt sätt att göra en skiljevägg till 4,5orna så kör jag med påfyllningen öppen för att annars så håller dom på att skjutas ur korgarna :)

Ska tilläggas att jag va inte först med att bygga om en jeepdunk utan en herre i Lycksele!

Kommentera gärna mitt bygge!

Bifogad fil(er)

Redigerat av saabmaffian, 08 January 2011 - 15:53.

Postad 07 December 2010 - 23:46

saabmaffian
  • saabmaffian
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Jag har hittills inte sett en enda bärbar fest-stereo som inte ser ut att väga bly här på forumet, därför lägger jag upp bilder på min dunk som jag byggde för några år sen, ska ta fler bilder på den när den var helt färdigbyggd.
Den består av en helt vanlig jeepdunk som har följande spec:

10" MDS bas
2st 4,5" blaupunkt
MDS 4 kanals steg
aux för att koppla in mp3 el mobil.
PÅ/AV knapp med indikerings diod.
Gain kontrol vred (krävde lite lödning i steget)
Ett mindre batteri just nu med endast 20ah

Ska dit ett uttag för inkoppling av c-tek laddare,
samt bärremmar från en militär-ryggsäck.
Ska även dit bitumenmatta där det går samt lite ljuddämpning för att få lite renare ljud.

Påfyllningshålet som går att öppna och stänga kan andvändas som basport eller som sluten låda,
eftersom jag ännu inte kommit på nåt sätt att göra en skiljevägg till 4,5orna så kör jag med påfyllningen öppen för att annars så håller dom på att skjutas ur korgarna :)

Ska tilläggas att jag va inte först med att bygga om en jeepdunk utan en herre i Lycksele!

Postad 19 December 2010 - 19:06

linkanqwe
  • linkanqwe
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Hur låter det? Blev faktiskt väldigt inspirerad att bygga något liknande. Du har helt rätt i att de flestas skapelser väger för mycket!

Postad 19 December 2010 - 23:07

saabmaffian
  • saabmaffian
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Hur låter det? Blev faktiskt väldigt inspirerad att bygga något liknande. Du har helt rätt i att de flestas skapelser väger för mycket!

Jo jag tycker d låter helt okej, så här i efterhand skulle jag valt en 8" bas istället men men...kul att bygga iaf, många timmar man får sitta och fundera på lösningar. Denna väger så klart också ett par kilo men du kan ju ta den på ryggen iaf, ska fästa remmar från en militär-ryggsäck på den för rätt stuk.

Postad 20 December 2010 - 19:33

linkanqwe
  • linkanqwe
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Jo jag tycker d låter helt okej, så här i efterhand skulle jag valt en 8" bas istället men men...kul att bygga iaf, många timmar man får sitta och fundera på lösningar. Denna väger så klart också ett par kilo men du kan ju ta den på ryggen iaf, ska fästa remmar från en militär-ryggsäck på den för rätt stuk.

jo klart den väger lite, men den är ju inte alls lika otymplig som de andra skapelserna man ser här, (även om de säkert presterar något bättre)

Postad 20 December 2010 - 23:31

saabmaffian
  • saabmaffian
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

jo klart den väger lite, men den är ju inte alls lika otymplig som de andra skapelserna man ser här, (även om de säkert presterar något bättre)

Ja den är lämpligt stor och rolig att ha med sig, kan lova att man får många kommentarer och frågor. Undrar du över något så är det bara att fråga.

Postad 23 December 2010 - 14:02

Bullbapp
  • Bullbapp
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Tror ni att man kan pressa i en 12" bas i en jeepdunk eller blir det på tok för liten lådvolym? ;)
Man vill ju vara värst B)

Postad 24 December 2010 - 00:36

saabmaffian
  • saabmaffian
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Tror ni att man kan pressa i en 12" bas i en jeepdunk eller blir det på tok för liten lådvolym? ;)
Man vill ju vara värst B)

D går inte eftersom dunken inte är helt plan, min 10a går precis att ha utan att det blir värsta glappet på sidorna.

Postad 24 December 2010 - 21:13

Bullbapp
  • Bullbapp
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
okej, synd :P

Postad 29 December 2010 - 00:12

MrTaub
  • MrTaub
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hallå! Efter den gånga sommaren aktiviteter och besök till Peace & Love så har jag insett att en behändig stereo är guld värd. Jag har också insett att köpa en färdig stereo som ex Harman/Kardon Go+Play eller liknande skulle vara bortkastade pengar då den skulle gå sönder efter ett par äventyr. Så slänga ihop en festivalstereo för inte allt för mycket pengar är för mig det logiska alternativet.
Efter att ha rannsakat flertalet forum efter tips o idéer så har jag förstått att ni är några av de mer rutinerade så jag ber er nu efter lite hjälp. Kan tillägga att jag har absolut ingen erfarenhet när det gäller högtalare eller liknande byggen men lär mig snabbt och kan hantera trä.

Planen är att den först o främst ska in på Peace & Love campingen. Enligt förra årets regler så var det total(?) förbud att innehava bil/MC/fritids batterier på området. Men vad jag har förstått så fick någon här in ett MC batteri? Såg också någon vid ett stort militärtält som satt o meckade med någon vagn som såg ut att innehålla batterier bl.a.

Efter Peace & Love så är det tänkt att den ska slaktas och utrustas med ett slutsteg och batteri (alternativt fler högtalare) som kan hålla den vid liv en kväll så vi slipper grilla med enbart myggen som sällskap.

Men åter till Peace & Love bygget:
Materiel: Tänker slå in allt i en låda av MDF/Playwood och använda någon fin axelrem av något slag.
Vikt: Då den ska fungera som relativt smidig stereo så behöver den inte väga bly.
Element: Jag har för närvarande 4st Sonda CX 1160 - Skräp eller är det något man kan använda sig av?

Vad ska man ha för att driva elementen? Är det en T-amp som gäller då jag inte kan använda mig av ett riktigt slutsteg+batteri?

Postad 07 January 2011 - 15:14

MrTaub
  • MrTaub
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Ingen?

Postad 08 January 2011 - 00:40

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
Hur tänkte du få ström om du inte har ett batteri?

Postad 12 January 2011 - 22:48

Unregistered459548c8
  • Unregistered459548c8
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej. ;) Jag har nu suttit vid denna tråden i ca 2-3 timmar och läst ca 10-15 sidor och skummat igenom rätt mycket coola bilder och annat... :) Blev extremt taggad på att själv bygga en Strandstereo till i sommar. Jag är en solklar nybörjare... Men av vad jag har läst är TA2020 en bra förstärkare. Men var kan man få tag på en? helst att köpa i butik, känns säkrare. Jag tänkte antingen ha en 8"/10" bas och någon koaxialhögtalare/diskant eller 2st 6*9 or eller en 8" o 2st 6*9 or... Jag vill lägga i runda slängor i nuläget tänkte jag ca 2000:- Kan sträcka mig lite längre mer sparande bara ;)

Enligt det jag läst så förstår jag att det inte är hur mycket watt och ohm elementen ligger på. det är känsligheten (dB ? ) ca 93 och uppåt? Vill ha lådan så man ska kunna ta med den har ingen direkt kg gräns men så man kan bära med den.

Blir det bra bas/kvalité av 2st 6*9or? någon som har erfarenhet av detta?

Och frågan om volym vs batterilängd tycker jag det ska vara balans... Man ska kunna spela hög men det får inte bli skrikigt och på batteritiden så 10 timmar räcker väl :) Jag har kollat runt lite smått på olika sidor och http://www.netonnet....01/119573.4695/ verkar vara bra.. men räcker det med 2 sådana i en låda med allt man behöver i? kommer det kunna spöa en boomblaster?

Har ingen direkt ritning skissad än men låter det som att det kan gå? är det värt att försöka? (kommer förmodligen att få hjälp med att koppla och sådant :rolleyes: jag kan inte det i nuläget)

All hjälp/tips uppskattas extremt!! :rolleyes:

Postad 13 January 2011 - 01:04

vaajkan
  • vaajkan
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Själv så köpte jag detta paket: http://www.netonnet....50/111358.4688/

Byggde den främst för att användas till studenten :) Och jag kan säga att det blev en jäkla succé! Helt klart över mina förväntningar, så om du har en begränsad budget som jag hade så rekommenderar jag definitivt det paketet. Jag köte ett bilbatteri och jag lyckades spela i kanske 4-5 dagar 5 timmar per dag vilket jag inte heller räknade med. Det blev ju en rätt stor "låda" men satte den på en barnvagn och så var det bara att köra!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.