Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canaldigitals Mpeg4 box (HDTV): problemlösning!

1471 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 december 2006 - 19:55

Unregistered7544d3b4
  • Unregistered7544d3b4
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0

Jag har problem med HD-kanalerna, Discovery, Voom och SVT. När jag vill se på någon av dom så får jag upp boxmeddelandet att signalen är för svag. För att få bild räcker det med att jag går ut och "skakar" lite på parabolen... Växlar jag sen till en "vanlig" kanal ett tag och sen tillbaka igen så blir det samma fenomen.  ;)
När jag väl har bild så ligger signalstyrkan på ca 190.

Inga som helst problem med övriga kanaler, samtliga ligger mellan 178-192 i signalstyrka och bra mottagning. Har kjelles förstärkare inkopplad.

Lösning, någon? Eller liknande probs?

<{POST_SNAPBACK}>

Detta luktar dåligt inställd parabol snarare än boxproblem.
Pröva oxå med att koppla bort Kjelles förstärkare, jag har själv prövat med en sådan och höjde signalstyrkan rejält på alla kanaler utom på en transponder och där fick jag "signalen för svag".

/staffan

<{POST_SNAPBACK}>

Ok, hade funderingar åt parabolhållet själv, men var tveksam då övriga kanaler är kanon. Börjar testa med att ta bort förstärkaren. Annars blir det till att ut och vrida och vända... :angry:

Tackar.

<{POST_SNAPBACK}>

Har samma problem. Egentligen det enda problem jag har :)

I mitt fall är det dock förmodligen beroende på att min parabol hade en grad tillgodo och lite blåst etc kan säkert få den att sikta mot en husvägg istället för bredvid den. Att det bara blir problem på dessa HD kanaler och inte på Canal+HD eller vanliga SD kanaler har jag tolkat som att de helt enkelt har någon annan kodning som är mer känslig för tillfälligt sämre signal. Det är dock korrekt att det oftast går att få bild direkt om man går till någon annan kanal och sedan tilbaka. Det kan även funka efter 10-15 sekunder om man lämnar den men inte alltid. Lite mysko är det men det händer inte så ofta. Använder ingen förstärkare och har för mig att jag ligger normalt runt 170-175 i signalstyrka.

<{POST_SNAPBACK}>

Har fått samma problem, var i kontakt med supporetn som trodde det berodde på glappkontakt eller dålig kontakt till parabolen, hissade upp stegen o kollade igenom allt utan nåt resultat. Råkade flytta lite på boxen o då kom kanalerna...... tydligen nåt glapp i kontakten till boxen.

<{POST_SNAPBACK}>

När jag kom hem och skulle börja rådda så kollade jag ju kanalerna först. Gissa vad.... Dom funkade utan problem, och har funkat sen dess. :angry: Blir inte klok på det.
Kan det vara vädret som spelar en ett spratt? När jag skrev mitt första inlägg ang detta så var det tjocka härliga regnmoln, dom senaste dagarna har varit betydligt bättre.

Edit: La till citat, ny sida.

Redigerat av Unregistered7544d3b4, 18 december 2006 - 19:57.

Postad 20 december 2006 - 10:02

Unregistered8fda5b62
  • Unregistered8fda5b62
  • Beroende

• 1 120 inlägg
  • 0

När jag kom hem och skulle börja rådda så kollade jag ju kanalerna först. Gissa vad.... Dom funkade utan problem, och har funkat sen dess.  Blir inte klok på det.
Kan det vara vädret som spelar en ett spratt? När jag skrev mitt första inlägg ang detta så var det tjocka härliga regnmoln, dom senaste dagarna har varit betydligt bättre.

Tja så lär det fortsätta för det har min skitbox gjort...
Har precis haft installatören där hemma och mätt in allt men allt är bra så detta leder till att boxen är skit tyvärr..... Verkar vara grym kvalitetsskillnad på boxarna...

Hoppas den nya mjukvara kommer strax för alla mina bekymmer kom med den nya mjukvara vi fick i november.. :blink:

Postad 26 december 2006 - 09:10

Nyborg
  • Nyborg
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Hej! Har skaffat CanalDigitals HDbox har kopplat den till en LG py 10 plasma får linjer i bilden via dvi ingången. Via komponet så blir bilden utmärkt men den ingången behöver jag till en Dilog markbox.  Finns det någon som har samma problem och har ni i såfall lyckats lösa det. Annars är bilden alldeles utmärkt via 1080i.

<{POST_SNAPBACK}>

Varit i kontakt med inköpsstället där jag köpt tv, de har i sin tur varit i kontakt med LG och enligt LG så måste Tv lämnas in på reparation och eftersom garantin gått ut så får jag stå för kostnaden själv. LG borde ju när de kom på att det var ett fabrikationsfel på py 10an ha tagit in alla felaktiga apparater och åtgärdat felet omg.
Är det någon här i forumet som fått felet på tven tillrättat av LG och i så fall vad har dom bytt?

<{POST_SNAPBACK}>

I mitt inlägg skrev jag Vertikala linjer, skall vara horisontella. men skit i de nu.

Om detta är ett fel på TV:n och inte något som kan åtgärdas i boxen så skall naturligtvis LG åtgärda problemet kostnadsfritt.
Jag köpte min PY10X med info från säljare att den kan ta emot HDTV via DVI.
De räcker för mig, jag kommer aldrig att bekosta nån ändring på skärmen som varit ett fel från tillverkning.
Jag tror inte ens LG skulle försöka ta ut pengar, de vore ju pinsamt av dom att ta ut pengar från folk som lagt över 30.000:- på en tv för 18 månader sen. För att tv:n skall prestera vad en 10.000:- burk fixar i dag.

Skulle så vara fallet så kommer Py10 att bli gästrumstv, dessutom den sista pryl med en LG-logo på i mitt hus.

<{POST_SNAPBACK}>

Har du fått någon lösning på problemet från Canal Digital än?

Postad 26 december 2006 - 18:41

Testman
  • Testman
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
Har en Sony 46W2000 och har horisontella linjer på alla kanaler enligt CD skall nästa uppdatering fixa detta.

Postad 27 december 2006 - 16:30

GTO-66
  • GTO-66
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
funkar det inte om man använder HDMI till HD kanalerna och Scarten till SD kanalerna så man
bara skiftar på AV väljaren på TVn ???

Postad 27 december 2006 - 21:57

ErikLtz
  • ErikLtz
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Har horisontella linjer på LG-skärmen via HDMI-till-DVI i 720p och 1080i. Däremot blir det inga linjer via HDMI-anslutningen på den enklare ViewPia-skärmen jag testat med.

Felanmälde LG-skärmen och kom till PowerMill som ville ta in den, men transport av 60 kg väggmonterad skärm lockar inte. Och de hörde aldrig av sig om att skicka en utetekniker... :-(

Då det funkar med Viewpia:n trodde jag det handlade om någon slags bugg i HDCP-stödet i LG-skärmen, men visar fler skärmar från andra märken samma fel kan det ju vara boxen som går utanför specen i något avseende. Lever på hoppet om nästa uppdatering från Canal Digital (och kör komponent tills dess).

Mina skärmar:

/ErikLtz

Har en Sony 46W2000 och har horisontella linjer på alla kanaler enligt CD skall nästa uppdatering fixa detta.

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 27 december 2006 - 23:17

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0
Nu får jag bild på både scart och HDMI samtidigt, allt som krävdes var en norsk omstart och default settings.

Boxen brukade låsa sig varje natt ett tag, men nu har den gått fint flera veckor. Den verkar blivit inkörd. :)

Postad 28 december 2006 - 09:45

hakwib
  • hakwib
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Jag har samma problem med min HD box och LG plasma (LG 42PC1R). Får ränder över TV:n om jag använder scart-kontakt men inte via HDMI kabel då det fungerar bra. Felet ligger inte i TV, utan i HD boxen! Jag har haft Boxer digital TV förut mot samma plasma TV och använt scart och det har fungerat bra. Jag har kontaktat Canal Digital som skall skicka en ny HD box till mig.

Postad 28 december 2006 - 09:53

hakwib
  • hakwib
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Verkar som du har ett annat problem än jag så kanske det är tv:n. Annars är det mycket problem med HD boxen. Jag skall få min tredje nu! :)

Postad 28 december 2006 - 11:50

Nyborg
  • Nyborg
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Har horisontella linjer på LG-skärmen via HDMI-till-DVI i 720p och 1080i. Däremot blir det inga linjer via HDMI-anslutningen på den enklare ViewPia-skärmen jag testat med.

Felanmälde LG-skärmen och kom till PowerMill som ville ta in den, men transport av 60 kg väggmonterad skärm lockar inte. Och de hörde aldrig av sig om att skicka en utetekniker... :-(

Då det funkar med Viewpia:n trodde jag det handlade om någon slags bugg i HDCP-stödet i LG-skärmen, men visar fler skärmar från andra märken samma fel kan det ju vara boxen som går utanför specen i något avseende. Lever på hoppet om nästa uppdatering från Canal Digital (och kör komponent tills dess).

Mina skärmar:

/ErikLtz

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Väntar på en ny box från Canal digital enligt dom så var det bara enstaka ex av boxen som ger det felet, mitt problem med horisontella
ränder i bilden gäller bara via DVI ingången, antagligen HDCPsignalen från boxen som är för svag, annars är bilden bra via komponent
och scart. Klart bättre bild på sdkanalerna än min gamla Nokia 9802.

Postad 28 december 2006 - 12:17

GTO-66
  • GTO-66
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
[QUOTE]Testman@Dec 26 2006 19:41

Postad 28 december 2006 - 12:23

GTO-66
  • GTO-66
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0
Ursäkta en nybörjare, hur gör man när man infogar citerad text ?????

Postad 28 december 2006 - 12:44

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1 145 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

tryck på <Citera> istället för <Svara> :)

/staffan

Postad 28 december 2006 - 14:57

GTO-66
  • GTO-66
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

tryck på <Citera> istället för <Svara> :)

/staffan

<{POST_SNAPBACK}>

TACK !

Postad 29 december 2006 - 10:31

Tissas
  • Tissas
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Jag har problem med ljudet till CD HD-kanalen. Ljudet droppar några gånger per minut. Det är dock endast på CD HD som detta förekommer. Övriga kanaler med 5.1 sändningar fungerar fint-fint.

Är det någon som vet vad som är felet? Skall man vänta på den berömda uppdateringen...

Tacksam om svar!

Postad 29 december 2006 - 21:21

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1 145 inlägg
  • 0

Jag har problem med ljudet till CD HD-kanalen. Ljudet droppar några gånger per minut. Det är dock endast på CD HD som detta förekommer. Övriga kanaler med 5.1 sändningar fungerar fint-fint.

Är det någon som vet vad som är felet? Skall man vänta på den berömda uppdateringen...

Tacksam om svar!

<{POST_SNAPBACK}>

Detta ska ju ha fixats i uppdateringen som kom i november med version Vx2.0.1-CD, så har du redan den kan du nog inte hoppas så mycket på att nästa uppdatering ska fixa dina ljudproblem.

/staffan

Postad 30 december 2006 - 14:56

Unregistered97f17518
  • Unregistered97f17518
  • Användare

• 223 inlägg
  • 0
Någon som vet om problemet med inspelning från HD boxen till DVD recorder kommer att lösas med nästa uppdatering, då menar jag alltså det här förbannade kopieringsskydet (som gick igång igår 12 minuter in på "ett päron till farsa i europa")........... ??????

Postad 30 december 2006 - 15:07

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Någon som vet om problemet med inspelning från HD boxen till DVD recorder kommer att lösas med nästa uppdatering, då menar jag alltså det här förbannade kopieringsskydet (som gick igång igår 12 minuter in på "ett päron till farsa i europa")........... ??????

<{POST_SNAPBACK}>

På www.canaldigital.se står det:

Den 1:a uppdateringen, sker senast den 1 november och innefattar följande funktioner;
- Stabil mottagning av digitalt ljud
- Access till fullständig kanallista och favoritlista
- DVB-textning (textningsformat som bl.a. CANAL+ HD använder)
- Växling mellan formaten 4:3 och 16:9 via HDMI-utgången

Den 2:a uppdateringen sker senast 1 februari 2007 och innefattar följande funktioner;
- EPG (Elektronisk programguide)
- Text-TV
- Mottagning av de fria satellitkanalerna samt signaler från andra satelliter än Thor.
- Förbättrad funktion för inspelning med DVD-recorder.

Postad 30 december 2006 - 15:39

Unregistered163eb4a3
  • Unregistered163eb4a3
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0
"Senast i februari kommer nästa mjukvaru uppgradering, och bör rätta
till de problem du har."...

...är det svar jag har fått av CD.
Kopierings-skyddet slår ut min DVD (som inte är insp.bar) och jag har haft det problemet sen i juni...
JAG börjar bli j*****t less.... :D

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 30 december 2006 - 17:56

The Real Mr x
  • The Real Mr x
  • Forumräv

• 638 inlägg
  • 0
Är det någon här som har en del hack (idag helt plötsligt) på SVT HD?
Discovery HD & Voom funkar klockrent

Gott Slut :D

Postad 30 december 2006 - 19:31

cristos
  • cristos
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Gott Slut  :D

<{POST_SNAPBACK}>

Alla mina HD kanaler "hackar" utom c+HD.

Postad 31 december 2006 - 13:34

hulle_245
  • hulle_245
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Gott Slut  :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Alla mina HD kanaler funka utan problem.

Postad 31 december 2006 - 15:11

absolut_mod
  • absolut_mod
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Gott Slut  :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja det hackar som tusan på SVT HD!
Har inte sett detta tidigare på en HD kanal.

Postad 31 december 2006 - 16:33

keb
  • keb
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Gott Slut  :)

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Någon som har ringt CD ang detta ?

Postad 31 december 2006 - 16:43

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0
Har inget hack eller andra störningar på SVT HD, funkar felfritt.
// Hifighost

Redigerat av Unregistered25afe1a3, 31 december 2006 - 16:44.

Postad 31 december 2006 - 18:25

gabbar
  • gabbar
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Har haft min hd-box i 4 veckor nu, och den har fungerat felfritt så här långt. Otroligt bra och skarp bild, kopplad med HDMI till min Panasonic 42PV60E.

Får också- ibland/speciellt på HD-kanalerna - meddelande om att jag inte kan spela in pga kopieringsskyddet.

Stor skillnad mellan olika kanalers bildkvalitet, säkert också relaterad till källmaterial. SVT, 4:an och givetvis HD-kanalerna har nästan alltid kanonbild. Även andra kanalerna har ofta bra bildkvalitet om det t ex är en relativt nyproducerad film. Ljudet fungerar oklanderligt kopplat via den digitala utgången till Sony DW880 surroundanläggning (fast med andra högtalare).

Det mest irriterande är tiden det tar för boxen att starta upp, tar väl en halv till en minut innan man är igång....

Till er som är tveksamma - kanske har CD övervunnit problemen med boxarna! Eller så har jag bara haft tur...

Postad 01 januari 2007 - 12:29

nemnok
  • nemnok
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0

Gott Slut  :)

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Hacket på SVT fanns/finns hos mig med, har inte kollat sedan jag upptäckte det.... det är ju aldrig nått att se där ändå, så de kan fixa det i lugn och ro....

Postad 01 januari 2007 - 13:06

Fridberg
  • Fridberg
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Det hackar för mig också SVT HD men övriga HD-kanaler fungerar fint.

Postad 01 januari 2007 - 13:21

Danhill
  • Danhill
  • Beroende

• 1 326 inlägg
  • 0
Jepp, hackar för mig med, SVT-HD, övriga HD kanaler funkar fint.

Postad 01 januari 2007 - 13:38

Ecis
  • Ecis
  • Lärjunge

• 452 inlägg
  • 0
Enligt Canal Digital skall kopieringsskyddet tas bort vid nästa uppdatering.

"Någon som vet om problemet med inspelning från HD boxen till DVD recorder kommer att lösas med nästa uppdatering, då menar jag alltså det här förbannade kopieringsskydet (som gick igång igår 12 minuter in på "ett päron till farsa i europa")........... ??????"

Postad 01 januari 2007 - 14:40

Unregistered59b6c723
  • Unregistered59b6c723
  • Lärjunge

• 312 inlägg
  • 0
Hur såg nyårskonserten i Svt HD ut för dig?
Bilden var mycket bra men hackade brutalt.
Min projektor rapporterade 50.03Hz. Det är väl skumt.

Postad 01 januari 2007 - 15:34

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0
Någon mer än jag som just blev av med ljudet på DISCOVERY HD?

Edit: Nu var det tillbaka.

Redigerat av thetias, 01 januari 2007 - 15:37.

Postad 02 januari 2007 - 14:04

Unregistered97f17518
  • Unregistered97f17518
  • Användare

• 223 inlägg
  • 0
Angående inspelning från HD boxen, detta svar fick jag:

Hej och tack för ditt mail

Tyvärr är det ett fel i boxens mjukvara som gör att detta problem
uppstår. En tillfällig lösning är att stänga av din mottagare och slå
på den igen.
Vi väntar på en mjukvara som ska lösa problemet.

Med vänlig hälsning
Sture
Canal Digital Kundservice
Tel: 0770-33 22 11
Fax: 08-772 27 77
http://www.canaldigital.se

Postad 02 januari 2007 - 23:35

Unregistereda1381774
  • Unregistereda1381774
  • Forumräv

• 759 inlägg
  • 0
Nån som såg hockeysändningen i HD?
Var det bra?

Postad 03 januari 2007 - 06:33

tisse1
  • tisse1
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Inte mycket att klaga på där, kanon på både bild och ljud.

Postad 03 januari 2007 - 07:24

Unregistereded16d9f8
  • Unregistereded16d9f8
  • Forumräv

• 604 inlägg
  • 0

Inte mycket att klaga på där, kanon på både bild och ljud.

<{POST_SNAPBACK}>

Japp. Bra bild, bra ljud, bra resultat. Vad mer kan man begära? Lite bättre spel och fartkanske.

Postad 03 januari 2007 - 11:13

Foffe
  • Foffe
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Ingen som hade problem med att ljudet var något osynkat(?), mycket lite med det märktes när dom pratade i studion. Synd att det inte var 5.1.

Postad 04 januari 2007 - 11:41

Unregistered55c65f14
  • Unregistered55c65f14
  • Forumräv

• 888 inlägg
  • 0

Efter en del "tjöt" med CD´s support skickar dom en ny box till mig. Hoppas det blir den nya mrf extra luftintag för att jag misstänker värmeutvecklingen som en del av låsningsproblemet!

Åter kommer efter att fått hem den & kört den några dagar såvida den inte låser sig med engång som min gamla...

/JB

<{POST_SNAPBACK}>

Har nu haft den nya boxen (med kylspringor ovanpå) i 3 veckor & den har samma låsningar som den gamla, om möjligt ännuvärre... & det är irriterande värre för enligt murphys lag skall den låsa sig när det är som mest intressantas på TV & den gör den galant. Omstart är ju som windows 95, typ... gäller att leva ett långt liv om man skall få någonsomhelst effitivitet på boxjävel´n ;)

Om INTE uppgrad.2 avhjälper låsningarna så skall jag lägga skiten framför en ångvält & kuvertera den till CD i ett brev :D

/JB
ps. ljuset i tunneln är dock elitserien i HD :)

Postad 04 januari 2007 - 12:13

Unregistereded16d9f8
  • Unregistereded16d9f8
  • Forumräv

• 604 inlägg
  • 0

Efter en del "tjöt" med CD´s support skickar dom en ny box till mig. Hoppas det blir den nya mrf extra luftintag för att jag misstänker värmeutvecklingen som en del av låsningsproblemet!

Åter kommer efter att fått hem den & kört den några dagar såvida den inte låser sig med engång som min gamla...

/JB

<{POST_SNAPBACK}>

Har nu haft den nya boxen (med kylspringor ovanpå) i 3 veckor & den har samma låsningar som den gamla, om möjligt ännuvärre... & det är irriterande värre för enligt murphys lag skall den låsa sig när det är som mest intressantas på TV & den gör den galant. Omstart är ju som windows 95, typ... gäller att leva ett långt liv om man skall få någonsomhelst effitivitet på boxjävel´n ;)

Om INTE uppgrad.2 avhjälper låsningarna så skall jag lägga skiten framför en ångvält & kuvertera den till CD i ett brev :D

/JB

<{POST_SNAPBACK}>

Samma låsningar som den gamla? Jag sitter med den gamla sedan en månad tillbaka och har inte haft en enda låsning. Vissa gånger står den på över natten andra inte. Min box står ju i väldigt fritt med luft omkring. Boxen känns rätt B men den har några poänger som inte många andra boxar har, bl.a. att man kan få ut DD ljud samtidigt som stereoljudet på scart och analoga ljudutgångar. Mycket användbart för mig som använder trådlös överföring av bild, ljud till lilla kökstv:n.

Märkligt att vissa verkar ha sådan otur. Dock tror jag vissa har problem beroende på att dom ställt boxarna inne i en TV-bänk (som den i och för sig borde klara).

Postad 04 januari 2007 - 12:34

Unregisteredf1e67a95
  • Unregisteredf1e67a95
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
Elitserien i HD; Bildformat
Hej, och god fortsättning!
Som ni vet har vi nu börjat sända ELITSERIEN i hockey i High Definition. Första matchen av vårens ca. 20 matcher gick 2/1.

För att få bra bild på hockeyn måste HD-boxen manuellt ställas in i rätt bildformat, som är 1080 Interlaced. Om boxen står i 720 P kommer den innehålla rätt jobbiga störningar.... Det är dock inte fel på utsändningen.

Med kommande mjukvara ska detta gå per automatik, men tills dess måste ändringen göras manuellt som sagt. Ny mjukvara beräknas vara klar inom några veckor.

Har ni några frågor kring detta är det bara höra av sig!

Vänligen,
Canal Digital

Postad 05 januari 2007 - 17:28

Unregistered55c65f14
  • Unregistered55c65f14
  • Forumräv

• 888 inlägg
  • 0

/JB

<{POST_SNAPBACK}>

Har nu haft den nya boxen (med kylspringor ovanpå) i 3 veckor & den har samma låsningar som den gamla, om möjligt ännuvärre... & det är irriterande värre för enligt murphys lag skall den låsa sig när det är som mest intressantas på TV & den gör den galant. Omstart är ju som windows 95, typ... gäller att leva ett långt liv om man skall få någonsomhelst effitivitet på boxjävel´n :rolleyes:

Om INTE uppgrad.2 avhjälper låsningarna så skall jag lägga skiten framför en ångvält & kuvertera den till CD i ett brev :wub:

/JB

<{POST_SNAPBACK}>

Samma låsningar som den gamla? Jag sitter med den gamla sedan en månad tillbaka och har inte haft en enda låsning. Vissa gånger står den på över natten andra inte. Min box står ju i väldigt fritt med luft omkring. Boxen känns rätt B men den har några poänger som inte många andra boxar har, bl.a. att man kan få ut DD ljud samtidigt som stereoljudet på scart och analoga ljudutgångar. Mycket användbart för mig som använder trådlös överföring av bild, ljud till lilla kökstv:n.

Märkligt att vissa verkar ha sådan otur. Dock tror jag vissa har problem beroende på att dom ställt boxarna inne i en TV-bänk (som den i och för sig borde klara).

<{POST_SNAPBACK}>

Grattis till den enda problemfria sagem boxen i landet dåh!

Min första gick också bra utan låsningar några veckor men sedan började lås****t, ca. 1-2 per/kväll. Ibland kommer den igång själv utan att jag behöver bryta strömmen men oftast är det bryt som gäller... Deb nya står på samma plats & är med luftintag men där ligger inte problemet utan som CD själva sa är det ett mjukvaruproblem som som skall vara löst med uppgrad. nr 2, den som lever får se :)

Postad 05 januari 2007 - 21:50

Möckhult City
  • Möckhult City
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Jag har en oneforall kameleon 6 URC-8206. Någon som vet koden till HD-boxen. Har kopierat de flesta knapparna men det är ju lite bök...

EDIT: stavningskontroll...

Redigerat av Möckhult City, 05 januari 2007 - 21:53.

Postad 06 januari 2007 - 09:58

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1 559 inlägg
  • 0

Grattis till den enda problemfria sagem boxen i landet dåh!

Min första gick också bra utan låsningar några veckor men sedan började lås****t, ca. 1-2 per/kväll. Ibland kommer den igång själv utan att jag behöver bryta strömmen men oftast är det bryt som gäller... Deb nya står på samma plats & är med luftintag men där ligger inte problemet utan som CD själva sa är det ett mjukvaruproblem som som skall vara löst med uppgrad. nr 2,  den som lever får se :wub:

<{POST_SNAPBACK}>

Min nya box har fungerat felfritt sedan jag fick den för 2-3 månader sedan, den står öppet, högst upp på en stereobänk. Det är en av de nya, ventilerade boxarna. Boxarna verkar vara olika känsliga för värmeutveckling, något som kan förbättras med ny och effektivare mjukvara (mindre värme). Annars kan ni testa att låta en fläkt blåsa mot boxen, det hjälpte bra på min gamla box under fotbolls-vm.

Redigerat av Tomas L, 06 januari 2007 - 09:59.

Postad 06 januari 2007 - 17:02

Unregistered52fa7d72
  • Unregistered52fa7d72
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Hej!

Funderar på att skaffa denna box.

Men när man läser om alla problem som folk verkar ha med denna, så kan man ju börja fundera...

Är det verkligen så att dom har släppt en box som är helt värdelös, eller beror det hela bara på mjukvaran ?

Skall man vänta ett par månader eller skall man köpa en nu ??

/Everlast

Postad 06 januari 2007 - 20:07

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1 145 inlägg
  • 0

Hej!

Funderar på att skaffa denna box.

Men när man läser om alla problem som folk verkar ha med denna, så kan man ju börja fundera...

Är det verkligen så att dom har släppt en box som är helt värdelös, eller beror det hela bara på mjukvaran ?

Skall man vänta ett par månader eller skall man köpa en nu ??

/Everlast

<{POST_SNAPBACK}>

När boxen väl fungerar så är den mycket bra och den digitala HD-bilden är helt enorm. Löser de hängningsproblemen och får fram utlovad funktionalitet såsom text-tv, EPG etc. så kan den nog bli en bra bruksbox.

/staffan

Redigerat av staffanw, 06 januari 2007 - 20:08.

Postad 07 januari 2007 - 19:23

tachion
  • tachion
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Till att börja med ska nämna att jag inte fått det nya kortet aktiverat än, så jag kör fortfarande på mitt gamla CD kort som ska vara aktivt månaden ut. Finns det någon anledning att tro att det blir någon skillnad utöver att jag kan se 2 HD kanaler till med det nya kortet?

Canal Digitals Mpeg-4 HDTV-box

Fel med HDMI-DVI: Ca: 30-40 smala horisontella linjer över hela TV:n när jag använder HDMI-DVI!!! :D Drop-out på bild var 1-5:e minut på alla kanaler (bilden återkommer oftast efter några sekunder). Bildfrysningar (boxen låser sig och måste startas om).

Fel med RGB-scart: Kanalbyten tar för lång tid. Med lång tid menar jag att inforutan hinner försvinna långt innan bild och ljud kommer. Ofta kommer inte bild och ljud igång alls vid kanalbyte (Då kan man prova att byta kanal igen eller att visa menyn lite snabbt).

Saknas: Det som ska komma i andra uppdateringen före 1:a februari + en hel del annat (se önskemål nedan).

HÅRDVARA:
Parabol: 2 år gammal parabol från CD (oval 60x70 cm)
Mikrovågshuvud/LNB: ALPS Universal LNB, 0,?? dB
Diseq: Nej (tror jag inte iaf.)
Ser HD-kanalen via: satellit
Bild: HDMI ---> DVI, SCART, Komponent
Ljud: S/PDIF till receiver

BOX:
Förtejpade utgångar på baksidan: Nej (Jag fick den förra veckan så det är den nya varianten med riklig ventilation på ovansidan).
Signalstyrka: 190 på SVT HD, 187 på dom flesta SD kanaler jag orkat kolla, 170 som lägst på TV4 Komedi/Guld.

Bildmeny:
HD-utgång: Ja (Vill jag se ett visst program måste jag dock välja ”Nej” här pga. störningar/dålig bild via HDMI -> DVI)
HD-upplösning: 720P i första hand ( 576p gillas inte av min plasma via HDMI -> DVI)
TV-format: 16:9 (LG42Px12)
S-video: ja, men den utgången har jag inte testat alls.

Bildmeny alt. 2:
HD-utgång: Nej
TV-format: 16:9
TV scart: RGB

Ljudmeny:
Dolby AC3: Ja

System-meny:
Serienr: 018000272718
Boot ref: NBST4012.03
Hardw. ref: NHST40CD01.0
Loader ver: LG8NCD02
Mjukv. ver: Vx2.0.1-CD
Update ID: 01.81.01.0C

Önskemål:
1. Bättre hantering av favoriter (ett minimum av 8 knapptryck för att lägga till varje kanal till favoriterna är på tok för mycket jämför med den gamla comboboxen som klarade sig med 2 knapptryck för varje kanal när man befinner sig i favoritlistan).
2. Möjlighet att kunna sortera favoritlistan, eller har jag bara missat hur man gör?
3. Möjlighet att välja RGB-scart även när man väljer ”HD-utgång: Ja”
4. Överlag mer detaljerade inställningar i menyerna. Ex. Separata inställningar för respektive utgång, kanske till och med möjlighet att välja vilken upplösning man föredrar att boxen skickar till TV:n så att den kan optimera om möjligt.
5. Ny fjärrkontroll med siffrorna överst så man inte tar fel i mörkret. :D

… det är bara det jag har upptäckt hittills så listan blir säkert längre.

Redigerat av tachion, 07 januari 2007 - 19:32.

Postad 07 januari 2007 - 19:44

tachion
  • tachion
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Jag kanske skulle tillägga att det som i första hand är fullständigt oacceptabelt är dom horisontella linjerna jag får när jag kör med HDMI->DVI till plasman (en LG42px12). För min del var det hela poängen med köpet att jag skulle få en digital signal hela vägen och slippa ifrån eftersläpningar ifrån A/D-omvandlarna i plasman. På sätt och vis verkar min teori stämma… Jag kan inte se några eftersläpningar alls när jag kör HDMI->DVI. :D Och jag tror inte bara det beror på att man förvillas av dom horisontella linjerna jag fick istället. :D :D

Hur som helst… Jag såg att några andra innan mig har motsvarande problem med horisontella linjer på LG plasmor… Är det någon som hittat en lösning på det? Eller är det bara att vänta till uppdateringen och se hur mycket den hjälper?

Postad 07 januari 2007 - 22:01

ErikLtz
  • ErikLtz
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

...
Fel med HDMI-DVI: Ca: 30-40 smala horisontella linjer över hela TV:n när jag använder HDMI-DVI!!!  :D Drop-out på bild var 1-5:e minut på alla kanaler (bilden återkommer oftast efter några sekunder). Bildfrysningar (boxen låser sig och måste startas om).
...

Hej tachion, bra beskrivning och det är samma fel jag får på LG RZ-50PY10, dock inte en billig 32" LCD via HDMI-HDMI. Svårt att veta om det är boxen som ger problem vid HDMI-DVI eller om det är LG-skärmens tolkning av boxens HDCP-protokoll som buggar.

Vore intressant om fler har problem med HDMI-DVI och inte bara på LG-skärmar? Eller om någon med en nyare LG-skärm slipper linjerna?

(jag kör via komponent tills februari :D )

/ErikLtz

Postad 07 januari 2007 - 22:42

Unregistered4dac292f
  • Unregistered4dac292f
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Jag har varit i kontakt med LG angånende linjerna som vi alla upplever, jag har en 42 py10x.
Måste tyvärr säga att jag inte blir speciellt imponerad av deras sätt att ta kunder.

Jag beskrev problemet för killen på supporten.
Jag talade även om att jag bytt ut boxen 1 gång, och att samma problem kvarstod.
Han lät fortfarande mest säker på att de var boxen som var problemet.
När jag sedan berättade att jag via detta forum varit i kontakt med andra likasinnade som har samma problem som jag så blev han konstigt nog upprörd och talade om att dom var väldigt trötta på folk som sitter på forum och snackar i hop sig som han beskrev de.

Jag sa då till honom att han själv kanske skulle titta in på forumet och läsa lite om vilka problem folk kan ha med deras produkter.
Med skratt i tonen förklarade han att dom minsann inte kan sitta och surfa runt på nåt forum när dom jobbar.

Droppen kom ändå efter en stunds diskuterande när han rakt ut sa att han och dom andra på LG inte bryr sig ett dugg om vad som diskuteras på såna här forum.

Vid de tillfället hade jag själv börjat tröttna rätt ordentligt på honom också, så jag frågade om de som han ville säga till alla som sitter här och delar med sig av sina erfarenheter om LG-apparater som man betalt mkt pengar för (själv har jag betalt 33.000:- och de e inte småpengar för mig), var att dom inte bryr sig helt enkelt, så fick jag till svar att jag kunde ringa senare och prata med nån som var bättre på de tekniska...
Jag vet inte riktigt vad han hade på supporten att göra om de e så att de finns andra (ej på plats just då) som är bättre på de tekniska än han.

De var länge sen jag blev så dåligt bemött när man endast ställer konkreta frågor om DERAS produkter man köpt.

Postad 08 januari 2007 - 01:44

tachion
  • tachion
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

...
Fel med HDMI-DVI: Ca: 30-40 smala horisontella linjer över hela TV:n när jag använder HDMI-DVI!!!  :D Drop-out på bild var 1-5:e minut på alla kanaler (bilden återkommer oftast efter några sekunder). Bildfrysningar (boxen låser sig och måste startas om).
...

Hej tachion, bra beskrivning och det är samma fel jag får på LG RZ-50PY10, dock inte en billig 32" LCD via HDMI-HDMI. Svårt att veta om det är boxen som ger problem vid HDMI-DVI eller om det är LG-skärmens tolkning av boxens HDCP-protokoll som buggar.

Vore intressant om fler har problem med HDMI-DVI och inte bara på LG-skärmar? Eller om någon med en nyare LG-skärm slipper linjerna?

(jag kör via komponent tills februari :D )

/ErikLtz

<{POST_SNAPBACK}>

För att beskriva det ännu lite noggrannare så ser dom tunna horisontella linjerna för min del ut som att tunna remsor av bilden skjuts ut 1-2 cm åt vänster för att sedan skjutas tillbaka igen. Hur snabbt dom skjuts fram och tillbaka varierar. Så jag tror inte linjerna bara är någon allmän störning. Det komiska i det hela är att jag köpte en 2 meters Eagle HDMI-DVI kabel för 750 kr för att vara säker på att jag inte fick några störningar från virrvarret av sladdar inne i TV-bänken. :D

Är det någon som inte har en LG plasma som har fått HDMI-DVI att fungera? Det vore ju lite intressant att veta ifall det faktiskt fungerar med en sån kabel för någon. Jag läste något inlägg tidigare i tråden att CD:s kundtjänst hade sagt att dom horisontella linjerna skulle försvinna i och med uppdateringen < 1 februari, men efter att ha läst alla 27 sidorna har man fått en liten känsla av att dom kanske inte alltid har tort på fötterna. Är det fler som har hört samma sak?

Jag får nöja mig med RGB-scart tills februari, komponent är upptagen av DVD-spelaren. Det ska förresten bli intressant att se om boxen kan få godkänt här hemma efter uppdateringen... Min sambos första kommentar efter att jag kopplat in boxen och hon fått prova fjärrkontrollen var: "Nämen... den här är ju mycket sämre än den vi hade innan... måste vi ha kvar den här?

Ungefär samtidigt frös bilden och jag tog tillfället i akt att visa hur stor skillnad det var i detaljerna mellan DVI och scart (pal - antar jag). Det är verkligen rätt stor skillnad även på SD kanalerna, så jag fick in en halv poäng där tror jag. :D Sen satte hon genast en trepoängare med att påpeka att boxen kanske inte borde låsa sig så man får dra ut sladden. :lol:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.