Nya AGP-kort (HD 2600XT, 2600 Pro, 2400 Pro)
855 svar till detta ämne
Postad 03 February 2008 - 08:18
Templo
-
Templo
-
Lärjunge
-
-
273 inlägg
Det där låter lite jobbigt. Jag anser att det är bättre att använda sig av ATI:s hotfix för 8.1, som löser problemet.
http://support.ati.c...uestionID=31625
Nej den löser inte problemen. "zero display service error" eller nått stod det. Sedan verkar det som att 8.1 bara skall vara till PCI-e. Jag ska testa Trasans tips för att se om det funkar.
Eller försök med det som jag skrev om i början av den här sidan. Funkar kanon med 7.12! Kanske också med 8.1?
Postad 03 February 2008 - 09:48
Fecuty
-
Fecuty
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
För mig funkar dom senaste drivrutinerna på Sapphire's hemsida... som kom ut 24th Jan Länk: http://www.sapphiret...erfiles/419.zip bara förHD 2600Pro/2600XT (AGP Only!) Windows xp
Postad 03 February 2008 - 12:31
Trasan
-
Trasan
-
Veteran
-
-
2068 inlägg
Det där låter lite jobbigt. Jag anser att det är bättre att använda sig av ATI:s hotfix för 8.1, som löser problemet.
http://support.ati.c...uestionID=31625
Nej den löser inte problemen. "zero display service error" eller nått stod det. Sedan verkar det som att 8.1 bara skall vara till PCI-e. Jag ska testa Trasans tips för att se om det funkar.
Vill bara påpeka om drivrutinen inte känns av som en godkänd drivare av windows kommer det nog inte att fungera med mitt tips. Mitt tips var om du får "notify" fönstren etc. som du hade postat om tidigare.
Redigerat av Trasan, 03 February 2008 - 12:31.
Postad 06 February 2008 - 18:12
olleman
-
olleman
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Tänkte addera lite information till den här tråden efter att ha meckat med ett Radeon 2400 PCI-e under senaste dygnet.
Igår körde jag med senaste PowerDVD 7.3 samt senaste Catalyst från ATI's hemsida. Installerade i samma veva Dvbviewer och ZoomPlayer.
Med denna konfiguration fick jag ingen hårdvaruavkodning på något förutom på SVT HD live via DVBViewer. Inga andra kanaler fungerade - inte heller inspelade .ts filer i PowerDVD.
Samma sak med ZoomPlayer.
Idag installerade jag PowerDVD 7.3 2911 som det skrivits en del om i tråden och nu händer det grejjer.
En .ts filer från tex SILVER HD (1080i 15mbit/s) ligger nu och pendlar mellan 0-10% på CPU. Detta är en fil som jag aldrig kunna spela hackfritt på min P4 3.6 ghz tidigare.
Nu fungerar också Discovery HD, Nat Geo HD, Voom HD men INTE SVT HD. TV4 HD, History chnl HD eller Silver HD. De senare resulterar i svart bild och att datorn hänger sig.
Får ju bara instämma med alla både i den här tråden och på avsforum att det är tämligen sanslöst att ATI kan släppa något som är såpass instabilt och inte alls färdigt. De H.264 strömmar som sänds via Live TV måste ju bara följa de standarder som finns - de ska ju trots allt fungera med de boxar som finns på Marknaden.
Ska testa lite andra Drivisar nu men jag tror att det lär dröjja innan de här korten fungerar smärtfrit med HW acceleration....lutar mer och mer åt att lägga en tusing till på en Core2Duo och lösa det på det gamla vanliga (stabila) sättet...
,Olle
Postad 07 February 2008 - 10:17
olleman
-
olleman
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Svarar mig själkv då jag testat ytterligare med olika drivisar och olika PowerDVD versioner igår. Observera att jag endast är ute efter att få MAX hårdvaruavlastning på H.264 strömmar. MKV filer av diverse slag klarar processorn själv med CoreAVC. Nedanstående konfiguration fungerar tillsynes riktigt stabilt: Senaste drivaren härifrån: http://www.tcmagazin...mp;showfile=375ALLA Reg Hacks som finns länkade till i första posten på AVS Forum och deras samlingssida för x2x00 serien. PowerDVD - uppdaterad med senaste patchen direkt från CYberlinks hemsida. Senaste DVBViever (funkar även fint med 3.9.1). Nu fungerar samtliga HD kanaler som finns på CD, processorn ligger på ca 20-30% på en 1080i kanal. Kör man samma inspelade fil i PowerDVD eller ZPLayer ligger prollen på 0-10% - rätt OK på en gamal p4 [email protected] :=) Ska tilläggas att detta är med Overlay. Får det inte alls stabilt med EVR eller WMR9. En liten notering när det gäller åtminstone mitt X2400 kort är att deinterlacefunktionen kanske inte är den bästa jag sett - tom en bra bit därifrån. Enligt poster på AVSForum ska x2600 fungera bättre. På sikt verkar det ändå som om en rejäl processor alltid är att föredra om man vill ha ut bästa möjliga bild - då får man ju dessutom möjligheten att postprocessa strömmen med tex ffdshow som inte fungerar idag. (Aktiverar man ffdshow som postprocessor så stängs HA av). För er som frågat om era AMP XP 2500+ etc så är jag helt övertygad om att detta måste fungera för er också, det ni behöver göra är det lilla knepet med att byta ut SSE DLL filen till SSE2 dll filen (finns beskrivet i början på den här tråden). Hoppas att mina erfarenheter kan vara till någon nytta för någon i den totala djungeln när det gäller det här kortet! Mvh Olle
Postad 07 February 2008 - 19:54
Filllle
-
Filllle
-
Rookie
-
7 inlägg
Hej!
Jag har en shuttleburk (med en P4 på 2,4GHz, 512MB minne, ett Radeon 9600 Pro AGP grafikkort och 200w nätagg) som jag använder som HTPC (dvd och divx) till en gammal 28tummare. Det jag är sugen på nu är att skaffa en HD-projektor (Optoma hd65) och köra dvd-film, divx OCH x.264 (.mkv -filer) från min gamla shuttleburk till projjan.
Kan detta bli schyst på cirka 80 till 100 tum? Vad bör jag göra? Vilket gränssnitt är isf vettigast att använda mellan datorn och projektorn, DVI->HDMI, Komponent (med HD-stöd 720p) eller VGA?
Som jag fattat det så skulle ett Sapphire Radeon HD 2400 Pro AGP kort och ett kraftigare nätagg (från 200w till 300w) fungera hyfsat. MEN det verkar som att det bara är PCI-E modellerna av radeon hd 2x00 serien som funkar med hårdvaruacc för x.264 (H.264 för den delen också). Enligt spec så borde det funka med AGP också men i forumet verkar ingen fått det att funka.
Någon som fått hwacc för x.264 eller h.264 att fungera med ett AGP-kort?
Vad sägs om ett ASUS Geforce 7600 gs (AGP)? Inte lika vasst men kanske att drivrutinerna funkar bättre..?
//Fille
Postad 08 February 2008 - 13:52
beachboy72
-
beachboy72
-
Användare
-
-
202 inlägg
Hej!
Jag har en shuttleburk (med en P4 på 2,4GHz, 512MB minne, ett Radeon 9600 Pro AGP grafikkort och 200w nätagg) som jag använder som HTPC (dvd och divx) till en gammal 28tummare. Det jag är sugen på nu är att skaffa en HD-projektor (Optoma hd65) och köra dvd-film, divx OCH x.264 (.mkv -filer) från min gamla shuttleburk till projjan.
Kan detta bli schyst på cirka 80 till 100 tum? Vad bör jag göra? Vilket gränssnitt är isf vettigast att använda mellan datorn och projektorn, DVI->HDMI, Komponent (med HD-stöd 720p) eller VGA?
Som jag fattat det så skulle ett Sapphire Radeon HD 2400 Pro AGP kort och ett kraftigare nätagg (från 200w till 300w) fungera hyfsat. MEN det verkar som att det bara är PCI-E modellerna av radeon hd 2x00 serien som funkar med hårdvaruacc för x.264 (H.264 för den delen också). Enligt spec så borde det funka med AGP också men i forumet verkar ingen fått det att funka.
Vad sägs om ett ASUS Geforce 7600 gs (AGP)? Inte lika vasst men kanske att drivrutinerna funkar bättre..?
//Fille
har ett Hg2600 agp och det funkar då fint...VC1 och H264, problemet är 1080p MKV filer..men det har inte med AGP att göra...utan splitter osv...och jag ANTAR att en lösning på det problemet borde komma snart..typ för 3 månader sen...  Ska du köpa projektor rekomenderar jag ändå minimum, att åtminstone köpa en "långsm" core2duo och ett hd2400 kort och t.o.m 1 gb minne, och kan t.o.m kanske fungera med ditt nuvarande nätagg för att se film...watt och watt skiljer ju. Det blir en liten kostnad motför projen. MEN ska du köpa en HD-ready proj så kan ett snabbt HG2600 kort räcka ev mer minne...byt inte nätagg föränn du ser det kroknar...så stor skillnad är det nog inte...kanske 50w som mest? 720p borde du kunna se även MKV på den datorn tror jag...går lite trögt men borde gå...å resten 720p med DXVA är ju lungt.. Men prova nu? vad klarar din dator av? du kanske klarar det du vill se? Fördelen med Nvidia är om du ska ha 15m kabel till projen så är ATI lite klena med att ge bild..
Redigerat av beachboy72, 08 February 2008 - 13:54.
Postad 08 February 2008 - 16:37
Filllle
-
Filllle
-
Rookie
-
7 inlägg
Hej!
//Fille har ett Hg2600 agp och det funkar då fint...VC1 och H264, problemet är 1080p MKV filer..men det har inte med AGP att göra...utan splitter osv...och jag ANTAR att en lösning på det problemet borde komma snart..typ för 3 månader sen... 
Ska du köpa projektor rekomenderar jag ändå minimum, att åtminstone köpa en "långsm" core2duo och ett hd2400 kort och t.o.m 1 gb minne, och kan t.o.m kanske fungera med ditt nuvarande nätagg för att se film...watt och watt skiljer ju. Det blir en liten kostnad motför projen.
MEN ska du köpa en HD-ready proj så kan ett snabbt HG2600 kort räcka ev mer minne...byt inte nätagg föränn du ser det kroknar...så stor skillnad är det nog inte...kanske 50w som mest? 720p borde du kunna se även MKV på den datorn tror jag...går lite trögt men borde gå...å resten 720p med DXVA är ju lungt..
Men prova nu? vad klarar din dator av? du kanske klarar det du vill se?
Fördelen med Nvidia är om du ska ha 15m kabel till projen så är ATI lite klena med att ge bild..
Tack för info!  Vilket HD2600 agp kort har du?? sapphire? powercolor? Samt vad kör du med för operativsystem?
Postad 08 February 2008 - 19:45
beachboy72
-
beachboy72
-
Användare
-
-
202 inlägg
Tack för info! 
Vilket HD2600 agp kort har du?? sapphire? powercolor?
Samt vad kör du med för operativsystem?
Enda jag hittat som är fläktlöst...och 2600... MSI RX2600 pro https://www.prisjakt...kt.php?p=220079var problem att få igång drivisarna men det står väl tidigare här i tråden hur man ändrar i .ini filer..om det inte kanske nu funkar med nyare catalyst? Kolla mina tidigare inlägg så står det ganksa mycket om det...problemet är höjden om du ska köra htpc...jag har böjt ner kylflensarna....så jag fick in det kortet i ett Dign HV5
Postad 09 February 2008 - 19:17
ooskar
-
ooskar
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Svarar mig själkv då jag testat ytterligare med olika drivisar och olika PowerDVD versioner igår.
Observera att jag endast är ute efter att få MAX hårdvaruavlastning på H.264 strömmar. MKV filer av diverse slag klarar processorn själv med CoreAVC.
Nedanstående konfiguration fungerar tillsynes riktigt stabilt:
Senaste drivaren härifrån: http://www.tcmagazin...mp;showfile=375
ALLA Reg Hacks som finns länkade till i första posten på AVS Forum och deras samlingssida för x2x00 serien.
PowerDVD - uppdaterad med senaste patchen direkt från CYberlinks hemsida.
Senaste DVBViever (funkar även fint med 3.9.1).
Nu fungerar samtliga HD kanaler som finns på CD, processorn ligger på ca 20-30% på en 1080i kanal. Kör man samma inspelade fil i PowerDVD eller ZPLayer ligger prollen på 0-10% - rätt OK på en gamal p4 [email protected] :=) Ska tilläggas att detta är med Overlay. Får det inte alls stabilt med EVR eller WMR9.
En liten notering när det gäller åtminstone mitt X2400 kort är att deinterlacefunktionen kanske inte är den bästa jag sett - tom en bra bit därifrån. Enligt poster på AVSForum ska x2600 fungera bättre. På sikt verkar det ändå som om en rejäl processor alltid är att föredra om man vill ha ut bästa möjliga bild - då får man ju dessutom möjligheten att postprocessa strömmen med tex ffdshow som inte fungerar idag. (Aktiverar man ffdshow som postprocessor så stängs HA av).
För er som frågat om era AMP XP 2500+ etc så är jag helt övertygad om att detta måste fungera för er också, det ni behöver göra är det lilla knepet med att byta ut SSE DLL filen till SSE2 dll filen (finns beskrivet i början på den här tråden).
Hoppas att mina erfarenheter kan vara till någon nytta för någon i den totala djungeln när det gäller det här kortet!
Mvh
Olle
Länken du posta fungerar inte. Jag vet att du skrev att du bara var intresserad av att avkoda h264strömmar från kabel/satelit, men har ändå provat om du kan få .mkv filer att acceleraras med hårdvarustöd? Jag har köpt in ett 2600xt agp för några dagar sen och har inte hunnit testa det särskillt utförligt. 1080p mpeg2 .ts funkade direkt med powerdvd och mpc. 720p x264 i mkv ville däremot inte accelereras trots att jag taggade om flaggan med idc changer. Jag hade en hel del problem att få några drivrutiner installerade, troligen pågrund av att gamla nvidiadrivrutiner för grafik/moderkort/gart låg och spökade. Det var omöjligt att installera vare sig Catalyst 8.1/7.12/6.*/4.*, men Omega 7.12 fungerade däremot direkt. Troligen skulle det gå att få in Catalyst om jag formaterade och installerade om Windows. Jag har testat att göra några av de registermodifikationer som står listade på avsforum men det har inte hjälpt. Dock så har jag inte kunnat ändra på alla värden eftersom alla nycklar inte gick att hitta. Frågan är om det alls finns någon säker metod för att få igång x264 .mkv med dxva? Vad jag har läst på avsforum så beror problemen på att att .mkv filerna är fel encodade eller att det är fel på Cyberlinks decodern. Finns det någon här på forumet som har fått igång stabil hårdvaruaccelerering av x264 .mkv på 2*00 på agp? Det vore isåfall kul att veta hur ni gick till väga och vilka drivrutiner och hårdvara ni har. Själv sitter jag på följande: AMD XP 2600+ Abit Nforce2 His Radeon 2600xt 512mb agp WinXP Pro Corp Sp2 Build 070227-2254 Omega 3.8.442 Powerdvd Ultra Deluxe 7.3.3319 mpc kmplayer
Postad 11 February 2008 - 12:29
Unregistered03bafabb
-
Unregistered03bafabb
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
Hej!
//Fille
optoma 65 har väl som hd70 720 som nativ och sådant material klarar du av att koda med mjukvara, har matat min hd 70 med div hd filmer och även klarat detta med gamalt 9600 kort.
Postad 11 February 2008 - 12:37
Unregistered08d0aea2
-
Unregistered08d0aea2
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Nyare catalyst stödjer väl inte AGP... iallafall så var det problemet för 2 månader sedan då jag ominstallerade min dator. Jag var tvungen att installera Omegadriver den nyaste eller gå tillbaks ett antal steg i catalyst för att spel och annat skulle fungera.
Postad 11 February 2008 - 13:56
olleman
-
olleman
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Svarar mig själkv då jag testat ytterligare med olika drivisar och olika PowerDVD versioner igår.
Observera att jag endast är ute efter att få MAX hårdvaruavlastning på H.264 strömmar. MKV filer av diverse slag klarar processorn själv med CoreAVC.
ALLA Reg Hacks som finns länkade till i första posten på AVS Forum och deras samlingssida för x2x00 serien.
Nu fungerar samtliga HD kanaler som finns på CD, processorn ligger på ca 20-30% på en 1080i kanal. Kör man samma inspelade fil i PowerDVD eller ZPLayer ligger prollen på 0-10% - rätt OK på en gamal p4 [email protected] :=) Ska tilläggas att detta är med Overlay. Får det inte alls stabilt med EVR eller WMR9.
En liten notering när det gäller åtminstone mitt X2400 kort är att deinterlacefunktionen kanske inte är den bästa jag sett - tom en bra bit därifrån. Enligt poster på AVSForum ska x2600 fungera bättre. På sikt verkar det ändå som om en rejäl processor alltid är att föredra om man vill ha ut bästa möjliga bild - då får man ju dessutom möjligheten att postprocessa strömmen med tex ffdshow som inte fungerar idag. (Aktiverar man ffdshow som postprocessor så stängs HA av).
För er som frågat om era AMP XP 2500+ etc så är jag helt övertygad om att detta måste fungera för er också, det ni behöver göra är det lilla knepet med att byta ut SSE DLL filen till SSE2 dll filen (finns beskrivet i början på den här tråden).
Hoppas att mina erfarenheter kan vara till någon nytta för någon i den totala djungeln när det gäller det här kortet!
Mvh
Olle
Länken du posta fungerar inte.
Jag vet att du skrev att du bara var intresserad av att avkoda h264strömmar från kabel/satelit, men har ändå provat om du kan få .mkv filer att acceleraras med hårdvarustöd?
Jag har köpt in ett 2600xt agp för några dagar sen och har inte hunnit testa det särskillt utförligt. 1080p mpeg2 .ts funkade direkt med powerdvd och mpc. 720p x264 i mkv ville däremot inte accelereras trots att jag taggade om flaggan med idc changer.
Jag hade en hel del problem att få några drivrutiner installerade, troligen pågrund av att gamla nvidiadrivrutiner för grafik/moderkort/gart låg och spökade. Det var omöjligt att installera vare sig Catalyst 8.1/7.12/6.*/4.*, men Omega 7.12 fungerade däremot direkt. Troligen skulle det gå att få in Catalyst om jag formaterade och installerade om Windows.
Jag har testat att göra några av de registermodifikationer som står listade på avsforum men det har inte hjälpt. Dock så har jag inte kunnat ändra på alla värden eftersom alla nycklar inte gick att hitta.
Frågan är om det alls finns någon säker metod för att få igång x264 .mkv med dxva? Vad jag har läst på avsforum så beror problemen på att att .mkv filerna är fel encodade eller att det är fel på Cyberlinks decodern.
Finns det någon här på forumet som har fått igång stabil hårdvaruaccelerering av x264 .mkv på 2*00 på agp? Det vore isåfall kul att veta hur ni gick till väga och vilka drivrutiner och hårdvara ni har.
Själv sitter jag på följande: AMD XP 2600+ Abit Nforce2 His Radeon 2600xt 512mb agp
WinXP Pro Corp Sp2 Build 070227-2254 Omega 3.8.442 Powerdvd Ultra Deluxe 7.3.3319 mpc kmplayer
Hej! Har testat 720p filer och det fungerar men avkodningen fungerar olika bra för olika filer. Man ser en del fel i bilden osv för vissa filer. 1080p har jag inte gjort något försök på med tanke på att alla verkar säga att det fungerar dåligt beroende på hur dom är kodade. Drivarna jag använder hittas här, men som någon sa - dessa har väl inte AGP stöd?: http://www.tcmagazin...p...&showcat=13Angående reghacken på avsforum så finns det en fil som kör in alla reghacken på en gång - denna finns listad i första sidan om dessa kort på avsforum. ,Olle
Postad 11 February 2008 - 21:19
ooskar
-
ooskar
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Mvh
Olle
Länken du posta fungerar inte.
Jag vet att du skrev att du bara var intresserad av att avkoda h264strömmar från kabel/satelit, men har ändå provat om du kan få .mkv filer att acceleraras med hårdvarustöd?
Jag har köpt in ett 2600xt agp för några dagar sen och har inte hunnit testa det särskillt utförligt. 1080p mpeg2 .ts funkade direkt med powerdvd och mpc. 720p x264 i mkv ville däremot inte accelereras trots att jag taggade om flaggan med idc changer.
Jag hade en hel del problem att få några drivrutiner installerade, troligen pågrund av att gamla nvidiadrivrutiner för grafik/moderkort/gart låg och spökade. Det var omöjligt att installera vare sig Catalyst 8.1/7.12/6.*/4.*, men Omega 7.12 fungerade däremot direkt. Troligen skulle det gå att få in Catalyst om jag formaterade och installerade om Windows.
Jag har testat att göra några av de registermodifikationer som står listade på avsforum men det har inte hjälpt. Dock så har jag inte kunnat ändra på alla värden eftersom alla nycklar inte gick att hitta.
Frågan är om det alls finns någon säker metod för att få igång x264 .mkv med dxva? Vad jag har läst på avsforum så beror problemen på att att .mkv filerna är fel encodade eller att det är fel på Cyberlinks decodern.
Finns det någon här på forumet som har fått igång stabil hårdvaruaccelerering av x264 .mkv på 2*00 på agp? Det vore isåfall kul att veta hur ni gick till väga och vilka drivrutiner och hårdvara ni har.
Själv sitter jag på följande: AMD XP 2600+ Abit Nforce2 His Radeon 2600xt 512mb agp
WinXP Pro Corp Sp2 Build 070227-2254 Omega 3.8.442 Powerdvd Ultra Deluxe 7.3.3319 mpc kmplayer
Hej!
Har testat 720p filer och det fungerar men avkodningen fungerar olika bra för olika filer. Man ser en del fel i bilden osv för vissa filer. 1080p har jag inte gjort något försök på med tanke på att alla verkar säga att det fungerar dåligt beroende på hur dom är kodade.
Drivarna jag använder hittas här, men som någon sa - dessa har väl inte AGP stöd?:
http://www.tcmagazin...p...&showcat=13
Angående reghacken på avsforum så finns det en fil som kör in alla reghacken på en gång - denna finns listad i första sidan om dessa kort på avsforum.
,Olle
Nej Catalyst 8* har inget agp stöd alls, 7* varianten har stöd men bara för vissa modeller. Själv kör jag som sagt 7.12 fast moddad av Omega. Men jag får kolla nogrannare om det nu finns en fil som kör in alla reghacksen. Den missade jag uppenbarligen  . Jag återkommer senare med resultat.
Postad 13 February 2008 - 01:32
ooskar
-
ooskar
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Har nu fått igång avkodning av .mkv med hjälp av reghacks, omdöpning av en fil i Powerdvd och IDC changer. Men får fortfarande fpsproblem på vissa filer trots att CPU ligger under 20%. Även färgerna ser lite tråkiga ut.
Postad 20 February 2008 - 10:14
Callekl
-
Callekl
-
Användare
-
-
221 inlägg
Nu har jag äntligen fått snurr på hårdvaruavkodning på mitt HD2400 PCI-E (tror jag??).
Jag kör med Media Player Classic Home Cinema, PowerDVD är installerat och codecen är vald som prefered i inställningarna i MPC. Tidigare hade jag problem med 20fps, svart bild osv.
Men nu kan jag spela upp alla filmklipp jag hade problem med förut direkt utan problem. Ungefär 30% CPU-usage på en 1080P x264. Kan aldrig tänka mig att min CPU orkar koda av 1080p med bara 30% usage, därför förutsätter jag att grafikkortet kodar av filmen korrekt??
Konfig:
AOpen XC Cube barebone m integrerat ljud (optiskt pass-through till stärkaren).
AMD Athlon64 X2 3800+
2GB RAM.
Asus HD2400 (passivt kylt). Senaste Catalyst v-sync always ON.
XP SP2.
PowerDVD och AC3filter.
Valt PowerDVD codec och AC3filter som prefered i Média Player Classic Home Cinema. Output är EVR Custom Pres, perfekt bild utan tearing.
Bildvisare LG 42PC1R 1024x768 över DVI->HDMI 60hz.
Postad 20 February 2008 - 20:45
ooskar
-
ooskar
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Jag vet inte hur pass kraftig din cpu egentligen är, men med den prestandan så borde du ha fått igång hårdvaruavkodning  . Men hur gick du tillväga för att bli av med svartskärmsbuggen?
Vilka drivrutiner kör du med?
Postad 20 February 2008 - 22:00
Unregistered51225ab5
-
Unregistered51225ab5
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Jag har också full hårdvaruavkodning, dock bara i 720p med hd2600xt agp. Annars får jag svartskärmsbuggen.
Däremot har jag problem med att få över Media Player Classic på TV:n. Kör jag VMR9/EVR så blir det video levels på färgerna. Jag vill ha PC levels och måste alltså köra på default (overlay?), men då blir bilden svart när man drar över till TV:n. Detta inträffar endast med cyberlinks dekoder, det fungerar bra med AVC till exempel. Någon som har haft liknande problem och har en lösning?
Helst vill jag ju använda VMR9, så kan man på något sätt få ut PC levels?
Redigerat av Unregistered51225ab5, 20 February 2008 - 22:00.
Postad 20 February 2008 - 22:18
ooskar
-
ooskar
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Varför vill du ha ut PC levels? I MPC så lär det väl räcka med vanliga videolevels eftersom filmerna ändå aldrig utnyttjar de där extra stegen.
Men har du ställt in tvn som huvuddisplay och skärmen som sekundär? Det brukar lösa sådana typer av problem.
Postad 21 February 2008 - 06:56
Unregistered51225ab5
-
Unregistered51225ab5
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Varför vill du ha ut PC levels? I MPC så lär det väl räcka med vanliga videolevels eftersom filmerna ändå aldrig utnyttjar de där extra stegen.
Det har du rätt i, men som jag ställt in tv:n nu (efter PC levels) så är det svarta inte riktigt svart och det vita interiktigt vitt. Det går ju såklart att ställa in TV:n så den anpassas efter video levels, men då blir allt annat helt åt **** (ej filmrelaterade saker som surfning) Men har du ställt in tvn som huvuddisplay och skärmen som sekundär? Det brukar lösa sådana typer av problem.
Ja jo, visst löser det problemet. Men så vill jag inte behöva göra varenda gång jag ska se på film. Det funkar inget vidare att inte ha den skärm man jobbar med som primär (19" TFT i detta fall)
Redigerat av Unregistered51225ab5, 21 February 2008 - 07:19.
Postad 21 February 2008 - 16:57
Callekl
-
Callekl
-
Användare
-
-
221 inlägg
Bifogar en liten bild, iom att CoreAVC inte används så borde det innebära att det är PowerDVDs codec som används och även UVD-chippet?
Detta är 1080p och det flyter inte speciellt bra på min Athlon64 X2 3800+ annars...
Postad 21 February 2008 - 22:49
AAKEE
-
AAKEE
-
Veteran
-
-
1757 inlägg
Hej !
ÄR det nån som ids/kan summera lite av denna tråd? Har försökt få ihop nåt sammanhang, men de tär svårt.
Vilket kort bör man skaffa i denna serie till sin HTPC? (jag kommer köra PCIe, men det kanske kan täcka både AGP/PCIe?).
ÄR ett 2600 ett bättre val än ett 2400? ...antar att mängden minne på kortet(256/512) inte har så stor betydelse för uppspelning av hdformaten ?
Är det nån tillverkare/modell som rekommenderas ?
Postad 22 February 2008 - 01:10
ooskar
-
ooskar
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Varför vill du ha ut PC levels? I MPC så lär det väl räcka med vanliga videolevels eftersom filmerna ändå aldrig utnyttjar de där extra stegen. Det har du rätt i, men som jag ställt in tv:n nu (efter PC levels) så är det svarta inte riktigt svart och det vita interiktigt vitt. Det går ju såklart att ställa in TV:n så den anpassas efter video levels, men då blir allt annat helt åt **** (ej filmrelaterade saker som surfning)
Men har du ställt in tvn som huvuddisplay och skärmen som sekundär? Det brukar lösa sådana typer av problem. Ja jo, visst löser det problemet. Men så vill jag inte behöva göra varenda gång jag ska se på film. Det funkar inget vidare att inte ha den skärm man jobbar med som primär (19" TFT i detta fall)
Hm tror inte jag kan konfigurera någontnig sådant på min tv, fast har iofs inte letat efter det häller. Men egentligen så borde det ju inte vara något problem såvida tvn inte gör någon "omskalning" av färgnivåerna. Men det ska den egentligen inte behöva göra eftersom färgerna är exakt lika dana bara det att pc-läget har några nivåer till. Verkar knepigt det där, men du kan ju prova någon annan mediaspelare och se om du hittar någon annan med möjlighet att ställa in. Kmplayer kanske? Men vad gäller dual-display så har jag aldrig haft något problem med att använda tft-skärmen som sekundär förutom vid spel. Surfning och vanliga program har fungerat precis lika dant. Men overlay-rendering ska bara funka på huvuddisplayen har jag för mig. Alltså borde CoreAVC köras på en annan renderare. Callekt: Gå in på play -> filters så kan du se vilka komponenter som används. AAKEE: Om du vill ha ett grafikkort med möjlighet till hårdvaruavkodning av 720p så är ett 2600 det bästa alternativet, 2400 har sämre deinterlacing. I nuläget verkar det omöjligt att få igång avkodning av 1080p (.mkv), åtminstone med agp-varianterna. 1080i verkar däremot fungera bra. Ska du bygga en ny htpc från grunden så är det bättre att sattsa på en processor av bättre modell så kommer du inte ha några problem med något överhuvudtaget.
Postad 22 February 2008 - 03:01
ippo
-
ippo
-
Beroende
-
-
1267 inlägg
Ska du bygga en ny htpc från grunden så är det bättre att sattsa på en processor av bättre modell så kommer du inte ha några problem med något överhuvudtaget.
Hur specificear du 'en processor av bättre modell'?? Vad krävs för att koda av en mkv@1080P utan hårdvaru avkodning mha gfx?
Postad 22 February 2008 - 04:16
Aggro
-
Aggro
-
Amatör
-
-
68 inlägg
2ghz på två kärnor, med bra mjukvara så fungerar nog 90% av materialet.
Postad 23 February 2008 - 00:00
AAKEE
-
AAKEE
-
Veteran
-
-
1757 inlägg
Jo, det blir nog i klass med ASUS P5E V, och Core2Dou 3Ghz, och PCIe. Är det lättare att få igång 1080P med PCIe än AGP ? (tolkade nästan svaret som det). 2600...vilket som av dessa eller ?
Postad 23 February 2008 - 02:12
ooskar
-
ooskar
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Med en c2d på 3ghz så är det ingen mening att köra med hårdvaruavkodning. Den är tillräckligt snabb för att du ska kunna köra utan, så du kan välja vilket grafikkort som hälst
Redigerat av ooskar, 23 February 2008 - 02:13.
Postad 23 February 2008 - 22:11
beachboy72
-
beachboy72
-
Användare
-
-
202 inlägg
Jo, det blir nog i klass med ASUS P5E V, och Core2Dou 3Ghz, och PCIe.
Är det lättare att få igång 1080P med PCIe än AGP ? (tolkade nästan svaret som det).
2600...vilket som av dessa eller ?
kör en 2,2gh och ett X1950XTX och det har halv avkodning (numer är väl halv avkodning minst iaf, men använder ju inte avkodning i mkv) ligger runt 50% på en "stor MKV" fil...köpte ett HD3780 men det blev spelkortet istället.... Vill påpeka att bildkvalite ÄR skillnad mellan kort...ganska stor också..iaf när det blir rendering av övergångar, t.ex Stormchasers 1080p demon som såg randig ut med mitt x800xt pe, mycket bättre med mitt HD2600pro och ännu bättre med mittx1950xtx men är delvis lcd tvn också... ps än en gång...jämför skillnaden i bildkvalite mellan t.ex vlc och mpc med rätt codec, eller kmp så försöker man undvika vlc..(det är inga flimmer i filmen det ÄR vlc;))
Postad 18 March 2008 - 02:10
bigbadboogie
-
bigbadboogie
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Så då funkar X264 att avkoda med DXVA HW Accel (så länge flaggor är rätt på streamen, annars är det bara att följa instruktiorna i AVS hur man remuxar dem eller om man har tur bara behöver ändra IDC tag) EN LITEN LATHUND - HOW TO (för att besparar er de veckor det tagit för att få allt att rulla med AGP) Jag kör: HW (slö gammal PC): - 384 Mb RAM (SD133) - AMD XP2000+ @ 1,67GHz (50-70% load för 720p X264 klipp vid WiFi streaming. Embart filöverföring via WiFi med WPA/PSK-AES tar ca 40-50% vid full load så lokal filer bör liggar runt 10-20% uppskattningsvis (ej testat)) - Sapphire AGP HD2600XT (KAN INTE REKOMENDERA AGP - MKT MER STRUL ÄN PCI-E korten)- Assus Draft N wireless lan för att streama från servern SW: Förklaring: 0 = EJ ibockad 1 = Ibockad / vald >Windows XP SP2 1)>Cyberlink PDVD 7.3 Ultra Right click - Configuration - Menu VIDEO - ADVANCED * Perform hardware deinterlacing = 1 VAL = "BOB (Hardware deinterlacing)" * (kommer ej åt smart deinterlacing, annars bör man välja vector adaptive här om man kan) 2)>Mplayer classic home cinema med följande inställningar (som jag sett påverka CPU load eller förenklar) Menu: VIEW - OPTIONS (eller tryck O) - PLAYBACK: * Use worker thread to construct filter graph = 0 (möjliggjorde WMV klipp utan hackand ljud, sänkt CPU load) * Auto load subtitles = 1 (om man vill dra in sina .srt subbar automatiskt) - OUTPUT: * Direct show video: WMR9 (renderless) = 1 * Real media video: DirectX9 = 1 * Quick time video: DirectX9 = 1 * Surfaces = 3D surfaces * Resizer = Neares neighbour (har ej sett hur denna påverkar men funkar så) * Direct show audio = System default (kör AC3 filter så spelar ej roll för min del då ljudet körs passtrhough till SPDIF) ** Allt annat = 0 (ej ibockat) - EXTERNAL FILTERS * Add "Cyberlink H264/AVC decoder (PDVD7.x) - "SET MERIT" vald - VÄRDE = 00900400 * Add "Cyberlink Video/SP decoder (PDVD7.x) - "PREFER" vald * Bocka i båda i "yttersta" listan så att de används 3) Följ instruktionerna i följande post på AVS Screolla till "Retrofitting MKVs or other H.264 videos" och följ instruktioner till punkt och pricka (Omega är de enda jag fått att funka för AGP) Om ni undrar var ni kan se om ni har en dator som stödjes SSE2 när ni läser ovan post? Öppna Cyberlink PDVD 7.3 Ultra Right click - Configuration - tab "information" Står enl nedan: IA MMX Technology: In Use IA Streaming SIMD Extensions: In Use IA SSE 2: Not Detected = Ni har INTE SSE2 teknologi på er pc och får ersätta filer enligt ovan postEfter det så skall det vara klart (vill jag minnas) att köra X264 SÅ LÄNGE DE ÄR RÄTT DEMUXADE.4) Om de inte är det finns det en YPPERLIG beskrivning av det HÄR på AVS forumI samma tråd finns DJBlus IDC changer tool och behövde DLL'er till detsamma om man ej har dot net installerat. HAPPY READING :-) Ett tag funkade mp4 bra på min dator också, nu hårdkodas de förvisso men jag får kraftiga artefakter på det testklipp jag har. Kan vara klippet som är broken, men tror nog jag installerat av o på lite väl mkt drivisar. Får köre in en gammal ghost o dra in allt på nytt o se om jag fårr rätt på det. WMW DXVA har jag INTE fått igång däremot, oavsett vad jag gjort i ATI tray tools, kört reg-script mm Så om någon vänlig själv vet vad som saknas där så please PM :-D God natt Boogie - hoppas d e till nån hjälp - man
Redigerat av bigbadboogie, 18 March 2008 - 12:55.
Postad 23 March 2008 - 18:29
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Hur varma blir era kort om ni går in i ATI-s kontrollpanel och kollar? Min HTPC har börjat uppvisa färgskiftningar och när jag kollade var GPU 82 grader... Den står på avkylning nu för att kolla om det blir bättre när den är kall - men ungefär hur varma är era kort?
Postad 24 March 2008 - 09:27
MartinG
-
MartinG
-
Användare
-
-
177 inlägg
45-46 grader efter långt tid av HDTV-tittande (Asus EAH2600 PRO). Men slogan för Asuskorten är "20 C cooler than reference design boards"
Postad 24 March 2008 - 14:23
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Mitt problem är att jag har ett D-vine chassi som inte har standard ATX-storlek på PSU, och orginalet tjöt som en gris på väg till julbordet... Så jag handlade (innan jag visste att det inte var standardstorlek) ett Corsair efter noga läsande på silentpcreview. Blev rätt paff när det inte passade
Nu ligger PSU inne i lådan med utblåset nedåt genom D-vine chassits perforerade botten, men det är inte en optimal situation på något sätt. Diskarna har jag satt i externa sata-lådor vilket gjorde endel för både temp och ljud, men jag vill änså få PSU på rätt ställe så jag väntar på Omauras TF11 låda som skall komma när som helst.
Dock känns inte 82 grader efter 2 veckor som en optimal lösning..
Ditt kort - är det aktivt, elller passivt kylt?
Postad 24 March 2008 - 14:36
MartinG
-
MartinG
-
Användare
-
-
177 inlägg
Postad 24 March 2008 - 17:05
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Aktivt med tyst fläkt
Då är det inte bara Asus fantastiska PCB-layout som gör att du ligger svalare
Postad 24 March 2008 - 17:23
AAKEE
-
AAKEE
-
Veteran
-
-
1757 inlägg
Hur varma blir era kort om ni går in i ATI-s kontrollpanel och kollar? Min HTPC har börjat uppvisa färgskiftningar och när jag kollade var GPU 82 grader... Den står på avkylning nu för att kolla om det blir bättre när den är kall - men ungefär hur varma är era kort?
Jag har inte kollat i ATI´s panel men med Everest(bör visa samma värde), GPUn blir omkring 50grader, kanske uppåt 60 ibland. Har inte tok-kollat men värdet ligger på aktivitetsfältet så jag ser det rätt ofta. Har ett Club HD2600Pro 512mb, passivt kylt. Lådan är en Dvine5, med extern PSU och en 12cm fläkt som evakuerar.
Postad 25 March 2008 - 09:32
rooster_nr1
-
rooster_nr1
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Någon som vet vilket som är bäst i en bärbar?
ATI RADEON® HD3470 256MB
ATI RADEON® HD2600 1 gb hypermemory
ATI RADEON® HD2400 1 gb hypermemory
Jag vill både kunna spela upp HD och spela lite spel på datorn.
Tack på förhand!
Postad 25 March 2008 - 22:43
Callekl
-
Callekl
-
Användare
-
-
221 inlägg
Någon som vet vilket som är bäst i en bärbar? ATI RADEON® HD3470 256MB ATI RADEON® HD2600 1 gb hypermemory ATI RADEON® HD2400 1 gb hypermemory
Jag vill både kunna spela upp HD och spela lite spel på datorn.
Tack på förhand!
I det här fallet är högre siffror bättre, dvs HD3470 som har 256MB dedikerat grafikminne. De andra korten "lånar" av ram-minnet.
Postad 26 March 2008 - 09:12
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Plus att det chippet nog har lite mer "pulver" än 2X00-serien.
Postad 27 March 2008 - 00:08
AAKEE
-
AAKEE
-
Veteran
-
-
1757 inlägg
Mitt problem är att jag har ett D-vine chassi som inte har standard ATX-storlek på PSU, och orginalet tjöt som en gris på väg till julbordet... Så jag handlade (innan jag visste att det inte var standardstorlek) ett Corsair efter noga läsande på silentpcreview. Blev rätt paff när det inte passade 
Tja! Jag hade koll på detta redan när jag köpte D-Vine, visste att det lät illa och att det var en mindre PSU...men jag kunde inte motstå kombinationen av pris & utseende på D-Vine. Jag har bytt ut mitt viinande PSU mot ett fullstort, men det är externt monterat bakom bokhyllan som chassiet står i. Har du månne möjlighet att göra så ? För mig fungerar det kanon, mindre värme i chassiet(har ersatt med en vädligt tyst chassiefläkt, specad 8.7db). Man bör bara kolla att kablaget från PSU´t är långa nog, sen finns det ingen anledning att ha PSU´t i chassiet..-så länge placeringen av HTPC´n är så att det går.
Postad 27 March 2008 - 01:38
Dr. Troll
-
Dr. Troll
-
Användare
-
-
179 inlägg
Hallå på er alla. Hoppas alla haft en trevlig påsk..
Har till slut nästan bestämt mig för att satsa på ett HD2400/2600 AGP-kort trots allt knas med att få det funka men många har ju löst det så då ska jag nog fixa det också.. Sitter på en gammal nforce2-rigg som tröttnar i vissa lägen och ska försöka få lite gas i den.
Kör uteslutande .mkvs i 720p med coreavc idag men får lite lagg ibland och bilden hamnar efter en knapp sekund, för att sedan "speeda" sig ikapp. Misstänker att detta är sk. "framedrops". Trots detta så ligger cpu-load runt 50-60% utan att visa spikar men misstänker ändå att psu:n får nog ibland.
Vad skulle jag kunna gräma mig över om jag köper ett 2400 istället för ett 2600? Minnne, 256 vs 512? Kortet kommer enbart användas till film. Enbart .mkv 720p, och ljudet går separat via toslink spdif.
Postad 27 March 2008 - 02:46
AAKEE
-
AAKEE
-
Veteran
-
-
1757 inlägg
Är inte säker men jag frågade om skillnaden tidigare, nån sa att 2400 hade lite sämre deinterlacer än 2600.
Kör du alltid 720P-mtrl så bör det väl inte finnas nåt behov av en deinterlacer...?
Minne, tror att 256 vs 512 bara kan spela roll när man spelar tungdrivna spel...dvs är utan betydelse vid filmtittning.
Redigerat av AAKEE, 27 March 2008 - 02:47.
Postad 27 March 2008 - 20:33
vurt
-
vurt
-
Amatör
-
-
58 inlägg
2)>Mplayer classic home cinema med följande inställningar
Tack så mycket för beskrivningen, men vad är "Mplayer Classic home cinema" egentligen? någon ny version av Mplayer Classic? Får inga hits på google. Man blir lite smått avtänd av kortet när man läser på AVS, verkar vara ungefär en veckas jobb att få det att fungera haha, synd att alla grafikkorttillverkare verkligen suger på att göra bra drivers som funkar
Redigerat av vurt, 27 March 2008 - 21:02.
Postad 27 March 2008 - 22:53
jonast1
-
jonast1
-
Rookie
-
1 inlägg
tja, har väll krigat igenom större delen av tråden nu iaf.
På jakt efter nytt grafikkort o sitter med en gamal AGP port som jag inte har så stor lust att updatera till PCI-e, jagar ett nyare kort som klarar lite nyare spel (har inga krav alls på högsta grafik osv) sen även kunna se lite HD film. Spanade in 2600pro vilket jag tycker är ugnefär i min prisklass (snål som man är). Efter en del negativ läsning här så letar jag vidare, spanade in Sapphire Radeon X1650Pro det fick inte heller nå vidare scyssta betyg tydligen. Verkar som det blir svårare för var dag som går att hitta AGP kort. Datorbutiken erbjuder tex bara 11 stycken nu för tiden . Några rekomendationer ? Ska man helt enkelt slå till på ett 2600 har som sagt inte några super krav.. bara att det ska funka hyfsat i stort sett.
tackar tackar
Postad 28 March 2008 - 18:11
Dr. Troll
-
Dr. Troll
-
Användare
-
-
179 inlägg
Då var det ett nytt hd2400 AGP på plats. Körde in omegas drivers och efter en timmes pillande med .dll-filer och idc-changer skrapar cpu-grafen i botten på ~5% 
Bytte namn på fel fil i PDVD först och trodde jag skulle köra mmx-bytet. Ändrade till sse och allt var frid och fröjd. Blir nog en kvälls confande nu för att få ordning på finliret. Återkommer med update...
Postad 29 March 2008 - 01:02
vurt
-
vurt
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Som jag befarade (efter att ha läst lite, bl.a här) så har även jag problem med detta kort (HD2400PRO AGP).
Efter att jag installerat kortet och startar om så får jag ingen bild (vare sig på projje eller monitor), datorn startar även om efter en liten stund (ibland kan det hänga sig bara och man måste manuellt starta om).
Verkar gå att installera själva drivern utan att datorn dummar sig, men installerar jag senaste Omega eller kontrollpanelen för kortet så vill inte Windows fungera utan startar om. Kan man klara sig utan att installera kontrollpanelen för kortet?
Hur installerar man Omega korrekt egentligen? Hittade ingen bra guide, det står att den inte innehåller någon WDM och sen länkar dom till officiella sidan. Jag antar de vill att man ska installera den officiella drivrutinen och sen över detta installera Omega's drivers?
Skapligt slut blir man efter 4-5 timmar ominstallation av drivers och försök till felsökningar  Go'natt..
EDIT: Ytterliga efter 4 timmar..Installerade Vista bara för att testa om det funkade bättre, men det vill inte kännas vid kortet, den tycker "Standard VGA"-adapter är det enda giltiga. Drivers går att installera men kortet uppdateras inte till 2400pro, utan står som "Standard VGA" och det finns ingen ATI-kontrollpanel osv.
Usch vad korkad jag känner mig nu som köpte det här skräpkortet
Redigerat av vurt, 29 March 2008 - 12:58.
Postad 29 March 2008 - 18:25
bigbadboogie
-
bigbadboogie
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Hallå på er alla. Hoppas alla haft en trevlig påsk..
Har till slut nästan bestämt mig för att satsa på ett HD2400/2600 AGP-kort trots allt knas med att få det funka men många har ju löst det så då ska jag nog fixa det också.. Sitter på en gammal nforce2-rigg som tröttnar i vissa lägen och ska försöka få lite gas i den.
Kör uteslutande .mkvs i 720p med coreavc idag men får lite lagg ibland och bilden hamnar efter en knapp sekund, för att sedan "speeda" sig ikapp. Misstänker att detta är sk. "framedrops". Trots detta så ligger cpu-load runt 50-60% utan att visa spikar men misstänker ändå att psu:n får nog ibland.
Vad skulle jag kunna gräma mig över om jag köper ett 2400 istället för ett 2600? Minnne, 256 vs 512? Kortet kommer enbart användas till film. Enbart .mkv 720p, och ljudet går separat via toslink spdif.
Om du läser min post "få igång DXVA o mkv's" så ser du prestanda diffen jag fick av ett 2600XT med en AMX XP2000+ (1,66 GHz). Innan grafikkort så var det rejält med ljudlagg, framedrops mm för samtliga mkv's. Nu flyter det på bara de är rätt avkodade (är de inte får man följa instruktionerna i tråden). Då du inte nämner prestand på din rigg så finns inte mkt mer att tillägga. Men 2400 korten skall vara tillräckliga för 720p, jag köpte 2600XT mer för att vara på säkra sidan o ångrar mig inte då jag läst en del om att för 1080 så är 2400 ej tillräckligt för den tyngsta av kodningen. 256Mb räcker då du inte använder denna del av minnet särskilt mkt för film, utan mer om du skall spela D3D spel och köra antialiasing mm o texturer med mera. Är det AGP så är det ett jäkla meck o "testa sig fram" så följ någon av de guider som finns. Det spar dagar, veckor, månader  Mvh Boogieman
Postad 29 March 2008 - 18:36
bigbadboogie
-
bigbadboogie
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
2)>Mplayer classic home cinema med följande inställningar
Tack så mycket för beskrivningen, men vad är "Mplayer Classic home cinema" egentligen? någon ny version av Mplayer Classic? Får inga hits på google.
Man blir lite smått avtänd av kortet när man läser på AVS, verkar vara ungefär en veckas jobb att få det att fungera haha, synd att alla grafikkorttillverkare verkligen suger på att göra bra drivers som funkar 
Mplayer bruka användas kort för Media player. Media player classic brukar tilläggas för att inte förväxla med Windows media plyer som i stort sett bara duger till WMV & WMA filer (IMO). Jag sökte på goggle med texten "Media player classic home cinema" (inom apostrofer för att få exakt sträng match) och första träffen som dök upp var nedladdnigssidan på source forge....hmmm  MPHC är media player classic med div mods för hemmabio samt div felsökningsfunktioner mm Google-träffsidan kommer här http://www.google.se...Nedladdningslänken här: http://tibrium.neuf.fr/Kan bara utfärda en liten varning, att få AGP HD2X00 kortet att funka med DXVA och MKv är rätt mkt bökigare än att goggla upp mjukvara Och det räcker inte med tillverkarens mjukvara (drivrutiner mm) som du nog läste i min post. Mvh Boogieman
Redigerat av bigbadboogie, 29 March 2008 - 18:41.
Postad 29 March 2008 - 18:41
vurt
-
vurt
-
Amatör
-
-
58 inlägg
Verkar efter mycket strul ha fått det att funka. Det är filen "ati3duag.dll" som gör att Windows startar om, te.x är versionen som följer med Omega helt inkompatibel med min dator. Man kan starta Windows i felsäkert läge och ta en version från någon tidigare driver, filen ligger iwindows/ system32. Kanske användbart för någon.
Edit: ..och tack igen bigbadboogie, en medlem har redan PM'at en länk.. Borde såklart sökt på "media player" och inte bara mplayer, men ibland står det still  klippte och klistrade bara från vad du skrev
Tack vare din guide fick jag det att funka, enda problemet är att några .MKV-filer bara står och tokladdar (hela filen verkar buffras??) (vad man väljer för codec verkar inte spela roll, filerna funkar i te.x VLC så jag vet inte vad som kan vara fel..)
Har en rutten Sempron (överklockad till 2.1GHz) och CPU'n ligger nu på 5-13% vid HD-uppspelningar. Ingen 20FPS bugg heller
Redigerat av vurt, 30 March 2008 - 07:30.
Postad 30 March 2008 - 09:38
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Nu skall det bara funka inne i MCE också - så blir jag glad
Postad 14 April 2008 - 16:42
JmLab
-
JmLab
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Ok efter att ha läst många sidor i denna tråd ställer jag frågan ist
Jag är ute efter ett nytt grafikkort.
Jag har en intern bluray spelare pioneer 202 tror jag den heter, och vill kunna kolla på hd material från den & från hdd´n.
Sitter en P4 3Ghz propp i, och jag har bara AGP på moderkortet.
Har kollat lite på powercolor Radeon HD2600Pro den har ju dubbla dvi.
Eftersom jag har en hdmi kabel från biorummet(där htpc´n står) till köks tv´n så vill jag få med ljudet till den.
Tänkte mata projjen från den andra utgången & där behövs ju inte ljudet..
Men är det något av märkena som är att föredra?
eller kan alla kort baserade på radeon 2x00 skicka med ljud?
Räcker iof med ett kort med EN dvi utgång med adapter till hdmi så jag får med ljudet till tv´n i köket.
Sen kan jag väl köra komponent till projjen.
Så skriv en rad om vilket kort DU tycker passar mina behov!
/JmLab
Redigerat av JmLab, 14 April 2008 - 17:08.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|