Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Asus Eee PC 901 *

1766 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Asus Eee PC 900 - 900MHz 1GB 16GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 5 8.612902 (30) Inga priser
Asus Eee PC 901 - 1,6GHz 1GB 8,9" Atom N270 20GB SSD (Laptops (Bärbara datorer)) 6 9.208332 (23) Inga priser
Asus Eee PC 901 - 1,6GHz 1GB 12GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 4 9.181818 (10) Inga priser
Asus Eee PC 901GO - 1,6GHz 1GB 16GB 8,9" (Laptops (Bärbara datorer)) 1 9.222222 (8) Inga priser
4 relaterade trådar

Postad 10 September 2008 - 16:41

peterwesterstrom
  • peterwesterstrom
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Men engelska tangentbord brukar ju ha annan layout. Exempelvis saknas <>|-tangenten till vänster om z. Och knapparna kring åäö-enter saknas. Så det brukar vara svårt att direkt mappa engelskt till svenskt.
Men ett tyskt funkar bra, då de bara växlat på y och z och har ett ü istället får å.

Uppdatering: Det skiljer visst på US och Engelskt, vilket jag missat. Ovan gäller US-tangentbord. Engelskt är nog ok.
Se http://en.wikipedia....Keyboard_layout

Ni som beställt 901 från england, är det brittiskt engelskt tangentlbord på den eller amerikanskt?

Postad 10 September 2008 - 17:02

Magnus909
  • Magnus909
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Nej, nu har jag tröttnat på de butiker som säger ett datum men inte håller vad dom lovar. it-power skulle absolut ha 901;an den här veckan. Jag hade förbokat så att jag skulle kunna hämta den i butiken.
Hos 128-bit i Västerås så var det samma visa för två dagar sen. Hans leverantör skulle ha fått den igår, men det har inte hänt någonting där heller.

Litar inte på alla såna här glädjedatum hos vissa webbutiker utan nu får det bli komplett. Kan ju hämta i deras hämtbutik i göteborg, så det blir ändå inte så mycket dyrare då jag slipper frakt. Och dom brukar oftast hålla "preliminära leveransdatum". Ibland får dom det också tom före de datumen.

Angående om det är någon konspiration från asus sida med de sena leveranserna: Visst är det som vissa säger brist på själva atom-processorn, men det har ju ändå inte hindrat att 901 redan finns och har funnits ett tag i andra länder. Sverige är en lågprioriterad marknad verkar det som. Om man bara har ett fåtal modeller så väljer man nog att släppa dom där den kan ge gratisreklam genom att så många ser den som möjligt. Det är sveriges befolkning alldeles för liten för...
Det är i alla fall vad jag tror!

Postad 10 September 2008 - 17:24

peterwesterstrom
  • peterwesterstrom
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0

Angående om det är någon konspiration från asus sida med de sena leveranserna: Visst är det som vissa säger brist på själva atom-processorn, men det har ju ändå inte hindrat att 901 redan finns och har funnits ett tag i andra länder. Sverige är en lågprioriterad marknad verkar det som. Om man bara har ett fåtal modeller så väljer man nog att släppa dom där den kan ge gratisreklam genom att så många ser den som möjligt. Det är sveriges befolkning alldeles för liten för...

Sedan väljer de nog inte att börja skäppa till ännu en marknad där den inte är släppt, då blir det ju ännu mer frustration i de länder där den sedan tidigare är släppt.

Postad 10 September 2008 - 17:25

Magnus909
  • Magnus909
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Suck!
Nu ser jag att inet har lagt upp 901;an. Beräknad i lager om 20 dagar! Undrar om 17;e på komplett kommer att hålla. Blir det samma skit med grymma förseningar av intels penrynprocessorserie? Känns som det just nu. Och jag som just beställde mobilt bredband från telia igår. Skulle ta 7-10 dagar innan det kan användas, men det här känns, som vissa säger, att det kan dra ut ändå fram till julafton. Dom skiter nog fullständigt i den lilla marknad som sverige är. Dom få atomprocessorer som man kan slänga in i 901;orna gör att man prioriterar mycket "intressantare" marknader.
Jag vill inte beställa en från utlandet, har inte kontokort och vill inte strula med paypal. Dessutom extra bök med att fixa svenskt tangentbord.
Det här är året för extrema förseningar av allt som man vill ha!
Först var det grafikkortet 8800 GT som det var brist på(lyckades dock få tag på en på komplett), sen var det dom nya intelprocessorerna i penrynserien(framförallt quadcoremodellerna ).
Och nu det här! Kan det bero på att det börjar bli för många penningstarka kineser som ocskå vill vara med och dela på kakan när det gäller att köpa nya elektronikprodukter, eller?
Frustrerad!

Postad 10 September 2008 - 17:47

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Ja nu börjar det gå för långt. När Eee PC 901 släpps kommer det vara halvt avdankade komponenter och nya spännande maskiner kommer att vara på ingång från konkurrenterna. Som jag skrev igår så kan en Eee PC 1000H köpas från Amazon för $449.

För min del avvaktar jag nog nu, ska jag pynta ut nästan 4000 så vill jag helst att det känns som något nytt och fräscht och inte något som redan utgått i övriga länder...

Postad 10 September 2008 - 18:19

Unregistered4fd183bf
  • Unregistered4fd183bf
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0
Varför vill ni köpa den engelska versionen från Estland när ni kan köpa den svenska från multitronic (förutom operativsystemet som är på finska, men linux är faktiskt ok att ladda ned)?

Postad 10 September 2008 - 18:57

Spata
  • Spata
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
[/quote]

Tycker att Sverige känns som en mer prioriterad marknad än exempelvis Lettland och Finnland?

Postad 10 September 2008 - 20:08

p3515
  • p3515
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Har beställt en 901 och är lite osäker på om jag skall behålla linux eller installera XP.
Är det någon som har några erfarenheter vilket som är att föredra.

/P

Postad 10 September 2008 - 20:15

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Varför vill ni köpa den engelska versionen från Estland när ni kan köpa den svenska från multitronic (förutom operativsystemet som är på finska, men linux är faktiskt ok att ladda ned)?

Den stora grejen här är väl att man vill hitta någon som har den i lager och just nu verkar det vara företaget i Estland som har det. Multitronic har det inte.

Postad 10 September 2008 - 21:42

andlin
  • andlin
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Har beställt en 901 och är lite osäker på om jag skall behålla linux eller installera XP.
Är det någon som har några erfarenheter vilket som är att föredra.

/P

Hehe, En sådan fråga är som att fråga om man skall hålla på AIK eller IFK, Volvo eller SAAB :)

Skaffa båda recovery skivorna så kan du testa vilket du operativ du trivs bäst med.

Postad 11 September 2008 - 00:57

Magnus909
  • Magnus909
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Linux eller windows xp på 901?

Kollade hos asus och där säger man det här om batteritid:

6 Cells, 4.2 ~ 8 hrs**( Genuine Windows® XP Home)
6 Cells, 4.5 ~6 hrs**(Linux)

Alltså längre maxtid på xp och på cnet så såg jag ett test där man körde video i 5h 15 min med xp-installation.
Så det är inte någon större skillnad i batteridriftstid mellan xandros(eee-varianten) och xp på eeen?
Jag som hade tänkt köra med en linuxvariant börjar nog tänka om nu. Även om det finns skalade linuxkärnor till ubuntu så kan man ju nlite;a en xp som säkert också förlänger driftstiden. 5 timmar på video är ju kanonbra ändå hur som helst. Bra att ändå kunna köra vidare med xp ändå...
Dock så blir det sjävklart ändå en 20 GB variant som jag drar in xp på...

Postad 11 September 2008 - 07:51

davrex
  • davrex
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Hej har en fråga tilld om som planer att köpa den finska versionen. är det lätt att byta till svensk på det eller måste man installera om allt? min kompis sa attd et det bara var att ändra loclaen till LC_ALL=sv_SE stämmer detta?

Postad 11 September 2008 - 10:01

Magnus909
  • Magnus909
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Ja men nu går hoppet upp!
Komplett har flyttat tillbaka prel. levdatum till 16/9, alltså en dag!
Tidigare var det ju 17/9. Konstigt eftersom alla andra verkar flytta fram. Såg tex att det är 19/9 på multitronic just nu.
Har faktiskt fått lite hopp nu, komplett brukar man kunna lita på, även om dom är lite dyrare(inte mycket om man hämtar i hämtbutiken).

Redigerat av Magnus909, 11 September 2008 - 10:02.

Postad 11 September 2008 - 10:28

Walo
  • Walo
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Tidigare var det ju 17/9. Konstigt eftersom alla andra verkar flytta fram. Såg tex att det är 19/9 på multitronic just nu.
Har faktiskt fått lite hopp nu, komplett brukar man kunna lita på, även om dom är lite dyrare(inte mycket om man hämtar i hämtbutiken).

Komplett hade den 28:e augusti leveransdatum 12 sept för XP-maskinen (jag la min order den 28:e).
Sedan ändrade man datumet till den 16 sept den 30 augusti, sedan dess har dom haft den 16 som leverensdatum hela tiden (har aldrig sett 17:e som leveransdatum), man är ju som ett barn (trots att man är 40+) så jag har kollat varje dag datumet har ändrat sig...
Så det är bara att hoppas, Komplett har fortfarande i skrivande stund 100 ex kvar, men det sjunker med 5-6 st varje dag!
Min orderstatus är fortfarande Bekräftad ! :)

// Tony

Postad 11 September 2008 - 10:29

Holstein
  • Holstein
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Vi borde slå ett slag för InWarehouse som också faktiskt har samma dag. (Kanske inte så konstigt heller med tanke på att det är i princip samma butik som komplett) Dock kan man ju faktiskt hämta ut sina komplettpaket i inwarehousebutikerna..

Postad 11 September 2008 - 10:59

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
"Äntligen en bekräftelse! ASUS går nu ut med ett pressmeddelande där de berättar att de nu lanserar tre stycken modeller i Eee PC-serien i Sverige. Det rör sig om Asus Eee PC 901 Linux, Eee PC 901 Windows XP samt Eee PC 904HD.
Asus Eee PC 904HD kommer ut i butik under vecka 37, och kostar då 3290 kronor. Asus Eee PC 901 kommer i butik vecka 38 och har en prislapp på 3990 kronor."

http://blogg.tkj.se/eee-pc-sverige

Postad 11 September 2008 - 11:18

Shox
  • Shox
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Någon som vett om den från Finland släps samtidigt?
Vill gärna ha den svarta 20Gb

Postad 11 September 2008 - 11:33

Holstein
  • Holstein
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

"Äntligen en bekräftelse! ASUS går nu ut med ett pressmeddelande där de berättar att de nu lanserar tre stycken modeller i Eee PC-serien i Sverige. Det rör sig om Asus Eee PC 901 Linux, Eee PC 901 Windows XP samt Eee PC 904HD.
Asus Eee PC 904HD kommer ut i butik under vecka 37, och kostar då 3290 kronor. Asus Eee PC 901 kommer i butik vecka 38 och har en prislapp på 3990 kronor."

http://blogg.tkj.se/eee-pc-sverige

Källa? hittar inte det på bloggen..

Postad 11 September 2008 - 11:36

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Källa? hittar inte det på bloggen..

Klicka på länken :)

Postad 11 September 2008 - 11:39

Holstein
  • Holstein
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Klicka på länken :)

Nu ville jag ju ha källan där bloggaren hittat informationen.. Men annars var det fyndigt :)

Postad 11 September 2008 - 11:46

PsyDuck
  • PsyDuck
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Skulle tro att han fått pressmeddelandet direkt från Asus.

Postad 11 September 2008 - 11:48

Holstein
  • Holstein
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Man blir ju bara lite misstänksam eftersom det har funnits så många datum förr som den "säkert" släpps..
Men stämmer det som han skriver är det KANON!

edit: en grej som talar för att det blir ännu mer försenat är att 904:an som skulle släppas först
fortf inte finns hos någon återförsäljare och att datumet ligger på den 23:e hittills..

Redigerat av Holstein, 11 September 2008 - 12:06.

Postad 11 September 2008 - 12:20

andlin
  • andlin
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Efter att ha följt denna tråd om Asus 901 är det två saker som jag inte begriper...

Ni som sitter som på nålar och övervakar alla rykten om när 901 släpps i Sverige, beställ en från England om ni hela tiden klagar på att lev datum flyttas fram, så är det i IT branchen. Från England leveras maskinen dag två hem till dörren med vanlig frakt. Alltså bättre frakt och maskinen kostar likvärdigt. Vist får ni engelskt tangentbord men alla som har använt en dator ett tag vet var åäö sitter. Strömsladden som behövs bytas är en vanlig radiosladd som ni säkert har en över hemma, annars säljs de överallt. Engelska språket är knappast några problem efter alla filmer och tv serier från staterna som ni kollar på.

Det andra är att många skall köpa Linux maskinen (inget ont om Linux) för att som första åtgärd blåsa hela disken och lägga på Xp själv, när ni kan få en färdig konfigurerad maskin med orginal XP och alla tillbehörs program, inget strul med drivrutiner och licenser. Med risk att trampa på några tår så betvivlar jag att ni tänker köpa Xp utan köra en "hittad" version.

Bara att sätta på strömmen och köra, skulle ni klanta er får ni med en recovery skiva som fungerar helt grymt. Visst får ni en 8Gb mindre disk men jag tror knappast att många kommer att fylla disken utan är mer fixerade av tanken att få så stor disk som möjligt. Om ni nu skall lägga in så jäkla mycket data, köp till ett minneskort, maskinen stöder de nya SDHC korten, även gamla SD standarden.

Med ordet "ni" ovan pekar jag inte ut någon person utan avser stora massan som läser här.

Nu känner jag mig lite lugnare :)

/Andreas

Postad 11 September 2008 - 13:16

Holstein
  • Holstein
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Efter att ha följt denna tråd om Asus 901 är det två saker som jag inte begriper...

Ni som sitter som på nålar och övervakar alla rykten om när 901 släpps i Sverige, beställ en från England om ni hela tiden klagar på att lev datum flyttas fram, så är det i IT branchen. Från England leveras maskinen dag två hem till dörren med vanlig frakt. Alltså bättre frakt och maskinen kostar likvärdigt. Vist får ni engelskt tangentbord men alla som har använt en dator ett tag vet var åäö sitter. Strömsladden som behövs bytas är en vanlig radiosladd som ni säkert har en över hemma, annars säljs de överallt. Engelska språket är knappast några problem efter alla filmer och tv serier från staterna som ni kollar på.

Det andra är att många skall köpa Linux maskinen (inget ont om Linux) för att som första åtgärd blåsa hela disken och lägga på Xp själv, när ni kan få en färdig konfigurerad maskin med orginal XP och alla tillbehörs program, inget strul med drivrutiner och licenser. Med risk att trampa på några tår så betvivlar jag att ni tänker köpa Xp utan köra en "hittad" version.

Bara att sätta på strömmen och köra, skulle ni klanta er får ni med en recovery skiva som fungerar helt grymt. Visst får ni en 8Gb mindre disk men jag tror knappast att många kommer att fylla disken utan är mer fixerade av tanken att få så stor disk som möjligt. Om ni nu skall lägga in så jäkla mycket data, köp till ett minneskort, maskinen stöder de nya SDHC korten, även gamla SD standarden.

Med ordet "ni" ovan pekar jag inte ut någon person utan avser stora massan som läser här.

Nu känner jag mig lite lugnare :)

/Andreas

Jag kan hålla med dig till en viss del. Att beställa från England och få den levererad hit är absolut inga problem och funkar oftast otroligt smidigt. Dock tror jag att majoriteten av "ni"-gruppen som forumfolket benämns som tycker det är smidigare att ha köpt produkten i sverige och av en svensk återförsäljare om mot för modan något skulle krångla/vara trasigt/gå sönder.

En av anledningarna till att jag följer debatten här angående lev.datum på 901:an är att jag faktiskt tycker det är lite av grejen när en produkt äntligen ska "lanseras" i Sverige.

Nu känner jag mig också lite lugnare :)

Postad 11 September 2008 - 13:26

Termos
  • Termos
  • Forumräv

• 732 inlägg
  • 0
Hej
Fundilerar lite på en sådan här burk, försöker hitta spec för extern upplösning men hittar inget, kan någon som vet skriva lite vilka upplösningar som stöds på extern skärm?

Ni som testat 901 samt 900, är det så stor prestanda skillnad som specen anger? alltså märker man stor skillnad... har läst en del tester om att det inte skall skilja så mycket mellan dessa, men tester reflekterar inte alltid verkligheten så bra.

Sen har jag hört att batteritiden kan vara allt mellan 2-8h, vet inte vilken siffra man skall tro på, kan någon verifiera på ett ungefär vad som gäller?

Kom på en fråga till, kan man byta ut den interna ssd-disken till en bättre/snabbare?

Tack på förhand :)
/Termos

Redigerat av Termos, 11 September 2008 - 13:27.

Postad 11 September 2008 - 13:43

YogSothoth
  • YogSothoth
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

men jag tror knappast att många kommer att fylla disken

Lever vi i samma årtionde? Den disken (även den större linuxvarianten) fyller man ju på nolltid. Personligen kommer jag att köpa en Linux-variant för att jag tänker köra Linux på den. Jag kommer förmodligen att slänga in Debian eller Ubuntu efter ett tag, men jag vill testa Xandros först av nyfikenhet.

Sen kan jag hålla med om att många säkert kommer lägga in "tveksamma" XP-kopior på sina burkar. Tänk på att licensvillkoren för XP som följer med en ny dator bara gäller för just den datorn, du får inte installera den på en annan dator (även om du skrotar den första). Du måste alltså ha en separat licens, hur många har det? :)

Angående SDHC-kort är de inte riktigt i samma liga som en SSD än, även om det finns snabba (dyra) varianter som är jämförbara med SSD:n i 901:an. Ofta saknar SDHC-kort också "wear leveling", som påverkar livslängden en del (men man byter kanske ut dom med jämna mellanrum iofs). Å andra sidan är SSD:n i 901:an ingen höjdare om man jämför med andra, det går ju att byta ut den.

/Andreas

Postad 11 September 2008 - 13:55

YogSothoth
  • YogSothoth
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Hej
Fundilerar lite på en sådan här burk, försöker hitta spec för extern upplösning men hittar inget, kan någon som vet skriva lite vilka upplösningar som stöds på extern skärm?

Ni som testat 901 samt 900, är det så stor prestanda skillnad som specen anger? alltså märker man stor skillnad... har läst en del tester om att det inte skall skilja så mycket mellan dessa, men tester reflekterar inte alltid verkligheten så bra.

Sen har jag hört att batteritiden kan vara allt mellan 2-8h, vet inte vilken siffra man skall tro på, kan någon verifiera på ett ungefär vad som gäller?

Kom på en fråga till, kan man byta ut den interna ssd-disken till en bättre/snabbare?

Tack på förhand :)
/Termos

Jag skulle nog avråda från att köpa 900:an, den modell som finns i Sverige har vad jag förstår stympats. Den har ett sämre 4-cell batteri och saknar den snabba 4 GB-disk som 900:an i andra länder har. OS:et ligger normalt på den snabbare disken, vilket gör att den svenska 900:an är segare överlag.

Skall tillägga att jag inte har någon personlig erfarenhet (mer än att jag pillat lite på 900:an på expert), men vad jag hört gör det stor skillnad. Processormässigt skall det inte vara någon större skillnad, 901:an är lite strömsnålare dock.

901:an har även lite andra finesser (bluetooth, draft-n wifi) som 900:an saknar, men det är ju inte alla som behöver dom.

/Andreas

Postad 11 September 2008 - 15:42

Unregisteredee67144e
  • Unregisteredee67144e
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

multitronic har inte dom i lager. kommer först den 19/9. så det blir man ju inge lyckligare över.

Postad 11 September 2008 - 15:50

skaneanders
  • skaneanders
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Ni som väntar på när ivriga nätbutiker ska släppa 901 kan titta in på www.hattelco.se som är den nordiska leverantören.

Förra veckan hade de angivit den 8/9 som leverans. Den 9/9 ändrade de leverans datum till den 16/9. Nu har de tagit bort leverans datumet helt och hållet och skriver bara "Preliminärt lev.datum" se länk http://www.hattelco....1&mlevel=190200

Postad 11 September 2008 - 16:08

Walo
  • Walo
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
För er som tycker att det är spännande att vänta, men tråkigt finns här lite att läsning: :)

Användarmanual på engelska: http://dlsvr04.asus....C_XP_Manual.zip

Här lite mer, drivrutiner osv:
http://support.asus....SLanguage=en-us

// Tony

Postad 11 September 2008 - 16:14

darknessviking
  • darknessviking
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

multitronic har inte dom i lager. kommer först den 19/9. så det blir man ju inge lyckligare över.

precis..jag var SÅ nära att köpa från dom istället..men jag mailade dom först..varpå jag fick det där utslitna svaret
"dom kommer in nån gång nästa vecka"..vilket gjorde det helt värdelöst att beställa från dom istället för ifrån cdon,som jag gjort nu

Postad 11 September 2008 - 16:19

darknessviking
  • darknessviking
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Lever vi i samma årtionde? Den disken (även den större linuxvarianten) fyller man ju på nolltid.

annars KAN man ju faktiskt köpa en 8 gb usb-minne från cdon för 179 kr(vilket jag gjort,som beställt den svenska 12 gb versionen av 901an därifrån) ...duger alldeles utmärkt som förvaring

(ursäkta dubbelpostningen)

Redigerat av darknessviking, 11 September 2008 - 16:22.

Postad 11 September 2008 - 17:33

atiko
  • atiko
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

försöker hitta spec för extern upplösning men hittar inget, kan någon som vet skriva lite vilka upplösningar som stöds på extern skärm?

Upp till 1680x1050 har jag lyckats använda utan trubbel, går jag högre får jag inte någon bild på externa. Provat på en 24" lcd med native på 1920x1200.

Redigerat av atiko, 11 September 2008 - 17:40.

Postad 11 September 2008 - 17:40

dbpetrol
  • dbpetrol
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Wohoo! Imorgon får jag äntligen min 901:a! Enligt posten har paketet kommit till Sverige från Lettland nu. Då är ju helgen räddad!

För alla andra så hoppas jag innerligt på en snabb Sverige-release!

Postad 11 September 2008 - 18:01

mummelmongo
  • mummelmongo
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jag pratade med en lokal Asus reseller idag, och enligt dem ska deras leverantör (Asus?) få in 901 den 17:e, och sedan skulle affärerna få in dem strax efter.
Så den 19:e verkar rimligt om man ska tro säljaren.

Postad 11 September 2008 - 19:30

darknessviking
  • darknessviking
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Jag pratade med en lokal Asus reseller idag, och enligt dem ska deras leverantör (Asus?) få in 901 den 17:e, och sedan skulle affärerna få in dem strax efter.
Så den 19:e verkar rimligt om man ska tro säljaren.

hehe.."reseller"

sa han vilket år den skulle komma in med?
så han inte menade 17e september 2018 :'(

Postad 11 September 2008 - 19:57

Holstein
  • Holstein
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

hehe.."reseller"

sa han vilket år den skulle komma in med?
så han inte menade 17e september 2018 :'(

Så sant, kan lika gärna vara 2019. :)

Det jag inte förstår bara är varför Lettland är en mer prioriterad målgrupp än Norden?

Postad 11 September 2008 - 22:31

darknessviking
  • darknessviking
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
ja det kan man verkligen undra..
1. kanske maffian där behöver ha varsin eee att leka med medans deras kostymer blir skräddarsydda,och därigenom har dom mutat till sig varenda eee i hela europa?
2. kanske lettland på nåt vis roffade åt sig hela kvoten av eee's som sändes till östblocket(?) / ryska delen av europa.
3. eller så har ingen i lettland köpt en,utan dom har massor på lager därför :)

samtidigt så kan man ju tänka sig att...de 901'or som dom har i lager i t ex lettland... de lär ju vara tillverkade lite längre tillbaka..till skillnad mot de 901'or som vi i sverige (förhoppningsvis innan sommaren 2030) kommer få,med bättre drivisar etc etc.
iofs kanske utan zif-kontakt..vad nu det var för något

Postad 12 September 2008 - 06:15

Holstein
  • Holstein
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Saxat ifrån Multitonics hemsida:

"EEEPC901LIN-WHITE ASUS EEE PC 901 8.9"/1G/20GB/LINUX/WHITE 15.09.2008 3 646,00 kr "

Ändrat datumet för den vita till 15:e nu. Skickas vit och svart med olika sändningar till sverige eller?

Postad 12 September 2008 - 07:21

Termos
  • Termos
  • Forumräv

• 732 inlägg
  • 0

Upp till 1680x1050 har jag lyckats använda utan trubbel, går jag högre får jag inte någon bild på externa. Provat på en 24" lcd med native på 1920x1200.

Tack för svaret, 1680x1050 klarar min lcd max så det är skönt att veta att den klarar det. Vore ju kul dock om man kunde köra 1920x1200 eftersom man kanske någon dag uppdaterar sin skärm :)

Jag tror jag kommer invänta 901 istället, den verkar vara värd den "lilla" extra summan.

/Termos

Postad 12 September 2008 - 07:37

dbpetrol
  • dbpetrol
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Snacka om att jag blev förvånad idag!

Vaknad typ 07:50 och startade datorn direkt för att kolla var mitt paket från Lettland befann sig. Blev lite ledsen när jag såg att inget nytt registrerats sen 17:57 igår när den var på Arlanda :)

Kl. 08:10 ringde det på dörren (vem f...n vill mig nått nu) Där stod en postman med ett fint litet paket till mig! Yippie! Nu sitter jag å leker med min svarta lilla 901:a!

Postad 12 September 2008 - 08:12

Termos
  • Termos
  • Forumräv

• 732 inlägg
  • 0

Snacka om att jag blev förvånad idag!

Vaknad typ 07:50 och startade datorn direkt för att kolla var mitt paket från Lettland befann sig. Blev lite ledsen när jag såg att inget nytt registrerats sen 17:57 igår när den var på Arlanda B)

Kl. 08:10 ringde det på dörren (vem f...n vill mig nått nu) Där stod en postman med ett fint litet paket till mig! Yippie! Nu sitter jag å leker med min svarta lilla 901:a!

Grymt kul överraskning :D Nu får du dela med dig av "first impressions", köpte du med linux eller xp?
Lite avis blir man :)
/Termos

Postad 12 September 2008 - 10:40

dbpetrol
  • dbpetrol
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Första intrycket:

Shit va nice!!!

Levererades i en obruten orginalförpackning.

Den är mycket svalare än den 900 som jag kände på hos onoff. (Har haft igång den sen jag fick den = ca 3,5 timmar)
Första timmen körde jag den på "high power" eller vad det heter. Då började fläkten låta lite (absolut inte mycket!, men hörbart i ett tyst rum) men eftersom den funkade fint att surfa osv på med bara "power saving" så körde jag på det. Då låter den nästan ingenting (lägger man örat mot ventilationsgallret så hör man lite fläkt-ljud = mycket tyst alltså).

Kom inte överens med touchpaden först men sen jag ändrade till högre känslighet så funkar den finfint! Tvåfingerscrollen är väldigt användbar tycker jag.

Jag har ju engelskt tangentbord och det gick att ändra till svenskt på i linux genom att skriva "sudo konqueror &" i en terminal och sen ändra... men när jag startar om datorn så är inte ändringen kvar :) någon som kan hjälpa mig???

I övrigt är jag grymt nöjd än så länge!

Postad 12 September 2008 - 15:36

Holstein
  • Holstein
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Pratade med Hattelco idag,

Det verkar som att anledningen till att datumet på lev.datum är bortplockat är därför att hela sändningen nu är såld.
Alltså går den sändning som dem ska få/ har fått in inte går att köpa (som åteförsäljare). Det preliminära datum som nu står på hemsidan gäller alltså nästkommande sändning. (iaf så jag förstod det ifrån killen på hattelco.)

Redigerat av Holstein, 12 September 2008 - 15:37.

Postad 12 September 2008 - 16:07

deman_vi
  • deman_vi
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Hämtade precis ut min svarta eeepc 901 20gb från posten.

Bokade för länge sedan på cdon, men tröttnade på alla lösa gissningar på release datum så bestälde från all4ustore på ebay istället.

2 dagar tog det!!! Å då ingick hemkörning!! Dock var jag tyvärr inte hemma och kunde ta emot det :)

Köpte precis ett svenskt tangentbord på väg hem från posten med, 288:- Gick det på.

Dvs allt som allt 3900:- typ å då fick jag en svart, såååå värt de extra 200:-!

Bilder på byte av tangentbord osv kommer snart på mitt galleri.

//Stoffe

Postad 12 September 2008 - 16:27

phiber
  • phiber
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Ni som beställt från Lettland och all4ustore, hur betalade ni?

Har aldrig beställt från Ebay tidigare och betalat med paypal, vet någon hur betalningen går till?
Är det bara att lägga till sitt visa kort och välja att betala med det varpå pengarna dras från kortet eller måste
man första fylla på sitt paypal konto innan man kan genomföra betalningen. Hittade ingen vettig förklaring på paypals sida.

Tack på förhand!

Postad 12 September 2008 - 16:34

davrex
  • davrex
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Hämtade precis ut min svarta eeepc 901 20gb från posten.

Bokade för länge sedan på cdon, men tröttnade på alla lösa gissningar på release datum så bestälde från all4ustore på ebay istället.

2 dagar tog det!!! Å då ingick hemkörning!! Dock var jag tyvärr inte hemma och kunde ta emot det :)

Köpte precis ett svenskt tangentbord på väg hem från posten med, 288:- Gick det på.

Dvs allt som allt 3900:- typ å då fick jag en svart, såååå värt de extra 200:-!

Bilder på byte av tangentbord osv kommer snart på mitt galleri.

//Stoffe

vart köpte du tangentbordet?

hmm All4ustoreLV verkar ha fått slut på svarta datorer :/ om jag fattar det hela rätt

Redigerat av davrex, 12 September 2008 - 16:41.

Postad 12 September 2008 - 18:24

darknessviking
  • darknessviking
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
jag har gett upp hoppet om min 901'a jag. all glädje med att få den har totalt försvunnit nu för mig.

när den kommer - great.
med lite tur blir det innan julen 2038.

om 18.000 år kommer aliens att hitta det sista spåret av en en gång levande civilisation: fem 901'or utan atom-processor.

Postad 12 September 2008 - 18:40

Holstein
  • Holstein
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

jag har gett upp hoppet om min 901'a jag. all glädje med att få den har totalt försvunnit nu för mig.

när den kommer - great.
med lite tur blir det innan julen 2038.

om 18.000 år kommer aliens att hitta det sista spåret av en en gång levande civilisation: fem 901'or utan atom-processor.

Så fel du har, tänk på alla högprioriterade lettiska medborgare som sitter med sina fullt utrustade 901:or. Tänk så många spår av dem de kommer att hitta :)

Postad 12 September 2008 - 18:55

Spata
  • Spata
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
Är det någon som skrivit till asus och klagat? Täkte själv dra iväg ett mejl nu och säga att jag väljer en msi wind istället...
även fast jag kommer sitta här och sura och vänta på en eee

Redigerat av Spata, 12 September 2008 - 18:56.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.