* Officiell Tråd - Sony Ericsson C905 *
Sony Ericsson C905
(Mobiltelefoner)
|
6
|
(80)
|
Inga priser |
vilken är bäst? (3 inlägg)
|
15 år sedan |
Vilken är bäst: Sony Ericsson C905 vs. LG KC910 Renoir (0 inlägg)
|
17 år sedan |
N85 eller C905 (20 inlägg)
|
17 år sedan |
Postad 29 December 2008 - 10:07
Postad 29 December 2008 - 16:44
Jag ansluter till mitt trådlösa ADSL-modem genom att helt enkelt skanna med telefonen efter tillgängliga nät. Under redigera inställningar -> säkerhetsinställningar har jag då angett den WEP- eller WPA-nyckel som nätverket är skyddat med. Denna nyckel har jag ju själv skapat från början genom att surfa in på modemet via min webläsare i datorn. I telefonen behöver du alltså också bara lägga in nyckeln en gång. Har angett autoanslutning till detta nät, så fort jag kommer hem ansluter alltså telefonen automatiskt till wifi.Vad ska man göra för inställningar för att ens telefon ska hitta ens dator (wi-fi)?
Alltså vad ska man ställin in för något när man skapar sitt nätverk i datorn?
Alltså som jag har förstått det så skapar man ett ad-hoc-nätverk men jag lyckas aldrig logga in på det när min telefon har hittat det. Jag lyckas inte ansluta när jag försökt logga in med mitt lösenord. Vad är det som felas?
En annan praktisk grej är att ställa in FOTA så att den uppdaterar via Wifi. På så sätt kom jag runt problemet att hämtningen avbröts när inte ens 3,5G räckte för att slutföra nedladdningen av R1BA042-uppdateringen inom en minut.
Sedan har det ju varit en del diskussioner på Esato om C905 och anslutning till Wifi. Som jag minns det nu har det rört möjligheten att strömma data exvis från Youtube, inte själva anslutningsmöjligheten mellan router/modem och telefon.
Redigerat av Unregisteredc6f6da88, 29 December 2008 - 17:01.
Postad 29 December 2008 - 17:06
Jag ansluter till mitt trådlösa ADSL-modem genom att helt enkelt skanna med telefonen efter tillgängliga nät. Under redigera inställningar -> säkerhetsinställningar har jag då angett den WEP- eller WPA-nyckel som nätverket är skyddat med. Denna nyckel har jag ju själv skapat från början genom att surfa in på modemet via min webläsare i datorn. I telefonen behöver du alltså också bara lägga in nyckeln en gång. Har angett autoanslutning till detta nät, så fort jag kommer hem ansluter alltså telefonen automatiskt till wifi.
En annan praktisk grej är att ställa in FOTA så att den uppdaterar via Wifi. På så sätt kom jag runt problemet att hämtningen avbröts när inte ens 3,5G räckte för att slutföra nedladdningen av R1BA042-uppdateringen inom en minut.
Sedan har det ju varit en del diskussioner på Esato om C905 och anslutning till Wifi. Som jag minns det nu har det rört möjligheten att strömma data exvis från Youtube, inte själva anslutningsmöjligheten mellan router/modem och telefon.
Tack. Men just nu så sitter jag med en fast bredbandsanslutning och jag har testa att skapa ett ad-hoc nätverk i datorn..men det verkar inte gå att surfa via detta (har wi-fi i datorn). Jag kommer att få ett trådlöst bredband från TRE snart..hoppas att jag kan få det att funka då. Men jag skulle också gära få åtkomst till filer i datorn via wi-fi. På SE kundservice har dom nästan noll koll.
Fasen att det inte finns guider som visar hur man konfigurerar nätverk både på datorn och i telefonen!
Jag pratade nyss med TRE och dom påstår att det inte går att surfa via deras modem. Hmm
Måste jag ha en router för att få detta at fungera? Jag har inbyggt wi-fi i datorn och kan som sagt hitta en connection mellan telefonen och datorn när jag gör ett ad-hoc nätverk men det funkar inte. Jag kan bara koppla upp mej när jag inte har säkerhetsinställningar på men jag kan ej surfa eller så.
Redigerat av matvrak, 29 December 2008 - 18:22.
Postad 29 December 2008 - 21:34
Inomhus funkar fint och blixten är sjukt kraftig. Nog tom värre än N82 ändå. Man får oftast till användbara bilder.
Utomhus tycker jag att den med funkar fint men i mitt eget tycke så blir bilderna lite för "mjuka". LG Renoiren har mkt mer skärpa i sina bilder så jag tycker den slår c905 just på utomhusbilderna och om man ser till hur fotona ser ut direkt från telefonen. Fokusering m.m funkar fint och inte fått några suddiga bilder ännu iaf. Kameraknappen tycker jag är lite knepig för det är lite svårt när man skall knäppa av bilden i sista läget, ibland får man ta i lite mer än man tänkt sig för att få ner fingret ordentligt och då är det lätt att man skakar till i bildögonblicket. Men det funkar.
Den är väldigt glad för att fyra av blixten i autoläget så ibland får man stänga av den helt enkelt.
Verkar vara en riktigt bra allroundkamera och jag ser inte den snällare skärpan som så mkt av ett problem. Jag drar enkelt på lite sen i ett fotoprogram när jag ändå minskar ner bilerna för mail/webb m.m Jag brukar ändå justera lite nivåer på mina bilder så det gör mig ingenting. Bilderna blir oftast stora runt 2,2 Mb

Original

Efter lite trix av mig. Ökad skärpa o lite levels

Original

Fixad av mig

Original

Fixad av mig, lite för överdriven men bara visar hur man kan göra.
Finns ju en "smart kontrast# funktion i telefonen. Den försöker göra något liknande jag gjort med bilden ovan och ljusa upp mörka partier i bilden m.m Samma bild tagen med smart kontrast på blir enligt nedan..

Smart kontrast, lite för ljust enligt mitt tycke
Alla har vi ju olika smak men detta är vad jag känner iaf. Nog inte så många som bryr sig kanske och bilderna kanske förändras framöver med kommande uppgraderingar av mjukvaran.
LG Renoir tar bättre utomhusbilder i mitt tycke men man kan uppnå samma resultat genom att dra på lite skärpa om man känner för det.
Postad 03 January 2009 - 10:55
Tycker nog att denna "kamera" presterar riktigt bra.
Postad 04 January 2009 - 10:26
Tack. Men just nu så sitter jag med en fast bredbandsanslutning och jag har testa att skapa ett ad-hoc nätverk i datorn..men det verkar inte gå att surfa via detta (har wi-fi i datorn). Jag kommer att få ett trådlöst bredband från TRE snart..hoppas att jag kan få det att funka då. Men jag skulle också gära få åtkomst till filer i datorn via wi-fi. På SE kundservice har dom nästan noll koll.
Fasen att det inte finns guider som visar hur man konfigurerar nätverk både på datorn och i telefonen!
Jag pratade nyss med TRE och dom påstår att det inte går att surfa via deras modem. Hmm
Måste jag ha en router för att få detta at fungera? Jag har inbyggt wi-fi i datorn och kan som sagt hitta en connection mellan telefonen och datorn när jag gör ett ad-hoc nätverk men det funkar inte. Jag kan bara koppla upp mej när jag inte har säkerhetsinställningar på men jag kan ej surfa eller så.
Har Själv haft bekymmer med min uppkoppling på mitt WLAN. Kör med ADSL hemma och trådlös router. Kunde koppla upp mig mot nätverket men kom inte ut på internet. Visade sig att telefonen med 3:s inställningar inte fick automatisk tilldelning av IP nummer via DHCP servern. Lösningen är då att koppla upp sig mot nätverket och sedan gå in på redigera inställningar. I denna meny se till att du har rätt säkerhetsinställning, om det står någon IP adress så blanka denna liksom subnätmask. Nu kommer telefonen att automatiskt ta emot inställningarna från DHCP servern och plötsligt så har man nytta av sitt WiFi.
Redigerat av Dr Gizmo, 04 January 2009 - 10:36.
Postad 04 January 2009 - 20:58
Jag är nu inne på mitt tredje exemplar och har upplevt detta på de olika exemplaren:
*Platt/stum knappsats
*Stum neråtknapp på navigeringsknappen
*Telefonen går in i kameraläge när man håller i telefonen, trycker på ramen, etc.
*Extremt dålig batteritid
*Genvägsknappen slutar fungera
Sedan var jag dum att köpa den genom 3. Den tappar täckning väldigt ofta, speciellt inomhus. Detta gjorde inte min gamla obunda k800i som jag använde med mitt 3 abonemang. Det går inte att uppdatera den själv så man får leva med alla buggar ifall man inte orkar skicka in den i flera veckor.
Nu ska jag skicka in mitt tredje exemplar för service så jag slipper få reumatism när jag trycker på neråtknappen.
Postad 04 January 2009 - 22:33
Batteritiden blir nog sämre med 3 då du pratar i 3G-nätet konstant. Batteriet bara suuuugs ur alla telefoner när man snackar med 3G-tekniken. om jag fattat det rätt så har inte 3 något "vanligt GSM nät"
Har man Telia eller Telenor tex kan man ju stänga av 3G och bara köra i GSM läge, det sparar man en rackarns massa taltid på. Själv sätter jag bara igång 3G när jag behöver det.
I standby dock så skall det inte skilja så mkt men minsta samtal så kapar man ju standbytiden rejält.
Postad 05 January 2009 - 14:44
Jag är väldigt besviken på Sony Ericsson och deras C905. Denna telefon har usel kvalite och [b]jag vill starkt avråda folk från att köpa denna telefonen[/b/quote]
På min är slidern glapp i sidled och linsskyddet ännu glappare. Det knakar och sviktar när man använder knapparna ovanför skärmen. Mottagningen är klart sämre än på min K800. Har liksom du märkt att kameran aktiveras ibland när jag tar upp telefonen.
Postad 05 January 2009 - 18:00
Postad 05 January 2009 - 18:03
Kan bara hålla med. Min fungerar klockrent.Vad gäller kvaliteten så kan jag bara skriva om min egen c905 som jag har ägt i två månader. Jag har inte några problem alls med knappar, glapp eller något annat som en del av er upplever. Jag tycker att det är en kanon mobil som tar riktigt bra bilder för att vara en mobil kamera. Men en kompis som har köpt en c905 genom tre har också en del problem med buggar och kamera luckan. Vet inte om de har fått tag i en dålig batch av mobiler eller nått och sålt.
Tycker att det är en kanontelefon.
Postad 05 January 2009 - 19:58

Den här är ganska rolig för anledningen till att polaren ser sur ut är att jag frågade vart han hade sin c905:a (jag visste han hade skickat sin på reparation)

Hursomhelst så är det ju skandalöst att betala 5000 kr för en liten telefon och sen skall man få skicka iväg den på lagning nästan direkt och vara utan i flera veckor.
Men jag kan bara tipsa om hur jag gjorde själv och det var att gå in i en butik och fingra igenom alla c905 de hade i lager. Sen har man iaf en vecka på sig med "DOA garantin" och om man hittar något som är fel så kan man gå in och bråka lite med dom.
Min är iaf byggd vecka 44 ( står under batteriet på baksidan 08w44 ) och känns bra änsålänge
Postad 05 January 2009 - 21:05
Postad 05 January 2009 - 21:50
Jo du kan köra mailen via WiFi. Har för mig att du ställer in kontot att använda en befintlig 3G uppkoppling.En fråga!! Kan man inte köra eposten via WiFi??????????? Hittar bara telia Onoien och MMS konton inte WiFi konton.... lite dumt om man vill snappa bilder (innomhus) och sedan skicak direkt med epost.......
Men när du sedan har WiFi igång så kommer den att välja den anslutningen istället.
Postad 06 January 2009 - 01:12
Jo du kan köra mailen via WiFi. Har för mig att du ställer in kontot att använda en befintlig 3G uppkoppling.
Men när du sedan har WiFi igång så kommer den att välja den anslutningen istället.
Är du säker? Den där "jordgloben" kommer ju fram.... och mitt "G" blir ett "H" vilket indikerar att telefon går över till HSDPA, viket den inte har anleding att göra om den sinte skall ta imot/sända data via 3G nätet...
Postad 06 January 2009 - 01:26
Min är iaf byggd vecka 44 ( står under batteriet på baksidan 08w44 ) och känns bra änsålänge
Vet du om man kan se när batteriet är tillverkat?
Min är tillverkad v42 och har inte haft några större problem, har låst sig ibland och push mail har slutat funka, men det har löst sig efter en omstart.
Redigerat av thetias, 06 January 2009 - 01:28.
Postad 06 January 2009 - 01:53
På min fungerar det så iallafall. Ingen jordglod om jag är uppkopplad via WiFi.Är du säker? Den där "jordgloben" kommer ju fram.... och mitt "G" blir ett "H" vilket indikerar att telefon går över till HSDPA, viket den inte har anleding att göra om den sinte skall ta imot/sända data via 3G nätet...
Postad 07 January 2009 - 15:08
Det började med att han förklara att hans högtalare (den delen man håller mot örat) sprakade varje gång
han pratade med någon.
Sen vipps la den bara av.
Samma sak hände för mig i veckan.
Min högtalare började spraka och nu funkar den inte längre.
Det går dock bra att prata i högtalartelefon eller handsfree - men inte på det "vanliga" sättet längre då högtalarn
som är mot örat gått sönder.
Blir till att lämna in den.
Annars är jag grymt nöjd!
Postad 07 January 2009 - 15:22
Antar att de trycker en gång först för "mute" och sen en gång till så fungerar den. Så många tror att det handlar om ett mjukvarufel. Något åt det hållet var det iaf men det har inte hänt mig "än" så jag vet inte mer exakt.
Vet inte om det är några uppdateringar på G av mjukvaran men det ryktas om det iaf..
Postad 07 January 2009 - 18:51
Om jag håller inne C tangenten så kommer det ljud ur högtalarn.
Men släpper jag C, oavsett om jag mute:ar mikrofonen eller ej så hörs ingenting.
Tror du det funkar om man återställer telefonen?
Postad 07 January 2009 - 19:16
Det är ju värt att prova då det verkar som detta är mjukvarurelaterat.Tror du det funkar om man återställer telefonen?
Du kan ju även testa att "installera om" den senaste firmwaren med hjälp av SEUS.
Postad 07 January 2009 - 19:20
Jag provade igen när jag pratade med polarn - och vipps!
Fan va skumt.
Det funkar dock inte för honom utan han skulle testa återställa hela telefonen.
Återkommer med mer info om han får det funka
Postad 07 January 2009 - 19:59
Hittade lite mer "scoop" angående ny firmware nyss..
News form SEMC http://semcblog.com/
"Wonderful news! Sony Ericsson C905 will got small upgrade very soon. It’s new firmware, which has some new features. Here are all features, that will got updated C905 Cyber-shot™ :
Smile Shutter™
YouTube™
WayFinder 8
Snapfish
SMS-chat
New upgrade will be available in all new C905 phones from mid-February 2009. Other users of C905 phone can easily upgrade firmware by SEUS. More information you can find on the official site."
Hittade ett inlägg på esato.com Men om den här uppdateringen innehåller någon fix för högtalaren vet man ju inget om
Postad 07 January 2009 - 20:24
På min fungerar det så iallafall. Ingen jordglod om jag är uppkopplad via WiFi.
Funkar på fruns nu också! Men problemet är det samma som vi observerade under julledigheten.
Nätverker här hemme är sparat sedan tidigare, en när jag skulle ansluta så blev jag aldrig anslutet, där av att den försöker sända med 3G.
Nu raderade jag nätverket och lade nu upp nätverket igen och fick då skirva in min WEP nycketl, då säger den att det är fel nycketl (vilket det naturligtvis inte är). Stänga av telefon, ta ut bateriet.. vänta, sätta in batteriet slå på.
Söka efter nätverk, koppla upp, slå WEP nycketl... och vips så är man ansluten och det är GRÖNT runt WiFi symbolen och vips så kan man sicka epost med stora bilagor via WiFi.
Måste vara nått mjukavrufel på denna lur!!!!
Postad 07 January 2009 - 21:08
http://www.wayfinder.com/?id=10810
Postad 07 January 2009 - 22:29
Jo det där har disskuterats här förut. Det verkar som det är någon som påstår att dom fått det att fungera men inte andra, där ibland undertecknad. Kollar man vidare på wayfinders hemsida så får man uppfattningen om att det inte fungerar med pre-loaded maps. Men det är ju bara att testa men det verkar som man ska lägga karyorna på samma minne som programmet (telefonminnet alltså).Det verkar som det går att förladda kartor i Wayfinder för att slippa ladda online. Det låter ju alldeles utmärkt!
http://www.wayfinder.com/?id=10810
Kanske blir bättre med wayfinder 8 i nästa firmware!
Redigerat av TomasL, 08 January 2009 - 13:44.
Postad 07 January 2009 - 22:37
Varför får du den uppfattningen? Det står ju att det skall fungera med alla SE enheter.Kollar man vidare på wayfinders hemsida så får man uppfattningen om att det inte fungerar med pre-loaded maps.
Postad 07 January 2009 - 22:49
Varför får du den uppfattningen? Det står ju att det skall fungera med alla SE enheter.
Jag har provat programmet och för mig funkade det inte. Dessutom installerar Maploader några skumma WMI lyssnare i Windows som gjorde att jag fick en cpu belastning på 15% även när burken var idle. Till råga på allt tas dessa lyssnare inte bort när man avinstallerar maploader utan jag fick följa instruktionerna i den här tråden (se sista sidan) för att få bort dom:
http://forum.sysinte.......=16482&PN=1
Ger en lite dålig image av Wayfinder måste säga...
Postad 07 January 2009 - 22:55
Jag har provat programmet och för mig funkade det inte. Dessutom installerar Maploader några skumma WMI lyssnare i Windows som gjorde att jag fick en cpu belastning på 15% även när burken var idle. Till råga på allt tas dessa lyssnare inte bort när man avinstallerar maploader utan jag fick följa instruktionerna i den här tråden (se sista sidan) för att få bort dom:
http://forum.sysinte.......=16482&PN=1
Ger en lite dålig image av Wayfinder måste säga...
Det var typ samma som hände för mig så jag gjorde en systemåterställning så det blev lugnt i datorn igen.
Postad 07 January 2009 - 23:38
Ja jag kunde spara ner kartor till luren eller minneskortet men den skriker om nåt med att den ej kunde hitta en anpassad lur.Enligt instruktionerna skall man ju då välja "sparade kartor" när man har navigatorn igång sen men jag hittar inget sådant alternativ i wayfinder.. Kanske det inte dyker upp förräns man har "full licens" på programmet? Nu körde jag bara den där 5 dagars testen..
Tack också till UnLoGiC för utan dina tips och den länken hade jag nog aldrig märkt att jag hade "skit" i burken
Postad 08 January 2009 - 13:03
Kollar på kompatibla telefoner på deras hemsida:Varför får du den uppfattningen? Det står ju att det skall fungera med alla SE enheter.
http://www.wayfinder...mpatible_phones
Där står det att c905:an ensdast är kompatibel med online kartor.
Postad 08 January 2009 - 13:26
Nej det står att den endast är kompatibel med produkten Navigator OnLine. Men man kan även förladda kartor med den produkten.Kollar på kompatibla telefoner på deras hemsida:
http://www.wayfinder...mpatible_phones
Där står det att c905:an ensdast är kompatibel med online kartor.
Postad 08 January 2009 - 18:19
Ingen aning. Jag läser bara vad som står på deras hemsida. Det är kanske skillnad om man har en riktig version och inte deras trial versioner. Är det någon som betalat för produkten som har testat?Varför är det ingen som får det att fungera då??
Postad 08 January 2009 - 18:28
Postad 08 January 2009 - 19:17
Ju det kan ju vara så att det bara fungerar med "fullversionen".Ingen aning. Jag läser bara vad som står på deras hemsida. Det är kanske skillnad om man har en riktig version och inte deras trial versioner. Är det någon som betalat för produkten som har testat?
Postad 09 January 2009 - 05:38
http://www.mobil.se/...102920-869.html
Sen vet jag inte vad som stämmer heller.
Postad 09 January 2009 - 09:31
Gammal info är det väl inte direkt men den har varit uppe här på forumet förut.Vet inte om detta är gammal info, men jag hittade det på mobil.se
http://www.mobil.se/...102920-869.html
Sen vet jag inte vad som stämmer heller.
Micke prylgalen tog upp detta för några dagar sedan.
Postad 09 January 2009 - 11:37
Postad 09 January 2009 - 12:57
Den har jag aldrig sett. Ser inte att det sitter någon där.Nån som vet vad den lilla röda blinkande punkten strax under uttaget för laddningen betyder? Blinkar ibland och ibland inte.
Postad 09 January 2009 - 13:01
Den blinkar vid låg batterinivå.Nån som vet vad den lilla röda blinkande punkten strax under uttaget för laddningen betyder? Blinkar ibland och ibland inte.
Postad 10 January 2009 - 11:27
Har aldrig sett den lampan blinkat på min. Brukar ladda den innan. Testade igår och inte ladda den. Och när den varnade för låg batterinivå så började den lampan mycket riktigt att blinka.Den blinkar vid låg batterinivå.
Det "roliga" var att den lampan inte slutade blinka trots att jag laddade telefonen fullt. Fick starta om den då slutade det blinka.
Redigerat av TomasL, 10 January 2009 - 11:28.
Postad 10 January 2009 - 16:36
Har aldrig sett den lampan blinkat på min. Brukar ladda den innan. Testade igår och inte ladda den. Och när den varnade för låg batterinivå så började den lampan mycket riktigt att blinka.
Det "roliga" var att den lampan inte slutade blinka trots att jag laddade telefonen fullt. Fick starta om den då slutade det blinka.
Tror att den blinkar ett tag under laddningen också, tills batteriet inte är liga lågt längre
Postad 10 January 2009 - 17:54
Postad 10 January 2009 - 18:45
Min blinkade hela tiden. Även när den var fulladdad och jag tog ur laddaren. Som sagt så fick jag starta om telefonen för att den lampan skulle sluta blinka.Tror att den blinkar ett tag under laddningen också, tills batteriet inte är liga lågt längre
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
6
vilken är bäst?
9 bilder

22 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?