Skulle inte tro att det har med brandväggen heller att göra.
* Officiell tråd - Acer Aspire One *
Acer Aspire One A110-A - 1,6GHz 512MB 8GB 8,9"
(Laptops (Bärbara datorer))
|
1
|
(26)
|
Inga priser | |
Acer Aspire One A150-B - 1,6GHz 1GB 120GB 8,9"
|
5
|
(28)
|
Inga priser | |
Acer Aspire One A150-B - 1,6GHz 1GB 160GB 8,9"
|
2
|
(9)
|
Inga priser | |
Acer Aspire One D150-1B - 1,66GHz 1GB 160GB 10"
|
1
|
(2)
|
Inga priser | |
Acer Aspire One D150-1B - 1,6GHz 1GB 160GB 10"
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Acer Aspire One D150-1BG - 1,66GHz 1GB 160GB 10"
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Acer Aspire One D250-1B - 1,6GHz 1GB 160GB 10"
|
0
|
(5)
|
Inga priser | |
Acer Aspire One D250-0B - 1,6GHz 1GB 160GB 10"
|
1
|
(0)
|
Inga priser |
Linux-tråd - Acer Aspire One (60 inlägg)
|
16 år sedan |
# Acer Aspire one VS Asus Eee 901 # (11 inlägg)
|
17 år sedan |
EEE PC1000H vs. Aspire One A150-X vs. MSI Wind (68 inlägg)
|
17 år sedan |
Postad 19 November 2008 - 13:09
Skulle inte tro att det har med brandväggen heller att göra.
Postad 19 November 2008 - 20:42
på AAO fungerade inte hela vägen;-( dvs fungerar tills jag klickar på hämta filen, sedan händer inget.Fungerar fint för mig att hämta därifrån. Testade nu.
Du får ju en säkerhetsvarning när du försöker ladda ner filen som du måste svara på först.
Det dyker upp en gul rad under flikarna i explorer "Datorn skyddas genom att filer från den här webbplatsen blockeras från att hämtas. Klicka här om du vill se alternativ..." Där får du klicka och välja hämta filen. Sedan får du välja den igen.
Nu har jag dragit ner den på min hemma pcoch flyttat över till AAO.'När jag installerar får jag följande
En drivrutin för enheten hittades, men ett fel uppstod när drivrutinen skulle installeras
JMB38X SD/MMC Host Controller
Drivrutinen är inte avsedd för den här plattformen
Om du vet vem som tilverkade enheten kan du besöka tillverkarens webbsida och söka efter en passande drivrutin
Redigerat av lelkes, 19 November 2008 - 20:52.
Postad 19 November 2008 - 22:35
Kommer inte riktigt ihåg hur det var jag gjorde för att installera den.
Har för mig att jag gjorde så att jag ladda ner zip-filen och packade upp den men använde mig inte av setup programmet som fanns med där. Gick in via enhetshanteraren och valde updatera drivrutin. Välj sedan "Välj drivrutin som redan finns på datorn" och hänvisa till den katalog som du packade upp filen till, Driver\x32. Tvingar datorn att installera dessa drivrutiner.
Postad 19 November 2008 - 23:03
så gjorde jag med... utan att funka.Kollade på min nu och jag har den versionen på drivrutin som ligger på Acers hemsida för läsaren, 1.0.16.1
Kommer inte riktigt ihåg hur det var jag gjorde för att installera den.
Har för mig att jag gjorde så att jag ladda ner zip-filen och packade upp den men använde mig inte av setup programmet som fanns med där. Gick in via enhetshanteraren och valde updatera drivrutin. Välj sedan "Välj drivrutin som redan finns på datorn" och hänvisa till den katalog som du packade upp filen till, Driver\x32. Tvingar datorn att installera dessa drivrutiner.
Jag googlade och fick fram
från http://www.versiontr...info/win/208848sp40221.exe - 1.00.16.01
körde programmet, och simsalabim
Postad 20 November 2008 - 15:14
Postad 25 November 2008 - 12:59
Går att se med kommando "lshal | grep storage.model"
Alternativt kika i bios.
Postad 29 November 2008 - 20:46
Alina har bra pris på A110 nu, någon som köpt en därifrån och vet vilken typ av flash de fick?
Alternativt kika i bios.
japp, det står P-SSD1800
Postad 01 December 2008 - 11:00
japp, det står P-SSD1800
Utmärkt! Då har ju alina de vettigare flashet iaf. Tack för hjälpen.
Postad 01 December 2008 - 11:03
Finns det risk att man skriver sönder SSDn efter ett (stort) antal skrivningar, dvs är detta ett problem?
Mvh Johan
Postad 01 December 2008 - 13:01
Ringde powermill (infocare) vilka som har hand om Onoffs servicar och pratade med en kille där han sa att det kunde vara "invertern" som har gått i sönder.
Efter att ha lämnat in den på service så sa min kollega på Onoff att vi hade haft en annan kund med samma problem. Ingen annan som har fått detta på halsen eller? (tufft skrev hela förra meningen utan att kolla på tangentbordet, denna me =))
Postad 01 December 2008 - 14:32
Förresten, hur gick det med garantin om du pillat i den själv??
Redigerat av slotrat, 01 December 2008 - 14:33.
Postad 01 December 2008 - 18:12
Det var inte bara så att bildskärmskabeln inne i datorn har lossnat? Den var ju tejpad när man öppnade datorn, men när du satte ihop den igen så var ju inte tejpen lika klistrig som från början, den kan ju ha skakat loss kanske? Kontakten var lite meckig att få dit och när vi startade upp kompisens dator efter samma ingrepp första gången var den svart som synden, men när vi pillat lite på kontakten så funkade den igen och har gjort så sedan dess...
Förresten, hur gick det med garantin om du pillat i den själv??
Det är la den uppe i vänstra hörnet? kollade lite snabbt på den, den satt som den skulle i MK. Men saken är ju den att jag aldrig va på den. och datorn funka ju fan i en vecka efter "ingreppet".
Garantin gäller fortfarande då det gjordes i butik...Första 6 månaderna är det upp till tillverkaren att bevisa att jag gjort nått fel. Ingen lätt sak att göra i detta fallet.
Postad 01 December 2008 - 21:17
Det där med att minnet är uppgraderat i butik har väl ingen betydelse för garantin? Det skall vara gjort av en Auktoriserad Servicepartner, och det är ju inte någon OnOff-butik. Mig spelar det ingen roll jag har ingen Aspire One längre, men jag är lite nyfiken på hur en Auktoriserad Servicepartner (som Infocare i Växjö t.ex.) ställer sig till ingreppet vid en garantireparation.
Postad 02 December 2008 - 08:13
Bytte ram minne på min efter en youtube guide, funkade klockers i ungefär en vecka sedan så la skärmen av. Datorn startar upp och allt, stängde datorn efter en bussfärd för att dagen upptäcka skärmen HELT svart (inte ens bios).
Hur vet du att datorn "startar upp och allt" när inte skärmen fungerar?
Det jag funderar på är om det inte kan vara det "gamla" bios problemet du åkt på.
Då startar inte datorn alls och man får ingen bild. Vet du vad du har för BIOS version?
I denna tråd på Aspire One User forum kan du läsa om det problemet jag syftar på:
http://www.aspireone...p...?f=24&t=903
Kolla även mitt inlägg #570
Postad 02 December 2008 - 12:58
Ja det var den kontakten jag menade. Men det är väl mer eller mindre omöjligt att vända på moderkortet utan att dra ut den?? Och minneskretsen sitter ju på baksidan.
Det där med att minnet är uppgraderat i butik har väl ingen betydelse för garantin? Det skall vara gjort av en Auktoriserad Servicepartner, och det är ju inte någon OnOff-butik. Mig spelar det ingen roll jag har ingen Aspire One längre, men jag är lite nyfiken på hur en Auktoriserad Servicepartner (som Infocare i Växjö t.ex.) ställer sig till ingreppet vid en garantireparation.
Det va ingen match att sätta in det utan att dra ut kontakten för mig, säg att det är vinkelrätt mellan skärmen & undersidan av datorn så stod min bara på 45 graders lutning, lite flink i händerna e man la...
På vissa laptops som vi sålt så har vi sålt minne vid sidan av och erbjudit oss att sätta in det själva. Samma gäller denna saken. Detta gäller infocar i Linköping btw.
Postad 02 December 2008 - 13:02
Hur vet du att datorn "startar upp och allt" när inte skärmen fungerar?
Det jag funderar på är om det inte kan vara det "gamla" bios problemet du åkt på.
Då startar inte datorn alls och man får ingen bild. Vet du vad du har för BIOS version?
I denna tråd på Aspire One User forum kan du läsa om det problemet jag syftar på:
http://www.aspireone...p...?f=24&t=903
Kolla även mitt inlägg #570
Det vet jag iofs inte =) Började läsa lite snabbt i tråden du bifoga. Gemensamma nämnare för mig verkar vara att detta hände efter att jag satt den i hibernate samt att jag kört med ett Kingston minne med.
Bios är den söm följde med, ej uppdaterat den. Infocare tog emot den igår så jag får se hur utlåtandet låter. Att detta ej skulle täckas av garantin i mitt fall har jag svårt att tro. Om inte annat får jag prova att flasha om biosen med hjälp av ett usb minne. Sista utvägen är att tappa den i backen o få ut en ny på hemförsäkringen =)
Postad 02 December 2008 - 14:19
Har du inte uppdaterat bios'en i den sedan du köpte den så tror jag att den som spökar för dig.Det vet jag iofs inte =) Började läsa lite snabbt i tråden du bifoga. Gemensamma nämnare för mig verkar vara att detta hände efter att jag satt den i hibernate samt att jag kört med ett Kingston minne med.
Bios är den söm följde med, ej uppdaterat den. Infocare tog emot den igår så jag får se hur utlåtandet låter. Att detta ej skulle täckas av garantin i mitt fall har jag svårt att tro. Om inte annat får jag prova att flasha om biosen med hjälp av ett usb minne. Sista utvägen är att tappa den i backen o få ut en ny på hemförsäkringen =)
Då kan man göra en BIOS recovery så ordnar det sig.
Postad 10 December 2008 - 00:30
Postar här då ni verkar ha bra koll på alla minilaptops.
Jag funderar på att köpa en för att enkelt kunna ta med sig när man reser o liknande. Film, surfande osv.. O då lämpar sig väl de här ganska bra.
Valet står då mellan dessa två:
Asus Eee PC 900 - 900MHz 1GB 16GB 8,9"
https://www.prisjakt...kt.php?p=307728
och
Acer Aspire One A110 - 1,6GHz 512MB 8GB 8,9"
https://www.prisjakt...kt.php?r=327067
Acern lär väl bli något dyrare.. Men det är inte det avgörande.. Men är förutom detta ändå rätt sugen på asus 900. Mest med tanke på att den har större hdd och mer ram. Dock så har den sämre processor.. Är detta något som man faktiskt märker av?
Så.. Vad ska man välja?
Postad 10 December 2008 - 10:49
Hej!
Postar här då ni verkar ha bra koll på alla minilaptops.
Jag funderar på att köpa en för att enkelt kunna ta med sig när man reser o liknande. Film, surfande osv.. O då lämpar sig väl de här ganska bra.
Valet står då mellan dessa två:
Asus Eee PC 900 - 900MHz 1GB 16GB 8,9"
https://www.prisjakt...kt.php?p=307728
och
Acer Aspire One A110 - 1,6GHz 512MB 8GB 8,9"
https://www.prisjakt...kt.php?r=327067
Acern lär väl bli något dyrare.. Men det är inte det avgörande.. Men är förutom detta ändå rätt sugen på asus 900. Mest med tanke på att den har större hdd och mer ram. Dock så har den sämre processor.. Är detta något som man faktiskt märker av?
Så.. Vad ska man välja?
Jag köpte AAO. Det gick inte att skriva på det lilla tangentbordet på Asusen. Batteridrifttiden är dock för dålig. Där är bla 900 bättre.
/F
Postad 10 December 2008 - 13:08
Är det någon som vet vilka SSD diskar Multi Tech data i Örebro har i sina AA1?
Kan man räkna med att alla "nya" AA1or har den snabbare disken?
//Johan
Postad 10 December 2008 - 15:54
Jag köpte AAO. Det gick inte att skriva på det lilla tangentbordet på Asusen. Batteridrifttiden är dock för dålig. Där är bla 900 bättre.
/F
Okej, är inte tangentborden ungefär lika stora?
Postad 10 December 2008 - 17:55
Okej, är inte tangentborden ungefär lika stora?
Nej! Väldigt stor skillnad. Om du har möjlighet, gå till närmsta Onoff eller liknande och jämför, du kommer märka en stor skillnad! Jag tycker AAO är riktigt skön att skriva på, känns nästan fullstor. Asus 901 däremot var inte alls kul, och jag har inte ens stora fingrar.
Postad 10 December 2008 - 17:57
Nej! Väldigt stor skillnad. Om du har möjlighet, gå till närmsta Onoff eller liknande och jämför, du kommer märka en stor skillnad! Jag tycker AAO är riktigt skön att skriva på, känns nästan fullstor. Asus 901 däremot var inte alls kul, och jag har inte ens stora fingrar.
Hmm, okej. Var på onoff idag och kollade in eee 900.. Verkade väll inget super att skriva på. Men annars helt ok. Ska försöka hitta en AAO o kolla den..
Postad 11 December 2008 - 00:42
För annars så har ju eee 900 1gb ram..
Postad 14 December 2008 - 13:25
Postad 15 December 2008 - 08:15
Precis 1,5Gb RAM är max. Det sitter 512Mb "fast" på moderkortet, sedan finns det en minnesslot.Prisjakt säger att man som maximalt kan ha 1,5 GB ram. Så om jag köper en sticka på 2 GB så kan jag fortfarande inte få mer än 1,5 GB?
Vet inte riktigt om det kommer att fungera överhuvudtaget om du stoppar i en 2Gb's enhet.
Mitt tips är att du bara stoppar i en 1Gb's modul då det är max.
Postad 15 December 2008 - 21:56
http://www.istyles.c...-c-448_491.html
Är lite nyfiken på hur det skulle se ut och kännas.
så slipper man få massa fula repor på chassit också=)
verkar ju inte fastna en massa skit eller något från dessa.
Så det är ju bara att ta bort dem när det ser fult ut....
Själv tyckte jag att den här verkar jäkligt fräsch!!!
AASP_RADIOSITY.jpg 29.58K
0 Antal nerladdningar
Postad 17 December 2008 - 19:51
Någon som vet om man kan köra Visual Studios 2008 & Netbeans utan problem
på en aspire one 150? Funderar på att inskaffa mig en, mest för skolsaker på Högskolan...
Postad 17 December 2008 - 23:37
Postad 18 December 2008 - 10:22
1,8" LIF.
Postad 18 December 2008 - 10:31
En annan fråga, har någon här köpt A110 från Inet och vet vilket flash de kommer med?
Postad 18 December 2008 - 11:27
Jag har köpt min på Inet. Hur kollar jag vilken flashdisk jag har?
Postad 18 December 2008 - 12:34
Det är väl en ZIP de använder sig utav. Vad är skillnaden på ZIF och LIF?
Jag har köpt min på Inet. Hur kollar jag vilken flashdisk jag har?
Va fint! Köpt nyligen?
Alternativt kika i bios.
Postad 18 December 2008 - 12:40
Jag har prövat att söka efter nya drivisar till nätverkskortet men det är redan dom senaste.
Postad 18 December 2008 - 14:17
Någon som kan säga vad skillnaden mellan ZIF och LIF är? Om ens någon skillnad alls?
Postad 18 December 2008 - 19:02
Fick den i Tisdags från Inet. SSD infon lyder: P-SSD1800
Någon som kan säga vad skillnaden mellan ZIF och LIF är? Om ens någon skillnad alls?
Krille tänkte höra med dig då du också köpt din dator från inet, om den också hade en ny blå förseglingsklisterlapp över en annan samt ett lager till av den genomskinliga tejpen, läste att en annan kille hade fått det på sweclockers så jag ringde till inet för att försäkra mig om att man inte skulle få en returnerad vara med problem men likväl ser jag en ny blå förseglingsklisterlapp samt ännu ett lager tejp, får tyvärr inte tag på dem nu då dem stängt.
Så hur såg din ut Krille, det är bara den ena av dem 2 blå förseglingsklisterlapparna som är ersatt med en ny så om du vill kolla skulle det vara superschysst.
Postad 18 December 2008 - 19:09
Postad 18 December 2008 - 19:46
Postad 18 December 2008 - 19:51
Postad 18 December 2008 - 20:16
Postad 19 December 2008 - 11:00
MVH
Robin
Postad 24 December 2008 - 11:22
Visual Studio 2008 samt Netbeans på Acer Aspire A150? Någon som har erfarenhet av detta?
Vore nice & veta om man kan programmera något på dessa små, annars är det inte värt att inskaffa sig en...
God Jul på Er!
Postad 28 December 2008 - 01:21
1. Installera 8.10 Ipred på din Acer Aspire One
2. Kör en safe-update
3. Använd en modifierad kärna som du hittar här:
http://www.aspireone...p...f=28&t=7560
4. Följ bossiemans guide som du hittar här:
http://ubuntu-bossie...e-one-a110.html
Har testkört som en galning hela dagen och ALLTING verkar funka... allt.
Bara ett tips i all välmening.
BTW: Har någon annan än jag problem med glapp i mina högtalare (både 3.5mm och inbyggda)? verkar glappa i hörlursuttaget?
Postad 28 December 2008 - 13:54
Även beställt skin från decalgirl.com, lägger upp bilder när det är monterat
Postad 29 December 2008 - 21:37
Bifogar "release notes" så ni kan läsa vad som hänt.
Postad 30 December 2008 - 09:43
Har nyss köpt en AA1 med Linux. Jag slängde snabbt ut befintlig Linux installation och installerade Ubuntu. Jag har ett litet bekymmer efter det. Xorg processen tar hela 350 MB i anspråk. Detta kan ju inte vara bra. Jag har försökt ändra tilldelat grafikminne i bios (senaste bios 3309) men det går ju inte. Det värdet är ju låst till 8 MB.
Eftersom jag inte uppgraderat minnet i burken än så har jag ju bara 512 MB. Om då xorg drar 350 MB så blir det ju inte mycket kvar till övriga systemet...
Är det någon som sett eller hört om det ska vara så? Jag har testat både Ubuntu och Xubuntu och det gör ingen skillnad.
En annan sak jag undrar om någon testat är att stoppa i en 2 GB pinne i burken. Vad händer då? Ser inte systemet det minnet, får jag 1,5 GB eller kanske rent av 2 GB? Någon som vet?
mv
Stefan Bäckman
Postad 30 December 2008 - 21:28
Den senaste europaversionen är fortfarande 3308.
Sen att det inte är någon skillnad på europeiska versioner och andra är ju en annan sak.
För er som är intresserade av den bios'en kan läsa mera och ladda ner den här:
http://macles.blogsp...-bios-3309.html
Kör själv med den och fungerar fint.
Edit:
Får nog ta tillbaka att 3309 fungerade fint för mig.
Fungerade fint igår men idag startade inte datorn. Den bara stängde av sig under uppbootning.
Så jag fick använda bios recovery rutinen och hoppa tillbaka till 3308 så nu fungerar allt fint igen.
Redigerat av TomasL, 31 December 2008 - 10:34.
Postad 02 January 2009 - 01:01
Anyway..
Har inget speciellt att notera om prestandan, däremot lite om kvalitén på datorn. Satt o fiddlade med inställningarna när den plötsligt la av. Kände en frän lukt och kopplade snabbt bort batteriet och laddaren. Visade sig att lukten kom från ventilationshålen på sidan av datorn. Provade dumt nog att sätta på den igen, efter ett par minuter började det bolma grå rök ur ovan nämda hål. Stängde av kvickt som fan, men jag antar att skadan är permanent nu.
Frågan är om mitt skitexemplar är unikt, eller har någon annan haft problem med överhettning? Har endast haft min på ett skrivbord med gott om plats för ventilation. Kunde höra fläkten snurra så jag antar att heatsinken har lossnat/haft dålig kontakt med CPUn (om det nu är det som är felet).
Ska jag skicka tillbaka datorn till Dustin eller direkt till Acer, vad tror ni?
Postad 02 January 2009 - 02:25
Eftersom jag inte uppgraderat minnet i burken än så har jag ju bara 512 MB. Om då xorg drar 350 MB så blir det ju inte mycket kvar till övriga systemet...
Är det någon som sett eller hört om det ska vara så? Jag har testat både Ubuntu och Xubuntu och det gör ingen skillnad.
En annan sak jag undrar om någon testat är att stoppa i en 2 GB pinne i burken. Vad händer då? Ser inte systemet det minnet, får jag 1,5 GB eller kanske rent av 2 GB? Någon som vet?
Hej, jag vet inte för säckert hur det är med Ubuntu/Xubuntu då jag själv har installerad Fedora 10 XFCE som fungerar ok efter lite tweaking inkl. mitt Belkin Bluetooth adapter (BT2.1+ edr). Jag använde denna guide:
http://jorge.ulver.n...cer-aspire-one/
Det som inte fungerar felfritt för mig är SD card, som måste vara isatt redan vid boot för att fungera.
Jag vet dom har fått Ubuntu till at fungera felfritt med custom kernel, fast jag har inte provat själv:
http://www.aspireone...2a909e4ec7b3cf0
Du har säckert hittat denna tråd: https://help.ubuntu....y/AspireOne110L
Själv är jag småsugen på att prova hackintosh, och därför har jag två stycken 'Dell DW1390' wifi adapters på gång från Hong Kong(då Atheros tydligen inte har någon support under Hackintosh) + 1st. 80GB Samsung HD från USA.
Mvh
[edit] Då onboard chipset bara stödjer 1.5GB och det redan är 512 MB pålödat är det inga garanti att en sodimm på 2GB vill fungera bra. Du vill uavsätt bara få 1.5GB.
Redigerat av RoosterX, 02 January 2009 - 02:28.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Linux-tråd - Acer Aspire One
20 bilder
22 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?