* Officiell tråd - Western Digital TV HD *
3005 svar till detta ämne
Postad 24 januari 2009 - 13:20
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2 047 inlägg
Ok har det någon betydelse hur man lägger filmerna på hårddisken tex kan filmerna ligga i samma mapp eller ska man lägga filmerna var för sig alltså en mapp en film och så vidare.
Nej, du kan ha dem hur du vill. Lös textfil måste ha exakt samma stavning som filmen och måste även ligga i samma mapp, men det har du väl listat ut. Annars har det ingen betydelse.
Postad 24 januari 2009 - 17:41
Perperper
-
Perperper
-
Rookie
-
3 inlägg
Har fått ett tips om hur man konverterar dts ljud till AC3 utan att försämra bildkvallen eller att behöva skaffa en förstärkare. Här e en länk med en liten snabbkurs hur det funkar också. http://audioconverte...re.dk/Tutorial/OBS! skaffa även detta program först. http://www.softpedia...KVToolnix.shtmlHar testat och jämfört,och allt funkade perfekt.
Postad 24 januari 2009 - 18:51
rotfot
-
rotfot
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Har fått ett tips om hur man konverterar dts ljud till AC3 utan att försämra bildkvallen eller att behöva skaffa en förstärkare.
Här e en länk med en liten snabbkurs hur det funkar också.
http://audioconverte...re.dk/Tutorial/
OBS! skaffa även detta program först. http://www.softpedia...KVToolnix.shtml
Har testat och jämfört,och allt funkade perfekt.
Finns det något sådant program till mac
Postad 24 januari 2009 - 21:15
Tobyponken
-
Tobyponken
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Var på språng att köpa mig en WD TV HD idag på OnOff, men säljaren där rekommenderade inte denna om man skulle spela högupplöst material då han inte tyckte att usb-diskarna hade tillräcklig snurr, 5400rpm. Tyckte det lät konstigt eftersom WD själva rekommenderar sin egen disk som inte är snabbare än så. Enligt säljaren så skulle bilden kunna hacka till då och då pga för långsam disk...
Det som var ännu konstigare var att han inte hade någon annan spelare eller disk att erbjuda?! Säljarna på dessa butiker brukar ju alltid försöka snacka på om någon annan produkt som är "lite dyrare och mycker bättre" men inte denna gången. Hade han gjort det hade jag tagit hans snack som ren övertalningstaktik för att få sälja en dyrare produkt men det gjorde han alltså inte. Därför blev jag tveksam och köpte ingen.
Är det verkligen så att en 5400rpm disk är för långsam för hd?
Postad 24 januari 2009 - 21:59
Wide
-
Wide
-
Användare
-
-
212 inlägg
Skulle inte tro det....hehe
Däremot medaspelare som kör över närverk kan hosta till lite då och då, när datorn får jobba...
Postad 24 januari 2009 - 22:08
Tobyponken
-
Tobyponken
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Låter kanon... då blir det nog en sådan i morgon...
...en fråga till förresten... Spelar den inte DivX? Står inget om det på hemsidan och jag tycker inte det framgår 100%-igt tidigare i tråden. Hur vet man förresten om en fil är DivX eller Xvid? Ändelsen är väl alltid .avi på dessa filer?
Redigerat av Tobyponken, 24 januari 2009 - 22:16.
Postad 25 januari 2009 - 08:01
Unregistered3454eef7
-
Unregistered3454eef7
-
Rookie
-
5 inlägg
Hej har ett problem har laddat ner några filmer som innehåller video ts mapp med massa filer som heter VTS_01_1
och så vidare hur gör man för att spela upp dom i rad när jag kör första filen så spelar den bara den filen på tex 20 min sedan måste man välja nästa fil för att forsätta.
Mvh Henrik
Postad 25 januari 2009 - 08:59
Unregisteredd835cead
-
Unregisteredd835cead
-
Användare
-
-
232 inlägg
...en fråga till förresten... Spelar den inte DivX? Står inget om det på hemsidan och jag tycker inte det framgår 100%-igt tidigare i tråden. Hur vet man förresten om en fil är DivX eller Xvid? Ändelsen är väl alltid .avi på dessa filer?
Köp spelaren på ett annat ställe.. Köp ingen på ett sådant ställe som sprider sådan dynga
Postad 25 januari 2009 - 09:09
tyve
-
tyve
-
Veteran
-
-
1 618 inlägg
Är det verkligen så att en 5400rpm disk är för långsam för hd?
Nej, HD film kräver som mest 40 mbit/s och en bärbar hårddisk klarar normalt runt 40 mBYTE/s och eftersom det går 8 bitar på en byte har de alltså 8 ggr den hastighet som behövs.
Postad 25 januari 2009 - 09:29
Tobyponken
-
Tobyponken
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Köp spelaren på ett annat ställe.. Köp ingen på ett sådant ställe som sprider sådan dynga
Nu var det ju inte OnOff som spred den infon utan det är ju vad jag läst i denna tråden och på WD´s hemsida... Det OnOff´s säljare påstod var att den inte skulle visa högupplöst material ryckfritt. Så hur ligger det till med divx?
Postad 25 januari 2009 - 09:52
Tobyponken
-
Tobyponken
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Kom på en till fråga...
Vad rekommenderas för hårddisk till denna maskin? Jag har varit inne på WD´s egna passport men det kanske finns andra lika bra eller bättre för samma pengar?! Tänkte lägga ca 1000:- +- någon hundring?! Vill ha minst 320Gb.
KRAV: Den ska strömförsörjas via usb-porten.
Hittade denna:
Men jag tycker inte att det framgår hur det är med strömförsörjningen?!
Edit: Fan, nu såg jag på iomegas hemsida att det ingick "powercord". Det måste betyda att det är en extrern strömkälla till den. Det går fetbort.
Redigerat av Tobyponken, 25 januari 2009 - 09:54.
Postad 25 januari 2009 - 09:53
rotfot
-
rotfot
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Nå finns det något program som konverterar dts ljud till AC3 utan att försämra bildkvallen till mac
Redigerat av rotfot, 25 januari 2009 - 09:58.
Postad 25 januari 2009 - 11:04
Turbo-Danne
-
Turbo-Danne
-
Forumräv
-
-
721 inlägg
Nu var det ju inte OnOff som spred den infon utan det är ju vad jag läst i denna tråden och på WD´s hemsida... Det OnOff´s säljare påstod var att den inte skulle visa högupplöst material ryckfritt.
Så hur ligger det till med divx?
Divx funkar utan problem dom få jag har provat, kör mest HD filmer. Fattar bara inte vad säljaren menar med det att det kan rycka. Har kört 1080p mkv på min WD HD player och det rycker absolut ingenting för mig iallafall. Har WD 250GB My passport USB disk.
Postad 25 januari 2009 - 11:11
Tobyponken
-
Tobyponken
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Divx funkar utan problem dom få jag har provat, kör mest HD filmer. Fattar bara inte vad säljaren menar med det att det kan rycka. Har kört 1080p mkv på min WD HD player och det rycker absolut ingenting för mig iallafall. Har WD 250GB My passport USB disk.
Han hade själv inte en WD HD TV utan en popcorn men han hade en 5400rpm disk kopplad till den och han påstod att det ryckte när han spelade 720p-material. Kan ju bero på annat än disken...?! Ang divx så är det ju kanon om det funkar. Tittar helst inte på divx men till dottern duger det gott och väl...
Postad 25 januari 2009 - 13:22
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2 047 inlägg
Han hade själv inte en WD HD TV utan en popcorn men han hade en 5400rpm disk kopplad till den och han påstod att det ryckte när han spelade 720p-material. Kan ju bero på annat än disken...?!
Ang divx så är det ju kanon om det funkar. Tittar helst inte på divx men till dottern duger det gott och väl...
Det kan bero på tusen olika saker och just det påståendet är vad matte1979 refererade till som "dynga". Om Popcorn hour har problem med externa enheter så borde han kanske prata dåligt om den och inte WD? Jag har inga som helst problem med 1080p från någon av mina externa enheter av varierande märke och modeller. Angående divx så fungerar nya filer bra, medan gamla versioner kan få komprimeringsartefakter. Det mesta man hittar är nytt idag.
Postad 25 januari 2009 - 13:51
Joakim_A
-
Joakim_A
-
Forumräv
-
-
782 inlägg
Nej, HD film kräver som mest 40 mbit/s och en bärbar hårddisk klarar normalt runt 40 mBYTE/s och eftersom det går 8 bitar på en byte har de alltså 8 ggr den hastighet som behövs.
Nja nu får man ju aldrig ut 40Mbyte/sec från en extern disk som är kopplad via USB utan då brukar max ligga kring 32Mbyte men oftast under 30Mbyte, vanligaste prestandan är 25-27Mbyte per sek för läs och då avses externa 3.5" SATA enheter med 7200 RPM. För 2.5" Externa med 5400 RPM så är kapaciteten oftast under 20Mbyte/s men det räcker likväl för att kunna streama HD matrial som bara kräver 1.5-6Mbyte per sek.
Postad 25 januari 2009 - 14:53
hedline
-
hedline
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Stött på ett nytt problem, eller åtminstone märkt av det nyligen. Vid panoreringar så ser man att bilden hackar. Ibland flyter det på mjukt när jag kör på "auto" upplösning eller annan upplösning under inställningar. Men efter ett tag så hackar det igen. Har även testat 720p 50Hz/60Hz och 1080i 50hz/60hz.Har en Samsung PS50Q97 och vet att det inte är TVn, har andra källor inkopplade som flyter på mjukt.
Någon med liknande problem?
Postad 25 januari 2009 - 16:43
Wiberg_D
-
Wiberg_D
-
Forumräv
-
-
580 inlägg
Stött på ett nytt problem, eller åtminstone märkt av det nyligen. Vid panoreringar så ser man att bilden hackar. Ibland flyter det på mjukt när jag kör på "auto" upplösning eller annan upplösning under inställningar. Men efter ett tag så hackar det igen. Har även testat 720p 50Hz/60Hz och 1080i 50hz/60hz.Har en Samsung PS50Q97 och vet att det inte är TVn, har andra källor inkopplade som flyter på mjukt. Någon med liknande problem?
det ska inte hacka något "synligt" när man kör 1080p eller i ditt fall 720p på 60Hz... hackar det kan det vara filmen eller kanske en gammal disk? nu när alla tjatar om diskar?  men det tror jag inte.. Låter kanon... då blir det nog en sådan i morgon...
divx funkar fint,har massa serier i divx, har varit sjuk nu så har kollat igenom lost s03 och s04, blir helt ok bild och man kan välja att den bara spelar nästa och nästa:) tog 2 dagar att kolla på alla episoder:) Kom på en till fråga...
Vad rekommenderas för hårddisk till denna maskin? Jag har varit inne på WD´s egna passport men det kanske finns andra lika bra eller bättre för samma pengar?! Tänkte lägga ca 1000:- +- någon hundring?! Vill ha minst 320Gb. KRAV: Den ska strömförsörjas via usb-porten.
Hittade denna:
Men jag tycker inte att det framgår hur det är med strömförsörjningen?!
Edit: Fan, nu såg jag på iomegas hemsida att det ingick "powercord". Det måste betyda att det är en extrern strömkälla till den. Det går fetbort.
det finns ingen 3,5" disk som inte har extern strömkälla, du får kolla 2,5"arna
Postad 25 januari 2009 - 19:18
Wide
-
Wide
-
Användare
-
-
212 inlägg
Vad kör ni med för bild format?, jag kör på auto. Ska man köra på det?, eller ändra till 720p som tv klarar??
Skalar den upp alla filer till "Hd"?, såg på en vanlig ner rippad dvd på spelaren. Det så väldigt bra ut, så tänkte om den är upp skalad?. För det klarar inte min dvd av...
Postad 25 januari 2009 - 19:45
Wiberg_D
-
Wiberg_D
-
Forumräv
-
-
580 inlägg
Vad kör ni med för bild format?, jag kör på auto. Ska man köra på det?, eller ändra till 720p som tv klarar??
Skalar den upp alla filer till "Hd"?, såg på en vanlig ner rippad dvd på spelaren. Det så väldigt bra ut, så tänkte om den är upp skalad?. För det klarar inte min dvd av...
Jag tror att man ska köra på det som tvn klarar av, haru en tv på 720p så kör det eller 1080i, du kan kolla vilken som ser bäst ut om du är petig... själv har jag ju 1080p men känns lite overkill när man sitter 3 meter från tv:P ja, den skalar upp, jag har märkt att divx ser mycket bättre ut än när jag kopplade in datorn till den,
Postad 25 januari 2009 - 20:01
Wahlin
-
Wahlin
-
Wannabe
-
-
30 inlägg
Nu har jag äntligen gjort en beställning på denna underbara maskin  Dock har jag 2 frågor som jag skulle vilja ha besvarade.
1. Jag såg att man kan välja vilken upplösning filmen skall visas i. Finns 1360*768 med i den vilket är optimalt för min 37 tummare? Vilket läge borde jag annars köra? TV:n är en Samsung HD-ready (720p)
2. Spelaren stöder inte DTS, men jag antar att det finns en mängd olika converterare för detta. Exempelvis läste jag något om att det följer med en programvara till WD:n för att convertera filmer, men kan den konvertera DTS då också? Annars har jag HeartWare MVK Audio Converter, vilket kanske är ett bra altenativ (dock gick converteringen lite segt enligt min smak).
Tack på förhand
Postad 25 januari 2009 - 20:11
Unregistered26979672
-
Unregistered26979672
-
Lärjunge
-
-
338 inlägg
Stött på ett nytt problem, eller åtminstone märkt av det nyligen. Vid panoreringar så ser man att bilden hackar. Ibland flyter det på mjukt när jag kör på "auto" upplösning eller annan upplösning under inställningar. Men efter ett tag så hackar det igen. Har även testat 720p 50Hz/60Hz och 1080i 50hz/60hz.Har en Samsung PS50Q97 och vet att det inte är TVn, har andra källor inkopplade som flyter på mjukt. Någon med liknande problem?
Japp, jag har samma fenomen. Det hackar vid panoreringar. Vid snabba sekvenser märker man inget, men vid långa svepande sekvenser är det inget bra, irriterar mig enormt. Detta sker bara med .mkv, aldrig något annat format. Synd, för detta har gjort att jag nästan gått ifrån .mkv helt. Min TV är en Panasonic PX80.
Postad 25 januari 2009 - 21:00
Tobyponken
-
Tobyponken
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Hej igen och tack för alla svar..
Kunde inte vänta utan jag åkte och köpte en WD HD TV och en WD Passport idag. Har bara hunnit packa upp den och kopplat in den. Det tog lite tid för jag hade ingen ledig optisk ingång ledig på recievern. Fick köra coax från dvdn men då var jag tvungen att associera om ingångarna så det skulle bli rätt. Har inte fixat med recievern sedan jag köpte den för snart 4 år sedan så det tog lite tid.
Nu väntar jag bara på att överföringarna ska bli klara så man kan njuta av lite högupplöst film...
Postad 25 januari 2009 - 21:41
Wide
-
Wide
-
Användare
-
-
212 inlägg
Jag tror att man ska köra på det som tvn klarar av, haru en tv på 720p så kör det eller 1080i, du kan kolla vilken som ser bäst ut om du är petig... själv har jag ju 1080p men känns lite overkill när man sitter 3 meter från tv:P
ja, den skalar upp, jag har märkt att divx ser mycket bättre ut än när jag kopplade in datorn till den,
Ok, men när man kör auto vad blir det för upplösning då?. Tycker det ser sjukt bra ut med auto...
Postad 25 januari 2009 - 22:26
Slasher
-
Slasher
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Enligt följande pdf med release notes så ska den nu i och med version 1.01.01 ha stöd för 1080p/24. Är detta bara ett stöd för att kunna visa 24p-material eller är det stöd för äkta 24p så man slipper hack vid panoreringar? Edit: Har inte läst igenom hela tråden så har frågan redan blivit besvarad kan ni väl länka?
Redigerat av Slasher, 25 januari 2009 - 22:39.
Postad 25 januari 2009 - 23:11
Tobyponken
-
Tobyponken
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Ok, men när man kör auto vad blir det för upplösning då?. Tycker det ser sjukt bra ut med auto... 
Som nybliven ägare av denna och med endast ca 30 min användande i ryggen så vill jag påstå att auto ger den upplösning som bildvisaren har. Ex: På min HD-ready tv (42LG3000) så får jag 1366x768 när jag kollar input info. När jag kör projjen (Sanyo z4) så står det 720p vilket stämmer med projens upplösning som är 1280x720. Alltså, WD´n skalar till bildvisarens native upplösning. Om detta är det bästa vet jag inte men du minimerar iaf antal skalningar till en gång.
Redigerat av Tobyponken, 25 januari 2009 - 23:28.
Postad 25 januari 2009 - 23:30
Wompa
-
Wompa
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Är det någon mer än jag som har börjat tycka att texten kan komma lite före filmen ibland? Och att ljudet inte är synkat, kan också märkas lite tidigare än när dem tex rör på munnen? Det kan hända så några sec för att sedan hänga på igen... Jag undrar jag...
Redigerat av Wompa, 25 januari 2009 - 23:30.
Postad 26 januari 2009 - 00:33
Wiberg_D
-
Wiberg_D
-
Forumräv
-
-
580 inlägg
Nu har jag äntligen gjort en beställning på denna underbara maskin Dock har jag 2 frågor som jag skulle vilja ha besvarade.
1. Jag såg att man kan välja vilken upplösning filmen skall visas i. Finns 1360*768 med i den vilket är optimalt för min 37 tummare? Vilket läge borde jag annars köra? TV:n är en Samsung HD-ready (720p)
2. Spelaren stöder inte DTS, men jag antar att det finns en mängd olika converterare för detta. Exempelvis läste jag något om att det följer med en programvara till WD:n för att convertera filmer, men kan den konvertera DTS då också? Annars har jag HeartWare MVK Audio Converter, vilket kanske är ett bra altenativ (dock gick converteringen lite segt enligt min smak).
Tack på förhand 
Hej, 1: just den storleken finns inte, det är den "sämsta" upplösningen för hd tycks jag har läst nånstans, men det är 720p 60hz som gäller:) 2: ja det står längre bak i tråden:) testa sökfunktionen Hej igen och tack för alla svar..
Kunde inte vänta utan jag åkte och köpte en WD HD TV och en WD Passport idag. Har bara hunnit packa upp den och kopplat in den. Det tog lite tid för jag hade ingen ledig optisk ingång ledig på recievern. Fick köra coax från dvdn men då var jag tvungen att associera om ingångarna så det skulle bli rätt. Har inte fixat med recievern sedan jag köpte den för snart 4 år sedan så det tog lite tid.
Nu väntar jag bara på att överföringarna ska bli klara så man kan njuta av lite högupplöst film... 
Glöm inte att uppdatera mediaspelaren:) Enligt följande pdf med release notes så ska den nu i och med version 1.01.01 ha stöd för 1080p/24. Är detta bara ett stöd för att kunna visa 24p-material eller är det stöd för äkta 24p så man slipper hack vid panoreringar?
Edit: Har inte läst igenom hela tråden så har frågan redan blivit besvarad kan ni väl länka?
det kanske är äkta 24p men det hackar:( kör 60hz Är det någon mer än jag som har börjat tycka att texten kan komma lite före filmen ibland? Och att ljudet inte är synkat, kan också märkas lite tidigare än när dem tex rör på munnen? Det kan hända så några sec för att sedan hänga på igen... Jag undrar jag...
jag har inte varit med om att texter är FÖRE, bara efter, å sen har jag sätt att lipsyncen e dålig på vissa divx. men inte mkv
Redigerat av Wiberg_D, 26 januari 2009 - 00:34.
Postad 26 januari 2009 - 09:37
Tobyponken
-
Tobyponken
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Hej, 1: just den storleken finns inte, det är den "sämsta" upplösningen för hd tycks jag har läst nånstans, men det är 720p 60hz som gäller:) 2: ja det står längre bak i tråden:) testa sökfunktionen
Glöm inte att uppdatera mediaspelaren:)
det kanske är äkta 24p men det hackar:( kör 60hz
jag har inte varit med om att texter är FÖRE, bara efter, å sen har jag sätt att lipsyncen e dålig på vissa divx. men inte mkv
vad vinner jag på att uppdatera? Allt jag stoppat i en har den svalt. Vill inte hålla på att krabba med något som funkar
Postad 26 januari 2009 - 09:45
wilhelmrama
-
wilhelmrama
-
Användare
-
-
105 inlägg
Hej, 1: just den storleken finns inte, det är den "sämsta" upplösningen för hd tycks jag har läst nånstans, men det är 720p 60hz som gäller:) 2: ja det står längre bak i tråden:) testa sökfunktionen
Glöm inte att uppdatera mediaspelaren:)
Jag har vid flera tillfällen varit med om båda 2 felen på både .mkv och .avi. Vi hoppas på en lösning med den ny FW som kommer framöver förhoppningsvis.
Postad 26 januari 2009 - 10:29
Henrikgud
-
Henrikgud
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Har fått ett tips om hur man konverterar dts ljud till AC3 utan att försämra bildkvallen eller att behöva skaffa en förstärkare.
Här e en länk med en liten snabbkurs hur det funkar också.
http://audioconverte...re.dk/Tutorial/
OBS! skaffa även detta program först. http://www.softpedia...KVToolnix.shtml
Har testat och jämfört,och allt funkade perfekt.
Får tacka å bocka för denna, läst tråden sen dag fyra men skaffa mig inte någon spelare förens förra veckan... Å i väntan på mitt nya hemma bio system så var denna converter GULD! vill även passa på att tacka Gabbe för svaren han har gett mig även om det inte är jag själv som frågat!
Postad 26 januari 2009 - 10:31
Slasher
-
Slasher
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Det är inte konstigt om det hackar när du inte har en bildvisare som klarar 1080p/24. Någon här som har en bildvisare som klarar 1080p/24 och som kan bekräfta om det bara är stöd eller om det är äkta 1080p/24?
Postad 26 januari 2009 - 12:09
shaglund
-
shaglund
-
Rookie
-
5 inlägg
Hej!
Är grymt sugen på denna lilla nätta sak. Tänkte såklart ha den mest till filmvisning men också annvända den till att ha hela musik biblioteket på och köra bildspel. Hur är den i de här lägena, är det smidigt gränsnitt till musik och bilderna? Är det enkelt att lära sig hantera musikspelaren utan att ha tv:n igång är det enkelt att göra spellistor och bildspel osv
Detta verkar ju vara funktioner som både tvixen och pch har problem med...
Hoppas på goda besked!
Postad 26 januari 2009 - 12:26
Wiberg_D
-
Wiberg_D
-
Forumräv
-
-
580 inlägg
vad vinner jag på att uppdatera? Allt jag stoppat i en har den svalt. Vill inte hålla på att krabba med något som funkar
om du uppdaterar kommer småfel att försvinna, textning funka bättre, lite snabbare i menyerna, och läser fler mkv filer, jag märkte rätt många filmer som var grönpixliga när jag hade gamla fwn.. det är lätt att uppdatera med en usb sticka Det är inte konstigt om det hackar när du inte har en bildvisare som klarar 1080p/24. Någon här som har en bildvisare som klarar 1080p/24 och som kan bekräfta om det bara är stöd eller om det är äkta 1080p/24?
jag tror mer att det är filmerna som inte spelas i 24p, det hackar ju på 50hz också, tror inte det är fel på min tv.. Hej! Är grymt sugen på denna lilla nätta sak. Tänkte såklart ha den mest till filmvisning men också annvända den till att ha hela musik biblioteket på och köra bildspel. Hur är den i de här lägena, är det smidigt gränsnitt till musik och bilderna? Är det enkelt att lära sig hantera musikspelaren utan att ha tv:n igång är det enkelt att göra spellistor och bildspel osv Detta verkar ju vara funktioner som både tvixen och pch har problem med...
Hoppas på goda besked!
spellistorna får du nog göra innan du stoppar in de, eller så får du välja genre eller mapp eller artist eller så, om jag inte mins fel så har jag en bild på mitt galleri hur det ser ut på tvn med musiken igång, musiken kan spelas medans du kollar på bilder:)
Postad 26 januari 2009 - 12:40
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2 047 inlägg
Det är inte konstigt om det hackar när du inte har en bildvisare som klarar 1080p/24. Någon här som har en bildvisare som klarar 1080p/24 och som kan bekräfta om det bara är stöd eller om det är äkta 1080p/24?
Nej, problemet är att filmerna spelas upp i 24,000Hz och filmerna är i 99,9% av fallen 23,976Hz. Kvittar vad du har för utrustning alltså. Dessutom hackar det på ett sätt som jag inte har sett tidigare, så det är möjligt att något annat också är fel. Jag är ganska säker på att det rättas till när nästa firmware kommer.
Postad 26 januari 2009 - 12:41
Slasher
-
Slasher
-
Amatör
-
-
96 inlägg
jag tror mer att det är filmerna som inte spelas i 24p, det hackar ju på 50hz också, tror inte det är fel på min tv..
Jag menar självklart filmer som är i 24p. Annars är det rätt meningslöst.  Nej, problemet är att filmerna spelas upp i 24,000Hz och filmerna är i 99,9% av fallen 23,976Hz.
Att du laddar ner filmer från nätet får stå för dig...
Redigerat av Slasher, 26 januari 2009 - 12:46.
Postad 26 januari 2009 - 12:42
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2 047 inlägg
jag tror mer att det är filmerna som inte spelas i 24p, det hackar ju på 50hz också, tror inte det är fel på min tv..
23,976-filmer kommer alltid att hacka om du spelar upp dem i 50Hz. I de fall man inte kan köra 24Hz-läget (när den har fixats) så bör 60Hz-läget användas istället.
Postad 26 januari 2009 - 13:07
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2 047 inlägg
Att du laddar ner filmer från nätet får stå för dig... 
Blu-rayfilmer är på skivorna 23,976Hz d.v.s. om du rippar dina skivor så blir dina säkerhetskopior i denna framerate... jag förstår inte vad du inseminerar?
Postad 26 januari 2009 - 13:08
Slasher
-
Slasher
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Min lokala butik får in enheter först i slutet av nästa vecka så det blir att lägga en beställning online, vilket jag nu gjort. Ser verkligen fram emot denna lilla mackapär. Blu-rayfilmer är på skivorna 23,976Hz d.v.s. om du rippar dina skivor så blir dina säkerhetskopior i denna framerate...
24 fps >>> 23,976 Hz >>> 1080p/24 = Inget hack. Har WD TV äkta 1080p/24 blir det inget hack.
Redigerat av Slasher, 26 januari 2009 - 13:24.
Postad 26 januari 2009 - 13:34
tyve
-
tyve
-
Veteran
-
-
1 618 inlägg
Nej, problemet är att filmerna spelas upp i 24,000Hz och filmerna är i 99,9% av fallen 23,976Hz. Kvittar vad du har för utrustning alltså. Dessutom hackar det på ett sätt som jag inte har sett tidigare, så det är möjligt att något annat också är fel. Jag är ganska säker på att det rättas till när nästa firmware kommer.
24Hz istället för 23,976 innebär bara en liten uppsnabbning av filmen inte att det ska hacka. 23,976-filmer kommer alltid att hacka om du spelar upp dem i 50Hz. I de fall man inte kan köra 24Hz-läget (när den har fixats) så bör 60Hz-läget användas istället.
Det normala är ju att 24Hz filmer (jag avrundar medvetet) i PAL (50Hz) spelas upp med dubblerade filmrutor och lite snabbare dvs. filmen blir lite kortare än i NTSC fallet. I NTSC (60hz) används ju 3:2 pulldown med extra interpolerade filmrutor. Frågan är dock om spelaren gör något av det här eller om den bara dubblerar vissa filmrutor för att komma upp i rätt "Hertz".
Postad 26 januari 2009 - 14:36
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2 047 inlägg
24Hz istället för 23,976 innebär bara en liten uppsnabbning av filmen inte att det ska hacka.
Det normala är ju att 24Hz filmer (jag avrundar medvetet) i PAL (50Hz) spelas upp med dubblerade filmrutor och lite snabbare dvs. filmen blir lite kortare än i NTSC fallet. I NTSC (60hz) används ju 3:2 pulldown med extra interpolerade filmrutor. Frågan är dock om spelaren gör något av det här eller om den bara dubblerar vissa filmrutor för att komma upp i rätt "Hertz".
Jag är rädd för att inget av detta stämmer. Har varit med om samma utveckling både med min Tvix och till viss del även med Popcorn hour. Filmen spelas upp korrekt tills felmarginalen är för stor och korrigeras då med hackningar som följd. Signalen som skickas ut från WD'n är prick 24,00Hz. Vad det gäller 24 vs. 25Hz så stämmer det, men endast vid tillverkning av DVD t.ex. Då speedar de upp filmen till 25Hz på PAL-utgåvor, vilket passar 50Hz på TV'n. I mediaspelaren förekommer ingen uppspeedning, utan kräver att man ställer frekvensen rätt istället (om inte auto-läge finns så klart).
Postad 26 januari 2009 - 14:40
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2 047 inlägg
24 fps >>> 23,976 Hz >>> 1080p/24 = Inget hack.
Har WD TV äkta 1080p/24 blir det inget hack.
Den har som sagt lite för äkta 24Hz-läge. 23,976Hz är det som gäller för Blu-ray's standard. Blu-ray har även 24,00Hz inskriven i deras standard, men den fungerar inte ihop med NTSC som har 59,94Hz. (Med pulldown som tyve pratar om så blir det 23,976 x 2,5 = 59,94Hz... det vi kallar för 60Hz)
Postad 26 januari 2009 - 16:09
Slasher
-
Slasher
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Den har som sagt lite för äkta 24Hz-läge. 23,976Hz är det som gäller för Blu-ray's standard. Blu-ray har även 24,00Hz inskriven i deras standard, men den fungerar inte ihop med NTSC som har 59,94Hz. (Med pulldown som tyve pratar om så blir det 23,976 x 2,5 = 59,94Hz... det vi kallar för 60Hz)
I standarden är det precis som du säger 24000 Hz och 23,976 Hz. Samtliga spelare måste dock klara av båda för att bli godkända för äkta 1080p/24. Det blir därför inga hack om den har stöd för äkta 1080p/24 men eftersom ni säger att det blir hack så har den inte det äkta, godkända, stödet.
Postad 26 januari 2009 - 16:14
Wiberg_D
-
Wiberg_D
-
Forumräv
-
-
580 inlägg
oavsätt om den klarar 24hz eller inte så ere fortfarande fin bild i 60hz läget:)
vissa säger att det hackar även där men jag har inte märkt något som stör mig iallfall:)
Redigerat av Wiberg_D, 26 januari 2009 - 16:15.
Postad 26 januari 2009 - 16:57
tyve
-
tyve
-
Veteran
-
-
1 618 inlägg
Jag är rädd för att inget av detta stämmer. Har varit med om samma utveckling både med min Tvix och till viss del även med Popcorn hour. Filmen spelas upp korrekt tills felmarginalen är för stor och korrigeras då med hackningar som följd. Signalen som skickas ut från WD'n är prick 24,00Hz.
Vad det gäller 24 vs. 25Hz så stämmer det, men endast vid tillverkning av DVD t.ex. Då speedar de upp filmen till 25Hz på PAL-utgåvor, vilket passar 50Hz på TV'n. I mediaspelaren förekommer ingen uppspeedning, utan kräver att man ställer frekvensen rätt istället (om inte auto-läge finns så klart).
Om den ligger på prick 24 borde det innebära ett hack var 41,67 sekund om jag räknat rätt. Då har förskjutningen blivit en hel frame men vad jag kan läsa av AVSForum tråden är det stutter i 10 sekunder http://www.avsforum........40&page=134 Går det att förklara på något annat sätt än att det är ett problem med WD spelaren? Om den inte speedar upp 24hz till 2*25hz gissar jag att det inte flyter så bra men hur sker hanteringen av 24hz kopplat till en 60Hz visare?
Postad 26 januari 2009 - 17:53
Slasher
-
Slasher
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Oj! Verkar finnas en hel del problem med denna spelaren? Ni som har den, upplever ni att det som står nedan stämmer? * External subtitles (srt, ass, ssa) are out of sync most of the time. (e.g. 720p dxva compliant x264 .MKV video files in conjunction with external .SRT subtitles) The texts are displayed too late. (Embedding the subtitle into the video file temporary solves the issue)
* If external subtitles have two or more lines inside them, the -last- line is not centered.
* Embededd subtitles stop being displayed approx. 10 seconds before the end of the video file is reached.
* Embededd subtitles are rendered a lot uglier than external subtitles and words are cut right in the middle and continued in the second line when subtitle lines exceed the display width.
* Embedded subtitles disappear, when the "displace image" function (repositioning of the picture) or the "zoom" feature is used during video playback with activated subtitles.
* In "1080p 24Hz" display resolution mode, 23.976 fps video files (e.g. .M2TS) suffer a short stuttering/juddering in an exactly 40-seconds cycle. This juddering usually occurs, if the device outputs fixed 24.000 fps whereas it should output 23.976 fps.
* In "1080p 24Hz" display resolution mode, 23.976 fps video files in .MKV containers stutter extremely hard every ~25 seconds for about 10 seconds. Remuxing to the .M2TS container temporary solves the issue, but the 40-seconds-cycle juddering is still present then. (Please take a look at the other bug report where the 40-seconds-cycle juddering is described in detail)
* Several "media library issues" in the MUSIC file browser: In "Album" view mode, audio tracks are displayed in alphabetical order whereas they should be displayed in TRACK order. In "Folder" view mode, the filename incl. extension of the audio track is displayed during playback whereas it should display the track title name which is noted inside the audio track's tag. In "Artist" view mode, all the available audio tracks by the same artist are displayed together in a huge single list whereas different albums by the same artist should be separately listed within the "Artist" view mode. ("hierarchical browsing": first the artist, then their albums) In "Genre" view mode, "hierarchical browsing", too. This means first the genre, then the artist and then their albums.
* USB power is not entirely cut off when USB storage drives are ejected or the WD TV is shut down via remote. Note: When the WD TV is shut down via remote, it should automatically eject all connected USB storage drives first, so that the drives can go to sleep immediately.
* There is a weird "black level" issue that affects the HDMI video output in a different way depending on 1) the selected resolution in the settings menu (AUTO or a fixed resolution) and 2) the video file. Sometimes, the WD TV produces a "limited" range (16 to 235), but flags it as "full RGB" (0 to 255) and sometimes it produces a "full RGB" range (0 to 255), but flags it as "limited" (16 to 235). This issue results in a "Black Crush" and "White Crush" on the TV.
* Skipping/stuttering DTS audio issue through digital optical out about every 10 seconds in many .MKV container video files. (remuxing to .M2TS container temporary solves the issue)
* FF and REV (+10 minute jumps) do not work properly during playback of many .MPG, .MPV, .M4V, .VOB and .M2TS files. (When "play" is pressed, the player jumps to a completely different postion than displayed in the progress indicator.)
* The correct "display aspect ratio" should be read out off the provided .IFO file when a DVD-VIDEO .ISO file or a DVD-VIDEO folder is played back. Currently, the WD TV seems to read out the aspect ratio information off the individual .VOB files, which sometimes causes a letterboxed playback with squeezed picture and wrong aspect ratio.
* The "Scanning the attached USB device ..." notification does pop-up when "media library" is set to ON, but NOT when "media library" is set to OFF.
* The "disk volume name to folder navigation in list mode" feature seems not to work properly. (Or there is a misunderstanding in its real function) It still says "USB1" and "USB2".
* System fonts sizes and subtitle font sizes are too small when COMPOSITE output is used on a CRT TV. (This is not really a bug, but all of the displayed text looks really tiny on a SDTV, so it could be considered as an issue.)
* It seems that a fixed gain is applied to the audio tracks during playback. The test has been carried out using a test signal (.wav file), of a sinusoidal waveform at f=1Khz recorded at 0dB digital level. The top and bottom halfs of the waveform are thus heavily clipped. This issue can sometimes cause an audible distortion on some audio recordings that have been mastered at high recording levels. The applied gain affects both the digital and the analog outputs of the WD TV.
* 24bit/96KHz FLAC audio files get internally down-sampled to 48KHz through digital optical out whereas they should be passed through untouched.
* The WD TV sometimes sounds “jittery” during playback of lenghty audio files (e.g. flac image files bigger than 100.000 KBytes or large WAV files). There are random audible "clicks" in the sound.
* The CURSOR buttons on the remote react inverted (left = right, up = down) when the "displace image" function (repositioning of the picture) is used during photo and video playback.
Redigerat av Slasher, 26 januari 2009 - 18:36.
Postad 26 januari 2009 - 19:19
Unregistered2b81a10f
-
Unregistered2b81a10f
-
Veteran
-
-
2 047 inlägg
I standarden är det precis som du säger 24000 Hz och 23,976 Hz. Samtliga spelare måste dock klara av båda för att bli godkända för äkta 1080p/24. Det blir därför inga hack om den har stöd för äkta 1080p/24 men eftersom ni säger att det blir hack så har den inte det äkta, godkända, stödet.
Det finns inga regler för mediaspelare. Tvix har endast stöd för 23,976Hz och det är i princip inget problem om man inte aktivt söker efter en film med 24,00 (vilket knappt finns). PCH har båda lägena... Alla dessa "felen" som du räknar upp är säkert rätt, men jag uppfattar inte så många av dem som allvarliga och tror dessutom att de kommer att fixa det mesta redan nästa firmware. Herregud... kolla på de andra mediaspelarna så lång tid det tar att rätta till saker. För denna pengen är det en kalas-spelare redan, men riktigt bra först efter nästa update. Om den ligger på prick 24 borde det innebära ett hack var 41,67 sekund om jag räknat rätt. Då har förskjutningen blivit en hel frame men vad jag kan läsa av AVSForum tråden är det stutter i 10 sekunder http://www.avsforum........40&page=134 Går det att förklara på något annat sätt än att det är ett problem med WD spelaren?
Om den inte speedar upp 24hz till 2*25hz gissar jag att det inte flyter så bra men hur sker hanteringen av 24hz kopplat till en 60Hz visare?
Omvandlingen till 60Hz verkar funka bra. Att spelaren hakar upp sig en längre stund istället för att bara hacka till var 41:e sekund, beror troligen på att de hastade ihop firmwaren innan jul så alla skulle bli "glada".
Postad 26 januari 2009 - 19:32
Tobyponken
-
Tobyponken
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Har inte uppdaterat än men jag har precis upptäckt en liten bug. Spelaren vill inte starta utan att jag först drar ur strömsladden och sätter i den igen. Händer nada när jag trycker på fjärren.
En sak till men det kan bero på andra saker. Min Harmony 555 fjärr funkar inte så bra till denna spelare, den verkar ha problem med macron till WD men annars funkar det kanon.
Postad 26 januari 2009 - 19:34
Slasher
-
Slasher
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Det finns inga regler för mediaspelare.
Reglerna gäller för alla spelare med stöd för 1080p/24. Utan ett godkännande får man inte säga att den gör det. Tvix har endast stöd för 23,976Hz och det är i princip inget problem om man inte aktivt söker efter en film med 24,00 (vilket knappt finns). PCH har båda lägena...
Jag "letar" inte utan rippar köpfilmer. Vad är det nu jag " inseminerar" nu igen... jag förstår inte vad du inseminerar?
Alla dessa "felen" som du räknar upp är säkert rätt, men jag uppfattar inte så många av dem som allvarliga och tror dessutom att de kommer att fixa det mesta redan nästa firmware. Herregud... kolla på de andra mediaspelarna så lång tid det tar att rätta till saker. För denna pengen är det en kalas-spelare redan, men riktigt bra först efter nästa update.
Spelar ingen roll om den kostar 1000 kr eller 10000 kr. Säger tillverkaren att den ska klara funktion x så ska den göra det också. Att det alltid kan fixas med firmware är klart men det står ingenstans hos tillverkaren att vissa funktioner kräveren update...
Postad 26 januari 2009 - 20:39
tyve
-
tyve
-
Veteran
-
-
1 618 inlägg
dubbelpost
Redigerat av tyve, 26 januari 2009 - 20:41.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Mediaspelare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny projektor
thhmo
2025-05-11 11:17:07
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|