* Officiell Tråd - Squeezebox™ Duet *
Logitech Squeezebox Duet
(Mediaspelare)
|
7
|
(90)
|
Inga priser |
* Officiell Tråd - Squeezebox & Transporter (3224 inlägg)
|
2 år sedan |
Bästa musikstreamern? (72 inlägg)
|
13 år sedan |
Uppspelning av strömmande musik (1 inlägg)
|
14 år sedan |
Köpa Sqeezebox Duet nu? (13 inlägg)
|
15 år sedan |
Datorn som HiFi källa? (76 inlägg)
|
16 år sedan |
Squeezebox bla bla bla (6 inlägg)
|
17 år sedan |
Postad 09 December 2008 - 10:51
Mja... själv tycker jag en dator är överlägset bäst faktiskt
![]()
Kör denna själv som server till rubbet hemma.
Jag tänkte skaffa en Squeezebox Duet och har lite funderingar (jag är inte så haj på det här med datorer).
Jag har inte bestämt mig om jag därutöver ska köpa en dator, typ Asus Eee Box, eller en NAS, en Readynas NV+, för att köra Squeezecenter. Min tanke är att allt ska funka så smidigt som möjligt. Datorn eller NAS:en kommer att stå undangömd, men jag vill gärna kunna styra/kontrollerar det trådlösa nätverket med en bärbar dator.
Vad funkar smidigast och vad är fördelen med en NAS, bortsett från det stora lagringsutrymmet? Funkar Asus:en bra, eller finns det bättre alternativ i den prisklassen?
Tacksam för all hjälp och tips!!
Postad 09 December 2008 - 12:55
Hej!
Har en duet och är lite sugen på att även skaffa mig en Tvix 6500.
Kan man köra Slimserver från Tvixen? Vore skönt att kunna ha all musik lagrad på tvixen istället för laptopen. Dels för att få plats för mer musik, men sen för att slippa ha datorn igång varje gång jag vill lyssna på min musik.
Känner inte att jag vill skaffa en separat NAS för detta då jag inom kort kommer att skaffa en tvix.
Sen en fråga till. När jag har lagt upp radiostationer som favoriter på min spelare(dator), finns det ngt lätt sätt att få över dem till slimnetwork också. Eller behöver man lägga in dem där också. Har inte riktigt fattat den där kopplingen ännu.
/Jimmy
detta har jag funderat över också.
Någon som vet?
Rent teoretisk borde det väl gå att köra opentvix (http://www.binary-art.net/ - reengineered firmware) och trycka in slimserver på den. Opentvix gör också att Tvixen fungerar som NAS, vilket den inte gör med orginalfirmware. Jag har tyvärr inte en Squeezbox (än) men är riktigt sugen, så jagh kan inte testa. Denna fråga kanske bör ställas i Tvix-forumet?
Postad 09 December 2008 - 15:48
Jag tänkte skaffa en Squeezebox Duet och har lite funderingar (jag är inte så haj på det här med datorer).
Jag har inte bestämt mig om jag därutöver ska köpa en dator, typ Asus Eee Box, eller en NAS, en Readynas NV+, för att köra Squeezecenter. Min tanke är att allt ska funka så smidigt som möjligt. Datorn eller NAS:en kommer att stå undangömd, men jag vill gärna kunna styra/kontrollerar det trådlösa nätverket med en bärbar dator.
Vad funkar smidigast och vad är fördelen med en NAS, bortsett från det stora lagringsutrymmet? Funkar Asus:en bra, eller finns det bättre alternativ i den prisklassen?
Tacksam för all hjälp och tips!!
Själv har jag ingen erfarenhet av NAS, men däremot av EEE box. Jag hade precis samma fråeställning som dig men valde en eee box då det kändes mest prisvärt. Sen har jag den kopplad till tv och kollar film från den. Så det blev lite bonus features :-)
Sen verkar det som om att folka har lite strul med olika NAS och de är slöa. Men som sagt, jag har ingen aning. Kan dock rekomendera en eee box. Vill du sen har mer utrymme kopplar du bara på en USB disk.
/Jimmy
Postad 13 December 2008 - 20:19
Du kan köra med Moose, den går lokalt på din datorn och ansluter till squeezecentre (på nätverket eller samma dator), om du kör den på en maskin som inte är SC-server måste du göra nått hack (finns instruktioner, jag kollade just, kör du med senaste versionerna av SC och Moose så fixar Moose detta självt, du måste boota om SC server efter att Moose försökt synka första gången, då gör Moose en "unbind" av databasen, när du sedan scannar databasen får du all metadata inkl album arts) så att Moose kommer åt databasen. Moose hämtar då alla album arts etc från server och visar dom på din laptop tex, Moose är MYCKET snabbare än squeezecenter kört på en snabb workstation (MOOSE kör inte via webbrowser).Aha.. snacka om att man gått på en nit.. Finns det något sätt att komma runt detta så man använder processorn i datorn (köra squeezecenter på datorn) men har kvar musiken på nas enheten? Att webinterfacet går snabbt och smidigt är ett måste för mig.
VARNING, Man kan fastna i timmar och leka med det effektfulla gränsnittet....
Redigerat av jasell, 13 December 2008 - 20:36.
Postad 14 December 2008 - 11:18
Du kan köra med Moose, den går lokalt på din datorn och ansluter till squeezecentre (på nätverket eller samma dator), om du kör den på en maskin som inte är SC-server måste du göra nått hack (finns instruktioner, jag kollade just, kör du med senaste versionerna av SC och Moose så fixar Moose detta självt, du måste boota om SC server efter att Moose försökt synka första gången, då gör Moose en "unbind" av databasen, när du sedan scannar databasen får du all metadata inkl album arts) så att Moose kommer åt databasen. Moose hämtar då alla album arts etc från server och visar dom på din laptop tex, Moose är MYCKET snabbare än squeezecenter kört på en snabb workstation (MOOSE kör inte via webbrowser).
VARNING, Man kan fastna i timmar och leka med det effektfulla gränsnittet....
Låter ju helt klart intressant!
Detta måste jag forska vidare i.. Fungerar Moose med Controllern eller styr man enbart via datorn?
Mvh Samuel
Postad 14 December 2008 - 15:33
Moose är en egen "controller" som går på en dator. Duet controller har alltså inget med Moose att göra.Låter ju helt klart intressant!
Detta måste jag forska vidare i.. Fungerar Moose med Controllern eller styr man enbart via datorn?
Mvh Samuel
Det är som sagt väldigt enkelt att testa (om man ligger på versioner av SC och Moose som kommit efter sommaren typ) då är det bara att installera Moose. Försöka Synka moose mot SC (som ligger på nätverket), start om SC (så att databasen blir tillgänglig för Moose. Synka igen från Moose.
VOILA! DU har all Metadata inkl. Album arts i din dator via Moose, du kan välj olika spelare i ditt nätverk och styra dom. Du kan tex sortera alla album i "färg" ordning och göra en play list, nått som man alltid har saknat
Postad 15 December 2008 - 19:13
Moose är en egen "controller" som går på en dator. Duet controller har alltså inget med Moose att göra.
Det är som sagt väldigt enkelt att testa (om man ligger på versioner av SC och Moose som kommit efter sommaren typ) då är det bara att installera Moose. Försöka Synka moose mot SC (som ligger på nätverket), start om SC (så att databasen blir tillgänglig för Moose. Synka igen från Moose.
VOILA! DU har all Metadata inkl. Album arts i din dator via Moose, du kan välj olika spelare i ditt nätverk och styra dom. Du kan tex sortera alla album i "färg" ordning och göra en play list, nått som man alltid har saknat;-) tidigare....
Ja att Moose är en egen "controller" är jag med på, men innebär det att Duet controllern inte går att använda längre om jag kör med Moose?
Köra Moose på flera datorer samtidigt?
Mvh Samuel
Postad 16 December 2008 - 07:20
Någon som vet något om hur det går med denna feature?
EDIT: Det verkar som om jag missat att 7.3 redan blivit släppt http://forums.slimde...cement.php?f=27
Någon som provat lyssna genom hörlursutgången?
Redigerat av blader_se, 16 December 2008 - 07:30.
Postad 16 December 2008 - 20:11
Redigerat av mange62, 16 December 2008 - 20:20.
Postad 19 December 2008 - 22:47
Moose kör som en annan controller.Ja att Moose är en egen "controller" är jag med på, men innebär det att Duet controllern inte går att använda längre om jag kör med Moose?
Köra Moose på flera datorer samtidigt?
Mvh Samuel
Jag har två Duet Controllers och två datorer med Moose hemma.
Ändå måste jag ibland supporta och köra via SC web interface när jag är på jobbet och dom inte får till det hemma...
Nå, hur funkar 7.3:an? Är det bara bättre? Ska man våga sig på en uppgradering??
Postad 20 December 2008 - 10:43
Postad 20 December 2008 - 15:18
När jag ska in i webinterfacet så står det bara att "Läser in SqueezeCenter ...", sen händer det inget mera
Postad 20 December 2008 - 17:42
Det står i release notes att en av buggarna man löst på controllern vara att den tappat kopplingen (blev blå), verkar inte så bra om det är just vad du får. Jag har aldrig haft problem med det själv (kör 7.2.1).Jag har problem med att fjärren liksom fryser och det tar ganska lång tid innan man kommer in i mappen där låtarna ligger. Det händer väldigt ofta kanske var och varannan minut att fjärren "connectar" och att det efter detta funkar en liten stund igen. Jag har routern på 1 våningen i mitt hus och sitter på övervåningen och spelar. Är det så enkelt att inte signalen räcker till och att jag behöver förstärka denna på något sätt...?
Postad 24 December 2008 - 23:34
Postad 25 December 2008 - 16:55
Min spontana reaktion är att du har dålig räckvidd på trådlösa nätet. Lösningarna som brukar finnas är:Har nu laddat ner senaste pregramvaran från deras hemsida, men problemet kvarstår med att fjärrkontrollen tappar kontakten och måste ansluta säkert varannan minut när man håller på att zappa i mapparna. Vet inte hur jag ska göra om det enda som kvarstår är att lämna tillbaka grejjen. Eller om det finns någon lösning på att få den att funka som tänkt.
1. Flytta den trådlösa routern så den hamnar närmare eller på en mer optimal possition. Kan ibland räcka att bara vrida den lite eller flytta den högre upp.
2. Skaffa en större antenn på den trådlösa routern
3. Skaffa en trådlös repeater eller en trådlös accesspunkt som har ett repeater läge. Har du nätverkskabel dragen till något annat rum kan det räcka att du ställer in en till trådlös accesspunkt där eller helt enkelt flyttar den du har dit (om det är möjligt)
Det enklaste är att du testar ställa dig bredvid den trådlösa accesspunkten/routern du har och ser om det fungerar bättre då. Gör det det så vet du att det har med trådlösa räckvidden att göra. Fjärren(Controller) i Duet paketet har lite sämre mottagning än vad exempelvis en bärbar dator har, så även om trådlösa nätverket fungerar på en viss plats för en bärbar dator är det inte säkert att det fungerar för Duet fjärren.
Postad 26 December 2008 - 00:49
Vad för typ av trådlöst kör du?Min spontana reaktion är att du har dålig räckvidd på trådlösa nätet. Lösningarna som brukar finnas är:
1. Flytta den trådlösa routern så den hamnar närmare eller på en mer optimal possition. Kan ibland räcka att bara vrida den lite eller flytta den högre upp.
2. Skaffa en större antenn på den trådlösa routern
3. Skaffa en trådlös repeater eller en trådlös accesspunkt som har ett repeater läge. Har du nätverkskabel dragen till något annat rum kan det räcka att du ställer in en till trådlös accesspunkt där eller helt enkelt flyttar den du har dit (om det är möjligt)
Det enklaste är att du testar ställa dig bredvid den trådlösa accesspunkten/routern du har och ser om det fungerar bättre då. Gör det det så vet du att det har med trådlösa räckvidden att göra. Fjärren(Controller) i Duet paketet har lite sämre mottagning än vad exempelvis en bärbar dator har, så även om trådlösa nätverket fungerar på en viss plats för en bärbar dator är det inte säkert att det fungerar för Duet fjärren.
Det finns en rad olika inställningar man kan laborera med beroende på vilken standard man kör. Ibland kan det vara så att grannen skaffat/ändrat på sitt nätverk så man själv får sämre förhållande.
Själv kör jag WPA 2 på en dlink draft N router (går klockrent), innan körde jag wep på en dlink g-router, den hade i stort sätt ingen räckvidd alls!
Postad 26 December 2008 - 00:55
Jag är nöjd med det mest efter uppgraderingen.
DOCK har det hänt nått mystiskt. Vid två tillfällen har SC börjat spela musik utav sig självt!
En gång var vi hemma, sov, och det började spela, scarry!!
Idag när jag komm hem spelade det förfullt, jag vet att det var pausat när jag gick hemifrån.
Nån annan som varit med om detta? det är alltså när det musiken är pausad och spelarna är på.
Postad 26 December 2008 - 11:29
Postad 26 December 2008 - 12:48
Vad för typ av trådlöst kör du?
Det finns en rad olika inställningar man kan laborera med beroende på vilken standard man kör. Ibland kan det vara så att grannen skaffat/ändrat på sitt nätverk så man själv får sämre förhållande.
Själv kör jag WPA 2 på en dlink draft N router (går klockrent), innan körde jag wep på en dlink g-router, den hade i stort sätt ingen räckvidd alls!
Jag kör 128 bit wep via en Zyxel P-660HW-D1.
När jag kollar i fjärren under information om Squeezebox så står det trådlös signal 44 %
När jag går ner på undervåningen och sitter med fjärren alldeles vid routern så har jag full mottagning i fjärrens fönster, medans på övervåningen där jag sitter och spelar endast har 1 eller två av de tre strecken.
Det funkar något bättre när jag är alldeles intill routern, men den ansluter om även då men inte så ofta. Det kan ibland ta 10-15 sekunder att komma in i musikmappen då den står och tuggar innan den öppnar upp den.
Kan någon ge tips om vad jag ska testa att göra för förändringar för att få det att funka vore jag tacksam. Routern har ju några år på nacken och kanske skulle det vara en enkel lösning att byta ut denna. Jag har en dator ytterligare som står i ett annat rum kanske 6-8 meter bort som visar på dålig mottagning via det trådlösa nätet.
Tack på förhand!!!
Postad 26 December 2008 - 14:29
Kör du WEP kan du prova att byta kanal, det kan ge dig bättre räckvidd. Men du verkar ju ha hyfsat bra kontakt. Har du möjlighet att byta till WPA2 får du dock både högre säkerhet och ett snabbare nätverk (större paket).Jag kör 128 bit wep via en Zyxel P-660HW-D1.
När jag kollar i fjärren under information om Squeezebox så står det trådlös signal 44 %
När jag går ner på undervåningen och sitter med fjärren alldeles vid routern så har jag full mottagning i fjärrens fönster, medans på övervåningen där jag sitter och spelar endast har 1 eller två av de tre strecken.
Det funkar något bättre när jag är alldeles intill routern, men den ansluter om även då men inte så ofta. Det kan ibland ta 10-15 sekunder att komma in i musikmappen då den står och tuggar innan den öppnar upp den.
Kan någon ge tips om vad jag ska testa att göra för förändringar för att få det att funka vore jag tacksam. Routern har ju några år på nacken och kanske skulle det vara en enkel lösning att byta ut denna. Jag har en dator ytterligare som står i ett annat rum kanske 6-8 meter bort som visar på dålig mottagning via det trådlösa nätet.
Tack på förhand!!!
Postad 26 December 2008 - 14:35
Min brandvägg släpper bara in trafik från mitt kontors IP-adrss. Där är vi ett tiotal personer, och ingen brukar jobba natt eller på julafton... Men vem vet... Man kan kanske koppla upp sig hemifrån och via kontoret komma till min SC för att spela mig ett sprattDu har inte glömt att lösenordskydda ditt Squeezecenter så någon kan gå från nätet utan kod?
Jag var mer inne på att pause funktionen "släpper" efter ett tag, varför den nu skulle göra det... Så var det inte för iallafall.
Postad 27 December 2008 - 01:33
Jag var mer inne på att pause funktionen "släpper" efter ett tag, varför den nu skulle göra det... Så var det inte för iallafall.
Tjena!
Jag har faktiskt haft samma problem med min Duet.
Dock försvann detta fenomen i samband med diverse uppgraderingar av SqueezeCenter och fjärrkontrollen. Nu är det verkligen Pause och inte Snooze.. Däremot saknar jag en Snooze funktion eftersom jag använder den som klockradio på morgonen.. men man kan kanske inte få allt
Har nu laddat ner senaste pregramvaran från deras hemsida, men problemet kvarstår med att fjärrkontrollen tappar kontakten och måste ansluta säkert varannan minut när man håller på att zappa i mapparna. Vet inte hur jag ska göra om det enda som kvarstår är att lämna tillbaka grejjen. Eller om det finns någon lösning på att få den att funka som tänkt.
Även detta hade jag problem med så att jag höll på att bli helt tokig. Efter lite meckande i menyerna så insåg jag att jag hade varit inne i "test menyn" och petat på Wireless Power inställningarna. Detta gjorde att den fick tuppjuck så fort jag skulle spela nån roll och det stod Connecting hela tiden..
Kanske har du varit där som jag och "petat"?
Postad 28 December 2008 - 12:02
Dock så lyckades jag peta till någon inställning gällande om huvudenheten ska ansluta till datorn (som jag vill) eller via nätet... om ni fattar vad jag menar...
Hur som så har jag försökt att ställa tillbaka så att enheten ansluter till musiken på datorn men jag går bet på att finna någon inställning för att fixa detta. Så nu når jag inte mina musikmappar och kan därför inte spela någon musik. Dock har jag nu skitbra trådlös mottagning...
Om någon vänlig själ kan förklara hur jag fixar detta (gärna som om du talar till en 3 åring...
/från en trött en...
Postad 28 December 2008 - 12:08
Settings > Music Source > Och sen väljer man antingen SqueezeNetwork eller Datorn
Postad 28 December 2008 - 15:42
Datorn kommer inte upp som ett val utan bara Sqeezenetwork eller annan server. Tidigare så dök mitt hemmanätverk upp som ett alternativ...och då var det ju enkelt.Ehum, som jag förstår det har du bara kommit åt vilken musikkällan squeezen ska lira ifrån. Detta ändrar man via
Settings > Music Source > Och sen väljer man antingen SqueezeNetwork eller Datorn
Postad 28 December 2008 - 23:27
Jag får fjärren att fungera men lyckas inte få boxen att hitta min dator med Squeezcenter där jag har all musik. Det enda jag lyckas att få den att koppla mot är Squeeznetwork.
Använder jag Zyxelns inbygda trådlösa nät så får jag det hela att fungera, dock så får jag för låg mottagning med resultat att fjärren tappar kontakten. Detta tänkte jag lösa med att ställa den nya routern i samma rum som squeezboxen men hur får jag till det så att Squeezcentret blir valbart i fjärren.
jag har även provat med att koppla boxen via nätverkssladd till routern men får inte heller då någon kontakt med Squeezcentret.
//Från en nu både trött och desperat kille...
Postad 29 December 2008 - 08:08
Troligen så måste du ställa om Netgear routern så den fungerar som en accesspunkt istället för som en router. Kör du den som en router så hamnar SqueezeCenter och Squeezebox'en på olika nätverk och då måste du använda "Annan Server" och ange IP-addressen till SqueezeCenter.Jag har en dator med ett Zyxel modem på vån 1 där jag tar in internet. Sedan kör jag en nätverkskabel till en Netgear wnr-2000 Router på vån 2 som sänder trådlöst till Squeeboxen och fjärren.
Jag får fjärren att fungera men lyckas inte få boxen att hitta min dator med Squeezcenter där jag har all musik. Det enda jag lyckas att få den att koppla mot är Squeeznetwork.
Jag vet inte exakt vad inställningen heter på Netgear, men någonstans i routern's administrationsgränssnitt borde du kunna välja om den skall agera router eller access point.
Postad 29 December 2008 - 22:45
Troligen så måste du ställa om Netgear routern så den fungerar som en accesspunkt istället för som en router. Kör du den som en router så hamnar SqueezeCenter och Squeezebox'en på olika nätverk och då måste du använda "Annan Server" och ange IP-addressen till SqueezeCenter.
Jag vet inte exakt vad inställningen heter på Netgear, men någonstans i routern's administrationsgränssnitt borde du kunna välja om den skall agera router eller access point.
Ahhh... kanon lyckades få det att funka!!!
Kontentan är att ens prylintresse är betydligt större än kunnandet som behövs - "Plug and Play" verkar ju inte existera i verkligheten.
Postad 31 December 2008 - 11:13
Postad 02 January 2009 - 14:31
kan det vara nån inställning eller nått som är fel?
Postad 02 January 2009 - 15:07
Har du några tredjepart plugins installerade förutom de som ingår som standard ?jag tycker att squeezecenter tar mycket minne. på min dator tar squeezetray.exe ungefär 17000 kB och squeezecenter.exe hela 127000 kB.
kan det vara nån inställning eller nått som är fel?
Tror den skall ligga på 80-90MB (om den inte har börjat ta mer i senaste versionen).
Postad 02 January 2009 - 17:20
Har du några tredjepart plugins installerade förutom de som ingår som standard ?
Tror den skall ligga på 80-90MB (om den inte har börjat ta mer i senaste versionen).
har inga plugins installerade. har senaste versionen, kanske tar den mer.
Postad 03 January 2009 - 20:32
Postad 04 January 2009 - 10:20
90-100Mb utan pluins för min del...har inga plugins installerade. har senaste versionen, kanske tar den mer.
Postad 04 January 2009 - 23:27
Postad 05 January 2009 - 08:57
Redigerat av Unregistered9e9ab13d, 05 January 2009 - 08:58.
Postad 05 January 2009 - 17:33
Det blir naturligtvis lite scrollande att söka med controllern men det går (om dom är taggade rätt).
OK. Hur funkar det då - klickar man fram ett tangentbord där man flyttar runt markören och klickar sin sökbokstav/ord? (För vad jag kan se så finns det "inga bokstäver" på controllern.)
Postad 05 January 2009 - 22:38
Bifogad fil(er)
Postad 06 January 2009 - 00:45
Jag kör Classic-fjärren med lazy search, som en T9 telefon, man får fram vilket låt som helst på ett par sekunder
Postad 06 January 2009 - 20:08
Tycker det är lite jobbigt... men men.
Jag kör Classic-fjärren med lazy search, som en T9 telefon, man får fram vilket låt som helst på ett par sekunder
Går det inte att köra lazy search på controllern?
Postad 07 January 2009 - 09:32
http://forums.slimde...ead.php?t=55347
Känns riktigt segt att logitech bara har mail support. Ingen som vet om de har en svensk telefon support? Hitta bara nr till deras sälj avdelning....
edit: hitta deras-nr +46 (0)8 501 632 83 för er som kan behöva det.
Redigerat av Unregisteredc953a7c3, 07 January 2009 - 09:40.
Postad 08 January 2009 - 13:30
Någon annan än jag som har en död Squeezebox controller?
http://forums.slimde...ead.php?t=55347
Känns riktigt segt att logitech bara har mail support. Ingen som vet om de har en svensk telefon support? Hitta bara nr till deras sälj avdelning....
edit: hitta deras-nr +46 (0)8 501 632 83 för er som kan behöva det.
Hade problem med min controller med, connectade inte, två timmar med supporten så gav dem upp
Redigerat av theblinding, 08 January 2009 - 13:32.
Postad 12 January 2009 - 19:00
Nej, LazySearch stödjer enbart Squeezebox Classic, Boom och Transporter, d.v.s. de spelare som har IR-fjärr.Går det inte att köra lazy search på controllern?
Ja, går inte det??
Postad 13 January 2009 - 21:29
Är det ett generellt problem, eller kan jag få det löst genom att byta till en ny?
Postad 13 January 2009 - 21:46
Hade samma problem som du. I botten på controllern finns det en liten gummilist mellan de två kontaktblecken. På min behövde jag trycka ner ena änden lite lätt för att controllern inte skulle stå och glappa i laddaren. Prova
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
7
* Officiell Tråd - Squeezebox & Transporter
12 bilder
1 film

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?