* Officiell Tråd - HTC Touch Pro2 *
959 svar till detta ämne
Postad 27 februari 2010 - 14:59
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Jag måste erkänna att SVT Play o.dyl är argument för en produkt som får den effekten på mig att jag aktivt undviker produkten. Att WM är en "sekundär marknad" i mobilens U-land Sverige och att iPhone därmed blir "bättre" får också samma effekt, d.v.s att jag aktivt undviker produkten. Min uppfattning är generellt att förekomsten av widgets för lokala tjänster inte är något starkt argument för en plattform.
Blir inte riktigt klok på vad du säger här, är t.ex. iPhone endast stor i Sverige men det i resten av världen är en marginalprodukt som ingen bryr sig om? Och du menar dessutom att det är en belastning att man har många bra program som uppenbarligen en stor mängd folk efterfrågar? Innebär det då att du direkt skulle göra dig av med dina Windows Mobiler om SVT, SR etc började släppa applikationer till den plattformen? Ytterligare en anledning för mig att bojkotta är att jag anser det vara oacceptabelt att utveckla saker som enbart fungerar på en plattform, framförallt när det går så långt att dessa saker börjar användas som ett argument.
Hmm....finns det inga program till Windows Mobile som bara finns just till Windows Mobile? Det finns även statistisk som visar att när man når program nr 2000 så är det nästan inga nedladdningar, något som säger en hel del.
Håller med, när jag tittar i i Windows Phone Marketplace så hittar jag totalt ung 200 applikationer och spel totalt sett, vilket isf innebär att även om alla dessa skulle vara helt fantastiska (vilket jag betvivlar) så skulle ändå mängden bra applikationer och spel för iPhone vara 10 gånger fler. Men jag skulle jättegärna se att Windows Mobile fick lika många bra och användbara applikationer som t.ex. iPhone. Hela AppStore-konceptet är i mina ögon förkastligt. Jag talar om monopolet och det faktum att Apple skall godkänna alla program. Hela den tanken får mig att vilja kräkas.
Finns en intressant artikel i senaste Computer Sweden där en svensk programutvecklare hyllar Apples appstore jämfört med t.ex. Androids motsvarande, trots dessa begränsningar. Deras åsikt är att den positiva sidan av det hela överväger den negativa, det är helt enkelt så mkt enklare att vara programutvecklare för iPhone än för övriga plattformar, vilket gör att de kan lägga mer tid på just själva utvecklingen av applikationerna. Windows Mobile är den plattform som har överlägset flest användbara program av olika typer. SVT Play till iPhone är rena skämtet jämfört med Resco Photo Viewer eller SoftMaker Office till WM.... Jag har alltid prioriterat seriösa program, widgets räknar jag inte dit. Framförallt inte på de premisser som rör iPhone.
Hmmm....Och vem avgör vilka program som är seriösa och vilka som är "rena skämtet"? iPhone är en konkurrensbegränsning. Windows Mobile, Android, MeeGo och Symbian Foundation är konkurrensfrämjande plattformar i jämförelse. Om sedan SVT väljer att ignorera dessa plattformar så spelar det ingen roll.
Kan jag absolut hålla med om. Kan förstå hur Apple tänker men en större öppenhet vore aboslut att föredra, även om det så klart alltid finns en större risk för att det blir mer som med Windows Mobile, att det ofta är ett jäkla bök att hitta och installera program (i jämförelse åtminstone). Edit 3: Missförstå mig rätt. Jag har ingenting emot dig Improwise2 och anser att man skall använda det man trivs med. Däremot är det så att iPhone står för saker jag helt enkelt inte delar och jag har flera gånger sedan den lanserades försökt förstå storheten men misslyckats.
Har jag aldrig trott heller, du har väl rätt tycka och tänka som du vill. Jag kan dock inte riktigt skaka av mig känslan av att du ibland framstår som lite bitter och besviken, och resonerar utifrån hur du anser att det borde vara, snarare än hur det kanske är. Även innan jag ens själv skaffade mig en iPhone hade jag full respekt för plattformen, det är helt enkelt för många som är för nöjda med både telefon och innehåll för att dom ska kunna viftas bort, och jag är för ödmjuk för att kunna anse att alla som inte förstår det är mindre behåvade personer som borde tänka om, oavsett vad jag själv tycker om det. Nu när jag har en iPhone också så kan jag absolut förstå en stor del av entusiasmen kring iPhone, men jag kan också konstatera att det inte på något sätt är en lösning som är bättre än alla andra rakt av. Hade det funnits en TP2a med Windows Mobile och samma utbud av väl fungerande applikationer som iPhone hade jag nog helt föredragit både den plattformen och hårdvaran. Men nu är det ju tyvärr inte så, varför det åtminstone för mig leder fram till samma slutsats om och om igen när det gäller Windows Mobile, massor av potential i teorin, men tyvärr inte lika bra i praktiken. Men jag önskar innerligt att det kommer förändra sig, även om jag skulle ljuga om jag sa att jag tror det kommer hända. Microsoft har enligt mig haft ett gyllene läge i många år att vara den som förändrade hela mobilmarknaden på samma sätt som Apple gjorde, men konstigt nog hände egentligen ingenting alls på flera år, och så vips får man desperat försöka jaga för att komma ikapp Apple, Android etc.
Redigerat av Unregistered1413, 27 februari 2010 - 18:46.
Postad 27 februari 2010 - 15:26
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Jag kan dock inte riktigt skaka av mig känslan av att du ibland framstår som lite bitter och besviken, och resonerar utifrån hur du anser att det borde vara, snarare än hur det kanske är.
Kan i ärlighetens namn erkänna att just denna beskrivning lika väl kan passa in på mig, jag har ju trots allt köpt säkert en 5 olika Windows Mobiler under senaste åren baserad på en förhoppning om att saker skulle vara dom de borde vara, och inte som de är. Som hårdvara anser jag TP2an vara minst lika bra som iPhone 3GS, ja, tom bättre eg iom tangentbordet. Sen skulle den behöva en snabbare processor och en 3,5 mm plugg, men det lär komma i framtida versioner, om det inte redan finns. Windows Mobile tycker jag fullt kan matcha iPhone OS, åtminstone så länge man slipper se det utan kör ett skal från t.ex. HTC. Telefonidelen är inte optimal, men ändå, skillnaden är inte i sig avgörande, inte heller är det virtuella tangentbordet en deal breaker iom det fysiska. Men gång på gång faller det, åtminstone för mig, på eg samma argument som AVR4000 säger om iPhone, bristen på bra och relevanta program. Och då bryr jag mig faktiskt inte ett jotta ifall det finns bra ord- eller bildbehandlare till Windows Mobile, för jag anser fortfarande att blotta tanken på att köra det på något annat än en riktig dator känns skrämmande, utan bra och användrbara "mobila program", och då är program som SVT play etc. det handlar om. Min känsla är eg att det nog eg handlar om att jag vill komplettera min dator med min mobil, medan jag tror att du AVR4000 vill ersätta den. Det gör att vi kommer till olika slutsatser, trots att jag tror att vi i många frågor egentligen tänker ganska lika. Ingen av oss har väl eg mer rätt än den andra. Däremot tror jag att den kategori av användare du representerar är lite för liten för att de stora tillverkarna ska fokusera på den, och att den därför mer och mer kommer att minska och till slut försvinna. Jag tror att 99 av 100 möjliga kunder hellre har tillgång till SVT Play än en ordbehandlare i mobilen. Det enda jag tror skulle kunna förändra ovanstående är om det sker någon form av innovation på gränssnittssidan som gör att man kan få "en stor upplevelse från en liten apparat", för så länge det finns en fysisk begränsning på hur stora mobiler som folk vill bära med sig, så kommer det alltid finnas begränsningar på användbarheten, åtminstone med de tekniska lösningar som finns idag.
Redigerat av Unregistered1413, 27 februari 2010 - 15:37.
Postad 27 februari 2010 - 20:07
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Intressanta synpunkter, Improwise2.
Det är nog mycket användarprofilen det hänger på. Jag tror starkt på s.k laptop replacements eller skall man säga en kombination av mobiltelefon/dator, alltså en integrerad enhet.
Den marknaden är ju dock dessvärre smal och det är uppenbart att den inte har den mass market appeal som t.ex iPhone har som är inriktad mot media/spel.
Som det verkar så är PDA-marknaden inte riktigt vid god hälsa och jag är rädd att mobilbranschen är inne på fel väg. Det har skett ett oerhört fokus mot enhandsnavigerade pekskärmsmodeller och man förefaller i ivern ha missat behovet av segmenterade plattformar.
Man kan mycket väl ha en standard på plattforms/API-fronten men kombinera det med möjligheter till olika sorters gränsnitt optimerade för olika enheter. Där är PDA-segmentet ett exempel.
Vad jag utan tvekan kan erkänna när det gäller iPhone är att Apple lanserade pekskärmen i en ny kategori produkter. Det var bra gjort av företaget och idén var absolut inte fel.
Det som däremot är ett problem är att fokus sedan skiftats ensidigt på det hållet. Resultatet blir i praktiken mer låsta nallar vilket i praktiken flyttar ribban neråt mot feature phone-hållet.
Min uppfattning är att mer öppenhet är av nöden. Däremot tror jag starkt på att man mycket väl kan ha någon form av profilsystem för UI och funktioner. En enkel användare kör nallen i ett "grundläge" där de viktigaste funktionerna finns med. Via en inställning kan nallen "låsas upp" till full funktionalitet.
När det gäller program är min uppfattning att dylika av "datortyp" (bildbehandling, ordbehandlare etc) är mer värda än widgets. Det är inget fel på widgets och i en idealvärld har man båda varianterna men tvingas man välja kommer alltid datorfunktionalitet före.
En idealisk lösning på problematiken med allt mer låsta mobilplattformar är att den allt kraftfullare mobila hårdvaran till slut används till att driva nedbantade strömsnåla desktop OS. T.ex en strömsnål version av Windows 7. På så vis kan laptop replacement-marknaden utvecklas på rätt håll och systemen framöver finnas i två versioner:
*Mobilversion. Avsedd för telefon/mediaenheter. Enhandsnavigering m.m.
*Mobil desktopversion. En anpassad version av ett desktop-OS som kan användas med bra prestanda i en mobil (150-250 gram) enhet.
Det är inte nödvändigtvis så att laptop replacements behöver ett rent mobilt OS som liknar skrivbordets version. Ur programsynvinkel är ett desktop OS i mobilversion helt klart att föredra.
Det vore naturligtvis en fördel om utvecklingen tog den vägen, det börjar så smått dyka upp UMPCs med Windows XP runt 350 gram vilket är bra.
För min del är det utan tvivel en "fick-PC" som jag finner intressant. Mobiltelefoner med telefonfokus övergav jag för flera år sedan och jag anser att den öppenhet som finns på dator-OS jämfört med en plattform som iPhone är att föredra ur flera synvinklar.
Det innebär att mina krav på mjukvaror i mobilen i korthet är "datorfunktionalitet i fickan" i första hand. D.v.s att i så hög utsträckning som möjligt kunna utföra sakerna med nallen som onekligen är behändigare än en laptop.
Hittills har WM 6.x visat sig ligga överlägset bäst till på den punkten. Om man kan driva Windows 7 på en fickenhet i format som en Touch Pro 2 eller HD2 (samma skärmstorlek och qwerty-tangentbord då) finns det naturligtvis ingen anledning att fortsätta utveckla 6.x. Den kan då läggas ned helt.
iPhone är en enhet jag är tveksam till av de skäl jag beskrivit. Konsekvenserna av den är inte alltid positiva och den devis som allt mer börjat spridas och som lyder: "mobilen är ingen PC utan måste fungera annorlunda" (som motivering till låsningar och begränsningar) kan jag helt enkelt inte dela. Detta då jag ser stora problem för kunderna med låsta plattformar, inte minst genom utebliven konkurrens.
När det gäller WM-program är Marketplace i mina ögon ingen bra referens. Det är betydligt bättre i.s.f att prova OpenMarket eller kolla program via datorn.
För min del skulle jag inte vilja använda en plattform med allvarliga begränsningar och där jag i praktiken lämnar över kontrollen till tillverkaren. Har använt det konceptet tidigare och insett att det helt enkelt inte passar mig. Jag vill kunna styra och ställa själv.
Följden blir att - om inga förbättringar sker - jag går över till UMPCs och kör twobox med en nalle som i första hand är anpassad för telefoni (telefonbok, samtalshantering) och kamera (stillbilder/video). I.s.f hade en Nokia N-serie plus en UMPC vara utmärkt.
Postad 27 februari 2010 - 20:35
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Följden blir att - om inga förbättringar sker - jag går över till UMPCs och kör twobox med en nalle som i första hand är anpassad för telefoni (telefonbok, samtalshantering) och kamera (stillbilder/video). I.s.f hade en Nokia N-serie plus en UMPC vara utmärkt.
Innebär inte detta isf att du egentligen kommit fram till ung samma slutsats som jag gjort, att det för närvarande eg inte fungerar fullt ut med en "mobil" för att ersätta allt, hur mkt man än vill, utan man behöver någon form av dator som man har med sig ibland, och en mobil som man har med sig jämt, som då gärna får innehålla lite fler funktioner så länge det inte går ut över grundfunktionerna?
Redigerat av Unregistered1413, 27 februari 2010 - 20:36.
Postad 27 februari 2010 - 20:44
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Touch Pro 2 sköter mitt mobila behov utmärkt så idag är mina krav på en laptop replacement uppfyllda.
Däremot ser det för närvarande sämre ut med uppföljare i produktkategorin men jag har förhoppningar om en bättre situation dock.
Idag ser jag inget behov av en laptop, däremot är det ingen tvekan om att jag går över till UMPC + telefon den dag det visar sig att det enbart finns enhandsnavigerade, låsta pekskärmsmodeller på marknaden.
För min del ser jag ingen anledning att ha en pekskärmsmodell som inte går att precisionskontrollera med stylus. Därav att mitt val i.s.f hade blivit en T9-försedd modell à la N-series den dag det visar sig att det inte finns en plattform som WM 6.x på marknaden.
Jag tror dock att en Windows 7 (desktop)-modell med integrerad telefoni vore optimal i framtiden.
Således ser min framtida strategi ut som följer:
*Försvinner modeller à la Touch Pro 2 eller Communicator från marknaden och de enda alternativen är T9-försedda modeller eller enhandspekskärmar (iPhone-stuket med låsningar och allt) blir det en UMPC av minsta möjliga modell och en T9-telefon med bra samtalshantering och kamera.
*Min inriktning är dock att kunna köpa en modell à la Touch Pro 2 med alla positiva WM 6.x-egenskaper intakta parat med bättre kamera och 720p videoinspelning.
*Jag kommer under inga förhållanden att skaffa en låst mobil med enhandsnavigerad pekskärm. Pekskärm ser jag enbart nyttan med om nallen är en laptop replacement. Är den inte det utan en telefon kör jag utan minsta tvekan T9. Ser tyvärr inte att en iPhone t.ex skulle passa mig. UMPC + mobil är mer effektivt i.s.f.
Postad 27 februari 2010 - 23:58
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Det är uppenbart att den mest efterfrågade applikationen till Windows Mobile borde vara en iPhone Emulator, då skulle man kunna kombinera det bästa av 2 världar
Postad 28 februari 2010 - 00:30
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Länge leve Touch Pro2!!! Avslutar vi denna eviga diskussion med tycker jag. Varför inte bara gilla läget om att smaken är olika och framför allt behoven. Jag är inte riktigt med på varför man skapar en jättelång diskussion om hur mycket bättre man tycker IPhone är i ett TP2 forum!?!? Tycker man inte om denna eller liknande telefoner är det ju faktiskt ingen som tvingar en hit. Om jag inte tycker om en speciellt sak så inte går jag in på den saken forumsdel och skriver en massa negativa saker och samtidigt hyllar en annan. För i grund o botten handlar allt om tycke o smak och vad man har telefonen till. Eller? Och ja, jag har en TP2 o är fantastisk nöjd med denna och den fyller mina behov exakt! Jag vet att tidigare har skrivits om att man inte fattar varför men hela tiden bytar ROMar för att hitta den perfekta. För att man vill och tycker det är roligt är iaf mitt svar. För min del fungerar StockROM alldeles utmärkt men jag tycker att med en flashad blir den bättre o jag ser inte varför det skulle vara fel med att göra det! Nä nu ska jag sluta för då kommer även detta att bli ett ämne att diskutera.
Redigerat av kewe, 28 februari 2010 - 00:36.
Postad 28 februari 2010 - 11:29
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Länge leve Touch Pro2!!! Avslutar vi denna eviga diskussion med tycker jag. Varför inte bara gilla läget om att smaken är olika och framför allt behoven. Jag är inte riktigt med på varför man skapar en jättelång diskussion om hur mycket bättre man tycker IPhone är i ett TP2 forum!?!? Tycker man inte om denna eller liknande telefoner är det ju faktiskt ingen som tvingar en hit. Om jag inte tycker om en speciellt sak så inte går jag in på den saken forumsdel och skriver en massa negativa saker och samtidigt hyllar en annan. För i grund o botten handlar allt om tycke o smak och vad man har telefonen till. Eller? Och ja, jag har en TP2 o är fantastisk nöjd med denna och den fyller mina behov exakt! Jag vet att tidigare har skrivits om att man inte fattar varför men hela tiden bytar ROMar för att hitta den perfekta. För att man vill och tycker det är roligt är iaf mitt svar. För min del fungerar StockROM alldeles utmärkt men jag tycker att med en flashad blir den bättre o jag ser inte varför det skulle vara fel med att göra det! Nä nu ska jag sluta för då kommer även detta att bli ett ämne att diskutera.
Medhåll till 100%. Vi avslutar diskussionen kring iPhone här. På ROM-fronten kör jag vidare med TPC 6.1. Den fungerar helt enkelt perfekt. Däremot har jag märkt att Documentstaben kan dra rejält med minne. Riktigt rejält. Har kommit ner i ungefär 15 MB ledigt minne efter att ha kört den intensivt. Den är dock fullt användbar men minnesläget blir akut. Jag postar om mina videolänkar i detta inlägg för att visa hur nallen ser ut idag: My customized Rhodium part 1My customized Rhodium part 2Detta är då med TPC 6.1 som bas. Tycker att WM 6.5.5/build 23540 fungerar suveränt bra, flytet är riktigt, riktigt fint. Jämfört med 6.5 känns det nästan som ny processor i nallen, upplever faktiskt inte så stor skillnad mot den 6.5-utrustade HD2 jag gick igenom på MediaMarkt för ett tag sedan. Jag bestämde mig för att testa Titanium igen i.o.m den senaste UI-växlaren jag installerat. Kan konstatera att dessvärre är läget på den fronten inte riktigt bra. Det råder en pluginbrist och jag har tvingats konstatera att den mycket trevliga TWolf Multiplugin 1.6c inte är kompatibel med 6.5.x. Det som skall vara transparent blir solitt grått. TitaniumWeather fungerar däremot utmärkt, gamla klassikern från X1-tiden. cHeroClock fungerar bra men är kvar i version 0.1 och måste alltså reloadas varje gång Titanium startar, annars får den spel. Efter reload fungerar den utmärkt. En bra Titaniumplugin gör att man kan styra Nitrogen direkt från Titanium. Bra och fingervänliga knappar samt album art direkt på startskärmen. Flytet i Titanium i 6.5.5 är riktigt bra, upplever stor skillnad till det bättre jämfört med build 23016 i Valkyrie Firestorm på X1. PointUI har jag ibland funderat på att testa men jag avvaktar. Det drog fruktansvärda mängder batteri på X1, tvingades avinstallera det på den tiden eftersom nallen hade riktigt kort batteritid med det installerat. Då körde jag det ändå som panel. Då det finns vissa nya inlägg som fortfarande larmar om batteritiden har jag avvaktat. Annars tycker jag att PointUI helt klart tar sig mer och mer och communityt kring det är bra. SPB Mobile Shell 3.5.3 med MobileSense installerat är riktigt trevligt och rekommenderas. Skulle vilja säga att det är det bästa alternativet till Sense och idag går växling smidigt mellan det och Sense. Inga problem där. MobileShell bokstavligen flyter som i smör både på X1an och TP2an. Det trevliga med MobileSense är också att man får aluminiumstilen från X1-panelen. Är svag för det metalliska utseendet. Det ser både elegant och exklusivt ut. Detta gäller kontaktdelen och programväxlaren bl.a. Det är startskärmarna som är Android-Senseifierade. Det är bara att konstatera att jag anser mig funnit den konfiguration som jag idag anser vara den bästa av de olika varianter jag kört. Lägger som referens in min gamla X1-film också. Xperia X1 specialkonfigurationNågot som slagit mig är hur långt fram man egentligen är i utvecklingen tack vare XDA. WM 6.5 körde man långt innan officiella ROMar fanns. Manila 2.5 har man redan hunnit köra så mycket att man är varm i kläderna. Det har varit ett lärorikt år med både X1 och TP2. Jag tror att den konfiguration jag har idag är den bästa för min del, upplever att jag lyckats avlägsna alla eventuella brister som funnits tidigare. Framförallt har växlandet mellan olika UI varit en svaghet och det är skönt att det är löst. Xperias paneler har jag som sagt testat igen och jag tvingas konstatera att det strejkar i build 23540. Lite mystiska effekter såsom att SecondToday-panelen inte hittar mitt SecondToday som ligger snyggt och prydligt där det brukar ligga. Har då kört med den gamla panelhanteraren och jag har insett att den är passerad nivå i.o.m 6.5.5. Den konstrar helt enkelt. Annars gillar jag panelkonceptet då jag tycker det är bra att trycka på en knapp och sedan välja todayskärm med ett fingertryck. Ett program jag varmt kan rekommendera är SPB AltTab, alltså en separerad funktion ur PocketPlus. Kopplar man det till endkey får man en riktigt smidig programväxlare. Edit: Har konstaterat en sak. Funderar man på att köra minneskrävande program som inte är HTCs egna Sense-saker tjänar man ganska mycket minne på att koppla bort Sense och växla till Titanium under tiden man kör dessa program. Eftersom det går lätt att växla rekommenderar jag det.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 28 februari 2010 - 11:32.
Postad 28 februari 2010 - 13:03
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Ja kan inte göra annat än att hålla med va det gäller 6.5.5! Har nu använt detta ca 1 veckas tid o kan bara konstatera att det är helt suveränt! Riktigt bra videor du lagt upp. Du har verkligen lagt ned mycket jobb på konfiguration  .
EDIT: Har nu kört med Energy´s ROM 23540 / 23541 och de fungerar verkligen helt kanon. Trots detta tänkte jag faktiskt att jag ska prova Sergio´s nya v5 o se vad den har att erbjuda. Annars vet iaf en som fungerar väldigt bra att gå tillbaka till
Redigerat av kewe, 28 februari 2010 - 13:30.
Postad 28 februari 2010 - 13:45
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Som läget ser ut nu tror jag (peppar peppar ta i trä) att min nalle är så maxad den kan bli. Det jag kan tänka mig som framtida utvecklingsscenarior är dels officiella versioner av Leo 2.xx - d.v.s dokumenttab etc. Jag tror att HTC kan arbeta en del på minneshanteringen av den för den drar verkligen minne.  Det finns ju ingen helt officiell version av dessa tabbar än, det är först när den amerikanska HD2an är helt klar som det kan finnas anledning att uppgradera som jag se det nu. Mig veterligen är den inte klar än, det är fortfarande test pågår som gäller. När det gäller utseendet tycker jag mig ha hittat helt rätt nu. De ikoner jag kör med är nedladdade från IconArchive. Tycker det ser mycket stiligare ut med datorikoner snarare än mobilikoner i startmenyn. Bra också att SPB Mobile Shell visar de nya ikonerna snyggt och prydligt då man växlar. Det enda jag ärligt talat kan se som en svaghet i nuvarande läge är att Audio Manager tar lite tid på sig varje gång den skall läsa in mina album. I Rhodium AF 20091216 (2.5.1921) gick det snabbt men i nuvarande version (Manila 2.5.2012) får jag i praktiken förbereda lyssnandet genom att bläddra till musiktaben och helt enkelt låta den ladda en stund. Därefter bläddra till valfri tab (vädret t.ex) och tillbaka, först då visas albumen. Då det är klart fungerar allt som det skall. Det är helt klart så att HTC behöver tänka på sådana som mig som har stora musikbibliotek.  Den dag det finns 32 GB minneskort lär jag lägga in ytterligare musik och då gäller det att Audio Manager hänger med. Det som är lite trassligt är att de flesta tredjepartsspelarna inte kan fånga upp kommandon från fjärrkontrollen. Pocket Player skall ha en plugin för det men Nitrogen saknar det. Överväger att testa ljudkvalitet mellan Nitrogen och Audio Manager. Nitrogen har haft mycket bra ljudkvalitet då jag körde den på X1. Den krossade mer eller mindre allt motstånd där. Edit: funderar på att göra ett lite hårt test av musikspelarna. För att riktigt analysera tror jag att jag skall koppla nallen till min LittleDot LD I+ och lyssna med Grado RS2. Då sätts den på prov ordentligt...  Om Nitrogen vinner ljudkvalitetsronden igen får jag styra musiken via Titaniumpluggen.  Edit 2: Mina ikoner är hämtade härifrån. Direktlänk.Bara ett tips angående ikonbyten: hComber är det bästa programmet jag hittat för det ändamålet. Det kan ändra allt. Versionsnumret är mycket lågt men det gör jobbet exemplariskt. Dock är det så att sorterar man sin startmeny som jag gör - kör sedan SK Tools och låt det plocka bort alla ogiltiga genvägar. I annat fall får man sitta och fundera i banor som, "få se, ny ikon för Office, det är inte lönt att ändra den som ligger direkt i startmenyn för den är ju flyttad in under Office Suites" o.dyl. Kör man SK Tools när menyn sorterats får man enbart ens aktuella konfiguration och kan ändra giltiga ikoner. I 6.5.5 har jag dock märkt att hComber kan krascha då man skall byta ikon på en mapp. Händer det, d.v.s varje gång man skall ge mappen X en ny ikon, skapa en ny mapp med namnet "X 2" och ta bort "X". T.ex Office Suites 2. Byt ikon på den och ta bort den krånglande mappen.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 28 februari 2010 - 13:54.
Postad 28 februari 2010 - 16:08
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Förresten, apropå CleanRAM. Jag har kört 1.9.3 och kör nu 1.9.5 utan problem. Det som däremot kunde hända i 1.9.3 var att programmet begick självmord(!). D.v.s det dödade sig själv under sin egen städningsprocess... Inte riktigt lyckat men en ganska komisk bugg. Det gick att lösa genom att lägga till programmet i sin ignorelista.
CleanRAM är som jag ser det ett måste, minnet blir tyvärr fragmenterat och städning behövs.
Brukar städa minnet med CleanRAM samt "hibernate" i QuickMenu. Det sparar en del minne och förlänger tiden mellan omstarterna.
Postad 28 februari 2010 - 17:34
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Har nu kört Sergio´s ROM under dagen och måste säga att snyggare design får man nog leta efter med alla ikoner i färg o bra upplösning. Men jag faller tillbaka till Energy´s ROM då jag tycker den på något sätt flyter på bättre generellt sätt. Finns inget negativt egentligen att säga om Sergio´s ROM bortsett från att jag tycker Energy´s flyter på lite bättre. Men som sagt, snygg är den VÄLDIGT snygg!
EDIT: Någon som provat BsB RamSweeper?
Redigerat av kewe, 28 februari 2010 - 17:38.
Postad 28 februari 2010 - 19:07
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag är nog lite egotrippad när det gäller utseendet på nallen.  Har en mycket bestämd åsikt om vad som är god stil angående bakgrunder, ikoner etc så egentligen spelar det ingen roll vilken ROM jag kör för alla genomgår exakt samma behandling. I bästa fall är Brian´s Taskbar standard men annars kan jag bara konstatera att mina stilideal sällan delas av kockarna. Jag kokade ju ROM på X1 men har insett att det är oerhört tidskrävande projekt, inte minst när det gäller att rätta buggar o.dyl. Likaså är det komplext att sätta sin egen prägel på ROMen, det är inte en smal sak alltid att exakt förkonfigurera allt och byta ikoner m.m. Sedan får jag erkänna att min smak modifierats ganska mycket under detta år. Har ju gått från denna stil som jag ärligt måste erkänna att jag inte riktigt idag förstår varför jag valde:  Via denna:  Till dagens utförande.  Skall ta en aktuell dump, den ser ju inte ut så idag riktigt. Det lila designertemat ser extremt skrikigt ut, jag vet faktiskt inte än idag varför jag valde det.
Postad 28 februari 2010 - 19:40
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag låter nu TP2 bekänna färg som signalkälla. Den är inkopplad till Vincent KHV-1pre med Sennheiser HD600. Jag måste säga att jag är imponerad över hur bra den presterar.
Detta med 160 kbit/s MP3 som jag spelar i Nitrogen. Audio Manager verkar ha det lite kämpigt med att visa mina album i landscape i TV-utläge.
Jag upplever den som välupplöst i alla register och kan utan tvekan säga att den med framgång kan kopplas in i ett bra stereosystem då man vill lyssna på sin musik utan att behöva ha alla skivor med sig.
Skall göra fler tester och rapportera vidare.
Postad 28 februari 2010 - 19:49
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Visst är det så att man har ett utseende som man gärna använder/vill att telefonen ska ha. Jag utför en del "mods" på telefonen men det består mest av transparanta cabbar etc. Är väldigt kräsen på ikonerna men har samma smak som Energy och Rhodium_AF så där funkar det perfekt utan "mod" Har själv alltid kört med Nitrogen som spelare och tycker den fungerar bra och är lättanvänd.
Redigerat av kewe, 28 februari 2010 - 19:49.
Postad 28 februari 2010 - 20:25
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag tror att det blir Nitrogen för mig också igen. Det är fascinerande att hårdtesta på så vis som jag gör nu.
Audio Manager har en skrikande diskant som är påträngande och hela registret känns förskjutet uppåt. Nitrogen har en balanserad, icketröttande diskant och en ljudbild som känns varmare och mer naturlig.
Det är helt klart betydligt mer HiFi över Nitrogen och det har alltid varit dess styrka.
Edit: Det är ingen tvekan om att Nitrogen vinner. Cymbaler t.ex är plågsamt att lyssna på i Audio Manager p.g.a den förhöjda diskanten.
Nu testar jag visserligen med utrustning jag inte kör med normalt till nallen, men det är för att få fram skillnaderna än bättre.
När det blir skrikigt i Sennheiser HD600 drivna med en lurstärkare med rörförsteg är något väldigt fel med frekvenshanteringen i musikspelaren.
Troligen har HTC anpassat sig till de som kör med lurar där frekvenser över 12 Khz skurits bort och därmed måste ha högre nivå.
Det är fint med en nalle som man enkelt "tunar" ljudet på genom att byta musikspelare.
Edit 2: Jag lyssnar i princip enbart på akustisk musik och är känslig för skrikig/förhöjd diskant.
Något jag lär testa vid tillfälle (när jag hittar min adapter) är att driva Sennheiser HD600 direkt från nallen. Det är en tämligen krävande last.
Får troligen på sikt fundera på en portabel hörlursförstärkare också men då skall den vara anpassad för låga impedanser (Grado SR80). Grado ligger lågt i impedans och Sennheiser högt, därav fungerar det inte helt bra att försöka använda samma lurstärkare till båda.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 28 februari 2010 - 20:41.
Postad 28 februari 2010 - 20:45
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Länge leve Touch Pro2!!! Avslutar vi denna eviga diskussion med tycker jag. Varför inte bara gilla läget om att smaken är olika och framför allt behoven. Jag är inte riktigt med på varför man skapar en jättelång diskussion om hur mycket bättre man tycker IPhone är i ett TP2 forum!?!?
Fast, diskussionen har ju inte handlat om att iPhone skulle vara bättre eller sämre än TP2, utan om styrkor och svagheter hos Windows Mobile, i detta fall representerat av TP2an som jag tycker är den bästa Windows Mobilen jämfört med andra plattformar, här representerat av iPhone. Kan dock hålla med om att diskussionen kanske kommit lite snett om möjligtvis borde varit i Windows Mobile tråden istället. Får ibland känslan att jag blivit utpekad som en iPhone fanatiker men då har man nog inte riktigt läst vad jag skrivit, och det faktum att jag gett TP2an delsegrar i både bästa telefon och bästa OS (med lämpligt skal), men att iPhone däremot segrat i kategorin innehåll. Men, det finns nog kanske inte så mkt nytt att säga så jag håller med om att vi åtminstone pausar diskussionen på obestämd framtid
Postad 28 februari 2010 - 20:57
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
När det gäller innehåll kan vi lugnt vara överens om att vi prioriterar helt olika. Kan bara konstatera att sett till hela paketet är TP2 det absolut bästa jag ägt hittills. Inte minst på programfronten där jag upplever WM som en oerhörd förbättring mot S60 som jag tidigare kört.
Det enda jag egentligen saknar från S60 är bättre samtalshantering (Advanced Call Manager och IVCM) samt bättre profilhantering (Best Profiles).
Edit: Det jag gillar skarpt med WM är alla olika verktyg och produktiva program. Inte minst när det gäller bildhantering och dokumenthantering m.m.
Undantaget profiler och samtalshantering kan jag ärligt talat inte direkt se att jag saknar något hos WM för min användning.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 28 februari 2010 - 20:59.
Postad 28 februari 2010 - 21:18
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
När det gäller innehåll kan vi lugnt vara överens om att vi prioriterar helt olika. Kan bara konstatera att sett till hela paketet är TP2 det absolut bästa jag ägt hittills. Inte minst på programfronten där jag upplever WM som en oerhörd förbättring mot S60 som jag tidigare kört.
Undantaget profiler och samtalshantering kan jag ärligt talat inte direkt se att jag saknar något hos WM för min användning.
Det jag tror vi absolut kan enas om är nog att utan innehållet så skulle iaf inte jag se någon som helst anledning att köpa en iPhone jämfört med t.ex. TP2an. Och jag behöver inte de 100 000 applikationer (eller vad det nu är) som finns till iPhone utan kanske max en 5-10 stycken, vilka tyvärr dock inte finns och inte verkar vara på gång heller (t.ex. SVT Play, Sveriges Radio, Storytel och några till). Det händer att jag på allvar överväger att faktiskt ha en av varje med mig aktivt, och då med iPhonen främst som en "nöjesmaskin". Haken är väl då bara att det antagligen skulle luta åt en Symbianlur + en iPhone, av de skäl som AVR4000 nämner ovan, för ren telefoni känns en Symbianlur med en riktig knappsats ohotad. En annan fråga, är det på gång någon ersättare till Touch Pro 2, eller kanske redan finns? Dvs en Windows Mobile liknande TP2an, men främst med snabbare processor osv så man t.ex. kan surfa på mobilen (ett område där iPhone utan tvekan utklassar TP2an, kanske gäller även för HD2an), vilket jag finner plågsamt långsamt på TP2an? Jag kan ärligt talat inte förstå hur det kan vara så otroligt långsamt att surfa på de Windows mobiler jag testat, t.ex. min iPhone 3GS på 3G nätet är klart snabbare än TP2an på WLAN, hur kan detta komma sig??
Redigerat av Unregistered1413, 28 februari 2010 - 21:59.
Postad 28 februari 2010 - 22:16
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Håller inte med om att iPhone utklassar TP2 för surf, tyvärr. En WVGA-lur med riktigt tangentbord vinner den ronden utan problem. Därmed inte sagt att TP2 är skapelsens krona inom mobilsurf, en kraftfullare processor är alltid en fördel precis som på datorn.
Men jag har erfarenhet av tre veckors mobilt liv med Nokia E90 och lika lång tid med TP2. Har alltså kört de som laptop replacements till 100% den perioden.
Har inte varit irriterad på TP2an ihop med T-Mobile EDGE. E90 däremot kunde ibland pröva tålamodet, browsern där är inte bra optimerad och det är en känd svag punkt.
Vill man ha en bättre Opera i TP2 finns det registertweaks att använda, jag har knappat in samtliga och bl.a enable visual back m.m är inte alls dumt. iPhones lågupplösta 480 x 320-skärm är enligt mig en deal breaker. Jag gillar det helt enkelt inte.
När det gäller ersättare till Touch Pro 2 så vet vi ingenting än. Men jag har följande teorier:
*HD2 Pro. En HD2 med tangentbord enkelt uttryckt. Följer den linje som infördes med Diamond/Touch Pro, Touch HD/Touch Pro 2... Skall jag köpa behöver den WM 6.5.x och 720p videoinspelning.
*Touch Pro 3. En vidareutveckling av HD2 med än snabbare processor, 720p videoinspelning, grafikaccelerator från nVidia och trevliga gadgets som fingeravtrycksläsare.
Nu är det dock frågan om vad som kommer att hända. Idag vet vi enbart att Windows Phone 7 är lanserat och i den formen får inte, märk väl FÅR INTE (sann iPhone-anda) HTC lägga på sitt eget gränsnitt.
Det gör att jag inte tror att en Touch Pro 3 kommer att köra WP 7 utan antagligen 6.5.x - eller så skjuter man helt enkelt upp lanseringen tills det finns ett Windows Mobile 7, alltså ersättare till 6.5.x. Windows Phone 7 series är ingen ersättare till 6.5.x som jag ser på saken. Det är en ny kategori produkt.
Jag tror att en Touch Pro 3 kommer att försenas, HTC vill garanterat ha en Windows Mobile 7 istället för Windows Phone 7 i den. Jag har kollat lite videos med WP 7 och senast idag såg jag en LG qwerty-modell med det systemet. Kombinationen känns inte riktigt klockren för min del. WP 7 Series i dagens version är ett mycket dumt system. Faktiskt så dumt att jag ser mindre nytta med det än t.o.m iPhone.
När det gäller program så är SVT Play och SR-applikation inget jag använder, nätradio får bli Wunderradio då jag hellre lyssnar på amerikansk radio.
Tyvärr är det så att för mina preferenser erbjuder iPhone mycket "dumma" program som får mig att skaka på huvudet. Har även sett en lista på My Symbian över populära program för E90 respektive iPhone. FlickFishing o.dyl toppade iPhones lista då och E90 toppades av HandySafe... Jag beklagar att jag låter tråkig och humorlös men ett bra Officepaket t.ex imponerar mycket mer på mig. Eller en bra task manager.
Postad 28 februari 2010 - 22:26
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Håller inte med om att iPhone utklassar TP2 för surf, tyvärr. En WVGA-lur med riktigt tangentbord vinner den ronden utan problem. Därmed inte sagt att TP2 är skapelsens krona inom mobilsurf, en kraftfullare processor är alltid en fördel precis som på datorn.
Nja, här tycker jag faktiskt du har helt fel. Jag har ju båda telefonerna och kan jämföra rakt av och skillnaden är snudd på enorm. Att t.ex. försöka ladda svd.se eller dn.se på en TP2 är en ren plåga, medan det på t.ex. en iPhone är ganska ok jämfört med en vanlig dator. Jag kan faktiskt inte förstå hur det kan vara så stor skillnad, är det bara en fråga om processorhastighet? Skillnaden i upplösning mellan skärmarna märks förvånansvärt lite vid surfning tycker jag. HD2 har jag tyvärr inte haft möjlighet att prova men det sägs att den är helt ok att surfa på. iPhone OS ser jag främst som en applikationsstartare, som det även går att ringa med. Funktioner som kalender, kontakter osv. tycker jag absolut inte är bättre än i Windows Mobile. Så jag håller helt med om att det är svårt att jämföra de 2 rakt av.
Redigerat av Unregistered1413, 28 februari 2010 - 22:31.
Postad 28 februari 2010 - 23:39
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Kör inte svd.se eller dn.se i nallen direkt. Däremot har jag dessa saker bl.a inlagda som RSS-flöden.
iPhone har en lågupplöst skärm som jag finner mycket underlägsen TP2 av det skälet, men smaken är som baken, delad.
Den lågupplösta skärmen påverkar självfallet surfandet, det är ju mycket mindre information som skall behandlas. Räknar man sedan in att iPhone kräver inzoomning för att bli läsbar så finns det faktorer som gör att den kan upplevas som "snabbare" - den har mindre data att behandla.
Har man stress vid surfning är en läsare såsom Opera Mini eller Opera Mobile 10.x med Opera Turbo, alternativt Skyfire betydligt snabbare.
Så nej, iPhone har för min användning ingenting att hämta inom surfande. Sedan får jag erkänna att jag inte är Safari-freak ö.h.t. Kör Mozilla Firefox i.o.m att jag föredrar den, började med Netscape allra först och sedan Mozilla. Safari ser jag som en proprietär lösning...
Edit: Grundkrav från min sida på en bra surfmobil är tangentbord och stor WVGA-skärm. Detta är ej kompromissbart för min del och jag anser att iPhone är överreklamerad som surfmobil. Även där p.g.a för mycket religiösa beskrivningar om vilka fantastiska uppenbarelser den ger av nätet. När jag t.o.m läst idiotiska saker som att iPhonen får personen att hellre surfa med den än med sin dator med 20-tumsskärm i 1600 x 1200 (ja, har läst sådant faktiskt) så är det spiken i kistan för min del.
Jag skulle inte påstå att min Touch Pro 2 slår min 24-tums iMac inom surf men det är exakt vad de iPhone-förespråkare jag stött på hävdar. Jag kanske stött på fel förespråkare men min hjärna slår i.a.f bakut över det ologiska resonemanget.
Edit 2: Efter en god natts sömn har jag funderat lite mer på detta. Som sagt, det är mycket stor skillnad att rendera en webbsida i 800 x 480 jämfört med att rendera samma sida i 480 x 320. Vi talar om att hantera 384000 pixlar jämfört med 153600. En Touch Pro 2 eller annan WVGA-nalle skall alltså behandla 2,5 ggr fler pixlar.
Följden blir att detta kan upplevas som längre tid för rendering. Det gör också att jämförelser med iPhone blir mellan äpplen och bananer eftersom förutsättningarna skiljer så mycket. Hade båda haft WVGA-skärm och iPhone renderat en sida på 5 sekunder fullt ut och TP2 renderat samma sida på 25 sekunder, då hade jag inte haft några invändningar. Men så är ju inte fallet.
Jag ser för min del ingen anledning att köra med lägre upplösning på skärmen för att "trade offa" det mot snabbare rendering. För som sagt, är min själ så stressad att jag börjar bita på naglarna då jag surfar så kör jag en proxybrowser. Men jag tycker att Opera som är förinstallerad i TP2 gör sitt jobb bra och ser inga direkta problem med hastigheten. Det är för att jag vet vad den har att arbeta med - att på en 528 Mhz processor rendera en sida i full PC-bredd med 800 x 480 pixlar...
När det gäller snabbhet vid rendering under olika förutsättningar kan jag om jag känner mig oseriös och jämför äpplen och bananer påpeka att min gamla K750i med 176 x 220 pixlars skärm och GPRS-anslutning visade sidor snabbare med Opera Mini än vad TP2 gör med sin vanliga ickeproxybaserade Opera. Jag har dock inte planerat att utropa K750i som bästa surfmobilen p.g.a att 176 x 220 pixlar renderas och hanteras snabbt via GPRS jämfört med 800 x 480 pixlar...
Edit 3: Har kört TP2 via EDGE-anslutning och känner mig fortfarande fullt frisk. Har alltså inte drabbats av några psykiska besvär som kräver insats från sjukvården p.g.a stress.
Operan har faktiskt presterat bra via EDGE. Med HSDPA blir det dock betydligt bättre av naturliga skäl. Kör med Tre som operatör och det fungerar utmärkt.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 01 mars 2010 - 09:01.
Postad 01 mars 2010 - 09:35
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Edit 2: Efter en god natts sömn har jag funderat lite mer på detta. Som sagt, det är mycket stor skillnad att rendera en webbsida i 800 x 480 jämfört med att rendera samma sida i 480 x 320. Vi talar om att hantera 384000 pixlar jämfört med 153600. En Touch Pro 2 eller annan WVGA-nalle skall alltså behandla 2,5 ggr fler pixlar.
Följden blir att detta kan upplevas som längre tid för rendering. Det gör också att jämförelser med iPhone blir mellan äpplen och bananer eftersom förutsättningarna skiljer så mycket. Hade båda haft WVGA-skärm och iPhone renderat en sida på 5 sekunder fullt ut och TP2 renderat samma sida på 25 sekunder, då hade jag inte haft några invändningar. Men så är ju inte fallet.
Men stämmer detta verkligen? Det kan väl inte vara någon skillnad på att rendera t.ex. startskärmen än en webbsida, så länge vi snackar statiskt innehåll och inte rörligt sådant som video, flash etc? Antalet pixlar på skärmen är ju detsamma oavsett innehåll. Ska dock erkänna att det var ett par år sedan jag senaste sysslade med någon grafikprogrammering....nu när jag tänker efter inser jag att det tom var ganska många år sedan  Däremot kan ju webbläsarna arbeta olika effektivt med att rita upp sidorna. Måste erkänna att jag själv blev förvånad över att det var så pass smidigt att surfa på iPhonen som det var, då jag tidigare varit en stor motståndare till all mobilsurfning annat än i nödfall. På TP2an surfade jag aldrig utan väntade hellre tills jag kom till en riktig dator, med iPhonen händer det faktiskt då och då att jag surfar på den trots att jag tom har en dator i närheten. Mina surfvanor har ju knappast i sig ändrats över en natt, så det måste ju ändå hänga på att totalupplevelsen då är bättre, oavsett varför. Det är så klart inte att jämföra med att surfa på en dator, men skillnaden mot t.ex. en TP2a är dock klart märkbar, dvs. skillnaden i fart är många gånger större än skillnaden i visuell kvalite, som i praktiken märks mycket lite. Skulle vara intressant att testa det även på t.ex. en HD2a, för jag kan inte se något skäl till att just iPhonen skulle vara så mkt mer lämpad för surfning än någon annan telefon med jämförbar prestanda. Just därför vore det klart intressant med en HD2 med tangentbord eller liknande.
Redigerat av Unregistered1413, 01 mars 2010 - 09:38.
Postad 01 mars 2010 - 10:38
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Mig veterligen ritar iPhone upp en 480 x 320-pixlars "defaultvy" av webbsidan som man sedan zoomar in för att det skall bli mer läsbart. Denna lågupplösta vy av sidan går ganska snabbt att läsa in beroende på sida. På samma vis som t.ex en proxybrowser. Det finns en oerhört tung tråd med många sidors debatt om 480 x 320 vs 800 x 480 på My Symbians N900-forum.Principen för sidrendering på en N900 vs iPhone är samma som TP2 vs iPhone. Den stora skillnaden i antalet pixlar påverkar renderingstiden men det jag testat på iPhone visar att det blir mycket zoomande etc vilket enligt min uppfattning drar ner effektiviteten. Lägger man sedan till avsaknaden av fysiskt tangentbord utropar jag TP2 som segrare. Dock är ju inte TP2 skapelsens krona på något vis, en snabbare processor som HD2 har är en oerhörd fördel då en ickeproxebaserad browser skall rendera en sida anpassad för WVGA. För min del surfar jag inte från mobilen när jag sitter vid datorn. Inte för att mobilen är dålig på något vis utan för att 24-tumsskärmen som datorn har är så mycket större....  Men jag har inga invändningar mot att surfa med TP2 mobilt och som sagt, känner jag stress finns proxybaserade alternativ. Den dag det finns en iPhone med WVGA-skärm är det intressant att jämföra prestanda. Idag är det svårt p.g.a den stora skillnaden i antalet pixlar som skall renderas. Men det är fel att utnämna en enhet som iPhone som "snabbare" när det i praktiken handlar om att beräkna betydligt mindre pixlar till skärmen. Nedladdningen av sidan till nallen går ju inte snabbare. Hade det gått att ställa om TP2s skärm till halva upplösningen (400 x 240) och Opera därmed renderat på det viset skulle den bli "snabbare". Det enda jag kan konstatera med iPhone är att Apple gjort vissa avvägningar som resulterar i positiva upplevelser från användarna såsom "snabb sidrendering". Men när man funderar igenom bakomliggande faktorer så försvinner dessa "fördelar" snabbt. Ju lägre upplösning skärmen har, desto snabbare går det att rendera en sida så rent teoretiskt hade en TP2 med 176 x 220 pixlars skärm och Opera varit ultrasnabb att visa sidor...  Edit: Angående dessa frälsningar som iPhone ger, jag kan mycket väl tänka mig att zoomandet, svepandet med fingrarna etc ger en interaktion som ger en kick. D.v.s man interagerar mer med iPhone vid surf och vänjer sig vid det jämfört med en modell där man slipper zoom etc. Jag kan bara konstatera att för mig blir det ingen kick att peta på skärmen och zooma eller liknande. Min interaktion med nallen inom surf är skriva in adress, klicka på länkar och skriva in text (inlägg på ett forum t.ex). Jag skulle inte kunna tänka mig annat än stylus för precisionskontroll vid surf. Det är bara att konstatera att jag antagligen är en tråkig person eftersom jag inte alls ser det höga nöje som iPhone tydligen ger sina användare. Jag gäspar istället när jag testat den. Att sitta och surfa med sin iPhone med 480 x 320 pixlars skärm istället för sin dator beror nog på att zoomandet ger en kick som inte den "zoomlösa" datorn ger. Tyvärr måste jag låta ekivok och säga att om jag behöver en kick modell "pilla för interaktion" så blir jag inte tillfredställd av en iPhone utan genom att "pilla på en annan människa". Editerar detta lite: när jag pillar på en annan människa har jag i.a.f fått betydligt trevligare reaktioner än en iPhone ger mig. När Apple släpper en modell som vill bli smekt och stönar av upphetsning då man gör det så lovar jag att ingå partnerskap med en iPhone. Det är bara att konstatera - iPhonefolket har andra prioriteringar än mig. Jag försöker förstå deras argument och världsbild men lyckas helt enkelt inte. Jag skyller på att jag är "stylusskadad" sedan januari 2004 och lovar att stämma Motorola för att jag misslyckas med att tänka som en iPhone-användare.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 01 mars 2010 - 12:45.
Postad 01 mars 2010 - 13:06
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Då det börjar dra iväg lite mycket med AjFån igen så tror jag att vi avslutar diskussionen en gång för alla i denna tråd. Det sista den produkten behöver är att jag blir än mer negativ. Jag avslutar med att konstatera att min uppfattning om iPhone står fast lika mycket som den alltid gjort. Nämligen detta:
1. iPhone är en iPod Phone och som sådan mycket bra om man kör iTunes och hela Applepaketet.
2. iPhone har riktigt bra spel och Apple har lyckats få fram en bra spelmobil via multitouchkontrollen bl.a.
3. iPhone är ingen PDA och som seriöst verktyg långt efter en Touch Pro 2.
4. Programutbudet till iPhone är klent på PDA-fronten och SVT Play eller Blocketappar förändrar inte detta eftersom det inte är PDA-appar. Det är widgets.
5. iPhone är utmärkt för rätt kategori användare. Jag tillhör inte den målgruppen och har trots försök att "tänka positivt" konstaterat att jag finner modellen "för dum" för min smak.
6. iPhone har en förmåga att frälsa och hela folk tydligen. Jag är inte mottaglig för dessa argument och sätter mina egna preferenser före. Om så 5 miljarder människor anser iPhone vara det bästa som uppfunnits sedan hjulet så hjälper det inte mig, det är fortfarande en enhet med dumt UI och dumma program i förhållande till mina preferenser.
7. Skulle jag bli sugen på en spelmaskin köper jag en iPod Touch - bara produktnamnet på den är betydligt mer ärligt mot att det är en iPod Extra Allt och inte en Touch Pro 2-dödare.
8. Att lyfta fram iPhone i alla lägen som varande bättre än [sätt in valfri mobil] så är det lika inskränkt som om jag påstår att en personbil med 250 hk är mycket bättre än alla andra fordon (lastbilar, bussar, spårvagnar, tåg, flyg, färjor, lastfartyg) och att denna 250 hk personbil därmed bör användas av alla, oavsett behov.
Edit: Jag har när jag editerar nu kunnat konstatera att några argument eller egna praktiska prov som får mig att omvärdera min uppfattning inte föreligger. Jag har försökt under alla år iPhone funnits (ända sedan 2G-modellen) förstå varför det är marknadens bästa mobil för alla användarprofiler men lyckas förstå det lika dåligt som det faktum att jag inte heller skulle kunna förstå varför en personbil skulle lösa alla transportuppgifter på bästa sätt.
Ibland har jag frågat mig själv om det inte är enklare att leta upp hjärnans strömbrytare och döpas in i iPhoneförsamligen (genom att genomgå dop i en dopfunt fylld med iPhones) men tyvärr har mitt förnuft stoppat mig.
En sista edit: Problemet med iPhone för mig förutom produktens egenskaper är att användarna ofta lyckas spela på sådana strängar att jag får lust att bara skrika ut min ilska över idiotiska uttalanden i stil med att Apple uppfann pekskärmen eller att "Nokia ligger efter Apple inom pekskärmar" och liknande dravel.
Jag tror på en faktabaserad utvärdering, iPhonefolket däremot låter känslorna styra.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 01 mars 2010 - 13:34.
Postad 01 mars 2010 - 14:14
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Sista spiken i kistan för iPhone för min del, citat: Har man en nyare 3Gs tillverkad runt och efter v43-09 så har apple en ny "bootrom" i telefonen som gör att varenda gång du startar om telefonen så måste du starta den med hjälp av datorn och jailbreaka med blackra1n igen, annars kommer du inte vidare. Dina apps från cydia eller Rock försvinner inte men du måste använda blackra1n för att starta upp lurenSlut på citat. Kommentarer överflödiga och detta är för mig oacceptabelt. En lur som fungerar på så sätt är totalt skrot i mina ögon.
Postad 01 mars 2010 - 14:49
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Det är uppenbart att den mest efterfrågade applikationen till Windows Mobile borde vara en iPhone Emulator, då skulle man kunna kombinera det bästa av 2 världar 
Förlåt men mitt humör är dåligt när det gäller iPhone: Jag vill ha följande appar - dels en som låter mig leka med Briotåg på iPhone. En app som får den att säga "jag älskar dig, smek mig" då jag tar i den. En app som får den att råma som ko varje gång man passerar en mjölkdisk i en affär. En app som får den att visa en stor mun så man kan kyssa den. En app som lär ut hur man får lägre IQ genom att använda iPhone (omvänt IQ-test). En app som aktiverar vibratorn så man kan använda den som intimredskap. En app som får den att elda upp högtalarnas diskanter. En app som kallas iArson och som överhettar iPhone så man kan elda upp olika saker med den.... När alla dessa appar finns till iPhone lovar jag dyrt och heligt att jag skall konvertera. Skall först fråga om man kan ingå äktenskap med sin iPhone först. Funderar på borgerlig eller kyrklig vigsel med den. Har tyvärr inte hört något på den fronten än.  Edit: Beskrivning av iArson direkt från My Symbian: The iPhone SDK is easy to use; I'll give them that. It is so easy that I have decided to sell an app. It will be targeted to a small user base. The app is called iArson. Basically what it does is run on the iPhone 3G and 3G S only. It turns on all available functions; sends massive amount of data as well as receives. This makes the 3G chipset quite hot as well as putting a strain on the non-removable battery. It also puts the screen to full brightness and causes the CPU to run at 100% while the graphics on the screen is taxing the GPU. This causes the phone to get very hot and thus catches on fire. This is very similar to that of the iPod Nano that has been recalled in South Korea. This app replicates that result but is only for the iPhone.
iArson; start a fire. Only available on the iPhone.Jag är lite pyrotekniskt lagd så hittar du iArson i AppStore beställer jag en iPhone redan ikväll. Touch Pro 2 sänker jag i Öresund, den har ju en styyluus...
Redigerat av Unregistered43b822d3, 01 mars 2010 - 14:53.
Postad 01 mars 2010 - 19:29
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Noterar med intresse att det verkar finnas många iPhone-fanatiker, det som skiljer dem åt är om de älskar eller avskyr den, men båda grupperna verkar ha en lika intensiv relation till produkten
Själv tillhör jag dessväre inte något av lägrena, då jag anser att fördelarna visserligen överväger nackdelarna när det gäller så väl iPhonen som TP2an, men ingen av produkterna är perfekta. Därför jag har en av varje!
Redigerat av Unregistered1413, 01 mars 2010 - 19:33.
Postad 02 mars 2010 - 10:17
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Noterar med intresse att det verkar finnas många iPhone-fanatiker, det som skiljer dem åt är om de älskar eller avskyr den, men båda grupperna verkar ha en lika intensiv relation till produkten
Själv tillhör jag dessväre inte något av lägrena, då jag anser att fördelarna visserligen överväger nackdelarna när det gäller så väl iPhonen som TP2an, men ingen av produkterna är perfekta. Därför jag har en av varje!
Jo, det håller jag med om. Produkten i sig har jag inget emot. Däremot har den en fanskara som ställer till problem. Likaså inkompetenta journalister som hyllar den på fel sätt p.g.a okunskap och ignorans om faktiska förhållanden. Jag tycker inte heller att TP2 är helt perfekt och har därför både Nokia E90 som N95 8 GB som komplement (främst för kamera då). Hade inte iPhone haft sin hysteriska fanskara och hype skulle jag varit mer positiv men idag är jag avvisande. iPhone-fansen presenterar den som världens åttonde underverk nästan och har en nedlåtande syn på allt annat. Ungefär "iPhone är så bra så alla mobiler blir skit!" Där ligger förklaringen (en stor del) till mitt synsätt.
Postad 03 mars 2010 - 14:12
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Så, vilken är den för närvarande bästa ROMen för TP2an om man prioriterar stabilitet och fram för allt snabbhet (då jag måste säga att TP2an känns rätt seg, speciellt nu när man testat telefoner som är snabbare)?
Provade senaste Energy 23541 och den må se bra ut men det känns hela tiden som att den kämpar för att hänga med (vilket den inte riktigt gör). Vad finns det för ROM som bygger på WM6.1, som jag åtminstone de gånger jag testat upplevt som klart rappare än WM6.5? Alltså förutom de från HTC då.
Hur är det med Flashstöd föresten? Finns det numera något hyfsat smidigt, enkelt och fram för allt fungerande sätt att få till det? Har ju inte gått tidigare vilket är synd, inte för att jag gillar Flash speciellt mkt men de som gör webbapplikationer verkar ju göra det....
Redigerat av Unregistered1413, 03 mars 2010 - 16:16.
Postad 03 mars 2010 - 14:31
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag kör med TPC 6.1 och anser det vara den bästa ROMen. Mina filmer är producerade med den. Läs även mina andra beskrivningar av denna ROM.
Kan bara som liten notering nämna att jag utforskade Cydia igår och vilka hacks som finns till en viss nalle. Kan bara konstatera att det jag såg snarare förstärkte min uppfattning än reducerade den.
När det gäller snabbhet flyter min nalle på bra med den programbelastning jag har.
Edit: När det gäller snabbhet har jag aldrig förstått denna hets som råder. Senaste gången jag upplevde "seghet" i smartphonesammanhang var med Motorola A920. Den hade underdimensionerad CPU i förhållande till systemet. Å andra sidan var teknologin sådan på den tiden.
Om jag startar ett stort tungt program och det tar tre sekunder så tuggar jag inte fradga eller skriker att "det går lååångsaaaamt!" som allt för många gör.
Tror att många behöver stressa av och besöka ett spa några timmar istället för att bråka om tider som mäts i sekunder.
Forskning har visat att normalt börjar stress visa sig först vid 10 sekunders väntan men det gäller kanske inte nallar.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 03 mars 2010 - 14:35.
Postad 03 mars 2010 - 19:43
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Själv kör jag med Energy 23541 och tycker den är riktigt kanon. Med att den skulle vara seg upplever inte jag. Värt att påpeka som jag gjort tidigare är att ändra PP till 24 då dessa nya ROMar istort sett kräver det för att flyta på bra. Kan direkt inte se några svagheter under den tiden jag har kört den.
Postad 04 mars 2010 - 00:23
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Edit: När det gäller snabbhet har jag aldrig förstått denna hets som råder. Senaste gången jag upplevde "seghet" i smartphonesammanhang var med Motorola A920. Den hade underdimensionerad CPU i förhållande till systemet. Å andra sidan var teknologin sådan på den tiden.
Om jag startar ett stort tungt program och det tar tre sekunder så tuggar jag inte fradga eller skriker att "det går lååångsaaaamt!" som allt för många gör.
Du kanske helt enkelt har mer tid över än oss andra  Om det tar tid att starta program osv spelar mindre roll, det är ju en engångsgrej, men gränssnittet som sådant är inte ok om det laggar hela tiden. T.ex. om man på en X1a kör TF3D och klickar ett antal gånger vänster/höger på styrkorset för att komma till en viss flik så blir det ganska uppenbart, vilket skapar frustration. Att Windows Mobiler upplevs som sega är ju ingen direkt jättenyhet. Tycker man behöver vara ärlig med de olika plattformarnas styrkor osv svagheter, t.ex. är det inget snack om att det är grymt mycket behagligare att surfa på t.ex. en iPhone än på en TP2a, samtidigt som t.ex. startskärmen, synkfunktionerna osv. på TP2an / WM är klasser bättre än på iPhone. En windowsmobil med snabbare processor och ett bra tangentbord (gärna med svenska tecken) + lite fler "svensson-program" till Windows Mobile så skulle jag köpa en direkt utan tvekan, för i grund och botten är jag en poweruser och känner att t.ex. iPhone inte riktigt är gjord för mig. TP2an är en bra början, men jag skulle gärna se en TP3a som uppfyllde hårdvarukraven, och så lite fler vardagsapplikationer.
Redigerat av Unregistered1413, 04 mars 2010 - 00:25.
Postad 04 mars 2010 - 12:12
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Det är bara att konstatera att våra definitioner på bra surfupplevelse skiljer sig åt. Smaken är som baken, delad.
Kan bara konstatera att TP2 uppfyller mina krav på en Internetmobil. Segt gränsnitt anser jag inte mig ha i min TP2 idag. Jag utgår ifrån mina egna preferenser och det uppfyller mina krav. Min nalle är extremt nedlastad med olika program m.m och det är ett medvetet val - således gnäller jag inte om den stackaren någon gång knäar.
När det gäller X1 måste jag säga att den ROM jag kör där idag (Touch-IT Multilanguage) är avsevärt bättre prestandamässigt än de gamla. Det har skett förbättringar. Likaså med TPC 6.1 som är den snabbaste ROM jag haft sedan jag började med WM.
Visst bär man vara ärlig med alla plattformar och jag har min bestämda uppfattning om vad som är styrkor/svagheter med olika alternativ. När det gäller iPhone kan jag bara konstatera att som iPod Phone parat med spel är den mycket bra och jag har inga problem att erkänna att den troligen är marknadens bästa spelmobil. Som mediaspelare är jag mer reserverad - inte mot dess möjligheter och funktioner utan mot låsningen till iTunes. Kör man iTunes är iPod/iPhone en utmärkt förlängd arm och den överlägset bästa "mobila iTunesspelaren" eftersom allting lirar bra. Då talar jag om Mac OS X/iTunes/iPod-kombon.
Dock kan jag inte rakt av säga att det slår andra alternativ. Mediagränsnittet i iPhone med cover flow etc är mycket snyggt och läckert.
iPhone är en ny Palm Lifedrive (det är egentligen den närmaste produkt jag kan jämföra den med) och i det segmentet är det en oerhört bra produkt.
WM/TP2 är något annat och man måste helt enkelt välja det som passar användarprofilen bäst. För min användarprofil ligger TP2 överlägset bäst till idag men till skillnad från iPhone-folket utropar jag den inte som bäst för alla. För det är den verkligen inte.
Min mobila ideologi är enkel: rätt telefon till rätt användare. Olika användare behöver olika telefoner och därför bör man välja det som passar ens specifika behov bäst. För mig är det WM och TP2, för min granne kanske det är en iPhone och för en tredje en Nokia N-series med bra kamera och T9.
Edit: Det som skapar problem är då man ignorerar "rätt telefon till rätt användare" och istället börjar kräva att modell A måste konstrueras om för att motsvara modell B. Enligt iPhonelogiken behövs bara en modell på marknaden: iPhone. Den är ju "bäst". Alla måste i praktiken kopiera den och andra krav och preferenser är "fel". För mig som tänker själv är det helt enkelt motbjudande.
Jag har uppfostrats och lärt mig att rätt verktyg skall användas till rätt uppgift, t.ex att man inte sågar i balsaträ med en fogsvans. Det gör att jag delar in mobilmarknaden i olika kategorier där varje kategori behöver ett skräddarsytt OS. Det gör att jag inte kan se någon plattform som "den bästa" per se utan det handlar om olika behov som kräver olika plattformar.
Det är när iPhone förs fram som frälsaren för alla som jag ställer mig upp med ett plakat och börjar protestera.
Edit: Svenssonprogram låter otrevligt i mina öron. Huuh säger jag bara. Hela Svenssongrejen skrämmer mig. Att släppa in en sådan medial katastrof som SVT är i nallen låter obehagligt i mina öron. Jag avskyr det mesta de gör (förutom en del dramaproduktioner som är riktigt, riktigt bra, även en del serier de gör är också riktigt bra). Man kan väl säga helt opolitiska produktioner är bra hos SVT men tyvärr är vinklingen ständigt närvarande i allt för många fall. Att t.ex se "Uppdrag granskning" i nallen är något jag inte skulle våga utsätta min nalle för. Exploderar den i ren ilska över vinklingen så förstår jag den.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 04 mars 2010 - 16:02.
Postad 04 mars 2010 - 21:26
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Nu verkar det som build 25007 är på väg. Ska visst vara bra mycket snabbare än tidigare builds. En kock som verkar kunna bli väldigt duktig är Novek (bygger endast på norska, svenska o danska). Är väldigt snabb med uppdateringar o lyssnar mycket på olika önskemål. Tänkte jag skulle testa den svenska version under helgen. CookieMonster släppte även han en ny version idag. Tycker den har varit trevlig bortsett från att programtabbarna har varit sega att flytta. Har varit väldigt lätt att trycka igång program medans man drar den i sidled (vilket har varit fruktansvärt störande)
Redigerat av kewe, 04 mars 2010 - 21:28.
Postad 05 mars 2010 - 00:02
thomasr83
-
thomasr83
-
Användare
-
-
211 inlägg
Jag har precis köpt en Touch Pro 2 och jag gillar inte HTC Sense utan vill köra med ett "vanilla WM" av version 6.5.5. För tillfället har jag lagt in TK-ROM ( http://forum.xda-dev...ad.php?t=629137) och den fungerar väldigt bra men den är tyvärr för bloated och inte orörd som jag vill.
Jag tycker ett en enkel standard-ROM inte ska vara så svårt att hitta men tydligen så är det det.
Har ni några tips?
I nödfall kan jag även tänka mig en ren 6.5.5 på engelska, men hur gör jag då för att få tangentbordet att fungera med ÅÄÖ?
Postad 05 mars 2010 - 00:10
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Nu verkar det som build 25007 är på väg. Ska visst vara bra mycket snabbare än tidigare builds. En kock som verkar kunna bli väldigt duktig är Novek (bygger endast på norska, svenska o danska). Är väldigt snabb med uppdateringar o lyssnar mycket på olika önskemål. Tänkte jag skulle testa den svenska version under helgen. CookieMonster släppte även han en ny version idag. Tycker den har varit trevlig bortsett från att programtabbarna har varit sega att flytta. Har varit väldigt lätt att trycka igång program medans man drar den i sidled (vilket har varit fruktansvärt störande)
Låter bra med 25007 men svensk version går bort, inga fler "glidljud" i min nalle och inte heller "ljudhanteraren"...  Men 25007 låter ju riktigt bra för är den trimmad mot 23540 som redan är snabb så är det bara att gratulera Microsoft för bra jobb. När det gäller Manila-lösa ROMar så finns det inte speciellt många att välja på. Dock är det ju så att man kan avaktivera Sense så även om man inte hittar en tillräckligt ren sak går det att bli av med det. Nackdelen är naturligtvis att man har Sense installerat på C-enheten men personligen anser jag inte att faran är så stor trots allt. Jag har i.a.f fastnat för TPC och kommer att köra med den till nästa version kommer. Har blivit så pass frälst av den att jag känner mig tveksam till att prova en ny ROM för tillfället.  Edit: Förutom det språkliga så är QuickMenu ett program som i sig är orsaken till att svensk ROM är förbjuden i min nalle. Kvadrater istället för text är onekligen lite svårläst.  Svenskt tangentbord i engelsk ROM ordnas med en cab. Den skall finnas postad längre bak i denna tråd. Kör den själv och det fungerar ypperligt.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 05 mars 2010 - 00:16.
Postad 05 mars 2010 - 00:24
thomasr83
-
thomasr83
-
Användare
-
-
211 inlägg
Låter bra med 25007 men svensk version går bort, inga fler "glidljud" i min nalle och inte heller "ljudhanteraren"...
Men 25007 låter ju riktigt bra för är den trimmad mot 23540 som redan är snabb så är det bara att gratulera Microsoft för bra jobb.
När det gäller Manila-lösa ROMar så finns det inte speciellt många att välja på. Dock är det ju så att man kan avaktivera Sense så även om man inte hittar en tillräckligt ren sak går det att bli av med det. Nackdelen är naturligtvis att man har Sense installerat på C-enheten men personligen anser jag inte att faran är så stor trots allt.
Jag har i.a.f fastnat för TPC och kommer att köra med den till nästa version kommer. Har blivit så pass frälst av den att jag känner mig tveksam till att prova en ny ROM för tillfället.
Edit: Förutom det språkliga så är QuickMenu ett program som i sig är orsaken till att svensk ROM är förbjuden i min nalle. Kvadrater istället för text är onekligen lite svårläst.
Svenskt tangentbord i engelsk ROM ordnas med en cab. Den skall finnas postad längre bak i denna tråd. Kör den själv och det fungerar ypperligt.
Givetvis avaktiverade jag Sense nästan direkt, men HTC har ju drygat sig genom att byta ut diverse program också. Tex SMS-programmet som är fruktansvärt segt. På min Samsung i780 WM6.1 så hade jag 10000 SMS (5000 skickade, 5000 mottagna) och det var inga problem. HTCs program tog ju en halv evighet att ladda när jag bara hade strax över 100 meddelanden. Givetvis behöver jag inte spara alla meddelanden jag får, men jag gillar inte när min gamla mobil är så mycket bättre än min nya på vissa saker. När man får ett SMS så kommer det upp som en preview, men i WM6.1 så kunde jag välja att svara redan i den rutan. Nu så är det enda alternativet att stänga previewrutan, starta SMS-programmet, öppna rätt SMS och sen välja att svara. Eftersom previewrutan ser "HTC:ig" ut så antar jag att det är HTC som är problemet och inte WM 6.5. För övrigt har 6.5.5 imponerat väldigt mycket på mig. Snabbt, snyggt och underbart. Nog för att jag vill testa WM7 när det väl kommer, men det är absolut ingen garanti att jag byter.
Postad 05 mars 2010 - 01:02
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Låter bra med 25007 men svensk version går bort, inga fler "glidljud" i min nalle och inte heller "ljudhanteraren"...
Jag har i.a.f fastnat för TPC och kommer att köra med den till nästa version kommer. Har blivit så pass frälst av den att jag känner mig tveksam till att prova en ny ROM för tillfället.
Men vad säger du om "röstpost" då, eller att enheten då den är låst utmanar en med "skjut"!? Annars måste jag faktiskt sticka ut hakan ordentligt här och säga att jag faktiskt inte upplever skillnaderna mellan stock ROM och de olika Custom ROMs som så himla stora. Dvs, skillnaderna finns ju så klart, men jag kan inte säga att fördelarna är så uppenbara som jag skulle vilja att dom var. Då bör det kanske påpekas att jag primärt använder (eller iaf använde) TP2an främst som telefon + kalender/todo + nöje och väldigt sällan kör mer av "produktivitetsapplikationer". Nu när jag börjat fingra lite med på TP2an igen så kan jag inte låta bli att återigen slås av det otroliga kvalitetsintrycket som den ger i bygge, utseende, skärm osv. Även själva OS:et och HTCs skal tycker jag också totalt sett slår iPhone OS, vilket som sagt känns ganska begränsat och låst i många lägen. Innehåll däremot och nöjesfunktioner där äger iPhonen utan någon som helst tvekan, plus då snabbhet/surf, där skillnaden inte är lika stor, men ändå märkbar. Även när det gäller synkning av kalender/todo:s tycker jag WM vinner, dock har ju Apple sin MobileMe vilket är en riktigt bra ide (synkning via WLAN/Internet) men som man inte alls gjort vad man kunde göra av, finns det någon bra motsvarighet där till WM? Dvs nån tjänst som synkar dator och mobil då, fast inte via blåtand utan internet? I detta sammanhang bör dock även Nokia och deras PC Suite nämnas, som jag fortfarande ser som klassledande utan konkurrans på området, om det nu inte finns nya möjligheter för WM som jag inte känner till.
Redigerat av Unregistered1413, 05 mars 2010 - 01:11.
Postad 05 mars 2010 - 09:50
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
[quote name='improwise2' date='Mar 5 2010, 01:02 ' post='2813456'] Men vad säger du om "röstpost" då, eller att enheten då den är låst utmanar en med "skjut"!? Annars måste jag faktiskt sticka ut hakan ordentligt här och säga att jag faktiskt inte upplever skillnaderna mellan stock ROM och de olika Custom ROMs som så himla stora. Dvs, skillnaderna finns ju så klart, men jag kan inte säga att fördelarna är så uppenbara som jag skulle vilja att dom var. Då bör det kanske påpekas att jag primärt använder (eller iaf använde) TP2an främst som telefon + kalender/todo + nöje och väldigt sällan kör mer av "produktivitetsapplikationer". Håller faktiskt till viss del med vad det gäller TP2. På X1 tiden tyckte jag skillnaderna var större än va det är på TP2. Och framför allt med den nya StockROM (manila 2.5) så är skillnaden istort sett ingen alls tycker jag. Den kan tom vara snabbare än vissa ROMar. Däremot tycker jag den är onödigt stor med massa onödiga program installerade som gör att jag väljer att köra med flashade ROMs. Annars hade jag nog kört med Europa StockROM då jag faktiskt tyckte den var kanon. Ang 25007 så verkade det vara lite problem med den enligt inlägg så det blir till att vänta med den. TPC verkar ha släppt en 23542 på prov så den kanske kan vara intressant att testa.
Postad 05 mars 2010 - 09:56
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag har sett att TPC håller på med build 23542 vilket har fått positiva omdömen om ökad snabbhet och förbättrad minneshantering. Dock har han bara en test-ROM ute som saknar alla tabar (documents bl.a) så jag väntar ett tag till. Build 25007 tillhör ett annat träd än 235xx - dock är jag inte säker på vilket. Men troligen är 25007 och 23542 två sidor av samma mynt s.a.s. När det gäller skillnaderna mellan stock ROM och en custom ROM är de vanligaste på Rhodium att man får fler funktioner i Sense samt WM 6.5.5 från XDA. Man slipper också diverse bloat som HTC lastar in i sin ROM. Jämfört med X1 är det dock väsentligt mindre skillnad mellan HTCs och XDAs ROMar. HTCs senaste Manila 2.5.2012-baserade stock ROM är riktigt, riktigt bra för att vara en dylik men den faller platt enligt mig jämfört med TPC där twopumpchump givit mig den nallen jag vill ha. När det gäller innehåll och nöjesfunktioner hos WM vs iPhone säger jag som jag brukar: spel vinner iPhone utan tvekan. Däremot ser jag inte att den vinner inom t.ex filmuppspelning o.dyl. Kör man iTunes på sin Mac är iPhone elegant integrerad på mediaspelarfronten, använder man däremot andra program (vilket jag gör) föredrar jag WM utan tvekan. Riktigt kraftfulla mediaspelare som CorePlayer t.ex är också WMs styrka. Däremot kan jag ha vissa invändningar mot Qualcomms debakel med grafikacceleration. Men det har ju snarare med enheter som kör MSM 72xx än vilket operativsystem som används. När det gäller innehåll (om det avser program) kan jag bara konstatera att för mitt användande är iPhone skräp och då har jag faktiskt försökt ge Cydia en ärlig chans. Men jag tröttnade fort då jag konstaterade att det jag gör straight out of the box med TP2/WM kräver jailbreak.  Som sagt, innehåll i form av SVT Play är rena skräpet enligt mig och jag står för den åsikten (jag tål inte den sortens propaganda och vill inte besudla nallen med det). Edit: Angående build 23542: Microsoft behöver åtgärda ett riktigt allvarligt problem som WM har - minnesläckande cache. Det har ju visat sig att det finns en bugg i systemet som resulterar i minnesläckage då man ställer in filsystemscache. Den buggen tycker jag MS skall åtgärda eftersom det logiskt sett är fördelaktigt med en dylik cache (på samma vis som diskcache på en dator). Det sägs att 23542 skall vara förbättrad inom minneshantering som sagt så förhoppningsvis är den buggen fixad. Min TPC 6.1 har ju genomgått en del laborerande med Titaniumplugins så jag känner att det kan vara bra att rensa nallen lite. När TPC 6.2/23542 stock Manila All Tabs är ute så får det bli flashning. Sedan lär jag få byta ut Nitrogen 1.2a mot 1.1 - med 1.2a stängs musiken av varje gång jag släcker skärmen. En riktigt elakartad strömhanteringsbugg. I 1.1 har jag inte varit med om det och mitt minne säger mig att andra larmat om saken. Jag får också säga en sak: låt oss släppa diskussionen kring iPhone i tråden. Vi kommer inte att bli överens i frågan så nu koncentrerar vi oss på TP2.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 05 mars 2010 - 11:06.
Postad 05 mars 2010 - 11:22
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Jag får också säga en sak: låt oss släppa diskussionen kring iPhone i tråden. Vi kommer inte att bli överens i frågan så nu koncentrerar vi oss på TP2.[/quote] HURRA FÖR DET!
Postad 05 mars 2010 - 12:23
jrj
-
jrj
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Hejsan. Låter underbart att slippa "tugget" kring Iphone. Jag är fruktansvärt nöjd med min TP2.
Har gått igenom följande ROM senaste månaden i nämnd ordning:
Stock ROM engelsk
Stock ROM SWE (fanns en del applikationer som fungerade dåligt under denna så den blev inte långvarig)
Energi´s ROM (fungerade bra, men testade vidare)
och nu senast TPC 6.1 som fungerar helt suveränt och upplevs som snabbare än Energi´s ROM. Har plockat in en hel del i nallen nu och har fått den att se ut o fungera som jag vill, vilket innebär att testandet är över på ett tag för min del. Får väl se vad som händer när TPC 6.2 kommer :-)
Postad 06 mars 2010 - 09:42
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Så fort TPC 6.2/23542 All Tabs kommer så flashar jag. TPC-testROM 23542 har fått positiva omdömen på XDA så det är ingen tvekan om att det blir en flash.
Det som är bra också med den ROM-serien är dels "lagom" takt på uppdateringarna (ja, det dar i min flashoholicnerv då en ny version kommer), dels läggs test-ROMar upp så de i möjligaste mån är avlusade vid lansering.
Postad 07 mars 2010 - 09:38
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
TPC har nu släppt v7. Det lutar åt ett styck flash för mig idag. Den är ännu mer uppdaterad, build 23544 och är numera försedd med Extendir för än högre prestanda.
Detta kommer att bli mycket intressant.
Edit: Jag flashar stock ROM nu och håller på att ladda ner TPC v7.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 07 mars 2010 - 10:19.
Postad 07 mars 2010 - 10:43
jrj
-
jrj
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Kommer flasha den senare under dagen. Ser fram mot omdöme AVR4000
Postad 07 mars 2010 - 10:50
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Den är nu nyflashad, startar precis om efter flashen. Rapporterar mer när jag börjar bli klar.
Edit: Det jag noterar såhär långt är snyggare, färgglada ikoner i bottom bar. Jag vet dock inte om det beror på ROMen eller builden, tror på det senare eftersom jag bytt tema och de är kvar.
Som vanligt med TPC känns det som att köra i smör för tillfället.
Edit 2: En anomali har jag märkt. Får modern konst direkt från skyltskåpet i Malmös bussar istället för korekt volymikon i taskbaren. Kör Brian´s taskbar och tydligen är det en liten bugg där.
Får se om det finns en nyare version, annars kör jag vidare då jag gillar ROMen.
Edit 3: Audio Manager-buggen har hälsat på. Får se hur jag gör, Nitrogen har ju högre ljudkvalitet så det får väl bli den då.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 07 mars 2010 - 14:04.
Postad 07 mars 2010 - 15:24
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Flashar också Stock för att sedan testa TPC v7. Ska bli intressant.
Postad 08 mars 2010 - 09:23
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag kommer idag att göra samma sak som Boeing gjorde med 707-700 (en 707-320 där motorer av typen JT3D-6 byttes ut mot CFM56-2 i ett försök att "kopiera" McDonnell Douglas framgångar med DC-8-70-serien): jag skall nedgradera. På samma vis som Boeing som fick "bygga tillbaka" 707-700-prototypen till -320 då de nya motorerna inte passade så bra ihop.
Skämt åsido: TPC v7 har varit en strulpelle. Dels har Audio Managerbuggen slagit till med full kraft. Dels krånglar kontakterna för mig, den vägrar t.ex att koppla en bild till en kontakt.
Jag flashade enligt alla konstens regler så jag tvivlar på att det är en bad flash.
Sedan fungerar inte Brian´s Taskbar helt bra ihop med build 23544. Jag kommer p.g.a detta strulande, parat med minnesproblem, att återgå till TPC 6.1.
På plussidan kan jag konstatera att TPC 7 är snabb och dokumenttaben är riktigt snabb. Men p.g.a driftsproblemen kommer jag inte att fortsätta med den, 6.1 är däremot den perfekta ROMen för mig.
I.o.f är jag inte missnöjd med flashen då min TPC 6.1 genomgick en hel del experiment på Titaniumfronten så det känns i.o.f bra att lägga in den igen, rent.
Postad 08 mars 2010 - 09:31
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Noterade också att taskbaren inte riktigt stämde med batteritiden. Samt att för min del va den ganska så seg faktiskt. Men en uppdatering på denna ROM så kommer den att bli perfekt tror jag.
EDIT: Har du provat AthineOS?
Redigerat av kewe, 08 mars 2010 - 09:32.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|