Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

*** Officiell tråd - Xtreamer - Streamer/Streamer Pro/Sidewinder/iXtreamer

3627 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 februari 2010 - 18:09

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0
Hur stora externa HDD ( 1GB-2GB ) stödjer Xtreamern via USB ?

Redigerat av Unregistered25afe1a3, 04 februari 2010 - 18:09.

Postad 03 februari 2010 - 19:15

Mamoa
  • Mamoa
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Hej, har nog inte fattat vad för köp jag gjort, ville ha en mediaspelare som kunde skicka HD-ljuden till min Onkyo TX-NR807, men om jag läser rätt överallt så tar den bara emot core´n från dessa alltså?

Då kanske man skulle haft kvar sin popcorn A-100 för den gjorde ju samma sak..

Försök att få mig att förstå..

Mvh Mamoa

Postad 03 februari 2010 - 20:54

Boddington
  • Boddington
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Xtreamern klarar av DTS och DD5.1 dock inte TrueHD och DTS-HD via toslink.

Postad 04 februari 2010 - 18:08

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0

Hur stora externa HDD ( 1GB-2GB ) stödjer Xtreamern via USB ?

Ingen som vet eller ?
Har inte hittat någon info om det på deras hemsida.

Postad 04 februari 2010 - 18:41

Boddington
  • Boddington
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Verkar tyvärr lite och så gällande diskar både interna och externa. Finns några trådar om det på Xtreamers forum. Av det jag sett så verkar det som om storleken inte är det enda som kan sätta käppar i hjulet. Även mindre diskar verkar inte fungera ibland.

Har själv testat med en 1GB Seagate och det var inga problem.

Nedanstående länk går till den delen i forumet där diskar diskuteras. Både interna och externa diskar som är kompatibla och inkompatibla. Du kanske kan få lite tips där.

Postad 04 februari 2010 - 19:48

pege63
  • pege63
  • Forumräv

• 584 inlägg
  • 0
Interna HDD Max 500GB
Extern HDD MAX 1500GB
Svaren jag har fått från Xtreamerns support avdelning

Jag skulle kunna skaffa en spelare med stöd för följande ljudstandard:
Multi-Channel Stereo
Dolby Digital 5.1 (pass-through & downmix to stereo)
DTS (pass-through & downmix to stereo)
DTS-HD MA, DTS-HD HR, Dolby True HD, Dolby Digital Plus (pass-through)

Om där finns ett intresse, men det skulle dröja minst en mån el två till dess, för det kinesiska nyåret faller ut snart & då hålls en ferstival på en 15-20 dagar.
All godstrafik på båt är fullbokat sen en tid.
Det finns ingen plats alls på något kontainerfartyg alls just nu iaf, en 100 st i början kunde ju skakas fram.

Video chipet är Sigma Designs SMP8634

Redigerat av pege63, 04 februari 2010 - 20:06.

Postad 05 februari 2010 - 08:18

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2 014 inlägg
  • 0

"si och så" heter det jöö...
Jojo, HELA 1Gb, waooooooooow ...
När jag köpte min första Pc 1986, så hade jag faktiskt en hdd på hela 10Mb, så visst är EN Gb mycket större, men 2010, hmmm... :)
Däremot så kopplade jag in ett Kabínett med en 1Tb hdd i till Xtreamern, och det funkande, precis som samma kabinett med min gamla 80Gb i.
"supportavdelning"

Ovanstående var väl lite onödigt? Tillför inte speciellt mycket i diskussionen tycker jag.

'skulle''? Jaha, och vad då?
Kan inte alla det?

Nej. Varken min Popcorn A-110 eller min Xtreamer kan tolka ut HD-ljudformaten och bitstreama dem från alla filtyper. Popcornen klarar det lite bättre, men den kan inte plocka ut bitstream på HD-ljuden ur en MKV, bara från vissa andra filtyper.

Xtreamer har ju som bekant inte stöd för riktig pass-through av dem än.

Alla mediaspelare klarar inte DTS downmix heller, för de tillfällen där det är intressant.

Postad 05 februari 2010 - 11:52

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0

Verkar tyvärr lite och så gällande diskar både interna och externa. Finns några trådar om det på Xtreamers forum. Av det jag sett så verkar det som om storleken inte är det enda som kan sätta käppar i hjulet. Även mindre diskar verkar inte fungera ibland.

Har själv testat med en 1GB Seagate och det var inga problem.

Nedanstående länk går till den delen i forumet där diskar diskuteras. Både interna och externa diskar som är kompatibla och inkompatibla. Du kanske kan få lite tips där.

Har redan 2 st externa 1TB HDD, undrade bara ifall det fanns en övre gräns.
Var är länken ?
----------------------------
anderswillhelmsson ingen ide att leka fabror duktig.

Redigerat av Unregistered25afe1a3, 06 februari 2010 - 15:22.

Postad 05 februari 2010 - 12:41

Boddington
  • Boddington
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Ooops missade länken. Sorry...
Xtreamer forum

Postad 05 februari 2010 - 15:32

discomega
  • discomega
  • Forumräv

• 715 inlägg
  • 0
/me ignore ovidkommande inlägg....

Ingen som testat senaste betan? Nämns här: http://forum.xtreame...blog.php/?p=367

Det som är intressant är hur Wifi presterar.

Postad 06 februari 2010 - 09:44

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0

1.Hur gör jag för att se en dvdr film,ska man packa upp den med tex winrar innan jag för in den i hårddisken på xtreamern?

Spelar ingen roll, den spelar både IFO/VOB och Imagefiler av ISO-format.
Att föredra är dock att du behåller dem i ISO-format. Då får du upp DVDns Menyer också.

Har du imagefiler som heter nåt med *.IMG istället, så byter du bara namn på den till *.ISO, för IMG och ISO är utbytbara EXTensions, men Xtreamer kan bara läsa ISO, av nån outgrundlig anledning ...

2.Den ville inte spela upp en TS fil heller.Vad gör jag för fel?

TS brukar vara TransportStröm, dvs en fil som hör till en Digtalbox, och såna filer kan bara Digitalboxen själv tolka, dvs man kan inte spela upp en sån fil ens på en annan Digitalbox av samma fabrikat och modell.

3.Min musik,film,foto hamnade på samma plats i xtreamern,går det att sortera upp dom i mappar?

På den 'inbyggda' hårddisken kan du ju skapa mappar osv precis som på en hdd i din vanliga dator.
Du når den hårddisken från din webbläsare via ip-adressen.
När du nått den så kan du klicka på RC eller RC2 nertill, så får du upp en RemoteControl/Fjärr på skärmen.
Även vanliga Fjärren funkar naturligtvis.

LÄS på dess knappar, finns ju både text ovanpå knapparna, och under, både i vitt och mörkrött, som borde varit gult istället, för att göra den texten mer lättläst i biomörkret framför sin tv ... :)

Redigerat av anderswillhelmsson, 06 februari 2010 - 09:55.

Postad 06 februari 2010 - 09:50

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0

Har redan 2 st externa 1GB HDD, undrade bara ifall det fanns en övre gräns.

Du menar förstås TERAbyte ...?

Övre gränsen än så länge lär ligga vid 1,5TERAbyte i nuvarande BIOSversion i Xtreamer.

anderswillhelmsson ingen ide att leka fabror duktig.

Jaha'ru, man är fajbjoj dutti' bara för man frågar när folk skriver uppåt väggarna, som när du skriver Gb men menar Tb, uj uj uj! :)

Redigerat av anderswillhelmsson, 06 februari 2010 - 14:51.

Postad 06 februari 2010 - 12:08

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1 977 inlägg
  • 0

TS brukar vara TransportStröm, dvs en fil som hör till en Digtalbox, och såna filer kan bara Digitalboxen själv tolka, dvs man kan inte spela upp en sån fil ens på en annan Digitalbox av samma fabrikat och modell.

Att spela upp en "icke kodad" .ts från tex Dreambox eller DVBviewer är inga problem! Den visar tom dvb-subs från hdtv kanalerna :)

Postad 06 februari 2010 - 13:06

Boddington
  • Boddington
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

Övre gränsen än så länge lär ligga vid 1,5TERAbyte i nuvarande BIOSversion i Xtreamer.

Japp menar Terabyte.

Ok visste inte att det fanns en gräns på storleken vad gällde externa USB. Bra att veta.

Postad 06 februari 2010 - 14:00

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0

Ingen som testat senaste betan? Nämns här: http://forum.xtreame...blog.php/?p=367

Nej, inte testat den och jag tycker inte den är särskillt intressant heller. Inte med tanke på vad som hända skall i FW 3.0! Tycker till och med det är lite konstigt att de satsar på ytterligare en FW innan de ger sig på 3an.

Att spela upp en "icke kodad" .ts från tex Dreambox eller DVBviewer är inga problem! Den visar tom dvb-subs från hdtv kanalerna :)

Precis. TS funkar alldeles utmärkt att spela upp via Xtreamer! Enda problemet jag har är just med dvb-subs, där texten hamnar alldeles för lågt i bilden så att nedersta raden inte syns. Detta gäller exempelvis HD-filmer från C+ HD. Den "vanliga" funktionen att kunna flytta texten funkar inte på denna typ av text i nuläget heller.

Postad 06 februari 2010 - 14:21

bsba
  • bsba
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Jag har prövat att köra ut ljudet från mp3, analogt till min gamla Nad- förstärkare, men det låter ju hemskt, vilket andra också har upptäckt. Kör jag via laptopens hörlursutgång låter det mycket bättre.
Någon som vet om det dåliga ludet beror på hårdvara och inte kommer att förbättras via uppdateringar eller kan man förvänta sig något bättre?
Hau låter det om man kör in det i en modern förstärkare, alltså använder digitalt ljud ut?

Postad 06 februari 2010 - 15:23

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0

Jaha'ru, man är fajbjoj dutti' bara för man frågar när folk skriver uppåt väggarna, som när du skriver Gb men menar Tb, uj uj uj! :)

Självklart menar jag 1 TB.

Det andra syftade på hela ditt inlägg ( som tagits bort ) som liknade något som man kan förväntas sig i förskolan kanske. :P

Postad 06 februari 2010 - 16:16

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0

Någon som vet om det dåliga ludet beror på hårdvara och inte kommer att förbättras via uppdateringar eller kan man förvänta sig något bättre?
Hau låter det om man kör in det i en modern förstärkare, alltså använder digitalt ljud ut?

Kanske skulle kunna bli aningen bättre med bättre FW, men bara marginellt.
Kommer med all säkerhet låta mycket bättre om du kör det via optisk utgång.
Om du kör analogt ur Xtreamern måste så använder du Xtreamerns DAC, vilket mde all säkerhet är betydligt sämre än DACen i en bättre modern förstärkare, som kommer i användning om du matar den digitalt.

Postad 06 februari 2010 - 16:27

bsba
  • bsba
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Kanske skulle kunna bli aningen bättre med bättre FW, men bara marginellt.
Kommer med all säkerhet låta mycket bättre om du kör det via optisk utgång.
Om du kör analogt ur Xtreamern måste så använder du Xtreamerns DAC, vilket mde all säkerhet är betydligt sämre än DACen i en bättre modern förstärkare, som kommer i användning om du matar den digitalt.

Tyvärr har jag ingen optisk ingång på Naden, den är från 80-talet.
Funderar på att ersätta Naden med en nyare bioförstärkare men jag är tveksam hur högt man behöver gå i pris för att få bra ljud på gamla analoga lp-skivor också. Tror att Naden står sig rätt bra ljudmässigt där.
Har inte obegränsat med pengar och vill inte slänga ut dom på något som låter sämre än det jag har.

Postad 07 februari 2010 - 11:27

mikaelhede
  • mikaelhede
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Hej
Har en fråga.
jag söker upp xtreamern genom ip nr genom utforskaren så hittad datorn xtreamern, när jag sen försöker kopiera en BR film till xtreamerns hårddisk då fungerar dett i ca 20 sek sen stänger den ner sig automatiskt, vad gör jag för fel

Postad 07 februari 2010 - 12:18

pege63
  • pege63
  • Forumräv

• 584 inlägg
  • 0

Hej
Har en fråga.
jag söker upp xtreamern genom ip nr genom utforskaren så hittad datorn xtreamern, när jag sen försöker kopiera en BR film till xtreamerns hårddisk då fungerar dett i ca 20 sek sen stänger den ner sig automatiskt, vad gör jag för fel

Använd FTP istället tex TotalCommander el annat FTP program

Postad 07 februari 2010 - 12:31

pege63
  • pege63
  • Forumräv

• 584 inlägg
  • 0

Tyvärr har jag ingen optisk ingång på Naden, den är från 80-talet.
Funderar på att ersätta Naden med en nyare bioförstärkare men jag är tveksam hur högt man behöver gå i pris för att få bra ljud på gamla analoga lp-skivor också. Tror att Naden står sig rätt bra ljudmässigt där.
Har inte obegränsat med pengar och vill inte slänga ut dom på något som låter sämre än det jag har.

För under just 6000:- hittar du ingen bättre förstärkare än Onyo TX-SR 707
SR 607 ligger ju just under 4000:-, Onkyo 606 kan du hitta för under 3500:-, som alla är kanon till både musik & FILM, kräver sina högtalare förstås.
Med bättre menar jag nu i dom prisklasserna em alla 3 är bra produkter, du hittar det på Fyndbörsen.se

Redigerat av pege63, 07 februari 2010 - 12:33.

Postad 07 februari 2010 - 23:12

bsba
  • bsba
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

För under just 6000:- hittar du ingen bättre förstärkare än Onyo TX-SR 707
SR 607 ligger ju just under 4000:-, Onkyo 606 kan du hitta för under 3500:-, som alla är kanon till både musik & FILM, kräver sina högtalare förstås.
Med bättre menar jag nu i dom prisklasserna em alla 3 är bra produkter, du hittar det på Fyndbörsen.se

Tack för tipset ska kolla på dom. Det är något i den prisklassen jag letar, men jag vill som sagt försäkra mig om att det låter bättre än min gamla.

Vad skickar Xtreamern ut för signal på optiska utgången? såg att mitt gamla biosystem (Pioneer DV77) faktiskt har en sådan ingång, står inget om den i manualen, fattas dock en kabel för att prova

Postad 08 februari 2010 - 07:41

mikaelhede
  • mikaelhede
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Använd FTP istället tex TotalCommander el annat FTP program

Ok
Har laddad ner programmet nu och den hittar xtreamern, men när jag dubbelklickar på den ikonen så startar windows media player? är det rätt, sen försöker jag dra från datorns hårddisk en folm till xtreamern hårddisken så fungerar inte det, hur ska man göra?

Postad 08 februari 2010 - 19:26

pege63
  • pege63
  • Forumräv

• 584 inlägg
  • 0

Ok
Har laddad ner programmet nu och den hittar xtreamern, men när jag dubbelklickar på den ikonen så startar windows media player? är det rätt, sen försöker jag dra från datorns hårddisk en folm till xtreamern hårddisken så fungerar inte det, hur ska man göra?

Klicka på FTP i totalcommander, ny anslutning,
session: Xtreamer
värddator: 192.168.1.3 (el vad du nu har för ip på xtreamern, som du får från routern)
anvnamn: admin
lösen: (vad du nu har)
Stäng av "Passive mode" i din FTP.

Har du nu gjort rätt så har du nu din xtreamers HDD tex till höger på skärmen, minhar tex SDA1
Jag dubbelklickar på SDA1, så ser jag mina mappar Foto, Musik, Film
Jag dubbelklickar du på min Film mapp, så ser jag en massa under mappar tex Action, SCI-FI, Horror osv, osv
Jag dubbelklickar på tex Horror
Där i skapar jag en mapp som heter tex Huset som gud glömde
Dubbelklickar på den mappen

Nu går jag över på min Vänstra sina
Tex jag letar upp C:\Temp
i Temp har jag filmen huset som gud glömde, jag markerar den med höger mus knapp så den blir röd
Sen klickar jag bara på knappen Byta namn/flytta el om man vill kopiera
Nu skall filmen kopieras från din C:\Film till din 0:/sda1/Videos/Horror/Huset som gud glömde
Det kommer farm en rura med två blåa staplar där du ser hur mycket som kopierars över osv, osv

Postad 09 februari 2010 - 11:48

Unregisteredab09a1aa
  • Unregisteredab09a1aa
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
När jag söker efter en mediaspelare som stödjer Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio och DTS-HD High Resolution Audio på Prisjakt så får jag 2 träffar:

1. Xtreamer

2. Dune Base HD 3.0

Nu är jag inte alls bra på detta, men då borde man väl få ut dessa ljudformat på mediaspelaren? Eller är det så att .mkv etc inte har dessa ljud "inbakade" ännu? Kan någon reda ut detta en gång för alla. Kan Xtreamer klara av detta är den ju ett guldkorn.

Postad 09 februari 2010 - 12:41

pege63
  • pege63
  • Forumräv

• 584 inlägg
  • 0
The HDMI has been configured to the 1.3a spec, allowing full support of HD Audio pass-through for DTS HD-HR, DTS HD-MA, Dolby Digital Plus and Dolby TrueHD and DTS Downmix to 2 ch.

Du måste ha en hemmabio förstärkare som stöder DTS HD-HR, DTS HD-MA, Dolby Digital Plus and Dolby TrueHD, mediaspelaren skickar bara ut signalen till förstärkaren.

För mera info se hit: http://www.xtreamer....r/features.aspx

Redigerat av pege63, 09 februari 2010 - 12:45.

Postad 09 februari 2010 - 12:55

Boddington
  • Boddington
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Xtreamern klarar tyvärr inte av HD Audio pass-through. Tydligen har det med licens att göra. Förstår dock inte varför de inte tar bort texten på sin sida om att de klarar det.

Lär lite mer om problemet på Xtreamers hemsida: http://forum.xtreame...=...108&start=0

Postad 09 februari 2010 - 13:23

Unregisteredab09a1aa
  • Unregisteredab09a1aa
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
Tack för svaren, har läst igenom båda länkarna.

Ja sjukt att det står på hemsidan att iom firmware 2.0 så klara den HD-ljud:

Xtreamer with Dolby TrueHD & DTS MA Downmixing

Produces 100 percent lossless audio that is identical to the studio master

Takes full advantage of Blu-ray Disc qaulity, with even 7.1-channel playback

More than 16 channels of audio

***DTS MA Passthrough is under licensing process now and will be introduced in future FW update

Läser man sista meningen från deras hemsida så är licensprocessen igång och ska tydligen släppas i en FW. Hoppas det verkligen blir så.

När det gäller BD-ISO, är det med menysystem eller bara att den klarar uppspelning av det?

Postad 09 februari 2010 - 15:50

Boddington
  • Boddington
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
BD-ISO klarar den av uppspelning men inga menyer än så länge tyvärr

Postad 09 februari 2010 - 15:54

Boddington
  • Boddington
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Ny Firmware släppt idag till Xtreamer version 2.2

För info inkl nyheter i den se: http://www.xtreamer....re/ver-2-2.aspx

Tråd med diskussion ang firmware 2.2: http://forum.xtreame...p?f=167&t=12040

Postad 09 februari 2010 - 18:39

Unregistered522aea83
  • Unregistered522aea83
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

Någon som har laddat ner och testat?
Filen som finns för nedladdning under 2.2 verkar till att heta 2.1.3.
Kan det vara rätt fil med fel namn eller...

Postad 09 februari 2010 - 19:23

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1 977 inlägg
  • 0
Finns här

Postad 09 februari 2010 - 20:47

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0

När jag söker efter en mediaspelare som stödjer Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio och DTS-HD High Resolution Audio

Läs sidan 5 & 6 i manualen, som finns för download på xtreamer.net, där står vilka filformat den klarar av.
Fler format har tillkommit sen manualen skrevs, och finns presenterade i info-filerna till Firmwaren, som också finns för download på samma ställe.

Nu är jag inte alls bra på detta, men då borde man väl få ut dessa ljudformat på mediaspelaren? Eller är det så att .mkv etc inte har dessa ljud "inbakade" ännu? Kan någon reda ut detta en gång för alla. Kan Xtreamer klara av detta är den ju ett guldkorn.

MKV är eg. - precis om IMG, ISO och NRG, bara ett paketeringsformat, och har inget med sitt innehåll att göra.

När du packar upp t ex en ISO (med Winrar) så ser du ju bara exakt samma mappstruktur som du har på en DVD-skiva.
Dvs VIDEO_TS och AUDIO_TS mapparna, som sen innehåller IFO, VOB och BUP filerna.

MKV är en uttökad sådan filstruktur, avsedd att klara av även BluRay-skivors filstruktur.

Postad 09 februari 2010 - 20:51

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0
Mjukvara 2.2

Det var lite mer inställningar man kunde göra, har inte testat allt ännu.

Det jag lagt märke till efter var att nätverket var bra mycket slöare, har inte gjort några ändringar från föregående mjukvara (2.1.3) och då var det bra fart.

Redigerat av Unregistered25afe1a3, 09 februari 2010 - 20:52.

Postad 09 februari 2010 - 20:53

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0

Någon som har laddat ner och testat?
Filen som finns för nedladdning under 2.2 verkar till att heta 2.1.3.
Kan det vara rätt fil med fel namn eller...

Finns här

ACK så smart av dem, för på samma sida som den där annonseras ut, så står det ju faktiskt högst upp, fortfarande: "Latest Xtreamer official Firmware Ver: 2.1.3 [22 Dec 2009] " ...

Så man kanske skulle vänta med 2.2. tills de åtminstone annonserar ut den mer 'officiellt'... ;)

Postad 09 februari 2010 - 21:19

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0

ACK så smart av dem, för på samma sida som den där annonseras ut, så står det ju faktiskt högst upp, fortfarande: "Latest Xtreamer official Firmware Ver: 2.1.3 [22 Dec 2009] " ...

Så man kanske skulle vänta med 2.2. tills de åtminstone annonserar ut den mer 'officiellt'... ;)

Official Announcement

Xtreamer firmware ver. 2.2 released
http://forum.xtreame...=...039&start=0

e-TRAYz software ver. 1.0.3 released
http://forum.xtreame...=...588&p=84934

Länk

Postad 09 februari 2010 - 21:54

22mc
  • 22mc
  • Veteran

• 1 977 inlägg
  • 0
Tyvärr funkar fortfarande inte live-tv via UpNp från dvbviewers RS, Xtreamern bara "bootar om" ;)

Postad 09 februari 2010 - 21:54

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Xtreamern klarar tyvärr inte av HD Audio pass-through. Tydligen har det med licens att göra. Förstår dock inte varför de inte tar bort texten på sin sida om att de klarar det.

Lär lite mer om problemet på Xtreamers hemsida: http://forum.xtreame...=...108&start=0

HD AUDIO KOMMER EJ !!!!

Denna info är ute på ett forum, se länk.
De som frågar på Xtreaners hemsida om det är sant blir cencurerade/raderade.
Sitter själv med en TVIX 6600 som blir ett fint sänke när det är dags att meta till sommaren....

Rumors stated lately that these chips are unable to support HD Audio and we got it confirmed, it's true... Neither current RTK player based on 1073 or 1283 chipset can support HD Audio by the chip.

HD audio cannot be added on the current 1283 and 1073 chipset because the internal control register for HD-audio has a problem (single bit problem). To address this, the silicon will have to be changed so unless a revised chip is brought, none of the RTK based players will enjoy HD Audio support by hardware as this requires a change in the silicon. Even if this would be done (doubthfull), numerous consumers are left with a none HD Audio supported player unless... it's done by software... which brings another complexity to the issue, wondering if it is "as good" as the support by chip...
http://www.mpcclub.c...ead.php?t=22875

Så den utlovade HD Audio, kommer ej/kan ej fungera.

Postad 09 februari 2010 - 22:38

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0

Citera(anderswillhelmsson @ Feb 9 2010, 20:53 )

Så man kanske skulle vänta med 2.2. tills de åtminstone annonserar ut den mer 'officiellt'...

Official Announcement

Xtreamer firmware ver. 2.2 released

Du fattar visst inte vad jag skrev?

LÄNGST UPP på sidan xtreamer.net så står det fortfarande nu kl. 22:30 tisdagen 9 februari: " Latest Xtreamer official Firmware Ver: 2.1.3 [22 Dec 2009]"

KOLLA själv.

Jag "diskuterade" inte om det fanns någon annanstans, utan jag SA bara VAD det FORTFARANDE STOD på sidan! ;)

Bifogad fil  xtreamer.jpg   46,14K   0 Antal nerladdningar

HD AUDIO KOMMER EJ !!!!

Ja, det där är ett känt 'fenomen', att man inte får kritisera eller t ex önska att Utvecklarna ska delta i Forumet - då blir man portad ... :-(

Redigerat av anderswillhelmsson, 09 februari 2010 - 22:36.

Postad 09 februari 2010 - 22:41

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2 014 inlägg
  • 0

LÄNGST UPP på sidan xtreamer.net så står det fortfarande nu kl. 22:30 tisdagen 9 februari: " Latest Xtreamer official Firmware Ver: 2.1.3 [22 Dec 2009]"

KOLLA själv.

Jag "diskuterade" inte om det fanns någon annanstans, utan jag SA bara VAD det FORTFARANDE STOD på sidan! ;)

Du skrev att de inte har annonserat ut den officiellt, men fick till svar en länk till deras officiella utannonsering. Det var väl ett helt korrekt svar på ditt inlägg?

Spelar kvittar om de har uppdaterat förstasidan än eller inte tycker jag.... jag förstår nog inte heller riktigt vart du vill komma.

Postad 09 februari 2010 - 23:41

anderswillhelmsson
  • anderswillhelmsson
  • Mästare

• 3 945 inlägg
  • 0

Du skrev att de inte har annonserat ut den officiellt, men fick till svar en länk till deras officiella utannonsering. Det var väl ett helt korrekt svar på ditt inlägg?

Jag anser att det 'officiella' naturligtvis är det som hela tiden Rör Sig/Scrollar överst på sidan ifråga - det är ju på JUST den sidan alla hamnar först, dvs ALLA SER ju just det jag talar om!

Spelar kvittar om de har uppdaterat förstasidan än eller inte tycker jag.... jag förstår nog inte heller riktigt vart du vill komma.

Tvärtom - som sagt, se ovan, det är JUST DEN SIDAN ALLA SER!

Man ska ju heller inte behöva LETA efter uppdateringar - utan det man SER på första sidan ska naturligtvis gälla, vad är annars vitsen med att alls ha det där ... ;)

I övrigt så funkar inte allt som är angett på uppdateringen, t ex så funkar inte RETURN-knappen på fjärren alls som STOP, som de påstår ...

Redigerat av anderswillhelmsson, 09 februari 2010 - 23:45.

Postad 10 februari 2010 - 09:45

Unregisteredab09a1aa
  • Unregisteredab09a1aa
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
HD audio cannot be added on the current 1283 and 1073 chipset because the internal control register for HD-audio has a problem (single bit problem).

[/quote]

Ok, det är synd att de har det som egenskaper på svenska och engelska sidan, för många tycker nog det är en billig peng för att detta ska ingå

Postad 10 februari 2010 - 11:04

pege63
  • pege63
  • Forumräv

• 584 inlägg
  • 0
Va fan jag installerade det nya 2.2 men nu så blinkar det bara rött & man ser bara det Stora Xet sen står den bara där pluss att det låter som fan vid fläkten men det är inte fläkten låter utan det låter mer som ng elektriskt, surrande??????
Och inte fan går det att nergradera nu heller för det kommer bara till Xet??

Jag provade åxå detta men INTE fan hjlper det NÅT!!

Emergency Firmware Procedure ver.2.2

Before starting the procedure of emergency recovery - Please make sure you are using the AV RCA cables and not HDMI. Some TV HDCP protocols may cause problem to show the procedure on TV.

(1) Download the file Xtreamer Emergency
(2) Extract the file install.img (120 mb)
(3) Copy the “install.img” file to the root of the USB flash memory or HDD inside Xtreamer.
(4) Take out the unit out of the electricty power on the wall. wait 10 sec. Bring it back to the power
(5) In Remote control, press “Home” -> “3” -> “Power” not any other sequence.
No need to use power first. Any other sequence will fail and nothing will happen as the call for this procedure is initiated by HOME button pressed first...Keep it pressed + press 3 + press power until you see the process starts.

If the firmware is not in the root of the USB the process will fail as the process seek the .img in the USB root.

Process Emergency upgrade should be visible on the screen if done correct.

Please note : After “intro” screen, if system boots without further update procedure, re-try emergency firmware update while powering-off the unit. It means you did not do it in the correct way. PRESS the HOME first and after 3 and after POWER while the unit is OFF.

Va fan är release? i detta fall det är väl piltangenterna i mitten?
Using the Remote control, press "Home" and release, press "3" and release, press "Power" and release

Ju längre tid man har den här detso mer som skit framstår det som....

Redigerat av pege63, 10 februari 2010 - 11:28.

Postad 10 februari 2010 - 11:41

Sailfast
  • Sailfast
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0

HD AUDIO KOMMER EJ !!!!

Sitter själv med en TVIX 6600 som blir ett fint sänke när det är dags att meta till sommaren....

Rumors stated lately that these chips are unable to support HD Audio and we got it confirmed, it's true... Neither current RTK player based on 1073 or 1283 chipset can support HD Audio by the chip.

HD audio cannot be added on the current 1283 and 1073 chipset because the internal control register for HD-audio has a problem (single bit problem). To address this, the silicon will have to be changed so unless a revised chip is brought, none of the RTK based players will enjoy HD Audio support by hardware as this requires a change in the silicon. Even if this would be done (doubthfull), numerous consumers are left with a none HD Audio supported player unless... it's done by software... which brings another complexity to the issue, wondering if it is "as good" as the support by chip...

Tack för den, nu kan man släppa det här spåret.

Postad 10 februari 2010 - 11:49

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0

KOLLA själv.

Jag "diskuterade" inte om det fanns någon annanstans, utan jag SA bara VAD det FORTFARANDE STOD på sidan! :)

Jag förstod men syftade till forumet som "alla" Xtream ägare läser när det gäller mjukvara uppdatering, där var det officiellt. Det är där de uppdaterar först inte hemsidan som du läser. Hotnews på hemsidan har version 2.2 som officiell mjukvara.
// Ha en bra dag själv idag. :blink:

Postad 10 februari 2010 - 13:16

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

Va fan är release? i detta fall det är väl piltangenterna i mitten?
Using the Remote control, press "Home" and release, press "3" and release, press "Power" and release

Ju längre tid man har den här detso mer som skit framstår det som....

Release innebär att du ska släppa knappen/sluta trycka på den.
alltså tryck på "Home" och släpp knappen tryck sedan på "3" och släpp och sist på "Power" och släpp.

Postad 10 februari 2010 - 13:26

pege63
  • pege63
  • Forumräv

• 584 inlägg
  • 0

Release innebär att du ska släppa knappen/sluta trycka på den.
alltså tryck på "Home" och släpp knappen tryck sedan på "3" och släpp och sist på "Power" och släpp.

Jo jag fattade det till sist men på flera ställen börjar dom blanda in -> tangenter osv man kan ju inte bli mer än förvirrad.

Jag har kört nu in Emergency Firmware Procedure ver.2.2 4-5 gånger inget hjälper den blinkar bara rött & står bara vid det stora Xet vid boot, sen bara står den där.

Ingen hjälp fr Xtreamer forum heller sicket skit detta är!!

Postad 10 februari 2010 - 13:42

Boddington
  • Boddington
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Har du provat med ett annat USB-minne? Med fördel en av mindre typ 1-2GB då större kan krångla. Formaterat det till FAT32. Pröva även att ladda hem en äldre version tex 2.0.1

Postad 10 februari 2010 - 13:49

pege63
  • pege63
  • Forumräv

• 584 inlägg
  • 0

Har du provat med ett annat USB-minne? Med fördel en av mindre typ 1-2GB då större kan krångla. Formaterat det till FAT32. Pröva även att ladda hem en äldre version tex 2.0.1

Ja det har jag men jag fixade det nu med Emergency 2.1.1 firmware, sen lade jag över V 2.2 till USB HDD och uppgraderade där ifrån.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.