Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Monitor Audio rx 6 och rx 8

978 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Monitor Audio Bronze BRFX (Surroundhögtalare) 1 9.173912 (22) Inga priser
Monitor Audio Silver RX6 (Golvhögtalare) 9 9.630434 (45) Inga priser
Monitor Audio Silver RX8 (Golvhögtalare) 6 9.711538 (51) Inga priser
Monitor Audio Silver RX-FX (Surroundhögtalare) 5 9.380952 (20) Inga priser
Monitor Audio Silver RX Centre (Centerhögtalare) 4 9.666666 (38) Inga priser
37 relaterade trådar
Köpråd - Högtalare för stereo 5-15000 (439 inlägg) 2 år sedan
Monitor Audio Klubben (150 inlägg) 8 år sedan
Heos Link + förstärkare (0 inlägg) 10 år sedan
Canton Chrono 609 DC vs Monitor Audio RX8 (5 inlägg) 11 år sedan
Marantz AV8801 + MM8077 underkill för Monitor Audio Gold? (7 inlägg) 11 år sedan
Golvhögtalare ~12 tkr (41 inlägg) 11 år sedan
Bästa golvhögtalarna till Harman Kardon AVR 365. (19 inlägg) 11 år sedan
Monitor Audio Silver 8 med Pioneer SC-LX57 (4 inlägg) 12 år sedan
Monitor Audio Bronze BX5 vs. BX6 (3 inlägg) 12 år sedan
Klipsch Reference RF-82 II vs. Monitor Audio Silver RX8 (10 inlägg) 12 år sedan
Köpråd i sista minuten... Golvhögtalare runt ~9000 kr (15 inlägg) 12 år sedan
Hjälp med val av förstärkare (3 inlägg) 12 år sedan
Monitor Audio SoundFrame vs "konventionella" högtalare (köpråd ~30k (4 inlägg) 12 år sedan
Bulten på RX-FX (2 inlägg) 12 år sedan
Vanlig delningsfrekvens på surroundhögtalare, Monitor Audio RXFX (19 inlägg) 12 år sedan
skumgummi åkte in i högtalaren (15 inlägg) 13 år sedan
Audiovector ki3 super vs Monitor Audio rx6 (17 inlägg) 13 år sedan
Monitor Audio RX6 Drivs med ex. DENON AVR-2807 passar? (2 inlägg) 13 år sedan
Slutsteg till Monitor Audio RX8 (18 inlägg) 13 år sedan
Ang placering av två par MA RXFX (3 inlägg) 13 år sedan
Funderingar på att uppgradera systemet! (12 inlägg) 13 år sedan
Bi-amping, marantz SR 6004 blir det bra? Erfarenhet av andra förstärkare oc (111 inlägg) 13 år sedan
Bästa högtalare till onkyo 809 max 10000:- (9 inlägg) 14 år sedan
Har beslutsångest deluxe canton,monitor några mer?? (10 inlägg) 14 år sedan
Monitor Audio RX paket, OK? (19 inlägg) 14 år sedan
Yamaha RX-667, vilka högtalare utan att behöva köpa ny stärkare? (29 inlägg) 14 år sedan
Bra importpris på Monitor Audio RX6 AV12 (210 inlägg) 14 år sedan
KEF vs Monitor Audio (10 inlägg) 14 år sedan
Monitor Audio Silver RX6 eller RX8? (6 inlägg) 15 år sedan
Acoustic Energy AE1 MkIII (7 inlägg) 15 år sedan
Nyköp av högtalare. till musik och hemmabio ( låta bra och se bra ut) (40 inlägg) 15 år sedan
Efter B&W 603 S3? (108 inlägg) 15 år sedan
B&W eller XTZ köpråd (97 inlägg) 16 år sedan
Bi eller Di poler som fungerar bra som bakhögtalare (12 inlägg) 16 år sedan
Monitor audio RX & GS (28 inlägg) 16 år sedan
börjar bli sugen på nya fronthögtalare (3 inlägg) 16 år sedan
surroundfunderingar... (9 inlägg) 17 år sedan

Postad 06 January 2012 - 19:04

Unregistered42797
  • Unregistered42797
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Hej,

jag skulle behöva lite hjälp med att bestämma mig mellan RX6 och RX8.

Jag var på stan och provlyssnade dessa i ett hifi-rum under ca en timmes tid och hade med mig en samling med egna skivor. Eftersom mina nuvarande högtalare blir påfrestande att lyssna på med vissa låtar / artister så fokuserade jag mycket på dessa för att se om problemet fanns även med RX:orna.

Mitt intryck blev att RX8 hade något bättre ljud (större låda, fler element) men att RX6 lät otroligt högt/bra för sin storlek.

Det som däremot förvirrar mig är att RX8 kändes jobbigare att lyssna på när man jämförde samma låt mellan högtalarna och ungefär samma (upplevda) volym. De låtar som stör mig med mina egna högtalare fungerade alltså bra med RX6 men upplevdes som "jobbiga" med RX8.

Bägge högtalarna var kopplade till samma stereosystem (+slutsteg) och jag har svårt att tro att det var dåligt eller klent och därmed inte orkade driva 8orna. Rummet i sig var litet men elementen i högtalarna är ju samma och volymen kändes likvärdig.

Jag är ingen expert på hifi så jag vet inte vilket märke det var på stärkaren/slutsteget, men jag tvivlar som sagt på att det var dåliga saker eftersom de använder det för att demonstrera högtalare upp till 30 000 eller mer..

Är det någon som kan förklara mysteriet? Eller som har upplevt något liknande? Olika mycket inspelade? Olika kräsna på bra kablar/förstärkare/effekt/etc? Jag har läst igenom hela tråden och ingen som har testat bägge högtalarna verkar ha tyckt att de större skulle vara mer påfrestande.

TIll saken hör ju att jag egentligen var intresserad av RX8 från början och att mellanskillnaden är så pass liten att jag gärna köper dessa för att få lite större/komplettare ljud. Jag är lite rädd för att jag kommer att sakna något i längden om jag "nöjer mig" med RX6.

Samtidigt vill jag inte lägga extra pengar på ett par större högtalare om det slutar med att jag inte kan lyssna på viss musik för att de blir obekväma för hörseln. I så fall kan jag lika gärna behålla de jag har :)

Tacksam för hjälp! Jag vet att det här inte är den hetaste tråden på minhembio längre, men det borde väl finnas en och annan på forumet som har upplevt RX och kan bidra med en minut eller två?

Redigerat av Unregistered42797, 06 January 2012 - 19:06.

Postad 10 January 2012 - 20:05

Unregistered32db02f3
  • Unregistered32db02f3
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Skulle tro att rx8orna inte var riktigt inspelade. Det var väldigt stor skillnad på mina som nya och efter ett par veckors spelande.

Postad 15 January 2012 - 14:04

Unregistered2a850725
  • Unregistered2a850725
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Leker lite med tanken att testa ett par RX8or istället för mina nuvarande B&W 683or men jag är lite orolig över hur min förstärkare kommer passa RX8orna. Jag har en Pioneer LX-73 som passar utmärkt till 683orna som har en ganska varm ljudbild men frågan är hur det kommer låta med RX8orna som jag uppfattar som ljusare lite mer "korrekta" högtalare? Någon här som har erfarenhet av kombinationen MA & Pioneer?

Postad 15 January 2012 - 14:37

Flame
  • Flame
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Leker lite med tanken att testa ett par RX8or istället för mina nuvarande B&W 683or men jag är lite orolig över hur min förstärkare kommer passa RX8orna. Jag har en Pioneer LX-73 som passar utmärkt till 683orna som har en ganska varm ljudbild men frågan är hur det kommer låta med RX8orna som jag uppfattar som ljusare lite mer "korrekta" högtalare? Någon här som har erfarenhet av kombinationen MA & Pioneer?

Undvik verkligen denna kombination, du kommer aldrig ifrån de jobbigt ljusa tonerna, hur mycket du än akustikbehandlar rummet som högtalarna står i kommer de aldrig bort.

EDIT: Inspelning av högtalare är bara nonsens som försäljarna kör med, de undviker bara att de ska få slippa få returer...

Redigerat av Flame, 15 January 2012 - 14:39.

Postad 15 January 2012 - 15:07

Unregistered2a850725
  • Unregistered2a850725
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Undvik verkligen denna kombination, du kommer aldrig ifrån de jobbigt ljusa tonerna, hur mycket du än akustikbehandlar rummet som högtalarna står i kommer de aldrig bort.

Var lite rädd för det... tråkigt, är inte så sugen på att köpa ny stärkare, just köpt den.

Postad 17 January 2012 - 16:15

Haziza
  • Haziza
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0
Duger en Supra Classic 2.5 för att driva dessa högtalare? Kommer endast behöva 2 meter kabel till varje högtalare.

Postad 17 January 2012 - 17:51

PureBlue
  • PureBlue
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0

Duger en Supra Classic 2.5 för att driva dessa högtalare? Kommer endast behöva 2 meter kabel till varje högtalare.

Ja

Postad 18 January 2012 - 00:09

Unregistered7790dfc3
  • Unregistered7790dfc3
  • Lärjunge

• 301 inlägg
  • 0

EDIT: Inspelning av högtalare är bara nonsens som försäljarna kör med, de undviker bara att de ska få slippa få returer...

Nej. Mina högtalare både låter och mäter annorlunda (iaf i basen) efter att ha spelat xx timmar. Även mellanregister och diskant låter betydligt bättre, även om jag inte mätt dessa.

Redigerat av Unregistered7790dfc3, 18 January 2012 - 00:10.

Postad 18 January 2012 - 16:24

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1988 inlägg
  • 0
Förstår inte argumentet om att rx8 och lx73 är en dålig kombination?
Inställningsmöjligheterna är ju långt ifrån begränsade på förstärkaren.
Jag har själv denna kombination och tycker det låter fantastiskt bra :)
Visst, ljudet drog lite mer åt det ljusa första dagarna och med mccac men med lite små justeringar är jag tok nöjd!

Postad 18 January 2012 - 16:45

Flame
  • Flame
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Nej. Mina högtalare både låter och mäter annorlunda (iaf i basen) efter att ha spelat xx timmar. Även mellanregister och diskant låter betydligt bättre, även om jag inte mätt dessa.

Skitsnack! Mina högtalare har inte ändrats ett skit, de är troligtvis dina öron som har börjat vänja sig isf. Får man fråga hur du mätt upp att basen har förändrats? Du får gärna komma med bevis än lösa påståenden. (Kan väl säga att jag också trott på inspelning av högtalare tills nu).

Förstår inte argumentet om att rx8 och lx73 är en dålig kombination?
Inställningsmöjligheterna är ju långt ifrån begränsade på förstärkaren.
Jag har själv denna kombination och tycker det låter fantastiskt bra :)
Visst, ljudet drog lite mer åt det ljusa första dagarna och med mccac men med lite små justeringar är jag tok nöjd!

De blir nog värre när du kör en MCACC om du inte har ett perfekt akustikbehandlat rum, då blir de ingen skillnad alls när du kör en MCACC. För den tar bort (så gott den kan) de stående vågorna i ditt rum och mäter avståndet mellan micken och högtalarna. Nu vet inte jag hur pass bra hörsel du har? Hörseln spelar in en hel del, tinnitus likaså...

EDIT: Glömde tillägga en annan viktig sak till ovannämda användare, hur långt ifrån sitter ni från högtalarna? Sitter ni långt ifrån (och missar en del viktiga detaljer i både musik och filmer), så kanske ni uppfattar högtalarna som mindre ljusa.

Redigerat av Flame, 18 January 2012 - 16:48.

Postad 18 January 2012 - 17:09

ejo
  • ejo
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Skitsnack! Mina högtalare har inte ändrats ett skit, de är troligtvis dina öron som har börjat vänja sig isf. Får man fråga hur du mätt upp att basen har förändrats? Du får gärna komma med bevis än lösa påståenden. (Kan väl säga att jag också trott på inspelning av högtalare tills nu).

Hur länge har du haft högtalarna? Mina RX8:or lät väldigt platta och tråkiga i början.

Postad 18 January 2012 - 17:14

Flame
  • Flame
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Hur länge har du haft högtalarna? Mina RX8:or lät väldigt platta och tråkiga i början.

Ganska så precis ett år, så har väl spelat närmre 2000 timmar...de enda jag kan tänka mig (minst sannolikt) är att mina RX8 är defekta...

Postad 18 January 2012 - 17:24

Unregistered2a850725
  • Unregistered2a850725
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Är det några "justeringar" du kan dela med dig av?

Postad 18 January 2012 - 19:02

Unregistered7790dfc3
  • Unregistered7790dfc3
  • Lärjunge

• 301 inlägg
  • 0

Tyvärr sparade jag inte första mätningen då jag mest varit intresserad av att få det att lira så bra som möjligt. Blev dock förvånad över att de gick såpass mycket djupare nu. Uppmätt med Behringer ECM-8000 tillsammans med REW. Kan inte säga att det rört sig om hundratals timmar emellan dock, snarare några 10-tal, kanske närmare 100 timmar. Har dock inga RX-8 utan ett par SA Mantra 60.

Fick dock upplevelsen att det under en vecka lät bättre och bättre efter varje lyssnings-session.

Det tydliga i mätningen är framförallt att basen nu sträcker sig ner till 48Hz (mitt rum har en kraftig dipp under detta) istället för ca 55Hz som vid första mätningen (eller mätningarna är det egentligen då jag mätt och lyssnat många, många gånger för att få till placeringen). Det som hörs mest på ljudet är att basen inte alls är lika bumlig längre + att det inte låter ansträngt när man spelar lite högre (rösterna tenderade tidigare att bli S-iga).

Visst kan det vara inbillning och mätskillnaden kan bero på att jag placerat micen "fel" trots att jag märkt upp vart den stod tidigare, men upplever att centern som nyss är inköpt och använder samma element låter ansträngt när man höjer lite (mycket tydligt vid t.ex. dialoger i film), på samma sätt som frontarna tidigare gjorde.

På mina förra högtalare märkte jag dock ingen skillnad.

Har tidigare pysslat endel med bilbasar av kraftigare modell och kan säga att upphängningen blir mycket mjukare efter ett antal timmar, vilket jag tror även gäller "vanliga" högtalare. Det lät dock absolut inte dåligt innan inspelning, det låter bara bätre nu :)

Förövrigt har RX-8 en för metallisk klang för min smak.

/MVH

Redigerat av Unregistered7790dfc3, 18 January 2012 - 19:08.

Postad 18 January 2012 - 19:19

Unregistered2ce256ac
  • Unregistered2ce256ac
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Ganska så precis ett år, så har väl spelat närmre 2000 timmar...de enda jag kan tänka mig (minst sannolikt) är att mina RX8 är defekta...

Eller att du helt inte märkt / hört förändringen trots att den har skett?

Postad 19 January 2012 - 08:55

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0

De blir nog värre när du kör en MCACC om du inte har ett perfekt akustikbehandlat rum, då blir de ingen skillnad alls när du kör en MCACC. För den tar bort (så gott den kan) de stående vågorna i ditt rum och mäter avståndet mellan micken och högtalarna. Nu vet inte jag hur pass bra hörsel du har? Hörseln spelar in en hel del, tinnitus likaså...

EDIT: Glömde tillägga en annan viktig sak till ovannämda användare, hur långt ifrån sitter ni från högtalarna? Sitter ni långt ifrån (och missar en del viktiga detaljer i både musik och filmer), så kanske ni uppfattar högtalarna som mindre ljusa.

Jag har visserligen RX6, men det hände väldigt mycket i början med högtalarna. De lät först helt ok, sen jätteplatta, sen lite fylligare, sedan platta igen utan bas, varefter de blev bättre och bättre hela tiden.
Så nonsens kan jag inte påstå att det är.

Postad 19 January 2012 - 10:15

Haziza
  • Haziza
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0
Ni tror inte att Supra 2.5 Classic är för smal för dessa högtalarna? Kanske bara jag som tänker dumt nu?

Men jag behöver 2x4 meter kabel endast. Tips på en kabel som är okej, dock ej för tjock. Skulle va kul att testa något förutom Supra.

Postad 19 January 2012 - 12:01

Flame
  • Flame
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Jag har visserligen RX6, men det hände väldigt mycket i början med högtalarna. De lät först helt ok, sen jätteplatta, sen lite fylligare, sedan platta igen utan bas, varefter de blev bättre och bättre hela tiden.
Så nonsens kan jag inte påstå att det är.

Ett gott tecken på psykoakustik som alla människor drabbas av, de stämmer ganska exakt på din beskrivning. Ibland låter ljudet bättre och ibland sämre. Är man riktigt hungrig kan man uppleva ljudet som sämre och är man mätt upplever man ljudet som bättre. Vissa dagar tycker man att de knappt finns någon bas och att mellanregistret spelar bra osv osv...

Redigerat av Flame, 19 January 2012 - 12:01.

Postad 19 January 2012 - 12:14

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Ett gott tecken på psykoakustik som alla människor drabbas av, de stämmer ganska exakt på din beskrivning. Ibland låter ljudet bättre och ibland sämre. Är man riktigt hungrig kan man uppleva ljudet som sämre och är man mätt upplever man ljudet som bättre. Vissa dagar tycker man att de knappt finns någon bas och att mellanregistret spelar bra osv osv...

Håller med.. Det man många gånger gör också, åtminstone jag, är att man sätter på en låt ena dagen som är väldigt bastung, för att sedan nästa dag sätta på en annan låt med betydligt mindre bas, då upplever man ju självklart basen som lite tunnare =) Eller så har man sett en film med subwoofern inkopplad och då kan ju självklart frontarna inte mäta sig med bastrycket man får från subben, sedan lyssnar man på musik utan sub och upplever då samma sak. Vissa dagar är det dessutom mer livat runt omkring en när man lyssnar, vilket påverkar väldigt mycket.

Edit: Några inlägg togs precis bort, därför vill jag förtydliga det jag skrev ovan, då en person åtminstone uppenbarligen mycket märkligt nog inte förstod ovanstående text, så jag skriver om det mer kortfattat och förhoppningsvis lite tydligare: Jag håller med dig, jag tror andra aspekter påverkar ljudet betydligt mer än själva "inspelningen" av högtalare, såsom humöret man är på, vilken musik man lyssnar på för tillfället, andra störande ljud i rummet m.m, dock säger jag inte att jag inte tror ljudet ändras under inspelning, det kanske det gör, men jag tror många lägger för stor vikt i det där med "inspelning". Detta är min personliga åsikt, hoppas ingen här på forumet blir ledsen av att jag har egna åsikter och står för dom, hoppas heller ingen tar illa upp att det jag skrev nu, då har ni förmodligen misstolkat texten... tack för mig =)

Redigerat av Mikael_80, 20 January 2012 - 13:17.

Postad 19 January 2012 - 13:10

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0
Nja, numera tycke rjag att högtalarna låter likadant.
Inspelningsfasen var inget jag sprang runt och lyssnade efter om ljudet var bättre eller ej. Untan saker bara hände. Frun som är totalt ointresserad av ljud märkte detta. Jag tror som många andra på att inspelning av högtalara finns och int eär båg, men alla har rätt till sin egen åsikt..
Min Veoldyne Subbas lät ingenting i början den heller. innan elementen mjukades upp. Alla har olika åsikter.

Är väldigt nöjd med mina Rx6 or i alla fall

Haziza: kan tyvärr inte svara på om kabeln räcker eller ej. Jag har inte testat. Jag har Supra 2,5 Classic till de bakre högtalarna och PLY 3,4 till center och frontar.
Troligtvis är det inget större fel på de kablar du kikar på.

Postad 20 January 2012 - 12:25

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

• 1711 inlägg
  • 0

Ni tror inte att Supra 2.5 Classic är för smal för dessa högtalarna? Kanske bara jag som tänker dumt nu?

Men jag behöver 2x4 meter kabel endast. Tips på en kabel som är okej, dock ej för tjock. Skulle va kul att testa något förutom Supra.

Du kan använda vilken kabel du vill och det går bra även med 1.5
Ljudet sitter inte i kabelns tjocklek och framför allt inte i så korta kablar
Jag har testat med olika kablar och det låter lika bra med vilka jag än väljer

Vad gäller diskussionen om högtalare låter annorlunda efter inspelning så är mitt svar
- JA
Har man varit med några år i branschen, så lär man ha upplevt det ett antal gånger

Just RX8 ändrar sig markant efter inspelning

Postad 20 January 2012 - 12:32

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
Tråd rensad, inga mer personangrepp eller onödiga kommentarer tack.

Postad 20 January 2012 - 14:06

Haziza
  • Haziza
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0
Jag köpte ny kabel i vilket fall. Körde på ViaBlue SC4 Bi-Wire kabel, och lite lös sleeve osv. Verkar vara riktigt fin saker iaf. De hade färdiga kit men valde att terminera allt själv, roligare plus att jag fick välja egen kabel sleeve :)

Postad 20 January 2012 - 23:01

Flame
  • Flame
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Nu när en hel del inlägg vart borttagna tänkte jag fråga dom som kör med RX6/RX8 kopplat till en Pioneer, vilken volym kör ni med vid musiklyssning?

Postad 21 January 2012 - 10:26

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1988 inlägg
  • 0
Flame:
vid slölyssning (bakgrundsmusik) så har jag oftast -50 till -45db
normallyssning (lagom högt) så har jag -40 till -35
hög volym så har jag -30 till -20
vid riktigt jäkla fläsk -15 till -5

:)

Postad 21 January 2012 - 12:05

Flame
  • Flame
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Flame:
vid slölyssning (bakgrundsmusik) så har jag oftast -50 till -45db
normallyssning (lagom högt) så har jag -40 till -35
hög volym så har jag -30 till -20
vid riktigt jäkla fläsk -15 till -5

:)

Okej, detta kan vara en av anledningar till att du inte har problem med att få fram de jobbigt ljusa tonerna. Jag kör iofs utan MCACC för den skapade bara mer problem än gjorde nytta. Jag måste ner till -10 innan högtalarna börjar ge mig lite tryck men då krävs det inte mycket tid innan de blir för jobbigt med de ljusa tonerna. Självklart får man fram obehaget i örona vid -20 också. Kan väl tillägga att jag kör via iPhone 4 Spotify. De gamla låtarna (typ de enda jag kör) kräver en 10:a till i volym, med de nya låtarna är så pass högt mastrade att de krävs max -20 db. Yrvaken när jag skrev detta, så svenskan är väl inte helt 100...

Postad 21 January 2012 - 13:38

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1988 inlägg
  • 0
ok.
jag fick flytta runt min högtalare en bit vid ett par tillfällen innan jag vart nöjd med MCACC.
Första två kalibreringarna resulterade i att man undrade ifall det fanns några basar i lådorna alls. rätt vasst ljud om man säger så.
jag fick bra fason på kalibrering och högtalarplacering efter ett par dagar. inte speciellt krångligt heller för den som undrar.
dock har jag gjort en del manuella justeringar efter MCACC som lyfte ljudbilden rätt bra.
kanske ska tillägga att jag spelar 99% hårdrock/metal vilket i mitt tycke kräver riktigt bra mellanregister/diskant.

Kan inte annat än att känna mig riktigt nöjd med denna kombination.
har haft ett par definition 6:or och en canton modell (minnet på dessa sviker nu) som båda får se sig ordentligt slagna mot nuvarande rx8 :)

Postad 21 January 2012 - 22:31

Flame
  • Flame
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

ok.
jag fick flytta runt min högtalare en bit vid ett par tillfällen innan jag vart nöjd med MCACC.
Första två kalibreringarna resulterade i att man undrade ifall det fanns några basar i lådorna alls. rätt vasst ljud om man säger så.
jag fick bra fason på kalibrering och högtalarplacering efter ett par dagar. inte speciellt krångligt heller för den som undrar.
dock har jag gjort en del manuella justeringar efter MCACC som lyfte ljudbilden rätt bra.
kanske ska tillägga att jag spelar 99% hårdrock/metal vilket i mitt tycke kräver riktigt bra mellanregister/diskant.

Kan inte annat än att känna mig riktigt nöjd med denna kombination.
har haft ett par definition 6:or och en canton modell (minnet på dessa sviker nu) som båda får se sig ordentligt slagna mot nuvarande rx8 :)

Sätt volymen på -15 db sätt högtalarna i en likbent triangel med ett avstånd på 2,5 meter och kör dessa låtar "Shola Ama - You Might Need Somebody Acoustic" och "Tommy Nilsson - En Dag". Berätta vad du får för upplevelse och närhet.

Postad 22 January 2012 - 09:49

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1988 inlägg
  • 0
Haha... :) högtalarna har nästan precis exakt denna position nu.
Att jag skrattar till beror på låtarna du efterfrågar.
Inget man hittar i min samling direkt ;)
Finns dom att tillgå i bra kvalite? Jag använder inga musiktjänster som spotify itunes etc etc

Postad 22 January 2012 - 12:17

Flame
  • Flame
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
De är Spotify du får använda tyvärr, Youtube har väl den sämsta ljudkvaliteten för finlyssning...

Postad 22 January 2012 - 13:23

Flame
  • Flame
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Docko, jag tror att den enda kombinationen som funkar med RX6/RX8 är Harman Kardon. Har testat några märken och alla vill spela åt de ljusare hållet och de vill gärna dista/fräta ut ljudet. Men tycker du ska testa att låna hem ett par RX8/RX6 och spela dessa låtar, tror du kommer att bestämma dig med vändande post.

Postad 22 January 2012 - 13:49

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0

Docko, jag tror att den enda kombinationen som funkar med RX6/RX8 är Harman Kardon. Har testat några märken och alla vill spela åt de ljusare hållet och de vill gärna dista/fräta ut ljudet. Men tycker du ska testa att låna hem ett par RX8/RX6 och spela dessa låtar, tror du kommer att bestämma dig med vändande post.

Nja det är väl kanske lite att ta i va (att HK är det enda som passar till MA)?

Jag har haft både den gamla MA GS (vilka var kända för att kunna låta lite vasst) och kör idag med MA PL, som jag upplever det så gör sig bl.a. Denon och Integra bra med MA.
Andra märken jag testat och inte tyckte gjorde sig lika bra till mina prylar och mitt rum var Marantz och Nad (om något låter vasst så kan man iofs ta till akustikåtgärder för att motverka sådant) men Marantzen tyckte jag var lite för ljus och Naden snarare tvärt om - bra i botten men inte lika högupplöst.

Postad 22 January 2012 - 14:32

Flame
  • Flame
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Nja det är väl kanske lite att ta i va (att HK är det enda som passar till MA)?

Jag har haft både den gamla MA GS (vilka var kända för att kunna låta lite vasst) och kör idag med MA PL, som jag upplever det så gör sig bl.a. Denon och Integra bra med MA.
Andra märken jag testat och inte tyckte gjorde sig lika bra till mina prylar och mitt rum var Marantz och Nad (om något låter vasst så kan man iofs ta till akustikåtgärder för att motverka sådant) men Marantzen tyckte jag var lite för ljus och Naden snarare tvärt om - bra i botten men inte lika högupplöst.

Du kan aldrig få bort det ljusa från en högtalare genom att akustikbehandla rummet, att de låter vasst eller kallt har med rummets akustik att göra. Enda sättet att döda de ljusa i högtalarna är antingen via en annan förstärkare eller att sätta en tjock filt för diskanten. Integra är den enda av ovannämda jag ej har testat då ingen kan låna ut en sådan utan att ta betalt. Men då snackar vi om 20-30 tusen kronor...

Postad 22 January 2012 - 15:02

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
Förklara gärna vad du menar med ovanstående mening: "Du kan aldrig få bort det ljusa från en högtalare genom att akustikbehandla rummet, att de låter vasst eller kallt har med rummets akustik att göra". Menar du att när något låter ljust så har det med hårdvara (högtalare/elektronik dvs matchning att göra) och om det låter vasst så har det med akustik att göra?
Isåfall håller jag med och det var det jag skrev: "Om något låter vasst så kan man iofs ta till akustikåtgärder för att motverka sådant". Jag skrev även att: "Marantzen tyckte jag var lite för ljus".
Ja det är det som är nackdelen med Integra...man får punga upp pengarna för den och sen om det inte passar så får man lämna tillbaka och få depositionpengarna tillbaka... Du känner ingen som har en sådan som du kan låna och testa?
Ett separat slutsteg till gällande reciever kan också göra sitt (så löste jag det med mitt gamla Primaresteg).

Mvh ville_vonka

Postad 22 January 2012 - 15:31

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

• 509 inlägg
  • 0
Själv har jag aldrig upplevt RX-serien som ljus och vass i kombination med någon av de förstärkare jag drivt dem med. Jag driver huvudsakligen mina RX6 med en Cayin förstärkare och det är en grymt bra kombination - RX6:orna spelar med pondus och dynamik. Har även en Yamaha som är betydligt vekare men de låter inte ljust i kombination med den heller. Vill man lätta på diskanten lite grann kan man testa att helt låta bli att vinkla in högtalarna. Lite sämre stereoperspektiv kan man dock få på köpet.

Postad 22 January 2012 - 15:58

Flame
  • Flame
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Själv har jag aldrig upplevt RX-serien som ljus och vass i kombination med någon av de förstärkare jag drivt dem med. Jag driver huvudsakligen mina RX6 med en Cayin förstärkare och det är en grymt bra kombination - RX6:orna spelar med pondus och dynamik. Har även en Yamaha som är betydligt vekare men de låter inte ljust i kombination med den heller. Vill man lätta på diskanten lite grann kan man testa att helt låta bli att vinkla in högtalarna. Lite sämre stereoperspektiv kan man dock få på köpet.

Du är nog ganska så ensam om den uppfattningen gällande Yamahan. Kolla genom trådens alla inlägg...

Postad 22 January 2012 - 17:05

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

• 509 inlägg
  • 0
Beror ju förstås en del på personliga ljudmässiga preferenser vad man uppfattar som ljust. Håller med om att det finns "varmare" högtalare, men så långt som att det kan låta vasst har jag aldrig upplevt. Eller så har jag väl en akustisk miljö hemma som passar RX helt enkelt, jag har alltid tjocka trevliga mattor framför högtalare. :)

Postad 22 January 2012 - 17:19

juan
  • juan
  • Forumräv

• 823 inlägg
  • 0
jag körde yamaha rx-v3900 till mina rx6or, lät aldrig vasst, Men kan tänka mig att de kan låta vasst med billigare förstärkare mena budget klassen.

Postad 22 January 2012 - 19:14

Flame
  • Flame
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

jag körde yamaha rx-v3900 till mina rx6or, lät aldrig vasst, Men kan tänka mig att de kan låta vasst med billigare förstärkare mena budget klassen.

Ändå så sålde du dina RX6 snabbare än illa kvickt? Yamaha är åt de ljusare hållet likaså Monitor Audio RX. Att du inte upplevde det som ljusa är för mig en gåta...

EDIT: En länk för att klargöra att de inte handlade om en budget Yamaha: https://www.minhembi...dpost&p=3147259

Redigerat av Flame, 22 January 2012 - 19:25.

Postad 23 January 2012 - 15:26

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

• 864 inlägg
  • 0

Du är nog ganska så ensam om den uppfattningen gällande Yamahan. Kolla genom trådens alla inlägg...

Jag är toknöjd med min kombination Yamaha RX-V 2065 och RX8 så var lite ödmjuk med att generalisera för smaken är som bekant som baken.
Föregående generation RS6o8 är ljusare i diskanten menar många.

Postad 23 January 2012 - 18:37

Flame
  • Flame
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Jag är toknöjd med min kombination Yamaha RX-V 2065 och RX8 så var lite ödmjuk med att generalisera för smaken är som bekant som baken.
Föregående generation RS6o8 är ljusare i diskanten menar många.

Du sök runt lite på forum och kolla vad de flesta anser om Yamaha. Självklart tycker vi olika om hur vi vill att ljudet ska låta, men vi har fortfarande samma smärttröskel, såvida man inte har nedsatt hörsel/alternativt tinnitus, åldern spelar in en hel del också. Vet då fan inte om många som gillar att ljudet distar/sprakar!

Redigerat av Flame, 23 January 2012 - 18:39.

Postad 23 January 2012 - 18:45

Unregistered7b85be38
  • Unregistered7b85be38
  • Forumräv

• 509 inlägg
  • 0

Vet då fan inte om många som gillar att ljudet distar/sprakar!

Min Yamaha saknar tyvärr både dist och sprak! :)

Jag gillar min Yamaha receiver (R-S700) väldigt mycket trots att den inte är mitt första val här hemma. Den har lite problem med rytmisk musik (...rock) där det kan kännas att den saknar lite jävlar anamma. Men för den rimliga kostnaden är det svårt att klaga.

Redigerat av Unregistered7b85be38, 23 January 2012 - 18:54.

Postad 23 January 2012 - 21:34

Flame
  • Flame
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Min Yamaha saknar tyvärr både dist och sprak! :)

Jag gillar min Yamaha receiver (R-S700) väldigt mycket trots att den inte är mitt första val här hemma. Den har lite problem med rytmisk musik (...rock) där det kan kännas att den saknar lite jävlar anamma. Men för den rimliga kostnaden är det svårt att klaga.

Nu vet inte jag var du bor, men jag kan sätta 50.000 kronor på att du ljuger och att du aldrig skulle våga sätta emot. Ta hit dina högtalare och förstärkare så ska du få höra på att de kommer att dista och då snackar vi inga överdrivna volymer...

Vi kommer ingen vart med denna disskussion, enda sättet att få allt svart på vitt är ovanstående/alternativt att jag kommer över till dig.

Och till dom andra gäller samma sak, helt meningslöst att diskutera bakom en skärm...när man kan bli rik på kuppen genom vadslagning...

Postad 23 January 2012 - 22:04

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1988 inlägg
  • 0
lyssande på Tommy Nilsson (vilket skräp) idag och kan sammanfatta det mycket enkelt.
en kass produktion som lät lika illa på rx8 som på ett par jamo lådor på övervåningen.
Dist och sprak har jag aldrig hört på de senaste 5 anläggningarna jag ägt. får gå tillbaka 15 år då ett par gamla genexxa bidrog till det ;)

Postad 25 January 2012 - 20:37

Haziza
  • Haziza
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0
Hämta mina RX8:or förut idag, körde lika musik igenom datorn med analoga kablar. Har en H/K 365 receiver.

Tyckte dock att de var väldigt basfattiga, kanske släpper efter X antal timmar. Eller kan det vara någon inställning jag glömt.

Postad 25 January 2012 - 21:44

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1988 inlägg
  • 0
kolla din förstärkare. högtalarinställningen kanske är i Small läget?
Jag har riktigt bra bastryck i mina.

Postad 25 January 2012 - 22:53

Haziza
  • Haziza
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0
Ska kolla upp det i morgon, kan tyvärr inte dra på nu. Väcker alla hemma då.

Måste vara någon inställning.

Postad 25 January 2012 - 23:56

Flame
  • Flame
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Ska kolla upp det i morgon, kan tyvärr inte dra på nu. Väcker alla hemma då.

Måste vara någon inställning.

1. De kommer inte att släppa efter x antal timmar
2. Din förstärkare ska ge ordentligt med tryck (HK är förstärkaren man ska ha om man vill ha mycket bas)
3. Har en känsla av att ditt vardagsrum är för litet
4. Är ditt vardagsrum mindre än 25 m2?
5. Kör du högtalarna på kortsidan?
6. Har du gjort en "rumsakustik" behandling genom förstärkarens mic? Den ställer till mer än vad den gör nytta.
7. Tänk också på att du får vrida på som fan på volymen innan de händer något med flerkanalsförstärkare.

Står frontarna på small så delar den troligtvis vid 80 Hz, då kommer du sakna de mesta i tryck.

Redigerat av Flame, 26 January 2012 - 00:05.

Postad 26 January 2012 - 00:55

Haziza
  • Haziza
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0
Läst igenom tråden och de flesta säger att ljudet blir större efter 50 timmar?

Rummet är 22 m2 och högtalarna står på långsidan.

Har ej kört med rumsakustik.

Dock så ska det upp två stora akrylmålningar på väggen emot högtalarna 5 meter bort som är betong. Dessutom ska en fatboy inköpas som tar upp lite plats mellan soffan och högtalarna.

Ska dock pilla lite mer i morgon.

Postad 26 January 2012 - 09:41

Unregisteredb8fe0480
  • Unregisteredb8fe0480
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Jag har RX8or med en pioneer LX85 kablarna jag kör med är nordost flatline blue heaven biamp .
Fattar inte alls vad ni menar att ljudet är ljust och skrikigt etc har ,jag spelar den mesta musik med otroligt bra ljud fylligt tajt och kraftfullt jag brukar köra pure direct på pioneeren. eller pure

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.