* Officiell tråd - Apple iPad *
929 svar till detta ämne
Postad 30 November 2010 - 08:42
Unregisteredbcf53c4d
-
Unregisteredbcf53c4d
-
Amatör
-
-
62 inlägg
2048x1536 fungerar inte, du måste ha en fyrdubbling av pixelantalet annars får du skalningsartefakter, tex som när du kör fel upplösning på din datorskärm, läsbarheten blir lidande och apputvecklarna möter en sorts fragmentering som bara försvårar. Som apputvecklare ska du bara behöva tänka på en upplösning per plattform du tänker stöda, så som det är nu, även om de gör retinaapps så funkar det fortf om de körs på en äldre iphone eller touch, det samma måste gälla ipad.
1024 x 768 = 786432. 2048 x 1536 = 3145728. 786432 pixlar gånger fyra blir 3145728. Så ur plattformssynpunkt är det inga problem med upplösningen 2048 x 1536. For arguments sake, kan jag dock sticka ut hakan och säga att jag inte alls håller det för omöjligt att Apple faktiskt vågar krångla till det riktigt ordentligt för utvecklarna och presentera exempelvis en Ipad HD med antingen 1280x720 (samma som Apple TV) eller till och med 1920x1080.
Postad 30 November 2010 - 09:26
simulacra
-
simulacra
-
Mästare
-
-
3147 inlägg
Jag har redan erkänt att jag räknade fel, och jag säger nej, de skulle inte göra så, då hade de fuluppdaterat iphone 4, varför lägga ner x antal mille på r&d för sin retinaskärm om de kunde köpt x antal billiga skärmar på lägre upplösning än den nuvarande? T ex 800x480 eller vad förra gen av Samsung Galaxy mfl androids hade, de kunde fått de skärmarna mer eller mindre gratis.
apple TV är tänkt att kopplas till en TV och bör därför stödja standardiserade HDTV-upplösningar, iPad är inte en TV och widescreen passar dåligt till eboksläsande eftersom du antingen får en för hög och smal sida i porträttläge, och för små sidor i landskapsläge, Apple sitter inte och bygger ihop saker för att vara balla, de lägger mkt tanke bakom sina produkter.
det handlar inte bara om snygg design och höga priser.
Redigerat av simulacra, 30 November 2010 - 09:29.
Postad 30 November 2010 - 09:30
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
1024 x 768 = 786432. 2048 x 1536 = 3145728. 786432 pixlar gånger fyra blir 3145728. Så ur plattformssynpunkt är det inga problem med upplösningen 2048 x 1536.
For arguments sake, kan jag dock sticka ut hakan och säga att jag inte alls håller det för omöjligt att Apple faktiskt vågar krångla till det riktigt ordentligt för utvecklarna och presentera exempelvis en Ipad HD med antingen 1280x720 (samma som Apple TV) eller till och med 1920x1080. 
Nja, det har jag svårt att tro på, 1280x720 är alldeles för liten skillnad jämfört med dagens 1024x728, dessutom så skulle Ipad helt byta format från 4:3 till 16:9. INGA appar skulle passa. Efter att ha Ipad ett par månader så är det ett par punkter som jag tycker att IPAD har behov av förbättringar och det är inte minne eller processor: den behöver kamera för videosamtal och vid vissa tillfällen så önskar jag högre upplösning. Jag laddade hem SVD:s app igår och när man tar fram en helsida så kan man läsa texten, men man ser samtidigt begränsningarna hos 1024x768. Den skulle behöva samma upplösning som Iphone som ligger på ca: 330 ppi, men då skulle Ipad behöva 2560x1920 punkter, mer troligt är just 2048x1536. Men det kräver samtidigt en BETYDLIGT kraftfullare processor/grafik för att allt ska "flyta", så det är inte alls säkert att Ipad G2 kommer att ha högre upplösning. Kamera finns det däremot plats för i nuvarande Ipad, det finns bilder på nätet där man har tagit isär en Ipad och den är förberedd för kamera. Men det finns ingen som helst anledning att vänta in nästa generation. Ipad gör en hel del annan utrustning överflödig p g a att den är så snabb, enkel och har väldigt bra batteritid. När Ipad presenterades så tyckte jag att "det är ju bara en stor Ipod, vad ska man ha den till?" Idag undrar jag: vad sk man egentligen ha en notebook/laptop till? Innan Ipad kom hade jag tänkt köpa en liten och smidig Netbook, nu har det tåget gått och jag tror att Ipad (och andra surfplattor) kommer att ta död på Netbook:en.
Postad 30 November 2010 - 09:35
simulacra
-
simulacra
-
Mästare
-
-
3147 inlägg
Kamera finns det däremot plats för i nuvarande Ipad, det finns bilder på nätet där man har tagit isär en Ipad och den är förberedd för kamera.
Nja, mja, det utrymme som passar en kamera användes senare för ljussensorn visade det sig, att det skulle sitta en kamera där var rykten som dök upp för drygt ett år sen då ngn reparatiionsfirma lyckades få tag i en displayram och började spåna utifrån det, däremot kommer nästa gen att mad största sannolikhet ha en kamera för facetime.
Postad 30 November 2010 - 10:21
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
Nja, mja, det utrymme som passar en kamera användes senare för ljussensorn visade det sig, att det skulle sitta en kamera där var rykten som dök upp för drygt ett år sen då ngn reparatiionsfirma lyckades få tag i en displayram och började spåna utifrån det, däremot kommer nästa gen att mad största sannolikhet ha en kamera för facetime.
Nja (upphöjt i 2)  , utrymmet används idag enbart för en ljussensor, men det är helt klart anpassat för en kamera, det är t o m så att en kamera från en MacBook passar perfekt i hålet så tanken var nog från början att det skulle sitta en kombinerad ljussensor/kamera i hålet (bild på Ipad ram och MacBook kamera):
Redigerat av Tomas L, 30 November 2010 - 10:24.
Postad 30 November 2010 - 10:30
Unregisteredbcf53c4d
-
Unregisteredbcf53c4d
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Nja, det har jag svårt att tro på, 1280x720 är alldeles för liten skillnad jämfört med dagens 1024x728, dessutom så skulle Ipad helt byta format från 4:3 till 16:9. INGA appar skulle passa.
Ja, särskilt sannolikt är det inte. Men jag håller det inte för omöjligt.  Ett sådant formatbyte skulle i sådana fall kunna tänkas spänna över en linje produkter under nästa år: Iphone HD, Ipad HD (och Apple TV HD). Men det finns ingen som helst anledning att vänta in nästa generation. Ipad gör en hel del annan utrustning överflödig p g a att den är så snabb, enkel och har väldigt bra batteritid. När Ipad presenterades så tyckte jag att "det är ju bara en stor Ipod, vad ska man ha den till?" Idag undrar jag: vad sk man egentligen ha en notebook/laptop till? Innan Ipad kom hade jag tänkt köpa en liten och smidig Netbook, nu har det tåget gått och jag tror att Ipad (och andra surfplattor) kommer att ta död på Netbook:en.
Jag håller med dig. Har haft min Ipad i drygt en månad och är mycket nöjd. Det är en fantastiskt trevlig maskin - oavsett om man sitter hemma i soffan, flygstolen eller tunnelbanan. Jag kan inte ens föreställa mig att någonsin igen läsa e-böcker hukad framför en vanlig bärbar dator.
Postad 30 November 2010 - 10:39
sudden76
-
sudden76
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Jag undrar lite varför man ska köpa en Ipad istället för en netbook eller laptop.
Som jag ser det så är ipaden dyrare, begränsad till att bara köra appar, begränsad i vilka filmformat den klarar.
Vore intressant att höra några argument.
Det låter mest som att Ipaden är en stor Iphone som man inte kan ringa med.
Postad 30 November 2010 - 10:48
simulacra
-
simulacra
-
Mästare
-
-
3147 inlägg
90% av allt som folk gör på en dator idag är surfande, email, sociala nätverk och IM:ande , relativt få har ett riktigt behov att köra applikationer som Final cut eller Photoshop på gående fot, och de tidigare nämna funktionerna uppfyller iPad fullständigt.
Lägg dessutom till en kompetent ebookläsare, småspel, applikationer som är kodade just för plattformen, + magasin som wired och popular mechanics mfl som är en väldigt trevlig upplevelse så har du en kompetent tabletdator som du kan ta med dig överallt, är batterisnål, snabb och är beredd att användas med en knapptryckning.
Till det har du en bra musikbutik, men det finns nackdelar som främst är regionala, vi kan inte hyra/köpa film eller TV-serier bekvämt i Sverige än, och eböckerna är lite skrala i sverige, det finns sätt att gå runt det, men jag personligen vill inte koppla mitt amerikanska ituneskonto eftersom det är ett meck att byta konto bara för att uppdatera en app när det behövs, men det finns vägar runt.
Att iPaden är en stor iPhone som man inte kan ringa med är ett trist och konstigt argument, bara för att den kör iOS och har en liknande design som iPhone betyder det inte att det är samma sak, det är olika maskiner som till viss del överlappar funktionsmässigt, men de används olika av medelanvändaren, en iPhone använder iaf jag som ett snabbt sätt att kolla upp små bitar med info, t ex kalender och tidtabeller, kollar twitter och facebook samt en hel massa musik, på iPaden surfar man ett par timmar, läser magasin, men det är väldigt sällan jag lyssnar på musik genom den.
Redigerat av simulacra, 30 November 2010 - 10:49.
Postad 30 November 2010 - 10:59
sudden76
-
sudden76
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Vill bara säga att jag skrev mitt inlägg som lite provocenade för att just få en response. Brukar bli bättre svar om man gör det. :-)
Men som du säger så är Ipaden fortfarande bara ett komplement till en dator. Man ska alltså ha både en netbook, mobil och en ipad.
Det finns betydligt fler bra program än photoshop som jag tror vanligt folk använder sig av.
Men håller väl med, när priset ligger på ca 2-3000 så kan den vara intressant. Men känner man Apple rätt så kommer priset aldrig ner till dom nivåerna.
Postad 30 November 2010 - 11:12
simulacra
-
simulacra
-
Mästare
-
-
3147 inlägg
Förutom att kunna slänga in xvidar och mkvfiler så ser jag inte hur en netbook är enklare, skulle isf vara att man överlag är mer van vid riktiga tangentbord, och installerar du vlc så kan du dra över vilka filer du vill, däremot kan ipaden inte accelera hd-filer i mkvcontainer så de hackar tyvärr på paddan även om formatet stöds, isofiler och liknande kräver ju access till drivare för dvd-läsare så dessa funkar inte.
Vill du bildredigera så finns det bra appar för det, även för att rita och andra kreativa sysslor, dessutom stöder iOS sen 4.2 även midi så vem vet vilka synthar och styrprogram som kommer att dyka upp med tiden, användningsområdet utökas hela tiden allteftersom mjukvaran växer.
Visst, du kan inte spela WoW eller sådant på den, men det känns lite som att folk som inte riktigt kan förlika sig med Apples tillvägagångssätt drar fram exempel som antingen ingen använder i verkligheten eller som de är relativt ensamma om att göra.
Att en person säger, "buuh jag kan inte färgkorrigera mina psd:er som jobbet skickar" osv handlar om att dessa personer kanske inte är rätt målgrupp från början, ett annat klagomål är flash, men jag kan ärligt säga att det finns ytterst få tillfällen då jag har behövt flash i den, de flesta videotjänster stöder html5 och det växer, lite surt att inte kunna välja plats om man bokar biljetter på sf.se, men överlag är det inte ett så stort hål som man kan tro.
Postad 30 November 2010 - 11:34
Unregistered5e1e3058
-
Unregistered5e1e3058
-
Användare
-
-
105 inlägg
Jag tycker iPaden är en helt makalös manick som till 95% har ersatt allt jag gjort på min laptop hemma tidigare. Det enda jag kan klaga på är att den måste syncas mot iTunes samt att den saknar ett "öppet" filsystem. Sedan skulle det även vara trevligt om Apple släppt lite på App-storekraven så man t.ex. kunde få en Bittorrent klient. Med detta skulle den kunna ersätta mitt hemanvändande av datorn till 100%
Postad 30 November 2010 - 12:41
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
Jag undrar lite varför man ska köpa en Ipad istället för en netbook eller laptop. Som jag ser det så är ipaden dyrare, begränsad till att bara köra appar, begränsad i vilka filmformat den klarar. Vore intressant att höra några argument. Det låter mest som att Ipaden är en stor Iphone som man inte kan ringa med.
Så tänkte även jag, ända tills en kompis satte en Ipad i mina händer. Men Ipad är INTE en stor Iphone/Ipod, den är så mycket mer. Den är allt vad en Netbook inte är! Efter 10 minuter med en Ipad kommer en Netbook kännas hopplöst otymplig, seg och styrplattan korkad och allmänt trögstyrd. En 16 GB Ipad med WIFI är billig i jämförelse med en Netbook för 2000 kr om man jämför funktion och vad man får för pengarna. ALLT fungerar inte helt felfritt, men i jämförelse med en Netbook/Notebook så är den ljusår bättre. Idag använder jag stationära PC och en Ipad, ingen Netbook/Notebook/Laptop. Det behövs inte. Vill man se film så kan man köpa Air Video (22 kr om jag inte minns fel) och installera Air video Server på den PC där man har filmer och så kan du se alla dina filmer var du än är. Det funkar kanon via WIFI, men lite sämre ute i världen, men då kan man lägga filmer i en konverteringskö så att de görs om till ett format anpassat för Ipad och sedan tanka över filmerna till Ipad:en. Perfekt inför flygresan. Jag har massor med AVCHD-snuttar inspelade med min HD-video kamera som jag konverterat och fört över så jag kan visa vänner och släkt. Ipad är ett svårslaget verktyget för mobilt arbete. Jag ansluter till firmans FTP och hämtar/lämnar filer, jag har kalender och mail sykade mellan Outlook, Iphone och Ipad. Kan enkelt kolla var närmaste restaurang är m h a den inbyggda GPS:en och Google Maps, boka hotell med Booking.coms app (rekommenderas!), läs tidningar online eller prenumera på interaktiva magasin, mm, mm. Lägg till det Appstore med 100.000-tals program, dessutom till väldigt låg kostnad.( Köpte t ex nyligen GT Racing för 7 kr!). Än så länge är det lite tunnt med svenska app:ar för Ipad, men det kommer en störtflod nu när Ipad har släppts. F ö: hoppa över VLC och mkv på Ipad, den funkar inte så bra eftersom VLC inte stödjer hårdvaruacceleration på Ipad. Använd istället Air video (eller något annat program) och konvertera till MP4 med upp till 1270x720 (själv kör jag 1024x768, Ipad:ens upplösning). Då kan man spela upp med den "inbygga spelaren" som har stöd för hårdvaruavkodning och resultatet blir mycket bättre.
Redigerat av Tomas L, 30 November 2010 - 12:43.
Postad 30 November 2010 - 13:08
sudden76
-
sudden76
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Men man måste alltså använda ITunes för att flytta över filer till Ipaden. Man kan alltså inte mappa upp en disk och kopiera? Eller såklart man inte kan. Det är ju ingen dator.
Tror nog säkert att jag kommer att köpa en Ipad, men det känns som att man behöver en netbook också.
Det är nog bara det att jag måste vänja mig vid Apples hårt styrda sätt att allt ska finnas i AppStore och att dom inte kan hålla sig till standarder. Hur kan man inte ha en HDMI utgång t.ex.
Postad 30 November 2010 - 16:16
Unregistered1ee0a150
-
Unregistered1ee0a150
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Så tänkte även jag.....
Nu släppte Apple sin Macbook Air (10.6"). Otroligt tympligt format, sjukt startsnabb (ca 15sek kallstart). Det enda som saknas är inbyggd GPS, men samtidigt har den allting annat som aldrig kommer finnas till en IPad. Jag är ändå övertygad om att IPad, eller den s.k "surfplattan", har kommit för att stanna. Dock anser jag att den är aningen för dyr i nuläget, och liiite för begränsad. Hade velat ha ett riktigt OS, det räcker inte med iOS4.2... ett mellanting hade varit perfekt. I nuläget är det en ren lyxprodukt för gadget geeks.. eller?
Redigerat av Unregistered1ee0a150, 30 November 2010 - 16:16.
Postad 30 November 2010 - 16:18
MrYamakasi
-
MrYamakasi
-
Användare
-
-
117 inlägg
Nu släppte Apple sin Macbook Air (10.6"). Otroligt tympligt format, sjukt startsnabb (ca 15sek kallstart). Det enda som saknas är inbyggd GPS, men samtidigt har den allting annat som aldrig kommer finnas till en IPad.
Jag är ändå övertygad om att IPad, eller den s.k "surfplattan", har kommit för att stanna. Dock anser jag att den är aningen för dyr i nuläget, och liiite för begränsad. Hade velat ha ett riktigt OS, det räcker inte med iOS4.2... ett mellanting hade varit perfekt.
I nuläget är det en ren lyxprodukt för gadget geeks.. eller?
I så fall är jag en gadget geek för fy fan vad jag ska ha en. Lite svårt med pengarna dock, så vill du sponsra en gadget geek så hör av dig
Postad 30 November 2010 - 16:23
Mr_Empa
-
Mr_Empa
-
Veteran
-
-
1742 inlägg
Kan man spara en fil via webbläsaren ner till en share man har på en server, eller på något annat sätt spara filer från webben till en server (via ftp?). Vi har ritningar (dwg) på intranätet som jag kikar på ibland och behöver spara undan för senare granskning.
Postad 30 November 2010 - 16:39
simulacra
-
simulacra
-
Mästare
-
-
3147 inlägg
Nej, men du kan lägga upp de filerna i dropbox för att sedan jobba med, men det kräver att dropbox har en möjlighet att förhandsgranska dem, vet inte om google docs har den möjligheten.
Det finns inte user accessable filsystem i paddan, varje app kan öppna och spara sina filer, men det är starkt begränsat.
Postad 30 November 2010 - 17:24
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
Men man måste alltså använda ITunes för att flytta över filer till Ipaden. Man kan alltså inte mappa upp en disk och kopiera? Eller såklart man inte kan. Det är ju ingen dator.
Man kommer åt bildmappen (Internal storage/DCIM) via Windows, allt annat måste laddas upp via Itunes. Men det är inte direkt några problem. I Air video Server kan man ange en mapp där konverterade filer ska sparas, lägger man filerna i en mapp som synkas med Ipad:en så kopieras filerna över vid nästa sync. Nu släppte Apple sin Macbook Air (10.6"). Otroligt tympligt format, sjukt startsnabb (ca 15sek kallstart). Det enda som saknas är inbyggd GPS, men samtidigt har den allting annat som aldrig kommer finnas till en IPad.
15 sekunders start är en evighet  jämfört med en Ipad som klarar 30 dgr i standby läge från vilket den "startar" på under en sekund. Det är en av fördelarna, den är så tillgänglig. Sätt dig i soffan eller lägg dig i sängen. Försök sedan svara ett mail eller skriva ett inlägg på Minhembio med en Ipad alternativt med en MacBook. Ipad:en fungerar överallt och jag ser inte vad en MacBook klarar som jag även behöver på en IPad? I nuläget är det en ren lyxprodukt för gadget geeks.. eller?
Nej, inte mer "lyx" än vilken bärbar dator som helst, men ett bättre alternativ till en Netbook/Notebook.
Redigerat av Tomas L, 30 November 2010 - 17:24.
Postad 30 November 2010 - 19:35
Unregisteredb6eb9432
-
Unregisteredb6eb9432
-
Amatör
-
-
70 inlägg
Var o kollade på den o såg att den har inte USB eller SD kortplats? Va i 17 menar de med de, de är skit dåligt.
Postad 30 November 2010 - 19:43
Sonnerphors
-
Sonnerphors
-
Lärjunge
-
-
380 inlägg
Var o kollade på den o såg att den har inte USB eller SD kortplats? Va i 17 menar de med de, de är skit dåligt. 
Är det?
Postad 30 November 2010 - 19:49
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5774 inlägg
Beställde en Ipad 32GB idag, har haft en Iphone 4 sedan tidigare så man vet ju vad man får
En dum fråga kanske, men kan jag föra över programmen mellan Iphonen och Ipaden trådlöst ?
Det kommer bli grymt mycket skönare att spela och surfa på Ipaden än den lilla Iphone skärmen
Postad 30 November 2010 - 19:53
ktd
-
ktd
-
Veteran
-
-
1662 inlägg
Vill man ha USB och SD-kortläsare köper man Camera Connection Kit. Jag köpte min på eBay och då är det bara en adapter som har båda "portarna" med en switch där man väljer mellan USB och SD. Men vad man kan koppla in i USB är begränsat men jag ser inte vad man ska med USB till. Jag har haft min iPad sen i somras och har aldrig saknat USB. Men alla har vi olika användningsområden för våra saker...
Postad 30 November 2010 - 20:01
Lindhardsen
-
Lindhardsen
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
Beställde en Ipad 32GB idag, har haft en Iphone 4 sedan tidigare så man vet ju vad man får En dum fråga kanske, men kan jag föra över programmen mellan Iphonen och Ipaden trådlöst ? Det kommer bli grymt mycket skönare att spela och surfa på Ipaden än den lilla Iphone skärmen 
Nej, det går inte... Som alltid är det iTunes som är navet. Så när du synkar Paddan med iTunes, så vill den fråga om du vill installera alla appar du har synkat från iPhonen till iTunes.
Postad 30 November 2010 - 20:55
Unregistered1232
-
Unregistered1232
-
Veteran
-
-
1892 inlägg
Blev inte så mycket priskrig, alla verkar ligga på minst 4690lr... kan det vara så att kanske Apple har satt det priset som ett minimum? För vad jag vet brukar det sällan vara så att någon Apple produkt går att köpa för några rea priser...
För jag menar vi har sett flera andra produkter som gått ner flera hundralappar i priskrig. Varför det skulle vara annorlunda här kan bara bero på en grej.
Hur som helst, så är jag iaf glad  Blev inte billigare än vad jag fick lägga ut 1 månad sedan.
Postad 30 November 2010 - 22:18
simulacra
-
simulacra
-
Mästare
-
-
3147 inlägg
Jo, priserna sätts centralt av Apple med väldigt små marginaler, tror aldrig att jag sett ett priskrig på Appleprylar, butikerna vet att folk vill köpa dem så det är väldigt få som varierar sina priser.
Postad 30 November 2010 - 23:07
passan1
-
passan1
-
Beroende
-
-
1019 inlägg
Kan man dela internet från sin iphone 4 abb med wifi till paddan?
Frågan är säkert ställd hundra gånger men jag ställer den igen.
Postad 30 November 2010 - 23:23
Wizeguy
-
Wizeguy
-
Lärjunge
-
-
428 inlägg
Jo, priserna sätts centralt av Apple med väldigt små marginaler, tror aldrig att jag sett ett priskrig på Appleprylar, butikerna vet att folk vill köpa dem så det är väldigt få som varierar sina priser.
Det har jag oxå märkt ,MEN tjejen köpte i slutet på sommaren denna Macbook pro på MM för 11900 å då gick det INTE å tumma en krona på priset sa de. Men 2 veckor senare körde de kampanj för 9900:- ! å då fick hon tillbaka 2000:- iom 30 dagars pris garantin ...men de kanske valde att gå back på varje maskin isf för den kampanjen...å det priset är ju sjukt lågt även idag .
Postad 30 November 2010 - 23:25
Hampuz
-
Hampuz
-
Beroende
-
-
1379 inlägg
Kan man dela internet från sin iphone 4 abb med wifi till paddan? Frågan är säkert ställd hundra gånger men jag ställer den igen.
Yes, men då måste du jailbreaka iPhnen och ladda ner MyWifi(Tror jag att den heter) ifrån cydia. VIlket kommer göra den iPhone som en hotspot. http://www.youtube.c...h?v=ab_LhbTwlZA
Postad 30 November 2010 - 23:55
thetias
-
thetias
-
Mästare
-
-
2965 inlägg
En surfplatta som inte går att surfa med som en dator, hur kan folk köpa dessa?
Postad 01 December 2010 - 00:06
Hampuz
-
Hampuz
-
Beroende
-
-
1379 inlägg
En surfplatta som inte går att surfa med som en dator, hur kan folk köpa dessa? 
Vad menar du med "Surfa som en dator"?
Postad 01 December 2010 - 00:11
ktd
-
ktd
-
Veteran
-
-
1662 inlägg
"Surfa som en dator"...
Postad 01 December 2010 - 02:11
passan1
-
passan1
-
Beroende
-
-
1019 inlägg
Yes, men då måste du jailbreaka iPhnen och ladda ner MyWifi(Tror jag att den heter) ifrån cydia. VIlket kommer göra den iPhone som en hotspot.
http://www.youtube.c...h?v=ab_LhbTwlZA
ok. Tack för svaret. Det fick mig att hoppa över den här "mobila" prylen.
Postad 01 December 2010 - 02:32
Unregistered895166df
-
Unregistered895166df
-
Beroende
-
-
1200 inlägg
Här kommer ngt som kan göra en potentiell köpare ngt besviken: Det kommer troligtvis ut en ny Ipad redan om några månader. Den nuvarande är redan gammal... Se länk: Svenska Paddor redan gamla. Dom som tycker om att stå i kö i -15 grader och köar för en redan gammal modell borde känna sig ganska blåst när dom läser nedanstående länk. Själv kastade jag ut min MAC Redan på 80-talet och det kommer aldrig in ngt i mitt hus från det här företaget igen. Länken avser alltså: Svenska Paddor redan gamla. Om ni inte orkar kopiera länken kör jag en copy paste: "Den version av Ipad som släpps i natt lanserades i USA redan i mars. Det finns inga nyheter med den Ipad som nu börjar säljas i Sverige förutom att Apple sedan en vecka har översatt sitt operativsystem till svenska och att det därmed går att skriva ord med å, ä och ö. Årets Ipad kom i mars. Flera personer med insyn i Apples verksamhet viskar i flera medier om att nästa version, Ipad 2 kommer i mars 2011. Tekniksajten Digitimes citerar den kinesiska tidningen EDN som talat med en källa med i insyn i Apples fabriker. ”Videosamtal, bättre mobila funktioner, USB-port, ny skärmteknologi, och förbättrat gyroskop”, är några av de nya funktionerna, som lovas när Ipad 2 lanseras." http://www.affarsvar...icle3025696.eceTill alla er som köat säger jag bara STORT GRATTIS, snart är det nog dags att köa igen  G
Postad 01 December 2010 - 04:07
Unregistered7da62804
-
Unregistered7da62804
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Det finns alltid något finare, bättre och trevligare runt hörnet! Så om man vill komma till skott och någonsin få möjligheten att använda något istället för att vänta tills "nästa" kommer så föreslår jag att man köper de saker man vill ha och är nöjd. Om det sedan kommer något som man vill ha om ett halvår igen så får man väl sälja sin "gamla" pryl och köpa den nya när den kommer!
Postad 01 December 2010 - 04:18
plojdo
-
plojdo
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Flera personer med insyn i Apples verksamhet viskar i flera medier om att nästa version, Ipad 2 kommer i mars 2011.
Nej, det är bara gissningar. Jag gissar också på det, baserat på min insyn i Apples verksamhet, dvs om man ser till hur ofta de släppt en ny iPhone. Men den kan likaväl komma en annan dag...  Och som banana skriver, har man ett behov av något skaffar man det. Annars kan man gå och vänta på nästa grej resten av sitt liv.
Postad 01 December 2010 - 09:22
Linkanman
-
Linkanman
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Jag har en undran till er alla som är mer teknisk än jag.
Funderar på en iPad 32gb WiFi och har tänkt att använda min HTC desire som trådlösrouter till den. Fungerar det? Är det någon som testat?
Tacksam för svar.
/Peter
Postad 01 December 2010 - 09:47
mr.keyser
-
mr.keyser
-
Beroende
-
-
1266 inlägg
Jag har en undran till er alla som är mer teknisk än jag. Funderar på en iPad 32gb WiFi och har tänkt att använda min HTC desire som trådlösrouter till den. Fungerar det? Är det någon som testat?
Tacksam för svar.
/Peter
Jag använder min Nexus One som trådlös router - inga som helst problem. Så har du en Desire med Android 2.2 så bör det fungera prima.
Postad 01 December 2010 - 09:53
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5774 inlägg
Jag undrar om man kan beställa ett Extra kort på Telia till sin IPAD 3G ?
Kostar det något extra per månad ?
Postad 01 December 2010 - 10:16
Lindhardsen
-
Lindhardsen
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
Här kommer ngt som kan göra en potentiell köpare ngt besviken:
Exakt vad är det som skall göra folk besvikna, skulle folk tro att detta är den första och sista iPad? Det kommer alltid något nytt, men det gör jo inte den nuvarande modell sämre. Det finns ingen annan Padda idag, som erbjuder samma använderupplevelse som iPad. De nu köper i svenska butiker, blir jo säkert exakt lika nöjda som oss 60.000(?) som redan har köpt en iPad
Postad 01 December 2010 - 10:58
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
En surfplatta som inte går att surfa med som en dator, hur kan folk köpa dessa?  ok. Tack för svaret. Det fick mig att hoppa över den här "mobila" prylen.
Det är tråkigt att man inte kan använda Iphone som router (utan att jailbreaka den), men däremot andra leverantörers mobiltelefoner. Steve Jobs ska dessutom ha sagt att det aldrig kommer att gå, vilket gör att man undrar: hur tänkte Apple egentligen? Här kommer ngt som kan göra en potentiell köpare ngt besviken:
[....Old news....]
Till alla er som köat säger jag bara STORT GRATTIS, snart är det nog dags att köa igen 
Det har varit upp flera gånger och det är väl ingen idé att upprepa samma argument, men det är skillnad på "presentation av Ipad" och "release i Sverige". När Ipad G2 släpps i Sverige om 10-12 månader så är det inte så långt till nästa Ipad, d v s G3 presenteras i USA. Så då ska man väl vänta på G3? Men när G3 släpps i Sverige så är det nära presentation av G4 i USA så då är det väl lika bra att vänta...o s v. F ö, ingen behöver köa. Vi beställde våra från Tyskland för två månaders sedan, billigare än vad de kostar i Sverige nu, med fulla garantier och tre dagars leveranstid. Jag undrar om man kan beställa ett Extra kort på Telia till sin IPAD 3G ? Kostar det något extra per månad ?
Kolla Telias hemsida, själv har jag Telia Jobbmobil i mobilen vilket gör att jag betalar 120 kr/mån för bredband via 3G till Ipad:en.
Redigerat av Tomas L, 01 December 2010 - 11:03.
Postad 01 December 2010 - 11:02
Unregistered1232
-
Unregistered1232
-
Veteran
-
-
1892 inlägg
Nu tänkte jag en extra gång, men det har förekommit att iPod har priskrigats tidigare. Fast jag tror som du att Apple styr mycket av det pris som sätts i butikerna, verkar inte som att återförsäljarna får ett märkbart lägre inköpspris när de köper in i stora mängder. Idag har ju Macoteket och EG/MM samma försäljningspris på iPaden. Det har jag oxå märkt ,MEN tjejen köpte i slutet på sommaren denna Macbook pro på MM för 11900 å då gick det INTE å tumma en krona på priset sa de. Men 2 veckor senare körde de kampanj för 9900:- ! å då fick hon tillbaka 2000:- iom 30 dagars pris garantin ...men de kanske valde att gå back på varje maskin isf för den kampanjen...å det priset är ju sjukt lågt även idag .
Studentpriset för den datorn hos Apple ligger på 10300kr, men fortfarande så var det en rejäl prissänkning ni fick.
Postad 01 December 2010 - 11:30
Unregisterede0609452
-
Unregisterede0609452
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Det är tråkigt att man inte kan använda Iphone som router (utan att jailbreaka den), men däremot andra leverantörers mobiltelefoner. Steve Jobs ska dessutom ha sagt att det aldrig kommer att gå, vilket gör att man undrar: hur tänkte Apple egentligen?
Det är inte så att man kan använda internetdelning via bluetooth då?
Postad 01 December 2010 - 11:34
Unregistered37512
-
Unregistered37512
-
Användare
-
-
150 inlägg
Det är inte så att man kan använda internetdelning via bluetooth då?
Nej det går inte.
Postad 01 December 2010 - 11:46
Unregistered37512
-
Unregistered37512
-
Användare
-
-
150 inlägg
Det har varit upp flera gånger och det är väl ingen idé att upprepa samma argument, men det är skillnad på "presentation av Ipad" och "release i Sverige". När Ipad G2 släpps i Sverige om 10-12 månader så är det inte så långt till nästa Ipad, d v s G3 presenteras i USA. Så då ska man väl vänta på G3? Men när G3 släpps i Sverige så är det nära presentation av G4 i USA så då är det väl lika bra att vänta...o s v.
Bara för första generationen släpptes långt senare i Sverige så betyder inte det att nästa generation också kommer göra det. Till exempel så började första generationens iPhone säljas i USA i slutet av juni 2007, till Österrike kom inte den telefonen förrän mars år 2008. Men när andra generationen släpptes (3G) så började den säljas i Österrike strax efter säljstarten i USA.
Postad 01 December 2010 - 12:04
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
Bara för första generationen släpptes långt senare i Sverige så betyder inte det att nästa generation också kommer göra det. Till exempel så började första generationens iPhone säljas i USA i slutet av juni 2007, till Österrike kom inte den telefonen förrän mars år 2008. Men när andra generationen släpptes (3G) så började den säljas i Österrike strax efter säljstarten i USA.
Nu har Ipad precis lanserats, det är föga troligt (=omöjligt) att G2 dyker upp "om några månader". Ipad G2 kommer troligtvis presenteras för allmänheten vid ett Keynote i jan/feb nästa år (G1 den 27/1), säljstart några månader senare i USA (G1 i maj), d v s knappast före sommaren till Sverige. Ipad är relativt okänd bland allmänheten, jag tror att försäljningen har långt ifrån peakat och trots detta så har produktionen haft svårt att möta efterfrågan vilket gjort att bl a den svenska lanseringen har dröjt. Jämför med Iphone 4 som lanserades i början av juni, om man beställer idag hos telia så måste man troligtvis vänta på tills efter nyår på leverans.
Postad 01 December 2010 - 12:17
zinned78
-
zinned78
-
Beroende
-
-
1235 inlägg
Oerhört komiskt att läsa alla bittra inlägg från troligtvis Windows-användare eller iaf rent allmänna "haters"
Vill ni inte ha iPad, köp den inte. För oss som som vill ha en oerhört smidig och skön användarupplevelse som man inte kan få från någon annan platta på marknaden hittills, vi köper iPad.
Postad 01 December 2010 - 12:23
Linkanman
-
Linkanman
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Jag använder min Nexus One som trådlös router - inga som helst problem. Så har du en Desire med Android 2.2 så bör det fungera prima.
Tackar för svart. Då kommer jag köpa en iPad och använda min Desire som router när jag inte har tillgång till mitt nätverk. Var på Mediamarkt i Norrköping igår strax innan stängning, de hade ett 70-tal iPads???? i butiken. Får bli en tur dit idag igen  Roger över roger ut Peter
Postad 01 December 2010 - 12:32
simulacra
-
simulacra
-
Mästare
-
-
3147 inlägg
Nu har Ipad precis lanserats, det är föga troligt (=omöjligt) att G2 dyker upp "om några månader". Ipad G2 kommer troligtvis presenteras för allmänheten vid ett Keynote i jan/feb nästa år (G1 den 27/1), säljstart några månader senare i USA (G1 i maj), d v s knappast före sommaren till Sverige.
Ipad är relativt okänd bland allmänheten, jag tror att försäljningen har långt ifrån peakat och trots detta så har produktionen haft svårt att möta efterfrågan vilket gjort att bl a den svenska lanseringen har dröjt. Jämför med Iphone 4 som lanserades i början av juni, om man beställer idag hos telia så måste man troligtvis vänta på tills efter nyår på leverans.
Jag tror mer att den kommer att lanseras på ett specialevent i April med säljstart väldigt nära inpå, iPad 1 liksom iPhone 2G presenterades tidigare eftersom varje ny mobilplattform måste FCC-godkännas, eftersom FCC är en myndighet så kommer detaljer om produkten att läcka ut innan Apple hinner visa upp den. För efterföljande modeller så är det inte samma krav, så de behöver inte genomgå samma process igen.
Postad 01 December 2010 - 14:58
Nerd
-
Nerd
-
Forumräv
-
-
551 inlägg
Vill man ha USB och SD-kortläsare köper man Camera Connection Kit.
Jag köpte min på eBay och då är det bara en adapter som har båda "portarna" med en switch där man väljer mellan USB och SD. Men vad man kan koppla in i USB är begränsat men jag ser inte vad man ska med USB till. Jag har haft min iPad sen i somras och har aldrig saknat USB. Men alla har vi olika användningsområden för våra saker...
Appen pictransfer skickar bilder mellan iPhone och iPad. Den använder jag ofta. Jag undrar om man kan beställa ett Extra kort på Telia till sin IPAD 3G ? Kostar det något extra per månad ?
Det kan man. Tror det kostar typ 30 kr per månad. Det fina är att Telia inte begränsar hastigheten för tvillingkortet. Det gör andra operatörer som erbjuder tvillingkort.
Postad 01 December 2010 - 15:48
Unregistered37512
-
Unregistered37512
-
Användare
-
-
150 inlägg
Nu har Ipad precis lanserats, det är föga troligt (=omöjligt) att G2 dyker upp "om några månader". Ipad G2 kommer troligtvis presenteras för allmänheten vid ett Keynote i jan/feb nästa år (G1 den 27/1), säljstart några månader senare i USA (G1 i maj), d v s knappast före sommaren till Sverige.
Ja den har precis lanserats i Sverige men exemplet jag gav med just iPhone och Österrike så släpptes ju nästa generation där efter 4 månader. I USA började iPad säljas i april, inte maj, så det skulle kunna vara så att nästa iPad börjar säljas här runt maj nästa år.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
→
Tablets
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|