Regas skivspelare
1278 svar till detta ämne
Postad 10 August 2013 - 11:56
Draj
-
Draj
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
Ja nålvåg har använts, hur skulle jag annars mäta skillnader på 0.1g? 
RP1ans arm använder också trepunktsfäste. Men vad jag efterlyser är ett sätt att höja armen i en vinkel in mot mitten av spelaren, att bara höja motviktsdelen av tonarmen är inget problem som jag skrev i det ursprungliga inlägget. Finns det VTA-justerare som kan höja tonarmen i en vinkel till skillnad från bara rakt upp?Förstår inte riktigt hur puppan kan va sne när jag tänker lite på det. Verkar ju märkligt att man skulle behöva höja hela tonarmen i en sne vinkel? Puppan monterade jag själv och verkar sitta som den ska, helt platt mot huvudskalet och jag har justerat in den efter en protactor. Några idéer om hur jag ska få den i våg med tanke på att den lutar lite utåt från spelarens mitt?Här kommer en halvdan mobilbild som visar hur det ser ut. Som man kan se är höjdinställningen bra men den lutar utåt från spelarens mitt ~1-2mm vilket gör att bubblan inte är centrerad.
Redigerat av Draj, 10 August 2013 - 12:15.
Postad 10 August 2013 - 13:39
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Ja nålvåg har använts, hur skulle jag annars mäta skillnader på 0.1g? 
RP1ans arm använder också trepunktsfäste. Men vad jag efterlyser är ett sätt att höja armen i en vinkel in mot mitten av spelaren, att bara höja motviktsdelen av tonarmen är inget problem som jag skrev i det ursprungliga inlägget. Finns det VTA-justerare som kan höja tonarmen i en vinkel till skillnad från bara rakt upp?
Förstår inte riktigt hur puppan kan va sne när jag tänker lite på det. Verkar ju märkligt att man skulle behöva höja hela tonarmen i en sne vinkel? Puppan monterade jag själv och verkar sitta som den ska, helt platt mot huvudskalet och jag har justerat in den efter en protactor.
Några idéer om hur jag ska få den i våg med tanke på att den lutar lite utåt från spelarens mitt?
Här kommer en halvdan mobilbild som visar hur det ser ut. Som man kan se är höjdinställningen bra men den lutar utåt från spelarens mitt ~1-2mm vilket gör att bubblan inte är centrerad.

Hej, Här snackar vi felaktig azimuth, mig veterligen går det tyvärr inte att göra något åt detta på Regas tonarmar. Kan du med blotta ögat se om tonarmsröret verkar vara vinkelrätt i förhållande till skivan om du kikar framifrån på pickup och tonarm?
Redigerat av GyroSE, 10 August 2013 - 13:42.
Postad 10 August 2013 - 16:11
Draj
-
Draj
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
Hej GyroSE!Tonarmsröret ser ut att vara vinkelrätt mot skivan och rent höjdmässigt är det perfekt förhållande om det inte hade varit för sluttningen på huvudskalet som håller puppan. Funderar på om det inte går att justera skalet eller byta det, ser inte hur det sitter ihop riktigt.
Postad 10 August 2013 - 16:30
Draj
-
Draj
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
From a mechanical standpoint, adjusting azimuth on some tonearms may be difficult. Some manufacturers (e.g. SME, Rega), in their unbending quest for maximum rigidity, have eliminated azimuth adjustments altogether. In most cases, this doesn't mean that you are stuck with an improperly aligned cartridge, but it does mean that your task is a bit more formidable. Arms lacking these adjustments must be shimmed at the base (or the cartridge adjusted with washers) to achieve accurate azimuth. It's a pain, but worth the effort.
Verkar som det får bli speciallösning på det här. Antingen får jag försöka hitta en liten, tunn bricka att lägga mellan ena skruven som fäster puppan eller köpa en spacer och slipa ner den 1-2 mm på ena sidan. Någon som har en annan lösning? Går ju köpa en ny arm men helst inte, och nej jag vill inte köpa en ny spelare heller En annan fundering jag har är om Rega nu vill ha en så rigid konstruktion som möjligt utan möjlighet att justera pickupen i skalet, borde inte skalet vara format på ett sätt som gör att nålen ändå hamnar i perfekt vinkel? Alltså att när jag mäter vinkeln med bubblan på ovansidan av skalet visas en lutning men den kompenseras genom hur skalet är konstruerat så att pickupen ändå hamnar rätt? Det vore i alla fall så jag skulle göra om jag tillverkade det hela. Jag tycker nålen ser väldigt vinkelrät och centrerad ut i spåret när jag tittar med lupp, men det kan ju va svårt att avgöra antar jag.
Hur ser det ut på era rega-spelare? Uppdatering: Har läst om lite olika trick för att lösa azimuth på armar utan azimuth-justering och ett är att fästa en tunn remsa dämpande material mellan pickupen och skalet för att kunna justera spänningen mellan de två fixerande skruvarna för att få lämplig lutning. En liknande är atyt använda en vanlig metalltråd från en kabel och lägga i mitten mellan pickup och skal och för att kunna justera lutningen med alternerad skruvning på de motsatta skruvarna. Det borde fungera för att få perfekt vinkelrätt förhållande, men finns det nackdelar med ett sånt "hack"? Risk att det påverkar ljudåtergivningen negativt så att det skadar mer än hjälper?
Redigerat av Draj, 11 August 2013 - 09:38.
Postad 11 August 2013 - 09:42
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Jag tror att dina funderingar är lite överkurs i relation till spelarens om du köpt.Jag tror att du skulle kunna göra samtliga inställningar med spelare från SME, Clearaudio osv, men med just Rega verkar det bli för mkt strul. Din spelare är nog tagen så pass långt som det går för en budgetsvarv. Men någon gång i framtiden kanske du ser dig om efter ett lite mer avancerat verk?
Postad 11 August 2013 - 17:21
Draj
-
Draj
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
Nja, känns lite meningslöst att lägga nästan 7000:- på en spelare och byta ut i princip varenda detalj för att fastna på en sån sak och bestämma sig för att köpa en ny spelare. Då känns det nog mer aktuellt att köpa en ny arm, men först vill jag nog se om det går att lösa en bättre azimuth vinkel på den befintliga.
För mig är det här bara nästa lilla detalj i ledet av uppgraderingar jag gjort för att förbättra musikåtergivningen. Den här vinkeln samt lakritssnöret till kabel (som jag planerar byta ut samt lägga till dedikerad jordkabel) är de flaskhalsar jag har just nu. Den enda uppgraderingen som går att göra efter det är i princip bättre arm och pickup.
Om någon har löst azimuth på en tonarm med fixerat huvudskal utan möjlighet att justera vinkeln vore det intressant att höra
Hur ser det ut på din spelare Glidtassen, du har ju också Rega, är huvudskalet i rätvinkel?
Postad 11 August 2013 - 21:00
Draj
-
Draj
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
Spenderat större delen av dagen med att problemsöka och lösningsgoogla mitt azimuth dilemma 
Har fäst två "pappersbrickor" på undersidan av huvudskalet på tonarmen på ena skruven (med inspiration härifrån http://mintlp.com/userdick.htm) som håller pickupen för att få en korrekt vinkel och när jag spelar testspåret på HiFi News Test LP som undersöker azimuth får jag ett tillfredsställande resultat. Jag kan dock fortfarande inte spåra de svåraste spåren som provar anti-skating och VTA men min VTA ska vara spot on och anti-skatingen är optimalt inställd. Spelat mycket plattor hemma idag för att lyssna efter förändringar i ljudet men jag hör ingen märkbar skillnad från innan och sen de senaste uppgraderingarna låter allting bara ännu bättre. Lägger test LPen på hyllan och litar till mina öron istället. Nästa arm/spelare jag köper tänker jag se till ha justerbar vta/vtf/azimuth i alla fall
Redigerat av Draj, 11 August 2013 - 21:01.
Postad 12 August 2013 - 05:10
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Spenderat större delen av dagen med att problemsöka och lösningsgoogla mitt azimuth dilemma 
Nästa arm/spelare jag köper tänker jag se till ha justerbar vta/vtf/azimuth i alla fall 
Dessvärre så lär en sådan arm kosta en rejäl slant, t.ex. så är min SME IV av samma typ som din Rega- arm d.v.s. ett styvt och rakt tonarmsrör där det inte går att göra något åt ett eventuellt vinkelfel när det gäller azimuth förutom med brickor och liknande. Däremot har man med SME IV fördelen gentemot Regas tonarmar att man enkelt och smidigt kan ställa in VTA.
Redigerat av GyroSE, 12 August 2013 - 05:16.
Postad 12 August 2013 - 08:39
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Dessvärre så lär en sådan arm kosta en rejäl slant, t.ex. så är min SME IV av samma typ som din Rega- arm d.v.s. ett styvt och rakt tonarmsrör där det inte går att göra något åt ett eventuellt vinkelfel när det gäller azimuth förutom med brickor och liknande. Däremot har man med SME IV fördelen gentemot Regas tonarmar att man enkelt och smidigt kan ställa in VTA.
Behöver inte bli så dyrt men det gäller att hitta rätt arm. Min gamla SME 3009 S2 Imp. går att justera så att skalet ligger vågrätt mot tallriken. Gäller vad jag vet dock bara varianten med löstagbart skal.
Postad 12 August 2013 - 09:12
Draj
-
Draj
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
Jag tror som Tomano säger att hittar man bara en arm med löstagbart skal så kan man ju alltid köpa ett skal med justerbar azimuth. Jag har dock väldigt dålig koll på armar och vad som är kompatibelt/lämpligt på en Rega RP1a.
Postad 12 August 2013 - 10:16
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Att uppskatta musikenJag kom till en punkt i min shopping av Hifi: jag lyssnade mer efter av ljud än musik. Detta kom att nästan skymma mitt musikintresse. Men jag tror också att det är en fas som många går igenom. Jag river håret när jag ser medlemmar häute som byte ut anläggningen varje kvartal, vad hände med musikpassionen? Jag tror inte att min spelare skulle slå Drajs på fingrarna eftersom vi gjort liknande uppgraderingar, vidare har vi samma PU. Men arm, plint och motorstyrning skiljer sig åt. Det är viktigt att sätta sig ned och lyssna på musiken och kolla om man är nöjd eller inte? Jag kände inte riktigt att min skivspelare lät så bra som den kunde, innan VTA-justeringen. När jag korrigerade VTA-vinkeln fick musiken ett mer naturligt flöde. Visst skulle jag kunna fortsätta och bygga på min Rega med exempelvis ny puppa, men jag behöver komma ur vardagsrummet mer. Därför har jag börjat att lägga undan pengar för en längre resa istället. Jag gick med i Minhembio för drygt 10 år sedan. Jag var aningen arbetslös eller arbetade inom låglönejobb. Jag var mer besatt av shopping då eftersom jag inte hade pengarna. Drömmen var att bygga upp en anläggning som jag verkligen trivdes med. Målet var att äga en finare Primare för 10 000:- och sedan dess har jag lagt mkt mer på min stereo. Men det kan även bli en solitär hobby där man sitter och grubblar själv på sin kammare. Mitt skal på min Ortofon sitter i nästintill rät vinkel, och musiken låter underbart. Skivan har aldrig hoppat och inställningarna verkar vara korrekta. De små ingrepp som jag nu skulle kunna göra på min spelare är inte värda de extra pengarna. Jag tror mer på att korrigera rummet med akustik. Jag har fortfarande iden att skicka efter absorbenter med tryck, men har ännu inte valt ett motiv.
Redigerat av Glidtassen, 12 August 2013 - 10:17.
Postad 12 August 2013 - 10:44
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Behöver inte bli så dyrt men det gäller att hitta rätt arm. Min gamla SME 3009 S2 Imp. går att justera så att skalet ligger vågrätt mot tallriken. Gäller vad jag vet dock bara varianten med löstagbart skal.
Finns sådana lösningar också till SME 309, SME IV och SME V. Dock är jag tveksam till om speciellt många av tonarmarna av idag har denna möjlighet, tendensen har ju under de senaste 10-20 åren varit att tillverkarna har övergått mer och mer till styva tonarmsrör tillverkade i ett stycke. Sen finns det säkerligen några undantag när det gäller detta. Tipset är väl att kasta ett öga på begagnatmarknaden men där dyker problemet upp med att Regas skivspelare tyvärr inte är kompatibla med andra tillverkares tonarmar...
Postad 12 August 2013 - 11:20
Draj
-
Draj
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
De små ingrepp som jag nu skulle kunna göra på min spelare är inte värda de extra pengarna. Jag tror mer på att korrigera rummet med akustik. Jag har fortfarande iden att skicka efter absorbenter med tryck, men har ännu inte valt ett motiv. Vet inte vad du vill åstadkomma för akustikkorigering men jag hade problem med bumlig och släpig bas (både pga dåligt val av subwoofer och oförlåtande rumsakustik) och min DSPeaker Anti-Mode 8033 gjorde under för basåtergivningen.
Redigerat av Draj, 12 August 2013 - 11:20.
Postad 12 August 2013 - 12:34
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Hej GyroSE!
Tonarmsröret ser ut att vara vinkelrätt mot skivan och rent höjdmässigt är det perfekt förhållande om det inte hade varit för sluttningen på huvudskalet som håller puppan. Funderar på om det inte går att justera skalet eller byta det, ser inte hur det sitter ihop riktigt.
Funderat på att reklamera? Du har ju garanti kvar vad jag förstår? Lutar skalet så får du ju aldrig till en korrekt installation av pu annat än om du trixar med inlägg och så skall man ju inte behöva hålla på. RP1 är förvisso instegsmodellen men lite krav tycker jag man kan ställa på hur den är ihopsatt.
Redigerat av tomano58, 12 August 2013 - 12:34.
Postad 12 August 2013 - 13:38
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Att uppskatta musiken
Jag kom till en punkt i min shopping av Hifi: jag lyssnade mer efter av ljud än musik. Detta kom att nästan skymma mitt musikintresse. Men jag tror också att det är en fas som många går igenom. Jag river håret när jag ser medlemmar häute som byte ut anläggningen varje kvartal, vad hände med musikpassionen?
Jag tror inte att min spelare skulle slå Drajs på fingrarna eftersom vi gjort liknande uppgraderingar, vidare har vi samma PU. Men arm, plint och motorstyrning skiljer sig åt.
Det är viktigt att sätta sig ned och lyssna på musiken och kolla om man är nöjd eller inte? Jag kände inte riktigt att min skivspelare lät så bra som den kunde, innan VTA-justeringen. När jag korrigerade VTA-vinkeln fick musiken ett mer naturligt flöde. Visst skulle jag kunna fortsätta och bygga på min Rega med exempelvis ny puppa, men jag behöver komma ur vardagsrummet mer. Därför har jag börjat att lägga undan pengar för en längre resa istället.
Jag gick med i Minhembio för drygt 10 år sedan. Jag var aningen arbetslös eller arbetade inom låglönejobb. Jag var mer besatt av shopping då eftersom jag inte hade pengarna. Drömmen var att bygga upp en anläggning som jag verkligen trivdes med. Målet var att äga en finare Primare för 10 000:- och sedan dess har jag lagt mkt mer på min stereo. Men det kan även bli en solitär hobby där man sitter och grubblar själv på sin kammare.
Mitt skal på min Ortofon sitter i nästintill rät vinkel, och musiken låter underbart. Skivan har aldrig hoppat och inställningarna verkar vara korrekta. De små ingrepp som jag nu skulle kunna göra på min spelare är inte värda de extra pengarna. Jag tror mer på att korrigera rummet med akustik. Jag har fortfarande iden att skicka efter absorbenter med tryck, men har ännu inte valt ett motiv.
Håller med i din syn på att man måste försöka stanna upp och verkligen fokusera mer på själva musiklyssnandet. Tendensen i dagens konsumtionssamhälle är att man fixerar sig väldigt mycket vid tekniken som ska hjälpa till att frambringa musiken ur anläggningen. Även jag kan förfasas över att en del härinne på forumet byter stereoprylar som en annan byter kalsonger, man undrar verkligen om dessa individer någonsin slår sig till ro och verkligen lyssnar på musiken? Säger inget om att tillvägagångssättet är rätt eller fel men det man undrar över är var kärleken till musiken tog vägen? När det gäller skivspelare och tillbehör till vinylriggen så är mina erfarenheter att det finns ganska stora skillnader mellan olika komponenter beroende på prisklass. Av den anledningen tror jag faktiskt att din Rega P3-24 verkligen slår Drajs Rega RP1 på fingrarna (sorry Draj  ), skillnaderna är säkert små när det gäller ljudåtergivningen men tillika finns de där trots allt. Skulle du sen ta klivet upp och, låt oss säga, satsa på en skivspelare i 15-20.000 kr klassen så är skillnaden proportionellt större. Enligt mina erfarenheter så är det i steget från en skivspelare i prisklassen 2-10.000 kr upp till ovan nämnda prisklass som skillnaderna är som allra mest påtagliga. Om du sen ska gå ifrån en skivspelare för 20.000 kr till en för t.ex. 30-35.000 eller 40-50.000 kr så är skillnaderna betydligt mindre, det är i 15-20.000 kr- klassen det på allvar börjar hända saker när det gäller komponent- och byggkvaliteten vilket i slutänden givetvis påverkar ljudåtergivningen. Sen finns det, precis som du skriver, andra värden i livet än att satsa hela inkomsten på sin hifi- anläggning. Det här med intresset för hifi är något som går i vågor även för min del, dock består alltid kärleken till musiken vilket är det väsentliga i sammanhanget för mig.
Redigerat av GyroSE, 12 August 2013 - 13:43.
Postad 12 August 2013 - 14:23
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Jag har haft en Rega RP1:a hemma och kört den mot min Rega P3-24. Men detta var innan jag gjorde mina uppgraderingar. Dessvärre prövades dessa mot varandra med olika puppor. Men jag måste ändå säga att Rega RP1 hade en lite mer dansande/ljusare ton tillsammans med Ortofon OM10. Där man hörde skillander var i basåtergivningen där min P3:an lät mer sammanhållen. Som jag sagt tidigare skiljer sig dessa spelare åt främst i timing, men inte lika mkt i detaljåtergivning. Jag tycker att rytmen kom fram bättre med min spelare vid det tillfället. Byggnadsmässigt skiljer sig dessa spelare mkt åt i originalutförande. När jag hade Rega RP1 hemma var det för att jag köpt en begagnad till en kompis. Dessförinnan ägde jag en Rega P2, som jag spontant känner att den hade en bättre arm än den nya RP1. Den gamla 250 armen var gjuten i ett solitt stycke, medan Rega RP1 har en plastbricka vid fästet för puppan. Alla som har känt på den absolut blygaste instegsmodellen och sedan jämfört detta med en Rega P3 och uppåt känner en klar skillnad i byggkvalite. De dyrare spelarna går jämnare, bättre balanserad skivtallrik, robustare tonarmar med bättre fästen. Om man går förbi en Rega P1 i butik och snurrar på MDF-tallriken så är denna oftast aningen wobblig. Så vad köper man då? Jo, för alla som är fascinerade av hur dessa verk är byggda så vet många att de får kvalité. Jag vill dock tillstå att de mariginella skillnader som man får mellan en Rega P3 och sedan uppåt är försumbara. Men detta måste också ställas i relation till mediets begränsningar.
Postad 12 August 2013 - 15:25
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Jag har haft en Rega RP1:a hemma och kört den mot min Rega P3-24.
Jag vill dock tillstå att de mariginella skillnader som man får mellan en Rega P3 och sedan uppåt är försumbara. Men detta måste också ställas i relation till mediets begränsningar.
Nja, jag håller inte med om det. Har bra koll på hur Rega P3 låter och den når absolut inte upp till t.ex. min egen Michell GyroDec ens om man på den sistnämnda använder sig av en "grunduppställning" med RB300 arm och utelämnar motorstyrningsenheten. Har själv skyndat långsamt när det gäller uppgraderingen av min GyroDec så jag tycker att jag har bra koll även där på vad varje steg i uppgraderingsstegen har givit. Har du någon gång haft möjlighet att få lyssna till hur en high end spelare kan prestera? Om inte så kan jag meddela att det är som att upptäcka musiken på nytt. Skulle inte vilja påstå att skillnaderna är försumbara utan att de i stället är större än man tror. Detta framstår tydligt när man tittar ett par prisklasser längre upp från P3:an sett.
Postad 12 August 2013 - 17:29
jonasm79
-
jonasm79
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Hejsan...
Jag har gått och funderat länge på att släpa upp skivorna från källaren igen....men nu är det ju så att jag funderar på vad jag skall köpa för spelare. Har surfat runt en hel del och hittade en spelare som iaf rent estetiskt föll mig i smaken (jo för mig är det viktigt)
Rega RP8.
Är det nån som har provlyssnat denna och kan säga om den är något att ha, eller är det bara att kasta pengarna i sjön?
Sen har jag ju ingen ingång på min förstärkare för just vinylspelare.
Hur löser man detta???
Med vänlig hälsning,
Jonas
Postad 12 August 2013 - 17:33
Draj
-
Draj
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
Funderat på att reklamera? Du har ju garanti kvar vad jag förstår? Lutar skalet så får du ju aldrig till en korrekt installation av pu annat än om du trixar med inlägg och så skall man ju inte behöva hålla på. RP1 är förvisso instegsmodellen men lite krav tycker jag man kan ställa på hur den är ihopsatt.
Tittade igenom mina papper och såg att jag hade två års garanti kvar. Just nu så reproducerar spelaren perfekt återgivning när jag testar azimuth med min test LP efter att ha "brickat" pickupen ~1mm. Men jag kan ju ringa butiken och höra vad de tror om saken, har fått väldigt bra service från dem tidigare. Tack för tipset! När det gäller skivspelare och tillbehör till vinylriggen så är mina erfarenheter att det finns ganska stora skillnader mellan olika komponenter beroende på prisklass. Av den anledningen tror jag faktiskt att din Rega P3-24 verkligen slår Drajs Rega RP1 på fingrarna (sorry Draj ), skillnaderna är säkert små när det gäller ljudåtergivningen men tillika finns de där trots allt. Jag har aldrig hört hur P3-24an låter men det vore intressant att jämföra med min egen spelare. Speciellt eftersom alla delar som gör P3an en bättre spelare har jag bytt ut mot bättre/likvärdiga komponenter (förutom armen då) samt kompenserat för den lite sämre plinten genom mitt egna fundament. Jag antar att den största skillnaden ligger i tonarmen och dess montering. Jag har några tweaks klar på min RP1a innan jag tänker känna mig nöjd Om man går förbi en Rega P1 i butik och snurrar på MDF-tallriken så är denna oftast aningen wobblig. Kan inte annat än att hålla med om att RP1an i originalutförande inte är så spännande, alla minst tallriken. Bytte ut den efter en månad
Redigerat av Draj, 12 August 2013 - 21:11.
Postad 12 August 2013 - 17:41
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Min Phantom arm har en veldigt fin funktion før att justera azimuth, en liten skruv på sidan som vrider armrøret, ska legga en bild vid ett senare tilfelle. Men kan också säga justering utan mät instrument (Fozgometer) blir en gissnings affär http://www.musicalsu...fozgometer.htmlHer er bilden
Postad 12 August 2013 - 18:01
Draj
-
Draj
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
Min Phantom arm har en veldigt fin funktion før att justera azimuth, en liten skruv på sidan som vrider armrøret, ska legga en bild vid ett senare tilfelle. Men kan också säga justering utan mät instrument (Fozgometer) blir en gissnings affär http://www.musicalsu...fozgometer.html Her er bilden

Ingen dålig arm det där, men resten av din rigg går ju inte av för hackor heller. Fozgometern går på runt 2000:- vilket är en dealbreaker för mig, kunde lagt upp mot 500:- kanske men allt annat känns väldigt ocker. Önskar jag hade samma inställningsmöjlighet som du har på din phantom
Postad 12 August 2013 - 18:55
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Vi i Oslo vinyl klubb kjøpte en på deln, är ju inte så ofta man behøver justera azimuthen!. ellers tack Draj før att du tycker om armen/rigg
Redigerat av Unregistered85f16d8f, 12 August 2013 - 18:56.
Postad 13 August 2013 - 05:29
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Nja, jag håller inte med om det. Har bra koll på hur Rega P3 låter och den når absolut inte upp till t.ex. min egen Michell GyroDec ens om man på den sistnämnda använder sig av en "grunduppställning" med RB300 arm och utelämnar motorstyrningsenheten. Har själv skyndat långsamt när det gäller uppgraderingen av min GyroDec så jag tycker att jag har bra koll även där på vad varje steg i uppgraderingsstegen har givit.
Har du någon gång haft möjlighet att få lyssna till hur en high end spelare kan prestera? Om inte så kan jag meddela att det är som att upptäcka musiken på nytt. Skulle inte vilja påstå att skillnaderna är försumbara utan att de i stället är större än man tror. Detta framstår tydligt när man tittar ett par prisklasser längre upp från P3:an sett.
Om jag lade den sidan till...Visst vore det häftigt med en RB700 arm på min spelare eftersom jag tycker att det är Regas snyggaste arm. Men jag står fast vid att skillnaderna är ganska små. Japp, jag har lyssnat på en SME rigg på Audio Concept för några år sedan. Den kostade sammanlagt nog några hundratusen, och var bland det bästa jag hört. Jag saknar dock Regas lite mer sofistikerade look på sina top end spelare (Rega P5/P9. Deras nya skelett-design får mig inte att lyfta ögonbrynet av förtjusning direkt. Regas P5 med körsbärsram gillade jag.
Postad 13 August 2013 - 12:38
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Om jag lade den sidan till...
Visst vore det häftigt med en RB700 arm på min spelare eftersom jag tycker att det är Regas snyggaste arm. Men jag står fast vid att skillnaderna är ganska små. Japp, jag har lyssnat på en SME rigg på Audio Concept för några år sedan. Den kostade sammanlagt nog några hundratusen, och var bland det bästa jag hört.
Jag saknar dock Regas lite mer sofistikerade look på sina top end spelare (Rega P5/P9. Deras nya skelett-design får mig inte att lyfta ögonbrynet av förtjusning direkt. Regas P5 med körsbärsram gillade jag.
RB700 är finfin men du har också Michell TechnoArm som i grunden bygger på Rega RB250. TechnoArm är mycket prisvärd, man får mycket "bang for the buck" om man satsar på en TechnoArm. Har själv använt denna superversion i många år och kan rekommendera den mycket varmt till alla er Rega- diggare. Nja, jag köper ändå inte riktigt det där om att skillnaderna är försvinnande små mellan prissegmenten. Har själv vandrat en ganska krokig väg när det gäller skivspelare som har gått via Hitachi HT-20, Pioneer PL-12, Technics SL-1210, Pro- Ject 6.1 och nu senast Michell GyroDec SE. Har hela tiden gjort gradvisa uppgraderingar men det var först när jag tog det stora steget att skaffa en GyroDec som de större skillnaderna infann sig. Därmed inget sagt om att de övriga skivspelarna jag har ägt lät dåligt men däremot så föll allt på plats för min del när Michell- spelaren införskaffades. Det jag vill säga och förtydliga är att Rega P3-24 eller RP1 inte är några dåliga skivspelare, dock har de sina begränsningar vilka inte finns i samma omfattning om man tar ett par kliv upp genom prissegmenten. Kort och gott; ju högre upp på uppgraderingsstegen man klättrar desto mer kompromisslöst blir det. Håller också med om att Rega har tappat lite av touchen i.o.m. utseendet på RP8, fast samtidigt ser den ganska cool ut i det där avskalade tillståndet. Har lite blandade känslor inför RP8:s design, dock är jag väldigt nyfiken på hur den fungerar som ljudförmedlare. För egen del så gillade också jag den design som Rega P25, P5, P7 och P9 delade. Antar att Rega nu vill ta ett steg i ny riktning rent designmässigt, man tror väl inom företaget mycket på att denna avskalade design skall tilltala nya köpare därute. I samband med ett sådant strömhopp är det svårt att tillfredsställa alla redan hifi- frälsta och mer konservativa tidigare ägare av Rega- skivspelare.
Redigerat av GyroSE, 13 August 2013 - 14:05.
Postad 14 August 2013 - 05:29
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Jag har inte läst så mkt om Rega RP8. De har denna uppställd på Ljudmakarn där de sade att de spelat den mot Rega RP6 med likadan puppa, och RP8 skall ha haft ett övertag ljudmässigt.
Redigerat av Glidtassen, 14 August 2013 - 05:30.
Postad 14 August 2013 - 09:05
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Jag har inte läst så mkt om Rega RP8.
De har denna uppställd på Ljudmakarn där de sade att de spelat den mot Rega RP6 med likadan puppa, och RP8 skall ha haft ett övertag ljudmässigt.
Måste säga att den nästan ser lite plastig ut men bilden ljuger säkert en aning. Eftersom man själv är van vid en liknande avskalad konstruktion fast då i renaste metall så framstår RP8 som att det rör sig om en riktig lättviktare. Men den låter säkert bra för det, tror inte Rega lämnar något åt slumpen.
Postad 15 August 2013 - 06:36
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Är dock intresserad av Drajs åsikter om sina uppgraderingar på sin Rega.
Postad 15 August 2013 - 09:25
Draj
-
Draj
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
Är dock intresserad av Drajs åsikter om sina uppgraderingar på sin Rega.
Då ska du få dom! De här åsikterna och uppfattningarna är de av en glad amatörs med begränsad erfarenhet av hifi och utan ett riktigt audiofil öra 
Ortofon 2M Blue Vi har ju samma pickup så du vet ju hur den här presterar. Jag har bara ägt en nål innan som var Ortofon OM5e som satt på och skillanden den emellan är uppenbar på alla sätt. Jag har ju inte så mycket annat att jämföra med men jag är väldigt nöjd med den.
Delta Device akryltallrik Originaltallriken på min RP1a wobblade och gick ojämnt och är allmänt oupphetsande så jag beställde en akryltallrik från Tizo Acryl i Tyskland. Estetiskt var det en fullträff, ljudmässigt hördes skillnad men jag har svårt att sätta ord på hur, ljudbilden håller ihop mer om det är begripligt. Jag använder Michells skivklämma för att se till att skivan ligger platt mot tallriken utan någon matta emellan.
IsoKinetic subplatta med lagerkula av safir + Rega White Belt Den här uppgraderingen gjorde jag tillsammans med motorbytet efter att jag fått problem med att spelaren "gnällde" vid start och stopp, den gick lite knaggligt helt enkelt, säkert delvis som en följd av en tyngre skivtallrik. Efter uppgraderingarna gick däremot tallriken och spelaren som en dröm, problemfritt och mjukt och jämt. Skillnaderna syns tydligt i prestandan men jag hörde inte jättemycket skillnad i ljudet bortsett från att "gnället" var försvunnet.
Rega 24V högpresterande motor + IsoKinetic motordämpning Som jag redan nämnt ovan var detta en nödvändig lösning på ett problem men samtidigt ville jag ju se till att det blev en förbättring så jag beställde till en dämpningslösning i absorbothane till den nya bättre och redan tystare motorn. En anledning till motorbytet var även att kunna köpa till ett PSU i framtiden. Kan väl säga att det är omöjligt att höra något ljud från spelaren när jag inte har nån skiva som spelas, jag vet inte om jag försökte lyssna efter motorljud eller så innan, men nu är det iaf knäpptyst.
Groovetracer motvikt Ville egentligen ha Michells Technoweight men eftersom den inte passar på RP1an blev det groovetracer. Anledningen till att jag ville byta var att jag läste mycket om "underslungade" motvikters fördelar så jag ville se hur mycket det kunde göra för ljudet på min spelare. Även här är det minimala skillnader, åtminstone som jag kan höra, men grovt talat så är det mer detaljer som jag hör på skivorna efter bytet.
Diabas fundament 13kg polerad svart diabas sten 36*44*3 cm ståendes på SD-kuddar som fundament till spelaren. De billigare Regorna är ju kända för att ha lite undermålig isolation så jag ville eliminera eventuella vibrationer och resonans från underlaget och se till att den stod ordentligt. Efter många om och men fick jag tag i en bit bra sten. Det här är nog den mest uppenbara skillnaden i ljudåtergivningen efter pickupen. Basen lyfte på ett helt nytt sätt från skivorna och allting blev mycket lugnare. Best bang for the buck på den här uppgraderingen. Skitsnyggt blev det också! För att sammanfatta lite... kan jag väl säga att med de ändringar jag gjort så är det en helt annan spelare än den jag köpte och jag är väldigt nöjd med alla uppgraderingar jag gjort hittills. De största förändringarna för musikåtergivningen var pickup, tallrik och isolering. Ska försöka uppdatera mitt vinylalbum med lite nya bilder inom kort.
Redigerat av Draj, 15 August 2013 - 10:13.
Postad 15 August 2013 - 16:17
egoBen
-
egoBen
-
Lärjunge
-
-
445 inlägg
Det är mycket roligt att läsa om folks uppgraderingar! Men är det inte lite märkligt att lägga så mycket pengar på att uppgradera en så billig spelare som Rega RP1? Jag har själv en omoddad Rega P1 som jag trivs med bra, men jag har köpt en Lenco som framför allt har en mycket stabilare motor. Jämförelse kan komma vid tillfälle! En direkt fråga: brukar ni stänga av motorn när ni byter skiva eller låter ni den rulla?
Postad 15 August 2013 - 19:31
Draj
-
Draj
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
Det är mycket roligt att läsa om folks uppgraderingar! Men är det inte lite märkligt att lägga så mycket pengar på att uppgradera en så billig spelare som Rega RP1? Jag har själv en omoddad Rega P1 som jag trivs med bra, men jag har köpt en Lenco som framför allt har en mycket stabilare motor. Jämförelse kan komma vid tillfälle!
En direkt fråga: brukar ni stänga av motorn när ni byter skiva eller låter ni den rulla?
För min del som är student större delen av året och har en begränsad budget var RP1an ett lockande val för mig eftersom det är en billig och bra instegsmodell, men framför allt väldigt uppgraderbar. Så jag har uppgraderat delarna lite allt eftersom jag har haft råd. Var också lite tveksam till hur mycket pengar jag ville lägga på uppgraderingar på en så billig spelare till först, men när jag märkte vilken skillnad varje ny del gjorde kändes det motiverat. Just nu är det bara plinten och armen som är original på min spelare, kanske kan bli en technoarm på den i framtiden. Plinten har jag riggat upp med mitt fundament och jag har även planer på att förstärka plinten med "metallskena" mellan arm och lagret under subplattan som syns på de nya Rega spelarna. Som svar på frågan så beror det på vad jag har för klämma. Med Michells klämma stänger jag av motorn, med Clearudios byter jag "on-the-fly" ibland.
Postad 15 August 2013 - 20:06
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Det är mycket roligt att läsa om folks uppgraderingar! Men är det inte lite märkligt att lägga så mycket pengar på att uppgradera en så billig spelare som Rega RP1? Jag har själv en omoddad Rega P1 som jag trivs med bra, men jag har köpt en Lenco som framför allt har en mycket stabilare motor. Jämförelse kan komma vid tillfälle!
En direkt fråga: brukar ni stänga av motorn när ni byter skiva eller låter ni den rulla?
Jag har ju ingen rega men jag startar min maskin när jag kommer hem och stänger av den vid sängdax och byter skivorna under gång. HaD mvh Jas
Postad 16 August 2013 - 09:50
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Jag har heller ingen Rega, kör med skivklämma och stoppar därför motorn mellan sidbytena. Om man har möjlighet till det så är det nog inte så dumt att köra efter Jas 74:s koncept; bara låta motorn snurra på och göra bytena "on the fly".
Redigerat av GyroSE, 16 August 2013 - 09:52.
Postad 16 August 2013 - 10:50
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Jag använder Michells clamp, men hör ingen större skillnad med eller utan. Jag förstår att Draj velat bygga på sin spelare. Och om man har en begränsad budget så kan det vara ett alternativ att byta ut några delar i taget på sin spelare. Men då är också frågan vad alla uppgraderingarna kostat och vilken Rega som numera påminner mest om Drajs spelare efter moddningen? Min P3-24 kostade mig 7300:- med rabatt på Ljudmakarn. Sedan har jag köpt: Subplatta 1400:- Puppa 1800:- Matta 120:- VTA Justerare 400:- Detta landar tillsammans på ca: 11 000:- och då är inte RIAA inkluderat. Personligen tycker jag att min spelare numera ligger närmare en RP6. Priset för en ny RP6 utan puppa går att få hos Ljudmakarna för 9990:- RP6 har en lite annorlunda tonarm och tallrik samt järn-staget, annars det mesta samma.
Redigerat av Glidtassen, 16 August 2013 - 10:51.
Postad 16 August 2013 - 12:04
Draj
-
Draj
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
Jag använder Michells clamp, men hör ingen större skillnad med eller utan.
Jag förstår att Draj velat bygga på sin spelare. Och om man har en begränsad budget så kan det vara ett alternativ att byta ut några delar i taget på sin spelare. Men då är också frågan vad alla uppgraderingarna kostat och vilken Rega som numera påminner mest om Drajs spelare efter moddningen?
Min P3-24 kostade mig 7300:- med rabatt på Ljudmakarn. Sedan har jag köpt:
Subplatta 1400:- Puppa 1800:- Matta 120:- VTA Justerare 400:-
Detta landar tillsammans på ca: 11 000:- och då är inte RIAA inkluderat. Personligen tycker jag att min spelare numera ligger närmare en RP6. Priset för en ny RP6 utan puppa går att få hos Ljudmakarna för 9990:-
RP6 har en lite annorlunda tonarm och tallrik samt järn-staget, annars det mesta samma.
Jag köpte min RP1a för 2700:- för drygt ett år sen. Om jag lägger ihop kostnaden av uppgraderingarna med priset på spelaren landar det en bit över priset för en ny RP6a, men jag inbillar mig inte att den låter lika bra. Å andra sidan har jag inget att jämföra med Mina mods:Akryltallrik 1000:-Pickup 1800:-Subplatta 1400:-Motor + dämpning 1500:-Motvikt 1500:-Rem 400:-Isolering (diabas sten) 500:-Jag har en skena hemma som jag köpte av en vinylfantast i Malaysia som liknar dem som sitter på de nya Regorna mellan tonarm och lagerhuset (i mitten) men ännu inte monterat. Sitter redan och planerar nästa uppgradering och funderar på om det här med vinyl inte är en sjukdom..
Redigerat av Draj, 16 August 2013 - 12:05.
Postad 16 August 2013 - 12:57
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Jag köpte min RP1a för 2700:- för drygt ett år sen. Om jag lägger ihop kostnaden av uppgraderingarna med priset på spelaren landar det en bit över priset för en ny RP6a, men jag inbillar mig inte att den låter lika bra. Å andra sidan har jag inget att jämföra med
Mina mods: Akryltallrik 1000:- Pickup 1800:- Subplatta 1400:- Motor + dämpning 1500:- Motvikt 1500:- Rem 400:- Isolering (diabas sten) 500:-
Jag har en skena hemma som jag köpte av en vinylfantast i Malaysia som liknar dem som sitter på de nya Regorna mellan tonarm och lagerhuset (i mitten) men ännu inte monterat. Sitter redan och planerar nästa uppgradering och funderar på om det här med vinyl inte är en sjukdom..
Har full förståelse och respekt för att man som student inte har de finansiella medlen att kunna gå ut lite hårdare. Tycker det är en bra väg att gå stegvis, mitt sätt att uppgradera har fungerat på ett liknande vis. Dock kan jag som icke Rega- ägare förundras över hur pass mycket pengar man kan tänka sig att lägga ut på sin Rega- spelare när uppgraderingsmöjligheterna och effekterna av de gjorda uppgraderingarna är så pass begränsade. Ta detta med tonarmen t.ex., som Rega- ägare finns det bara en väg att gå och det är att satsa på Regas egna tonarmar plus några andra som t.ex. Michell TechnoArm och/eller några av Origin Lives upphottade Rega- armar. Det finns ju så många fler superfina tonarmar därute som en Rega- ägare tyvärr aldrig får chansen att testa om han/hon inte tar steget och köper en skivspelare med möjlighet att montera andra tonarmsmodeller på. Flera av de där uppgraderingarna som både du och Glidtassen har gjort finns exempelvis redan "inbyggda" i en Michell GyroDec från början. En sprillans ny GyroDec SE kostar runt 13.000 kr exklusive tonarm, om man köper en GyroDec inklusive en Rega RB300 så får man betala i runda slängar 15-16.000 kr för hela kalaset. Med alla uppgraderingar ni har gjort så är ni nästan uppe och slickar på de siffrorna.... Jag har alltid varit svag för Regas skivspelare, bland de häftigaste hifi- upplevelser jag har varit med om är när jag fick förmånen att under en tid få lyssna till vad en Rega P9 kan åstadkomma i ljudväg. P9:an är sannerligen en mirakelmaskin som inte går av för hackor. Likväl står min åsikt fast; när man köper en skivspelare av märket Rega så väljer man samtidigt ett koncept där uppgraderingsmöjligheterna är väldigt begränsade.
Redigerat av GyroSE, 16 August 2013 - 13:21.
Postad 20 August 2013 - 19:54
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Har nu hört Rega RP8Verkligen imponerande maskin, även om jag har svårt för plintens kortsidor. Det ser ut som plinten är gjort av smält skum-plast. Den har inte en finish som jag skulle vilja betala för. Den kommande Rega RP10 har redan sålt över 10 ex i världen efter vad jag hörde idag, och den är inte ens presenterad.
Postad 28 August 2013 - 07:00
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Sorry Draj Jag såg inte att du ovan redan skrivit om Groovetracer. Men du får gärna skriva lite mer om bakvikten och vilka förbättringar som du föredrar.
Postad 02 October 2013 - 18:35
Unregistered7b85be38
-
Unregistered7b85be38
-
Forumräv
-
-
509 inlägg
En fråga om Rega RP1. Har ingen sådan själv, men min bror har skaffat en sådan. Han har problem med att det ibland börjar hacka (som när nålen fastnar i ett hack/repa på skivan och hoppar tillbaka), och det händer både på gamla och nya skivor... och de nya skivorna är absolut repfria! Har inte själv hunnit vara förbi och kika på hans spelare än, men jag tänkte att någon här kanske har några idéer? Han säger att det verkar som att det oftast inträffar på plattans andra spår. Jag har bett han kolla så att motvikten är skjuten allra längst in (som det ska vara med den förmonterade nya Rega-instegspickupen) och att han experimenterar med bias-värdet lite grann. Kan det ha något med lagren att göra? Har läst att det förekommit problem med arm-lagren på nya spelare. Tips eller funderingar emottages tacksamt!
Postad 02 October 2013 - 22:07
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
En fråga om Rega RP1. Har ingen sådan själv, men min bror har skaffat en sådan.
Han har problem med att det ibland börjar hacka (som när nålen fastnar i ett hack/repa på skivan och hoppar tillbaka), och det händer både på gamla och nya skivor... och de nya skivorna är absolut repfria! Har inte själv hunnit vara förbi och kika på hans spelare än, men jag tänkte att någon här kanske har några idéer?
Han säger att det verkar som att det oftast inträffar på plattans andra spår.
Jag har bett han kolla så att motvikten är skjuten allra längst in (som det ska vara med den förmonterade nya Rega-instegspickupen) och att han experimenterar med bias-värdet lite grann. Kan det ha något med lagren att göra? Har läst att det förekommit problem med arm-lagren på nya spelare.
Tips eller funderingar emottages tacksamt!
En gissning men det låter som att nåltrycket är för lågt.
Postad 03 October 2013 - 05:47
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Jag håller med Tomano, har haft samma problem med min gamla P2:a.Be honom köpa den här nålvågen från Deal Extreme Digital Precision Scale
Postad 03 October 2013 - 14:11
Draj
-
Draj
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
Istämmer med Tassen och Tomano. Kolla upp specifikationerna för pickupens idealnåltryck och justera motvikten efter det med våg. Har samma våg Tassen länkade till, funkar ypperligt, glöm bara inte beställa 5g vikten samtidigt.
Redigerat av Draj, 03 October 2013 - 14:11.
Postad 03 October 2013 - 18:58
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3281 inlägg
Istämmer med Tassen och Tomano.
Kolla upp specifikationerna för pickupens idealnåltryck och justera motvikten efter det med våg. Har samma våg Tassen länkade till, funkar ypperligt, glöm bara inte beställa 5g vikten samtidigt.
3-5 veckors leveranstid så man får inte ha bråttom
Postad 03 October 2013 - 23:23
Draj
-
Draj
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
Fick precis hem mina nya fötter.Beställde ett par nya aluminiumfötter tillsammans med en ny lagermutter från Rega-entusiasten Michael Lim. Tänkte dela med mig av resultaten. Eftersom min akryltallrik väger betydligt mycket mer en den medföljande originaltallriken tänkte jag att det kunde vara en bra idé att förstärka lagerhuset som får ta belastningen. Därför beställde jag en rejäl lagermutter som förstärker konstruktionen och förhoppningsvis hjälper till att leda bort vibrationer och energi som genereras i samband med att tallriken snurrar.  Men främst var jag ute efter de nya fötterna. Jag installerade bägge uppgraderingarna på minuter och resultatet är både enastående och förvånande. Har lyssnat på skivor större delen av kvällen och jag kan inte utröna om det är placebo eller om fötterna faktiskt gett en ljudmässig färbättring.  Ljudet verkar klarare och mer fokuserat, i brist på bättre beskrivning. Ärligt talat köpte jag inte fötterna i tron på att de skulle göra en skillnad i ljudet, jag tyckte mest de såg fantastiska ut. Måste ge det här lite mer lyssning för att vara säker, i vilket fall som helst, jag älskar looken de tillför. Tillbaka till skivlyssnandet
Postad 04 October 2013 - 06:09
hultin
-
hultin
-
Forumräv
-
-
747 inlägg
Kul! Oavsett placeboeffekt eller verklig effekt - om det är snyggare och du är nöjd - då är det väl bra?
Postad 04 October 2013 - 10:58
Draj
-
Draj
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
Kul! Oavsett placeboeffekt eller verklig effekt - om det är snyggare och du är nöjd - då är det väl bra?
Absolut!
Postad 04 October 2013 - 18:32
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Tror inte det är placebo Draj! olika matrial i føtter/underlag på drivverk ger førändring i ljudet!. Sen om du gillar vad som hänt är en annan sak.
Postad 11 November 2013 - 19:47
Sidelakebob
-
Sidelakebob
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Ingen som köpt en RP6 Än?
Postad 14 November 2013 - 22:56
patternmaster
-
patternmaster
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Hej alla!
Jo jag har köpt en!(RP6)
Ny här, fast följt denna intressanta tråd ganska länge! Efter att ha spelat på en ihjäl moddad PL 12 (Pioneer) flera år tog jag mig i kragen och hostade upp slantar och köpte mig en RP 6! Dyrt men värt varenda krona. Har haft den några månader nu och den lät super direkt men bättre o bättre efter hand. Börjar tro att det här med inkörning stämmer! Bytte till den finare remmen häromdagen. Man kan ju inte hålla fingrarna i styr. Blev det någon skillnad? Ja , sämre blev det inte iaf.
Men jag tyckte det hände nåt till det bättre, svårt att säga vad som så ofta i den här hobbyn.
Min RP 6 har en Exact pu, är kopplad till en Brio R via ett batteridrivet phonosteg. (TCC 750,skratta inte...) Högtalarna är hemsnickrade, Valutronic SQ 50. Fullständigt njutbar kombination men det kommer väl inte att sluta här...!
/Lars
Postad 14 November 2013 - 23:07
Draj
-
Draj
-
Lärjunge
-
-
306 inlägg
Hej alla! Jo jag har köpt en!(RP6) Ny här, fast följt denna intressanta tråd ganska länge! Efter att ha spelat på en ihjäl moddad PL 12 (Pioneer) flera år tog jag mig i kragen och hostade upp slantar och köpte mig en RP 6! Dyrt men värt varenda krona. Har haft den några månader nu och den lät super direkt men bättre o bättre efter hand. Börjar tro att det här med inkörning stämmer! Bytte till den finare remmen häromdagen. Man kan ju inte hålla fingrarna i styr. Blev det någon skillnad? Ja , sämre blev det inte iaf. Men jag tyckte det hände nåt till det bättre, svårt att säga vad som så ofta i den här hobbyn. Min RP 6 har en Exact pu, är kopplad till en Brio R via ett batteridrivet phonosteg. (TCC 750,skratta inte...) Högtalarna är hemsnickrade, Valutronic SQ 50. Fullständigt njutbar kombination men det kommer väl inte att sluta här...!
/Lars
Låter som en intressant rigg! När får vi se lite bilder på härligheten?
Postad 14 November 2013 - 23:38
Tomlund
-
Tomlund
-
Lärjunge
-
-
299 inlägg
Har en rega P1 som är ca 3år gammal, inte använd så mycket men har nu fått lite sug på detta med vinyl igen. Funderar på att uppgradera den med en Ortofon 2M RED och en acryltallrik. Detta skulle hamna på ca 1500kr, är det värt att lägga dessa pengar på min skivspelare eller ska jag titta efter något annat?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|