Är du inte nöjd med den CD spelare du har nu?
Jodå det är jag..
Men jag vill ha en hegel-cd iaf
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
41 relaterade trådar
Postad 17 February 2011 - 08:38
Jodå det är jag.. Men jag vill ha en hegel-cd iaf Postad 17 February 2011 - 15:15
Glidtassen gör ett gott jobb att sälja in H100 till mig och mina X12:or. En fundering till som kanske någon kan hjälpa mig med. Min Velodyne SPL 1000 Ultra som jag idag har kopplat via lågnivå från min Marantz SR6004, hur bör jag koppla den efter ett eventuellt H100-köp? Fortsätta ha den som jag har den idag, eller pre out från Hegeln så den kan vara med och spela vid musiklyssning när det önskas och då låta den hjälpa X12 vid filmtittande i ett "5.0"-system? Går det månne? Om så kanske jag inte kan hålla mig och klipper till.
Postad 17 February 2011 - 17:46
Jag har min Velodyne kopplad via pre-out på min Hegel och det fungerar bra. Redigerat av Glidtassen, 17 February 2011 - 17:59. Postad 17 February 2011 - 18:15
Okej, kanske en dum fråga, men det jag undrar är om pre out är aktiv när förstärkaren används som slutsteg? Postad 17 February 2011 - 18:44
Hegel H100 vs Naim Nait XS-2?
Kanske givet svar i denna tråd Har idag Naimen ihop med Dynaudio X16 men har alltid varit nyfiken på Hegel, så funderar på om man skulle ta och beställa hem en H100 och jämföra hemma och sen sälja den jag gillar minst. Vad tror ni om den idén? Inte missnöjd med naimen men mest i brist på annan sysselsättning Postad 17 February 2011 - 18:48
Det tycker jag låter som en alldeles utmärkt sysselsättning! Och ett bra sätt att bli av med några tusenlappar på en några veckor gammal Hegel Postad 17 February 2011 - 19:09
hehe, förstår. Dom är rätt snygga, iaf dom svarta Hegel grejerna. Postad 17 February 2011 - 19:50
Japp det är svart som gäller för mig.
Jag lyssnade mycket på naim xs2 i jakten på en ny stärkare. Bestämde mig för hegel h100 pga design, usb, display & den TOTALA ÖVERLÄGSENHETEN! (ta det sista med en "skopa" salt, det är trots allt en hegeltråd) Postad 17 February 2011 - 20:38 Eh, ja, just det... Postad 18 February 2011 - 06:36
Börjar nästan bli sugen på att utvärdera den lilla HD2 Dac:en eller den större HD10. Men flera säger att man skall köra XLR från dac:en var finns det prisvärda kablar som inte kostar en förmögenhet? Jag har börjat att rippa till FLAC med Media Monkey och det har hittills fungerat bra.
Är det några större skillnader mellan XLR och vanlig signal? Redigerat av Glidtassen, 18 February 2011 - 06:37. Postad 18 February 2011 - 09:52
Får jag barnvakt till grabben åker jag & en polare iaf. Postad 19 February 2011 - 15:16
Sagt och gjort, nu var den beställd. Den fanns inte ilager så den skickas från dem först slutet nästa vecka vilket innebär att jag får den först veckan efter
Postad 19 February 2011 - 15:48 Teoretiskt eller hörbar skillnad? Tror jag väljer att svara att det är en skillnad mellan balaserad och obalanserad signal. Sen om du uppfattar en förbättring eller försämring av ljudet är ju upp till dig. Postad 19 February 2011 - 16:04 Roligt! Jag tror att du kommer att gilla den. Skriv gärna vad du tyckte om den när du har testat lite. Postad 19 February 2011 - 17:07 skall jag absolut göra, den skall hårdtestas mot Naimen Postad 19 February 2011 - 20:01
Jag tror att jag kommer att komma väldigt långt med en HD2
Visst är frestelsen överhängande att gripa en tyngre DAC, men jag får svårare att rättfärdiga ett sådant köp. Sedan blir frågan om jag kommer att klara mig med fem meter USB-kabel, hoppas att den räcker. Kanske inte är så stora skillander mellan HD2 OCH HD10 i ljudet från datorn. Postad 19 February 2011 - 20:04 Troligtvis inte. Postad 20 February 2011 - 16:13
Jahapp, nu var det gjort. Slog till på en H100, så jag får väl anmäla medlemskap i Hegel-klubben. Hoppas jag blir nöjd... Någon annan som handlat under rean förutom jag och IlCapitano?
Postad 20 February 2011 - 17:31
Otroligt sugen på en CD-spelare nu när de är så billiga, men den där oviktiga ekonomin tillåter inte.
Postad 20 February 2011 - 19:17
Samma här.. Och tyvärr samma sits ekonomiskt Postad 20 February 2011 - 19:33
Som tidigare nämnt använder jag mig av Media Monkey för att rippa cd-skivor till Flac.
Men Hegel HD2 har bara en ingång för USB, hur löser jag problemet om jag skulle vilja skaffa en mediastreamer där jag kunde strömma från datorn till anläggningen trådlöst. Jag vet inte hur det ser ut för Logitech, men har deras spelare USB-utgångar som man kan koppla HD2:an till? Jag tror att Squeezeboz Touch har en USB-utgång där man kan ansluta Hegeln. Men jag vet då inte om man måste använda Logitechs programvara, jag skulle vilja ha kvar Media Monkey. Redigerat av Glidtassen, 20 February 2011 - 19:39. Postad 20 February 2011 - 19:44 Köp en Hegel HD10 nu när den har sjunkit i pris. Postad 20 February 2011 - 19:46
Noop, inte än.
Jag har just köpt en Rega P3-24 och vill vara säker på att jag har ekonomin. Dessutom vill jag ta reda på vilka mer sätt man kan integrera Hegel HD2 med andra källor, det måste finnas mer användningsområden än bara datorn. Postad 20 February 2011 - 19:47
Utan att ha helt på fötterna så kan nog Squeezeboxen bara spela upp musik ifrån USB-porten...
Edit. Från Specen på Logitechs sida: USB-anslutning för musik och foton från USB-enheter och USB-minnen. Redigerat av Martgus, 20 February 2011 - 19:56. Postad 20 February 2011 - 19:49 Hegel HD2 är utvecklad med datorn som "målgrupp" eftersom den inte kräver extern ström och bara har USB-ingång. Det är ett externt bra ljudkort helt enkelt. Kanske Cambridge DacMagic är ett alternativ för dig? Postad 20 February 2011 - 19:51
Noop, it has to be Hegel!
Hur långa USB-kablar finns det för ändamålet, jag var ute på Claes Ohlson men såg bara 5 meter? Postad 20 February 2011 - 19:58
Jag är övertygad om att HD2 är en fin DAC, men då blir man också bunden av längden på en USB-sladd.
68154.jpg 6.53K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Glidtassen, 20 February 2011 - 20:08. Postad 20 February 2011 - 20:43
HD10 är ett betydligt bättre köp oavsett, speciellt med priset som den har nu.
Postad 22 February 2011 - 06:17
Nu har jag Hegel HD2 hemma på test.
Det enda problemet är längden på USB-kabeln där jag gärna önskat två meter till, men jag gissar att man kan ta en skrarvsladd utan nämnvärda förluster på ljudet? Som det är nu knäpper den min gamla NAD C542 på fingrarna när jag kör både vanlig cd i datorn genom HD2 eller konverterat till FLAC. Postad 22 February 2011 - 09:34 Då kan du ju börja drömma om Hegel HD10 redan nu. Postad 22 February 2011 - 13:02
du har en processor out längst ner i vänster hörn på din marantz. därifrån kör du bara RCA kablar till din hegel. Så du behöver inte röra din lågnivå utgång för suben. Funkar klockrent för 2.0 eller om du vill köra 5.0 till film..så på 2 min har du kopplat in den.. så nu är det bara o slå till Redigerat av Fleskus, 22 February 2011 - 13:05. Postad 22 February 2011 - 19:57
Har en NAD C542 cd jag med. Behöver jag tillägga att den endast agerar transport till min HD10 =). Att fortsätta köra cd:n traditionellt till stärkaren var helt uteslutet efter att ha kopplat den digitalt till HD10. Så numera går alla mina källor via HD10. Postad 22 February 2011 - 20:03
Köpa längre kabel kanske? Postad 22 February 2011 - 20:13 Har du konverterat på rätt sätt så ska du inte höra skillnad mellan att köra från cd eller flac... Kör med dacen vid datorn och längre signalkablar då istället eller är det ett ilandsproblem att du vill att dacen ska vara framme och synas och datorn är för långt bort? Postad 22 February 2011 - 20:17
Tror han menar att det låter bättre med både cd och flac ur datorn än ur sin nadspelare Postad 22 February 2011 - 20:20
Är just det jag menar, ska inte spela någon roll om han kör cd eller flac från datorn via dac då det bör låta likadant men ändå bättre än cd spelare direkt till förstärkare.
Postad 22 February 2011 - 20:52
Jag spelar Fiona Apples "Tidal".
Eftersom Hegel HD2 har en lägre utnivå just för att den drivs via strömmen från USB blir jag tvungen att kompensera lite när jag jämför cd-ljudet med datorns FLAC, volymen är olika. Jag har startat skivorna samtidigt och zappar mellan förstärkarens linjeingångar. NAD ljudet är mycket bra, utan tvekan men bara en uns mjukare i botten. Hegel HD2 upplever jag som aningen stramare och tar fram mer av den rumsliga atmosfären; hur instrument och sång utgör en helhet. Det handlar alltså inte bara om separationen mellan stämmor, utan mer också om timing och hur instrument framträder i relation till varandra. Med NADen kan vissa instrument ligga längre bak i ljudbilden, Hegel HD2 plockar fram lite mer ur bakgrunden, men skillnaderna är små. Redigerat av Glidtassen, 22 February 2011 - 20:56. Postad 22 February 2011 - 21:19
Är inte detta en av de potentiella bristerna/svagheterna med HD2 (och alla renodlade USB-DAC:ar) -- att det analoga ut-ljudet drivs av den relativt svaga/begränsade strömstyrkan som kan fås via USB? Jag menar inte att lägre utnivå är detsamma som sämre ljudkvalitet (även om diffande ljudnivåer på olika källor är ett litet gissel i sig), men kan det bli problem? (Jag är medveten om att HD2 fick högsta betyg i en svensk tidnings DAC-test, så det är nog en grym pryl trots allt.) Postad 22 February 2011 - 21:23
Hänger nog inte riktigt med. Jag tänker att det vore skoj att kunna välja att ha med subben vid musiklyssning i tvåkanal och ändå ha hjälp av den vid filmtittande, utan att behöva koppla fram och tillbaka. Hur som helst slog jag till i söndags så det är väl bara att testa när väl Ljudmakarn behagar skicka pjäsen =) Postad 22 February 2011 - 21:28 Det var ju exakt det Glidtassen sade. Postad 23 February 2011 - 08:28
Sammanfattningsvis - jag skulle nog göra bort mig på ett blindtest.
Ljudet från datorn i FLAC över HD2 är över förväntan, med andra ord mycket bra. Men min NAD C542 är likvärdig och de rör sig mest om subtila nyanser i skillnader, och jag skulle lika väl kunnat förväxla dessa två. Min cd-spelare kostade vid köpet ca: 4000:- och HD2 kostar kring 2500:- För dem som "har alternativa lösningar till att införskaffa musik, alltså inte handla den" så är HD2 ett klockrent alternativ. Men med tanke på att det är en lyxkonsumtion vi talar om, avvaktar jag med köp. Jag spelar redan via: Spotify, vinyl, cd - hur mycket behöver man egentligen innan behovet är mättat? Vad som gjort minst intryck på min vid testet av HD2 är Spotify Premium, där bristerna i upplösning ger sig tillkänna. Postad 23 February 2011 - 10:58 aha ok.. jag kör endast 2.0 vid musik så receivern är inte med i matchen då... men borde nog gå o köra med subben ocskå Postad 23 February 2011 - 13:00
Äntligen!!!! I eftermiddag ska jag hämta min beställda H200 som slutligen kommit efter 2 månaders väntan. Det kommer bli en bra kväll i kväll känner jag
Postad 23 February 2011 - 13:08
Gött! Postad 23 February 2011 - 20:02
Jag får gratulera Disromance till ett lycket köp, du kommer att vara happy, happy.
Jag lämnar tillbaka min Hegel H2 DAC imorgon med vetskapen om att det digitala inte riktigt ligger mig i fatet. Jag har prövat den grundligt mot min cd-spelare med utgången att skillnaderna var så små att jag inte kunde rättfärdiga köpet, men jag gjorde ett sista knepigt test: Hegel HD2 mot Rega P3-24. Jag spelade Midlakes "The Courage Of Others" och spelade spåren parallell på både medierna. Men jag är ledsen, ljudet via HD2 var alltför spinkigt och tafatt bredvid min Rega, det digitala mediet var stendött i jämförelse. Postad 23 February 2011 - 20:23
Där kan vi snacka om en platta som verkligen låter bättre på vinyl. Det är otrolig skillnad jämfört med CD:n. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |