Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnad på dyra och billiga kablar?

2355 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 September 2012 - 17:11

skruvis
  • skruvis
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Jag har bara sett en av alla "kabeldödare" som har en ljudbild där högtalarna försvinner i ljudbilden.
Djupet och höjden och att kunna peka ut varje instrument med punktformighet är en sak som man kan tillskriva god elektronik och bra kablar. Nu börjar vi sålla ut Diamanterna från den gråa massan som sitter med en 3000kr hemmabioförstärkare och dissar kablar. Tro katten det inte gör någon skillnad då.
Tack Boombuster för ditt inlägg.

Märkte ingen skillnad då när jag satt på en hemmabio förstärkare för 12500:- (inköpt 2000) & märker inte någon nu när jag sitter på en för 5000:- (inköpt 2012), däremot blev det ett lyft när stoppade in en NAD 2200 mellan försteg & högtalare..

Postad 28 September 2012 - 17:17

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1
Säger det ännu en gång, köp de billigaste kablar som finns om du inte är en audiofil.

Postad 28 September 2012 - 18:54

skruvis
  • skruvis
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
Definera en audiofil!

Postad 28 September 2012 - 18:58

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
http://en.wikipedia....wiki/Audiophile

Postad 28 September 2012 - 19:44

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 1

Säger det ännu en gång, köp de billigaste kablar som finns om du inte är en audiofil.

Varför skall bara audiofiler bära sig åt som idioter? :)

Postad 28 September 2012 - 19:53

skruvis
  • skruvis
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0

Idioter? Tycker det är fullt normalt att köpa 6x32mm säkringar för 445:-/st :rolleyes:
http://www.svalander...ngar_high-end/2

Redigerat av skruvis, 28 September 2012 - 19:54.

Postad 29 September 2012 - 20:59

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1

Ha ha, för att vi är lite seriösa då vi litar på våra öron. Mvh

Idioter? Tycker det är fullt normalt att köpa 6x32mm säkringar för 445:-/st :rolleyes:
http://www.svalander...ngar_high-end/2

En sann entusiast testar allt om plånboken tillåter.

Postad 30 September 2012 - 00:49

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

Nej, det är rent korkat att "testa allt", när man med minsta gnutta logik förstår att det finns saker som absolut inte påverkar ljudet och definitivt inte hur vi hör ljudet.

Postad 30 September 2012 - 01:46

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Nja, "seriös" är det åtminstone ingen som kan beskylla DIG för att vara, och bara någon som är RIKTIGT okunnig tror att ALLT är värt besväret att testa.

Har ingenting med plånbok att göra, utan bara intellekt...

Postad 30 September 2012 - 07:22

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1

Nej, det är rent korkat att "testa allt", när man med minsta gnutta logik förstår att det finns saker som absolut inte påverkar ljudet och definitivt inte hur vi hör ljudet.

Du behöver bara lakrissnören. Du är nöjd med det billigaste som finns. Då vet vi det.
Vi som tycker det är skillnad vill ha en meningsfull diskussion.
Mvh

Postad 30 September 2012 - 07:27

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1

Nja, "seriös" är det åtminstone ingen som kan beskylla DIG för att vara, och bara någon som är RIKTIGT okunnig tror att ALLT är värt besväret att testa.

Har ingenting med plånbok att göra, utan bara intellekt...

Vi förstår att du också nöjer dig med de billigare kablarna. Bryr dig nog inte så mycket om hur du placerar högtalarna och sitter aldrig och lyssnar aktivt i sweetspot. Du är inte ensam då audiofiler är en minoritet. Tror att de är ca 2% max som har hifi som en seriös hobby.
Mvh

Redigerat av Leif B, 30 September 2012 - 07:28.

Postad 30 September 2012 - 08:47

skruvis
  • skruvis
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 1
Postad bild

Over and Out!

Redigerat av skruvis, 30 September 2012 - 08:48.

Postad 30 September 2012 - 11:40

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Angående mätbara skillnader mellan signalkablar, så ligger de som sagt i de allra flesta fall under -100dB i nivå, t om i "worst case" där en lång kabel ligger intill elkablar osv.

De som inte tror på det kan mäta själva. Allt som behövs är en dator med bra ljudkort (dvs med högre upplösning än kablarnas "brusgolv").

Om bakgrundsbruset i ett rum är 40dB, så betyder det att man måste spela över 140dB SPL för att bristerna hos en lång, relativt billig signalkabel som ligger intill elkablar, ska komma över tröskeln för hörbarhet.

Många "audiofila" anläggningar klarar knappt 100dB ens i topparna, framförallt inte de med små rörförstärkare. Där ligger disten långt över den enklaste signalkabeln i nivå.

Observera att jag menar "alla" typer av dist ovan, inte bara THD eller brusgolv, utan även IMD, frekvensgång osv.

Redigerat av Ageve, 30 September 2012 - 11:50.

Postad 30 September 2012 - 17:03

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

Du behöver bara lakrissnören. Du är nöjd med det billigaste som finns. Då vet vi det.
Vi som tycker det är skillnad vill ha en meningsfull diskussion.
Mvh

Bra att du vet vad jag vill ha. Inte.

Meningsfull diskussion? När du skriver "argument" som inte är det minsta logiskt underbyggda och dessutom vägrar svara på konkreta frågor, gång efter gång? Kul skrivet, hörru.

Postad 01 October 2012 - 07:08

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 1

Vi förstår att du också nöjer dig med de billigare kablarna. Bryr dig nog inte så mycket om hur du placerar högtalarna och sitter aldrig och lyssnar aktivt i sweetspot. Du är inte ensam då audiofiler är en minoritet. Tror att de är ca 2% max som har hifi som en seriös hobby.Mvh

Vilka "vi" ? :)
Du är nog fullständigt ensam i forumet om att envetet skriva sådan osammanhängande smörja, och det vet både du och alla andra.

En nisse som du som vill påskina att den har hifi som "seriös hobby" bör åtminstone ha så mycket vett att den vet sina begränsningar.

Du har högst begränsade kunskaper, men drar dig inte för att skriva smörja i 9 av 10 inlägg, och förolämpar konstant folk som vet f-n så mycket mer än du själv i ämnet.

Sök dig någon annanstans Leif. Du bär dig bara illa åt här.

Postad 01 October 2012 - 08:39

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1

Vilka "vi" ? :)
Du är nog fullständigt ensam i forumet om att envetet skriva sådan osammanhängande smörja, och det vet både du och alla andra.

En nisse som du som vill påskina att den har hifi som "seriös hobby" bör åtminstone ha så mycket vett att den vet sina begränsningar.

Du har högst begränsade kunskaper, men drar dig inte för att skriva smörja i 9 av 10 inlägg, och förolämpar konstant folk som vet f-n så mycket mer än du själv i ämnet.

Sök dig någon annanstans Leif. Du bär dig bara illa åt här.

Nja det är nog som så att du inte tål sanningen utan outröttligt klankar ner på dem som inte tycker som du.
Jag har mer rätt än dig när det gäller skillnader på olika kablar.
Mvh

Postad 01 October 2012 - 08:47

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 2
Ett klassiskt exempel på Dunning-Kruger effekten får vi bevittna här i tråden :-)

Postad 01 October 2012 - 08:49

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Ett klassiskt exempel på Dunning-Kruger effekten får vi bevittna här i tråden :-)

:lol:

Postad 01 October 2012 - 08:51

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1

Ja tyvärr har inte alla förmågan :P

Postad 01 October 2012 - 10:09

PavelNedved
  • PavelNedved
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0
Stäng den här j*vla tråden.

Postad 01 October 2012 - 10:15

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Stäng den här j*vla tråden.

Det var det bästa jag läst i denna tråd !!

Postad 01 October 2012 - 11:13

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 1

Nja det är nog som så att du inte tål sanningen utan outröttligt klankar ner på dem som inte tycker som du.

Du vet mycket väl att jag förespråkar en väldigt nyanserad linje när det gäller t ex kablar, där jag gång efter annan förklarat att det I VISSA FALL spelar roll vilken typ av kabel man använder och i vissa fall inte.

Du VET att dina påståenden om "allt spelar roll", kablar med silver osv är helt uppåt väggarna, och du ljuger som en häst travar om dina upplevelser av skillnad mellan t ex signalkablar av ett par meters längd.

Du har helt enkelt generellt sett FEL i det mesta du påstått i den här tråden, och både du själv och de allra flesta andra vet att så är fallet.
Du är dessutom medvetet oerhört dryg, provocerande och drar dig inte för att gång efter annan förolämpa folk som bevisligen besitter kunskap och erfarenhet som du saknar.

Så sluta ljuga nu Leif. Du har trollat färdigt...

Postad 01 October 2012 - 13:27

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 1
Hur kan en person som skrivit ut att denne är halvdöv, höra skillnaden mellan olika kablar?

Postad 01 October 2012 - 13:37

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1

Hur kan en person som skrivit ut att denne är halvdöv, höra skillnaden mellan olika kablar?

Jag menade att en halvdöv kan höra skillnaden på kablar i rätt anläggning.

Postad 01 October 2012 - 14:12

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 0

Kanske en miljon dollar är av intresse så har du råd att köpa ännu dyrare kablar :-)
Märkligt nog är det ingen som vill ha denna miljon trots att det är sååå enkelt att höra skillnader.

We see that the Pear Cable company is advertising a pair of 12-foot "Anjou" audio cables for $7,250; that's $302 a foot! And, as expected, "experts" were approached for their opinions on the performance of these wonders ... Well, we at the JREF are willing to be shown that these "no-compromise" cables perform no better than, say, the equivalent Monster cables. While Pear rattles on about "capacitance," "inductance," "skin effect," "mechanical integrity" and "radio frequency interface," - all real qualities and concerns, and adored by the hi-fi nut-cases - we naively believe that a product should be judged by its actual performance, not by qualities that can only be perceived by attentive dogs or by hi-tech instrumentation. That said, we offer the JREF million-dollar prize to - for example - Dave Clark, Editor of the audio review publication Positive Feedback Online.

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 01 October 2012 - 14:13.

Postad 01 October 2012 - 14:37

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0

Du kanske menade nåt annat ilnägg? Men jag menade inlägget från myter innom hifi inlägg 1083

Leif B
  • Postad bild
Forumräv
  • 792 inlägg

• Postad bild
  • Postad bild
  • 0
Postad bildskruvis 19 augusti 2012 - 19:27 skrev:

Absolut kallas hörlurar här nere i skåne!

Bara i skåne?

Postad bildBrallsson 19 augusti 2012 - 19:34 skrev:

Men varför måste du gå nära och lyssna på direktljudet om inte rummet påverkar då? ;) :)

;-) halvdöv...

Postad 01 October 2012 - 15:13

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Det var det bästa jag läst i denna tråd !!

Det var skumt... :blink: Vill du alltså stänga den tråd som du gjort allt för att hålla igång?

Postad 01 October 2012 - 15:15

squiz
  • squiz
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0

Det var skumt... :blink: Vill du alltså stänga den tråd som du gjort allt för att hålla igång?

Det är nu när det kommit fram att han är halvdöv :-P

Postad 01 October 2012 - 15:19

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 1
Inget illa ment men oavsett hur skumma inlägg en del kommer med så tycker jag vi, i möjligaste mån iaf, kan diskutera med dessa inte om och i 3:e person. Är inget fan av det i ett forum... :)

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 01 October 2012 - 15:21.

Postad 01 October 2012 - 15:24

squiz
  • squiz
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0

Inget illa ment men oavsett hur skumma inlägg en del kommer med så tycker jag vi, i möjligaste mån iaf, kan diskutera med dessa inte om och i 3:e person. är inget fan av det i ett forum... :)

Helt rätt, dumt av mig.

Postad 01 October 2012 - 15:26

Vapo
  • Vapo
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0
RIP väl underbyggda argument och fakta. Tråden har dött. Popcornen har tagit slut.
Av katten finns nu bara en dammråtta kvar....

Postad 01 October 2012 - 16:03

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Mvh

Av allt man kan intressera sig för, varför sladdar? Det måste vara tröttsamt att köpa sladd efter sladd och inbilla sig att man får bättre ljud, istället för att skaffa sig lite kunskap om ljudåtergivning och lägga pengarna/energin där det verkligen gör skillnad.

Det är lite som om en elitidrottare skulle tona håret istället för att köpa bättre skor.

Redigerat av Ageve, 01 October 2012 - 16:05.

Postad 01 October 2012 - 16:09

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Det är lite som om en elitidrottare skulle tona håret istället för att köpa bättre skor.

Appapp, hur vet du att det inte skulle förbättra resultatet om du inte provat det själv?

Är du en sann idrottare provar man ALLT.

Postad 01 October 2012 - 16:55

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Appapp, hur vet du att det inte skulle förbättra resultatet om du inte provat det själv?

Är du en sann idrottare provar man ALLT.

Det gäller att köpa en rätt fet färg, annars försvinner magin om man tar av på/av sig mössan ;)

Postad 01 October 2012 - 17:25

BitterMelon
  • BitterMelon
  • Guru

• 4217 inlägg
  • 0

QED... :rolleyes:

Postad 01 October 2012 - 17:29

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Att trolla?

Postad 01 October 2012 - 18:25

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Av allt man kan intressera sig för, varför sladdar? Det måste vara tröttsamt att köpa sladd efter sladd och inbilla sig att man får bättre ljud, istället för att skaffa sig lite kunskap om ljudåtergivning och lägga pengarna/energin där det verkligen gör skillnad.

Men Christiano Ronaldo gör ju just det(eller i vart fall bytar frisyr stup i ett) och det verkar ju funka. :D

Postad 01 October 2012 - 18:53

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Nu vill jag ju inte mata några troll, eller trollkarlar, men jag har en liten fundering:
Man har ju idag ofta ett frekvensomfång på 20-50KHz, alltså långt över vad mänskliga örat kan uppfatta (20kHz). Detta har ja förstått skall vara på grund av att det på någon vänster ändå skall gå att uppfatta? Om det är på det viset, kan det då vara så även med kablars påverkan. Alltså att de små skillnaderna för sig själva egentligen borde vara ohörbara men ändå påverkar ljudet på någon vänster? Vet egentligen inte varför jag frågar eftersom jag själv inte tror mig ha hört skillnad, men i alla fall. :)

Redigerat av laddie15, 01 October 2012 - 18:55.

Postad 01 October 2012 - 19:25

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 1

Nu vill jag ju inte mata några troll, eller trollkarlar, men jag har en liten fundering:
Man har ju idag ofta ett frekvensomfång på 20-50KHz, alltså långt över vad mänskliga örat kan uppfatta (20kHz). Detta har ja förstått skall vara på grund av att det på någon vänster ändå skall gå att uppfatta? Om det är på det viset, kan det då vara så även med kablars påverkan. Alltså att de små skillnaderna för sig själva egentligen borde vara ohörbara men ändå påverkar ljudet på någon vänster? Vet egentligen inte varför jag frågar eftersom jag själv inte tror mig ha hört skillnad, men i alla fall. :)

Ett "ungt och friskt" öra kan uppfatta frekvenser strax över 20kHz, förutsatt att nivån är ganska hög.
Ett "vuxet" öra kan det inte utan att nivån är skadligt hög.
För ett "åldrat" eller "misshandlat" öra gäller samma sak, fast "gränsfrekvensen" är betydligt lägre.

Lite summariskt och förenklat, men pudelns kärna är att det inte är tvärstopp vid en specifik frekvens, utan att "örats frekvensgång" faller av i diskanten, och brantheten samt brytfrekvensen kan vara lite olika.

Anledningen till att man gärna har utrustning med frekvensomfång som vida överstiger vår hörsels är inte att vi kan uppfatta dessa höga frekvenser, utan helt enkelt att man då "flyttat problemen" långt utanför det hörbara området och "har viss marginal". 40kHz är bara en enda oktav högre än 20kHz, så marginalen är egentligen inte så stor, men fullt tillräcklig.

En samplingsfrekvens på 44.1kHz är fullt tillräcklig för att få med ALLT vi kan uppfatta, men med ett dåligt lågpassfilter får man fasfel och förvrängning vid de högsta hörbara frekvenserna, och det är bl a därför nyare cd-spelare med digitala filter, översampling osv låter bättre än äldre grejor.

Kablar är nästan aldrig så usla (eller så långa) att de "fungerar som filter" och därigenom påverkar ljudet. Det går däremot lätt att mäta på kablar och konstatera både ledningsresistans och kapacitans, men det är i princip bara för långa och/eller för tunna högtalarkablar som överhuvudtaget KAN ge hörbara skillnader.

En tillräckligt bra kabel räcker utmärkt, och sen hjälper det inte ett skit hur mycket bättre kabel man sen skaffar, för skillnaden blir försumbar, dvs går inte att uppfatta alls.

Redigerat av Unregistered277056c3, 01 October 2012 - 19:28.

Postad 01 October 2012 - 21:14

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

Du inser alltså inte ens att det är dig han driver med?

Postad 02 October 2012 - 04:19

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Med liknande argument skulle hoemopati kunna fungera. En droppe i havet borde ju vara omöjlig att märka / ge effekt men på något vänster ändå påverka... Tror man gör sig en otjänst om man i olika situationer krystat letar efter skäl till att osannolika företeelser funkar eller ger stor effekt. Kablarna skall leda en okomplicerad ström i ett par meter, varför i det sammanhanget ens fundera på om vi kan "känna av" något över 20 khz?

Postad 02 October 2012 - 08:05

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Med liknande argument skulle hoemopati kunna fungera. En droppe i havet borde ju vara omöjlig att märka / ge effekt men på något vänster ändå påverka... Tror man gör sig en otjänst om man i olika situationer krystat letar efter skäl till att osannolika företeelser funkar eller ger stor effekt. Kablarna skall leda en okomplicerad ström i ett par meter, varför i det sammanhanget ens fundera på om vi kan "känna av" något över 20 khz?

Ja du, varför fundera på förklaringar till olika fenomen överhuvudtaget? Är ganska tydlig med att jag själv inte tror mig höra skillnad mellan kablar, men det faktum att vissa anser sig göra det väcker en nyfikenhet och en vilja att hitta förklaringar. Är det så fel? :)

Postad 02 October 2012 - 08:12

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Ett "ungt och friskt" öra kan uppfatta frekvenser strax över 20kHz, förutsatt att nivån är ganska hög.
Ett "vuxet" öra kan det inte utan att nivån är skadligt hög.
För ett "åldrat" eller "misshandlat" öra gäller samma sak, fast "gränsfrekvensen" är betydligt lägre.

Lite summariskt och förenklat, men pudelns kärna är att det inte är tvärstopp vid en specifik frekvens, utan att "örats frekvensgång" faller av i diskanten, och brantheten samt brytfrekvensen kan vara lite olika.

Anledningen till att man gärna har utrustning med frekvensomfång som vida överstiger vår hörsels är inte att vi kan uppfatta dessa höga frekvenser, utan helt enkelt att man då "flyttat problemen" långt utanför det hörbara området och "har viss marginal". 40kHz är bara en enda oktav högre än 20kHz, så marginalen är egentligen inte så stor, men fullt tillräcklig.

En samplingsfrekvens på 44.1kHz är fullt tillräcklig för att få med ALLT vi kan uppfatta, men med ett dåligt lågpassfilter får man fasfel och förvrängning vid de högsta hörbara frekvenserna, och det är bl a därför nyare cd-spelare med digitala filter, översampling osv låter bättre än äldre grejor.

Kablar är nästan aldrig så usla (eller så långa) att de "fungerar som filter" och därigenom påverkar ljudet. Det går däremot lätt att mäta på kablar och konstatera både ledningsresistans och kapacitans, men det är i princip bara för långa och/eller för tunna högtalarkablar som överhuvudtaget KAN ge hörbara skillnader.

En tillräckligt bra kabel räcker utmärkt, och sen hjälper det inte ett skit hur mycket bättre kabel man sen skaffar, för skillnaden blir försumbar, dvs går inte att uppfatta alls.

Tack för din förklaring. Jag hade liksom för mig att jag läst att tonerna utanför det hörbara området skulle påverka ljudet på något sätt. Men detta har jag kanske läst i tllverkarnas reklam. :) Kopplingen till kablarna är givetvis inte det minsta vetenskapligt underbyggd, bara en fundering som sagt.

Postad 02 October 2012 - 08:28

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0
(Analoga) signalkablar kan göra skillnad (tex knaster och missljud) pga den låga strömstyrkan i signalen, varför man kanske ibland vill ha lite bättre sådana. Det går iof helt bort såfort man kör alla signaler digitalt (med tex. HDMI).

Den förstärkta signalen till högtalarna är dock så pass stark att allt motstånd är försumbart, vilket innebär att 4mm2-kablar från Clas Ohlson á 5 kr/metern gör jobbet lika bra som kablar för 20 000 kr/m...

(Varför i h*lvete skriver jag ens i den här tråden, det är ju bara trams ändå)

Redigerat av Unregisteredcc128e50, 02 October 2012 - 08:28.

Postad 02 October 2012 - 09:22

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

(Analoga) signalkablar kan göra skillnad (tex knaster och missljud) pga den låga strömstyrkan i signalen, varför man kanske ibland vill ha lite bättre sådana...

Den "låga strömstyrkan" i "signalkablar" du nämner finns visserligen på enstaka ställen i en anläggning, men det är bara ledarna från en analog pickup som känns det minsta relevant i sammanhanget, och de är i allmänhet helt oskärmade och nivån ordentligt låg. Finns det något att förbättra där? Kanske...

Elektromagnetiska störningar KAN påverka ljudet om skärmningen är usel, men några få meter lågnivåkabel i en stereoanläggning är i princip aldrig något problem.

Den förstärkta signalen till högtalarna är dock så pass stark att allt motstånd är försumbart, vilket innebär att 4mm2-kablar från Clas Ohlson á 5 kr/metern gör jobbet lika bra som kablar för 20 000 kr/m...

Nej, motståndet i en högtalarkabel är inte försumbart för att signalen är stark.

Din slutsats är riktig, men ledningsmotståndet i en högtalarkabel är relevant för att högtalarens impedans är låg, och FÖR tunna och/eller för långa kablar ger förluster.

Postad 02 October 2012 - 12:25

squiz
  • squiz
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0

(Analoga) signalkablar kan göra skillnad (tex knaster och missljud) pga den låga strömstyrkan i signalen, varför man kanske ibland vill ha lite bättre sådana. Det går iof helt bort såfort man kör alla signaler digitalt (med tex. HDMI).

Jag kan hänga med på att det finns skillnad, ytterst små..men dock. Men, det ska i min uppfattning otroligt mycket till för att en hel(icke defekt) analog signalkabel ska ge ifrån sig knaster och missljud! Det är inte repad vinyl vi pratar om...

Kan man undra... ;)

Postad 02 October 2012 - 12:46

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

Den "låga strömstyrkan" i "signalkablar" du nämner finns visserligen på enstaka ställen i en anläggning, men det är bara ledarna från en analog pickup som känns det minsta relevant i sammanhanget, och de är i allmänhet helt oskärmade och nivån ordentligt låg. Finns det något att förbättra där? Kanske...

Elektromagnetiska störningar KAN påverka ljudet om skärmningen är usel, men några få meter lågnivåkabel i en stereoanläggning är i princip aldrig något problem.

Nej, motståndet i en högtalarkabel är inte försumbart för att signalen är stark.

Din slutsats är riktig, men ledningsmotståndet i en högtalarkabel är relevant för att högtalarens impedans är låg, och FÖR tunna och/eller för långa kablar ger förluster.

Jag utgår givetvis från 4mm2 och längder som är inom rimlighetens gränser. Därför stämmer både resonemang och slutsats :)

Jag kan hänga med på att det finns skillnad, ytterst små..men dock. Men, det ska i min uppfattning otroligt mycket till för att en hel(icke defekt) analog signalkabel ska ge ifrån sig knaster och missljud! Det är inte repad vinyl vi pratar om...

Kan man undra... ;)

Återigen, läs mitt inlägg någon sida tillbaka. Det finns skillnader, som går att mäta, men de ligger på en -100 dB nivå vilket gör att det är bortom gränsen för vad som går att urskilja med örat, vilket gör att jag sällar mig till dem som anser att det här är en icke-diskussion..

Redigerat av Unregisteredcc128e50, 02 October 2012 - 12:47.

Postad 02 October 2012 - 12:54

squiz
  • squiz
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0

Återigen, läs mitt inlägg någon sida tillbaka. Det finns skillnader, som går att mäta, men de ligger på en -100 dB nivå vilket gör att det är bortom gränsen för vad som går att urskilja med örat, vilket gör att jag sällar mig till dem som anser att det här är en icke-diskussion..

Har givetvis läst ditt tidigare inlägg (vill ju inte missa något i denna tråd :rolleyes: )...men ok...knaster och missljud på -100 dB hittar man säkert isf på både lakritssnören och mina AQ King Cobra...eller? :)

Postad 02 October 2012 - 13:10

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 0
Jag har mätt med extremt känslig analog mätutrustning. En elektrometer som kunde lösa upp strömmar i atto-ampere området. Vad jag kunde märka där - rent mättekniskt, var hur viktigt det var att kontakten på mätsladden satt i på absolut rätt sätt annars började omedelbart signalen att stiga. Vi talar om strömmar i pA-området. När detta var fixat var vi tvugna att fixera mätkabeln med byggtejp så att den inte "kröp" - sträckte på sig då detta gav upphov till strömmar i pA också. Därefter var man tvungen att vänta i minst två timmar för att systemet skulle lugna ned sig. I praktiken betydde det att olika kapacitansfällor (i kabeln) fick möjlighet att tömma sig ordentligt. Kontakdonen var från schweiziska Lemo och kabeln var en special-triaxialkabel för lågnivåmätningar med extremt låg egenimpedans. Jag kom ihåg att den var extremt "stel" som förmodligen berodde på skärmningen eller att den var helt solid.

Vad vill jag säga med det här? Förloppet stämmer ganska väl överens med hur jag upplever att en nyinkopplad kabel beter sig ljudmässigt i mitt hifi-system. Dvs inte nödvändigtvis mera brus utan ett mer "nervöst" och stökigt ljud som får ett större lugn efter några timmar. Jag har inte tillgång till så känslig mätutrustning hemma men är ganska övertygad om att brus och signalstöringar är betydligt högre i "hifi"-kablar än i högprecisionskablar. Nu är frågan: är störningarna verkligen hörbara? Och kan en bättre kabel isåfall göra att man hör mindre av detta? Jag ser inte kablar som att det låter "bättre" utan att ju bättre kabel - så stör den mindre.

Vad gäller mätningar av signal-brusförhållanden så är jag inte riktigt med på resonemangen. Man får tänka på att när man anger signal-brusförhållanden så anges medelvärden. Även om inte medelvärdet är hörbart vad gäller en störning betyder det INTE att man ALDRIG hör den. Dessutom är S/N-värden angivna för statiska signaler. För musik är det känt att hjärnan kan avkoda signaler djupt ner under brus-tröskeln. Vi kan helt enkelt medelvärdesbilda bort bruset. Jämför med att köra bil när det regnar. Står du still ser man mycket sämre vad som hände rutanför. När bilen rör sig kan man medvärdesbilda bort regnet som störning och får en bättre uppfattning av vad som sker utanför. Det är alltså inte alls självklart att man inte kan höra skillnader därför att några ganska enkla mätningar pekar på att man inte borde det.

En sak till: visst kan man "höra" toner över 20 kHz. Men det rör sig om interferens med andra frekvenser som landar inom det hörbara området. På så sätt har de en påverkan. Vad gäller t.ex förstärkare med frekvensgång bortåt 100 kHz så har det betydelse för transientåtergivningen eftersom slew-rate (stigtiden) på signalen är avhängig bandbredden - allt annat lika.

Jag säger det igen. Bara för att man inte kan verifiera något med mätningar betyder det inte att det inte finns. Higgsbosonen har funnits hela tiden men har inte kunnat utveckla en tillräckligt avancerad mätmetod för att verifiera den förrän nu. Skulle vi kanske istället avfärdat den som icke-existerande? I andra (vetenskapliga) sammanhang visar man betydligt större respekt för att människan faktiskt är kapabel att göra "mätningar" med sina sinnen som inte några sensorer klarar. Visste ni t.ex att människan kan urskilja enskilda ljusfotoner? Det finns ingen mätutrustning som klarar det (än).
Så ha lite respekt när någon säger att man hör skillnad. Det kan faktiskt vara sant, fastän man inte förstår varför.

Postad 02 October 2012 - 13:23

squiz
  • squiz
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0

...
Så ha lite respekt när någon säger att man hör skillnad. Det kan faktiskt vara sant, fastän man inte förstår varför.

Och det vi inte förstår måste förgöras - som verkar vara jänkarnas filosofi (trots att man har "IN GOD WE TRUST" inpräntat på dollar-sedlarna) :P

Kan faktiskt bara hålla med om att det är klokt skrivet av 982jan! Den teknologiska utvecklingen har antagligen(skriver så för vad vet jag!?) inte nått dit att någon mackaper kan mäta sig till vad människans hjärna/nervgångar/öron kan uppfatta...även om det är mycket små saker...så kan de mycket väl vara så och sen ska man absolut inte helt förkasta vad "man tror" gör för skillnad i sammanhanget heller. Tror jag riktigt starkt på att den där kabeln som är dubbelt så kostsam som den jag hade tidigare låter bättre...så gör den nog det...iaf i den lyssnarens öron.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.