HRT Stage
1784 svar till detta ämne
Postad 04 July 2013 - 09:19
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Det står ju HRT tvärs över planscherna på tvären. Jag förstår inte frågan? Jag kan nog inte göra bilden tydligare. Jag får leta igenom mina andra foton ifrån mässorna.
Fast i detta fall vill jag skilja mellan vad distributören och HRT skrivit/sagt, eftersom det rått en del missförstånd kring detta genom tråden. Ett ljudsystem för 9500kr som låter lika bra som ett för 50000-200000kr... Som dessutom är mikroskopiskt små.. känns som man får ta det hela med en nypa salt.. 
Det hade jag också gjort.  Från Fredriks tråd på Component: (http://www.component...showtopic=15442)
Citat från Kevin Halverson på HRT: “My personal perspective has been a $20,000 or more HiFi system and Stage makes me think I have wasted my money for decades!”
Även intressanta uttalanden i videon en bit ner i tråden.
Fast detta tolkar jag inte som att säga att systemet konkurrerar med system för 200.000:-, mer att ambitionen varit att konstruera ett system med kvaliteter som man hittar i system i och över denna klass.
Postad 04 July 2013 - 09:27
iMats
-
iMats
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Det var inte så jag tolkade det heller...
Postad 04 July 2013 - 09:40
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
" Stage makes me think I have wasted my money for decades" KAN inte misstolkas.
Risken är ju nu att man utsätter HRT för ett "hatbrott", och helt enkelt bojkottar produkten, trots att den säkert förtjänar ett bättre öde.
Men personligen tänker jag bortse från den storvulna reklamen, och ge Stage en chans.
Redigerat av laddie15, 04 July 2013 - 12:07.
Postad 04 July 2013 - 10:12
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Risken är ju nu att man utsätter HRT för ett "hatbrott",
Starka ord.
Postad 04 July 2013 - 10:28
Falcy
-
Falcy
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
2850 inlägg
dock har HRT aldrig gått ut och sagt att systemet konkurrerar med system i de 6-siffriga prisklasserna
Jo. Är det inte lite det som är kärnan till den vilda diskussionen här? Att HRT går ut med att deras produkt för runt 10k utan vidare låter som en anläggning för 50-100k eller t.om ännu mer. Jag tror, utan att veta, att Stage absolut är en kompetent historia i klassen runt 10k. Givetvis ställer sig folk frågandes till deras absurda marknadsföring, det är ju bara sunt förnuft, om man inte är hjärntvättad.
Postad 04 July 2013 - 10:40
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Starka ord. 
Ja, klart olämpligt att lyfta ur sitt sammanhang.  (men du förstod säkert att det var skämtsamt?).
Redigerat av laddie15, 04 July 2013 - 10:44.
Postad 04 July 2013 - 12:52
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Att HRT går ut med att deras produkt för runt 10k utan vidare låter som en anläggning för 50-100k eller t.om ännu mer.
Givetvis ställer sig folk frågandes till deras absurda marknadsföring, det är ju bara sunt förnuft, om man inte är hjärntvättad.
Åter igen synd att du inte kan skilja på vad distributören och vad tillverkaren säger, och att försöka sätta dessa i rätt sammanhang som också förklarats närmast otaliga gånger i denna tråd. Det är lite som att en entusiastisk Volvodistributör i t ex Australien går ut och säger att tänk dig en bil som kan konkurrera med bilar i 500.000:- - klassen, samtidigt som Volvo gått ut och säger att vi hade ögonen på tyskarnas toppmodeller när vi tog fram denna nya modell. Imo två helt skilda vinklar avseende marknadsföringen kring en produkt., med den skillnaden att folk på världspremiären av Stage tyckte det bakom skynket fanns tendenser till kvaliteter som ligger upp på prisklasser runt 200.000:-. Hade kanske varit intressant om man kunde göra på liknande sätt i bilvärlden - en marknad där de förutfattade meningarna och fördomarna närmast bör vara oerhört starka sett till historia och tradition.  Jag tror, utan att veta, att Stage absolut är en kompetent historia i klassen runt 10k.
Det är den.
Postad 04 July 2013 - 13:11
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Åter igen synd att du inte kan skilja på vad distributören och vad tillverkaren säger, och att försöka sätta dessa i rätt sammanhang som också förklarats närmast otaliga gånger i denna tråd.
Det är lite som att en entusiastisk Volvodistributör i t ex Australien går ut och säger att tänk dig en bil som kan konkurrera med bilar i 500.000:- - klassen, samtidigt som Volvo gått ut och säger att vi hade ögonen på tyskarnas toppmodeller när vi tog fram denna nya modell. Imo två helt skilda vinklar avseende marknadsföringen kring en produkt., med den skillnaden att folk på världspremiären av Stage tyckte det bakom skynket fanns tendenser till kvaliteter som ligger upp på prisklasser runt 200.000:-. Hade kanske varit intressant om man kunde göra på liknande sätt i bilvärlden - en marknad där de förutfattade meningarna och fördomarna närmast bör vara oerhört starka sett till historia och tradition. 
Det är den. 
Christian von Koenigsegg får iden att börja tillverka en billig sportbil kallad Superplutten, denna skall gå att köpa för 185000kr. Ambitionen är att supeplutten fullt ut skall konkurrera med Agera för 10-15000000kr. I reklamen uttrycker den gode Christian så den uttalade ambitionen och säger att han nu undrar varför han de senaste årtiondena slösat sina pengar på något dyrare än Superplutten. Precis så här har HRT gjort. Inte agenten, återförsäljaren, eller någon annan. Utan han Halverson i egen hög person. Det är ju rent märkligt att detta inte skall gå att förstå trots att det står svart på vitt.
Postad 04 July 2013 - 13:40
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Christian von Koenigsegg får iden att börja tillverka en billig sportbil kallad Superplutten, denna skall gå att köpa för 185000kr. Ambitionen är att supeplutten fullt ut skall konkurrera med Agera för 10-15000000kr.
I reklamen uttrycker den gode Christian så den uttalade ambitionen och säger att han nu undrar varför han de senaste årtiondena slösat sina pengar på något dyrare än Superplutten.
Nja, nu är du rätt fel ute och cyklar igen.  Först och främst har ju HRT inte tillverkat någon Stage "Deluxe" innan för 200.000:- eller däromkring, han säger att ambitionen varit det sett till de system han sett och ser ute på marknaden idag. HRT har inte utvecklat eller sålt någon högtalare innan. Och skulle Christian von Koenigsegg gå ut och spy ner på sitt eget varumärke genom att skita tidigare köpare i ansiktet och säga att de som köpt hans toppmodeller gjort det förgäves/i onödan, för att han nu lyckats göra en bil till bråkdelen av pengarna som kan konkurrera med hans toppmodeller. Nej, det vore nog både att skjuta sig själv i foten och samtidigt kasta stora stenar i ett glashus och allvarligt skada sitt rykte.  Precis så här har HRT gjort. Inte agenten, återförsäljaren, eller någon annan. Utan han Halverson i egen hög person.
 What? Vad dillar du om? Det är ju rent märkligt att detta inte skall gå att förstå trots att det står svart på vitt. 
Ja, vissa har visst mycket svårt att se hur saker och ting ligger till, och påstår saker utan några som helst belägg.
Postad 04 July 2013 - 13:47
XavierJH
-
XavierJH
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
Hur många inlägg kan man ägna åt en tillverkares marknadsföring egentligen?
Postad 04 July 2013 - 14:06
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Nja, nu är du rätt fel ute och cyklar igen. 
Först och främst har ju HRT inte tillverkat någon Stage "Deluxe" innan för 200.000:- eller däromkring, han säger att ambitionen varit det sett till de system han sett och ser ute på marknaden idag. HRT har inte utvecklat eller sålt någon högtalare innan.
Och skulle Christian von Koenigsegg gå ut och spy ner på sitt eget varumärke genom att skita tidigare köpare i ansiktet och säga att de som köpt hans toppmodeller gjort det förgäves/i onödan, för att han nu lyckats göra en bil till bråkdelen av pengarna som kan konkurrera med hans toppmodeller. Nej, det vore nog både att skjuta sig själv i foten och samtidigt kasta stora stenar i ett glashus och allvarligt skada sitt rykte. 
What? Vad dillar du om?
Ja, vissa har visst mycket svårt att se hur saker och ting ligger till, och påstår saker utan några som helst belägg. 
Poängen är givetvis att det är Kevin(?) Halverson:s eget citat som visas i reklamen. Och därmed är väl den diskussionen överflödig?
Redigerat av laddie15, 04 July 2013 - 14:43.
Postad 04 July 2013 - 14:39
Unregistered53a69b62
-
Unregistered53a69b62
-
Användare
-
-
232 inlägg
Jag är tveksam till att denna vendetta gagnar varumärket.
En produkts kvaliteter och eventuella fördelar kan ju trots 850 inlägg och 17 000 läsningar INTE diskuteras fram.
Den skall upplevas.
Jag föreslår därför att stridsyxorna för tillfället grävs ner, de kan ju förvisso tas upp igen efter att allmänheten fått ta del av aktuell varas förtjänster.
Postad 04 July 2013 - 14:47
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Jag är tveksam till att denna vendetta gagnar varumärket. En produkts kvaliteter och eventuella fördelar kan ju trots 850 inlägg och 17 000 läsningar INTE diskuteras fram. Den skall upplevas. Jag föreslår därför att stridsyxorna för tillfället grävs ner, de kan ju förvisso tas upp igen efter att allmänheten fått ta del av aktuell varas förtjänster.
Så sant. Låt oss diskutera vidare när vi faktiskt har något att diskutera.
Postad 04 July 2013 - 14:56
Anton
-
Anton
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
FFrrEEddRRiiKK
Förstår du att det du håller på gynnar inte HRT alls utan att folk blir trötta på ditt snack och högtalarna? Att Göran låter dig hålla på såhär är en gåta för mig och han måste vara halvblind för se att detta är inte bra sätt att marknadsföra sig. Tycker det tyvärr förstör hela varumärket överlag tyvärr
Postad 04 July 2013 - 15:19
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
FFrrEEddRRiiKK
Förstår du att det du håller på gynnar inte HRT alls utan att folk blir trötta på ditt snack och högtalarna? Att Göran låter dig hålla på såhär är en gåta för mig och han måste vara halvblind för se att detta är inte bra sätt att marknadsföra sig.
Tycker det tyvärr förstör hela varumärket överlag tyvärr 
Postad 04 July 2013 - 15:31
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Nu har väl (förhoppningsvis) Fredrik inte ett skit med HRT att göra, och då vore det ju förvisso lite orättvist om hans inlägg på detta forum skulle fördärva för dem.
HRT:s egen marknadsföring är väl, om än jäkligt kaxig, så lätt att förstå. Konkurrensen är mördande och det gäller att sticka ut. Där får man ju säga att de lyckats.
Är ju själv lite nyfiken och kommer låna dem mitt öra vid något tillfälle. Sitter dock inte i sjön, har gott om tid att vänta.
Och du är nöjd och glad med dina nya prylar?
Postad 04 July 2013 - 17:21
Unregistered32555851
-
Unregistered32555851
-
Beroende
-
-
1030 inlägg
Nja, har de samma syfte verkligen? Formel1 bilen är ju utvecklad och konstruerad för ett scenario, en traktor för ett annat, eller? Visst kan både stora och små högtalare spela musik, men inte efter dess respektive förutsättningar i alla miljöer, eller?
I detta fall har du förmodligen lite bättre/mer bas i 25m2 rummet, kanske lite bättre kontroll och perspektiv i 35m2 rummet. Skulle vara intressant att läsa/höra vad du själv upplever.
Här måste vi ju också titta på vid vilken frekvensgång dessa båda presterar dB, eller du menar dessa båda presterar en rak frekvensgång i detta rum?
Hänger inte med här riktigt. Volymen på rummet skapar ju rätt mycket förutsättningar för hur systemet kommer låta.
Nej, men stora högtalare kräver i regel större rumsvolym för att nå sin fulla potential.
Nog mest du som yrar min vän. 
Vad menar du med "men inte efter dess respektive förutsättningar i alla miljöer, eller?" De ända högtalare jag pratar om är de som är till för hemmabruk för PRIVATPERSONER. Vad de använder på festivaler, biografer och andra ställen är för mig ointressant. Ang. ljudet i mitt rum på 35 & 25kvm så påverkar inte volymen på rummet hur bra det låter. Båda rummen är rektangulära, det som gör skillnad är placeringen och hur jag gör med akustiken (möbler, mattor m.m) vet inte hur jag lyssnar efter perspektiv, men basen får jag att låta lika bra/dåligt när allt är in justerat. Du säger att man måste kolla på vad det är för frekvensgång på respektive högtalare, med andra ord beror det ju inte på storleken.... Jag tror en högtalare kräver mycket mer av akustiken i ett rum än volymen. Har man ett vardagsrum på 35kvm är det nog tillräckligt för de flesta högtalare på marknaden spela fullt ut. Nu ska jag inte svamla mer i tråden fören de finns att lyssna på. Så alla vi hörs efter sommaren  (för övrigt jobbigt att jobba med citat från 7" surfplatta)
Postad 04 July 2013 - 19:14
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Vad menar du med "men inte efter dess respektive förutsättningar i alla miljöer, eller?"
De ända högtalare jag pratar om är de som är till för hemmabruk för PRIVATPERSONER. Vad de använder på festivaler, biografer och andra ställen är för mig ointressant.
Ang. ljudet i mitt rum på 35 & 25kvm så påverkar inte volymen på rummet hur bra det låter. Båda rummen är rektangulära, det som gör skillnad är placeringen och hur jag gör med akustiken (möbler, mattor m.m) vet inte hur jag lyssnar efter perspektiv, men basen får jag att låta lika bra/dåligt när allt är in justerat.
Du säger att man måste kolla på vad det är för frekvensgång på respektive högtalare, med andra ord beror det ju inte på storleken....
Jag tror en högtalare kräver mycket mer av akustiken i ett rum än volymen. Har man ett vardagsrum på 35kvm är det nog tillräckligt för de flesta högtalare på marknaden spela fullt ut.
Nu ska jag inte svamla mer i tråden fören de finns att lyssna på. Så alla vi hörs efter sommaren (för övrigt jobbigt att jobba med citat från 7" surfplatta)
Ja egentligen märkligt att man alltid talar om att en högtalare skall "kunna fylla" ett visst rum. Så är det ju inte. Det skall ju helt enkelt bara vara tillräcklig ljudnivå i lyssningspositionen, och den brukar ju liksom med TV:n vara på ungefär samma avstånd oavsett rum. Möjligen menar man att förstärkande reflexer blir mindre i ett större rum?
Postad 04 July 2013 - 20:40
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Poängen är givetvis att det är Kevin(?) Halverson:s eget citat som visas i reklamen. Och därmed är väl den diskussionen överflödig?
Så du lägger exakt samma värdering i hans citat och distributörens text? Att säga att ambitionen att konkurrera med system för 200.000:- är detsamma som att mena att systemet gör det? FFrrEEddRRiiKK
Förstår du att det du håller på gynnar inte HRT alls utan att folk blir trötta på ditt snack och högtalarna? Att Göran låter dig hålla på såhär är en gåta för mig och han måste vara halvblind för se att detta är inte bra sätt att marknadsföra sig.
Jag föreslår då att du ringer Göran och ber honom stoppa mig, för du lär tyvärr inte kunna göra det.  Om han ber mig sluta, så lovar jag på heder och samvete att göra detta omedelbart.  Vad menar du med "men inte efter dess respektive förutsättningar i alla miljöer, eller?"
För 200.000:- kan du rimligen få bra system för både små och stora rum. Frågan är var ett system för 200.000:- för ett stort rum korsar ett system för 200.000:- avsett för ett mindre rum, sett till absolut hifi-kvalitet. Eller menar du att när man kommer upp i en viss prisklass, så är det bara stora högtalare som gäller per definition? Ang. ljudet i mitt rum på 35 & 25kvm så påverkar inte volymen på rummet hur bra det låter. Båda rummen är rektangulära, det som gör skillnad är placeringen och hur jag gör med akustiken (möbler, mattor m.m) vet inte hur jag lyssnar efter perspektiv, men basen får jag att låta lika bra/dåligt när allt är in justerat.
25 m2 och 35 m2 är ju skapliga rumsvolymer båda. Takhöjd spelar ju givetvis in också, och hur bra akustiskt rummen är preparerade, men ju större rum, i regel ju större krav på god akustik, samtidigt som mindre rum kan skapa begränsningar för större högtalare med för mycket bas som resultat, även om denna är av god kvalitet, och sämre möjlighet att utnyttja stort/brett ljudperspektiv. Det är många aspekter som spelar in, men en bra liten högtalare kan i regel spela väldigt bra ifrån väldigt små rum till rum upp emot 40 m2. En större högtalare av god kvalitet kommer dock i regel aldrig komma till rätta i ett mindre rum. Jag brukar säga att hörn och sidoväggar är ljudbildens (bredd, djup och 3D) största bov. För mig i regel viktigare än att uppnå bra basåtergivning t ex. Du säger att man måste kolla på vad det är för frekvensgång på respektive högtalare, med andra ord beror det ju inte på storleken....
Frekvensgång - i alla fall neråt - kommer i regel med storleken. Sedan blir det i regel alltid en större utmaning att göra en större högtalare och samtidigt behålla egenskaper som den kontroll, djup och perspektiv som en liten högtalare i regel kan åstadkomma med större lätthet än en större modell i samma prisklass. Naturligtvis är det svårare att åstadkomma högre ljudtryck i de lägre frekvenserna med en mindre konstruktion. Jag tror en högtalare kräver mycket mer av akustiken i ett rum än volymen. Har man ett vardagsrum på 35kvm är det nog tillräckligt för de flesta högtalare på marknaden spela fullt ut.
Det där går ju hand i hand. Större rum gör i regel att de flesta högtalare kan blomma ut mer, samtidigt som små högtalare också kan få problem att fylla större volymer, och där någonstans kommer behovet för en större högtalare (och förstärkare) in. Alltså är det inte alltid givet hur och var man skall placera sin budget, oavsett om den är 9.500:- eller 200.000:- eller 500.000:-. Nu ska jag inte svamla mer i tråden fören de finns att lyssna på. Så alla vi hörs efter sommaren (för övrigt jobbigt att jobba med citat från 7" surfplatta)
Låter bra!  Ja egentligen märkligt att man alltid talar om att en högtalare skall "kunna fylla" ett visst rum. Så är det ju inte. Det skall ju helt enkelt bara vara tillräcklig ljudnivå i lyssningspositionen, och den brukar ju liksom med TV:n vara på ungefär samma avstånd oavsett rum.
Möjligen menar man att förstärkande reflexer blir mindre i ett större rum?
Större rum är i regel alltid bra, oavsett högtalarstorlek, framförallt för att få en ljudbild som inte präglas av reflexer (och förstärkningar) som kommer från sidoväggar och tak, dock får de flesta högtalare sitt stöd i basen från rummet i någon form. Om man kan kombinera en placering långt ifrån reflekterande ytor, med en god kapacitet i basen, så är ju detta oftast rätt optimalt. Hörnen och sidoväggarna, åter igen, är två av hifi:ns största bovar, iallafall enligt mig.
Postad 04 July 2013 - 20:58
Pinnen
-
Pinnen
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Så du lägger exakt samma värdering i hans citat och distributörens text? Att säga att ambitionen att konkurrera med system för 200.000:- är detsamma som att mena att systemet gör det?
Är lite intresserade av hur du tolkar "slutsatsen" i hans citat...... “My personal perspective has been a $20,000 or more HiFi system and Stage makes me think I have wasted my money for decades!”
Postad 04 July 2013 - 21:07
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Är lite intresserade av hur du tolkar "slutsatsen" i hans citat......“My personal perspective has been a $20,000 or more HiFi system and Stage makes me think I have wasted my money for decades!”
Att hans ambition med Stage är ett system med kvaliteter i $20.000-klassen, och att han konstaterar att att lägga enorma pengar på hifi-utrustning inte nödvändigtvis alltid behöver leda till ett önskat slutresultat, dvs högt pris inte alltid i våg med god ljudkvalitet. Lite så jag kände när jag hörde Stage i relation till mitt 50.000:--system, dock har jag aldrig haft ett system för 200.000:- hemma. Det kanske låter mycket bättre, frågan är hur mycket i relation till prislappen, dock har jag inte råd att lägga de pengarna på hifi.
Postad 04 July 2013 - 21:49
Pinnen
-
Pinnen
-
Forumräv
-
-
916 inlägg
Att hans ambition med Stage är ett system med kvaliteter i $20.000-klassen, och att han konstaterar att att lägga enorma pengar på hifi-utrustning inte nödvändigtvis alltid behöver leda till ett önskat slutresultat, dvs högt pris inte alltid i våg med god ljudkvalitet.
Lite så jag kände när jag hörde Stage i relation till mitt 50.000:--system, dock har jag aldrig haft ett system för 200.000:- hemma. Det kanske låter mycket bättre, frågan är hur mycket i relation till prislappen, dock har jag inte råd att lägga de pengarna på hifi. 
Du skulle kanske lägga pengarna på en enklare språkkurs istället
Postad 04 July 2013 - 22:02
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Du skulle kanske lägga pengarna på en enklare språkkurs istället 
Utveckla gärna.
Postad 04 July 2013 - 22:53
Unregisteredb1334109
-
Unregisteredb1334109
-
Lärjunge
-
-
326 inlägg
Hur många inlägg kan man ägna åt en tillverkares marknadsföring egentligen?
FFrrEEddRRiiKK
Pinsamt hur FFrrEEddRRiiKK står upp för och backar upp allt HRT sagt/visat om stage, vänder och vrider på allt så att vad dom än säger eller gör verkar det fantastiskt på alla sätt och vis, så fort någon nämner något negativt eller ens frågar varför just detta av alla system i hela världen skulle prestera SJUKT mycket bättre än alla andra system i högre/samma/lägre prisklass. Pinsam marknadsföring av HRT och det enda märket får ut av denna tråd är negativt intryck som han håller på. Tycker synd om Göran som försöker visa denna nya produkt(som f.ö inte ens har släppts ännu) som mycket väl kan prestera bra för sin prislapp, men FFrrEEddRRiiKK's överambitiösa inlägg(seriöst hur många utav de 850+ inläggen är honoms? 100+?) om en produkt han hört nån gång på en mässa samt jämnfört med sitt system i sitt hem, ser endast ut som ett desperat försök att höja denna produkten till skyarna. Och folk blir bara trötta på dig samt kommer ju knappast rekommendera produkten. Vänta till produkten släppts, låt folk lyssna. OM den verkligen presterar så EXTREMT bra som du vill framhäva kommer detta komma fram NÄR den släppts och allmänheten får chans att lyssna på den. Du skämmer bara ut digsjälv och tyvärr även HRT's marknadsföring.
Postad 04 July 2013 - 23:33
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Pinsamt hur FFrrEEddRRiiKK står upp för och backar upp allt HRT sagt/visat om stage, vänder och vrider på allt så att vad dom än säger eller gör verkar det fantastiskt på alla sätt och vis, så fort någon nämner något negativt eller ens frågar varför just detta av alla system i hela världen skulle prestera SJUKT mycket bättre än alla andra system i högre/samma/lägre prisklass.
Pinsam marknadsföring av HRT och det enda märket får ut av denna tråd är negativt intryck som han håller på.
Tycker synd om Göran som försöker visa denna nya produkt(som f.ö inte ens har släppts ännu) som mycket väl kan prestera bra för sin prislapp, men FFrrEEddRRiiKK's överambitiösa inlägg(seriöst hur många utav de 850+ inläggen är honoms? 100+?) om en produkt han hört nån gång på en mässa samt jämnfört med sitt system i sitt hem, ser endast ut som ett desperat försök att höja denna produkten till skyarna. Och folk blir bara trötta på dig samt kommer ju knappast rekommendera produkten. Vänta till produkten släppts, låt folk lyssna.
OM den verkligen presterar så EXTREMT bra som du vill framhäva kommer detta komma fram NÄR den släppts och allmänheten får chans att lyssna på den.
Du skämmer bara ut digsjälv och tyvärr även HRT's marknadsföring.
HRT behöver knappast Fredrik för den uppgiften förstås. Att han sedan slår knut på sig själv för att försöka mildra deras dravel är mest synd om honom.
Postad 05 July 2013 - 01:25
Unregistered32555851
-
Unregistered32555851
-
Beroende
-
-
1030 inlägg
Frekvensgång - i alla fall neråt - kommer i regel med storleken. Sedan blir det i regel alltid en större utmaning att göra en större högtalare och samtidigt behålla egenskaper som den kontroll, djup och perspektiv som en liten högtalare i regel kan åstadkomma med större lätthet än en större modell i samma prisklass. Naturligtvis är det svårare att åstadkomma högre ljudtryck i de lägre frekvenserna med en mindre konstruktion.
Fast det gäller ju inte för HRT Stage  de har löst det inga andra klarat av och det kostar inte alls mycket om man jämför med andra produkter. Måste bero på att allt är matchat. Förlåt men kunde inte låta bli. Någon som vet om de kommer att släppas i USA/England innan de når hit?
Postad 05 July 2013 - 07:44
megagurka
-
megagurka
-
Beroende
-
-
1237 inlägg
Jag vill bara påminna om att jag har skrivit en recension av Stage och är ganska säker på att jag var den första i Sverige att faktiskt skriva om lyssningsintrycket istället för massa försäljningsargument. (Till och med före hifi&musik) Läs gärna:
http://www.johnniefr...d-capabilities/
Vi kan kanske styra in diskussionen lite mer på det faktiska ljudet.
Håller med dina åsikter om ljudet i Stage. Stort och ganska mäktigt för en så liten högtalare, men inte speciellt korrekt/neutralt och något ansträngt. Systemet har ju klara fysikaliska begränsningar och hur bra man än arbetar runt dom så innebär det ändå försämringar (speciellt med tanke på att det inte finns någon DSP). Har bara lyssnat kort tid under icke-optimala förhållanden, men skulle gärna ta en längre lyssning när systemet väl släpps. P.S. Menar du "cast frame" när du skriver "molded frame"?
Postad 05 July 2013 - 08:52
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Jag vill bara påminna om att jag har skrivit en recension av Stage och är ganska säker på att jag var den första i Sverige att faktiskt skriva om lyssningsintrycket istället för massa försäljningsargument. (Till och med före hifi&musik) Läs gärna:
Låter ju, med tanke på att vi trots allt talar om små och billiga högtalare, som man fått till en rätt imponerande återgivning. Jag menar, räkna bort elektroniken och du är kanske nere i prisklassen 5000kr. Hur ställer du Stage i förhållande till andra stativare på marknaden? Visst har man hört oerhört bra stativare, men visst har de sina begränsningar.
Postad 05 July 2013 - 10:37
Anton
-
Anton
-
Beroende
-
-
1045 inlägg
Jag föreslår då att du ringer Göran och ber honom stoppa mig, för du lär tyvärr inte kunna göra det. Om han ber mig sluta, så lovar jag på heder och samvete att göra detta omedelbart. 
Dessa 2st meningar beskriver ju precis hur det ligger till och tråkigt att HRT har fått så oseriös distributör i Sverige. Varför skulle jag ringa Göran? jag skiter väll i om hur mycket hand säljer. Vill han hålla på såhär med din hjälp så får han göra det, men tappat mig som kund nu i alla fall.
Postad 05 July 2013 - 11:25
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Är det verkligen inte fler som fått tillfälle att lyssna på Stage. Skulle vara intressant att höra vad fler har att säga.
Postad 05 July 2013 - 12:04
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Tack för en bra recension.  En liten tanke som slog mig var hur pass påverkad du var utav den felaktiga informationen som den svenska distributören hade gett dig. Jag vet naturligtvis att den frågan inte går att svara på. Men håll med om att det hade varit kul att få veta vad du tyckt om Stage ifall du direkt fått veta att ingen eq eller DSP-korrigering används. Det är inte alls omöjligt att du inte hade ansett systemet vara så pass färgat/otransparent som du tycker idag. När jag träffade Göran på High End-mässan så lät det ju nästan på honom som att "magin" med detta system var just den digitala korrigering som då sades finnas i systemet. Lite lustigt att det senare visade sig att det inte fanns några sådana prylar.
Postad 05 July 2013 - 14:47
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Tack för en bra recension. 
En liten tanke som slog mig var hur pass påverkad du var utav den felaktiga informationen som den svenska distributören hade gett dig. Jag vet naturligtvis att den frågan inte går att svara på. Men håll med om att det hade varit kul att få veta vad du tyckt om Stage ifall du direkt fått veta att ingen eq eller DSP-korrigering används. Det är inte alls omöjligt att du inte hade ansett systemet vara så pass färgat/otransparent som du tycker idag.
När jag träffade Göran på High End-mässan så lät det ju nästan på honom som att "magin" med detta system var just den digitala korrigering som då sades finnas i systemet. Lite lustigt att det senare visade sig att det inte fanns några sådana prylar. 
Iofs. rätt bra reklam. "Å tusan, så bra ljud, och utan DSP", tänker nog en del av oss då. Kanske var meningen, en slug reklamkupp som helt klart hade funkat på undertecknad i alla fall.
Postad 05 July 2013 - 17:57
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Tack ska du ha! Jag har lyssnat på systemet igen efter jag skrev recensionen. Mitt intryck är det samma. I övrigt brukar jag aldrig bry mig om vad det är för teknik bakom utrustningen när jag lyssnar. Jag går alltid in helt förutsättningslöst och jämför nästan aldrig med en annan anläggning som referens utan oftast med mina egna öron och många års erfarenhet av instrument, musik och live som referens.
På det viset lyssnar, eller försöker nog de flesta av oss lyssna. Men det är ju ofrånkomligt att man tar med sig visuella, eller andra, intryck. Tex. är det ju högst sannolikt att man ger en liten högtalare favörer om den låter betydligt större än man väntat sig. Och omvänt blir man kanske besviken på en stor högtalare som inte häver ur sig massiv bas, fastän den kanske egentligen helt enkelt är neutral. Vår hjärna är hursomhelst inte alls neutral. Den låter sig mer än villigt förföras.  Nej att låna hem och lyssna ett par dagar är minimum. Trivs man då fortfarande med produkten blir det sannolikt bra.
Postad 06 July 2013 - 07:21
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Pinsamt hur FFrrEEddRRiiKK står upp för och backar upp allt HRT sagt/visat om stage, vänder och vrider på allt så att vad dom än säger eller gör verkar det fantastiskt på alla sätt och vis, så fort någon nämner något negativt eller ens frågar varför just detta av alla system i hela världen skulle prestera SJUKT mycket bättre än alla andra system i högre/samma/lägre prisklass.
Kan du ge exempel på var och hur jag gjort just detta? Pinsam marknadsföring av HRT och det enda märket får ut av denna tråd är negativt intryck som han håller på.
Vad menar du är pinsam marknadsföring? Av vem?  Tycker synd om Göran som försöker visa denna nya produkt(som f.ö inte ens har släppts ännu) som mycket väl kan prestera bra för sin prislapp, men FFrrEEddRRiiKK's överambitiösa inlägg(seriöst hur många utav de 850+ inläggen är honoms? 100+?) om en produkt han hört nån gång på en mässa samt jämnfört med sitt system i sitt hem, ser endast ut som ett desperat försök att höja denna produkten till skyarna. Och folk blir bara trötta på dig samt kommer ju knappast rekommendera produkten. Vänta till produkten släppts, låt folk lyssna.
Oj vad mycket ilska här. Men kul att du är engagerad i denna produkt och tråd.  Skall bli spännande att läsa mer när folk som verkligen hört systemet kommer med sina intryck och tankar. OM den verkligen presterar så EXTREMT bra som du vill framhäva kommer detta komma fram NÄR den släppts och allmänheten får chans att lyssna på den.
Jag är säker på att den kommer stå sig mycket väl i sin klass, men vi får väl se.  Du skämmer bara ut digsjälv och tyvärr även HRT's marknadsföring.
Är det så illa?  HRT behöver knappast Fredrik för den uppgiften förstås. Att han sedan slår knut på sig själv för att försöka mildra deras dravel är mest synd om honom. 
Var slår jag knut på mig själv?  Dessa 2st meningar beskriver ju precis hur det ligger till och tråkigt att HRT har fått så oseriös distributör i Sverige. Varför skulle jag ringa Göran? jag skiter väll i om hur mycket hand säljer. Vill han hålla på såhär med din hjälp så får han göra det, men tappat mig som kund nu i alla fall.
Ah, ursäkta. Missförstod dig då. Tolkade det som att du var innerligen orolig att mina inlägg skapar problem för HRT distributören och Stage och då kunde du ju ringt distributören direkt och bett honom stoppa mig, så hade vi sluppit all min osakliga marknadsföring.
Postad 06 July 2013 - 19:34
keenan
-
keenan
-
Användare
-
-
131 inlägg
Vilken jävla tråd, blir inte direkt sugen på det systemet efter läst överdrifter.
Men allt får en chans trots allt. Men direkt inspirerad är jag inte. vissa bör inte skriva för
Då deras syfte får en motsatt verkan.
Postad 06 July 2013 - 19:39
bengan999
-
bengan999
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Är det inte bara att sluta spekulera, vänta på att grejorna finns tillgängliga för en A-B-test?
Postad 06 July 2013 - 20:33
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Vilken jävla tråd, blir inte direkt sugen på det systemet efter läst överdrifter. Men allt får en chans trots allt. Men direkt inspirerad är jag inte. vissa bör inte skriva för Då deras syfte får en motsatt verkan.
Kan du förklara/utveckla vilka överdrifter du upplever? Är det inte bara att sluta spekulera, vänta på att grejorna finns tillgängliga för en A-B-test?
Verkar inte så.  Mycket tyckande, mindre underlag.
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 06 July 2013 - 20:37.
Postad 06 July 2013 - 20:36
bengan999
-
bengan999
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Suck...
Postad 06 July 2013 - 20:37
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Suck... 
Hur kan jag trösta dig?
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 06 July 2013 - 20:38.
Postad 06 July 2013 - 20:45
bengan999
-
bengan999
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Det behövs inte
Jag väntar på ett konkret resultat!
Postad 06 July 2013 - 20:50
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Det behövs inte 
Jag väntar på ett konkret resultat!
Låter bra! Vad är ett konkret resultat för dig? För mig är det i detta fall en världsomspännande jättest mot alla 2-kanals system i hela världen för runt 10.000:-.
Postad 06 July 2013 - 20:52
bengan999
-
bengan999
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Det låter som ett bra och balanserat test...
Postad 06 July 2013 - 23:58
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4190 inlägg
Eller också så köper man helt enkelt Stage för att man gillar just Stage. Kommer säkert också många att göra.
Precis lika säkert kommer ännu fler av olika anledningar välja något annat.
Klart olyckligt att det kommit att handla om supertöntig reklam snarare än om en säkert alldeles utmärkt produkt.
Hur utmärkt får vi förhoppningsvis tillfälle att prova inom någon månad.
Postad 07 July 2013 - 08:55
keenan
-
keenan
-
Användare
-
-
131 inlägg
Kan du förklara/utveckla vilka överdrifter du upplever?
Verkar inte så. Mycket tyckande, mindre underlag.
Vill du ha ett svar så får du det, du är inte direkt en balanserad utgång på förstärkaren direkt.... My plint of view. Men det är inte hrt som ska beskyllas för det... Men ger trots det ändå systemet en chans när det kommer ut, trots att chansen är liten jag kommer köpa det.
Postad 09 July 2013 - 16:28
G Chatall
-
G Chatall
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Hoppas att alla har/får en skön semester. Här kommer senaste infon om det efterlängtande STAGE systemet samt första bilden på det färdiga systemet. Bifogar även lite information från fabriken.
"Hello everyone,
Here is a quick image of the first production of Stage electronics. One of the unique and important aspects of the Stage electronics is its highly modular design; Stage can be expand to accommodate future requirements by simply replacing a module or two. Both the input and the user interface on the front panel are 'snap in' modules.
The 'basic' configuration includes the following features:
1) USB DAC section with asynchronous transfer protocol
2) Unbalanced analog input
3) Output to subwoofer system (HRT Foundation or others)
4) Internal switch for standard and subwoofer configurations
5) Stand alone mode (without a computer) for analog only systems
6) Front panel control of volume, mute and source
7) Front panel indication of sample rate, mute and source
8) USB computer control of volume and mute
9) 217 VA linear power supply
10) 70 Watt x2 linear amplifiers
11) Pure analog path for analog sources
12) Detachable IEC mains cable
13) User accessible mains fuse with spare fuse holder
We expect to have the preliminary literature ready by next week. Production on the first build of speakers and electronics is now underway. We will begin shipping in the next few weeks.
Stage is finally a real product and is ready to take on the world. Thanks to everyone for your support and patience while this product line has been developed. It has been nearly 18 months since this journey began and while the effort was large we are confident that it will have been time well spent.
More to follow over the next few days.
"
Stage amplifier front and rear.jpg 643.03K
32 Antal nerladdningar
M.V.H
Göran , Runt Ljud
Distributör för HRT(Music Streamer) , DSPeaker m.m.
Postad 15 July 2013 - 12:16
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Iofs. rätt bra reklam. "Å tusan, så bra ljud, och utan DSP", tänker nog en del av oss då. Kanske var meningen, en slug reklamkupp som helt klart hade funkat på undertecknad i alla fall. 
Hehe, jo visst. Dock så faller ju den reklamkuppen lite när man enbart går ut med den informationen i en tråd där det knappt verkar finnas några som har hört systemet.
Postad 15 July 2013 - 12:35
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Tack ska du ha! Jag har lyssnat på systemet igen efter jag skrev recensionen. Mitt intryck är det samma. I övrigt brukar jag aldrig bry mig om vad det är för teknik bakom utrustningen när jag lyssnar. Jag går alltid in helt förutsättningslöst och jämför nästan aldrig med en annan anläggning som referens utan oftast med mina egna öron och många års erfarenhet av instrument, musik och live som referens.
Jag förstår att ditt intryck var detsamma när du lyssnade på systemet igen. Dock så var du ju redan färgad av informationen då. Där är min poäng.  Men som jag sa tidigare, vi kommer ju aldrig att få svar på om du hade upplevt anläggningen annorlunda eller inte om du hade fått rätt information direkt. Det var bara en liten reflektion ifrån min sida.
Postad 15 July 2013 - 15:05
Unregistered4573ef7b
-
Unregistered4573ef7b
-
Användare
-
-
208 inlägg
Hehe, jo visst. Dock så faller ju den reklamkuppen lite när man enbart går ut med den informationen i en tråd där det knappt verkar finnas några som har hört systemet. 
Det mest ironiska med det hela är att vi som har hört det har i princip alla sagt att det inte är något speciellt alls, som vilket datasystem som helst som låter okej.. Förutom fredrik då som verkar sitta i någon psykos där han ska försöka höja detta system till skyarna som om det vore någon revolution i hifi världen, med en tydlig påpekning att han inte har några som helst intressen i HRT stage annat än att han är en kund som sitter månad efter månad och väntar på sitt förbokade exemplar..
Postad 18 July 2013 - 10:03
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Det mest ironiska med det hela är att vi som har hört det har i princip alla sagt att det inte är något speciellt alls, som vilket datasystem som helst som låter okej..
Haha, jo det var väl så det lät i hifi&musik test.  Förutom fredrik då som verkar sitta i någon psykos där han ska försöka höja detta system till skyarna som om det vore någon revolution i hifi världen, med en tydlig påpekning att han inte har några som helst intressen i HRT stage annat än att han är en kund som sitter månad efter månad och väntar på sitt förbokade exemplar..
Stage är det i särklass bästa ljudsystem jag hört för under 10.000:-, och det har mycket kvaliteter från många gånger dyrare system, inkl. mitt eget system för drygt 50.000:-. Jo jag väntar fortfarande, men nu är det nog nära.  Att detta och det jag skrivit i denna tråd kan benämnas psykos får ju du och din analys stå för.  Jag ser fram emot fler intryck, analyser och jämförelser när systemet landar i svenska butiker inom kort.
Postad 18 July 2013 - 10:35
Unregistered4573ef7b
-
Unregistered4573ef7b
-
Användare
-
-
208 inlägg
Haha, jo det var väl så det lät i hifi&musik test. 
Stage är det i särklass bästa ljudsystem jag hört för under 10.000:-, och det har mycket kvaliteter från många gånger dyrare system, inkl. mitt eget system för drygt 50.000:-. Jo jag väntar fortfarande, men nu är det nog nära. Att detta och det jag skrivit i denna tråd kan benämnas psykos får ju du och din analys stå för. Jag ser fram emot fler intryck, analyser och jämförelser när systemet landar i svenska butiker inom kort.
Jo Hifi & Musik tester är 110% sanningsenliga.. Utifrån den där läsningen finns det ju inget att tveka på längre, att jag själv lyssnat på systemet och inte fått i närheten av samma intryck är helt icke relevant. Dags att handla!!!! Det var ju tråkigt att höra att ditt system underpresterar såpass när du handlat så pass dyra saker, provlyssnade du inte och utvärderade innan köp? det är nog tråkigt mycket betala för tillverkarens logo på många produkter där ute.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|