Redigerat av jonasbratt, 19 juni 2018 - 19:07.
Canal Digital 4K One Place satellitbox
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 20 juni 2018 - 05:31
Tidningen Ljud o Bild testar One Place boxen i senaste numret och ger den en 5a av 6 i betyg. I sin slutsats skriver recensenten ”märks det att inte alla bitar finns på plats ännu”
Ett sådant betyg kastar onekligen skuggor över allt annat tidningen betygsätter.
Postad 20 juni 2018 - 19:47
Det verkar vara en snabbare processor i den här boxen än min gamla 500 GB.box där ljudet kommer närmare sekunden senare när man har båda boxarna igång samtidigt. Även mig Sony är lika långsam som den gamla boxen.
Postad 20 juni 2018 - 21:55
Varför finns det inte support för netflix på denna box.... inte direkt någon allt i ett lösning om man måste använda appar i tvn eller ha en extra choromecast.
Postad 21 juni 2018 - 05:20
Varför finns det inte support för netflix på denna box.... inte direkt någon allt i ett lösning om man måste använda appar i tvn eller ha en extra choromecast.
Den här ju inbyggd Chromecast.
Postad 21 juni 2018 - 06:40
Det är Google Cast, men det spelar ingen roll så länge boxen inte är certifierad av NetflixDen här ju inbyggd Chromecast.
Postad 21 juni 2018 - 07:19
Det är Google Cast, men det spelar ingen roll så länge boxen inte är certifierad av Netflix
Förvisso, men man skulle kunna rikta frågan till Netflix också och trycka på det hållet. Inte bara rikta all ilska på Canal Digital.
Postad 21 juni 2018 - 07:31
Angående Netflix, se det som konsumentupplysning. Ansvaret ligger förstås hos Canal Digital...
Postad 21 juni 2018 - 14:28
Hej Mono-mannen
Vad exakt hände?
Mvh
Niklas
Nu har jag inte de exakta skärmarna framför mig men helt plötsligt, utan synbar logisk anledning, så kommer det upp en skärm med en text i stil med: "Hårddisk saknas, inspelning kan ej utföras" (antar att den refererar till "live"-inspelningen som gör att man t ex kan pausa i programmen?). Då har jag kopplat ur, och i, hddn men samma fel uppstod igen ganska direkt.
Frågan är om det är hddn eller burken det är fel på? Hade själv gissat på hddn - men eftersom burken fungerar så jäkla dåligt så känns det helt omöjligt att lista ut det svaret själv just nu....
Sen edit: Nu hittar den inte hddn öht? Står bara att det inte finns någon hdd, oavsett hur mycket jag än startar om boxen osv.
För mig blinkar bilden nu under VM, ibland ljudet, speciellt märkte jag detta igår när gräsmattan blev dassig grön till riktigt grön. Vissa matcher har bilden hackat, speciellt med kamerorna långt uppe på långsidan (dom primära) någon mer som sett detta? Har en OnePlace och undrar om det är sändningen eller boxen...
Det där upplever jag också. Antingen blir det helt svart till och från (ibland krävs omstart av boxen). Annars är det mest som att de slår på och av någon typ av kontrastfilter emellanåt.
Boxen verkar hata straffläggningar f.ö. Idag blev det ännu en gång svart i rutan bara sekunder innan Australien skulle lägga sin straff. Det är nu tredje(!) gången det händer på kort tid (2 ggr i fotbolls-VM och 1 ggr i Hockey-VM). Vet inte om man ska skratta eller gråta åt den tillfälligheten.
Ett sådant betyg kastar onekligen skuggor över allt annat tidningen betygsätter.
Faktiskt.
Redigerat av Mono-mannen, 25 juni 2018 - 12:27.
Postad 21 juni 2018 - 14:36
Postad 21 juni 2018 - 15:31
Den svarta bilden måste fixas, den kommer dock bara upp för mig när jag byter kanal, men jävligt störande när SVT byter kanal i VM-fotbollen... Störande i vanliga fall med, men så B!
Sedan är boxen väldigt seg varje gång den startas upp, det står 2 sekunder, men det tar typ 20-30sekunder innan en funktion som pausa fungerar efter boxen slås på... Öhhh CD, detta är 2018!!!
Postad 21 juni 2018 - 18:44
Saknar fortfarande en C more-app. Den är den bästa att hitta streamade program från C more.
Postad 21 juni 2018 - 18:52
Saknar fortfarande en C more-app. Den är den bästa att hitta streamade program från C more.
Lär inte hända enligt C More.
https://www.facebook...549647895233645
Postad 21 juni 2018 - 19:08
Lär inte hända enligt C More.
Tråkigt att C more inte lyckats lösa detta på ett och ett halvt år. "One Place" gränsar till falsk marknadsföring när man inte har speciellt många appar att tillgå och man måste casta eller använda ATV i stället. Min gamla box (ej CD) kopplad till min Europaparabol är givetvis kvar då CD fortsätter med sitt protektionistiska tänkande.
Vi får hoppas att CD får tag på en kreativ utvecklingschef som är intresserad av sitt arbete och lyssnar lite på var kunderna vill ha. Men det var smart att ta in Viasat nu när C more verkar ha tappat all fotboll på sikt.
Postad 21 juni 2018 - 20:08
Tråkigt att C more inte lyckats lösa detta på ett och ett halvt år. "One Place" gränsar till falsk marknadsföring när man inte har speciellt många appar att tillgå och man måste casta eller använda ATV i stället. Min gamla box (ej CD) kopplad till min Europaparabol är givetvis kvar då CD fortsätter med sitt protektionistiska tänkande.
Vi får hoppas att CD får tag på en kreativ utvecklingschef som är intresserad av sitt arbete och lyssnar lite på var kunderna vill ha. Men det var smart att ta in Viasat nu när C more verkar ha tappat all fotboll på sikt.
Man har inga problem med att fixa en app i Finland så det är onekligen konstigt att det ska vara så svårt här.
Bifogad fil(er)
Postad 21 juni 2018 - 20:31
Postad 21 juni 2018 - 20:57
Förklara gärna lite merVarför "pausar" inte OnePlace den kanal man står på automatiskt som förra boxen?
Postad 21 juni 2018 - 21:57
Förklara gärna lite mer
Smartboxen pausade alltid typ 2 timmar bakåt på den kanal man stod (Man kunde ställa in hur mycket den skulle spara bakåt, väldigt smidigt då man slog på TVn och hittade något intressant direkt, bara att spola tillbaka och se det.)
Postad 21 juni 2018 - 22:14
Man har inga problem med att fixa en app i Finland så det är onekligen konstigt att det ska vara så svårt här.
Har ju inget med Canal Digital att göra...
CMore´s finska Android-TV app kom i februari 2018,så Sverige är säkert på gång under hösten
Postad 22 juni 2018 - 07:41
Det har jag aldrig påstått heller.Har ju inget med Canal Digital att göra...
CMore´s finska Android-TV app kom i februari 2018,så Sverige är säkert på gång under hösten
C More säger själv att det inte finns planer för nån app, men nu är det inte det vi ska diskutera här utan hur jäkla kass den här boxen är.
Redigerat av Vilo, 22 juni 2018 - 07:47.
Postad 24 juni 2018 - 15:39
Är det fler som kopplar oneplace boxen genom förstärkare? Får hdcp error dvs ingen bild eller bild och ljud som blinkar. Har definitivt ingen nytta av denna box och har gått tillbaka till min gamla.
Är det fler som kopplar oneplace boxen genom förstärkare? Får hdcp error dvs ingen bild eller bild och ljud som blinkar. Har definitivt ingen nytta av denna box och har gått tillbaka till min gamla.
Postad 24 juni 2018 - 15:42
Postad 24 juni 2018 - 16:12
Skönt att höra att det finns fler. Beroende på vem som svarar på CD får man olika svar. Någon är helt oförstående och någon påstår att kunder har kontaktat Yamaha och fått en uppdateringsfil som löst problemet. Det sista är mest rappakalja eftersom det inte finns några specialfiler förutom firmware uppdatering och jag har den senaste till min Yamaha.
Fick samma problem med Viasats UDH box men de har löst det med en uppdatering av den boxen.
Postad 24 juni 2018 - 19:08
För mig funkar boxen rätt okej. En sak du kan ta med dig är. När jag slår på min TV använder jag min Oneplace fjärr, via HDMI-CEC slår den på både TV o box. När jag däremot slår av stängs inte TV:n av. Slår jag däremot av med tv fjärren så slås Oneplace av. Oneplace borde ju även slå av TV:n?
Postad 24 juni 2018 - 21:47
Postad 25 juni 2018 - 08:54
Niklas (Canal Digital)!
För mig funkar boxen rätt okej. En sak du kan ta med dig är. När jag slår på min TV använder jag min Oneplace fjärr, via HDMI-CEC slår den på både TV o box. När jag däremot slår av stängs inte TV:n av. Slår jag däremot av med tv fjärren så slås Oneplace av. Oneplace borde ju även slå av TV:n?
Hej
Det är så vi har valt att det ska fungera på alla våra boxar som har stöd för HDMI-CEC. Vi vill att tv´n ska vara på om man tex vill stänga av boxen och byta till någon annan HDMI-kanal. Vill man stänga av både tv och box så behöver man stänga av tv´n först.
Mvh
Niklas
Postad 25 juni 2018 - 10:05
Niklas:
Är inte det lite osmidigt? Vill jag titta på TV/Oneplace så kör jag med den fjärren. Vill jag byta HDMI använder jag min Originalfjärr (Sony)... förstår inte logiken? Hade man inte kunnat ha en "HDMI-CEC" meny där man kunde ställa in vissa grundläggade funktioner tex av/på? Så kunde man anpassa efter hur man ville ha det? (kanske omöjligt vad vet jag?)
Postad 25 juni 2018 - 11:13

Redigerat av dexx, 25 juni 2018 - 12:48.
Postad 25 juni 2018 - 11:14
Niklas:
Är inte det lite osmidigt? Vill jag titta på TV/Oneplace så kör jag med den fjärren. Vill jag byta HDMI använder jag min Originalfjärr (Sony)... förstår inte logiken? Hade man inte kunnat ha en "HDMI-CEC" meny där man kunde ställa in vissa grundläggade funktioner tex av/på? Så kunde man anpassa efter hur man ville ha det? (kanske omöjligt vad vet jag?)
Så fungerar det på dom flesta andra nyare boxar jag har sett att man ställer in hur det ska bete sig.
Redigerat av Leatherface, 25 juni 2018 - 11:14.
Postad 25 juni 2018 - 13:40
CD (Niklas):
När man byter kanal ibland så blir bilden svart, då får man zappa till nästa kanal o sen tillbaka för att få bild.
Är det något som ni kan kolla upp o fixa problemet?
Redigerat av Unregistered76030ce5, 25 juni 2018 - 13:43.
Postad 25 juni 2018 - 16:46
CD (Niklas):
När man byter kanal ibland så blir bilden svart, då får man zappa till nästa kanal o sen tillbaka för att få bild.
Är det något som ni kan kolla upp o fixa problemet?
Det är redan uppmärksammat av andra här. Kan vara bra att kolla vad andra skrivit annars blir det bara en tråd med samma problem som upprepas om och om och om igen.
Ett tips bara i all välmening.
Postad 25 juni 2018 - 16:47
Niklas:
Hej
Tyvärr har jag inte mer information än att det är så det fungerar på våra boxar. Håller helt med om att en HDMI-CEC meny vore ett bra alternativ.
Mvh
Niklas
Postad 26 juni 2018 - 12:57
Det är redan uppmärksammat av andra här. Kan vara bra att kolla vad andra skrivit annars blir det bara en tråd med samma problem som upprepas om och om och om igen.
Ett tips bara i all välmening.
Fast det bör upprepas, för detta gjorde en dålig box ännu sämre! Och jag tror inte CD kommer fixa detta förrän Augusti... Så jag vill gärna ha förra FW istället då jag kunde byta kanal...
Postad 26 juni 2018 - 13:07
Håller med om att kanalväxlingsbuggen borde fixas ASAP, det är något som tillkommit i senaste uppdateringen. Särskilt irriterande i sändningarna från fotbolls-VM när utsändningen byter kanal från t ex SVT1 till 2.
Postad 26 juni 2018 - 18:34
Fast det bör upprepas, för detta gjorde en dålig box ännu sämre! Och jag tror inte CD kommer fixa detta förrän Augusti... Så jag vill gärna ha förra FW istället då jag kunde byta kanal...
Och ändå slår du på den varje dag och utsätter dig för detta lidande att inte kunna använda boxen. Byt box.
Postad 26 juni 2018 - 21:38
Argh, jag vågar knappt slå på den här boxen längre för jag vet att jag bara kommer hitta ytterligare ett fel och jag har bara haft den i två dagar nu, förstår inte hur andra kunnat stått ut med den här skiten sen Mars/April?!?!?!
Det är så mycket buggar och fel att jag tror tyvärr att man aldrig kommer få ordning på den här boxen. Hur man lyckas göra en på pappret rätt ok hårdvara (cpu etc.) så seg är lite av en prestation i sig, redan efter två dagar har jag slutat ändra volymen genom boxen utan tar tv-fjärren för jag blir tokig på lagget innan volymen ändras.
Det är nästan så att jag funderar på att kontakta ARN, CanalDigital borde tvingas återkalla de här boxarna.
Den åker tillbaka imorgon!
Redigerat av dexx, 26 juni 2018 - 21:39.
Postad 27 juni 2018 - 10:05
Och ändå slår du på den varje dag och utsätter dig för detta lidande att inte kunna använda boxen. Byt box.
Jag gillar självplågeri, därför jag både haft Sagem och OnePlace...
Postad 27 juni 2018 - 16:02
Är det fler som kopplar oneplace boxen genom förstärkare? Får hdcp error dvs ingen bild eller bild och ljud som blinkar. Har definitivt ingen nytta av denna box och har gått tillbaka till min gamla.Är det fler som kopplar oneplace boxen genom förstärkare? Får hdcp error dvs ingen bild eller bild och ljud som blinkar. Har definitivt ingen nytta av denna box och har gått tillbaka till min gamla.Är det fler som kopplar oneplace boxen genom förstärkare? Får hdcp error dvs ingen bild eller bild och ljud som blinkar. Har definitivt ingen nytta av denna box och har gått tillbaka till min gamla.Är det fler som kopplar oneplace boxen genom förstärkare? Får hdcp error dvs ingen bild eller bild och ljud som blinkar. Har definitivt ingen nytta av denna box och har gått tillbaka till min gamla.
Metoo
Postad 27 juni 2018 - 17:05
Har inget problem med min soundbar kopplad till min box.
Har inget problem med min soundbar kopplad till min box.
Postad 27 juni 2018 - 17:09
Postad 27 juni 2018 - 17:18
Onefake digitalbox skickar bara ljud och inte bild genom din soundbar. Därför fungerar det. Bra att något fungerar!
OK. Men har bara en HDMI till soundbar från boxen och en från soundbar till TV.
Postad 27 juni 2018 - 17:41
Postad 27 juni 2018 - 18:00
Postad 27 juni 2018 - 20:52
Det har jag gjort och det gör ingen skillnad. Denna box ger hdcp error oavsett inställningar, supra hdmi kablar eller diverse knep. Att koppla direkt till tv fungerar här också men är ointressant. Jag splittar hdmi signalen genom förstärkaren och Viasat boxen till våra andra tv apparater som vi har i vårt hus...
Bilden klarnar, hdcp är det som ställer till det. CD har till och med föreslagit att jag skall nedgradera HDMI ingång på min receiver. Dock tycker jag att CD tar frågan på största allvar men det är ju f-n att man inte löser problemet.
Postad 05 juli 2018 - 13:02
Ett par frågor om OnePlace-boxen. Hade en Philips Android-TV som jag lämnade tillbaks av olika orsaker och en av de saker som var dåligt på den var hur undertexten såg ut på vissa kanaler som t.ex. vissa Discovery har jag för mig. Den var väldigt stor och grovpixlig, text-TV-utseende. Blev gigantisk på en 65". Hur är det i OnePlace?
Sedan, om man köper en box utan HD kan man då själv sätta dit en? Följer den låda man monterar den i ändå med? Förmodar att det är 2.5":s HD.
Fungerar det att styra den och att den startar och stängs av den med TV-dosan via HDMI, har en Samsung Q7?
Postad 09 juli 2018 - 23:12
Ett par frågor om OnePlace-boxen. Hade en Philips Android-TV som jag lämnade tillbaks av olika orsaker och en av de saker som var dåligt på den var hur undertexten såg ut på vissa kanaler som t.ex. vissa Discovery har jag för mig. Den var väldigt stor och grovpixlig, text-TV-utseende. Blev gigantisk på en 65". Hur är det i OnePlace?
Sedan, om man köper en box utan HD kan man då själv sätta dit en? Följer den låda man monterar den i ändå med? Förmodar att det är 2.5":s HD.
Fungerar det att styra den och att den startar och stängs av den med TV-dosan via HDMI, har en Samsung Q7?
Postad 19 juli 2018 - 12:04
Råkade titta på mina ”rekommendationer” igår, samma obskyra engelsk serie-avsnitt i 6 kopior, en kopia för. varje SVT-lregionskanal.
Har haft lite problem med att en del inspelningar får CD-appen att krascha och gå till Android TV-skrivbordet, inget särskilt nytt således.
Postad 19 juli 2018 - 23:10
Jag skulle säga att det kanske går att sätta i en lös hårddisk men jag skulle inte påstå att der är jätteenkelt.
Råkade titta på mina ”rekommendationer” igår, samma obskyra engelsk serie-avsnitt i 6 kopior, en kopia för. varje SVT-lregionskanal.
Har haft lite problem med att en del inspelningar får CD-appen att krascha och gå till Android TV-skrivbordet, inget särskilt nytt således.
Jag har satt i en i både denna och den förra smart utan problem, dock är jag PC-tekniker...
Postad 29 juli 2018 - 13:21
Köpte denna box förra veckan för att ha i tv nr 2 med tvillingabonnemang. ( 499 kr för boxen, 12 mån förlängning med halva priset på familjepaketet i 12 mån. Kampanjpris på platta parabolen då jag flyttat och stod utan parabol. Grym deal tyckte jag )
Har redan redan den gamla med hårddisk som fungerat galant.
Känns ju som man borde skicka tillbaka den oöppnade påsen denna ligger i.
Sa även på telefon att jag ville slippa köpa en till Apple-tv att kunna se bl.a. Netflix igenom. Det skulle denna klara av.
Han på telefon nämnde inbyggd _Chromecast_ ( Har gen1 som har massa ljudproblem i den tvn ) men jag sa specifikt att jag inte ville casta utan köra inbyggd app.
Där verkar man också åkt på nitlott.
Kanske ska byta till den gamla boxen eller en modul. Den sistnämnda är ju enklast för barn och sambo att hantera.
Redigerat av Freppa_, 29 juli 2018 - 13:24.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar