Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - MediaPortal *

831 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 maj 2007 - 23:30

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1 446 inlägg
  • 0
Har en fråga som jag inte hittat något svar på varken här eller på mediaportals officiella forum..

Ni vet "sök-funktionen" som finns i bl.a My Music och My Movies? En knapp till vänster som det står "search" på och där man ska kunna skriva in den låt/film man söker? Den funkar inte för mig. Den är grå och går inte ens att markera/hamna på... Någon vet varför? Kör senaste stable.

Postad 30 maj 2007 - 18:42

Unregistered5282d64f
  • Unregistered5282d64f
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
Jag kör en Vistamaskin med MP och senaste SVN, men har kraftiga syncproblem. Både på TV och x.264-material. Tittar man en liten stund så stämmer inte munrörelserna alls. Tittar man lite till så syncar det, för att åter osynca.
Kör DScalers codeds både till ljud och bild i MP. Ljudet går ut på stereon via SPDIF.
I övrigt är det CCCP och Haali jag använder.

Någon som har tips eller lösning?

Postad 30 maj 2007 - 21:08

burret
  • burret
  • Wannabe

• 37 inlägg
  • 0

Har en fråga som jag inte hittat något svar på varken här eller på mediaportals officiella forum..

Ni vet "sök-funktionen" som finns i bl.a My Music och My Movies? En knapp till vänster som det står "search" på och där man ska kunna skriva in den låt/film man söker? Den funkar inte för mig. Den är grå och går inte ens att markera/hamna på... Någon vet varför? Kör senaste stable.

<{POST_SNAPBACK}>

Detta beror nog på att du sorterar enligt mappar byt till t.ex artists songs m.m så kommer den att lysa upp och du kan söka

/Mathias

Postad 31 maj 2007 - 14:13

goldengeneral
  • goldengeneral
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Om du kör Dscaler kan du i inställningarna (mediaportal setup-programmet vill jag minnas, inte inifrån media portal) för den ange en "offset" i millisekunder för ljudet. Ofta går ljudet fram fortare än bilden och då kan man ställa in t.ex. mellan 100-200 ms offset så brukar det stämma bättre.

Detta förutsätter ju dock att osynken är ganska konstant, i ditt fall om det varierar tyder detta på att datorn inte riktigt hinner med emellanåt.

Jag kör en Vistamaskin med MP och senaste SVN, men har kraftiga syncproblem. Både på TV och x.264-material. Tittar man en liten stund så stämmer inte munrörelserna alls. Tittar man lite till så syncar det, för att åter osynca.
Kör DScalers codeds både till ljud och bild i MP. Ljudet går ut på stereon via SPDIF.

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 31 maj 2007 - 14:22

vanka
  • vanka
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har fått samma problem efter jag installerade senaste svn

Postad 31 maj 2007 - 21:09

Unregistered5282d64f
  • Unregistered5282d64f
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har fått samma problem efter jag installerade senaste svn

<{POST_SNAPBACK}>

I sådana fall kanske jag ska tillägga att jag inte haft detta problem hela tiden. Iaf inte med TV-sändningar.

Postad 04 juni 2007 - 10:53

stevenD
  • stevenD
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0

Om du kör Dscaler kan du i inställningarna (mediaportal setup-programmet vill jag minnas, inte inifrån media portal) för den ange en "offset" i millisekunder för ljudet. Ofta går ljudet fram fortare än bilden och då kan man ställa in t.ex. mellan 100-200 ms offset så brukar det stämma bättre.

Detta förutsätter ju dock att osynken är ganska konstant, i ditt fall om det varierar tyder detta på att datorn inte riktigt hinner med emellanåt.

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Någon som testat nån ny svn? Har det löst sig?

Postad 06 juni 2007 - 21:04

Unregisteredc663e695
  • Unregisteredc663e695
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Har nu kört MP i typ ett år.
Har haft htpc på 24/7 mestadels av tiden. Men det är ju ganska onödigt då den andvänds endast ett par timmar varjekväll. Kruxet är ju om man stänger av den så missar man ju de program som ska spelas in.

Hur gör man för att htpcn automatiskt starta när det är något program som skall spelas in?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag låter MP + Powerschedule köra ned min HTPC i S3 och det fungerar klockrent (startar igen automatiskt för inspelning och det tar inte mer än några sekunder att starta med fjärren).

Powerschedule är en plugin till MP som måste aktiveras men först kan det vara bra att kontrollera att era maskiner är konfigurerade för "standby" och att det verkligen fungerar. För det rekommenderar jag varmt att först köra MCE Standby Tool för konfiguration och sedan PassMark Sleeper för att verifiera att det hela fungerar.

Om ni gjort rätt så räcker det med att gå till huvudmenyn i MP så kommer MP själv att gå i standby (efter x antal minuter som ni ställer in i Powerschedule) om inget media spelas upp eller någon inspelning är på gång. När väl maskinen är i standby så kommer Powerschedule att väcka maskinen för inspelning eller så kan ni väcka upp den själv med hjälp av PC-knappen på en MCE-fjärr...

Mer information om Powerschedule hittar ni på MP wiki, exempelvis här och här...

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har nu provat detta och det verkar fungera fint.
Det var ju bara att bocka i "Powerschedule" i plugins i mediaportal och sedan konfigurera inställningarna i den.
Jag trodde först att man var tvungen att installera "TV-Engine 3 (TV-Server)" med databas mm.

Men hur ska man få TVguiden att hållas uppdaterad smidigt, utan att behöva göra detta manuellt 1 gång i veckan.
Jag använder tv.swedb.se/ som fungerar kanon.
Men man skulle behöva något som kör igång och laddar ner (grab) ny data varje vecka även om datorn är nersövd i S3.

Hur har ni andra gjort?

Postad 06 juni 2007 - 21:07

Unregistered56b04b1d
  • Unregistered56b04b1d
  • Forumräv

• 729 inlägg
  • 0
Du har troligen en "scheduled task" på din windows dator som tar hand om detta. Om du kolla properties på den så finns det en option som säger till windows att den skall väckas för att köra jobbet.

Postad 07 juni 2007 - 13:10

Stevieg_73
  • Stevieg_73
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Tjena MP-gurus !!

Har beslutat att köra MP pga att jag vill kunna använda mitt HVR 1300 hybrid kort att ta hand om de analoga kanalerna och FireDTV-S för de kodade CD-kanalerna men jag hittar inga analoga kanaler i MP. Jag har läst att Jocke Gbg kör med samma kort men i mitt MP setup står det - "ingen graph ..... "- felet. Måste man manuellt lägga in det enl. den bökiga guiden eller finns det någon smidig patch eller dy .....

Postad 07 juni 2007 - 15:17

mindhunter
  • mindhunter
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Har införskaffat en ny TV och tänkte testa lite HD-matrial i MP.

Hur gör man med Codecs? har ett Geforce 6200 och det ska finnas tydligen något slags hårdvaruaceleration.

Men korta ord , Hur konfiguera Media portal så den kan spela upp HD-matrial?

Postad 08 juni 2007 - 10:54

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0
Hej!

Installerade MP igår för första gången, främst för att det ska ha stöd för flera olika tv kort om jag har fattat det rätt.
I MP setupen hittade jag tv korten, ( först bara det ena men sedan kunde jag lägga till det andra) men jag lyckas inte hitta några kanaler via MP... Jag kan få upp nån lista som visar sweden-stockholm, skövde, karlskrona och nåntill men inget för göteborg. Självklart funkade ingen lista till mina kort :)
Har jag missat något elementärt här? Jag har kollat wikin och sökt i denna tråden utan att bli klokare...

Sedan har flera av er skrivit att ni får deamontools att automatiskt mounta iso filer och spela upp den, hur gör man det? (Kan man använda mymovies2 som gör detta i MCE?)

Postad 08 juni 2007 - 11:11

Unregisteredc6e77bda
  • Unregisteredc6e77bda
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
Det finns en manual. HAr du läst den?

http://wiki.team-mediaportal.com/

Daemon Tools

Daemon Tools is a separate application for mounting CD- and DVD-images on virtual drives. MediaPortal is using this application for automounting CD/DVD-images in My Videos. (Only in My Videos??) Image files are shown as folders when this option is enabled.

Automount .iso/.bin files using Daemon tools
Tells MediaPortal to use Daemon tools for mounting image files.

Daemon Tools
Path to your Daemon Tools executable.
Virtual drive
Drive letter where the mounted image files are going to appear as a drive.
Drive Number
Daemon tools supports up to 4 Drives. Enter the number of the Daemon tool drive you want to use (0 to 3). Keep in mind that the first drive is drive number 0.
Ask before playing .iso/.bin files
Note: these settings should be the same as setup in daemon tools!

In Daemon Tools v4.03 ensure that Secure Mode is unticked.
You don't need to start Daemon Tools along with MediaPortal, it will only be executed on-demand and on-the-fly within MediaPortal, transparently.

Postad 08 juni 2007 - 12:10

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0

ja... läst på den hela förmiddagen, men inte blivit klokare direkt. :) B)
Den har inte gett mig något svar ang. tv kanalerna och ang DT har den bara sagt att det kan användas... men om jag fattar ditt svar rätt så räcker det att DT är inställt på att automounta img filer så fattar MP resten? Man ska inte ha någon inställing i MP för DT?

Postad 08 juni 2007 - 12:26

Unregisteredc6e77bda
  • Unregisteredc6e77bda
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0

ja... läst på den hela förmiddagen, men inte blivit klokare direkt. :) B)
Den har inte gett mig något svar ang. tv kanalerna och ang DT har den bara sagt att det kan användas... men om jag fattar ditt svar rätt så räcker det att DT är inställt på att automounta img filer så fattar MP resten? Man ska inte ha någon inställing i MP för DT?

<{POST_SNAPBACK}>

Första frågan beror på om du använder TVE3 eller gamla MP, se manual

Jo du ska ha inställningar för DT i MP, kolla under configuration.exe -general- Daemont tools. Se manual under avsnitt Daemon tools i http://wiki.team-med...alSetup_General

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregisteredc6e77bda, 08 juni 2007 - 12:45.

Postad 08 juni 2007 - 14:01

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0

Första frågan beror på om du använder TVE3 eller gamla MP, se manual

"gamla" MP skulle jag tro, laddade hem "Stable Release Version 0.2.2.0" ifrån http://www.team-medi...m/download.html. TVE3 är väl om man ska ha en tv-server för att kolla på flera datorer/extenders antar jag?

Tack för infon ang DT, (sökte på wikin efter deamon men fick inget svar... skum sökfunktion eller SBS :) )

PS: Kommer troligen bli ett och annat inlägg i denna tråd framöver... shit vad mycket inställningar... fast jag provar ju detta för att MCE har för få... dessa i-lands problem B)

Postad 08 juni 2007 - 14:17

Unregisteredc6e77bda
  • Unregisteredc6e77bda
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
du kanske sökte efter deamon men det heter daemon!

TVE3 är nästa generation och stödjer klient/server. Dock är det det dom utvecklar så nyare funktioner och buggfixar hamnar där fortare.

När du söker efter tv kanaler så välj valet allt eller vad det heter.Sökningen tar längre tid men funkar.

Postad 08 juni 2007 - 14:59

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0

du kanske sökte efter deamon men det heter daemon!

TVE3 är nästa generation och stödjer klient/server. Dock är det det dom utvecklar så nyare funktioner och buggfixar hamnar där fortare.

När du söker efter tv kanaler så välj valet allt eller vad det heter.Sökningen tar längre tid men funkar.

<{POST_SNAPBACK}>

ahhh... såklart jag stavade fel...*doh* :)

Hmm... då kanske jag ska prova att byta version innan jag joxar vidare med alla inställningar... går det att uppdatera eller ska jag ta bort det gamla först?

Postad 08 juni 2007 - 21:11

Unregisteredc6e77bda
  • Unregisteredc6e77bda
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0
du behöver den senaste svn av vanliga mp
http://forum.team-me...uilds-f198.html
sen följer du
http://wiki.team-med...m/TV-Engine_0.3

Postad 09 juni 2007 - 09:02

EmuMannen
  • EmuMannen
  • Veteran

• 2 096 inlägg
  • 0

Jag har nu provat detta och det verkar fungera fint.
Det var ju bara att bocka i "Powerschedule" i plugins i mediaportal och sedan konfigurera inställningarna i den.
Jag trodde först att man var tvungen att installera "TV-Engine 3 (TV-Server)" med databas mm.

Men hur ska man få TVguiden att hållas uppdaterad smidigt, utan att behöva göra detta manuellt 1 gång i veckan.
Jag använder tv.swedb.se/ som fungerar kanon.
Men man skulle behöva något som kör igång och laddar ner (grab) ny data varje vecka även om datorn är nersövd i S3.

Hur har ni andra gjort?

<{POST_SNAPBACK}>

Läs detta: http://wiki.team-med...untry_based_EPG

Jag har skippat traditionell XMLTV via exempelvis o2grabber och kör i stället MediaPortals WebEPG. Det fungerar klockrent! Här är en länk till hur du konfigurerar WebEPG: http://wiki.team-med...talSetup_WebEPG

Redigerat av EmuMannen, 09 juni 2007 - 09:02.

Postad 09 juni 2007 - 13:25

Unregistered5282d64f
  • Unregistered5282d64f
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0

Någon som testat nån ny svn? Har det löst sig?

<{POST_SNAPBACK}>

Har inte provat någon senare, men problemen kvarstår ännu. Speciellt när man kollar TV är det fruktansvärt irriterande.

Postad 12 juni 2007 - 18:18

Ralle1
  • Ralle1
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0
Jag skulle vilja ha hjälp av någon som lyckats få bild på SVT-HD i marknätet.

Hur ställer jag in FFDShow respektive MediaPortal?

Problemet är att när jag ska testa så går det inte att stänga av MediaPortal, jag blir tvungen att stänga av datorn hela tiden.

Därför ber jag om hjälp här.

En annan sak, hur kan jag se signalstyrka och signalkvalitet när jag kör MediaPortal?

Postad 13 juni 2007 - 07:25

Marco9000
  • Marco9000
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0

Problemet är att när jag ska testa så går det inte att stänga av MediaPortal, jag blir tvungen att stänga av datorn hela tiden.

En annan sak, hur kan jag se signalstyrka och signalkvalitet när jag kör MediaPortal?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har inte riktigt samma uppsättning men jag tittar på SVT-HD via ComHems nät.
För att få detta att fungera så använder jag PowerDVD Ultra 7 (eller vad den nu heter), codecen CoreAVC skall också fungera.
Fick det inte alls att fungera med ffdshow. ;)

Postad 13 juni 2007 - 07:31

Unregistered5282d64f
  • Unregistered5282d64f
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
Provade igår med senaste SVN, men jag har fortfarande syncproblem. Märkligt att det bara tycks vara jag som har dessa problem.

Postad 13 juni 2007 - 17:43

Ralle1
  • Ralle1
  • Forumräv

• 941 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har inte riktigt samma uppsättning men jag tittar på SVT-HD via ComHems nät.
För att få detta att fungera så använder jag PowerDVD Ultra 7 (eller vad den nu heter), codecen CoreAVC skall också fungera.
Fick det inte alls att fungera med ffdshow. ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Nu var det egentligen ev. inställningar av programmen jag var ute efter.

Postad 15 juni 2007 - 06:22

Pulver
  • Pulver
  • Veteran

• 2 387 inlägg
  • 0
MediaPortal 0.2.3.0 RC1 released!

Postad 18 juni 2007 - 13:30

Unregistered5282d64f
  • Unregistered5282d64f
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen som testat ännu?

Postad 18 juni 2007 - 13:32

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1 979 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen som testat ännu?

<{POST_SNAPBACK}>

jag kör med den. har dock inte TV tuner så jag kan inte säga hurvida det funkar tillfredsställande.
resten funkar fint för mina krav iaf :D

Postad 18 juni 2007 - 13:32

Unregistered5282d64f
  • Unregistered5282d64f
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
Jag har sedan någon vecka inte längre något ljud på Discovery och Animal Planet. Provade att söka om alla kanalerna och att ladda in en gammal kanallista, men inget hjälpte. Jag använder Fire-DTV med Boxer och programkort. Har SVN från 0611, men även provat SVN från 0526 utan resultat.

Några idéer?

Postad 18 juni 2007 - 13:41

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0
*pust* jag har under några kvällar försökt att få igång TVE0.3, utan någon större framgång...

Är det någon här som har lust att beskriva i vilken ordning, samt rekomenderade versioner man bör installera alla delar.
Jag har försökt läsa deras wiki, men den är väldigt rörigt skriven, utan sammankopllingar, samt att en del info verkar inte finnas alls... Än så länge har jag lyckats få igång tv servern, hittat en del kanaler, men sedan har jag inte fått MP att gå igång så jag har ingen anaing om hur det fungerar än...
Jag ska ha hela systemet på en dator och inte streama några tv sändningar eller dylikt.

Tänk vad skönt det hade varit om dom hade gjort ett rejält installationspaket istället för att joxa med fem olika delar (minst)

Postad 18 juni 2007 - 13:51

PsyDuck
  • PsyDuck
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Har du installerat TVPlugin som följer med TVEngine zip-filen?

Postad 18 juni 2007 - 14:19

Marco9000
  • Marco9000
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
För att installera mediaportl med TVE3 brukar jag göra som följer (jag kör multiseat).

1. Avinstallera mediaportal (om man har den), avinstallera i följande ordning: TV plugin, SVN, Mediaportal, TVE 3
2. Stoppa databasen och ta bort den via administrationskonsollen för databasen
3. Ta bort alla databasfiler för TV-databasen ur filsystemet
4. Starta om
5. Installera TVE 3
6. Installera Mediaportal
7. Installera TV Plugin som följer med TVE 3 (ligger i samma zip)
8. Starta konfiguration av Mediaportal
9. Välj TVPlugin och alternativklicka och välj sedan "Listed in Home"
10. Starta om
11. Starta gränssnittet för TVE 3
12. Fixa till alla kanaler och annat du vill ha (epg o.s.v.)

Om man har en annan dator med mediaportalklient så finns det guider
för hur man öppnar upp för mediaportal i brandväggen (kort sagt skall man låta andra datorer kommunicera med databasservern och sedan skall man även öppna för mediaportal och eventuellt en UDP-port).
Sedan installerar man Mediaportal på sin andra dator, installera sedan TVPlugin (samma som ovan , punkt 6-9)

Om det är så att det inte fungerar så rekommenderar jag dit att läsa guiderna och se på filmerna, de beskriver det hela mycket bra.
Har du fortfarande problem så se på en film och pausa så fort killen gör något och var en härmapa, gör precis som han gör så skall det fixa sig. Det är lätt att missa något litet steg som är förödande.

Lycka till.

Postad 18 juni 2007 - 14:23

Marco9000
  • Marco9000
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen som testat ännu?

<{POST_SNAPBACK}>

Största skillnaden är snabbheten....
Kör man en klient över nätverket har jag fortfarande problem med att den ibland inte fattar att min klient lagt av så jag kan inte titta på TV (en tuner och den är upptagen).
Jag har fortfarande problem med att få EPG från ComHems nät (EPG-grabbern) då den slutar dekryptera kanalerna om jag kör deras inbyggda EPG.
Vet dock inte om det beror på Mediaportal eller något annat i datorn och har inte orkat ta tag i det då jag får det mesta av EPG-informationen från SweDB.

Postad 18 juni 2007 - 15:23

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

• 1 353 inlägg
  • 0

Har du installerat TVPlugin som följer med TVEngine zip-filen?

<{POST_SNAPBACK}>

Jäpp!

För att installera mediaportl med TVE3 brukar jag göra som följer (jag kör multiseat).

1. Avinstallera mediaportal (om man har den), avinstallera i följande ordning: TV plugin, SVN, Mediaportal, TVE 3
4. Starta om
5. Installera TVE 3
7. Installera TV Plugin som följer med TVE 3 (ligger i samma zip)
8. Starta konfiguration av Mediaportal
9. Välj TVPlugin och alternativklicka och välj sedan "Listed in Home"
10. Starta om
11. Starta gränssnittet för TVE 3
12. Fixa till alla kanaler och annat du vill ha (epg o.s.v.)

<{POST_SNAPBACK}>

Tack! Vilka versioner kör du? Vore skönt att få versioner som är testade eftersom det finns oräkneliga antal att välja på (framförallt SVN) så att man inte får in någon tokig/okompatibel version... Jag skulle antagligen inte ens klara av att felsöka, eftersom jag inte kan MP/TVE så är det svårt att veta var man ska leta.

Men det blir ytterligare en ominstallation ikväll troligtvis, ska kolla på videoklippen samtidigt och hoppas att det går bättre.

Postad 26 juni 2007 - 22:16

Unregistered79ba53d7
  • Unregistered79ba53d7
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

4. Starta om
5. Installera TVE 3

Ett litet tips för att spara tid vid ominstallation är att först avinstallera tv-plugin på vanligt vis, sedan tömma MediaPortal-katalogen på filer (exkl. MediaPortal.xml), och därefter välja att reparera MediaPortal istället för att avinstallera det. Då återställs hela installationen till utsprungsskicket, t.ex. 0.2.3.0 RC1, och vips så har man ersatt stegen att avinstallera MediaPortal, ta bort SVN och installera MediaPortal igen med ett enda :) . Förutsätter dock att det är senaste versionen som repareras.

Postad 30 juni 2007 - 00:59

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1 446 inlägg
  • 0
OK. Nu har jag en del MP problem som någon av er kanske har jättebra lösningar på :D

(Min config: 1080p lcd-TV, htpc med asus board med integrerat geforce 6150, dvi->HDMI i 1080p till lcd:n, MP senaste stable)

Problem 1: Vid uppstart av htpc så vägrar alltid första filmen som jag sätter på visas. Ljudet funkar men bilden är helt svart, dvs ingen bild visas. OM jag stoppar filmen och sedan startar samma film igen så funkar det. Sen efter det så funkar alla filmer. När jag startar om systemet dock så händer samma sak; första filmen jag startar funkar inte. Mkt irriterande problem som många tydligen har haft om man kollar på mediaportals forum, men som ingen har en lösning på. Någon här som har någon lösning/tips?

Problem 2: Kör MP på autostart. När jag sätter på datorn fungerar MP perfekt som det ska och allt är frid och fröjd. MEN om jag avslutar MP och sedan startar upp det igen så är hela programmet OTROLIGT segt. VArje knapptryckning får en delay på typ 3 sek och det känns som hela datorn ska kollapsa när som helst. Fast om man tar sig tid och tar sig fram och sätter igång en film så flyter filmen på helt normalt. Det jobbigaste med detta problem är att problemet endast finns om jag kör 1080p ut från datorn. Kör jag 720p så är det inga problem (förutom "Problem 1").

Tacksam för tips om vad dessa problem kan vara för.

Redigerat av shapic, 30 juni 2007 - 01:36.

Postad 02 juli 2007 - 21:59

doomenicer
  • doomenicer
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0
Hej har ett litet delikat problem med MP. När jag öppnar mina spellistor för musik så visar den alltid alla listor i en lista(!) Alltså jag har lagt till bilder och sådant så det funkar när man ändrar den till att visa det. Men jag vill att den ska visa bilder med en gång, som standard om jag kan uttrycka mig rätt... Tack på förhand! //Ante

Postad 02 juli 2007 - 23:37

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1 446 inlägg
  • 0

Hej har ett litet delikat problem med MP. När jag öppnar mina spellistor för musik så visar den alltid alla listor i en lista(!) Alltså jag har lagt till bilder och sådant så det funkar när man ändrar den till att visa det. Men jag vill att den ska visa bilder med en gång, som standard om jag kan uttrycka mig rätt... Tack på förhand! //Ante

<{POST_SNAPBACK}>

Om du går in i "MediaPortal Setup" och sen klickar på pluset vid "Music" och sen väljer "Music Folders" och sen markerar den mapp som din musik finns i och sen trycker på "Edit" så får du upp en ny liten ruta. Där kan du välja hur mapparna ska visas som default. Ändra från "List" till "icons" eller "Big icons" så kommer du se Album Art:en som default.

Hoppas min krångliga förklaring hjälper dig :D Är lite för trött för att tänka så jag kanske har missat ett steg...

Postad 03 juli 2007 - 05:58

doomenicer
  • doomenicer
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Om du går in i "MediaPortal Setup" och sen klickar på pluset vid "Music" och sen väljer "Music Folders" och sen markerar den mapp som din musik finns i och sen trycker på "Edit" så får du upp en ny liten ruta. Där kan du välja hur mapparna ska visas som default. Ändra från "List" till "icons" eller "Big icons" så kommer du se Album Art:en som default.

Hoppas min krångliga förklaring hjälper dig :D Är lite för trött för att tänka så jag kanske har missat ett steg...

<{POST_SNAPBACK}>

Nähdå en jättefin beskrivning. Då ska jag leta mera där. Tack för hjälpen Shapic

Postad 10 juli 2007 - 19:02

Unregisteredb1ead23a
  • Unregisteredb1ead23a
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Tja alla MediaPortal diggare... jag har kört länge med MediaPortal nu och använder en FlopptDTV till den, funkar fina fisken så när som på att Discovery inte funkar... (och ytterligare fyra lika för mig oviktiga kanaler)

har Tele2Vision som leverantör och när jag söker på kanalerna så hittar MediaPortal alla kanaler men när jag ska till att titta på kanalen i fråga så får det åt pipen! Kanalerna funkar i den box man får med från Tele2Vision så frågan är ju om det är någon som vet hur man åtgärdar detta?

Btw det som är aldra lustigas är att de kanaler som inte går att få in ligger i samma "kanal paket" som bara består av dessa kanaler det så kallade "Dokumentär" paketet!

Hjälp skulle uppskattas!

Postad 11 juli 2007 - 14:31

shapic
  • shapic
  • Beroende

• 1 446 inlägg
  • 0

Tja alla MediaPortal diggare... jag har kört länge med MediaPortal nu och använder en FlopptDTV till den, funkar fina fisken så när som på att Discovery inte funkar... (och ytterligare fyra lika för mig oviktiga kanaler)

har Tele2Vision som leverantör och när jag söker på kanalerna så hittar MediaPortal alla kanaler men när jag ska till att titta på kanalen i fråga så får det åt pipen! Kanalerna funkar i den box man får med från Tele2Vision så frågan är ju om det är någon som vet hur man åtgärdar detta?

Btw det som är aldra lustigas är att de kanaler som inte går att få in ligger i samma "kanal paket" som bara består av dessa kanaler det så kallade "Dokumentär" paketet!

Hjälp skulle uppskattas!

<{POST_SNAPBACK}>

Hej, har tyvärr inget svar alls till ditt problem ;(
Men jag vill istället passa på att fråga dig en annan sak! JAg har nämligen själv precis beställt hem en FloppyDTV, dock för marknätet, och undrar om det var krångligt att få det att fungera? Behöver man installera massa plugins som "TVengine 3" tex, eller är det bara att tuta och köra? Tacksam för svar :)

Postad 11 juli 2007 - 20:46

jokoloko
  • jokoloko
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0

Hjälp skulle uppskattas!

<{POST_SNAPBACK}>

Tja!

Nu vet jag inte hur Tele2Vision fugerar, då jag har CanalDigital, men kan det inte vara så att dom kanalerna som inte fungerar fortfarande sänds analogt? Om så är fallet så klarar ju inte FloppyDTV tunern att ta in dom, medans boxen med all säkerhet har både analog samt digital tuner i sig.

Postad 20 juli 2007 - 10:15

Unregisteredb1ead23a
  • Unregisteredb1ead23a
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Ledsen att jag dröjde så med att svara...

Det enda jag behövde göra för att få mitt FloppyDTV att funka var att hämta hem en *.dvbc fil från nätet som vad jag har förstått talar om hur man hittar och avkodar de kanaler som finns i just mitt nät!

Det skulle ju mycket väl kunna vara så att du använder DVB-T nätet så kommer detta inte vara något problem för dig. Antar att avvikelserna i DVB-C nätet beror på att varje kabel-tv ägare kan göra ändringar i sitt nät som typ kvalitet på bild och bärande frekvens (obs jag spekulerar bara här)

Utöver detta och att jag inte får in dessa kanaler jag talade om tydigare så har jag inte haft minsta problem med vare sig installation eller kvalite...

-------------------------------------
Ska försöka kolla upp om det är så att dessa kanaler fortfarande är analoga... det skulle ju i princip innebära att jag kan få in dem med min tv eller mitt analoga TV-kort då! Jag kommer med en uppdatering när jag har testat...

Postad 21 juli 2007 - 23:02

Unique
  • Unique
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Angående undertexter till Canal+ och liknande

Jag har ett problem som jag försökt läsa mig till här i forumet. Felet är att jag får inte fram någon textning av tex canal+ och några andra kanaler. Texten verkar ligga på text tv sidan 199 men jag har inte lyckats få MP till att göra texttvsidan genomskinlig så att bara texten syns.

Någon som har en lösning på mitt problem?

Använder 0.2.2.0 (om jag inte minns fel) och FireDTV.

/Marcus

Postad 22 juli 2007 - 19:42

Unregisterede2a7326e
  • Unregisterede2a7326e
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Jag har ett problem som jag försökt läsa mig till här i forumet. Felet är att jag får inte fram någon textning av tex canal+ och några andra kanaler. Texten verkar ligga på text tv sidan 199 men jag har inte lyckats få MP till att göra texttvsidan genomskinlig så att bara texten syns.

/Marcus

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har samma problem här. Jag får textning på varken TV1000 eller Canal+.
Jag har MP 0.2.3 och använder inte TV-server med Floppydtv.

Någon som vet en lösning?

Postad 22 juli 2007 - 20:55

snesteg
  • snesteg
  • Lärjunge

• 384 inlägg
  • 0
Detta är ett känt problem som MisterD jobbar på. Hjälp honom gärna att testa.

Postad 01 augusti 2007 - 14:35

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1 754 inlägg
  • 0
Jag kör med 0.2.0.0 (tror jag), har inte uppdaterat sen i höstas nån gång.
Har fungerat klockrent i snart ett år....men för ett par veckor sen började MP äta minne, slår man på datorn å låter den stå(MP autostartas), så äter MP upp allt fritt minne(har 1Gb ram).

Kanske läge att uppdatera MP...har fegat lite då det fungerat så otrolligt bra.

Postad 10 augusti 2007 - 14:59

Stevieg_73
  • Stevieg_73
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0

/Marcus

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har samma problem här. Jag får textning på varken TV1000 eller Canal+.
Jag har MP 0.2.3 och använder inte TV-server med Floppydtv.

Någon som vet en lösning?

<{POST_SNAPBACK}>

Dessa kanaler har inte samma "typ" av textning utan textningen skickas tillsammans med dataströmmen och ligger inte i texttv-delen (även om det går att använda den oxå med följden att det läggs en svart ruta över hela TV-bilden ;) ) Det pågår just nu projekt att lösa det i MP men bara om man använder MP tillsammans med den nya serverdelen TVe3, se länk

http://forum.team-me...ter-t24998.html

Postad 02 september 2007 - 18:39

Unregistered7126f11a
  • Unregistered7126f11a
  • Forumräv

• 557 inlägg
  • 0
Hej

Har nyligen börjat att använda detta program finns det någon länk på svenska hur man ställer in allt för canal digital + HD kanaler med technotrend S2-3200 geforce 8600 kort.

MrDTS

Postad 03 september 2007 - 20:12

Unregistered7126f11a
  • Unregistered7126f11a
  • Forumräv

• 557 inlägg
  • 0
Hej
Funkar HD-kanaler med mediaportal ännu, tex för CD ;)

MrDTS

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Baslåda nr5
    Anton
    2025-06-02 13:28:15
  • Nya stativ
    Anton
    2025-05-30 12:20:04
  • Powercon ”grendosa”
    Anton
    2025-05-28 20:37:24
  • Baffelvägg
    Anton
    2025-05-24 08:28:29
  • JBL 4309 vs 708i
    Anton
    2025-05-23 13:58:22
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.