Köpte en tv igår tillsammans med ett allente-erbjudande. Fick 4000 kr i rabatt på tvn och de fyra första månaderna gratis med premium. Resterande 20 månader får man välja paket och då till ordinarie pris. Funderar på om det verkligen är en bra deal? Kanske bättre att köpa tvn helt rent och sen teckna BF erbjudandet 349kr/månad i 12 månader? Hur hade ni gjort? Känner mig eg inte helt bekväm med att binda upp mig på 24 månader. Sen kollar jag eg inte så mycket på vanlig tv. Hur ser de ut gällande utbudet via streaming? Ingår all sport i viaplay? Vill kunna se all motorsport som F1, Indycar och MotoGP samt kampsporten tex UFC. Ingår det för 349kr/månad? Hur är bild och ljudkvalitet nu för tiden gällande streaming samt fiber-tv via boxen? Kan jag använda viaplayappen som vanligt eller måste man gå via Allente?
Allente (Viasat + Canal Digital) - Feedback, info, nyheter och frågor
Postad 27 November 2021 - 12:31
Köpte en tv igår tillsammans med ett allente-erbjudande. Fick 4000 kr i rabatt på tvn och de fyra första månaderna gratis med premium. Resterande 20 månader får man välja paket och då till ordinarie pris. Funderar på om det verkligen är en bra deal? Kanske bättre att köpa tvn helt rent och sen teckna BF erbjudandet 349kr/månad i 12 månader? Hur hade ni gjort? Känner mig eg inte helt bekväm med att binda upp mig på 24 månader. Sen kollar jag eg inte så mycket på vanlig tv. Hur ser de ut gällande utbudet via streaming? Ingår all sport i viaplay? Vill kunna se all motorsport som F1, Indycar och MotoGP samt kampsporten tex UFC. Ingår det för 349kr/månad? Hur är bild och ljudkvalitet nu för tiden gällande streaming samt fiber-tv via boxen? Kan jag använda viaplayappen som vanligt eller måste man gå via Allente?
Postad 28 November 2021 - 11:58
Hej, har Viasat parabol-tv, och har fått olika information angående om vår box "Arris 3000" kommer att fungera med Allente efter sammanslagningen.
En installatör vi pratat med säger att vår gamla Viasat-box kommer att fungera om man bara ser till att uppdatera boxens mjukvara innan 30 december samt riktar om parabolen, medans en person på Allentes kundtjänst sa att boxen behöver bytas ut. Någon som vet?
Redigerat av fritz12, 28 November 2021 - 12:12.
Postad 28 November 2021 - 21:22
Hej, har Viasat parabol-tv, och har fått olika information angående om vår box "Arris 3000" kommer att fungera med Allente efter sammanslagningen.
En installatör vi pratat med säger att vår gamla Viasat-box kommer att fungera om man bara ser till att uppdatera boxens mjukvara innan 30 december samt riktar om parabolen, medans en person på Allentes kundtjänst sa att boxen behöver bytas ut. Någon som vet?
Innan den sista november är det.
Postad 28 November 2021 - 21:30
Magiskt dålig hemsida har dom. hur mycket trasiga länkar som helst.
"Oväntat fel
Något gick snett. Just nu kan inte innehållet visas. Prova igen eller kontakta kundservice. "
Konstigt att ett sånt stort företag skiter i att fixa det. Om man har döda länkar får man en varning från Google och fixar man det inte så åker man ner i prioriteringen när folk söker på Google.
Jag har själv fått varningar när länkarna till Canal Digital inte har funkat på min webbsida, så då måste jag sätta igång och åtgärda länkarna.
Postad 28 November 2021 - 21:35
Konstigt att ett sånt stort företag skiter i att fixa det. Om man har döda länkar får man en varning från Google och fixar man det inte så åker man ner i prioriteringen när folk söker på Google.
Jag har själv fått varningar när länkarna till Canal Digital inte har funkat på min webbsida, så då måste jag sätta igång och åtgärda länkarna.
Dom håller väl på och kikar på det
Kan komma en beta till några testare någon gång efter nyår ![]()
Postad 29 November 2021 - 08:35
Innan den sista november är det.
Installatören sa att bilden kommer att försvinna efter den 30 november om man inte uppdaterar innan dess, men att boxen går att uppdatera till och med den 30 december. Och om inte boxen uppdateras före det kommer den att vara obrukbar för all framtid.
Men min fråga är: Kommer den gamla Viasat-boxen att fungera bara man hinner uppdatera den (som installatören sa) eller måste man ha en helt ny box som personen på Allentes kundtjänst påstod?
Redigerat av fritz12, 29 November 2021 - 08:39.
Postad 29 November 2021 - 08:58
Exakt hur ska man uppdatera boxen, bara som man brukar göra ?
Det står Allente när jag startar upp min OP box numera iaf.
Har Canal Digital sedan tidigare.
Får se om detta blir sista året med CD/Allente, funderar på att gå över till Telia som har bättre utbud med CL fotboll.
Postad 29 November 2021 - 09:53
Postad 29 November 2021 - 12:25
Exakt hur ska man uppdatera boxen, bara som man brukar göra ?
Det står Allente när jag startar upp min OP box numera iaf.Har Canal Digital sedan tidigare.
Får se om detta blir sista året med CD/Allente, funderar på att gå över till Telia som har bättre utbud med CL fotboll.
Installatören sa att bilden kommer att försvinna efter den 30 november om man inte uppdaterar innan dess, men att boxen går att uppdatera till och med den 30 december. Och om inte boxen uppdateras före det kommer den att vara obrukbar för all framtid.
Men min fråga är: Kommer den gamla Viasat-boxen att fungera bara man hinner uppdatera den (som installatören sa) eller måste man ha en helt ny box som personen på Allentes kundtjänst påstod?
På Sappas webbsida finns det en PDF som visar hur man uppdaterar bootloadern på Viasats Samsung SMT S5140 HD Zapper, för Arris finns det säkert sånt nånstans...
Här är länken till PDF:en om i fall någon behöver det.
Längst nere i sidan under Samsung SMT S5140 HD Zapper
https://sappa.se/nat...appa-informerar
https://sappa.se/med...sung_5140SE.pdf
Postad 29 November 2021 - 15:53
På Sappas webbsida finns det en PDF som visar hur man uppdaterar bootloadern på Viasats Samsung SMT S5140 HD Zapper, för Arris finns det säkert sånt nånstans...
Här är länken till PDF:en om i fall någon behöver det.
Längst nere i sidan under Samsung SMT S5140 HD Zapper
https://sappa.se/nat...appa-informerar
Okej så det gäller inte Oneplace boxen om man har Canal Digital?
Postad 29 November 2021 - 16:23
https://www.comhit.n...justering/page2
Postad 29 November 2021 - 20:52
Postad 29 November 2021 - 20:55
Blev att jag ska testa Allente ett tag. Försökte dock söka upp E-faktura hos Swedbank men den hittar varken Allente eller VCB Sweden AB. Vad göra? Någon som haft liknande problem?
Autogiro är det som används.
Postad 30 November 2021 - 05:53
Jag har e-faktura, Sök på Canal digital så hittar du. Namnet byts till allente vid nyår.Blev att jag ska testa Allente ett tag. Försökte dock söka upp E-faktura hos Swedbank men den hittar varken Allente eller VCB Sweden AB. Vad göra? Någon som haft liknande problem?
Postad 30 November 2021 - 08:15
Ringde nu och fick 2022 till halva priset. (standardpaketet). Lätt som en plätt.
Postad 30 November 2021 - 09:32
Ringde nu och fick 2022 till halva priset. (standardpaketet). Lätt som en plätt.
Vilket nummer ?
Dom brukar ju alltid säga att det bara gäller nya kunder.
Postad 30 November 2021 - 10:06
Vilket nummer ?
010-1984622. Automatisk telefonsvarare,svara ”ändra abbonemang” på nästa fråga svarar du samma,sen blir det nog telefonkö ett tag. Jag sa att jag ville ha black weekerbjudandet om att binda mig tolv mån för halva priset. No problem.
Postad 30 November 2021 - 13:44
Vilket nummer ?
Jag brukar alltid se till så jag hamnar hos dem som tar emot uppsägningar. Där finns det mandat att erbjuda bra grejer för att behålla kunder. Askungen verkar dock ha lyckats bra ändå, men det kan ju hända att man hamnar hos samma oavsett val man gör. Jag vet dock att det tidigare år varit svårt att få några bra erbjudanden, såvida man inte knappat sig fram till uppsägningsavdelningen.
Postad 30 November 2021 - 22:52
Varje år vid denna tiden så ber man att avsluta,då får man självklart erbjudandet.
Funkar varje år.
Redigerat av Kalleputs, 30 November 2021 - 22:54.
Postad 01 December 2021 - 18:48
Snart dags för de olika leverantörerna att sänka sina överpriser kanske, en vinst marginal på 5-10% bör väl vara ok ![]()
Som det är nu så säljer de inte med förlust till de som får halva priset
Postad 01 December 2021 - 21:37
Det hade varit bra mycket mer seriöst om de hade kört med ett "rätt pris" från början och till alla kunder, ny som gammal.
så löjligt att behöva hålla på att deala runt en gång om året. måste ju ta en hel del resurser på flera håll.
tänk så mycket gnäll dom sluppit bara.
50% eller mer som många branscher kör med är ju bara löjligt. man får vara bra dum om man inte genomskådar att det så kallade ordpriset bara är en bluff.
Postad 01 December 2021 - 22:27
Postad 02 December 2021 - 08:11
Om man jämför hur usa lägger reklamen så är det bättre hemma. I USA har de fler reklam avbrott men de kortare medans i hemma är det mindre reklam avbrott men de är längre och då kan man e.x. gå på toa eller hämta lite snacks.
Det må vara bättre här i Sverige sett till hur man väljer att lägga reklaminslagen, men jag upplever att det blivit många fler reklaminslag per avbrott och det tycker jag suger. Grinig gubbe kanske... ![]()
Postad 06 December 2021 - 02:53
Hej
Är det någon som har fått den här förändringen i sitt Fiber-paket Allente, FD Viasat, är det bara jag som inte har det..:
Tillgång till fria kanaler i kanallistan för fiber-tv förändras
I samband med omläggningen har kanalerna God TV och Kanal 10 Sverige utgått ur listan. I stället har kanalerna CGTN, CGTN Documentary, Kanal 10 Norge och Gospel Channel Europe tillkommit.Detta är inte kanaler som du betalar för eller som ingår i våra tv-paket, utan kanaler som vi har teknisk möjlighet att tillhandahålla utan extra kostnad.Fler kanaler i HD-kvalitet!En positiv nyhet i samband med kommande omläggningar är att vi nu får möjlighet att erbjuda fler kanaler i HD, i stället för i standardkvalitet.Kanalerna som kommer sändas i HD-kvalitet är:Kanal 9 HDKanal 11 HDKunskapskanalen HDSVT Barn HDSVT 24 HDHistory HDDiscovery Channel HDDR2 HDDenna förbättring sker utan att du behöver vidta någon åtgärd.I samband med den tekniska omläggningen den 19 respektive 20 oktober kan du under en kortare period (dagtid) tappa tv-signalen, vilket vi naturligtvis beklagar. Vi hoppas att förändringen detta leder till ändå ska ses som positiv för dig och ditt tv-tittande.
Det här skulle alltså skett den 18 oktober 2021 och jag skickade ett mejl till Allente förra veckan där de bekräftade att denna förändring har skett..
Kanalerna blev automatiskt i HD om det är det utskicket du tänker på. Har du möjligtvis sett någon skillnad på kanalernas kvalité istället?
Jag har inte sett ett jota av det här dock..
Redigerat av Neond13, 06 December 2021 - 17:30.
Postad 06 December 2021 - 15:49
Niklas, vet du något om utveckling av app till Google TV?
Lite märkligt att bara satsa på AppleTV kan jag tycka..
Postad 07 December 2021 - 00:34
Niklas, vet du något om utveckling av app till Google TV?
Lite märkligt att bara satsa på AppleTV kan jag tycka..
Ja det är riktigt dåligt samma sak med Telenor samtidigt som man marknadsför det som att man kan se på kanalerna hur och var man vill vilket är falsk marknadsföring. Det kan man inte.
Postad 07 December 2021 - 20:49
Panik!
Måste köpa en sovrums-TV någonting 32 -48"
Absolut krav, det ska gå att köra allente-appen på den.
Vad ska vi köpa?
Billigt är bra men bra är bättre.
Vilka OS finns appen till?
Android-TV?
Tizen?
LG?
Något att sky som pesten?
Tack!
Postad 08 December 2021 - 08:17
Då får det bli en Apple-TV till då.
Postad 08 December 2021 - 09:17
Postad 08 December 2021 - 14:12
Jag ringde Allente o tjafsade lite om priser och utbud och varför det inte finns en Android-app.
Enl personen jag talade med så är en app på G "snart"
@ Niklas när då då?
Postad 09 December 2021 - 20:39
-fungerar Allentes app till ATV 4K?
-går det inte att se TV4 live i appen i så fall? Får den uppfattningen på hemsidan.
Postad 09 December 2021 - 22:21
Frågor:
-fungerar Allentes app till ATV 4K?
-går det inte att se TV4 live i appen i så fall? Får den uppfattningen på hemsidan.
Hej
Allentes app fungerar till alla Apple TV4 versioner. Men det krävs att du är tidigare kund hos Canal Digital eller ny parabolkund för att få tillgång till appen.
TV4s kanaler saknas som streamade kanaler om man är tidigare kund hos Viasat.
Mvh
Niklas
Jag ringde Allente o tjafsade lite om priser och utbud och varför det inte finns en Android-app.
Enl personen jag talade med så är en app på G "snart"
@ Niklas när då då?
Hej
Jag ska kolla vad senaste status är, återkommer under nästa vecka.
Mvh
Niklas
Jag tycker det är riktigt tråkigt att Allente inte utvecklat/ar en app för Android TV. Jag har två apparater med Android TV och det fungerar kalas för vår del. Hemma i permanentboendet är det ingen stor issue eftersom vi tar ner kanalerna via parabol, men i fritidshuset kör vi Allenteappen och då måste vi ha en Apple TV för att kunna köra Allenteappen. Alternativt kan man från en androidtelefon eller platta köra Allenteappen och sedan casta till teven, men då är det smidigare med en ATV. Kom igen Allente! En app för Android TV tack!!!
Hej
Jag ska kolla upp status, återkommer under nästa vecka med ett svar.
Mvh
Niklas
Postad 10 December 2021 - 13:01
Hej
Allentes app fungerar till alla Apple TV4 versioner. Men det krävs att du är tidigare kund hos Canal Digital eller ny parabolkund för att få tillgång till appen.
TV4s kanaler saknas som streamade kanaler om man är tidigare kund hos Viasat.
Mvh
Niklas
Man kan inte streama TV4 gruppens kanaler om man är fiber-tv kund eller tidigare viasat kund.
Jag är tidigare Canal Digital parabol-kund men tänkte ev komma tillbaka som fiberkund. Inga TV4-kanaler via stream då eller?
OnePlace-boxen intresserar mig inte. Sitter på två smartboxar sedan tidigare men föredrar att titta via Apple TV 4K.
Redigerat av Saturnus, 10 December 2021 - 13:02.
Postad 10 December 2021 - 15:24
Dåligt!
Vi slår samman bolagen till Allente men kunder från ena lägret kissar vi lite på :/
Postad 11 December 2021 - 00:29
Jag är tidigare Canal Digital parabol-kund men tänkte ev komma tillbaka som fiberkund. Inga TV4-kanaler via stream då eller?
OnePlace-boxen intresserar mig inte. Sitter på två smartboxar sedan tidigare men föredrar att titta via Apple TV 4K.
Föredrar du Apple Tv kör du vidare som parabolkund så klart! ![]()
Funkar bra, med olika streams också.
Jag har inte haft parabol på ett år, då träd blev i vägen, men kör på flera apple-tv, och faktisk den här i forumet så hyllade Oneplace och streamar bara, men jag hänger kvar i Allente då utbud/pris är bäst, samt att Niklas på Allente måste vara den mest kundhjälpsamma jag fått kontakt med. Jag har haft en del problem men fått fantastiskt bra hjälp. Rätt ovanligt då kundservice i övrigt i mina ögon är rätt hopplöst i tv-telekombranchen numera...
Postad 11 December 2021 - 16:36
Okej, vi får se vad som händer. Har haft Telia ett tag men står i skrivande stund helt utan något aktivt TV-abonnemang. Dock undrar jag om Allente kan slå Telias kampanj på 299 kr för stora paketet ink HBO Max?Föredrar du Apple Tv kör du vidare som parabolkund så klart!
Funkar bra, med olika streams också.
Jag har inte haft parabol på ett år, då träd blev i vägen, men kör på flera apple-tv, och faktisk den här i forumet så hyllade Oneplace och streamar bara, men jag hänger kvar i Allente då utbud/pris är bäst, samt att Niklas på Allente måste vara den mest kundhjälpsamma jag fått kontakt med. Jag har haft en del problem men fått fantastiskt bra hjälp. Rätt ovanligt då kundservice i övrigt i mina ögon är rätt hopplöst i tv-telekombranchen numera...
Och för att vara väldigt tydlig så menar du att som parabolkund kommer jag kunna streama alla kanaler inklusive TV4-kanalerna?
Postad 11 December 2021 - 19:32
Och för att vara väldigt tydlig så menar du att som parabolkund kommer jag kunna streama alla kanaler inklusive TV4-kanalerna?
Japp
Postad 15 December 2021 - 14:34
Några frågor...
Är Nya ultra 620 en ny box eller en One place? På CD hemsida så ser man ibland one place beroende på hur du googlar.
Finns fjärr inspelningen kvar.
Followme kvar? Om inte så blir det lite segt att spela in på olika boxar. Då måste man se på rätt tv. Eller kan man streama inspelat material på nått sett via Android app? Surt också att isf måste ha två HD diskar.
Kan man köpa HD var som helst?
Kan man ha större än 1000gig
Vad är isf max?.
Är den som finns hos er en SSD?
Är det sant att en parabol justering skall göras nu i december 2021?
Postad 15 December 2021 - 14:50
Hej Niklas.
Några frågor...
Är Nya ultra 620 en ny box eller en One place? På CD hemsida så ser man ibland one place beroende på hur du googlar.
Finns fjärr inspelningen kvar.
Followme kvar? Om inte så blir det lite segt att spela in på olika boxar. Då måste man se på rätt tv. Eller kan man streama inspelat material på nått sett via Android app? Surt också att isf måste ha två HD diskar.
Kan man köpa HD var som helst?
Kan man ha större än 1000gig
Vad är isf max?.
Är den som finns hos er en SSD?
Är det sant att en parabol justering skall göras nu i december 2021?
Hej
Vår nya box som lanseras i början av 2022 heter Allente 1. Prime 680 är den senaste boxen som tidigare kunder hos Viasat kan köpa idag, och för nya parabolkunder eller tidigare kunder hos Canal Digital så är det OnePlace man kan köpa.
Fjärrinspelning finns just nu för tidigare kunder hos Canal Digital, follow me finns tyvärr endast på Canal Digitals tidigare äldre boxar (Inspelningarbar 500GB till HD-box Ondemand eller HD-Box Smart till HD-Box Smart)
Det finns inget sätt att streama inspelningar just nu. Android app väntar jag besked om vad senaste statusen är.
Hårddisk behöver man köpa via oss.
Paraboljusteringar har pågått under hela 2021 för tidigare kunder hos Viasat och beräknas vara klart nu i december 2021.
Hoppas jag svarade på allt nu.
Mvh
Niklas
Postad 15 December 2021 - 15:55
Då får du några frågor till 😀
Jag är befintlig kund sen 2010 HOS CD. så för mig blir det ingen justering Mao?
För mig så är det till att vänta på lanseringen av en ny box som kommer heta Allente 1?
Är det den som några på forumet verkar prata om Då. Kan det.vara en box.liknade via sat boxen?
En säljare ringde och försökte sälja en ny box till mig men förra veckan. Men jag tänkte att va då ny? Enligt honom var boxen ny?
Ev så börjar min box med HD ge sig där av gick jag in på CD hemsida.
På kanal 4 så var det frysning av bilden igår. Kanske var tillfälligt? Bor i ö Göteborg)
Men samtidigt så var det samma på inspelat material.
Kanske påverkar att inspelning på gick eller att HD disk nästan full. Fast varför bara på 4.an
Hmm
Tack för snabbt svar.
Då får du några frågor till 😀
För mig så är det till att vänta på lanseringen av en ny box som kommer heta Allente 1?
Är det den som några på forumet verkar prata om Då. Kan det.vara en box.liknade via sat boxen?
En säljare ringde och försökte sälja en ny box till mig men förra veckan. Men jag tänkte att va då ny? Enligt honom var boxen ny?
På kanal 4 så var det frysning av bilden igår. Kanske var tillfälligt? Bor i ö Göteborg)
Kanske påverkar att inspelning på gick eller att HD disk nästan full. Fast varför bara på 4.an
Hmm
Postad 15 December 2021 - 16:20
Tack för snabbt svar.
Då får du några frågor till
Hmm
Tack för snabbt svar.
Då får du några frågor till
Hmm
Hej
Vi riktar om parabolen för tidigare viasat kunder till thor satelliten nu, dvs den satellit som vi använde på Canal Digital, så det påverkar inte dig eftersom du redan är på korrekt satellit.
Om du har en äldre box så är ju OnePlace den senaste boxen vi har, men den är inte ny men det blir ju en "ny typ av box". Vi har några från forumet som är med och testar Allente 1 just nu. Det är i princip samma box som OnePlace men med bättre processorkapacitet och minne, sedan kommer boxen inte ha alla funktioner som OnePlace har just nu när vi lanserar boxen, men det återkommer vi med information om senare när det närmare sig lansering.
Vågar inte säga om det var något utsändningsproblem, det du kan göra om problemet uppstår igen är att du går in och kontrollerar ditt S/N värde i boxen via signalmätaren, bara för att utesluta att det inte är något med parabolen.
Mvh
Niklas
Postad 15 December 2021 - 16:49
Men han ga sig inte.
Tyvärr har det hänt flera ggr tidigare att säljare från CD ringer upp försöker kränga en "ny bra box"
Nog talat om detta.
Ang den boxen så är det så att test patrullen ger er så mycket värde för er att verkligen lyssna på. Där har ni allt i era händer! Viktigaste spelaren är vi kunder och användare av dess produkter.
Avslutningsvis vill jag säga mitt i det fallet. Vad "vi" vill ha.
Prio 1
Stabil box !!
Snabb och logisk.
Lika bra tv guide som äldre modeller.
Teknik bild/ ljud är också väldigt väldigt viktigt.
Se till att ha nyaste HDMI
för senaste HDR format och vision eller för framtida uppdateringar.
Men glöm inte ljudet. Bara 5.1 i ett vist format är inte 2022.
Gärna RF fjärr men ta inte bort ir !
Och till slut. Glöm inte Android användarna.
Har hört om "bara" appel.
Annat dravel som fantastiska fjärr kontroller med bara 1 knapp typ är oftast helt värdelösa.
Så fokus på rätt sak så kommer det nog bli kanon hoppas jag.
PS kan jag få testa?
Postad 15 December 2021 - 18:04
Men måste bara passa på att understryka vad som är viktigast och hur viktigt det är att lyssna på kunderna inför nästa box.
CD är framförallt en tablå box med bra kvalitet
Dom kunder som väljer denna lösning gillar och prioriter GRYM kvalité både bild ljud stabilitet och tv tablå, inkl bra inspelning.
Där har ni hur kund profilen ser ut kan jag tänka.
Om man prioriterar streming tjänster då är man troligtvis inte kund hos er.
Därför...nu när ni gör en ny box. Vill ni bli bäst? Gör som Microsoft xbox.
X Lyssna på kunderna och satsa hårt på hårdvaran och mjukvaran i tablåer mm. Gör en GRYMT bra box helt enkelt.
Jag har läst 1000tals rader om krånglande tablåer och misslyckande inspelningar svarta skärmar mm
Det vill VI INTE ha igen.
Postad 16 December 2021 - 19:05
Vad har hänt med ATV-appen?!!!
Tablån är försvunnen, det händer ingenting när jag swipar uppåt.
Kanalbyte är baklänges, och dessutom jättelångsamt! Det har även blivit omöjligt att sappa, jag behöver vänta till nästa kanal laddat innan jag kan swipa för nästa kanal.
Katastrofalt för familjen då vi slutat använda Oneplace-boxen iom alla problem med den
Postad 16 December 2021 - 23:29
16 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 16 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
62 bilder
104 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?