Förövrigt har forumet en alldeles utmärkt sökfunktion.
Redigerat av Unregistered192fdbd3, 02 december 2009 - 13:25.
* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
Startad av
Signator
, feb 11 2005 20:26
34715 svar till detta ämne
111 relaterade trådar
Postad 02 december 2009 - 13:23 Förövrigt har forumet en alldeles utmärkt sökfunktion. Redigerat av Unregistered192fdbd3, 02 december 2009 - 13:25. Postad 02 december 2009 - 13:35 Längst ner på sidan inne i tråden kan man söka, och då söker den bara inom denna tråd... fungerar utmärkt. ![]() Postad 02 december 2009 - 13:54 Jag förstår inte riktigt vad du menar med ditt inlägg. Menar du att Motorola ska kontrollera sin firmware med ett certifierat testcenter inför varje uppdatering eller menar du att Motorola inte ska ändra i sin firmware överhuvudtaget? Betyder "Se till att åtgärda snarast och gör rätt den här gången!" att den nya imagefilen som Markus skrev om en timme tidigare inte åtgärdade problemet för dig? Postad 02 december 2009 - 14:07
Tolkar jag dig rätt, det har alltså kommit en uppdatering (eller nedgradering) idag? Postad 02 december 2009 - 14:14
Motorola lyckades skapa en bugg i den firmware som kom igår och den buggen skall nu vara fixad, men eftersom versionsnumret inte stegats upp ser inte boxen att det kommit ny programvara utan man måste rycka strömmen eftersom då laddar alltid boxen in senaste programvaran. /A Postad 02 december 2009 - 14:30
Ja om man inte har dessa kunskaper själv så får man väl använda ett certifierat testcenter. Vet inte vad som står i HDCP licensen men jag antar att det finns regler för funktionalitet och tester. Om man håller på med program utveckling på den här nivån så har man förhoppningsvis också rutiner för testning och verifiering. Om man ändrar i firmware för HDCP så hoppas jag att man gör nödvänding tester innan den når oss konsumenter. Som någon skrev tidigare här så visste Telia om problemen innan man släppte uppdateringen. Det är inte acceptabelt. Min poäng är att kommentarer som "man inte kan använda en reciever tillsammans med Telia boxen" ifrån kundtjänst bygger på okunskap och är vilseledande information. Och jag tror att Telia har mycket att vinna på att vara så öppna som möjligt. Tex att vara aktiva i den här tråden vilket är mycket värdefullt för oss konsumenter och Telia. Det är bättre att säga "ja vi vet att det är ett problem med HDCP och vi jobbar på det tillsamman med Motorola" än att säga "man inte kan använda en reciever tillsammans med Telia boxen". Annars tappar man förtroende som företag. Förstår du nu vad jag menar? Nej jag har inte själv haft möjligheten ännu att se om det fungerar hemma hos mig. Om man nu har fixat problemet redan dagen efter så är det mycket bra jobbat av både Telia och Motorola! Postad 02 december 2009 - 14:38
Vilken sändning pratar vi om nu? Har fått rapporter om att ABC sändningen 22:15 hamnande på TV3? Kan väl säga att det är lustigt att just ABC hamnade där för det är ju den som skickas ut i den normala TV2 strömmen. Som flera av er vet svarar jag inte på PM i första hand men ni som vill ha svar på PM får vänta lite för tillfället. Markus Johansson Telia Kundservice Postad 02 december 2009 - 14:55
Tackar! Blir att prova ikväll då! Postad 02 december 2009 - 14:57
OK! När jag får min 1903/1963 box och kan få ut SCART(RGB) samtidigt med HDMI, kommer jag använda HDMI för ljudet istället! Redigerat av kentrj, 02 december 2009 - 14:58. Postad 02 december 2009 - 14:59
Det verkar ju som om Motorola gör det eftersom både 1903 och 1963 finns med på listan över enheter som klarat HDCP testningen. Och enligt FAQ på Digital Content Protection hemsidan så måste Telia boxarna stödja receivers enligt HDCP licensen. HDCP Products. The following products have passed the HDCP Compliance Test per the HDCP Compliance Test Specification rev 1.1 at an HDCP Authorized Test Center (ATC). Listing of devices is at the manufacturer’s discretion. Tested Source Devices Tested Repeaters Devices Q: Is my source device required to support repeaters, per the specification? A: Per the specification, the source is required to support repeaters to be compliant. Redigerat av Unregistered29650, 02 december 2009 - 17:33. Postad 02 december 2009 - 16:12
Det senaste beskedet jag fått av kundtjänst är att det är den 4 december som gäller som tidigast. Redigerat av Dfens, 02 december 2009 - 16:59. Postad 02 december 2009 - 16:34 Sorry, skulle inte ha skrivit uppdatering, utan hellre då ny image alt. revidering. Men ja, se inlägg #8194 av TeliaKundservice (Markus Johansson), och då mer specifikt denna mening: "Det har släppts en ny image för att åtgärda problemet nyss, men ingen ny version på boxen så därför man måste rycka strömmen och stoppa i den igen." EDIT: Verkar inte som länken till det hänvisade inlägget fungerar för mig - kanske den fungerar för er andra? Redigerat av Unregisteredf380a49e, 02 december 2009 - 16:38. Postad 02 december 2009 - 17:49
Testade lite men med ljud över HDMI är oxå fjärrens ljukontroll aktiv och dämpad ... Postad 02 december 2009 - 18:10
Om du länkar till rätt adress så fungerar det. Det är som jag skrivit tidigare är det en bug i den version av forumet som minhembio använder som medför att det inte fungerar som det ska. Markus Johansson Telia Kundservice Redigerat av TeliaKundservice, 02 december 2009 - 18:41. Postad 02 december 2009 - 18:29 Postad 02 december 2009 - 18:41
Då jag är en av de få som verkligen använt en 1963 box är det väl lika bra att jag svarar. Programvaran i boxen är gjord specifikt för den hårddisken som följer med, och antagligen skulle boxen inte fungera alls om byter hårddisken. Dessutom så upphör garantin på boxen att gälla om man byter ut hårddisken så du får helt enkelt köpa en ny box om du försöker byta hårddisk. Som jag skrivit tidigare så förvänta dig inte att du får boxen imorgon utan snarare i början av nästa vecka. Markus Johansson Telia Kundservice Postad 02 december 2009 - 18:54 Boxen är mycket snabbare nu och allt öär frid och fröjd. Tack Postad 02 december 2009 - 18:58 Postad 02 december 2009 - 19:05 Har du kollat i manualen? På 1910 rycker man ut strömsladden och sätter tillbaka den samtidigt som man trycker på INFO på fjärren. Då kommer man in i servicemenyn. Redigerat av tomano58, 02 december 2009 - 19:05. Postad 02 december 2009 - 19:30 Postad 02 december 2009 - 20:11
har du ställt boxen på Digitalt ljud i inställningsmenyn? /A Postad 02 december 2009 - 20:16
Allt på 1903/1963 boxarna styrs via inställningarna man kommer åt när man trycker på menu knappen när man tittar på TV, det går alltså inte att göra några inställningar i boot menyn på de nya boxarna. Markus Johansson Telia Kundservice Postad 02 december 2009 - 21:04
Jag ska passa på att säga tack till er här på forumet som har hjälpt mig med information om omfattningen av problemet via hade. Informationen vi fick från tillverkaren när vi redan hade lagt upp uppdateringen igår var att det kan vara problem med två namngivna receivers och det var för sent att stoppa uppdateringen då. Det visade sig att antalet var mycket större och när det var klart för oss igår kväll så har vi arbetat intensivt för att lösa problemet och strax innan lunch hade man en lösning på problemet. Kan bara beklaga att det har varit problem, och än en gång tack till er som bidragit med information till oss på Telia om problemets omfattning! Markus Johansson Telia Kundservice Postad 02 december 2009 - 21:14
Det beror på bland annat på det faktum att det var önskemål från flera i tråden tidigare här under året. Förut har det varit 100 % alltid men då många tyckte det var för högt man valt att lägga standardnivån på 80 %. Det är inte helt enkelt att spara nivåerna som kunden har hela tiden, detta beror bland annat på att man inte kan skriva till minnet i boxen varje gång någon ändrar volymnivån. Jag kan dock framföra att man kanske kan göra ett alternativ i menyn där man ställer in standardnivån. Markus Johansson Telia Kundservice Postad 02 december 2009 - 21:28 Postad 02 december 2009 - 21:30 Man tog åt sig via här och på kundtjänst och löste det imponerande snabbt! Tack Telia. Det är inte alltid helt enkelt om det är underleverantörer med i bilden är min erfarenhet. /Matix Postad 02 december 2009 - 21:31 Redigerat av boa16, 02 december 2009 - 21:36. Postad 02 december 2009 - 21:33 Postad 02 december 2009 - 21:47 Jag tittade på El Clasico via markbox och hade också störningar så det kanske var fel på utsändningen! Postad 02 december 2009 - 22:08 Eftersom den nu försvunnit vill jag ta bort den ur kanallistan. Man ska tydligen göra enligt följande: Markera kanalen i vänster kolumn och tryck OK. Spara den ändrade listan Tryck på fjärrkontrollens gröna knapp. Men hos mig finns ju inte Disney XD i vänster kolumn eftersom jag inte har kanalen. Någon som har en idé om hur jag får bort den? Postad 02 december 2009 - 22:23 Det verkar som den går in på alla kanaler när det visas på svt2. Nu har det försvunnit men 3.an som jag kollade på gick inte tillbaka automatiskt utan jag fick byta till en annan kanal och sedan tillbaka. Men det går ju så grymt snabbt nu ![]() Tror att det började när jag kollade på västnytt och sedan bytte till 3.an, då var västnytt kvar. Fortsatte jag att bläddra mellan kanalerna så det var det bara 4.an som inte visade västnytt. Har en 1910 som jag uppdaterade idag för att få min förstärkare att fungera. Redigerat av Stänly, 02 december 2009 - 22:31. Postad 02 december 2009 - 22:23 Hade en gång så förr, gjorde en ny kanallista. Postad 02 december 2009 - 22:37
De har ju lagt upp denna sidan på tv-supporten så något kanske är på gång. http://www.telia.se/...support_tv_hdtv Hoppas de inte förbereder för nästa höst bara ![]() Postad 02 december 2009 - 23:01
Det minsta man i alla fall kan göra är att om man har inställt på digitalt ljud, dvs Dolby Digital, så skall boxen också alltid ha maxvolym. I och med att boxen ändå inte kan justera Dolby Digital volumen på de kanaler som har detta (SVT bl a) så är det ju "meningslöst", och bara dumt, att den sänker volymen på övriga kanaler. Har man inställt på Dolby Digital så måste man ju hur som helst justera volumen "någon annanstans", t ex på receivern eller TV:en (om det är den som har Dolby Digital avkodningen). Det här förslaget har jag framfört ett antal gånger under årens lopp. Men ingen verkar begripa det... ![]() Man kan ju jämföra med Com Hem som för deras Motorola VIP 1920-9C verkar har valt att om man matar ut ljudet via HDMI så skickar boxen *alltid* ut maxvolym, dvs det går inte ens att justera ljudvolumen på boxen i den situation. Sedan kan man ju diskutera om detta är bra eller dåligt. /Peter Cigéhn Postad 02 december 2009 - 23:02
Ja, spelade ingen roll! - Att jag har både HDMI och SCART ansluten hoppas jag inte spelar någon roll, varierat alla inställningar både för bild (HDMI/RGB) och ljud (D/A). Startade även om boxen med "rätt" inställningar utan skillnad Redigerat av kentrj, 02 december 2009 - 23:04. Postad 02 december 2009 - 23:15
Den sidan är ju för testpiloterna så det kommer nog ta ett bra tag till innan HD lanseras. Postad 02 december 2009 - 23:22 Postad 02 december 2009 - 23:23 Nu funkar det som innan med min 807 Postad 03 december 2009 - 00:18
Majoriteten, i alla fall här, har väl hela tiden önskat 100%? Vet att vi var väldigt många som tjatade under flera uppdateringar att det skulle återgå till 100%! Att det inte har kommit på tal på länge beror på att, som Cigehn skriver, Telia inte verkade förstå varken problemet eller förslagen på lösningar. Har samma problem som vrålapan att fjärren inte fungerar emellanåt, enda lösningen är att starta om. Redigerat av JMKbiker, 03 december 2009 - 00:18. Postad 03 december 2009 - 03:08
Jag har nog också paketet start men jag betalar bara kortavgift. Jag har io för sig en triple-tjänst där bredbandsTV är inkluderat. Denna kostar bara 299 kr i månaden. Du kanske också kan få start utan kostnad. Postad 03 december 2009 - 06:26 Ljudproblemet ser ut att vara fixat men har du någon info om vad som hänt med IR kommandona? Oavsett omstart etc så kan jag inte få min Harmony fjärr att fungera. Jag kan bläddra bland kanaler men inte byta via siffersatsen, kan inte heller höja eller sänka ljudet. Postad 03 december 2009 - 07:57 0740-sändningen i Godmorgon Sverige SVT1 är den enda sändning jag kunnat kolla och även i dag torsdag är det samma sak (dvs att vi i Skåne får in ABC-Nytt istället för Skånenytt eller vad det nu kan heta). Postad 03 december 2009 - 08:11
Vilken box använder du? Fungerar originalfjärren? Vilken "box" har du valt i Logitech-databasen? Jag har två Logitech Harmony 555, den ena till en 1910-box och den andra till en 1510-box och båda fungerar felfritt. Direkt efter uppdateringen fungerade varken min Harmony (till 1910) eller originalfjärren, men efter ny laddning av programvaran fungerar båda. Det finns ju flera olika alternativ i Logitechs databas och en tanke som slog mig kan ju vara att vi valt olika "boxar" i databasen och av någon anledning den ena fungerar och den andra slutat att fungera... /A Postad 03 december 2009 - 08:38 Jag har också en Harmony 555, men fick inte den att fungera med 1910 boxen i databasen. Jag fick lära den en del kommandon själv. det var som om Telias version och Motorolas inte hade samma funktioner på samma knappar..... jag ska göra en ny inställning när jag får min 1963 box.. Postad 03 december 2009 - 08:59 Postad 03 december 2009 - 09:12 Markus, här kommer ett önskemål gällande fjärkontrollens utseende. Vet inte om Telia kan påverka designen av fjärkontrollen men här kommer i alla fall ett förslag. Jag har en box 1903. Eftersom de knappar man använder mest är byte av program P+ P- skulle det vara bra om man satte dessa knappar i miten av fjärrkontrollen, tex där ok-knappen med de kringsittande pil-knapparna sitter nu. Som det är nu så sitter P+ och P- knapparna väldigt svåråtkomligt. //Sam Postad 03 december 2009 - 09:14 hoppas det löser sig bara, annars blir det svt1 för hela slanten ![]() Postad 03 december 2009 - 09:31
Eftersom det är Motorola-boxar tror jag inte Telia har speciellt stor påverkan på hur fjärrkontrollerna ser ut. Postad 03 december 2009 - 09:32 Jag har en 1910 box och en Harmony 885 som fungerar hur bra som helst även efter uppgraderingen. Alla har ju fått samma uppgradering till boxen så det "borde" ju inte vara det som spökar,då borde ju inte min fungera heller. Jag har min 1910 box kopplad direkt mot tv:n via HDMI och hade inga problem alls efter uppgraderingen men kopplingen av boxen borde ju inte påverka fjärren. När jag läste om uppgraderingen gjorde inte jag boxen strömlös utan lät den gå ner i standby och upp igen,svarade sen ok på frågan om jag ville uppgradera. Igår drog jag sladden till boxen eftersom det kommit ytterliga förändringar som inte gick att få på annat sätt. Tänkte om förfarandet med uppgraderingen skulle på något sätt kunna göra fjärrkontroll problemen ?? Kanske Telia kan jämföra min box som fungerar med någon annans som inte fungerar för att hitta problemet ? Vet inte om Telia genom sina system kan på något sätt läsa av min box värden. Redigerat av Volvis, 03 december 2009 - 09:39. 5 användare läser detta ämne1 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar
|
Trendande produkter |