* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34715 svar till detta ämne
Postad 03 december 2009 - 09:45
Unregistered192fdbd3
-
Unregistered192fdbd3
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Vilken box använder du? Fungerar originalfjärren? Vilken "box" har du valt i Logitech-databasen?
Jag har två Logitech Harmony 555, den ena till en 1910-box och den andra till en 1510-box och båda fungerar felfritt. Direkt efter uppdateringen fungerade varken min Harmony (till 1910) eller originalfjärren, men efter ny laddning av programvaran fungerar båda. Det finns ju flera olika alternativ i Logitechs databas och en tanke som slog mig kan ju vara att vi valt olika "boxar" i databasen och av någon anledning den ena fungerar och den andra slutat att fungera...
/A
Jag använder 1910 och orginalfjärren fungerar men nu när du säger det så är den nog faktiskt programmerad för 1510 boxen då jag hade den först och inte bytte när jag fick den nya svarta boxen. Ska prova ändra det när jag kommer hem. Kan det ha att göra med att dom numera kör webkit istället för mozilla?
Redigerat av Unregistered192fdbd3, 03 december 2009 - 09:48.
Postad 03 december 2009 - 11:01
_Tomten_
-
_Tomten_
-
Användare
-
-
170 inlägg
Nu i morse så funka inte min box. Bilden hade hängt sig så jag drog ut strömmen men nu hänger boxen sig vid prickarna (inlogg) sen står den bara där och blinkar rött.
Nya uppdateringen som gjort detta?
Just nu kan jag inte kolla mera hur det ser ut. Sitter på jobbet.
Postad 03 december 2009 - 12:12
modeselect
-
modeselect
-
Användare
-
-
122 inlägg
Nu i morse så funka inte min box. Bilden hade hängt sig så jag drog ut strömmen men nu hänger boxen sig vid prickarna (inlogg) sen står den bara där och blinkar rött. Nya uppdateringen som gjort detta?
Just nu kan jag inte kolla mera hur det ser ut. Sitter på jobbet.
Det låter som att steg 1 är att starta om ditt modem, dvs att det är någon form av nätverksstrul. Vilken prick fastnar boxen på? Den uppdaterade mjukvaran i boxen kommer inte in i bilden förrens vid prick 4-5.
Postad 03 december 2009 - 12:56
kontraband
-
kontraband
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Jag har också en Harmony 555, men fick inte den att fungera med 1910 boxen i databasen. Jag fick lära den en del kommandon själv. det var som om Telias version och Motorolas inte hade samma funktioner på samma knappar.....
jag ska göra en ny inställning när jag får min 1963 box..
Jag kör med 555:an och 1910-konfiguration i logitechs databas, funkar asbra efter uppdateringen.
Postad 03 december 2009 - 13:34
_Tomten_
-
_Tomten_
-
Användare
-
-
170 inlägg
Det låter som att steg 1 är att starta om ditt modem, dvs att det är någon form av nätverksstrul. Vilken prick fastnar boxen på? Den uppdaterade mjukvaran i boxen kommer inte in i bilden förrens vid prick 4-5.
Vid prick 2. Jag ska reseta Smartmodemet men jag tycker det händer lite väll ofta att man måste reseta detta "Dum" modem Blir väll ägna kvällen åt detta.
Postad 03 december 2009 - 14:00
defiant
-
defiant
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Postad 03 december 2009 - 16:49
Unregistered192fdbd3
-
Unregistered192fdbd3
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Jag använder 1910 och orginalfjärren fungerar men nu när du säger det så är den nog faktiskt programmerad för 1510 boxen då jag hade den först och inte bytte när jag fick den nya svarta boxen. Ska prova ändra det när jag kommer hem.
Kan det ha att göra med att dom numera kör webkit istället för mozilla?
Nu funkar det felfritt när jag ändrat till 1910.
Postad 03 december 2009 - 17:15
Dfens
-
Dfens
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Fick ett SMS om att ett paket från Telia har kommit. Glädjen att äntligen få PVR-boxen var kortvarig för när jag kom hem och packade upp visade det sig att man har skickat fel box, man har skickat en vanlig 1903.
Postad 03 december 2009 - 17:18
Wille09
-
Wille09
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Fick ett SMS om att ett paket från Telia har kommit. Glädjen att äntligen få PVR-boxen var kortvarig för när jag kom hem och packade upp visade det sig att man har skickat fel box, man har skickat en vanlig 1903. 
Jag pratade med Telia kundtjänst tidigare idag och de sa att PVR-boxarna börjar skickas ut i morgon, så tidigast i början på nästa vecka får vi dom.
Postad 03 december 2009 - 17:38
Unregistered6214acfd
-
Unregistered6214acfd
-
Lärjunge
-
-
440 inlägg
Jag pratade med Telia kundtjänst tidigare idag och de sa att PVR-boxarna börjar skickas ut i morgon, så tidigast i början på nästa vecka får vi dom.
Can see the light at the end of the tunnel!
Postad 03 december 2009 - 18:27
Volvis
-
Volvis
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Nu funkar det felfritt när jag ändrat till 1910. 
Ska bli spännande att se om 1963 boxen fungerar med 1910:ans inställningar,Logitech har ännu inte lagt upp 1963:an bland kompatibla enheter. Man har ju blivit skapligt van vid att bara ha en fjärr
Redigerat av Volvis, 03 december 2009 - 18:29.
Postad 03 december 2009 - 19:48
Boxerforce
-
Boxerforce
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Har installerat en 1903 box istället för en 1910 och upplever bilden som något sämre, är det bara en synvilla eftersom man granskar bilden lite extra eller är det fler som tycker samma sak?
Hoppas också på att få 1963 boxen nästa vecka...
MVH Boxerforce
Postad 03 december 2009 - 20:06
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Har installerat en 1903 box istället för en 1910 och upplever bilden som något sämre, är det bara en synvilla eftersom man granskar bilden lite extra eller är det fler som tycker samma sak?
Hoppas också på att få 1963 boxen nästa vecka...
MVH Boxerforce
Kolla om det har blivit några ändringar i inställningar. Jag fick också ett 1903 istället för en 1910 och tyckte att allting blev bättre. Mycket snabbare och framförallt tycker att både bild och ljud blivit bättre. Värd att testa att göra boxen strömlös och dra igång den igen.
Postad 03 december 2009 - 20:25
Unregistereda360a43b
-
Unregistereda360a43b
-
Forumräv
-
-
862 inlägg
Tyvärr är inte utbudet mellan SVT Play (webben) och Telias SVT Play samma och det är SVT som styr utbudet.
Vanilgtvis beror skillnaderna på vilka rättigheter SVT har köpt in för ett visst program. Hockeykväll borde i o f s vara egenproducerat, men det kan ju vara så enkelt som att de inte har rättigheter att visa matchmaterialet hur som helst.
Du får nog rikta din fråga till SVT, varför inte deras sportsändningar finns via Telias SVT Play...
/A
Detta med SVT Play vet jag varit upp tidigare också. Frågan varit om det är Telia eller SVT Play som styr innehållet. Med anledning av detta och framförallt att jag vill gärna se SVT Play på TV utan att behöva koppla min bärbara till TV och se via webben så ställde jag en fråga till SVT och deras programavdelning. Jag frågade om serien "Playa del sol" som finns på webben men inte på utbudet via tv-boxen. Fick detta som svar.. Hej, och tack för ditt mejl.
SVT har löst rättigheterna för att visa denna serie i SVTPlay.
Vad sedan Telia har gjort för avtal för att visa detta vidare till sina kunder vet vi inget om.............
Med vänlig hälsning Tittarservice De bollar tillbaka frågan till Telia.
Redigerat av Unregistereda360a43b, 03 december 2009 - 20:26.
Postad 03 december 2009 - 20:37
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
@ Telia Kundservice
Är det samma IR koddatabas som laddas i alla boxar? Min gamla 1510 och original fjärrkontroll försöker skicka inspelnings kommandon till 1510 boxen.
Eller är det bara för att man lagt inspelnings funktionen på den gamla @ (internet) knappen och man har samma fjärrkontroll till alla boxar?
Logiken på vissa knappar har också ändrats.
T ex meny knappen första gången tar fram menyn och andra gången tar bort menyn igen. Men video andra gången tar nu inte bort video menyn.
Och ? (hjälp) andra gången tar bort hjälp menyn men miniguiden ligger kvar och kan bara tas bort igen med TV/exit.
Sedan fungerar den blå knappen bara ibland. Den verkar glömma bort vilken den förra kanalen var när man varit inne i någon annan meny och växlar inte kanal.
Postad 03 december 2009 - 20:48
JMKbiker
-
JMKbiker
-
Beroende
-
-
1 086 inlägg
Idag har fjärren lagt av två gånger, problemet löses enkelt med att man startar om boxen men det är irriterande (1910 boxen). Man har ju blivit skapligt van vid att omstarta boxen...
Har samma fel som flera andra att det inte går att ta bort kanaler i kanallista som man skapat själv.
Postad 03 december 2009 - 20:55
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Har samma fel som flera andra att det inte går att ta bort kanaler i kanallista som man skapat själv.
Ligger kanalen du vill ta bort sist i listan? Jag har också samma fel på min 1910. Men om jag bytte plats på kanalen i listan så gick det att ta bort den...?
Postad 03 december 2009 - 20:57
boa16
-
boa16
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Äntligen verkar 1963 boxen vara på gång kan nog hämta den i morgon! Uppenbarligen så har dom börjat skicka ut boxarna redan idag.
Redigerat av boa16, 03 december 2009 - 21:09.
Postad 03 december 2009 - 21:10
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Markus, Skulle oxå vilja veta om det finns förhoppningar att man framöver skall kunna använda kanaler på flera egna boxar utan att ha tvillingabonemang? Betalar gärna för extra kanaler men med 3 egna boxar känns det stelt att inte att få det "flytande" (billigare alternativ till tvilling abonemang ... inget behov av samtidig tittning). Här är ett område där Telia skulle kunna erbjuda kundfördelar!
Jag tror inte det, vi har varit inne lite på det förut att det inte är så enkelt att ta med ett krypteringscertifikat när det inte är ett fysiskt kort längre. Som ni kanske såg på bilderna så saknar 1903 och 1963 boxarna kortläsare. Har idag mobilt bredband hos Telia, kommer ni erbjuda lösningar för TV tittande i detta område? - Idag måste jag ha Boxerkort på landet ... och fasta bredbandsuppkopplingar kommer tillhöra vår historia framöver PCn har jag med mig (inbyggt 3G slot) - att ha 3G-rauter och koppla box till den känns omständigt (om det nu skulle gå)?!
Jag tror inte det kommer att fungera på 3G då bandbredden inte räcker till helt enkelt. Idag är bandbredden från 6 megabit och uppåt. Med MPEG4 kan man nog få ner det till 3 megabit utan problem men man måsta göra massa felkorrigering en ett mobilt nät då mycket av bilden försvinner i luften, dessutom måste man ha minst 3 megabit per kund, inte total hastighet inom mastens område. Markus Johansson Telia kundservice
Postad 03 december 2009 - 21:17
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Kommer komponentutgången på 1910 att förbli aktiv eller planerar Telia att stänga av den även på denna box?
Telia har ingen support på komponentutgången men jag känner inte till några planer på att inaktivera den på en box man inte levererar längre. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 03 december 2009 - 21:20
JMKbiker
-
JMKbiker
-
Beroende
-
-
1 086 inlägg
Ligger kanalen du vill ta bort sist i listan? Jag har också samma fel på min 1910. Men om jag bytte plats på kanalen i listan så gick det att ta bort den...?
Fungerade att göra som du skrev, tack för tipset! Mindre lustigt att när jag gick ur meny efter att jag tagit bort några kanaler så slutade fjärren fungera igen! Ny omstart och fjärren fungerar som den ska, för tillfället... Teliakundtjänst: Är det dålig hårdvara ifrån Motorola eller brist på kunskap i mjukvaran som göra att det så vårt att få tjänsten mindre buggig? Ni löser några saker men samtidigt har det uppstått nya och ibland så stora som tex uppdateringen tidigare i veckan.
Postad 03 december 2009 - 21:31
Unregistereded16d9f8
-
Unregistereded16d9f8
-
Forumräv
-
-
604 inlägg
Telia har ingen support på komponentutgången men jag känner inte till några planer på att inaktivera den på en box man inte levererar längre.
Markus Johansson Telia Kundservice
Menar ni att kompnentutgången är avaktiverad på pvr-boxen!?!? Låter ju helt sjukt! /F
Postad 03 december 2009 - 21:34
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Detta med SVT Play vet jag varit upp tidigare också. Frågan varit om det är Telia eller SVT Play som styr innehållet. Med anledning av detta och framförallt att jag vill gärna se SVT Play på TV utan att behöva koppla min bärbara till TV och se via webben så ställde jag en fråga till SVT och deras programavdelning.
Jag frågade om serien "Playa del sol" som finns på webben men inte på utbudet via tv-boxen. Fick detta som svar..
Hej, och tack för ditt mejl.
SVT har löst rättigheterna för att visa denna serie i SVTPlay.
Vad sedan Telia har gjort för avtal för att visa detta vidare till sina kunder vet vi inget om.............
Med vänlig hälsning Tittarservice
De bollar tillbaka frågan till Telia.
Jag tror att du fått ett "goddag yxskaft svar". Jag misstänker att de pratar om SVT Play via webben när de skriver att de har löst rättigheterna. Telias avtal hanterar knappast serie för serie (det skulle bli helt ohållbart) utan som jag förstått det så är det helt och hållet SVT som bestämmer vad som skall läggas ut via "SVT Play via TV". /A
Postad 03 december 2009 - 21:36
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Majoriteten, i alla fall här, har väl hela tiden önskat 100%? Vet att vi var väldigt många som tjatade under flera uppdateringar att det skulle återgå till 100%! Att det inte har kommit på tal på länge beror på att, som Cigehn skriver, Telia inte verkade förstå varken problemet eller förslagen på lösningar.
Om man ser till alla kunder så använder nog de allra flesta fjärrkontrollen till allt och de vill kunna höja ljudet lite ibland. Jag och mina kollegor på supporten här i Luleå är dock överens om att det är bäst att köra med 100% ljud för att man ska få så bra ljud som möjligt. Har samma problem som vrålapan att fjärren inte fungerar emellanåt, enda lösningen är att starta om.
Är det samma problem med fjärrkontrollen som ni fick med boxen som med andra fjärrkontroller? Kan passa på att säga att 1510 fjärrkontrollen fungerar till 1910 boxen med så det borde vara samma. Fjärrkontrollen som följer med 1903/1963 fungerar till 1910 boxen med. Jag har inte provat alla kombinationerna men det verkar som att det bara är färgen och designen som skiljer lite mellan fjärrkontrollerna och att knapparna har lite olika funktioner. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 03 december 2009 - 21:41
Datenshi
-
Datenshi
-
Rookie
-
9 inlägg
Jag har nyss fått Telia digital tv, jag har 3 Motorola VIP-1903 boxar, jag har som många andra problem med att kontrollen slutar fungera ibland och kräver en omstart av boxen(irriterande). Men ett ännu mer irriterande problem är att dom flesta kanalerna ur lagom utbudet inte fungerar för mig, 3an,5an,tv6,mtv,ztv med fler fungerar inte. Verkar enbart vara svt,svt2,tv4 och sånna "statliga" kanaler som fungerar. Jag kan se vilket program som är på kanalen och allt men ingen bild..efter ett tag fryser en frame från kanalen jag kom ifrån tidigare, dvs om jag ser på 1an och går över till 3an så blir bilden svart, sen efter några sekunder kommer sista frame:en jag såg på 1an och fryser fast på min 3a..ibland kan det även bli konstiga mönster och artifakter längst upp på bilden så som någon bild rör sig i bakgrunden.
nån som vet nått? har ringt Telia 4ggr, dom har fixat det temporärt dom två första gångerna men direkt boxen startas om är problemet med kanalerna igång igen. Ena tjejen på supporten sa att det är ett problem med krypteringen och hon la en felanmälan...inte hört nått sen dess. Det märkliga är att detta problem händer bara på 2 av mina boxar, den andra fungerar hur bra som helst. Har testat flytta runt kablarna i min Zyxel tv switch men ingen skillnad.
Redigerat av Datenshi, 03 december 2009 - 21:46.
Postad 03 december 2009 - 21:43
Wille09
-
Wille09
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Jag tror inte det, vi har varit inne lite på det förut att det inte är så enkelt att ta med ett krypteringscertifikat när det inte är ett fysiskt kort längre. Som ni kanske såg på bilderna så saknar 1903 och 1963 boxarna kortläsare.
Markus Johansson Telia kundservice
Det kan väl inte vara så märvärdigt att ordna så man kan logga ut på en box och sedan logga in på den andra, för att se samma kanalpaket. Då kan man ju kontrollera krypteringscertifikatet, eller hur? Hos många av oss som sitter fast med ADSL finns ju inga tekniska möjligheter att köpa tvilling- eller extraabonnemang.
Postad 03 december 2009 - 21:50
Dfens
-
Dfens
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Äntligen verkar 1963 boxen vara på gång kan nog hämta den i morgon! Uppenbarligen så har dom börjat skicka ut boxarna redan idag.
Skulle ha haft min idag om inte Telia strulat till det.
Postad 03 december 2009 - 21:53
ellerström
-
ellerström
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Är det samma problem med fjärrkontrollen som ni fick med boxen som med andra fjärrkontroller?
Kan passa på att säga att 1510 fjärrkontrollen fungerar till 1910 boxen med så det borde vara samma. Fjärrkontrollen som följer med 1903/1963 fungerar till 1910 boxen med. Jag har inte provat alla kombinationerna men det verkar som att det bara är färgen och designen som skiljer lite mellan fjärrkontrollerna och att knapparna har lite olika funktioner.
Har 1910 boxen och kan inte använda varken min logitech harmony 1000 eller originalfjärren. inte efter omstart av boxen heller. aningen irriterande.
Postad 03 december 2009 - 21:57
defiant
-
defiant
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Menar ni att kompnentutgången är avaktiverad på pvr-boxen!?!? Låter ju helt sjukt!
/F
Japp komponentutgången ar avstängd på 19x3 boxarna. Jag har nu fått en tråkig nyhet för flera av er som läser forumet här. Det är att eftersom att HDCP inte går att använda för den utgången du använder så har man helt enkelt tvingats lägga in kod som medför att den utgången inte fungerar på 1903 och 1963 boxarna.
Utgången fungerar på 1910 boxen men detta är inget som Telia har stöd för.
Hemsidan kommer nog att uppdateras så snart som möjligt så detta tydligt framgår.
Postad 03 december 2009 - 21:58
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Det stämmer bra, dock tror jag inte att man har lyckats skicka ut alla boxar idag. Det kommer att finnas vissa som får boxarna imorgon. Det är dock bra om ni kan hålla er tills ni får SMS från posten att ni kan hämta ut paketet istället för att ringa eller skicka meddelande till mig om vad ni har för kollinummer på erat paket. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 03 december 2009 - 22:06
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Jag kan bara bekräfta att det är problem med regionalsändningarna på SVT och man arbetar med att lösa detta. Problemet verkar bara uppkomma om man tittar på den SVT kanal där det ska vara regionalsändning vid den aktuella tidpunkten. Så ni som inte vill ha problemet bör undvika SVT 1 samt SVT 2 när det är dags för regionala sändningar.
Markus Johansson
Telia Kundservice
Postad 03 december 2009 - 22:09
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Jag har nu fått en tråkig nyhet för flera av er som läser forumet här. Det är att eftersom att HDCP inte går att använda för den utgången du använder så har man helt enkelt tvingats lägga in kod som medför att den utgången inte fungerar på 1903 och 1963 boxarna.
Efter påtryckningar ifrån TV och film bolagen för att man inte ska kunna spela in HD material via komponent utgången (utan HDCP) på andra enheter än den inbyggda hårddisken i 1963 boxen...
Redigerat av Unregistered29650, 03 december 2009 - 23:08.
Postad 03 december 2009 - 22:14
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
Jag tror inte det, vi har varit inne lite på det förut att det inte är så enkelt att ta med ett krypteringscertifikat när det inte är ett fysiskt kort längre. Som ni kanske såg på bilderna så saknar 1903 och 1963 boxarna kortläsare.
Markus Johansson Telia kundservice
Eftersom två boxar med samma identifikationskod inte kan vara inloggade samtidigt så är det faktiskt ganska enkelt att lösa om Telia nu vill förstås...
Postad 03 december 2009 - 22:15
Boxerforce
-
Boxerforce
-
Amatör
-
-
67 inlägg
Kolla om det har blivit några ändringar i inställningar. Jag fick också ett 1903 istället för en 1910 och tyckte att allting blev bättre. Mycket snabbare och framförallt tycker att både bild och ljud blivit bättre.
Värd att testa att göra boxen strömlös och dra igång den igen.
Drog sladden på boxen, det hjälpte. Härligt och tack. Lite märkligt att det behövdes med tanke på att boxen var nyinstallerad (med nyladdad programvara etc.). Också märkligt att det gick att skriva in användar/inloggningskoder direkt trots att jag glömde att logga ut den gamla boxen innan jag tog bort den. Var beredd att ringa supporten för att "cleara" koderna.
Postad 03 december 2009 - 22:21
TeliaKundservice
-
TeliaKundservice
-
Telia kundservice
-
-
2 532 inlägg
Också märkligt att det gick att skriva in användar/inloggningskoder direkt trots att jag glömde att logga ut den gamla boxen innan jag tog bort den. Var beredd att ringa supporten för att "cleara" koderna.
När en ny box skickas ut till en befintlig kund ska det normalt ske att den boxen kunden har ska loggas ut så att man ska slippa ringa supporten och göra det. Markus Johansson Telia Kundservice
Postad 03 december 2009 - 22:22
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
På tal om den ständigt återkommande diskussionen om att kunna logga ut från boxen och flytta koderna till en annan box så kan jag meddela att det bekanta felmeddelandet: "Varning! En annan användare är inloggad med samma koder. Var god försök igen om 15 minuter eller mata in nya koder."
är numera uppdaterat till följande meddelande i den senaste versionen av GUI-programvaran: "Varning! Kontot används på en annan digitalbox. Observera att kontot är låst till digitalboxen i flera timmar efter utloggning."
Övriga ändringar i senaste versionen av GUI-programvaran är mest relaterat till inspelningsfunktionaliteten i nya 1963:an (inte helt oväntat), speciellt i området kring timeshift. Jag är inte heller förvånad att det verkar strula med de lokala sändningarna på SVT, för just i det området så verkar koden vara lite extra "grötig" och komplicerad, speciellt i kombination med timeshift... Den övrigt intressanta är ju som redan nämnts i tråden att det har tillkommit funktionalitet för Spotify, med bl a hantering av spellistor. I och med att jag själv inte har Telias digital-TV så har jag lite svårt att analysera och jämföra övriga ändringar. /Peter Cigéhn
Postad 03 december 2009 - 22:25
Dfens
-
Dfens
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Efter påtryckningar ifrån TV och film bolagen för att man inte ska kunna spela in HD material utan HDCP (via komponentutgången) på andra enheter än den inbyggda hårddisken i 1963 boxen...
Om man vill går det att föra över hårddiskens innehåll till datorn efter lite "kruxande", bl.a. att man öppna boxen vilket gör att garantin försvinner. Eftersom två boxar med samma identifikationskod inte kan vara inloggade samtidigt så är det faktiskt ganska enkelt att lösa om Telia nu vill förstås...
Pengar. Allt handlar om pengar. Telia kommer nog aldrig göra så detta fungerar för kan man tjäna pengar på det så släpper man det inte.
Postad 03 december 2009 - 22:31
JMKbiker
-
JMKbiker
-
Beroende
-
-
1 086 inlägg
Om man ser till alla kunder så använder nog de allra flesta fjärrkontrollen till allt och de vill kunna höja ljudet lite ibland. Jag och mina kollegor på supporten här i Luleå är dock överens om att det är bäst att köra med 100% ljud för att man ska få så bra ljud som möjligt.
Är det samma problem med fjärrkontrollen som ni fick med boxen som med andra fjärrkontroller?
Kan passa på att säga att 1510 fjärrkontrollen fungerar till 1910 boxen med så det borde vara samma. Fjärrkontrollen som följer med 1903/1963 fungerar till 1910 boxen med. Jag har inte provat alla kombinationerna men det verkar som att det bara är färgen och designen som skiljer lite mellan fjärrkontrollerna och att knapparna har lite olika funktioner.
I mitt fall gäller det originalfjärrkontrollen, dvs den som följer med 1910-boxen . Tror inte att det är fel på fjärrkontrollen då problemet löses genom omstart av boxen.
Postad 03 december 2009 - 22:31
Vrålapan
-
Vrålapan
-
Lärjunge
-
-
343 inlägg
För mig är det exakt samma problem med både orginalfjärr och Harmony. Väldigt tråkigt att läsa att komponentutgången är avstängd på nya boxarna. Jag har tyvärr bara en HDMI-ingång på min TV och där sitter idag PS3:an. Upplevde även att bilden blev sämre med HDMI från 1910-boxen. Hmm... hur sjutton ska jag lösa kopplingarna nu?
Redigerat av Vrålapan, 03 december 2009 - 22:37.
Postad 03 december 2009 - 22:33
Unregistered29650
-
Unregistered29650
-
Forumräv
-
-
701 inlägg
@ Telia Kundservice
Om man slår av funktionen timeshift i inställningar är då hårddisken i vila (på 1963 boxen)?
Redigerat av Unregistered29650, 03 december 2009 - 22:34.
Postad 03 december 2009 - 22:36
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Ni som har problem med att fjärrkontrollen slutar att fungera. Måste man verkligen starta om boxen? Räcker det inte att "starta om" fjärrkontrollen? Jag har upplevt vissa problem med min Motorola VIP 1920-9C som jag numera har via Com Hem (som ju är i princip samma box som 1910:an fast med en DVB-C mottagare inbyggd också). Den har jag emellanåt haft lite problem med fjärrkontrollen som också slutar att fungera, men då har det avhjälpts lättast genom att ta ut batterierna i fjärrkontrollen.
Bara en liten sak som kanske kan vara värd att prova (det är ju ändå enklare och snabbare att plocka ut och sätta tillbaka batterierna i fjärrkontrollen än att dra ur sladden och låta boxen starta upp igen).
/Peter Cigéhn
Postad 03 december 2009 - 22:42
ellerström
-
ellerström
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Ni som har problem med att fjärrkontrollen slutar att fungera. Måste man verkligen starta om boxen? Räcker det inte att "starta om" fjärrkontrollen? Jag har upplevt vissa problem med min Motorola VIP 1920-9C som jag numera har via Com Hem (som ju är i princip samma box som 1910:an fast med en DVB-C mottagare inbyggd också). Den har jag emellanåt haft lite problem med fjärrkontrollen som också slutar att fungera, men då har det avhjälpts lättast genom att ta ut batterierna i fjärrkontrollen.
Bara en liten sak som kanske kan vara värd att prova (det är ju ändå enklare och snabbare att plocka ut och sätta tillbaka batterierna i fjärrkontrollen än att dra ur sladden och låta boxen starta upp igen).
/Peter Cigéhn
har provat detta också, utan lycka tyvärr.
Postad 03 december 2009 - 23:01
JMKbiker
-
JMKbiker
-
Beroende
-
-
1 086 inlägg
Att ta ur batterierna var det första jag provade för det var så man löste det förut men det fungerar inte längre utan endast omstart. Fjärrkontrollen har fungerat dåligt ifrån dag 1 för mig, gillade läget i början då tjänsten var gratis och jag hade god förhoppning om att det snart skulle lösa sig. Det som har hänt nu ett par år senare är att responsen har blivit mycket bättre men att den slutar fungera helt emellanåt.
Oj höll på att glömma, numera betalar vi för tjänsten också
Postad 03 december 2009 - 23:55
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Efter påtryckningar ifrån TV och film bolagen för att man inte ska kunna spela in HD material via komponent utgången (utan HDCP) på andra enheter än den inbyggda hårddisken i 1963 boxen...
Det är ju fantastiskt tråkigt detdär... Min lilla fina hårddisk spelar faktiskt in HD-material dekrypterat...jättetrevligt anser jag. Kan kolla på inspelat från tex Discovery HD hur många gånger som helst utan att ha något som helst kort i burken. Känns naturligt liksom.... Om någon insisterar om bildpublicering på disken så kan det gå för sig. Säg bara till.....
Postad 04 december 2009 - 06:37
Wille09
-
Wille09
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Pengar. Allt handlar om pengar. Telia kommer nog aldrig göra så detta fungerar för kan man tjäna pengar på det så släpper man det inte.
Jo, så är det säkert, dom kanske missar en handfull med tvilling- extraabonnemang om de ser till att man kan logga ut boxen själv och logga in på en annan box. Tekniskt lär det inte vara en svår sak att fixa.
Postad 04 december 2009 - 08:17
defiant
-
defiant
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Det verkar ju som om andra TV distrubutörer klarar att stå emot dessa påtryckningar? Deras boxar har fortfarande fungerande komponentutgångar.
Redigerat av defiant, 04 december 2009 - 08:20.
Postad 04 december 2009 - 08:26
Valken
-
Valken
-
Användare
-
-
111 inlägg
Det verkar ju som om andra TV distrubutörer klarar att stå emot dessa påtryckningar? Deras boxar har fortfarande fungerande komponentutgångar.
Andra distributörer (Boxer) klarar av att spela in två kanaler samtidigt också och detta med en äldre version av Motorolas PVR för IP-tv! Jag fick faktiskt en "förklaring" från personal på teliabutiken; "Boxer har ju köpt sin lösning medans Telia har utvecklat sin själva". :-) PS. Känner att jag börjar bli nästan lika tjatig som Latman... Kul... eller?
Postad 04 december 2009 - 09:29
Cambo
-
Cambo
-
Användare
-
-
159 inlägg
På tal om den ständigt återkommande diskussionen om att kunna logga ut från boxen och flytta koderna till en annan box så kan jag meddela att det bekanta felmeddelandet:"Varning! En annan användare är inloggad med samma koder. Var god försök igen om 15 minuter eller mata in nya koder."är numera uppdaterat till följande meddelande i den senaste versionen av GUI-programvaran:
Citera"Varning! Kontot används på en annan digitalbox. Observera att kontot är låst till digitalboxen i flera timmar efter utloggning."
Tack för det Telia, nu är det väl helt uteslutet att det skulle gå att fixa till våran lilla begäran att kunna flytta runt våra dyra abbonemang. Bedrövligt dåligt enligt min mening.
Postad 04 december 2009 - 10:06
Unregistered8b4a8e90
-
Unregistered8b4a8e90
-
Användare
-
-
171 inlägg
Nån som vet om boxarna skulle skickas idag eller komma idag?
Postad 04 december 2009 - 10:11
svesve
-
svesve
-
Rookie
-
4 inlägg
Nån som vet om boxarna skulle skickas idag eller komma idag?
Min box var tydligen 4 mil ifrån mig kl. 01.13 i natt. Nu är det upp till posten om den kommer idag eller på måndag. /H
5 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 5 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Vy från dörr med ny soffa
DPC
2025-05-07 10:19:58
-
Rad 1 och 2
DPC
2025-05-07 10:17:56
-
Soffa till salongens andra rad
DPC
2025-05-07 10:03:29
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|