* Officiell Tråd - Sony Ericsson Xperia X10 *
Sony Ericsson Xperia X10 256MB RAM
(Mobiltelefoner)
|
9
|
(162)
|
Inga priser | |
Sony Ericsson MW600 Wireless In-ear
(Hörlurar)
|
5
|
(174)
|
Inga priser | |
Sony Ericsson Xperia X10 Mini Pro 128MB RAM
(Mobiltelefoner)
|
5
|
(103)
|
Inga priser | |
Sony Ericsson Xperia X10 Mini 128MB RAM
(Mobiltelefoner)
|
9
|
(118)
|
Inga priser |
* Officiell Tråd - Köpråd mobiltelefon * (1092 inlägg)
|
3 år sedan |
Mw600 ersättare (3 inlägg)
|
10 år sedan |
SE MW600 (113 inlägg)
|
13 år sedan |
Sony Ericsson - Xperia mini & mini pro - 2nd gen (36 inlägg)
|
13 år sedan |
* Officiell Tråd - Sony Ericsson X10 Mini/Pro * (2353 inlägg)
|
13 år sedan |
SE MW-600, tappar uppspelning var annan minut... (2 inlägg)
|
15 år sedan |
Paket för trådlöst överfört ljud i flera rum (4 inlägg)
|
15 år sedan |
Htc desire, htc legend' eller SE X10? (64 inlägg)
|
15 år sedan |
Smart Keyboard (1 inlägg)
|
15 år sedan |
Postad 24 October 2010 - 22:30
Postad 25 October 2010 - 09:55
Postad 25 October 2010 - 17:10
Gjorde en backup på mina kontakter på minneskortet men de går inte å importera dom, den klarar ett namn sen måste den stänga ner..
alla sms, bilder, musik e borta likaså, usch va trött ja blir.
Har sync via SEé hemsida men den funkar inte heller, syncning misslyckades.
Kunde iaf hitta alla kontakter där men dom går inte att föra över.
Nu har den börjat stänga av/på sig så man måste ange pin varje gång..
Postad 25 October 2010 - 21:08
vet inte om ni har sett detta
X10i multitouch
Allvarligt talat, är lite förvirrad nu... Hur kan SE officiellt hävda att X10 inte hårdvarumässigt ha stöd för MT när denna video visar på motsatsen?!? Detta kan inte vara fejkvideo, eller hur?
/M
Postad 25 October 2010 - 22:50
Allvarligt talat, är lite förvirrad nu... Hur kan SE officiellt hävda att X10 inte hårdvarumässigt ha stöd för MT när denna video visar på motsatsen?!? Detta kan inte vara fejkvideo, eller hur?
Tror det kan vara av taktiska skäl. Apple är på G att få MT klassat som Apple TradeMark. Likaledes fick de även något patent beviljat 2009 som rör MT (exakt vad vet jag inte), så ämnet är nog komersiellt kännsligt skulle jag gissa.
Redigerat av twintin, 25 October 2010 - 22:52.
Postad 26 October 2010 - 05:11
/M
kollar man noga på fingrarna så ser man att allt inte står rätt till...tyvärr.
Postad 26 October 2010 - 08:27
Klistrar in en brutalt lång text från xda. Här är en person som verkligen vet vad han snackar om.
"Hi, my first post here, but I've been following this topic for some time, with some amusement, and now you're getting close to the truth, I finally feel compelled to register and shed some light on the subject.
Firstly, a bit about myself; I'm a software developer with an electronics background. I work in embedded systems development; a mobile phone is an embedded system although I'm in a very different market, but the principles are very similar. More specifically, I develop all the low level code for our systems, the first instructions that execute after power on are the ones I write in machine code. Reading and interpreting HW datasheets is my day job, so I'm in a pretty good position to explain a few things.
Anyway, enough about me and onto the X10 and multitouch debate
Firstly, thanks to Utking for providing the key info to finding the controller. I'm pretty much with you on this one, looking at the numbers on the chip and your magnified view it seems we know the controller chip. There is an 'A' missing from the chip number, but that is not so unusual, so it seems that the X10 is fitted with a CY8C20466A-24LQXI device.
For those that are interested, you can find the datasheet here:
www cypress com /?docID=24157
To break down the part number
CY = Cypress
8 = PSoC (I'll get to this in a bit)
C = CMOS technology
20 = Family Code
466A = Part Number
-24 = Speed (=24MHz)
LQX = Packaging (LQX=QFN Package [matches the posted image])
I = Industrial applications
So from this info, we can determine a few specifics about the device, namely:
- It has a 32-pin QFN package
- It has 32KB of FLASH memory
- It has 2KB SRAM
- It has a single CapSense block
- It has 28 IO pins configurable as Digital I/O or Analogue Input
- It has an XRES pin (whatever that does )
- It does not support USB
- It has a built in Analogue to Digital converter.
You can all argue day and night about different part numbers if you like, it only changes a few of the parameters above but doesn't really change anything about what the device can or can't do!
But does it support multitouch I hear you all cry? Well that's where you have to look a little deeper (and understand) a bit more about what the datasheet is telling us!
Firstly we need to understand what this device actually is! The general assumption that has been made so far on these forums is that the touch screen controller is some magical chip that you just connect up to the touchpad and it just works and either does or doesn't support MT depending on the type of chip you installed! WRONG!!!
This device is very different; it is a very generic capacitive touch controller device that can be configured (n.b. programmed) for each specific application. The same chip can be used for controlling mobile phone touch screens, the little mouse pad on your laptop, simple capacitive touch buttons, basically anything that changes its capacitance when you touch it. The key give-away here is that it has 32KB FLASH and 2KB RAM - Dedicated controllers don't have FLASH and RAM (at least not that you would care about).
Basically, this is a programmable device, that MUST be programmed by the HW developer (SE in this case) for it to do anything. So during the manufacturing stage, in the same way that the latest FW is written to the main FLASH memory, all programmable devices on the main circuit board (there are probably others) are also flashed with their programs.
This is where I get back to that 8 digit in the device number and PSoC. The Electronics Guru's that make the HW, generally don't do software, so for devices like this they are provided with PC applications to configure and program the devices for their specific needs. In the case of this device, the application they use is called PSoC. Basically with this application, the HW guys use a GUI interface to drag and drop functional blocks which can then be tied together and where necessary, assigned to HW pins. Have a look here for some info on PSoC:
www cypress com /?id=2522&rID=40632
So... THE BIG QUESTION!
CAN THIS CONTROLLER DO MULTITOUCH?
The answer is YES ....If you want it to!
To elaborate; if the SE HW guys dragged and drop the multitouch handling block into their GUI window, then it can do multitouch. If they dragged the single touch block, then no it can't! Its all down to the way it was programmedin the factory!
Without so detailed info from the SE hardware guys who did the device programming, it's unfortunately impossible to tell if the X10's hardware does or does not support MT. All we can say, is that the X10 is fitted with a controller that COULD support MT if so desired!
But can't the devs just re-program it?
Unfortunately that's not so simple. Flashing these devices can't normally be done remotely, rather they have to be connected to a special HW programmer and the board powered on in such a way that the device enters its programming mode (usually with a different voltage). That means it can (probably) only really be re-programmed in the SE factory. Also the devs here would have to get their hands on the original PSoC design in order to produce a compatible program.
So, the long and short of it is, we technically have HW support for MT, but the actual configuration of the HW may be such that we have no MT. Only SE can tell us if it does or does not support MT, and they are saying it doesn't, so the chances are IT DOESN'T
We can only hope that some nice SE HW engineer who really does know, will magically appear and tell us that it does support it.... well, here's dreaming
One thing that is for sure, we can stop arguing about what controller is fitted and if it supports MT because its a dead end!
I hope you enjoyed my first post here and are not too disappointed by it "
Postad 26 October 2010 - 09:14
OM allt det där stämmer, vilken ###### telefon!
( Sorry för OT )
Redigerat av BrittBastard, 26 October 2010 - 09:14.
Postad 26 October 2010 - 22:35
Postad 27 October 2010 - 08:32
Postad 27 October 2010 - 08:40
Hur sanningshalten i det ryktet återstår att se.
Inom 72h läste jag i nåt inlägg på Swedroid igår...
Hur sanningshalten i det ryktet återstår att se.
<edit>
Snacka om dubbelpost
Redigerat av mrNoodles, 27 October 2010 - 08:40.
Postad 27 October 2010 - 08:53
Sitter me en obrandad, bara å vänta å se dåInget nytt i min SEUIS iaf men enligt Sony Ericsson UK skall den börja rullas ut under denna veckan men det kan skilja på operatörer och obrandat!
Postad 27 October 2010 - 12:11
Observera att det som sägs att den ( 2.1 ) är ute nu INTE stämmer.
Swedroid kör 2.1 på X10
Postad 27 October 2010 - 15:52
Det har ju kommit några till certifieringar nu:Någon som hört något om uppdateringen ?
2.0.B.0.127 Oct 26, 2010
2.0.B.0.109 Oct 25, 2010
2.0.A.0.453 Oct 22, 2010
Men nån som vet kanske kan tala om vad A och B står för..
Sen noterade jag att dom i Swedroid.se video "X10 2.1 first look" körde med 2.0.A.0.497 vilket är högre än den certifierade 2.0.A.0.453 hur fungerar dom här Build numbers egentligen?
Trodde man ökade på nr vart efter man gjorde en ny version men varför certifiera en gammal build?
Postad 27 October 2010 - 17:08
Någon som vet vad det kan bero på?
Edit
Kollade runt lite, kan vara så att man måste avinstallera det gamla moxier mail innan man installerar det nya.
Enda problemet där är att det inte går att avinstallera det gamla!
Blir väl till o hoppas på 2.1 uppdateringen antar ja...
Redigerat av Keberos07, 27 October 2010 - 17:27.
Postad 27 October 2010 - 18:33
Det går ju om man rootar och sen fixar titanium backup.Köpte precis Moxier mail via market, nedladdningen gick fint men när det skulle installeras så står det följande: Paketfilen signerades inte korrekt.
Någon som vet vad det kan bero på?
Edit
Kollade runt lite, kan vara så att man måste avinstallera det gamla moxier mail innan man installerar det nya.
Enda problemet där är att det inte går att avinstallera det gamla!
Blir väl till o hoppas på 2.1 uppdateringen antar ja...
Ska finnas nån guide för det om du är intresserad.
Antingen här eller på swedroid, mest troligt på swedroid.
Edit: http://www.swedroid....ead.php?t=14905
Leta reda på inlägg #20
Redigerat av Pjuklarven, 27 October 2010 - 18:53.
Postad 27 October 2010 - 20:54
Olika operatörsversioner?Det har ju kommit några till certifieringar nu:
2.0.B.0.127 Oct 26, 2010
2.0.B.0.109 Oct 25, 2010
2.0.A.0.453 Oct 22, 2010
Men nån som vet kanske kan tala om vad A och B står för..
Sen noterade jag att dom i Swedroid.se video "X10 2.1 first look" körde med 2.0.A.0.497 vilket är högre än den certifierade 2.0.A.0.453 hur fungerar dom här Build numbers egentligen?
Trodde man ökade på nr vart efter man gjorde en ny version men varför certifiera en gammal build?
Postad 27 October 2010 - 20:57
Postad 28 October 2010 - 16:20
hur åtgärdar vi det?
Postad 28 October 2010 - 17:15
Postad 28 October 2010 - 17:48
Jag som har Telenor på min räknar inte med att ha 2.1 förrän tidigast i slutet på nästa vecka.
Postad 28 October 2010 - 17:52
Postad 28 October 2010 - 18:28
BackupUpdate.png 1.91K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Core2, 28 October 2010 - 18:29.
Postad 28 October 2010 - 18:33
jag har 3 men läste på nåt forum att 3s android lurar är obrandade. om det är sant vet jag inte
Testa detta, saxade det från swedroid:
"Om du följer dessa steg kan du se vad för brand din telefon har;
1) Lås din telefon med (I) knappen.
2) Lås nu upp din telefon utan att röra bågen dvs tryck på (I) knappen men gör inget på skärmen när den är upplyst.
3) Gör följande på knappsatsen - Meny, Bak, Bak, Meny, Bak, Meny, Meny, Bak.
4) Du får nu upp en svart sida där det står följande; Service info, Service settings och Service tests.
5) Nu trycker du på Service info och sedan Model info.
6) Där ser du om din telefon är un -/ eller branded.
Hos mig står det:
Model:
X10i
Country:
Sweden
Brand:
Telia"
Postad 28 October 2010 - 19:58
Jag fattade först efter att någon förklarade och skrev kombinationen:
tänd displayen med on/off-knappen
slå kombinationen 1331 3113 med knapparna (räknat från vänster till höger)
Vet inte om det blev klarare eller om förklaringen behövdes... :-)
Mvh
M
Postad 29 October 2010 - 10:03
Verkar som att jpg filerna som den söker och använder från onlinetjänsten gömmer sig någonstans ?!
Riktigt irriterande när man hela tiden får se knasiga skivomslag.
Har provat lägga in de rätta omslagen manuellt och sedan döpa om dom till cover.jpg utan framgång..
Har även provat söka i windows efter alla (även dolda) jpg filer på telefonen utan att hitta dom..hmm..
har även provat ta bort albumet från telefonen i lägga in det igen men det funkade heller inte..
vore evigt tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta!
//jakob
Postad 29 October 2010 - 12:42
är denna officiell? jag har inte hittat nåt om det, endast länkar till .apk:n.Ett tips. Det finns en uppdatering av Backup & Restore/Säkerhetskopiera och återställ, där Market och Playnow finns med som backupalternativ. Alltså alla hämtningar man gjort från Market. Suveränt.
BackupUpdate.png 1.91K 0 Antal nerladdningar
Postad 29 October 2010 - 12:47
@SonyEricssonUK Hi everyone, we know you are all waiting for your update. Things are moving fast here, we will have news very soon. Please bear with us.
1 hour ago
Postad 29 October 2010 - 13:38
Dock BÖRJAR den släppas då, vi som har brandade lär, som tidigare sagts, få vänta 1-2 veckor till.
Redigerat av BrittBastard, 29 October 2010 - 13:38.
Postad 30 October 2010 - 13:05
Trevligt ;-)
Postad 30 October 2010 - 15:42
...
Hos mig står det:
Model:
X10i
Country:
Sweden
Brand:
Telia"
Hos mig står det:
Model:
X10i
Country:
Nordic Combined (b)
Brand:
Customized
Antar att jag har en obrandad då?
/Martin
Redigerat av eztoril, 30 October 2010 - 15:43.
Postad 30 October 2010 - 15:48
Du har en obrandad, ej operatörslåst.Country:
Nordic Combined (
Brand:
Customized[/i]
Antar att jag har en obrandad då?
Postad 30 October 2010 - 15:58
Postad 30 October 2010 - 17:53
ursäkta min okunskap, men vad händer med allt man har i telefonen vid uppdateringen till 2.1? Försvinner något - vad i så fall?
Du får nog vänta tills någon faktiskt har uppgraderat för att få svar på den frågan. Hur som helst så tar iaf jag backup innan jag uppgraderar.
Postad 30 October 2010 - 23:08
ursäkta min okunskap, men vad händer med allt man har i telefonen vid uppdateringen till 2.1? Försvinner något - vad i så fall?
Med 99,9% säkerhet kan jag säga att allt som finns i telefonen försvinner.
Så backup rekomenderas.
Postad 31 October 2010 - 07:35
Från SE-blog:
In most markets, your phone will automatically let you know with a notification when the update is ready for your specific software version and then you will be guided to how to perform the update using the PC Companion software. In that process, because of this being a big update, you will also be guided through some steps to be able to backup personal data before the update and then restore it when the update is finished.
Postad 31 October 2010 - 13:41
Jag har hört att man kommer få upp en guide på hur man ska göra för att ta backup (på allt?) innan man installerar uppdateringen. Det låter ju vettigt och ganska troligt. Men det återstår som sagt att se hur det blir.ursäkta min okunskap, men vad händer med allt man har i telefonen vid uppdateringen till 2.1? Försvinner något - vad i så fall?
Bara 3-4 timmar kvar(klockan 17-18 söndag kväll) tills uppdateringen börjar rullas ut nu från vad jag hört... Can't wait!
Postad 31 October 2010 - 18:15
någon som fått!!Jag har hört att man kommer få upp en guide på hur man ska göra för att ta backup (på allt?) innan man installerar uppdateringen. Det låter ju vettigt och ganska troligt. Men det återstår som sagt att se hur det blir.
Bara 3-4 timmar kvar(klockan 17-18 söndag kväll) tills uppdateringen börjar rullas ut nu från vad jag hört... Can't wait!
Postad 31 October 2010 - 18:33
Misstänker att det är bra,,då det går att göra backup via den!hur gör man en "backup"???
måste man ha pc companion?
Postad 31 October 2010 - 19:20
<Någon som fått napp"#!
Nope.... tänkte gå köpa en trisslott istället... plötsligt händer det
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
9
* Officiell Tråd - Köpråd mobiltelefon *
10 filmer
12 bilder