Canaldigitals Mpeg4 box (HDTV)
3140 svar till detta ämne
Postad 02 June 2006 - 16:00
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
Jisses, den här tråden växer snabbare än man hinner läsa! Först nu har jag gått igenom dagens inlägg och jag tycker att vi alla blir vänner och gemensamnt samlas i bön: Canal Digital, som är i himmelen Helgat vare din digitalbox, tillkomme ditt mpeg-4 Ske din vilja såsom i Frankrike så ock i Sverige Vårt dagliga fotbolls-vm giv oss idag, och förlåt oss våra synder, såsom ock vi förlåta kundtjänst oss skyldiga äro Och inled oss icke i frestelse utan fräls oss ifrån lågupplöst PAL Ty kortet är ditt, och parabolen, och fotbollströjan i evighet
Abonnemang
Postad 02 June 2006 - 16:01
Salakingen
-
Salakingen
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
Enligt den lista jag fick mig föreskriven, var det andra än "de hundra första" som ska ha boxar först. I första hand prioriteras befintliga kunder med MPEG2-boxar, sedan befintliga kunder (som beställt innan 22/5) och sedan nytillkomna kunder. Det behöver alltså inte automatiskt innebära att de första 100 som beställt får boxar först.  :Hur många kunder på CD har en MPEG2-box mån tro ?
Postad 02 June 2006 - 16:02
tega123
-
tega123
-
Lärjunge
-
-
444 inlägg
har nu avbeställt allt detta skit
får bli sd-tv tills DM 8000 är ute...
fy på CD
Postad 02 June 2006 - 16:08
Chimaera
-
Chimaera
-
Amatör
-
-
96 inlägg
'Pling!'
Fick precis en kanonide som jag gärna säljer till CD.
CD får ta kontakt med Humax och köpa in deras box istället  och sen skicka den till oss som kompensation... vilken bra idé va, hehe
Postad 02 June 2006 - 16:09
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1703 inlägg
det är ingen från CD som har ringt hit än.
betyder det att man får boxen nästa vecka  ?
Postad 02 June 2006 - 16:16
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
Japp
Nu ringde en kille från CD upp mig , Leverans datum ev. V24 ej klart bara en förhoppning han sa också att CD är de enda i Europa som kommer att få HDTV boxar under VM !! (om de nu kommer) Jag ligger som prio ett kund villket gjorde att de får V24 på sig ....
Det är bara att ladda om för SD-TV !! HD-TV känns väldigt lågt borta nu !!
Tycker CD räddar sitt ryckte lite nu när de ringer till alla ..men besvikelsen är stor 
<{POST_SNAPBACK}>
När köpte du boxen?
Postad 02 June 2006 - 16:35
Mangen
-
Mangen
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
Även jag fick samtal ifrån CD idag, jag gjorde min beställning den 10 maj.
Till mig sa de att ingen kunde få någon box förrän tidigast v.24, gamla trogna kunder skulle prioriteras.
Det som skulle vara plåster på såren var fri HD kanal i 3 månader.
Markus
Postad 02 June 2006 - 16:41
Unregistered452d9f81
-
Unregistered452d9f81
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Verkar inte bättre än att dom ringer runt till alla nu. Fick precis mitt besked om v24, och jag beställde också den 8:e.
Bittert, bittert, men att fransmän inte kan hålla leveransdatum har jag varit med om ofta förut.
Tycker CD's uppringare var trevlig och beklagade det hela och dessutom betonade att de tre månaderna CMore HD bara var ett litet plåster på såren, och inget som kunde kompensera för missen av VM-starten.
Jag tycker det är bra gjort att dom trots allt tar och ringer runt till alla som beställt, kan inte vara en höjdaruppgift precis, antar att dom får mycket skäll...
<{POST_SNAPBACK}> Mycket bra försäljningstaktik av CD  Detta visste cd om redan innan de gick ut med att få ut boxar till VM. Ni är lurade. Tänk er detta att 30 000 boxar ska installeras av nån installationsfirma. omöjligt säger jag iaf. // Tommy
Postad 02 June 2006 - 16:51
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
Mycket bra försäljningstaktik av CD Detta visste cd om redan innan de gick ut med att få ut boxar till VM. Ni är lurade. Tänk er detta att 30 000 boxar ska installeras av nån installationsfirma. omöjligt säger jag iaf.
// Tommy
<{POST_SNAPBACK}>
He, he...nja, riktigt så illa är det inte, det är inte en installationsfirma som installerar över hela Sverige, utan dom olika försäljarna gör det eller så får man själv hyra in en montör upp till en viss kostnad. Dessutom är det dålig försäljningstaktik att sälja boxar som man inte sedan kan leverera med avbeställningar och dålig PR som följd. F ö så har ingen ringt till mig ännu!
Redigerat av Tomas L, 02 June 2006 - 16:51.
Postad 02 June 2006 - 16:55
shamrock
-
shamrock
-
Amatör
-
-
50 inlägg
F*n, CD har sökt mig oxå....känns som kiss of death nu
vilket i-lands dilema; köpa humaxen och sen inte få det att funka med CD när dom låser korten?
Postad 02 June 2006 - 17:33
Leito
-
Leito
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Nu går man ju bara och hoppas på att telefonen inte ska ringa.....  Märkligt att kundtjänst igår sa att jag tillhörde en av de prioriterade kunderna eftersom jag är ny kund och att jag därför var en av de få som skulle få boxen under nästa vecka..... Jaja... inte mycket mer man kan göra än att vänta. Tyvärr har jag bara extremt sunkiga tele2vision som av någon outgrundlig anledning valt att inte sända SVT och TV4 digitalt utan analogt. Så jag får väl antagligen rikta in mig på att titta på VM men en bild kryllande av massa konstiga bildstörningar. Så länge bollen är vit och gräsmattan grön så ska man väl i allafall kunna se om det blir mål...  Canal Digital, som är i himmelen Helgat vare din digitalbox, tillkomme ditt mpeg-4 Ske din vilja såsom i Frankrike så ock i Sverige .....
Redigerat av Leito, 02 June 2006 - 17:34.
Postad 02 June 2006 - 18:54
Unregisteredb7463f40
-
Unregisteredb7463f40
-
Användare
-
-
162 inlägg
CD har ringt till mig men jag vägrade svara, då kan jag ju alltid hoppas
***Den kommer innan VM***
Postad 02 June 2006 - 19:07
Unregistered55c65f14
-
Unregistered55c65f14
-
Forumräv
-
-
888 inlägg
Men ärligt talat...
Här knyter dom flesta av er upp sig mot CD i 24 månader för dryga den nätta summan av 14 000:- (med 2095 för box & familjepkt, c-mHD, kort & årsavg. mm) & så bjussar dom på 99:-
Vad säger man då?
Tack snälla CD, eller vad då?
Snälla, kan ingen här som "nappat" på CD´s schysta deal säga vad ni sa. Är nämligen extremt nyfiken på vad som gurglas upp ur strupen, he hee.
//JB
Postad 02 June 2006 - 19:40
Enator
-
Enator
-
Guru
-
-
4026 inlägg
Postad 02 June 2006 - 19:42
Salakingen
-
Salakingen
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
(Salakingen @ Jun 2 2006, 17:56 ) Japp Nu ringde en kille från CD upp mig , Leverans datum ev. V24 ej klart bara en förhoppning han sa också att CD är de enda i Europa som kommer att få HDTV boxar under VM !! (om de nu kommer) Jag ligger som prio ett kund villket gjorde att de får V24 på sig .... Det är bara att ladda om för SD-TV !! HD-TV känns väldigt lågt borta nu !! Tycker CD räddar sitt ryckte lite nu när de ringer till alla ..men besvikelsen är stor [/QUOTE] [quote]När köpte du boxen?[/quote] Jag beställde på nätet 8 Maj fortfarande fruktansvärt besviken
Postad 02 June 2006 - 19:45
Unregistered40087
-
Unregistered40087
-
Användare
-
-
173 inlägg
1. Jag är redan ab på CD fampkt och förlänga ab skulle jag ändå gjort så det är ingen extra kostnad.
2. Jag skaffar inte ab främst för fotbollen, kommer säkert att se några matcher men långtifrån alla, att vänta lite spelar ingen större roll för mig.
3. Den box jag har är gammal och börjar bli slut, krånglar alltsomoftast så jag behöver och planerade ändå byta box
4. 99kr är 5% rabatt på boxens pris vilket är alldeles för lite men den som ringde hade inga befogenheter att erbjuda någon bättre kompensation så det kommer jag att ta en annan väg med CD. Detta kan snarare bli en fördel för mig om jag lyckas förhandla mig till ytterligare 6-9 månader ab. Givetvis är min position gentemot CD att jag beställt boxen bara för vm.
Postad 02 June 2006 - 19:47
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1703 inlägg
Här knyter dom flesta av er upp sig mot CD i 24 månader för dryga den nätta summan av 14 000:-
<{POST_SNAPBACK}>
nu är du ute och trampar cykel. jag ger 189kr/mån och det kommer jag fortsätta att göra resten av tiden. så 14000:- vart plötsligt 4600:- hur fn räknar du  ?
Redigerat av Unregistered1008, 02 June 2006 - 19:47.
Postad 02 June 2006 - 19:50
Unregistered55c65f14
-
Unregistered55c65f14
-
Forumräv
-
-
888 inlägg
Med risk att bli tjatig så är 99:- ingen kostnad för CD, den kanalen rullar ändå varesig någon el. ingen tittar. Det är som att busschaffisen säger till dig när han är 30 min. sen att " du kan ta två säten grabben för att jag är sen" givetvis är bussen halvtom 06.22 på söndagsmorgon... //JB
Postad 02 June 2006 - 19:56
Unregistered40087
-
Unregistered40087
-
Användare
-
-
173 inlägg
Med risk att bli tjatig så är 99:- ingen kostnad för CD
Jag bryr mig väl inte om CDs kostnader. Det är mina kostnader som räknas och de är ju 99:-
Postad 02 June 2006 - 19:58
Unregistered55c65f14
-
Unregistered55c65f14
-
Forumräv
-
-
888 inlägg
Patrik G, så här: 2095:- för HD-boxen 379= 9096:- Familjpkt med canal+ 39=936:- C-more 329=1316:- kortavg. 695:- startavg. 295:- påkopplingsavg. 14433:-
Postad 02 June 2006 - 20:01
Unregistered55c65f14
-
Unregistered55c65f14
-
Forumräv
-
-
888 inlägg
Med risk att bli tjatig så är 99:- ingen kostnad för CD
Jag bryr mig väl inte om CDs kostnader. Det är mina kostnader som räknas och de är ju 99:-
<{POST_SNAPBACK}>
Japp, du har en poäng där  Men det var bara det att jag tycker det är ynkligt... /JB
Postad 02 June 2006 - 20:04
Unregistered9faf3f9d
-
Unregistered9faf3f9d
-
Forumräv
-
-
601 inlägg
1. Jag är redan ab på CD fampkt och förlänga ab skulle jag ändå gjort så det är ingen extra kostnad.
2. Jag skaffar inte ab främst för fotbollen, kommer säkert att se några matcher men långtifrån alla, att vänta lite spelar ingen större roll för mig.
3. Den box jag har är gammal och börjar bli slut, krånglar alltsomoftast så jag behöver och planerade ändå byta box
4. 99kr är 5% rabatt på boxens pris vilket är alldeles för lite men den som ringde hade inga befogenheter att erbjuda någon bättre kompensation så det kommer jag att ta en annan väg med CD. Detta kan snarare bli en fördel för mig om jag lyckas förhandla mig till ytterligare 6-9 månader ab. Givetvis är min position gentemot CD att jag beställt boxen bara för vm.
<{POST_SNAPBACK}>
Då förstår jag inte varför du inte skaffar en Humax. 100ggr bättre box än Sagems!!!
Postad 02 June 2006 - 20:11
Unregistered86d65e0e
-
Unregistered86d65e0e
-
Användare
-
-
224 inlägg
Så mange negative svensker.... Om man ikke får de første kampene i HD, kanskje man får sluttspillet i HD? Det er ikke ille det heller... Man får jo fortsatt sett de første kampene i SD. CD jobber så hardt de kan. Jeg tipper Sagem også jobber så hardt de kan. Vi nordmenn får ikke VM i HD overhodet. CD har prøvd å få det til i Norge også. Men Norsk Rikskrinkasting (NRK) og Norsk TV2 vil ikke. De mener det er for lite marked. De vil heller ikke begynne med HD nå siden de ikke har planer om ytterligere HD satsing umiddelbart etter VM. Det hadde kanskje vært annerledes om Norge hadde kvalifisert seg for VM?.... De første Sagem boksene er sendt fra Frankrike i dag. Dere svensker er heldige! Talskvinne Cathrine Barth-Nossum i Canal Digital til VG Nett: I dag er det skipet ut bokser fra fabrikken med HDTV-bokser, sier hun til VG Nett. VG.no (link).
Postad 02 June 2006 - 20:18
Unregistered828ccd15
-
Unregistered828ccd15
-
Forumräv
-
-
935 inlägg
Fick först positivt besked kl 9 i morse att boxen skulle komm i tid. Sen ringer dom kl 14 och meddelar att den inte kommer förän tidigast 12-14/6 (vilket förmodligen inte kommer att hålla heller).
Jag kommer nog att avbeställa min box nu (lär ju inte bli något VM i HD), men för att göra det så skall jag enligt CD använda den ångerblankett som jag fått med bekräftelsen, den bekräftelse som aldrig kommit. Men jag tänker vänta med att ångra mitt köp tills den legat på posten någon vecka eller två. Förmodligen säger jag upp CD helt och hållet och skaffar egen parabol och annan HDbox.
Har försökt att hålla mig lugn och skall fortsätta med det, den kan ju komma i tid trot allt, men det här har inte skötts professionellt.
Postad 02 June 2006 - 20:27
bkd
-
bkd
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Jag sitter i alla fall lugnt och väntar. För mig var inte VM huvudanledningen till att skaffa boxen, snarare en bonus. Ser fram emot övriga kommande HD-sändningar lika mycket som VM.
Fast det är klart, det skulle vara kul att åtminstone få se Sverige - England och slutspelsmatcherna i HD-kvalitét.
Postad 02 June 2006 - 20:32
d99ma
-
d99ma
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Vad jag har förstått är företag också ganska högprioriterade. Har talat med en försäljare i en elektronikbutik och en kompis på en reklambyrå och de hade båda fått beskedet att de kommer att få boxar först. (Vilket visserligen CD verkar säga till många...)
Postad 02 June 2006 - 21:07
Veritas
-
Veritas
-
Forumräv
-
-
581 inlägg
Hmmm, efter att ha sett Sverige genrepa mot Chile så undrar jag om jag vill se Sverige i HDTV i VM. Nåja, för hoppas att den gamla devisen om dåliga genrep stämmer. Ingen har iaf ringt till oss idag och sagt att vår box är försenad, jag håller tummarna att telefonen håller sig tyst till veckan. Då förstår jag inte varför du inte skaffar en Humax. 100ggr bättre box än Sagems!!!
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har haft två boxar från Sagem och två från Humax och funktionsmässigt så har Sagem utklassat Humax buggiga boxar. Sagem har inte krävt en massa uppdateringar för att ö h fungera. Vi kanske skall vänta tills någon har fått Sagemboxarna innan vi drar för hastiga slutsatser?
Postad 02 June 2006 - 21:24
Unregistered40087
-
Unregistered40087
-
Användare
-
-
173 inlägg
Då förstår jag inte varför du inte skaffar en Humax. 100ggr bättre box än Sagems!!!
På vilka sätt är den bättre? Har inte sett tester på nån av boxarna. Jag är också osäker på om humaxen kommer att fungera i framtiden med cardpairing. Den är mycket dyrare. Kunde jag iofs kanske acceptera om jag får tillräckligt mycket bättre kvalite på bild och ljud.
Postad 02 June 2006 - 22:08
Salakingen
-
Salakingen
-
Lärjunge
-
-
285 inlägg
På vilka sätt är den bättre? Har inte sett tester på nån av boxarna.
Jag är också osäker på om humaxen kommer att fungera i framtiden med cardpairing. Den är mycket dyrare. Kunde jag iofs kanske acceptera om jag får tillräckligt mycket bättre kvalite på bild och ljud.
Hej "Test av Sagems HDTV-box från Canal Digital kommer förhoppningsvis i nästa nummer av M3" Källa: M3´s Juni nummer
Postad 02 June 2006 - 22:13
Veritas
-
Veritas
-
Forumräv
-
-
581 inlägg
Om M3 får någon box, ja! Annars hoppas jag komma med en rapport nästa vecka...
Postad 02 June 2006 - 22:21
tega123
-
tega123
-
Lärjunge
-
-
444 inlägg
nu har jag beställt humax boxen istället
eftersom ITV och BBC sänder turneringen gratis kommer jag njuta allt i HD helt gratis... I TID
vem vill ha svenska kommentatorer ? den kan jag ju synka ihop via analog tv
Redigerat av tega123, 02 June 2006 - 22:21.
Postad 02 June 2006 - 22:41
staffanw
-
staffanw
-
Beroende
-
-
1145 inlägg
nu har jag beställt humax boxen istället 
eftersom ITV och BBC sänder turneringen gratis kommer jag njuta allt i HD helt gratis... I TID
vem vill ha svenska kommentatorer ? den kan jag ju synka ihop via analog tv

<{POST_SNAPBACK}>
det knepiga med att synka analogt med satellit är tidsförskjutningen på satellit som ligger efter och det är inte så kul att höra kommentatorn skrika mål innan skottet ens är skjutet.. /staffan
Postad 02 June 2006 - 22:45
tega123
-
tega123
-
Lärjunge
-
-
444 inlägg
delay kan jag fixa via min denon audio reciever... jag kommer också att stänga av Center speakern helt och hållet vilket betyder att jag kommer höra 5.1 ljud fast utan kommentatorns röst..
man får hoppas att det svenska ljudet är först och inte engelska
annars får det bli engelska kommenatorer helt enkelt
Redigerat av tega123, 02 June 2006 - 22:46.
Postad 03 June 2006 - 00:42
Unregistered7150649a
-
Unregistered7150649a
-
Användare
-
-
221 inlägg
kan dom inte ge ut kollinummer till alla som e desperata  så att vi tar en ryanair biljett o hämtar vår låda i frankrike  jag skulle offra en dag för en tur o returare och handla lite "taxfree vitaminer"
Postad 03 June 2006 - 07:37
Unregisteredc021d911
-
Unregisteredc021d911
-
Lärjunge
-
-
358 inlägg
Verkar som att man gjorde rätt i att hämta en Humax från Satsystem i Solna igår.
Kanske skulle sälja boxen dan innan vm-starten till högstbjudande?
Måtte det nu bara funka...
Postad 03 June 2006 - 08:04
pl1sk3n
-
pl1sk3n
-
Lärjunge
-
-
399 inlägg
Ringde upp CD igen för att försöka få dom att skicka en mpeg2 så att man skulle
få nått att titta på, men det gick inte, dom hade ingen
Dom sista från Cd's kundtjänst har varit mycket trevliga & har helt klart förstått
att den erbjudna kompensationen är skrattretande.
Att jag med största sannolikhet skull ha boxen till Sveriges andra match är ju bra men,
jag vill även se Brasilien, Argentina, Italien, Holland osv....
Dom verkar även mer samtrimmade i sin info nu.
Det jag lyckats luska ut är att den första delleveransen får dom in på måndag
& att dom kommer försöka göra allt för att få iväg dom samma dag.
Dom verkar dock inte veta hur MÅNGA boxar som kommer.
Sen när nästa sändning kommer ( osäkert när ) så ska det täcka upp till alla andra
för lev. i början av v. 24 & förhoppnigsvis innan Sveriges 2:a match.
Enligt uppgift så har dom "bara" sålt in 2-3000 abonnemang.
Det kanske största problemet är väl att när nu Sagem boxen stressas fram i sista
minuten lr rättare sagt på övertid att den kommer vara buggig.
Vi hörs
Ps. är det någon mer än jag som förökt få tag på ansvariga på Sagem? Ds
Postad 03 June 2006 - 08:33
Andreas Epradius
-
Andreas Epradius
-
Användare
-
-
201 inlägg
Utdrag ur en postning jag gjorde i en annan tråd, angående Viasats satsningar på HDTV:
"Viasat kommer att erbjuda sina kunder HDTV. Men vi vill inte göra det förrän det finns boxar som garanterat är användbara en längre tid. Det sker idag ett generationsskifte när det gäller HDTV. Hittills har det handlat om MPEG2, just nu sker en övergång till MPEG4. Vi har inte velat lansera HDTV med MPEG2-boxar som snart måste bytas ut. Vi vill inte krångla till det för våra kunder och åsamka dem onödiga kostnader. Vi väntar till det finns beprövade MPEG4-boxar."
Som brukligt, blev det genast en uppsjö av svar, där Viasat uppmålas som inkompetenta bla bla bla... Och att CanalDigital är de bästa och alltid ligger i framkant och är underbara mot sina kunder bla bla...
Antar att denna opinion har svängt nu... "Med facit i hand" kan man ju konstatera att Viasats inställning verkar varit sundare...
Hela VM-satsningen från CD verkar bli ett halvfiasko. Ganska tråkigt, efterssom man som tekniknörd gärna vill se nya lösningar och framsteg... Men i just det här fallet känns det som CD har tagit sig vatten över huvudet. Och nej, det är inte CDs fel att boxarna är försenade. Men det är heller inte Sagems fel att CD lovat sina kunder boxar...
I övrigt har hela grejjen blivit aningen överhajpat, som mycket annat inför fotbolls-vm.
Jag tänkte först beställa, men kom på att åker Sverige ur tidigt, så är jag inte ens intresserad av att kolla resten av VM ens i SDTV...
Hoppas ni som verkligen vill ha HDTV, får era boxar snart.
Men för er som kanske förhastat er lite i denna fråga, kanske får tid att tänka till lite.
Vill jag egentligen sitta med den här boxen efter fotbolls-vm?? Visst, det kommer nya kanaler etc. Men det är inte aktuellt direkt efter VM... Kanske läge att tänka om och ha is i magen? Nappa på något kommande erbjudande där det erbjuds bättre box? Bättre pris?
Nu ska jag ut och äta glass... Ha're bra..
Postad 03 June 2006 - 09:45
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
Utdrag ur en postning jag gjorde i en annan tråd, angående Viasats satsningar på HDTV:
"Viasat kommer att erbjuda sina kunder HDTV. Men vi vill inte göra det förrän det finns boxar som garanterat är användbara en längre tid. Det sker idag ett generationsskifte när det gäller HDTV. Hittills har det handlat om MPEG2, just nu sker en övergång till MPEG4. Vi har inte velat lansera HDTV med MPEG2-boxar som snart måste bytas ut. Vi vill inte krångla till det för våra kunder och åsamka dem onödiga kostnader. Vi väntar till det finns beprövade MPEG4-boxar."
Som brukligt, blev det genast en uppsjö av svar, där Viasat uppmålas som inkompetenta bla bla bla... Och att CanalDigital är de bästa och alltid ligger i framkant och är underbara mot sina kunder bla bla... <{POST_SNAPBACK}>
Jag har växlat mellan Viasat och Canal Digital de senaste 10 åren, t o m periodvis haft dom samtidigt. När det gäller vem som är "bäst" så får var och en avgöra själva efter egen förmåga. För mig som är hembiointresserad och dessutom sportintresserad så finns det i dagsläget bara ett alternativ. Jag köpte en mpeg-2 box för HDTV så snart jag kunde (1/3) och det har hittills kostat mig 1996 kr. Jag får den kostnadsfritt utbytt till en mpeg-4 box och C More HD (gratis i sex månader, minst) och fotbolls-vm i HDTV (gratis). Jag förstår inte var de onödiga kostnaderna finns? Men jag tror jag vet vad Viasat refererar till: när Viasat böt från analoga till digitala sändningar så sålde dom analoga abonnemang ända fram till bytet. Sedan fick de kunder som nyss köpt en analog box köpa en ny digital box. En s k "onödig kostnad" och mängder med arga kunder. Antar att denna opinion har svängt nu... "Med facit i hand" kan man ju konstatera att Viasats inställning verkar varit sundare...
HDTV-satsningen från Canal Digital slutar inte med fotbolls-vm, det är bara startskottet! I höst så kan jag se upp till sju stycken HDTV-kanaler; filmer, sport, TV-serier, dokumentärer mm till en kostnad mellan 39-99 kr/månaden. Återkom då så skall vi diskutera hur sunda Viasat är...  Men jag hoppas att Viasat kommer igång med HDTV tidigare än vad som aviserats, "kanske nästa år", så att vi får lite konkurrens. Nu blir dom återigen överkörda av Canal Digital. Hela VM-satsningen från CD verkar bli ett halvfiasko. Ganska tråkigt, efterssom man som tekniknörd gärna vill se nya lösningar och framsteg... Men i just det här fallet känns det som CD har tagit sig vatten över huvudet. Och nej, det är inte CDs fel att boxarna är försenade. Men det är heller inte Sagems fel att CD lovat sina kunder boxar...
<{POST_SNAPBACK}>
Canal Digital har naturligtvis inte lovat sina kunder att dom skall få boxar såvida dom inte i sin tur har blivit lovade boxar av Sagem. Men för er som kanske förhastat er lite i denna fråga, kanske får tid att tänka till lite. Vill jag egentligen sitta med den här boxen efter fotbolls-vm?? Visst, det kommer nya kanaler etc. Men det är inte aktuellt direkt efter VM... Kanske läge att tänka om och ha is i magen? Nappa på något kommande erbjudande där det erbjuds bättre box? Bättre pris?
<{POST_SNAPBACK}>
Boxen ger för det första (att döma av mpeg-2 boxen) betydligt bättre bild på "vanliga" kanaler än andra boxar eftersom bilden skickas digitalt och inte analogt. Skillnaden är markant! Sedan finns det ju redan en HDTV-kanal och det kommer som sagt att startas upp till sju kanaler, det pratas om "tidig höst" och "när vi går över till mpeg-4". Jag hoppas på senast 19 Augusti när Premier League startar! I sommar skall vi ju hur som helst göra annat, t ex... Nu ska jag ut och äta glass... Ha're bra..
<{POST_SNAPBACK}>
...vilket jag gör just nu! Och skulle inte solen skina varje dag så kan jag se på HDTV istället
Redigerat av Tomas L, 03 June 2006 - 09:53.
Postad 03 June 2006 - 10:24
staffanw
-
staffanw
-
Beroende
-
-
1145 inlägg
........ Sedan finns det ju redan en HDTV-kanal och det kommer som sagt att startas upp till sju kanaler, det pratas om "tidig höst" och "när vi går över till mpeg-4". Jag hoppas på senast 19 Augusti när Premier League startar! I sommar skall vi ju hur som helst göra annat, t ex...
<{POST_SNAPBACK}>
o.b.s. CD har inte lovat mer än upp till 4 nya HD kanaler i höst, när de säger 2-4, varav den ena med stor säkerhet blir SVT's HD med samma program som i SVT1 och SVT2 när de finns i HD. En kanal kan mycket väl bli Discovery HD och sen har CD gjort det man lovat. /staffan
Postad 03 June 2006 - 10:42
tega123
-
tega123
-
Lärjunge
-
-
444 inlägg
jag skulle tippa på att det blir svt-hd och svt2-hd
inget mer
kanske någon enstak kanal med premier league sändningar men det låter inte troligt
vill man ha riktigt HDTV så ska man satsa på sky dom bjuder på 7 riktiga hdtv kanaler sport,filmer,dokumentärer och nyheter i HDTV
men det lär kosta
Postad 03 June 2006 - 10:59
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1561 inlägg
tega123: Det finns inget som talar för du har rätt, men du har iofs varit rätt negativ från första början...  Staffan; Nej, Canal Digital har officiellt bara lovat 2-4 kanaler, men följande "insideruppgifter" står tidigare i tråden: loobenboy har skrivit följande på sidan 7 i denna tråd:
Enligt Canal Digital kommer ett HD block att starta tidig höst 06 bestående av troligen 7 kanaler.Priset är inte bestämt men kommer att ligga någonstans runt 60 kr.Bla kommer Premier leauge , Elit serien och Allsvenska visas i HD.Även de serier som är gorda i HD kommer att visas.Kravet är att man minst har familje paketet för att få teckan avtal.Senare kommer de dessutom att tillåta fler märken än Sagem men troligen inte i år.
Nej 60 kr totalt för 7 kanaler.De har med flit satt ett lågt pris för att få igång den här satsningen.Vad som händer i framtiden med priset sa han dock inget om.Lite dyrare en C More HD men inte så mycket mer kommer det att kosta.
Av flera olika på Canal Digital,bla min Distrikt Chef samt en av de högre hönsen på CD.Ordagran sa de att priset kommer att bli lite högre än C More HD men betydligt lägre än för säsongskortet. Dvs högre än 39 men betydligt lägre än 99. Dock krävs som sagt var familje paketet vilket kostar 179 kr i månaden.Men total kostnade för 38 vanliga digial kanaler och troligen 7 HDTV kanaler blir ialla fall under 300 och troligen under 250 kr i månaden enligt Canal Digital.
<{POST_SNAPBACK}>
Det finns så pass mycket material i HDTV och kanaler som redan sänder i HDTV att det vore osannolikt att allt får plats i två kanaler. Canal Digital har redan rättigheterna till flera kanaler som sänder i HDTV. Jag tror inte på sju kanaler den 1/8 men troligtvis 5-6 kanaler innan årsskiftet. Men den som lever och har HDTV får se!
Redigerat av Tomas L, 03 June 2006 - 11:06.
Postad 03 June 2006 - 11:03
tega123
-
tega123
-
Lärjunge
-
-
444 inlägg
vorre kul om man kunde fixa Abc,fox i HDTV och ESPN1+2
men i usa har man ju gott om hdtv finns ju hundratals HD kanaler...
en annan kanal jag önskar jag kunde haft är Kung Fu HD och hbo... där sänder man intressanta filmer också
men det är tekniskt sett omöjligt även om man har skål på 1000 cm...
Postad 03 June 2006 - 11:11
Unregistered828ccd15
-
Unregistered828ccd15
-
Forumräv
-
-
935 inlägg
Amerikanarna får inte sända sina kanaler över europa (dom sänder kodat för militärer bla.) för EU har bestämt att det skall vara en viss mängd av sändningarna som är producerade i EU. ESPN vär på gång för över 10 år sedan med att sända men det blev inget pga detta.
Redigerat av Unregistered828ccd15, 03 June 2006 - 11:13.
Postad 03 June 2006 - 11:11
tega123
-
tega123
-
Lärjunge
-
-
444 inlägg
för övrigt har jag glömt att posta vilka länder som redan har boxar och kan garanterat se VM i Tid i HDTV
argentina:nån sydamerikanskt kanal kan ej namnet
brasilien:någon brasilianskt hd kanal kan inte namnet
Kroatien:via euro 1080
litauen:via euro 1080
belgien:via euro 1080
frankrike:via TPS
UK:via Sky och bbc boxar finns att köpa! dock sky är försenade om man vill se via sky men det finns bbc som sänder FTA
Usa:Via Espn HD
Canada:samma sak där som usa
Korea:via den koreanska sky HD
Japan:där är det gott om HDTV ungefär som usa
Kina:Via CHC HD
Delar av Asien:via CCTV HD
Australien:Via SBS
som ni ser på listan så ljuger canal digital om att dom är dom ända som har boxar i tid... titta bara på min lista så ligger sverige i botten när det gäller HDTV... tillochmed KOREA kommer kunna se VM i tid... frågan är om sverige är ett i eller u land när det gäller teknik?
Postad 03 June 2006 - 11:17
staffanw
-
staffanw
-
Beroende
-
-
1145 inlägg
tega123: Det finns inget som talar för du har rätt, men du har iofs varit rätt negativ från första början... 
Staffan; Nej, Canal Digital har officiellt bara lovat 2-4 kanaler, men följande "insideruppgifter" står tidigare i tråden:
loobenboy har skrivit följande på sidan 7 i denna tråd:
Enligt Canal Digital kommer ett HD block att starta tidig höst 06 bestående av troligen 7 kanaler.Priset är inte bestämt men kommer att ligga någonstans runt 60 kr.Bla kommer Premier leauge , Elit serien och Allsvenska visas i HD.Även de serier som är gorda i HD kommer att visas.Kravet är att man minst har familje paketet för att få teckan avtal.Senare kommer de dessutom att tillåta fler märken än Sagem men troligen inte i år.
Det finns så pass mycket material i HDTV och kanaler som redan sänder i HDTV att det vore osannolikt att allt får plats i två kanaler. Canal Digital har redan rättigheterna till flera kanaler som sänder i HDTV. Jag tror inte på sju kanaler den 1/8 men troligtvis 5-6 kanaler innan årsskiftet. Men den som lever och har HDTV får se!
<{POST_SNAPBACK}>
Thomas, dessa s.k. "insideruppgifter" ger jag inte något för och skulle absolut inte grunda en investering på. Hemsidan säger 2-4, så vi kan inte räkna med mer än högst 4 nya HD kanaler under hösten. /staffan
Redigerat av staffanw, 03 June 2006 - 16:38.
Postad 03 June 2006 - 11:22
Aztecface
-
Aztecface
-
Beroende
-
-
1194 inlägg
Problemet ligger i att CD inte har gjort något i god tid. Dom började gå ut med och sälja abonemang långt innan dom hade gjort någon deal om HD-boxar. Helt enkelt visste dom inte hur mycket folk som skulle nappa eller så ville dom få så många som möjligt i kroken och skriva på abonemang.. På detta sättet tycker jag att Viasat har gjort gott ifrån sig än så länge vad gäller HDTV. Dom går inte ut med något förrän dom vet att att det verkligen finns boxar och att alla kan skaffa sig det.
Postad 03 June 2006 - 11:23
Aztecface
-
Aztecface
-
Beroende
-
-
1194 inlägg
Amerikanarna får inte sända sina kanaler över europa (dom sänder kodat för militärer bla.) för EU har bestämt att det skall vara en viss mängd av sändningarna som är producerade i EU. ESPN vär på gång för över 10 år sedan med att sända men det blev inget pga detta.
<{POST_SNAPBACK}>
Detta är ju ett beslut som är fullständigt idiotiskt. Ännu ett av dom beslut som EU har tagit som verkligen stinker.
Postad 03 June 2006 - 11:26
tega123
-
tega123
-
Lärjunge
-
-
444 inlägg
det är inte boxar som är problemet här
det är canal digitals arrogans dom insisterar på att hjälpa sin landsmän (frankrike) och vill exklusivt köra med sagem bara.. finns ju som jag nämde innan humax,phillips,pace osv gott om boxar igentligen... dessutom är man inte tvungen att sända i mpeg4 man kunde alltid ha kört med mpeg2 tills mpeg4 är etablerat....
man klagar på brist på bandbredd men det är skitsnack 80% av dom kanaler som finns i satellit är helt onödiga.. dvs reklam och skitsnack...
ta bort skitkanaler och kasta in HDTV mpeg2 istället!
Postad 03 June 2006 - 11:33
Aztecface
-
Aztecface
-
Beroende
-
-
1194 inlägg
det är inte boxar som är problemet här
det är canal digitals arrogans dom insisterar på att hjälpa sin landsmän (frankrike) och vill exklusivt köra med sagem bara.. finns ju som jag nämde innan humax,phillips,pace osv gott om boxar igentligen... dessutom är man inte tvungen att sända i mpeg4 man kunde alltid ha kört med mpeg2 tills mpeg4 är etablerat....
man klagar på brist på bandbredd men det är skitsnack 80% av dom kanaler som finns i satellit är helt onödiga.. dvs reklam och skitsnack...
ta bort skitkanaler och kasta in HDTV mpeg2 istället!
<{POST_SNAPBACK}>
Ett mycket bra förslag. Det finns fruktansvärt mycket skitkanaler som drar bandbredd. Det skulle kunnat göras mycket bättre.
Postad 03 June 2006 - 11:34
tega123
-
tega123
-
Lärjunge
-
-
444 inlägg
bor man i portugal eller sydvästra europa kan man dra nytta av amerikanska kanaler och europeiska om man har riktig stor skål... har en polare som bor i portugal som får in en del ameriskanska kanaler(bla ESPN)
när det gäller kodad material kan man alltid få tag i Kort om man känner nån som bor i usa...
men som sagt här i sverige får man nöja sig med det som finns tackvare monopol..
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|