Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bärbar StrandStereo med lite tryck

1146 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 January 2011 - 08:11

Unregistered459548c8
  • Unregistered459548c8
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Själv så köpte jag detta paket: http://www.netonnet....50/111358.4688/

Byggde den främst för att användas till studenten :) Och jag kan säga att det blev en jäkla succé! Helt klart över mina förväntningar, så om du har en begränsad budget som jag hade så rekommenderar jag definitivt det paketet. Jag köte ett bilbatteri och jag lyckades spela i kanske 4-5 dagar 5 timmar per dag vilket jag inte heller räknade med. Det blev ju en rätt stor "låda" men satte den på en barnvagn och så var det bara att köra!

Vad Ska man ha för sorts bilbatteri då?? Hur mycket ampere ska det ligga på för att kunna hålla en bra tid och kunna ge kraft till 2st 6x9:or och en 8" ? Någon som har tips?

Redigerat av Unregistered459548c8, 13 January 2011 - 19:37.

Postad 19 January 2011 - 14:27

Anthon. A.
  • Anthon. A.
  • Forumräv

• 771 inlägg
  • 0
Hade tänkt bygga en strandstereo med T-amp som förstärkare. Vill ha en modell mindre, så 6" eller 8" bas, vad tycker ni?
2 st 6x9" or till det? Diskant, behövs det?

Om jag vill ha en bas och två st 6x9or, går det? Är inte T-amp stereo, dvs, att jag bara kan koppla in två högtalare, hur gör man i så fall?

Sedan behöver man väl inget bilbatteri till en t-amp, utan den klarar sig fint av batterier?

/Förvirrad

Postad 27 January 2011 - 20:28

babyfreeze
  • babyfreeze
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Delar snabbt med mig av mina erfarenheter med boomboxbyggen:

1: Det är värt att köpa en AMP 6-basic/sneaky från 41Hz. Har haft 2 st TA2020-förstärkare köpta på e-bay som spontandog. Basåtergivningen hos dessa var dessutom betydligt sämre än min AMP6-basic.

2: Kör inte med bilhögtalare. Jag tvivlar inte på att många fått bra ljud med sådana, men jag anar att bilhögtalares ljudkurva är mer anpassad för bullriga miljöer än utomhusfester. Motiverar denna punkt med en länk: http://www.41hz.com/...tion-amp6-basic
Jag har prövat amp6-basic + DLS 126, 6.5" bilhögtalare som enligt spec ska vara mycket lättdrivna. Trots detta spelar ett par 60W bokhyllehögtalare (sony) jag köpte på myrornas för 60kr betydligt högre och med bättre ljudkvalitet. DLS126 och amp6-basic passar enligt min erfarenhet dåligt ihop med avseende på ljudkvalitet (men med en hifi-förstärkare är ljudet bra och fylligt).

3: Recept på enkel festivalstereo: Amp6-basic + begagnade microstereo-/bokhyllehögtalare + 9st vanliga LR14-batterier. Begagnade högtalare kan fås för runt 200kr, och dom större varianterna av microstereohögtalare (med 4"+ element) är, enligt det jag läst, ofta lättdrivna. På en uppsättning batterier (ca 80kr) bör man få minst 20-25h speltid. Med en låda till AMP6-förstärkaren och silvertejp får man alltså en billig och snabbt byggd stereo som låter bra. Som bekant är billig=bra på festival pga hög halt av snorungar som stjäl saker.

Detta är mina två cents.
Lycka till gott folk!

Postad 30 January 2011 - 22:10

klejb
  • klejb
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Tycker ägaren till denna fina skapelse ska ge sig till känna och berätta mer om sitt fina bygge! :)

http://www.youtube.c...p;v=kUcbP9cDgZs

Postad 02 February 2011 - 21:21

fgblomqvist
  • fgblomqvist
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Tycker ägaren till denna fina skapelse ska ge sig till känna och berätta mer om sitt fina bygge! :)

http://www.youtube.c...p;v=kUcbP9cDgZs

Han har länkat i description till en sida där han berättar mer :) Otroligt fint bygge verkligen!
Blir ju riktigt sugen på dessa boomboxes så ska sätta ihop en själv nu i träslöjden.
Jag har en fråga dock:
Jag hade tänkt att köra med ett par av de här:

http://www.brl.se/sv.../alpha6936.html

Frågan e då om AMP6-Basic klarar av att driva 2 st av dem?

EDIT:

Slänger in en till fråga:

Vad står sig ovan setup mot dessa:
http://www.netonnet....20/111357.4688/

Redigerat av fgblomqvist, 02 February 2011 - 21:29.

Postad 16 February 2011 - 08:14

stereoproffset
  • stereoproffset
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0
Hej alla.

Nu har jag byggt klart årets strandstereo.

Lite nyheter som iPod/iPhone-docka, och stora bärhandtag finns nu. Kommer även komma en minimixer som gör att man kan ansluta instrument och mikrofon till den.

Arizona Eagle AZ450 slutsteg, 18 ah blyackumulator, laddpoler, strömbrytare, 10" bas från en Paradigm PDR-10, 3" basrör och en Vifa-diskant. Sitter även ett 2-vägs delningsfilter i som delar på ca 2500 hz. Lådan är byggd i plyfa och vitmålad med lackfärg.

Det som saknas är: Heltäckande galler för fronten, hörnskydd + kantlister, och hjul.

Här kommer för övrigt ett filmklipp för att demonstrera dessa funktioner.
http://www.youtube.c...h?v=TMdRzInG7wE

Redigerat av stereoproffset, 21 March 2011 - 14:53.

Postad 21 March 2011 - 15:32

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0

Ska tilläggas att jag va inte först med att bygga om en jeepdunk utan en herre i Lycksele!

Nej vi är ju ganska många som byggt en jeepdunkastereo, men de flesta av oss har använt just en herre i Lycksele. Lite fusk men det gick mycket snabbare.

Redigerat av Unregisteredc6f44378, 21 March 2011 - 15:33.

Postad 21 March 2011 - 16:15

saabmaffian
  • saabmaffian
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Nej vi är ju ganska många som byggt en jeepdunkastereo, men de flesta av oss har använt just en herre i Lycksele. Lite fusk men det gick mycket snabbare.

Lägg upp en bild så vi får se din dunk :)

Postad 21 March 2011 - 16:36

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0

Lägg upp en bild så vi får se din dunk :)

Får inte för herren i Lycksele :/

Postad 23 March 2011 - 00:28

saabmaffian
  • saabmaffian
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Får inte för herren i Lycksele :/

Är du ifrån Lycksele? Har en kompis som är där ifrån Mats Tegelström, han beställde sin dunk av herrn också.

Redigerat av saabmaffian, 23 March 2011 - 00:28.

Postad 27 March 2011 - 11:38

turbotanten
  • turbotanten
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Hej hopp igen. Tänkte bara att jag skulle visa upp min kreation och bidrag till denna typ av stereo. Kom nyss hem från Peace And Love festivalen där den gjorde sitt jobb med bravur. Den bygger på en AMP6-Basic förstärkare, fyra stycken koaxialhögtalare (serie för 8ohm) och drivs av nio stycken R20 batterier (D). Hittills har vi nog spelat mellan 25 och 30 timmar utan att byta ut den första uppsättningen batterier! Bild:
Postad bild

Lite mer info finns också i mitt blogginlägg om skapelsen!

Vad behöver jag för att driva en AMP6-Basic via R20-batterier? Är helt grön på området så förklara gärna som till ett barn, haha.

Våra planer gick ju i väggen när vi läste att fritidsbatterier var förbjudet på peace & love, så nu måste jag bygga så här i stället.

En till fråga, kan en AMP6-Basic klara av 2 högtalare + 1 baselement, alternativt 4 högtalare? (inte bestämt mig för vad det blir än).

Mvh

Postad 27 March 2011 - 22:30

skepnaden
  • skepnaden
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0

Vad behöver jag för att driva en AMP6-Basic via R20-batterier? Är helt grön på området så förklara gärna som till ett barn, haha.

Våra planer gick ju i väggen när vi läste att fritidsbatterier var förbjudet på peace & love, så nu måste jag bygga så här i stället.

En till fråga, kan en AMP6-Basic klara av 2 högtalare + 1 baselement, alternativt 4 högtalare? (inte bestämt mig för vad det blir än).

Mvh

Jag använde 9st R20 batterier vilket ger strax över 13.5 volt som nya. Detta var perfekt att driva AMP6:an med då de höll sig länge inom förstärkarens spänningsintervall. Jag klarade mig hela festivalen på en uppsättning och uppskattade att de höll över 25 timmar.

Det var ett år sedan jag var påläst men att driva mina 4 små koaxialhögtalare var inget problem alls. För att få ut det mesta ur batterierna så hitta så lättdrivna som möjligt (hög känslighet). Minns inte impedansen på mina men hade dem i serie, två och två på varje kanal hos AMP6:an.

Ha det så kult på festivalen!

Postad 28 March 2011 - 10:02

turbotanten
  • turbotanten
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Jag använde 9st R20 batterier vilket ger strax över 13.5 volt som nya. Detta var perfekt att driva AMP6:an med då de höll sig länge inom förstärkarens spänningsintervall. Jag klarade mig hela festivalen på en uppsättning och uppskattade att de höll över 25 timmar.

Det var ett år sedan jag var påläst men att driva mina 4 små koaxialhögtalare var inget problem alls. För att få ut det mesta ur batterierna så hitta så lättdrivna som möjligt (hög känslighet). Minns inte impedansen på mina men hade dem i serie, två och två på varje kanal hos AMP6:an.

Ha det så kult på festivalen!

Tack!

Men hur får jag fast batetrierna? Eller vad ska dom ligga i, vad håller fast dom? :) Jag är som sagt helt grön på området. För jag antar att man inte bara silvertejpar dom, haha :D

Redigerat av turbotanten, 28 March 2011 - 14:18.

Postad 05 April 2011 - 06:59

turbotanten
  • turbotanten
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Någon som orkar svara på det, så jag kan börja planera mitt bygge? :D

Postad 05 April 2011 - 09:01

BrokenDreams
  • BrokenDreams
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Någon som orkar svara på det, så jag kan börja planera mitt bygge? :D

Det är någonting liknande dessa som du behöver:
https://www1.elfa.se.......8&toc=19108
http://ih-elektronik...products_id=197

Tyvärr verkar inte sortimentet vara speciellt stort längre så jag skulle fundera på om inte en annan batterilösning vore bättre även om det blir lite dyrare.

Postad 05 April 2011 - 22:18

skepnaden
  • skepnaden
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0

Tack!

Men hur får jag fast batetrierna? Eller vad ska dom ligga i, vad håller fast dom? :) Jag är som sagt helt grön på området. För jag antar att man inte bara silvertejpar dom, haha :)

Ursäkta det sena svaret. Jag köpte två batterihållare för 4D batterier vardera och en singel från conrad.se

Postad 06 April 2011 - 02:00

Unregistered4a9d5cde
  • Unregistered4a9d5cde
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Tjenare. Är ny användare på forumet då det är inte förrän nu som jag har något att skriva, :)

Ska bygga en bärbar festivalstereo som det kallar, fast ska inte på någon festival, men den ska användas till utomhusfester och ska gärna kräma på bra.

Jag har en oanvänd MTX Roadthunder 12" sen innan och hade gärna velat använda den plus kanske ett par 6x9:or eller liknande i min låda.

Vad behövs för att driva det här? Ser att många har byggt liknande men ser aldrig några beskrivningar. Behöver jag införskaffa ett slutsteg för att få bra bas osv? Vilken typ av slutsteg isf? Eller om det finns andra alternativ.

Har någon något annat förslag så är det välkommet :)

Mvh

Redigerat av Unregistered4a9d5cde, 06 April 2011 - 02:02.

Postad 01 May 2011 - 16:35

HouseMusic
  • HouseMusic
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hallå Ja!

Även jag skulle vilja snickra ihop min egna portabla stereo...
Jag skulle vilja kolla med er om vad som är bra att använda, grunden jag har tänkt mig är:
Högtalare: MDS koaxial 4-vägs
Batteri:12 V 12ah vikt 4,39
Slutsteg: Vet inte riktigt men har funderat på:Lepia 2-kanals Eller kanske Alpha 2-kanals maxeffekt 400W

Sedan material i mdf och isolera med någon skumplast i två separata kammare...

MEN den stora frågan är just slutsteget. Jag vill ju inte att det ska dra allt för mycket men samtidigt vill jag kunna få så bra ljudkvalite som möjligt och inte förlora så mycket bas! SÅ VAD SKA JAG VÄLJA FÖR SLUTSTEG TILL MINA HÖGTALARE?!?!?!?!?!?!? :)

MVH/Andreas

Redigerat av HouseMusic, 01 May 2011 - 16:37.

Postad 02 May 2011 - 08:01

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
Kör på Lepai, den kommer funka bra.

Postad 02 May 2011 - 08:14

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

• 220 inlägg
  • 1
HouseMusic & supermaskinen:
Använd aldrig MDF till en utomhusstereo vad ni än gör! Lite fukt och dagg på detta kommer få MDFen att suga upp vätan som en svamp och sedan gå sönder. Använd istället Plywood i lämplig tjocklek. Den varianten som anväds för betong-gjutning sk. formplyfa har ett ytskickt som är väldigt motståndigt för väta. Bygger ni sedan smart och med inre stagning så behövs inte mer än 11mm tjocklek. Kolla på mitt bygge under tråden SFS-V2 så får ni lite ideer.

När det gäller drivning så får ni bestämma er för om ni vill ha 1. Mycket kraft under kort tid 2. bra kraft under lång tid. 3. mycket kraft under lång tid.
Med andra ord: En fetivalstere som ska vara smidig och låta mycket behöver ett strömsnålt slutsteg typ AMP6-BASIC och för att få det att låta mycket så ska elementen vara lättdrivna (hög siffra på känsligheten, allt över 95db är fint)
Dessa element finns inom PA och inte bilvärlden. kolla på P.Audio HP-12w tex.

Ska ni köra med bilbasar så har dom låg käsnlighet och för att få dom att spela högt så krävs mycket ström ur ett slutsteg och det i sin tur kommer äta ampere från batteriet i en rasande takt. Ställ er frågan om ni vill kånka runt på ett 120h bilbatteri som dessutom tar stryk av att laddar ur helt eller om ni vill ha ett litet fritidsbatteri på 4kg som tar mindre stryk av en helurladdning.

Ni får komma å lyssna på min och skapa er en uppfattning själva. Den kommer finnas i västervik på midsommar=) den har 4x10" basar och 4x piezodiskanter och underhållsladdas med solceller. AMP6-B som står för kraften drar knappt ingen sröm alls med sina 2x25W. (jo 25w räcker, inget trams)

Som ljudkälla ska ni också fundera på vad ni verkligen behöver. En bilstereo med cd drar massa ström och blir varm. En AMP6-B med en iPhone eller ännu hellre en fin dedikerad mp3 spelare blir varken varma eller drar mycket ström. Enligt uppmätt värde av ett geni drar AMP6-B under maxbelastning under några timmars spelande 350mAh och med 14,2Ah batterikraft ger det 40,5h speltid på högsa volym! AMP6-B återigen ger utslag på 2A i basslag. Tänk er själva ett slutsteg som är avsäkrat på 30A vad det kommer innebära för batteritiden, om det skulle dra 5Ah skulle det spela i 3h innan det dör. Mindre kul.

Själv är jag helt insnöad på det spår jag själv valt och kollar inte längre åt andra håll men jag vill ger er input så att ni slipper göra förstagångsisstagen och lägga pengar på ett system som i slutändan bara äter ström cch är otympligt och låter klent.

Sen är det bara att inse att det perfekta systemet finns inte. Det handlar om alltid om avvägning mot det ena eller andra. Fet bas kräver ström. Ingen bas går i evigheter. Mellantinget är att kika på ett system som lirar bra bas ner till 60-80Hz och sen dalar tvärt. Djup bas utomhus har ändå en tendens att inte höras. Tänk på att utomhus har ni endast en reflexyta som ljudet kan studsa emot och förstärkas (marken) jämfört med inomhus med 6 reflexytor i ett rum. Det är ju dumt att elda för kråkorna.

Så sätt fart och bygg för fullt och krydda gärna med lite lysdioder som blinkar i takt och visa era bilder här sen!

Postad 02 May 2011 - 08:20

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
Oh en grej till. Lepai använder samma ljudchip som AMP6-B=) Tripath TA2020. Däremot har jag hört en del folk runtom på forum vars Lepai ampar har gått sönder efter bara någon dags spelande så det verkar vara varierande kvalité. sen finns det en uppdaterad variant som de kallar TA2020A+, den bör vara bättre...eller så köper ni amp6-b=)

Postad 03 May 2011 - 00:39

sweetchille
  • sweetchille
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
om man kör med en
lepia 2020a+
http://shop.textalk....ref_lp=prisjakt
tillsammans med 5-8 r20 batterier

har 2 bilhögtalare hemma från fnatic (899 kr) vet dock inte några specifikationer på dem sen en 8' bas, tror ni det kan fungera?

om inte vad ska ändras? är inne på att köpa riktiga högtalare och inte anpassade för bil. ge mig förslag! budget på högtalarna och bas e 1500-2000

edit: och klarar lepia 2020a+ en pa bas 10' plus 2 högtalare? alltså rent kopplingsmessigt

Redigerat av sweetchille, 03 May 2011 - 16:09.

Postad 03 May 2011 - 17:50

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
Ang R20batterier: du behöver 12-13V och det innebär att du behöver 10 eller helst 11 stycken (13,4V det pallar den med) och då har du fortfarande bara ca 3-5Ah från det batteripacket. Det låter dyrt i mina öron när du måste byta efter bara några timmar....eller köpa dubbel uppsättning med uppladdningsbara som kommer kosta den en hel del.

Vad är anledningen? Är det de svenska festivalernas förbud mot bly-accar eller? Kör en luring: bygg in en blyacc av lämpligt strömstyrka i stereon så den inte syns och ej heller går att byta ut. Koppla sedan så att du även kan köra med ett gäng R20 batterier och förklara för visitationssnubben att den enbart går på dina tillåtna batterier. Sen är det fritt fram att koppla över när du väl är inne=). Ett annat trick är att du staplar 2 flak öl på varandra och tar ut de mittersta ölen och lägger dina förbjudna batterier där i som i ett lönfack. Ännu lurigare ifall de skulle börja lyfta och kolla i flaken är att du kapar några burkar och maskerar din värdesak extra mycket.

Jag vet inte om det går att bryggkoppla ett enda element på de båda utgångarna på Lepai samtidigt som du har två kopplade som vanligt. Fundera istället på om du ska ha två basar tycker jag. Som du själv var inne på att inte välja bilhögtalare så vore det ju en hit att istället välja 2x PA basar med en känslighet på ca 98db...och om du går den vägen så finns ingen anledning att ha 6,5" eller något komplement utan kräng dit 2x piezo istället. Om dom låter skit så finns det enkla medel för att avsevärt förbättra dom.

Förslag på element är valfria piezo med en spridning som ser bra ut och en ljudkurva som ser bra ut i dina ögon. Bas får jag nog ta och rekomendera den gamla vanliga: P. Audio HP-10w. finns även som HP-12w. då klarar du elementkostnaden på 1000-1300kr.

Kom ihåg detta:
-hög känslighet på elementen (typ 96db) kräver mindre kraft för att ge hög volym. dvs. 1w låter högre ju känsligare elementet är.
- Koppla elementen så att impendansen blir så låg som slutsteget tillåter. Oftast 4 ohm. Då utgör elementen ett mindre motstånd för slutsteget och mer kraft pumpas ut. Gå ej lägre än vad slutsteget är specat för annars kommer du bränna sönder illa kvickt!

Postad 03 May 2011 - 18:07

sweetchille
  • sweetchille
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
hmm okejokej, det e framförallt vikten jag vill hålla nere med r20, batteripengarna är inget problem, då jag får sådana batterier gratis, men rent teoretiskt fungerar det att köra 10 st r20 som strömkälla.

kan du länka det du tycker jag ska köra i mitt bygge, vill inte att den ska bli för stor, behöver inte vara värst på stället! därför jag tycker det räcker med en bas samt 2 koxialer,

frågan e dock om lepia klarar av det, samt hur länge man kan spela på högre volymer innan man måste byta

Postad 04 May 2011 - 07:21

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
hur mycket ström är det i R20 batterierna du kan få tag i? Jag försökte kolla igår men det verkar finnas rätt spridda värden, iaf om man kollar på de laddningsbara.

Hur det är med Lepai´s amp vet jag inte men AMP6b som bygger på samma OP är iaf internt bryggat vilket innebär att du inte kan koppla en bas över de båda utgångarna.

Postad 04 May 2011 - 15:51

Dj AudaSpexx
  • Dj AudaSpexx
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Så sätt fart och bygg för fullt och krydda gärna med lite lysdioder som blinkar i takt och visa era bilder här sen!

håller på med nåt liknande just nu :P

en cykelstereo
jag har inte kommit så långt på den men imorgon ska jag kanske göra en box till batteri och elektronik :)
jag hoppas på mycket led's när jag börjar med det
jag har däremot redan förberett för led-strobe, då köper jag typ 50 st. högintensiva lysdioder på kjell :lol:

har ett album här på mhb som jag lägger ut byggbilder på. (som sagt så har jag i skrivande stund inte kommit så långt, det e mest bilder på hur grejerna som ska sitta i stereon ser ut + namnförslag)

Postad 04 May 2011 - 17:29

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0

jag har däremot redan förberett för led-strobe, då köper jag typ 50 st. högintensiva lysdioder på kjell :)

Oh, kan du inte köra typ... Lågpassfilter (eller bandpass) vid typ 150hz eller något, sen en envelope follower på det och låta den signalen styra strobbet? Då får du ju megarave. På cykel.

Postad 10 May 2011 - 09:22

hakkzpets
  • hakkzpets
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Tjo!

Ska sätta igång och bygga min lilla festivalstereo och eftersom de flesta festivaler i Sverige har förbjudit bly-accar av någon anledning, så får jag nöja mig med R20-batterier eller min Startmonkey på 10,5 Ah.

Nu har jag absolut noll koll på högtalarsystem, så jag skulle behöva lite ledning av någon snäll person. Jag har kollat på AMP6-B och de flesta verkar rekommendera den, så jag antar att det är vad jag bör ha, men vad är skillnaden mellan T-2020 och T-2022?

Bör jag köpa en Lepai LP-2020A+ eller AMP6-B?

Vad bör jag köpa för högtalarelement? Är ute efter någorlunda tryck i basen, men vill ändå ha ganska lång speltid på den (~10h+), behöver dock inte ha någon subwoofer som suger ström ifall det går att undvika, men ändå få ut ett någorlunda bra dunk.

Skulle väl möjligtvis kunna göra en fuling som någon skrev och gömma ett gelbatteri, för då har jag en hel uppsättning gamla bilhögtalare + subwoofer, men den blir så ini****s tung då.

Tacksam för svar : D

Redigerat av hakkzpets, 10 May 2011 - 09:25.

Postad 10 May 2011 - 11:22

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

• 3926 inlägg
  • 0

Tjo!

Ska sätta igång och bygga min lilla festivalstereo och eftersom de flesta festivaler i Sverige har förbjudit bly-accar av någon anledning, så får jag nöja mig med R20-batterier eller min Startmonkey på 10,5 Ah.

Nu har jag absolut noll koll på högtalarsystem, så jag skulle behöva lite ledning av någon snäll person. Jag har kollat på AMP6-B och de flesta verkar rekommendera den, så jag antar att det är vad jag bör ha, men vad är skillnaden mellan T-2020 och T-2022?

Bör jag köpa en Lepai LP-2020A+ eller AMP6-B?

Vad bör jag köpa för högtalarelement? Är ute efter någorlunda tryck i basen, men vill ändå ha ganska lång speltid på den (~10h+), behöver dock inte ha någon subwoofer som suger ström ifall det går att undvika, men ändå få ut ett någorlunda bra dunk.

Skulle väl möjligtvis kunna göra en fuling som någon skrev och gömma ett gelbatteri, för då har jag en hel uppsättning gamla bilhögtalare + subwoofer, men den blir så ini****s tung då.

Tacksam för svar : D

2st http://www.hifikit.s...rod.asp?id=1567 och nåt diskanthorn a la http://www.hifikit.s...rod.asp?id=2399

Postad 10 May 2011 - 18:29

hakkzpets
  • hakkzpets
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

2st http://www.hifikit.s...rod.asp?id=1567 och nåt diskanthorn a la http://www.hifikit.s...rod.asp?id=2399

Tackar, blir det att börja bygga då!

Redigerat av hakkzpets, 11 May 2011 - 11:42.

Postad 11 May 2011 - 17:28

hakkzpets
  • hakkzpets
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
En till fråga.

Eftersom jag har väldigt dåliga lödningskunskaper, så köper jag hellre en färdigmonterad förstärkare. Lepai LP-2020A+ verkar ha fått lite blandad kritik, så jag kollade på en Topping TP20 MK2 istället. DC in säger 12-14v 5A, det måste funka med 8-9 R20 batterier eller?

Behöver man löda dit en lm7812 mellan batterierna och förstärkaren för att skydda den, eller är det ingen fara?

Postad 11 May 2011 - 18:13

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

• 3926 inlägg
  • 0

En till fråga.

Eftersom jag har väldigt dåliga lödningskunskaper, så köper jag hellre en färdigmonterad förstärkare. Lepai LP-2020A+ verkar ha fått lite blandad kritik, så jag kollade på en Topping TP20 MK2 istället. DC in säger 12-14v 5A, det måste funka med 8-9 R20 batterier eller?

Behöver man löda dit en lm7812 mellan batterierna och förstärkaren för att skydda den, eller är det ingen fara?

Nja vetta fasiken om R20-batterier funkar,varför inte http://www.kjell.com...055000,14057500
Batterierna har för låg volt,ligger bara på typ 1,5volt.

Förresten kör på två st diskanthorn så du inte köper bara en och så kopplar du en bas/mid+horn inkl filter till varje kanal på förstärkaren.

Redigerat av Unregistered286e127e, 11 May 2011 - 18:20.

Postad 11 May 2011 - 18:49

Dj AudaSpexx
  • Dj AudaSpexx
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Oh, kan du inte köra typ... Lågpassfilter (eller bandpass) vid typ 150hz eller något, sen en envelope follower på det och låta den signalen styra strobbet? Då får du ju megarave. På cykel.

haha vilken bra idé :P

vi får väl se :P

Postad 11 May 2011 - 19:40

hakkzpets
  • hakkzpets
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Nja vetta fasiken om R20-batterier funkar,varför inte http://www.kjell.com...055000,14057500
Batterierna har för låg volt,ligger bara på typ 1,5volt.

Förresten kör på två st diskanthorn så du inte köper bara en och så kopplar du en bas/mid+horn inkl filter till varje kanal på förstärkaren.

Får ju tyvärr inte ha bly-accar på dagens festivaler :P . Men 8st seriekopplade R20-batterier blir ju 12volt på runt 12Ah och det tordes ju räcka?

Postad 12 May 2011 - 00:49

Unregistered9ecb8cc4
  • Unregistered9ecb8cc4
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Hej!

Tänkte ge mig på att bygga en ny stereo i sommar.
Förra årets projekt blev helt okej och spelade hela festivalen, när det var dags att åka hem var ett av elementen spräckt.
Förutom att elementet pajade så tycker jag allt att den vägde lite för mycket.

Därför är målet med den nya stereon och komma ner kring 6-7 kilo och mindre yttermått.
Tanken är att den ska vara enkel att få med sig ut till parken och liknande, så den kommer till användning.

Pågrund av dessa nya krav så känns det som att det går bort att köra blyack, då det väger en hel del. Förra bygget hade 12Ah-batteri som vägde runt 4kg, en tredjedel av hela bygget. Vad bör man köra istället? Vill helst ha någon form av inbyggd laddare i lådan så man bara kan dra ur en kabel och koppla in i väggen.

Vill helst ha samma livslängd som förra bygget, som fixade 4-5 dagar på en laddning. Vilket innebär att jag måste fixa några element som dels är mindre (pga att hela lådan ska bli mindre) och som har högre känslighet för att slippa kånka lika mycket batteri.
Vad bör jag kolla på för element som inte är svindyra och passar mina ändamål? 2x6.5" blir för stort tror jag. Och att köra på ett element är nog inte heller så önskvärt. Tanken med nya lådan är att fronten ska vara triangelformad (spetsig) så man sprider ljudet bättre.

Får se till att finslipa konstruktionen också, förra lådan var lite väl reglad som gjorde det hela tyngre.
Något som vore fint vore att få in en solpanel, vad kostar en sådan måntro?

Någon som har lite förslag på komponenter?

Postad 12 May 2011 - 05:39

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

• 3926 inlägg
  • 0

Får ju tyvärr inte ha bly-accar på dagens festivaler :P . Men 8st seriekopplade R20-batterier blir ju 12volt på runt 12Ah och det tordes ju räcka?

Jo det kan funka,men om jag inte har fel så är blyaccar bättre på att mata ut höga strömmar under korta perioder,vilket kan vara till stor fördel.
Annars kan du alltid bygga in blyaccet i lådan. :P Blir kanske lite tungt att släpa på dock.

Postad 12 May 2011 - 16:46

joccee
  • joccee
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Tänkte bara slänga in en bild på min "strandstereo"
Var ju någon som klagade på bärbarheten av vissa byggen. Denna kan man bära runt på hyffsat enkelt ^^
Väger väl 4-5 kilo :P

Bifogad fil(er)

Postad 12 May 2011 - 21:21

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
Najs väska=)
Vad driver du den med för slutsget och batteri? Har du någon form av HPfilter så att du kan dra på volymen utan att elementen bottnar?

Postad 12 May 2011 - 21:33

FilleS
  • FilleS
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Har själv börjat på mitt steriobygge nu! Diverse inköp har skett och har hittills köpt högtalare, AMP samt batteri. Resten av delarna kommer köpas inom kort! Länk till delarna jag skaffat: Högtalare: http://www.fynda.se/...php?prodid=1389 AMP blev en Tripath TA2020 från ebay, batteriet blev ett http://www.jula.se/mc-batterier-608050. Har inte fått högtalarna än men har testat att koppla in AMP:en till ett bar JL 6*9 och det pumpar på bra vid 12V! Målet med stereon är att få den portabel med någorlunda batteritid! kommer byggas med en iPhone-dock med fjärr. Vad tror ni om min kombination;)? kommer det fungera bra med dessa komponenter?

Postad 13 May 2011 - 01:36

Unregistered9ecb8cc4
  • Unregistered9ecb8cc4
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Mer eller mindre samma prylar som jag använde mig av i mitt bygge (några sidor bak) och det funkade fint.
Jag hade lite högre känslighet på mina element dock.

Ingen som har tips på element + batteri till en "ultraportabel" stereo?

Redigerat av Unregistered9ecb8cc4, 13 May 2011 - 01:37.

Postad 13 May 2011 - 18:57

joccee
  • joccee
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Najs väska=)
Vad driver du den med för slutsget och batteri? Har du någon form av HPfilter så att du kan dra på volymen utan att elementen bottnar?

Siter en opi t-amp i och den drivs av 8st AA. Sitter samma filter som i Acoustic phase. Så egentligen behöver dom väl ett annat filter men d duger just nu. Kan spela rätt högt innan dom bottnar men med så pass små element och så liten låda så passar den inte direkt till partynivåer :)

Redigerat av joccee, 13 May 2011 - 18:58.

Postad 14 May 2011 - 00:41

mahxmut
  • mahxmut
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Jag undrar vilka kablar jag behöver för att styra denna förstärkare http://www.blocket.s...0...;w=3&last=1

med denna MC batteri http://www.biltema.s...-MC-och-skoter/

vad för kablar behöver jag till batterin in till förstärkaren ni fattar är hellt kefft på sånt här.

OBS vill ha bara svenska hemsidor affärer där jag kan köpa kablarna.

och sen undrar jag hur långt speltid kommer jag få? behöver inte vara mer än 8timmar för kommer ej gå till nån festival kommmer ladda batteriet hemma och sen utt om jag ska ta med mig den.

Postad 14 May 2011 - 17:11

Dj AudaSpexx
  • Dj AudaSpexx
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Jag undrar vilka kablar jag behöver för att styra denna förstärkare http://www.blocket.s...0...;w=3&last=1

med denna MC batteri http://www.biltema.s...-MC-och-skoter/

vad för kablar behöver jag till batterin in till förstärkaren ni fattar är hellt kefft på sånt här.

OBS vill ha bara svenska hemsidor affärer där jag kan köpa kablarna.

och sen undrar jag hur långt speltid kommer jag få? behöver inte vara mer än 8timmar för kommer ej gå till nån festival kommmer ladda batteriet hemma och sen utt om jag ska ta med mig den.

Man behöver inte kablar med stor diameter i alla fall.

Du använder en DC-kontakt, Kjell&Company har många olika. Se här för deras urval av DC-kablage. Ta reda på vilken diameter som själva DC-kontakten har. :)

Biltema har kontakter som man sätter fast på själva batteriet.

Postad 15 May 2011 - 00:21

mahxmut
  • mahxmut
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Man behöver inte kablar med stor diameter i alla fall.

Du använder en DC-kontakt, Kjell&Company har många olika. Se här för deras urval av DC-kablage. Ta reda på vilken diameter som själva DC-kontakten har. :)

Biltema har kontakter som man sätter fast på själva batteriet.

ok tack. vi säger jag köper denna http://www.kjell.com...00000,322500000

sen ska jag köpa vad för koppla till batterin den från kejll company ska in i lepain och vad behöver jag för att ansluta till batteriet som sagt är riktigt noob har sökt o inte hittat nått.

Postad 15 May 2011 - 10:06

Strumpan
  • Strumpan
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Får ju tyvärr inte ha bly-accar på dagens festivaler :) . Men 8st seriekopplade R20-batterier blir ju 12volt på runt 12Ah och det tordes ju räcka?

Finns det R20 med 12ah? låter väldigt mycket!

Postad 15 May 2011 - 11:07

hakkzpets
  • hakkzpets
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Finns det R20 med 12ah? låter väldigt mycket!

Yes, fast de går dock på omkring 300kr/paret. :)

Postad 15 May 2011 - 14:32

Strumpan
  • Strumpan
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
aha, där ser man!
Men de låter som de blir ganska dyr historia. De laddningsbara levererar väl bara på 1.2V vilket betyder att du behöver 10st för att nå 12volt.

Postad 17 May 2011 - 20:47

euf0ria
  • euf0ria
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
Vore kul och någon tog sig an att plasta en låda i glasfiber och tänkte utanför ramarna lite... En helt custom låda som inte är som en fyrkantig trälåda vore asball ju!

Postad 18 May 2011 - 18:31

hakkzpets
  • hakkzpets
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

aha, där ser man!
Men de låter som de blir ganska dyr historia. De laddningsbara levererar väl bara på 1.2V vilket betyder att du behöver 10st för att nå 12volt.

Yes, men kör på nio vanliga icke-laddningsbara på 1.5volt, så att jag får ut 13.5 volt totalt. Håller dem sig inom ramen 12-14 volt hela tiden. Hittade 20 stycken 8Ah för 1kr, så är lungt att byta ifall det behövs.

Redigerat av hakkzpets, 18 May 2011 - 18:32.

Postad 18 May 2011 - 20:05

Dj AudaSpexx
  • Dj AudaSpexx
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Vore kul och någon tog sig an att plasta en låda i glasfiber och tänkte utanför ramarna lite... En helt custom låda som inte är som en fyrkantig trälåda vore asball ju!

Blir dessutom lättare ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.