Ino Audio vållar debatt, Varför?
1067 svar till detta ämne
Postad 23 April 2008 - 11:28
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Ja till 100%. För det är så nära källan man kan komma.
Min fråga då om vi säger att du har ett par högtalare som tillför värme i ljudet. Vad gör du när ljudet i inspelningen redan är soft? Dubbelt upp blir ju inte bra.
Ja så nära källan som möjligt ja, men källan i sig är ju också skapad av ett tycke. Är soft och värme samma sak? Vad är värme? Är väl också högst personliga påståenden/tyckanden det med. Sen är det då i mina öron lyssningsrummet som påverkar mycket mer än högtalarna.
Postad 23 April 2008 - 11:38
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Vi kommer inte längre i frågan är ju något som är säkert i alla fall
Postad 23 April 2008 - 11:39
snowspace
-
snowspace
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Jo det är verkligen trist. Å andra sidan slipper vi hetsa att köpa både nya högtalare och ny "bättre" elektronik och kan istället njuta av musiken som det är tänkt, och det är ju inte dumt alls  Det är väl lite fult att inte vara med och hetsa i prylracet kanske.
Jag tror du har en viktig poäng där Martin. Som jag upplever det indoktrineras man från början i hifivärlden (mycket pga branchen och hifitidsskrifterna) med att allt alltid kan bli bättre och hifi är ett livslång letande efter det perfekta, personliga, subjektiva ljudidealet. När sen helt plötsligt några dyker upp och påstår, helt stick i stäv med branchauktoriteterna, att dom hittat rätt och är nöjda så tittar nog många lite snett på dom och undrar vad det är för några som påstår sig vara så mycket bättre än alla etablerade märken. Jag tror även att det kan sticka i ögonen på dom som ser hifi som mer än ett verktyg för att lyssna på musik när man påstår att det finns ett slut på letandet. Själv var jag nära att skaffa ino för ett par år sedan men har kommit underfund med att det inte är dit jag vill ta mitt musik och hifiintresse.
Redigerat av snowspace, 23 April 2008 - 11:39.
Postad 23 April 2008 - 12:16
Satsvear
-
Satsvear
-
Mästare
-
-
3067 inlägg
Det har ju funnit trådar där Ino har rekemderas, och när någon säger nej det har inte varit en högtalare för mig så har "de inbitna inoiterna" kommit med mätningar och olika påståenden om dem. De är dessa personen som man hakar upp sig på tyvärr.
Dock finns det de som gör som man ska, ta credit Martin. Han hävdar att de är de bästa högtalarna HAN hört och om någon tror att det finns mer korrekta får de gärna komma hem till han och lyssna/utmana.
Tycker man inte ska vara rädd att rekemendera dem till andra ändå, själv så gillade men har ändå rekomenderat dem till andra, för jag tror de kan passa dem. Dock funderar jag på dem som hemmabio men det är en annan historia.
// Sat
Postad 23 April 2008 - 12:46
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Är soft och värme samma sak? Vad är värme? Är väl också högst personliga påståenden/tyckanden det med. Sen är det då i mina öron lyssningsrummet som påverkar mycket mer än högtalarna.
Hejsan igen Booster. Ja, jag skulle nog vilja säga att värme och soft är väldigt nära varandra, enligt mig iaf. Till exempel såsom en rörförstärkare softar till ljudet och ger värme. Det jag funnit är att det inte finns någon universiellösning där en påverkan gör att allt låter bättre. Men vissa kan vara nöjd med den påverkan dom gillar såklart. Mvh Ljudkvalite Det har ju funnit trådar där Ino har rekemderas, och när någon säger nej det har inte varit en högtalare för mig så har "de inbitna inoiterna" kommit med mätningar och olika påståenden om dem. De är dessa personen som man hakar upp sig på tyvärr.
Hejsan Satvear. Har du några länkar som visar på detta? Vore intressant att se. Sen, finns det liknande personer som rek andra märken med mätningar eller recensioner? Om så är fallet, vad är då skillnaden? Mvh Ljudkvalite Jo det är verkligen trist. Å andra sidan slipper vi hetsa att köpa både nya högtalare och ny "bättre" elektronik och kan istället njuta av musiken som det är tänkt, och det är ju inte dumt alls  Det är väl lite fult att inte vara med och hetsa i prylracet kanske.
Hejsan Martin. Håller helt med dig. Själv så är jag inte intresserad av ständigt byta apparater så jag försöker köpa det jag är verkligen är nöjd med. I vissa fall kan man faktiskt börja undra om folk är mer intresserad av apparater och bytandet, än musiken. Liknande beteende kan man se i många andra områden där själva köpet och jakten är det som är intressant. Mvh Ljudkvalite
Postad 23 April 2008 - 13:00
snowspace
-
snowspace
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Hejsan Martin. Håller helt med dig. Själv så är jag inte intresserad av ständigt byta apparater så jag försöker köpa det jag är verkligen är nöjd med. I vissa fall kan man faktiskt börja undra om folk är mer intresserad av apparater och bytandet, än musiken. Liknande beteende kan man se i många andra områden där själva köpet och jakten är det som är intressant.
Man kan ju ha flera hobbies. Det ena behöver itne utesluta det andra  Jag älskar musik och det tror jag att alla andra som hänger här också gör (finns möjligtvis några som hellre ser på film men det är nästan samma sak) Men jag tycker även om apparater och elektronik och tycker det är väldigt roligt att titta, klämma och lyssna på apparater. Att däremot anklaga dom som byter apparater jämt och ständigt för att inte gilla musik är inte riktigt rätt och långt från verkligheten. Kan även vändas åt andra hållet: varning för grova generaliseringar och allmänt dumma uttalanden nedanför, det följande är inget att ta seriöst:  "Alla som har INO är inte musikintresserade utan lyssnar bara på ljud. Ofta är dom extremt baskåta åxå. Detta visar sig speciellt genom att alla inoägares musiksmak går åt samma håll. Givna kort är Infected mushroom (converting vegetarians cd2 spår4), Yello och japanska trummor. Musik som låter häftigt på alla anläggnignar pga sin ljudkvalite, men kanske i synnerhet på ino-anläggnignar pga deras utsträckning i basområdet. (som många tror är unik första gången dom hör den, även jag gjorde det...nu vet jag bättre.) Inoägare vägrar ofta att lyssna på dåliga inspelningar eftersom det låter så illa då och deras anläggning får inte briljera, för det är ju anläggnignen som är det häftiga. Att man med en billig denonreciever, ett gammalt slutsteg och avancerade DIY-högtalare kan åstadkomma ett sådant ljud. Man ska gärna ha samma demolista som iö brukar använda i källaren för att verkligen kunna demonstrera ljudet, för han vet vad som låter bäst i högtalarna. Att demonstrera sin egna musiksmak är helt ointressant eftersom musiken är sekundär när ljudet är så bra."  En liten (extremifierad) bild av inoägare som man skulle kunna bilda sig om man är på humör //Håkan
Redigerat av snowspace, 23 April 2008 - 13:00.
Postad 23 April 2008 - 13:11
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Har du någon demolista? Det vore skoj att få testa hemma för en som aldrig varit på någon demo.
Postad 23 April 2008 - 13:36
snowspace
-
snowspace
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Har du någon demolista? Det vore skoj att få testa hemma för en som aldrig varit på någon demo.
Vet inte om det finns någon nerskriven lista men det jag kommer ihåg från när jag var där är: Chris Jones - No sanctuary here (på piP) Japanska taikotrummor (först på piP och sen på pi60s) Infected mushroom - avratz nån låt med nithin shawney med massa bas. Filmen Hulken där han slåss med hundar (vargar?) i skogen. och ett stort gäng låtar till som jag inte kommer ihåg längre...det var några år sedan.
Postad 23 April 2008 - 13:42
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Hejsan igen Booster. Ja, jag skulle nog vilja säga att värme och soft är väldigt nära varandra, enligt mig iaf. Till exempel såsom en rörförstärkare softar till ljudet och ger värme. Det jag funnit är att det inte finns någon universiellösning där en påverkan gör att allt låter bättre. Men vissa kan vara nöjd med den påverkan dom gillar såklart.
Mvh Ljudkvalite
Hej igen! Ja, enligt dig är värme och soft lika, alltså ett personligt tyckande. Alla tycker olika och jag gillar en viss färgning som Cremona har, inte speciellt stor färgning om man tittar på frekvensgången, vissa gillar kanske ännu mer färgning och vissa vill inte ha nån färgning alls. På dig låter det nästan som det är svart eller vitt, dvs antingen ofärgat eller färgat, vart går gränsen för ofärgat/färgat i sweetspot isf?
Postad 23 April 2008 - 13:46
t93pan
-
t93pan
-
Beroende
-
-
1117 inlägg
Vet inte om det finns någon nerskriven lista men det jag kommer ihåg från när jag var där är: Chris Jones - No sanctuary here (på piP) Japanska taikotrummor (först på piP och sen på pi60s) Infected mushroom - avratz nån låt med nithin shawney med massa bas. Filmen Hulken där han slåss med hundar (vargar?) i skogen.
och ett stort gäng låtar till som jag inte kommer ihåg längre...det var några år sedan.
Och så brukar han köra Rammstein - Los, där kan vi snacka ljudtryck...bland det värsta jag hört när han körde på pi60s...  Och utan tillstymmelse till ngt annat än välljud...
Postad 23 April 2008 - 14:02
Unregistered1064
-
Unregistered1064
-
Forumräv
-
-
756 inlägg
Faran med att köra imponatormusik (samtliga låtar som räknats upp) är att
det har en tendens att "låta bra" i stort sett vilken anläggning som helst.
Och det är ingen kritik mot INO. Det är väl mest sån musik som går på
mässor och hifidemorum. Ska man sälja nånting och köparen inte har med
sig egna skivor, så sätter man gärna på Chris Jones, Rammstein mm...
En erfaren lyssnare går inte på såna minor utan kör också med besvärliga låtar.
Jag har två syratest: Gladiator Soundtrack och Wolfmother S/T. Sen brukar
jag sätta på den sönderkomprimerade Audioslave S/T. Gudars vad det kan låta
illa i sk "high end" system
Redigerat av Unregistered1064, 23 April 2008 - 14:03.
Postad 23 April 2008 - 14:07
t93pan
-
t93pan
-
Beroende
-
-
1117 inlägg
Håller med dig Karla2 att det är förmodligen låtar som låter rätt brta på de flesta system.
Men det som är meningen med pi60 och de andra INO högtalarna är att ljudet ska komma till lyssnaren så opåverkat som möjligt. Dvs en dålig inspelning låter lika dåligt när den passerat genom en Ino högtalare. För det är så IÖ vill ha det. Och många med honom. För att högtalaren bara ska återge det som skickas in, utan att lägga till eller dra ifrån.
Postad 23 April 2008 - 14:48
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
varning för grova generaliseringar och allmänt dumma uttalanden nedanför, det följande är inget att ta seriöst:  "Alla som har INO är inte musikintresserade utan lyssnar bara på ljud. Ofta är dom extremt baskåta åxå. Detta visar sig speciellt genom att alla inoägares musiksmak går åt samma håll. Givna kort är Infected mushroom (converting vegetarians cd2 spår4), Yello och japanska trummor. Musik som låter häftigt på alla anläggnignar pga sin ljudkvalite, men kanske i synnerhet på ino-anläggnignar pga deras utsträckning i basområdet. (som många tror är unik första gången dom hör den, även jag gjorde det...nu vet jag bättre.) Inoägare vägrar ofta att lyssna på dåliga inspelningar eftersom det låter så illa då och deras anläggning får inte briljera, för det är ju anläggnignen som är det häftiga. Att man med en billig denonreciever, ett gammalt slutsteg och avancerade DIY-högtalare kan åstadkomma ett sådant ljud. Man ska gärna ha samma demolista som iö brukar använda i källaren för att verkligen kunna demonstrera ljudet, för han vet vad som låter bäst i högtalarna. Att demonstrera sin egna musiksmak är helt ointressant eftersom musiken är sekundär när ljudet är så bra."

En liten (extremifierad) bild av inoägare som man skulle kunna bilda sig om man är på humör
//Håkan
Hejsan Håkan. Förstår du skojar till det men om jag skulle se nyktert på det du skriver så finner jag få saker som stämmer enligt mig. Det jag uppfattat, av åratal av hifidiskussioner, är att många med extremt dyra anläggningar, har ytterst få skivor. Det behöver inte vara så, men jag har upplevt det. Sen så håller jag inte med om att Ino ägare skulle lyssna på samma sak eller ens testas med en viss musik. Den absolut största skillnaden mellan pi60s och dom tidigare högtalare jag haft och lyssnat på var när jag testa Entombed och Megadeth. Där dom flesta högtalare antingen låter ljusa och jobbiga, eller softade och inte utsträckta, så upplevde jag pi60s som både utsträckta, neutrala och inte jobbiga! Det var verkligen en "upplevelse" för mig och det var bl a dom två hårdrocksband som fick mig inse vilken som blir min framtida högtalare. Kan du ge tips om någon annan högtalare som har lika utsträckt bas som är både ren, distortionsfri och naturlig som ett par pi60s? Mvh Ljudkvalite Faran med att köra imponatormusik (samtliga låtar som räknats upp) är att det har en tendens att "låta bra" i stort sett vilken anläggning som helst. Och det är ingen kritik mot INO. Det är väl mest sån musik som går på mässor och hifidemorum. Ska man sälja nånting och köparen inte har med sig egna skivor, så sätter man gärna på Chris Jones, Rammstein mm...
En erfaren lyssnare går inte på såna minor utan kör också med besvärliga låtar. Jag har två syratest: Gladiator Soundtrack och Wolfmother S/T. Sen brukar jag sätta på den sönderkomprimerade Audioslave S/T. Gudars vad det kan låta illa i sk "high end" system 
Hejsan Karla 2. Eftersom jag både har testat "finare" inspelad musik och även sämre inspelad musik (en del metal) och i båda fallen har jag upplevt en klar förbättring via pi60s. Så det är inte bara bättre inspelade skivor som tjänar på dessa högtalare, enligt mig, utan även sämre. Nästan mer på vissa sämre (dom med väldigt energirik diskant). Så kan nog lova att Wolfmother och Audioslave kommer låta så trevligt man kan begära av dessa inspelningar via pi60s t ex. Mvh Ljudkvalite
Redigerat av Unregistered1412, 23 April 2008 - 14:54.
Postad 23 April 2008 - 14:47
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Men det som är meningen med pi60 och de andra INO högtalarna är att ljudet ska komma till lyssnaren så opåverkat som möjligt.
Deras mening att spela opåverkat till örat fungerar ju enbart om dom spelar i ett perfekt anpassat rum, och hur många har det? Ino låter garanterat väldigt bra i källaren, ingen tvivel om det. Men dom som använder dessa i ett "vanligt" icke uppmätt och akustikreglerat rum kan inte förvänta sig att ha en speciellt opåverkad återgivning vid lyssningsplatsen. Visst kanske lite mindre påverkat än system med vissa andra högtalare, men inte opåverkat.
Postad 23 April 2008 - 14:48
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Deras mening att spela opåverkat till örat fungerar ju enbart om dom spelar i ett perfekt anpassat rum, och hur många har det? Ino låter garanterat väldigt bra i källaren, ingen tvivel om det. Men dom som använder dessa i ett "vanligt" icke uppmätt och akustikreglerat rum kan inte förvänta sig att ha en speciellt opåverkad återgivning vid lyssningsplatsen. Visst kanske lite mindre påverkat än system med vissa andra högtalare, men inte opåverkat.
Med din filosofi menar du alltså att det inte spelar någon roll alls vilka högtalare man använder så längre rummet inte är 100% perfekt akustiskt? Skulle andra märken låta bättre i ett rum som inte är akustiskt fixat? I såna fall vilka märken pratar du om. Försöker bara greppa varför du tycker att ett par högtalare som släpper igenom signalen oförvanskat inte är bra eller till och med sämre än andra som färgar ljudet. Deras mening att spela opåverkat till örat fungerar ju enbart om dom spelar i ett perfekt anpassat rum
Tänk en högtalare som förändrar signalen då, och sen kommer det icke perfekta rummet! Jisses, det låter inte roligt för örat  Nej nu får ni bråka utan mig en stund, dags att tända grillen.
Redigerat av Martin, 23 April 2008 - 14:53.
Postad 23 April 2008 - 14:56
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Hejsan Booster. Nu förstår jag inte dig. Alla högtalare påverkas av rummet, så vad menar du? En högtalare med så lite fel som möjligt lär ha större chans att ge ett korrekt och bra ljud än en som har massa fel, eller hur?  Mvh Ljudkvalite
Unregistered1064
-
Unregistered1064
-
Forumräv
-
-
756 inlägg
Hejsan Karla 2. Eftersom jag både har testat "finare" inspelad musik och även sämre inspelad musik (en del metal) och i båda fallen har jag upplevt en klar förbättring via pi60s. Så det är inte bara bättre inspelade skivor som tjänar på dessa högtalare, enligt mig, utan även sämre. Nästan mer på vissa sämre (dom med väldigt energirik diskant).
Så kan nog lova att Wolfmother och Audioslave kommer låta så trevligt man kan begära av dessa inspelningar via pi60s t ex.
Mvh
Ljudkvalite
[/quote]
Låter tecken på bra högtalare  Man måste ju kunna lyssna på bra låtar som kanske
inte är så insmickrande ljudmässigt. Det värsta i ljudväg jag upplevt var Audioslave
genom ett par Canton Vento högtalare med Burmester elektronik. Tusen knivar
och säljaren skämdes som en hund
Postad 23 April 2008 - 14:57
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Håller med dig Karla2 att det är förmodligen låtar som låter rätt brta på de flesta system.
Men det som är meningen med pi60 och de andra INO högtalarna är att ljudet ska komma till lyssnaren så opåverkat som möjligt. Dvs en dålig inspelning låter lika dåligt när den passerat genom en Ino högtalare. För det är så IÖ vill ha det. Och många med honom. För att högtalaren bara ska återge det som skickas in, utan att lägga till eller dra ifrån.
Hejsan. Har du testat några ino högtalare med olika sorters musik? Mvh Ljudkvalite
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Med din filosofi menar du alltså att det inte spelar någon roll alls vilka högtalare man använder så längre rummet inte är 100% perfekt akustiskt? Skulle andra märken låta bättre i ett rum som inte är akustiskt fixat? I såna fall vilka märken pratar du om.
Nej jag har inte påstått att andra högtalare inte påverkas, vart har du läst det? Jag tycker rummet påverkar mest och därför tycker jag snacket om opåverkat hela tiden, inte är värt sitt namn om man inte har ett perfekt anpassat rum för den högtalare man använder. Man kan inte komma och säga att man har en ofärgad anläggning annars. Det spelar ju ingen roll om högtalarna mäter +/-0.01 db 20hz-20khz t.ex. om man inte har ett rum som är lika anpassat, för då kommer du i slutändan ändå inte ha dom värdena i frekvensgången vid lyssningsplatsen.
Postad 23 April 2008 - 15:02
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Låter tecken på bra högtalare Man måste ju kunna lyssna på bra låtar som kanske inte är så insmickrande ljudmässigt. Det värsta i ljudväg jag upplevt var Audioslave genom ett par Canton Vento högtalare med Burmester elektronik. Tusen knivar och säljaren skämdes som en hund 
Hejsan Karla2. Ja, förutom att jag var grymt impad av basen och hur homogena dom lät (inget stack ut) så var det främst metal som jag blev mest förvånad över och en av dom största anledningarna att jag sitter och funderar på vilket ino system jag ska köpa. Du är välkommen att lyssna när jag köpt hem det, även med norsk black metal Mvh Ljudkvalite Nej jag har inte påstått att andra högtalare inte påverkas, vart har du läst det? Jag tycker rummet påverkar mest och därför tycker jag snacket om opåverkat hela tiden, inte är värt sitt namn om man inte har ett perfekt anpassat rum för den högtalare man använder. Man kan inte komma och säga att man har en ofärgad anläggning annars. Det spelar ju ingen roll om högtalarna mäter +/-0.01 db 20hz-20khz t.ex. om man inte har ett rum som är lika anpassat, för då kommer du i slutändan ändå inte ha dom värdena i frekvensgången vid lyssningsplatsen.
Hejsan Booster. Tror du missuppfattar det igen. Samma som anläggningen så finns det bra anledningar att välja så opåverkade apparater som man kan även om högtalaren och rummet inte är perfekt. Samma med högtalare, för det finns ju ingen logik i att sämre högtalare skulle vara bättre än en bättre högtalare även om rummet påverkar. Du får gärna förklara exakt hur du menar att det inte skulle spela någon roll. Mvh Ljudkvalite
Postad 23 April 2008 - 15:06
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Hejsan Booster. Tror du missuppfattar det igen. Samma som anläggningen så finns det bra anledningar att välja så opåverkade apparater som man kan även om högtalaren och rummet inte är perfekt. Samma med högtalare, för det finns ju ingen logik i att sämre högtalare skulle vara bättre än en bättre högtalare även om rummet påverkar. Du får gärna förklara exakt hur du menar att det inte skulle spela någon roll.
Mvh Ljudkvalite
Detta som jag vill få svar på också. I min värld fungerar det såhär. Om man tar 2 olika högtalare och ställer i ett "dåligt" rum så kommer den som är bäst att låta bäst även i det "dåliga" rummet. Tar man sen samma högtalare och ställer i ett akustiskt perfekt rum så kommer den bra högtalaren fortfarande att låta bäst även om den sämre högtalaren låter bättre i det bra rummet. Däremot kan den sämre högtalaren låta bättre än den bra högtalaren om man placerar den i det bra rummet och den bra högtalaren i det dåliga rummet..
Redigerat av Martin, 23 April 2008 - 15:07.
Postad 23 April 2008 - 15:15
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Kloka ord,bör ju funka så annars skulle jag bli väldigt förvånad.Mvh
Postad 23 April 2008 - 15:20
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Detta som jag vill få svar på också. I min värld fungerar det såhär. Om man tar 2 olika högtalare och ställer i ett "dåligt" rum så kommer den som är bäst att låta bäst även i det "dåliga" rummet. Tar man sen samma högtalare och ställer i ett akustiskt perfekt rum så kommer den bra högtalaren fortfarande att låta bäst även om den sämre högtalaren låter bättre i det bra rummet.
Däremot kan den sämre högtalaren låta bättre än den bra högtalaren om man placerar den i det bra rummet och den bra högtalaren i det dåliga rummet..

Hejsan Martin. Du sa det bättre än jag gjorde. Håller med helt. Mvh Ljudkvalite
Postad 23 April 2008 - 15:30
Simz
-
Simz
-
Forumräv
-
-
925 inlägg
Sedan kan man diskutera vad som är bra rumsakustik.
Vissa högtalare är byggda för att utnytja reflektion från väggar och vissa inte.
Vissa låter bättre i mycket dämpade rum medans andra låter bättre i mindre dämpade rum.
Och detta oavsett om ljudet är färgat eller inte.
/Simz
Postad 23 April 2008 - 15:32
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
När det gäller ortoakustiska skapelser, elektrostater, di-poler så är det såklart lite andra spelregler än "låd-högtalare" så sant så sant.
Postad 23 April 2008 - 15:44
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Med din filosofi menar du alltså att det inte spelar någon roll alls vilka högtalare man använder så längre rummet inte är 100% perfekt akustiskt? Skulle andra märken låta bättre i ett rum som inte är akustiskt fixat? I såna fall vilka märken pratar du om.
Försöker bara greppa varför du tycker att ett par högtalare som släpper igenom signalen oförvanskat inte är bra eller till och med sämre än andra som färgar ljudet.
Tänk en högtalare som förändrar signalen då, och sen kommer det icke perfekta rummet! Jisses, det låter inte roligt för örat 
Nej nu får ni bråka utan mig en stund, dags att tända grillen.
Martin: Läs vad jag skriver istället. Vart har jag skrivit om bättre eller sämre högtalare? Det är det du som nämner, inte jag. Har du mätningar att visa på frekvensgången vid din lyssningsplats kanske, du som har ino, få se hur pass jämnt det är. Skulle vara intressant att se
Postad 23 April 2008 - 15:51
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Hejsan Booster. Nu förstår jag inte dig. Alla högtalare påverkas av rummet, så vad menar du? En högtalare med så lite fel som möjligt lär ha större chans att ge ett korrekt och bra ljud än en som har massa fel, eller hur? 
Mvh Ljudkvalite
Ja, men ni menar ju att har man ofärgade komponenter i anläggningen så är det en ofärgad anläggning man har, det håller jag inte med om, om inte rummet är åtgärdat. Men klart chansen är större att komma NÄRMARE ofärgat ljud med mer ofärgade högtalare t.ex. Hejsan Booster. Tror du missuppfattar det igen. Samma som anläggningen så finns det bra anledningar att välja så opåverkade apparater som man kan även om högtalaren och rummet inte är perfekt. Samma med högtalare, för det finns ju ingen logik i att sämre högtalare skulle vara bättre än en bättre högtalare även om rummet påverkar. Du får gärna förklara exakt hur du menar att det inte skulle spela någon roll.
Mvh Ljudkvalite
Hej! Vad är en sämre och en bättre högtalare? Jo, personligt tycke i det med. Vad jag menade med att det inte spelar nån roll är att så länge inte rummet är åtgärdat kommer du inte ha ofärgat ljud oavsett kompnenter, bara mer eller mindre färgat.
Postad 23 April 2008 - 15:54
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Detta som jag vill få svar på också. I min värld fungerar det såhär. Om man tar 2 olika högtalare och ställer i ett "dåligt" rum så kommer den som är bäst att låta bäst även i det "dåliga" rummet. Tar man sen samma högtalare och ställer i ett akustiskt perfekt rum så kommer den bra högtalaren fortfarande att låta bäst även om den sämre högtalaren låter bättre i det bra rummet.
Däremot kan den sämre högtalaren låta bättre än den bra högtalaren om man placerar den i det bra rummet och den bra högtalaren i det dåliga rummet..

Ja, klart den högtalare som har bäst egenskaper låter bäst, men vilken som är bäst kan ju skilja från öra till öra, smaksak.
Postad 23 April 2008 - 16:06
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Ja, men ni menar ju att har man ofärgade komponenter i anläggningen så är det en ofärgad anläggning man har, det håller jag inte med om, om inte rummet är åtgärdat. Men klart chansen är större att komma NÄRMARE ofärgat ljud med mer ofärgade högtalare t.ex.
Hejsan Booster. Nej, vi menar att man har hörbart opåverkat ljud fram till en viss punkt. Som jag sa till dig innan, bara för man inte har en perfekt projektor, duk och rum så spelar det ingen roll om man använder blu-ray eller VHS som källa? Som du säger i slutet, chansen är mycket större att man kommer närmare hörbart opåverkat ljud ju mer av kedjan är transparent. Hej! Vad är en sämre och en bättre högtalare? Jo, personligt tycke i det med.
Vad jag menade med att det inte spelar nån roll är att så länge inte rummet är åtgärdat kommer du inte ha ofärgat ljud oavsett kompnenter, bara mer eller mindre färgat.
Hej igen. Man kan se på det helt subjektivt och säga att precis vilket ljud som helst kan vara bättre. En 99 kr klockradio kan vara det bästa ljudet man någonsin hört. Det är helt subjektivt vad man tycker. Men det vi menar är transparent ljud, så är det inte lika personligt länge. Antigen så släpper högtalaren igenom ljudet eller så ändrar den på det i olika grad, eller hur? Det är ju självklart och precis vad bland annat jag och Martin sagt.  Mvh Ljudkvalite Booster, hade du lyssnat på några Ino högtalare? Missade om du hade gjort det. Mvh Ljudkvalite
Postad 23 April 2008 - 16:16
micke5721
-
micke5721
-
Forumräv
-
-
729 inlägg
Vissa låter bättre i mycket dämpade rum medans andra låter bättre i mindre dämpade rum. Och detta oavsett om ljudet är färgat eller inte. /Simz
Håller med. Hade en kompis Canton högtalare uppe hos mig för någon helg sedan och de fungerade inte så bra i ett rum med låg efterklang, högtalarnas brister blev lite väl påtagliga... Det finns dock inspelningar som jag upplever låter trevligare hos honom med hans rum och hans utrustning än hos mig, dessa inspelningar är i regel väldigt torra och mår ganska bra av llite livligare akustik. VH Micke
Postad 23 April 2008 - 16:27
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3037 inlägg
I vilket fall som helst så gillar jag er debatt  Det är riktigt roligt att läsa när alla håller sig på en trevlig nivå
Postad 23 April 2008 - 16:54
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Har du mätningar att visa på frekvensgången vid din lyssningsplats kanske, du som har ino, få se hur pass jämnt det är. Skulle vara intressant att se 
Nej jag har inget på papper/bild tyvärr. Jag har lite för mycket reflexer från vänster sida av rummet vilket gör att ljudbilden kantrar lite grann. Och lite väl mycket klappeko kanske i främre delen av rummet, sen en peak vi 54hz och medföljande dito vid 27. Annars är det helt okej. Men det är är snart fixat. Annars är det rätt så jämt i övriga register. edit: Frekvensgången är ju också bara en liten del av pusslet, finns annat som är mycket viktigt som efterklangtider tex. Saknar en del textilier och mattor på den här bilden:  Sen kan vi istället för att säga dålig eller bra högtalare säga en med ojämn frekvensgång eller färgande av signalen
Redigerat av Martin, 23 April 2008 - 16:59.
Postad 23 April 2008 - 17:28
snowspace
-
snowspace
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Hejsan Håkan. Förstår du skojar till det men om jag skulle se nyktert på det du skriver så finner jag få saker som stämmer enligt mig. Det jag uppfattat, av åratal av hifidiskussioner, är att många med extremt dyra anläggningar, har ytterst få skivor. Det behöver inte vara så, men jag har upplevt det. Sen så håller jag inte med om att Ino ägare skulle lyssna på samma sak eller ens testas med en viss musik. Den absolut största skillnaden mellan pi60s och dom tidigare högtalare jag haft och lyssnat på var när jag testa Entombed och Megadeth. Där dom flesta högtalare antingen låter ljusa och jobbiga, eller softade och inte utsträckta, så upplevde jag pi60s som både utsträckta, neutrala och inte jobbiga! Det var verkligen en "upplevelse" för mig och det var bl a dom två hårdrocksband som fick mig inse vilken som blir min framtida högtalare.
Kan du ge tips om någon annan högtalare som har lika utsträckt bas som är både ren, distortionsfri och naturlig som ett par pi60s?
Mvh Ljudkvalite
Jamo D870 hemma i mitt vardagsrum har nästan pi60's kapaciteter i basregistret (och enligt mig en trevligare diskant.) Det saknas endast något lite utsträckning nedåt i registret. Min framtida anläggnign kommer även den med stor sannolikhet att ha en bättre kapacitet nedåt än pi60, men då är vi i helt andra prisklasser och leker. Återkommer med den om fem år
Postad 23 April 2008 - 17:34
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Hejsan Booster. Nej, vi menar att man har hörbart opåverkat ljud fram till en viss punkt. Som jag sa till dig innan, bara för man inte har en perfekt projektor, duk och rum så spelar det ingen roll om man använder blu-ray eller VHS som källa? Som du säger i slutet, chansen är mycket större att man kommer närmare hörbart opåverkat ljud ju mer av kedjan är transparent.
Hej igen. Man kan se på det helt subjektivt och säga att precis vilket ljud som helst kan vara bättre. En 99 kr klockradio kan vara det bästa ljudet man någonsin hört. Det är helt subjektivt vad man tycker. Men det vi menar är transparent ljud, så är det inte lika personligt länge. Antigen så släpper högtalaren igenom ljudet eller så ändrar den på det i olika grad, eller hur?
Det är ju självklart och precis vad bland annat jag och Martin sagt. 
Mvh Ljudkvalite
Booster, hade du lyssnat på några Ino högtalare? Missade om du hade gjort det.
Mvh Ljudkvalite
Ja, klart att en högtalare släpper igenom eller ändrar. Men högtalaren är inte den sista länken i en anläggning, om man inte lyssnar utomhus utan rumspåverkan då. Nej, jag har inte lyssnat på Ino högtalare än, men skulle gärna vilja göra det. Men här diskuterar jag inte högtalare utan hurvida den slutliga återgivningen som når örat i lyssningsposition låter, för det är det som räknas.
Postad 23 April 2008 - 17:40
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Nej jag har inget på papper/bild tyvärr. Jag har lite för mycket reflexer från vänster sida av rummet vilket gör att ljudbilden kantrar lite grann. Och lite väl mycket klappeko kanske i främre delen av rummet, sen en peak vi 54hz och medföljande dito vid 27. Annars är det helt okej. Men det är är snart fixat. Annars är det rätt så jämt i övriga register.
edit: Frekvensgången är ju också bara en liten del av pusslet, finns annat som är mycket viktigt som efterklangtider tex.
Saknar en del textilier och mattor på den här bilden:

Sen kan vi istället för att säga dålig eller bra högtalare säga en med ojämn frekvensgång eller färgande av signalen 
Ja, det ser ut som att det kan bli bra akustik när du är klar. Det kan nog bli ganska ofärgat hos dig och då kommer det ju passa ditt tycke bra  Jag har ju kombo med v-rum och vill inte göra nå större ingrepp. Angående mitt rum så vet jag inte hur frekvensgången m.m är, vet bara att jag är i stort sett nöjd hur det låter förutom att ljudbilden drar lite åt vänster pga öppning på höger sida som det ska in en dörr i. Då blir jag nöjd
Postad 23 April 2008 - 18:10
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Jamo D870 hemma i mitt vardagsrum har nästan pi60's kapaciteter i basregistret (och enligt mig en trevligare diskant.) Det saknas endast något lite utsträckning nedåt i registret. Min framtida anläggnign kommer även den med stor sannolikhet att ha en bättre kapacitet nedåt än pi60, men då är vi i helt andra prisklasser och leker. Återkommer med den om fem år 
Hejsan Snowspace. Jag vet ju folk som tycker annorlunda än dig angående dessa Jamo högtalare. Om inte jag minns fel så bor du i Örebro som Martin, ta med dig högtalarna till han och jämför dom sida vid sida. Även om sånt inte är perfekt så är det ändå en bra grej att göra. Har för mig jag hört dessa Jamo (kan blanda ihop dom) och dom impade inte på mig iaf. Men smaken är olika men vissa saker kan man ju både mäta och testa, som hur djupt basen går och hur den klarar av att spela den ren vid lite tryck. Mvh Ljudkvalite Ja, klart att en högtalare släpper igenom eller ändrar. Men högtalaren är inte den sista länken i en anläggning, om man inte lyssnar utomhus utan rumspåverkan då.
Nej, jag har inte lyssnat på Ino högtalare än, men skulle gärna vilja göra det. Men här diskuterar jag inte högtalare utan hurvida den slutliga återgivningen som når örat i lyssningsposition låter, för det är det som räknas.
Hej Booster igen. Som jag och Martin säger, ju mer korrekt och opåverkad signalkedjan och högtalarna är, desto bättre förutsättningar för bra ljud i rummet, eftersom rummet påverkar alla högtalare. Ja, tycker du ska kolla upp om någon har ett par pi60 i närheten så du kan lyssna på dom. Vart bor du någonstans? Mvh Ljudkvalite
Postad 23 April 2008 - 19:02
Unregistered9d54ba4f
-
Unregistered9d54ba4f
-
Forumräv
-
-
928 inlägg
Hej Booster igen. Som jag och Martin säger, ju mer korrekt och opåverkad signalkedjan och högtalarna är, desto bättre förutsättningar för bra ljud i rummet, eftersom rummet påverkar alla högtalare. Ja, tycker du ska kolla upp om någon har ett par pi60 i närheten så du kan lyssna på dom. Vart bor du någonstans?
Mvh Ljudkvalite
Ja, och jag håller med er, att vill man ha opåverkat ljud och har för avsikt att anpassa rummet till det så är det helt klart rätt väg att gå med att ha opåverkade komponenter. Ja, skulle vara kul att jämföra dom mot mina Cremona i samma miljö  Jag bor i Borlänge, för dom som inte vet vart det ligger så är det 24 mil till Sthlm, 16 mil till Örebro, 13 mil till Västerås, 11 mil till Gävle, 20 mil till Karlstad
Postad 23 April 2008 - 19:18
Unregistered9b54f378
-
Unregistered9b54f378
-
Forumräv
-
-
721 inlägg
Att Ino Audio har ensamrätt på att låta neutrala och ofärgade, och att andra inte strävar dit är fel. Många tillverkare vill sträva efter en perfekt återgivning.
Postad 23 April 2008 - 19:25
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Att Ino Audio har ensamrätt på att låta neutrala och ofärgade, och att andra inte strävar dit är fel. Många tillverkare vill sträva efter en perfekt återgivning.
Hejsan patjoh. Såklart ino inte har ensamrätt på låta neutralt och ofärgat. Många högtalarmärken som försöker göra så neutrala högtalare det går, men det är rätt uppenbart när man jämför dom, att dom flesta låter rätt olika och alla kan ju därför inte vara neutrala. Mvh Ljudkvalite
Postad 23 April 2008 - 19:57
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
kika på B&W 800 serie, där har du också riktigt bra burkar  Att många tillverkare strävar efter en perfekt återgivning vet jag inte, tycker det verkar som att många strävar efter imponatorljud, inte alla men många
Redigerat av Martin, 23 April 2008 - 19:58.
Postad 23 April 2008 - 21:55
Unregistered9b54f378
-
Unregistered9b54f378
-
Forumräv
-
-
721 inlägg
Ja, BoW 800 serien är bra högtalare, dom gillar jag. Jag kör Dynaudio själv numera, gillar dom bäst hittils av de märken jag ägt-hört. Men jag skall försöka lyssna hos Öhman nångång, har tänkt det läääänge nu  Hur många ggr per månad brukar han ha folk hos sig? Misstänker han inte kan ha öppet hus jämt...
En annan tillverkare som jag blev mycket imponerad av på Hifimässan 2007(?), den senaste på Sheraton, var T+A och deras CRITERION TCI. De lät mycket bra, och de är nästan okända i sverige.
Postad 23 April 2008 - 22:01
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Hejsan patjoh. Annars går det ofta att lyssna hos någon som redan har ett par pi60(s). Det kan också vara givande, även om det lär låta bättre i Öhman källare.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 17 May 2008 - 11:23
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Hejsan Snowspace. Jag vet ju folk som tycker annorlunda än dig angående dessa Jamo högtalare. Om inte jag minns fel så bor du i Örebro som Martin, ta med dig högtalarna till han och jämför dom sida vid sida. Även om sånt inte är perfekt så är det ändå en bra grej att göra. Har för mig jag hört dessa Jamo (kan blanda ihop dom) och dom impade inte på mig iaf. Men smaken är olika men vissa saker kan man ju både mäta och testa, som hur djupt basen går och hur den klarar av att spela den ren vid lite tryck.
Mvh Ljudkvalite
Hur djupt går Pi60 i basen? Mina Canton RC-L spelar ner till 18 Hz och om jag bytte högtalare skulle jag inte vilja byta bort den egenskapen. Angående hur rent och högt man kan spela så beror det väldigt mycket på vad slutsteget kan prestera. Canton RC-L är relativt lättdrivna med sina 89 dB/watt men behöver ändå effekt för att hålla elementen på plats när man drar på. Mvh /GB
Redigerat av Glen Benton, 17 May 2008 - 11:29.
Postad 17 May 2008 - 14:27
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag har för mig att PI60s har en ganska snäll fasgång och ingen direkt "jobbig" impedans gång heller så dom är en ganska snäll last på förstärkaren på så sätt, men sedan så mår dom nog ( presis som alla högtalare) bra av att ha ett kraftigt steg som driver dom Känsligheten ligger även den hyffsat högt har jag för mig  , men kommer inte ihåg
Postad 17 May 2008 - 20:27
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Hur djupt går Pi60 i basen? Mina Canton RC-L spelar ner till 18 Hz och om jag bytte högtalare skulle jag inte vilja byta bort den egenskapen.
Det kommer du inte göra, dom går också ner till liknande djupbas. Om du bor någolunda nära Sthlm så kan du åka på demo hos konstruktören. Sen finns det folk på forumet som har högtalarna som kanske kan hjälpa till dig. Själv har jag delat system så kanske fel att lyssna på, även om det verkligen "låter" ino över dom, dvs inget alls Det är helt klart en väldigt bra högtalare som du bör lyssna på även om den inte passar dig.  Mvh Ljudkvalite
Redigerat av Unregistered1412, 17 May 2008 - 20:28.
Postad 17 May 2008 - 20:39
sollerön
-
sollerön
-
Veteran
-
-
1644 inlägg
Nu kommer ett riktigt offtopic inlägg,men kolla i mitt galleri i albumet blandade bilder så får ni se vilket 17 maj väder vi har i siljansbygden.
Postad 17 May 2008 - 23:42
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
Det kommer du inte göra, dom går också ner till liknande djupbas. Om du bor någolunda nära Sthlm så kan du åka på demo hos konstruktören. Sen finns det folk på forumet som har högtalarna som kanske kan hjälpa till dig. Själv har jag delat system så kanske fel att lyssna på, även om det verkligen "låter" ino över dom, dvs inget alls
Det är helt klart en väldigt bra högtalare som du bör lyssna på även om den inte passar dig. 
Mvh Ljudkvalite
Hm ... Jag såg att Pi60 låg med som produkt på minhembio. Specen säger att den går ner till 26 Hz och och har en känslighet på 88 dB/Watt. Den är alltså mer trögdriven än mina RC-L och går inte alls lika djupt. Är inte ens i närhenet om man får tro på specen. Det förvånar mig iofs inte heller med tanke på att RC-L har dubbla 9" element. Svårt att lura fysikens grundlagar när man ska flytta stora mängder luft. Har jag missat något eller hur kommer det sig att dom kan spela lika djupt som RC-L? Mvh /GB
Postad 18 May 2008 - 00:30
Unregistered1412
-
Unregistered1412
-
Forumräv
-
-
579 inlägg
Enligt specen så är dom 25-22 Khz inom +-1db. Dock så går dom djupare med rummets hjälp. Tror jag såg en som hade 18 -3db. Sen kan säkert RC-L spela lite högre, det skulle inte förvåna mig, men jag har haft polare som haft RC-L och jag tycker du ska provlyssna på pi60. Sen så har den hög impedans så den är snäll mot förstärkaren.
Mvh
Ljudkvalite
Postad 18 May 2008 - 00:34
Glen Benton
-
Glen Benton
-
Lärjunge
-
-
371 inlägg
På vilket sätt går dom djupare med rummets hjälp?
Mvh
/GB
Postad 18 May 2008 - 00:37
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
svårt att svara på, men det kan också vara olika mätmetoder / angivelser som lett till dom specen... Jag tror säkert dina Canton klarar av högre ljudtryck och djupbas än vad PI60s gör, men jag har inte hört dom och kan därför bara säga att PI60s klarar riktigt hög volym och en hel del djupbas innan dom ger upp, eller låter dåligt för den delen. Men i djupbas och i tryck så tror jag nog ( genom bara rent spekulerande ) att Canton RC-L tar hem segern i både djupbas och i ljudtryck. men men, som sagt bara tankar och jag går då efter specar, utsendet, datan och min egen "magkänsla"  På vilket sätt går dom djupare med rummets hjälp?
Mvh /GB
Rumms påverkan, ökar responsen i botten med ett antal dB. Men är inte dom mätta och angivna med rumms påverkan redan ?!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|