Canal Digital HDTV (mpeg4) Box med hårddisk
859 svar till detta ämne
Postad 24 oktober 2007 - 20:04
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
[ QUOTE] Jag kom på att korten ju inte låses förrän efter 14 dagar. Troligen kommer det nya kortet inte att funka i den gamla boxen sedan. [/QUOTE
Vet du att det är så, då funkar det ju inte att använda den gamla boxen vid kopiering? Hur kan kortet göra en sådan låsning efter 14 dagar? Nja, det de sa när jag beställde är ju att kortet är helt öppet i 14 dagar och kan visa alla kanaler mm och också funka i andra boxar, men de sa inte specifikt vad som egentligen händer sedan...
OK, då är det nog inter helt kört med parningsproblemet. Efter 14 dagar så försvinner de kanaler som man inte har i sitt abonnemang, troligen händer inget mer än det (hoppas jag)
Redigerat av Unregistered124686ac, 24 oktober 2007 - 20:07.
Postad 24 oktober 2007 - 20:33
Paledaddy
-
Paledaddy
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Jag fick min box igår efter en mycket kort väntetid. CD har skött sig perfekt i detta avseende! Såg riktigt fram emot att börja kolla HD-TV, men säg den lycka som varar för evigt.... Nu går det inte att få tag på en installatör i trakterna förrän i slutet av november!
Ringde en TV-handlare som frågade "hur kunde du vara så dum att du beställde direkt av Canal Digital"? TV-handlaren samarbetar med flera installatörer som tydligen kommer ut supersnabbt.
Funderar på att skicka tillbaka paketet och beställa av en handlare istället. Nån annan som råkat ut för det här?
<{POST_SNAPBACK}>
När beställde du din box "Saturnus" ,,är du ny kund dom verkar riktigt virriga på CD här om dagen var den skickad ,,, men inte nu ,,,
Micke
<{POST_SNAPBACK}>
JA fick inte heller med någon installationscheck !! Ring supporten och säg till så postar dom en. Jag bad min isnstallatör bara rikta in mm, så han bjössa på en 25 meters längd´+ en 10m som ja behövde till min andra box. E man ny kund och gör dragningen själv så kan man säkerligen få kabel å tiås om man ser till å kryssa i nyinstallations check erbjudandet (1350kr) . M
Postad 26 oktober 2007 - 07:20
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Äntligen var forumet igång igen efter uppdateringen! Abstinens med en dag utan Minhembio! Tråkigt att man börjar på sidan 1 i alla trådar man öppnar  Annars är det ju snyggt
Ok, till saken. Jag beställde via telefon för 2 veckor sedan (är gammal kund sedan -99). I förrgår kom skriftlig bekräftelse på att abonnemanget gäller från 31/10 och på "Min Sida" på CD's hemsida så står det att jag redan nu har HD-paketet och C+ Sport HD! Men...ingen box i sikte! Kundtjänst vet bara att de har beställt den men inget om när den kan komma.  Tråkigt att man inte kan få statusen på leveranse. Helt klart taskig kommunikation från Strålfors sida!
Redigerat av agpath, 26 oktober 2007 - 07:23.
Postad 26 oktober 2007 - 07:48
Saturnus
-
Saturnus
-
Veteran
-
-
2 095 inlägg
Jag kommer att skicka tillbaka mitt paket som jag beställde direkt på CD's hemsida. Orsakerna är främst två:
-det går inte att få tag på en installatör förrän i slutet av november.
-boxen låter "som en radiostyrd bil" (citat från min sambo)
Jag tror jag väntar tills nån konkurrent till Sagem tar fram en liknande box som godkänns hos CD.
Andra saker jag finner märkligt är att CD inte skickar med två kablar att dra ned till boxen. Det står på ett medföljande informationsblad att "denna box kräver ytterligare en kabel (obs: medföljer ej)". Utgår CD från att man har en kabel liggande eller räknar de kallt med att kunden ska köpa den av installatören?
Installationscheck medföljde inte i mitt paket. Har inte ens hört talas om att det ska medfölja nån check. Allt jag vet är att CD säljer "Installation och parabol ingår". Okej, ska då installatören fakturera CD eller hur funkar det?
Nä, min box åker tillbaka på måndag.
Postad 26 oktober 2007 - 07:59
Unregistered36883
-
Unregistered36883
-
Mästare
-
-
3 680 inlägg
Och vilket kort från CD har ni tänkt ska funka i denna box? CD's kort är ju låst till deras egen box. 
<{POST_SNAPBACK}> Goddag yxskaft!!! CD's kort blir bara låst ifall du använder den i den nya HD-boxen ( ifall detta nu fungera ). Du kan faktist ta ett abonnemang utan deras HD boxar men de lämnar ingen garanti på att de fungerar med din alternativa HD-box. Vi som är satellitfreaks vet att det finns en hel del andra satelliter att ta in med intressanta SD och HD kanaler och för oss är inte CD's nya HD-box något alternativ, tyvärr. Innan någon börjar gapa så har jag fullabonnemang hos både Viasat och CD långt innan de flesta här ens var födda och är ute efter en HD box för alla mina satelliter och kanaler ( 5000 ).
Tyckte mig höra nån löst rykte om att Dreambox ev. skulle komma med en HD box nångång framöver... det kanske vore nåt för dina 5000 kanaler...???
Postad 26 oktober 2007 - 08:42
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1 559 inlägg
Igår så kom den nya boxen! Jag har tyvärr inte haft tid att läsa så mycket i denna tråd de senaste veckorna så jag är inte helt uppdaterad. Jag hade inte heller så mycket tid att leka med boxen igår kväll, men jag ska lämna några första, mycket preliminära, intryck: Jag placerade boxen högst upp i en bänk och kopplade den till en vanlig SDTV. Installationen gick relativt smärtfritt, tyvärr så hanterar inte boxen diseq-switchar (ännu?). Min parabol ser ut så här: en twin-LNB på Thor och en "vanligt" LNB på sirius. Ett av twin uttagen och sirius-LNB:n går via en Diseq-switch till vardagsrummet. Det andra twin-uttaget går direkt till vardagsrummet. Jag har två kablar från parabolen och kan alltså välja om jag ska koppla direkt till boxen eller via en switch. Det visade sig vara en stor fördel, för om jag bara hade haft switchen så hade jag nog inte fått någon bild igår kväll. Efter ha valt rätt kabel (direkt, ej diseq) så fungerade allt utmärkt. Boxen "hittade" alla kanaler på ca: 5 sekunder och sedan var det bara att börja titta. Min box är inte så högljudd som många andras, visst är det helt tyst så hör jag den, men den är långt ifrån störande och jag har haft DVD-spelare som har varit mer högljudda. Kanalbyten går acceptabelt snabbt, men boxen uppträdde lite konstigt när man snabbt ska stega upp i kanallistan. För det första så visas inte kanal-numret på TV:n utan man måste titta på boxen. Boxen hängde med överraskande bra vid snabba tryck på "P+" eller "P-", men det var svårt att snabbt stega upp många kanaler utan att gå för långt. Ibland så blev det en viss fördröjning. Vi skulle åka och handla mat och jag tyckte att det var en utmärkt chans att testa inspelning via EPG. Jag markerade naturligtvis "Dr Phil" på TV4+ och åkte. Jag funderade på om jag måste slå av boxen, men beslutade att lämna den på eftersom jag ville låta HDD:n bli varm och sedan läsa av temperaturen. När jag kom hem så hade det självklart inte blivit någon inspelning, men jag vet inte riktigt varför. Måste boxen stängas av? Måste boxen ha två stycken LNB anslutna för att kunna spela in program från EPG:n om man lämnar den på? Får nog testa lite mer i helgen...hann tyvärr inte (rättare sagt: fick inte) testa något mer igår kväll. Ni som har haft boxen längre än mig kanske har några tips? Manualen gav inte några direkta svar. Övrigt: Det följer med ett nytt kort, vet inte riktigt varför? Dessutom följde det med ett quad-LNB och 20-25 meter kabel. HDD:n nådde som högst 39 grader C.
Redigerat av Tomas L, 26 oktober 2007 - 08:47.
Postad 26 oktober 2007 - 08:48
kayman
-
kayman
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Jag har blivit med box!
Efter ett stort antal samtal så låg det till sist en avi i brevlådan, trots att jag pratade med kundtjänst 1h innan jag gick till brevlådan och dom kunde fortfarande inte ange leveransdatum så du får fortsätta hoppas AGPATH!
Mycket riktigt - boxen låter för mycket och märkligt nog så skiftar ljudet karaktär om man bänder lite i chassit...
Jag ska prova med lite olika dämpmaterial under tassarna så får vi se om man kan bli kvitt resonanser ifrån min tv-bänk. Boxen håller efter ganska lång körning 42grader och jag har den i ett utrymme som är 47x44x14 cm och är försett med tyg framför.
Har inte hunnit titta så mycket på HD-material ännu men är inte så grymt imponerad som jag trodde att jag skulle bli - kan ha och göra med utsändningarna på de olika kanalerna?
Kör mot en Pioneer 436XDE och funderar på de bästa inställningarna på boxen avseende bilden? Ska man köra progressivt eller interlaced, hänger det ihop med utsändningarna på materialet också vilket som ger bäst bild?
Har inte hunnit gå igenom bugglistan men kommer att göra det inom kort för att bekräfta om min box har samma fel.
Höres,
Kayman
- lite mer nöjd men beställning 20/8 - leverans 24/10 imponerar inte...
Postad 26 oktober 2007 - 09:32
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Min parabol ser ut så här: en twin-LNB på Thor och en "vanligt" LNB på sirius. Ett av twin uttagen och sirius-LNB:n går via en Diseq-switch till vardagsrummet. Det andra twin-uttaget går direkt till vardagsrummet. Jag har två kablar från parabolen och kan alltså välja om jag ska koppla direkt till boxen eller via en switch. När jag kom hem så hade det självklart inte blivit någon inspelning, men jag vet inte riktigt varför.
Inte klart för mig om du har två kablar från din parabol till boxen? Den behöver ha två kablar (från samma LNB) för att klara av att spela in då den per automatik verkar spela in från sekundära kabeln så att säga. För full funktionalitet krävs två kablar.
Postad 26 oktober 2007 - 10:12
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1 559 inlägg
Min parabol ser ut så här: en twin-LNB på Thor och en "vanligt" LNB på sirius. Ett av twin uttagen och sirius-LNB:n går via en Diseq-switch till vardagsrummet. Det andra twin-uttaget går direkt till vardagsrummet. Jag har två kablar från parabolen och kan alltså välja om jag ska koppla direkt till boxen eller via en switch. När jag kom hem så hade det självklart inte blivit någon inspelning, men jag vet inte riktigt varför. Inte klart för mig om du har två kablar från din parabol till boxen? Den behöver ha två kablar (från samma LNB) för att klara av att spela in då den per automatik verkar spela in från sekundära kabeln så att säga. För full funktionalitet krävs två kablar.
Ok, tack för svaret! Jag har två kablar från parabolen, en direkt från ett Thor-LNB (m a o Canal Digital), den andra kabeln går till en diseq-switch. Till switchen så har jag kopplat en Thor-LNB (har ett Twin-LNB) och en Sirius-LNB (Viasat). Men eftersom boxen inte klarar av att hantera diseq (ännu?) så "hittar" inte boxen det andra Thor-LNB:t. Lösningen får då bli att koppla förbi diseq:en och ev dra en tredje kabel från parabolen när det blir aktuellt med Viasat.
Redigerat av Tomas L, 26 oktober 2007 - 10:14.
Postad 26 oktober 2007 - 10:28
Unregisteredc4a90337
-
Unregisteredc4a90337
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Det går att använda en kabel kopplad via en DISEqC, bara man har Thor på utgång 1 (A).
Postad 26 oktober 2007 - 10:34
steninge
-
steninge
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Min parabol ser ut så här: en twin-LNB på Thor och en "vanligt" LNB på sirius. Ett av twin uttagen och sirius-LNB:n går via en Diseq-switch till vardagsrummet. Det andra twin-uttaget går direkt till vardagsrummet. Jag har två kablar från parabolen och kan alltså välja om jag ska koppla direkt till boxen eller via en switch. När jag kom hem så hade det självklart inte blivit någon inspelning, men jag vet inte riktigt varför. Inte klart för mig om du har två kablar från din parabol till boxen? Den behöver ha två kablar (från samma LNB) för att klara av att spela in då den per automatik verkar spela in från sekundära kabeln så att säga. För full funktionalitet krävs två kablar.
Ok, tack för svaret! Jag har två kablar från parabolen, en direkt från ett Thor-LNB (m a o Canal Digital), den andra kabeln går till en diseq-switch. Till switchen så har jag kopplat en Thor-LNB (har ett Twin-LNB) och en Sirius-LNB (Viasat). Men eftersom boxen inte klarar av att hantera diseq (ännu?) så "hittar" inte boxen det andra Thor-LNB:t. Lösningen får då bli att koppla förbi diseq:en och ev dra en tredje kabel från parabolen när det blir aktuellt med Viasat.
Jag kör min box genom inaktiverade DiSEqC från mina gamla ALPS-lnb och det fungerar. Men THOR-lnb'n är kopplad på port A eller 1, det är den porten som är öppen när ingen DiSEqC-signal skickats ut. Och min signalkvalitet ligger mellan 122 - 131.
Postad 26 oktober 2007 - 10:39
lundis68
-
lundis68
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Saturnus: Ska bli kul o se om du kan övertyga kundtjänst om att skicka tillbaks boxen. DET GÅR INTE OM
MAN ÖPPNAT FÖRPACKNINGEN!!! Tjatade med dom ett tag o de slutade med att de skickar en ny box till mig.
Orkade inte med oljudet från boxen.
Fick en ide o provade en såndär dämpskiva som brukar sittar i taket i mötesrum o affärer. En vitmålad rockwoolskiva i 60x60cm storlek. Skar isär den o ställde boxen på o satte andra halvan under hyllan ovanför.
Samt dämpkuddar under boxens fötter. Fick bort mycket av ljudet. Stör mig lite
fortfarande på´t men det går.
Lundis
Postad 26 oktober 2007 - 12:09
Tomas L
-
Tomas L
-
Veteran
-
-
1 559 inlägg
Det går att använda en kabel kopplad via en DISEqC, bara man har Thor på utgång 1 (A).
Jag kör min box genom inaktiverade DiSEqC från mina gamla ALPS-lnb och det fungerar. Men THOR-lnb'n är kopplad på port A eller 1, det är den porten som är öppen när ingen DiSEqC-signal skickats ut. Och min signalkvalitet ligger mellan 122 - 131.
Bra tips! Ska testa att skifta ingång på diseq:en när jag kommer hem...
Redigerat av Tomas L, 26 oktober 2007 - 12:11.
Postad 26 oktober 2007 - 16:56
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Vi skulle åka och handla mat och jag tyckte att det var en utmärkt chans att testa inspelning via EPG. Jag markerade naturligtvis "Dr Phil" på TV4+ och åkte. Jag funderade på om jag måste slå av boxen, men beslutade att lämna den på eftersom jag ville låta HDD:n bli varm och sedan läsa av temperaturen.
När jag kom hem så hade det självklart inte blivit någon inspelning, men jag vet inte riktigt varför. Måste boxen stängas av? Måste boxen ha två stycken LNB anslutna för att kunna spela in program från EPG:n om man lämnar den på? Får nog testa lite mer i helgen...hann tyvärr inte (rättare sagt: fick inte) testa något mer igår kväll. Ni som har haft boxen längre än mig kanske har några tips? Manualen gav inte några direkta svar.
Om du änvender EPG, så måste du ha två kablar för att inspelningen ska starta, man får ingen varning utan man får som sagt ingenting. Det går bra att stänga av boxen efter att man schemalagt inspelning via EPG'n, dock så hade min gamla box ett problem att man kunde inte få igång den så länge som inspelningen pågår. Ska testa av min bugglista mot min nya box, som jag fick idag pga att den gamla var alldeles för varm
Redigerat av Unregistered124686ac, 26 oktober 2007 - 17:10.
Postad 26 oktober 2007 - 17:31
Saturnus
-
Saturnus
-
Veteran
-
-
2 095 inlägg
Saturnus: Ska bli kul o se om du kan övertyga kundtjänst om att skicka tillbaks boxen. DET GÅR INTE OM MAN ÖPPNAT FÖRPACKNINGEN!!! Tjatade med dom ett tag o de slutade med att de skickar en ny box till mig. Orkade inte med oljudet från boxen.
Fick en ide o provade en såndär dämpskiva som brukar sittar i taket i mötesrum o affärer. En vitmålad rockwoolskiva i 60x60cm storlek. Skar isär den o ställde boxen på o satte andra halvan under hyllan ovanför. Samt dämpkuddar under boxens fötter. Fick bort mycket av ljudet. Stör mig lite fortfarande på´t men det går.
Lundis
Jag köpte mitt paket med Nöjd-kund-garanti. Går CD inte med på retur är jag beredd att dra ärendet så långt det krävs. Man ska inte behöva hålla på med dämpmaterial och annat för att dämpa oljudet från boxen. Det är enligt min mening att betrakta som fel på varan. Där är Konsumentköplagen glasklar. Men i första hand kommer jag att åberopa Nöjd-kund!
Postad 26 oktober 2007 - 19:32
Paledaddy
-
Paledaddy
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Jag är nöjd med min box, ljudnivån är inte högre än på andra inheter med hårddisk i mitt tycke.
Det ända jag har haft strul med är att min bild blir grön om ja skiftar HDMI sourse så ja kommer tillbaka till Sat igen.
Sen att min sat2 in kontakt pajjade igår e en annan historia  .. Får en ny på måndag dock.
Skulle dra om mina kablar, å när de skulle tillbaka på koax kontakten så tyckte ja att de inte va nåt motstånd när ja tryckte in mittledarn. Visade sig att den fina honan därinne inte fanns nå mer *LOL*.
M
Postad 26 oktober 2007 - 20:40
lundis68
-
lundis68
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Saturnus: Ska bli kul o se om du kan övertyga kundtjänst om att skicka tillbaks boxen. DET GÅR INTE OM MAN ÖPPNAT FÖRPACKNINGEN!!! Tjatade med dom ett tag o de slutade med att de skickar en ny box till mig. Orkade inte med oljudet från boxen.
Fick en ide o provade en såndär dämpskiva som brukar sittar i taket i mötesrum o affärer. En vitmålad rockwoolskiva i 60x60cm storlek. Skar isär den o ställde boxen på o satte andra halvan under hyllan ovanför. Samt dämpkuddar under boxens fötter. Fick bort mycket av ljudet. Stör mig lite fortfarande på´t men det går.
Lundis
Jag köpte mitt paket med Nöjd-kund-garanti. Går CD inte med på retur är jag beredd att dra ärendet så långt det krävs.
Man ska inte behöva hålla på med dämpmaterial och annat för att dämpa oljudet från boxen. Det är enligt min mening att betrakta som fel på varan. Där är Konsumentköplagen glasklar. Men i första hand kommer jag att åberopa Nöjd-kund!
Håller med fullt ut! Grattis!! Själv har jag vart kund i några år o då gäller helt andra regler enl CD! Ska ringa KO o fråga nästa vecka. Är tyvärr redan såld på nya boxen... Har iaf fått det bekräftat att jag kan flytta kortet till min gamla HD-box när jag vill kolla HD utan surr o sånt... Har hört om andra boxar med HDD o fläkt som låter mycket också så denhär är nog inte unik... Lundis
Postad 26 oktober 2007 - 22:04
artsibungeri
-
artsibungeri
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Undertecknad som många andra har setat med en box som klarar både Canaldigital o Viasat, nu skall man ha två.
Jag beställde HDbox med hårddisk men det blev något fel. Jag har alltså fortfarande chansen att säga upp hela "skiten" prova på eller vad det hette den gamla HD-boxen eller beställa den nya och förbinda mig 24 mån.
Jag skulle förkorta mitt HDTV kanalpaket med 4 månader som ingick i ett år med den gamla. Viasat kommer med sitt nu i November eller December men där är utbudet begränsat.
Skall kanske skita i kvalitén och köra boxer? Satte upp en ny STOR wokpanna för att ta in från alternativa satelliter men det stöder ju inte boxfan. Råd tack
Postad 27 oktober 2007 - 19:18
Paledaddy
-
Paledaddy
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Undertecknad som många andra har setat med en box som klarar både Canaldigital o Viasat, nu skall man ha två. Jag beställde HDbox med hårddisk men det blev något fel. Jag har alltså fortfarande chansen att säga upp hela "skiten" prova på eller vad det hette den gamla HD-boxen eller beställa den nya och förbinda mig 24 mån.
Jag skulle förkorta mitt HDTV kanalpaket med 4 månader som ingick i ett år med den gamla. Viasat kommer med sitt nu i November eller December men där är utbudet begränsat. Skall kanske skita i kvalitén och köra boxer? Satte upp en ny STOR wokpanna för att ta in från alternativa satelliter men det stöder ju inte boxfan. Råd tack 
Haha, ja finns bara ett alternativ. Lyssna på radio och hyr DVD's  M
Postad 27 oktober 2007 - 19:32
artsibungeri
-
artsibungeri
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Undertecknad som många andra har setat med en box som klarar både Canaldigital o Viasat, nu skall man ha två. Jag beställde HDbox med hårddisk men det blev något fel. Jag har alltså fortfarande chansen att säga upp hela "skiten" prova på eller vad det hette den gamla HD-boxen eller beställa den nya och förbinda mig 24 mån.
Jag skulle förkorta mitt HDTV kanalpaket med 4 månader som ingick i ett år med den gamla. Viasat kommer med sitt nu i November eller December men där är utbudet begränsat. Skall kanske skita i kvalitén och köra boxer? Satte upp en ny STOR wokpanna för att ta in från alternativa satelliter men det stöder ju inte boxfan. Råd tack 
Haha, ja finns bara ett alternativ. Lyssna på radio och hyr DVD's 
M
Ja det finns inte mycket att välja på, får damma av transistorn och böcker samt läsa till levande ljus så det inte går åt ström i onödan
Postad 28 oktober 2007 - 08:33
Unregistered50698555
-
Unregistered50698555
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Canal+ Sport HD dog när den fria visningen var över, även fast jag har Familjepaketet + CANAL+ TOTAL.
Supporten förstod som vanligt inget.
Postad 29 oktober 2007 - 10:32
Saturnus
-
Saturnus
-
Veteran
-
-
2 095 inlägg
Lundis
Jag köpte mitt paket med Nöjd-kund-garanti. Går CD inte med på retur är jag beredd att dra ärendet så långt det krävs.
Man ska inte behöva hålla på med dämpmaterial och annat för att dämpa oljudet från boxen. Det är enligt min mening att betrakta som fel på varan. Där är Konsumentköplagen glasklar. Men i första hand kommer jag att åberopa Nöjd-kund!
Sådär, då har jag varit i kontakt med CD kundservice vilka skickar en retursedel omgående så att jag kan returnera paketet. CD menar att de inte längre erbjuder Nöjd Kund-garanti, något som bl a står i de broschyrer för det nya HD-paketet som man kan hämta i radiobutikerna, samt på deras webb. Så de som beställer boxen idag anser jag ska omfattas av Nöjd Kund-garanti. Istället fick jag hänvisa till 14 dagras ångerrätt enligt Distansavtalslagen. CD trodde först att Distansavtalslagen inte gällde om man hade packat upp varan, men efter en kortare diskussion om lagens innehåll kom vi gemensamt fram till att man nog hade rätt att försiktigt undersöka varan. Förhoppningsvis får CD ordning på oljudet i boxen när produktionen pågått ett tag. Då kommer jag tillbaka.
Postad 29 oktober 2007 - 18:07
LJN
-
LJN
-
Forumräv
-
-
905 inlägg
Angående retur av den nya HD-boxen:
-Flyttar mig till denna tråd för att hålla Er informerade om mina kontakter med Canal Digital angående retur av den nya HD-boxen. Som jag skrev i den andra tråden så kommer jag aldrig att vänja mig med fläktljudet från den nya boxen samt den sega menyhanteringen. Sen finns det en mängd andra tekniska bekymmer också.
Förstår inte att Sagem och CD släpper en sån här produkt, idag så är i princip alla "nya" platt-tv fläktbefriade och tysta. Det är basic ingenjörs kunskap att en bra passiv kylning kräver större låda med luft/in-utsläpp och tvingas man använda en fläkt så ska den vara mjukupphängd med lågt varvtal i kombination med större fläkthjul.
Har mailat CD och idag har jag ringt dom två gånger men kundtjänst får inte ta beslut i denna fråga utan dom hänvisar till reklamationsavdelningen. Och dom ska ringa upp mig men som den artiga tjegen sa nu ikväll så jobbar dom inte 24 tim om dygnet utan bara dagtid. Jag känner nu som att dom förhalar mitt ärende eller så pågår en intern diskussion hur dom ska ställa sig till missnöjda konsumenter. Over and out - återkommer när något mer händer....
Update 30/10:
-Ännu en dag utan kontakt från "reklamationsavdelningen" och jag lovar, mobilen har varit i fickan hela tiden och inga missade samtal finns på den! Sen tänkte jag, ringer ett samtal till i kväll och hör - dom kanske har fått nya direktiv från ledningen i och med plusinslaget ikväll kl. 21.00  . En trevlig tjej svarar och jag förklarar mitt ärende i kort och hon pratar då med en kollega och jag får besked att en ångerblankett ska skickas till mig per omgående. Så det var det första besked jag fått i rätt riktning. Over and out, uppföljning kommer....
Update1/11:
-Idag kom returfraktsedlen och även CanalDigital ringde hem till frugan idag. Så nu har den skickats tillbaka och
jag hoppas att man kan hoppa på "HD-tåget" då en bättre mottagare finns tillgänglig!
/Lennart
Redigerat av LJN, 01 november 2007 - 19:33.
Postad 30 oktober 2007 - 07:21
blueberry
-
blueberry
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Kan meddela att Canal Digital är i blåsväder i kvällens program av Plus. Tydligen så granskar Konsumentverket CDs uppsägningsvilkor.
Plus, tisdag 21.00 i SVT 1.
//Blueberry
Postad 30 oktober 2007 - 10:07
Unregistereda8f82565
-
Unregistereda8f82565
-
Forumräv
-
-
660 inlägg
Hoppas de även tar upp något av alla andra klagomål som framkommit här, t.ex. halvfärdiga/halvdåliga produkter som släpps till kunder, låsningen till endast ett par mottagare med stora brister i kvalitet och funktionalitet, motstridiga uppgifter hos kundtjänst mm. mm.
Jag vågar ännu inte slå till på CD:s HD-paket vilket jag gjort för länge se'n om de bara skärpt till sig och släppt bättre produkter, kanalutbudet är det inget större fel på.
HS
Postad 30 oktober 2007 - 16:41
Saturnus
-
Saturnus
-
Veteran
-
-
2 095 inlägg
Kan meddela att Canal Digital är i blåsväder i kvällens program av Plus. Tydligen så granskar Konsumentverket CDs uppsägningsvilkor.
//Blueberry
Jag läste nått inlägg om att CD inte accepterar besked om ångrat köp via mail. Man måste ringa kundtjänst och meddela det muntligen. Hänger det möjligen ihop med att Allmänna reklamationsnämnden enbart beaktar skriftlig dokumentation när de behandlar ett ärende? Utan mail - ingen dokumentation. Jag hade faktiskt föredragit att man kunde göra en ångeranmälan på CD's hemsida och få ett skriftligt bindande svar. Ska bli intressant att se vad som framkommer i Plus ikväll.
Postad 30 oktober 2007 - 17:27
T.P.
-
T.P.
-
Lärjunge
-
-
298 inlägg
//Blueberry
Jag läste nått inlägg om att CD inte accepterar besked om ångrat köp via mail. Man måste ringa kundtjänst och meddela det muntligen. Hänger det möjligen ihop med att Allmänna reklamationsnämnden enbart beaktar skriftlig dokumentation när de behandlar ett ärende? Utan mail - ingen dokumentation. Jag hade faktiskt föredragit att man kunde göra en ångeranmälan på CD's hemsida och få ett skriftligt bindande svar. Ska bli intressant att se vad som framkommer i Plus ikväll.
Man kan redan se inslagen på SVTs hensida: http://svt.se/svt/js...2...s&from=menuUlrika Hultgren säger där att man kan säga upp abonnemanget via mejl, men kundtjänst påstår motsatsen. Undrar vem är det som ljuger? Om man nu kan säga upp abonnemanget via mejl så borde man väl kunna ångra sitt köp via mejl också.
Postad 30 oktober 2007 - 19:47
gneter
-
gneter
-
Lärjunge
-
-
262 inlägg
Någon som har någon erfarenhet av strålfors hur länge de brukar ta när ordern har kommit dit innan den skickas ja är gammal kund min har legat där i 1 och 1 halv vecka..dom verkar riktigt sega där ,,,CD verkar ha munkavel där får man ingen info längre ....
Micke
Redigerat av gneter, 30 oktober 2007 - 19:48.
Postad 30 oktober 2007 - 19:55
knutte
-
knutte
-
Användare
-
-
101 inlägg
Min order har legat ungefär lika länge. Ringde kundtjänst och fick till svar att det kommer att gå ut ett brev där det står att det kommer att ta cirka 3 veckor innan boxen kommer.
Sanningshalten av detta vet jag inte. Men han verkade trovärdig, så vi får nog vänta ganska länge........ på boxen, tyvärr.
Knutte
Postad 31 oktober 2007 - 08:24
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7 926 inlägg
Min order har legat ungefär lika länge. Ringde kundtjänst och fick till svar att det kommer att gå ut ett brev där det står att det kommer att ta cirka 3 veckor innan boxen kommer. Sanningshalten av detta vet jag inte. Men han verkade trovärdig, så vi får nog vänta ganska länge........ på boxen, tyvärr. Knutte
Eftersom kvaliteten verkar brista och många vill byta sin box, så är det ju inte konstigt att det dröjer. Man kan ju dock undra om de ska byta boxar för de som redan har den framför att se till att alla som beställt först får den och sedan börjar byta reklammationer. Då hinner de kanske också bättra på kvaliteten under tiden...Det känns ju lite surt att mitt HD-abonnemang börjar att gälla från idag men jag har ingen box!
Postad 31 oktober 2007 - 08:36
lundis68
-
lundis68
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Kan aldrig tänka mig att du behöver betala när du inte har nån box...
Postad 31 oktober 2007 - 09:26
klurig
-
klurig
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Det är ganska intressant att se hur listfokus med tiden förändras från "när kommer min box - varför måste jag vänta?” till "hur skall jag enklast bli av med sk..ten och få pengarna tillbaka".
Själv fick jag boxen efter ett par tre veckor och den blir varken varm eller väsnas. Ett vinande ljud hörs vid uppstart men sedan skall man vara mycket nära för att störas. Att den inte i alla avseenden var en färdig produkt var inget oväntat. Det var länge sedan högteknologiska prylar var utan barnsjukdomar vid lanseringen. Samma sak gäller väl såväl bilar som flygplan.
Min poäng är att man inte får ha alltför höga förväntningar inledningsvis. Däremot kan man kräva att felaktigheter rättas till inom en rimlig tid. Efter ett halvår skall det som fallerade initialt vara fixat.
Postad 31 oktober 2007 - 10:10
lundis68
-
lundis68
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Klurig: Sånthär vill man höra: EN TYST BOX... Alltså är det fel på "många" boxar. Lite mjukvarufel kan man leva med ett tag. Alla boxar jag köpt hittils har haft buggar ibörjan.
Vore intressant att få reda på hur din box beter sig vid uppstart. Hur låter det när boxen sätts på?
(Hos mig startar HDD upp först - ett litet vinande sus hörs. Ca 2- sek senare varvar fläkten upp till
max. Efter ytterligare 1 sek går den ner i varvtal för att sedan ligga konstant.) Just fläktljudet verkar alla
störas av här...
Lundis
Postad 31 oktober 2007 - 10:14
bkd
-
bkd
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Min poäng är att man inte får ha alltför höga förväntningar inledningsvis. Däremot kan man kräva att felaktigheter rättas till inom en rimlig tid. Efter ett halvår skall det som fallerade initialt vara fixat.
Njae... CD verkar ha fått något undantag från konsumentlagstiftningen. De behöver ju inte ordna till fel som fortfarande finns kvar 18 månader efter produktlansering (tänker på första HD-boxen nu). Jag tror knappast att alla problem med den nya boxen kommer att vara lösta inom ett halvår... men vi får väl se...
Postad 31 oktober 2007 - 10:35
Unregistered25afe1a3
-
Unregistered25afe1a3
-
Veteran
-
-
1 919 inlägg
Det är ganska intressant att se hur listfokus med tiden förändras från "när kommer min box - varför måste jag vänta?” till "hur skall jag enklast bli av med sk..ten och få pengarna tillbaka". Själv fick jag boxen efter ett par tre veckor och den blir varken varm eller väsnas. Ett vinande ljud hörs vid uppstart men sedan skall man vara mycket nära för att störas. Att den inte i alla avseenden var en färdig produkt var inget oväntat. Det var länge sedan högteknologiska prylar var utan barnsjukdomar vid lanseringen. Samma sak gäller väl såväl bilar som flygplan. Min poäng är att man inte får ha alltför höga förväntningar inledningsvis. Däremot kan man kräva att felaktigheter rättas till inom en rimlig tid. Efter ett halvår skall det som fallerade initialt vara fixat.
Ursäkta frågan men är detta din första Box? Med tanke vad du skrev verkar du inte ha någon större erfarenhet av CD, läs gärna vad bkd skrev i föregående inlägg och läs gärna i den gamle tråden om CD's första HD-box.
Postad 31 oktober 2007 - 11:53
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Klurig: Sånthär vill man höra: EN TYST BOX... Alltså är det fel på "många" boxar. Lite mjukvarufel kan man leva med ett tag. Alla boxar jag köpt hittils har haft buggar ibörjan.
Vore intressant att få reda på hur din box beter sig vid uppstart. Hur låter det när boxen sätts på? (Hos mig startar HDD upp först - ett litet vinande sus hörs. Ca 2- sek senare varvar fläkten upp till max. Efter ytterligare 1 sek går den ner i varvtal för att sedan ligga konstant.) Just fläktljudet verkar alla störas av här...
Lundis
Min gör samma som Lundis, efter uppvarvningen till max, så går fläken ner och som jag tycker ändå till en acceptabel nivå. Vad som kommer efter ytterligare en tid från 30sekunder till några minuter är ett resonastjut som inte är acceptabelt. Man känner att lådan vibrerar. Frekvens och nivå förändras var man tycker på ovansidan. Med rätt avstämning (finger på rätt plats) så är det OK, men det är så obekvämt att stå så och titta på TV samtidigt. Vad jag kan läsa mig till är att det verkar vara minst 2 som har en tyst och "felfri" box, så det ser ut att finnas hopp
Postad 31 oktober 2007 - 12:01
lundis68
-
lundis68
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Fick precis utlämningskvittot på 3:e boxen...
Postad 31 oktober 2007 - 12:06
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Njae... CD verkar ha fått något undantag från konsumentlagstiftningen. De behöver ju inte ordna till fel som fortfarande finns kvar 18 månader efter produktlansering (tänker på första HD-boxen nu). Jag tror knappast att alla problem med den nya boxen kommer att vara lösta inom ett halvår... men vi får väl se... 
Det kan jag inte tänka mig att man kan få, det är 36 månader reklamationsrätt. Sedan är det nog ett gränsland vad som är en brist och vad som är ett fel. Men är det fel på en produkt, som är ett fel som har varit med i forumet i år, och det verkligen är ett fel så kan jag inte tänka mig att CD kan neka en retur/utbyte/reparation. Det borde i så fall vara väl dokumenterat att det är ett urspungsfel Felet får nog vara av den art så att den begränsar väsentligt användningen av produkten. Att boxen är seg eller liknade är nog inget fel. Att boxen hänger sig är nog ett gränsfall, om det är en PVR och den hänger sig vid inspelning eller att inte hela program spelas in (som vissa av den nya boxen gör) är av den art att det inte är någon tvekan (även om 30månader), men om boxen skulle hänga sig någon gång per månad i live-sändningar kanske är mer tveksamt, kanske inte är av den art som måste åtgärdas???
Postad 31 oktober 2007 - 14:00
bkd
-
bkd
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Det kan jag inte tänka mig att man kan få, det är 36 månader reklamationsrätt. Sedan är det nog ett gränsland vad som är en brist och vad som är ett fel. Men är det fel på en produkt, som är ett fel som har varit med i forumet i år, och det verkligen är ett fel så kan jag inte tänka mig att CD kan neka en retur/utbyte/reparation. Det borde i så fall vara väl dokumenterat att det är ett urspungsfel
Felet får nog vara av den art så att den begränsar väsentligt användningen av produkten. Att boxen är seg eller liknade är nog inget fel. Att boxen hänger sig är nog ett gränsfall, om det är en PVR och den hänger sig vid inspelning eller att inte hela program spelas in (som vissa av den nya boxen gör) är av den art att det inte är någon tvekan (även om 30månader), men om boxen skulle hänga sig någon gång per månad i live-sändningar kanske är mer tveksamt, kanske inte är av den art som måste åtgärdas???
De "fel" jag avsåg var funktionalitet som utlovades av Canal Digital till den gamla HD-boxen och som fortfarande inte åtgärdats efter 18 månader (t.ex. att man inte kan ställa in tid och kanal för inspelning eller att det inte går att få in fria kanaler från andra satelliter). För mig så begränsar dessa brister mitt användande vesäntligt, men CD hävdar att det inte går att reklamera produkten eftersom den uppfyller sitt huvudsyfte, dvs. att visa HD-kanaler. Eftersom CD har varit så långsamma med att ordna till den gamla HD-boxen, är jag lite skeptisk till att de skulle ordna till bristerna på den nya inom ett halvår som klurig hävdade. Enligt min mening verkar CD tolka konsumentköplagen lite som de själva vill.
Postad 31 oktober 2007 - 16:57
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
De "fel" jag avsåg var funktionalitet som utlovades av Canal Digital till den gamla HD-boxen och som fortfarande inte åtgärdats efter 18 månader (t.ex. att man inte kan ställa in tid och kanal för inspelning eller att det inte går att få in fria kanaler från andra satelliter). För mig så begränsar dessa brister mitt användande vesäntligt, men CD hävdar att det inte går att reklamera produkten eftersom den uppfyller sitt huvudsyfte, dvs. att visa HD-kanaler. Eftersom CD har varit så långsamma med att ordna till den gamla HD-boxen, är jag lite skeptisk till att de skulle ordna till bristerna på den nya inom ett halvår som klurig hävdade. Enligt min mening verkar CD tolka konsumentköplagen lite som de själva vill.
Nu har jag inte den gamla boxen, men är det funktioner som är lovade vid köpet av produkten (då tror jag inte att manualen räknas in) utan funktioner som på något sätt utlovades av CD på deras hemsida eller teknisk beskrivning som man kunde läsa och användas som underlag inför köpet. Var det sådana funktioner och dessa inte finns så måste antingen CD fixa detta eller att priset reduceras. Det som kan vara ett problem är att om man tex köpte boxen för 10:- eller liknade så kan det vara svårt att hävda att man ska ha extra ersättning. Men har man betalat ett högre belopp så skulle jag nog göra ett försök med ARN
Postad 01 november 2007 - 10:48
bkd
-
bkd
-
Lärjunge
-
-
460 inlägg
Nu har jag inte den gamla boxen, men är det funktioner som är lovade vid köpet av produkten (då tror jag inte att manualen räknas in) utan funktioner som på något sätt utlovades av CD på deras hemsida eller teknisk beskrivning som man kunde läsa och användas som underlag inför köpet. Var det sådana funktioner och dessa inte finns så måste antingen CD fixa detta eller att priset reduceras. Det som kan vara ett problem är att om man tex köpte boxen för 10:- eller liknade så kan det vara svårt att hävda att man ska ha extra ersättning. Men har man betalat ett högre belopp så skulle jag nog göra ett försök med ARN
Det jag beskrev är sådant som både finns med i manual och utlovats på både CDs hemsida och via telefon. Det är bara att kika runt lite i trådarna för den gamla HD-boxen där det diskuterats en hel del. Jag fick själv betala ca 2000 kr för boxen så jag kanske borde ta det via ARN, fast det kräver ju både tid och ork. Vad jag egentligen ville peka på är CDs oförmåga eller ovillighet att ordna till problem. Med tidigare erfarenhet av vad som skett med den gamla HD-boxen, så är jag rätt skeptisk till att alla problem med den nya boxen kommer att ordnas till inom rimlig tid. Självklart hoppas jag att jag har fel och CD har lärt sig något av den tidigare HD-historian.
Postad 01 november 2007 - 11:06
Unregistered25afe1a3
-
Unregistered25afe1a3
-
Veteran
-
-
1 919 inlägg
Det jag beskrev är sådant som både finns med i manual och utlovats på både CDs hemsida och via telefon. Det är bara att kika runt lite i trådarna för den gamla HD-boxen där det diskuterats en hel del. Jag fick själv betala ca 2000 kr för boxen så jag kanske borde ta det via ARN, fast det kräver ju både tid och ork. Vad jag egentligen ville peka på är CDs oförmåga eller ovillighet att ordna till problem. Med tidigare erfarenhet av vad som skett med den gamla HD-boxen, så är jag rätt skeptisk till att alla problem med den nya boxen kommer att ordnas till inom rimlig tid. Självklart hoppas jag att jag har fel och CD har lärt sig något av den tidigare HD-historian. 
Det är ju synd att vi som köpte den "gamle" HD-boxen fick betala dyrt isåfall. Ett gott råd till alla nya kunder när ni väl ha tagit abonnemang av CD så är de inte så roliga att ha med att göra, egna regler och tolkningar är det som gäller från dem. Är det någon som sett Max74 på länge ? Skickade ett PM till honom angående den gamle HD-boxen samt hur de bemöter sina gamla kunder men inget svar ( väntat snart 1 månad ).
Postad 01 november 2007 - 12:43
lynnot
-
lynnot
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej.
Jag är en gammal kund som beställdeHD+HDD boxen i augusti. Iförra veckan hade jag tröttnat och ville avbeställa boxen. Man har ju läst här på forumet att det är en del strul med boxen minst sagt. Ringde och blev tillslut kopplad till nån som har hand om avbeställning. Det blev kalla handen man måste skicka en skriftlig avbeställning via snigelposten. E post gick ej. Idag ringde jag igen. Tängte att efter att CD åkt i soptunnan i Plus så kanke det hänt nått. Jodå redan när dom svarat och man får sina val så kan man numera välja avbeställning. Valde detta och sa vad jag ville. Efter några lätta försök att få mig att inte avbeställa. Typ den är ju så billig nu och hd paketet gratis i 6 månader så gjordes avbeställningen utan problem  . Nu tänker jag avvakta och se hur det går med alla buggar innan jag beställer igen.
Postad 03 november 2007 - 18:01
oveb
-
oveb
-
Amatör
-
-
87 inlägg
Usch för CD, i fredags fick jag ett brev där dom ursäktar sig för att leveransen av boxen dröjer... Lite konstigt tycker jag när jag avbeställde boxen den 8:e oktober när jag fick veta att den inte längre klarade DVB-T... EDIT: Kan tillägga att när jag försökte ringa kundtjänsten så svarade deras växel 4ggr i rad att jag inte kunde ringa dem ifrån min telefon... ett helt vanligt Telia-abonnemang. När jag till slut kom fram och skulle mata in kundnr/personnumret och trycka fyrkant så blev resultatet bara tyyyystnad. Kul företag ? .
Redigerat av oveb, 03 november 2007 - 18:25.
Postad 13 november 2007 - 08:51
csspel
-
csspel
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Gällande abbonemang hos CD upptäckte jag lite intressanta saker:
1. Om jag beställer familjepaketet hos canal digital eller återförsäljare (24månader) och lägger till canal+total på canal+(www.canalplus.se), får jag två månader fritt canal+total (betalar då endast för familjepaketet) samt att film+sportHD ingår under bindningstiden 12månader, sedan kan jag förlänga i 12månader till sedan (och kanske ha turen att erbjudandet finns kvar då med)
2. Om jag beställer canal+total ifrån canaldigital så får jag två månader fritt för canal+total tillägget (betalar då endast för familjepaketet), men jag är får enligt canaldigitals kundtjänst bara film/sport-hd fritt i 6-månader.
3. Om jag beställer canal+total ifrån återförsäljare så får jag inga fria månader med canal+total tillägget och jag är får enligt canaldigitals kundtjänst bara film/sport-hd fritt i 6-månader.
Alt. 1 känns ju givet.
Varför skall det vara så krångligt, det är samma leverantörer av tjänsterna.
Postad 15 november 2007 - 13:47
Saturnus
-
Saturnus
-
Veteran
-
-
2 095 inlägg
Lundis
Sådär, då har jag varit i kontakt med CD kundservice vilka skickar en retursedel omgående så att jag kan returnera paketet.
CD menar att de inte längre erbjuder Nöjd Kund-garanti, något som bl a står i de broschyrer för det nya HD-paketet som man kan hämta i radiobutikerna, samt på deras webb. Så de som beställer boxen idag anser jag ska omfattas av Nöjd Kund-garanti.
Istället fick jag hänvisa till 14 dagars ångerrätt enligt Distansavtalslagen. CD trodde först att Distansavtalslagen inte gällde om man hade packat upp varan, men efter en kortare diskussion om lagens innehåll kom vi gemensamt fram till att man nog hade rätt att försiktigt undersöka varan.
Förhoppningsvis får CD ordning på oljudet i boxen när produktionen pågått ett tag. Då kommer jag tillbaka.
Jaha, nu börjar det.... Jag returnerade boxen den 31/10, efter att ha haft den i min ägo i 7 hela dagar. I lådan lade jag ett brev som förklarade att jag lämnade tillbaka boxen med hänvisning till Distansavtalslagen samt med hänvisning till ett samtal med Canal Digitals kundtjänst. CD hade då skickat ut returfraktsedel och godkänt ångerrätten. Detta brev skickdes också med rekommenderad post till Canal Digital Sverige AB, 115 80 Stockholm. Båda försändelserna har hämtats ut den 1 resp. 2 november av Canal Digital enligt Postens kolli-spårning. Och idag kom det en faktura på 4.207 kronor! Hur svårt kan det vara, Canal Digital? Fortsättning följer...
Redigerat av Saturnus, 15 november 2007 - 13:48.
Postad 22 november 2007 - 19:32
Handfaste
-
Handfaste
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Hej!
Har nu haft min box i 2 veckor.
I början var den en bedrövelse vad det gäller oljudet, den lät ååååååååååååååå hela tiden  .
Jag ställde på en tung vas och då blev den mycket tystare. Under 2 veckor har den stått på utan att jag bekymrat mig om den. I dag smög jag mig på den och lyssnade och till min förvåning så var den förvånandsvärt tyst, som en viskning bara. Tog bort vasen, fortfarande tyst som en viskning. Kollade hdd-tempen och den låg på 39 grader, trodde först att fläkten stannat men den snurrade på. Verkar som om den har "nött in" sig.
/Handfaste
Postad 22 november 2007 - 20:00
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11 229 inlägg
Hej! Har nu haft min box i 2 veckor. I början var den en bedrövelse vad det gäller oljudet, den lät ååååååååååååååå hela tiden . Jag ställde på en tung vas och då blev den mycket tystare. Under 2 veckor har den stått på utan att jag bekymrat mig om den. I dag smög jag mig på den och lyssnade och till min förvåning så var den förvånandsvärt tyst, som en viskning bara. Tog bort vasen, fortfarande tyst som en viskning. Kollade hdd-tempen och den låg på 39 grader, trodde först att fläkten stannat men den snurrade på. Verkar som om den har "nött in" sig. /Handfaste
Det var ju en ny en
Postad 22 november 2007 - 22:47
Unregistered4b2a0cc2
-
Unregistered4b2a0cc2
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Jag är rätt så nöjd med den nya inplningsbara HD-boxen som sagt.
Fast idag blev jag litet fundersam. Kom hem och "vittjade boxen" så att säga. Den hade hängt sig, frusen bild och påstod att det var för dålig signal, menade att jag skulle kolla antennen. Detta var inte att tänka på eftersom jag själv installerat det hela och jag vet att det är tipp topp. En koll på signalstyrka/kvalitet gav 130 på skalan, begripligt eftersom det var ganska dåligt väder (annars typ 135).
Försökte stänga av boxen för att boota om, då möts jag av följande meddelande:
"Varning
Digitalboxens nedstängning kommer att stoppa de impulsiva inspelningarna utan tvingad varaktighet.
OK = Bekräfta, TV= Avsluta"
Ja... vad svarar man på detta? Can you say "Googlefish"... Jag har för det första inte alls gjort några "impulsiva inspelningar" utan högst överlagda, detta meddelande borde således inte gälla mig... Nåväl, eftersom boxen uppenbarligen hängt sig så valde jag OK, resulattet blev ett "Error 07" i displayen.
Jahapp. Tryckte in den högraste kanppen på boxen ca 10 sekunder så den fick boota om sig ordentligt. Därefter normal funktion, perfekt mottagning som vanligt etc.
Men som sagt, i övrigt en mycket trevlig box. Timeshift är extremt värdefullt och uppskattat av hela familjen, lätt att använda och begripa sig på. Litet hängningar får man nog svälja så här i början är jag rädd.
Postad 23 november 2007 - 11:39
lundis68
-
lundis68
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Hej! Har nu haft min box i 2 veckor. I början var den en bedrövelse vad det gäller oljudet, den lät ååååååååååååååå hela tiden . Jag ställde på en tung vas och då blev den mycket tystare. Under 2 veckor har den stått på utan att jag bekymrat mig om den. I dag smög jag mig på den och lyssnade och till min förvåning så var den förvånandsvärt tyst, som en viskning bara. Tog bort vasen, fortfarande tyst som en viskning. Kollade hdd-tempen och den låg på 39 grader, trodde först att fläkten stannat men den snurrade på. Verkar som om den har "nött in" sig. /Handfaste
Har en 3kg tung hantel.... Ska prova med den...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|