Du har inte provat en plats?
Thomas
Men det är väl inte bara lyssnarpsitioner vad jag fattat det som?
Ju fler mätplatser desto mer information till Audussey som kan kalibrera mer effektivt?
Mätt på 8 platser, men inte 8 Lyssningspositioner.
* Officiell Tråd - Onkyo SR506,576,606 *
Startad av
Unregistered63205c6f
, mar 15 2008 00:39
864 svar till detta ämne
33 relaterade trådar
Postad 08 mars 2009 - 14:53
Men det är väl inte bara lyssnarpsitioner vad jag fattat det som? Ju fler mätplatser desto mer information till Audussey som kan kalibrera mer effektivt? Mätt på 8 platser, men inte 8 Lyssningspositioner. Postad 08 mars 2009 - 22:09 Nepp har inte bara mätt på ett o samma ställe. Postad 09 mars 2009 - 08:25
Jag hade samma problem med min dator (HP). För att få ljud via HDMI måste jag byta standardenhet för uppspelning av ljud. Ljudegenskaper - flik Ljudenheter - ändra Uppspelning av ljud Standardenhet. Postad 09 mars 2009 - 08:53 Hur ser man på 606:an när man har dolby true HD ljud? Postad 09 mars 2009 - 10:26
Tack för förslaget, hade provat det också utan framgång. Löste det i helgen genom att avinstallera ATI Catalyst Control Center och bara köra drivrutinerna för grafikkortet. Nu funkar det äntligen! Postad 09 mars 2009 - 11:58
Vilken blu-ray spelare har du ? Du får ställa spelaren att skicka bitstream,då kommer det upp i displayen. Postad 09 mars 2009 - 12:30
Jag kör med en ps3, har ställt in att den ska skicka bitstream, men det står inget i displayen, ska det stå dolby true HD på displayen? Postad 09 mars 2009 - 16:52
Nej du kommer aldrig få upp det i displayen och inte MAster heller, för ps3an avkodar innan själv. Postad 10 mars 2009 - 21:32 Idag har jag kopplat min dator till TVn vid DVi-HDMI. Alltså sänder den bara bild och inte ljud. Ljudet tar jag via min sourround reciever, som jag tänker byta ut. Om jag köper en Onkyo 606 och kopplar datorn till den via DVI-HDMI och sänder bild, kan jag då skicka ljudet via Onkyon också på något sätt? Kan Onkyon ta emot bild och skicka vidare till TV och sända ut ljud som kommer från en annan ljudkälla? Postad 12 mars 2009 - 19:40 Har kopplat in en BD-P1500 till min Onkyo 606 via HDMI men får ingen bild, bara ljud. När jag kopplar in BD-spelaren direkt till TV:n får jag bild. Någon som har något svar på mitt problem? Postad 13 mars 2009 - 10:23 Någonstans i setupen ställer du in från vilken källa de olika ingångarna tar sin bild (komposit, S-video, komponent eller HMDI). Tar den ingången du anslutit din BD-P1500 sin bildsignal från HDMI? Postad 14 mars 2009 - 13:28 Behöver man FW uppdatea denna för att få bort irreterande buggar om dessa finns? Postad 14 mars 2009 - 18:40 Jag köpte min 606 för ett par veckor sedan. Det som var avgörande att det blev denna var 4 HDMI in samt Zon 2 del. HDMI växlingen funkar klockrent men zon 2 är ju kass! Dels så om jag förstår det hela rätt så kan man bara lysna på radio samt skicka analogt ljud till zon 2. Detta är ju helt kass. Mitt andra problem är att jag inte hittar några ljudinställningar på zon 2. Det låter ju förjävligt. Ingen bas alls. Har högtalare i kök och badrum och det låter skit. Körde med med b utgången på min gamla maskin och det rockade på bra! Går det inte göra några justeringar på zon 2? Går det bara köra analogt ljud till zon 2. Är det så så har jag en 606 till salu! //Henrik Postad 15 mars 2009 - 13:25 Redigerat av Unregistered08511788, 15 mars 2009 - 13:26. Postad 16 mars 2009 - 09:33
Jag är också väldigt intresserad av Zon 2 - har 3 zoner förutom TV rummet och det är av största intresse att det låter bra även där. Någon som vet? Postad 17 mars 2009 - 10:06 "thank you very much for your message and your interest in ONKYO products. You have reached the support/help desk for ONKYO Europe. The "zone2" function is using the Surround -back output stages. Therefore is only possible to use 5.1 in the main room if using" powered zone2" function. All audio signals for "zone2" must be a analog signal from the inputs. To use digital audio inputs for "zone2" is not possible. Please connect additional a analog connection . For zone2 you can use other input sources like for main zone or the same. Therefore it it possible e.g. to watch TV, in the main room and at the same time to listen music in" zone2" (stereo) . Also the tone control for "zone2" is not possible" Postad 17 mars 2009 - 11:32 Efter uppgradering av förstärkare till Onkyo TX-SR606 , har en fråga/problem.... Min Setup: Canal Digitalss inspelningsbara HD box -> köpt ny förstärkare: Onkyo TX-SR606 [via HDMI + ljud via coax, in på optic 2] Inställning på CD HD boxen: "hemmabio". På förstärkaren lyser AC3. Frågor: 1) Är setup:en rätt för att få surround ljud? 2) hur ser jag på förstärkaren att det verkligen är surround (AC3?) ? 3) när jag slog om CD boxen från "stereo" -> "hemmabio, hade jag inte kopplat in coax utan hade bara HDMI, blev det ljud ändå.... varför? Bara vissa kanaler som inte skickar ut ljud på HDMI i hemmabioläget? 4) kan jag se i respektive kanals info, om den skickar ut surround till förstärkaren? Om ja, hur? Alltså: när jag kollar på tex TV kanalen Canal + HD, är det surround/DD ljud jag upplever? Hur ser jag det? // S7 Postad 19 mars 2009 - 09:16
Är det någon som känner till en likvärdig förstärkare som klarar digital input till Zon2? Postad 20 mars 2009 - 19:24 Jag har bekymmer med min 606:a... Jag kör 42" plasma HDMI på HDMI Out Digitalbox HDMI Blueray HDMI Fungerar perfekt med att byta mellan DVD och SAT etc...men jag lyckas inte få OSD bilden vid setup....Jag vet jag har sett den tidigare på tv'n men frågan är om jag kommit åt nån inställning eller om receivern har pajjat? Postad 20 mars 2009 - 20:55 Postad 22 mars 2009 - 10:58 Det är OSD på receivern som jag inte får fram.... Postad 22 mars 2009 - 12:32 Pröva att slå av allt utannat utom tv och onkyo'n, välj därefter den ingång på tv'n som onkyon går mot och gå in i setup-menyn. Då borde du få upp menyn på tv'n och i displayen på stärkaren... Postad 24 mars 2009 - 13:09 Slog till på en 606:a igår då den stämde bra överens med mina önskemål på en ny reciver (uppdaterat från en rx-v596rds från YAMAHA) efter ett snabbt byte och en snabb kalibrering av mina BOSE ACOUSTIMASS 15 är jag fantastiskt nöjd! MEN, problem uppstår när jag skall köra DVD, ( DVD>hdmi>606>hdmi>TV) bilden blinkar till så jag ser LG loggan lite snabbt på TVn (en samsung LE32S67) sedan blir bilden helt svart ![]() Så om någon har något bra svar eller ide på vad som kan vara fel vore jag ytters tacksam! Så en sak till! Någon som vet om man kan ställa in vilken typ av högtalare man använder (small-large) på 606:an hittade inget igår... Frid! Postad 24 mars 2009 - 22:58 Det ända som är lite tråkigt (men inte reciverns fel) är ett litet stör ljud när jag kör ljudet från tvn kör med optisk ut (testat coax men det var ännu värre) någon som har någon ide på lösning eller är det bara att köpa ny tv med;) ( tvn är en Samsung LE32S67) Fridens liljor Postad 25 mars 2009 - 13:46
Var inte längesedan jag själv stod inför samma problem. Köpte en Sony Vaio med bluray i januari och kopplade den till förstärkaren (606:an) med hdmi-kabel. Provade först på förstärkarens hdmi2-ingång, eftersom dvdn sitter i ingång 1. Bra bild men inget ljud. Provade runt i inställningarna utan resultat. Min lösning blev att koppla datorn till hdmi1, dvdn tilll hdmi2. För mig funkar både bild och ljud nu. Men det är ju onekligen lite konstigt att det inte går att få till genom hdmi2-ingången. Hoppas att det löste problemet. Såg att du löst det i ett senare inlägg. Redigerat av sneo34, 25 mars 2009 - 13:52. Postad 29 mars 2009 - 13:32 Är hos bro och pillar med hans nya 606a ![]() sitter med en helt ny 606a som sagt och är lite fundersam vad problemet är och vad som orsakar det. När vi höjer ljudet så dör förstärkaren varje gång. vid låg volym så fungerar det men så fort vi höjer den så "KLICK" dör den och går i standby mode. Finns inga kablar som nuddar varanda eller ngt sådant för dom är skärmade och har bananer på sig. Any thoughts? //Cel update: kan det vara att den står på 6 ohm och inte 8 (går inte att välja 8 ohm i heller vilket känns weird..) //Cel Redigerat av Unregistered70c626f4, 29 mars 2009 - 13:39. Postad 29 mars 2009 - 13:57 Skulle väl tro att det är så att du kört en kalibrering och då fått (som många andra, anledning okänd) en del dämpning på högtalarna i setup'en (- X dB). Detta i kombination med att volymbegränsningen är aktiverad gör att man kan få fenomenet att trots att man inte har så hög volym (rent ljudmässigt), fast med högt uppställt volymvred på stärkaren, så slår volymbegränsningen till (om den nu är aktiverad vill säga) och stärkaren stänger av sig. Minns inte exakt var man hittar detta i meny-systemet, men det finns där ;-) Lycka till! Postad 29 mars 2009 - 14:39 6ohm ska recivern stå på för högtalare mellan 6-16ohm. Postad 30 mars 2009 - 07:04 Ska provas idag! tack så mkt för hjälpen! //Cel Postad 13 april 2009 - 21:36 Har fungerar utmärkt i drygt 6 månader ifrån jag köpte den i sommras men sedan ett par månader så tar det ca. 10 minuter innan jag kan få ut ngn bild och då måste jag först stänga av och direkt sätta på förstärkaren. När problemen började så räckte det med att stänga av och sätta på en gång men efter en tid nu så måste förstärkaren stå på 10 minuter och när jag därefter startar om den så kommer bilden direkt. Det spelar ingen större roll vilken bildkälla jag väljer men jag upplevde i början att det verkade strula mer med bilden ifrån komponentingången, men som sagt, nu verkar det ta ungefär lika lång tid oavsett källa. Detta kan väl inte vara något annat än ett hårdvarufel i förstärkaren som borde gå på garantin? /Michel Postad 14 april 2009 - 19:34 ![]() Postad 15 april 2009 - 14:51 Klarar den 20 år vet jag inte,men klart den kan göra det om du sköter om den. ![]() Postad 15 april 2009 - 21:32 ![]() Sedan har de ju rykte om sig att gå varma men har det resulterat i några problem för folk? Postad 15 april 2009 - 22:27 Min Onkyo 875 blir inte så varm,men den står helt fritt så kan bero på det. ![]() Har haft den i 1 år och killen innan hade haft den i 6 månader och den går som en klocka. Postad 17 april 2009 - 23:19 Postad 18 april 2009 - 00:04 Är på jakt efter en förstärkare men kan inte avgöra vilken jag ska ha. Jag söker väll egentligen det omöjliga - en som fixar rubbet. Kommer använda den mest till musik, uppskattningsvis till 90%. Jag spelar en ganska stor bredd av musik, från metal till skönsång. Har tänkt skaffa ett par nya högtalare lite senare. Förmodligen några från B&W såsom 805S eller kanske t.o.m. 803S. Lägg därtill en sub från typ xtz. Jag har ingen projektor eller dylikt och kommer aldrig skaffa en sådan heller. Jag har all min musik på en medieserver och har sett att en del modeller ska kunna köra musik rakt från denna. Intressant men tveksam till detta då jag aldrig sett någon produkt som klarar större arkiv förutom win media player. Jag har en Tvix 6500A, en PS3 samt en platt-tv(Pioneer). Vilka modeller är rimligt att skaffa för denna setup? Förslag gärna från och utöver Onkyo's sortiment. Postad 18 april 2009 - 09:11 Postad 18 april 2009 - 10:18 Har du tänkt en stereoförstärkare eller reciver ? Postad 18 april 2009 - 15:32 Postad 18 april 2009 - 20:44
Subben har du LFE till, inte preout. Vill du däremot hänga på ett slutsteg till dina andra högtalare, det är då du använder preout. Postad 19 april 2009 - 00:26 Postad 19 april 2009 - 06:51 Postad 19 april 2009 - 10:44 Postad 19 april 2009 - 11:14 Postad 19 april 2009 - 11:59 Har en Panasonic BD-35 Blu-ray och den nya tvn Panasonic g10 50'. Blu-rayen, Toshiba Hd-dvd spelare och comhem hdbox är kopplad till Onkyon som sedan är kopplad till tvn. Jag hade en Samsung C96 42' tv innan och hade aldrig detta problemet. Så vad är problemet? Jo blu-ray spelaren har otroligt svårt att få kontakt med tvn. När jag sätter på spelaren så börjar den skifta mellan "myrornas krig" och en svart bild där den försöker att visa bild på tvn men inte lyckas. Cirka 3 sek per bildbyte. Så kan den hålla på och hoppa sådär i flera flera minuter. Sedan kan man faktiskt helt plötsligt få bild från ingenstans. Och då är bara att köra på. Känns som ett lotteri att vid varje bildskiftning så är det 1 chans på 100 att det faktiskt ska gå. MEN, får man då för sig att stoppa filmen, då är det kört, samma skit. Jag ville nämligen gå in i blu-ray menyn för att sätta på 24p, då fick jag samma skit. Var helt stört omöjligt att komma in i setupen. Då får man snällt sitta och vänta igen på att det kanske ska komma igång..... efter ett tag... Jag gjorde en fabrikåterställning på spelaren, och bytte kabel. Då fick jag helt plötsligt bild på en gång, och kunde gå in i setup. Kanon tänkte jag, verkar vara sladden eller bara något tillfälligt. Icke, efter att ha stäng av och på spelaren så var samma skit tillbaks. Jag har som sagt testat olika kablar och även olika ingångar på Onkyon men samma sak. Kopplade nyss blu-rayen direkt till tvn's hdmi utgång, och där funkar det galant. Har satt på/av filmen som sitter i 10tals gånger utan några som helst problem, därav kom jag fram till att det måste vara onkyon som har problem någonstans. ![]() Redigerat av Shire, 19 april 2009 - 12:04. Postad 19 april 2009 - 12:44
Jag hade samma problem som dig med min Onkyo 606 och en Panasonic TH-50PV500E 50" Plasma-TV, det fungerar perfekt när man kopplar direkt till TV:n men inte via förstärkaren. Själv så kör jag just nu en Sony BDP-S300 Blu-ray spelare och använder min Panasonic BD-35 till projektorn. Jag tycker det låter väldigt skumt att två stycken Pansasonic produkter inte skulle vara kompatibla med varandra så jag antar också att felet ligger någonstans i Onkyo förstärkaren. Jag har tyvärr ingen lösning på problemet förutom att koppla via komponent men det då blir det ju tyvärr också kanske lite sämre bildkvalitet ![]() Postad 23 april 2009 - 01:52 Kort och gott: Finns det någon möjlighet att få ut basljudet som normalt sett skulle kommit ut via subben till mina frontar och i så fall hur? Mvh Axel P.S Jag är lite av en rookie på det här med ljud, så skratta inte om frågan är lite korkad ![]() 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |