Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Uselt intresse för bluray?

1237 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Varför öker ej blueray? (574 medlem(mar) har röstat)

För det är dyrt

1. Det är sämre ljud o bild (6 röster [0.87%])

Procent av omröstning: 0.87%

2. Lättare att piratkopiera (33 röster [4.76%])

Procent av omröstning: 4.76%

3. För dålig urval av filmer, så jag väntar att köpa (128 röster [18.47%])

Procent av omröstning: 18.47%

4. Ren protest köper jag ej, för jag gillade HD DVD (34 röster [4.91%])

Procent av omröstning: 4.91%

5. Tekniken är ej mogen (61 röster [8.80%])

Procent av omröstning: 8.80%

6. För det är för dyrt (431 röster [62.19%])

Procent av omröstning: 62.19%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 30 October 2008 - 14:53

Zamien
  • Zamien
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Ja det var lika dant då. De flesta VHS anhängarna hängde sig kvar vid sina sunkiga kassetter 5-6 år innan dom tack och lov gick över

De flesta idag som gnäller var antingen för unga eller för senila för att komma ihåg hur det var för 10 år sen.

Jag tycker vi skjuter fram domedagen tills december 2011. Om Svensson fortfarande matar sin FullHD tv med sunk DVD vid den tidpunkten så kanske BD endast förblir ett format för oss som vill ha KVALITÉ.

"ÅH NEJ, formatet har funnits i TVÅ ÅR! Svensson sitter fortfarande med DVD. FORMATET ÄR DÖENDE/DÖTT!!!!"

Jag är tyvärr så gammal så jag minns förra generationsskiftet (vilket inte är en merit). :)
Jag minns då också tydligt att DVD var otroligt coolt! En liten smidig skiva som du slapp spola, kunde välja undertext, hade extramaterial och dessutom erbjud bättre bild och ljud. Jag kan inta påstå att jag då kände till någon annat alternativ till nästa-generationsformat? Kanske har jag fel? Det var fet tjock kasett som ofta trasslade mot en smidig skiva.

Inte kan väl någon här påstå att situationen är samma nu? Vi pratar om en ny skiva som ger bättre bild (om du har en tv eller projektor som stödjer det) eller bättre ljud (om du tillhör det stora minoriteten som har en förstärkare som stödjer det). Det är dom ändå två skillnaderna mot DVD.

Eftersom det finns många alternativ idag för vad jag tror är den stora majoriteten som inte kräver den kvalitetnsnivån så är det en helt annan spelplan. Snälla sluta jämföra med VHS-DVD det är inte relevant. Betydligt mer jämförbart med "generationsskiftet" CD-SACD/DVD-Audio som kom av sig för andra alternativ. Folk föredrar sämre (vilket är sjukt) format som är mer lättillgängliga, billgare och som kan plockas ner från nätet. Varför skulle det vara annorlunda på film? Ljudet kan ju uppenbart inte vara drivande för då skulle knappast MP3 plocka marknadsandelar mot seriösa format. Så skulle högre bildkvalitet som ända argument motivera en massförflyttning från ett skivformat till ett annat?

Jag har ägt PS3 i 1 år och har 6st BD filmer. Under samma period har jag köpt ca: 50 DVD. Jag känner 6 personer till med PS3 varav en har 2 BD filmer.

För ett generationsskifte ska ske så måste det vara mycket starka argument för att flytta den stora massan. Bättre bild ser jag som ett mycket mindre argument är lättillgängligheten hos VOD eller nedladdninstjänster. Här pratar vi om fördelar! Ha tillgång till tusentals filmer från soffan, se när du vill, hur du vill. Jag kan satsa en skaplig bit av min lön på att massmarknaden föredrar det framför bättre bild än DVD!

Postad 30 October 2008 - 14:59

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3680 inlägg
  • 0

Sen är det problematiken med INTERNET INFRASTRUKTUREN. Idag är en bråkdel storförbrukare av bandbredd och stamlinorna pallar helt enkelt inte av mer last.

Inte bara det... det är väl bara en bråkdel som har tillgång eller som kan få fiber... känns ju inte direkt som nåt positivt att tanka ner 50gb med ADSL....

Postad 30 October 2008 - 15:03

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Det är nog så att majoriteten av folket inte bryr sig om kvaliteten på bilden.
De nöjer sig med filmer som är filmade med kamera på en bio.Eller en något bättre bild på bränd skiva.
Ljudet är heller inget som är viktigt,har polare som tycker det räcker att kolla film på sin 20tums dataskärm.

Postad 30 October 2008 - 15:05

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
hmmmm olyckskorperna blir fler och fler.
"Blu-ray is in a death spiral. 12 months from now Blu-ray will be a videophile niche, not a mass market product.

With only a 4% share of US movie disc sales and HD download capability arriving, the Blu-ray disc Association (BDA) is still smoking dope. Even $150 Blu-ray players won’t save it.

16 months ago I called the HD war for Blu-ray. My bad. Who dreamed they could both lose? "

http://blogs.zdnet.com/storage/?p=365

Postad 30 October 2008 - 15:11

Zamien
  • Zamien
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Citera(Johan78 @ Oct 30 2008, 15:33 )
Sen är det problematiken med INTERNET INFRASTRUKTUREN. Idag är en bråkdel storförbrukare av bandbredd och stamlinorna pallar helt enkelt inte av mer last.

Inte bara det... det är väl bara en bråkdel som har tillgång eller som kan få fiber... känns ju inte direkt som nåt positivt att tanka ner 50gb med ADSL....

Konstigt i så fall att var och varannan leverantör av ADSL jobbar hårt för att få ut konkuranskraftiga VOD tjänster? Kanske deras kalkyl är att majoriteten av befolkning inte ser behovet av att en film måste vara 50Gb? 2Mb (Megabit) är väl vad Viasat har uppskattat att det behövs i bandbredd för deras tjänst? Jag är toksugen på deras värstingbox så jag kan nytta den utan att sitta vid datorn.

Som sagt ifall den enda stora fördelen skulle vara bättre bild än ett format som majoriteten har varit jättenöjda med så tror inte jag det räcker. Folk vill ha lättillgänglig film till ett bra pris och det står mycket högre på önskelistorna!

Postad 30 October 2008 - 15:25

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0

Konstigt i så fall att var och varannan leverantör av ADSL jobbar hårt för att få ut konkuranskraftiga VOD tjänster? Kanske deras kalkyl är att majoriteten av befolkning inte ser behovet av att en film måste vara 50Gb? 2Mb (Megabit) är väl vad Viasat har uppskattat att det behövs i bandbredd för deras tjänst? Jag är toksugen på deras värstingbox så jag kan nytta den utan att sitta vid datorn.

Som sagt ifall den enda stora fördelen skulle vara bättre bild än ett format som majoriteten har varit jättenöjda med så tror inte jag det räcker. Folk vill ha lättillgänglig film till ett bra pris och det står mycket högre på önskelistorna!

Är du medveten om att en DVD har en bitrate på upp till 10Mbit? Förvisso en gammal MPEG2-kodec men ändå. Ska man använda MPEG4 och högupplöst hamnar man nog däromkring. Hur många idag kan streama 10Mbit smärtfritt? 5-10% kanske? Om inte färre.

Postad 30 October 2008 - 15:49

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0

Är du medveten om att en DVD har en bitrate på upp till 10Mbit? Förvisso en gammal MPEG2-kodec men ändå. Ska man använda MPEG4 och högupplöst hamnar man nog däromkring. Hur många idag kan streama 10Mbit smärtfritt? 5-10% kanske? Om inte färre.

Folk skiter i bitrate och allt vad kvalite innebär , det ska vara så billigt som möjligt helst gratis. Jag har en känsla av att 70% håller på med illegala nerladdningar och ser man till det så har Blu en rätt brant uppförs backe framför sig. Tror som bloggaren på zdnet att blu kommer att vara en nische produkt om 12 månader.

Redigerat av Unregistered2e3b64ba, 30 October 2008 - 15:50.

Postad 30 October 2008 - 15:50

shuriken
  • shuriken
  • Forumräv

• 851 inlägg
  • 0

"Bluray är snart gårdagens format"

http://www.e24.se/br...ikel_828255.e24

Vad rolig journalisten är. Blu-ray har ju inte ens hunnit bli standard, och det är inte först förrän nu som formatet börjar utnyttjas fullt ut med 2.0+ och onlinefunktionaliteten, vilket kanske antyder ännu mer på att onlinedistribution/funktionalitet är av högsta prio.

Fast jag vill fortfarande ha optisk media. Bandbredd är inte oändlig precis, och den förlitar sig på din bredbandsuppkoppling, vilket inte är 100% funktionell 100% av tiden, no way. Det kan skita sig vid fel tillfälle. Och hårddiskutrymme tar ju eventuellt slut för de som laddar ner media. Jobbigt att utöka för mycket. Och då är det självklart att Blu-ray är ett bättre arkiveringsalternativ än DVD, det tar bara lite längre tid innan det blir utspritt bland average-joe-konsumenterna.

Lite offtopic kanske, men jag kan även tycka att PS3 nuförtiden nästan börjar stjälpa Blu-ray snarare än att hjälpa. Med alla löften och hype om HD @ 1080p på Blu-ray skivor för spelen. Istället är det väl 0.2 % av spelen som är 1080p, och Blu-ray behövs ju inte ens för spelen till PS3 eftersom det är exakt samma grafik som Xbox 360 spelen, som körs på DVD. Sen att Sony släpper 4 stycken nya PS3-versioner varje år gör ju inte precis saken bättre. Suck =/. Jag kan tycka att det är högst relevant eftersom PS3 faktiskt är den mest sålda Blu-ray spelaren än idag.

Självklart då att man tappar förtroende för varumärket Sony samt Blu-ray. För mig är det en no-brainer, Sony har en del att göra innan Blu-ray blir folkkärt, men så småningom, kanske inom 2-3 år, så bör det vara någorlunda utspritt, och inte bara hos hifi-nerdzen.

Postad 30 October 2008 - 15:55

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2965 inlägg
  • 0
Hur fan kan man vara nöjd med DVD, jag skippade det formatet nästan helt.

Jag fattar inte hur folk är funtade.

Här ligger en hög med blandat bajs och guld, bredvid ligger en hög med enbart guld. "Jag tar högen med blandat bajs och guld!"

Blir så trött! Over and out!

Postad 30 October 2008 - 16:15

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Mästare

• 2526 inlägg
  • 0
Inte är DVD så illa. Det är ju filmen och dess innehåll som är viktigast. Jag ser hellre en bra film på VHS än en dålig på Blu Ray, men kan man se en bra film högupplöst är det en bonus som jag uppskattar.

Postad 30 October 2008 - 16:21

Zamien
  • Zamien
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Läste du inget av mina inlägg? Poängen är ju just att folk föredrar mer lättillgänligt, billiga och faktiskt morderna format än högre bildkvalitet. Sen kan vi tycka vad vi vill om det. För att BD ska bli riktigt stort så krävs det att majoriteten av konsumenterna anser att bildkvaliteten är viktigare än alla de fördelar VOD kan erbjuda faktiskt redan idag och vid bandbredder runt 2Mb.

Du är ju själv ett exempel att kvalitet på ljud inte var viktigare än motsvarande argument på ljudsidan. Vaför skulle bildkvaliten vara helig?

Postad 30 October 2008 - 17:13

Unregisteredaa73c0e8
  • Unregisteredaa73c0e8
  • Forumräv

• 911 inlägg
  • 0
Nu ÄR det bekräftat att Blu-ray är borta om ca 5år !!!

Klicka här

Mvh

Postad 30 October 2008 - 17:14

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Det alla negativa Blu-ray-bloggare missar är att förklara hur fungerande och smidig nedladdning kommer bli. Det är fortfarande ett osäkert kort. Det är ju knappast Gunnar 50 år som köper filmer på SF anytime.

Det är många fina beskrivningar om DRM-fri och helt underbart bra fungerande nedladdningstjänster i framtiden men det är kanske rent utav en utopi? Inom låt säga 5 år.

DRM-fri lär aldrig nånsin den legala nedladdningen bli, tvärtom ser jag en ökande drm-användning och där olika aktörer kommer att kräva en box som hanterar deras lösning. Tom divx-teamet tittar på lösningar som gör att filmerna inte kan spridas okontrollerat, utan där filmbolagen kan bibehålla full kontroll.

Postad 30 October 2008 - 17:20

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0

Nu ÄR det bekräftat att Blu-ray är borta om ca 5år !!!

Klicka här

Mvh

Tips!! läs igenom dagens och gårdagens inlägg innan postning av gamla nyheter!!

Postad 30 October 2008 - 17:20

Unregisteredaa73c0e8
  • Unregisteredaa73c0e8
  • Forumräv

• 911 inlägg
  • 0

Hur fan kan man vara nöjd med DVD, jag skippade det formatet nästan helt.

Jag fattar inte hur folk är funtade.

Här ligger en hög med blandat bajs och guld, bredvid ligger en hög med enbart guld. "Jag tar högen med blandat bajs och guld!"

Blir så trött! Over and out!

Kan bara hålla med!

Blu-ray med en rätt bildvisare då kan man inte tycka att det inte är så stor skillnad mellan Blu-ray och DVD. Isånafall BÖR man uppsöka närmaste optiker!

Mvh

Postad 30 October 2008 - 17:27

Unregisteredaa73c0e8
  • Unregisteredaa73c0e8
  • Forumräv

• 911 inlägg
  • 0

Tips!! läs igenom dagens och gårdagens inlägg innan postning av gamla nyheter!!

Tack, för tillrättavisandet! Jag skall aldrig mera återupprepa att posta gamla nyheter för det verkar vara en öm böld i arslet på dig!

Jag hoppas att jag får din förlåtelse för mitt stora misstag.

Mvh

Postad 30 October 2008 - 17:41

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3680 inlägg
  • 0
Tveksamt.....! :)

Postad 30 October 2008 - 17:47

3DBlaster
  • 3DBlaster
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
Läs gärna "orginal" artikeln varfrån denna "nyhet" kommer

http://blogs.zdnet.com/storage/?p=365

MVH
/3DBlaster

Fråga er sedan varför kostar PowerDVD 8 mer än operativsystemet den skall köras på!

Postad 30 October 2008 - 17:55

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
hahaha om vi säger så här ett typiskt exempel

20 miljoner medel svenssons behåller dvd och kör samtidigt blu-ray och vägrar betala mer o mer för nya format

én halv miljon Hightech snubbar köper alla nya format som går oavsett pengar.

Det skulle ju komma SACD små minneskort som ersätter en cdskiva .

Vi har flygande bilar år 2030 .

Allt är Bullshit.

vi har prototyper och redo att säljas men världen ändrar sig inte . vetenskapen bestämmer inte hur världen ser ut. det gör alla vi vanliga människor och redo för förändring är väl alla men lägg av. precis när blu-ray stannat så ska miniminneskort ersätta? hahaha tror dem vi är robotar o tycker sånt e snyggt eller. klart vi ska behålla tom dvd som stannat 10 år .

jag tror inte ett dugg ang blu-ray dör om 5 år. samsung är ju inte ens ledande.

Postad 30 October 2008 - 18:00

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
jag menar , alla vi med filmintresse är inte ens minsta sugna på betala för nya format vart 3dje år . oj blu-ray är föråldrat så fort de kom .

blu-ray har nått max kvalitetsgräns. mer vet jag att vi inte är redo för.

det handlar om små minneskort ist. för att blu-ray tar för mycket plats både på skivan samt storleken på självaste skivan. hahaha lol en cdskiva är ju as liten =D

så jädra lol =d som vanligt är dem as säkra och gör alla irriterande med såna uttalanden att blu-ray är dött men dvd har inte ens dött på 10 år .

blu-ray is here to stay. ingen vill hyra små minneskort haha

Postad 30 October 2008 - 18:26

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Den sista artikeln som blev publiserad genom länk här ... är bara en i raden artiklar som speglar varandra
Källan är densamma. De skriver bara av varandra ..

- Det är personer som leker journalister som har fått möjligheten att skriva pga att
Internet ger dem den möjligheten ( precis som att vi kan skriva här eller skapa en blogg )

För mig är det bara spekulationer och faktaunderlaget är missvisande statestik.

Om det går på ena eller andra hållet avgörs av marknaden och den är inte mogen för ett
totalskifte från DVD till Blu Ray .. men skiftet kommer succesivt att ske.

Någon skrev att alla inte har HDTV. Det säljs HDTV i mängder och snart har "nästan" alla
minst en HDTV i familjen. Alla platt tv som säljs idag ger bättre bild från Blu Ray än vad
man får från DVD så det köper jag inte som ett skäl för att blu-ray inte skulle öka.

Att folk inte har tillräckligt bra anläggning för att ta del av ljudet köper jag inte helller.
De har inte ens tillräckligt bra anläggning för att ta del av ljudet från en DVD.
Inräknat många som tror att de har en riktig hembioanläggning. De flesta hembio
anläggningar är smäck. Det är ytterst få som har en riktig hembioanläggning.

Marknaden styr och pengarna styr. Sony och alla Sonys "kompisar" har bestämt sig
för att blu-ray skall lyckas och detta tillsammans med filmbolagen. Så även om det imorgon
skulle komma ett Usb/ flashminne som kostar 100 kr och en spelare som kostar 1000 kr
så skulle de inte släppa fram detta och ta död på blu-ray

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 30 October 2008 - 18:28.

Postad 30 October 2008 - 18:31

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6892 inlägg
  • 0
Hahaha. den här debatten kommar ALDRIG att ta slut. Samma sak som återupprepas om och om och om igen :lol:

Ni som vill ha streaming, kör hårt på det ni så kan vi andra njuta av Blu-Ray formatet utan erat gnäll.

Den här tråden är så förbannat onödig. Blir bara en massa tjafs, gnäll och bråk om ett sånt förbannat i-landsproblem, som aldrig leder nånstans och som alltid börjar om på ny kula och går i samma spår :)

Men snart är vi uppe i 1000 inlägg så... :)

Redigerat av Svante Skoog, 30 October 2008 - 18:38.

Postad 30 October 2008 - 18:42

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Tur att man älskar diskutera och argumentera och är så tjurskallig att man aldrig överger sin övertygelse
för att det finns en minoritet med ett inbyggt motstånd mot allt som är och alltid skall prata om det
som komma skall ( om det kommer )

- Lev i nuet och njut av BluRay film. Vill man inte äga kan man hyra !
Är mitt budskap till dom som tycker filmerna är dyra
- Köp en ps3
Så kan ni spela på maskinen om blu-ray skulle bli en flopp
- Fortsätt med DVD
Om ni vill vara utan HD film på riktigt fram tills ert alternativ blir verkliget

Maveric

Postad 30 October 2008 - 18:46

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6892 inlägg
  • 0
Saken är ju den att OM BD floppar som MAINSTREAM format så betyder det inte att de slutar släppa film på det så länge som det finns en stadig bas av köpare som betalar för sig :)
Blu-Ray kan gott och väl leva sida vid sida med DVD, precis som VHS och Laserdiscen gjorde.
Synd bara att det är så många som förnekar sig njutningen av att se en film i 1080p med DTS-HD Master Audio ljud.
Men det är väl där den stora skillnaden mellan riktig filmnörd infinner sig :lol:

Hur det blir med framtiden vet INGEN av oss. Om 5 år kanske vi HAR nerladdat i samma kvalla som Blu-Ray.
Om fem år kanske en astroid slår ner i jorden och utplånar oss alla :)
Who knows?

Redigerat av Svante Skoog, 30 October 2008 - 18:52.

Postad 30 October 2008 - 19:47

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Inte är DVD så illa. Det är ju filmen och dess innehåll som är viktigast. Jag ser hellre en bra film på VHS än en dålig på Blu Ray, men kan man se en bra film högupplöst är det en bonus som jag uppskattar.

Min tid är värdefull, och mina pengar håller jag hårt i. Om en film är dålig så ser jag inte den. Det finns roligare grejer jag kan göra med min tid.

Ska jag köpa en film och nödvändigtvis behöva betala för den!?, så vill jag naturligtvis har bästa tänkbara kvalite.
Jag köper inte en film på vhs för att den är billig. Jag köper inte den alls isåfall. Om jag till sist bestämmer mej för att jag vill ha en film, så lär det kosta och då betalar jag hellre lite mer för att få bästa tänkbara kvalite, istället för att tumma på kvaliten för att få ner priset.

Om kostnaden vore det enda jag intresserade mej, så skulle jag inte köpt en enda film alls. Då hade jag hellre laddat ner den gratis...

Nu är inte kostnaden det som intresserar mej mest utan snarare "prisvärdhet" och med det i åtanke så är BluRay-filmer som kostar bråkdelen mer än en dvd-film i allra högsta grad intressant, eftersom den tekniska kvaliten är så mycket bättre...

Om man nu tvunget ska behöva betala för något, varför betala för halvmesyrer?

E24 har precis fått ta emot ett mycket kritiskt mail angående den inkompetens som artikelförfattaren visar prov på. Jag rekommenderar att ni andra som också reagerar negativt på artikeln också tar tillfället i akt att meddela redaktionen detta.

Postad 30 October 2008 - 19:47

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Tur att man älskar diskutera och argumentera och är så tjurskallig att man aldrig överger sin övertygelse
för att det finns en minoritet med ett inbyggt motstånd mot allt som är och alltid skall prata om det
som komma skall ( om det kommer )

...
Maveric

Höll på att tappa hakan när jag började läsa ditt inlägg, då det första stycket var en klockren beskrivning av BD idag :)

Svante, du har börjat mjukna lite... är det även så att tom du börjar ana att inte BD blir det Mainstream som många tycks ha trott o hoppats på.

Ingen har väl påstått att BD kommer att tvärdö.

Men visst är det kul o se vissa grabbar med tunnelseende när dom totalt förnekar dagsläget och tror att det i varje hem finns BD spelare och hyllmeter med skivor, och alla som inte har det är kompletta "idioter".
Och återigen dyker det upp stackare som väljer sin film efter antalet pixlar istället för innehåll... Finns filmen i båda formaten och man verkligen vill köpa filmen (hyra kan vi glömma) samt att har tillgång till en BD spelare är det endå ganska korkat att köpa DVD versionen vör att spara en 50-lapp.

Postad 30 October 2008 - 19:57

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

E24 har precis fått ta emot ett mycket kritiskt mail angående den inkompetens som artikelförfattaren visar prov på. Jag rekommenderar att ni andra som också reagerar negativt på artikeln också tar tillfället i akt att meddela redaktionen detta.

Förstår inte vad som är inkometent i artikeln.

Den radar upp en massa fakta som till och med en hundvalp bara kan tolka på ett sett. Men visst har det funnits trender som har pekat på att BD växer och det skulle han kunna nämnt. Men han var tillräckligt intellegent för att inte falla för %-ökningarna som vissa skribenter vill framföra.

Däremot tycker jag det var onödigt med meningen:
"Men så här i efterhand framstår det allt mer som en dispyt i en liten sandlåda för nördar"
den kunde han ha besparat sig.

Postad 30 October 2008 - 20:07

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3680 inlägg
  • 0
Dom skrev väl även om jag inte missminner mig att HDDVD var det som skulle slå ut dvd....

Postad 30 October 2008 - 20:09

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6892 inlägg
  • 0

Svante, du har börjat mjukna lite... är det även så att tom du börjar ana att inte BD blir det Mainstream som många tycks ha trott o hoppats på.

Nej jag tror fortfarande STARKT på Blu-Ray. Men vi får som sagt ge det ett par år tills svensson på allvar börjar få upp ögonen för det när deras sunkiga bildrörs TV lagt av och deras DVD filmer ser ut som skit på nya platt TV:n :)
Fast jag ska erkänna att jag inte dör om Blu-Ray förblir ett format bredvid DVD för oss finsmakare heller så länge som jag kan köpa senaste filmen på macken tillsammans med snabbmaten :lol:

Dä blir som dä blir :)
Hur mycket vi än diskuterar så står vi fast vid det vi tror på.
Undrar om tråden finns kvar om 3-4 år och vem som fick fel då :D

Redigerat av Svante Skoog, 30 October 2008 - 20:11.

Postad 30 October 2008 - 20:14

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Rabarber: Vad är du egentligen ute efter med dina inlägg i denna tråden? Antar att du är medveten om
att du skriver i HD-delen på ett forum för hembioentusiaster, dvs den tilltänkta målgruppen för Bluray.

Artiklarna som länkas på de sista sidorna i tråden har alla samma ursprung. Så fungerar tyvärr journalistiken
idag. Det som säljer flest lösnummer och/eller sökträffar på Google är det som publiceras.

Bluray har ökat stadigt sedan HD-DVD trillade av pinnen, men varför kommer tidningarna plötsligt på att alla
inte vill eller kan dra nytta av den tekniska kvaliteten hos HD-film? Det har ju inte hänt någonting alls som
pekar på en nedgång för Bluray om man ser globalt. Att Sverige är en liten marknad är väl knappast förvånande.

Övergången från sunkformatet VHS till DVD var seg. Det dröjde flera år innan "Svensson" blev intesserad av DVD,
och det var inte kvaliteten som avgjorde att DVD blev ett svennsonformat, utan enkelheten. De flesta struntar
tyvärr i kvalitet.

Trots det säljs det hembioprojektorer och diveser hifi-produkter, och den marknaden lär knappast försvinna,
så jag förstår inte riktigt nyhetsvärdet.

Angående alternativ till bluray, så är något som kanske kommer om 5 år inte speciellt intressant för oss som vill
se film med bra bild och ljud nu, 2008. Nerladdningsalternativen är kort sagt värdelösa idag.

Redigerat av Ageve, 30 October 2008 - 20:16.

Postad 30 October 2008 - 20:27

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0

Rabarber: Vad är du egentligen ute efter med dina inlägg i denna tråden? Antar att du är medveten om
att du skriver i HD-delen på ett forum för hembioentusiaster, dvs den tilltänkta målgruppen för Bluray.

Artiklarna som länkas på de sista sidorna i tråden har alla samma ursprung. Så fungerar tyvärr journalistiken
idag. Det som säljer flest lösnummer och/eller sökträffar på Google är det som publiceras.

Bluray har ökat stadigt sedan HD-DVD trillade av pinnen, men varför kommer tidningarna plötsligt på att alla
inte vill eller kan dra nytta av den tekniska kvaliteten hos HD-film? Det har ju inte hänt någonting alls som
pekar på en nedgång för Bluray om man ser globalt. Att Sverige är en liten marknad är väl knappast förvånande.

Övergången från sunkformatet VHS till DVD var seg. Det dröjde flera år innan "Svensson" blev intesserad av DVD,
och det var inte kvaliteten som avgjorde att DVD blev ett svennsonformat, utan enkelheten. De flesta struntar
tyvärr i kvalitet.

Trots det säljs det hembioprojektorer och diveser hifi-produkter, och den marknaden lär knappast försvinna,

Angående alternativ till bluray, så är något som kanske kommer om 5 år inte speciellt intressant för oss som vill
se film med bra bild och ljud nu, 2008. Nerladdningsalternativen är kort sagt värdelösa idag.

Bästa inlägget på år och dar

Postad 30 October 2008 - 20:44

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Och återigen dyker det upp stackare som väljer sin film efter antalet pixlar istället för innehåll... Finns filmen i båda formaten och man verkligen vill köpa filmen (hyra kan vi glömma) samt att har tillgång till en BD spelare är det endå ganska korkat att köpa DVD versionen vör att spara en 50-lapp.

Som information så hyr jag idag BD-film och utbudet ökar. Så var det den möjligheten som vi skulle glömma så är du fel ute.

Sedan kan jag inte låta bli att fundera över hur stor marknadsandel din favorit, VoD, egentligen har. En intressant sak är ju att om man skriver artiklar om hur långsam tillväxten är på BD (mot förväntat) så skrivs väl ännu mindre om VoD. Notera också "mot förväntat", branchen hade vissa förhoppningar som inte infriades. Det betyder inte att tillväxten inte finns. Sedan kan ju en slutsats av det hela bli att Ultra-HD inte är speciellt intressant. Ännu högre upplösning än BD kanske är "onödigt" för de flesta. Om man nu inte börjar sälja film med "megapixelargument" som man gör med kameror och mobiler. I sådana termer är ju varken BD eller DVD speciellt imponerande.

Sedan artikel som diskuterats. Den kommer väl från en ekonomitidning. Är det någon som tror på dom tidningarna idag :) .

Postad 30 October 2008 - 21:51

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

När sakargumenten tryter brukar små barn ta till öknamn o dyl....
Återigen får jag hänvisa till trådrubriken som inte frågar varför BD spränger alla dom mest optimistiska fsg prognoserna.

Visst är det så, exakt som artikeln häromdan där någon inte kunda tolka begrepper försäljningsindex korrekt för BD-recorders i Japan.

Orsaken till att det poppar upp just nu är väl "vinstvarningen" som branschorganisationen släppte..hot news några dagar i en begränsad krets. Sverige är en marknad som är öppen för ny teknik samt att lansera filmer är relativt enklet då filbolagen slipper dubba. Därför är det viktigt att lyckas i lilla Sverige. När det gäller BD utvecklingen på andra marknader så är det väldigt tyst, det kommer några hiskligt stora %-satser ibland men inga entydiga signaler. Oftast blir det dräpar varianten BD + 1000% och i finstilt (2-4% marknadsandel). Naturligtvis kommer julförsäljningen att hjälpa till och putsa på resultatatet.
Men det är trots allt viktigt att tänka på att dom enda som har behov av skiv formatet är dom som producerar och ditribuerar produkterna, alla övriga vill ju naturligtvis skära i kostnaderna så att folk kan konsumera mer video och vinsterna kan öka.

tyvärr i kvalitet.

Helt rätt!!!!
Detta är väl ett av dom största riskerna för att inte BD ska slå igenom på samma sätt som DVD gjorde.

Exakt! Där sitter mågruppen och vi kommer inte attförsvinna. (förstår ej ordet nyhetsvärde sedan..)

Att kalla HDTV värdelöst är nog att överdriva lite, men utbudet ökar och nya distributionskanaler kommer ständigt.

Postad 30 October 2008 - 22:05

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Att kalla HDTV värdelöst är nog att överdriva lite, men utbudet ökar och nya distributionskanaler kommer ständigt.

Hdtv anser jag inte ens jämförbart, då man inte själv kan bestämma över vad som sänds och mycket av det som sänds är filmer som man inte vill se och med massa repriser av sånt man inte ville se från början, dessutom kan man inte välja bort kanaler man inte vill ha.

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Som information så hyr jag idag BD-film och utbudet ökar. Så var det den möjligheten som vi skulle glömma så är du fel ute.

Den som förväntar sig att kunna gå o hra en "BD-Rulle" på samma sätt som man kunde hyra DVD/VHS förr i tiden när det fanns Videobutiker blir ganska besviken.... Men visst kan man hitta några skivor här o där.

Sedan kan jag inte låta bli att fundera över hur stor marknadsandel din favorit, VoD, egentligen har. En intressant sak är ju att om man skriver artiklar om hur långsam tillväxten är på BD (mot förväntat) så skrivs väl ännu mindre om VoD.

Tittar man i högra hörnet bara på detta forumet så poppar det ju upp 1-2 artiklar i veckan nuförtiden om VOD satsningar. So far har det ju inte varit någon megasucce i nedladdningsformatet, däremot verkar ju PVR maskinerna blomstra.
Marknadsandel... ?? kunde vara kul o veta..

Notera också "mot förväntat", branchen hade vissa förhoppningar som inte infriades. Det betyder inte att tillväxten inte finns. Sedan kan ju en slutsats av det hela bli att Ultra-HD inte är speciellt intressant. Ännu högre upplösning än BD kanske är "onödigt" för de flesta. Om man nu inte börjar sälja film med "megapixelargument" som man gör med kameror och mobiler. I sådana termer är ju varken BD eller DVD speciellt imponerande.

Låt oss slippa detta :)

Sedan artikel som diskuterats. Den kommer väl från en ekonomitidning. Är det någon som tror på dom tidningarna idag :lol: .

Underbar kommentar!! 10-poängare!!

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

När sakargumenten tryter brukar små barn ta till öknamn o dyl....
Återigen får jag hänvisa till trådrubriken som inte frågar varför BD spränger alla dom mest optimistiska fsg prognoserna.

Och du ställer frågan i ett HD forum. Jag tycker faktiskt att Ageve har en poäng med sin fråga.

Och var ser du något öknamn i texten? Utveckla gärna din egen argumentation.

Detta kan nog diskuteras ganska länge utan att komma någonstans. Det är väl egentligen redan bevisat eftersom detta är detta är inlägg 836. Facit får vi om 5-10 år.

Redigerat av Mr_Tom, 30 October 2008 - 22:15.

Postad 30 October 2008 - 22:11

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
japan kanske ersätter blu-ray osv , men inte sverige eller amerika .

Tror jag inte ett dugg på samt vem vill hyra futtiga robot aktiga små minneskort? tar bort all hederlig gamla lust att hyra en film , lika bra ladda ner en ? politiker är inte dumma , dem fattar detta så ni som tror att blu-ray dör är ju bara för roliga =D

Först dvd , folk köper hd-dvd övertygad om att det ska lyckas , sen skrotar de spelarna och köper blu-ray , tja snart ska vi byta igen ... l åter inte minsta troligt alls .

Man har hört spekulationer 24-7 men inte ens dvd har dött ut .

Blu-ray är maximal kvalite .

Kolla va pio gjorde, 400 GB på en blu-ray skiva men som inte ens är kompitabel med vanliga bd players , så dem ändrade det och håller på göra de möjligt nu ! så nej marknaden går inte att manipulera så enkelt . precis som du skrev, nya journalister som tror dem kan något hahaha =D

Postad 30 October 2008 - 22:13

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Den som förväntar sig att kunna gå o hra en "BD-Rulle" på samma sätt som man kunde hyra DVD/VHS förr i tiden när det fanns Videobutiker blir ganska besviken.... Men visst kan man hitta några skivor här o där.

"Några här och där"? Jag har sett betydligt fler, men visst är DVD betydligt större.

Tittar man i högra hörnet bara på detta forumet så poppar det ju upp 1-2 artiklar i veckan nuförtiden om VOD satsningar. So far har det ju inte varit någon megasucce i nedladdningsformatet, däremot verkar ju PVR maskinerna blomstra.
Marknadsandel... ?? kunde vara kul o veta..

Har en känsla av att du syftar till att höja den. VoD lär sälja sig själv om det är tillräckligt bra och enkelt. Problemet är väl att det inte anses vara det.

Låt oss slippa detta :)

Instämmer

Postad 30 October 2008 - 22:19

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Och var ser du något öknamn i texten?

Jag råkade skriva Rabarber istället för Rabalder. Det var väl det han menade med öknamn.

(förstår ej ordet nyhetsvärde sedan..)

Det jag menade var att något snille plötsligt kommer på att det säljs mer DVD än Bluray, och sen är det en
världsnyhet, Aftonbladet är som vanligt framme och bidrar till att höja den intellektuella nivån med rubriken
"Köpt Bluray? Känn dig blåst".

Personligen tycker jag att man blir mer lurad när man får betala för den i jämförelse mediokra bilden som DVD
ger.

Redigerat av Ageve, 30 October 2008 - 22:21.

Postad 30 October 2008 - 22:41

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

• 1086 inlägg
  • 0
Bara jag som har svårt för att förstå inläggen som Marco91 skriver? :)

Postad 30 October 2008 - 22:45

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Jag råkade skriva Rabarber istället för Rabalder. Det var väl det han menade med öknamn.

Ok, fel av mig. Det missade jag.

Postad 30 October 2008 - 22:49

B8
  • B8
  • Guru

• 4536 inlägg
  • 0

Nu tänker jag inte på något sätt hävda att mina kvarter i Bromma speglar hur det ser ut i övriga Sverige, men här har inga av mina videobutiker försvunnit och jag hyr numera BD i samma kvantitet som jag förut brukade hyra DVD. D.v.s 1-2 filmer i veckan. Visst är utbudet magrare, men annat vore väl konstigt och nytt inkommer varje vecka. :)

Redigerat av B8, 30 October 2008 - 22:50.

Postad 30 October 2008 - 23:36

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Jo det finns även Buylando som har ett riktigt bra utbud på blu-ray för uthyrning,och det växer riktigt bra. :rolleyes:

Postad 30 October 2008 - 23:40

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
haha jmkbiker :rolleyes:

Postad 30 October 2008 - 23:46

QAM
  • QAM
  • Forumräv

• 755 inlägg
  • 0
Visst kan Bluray ha dött om fem år, men vilken slutsats vill man komma till då?
Ska man säga:
Haha, jag hade rätt hela tiden...
Eller kanske:
Äntligen kan jag börja titta på HD-film, nu när det finns alternativ till Bluray...

Fem år är helt OK för mig, allt över det ser jag som en bonus :rolleyes:

Postad 31 October 2008 - 00:42

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0

Förstår inte vad som är inkometent i artikeln.

Jag märker det :rolleyes: ...

Vad som är INKOMPETENT i artikeln är att jämföra försäljnings-siffror för ett etablerat format som dvd, som har funnits i snart 20 år, med försäljnings-siffror för BD som knappast har fått växa i lugn och ro i mer än 8 månader!

DET är irrelevant för att inte kalla inkompetent.

Vad som DEFINITIVT är inkompetent är att bortse från det faktum att BD idag redan säljer bättre än vad dvd-formatet gjorde 5 år efter lanseringen!

Att bortse ifrån trenden där SD-upplösta tv-apparater fasas ut i en exponentiell hastighet och som därmed också ökar efterfrågan efter högupplöst material, är inte inkompetent. Det är bara tecken på inskränkthet av sällan skådat mått...

Den radar upp en massa fakta som till och med en hundvalp bara kan tolka på ett sett.

TOLKA???

Vad kan man med fog tolka ur felaktigheter och extremt reducerade sanningar?
Vore det inte lämpligt med en helhets-syn som grund innan man börjar göra tolkningar?

Men visst har det funnits trender som har pekat på att BD växer och det skulle han kunna nämnt. Men han var tillräckligt intellegent för att inte falla för %-ökningarna som vissa skribenter vill framföra.

Nämnt? Dessa trender visar på en tillväxt takt som aldrig tidigare skådats, är det något som man bara bör "nämna" sådär lite i förbifarten?

Hans intelligens sträcker sej uppenbart till användandet av "klipp och klistra", det har ju framkommit i tråden att huvuddelen av innehållet i hans artikeln har en helt annan upphovsman.

Det kallar jag inte för intelligens. Det kallar jag för ett synnerligen klumpigt försök att dölja sin igen inkompetens!

Däremot tycker jag det var onödigt med meningen:
"Men så här i efterhand framstår det allt mer som en dispyt i en liten sandlåda för nördar"
den kunde han ha besparat sig.

Detta är vi rörande ense om, men förmodligen på helt olika grunder.

De som han kallar för "nördar" är samma människor som används för att prognosticera marknads-utvecklingen i allmänhet. Tas något emot av "nördarna" på ett synnerligen positivt sätt, så är det tillräckligt skäl för de allra flesta marknadsbolagen för att de ska satsa makalösa summor på att även nå ut till svenssons.

Nu lär de nå svenssons i vilket fall som helst, även utan ansträngningar, eftersom fler och flers svenssons sitter med högupplösta tv-apparater och lugnt och sansat börjar fundera på vad det där med BluRay handlar om.
Har man en möjlighet som man dessutom redan betalat för så är det synnerligen få som inte är intresserade av att ta reda på vad möjligheten innebär. Något som i praktiken innebär att B.D. kommer att sälja sej självt, eftersom många av de som testar B.D. filmer fastnar för det.

De flesta faktiskt!

Nog för att det finns enstaka exempel på folk som tycker att B.D. gav inte nämnvärt mycket mer för pengarna, men skaran människor som praktiskt taget helt slutar att köpa DVD-filmer för att istället lägga pengarna på B.D. filmer ökar för varje dag som går.

DET är något som statistiken och de där "procent-satserna" visar entydigt.

...OM man är tillräckligt intelligent för att kunna förstå statistiken och procentsatserna...

Helt rätt!!!!
Detta är väl ett av dom största riskerna för att inte BD ska slå igenom på samma sätt som DVD gjorde.

Vi pratar inte om risker. Det är ett faktum att B.D. inte slår igenom på samma sätt som DVD gjorde. B.D. är en otroligt mycket större succe än vad dvd-formatet någonsin varit och anledningarna till detta är för att jämförelserna med DVD-formatet haltar betänkligt.

Hänsyn tas inte till dagens lägre filmpriser i förhållande till löneutvecklingen. Hänsyn tas inte till dagens större intresse för hembio, jämfört med då DVD-formatet lanserades. Hänsyn tas inte heller till dagens högre kvalitets-medvetande jämfört med då DVD lanserades (på den tiden så hade praktiskt taget INGEN hört talas om behovet av ISF-kalibrering eller andra former av optimering av tv-bilden, idag är de flesta medvetna om att man "kanske borde justera in tv'n lite bättre än standard-inställningarn).

Hänsyn tas framförallt inte till B.D. formatets i jämförelsen med dvd-formatets, i det närmaste explosiva utveckling.

Herrejösses. 8 månader efter att HD-DVD lades ner och "kriget" var över, så finns det B.D. filmer att köpa på maxi, statoil och snart överallt. Det tog DVD-formatet över 10 år för att nå ut till bensinmackarna och livsmedelsbutikerna var ännu senare...

8 månaders tidsperspektiv är vad vi har att utgå ifrån när vi spekulerar.

Nog ser det väl ut som B.D. formatet är här för att stanna (ett tag iallafall)...

Vilka videobutiker hittade du dvd-filmer i, 8 månader efter att DVD-formatet lanserades?

HALLÅÅÅ!!!

Vakna och välkommen till verkligheten!!!

Postad 31 October 2008 - 00:59

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0
Det tog mer än 2 år efter dvdns lansering innan man kunde köpa en dvdfilm mer än 50 spänn under släpp-pris som jämförelse, vill minnas att jag gav ca 200-250 spänn för en nysläppt dvdfilm för 10 år sen, men lönerna låg betydligt lägre då än vad de gör idag. och redan reas BD-film mer än 100 spänn under normalpris.

Om man jämför de tre olika stegen vhs->dvd->Blu-Ray och vad de tillfört i varje steg så ser det ut så här Vhs medförde att man kunde titta på film hemma enkelt och smidigt utan att vara låst till vad våra då 2 tvkanaler sände.

Dvd var en förbättring av bild men den störst förändringen låg i ljudet, plötsligt kunde alla som ville få tillgång till multikanal och på ett helt annat sätt bli delaktiga i filmen, men på bildsidan låg fortfarande begränsningen i upplösning och att det var en 4:3 AR som skulle passas in i ett 16:9 format.

Blu-rays fördel är bilden, ökar man upplösningen så får man plats med mer detaljer och det ökar känslan av att vara "där". Att ljudet är bättre är kanske inte helt självklart i alla lägen, vi är idag vana vid att ljudet kommer från alla håll och begränsningarna och i en dålig anläggning är det inte säkert att det blir så stor skillnad ljudmässigt.

Dock samantaget så ser jag allt som ökar känslan av att vara på den plats filmen utspelar sig som ovärderligt, därför behöver jag inte fler format som "nästan" når upp till dvdkvalite tex lågupplöst VOD, den dagen jag kan få VOD i blu-raykvalite så ska jag ta det under övervägande. ( Och jag räknar faktiskt inte tv till video on demand eftersom att det saknar all form av valmöjlighet)

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 31 October 2008 - 01:24.

Postad 31 October 2008 - 08:40

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6892 inlägg
  • 0
Fin krönika från The Digital Bits för er som tror att Blu-Ray är "gårdagens format":

As you may know, there have been a couple of recent reports online that the Blu-ray format is D.O.A. or otherwise doomed to failure. The most recent such proclamation is an alarmist piece by ZDNet's Robin Harris, that has resulted in a small flood of e-mails from readers today, some concerned, many skeptical and all curious as to our reaction.

Look, folks... let's have a little perspective here. People have been predicting the death of Blu-ray Disc for more than two years now. And many of those doing so were either staunch HD-DVD supporters previously or simply NEVER saw much of a future for Blu-ray or high-definition discs. Harris, it seems to me, falls into the latter category. He's a fine guy, I'm sure, but from what I've read of his work, he's never really been much of a videophile. He's a storage guy. Hard drives. It says so right there in his bio: "Robin Harris has been selling and marketing data storage for over 20 years in companies large and small." There's nothing wrong with that, and more power to him. But I don't expect him to be any kind of advocate for a home video format, other than one based around a downloading model. And he's hardly the person to best judge the future of what is, at its very essence, a HOME VIDEO FORMAT.

That's not to say that Harris doesn't make some valid points. The BDA's licensing fees are too high, and there are still too many barriers (not the least of which is cost) to smaller content producers adopting the format. I'll give you a few more obstacles the format faces: Blu-ray Disc player and movie prices are still too high. Studios should cut software prices across the board by $5 to $10. Profile 2.0 players should become standard and cheap, and fast. The need to continually update player firmware for title after title has been very frustrating, most recently with the James Bond Blu-rays. That's not a big deal if you have a PS3, but if you have a profile 1.0 or 1.1 player, it means either downloading and burning a firmware update disc, or calling the manufacturer's tech support line and requesting one be sent to you by mail. That's a pain in the ass, and the industry needs to figure out a way to make it easier. The economic slowdown and the lengthy format war haven't helped either. I do think the industry should take a look at Harris' recommendations for what a more "forward looking strategy" for the Blu-ray format ought to look like. I actually agree with a couple of them.

But let's get real here. Blu-ray is NOT dead. It's not close to death. It's not even remotely sick or ailing. Saying otherwise is simply a clever ploy to get a LOT of people to read your columns. Look folks, Blu-ray is still essentially a NEW format to most people. This is the format's FIRST YEAR of unopposed exposure to consumers - the first year it hasn't been embroiled in a bitter format dispute with HD-DVD. The standard DVD format didn't begin to really take off until well over a year after its Divx pay-per-view nemesis finally died. It's worth noting that my prediction has ALWAYS been that Blu-ray and DVD would co-exist for many years, and that Blu-ray would gradually increase its market share over time. If I had to guess, I think the mix a few years from now is going to be 50% DVD, 30-40% Blu-ray and some smaller percentage of downloading. Blu-ray isn't going to replace DVD, the single most successful format in the history of consumer electronics, and anyone who thinks otherwise is out to lunch. But Blu-ray's future is plenty bright, folks.

Let's look at this from another perspective. One month ago, Paramount's Iron Man became the first Blu-ray Disc release to sell 500,000 units in its first week of release. Industry sources tell me that the title has CONTINUED to sell well and is closing in on 1 million units sold. If Iron Man doesn't get there first, Warner's mega-smash hit The Dark Knight is on deck for release on Blu-ray Disc on 12/9. Does anyone think it isn't going to fly off the shelves too? Either way, by the end of the year (almost certainly by the end of January), one of these two titles - and quite possibly BOTH - could hit 1 million units sold. That milestone will have been reached just a little more than two years after the Blu-ray format was launched. Do you know how long it took DVD to have its first million selling title? Just under THREE years - The Matrix, which debuted on the format in late 1999. Seems like Blu-ray's right on track to me.

The format's got LOTS more going for it too. First, player prices are finally dipping below $250, right on track with the pace in the early days of DVD. Best Buy has its Insignia brand BD player priced at $249, and a Samsung player on sale for $229. Multiple retailers are expected to be selling Blu-ray players for LESS than $200 on Black Friday and for the holiday season. According to Video Business, Sears will be selling Sony's BDP-S350 for just $179.99 and Samsung's BD-P1500 for $199.99, both profile 2.0/BD-Live ready players. Look for other BD player deals at select retailers to follow, some as low as $149.

Second, look at all the great titles available! You know, earlier this year many of the studios were telling me that big titles were coming for the holidays, and that the floodgates were really going to open in 2009, but I STILL didn't expect the torrent of great titles we're seeing now. Consider the new releases alone... Transformers, Iron Man, The Incredible Hulk, The Dark Knight, Cloverfield, Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull, Star Wars: The Clone Wars, Hancock, Wall-E, Sex and the City, Tropic Thunder, The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor, Rambo, There Will Be Blood, Hellboy II: The Golden Army, Kung Fu Panda, Casino Royale and many, many others.

Now consider the AMAZING catalog titles that have been (or will soon be) released on Blu-ray... SIX vintage James Bond films, ALL of the Austin Powers films, Sleeping Beauty, Blade Runner, Close Encounters of the Third Kind, The Godfather Collection, ALL of the Terminator films, Starship Troopers, all of the Planet of the Apes films, all of the Pirates of the Caribbean films, Casablanca, How the West Was Won, L.A. Confidential, JFK, all of The Matrix films, FIVE Stanley Kubrick films including 2001, The Nightmare Before Christmas, One Flew Over the Cuckoo's Nest, the Omen films, Bonnie and Clyde, the Die Hard films, ID4, the Mission: Impossible films, Dawn of the Dead, the Dirty Harry films, Butch Cassidy and the Sundance Kid, Superman and the Superman II: Director's Cut, the Spider-Man films and on, and on, and on.

In his piece, Harris claims there are few quirky indie films on the format - are you KIDDING me?! Has he seen Transsiberian, Sukiyaki Western Django, Mongol, Kiss of the Spider Woman, Persepolis, Shinobi or any of the MANY such titles now available or coming soon? What about the documentary titles? Baraka, Planet Earth? The TV titles? Heroes, Lost, Sarah Connor Chronicles, Torchwood, Pushing Daisies, Band of Brothers?

You think all of those titles are impressive? Look at the tip of the iceberg of what's coming next year: The Star Trek films, Braveheart, Pinocchio, The Lord of the Rings films, King Kong (1933), The Wizard of Oz, Ben Hur, North by Northwest, the Ghostbusters films, Lawrence of Arabia, Gone with the Wind, the Rush Hour films, The French Connection, Napoleon Dynamite, Office Space, Raging Bull, Ronin, the new Battlestar Galactica TV series and HUNDREDS of others. That's just scratching the surface. There are titles that I KNOW FOR A FACT are in the works for release on Blu-ray in 2009 that will blow your minds, but I can't mention them by name yet. MAJOR catalog releases. For god's sake, folks... The Final Countdown is on Blu-ray! Are you kidding me?

ARE YOU KIDDING ME?!

The question isn't, "Is Harris right?" The question is, "Is Harris even PAYING ATTENTION?" Of course not. He's fine guy... but he's A DATA STORAGE GUY. He's not a film guy. He's not a home video industry expert. Make no mistake, the Hollywood studios are 110% behind the Blu-ray Disc format, folks. So are the hardware manufacturers, and so are all the major retailers. They're going to blow the doors off this format in 2009 in terms of amazing releases. And watch for prices on hardware and software to get even more affordable in the coming year. Blu-ray is going to be around for quite a long while, I don't care what Bill Gates, Steve Jobs and Robin Harris tell you. THERE HAS NEVER BEEN A BETTER TIME TO BE A MOVIE FAN. PERIOD.

Blu-ray is dead?! Yeah, right! And I've got a bridge in Alaska to sell you.

As Charlie Brown might say, "Good grief..."

Några fina poänger där :D
Sen tycker jag hans siffor om hur DVD och Blu-Ray kommer att samsas på marknaden verkar sunda :rolleyes:

Redigerat av Svante Skoog, 31 October 2008 - 08:43.

Postad 31 October 2008 - 09:17

Paganmoon
  • Paganmoon
  • Beroende

• 1111 inlägg
  • 0
Skulle just posta länk till Digitalbits :rolleyes:

Tycker han tar fram massa bra poäng, t.ex. så tog det DVD 3 år att få ut första filmen som sålde mer än 1 millijon, BD är nog redan där med Iron Man, om inte så kommer den bli det med The Dark Knight.

Som sagt, många bra poäng, bör läsas i helhet.

/P

Postad 31 October 2008 - 09:26

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Om man jämför de tre olika stegen vhs->dvd->Blu-Ray och vad de tillfört i varje steg så ser det ut så här Vhs medförde att man kunde titta på film hemma enkelt och smidigt utan att vara låst till vad våra då 2 tvkanaler sände.

Du missar steget LaserDisc, vilket de flesta Svenssons gjorde.
Blu-Ray är kanske dagens LD.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.