* Officiell tråd - Acer Aspire One *
Acer Aspire One A110-A - 1,6GHz 512MB 8GB 8,9"
(Laptops (Bärbara datorer))
|
1
|
(26)
|
Inga priser | |
Acer Aspire One A150-B - 1,6GHz 1GB 120GB 8,9"
|
5
|
(28)
|
Inga priser | |
Acer Aspire One A150-B - 1,6GHz 1GB 160GB 8,9"
|
2
|
(9)
|
Inga priser | |
Acer Aspire One D150-1B - 1,66GHz 1GB 160GB 10"
|
1
|
(2)
|
Inga priser | |
Acer Aspire One D150-1B - 1,6GHz 1GB 160GB 10"
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Acer Aspire One D150-1BG - 1,66GHz 1GB 160GB 10"
|
0
|
(0)
|
Inga priser | |
Acer Aspire One D250-1B - 1,6GHz 1GB 160GB 10"
|
0
|
(5)
|
Inga priser | |
Acer Aspire One D250-0B - 1,6GHz 1GB 160GB 10"
|
1
|
(0)
|
Inga priser |
Linux-tråd - Acer Aspire One (60 inlägg)
|
16 år sedan |
# Acer Aspire one VS Asus Eee 901 # (11 inlägg)
|
17 år sedan |
EEE PC1000H vs. Aspire One A150-X vs. MSI Wind (68 inlägg)
|
17 år sedan |
Postad 04 January 2009 - 01:57
Postad 04 January 2009 - 11:06
Undrar vars man kan hitta det ett 6-Cells batteri i färgen VIT billigast... På de flesta ställen jag kollar så kostar de runt 900kr. De svarta 6-cells batteriet finns för ca 699 på några ställen. Är det bättre att beställa från USA?
Köpte mig en Acer Aspire One 150 blå från NetOnNet igår grymt nöjd ännu, ångrar inte att jag valde denna framför HP 2133
Hur som, vart hittade du 6-cells batteri för 699?
Redigerat av quackpack, 04 January 2009 - 11:07.
Postad 04 January 2009 - 15:24
Sitter just nu på en HP Pavilion TX2020eo. Men funderar nu på att köpa en acer aspire one. Eftersom en sådan dator räcker nog mer än väl till mig.
Så jag tänkte sälja den och köpa en acer och spara 2000kr på det dessutom.
Mina krav är egentligen: Kunna ladda ner film/ musik, lyssna musik, se film, surfa, använda word, excel, och lira lite poker, hur funkar det med just pokern? Den klarar väl av det utan problem?
Mer än så behöver jag inte kunna göra. Vore schysst om man kunde spela något spel, men inget krav direkt.
Hur fungerar trådlösa nätverk på denna? Är det bara att koppla upp sig till ett trådlöst nätverk precis som med en vanlig laptop? Och hur är i så fall signal styrkan?
Postad 04 January 2009 - 16:18
Tjenare,
Sitter just nu på en HP Pavilion TX2020eo. Men funderar nu på att köpa en acer aspire one. Eftersom en sådan dator räcker nog mer än väl till mig.
Så jag tänkte sälja den och köpa en acer och spara 2000kr på det dessutom.
Mina krav är egentligen: Kunna ladda ner film/ musik, lyssna musik, se film, surfa, använda word, excel, och lira lite poker, hur funkar det med just pokern? Den klarar väl av det utan problem?
Mer än så behöver jag inte kunna göra. Vore schysst om man kunde spela något spel, men inget krav direkt.
Hur fungerar trådlösa nätverk på denna? Är det bara att koppla upp sig till ett trådlöst nätverk precis som med en vanlig laptop? Och hur är i så fall signal styrkan?
Aspire One kommer att fungera fint till det du ska använda den till med en lite parantes för spel.
Det är ju inte någon spelmaskin direkt men det fungerar förvånandsvärt bra med vissa spel.
Sen förstår jag inte riktigt vad du menar med trådlösa nätverket. Klart att det bara är att koppla upp mot en accesspunkt. Detta är en vanlig laptop, inget hokuspokus bara lite mindre. Men det är en helt vanlig laptop.
Inget problem med räckvidden på det trådlösa.
Postad 05 January 2009 - 00:42
http://www.onoff.com...P...ent&markID=Hur som, vart hittade du 6-cells batteri för 699?
678:- via internet / 699:- i butik...
Postad 05 January 2009 - 08:15
Alternativet vad som finns idag med inbyggt 3G modem är LG X110-G, några andra har jag inte hittat
Postad 05 January 2009 - 08:38
http://www.onoff.com...P...ent&markID=
678:- via internet / 699:- i butik...
Grymt tack ska fundera på detta!
Kollade på ebay, någon som köpt sig ett 9-cells batteri där ifrån? Vore kul om någon köpt detta och har bilder att slänga upp på det monterat på datorn.
Läste det skulle ge 9 timmars batteritid vilket inte är helt dumt på vår resa till thailand
Postad 05 January 2009 - 09:43
Japp, G står för inbyggt 3G modem.Funderar på en A150-BG 160GB, om jag har förstått det rätt så står G för inkl 3G modem, vilket känns praktiskt. "Tyvärr" ser det ut som att on-off är den som har bäst pris just nu, med i rean (sänkt 1000:-, vilket verkar stämma). Konstigt att de tar med den helt nya på rean. Har tidigare varit mot on-off affärsmetoder service etc, men priset har ju också en betydelse. Någon som har synpunkter på detta, känns det tryckt att köpa på on-off eller ska man leta vidare? Har något sett den subventionerad med abonnemang? detta kan ju ge en prisreducering med ett bredbandsabonnemang.
Alternativet vad som finns idag med inbyggt 3G modem är LG X110-G, några andra har jag inte hittat
Köpte min A150 på OnOff¨när dom kom ut och det ser jag inte som något problem.
Har ju dock fungerat klanderfritt sedan dess så jag har ju inte behöft gå tillbaka till dom i detta ärendet.
Är som du allt oftast emot att handle på typ OnOff och likanande men ibland tycker jag att det är bra. Dom har ju t.ex ganska generösa öppetköp regler.
Vad gäller priset så verkar det som ONOff är billigast men kolla de olika operatörernas hemsidor gällande subventionering med ab. Jag vet att t.ex Tre har det men då är det HP 2133 mininote (dock inte med inbyggt 3G modem). Men någon annan kanske har med Aspire One.
Såg nu att OnOff säljer den subventionerad med ab. Kolla denna länk:
http://www.onoff.com...markID=20-20-30
Redigerat av TomasL, 05 January 2009 - 09:54.
Postad 05 January 2009 - 15:22
Kan ju vara värt att påpeka att om man är bredbandskund hos ComHem så kan man teckna mobilt bredband (via Tres nät) för 100:- i månaden. Det finns mer info på ComHems hemsida. Och enligt kundtjänst så finns det bara det erbjudandet. Själv vill jag inte ha USB-modemet men det var man tydligen tvungen till... Därför har det inte blivit något!
/Bäckman
Postad 05 January 2009 - 21:51
Kan då också tillägga att har man Telia som bredbandsdistributör "hemma" i typ ADSL så får man deras mobila bredband för 99:-.Hej
Kan ju vara värt att påpeka att om man är bredbandskund hos ComHem så kan man teckna mobilt bredband (via Tres nät) för 100:- i månaden. Det finns mer info på ComHems hemsida. Och enligt kundtjänst så finns det bara det erbjudandet. Själv vill jag inte ha USB-modemet men det var man tydligen tvungen till... Därför har det inte blivit något!
/Bäckman
Postad 06 January 2009 - 21:47
Postad 07 January 2009 - 11:16
Jag har nyss köpt en 110: och är än så länge nöjd. Dock, jag får stora problem när jag ska titta på högupplösta mkv-filer från extern hårddisk. Det laggar som fanken trots att jag installerat VLC. Det handlar om 720p och inget värre än det. Jag har fått intrycket att det ska fungera men det är kanske bara att glömma?
Mvh
Redigerat av Unregistered96699cf0, 07 January 2009 - 11:17.
Postad 07 January 2009 - 12:09
Edit: techs http://sdd.toshiba.c...Guide-Rev02.pdf
ATA-6 vad är det för interface? Passar det?
Bifogad fil(er)
Redigerat av jimel, 07 January 2009 - 12:24.
Postad 07 January 2009 - 16:26
Postad 07 January 2009 - 18:10
Hej!
Jag har nyss köpt en 110: och är än så länge nöjd. Dock, jag får stora problem när jag ska titta på högupplösta mkv-filer från extern hårddisk. Det laggar som fanken trots att jag installerat VLC. Det handlar om 720p och inget värre än det. Jag har fått intrycket att det ska fungera men det är kanske bara att glömma?
Mvh
Nej det går tyvärr inte. Det går att se, men det hackar endel.
Postad 07 January 2009 - 19:28
Har Vista installerat och 1,5Gb RAM.
Postad 07 January 2009 - 23:36
Eftersom jag ville köpa en mini PC med Telia Trådlöst bredband tror jag att mitt köp hos On Off var skapligt.
Avtalstid 24mån
Obegr. surf 229kr/mån
Betalade noll kronor i butiken. Får istället betala 150kr/mån i 24 månader.
(passar mig bättre såhär efter jul...)
Det blir alltså 150kr x 24 mån = 3600 för datorn.
Dessutom fri surf fram till påsk + inte minst att det även ingick ett extra batteri, 6cells.
Jag har bara hunnit pilla lite på datorn. Så här långt känns den kanon. Bra fart på 3G surf också (ca 3,7mbit/s).
Inget störande fläktljud än så länge...
Postad 08 January 2009 - 00:00
Har nyligen köpt samma acer. men jag får inte igång 3g kortet
kortet kommer ifrån telenor med usb dongel, försöker använda det inbyggda modemet utan resultat.
lösning någon?
Postad 08 January 2009 - 00:04
Tjena.
Har nyligen köpt samma acer. men jag får inte igång 3g kortet
kortet kommer ifrån telenor med usb dongel, försöker använda det inbyggda modemet utan resultat.
lösning någon?
Har du en ikon på skrivbordet som heter Globetrotter Connect?
I så fall är det där du går in. Ange den pinkod du troligen fått.
Glöm inte att peta på knappen längst ner till höger fr dig sett på skrivbordet, så att 3g symbolen tänds.
Postad 08 January 2009 - 00:09
följer med en cd skiva3g, vad fyller den för funktion tro
nu fick jag igång det, behövde hålla in knappen (nere till höger) en stund för att få igång 3g
tack lysande!
Redigerat av klubbe, 08 January 2009 - 00:15.
Postad 08 January 2009 - 00:15
har hittat dessa, den frågar efter andvändarnamn o lösen?
följer med en cd skiva3g, vad fyller den för funktion tro
Samma här fick med en skiva. Men den ligger kvar i kartongen. Har inte kollat vad det är.
Jag angav ingenting på användarnamn resp. lösenord.
Datorn verkade själv känt av att det var ett Teliakort isatt, för den angav själv på APN online.telia.se
Din borde såvitt jag förstår ange motsvarande fast telenors uppg.
Jag markerade: prioritera edge/gprs
Prova om det går att komma in utan pinkod om du inte har nån.
Tror man kan välja om man vill logga in med eller utan.
Men igen - viktigt att du duttar med knappen nere till höger så att den gula 3g lampan tänds.
Jag hade problem i början.
Lyckades sätta i simkortet upp o ner
Redigerat av jannelindberg, 08 January 2009 - 00:17.
Postad 08 January 2009 - 00:20
vilken uppkoppling är snabbast umts eller edge/gprs
Vet inte, Jag är helt ny på detta. Och urusel på allt som gäller datorer. Men andra kommer säkert ge dig rätt svar.
Postad 08 January 2009 - 00:25
abbonemanget är från jobbets företagsabb. obegr surf o samtal, tror de blev 549/månad
tvillingkort till acer´n
Postad 08 January 2009 - 00:34
Verkar vara en bra deal.köpte på onoff 3995:-
abbonemanget är från jobbets företagsabb. obegr surf o samtal, tror de blev 549/månad
tvillingkort till acer´n
Försökte köpa tvillingkort på On Off, men gick inte sa dom. Ska kolla med Telia i morgon.
Har två laptops, vore skönt med ett kort i varje i stället för att byta fram o tillbaka..
Fick även du med 6 cells batteriet?
Postad 08 January 2009 - 00:51
åker snart till usa, tänkte leta lite tillbehör å annat där
Postad 08 January 2009 - 08:38
Frågan är om detta kan vara grund för reklamation då försäljaren på OnOff påpekade att den klarade 720 mkv.
Sedan har jag en annan "dum" fråga. Hur packar jag upp rar-filer i utforskaren i den UNIX-variant som finns på 110?
Jag har försökt använda medföljande program, heter det Xarchiver, tyvärr utan att lyckas.
Tack på förhand för hjälpen!
Postad 08 January 2009 - 09:23
Jag kör Telenors dongel och det funkar finfint.
Jag har precis köpt en Acer Aspire One 110 och vill till denna koppla min svarta 3G USB-dongel från Telenor (Fabrikat Option , Modell: Icon 225) http://www.option.co...s/icon225.shtml för att kunna köra mobilt bredband.
Hur installerar man denna dongel Option Icon 225 på Linpus? Någon som vet?
Telenor kundtjänst sa bara att de inte tillhandahåller drivrutiner för Linux och thats it.....
Postad 08 January 2009 - 18:05
Har även läst (här eller på något annat ställe) att BIOS kan börja klaga för att fläkten inte är igång... är det något att oroa sig över, hänt er?
Hur fungerar det när datorn går in in vänteläge? Går fläkten igång om det blir för varmt?
Redigerat av Son_of_Sun, 08 January 2009 - 22:19.
Postad 08 January 2009 - 20:10
Har en Arcos mp3 spelare med hdd, någon som vet om den hddn passar i en AA1 110? Bifogar bilder.
Edit: techs http://sdd.toshiba.c...Guide-Rev02.pdf
ATA-6 vad är det för interface? Passar det?
Rent teknisk skal den fungere, men om jeg husker rett må du ha en krysset(korsad) kabel.
Tykkelsen på 5mm er perfekt slik at du slipper ta bort noen av skruvfestene i aao, du vil også få plass til litt dobbelsidig tape for å feste den.
En plastbit tok jeg selv bort da jeg mente det ble for trangt mellom moderkort og chassi har selv en gjort dette med en Samsung 1.8" HD på 5mm + Broadcom wifi for støtte ved installasjon av OS X.
Redigerat av RoosterX, 08 January 2009 - 20:14.
Postad 08 January 2009 - 20:23
Har en blå 150 jag ska kränga. Hur återställer man xp så det är som från början? Kan man göra så den startar på installation som första gången man starta den?
INGEN som vet?
Postad 08 January 2009 - 21:03
Vad jag har läst så klarar inte klarar inte atom 270 processorn 720p filer under linux. Atom 330 ska klara det. Vet inte hur det är med Windows om den har bättre codec kanske?Angående HD-material igen. Det verkar ju märkligt att det funkar fint på en del maskiner men nästan inte alls på andra. Kan det vara för ltie minne som spökar på 110:an jämfört 150? För några andra skillnader borde det väl inte vara?
Postad 08 January 2009 - 21:34
Angående HD-material igen. Det verkar ju märkligt att det funkar fint på en del maskiner men nästan inte alls på andra. Kan det vara för ltie minne som spökar på 110:an jämfört 150? För några andra skillnader borde det väl inte vara?
Frågan är om detta kan vara grund för reklamation då försäljaren på OnOff påpekade att den klarade 720 mkv.
Sedan har jag en annan "dum" fråga. Hur packar jag upp rar-filer i utforskaren i den UNIX-variant som finns på 110?
Jag har försökt använda medföljande program, heter det Xarchiver, tyvärr utan att lyckas.
Tack på förhand för hjälpen!
Som en annen sa i denne tråden er det nok Linux som har for dårlig optimert codec(grafikkort drivrutiner også?) for og klare decode av HD matriale, det er definitivt ikke minnet som er avgjørende da jeg har max minne installert(1.5GB).
Postad 08 January 2009 - 22:45
Funkar den här bra? Den ska vara till för just den datorn, men är där fack för laddare och kanske en liten mus?
http://www.onoff.com...markID=20-30-13
Postad 08 January 2009 - 22:49
Rent teknisk skal den fungere, men om jeg husker rett må du ha en krysset(korsad) kabel.
Tykkelsen på 5mm er perfekt slik at du slipper ta bort noen av skruvfestene i aao, du vil også få plass til litt dobbelsidig tape for å feste den.
En plastbit tok jeg selv bort da jeg mente det ble for trangt mellom moderkort og chassi har selv en gjort dette med en Samsung 1.8" HD på 5mm + Broadcom wifi for støtte ved installasjon av OS X.
Tack för svar, vart får man tag i en korsad kabel då?
Tjena. har precis införskaffat mig en Acer Aspire One A150. undrar vad ni har för sorts väska till den?
Funkar den här bra? Den ska vara till för just den datorn, men är där fack för laddare och kanske en liten mus?
http://www.onoff.com...markID=20-30-13
Hej, köpte en LG netbook väska till frugans, passade väldigt bra trotts att den va till en 10" are och det fanns ett fack för mus eller liknande, 120:- på webhallen har jag för mig.
Postad 09 January 2009 - 00:01
Hej, köpte en LG netbook väska till frugans, passade väldigt bra trotts att den va till en 10" are och det fanns ett fack för mus eller liknande, 120:- på webhallen har jag för mig.
Jeg ville bare testet, for om jeg forsto det rett var det ingen risk at noe ble kortsluttet eller lignende.
På ebay skal det være flere varianter og lengder, jeg vet at lengden kan ha betydelse så ikke velg en som er for lang.
Jeg brukte min orginale kabel, men da den var litt for tykk fikk jeg bruke en nagelfil for og gjøre kontakten på HD siden tynnere.
Et bilde på hvilken plastbit jeg tok bort.
Stripped.jpg 147.24K
1 Antal nerladdningar
Postad 09 January 2009 - 06:32
Var det en stor väska? Eftersom datorn är liten vill jag ju ha en så liten väska som möjligt. Har en 15.4 laptop just nu med en ryggsäck till den, men den är lite för klumpig för mitt användande.
Postad 09 January 2009 - 06:35
Jeg ville bare testet, for om jeg forsto det rett var det ingen risk at noe ble kortsluttet eller lignende.
På ebay skal det være flere varianter og lengder, jeg vet at lengden kan ha betydelse så ikke velg en som er for lang.
Jeg brukte min orginale kabel, men da den var litt for tykk fikk jeg bruke en nagelfil for og gjøre kontakten på HD siden tynnere.
Et bilde på hvilken plastbit jeg tok bort.Stripped.jpg 147.24K 1 Antal nerladdningar
Ok ska kolla upp det
Var det en stor väska? Eftersom datorn är liten vill jag ju ha en så liten väska som möjligt. Har en 15.4 laptop just nu med en ryggsäck till den, men den är lite för klumpig för mitt användande.
Näe den är inte stor, någon cm runt som är tomt bara
Postad 09 January 2009 - 09:05
Har en blå 150 jag ska kränga. Hur återställer man xp så det är som från början? Kan man göra så den startar på installation som första gången man starta den?
nähä....
Postad 09 January 2009 - 09:30
Postad 09 January 2009 - 12:13
nähä....
Det går inte bara dra igång Acer Recovery programmet som ligger installerat från start så blir det väl en åsterställning?
Skulle behöva nån smidig kortläsare för CompactFlash kort, går ju plugga in USB läsare men det finns inga typ "PC-Card Express" port eller liknande för Acer Aspire One A150 ?
Postad 09 January 2009 - 13:48
Men är där plats till laddare?Näe den är inte stor, någon cm runt som är tomt bara
Såg också att där medföljer fodral? är där palts till laddare i det medföljande fodralet och duger det som skydd? Om någon har lite bilder blir jag jätte glad.
Postad 09 January 2009 - 18:42
Men är där plats till laddare?
Såg också att där medföljer fodral? är där palts till laddare i det medföljande fodralet och duger det som skydd? Om någon har lite bilder blir jag jätte glad.
Fodralet som följer med är bara tunnt skinfodral som precis täcker datorn. Ingen laddare får plats. Ska se om jag kan fixa bilder på det ikväll åt dig.
Postad 09 January 2009 - 20:34
Postad 09 January 2009 - 22:56
Här är orginal fodralet, köpte ett lite större bättre skyddat och plats att knö ner laddaren.Men är där plats till laddare?
IMG_1648.jpg 246.62K
1 Antal nerladdningar
IMG_1650.jpg 193.32K
1 Antal nerladdningar
IMG_1653.jpg 254.84K
1 Antal nerladdningar
Postad 10 January 2009 - 10:24
Perfekt! vad heter det fodralet som är på bild 2 och 3? Och var kan man köpa det? Tack för bilderna!Här är orginal fodralet, köpte ett lite större bättre skyddat och plats att knö ner laddaren.
IMG_1648.jpg 246.62K 1 Antal nerladdningar
IMG_1650.jpg 193.32K 1 Antal nerladdningar
IMG_1653.jpg 254.84K 1 Antal nerladdningar
Postad 10 January 2009 - 14:34
/Bäckman
(Min 3-årige son ville absolut ha med lite gubbar...)
Redigerat av Stefan Bäckman, 10 January 2009 - 14:37.
Postad 10 January 2009 - 18:17
Lite mer pengar än vi räknade med men va fan, ska bli kul att pilla i gång med den, kommer att funka som "surfa runt i soffan och koppla in till stereon och köra Spotify" maskin.
Vi köpte varsinn.
Postad 10 January 2009 - 19:23
Golla och det finns att köpa hos t.ex www.computercity.se eller www.siba.se
/Bäckman
(Min 3-årige son ville absolut ha med lite gubbar...)![]()
Stämmer bra, köpte min på NetOnNet samtidigt som jag köpte Datorn, 199:- gick den på och de hade ganska många olika färger / mönster att välja på.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Linux-tråd - Acer Aspire One
2 bilder
57 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?