Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Squeezebox™ Duet *

1152 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 January 2009 - 15:12

sAKEn
  • sAKEn
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Nån som får igång dts skivor ? När jag går in i den mappen med dts skivan så står det "tom" Det är enbart dom skivorna som heter .dts och inte .waw

Postad 17 January 2009 - 15:17

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
.dts stödjs inte, du får koda om dom till wav/flac, ibland kan man bara döpa om dom men det är sällan det funkar.

Inte helt enkelt med konvertering alla gånger, vet jag böka med massa doskommandon och hållit på.

Postad 17 January 2009 - 15:36

MrNiceGuy
  • MrNiceGuy
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Hej!
Har musikbiblioteket på en QNAP TS-201 NAS.
Har mappat public mappen till en enhet i utforskaren.
Funkar bra MEN Squeezecenter hittar inte musiken om jag inte först klickar en gång på enheten i utforskaren.
Det måste jag göra varje gång jag startar NAS:en.

Har någon en lösning på mitt enorma i-landsproblem?

Frank

LÖST: Nu verkar det funka. Struntar i att gå via mappad enhet i utforskaren utan använder enbart nätverkssökvägen.
\\Qnap\Musik\ i SC. Då verkar det funka!

Redigerat av MrNiceGuy, 22 January 2009 - 18:58.

Postad 18 January 2009 - 10:22

Unregistered1496
  • Unregistered1496
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
hur gör jag om jag vill lyssna på musik via squeezcenter utan att gå via squeezeboxen? alltså lyssna direkt ur datorn så att säga.

Postad 18 January 2009 - 10:40

TCM
  • TCM
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0

hur gör jag om jag vill lyssna på musik via squeezcenter utan att gå via squeezeboxen? alltså lyssna direkt ur datorn så att säga.

http://wiki.slimdevi...php/SoftSqueeze

Postad 18 January 2009 - 11:51

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Jag brukar köra winamp då jag tycker softsqueeze är lite väl buggigt.
Vilket program som helst funkar bra.

Open the stream called in your MP3 software player. (Replace "localhost" with the IP address of the remote computer.) This will inform the SqueezeCenter that the software player is ready to receive a stream.
Open the web interface of the SqueezeCenter running on the remote computer by opening the web page http://localhost:9000 (Replace "localhost" with the IP address of the remote computer). You will notice a "player" corresponding to the IP address of the computer with the MP3 software player.
Use the left pane of the SqueezeCenter web interface to browse and select files and playlists. When music is selected, it will appear in the right pane of the web interface.
Click on "Play" in the right pane of the SqueezeCenter web interface to start the music.
After a couple of seconds, you will hear music playing through the MP3 software player. (The delay is due to buffering in the MP3 player software.)
To change the content playing, use the SqueezeCenter on the remote machine.
If you are using the SqueezeCenter's password security, you'll need to use a slightly modified URL like this:

Postad 18 January 2009 - 13:43

TCM
  • TCM
  • Forumräv

• 781 inlägg
  • 0
Jag kan hålla med Martin om att SoftSqueeze inte är optimalt, men kör du via SqueezeCenter så får du samma gränssnitt som med Squeezeboxen om du använder SoftSqueeze. Men som jag har fattat det är ju SoftSqueeze på väg att ersättas av SqueezePlay. Jag har dock inte testat SqueezePlay än.

SqueezePlay is the name of the desktop version of the Jive / Squeezebox Controller software and will provide a rich user interface for browsing and playing music on your personal computer.
SqueezePlay is a replacement for SoftSqueeze and is based on the SqueezeOS software platform.

Sen är frågan om varför du ska köra via SqueezeCenter? Är det för att du vill testa gränssnittet eller ska du synka med en Squeezebox? Ska du bara spela musik från datorn finns det bättre och enklare sätt - Winamp, foobar2000 etc.

Postad 26 January 2009 - 08:55

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0

Hej!

Både dator och Duet sitter i samma switch.

Jag har inte kört igenom den första setupen för där går det bara att söka in trådlösa nät. Utan jag hoppar istället till start menyn och sedan Set up Squeezebox. Här hittar den ibland Recivern med rätt MAC adress.

Båda dioderna baktill lyser.
Recivern hittas inte heller av Squeezecenter.
Min V3 har jag också försökt styra med controllern. Men den hittas inte i controllern.
Jag har inget trådlöst nät hemma.

Detta kanske är löst, men kräver inte duet trådlöst nätverk för att fungera? eller kommnicerar duets receiver och fjärren med varandra om inget trådlöst nät finns?

Postad 26 January 2009 - 13:02

Unregistered57411e9d
  • Unregistered57411e9d
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Jag köpte nyligen en andra squeezebox, har nu controller, reciever och squeezebox 3. Synkroniseringen fungerar riktigt dåligt. Jag har ställt in så att de ska synka mot varandra, men när jag spelar så ligger en spelare rejält (15-20 sekunder) efter. Byter jag spelare jag vill styra svarar den stundtals inte, stundtals svarar den och stundtals styr den den andra spelaren istället (!). Någon annan som stött på detta problem och vet om det finns någon work-around?

Kör med senaste officiella mjukvaran (7.3.2), trådat GB-lan och en hyfsad ny server-pc (dual core, 4bg minne).

Postad 26 January 2009 - 19:49

jasell
  • jasell
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0

Jag köpte nyligen en andra squeezebox, har nu controller, reciever och squeezebox 3. Synkroniseringen fungerar riktigt dåligt. Jag har ställt in så att de ska synka mot varandra, men när jag spelar så ligger en spelare rejält (15-20 sekunder) efter. Byter jag spelare jag vill styra svarar den stundtals inte, stundtals svarar den och stundtals styr den den andra spelaren istället (!). Någon annan som stött på detta problem och vet om det finns någon work-around?

Kör med senaste officiella mjukvaran (7.3.2), trådat GB-lan och en hyfsad ny server-pc (dual core, 4bg minne).

Det är inget prestanda problem i allafall.
Det står i release notes från 7.3 och upp att dom jobbat mycket med synkningen, för tidigare var den inte bra.
Jag har inte upplevt det du nämner efter 7.3.0. Innan var jag dock tvungen att använda ett plugin som heter Synchroniser, då funkade synkningen perfekt!
Fick en liten fördröjning då jag körde SqueezeSlave på min dator (den låg för, men det kunde justeras).

Postad 27 January 2009 - 09:00

Unregistered70c626f4
  • Unregistered70c626f4
  • Beroende

• 1117 inlägg
  • 0
Senaste veckorna har SBD droppat rejält i pris, är det en ny på gång eller är det ngt annat som är orsaken?

ska snart köpa en och tänkte om en ny är på gång så kan man vänta på den istället.

//Vh Cel

Redigerat av Unregistered70c626f4, 27 January 2009 - 09:07.

Postad 27 January 2009 - 14:20

theblinding
  • theblinding
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Senaste veckorna har SBD droppat rejält i pris, är det en ny på gång eller är det ngt annat som är orsaken?

ska snart köpa en och tänkte om en ny är på gång så kan man vänta på den istället.

//Vh Cel

Den ligger fortfarande runt 3300 hos de flesta återförsäljare vilket den gjort ett par månader nu.

Postad 27 January 2009 - 21:33

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Skall man vänta på modellen som "kommer snart" så får man inte göra annat än vänta...

Vill du ha en så är det lika bra att köpa en på en gång enligt min mening. Det som skiljer Squeezebox produkterna från många andra produkter från andra tillverkare är att den mesta funktionaliteten sitter i mjukvaran och nya versioner av mjukvaran kommer med jämna mellanrum. Min Squeezebox Classic är p.g.a. detta betydligt bättre idag än vad den var när jag köpte den för tre år sen. Det jag försöker säja är att de åldras inte på samma sätt som vissa produkter från andra tillverkare.

Vill man gissa sig till när Logitech har på gång ny hårdvara så är ett tips att de oftast brukar komma med ny hårdvara i samband med en ny SqueezeCenter release. Detta skedde åtminstone vid Transporter, Duet och Boom releaserna. Jag har inte sett några rykten kring någon ny major SqueezeCenter release vilket troligtvis innebär att inget nytt är på gång i närtid.

Postad 28 January 2009 - 14:11

indiehjaerta
  • indiehjaerta
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Digiswe verkar ha bra pris just nu, någon som har erfarenhet av dom?

Postad 28 January 2009 - 17:25

ZekeRäv
  • ZekeRäv
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hej
Jag vet inte om jag är blind eller bara trög, men hur ändrar man layouten i "Nu spelas" (Now playing)
på controllern.

Nu ser det ut så här:

Rock N' Roll Train
Black Ice
AC-DC

Jag vill ha det så här istället:

AC-DC
Rock N' Roll Train
Black Ice (2008)

Det känns mer som om informatoinen står i rätt ordning då.

Postad 28 January 2009 - 19:40

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Jag vet inte om jag är blind eller bara trög, men hur ändrar man layouten i "Nu spelas" (Now playing)
på controllern.

Tror inte det går (men jag kan ha missat något)

Eller det är klart att det går, det är ju en open source produkt, men det kräver nog att du justerar källkoden.

Postad 30 January 2009 - 23:49

jasell
  • jasell
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0

Skall man vänta på modellen som "kommer snart" så får man inte göra annat än vänta...

Vill du ha en så är det lika bra att köpa en på en gång enligt min mening. Det som skiljer Squeezebox produkterna från många andra produkter från andra tillverkare är att den mesta funktionaliteten sitter i mjukvaran och nya versioner av mjukvaran kommer med jämna mellanrum. Min Squeezebox Classic är p.g.a. detta betydligt bättre idag än vad den var när jag köpte den för tre år sen. Det jag försöker säja är att de åldras inte på samma sätt som vissa produkter från andra tillverkare.

Vill man gissa sig till när Logitech har på gång ny hårdvara så är ett tips att de oftast brukar komma med ny hårdvara i samband med en ny SqueezeCenter release. Detta skedde åtminstone vid Transporter, Duet och Boom releaserna. Jag har inte sett några rykten kring någon ny major SqueezeCenter release vilket troligtvis innebär att inget nytt är på gång i närtid.

Jag vet inte hur Major 7.4 är, den är ju annonserad.
Var det inte så att Dueten kom med 7.0 och Boom'en kom i samband med 7.2 eller 7.3?

Postad 31 January 2009 - 01:03

Unregistered32eb4743
  • Unregistered32eb4743
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hej,

Jag får upp ett felmeddelande på Controllerns display som säger "Fel: inbygd maskinvara saknas. Kan inte ansluta till internet och hämta spelarens inbygda programvara." Någon som känner till vad detta beror på? Jag har uppdaterat Controllerns mjukvara. Jag har inte uppgraderat till Squeeze Center 7.3.2 än om det nu kan bidra? Controllern och receivern verkar funka som den skall i övrigt trots felmeddelandet.

Tacksam för hjälp!

Redigerat av Unregistered32eb4743, 31 January 2009 - 10:49.

Postad 01 February 2009 - 22:20

Unregistered7ff3cfb6
  • Unregistered7ff3cfb6
  • Lärjunge

• 342 inlägg
  • 0
Tänkte ocksa köpa mig en sån här pryl. Dock velar jag lite!
Ska man köpa duet eller classic med en ipod touch?
Köpa en readynas, qnap eller köra en asus eee box med extern usb disk? Läas om nas verkar inte funka 100% tillfredställande? Tänkt köra flac. Behöver man någon speciell router eller räcker det med en enkel Netgear DG834G
För mycket att tänka på, schyssta ge mig tips på vad ni gjort.
Ska sälja cd-spelaren och köra trådlöst. Måste försvåra för frugan, så man får ha stereon för sig sjäkv! :-)

Postad 02 February 2009 - 01:24

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0

Tänkte ocksa köpa mig en sån här pryl. Dock velar jag lite!
Ska man köpa duet eller classic med en ipod touch?
Köpa en readynas, qnap eller köra en asus eee box med extern usb disk? Läas om nas verkar inte funka 100% tillfredställande? Tänkt köra flac. Behöver man någon speciell router eller räcker det med en enkel Netgear DG834G
För mycket att tänka på, schyssta ge mig tips på vad ni gjort.
Ska sälja cd-spelaren och köra trådlöst. Måste försvåra för frugan, så man får ha stereon för sig sjäkv! :-)

Om du är ute efter en lösning till vardagsrummet som ger bäst ljud för mp3 och flac. Squeezebox Classic!
Bäst helt enkelt!

Postad 02 February 2009 - 06:29

Unregistered7ff3cfb6
  • Unregistered7ff3cfb6
  • Lärjunge

• 342 inlägg
  • 0
Jo, men hur ska jag ha mitt bibliotek. Vill inte sitta med PC på dygnet runt. Utan det ska vara strömsnålt.
Asus har ju en fördel med att man kan om man vill använda till nåt litet annat.
Nas eller ASUS EEEBOX

Postad 02 February 2009 - 07:10

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Jo, men hur ska jag ha mitt bibliotek. Vill inte sitta med PC på dygnet runt. Utan det ska vara strömsnålt.
Nas eller ASUS EEEBOX

Kör en Eee-box som driver ett antal Squeezebox classic, helt klockrent. Kan jag varmt rekommendera.
Strömförbrukningen ligger på 1/9 av min gamla server :)

Postad 02 February 2009 - 08:20

Unregistered7ff3cfb6
  • Unregistered7ff3cfb6
  • Lärjunge

• 342 inlägg
  • 0
Får nog bli en sådan!!!!
Classic eller duet? Tänkte ha en touch som fjärr. Med ipeng, men har läst att det är lite slött?
Skulle väl komma ett app store program till den? Man behöver inte ha itunes för det eller?

Fredde

Postad 02 February 2009 - 11:50

Unregistered57411e9d
  • Unregistered57411e9d
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Får nog bli en sådan!!!!
Classic eller duet? Tänkte ha en touch som fjärr. Med ipeng, men har läst att det är lite slött?
Skulle väl komma ett app store program till den? Man behöver inte ha itunes för det eller?

Fredde

Jag skulle nog satsa på classic. Det finns en applikation för iphone/touch för 75kr på itunes store. Den är på många sätt enklare att använda än controllern och är inte alls slö. Däremot tar den lite längre på sig att få kontakt med spelaren när man sätter igång den jämfört controllern.

Postad 02 February 2009 - 15:21

callegrådal
  • callegrådal
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Hej,

Jag får upp ett felmeddelande på Controllerns display som säger "Fel: inbygd maskinvara saknas. Kan inte ansluta till internet och hämta spelarens inbygda programvara." Någon som känner till vad detta beror på? Jag har uppdaterat Controllerns mjukvara. Jag har inte uppgraderat till Squeeze Center 7.3.2 än om det nu kan bidra? Controllern och receivern verkar funka som den skall i övrigt trots felmeddelandet.

Tacksam för hjälp!

Jag råkade ut för samma sak. Börja med att uppgradera till 7.3.2 på alla musikkällor (PC, NAS etc) som du använder för att spela upp musik ifrån. Det hjälpte för mig. Sedan jag gjorde det har jag inte sett detta meddelande. Som du säger - det verkar inte innebära något rent praktiskt men det är irriterande när det flashar upp hela tiden

Postad 02 February 2009 - 15:51

medmed
  • medmed
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
hej
jag är intresserad av att köpa en squeezebox duet, men jag har några frågor som jag hoppas få svar på:
1. jag vill inte ha min macbook på hela tiden när jag använder sb, jag tänkte investera i en NAS, telia har ett erbjudande på en lacie som jag tänkte köpa, funkar lacie med sb duet?
2.behöver jag ladda ner nåt program först?
3.jag tänkte bara ha NASen till musik filer, jag ska importera alla min cd skivor till min mac via itunes, jag har gjort det en gång och alla filer blir en AAc ljudfil, är det en bra format, är den kompatibel med sb?
3.hur kan jag överföra all min music till lacie på ett smidigt sätt?
tack

Postad 02 February 2009 - 20:13

lafen123
  • lafen123
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Hello!

Har precis införskaffat mig en Squeezebox duet enhet, med två extra recievers...
Får inte det till att funka så bra!

1. Den ena recievern vägrar koppla upp sig, men jag har läst på diverse forum att det blir så ibland, så jag jobbar vidare på den punkten.

2. Köpte även en Netgear ReadyNAS Duo 500 GB... Hur får jag detta till att funka? Även om jag installerar min Squeezebox center på den, lägger musiken på den, lägger alltihop av när jag stänger datorn...

3. Hur imoprterar jag min musik från iTunes, med alla låtlistor mm. Helst av allt skulle jag vilja spela musiken från min iTunes dirket till Squeezeboxen. Detta skulle funka via en localhost./stream.mp3 men jag får inte det till att funka heller...

Vore evigt tacksam för råd och tips.

Postad 03 February 2009 - 08:53

DiSNEY
  • DiSNEY
  • Forumräv

• 879 inlägg
  • 0

hej
jag är intresserad av att köpa en squeezebox duet, men jag har några frågor som jag hoppas få svar på:
1. jag vill inte ha min macbook på hela tiden när jag använder sb, jag tänkte investera i en NAS, telia har ett erbjudande på en lacie som jag tänkte köpa, funkar lacie med sb duet?
3.jag tänkte bara ha NASen till musik filer, jag ska importera alla min cd skivor till min mac via itunes, jag har gjort det en gång och alla filer blir en AAc ljudfil, är det en bra format, är den kompatibel med sb?
tack

1. Du specificerade aldrig nån modell av laice men jag hittade följande i Squeezeboxs forum:
"After the memory upgrade, the squeezecenter software just works great on my Ethernet Disk. to prevent any misunderstandings, i'm talking about
http://www.lacie.com...t.htm?pid=11020

In order to make it work, i had to:
-Login with Windows Remote Desktop (via locally attached keyboard/mouse/screen it works also)
-Break the LaCie Shell via the Firewall Settings Help Link.
-Create a new user account (i wanted to let the original administrator account as it was.)
-Install the LiteStep Shell (http://www.ls-universe.info/news.php)
(as i didn't succeed to make the original windows shell work correctly)
-Install SqueezeCenter

hope this helps, otherwise pm me....

cheers
rouge"

Annars kan du alltid köpa ett NAS som fungerar officiell med Squeezebox som t.ex NETGEAR ReadyNAS

2. Du behöver ladda ner programvaran Squeezecenter för att köra på ditt NAS om du inte har nåt nas idag så måste du ha en dator igång där du kör Squeezecenter. Alt att du skaffar ett NAS och kör Squeezecenter på det istället.

3.AAC skall stödjas enligt formatstödet för Squeezebox, även om jag sett att endel haft problem med det formatet i forumen. Rekommenderar att du ställer in itunes att rippa dina skivor till MP3 istället eftersom att det garanterat fungerar.

4. Kopiera filerna?
/Hans

Postad 03 February 2009 - 10:49

PojPoj
  • PojPoj
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

Nas eller ASUS EEEBOX

Eller varför inte en HP Mediasmart Server? Så har du bra lagring och back-up m.m.

Postad 03 February 2009 - 18:12

Unregistered9e9ab13d
  • Unregistered9e9ab13d
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0
Vad kommer ni upp i för signalstyrka? Jag har alltid haft lite problem med låg signalstyrka. Numera tappar jag sällan kontakten med nätverket men det händer. När jag kollar signalstyrkan på en av mottagarna så ligger den på 21% när den står på ca 8m avstånd och två gipsväggar från en ny Netgear router som ska ha bättre räckvidd än dom flesta liknande routers. Vid ytterligare 4-5m tappar jag kontakten. En annan mottagare på ca 4m och en gipsvägg har 92% signal. Tappar den styrkan på så kort avstånd eller har jag fel på en mottagare?

Postad 05 February 2009 - 23:16

Unregistered7ff3cfb6
  • Unregistered7ff3cfb6
  • Lärjunge

• 342 inlägg
  • 0
Fråga från en novis. Grejorna börjar droppa in nu. Sb kommer imorgon likaså slutsteg, försteget kom idag och eee boxen köptes. Men jag kan inte fatta detta. Kan jag ha adsl router ner vid första jacket, asus eee boxen på grabbens rum där uppe, med alla musik på plus lite barn spel till honom och sb kopplad till stereon på nedanvåningen. Alltså allting trådlöst, eller måste jag koppla routern till asus boxen med kabel och sen sd trådlöst? Tacksam för svar

Fredde

Postad 05 February 2009 - 23:32

erlandi
  • erlandi
  • Lärjunge

• 345 inlägg
  • 0

Fråga från en novis. Grejorna börjar droppa in nu. Sb kommer imorgon likaså slutsteg, försteget kom idag och eee boxen köptes. Men jag kan inte fatta detta. Kan jag ha adsl router ner vid första jacket, asus eee boxen på grabbens rum där uppe, med alla musik på plus lite barn spel till honom och sb kopplad till stereon på nedanvåningen. Alltså allting trådlöst, eller måste jag koppla routern till asus boxen med kabel och sen sd trådlöst? Tacksam för svar

Det kan fungera men det kan också strula med allt trådlöst, allt beror på hur bra mottagning det är på de olika ställerna.

Postad 06 February 2009 - 13:38

indiehjaerta
  • indiehjaerta
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Hur är den medföljande sladden som följer med, är det värt att byta ut mot någon annan typ?

Postad 06 February 2009 - 15:38

jasell
  • jasell
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0

hej
tack

READY NAS har fått ganska usel kritik, folk tycker den är riktigt seg. Själv var jag inne på en sån, men hittade aldrig någr uppgifter om CPU'n. Jag kör en Qnap TS-209 II (pro), den är ingen raket men funkar riktigt bra så länge man inte kör web interfacet (det funkar men är segt).

AAC är lite mekigt att få igång, kör du på en PC som du har Itunes installerat på är det inga problem, det gäller att få till dekodern i SC. AAC-musik konverteras på serverm till wav eller mp3 innan den streamas.

Är du lite mer Audiofil kanske du ska köra FLAC (själv kör jag mp3, har en del AAC som jag fått från kompisar). Det ska bli riktig CD-kvalitet och stöds ov Squeezeboxarna...

Postad 06 February 2009 - 23:52

Unregistered7ff3cfb6
  • Unregistered7ff3cfb6
  • Lärjunge

• 342 inlägg
  • 0
Sitter nu med det fixat på första försöket :-) Helt trådlöst.
Dock lite smolk i bägaren eee boxen som skulle agera musik server, kraschade direkt? Windows bootar inte står ngt om chk??? fil inte kan köras sen startar datorn om. Dock funkar linuxen delvis. Så jag tror inte disken är körd?
Ska gå ner på onoff i morgon och låna en extern dvd och köra en recovery. Hoppas bara dom lånar ut en, men det borde dom istället för att skicka iväg den? Nu kör jag squeeze från den bärbara går ju en kort period.
Inga andra tips på hur man löser det? Inget med att boota från USB det orkar jag inte strula med.
Fredde

Postad 07 February 2009 - 21:46

Unregistered9b3094c0
  • Unregistered9b3094c0
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Lite frågor om nätverket som man använder sig av när man kör Squeezebox.

1. En Squeezebox måste kopplas direkt in i en router?
2. Mellan dator och Squeezebox så funkar det med trådlöst närverk utan internetuppkoppling?
3. Controllern - måste kopplas till ett trådlöst nätverk. Behöverden ha internetuppkoppling?
4. Om man kör med Iphoneapplikationen. Behöver man ha tillgång till internetuppkoppling då? Måste det i så fall vara samma nätverk som det andra (förutsett att det inte behövs internetuppkoppling på de andra ställena?).

Jag har planer på att använda den i en arena där det finns trådlöst internet, men där jag nog inte kan koppla apparaten direkt till deras router...

Hoppas någon kan svara på detta!

Postad 08 February 2009 - 00:40

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Lite frågor om nätverket som man använder sig av när man kör Squeezebox.

1. En Squeezebox måste kopplas direkt in i en router?
2. Mellan dator och Squeezebox så funkar det med trådlöst närverk utan internetuppkoppling?
3. Controllern - måste kopplas till ett trådlöst nätverk. Behöverden ha internetuppkoppling?
4. Om man kör med Iphoneapplikationen. Behöver man ha tillgång till internetuppkoppling då? Måste det i så fall vara samma nätverk som det andra (förutsett att det inte behövs internetuppkoppling på de andra ställena?).

Jag har planer på att använda den i en arena där det finns trådlöst internet, men där jag nog inte kan koppla apparaten direkt till deras router...

Hoppas någon kan svara på detta!

1. Nej
2. Ja
3. Nej (du kan ansluta direkt till recivern som då måste vara kabelansluten) och nej
4. Nej

Du får berätta lite mer om hur du tänkt koppla det hela dock för att du ska kunna få ordentligt med hjälp.

Postad 08 February 2009 - 00:51

Unregistered7ff3cfb6
  • Unregistered7ff3cfb6
  • Lärjunge

• 342 inlägg
  • 0
Kanske en allmän dator fråga men?
Har en tanke på att sätta en typ av energi schema å min eee box med squeeze center på. Att den startar datorn ca kl? förätter datorn i vänteläge kl? För att sedan starta upp den igen kl?
Går detta att fixa med ngt program eller i windows direkt?

Fredde

Postad 09 February 2009 - 20:45

Unregistered32eb4743
  • Unregistered32eb4743
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Jag råkade ut för samma sak. Börja med att uppgradera till 7.3.2 på alla musikkällor (PC, NAS etc) som du använder för att spela upp musik ifrån. Det hjälpte för mig. Sedan jag gjorde det har jag inte sett detta meddelande. Som du säger - det verkar inte innebära något rent praktiskt men det är irriterande när det flashar upp hela tiden

Tack för tipset! Jag lyckades genom att uppgradera som du nämde!

Postad 11 February 2009 - 13:04

Unregistereda44d5f4e
  • Unregistereda44d5f4e
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Har jag köpt fel prylar?

Hej!

Beställde precis en Squeezebox receiver från Dustin och en Ipod Touch att använda som fjärr istället för controllern som följer med Duet. Skummade igenom den här tråden och inser att jag kanske behöver controllern för att starta igång systemet?

Kan man låna en controller från en polare för installationen och sen klara sig utan eller ska jag beställa en Classic istället?

Tacksam för snabbt svar eftersom Dustin förmodligen packar mina grejjor just nu...

Postad 11 February 2009 - 13:09

wa.pean
  • wa.pean
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Cavok, jag skulle helt klart beställa en Classic istället. Fjärren krävs för att ens kunna sätta av och på receivern.

Postad 11 February 2009 - 13:21

Unregistereda44d5f4e
  • Unregistereda44d5f4e
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Cavok, jag skulle helt klart beställa en Classic istället. Fjärren krävs för att ens kunna sätta av och på receivern.

Så en classic med Ipod touch är en bättre lösning än att köpa en duet inklusive fjärr?

Redigerat av Unregistereda44d5f4e, 11 February 2009 - 13:22.

Postad 11 February 2009 - 13:29

wa.pean
  • wa.pean
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Så en classic med Ipod touch är en bättre lösning än att köpa en duet inklusive fjärr?

Nja, har iofs inte testat att köra med iPod, men det känns som att duet + fjärr blir mest problemfritt och lätthanterligt. Vill du prompt köra en iPod Touch som fjärr så skulle jag satsa på en Classic istället, då finns det ju alternativ styrning så att säga.

Tror inte det är någon bra idé att bara ha en receiver utan fjärr, man behöver fjärren för att installera, konfa och styra den (mer eller mindre, en del grejer går att göra från SqueezeCenter).

Postad 11 February 2009 - 13:39

Unregistereda44d5f4e
  • Unregistereda44d5f4e
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Tack för hjälpen. Ringde Dustin och bytte till en komplett Duet istället.

Kommer nog tillbaks till den här tråden i helgen när jag ska installera alltihop.

Plockade ihop ett paket med Squeezebox, Netgear ReadyNAS, HDX-1000 för film och en uppgradering av mitt nätverk och PC. Blir nog en lång och frustrerande helg innan allt spelar som det ska :)

Postad 11 February 2009 - 14:00

wa.pean
  • wa.pean
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Låter bra. Jag kör själv Duet från en ReadyNas och det funkar kalas. Lycka till!

Postad 19 February 2009 - 08:25

monster1000
  • monster1000
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Har problem med svenska tecken . Under min musikmapp försvinner allt efter å ä eller ö t.ex thåström blir bara th
men går jag in under artister så är hela namnet där. Det gäller både i SC och controllern. Har senaste
uppdateringen . Kör SC på en linuxserver

Postad 19 February 2009 - 13:39

HK_Jon
  • HK_Jon
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Har problem med svenska tecken . Under min musikmapp försvinner allt efter å ä eller ö t.ex thåström blir bara th
men går jag in under artister så är hela namnet där. Det gäller både i SC och controllern. Har senaste
uppdateringen . Kör SC på en linuxserver

Jag hade också problem med detta. Jag kör SC från en Qnap och om man ändrade en grej i SSOTS, som slimserver verkar kallas till Qnapen, löste det sig. Det var något med "teckentabellen" eller liknande.

Postad 21 February 2009 - 22:12

zbrannigan1
  • zbrannigan1
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Multiple outputs may be used at the same time

Innebär det att man kan spela upp med alla tre utgångar samtidigt, eller t ex bara optisk och rca?

Kan man skapa playlists, och välja att en låt ska spelas när den som spelas nu är klar, direkt i fjärren?

Otroligt tacksam för svar!

Redigerat av zbrannigan1, 21 February 2009 - 23:41.

Postad 24 February 2009 - 13:24

Unregistered9e9ab13d
  • Unregistered9e9ab13d
  • Användare

• 202 inlägg
  • 0

Kan man skapa playlists, och välja att en låt ska spelas när den som spelas nu är klar, direkt i fjärren?

Otroligt tacksam för svar!

Välj låt/album/playlist eller vad du vill lägga till och tryck på plustecknet på fjärren.

Postad 27 February 2009 - 16:57

indiehjaerta
  • indiehjaerta
  • Användare

• 171 inlägg
  • 0
Någon mer än jag som haft prolem med att skärmen på fjärrkontrollen bara är svart (ibland blinkar den till)?
Verkr vara ett känt problem på slimdevices forum.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.