* Officiell Tråd - HTC Touch Pro2 *
959 svar till detta ämne
Postad 08 March 2010 - 09:46
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Skämt åsido: TPC v7 har varit en strulpelle. Dels har Audio Managerbuggen slagit till med full kraft. Dels krånglar kontakterna för mig, den vägrar t.ex att koppla en bild till en kontakt.
Provade mest av nyfikenhet TPC7 efter att ni pratat om den här och delar helt uppfattningen att det kanske dög för en labbtelefon eller liknande, men på tok för struligt för att använda i en primärtelefon. Som nämnts ovan så lutar jag fortfarande till att faktiskt bara köra Stock ROM, för skillnaderna är ganska små och i många fall inte ens till det bättre för mina behov åtminstone. Hur är det eg med Flash till Windows Mobile, finns det någon fungerande lösning?
Postad 08 March 2010 - 10:37
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Jag föreslår TPC 6.1, det är den mest fungerande ROM jag kört till dags dato förutom stock ROM och min klassiska Rhodium AF 20091216.
Skall snart flasha tillbaka TPC 6.1. Tycker att WM 6.5.5 build 23540 fungerar oerhört bra och känner mig helt nöjd med den.
Edit: flashar stock ROM nu. På väg tillbaka till TPC 6.1.
AthineOS har jag inte provat på senaste tiden, men jag trivdes så bra med TPC 6.1 att jag återgår till den pålitliga.
Skönt att mina intryck av TPC 7 bekräftats, då kan jag (nog) utesluta bad flash.
Edit: Nitrogen kan också vara roligt ibland. Sätter jag nallen i viloläge med strömbrytaren stoppas musiken....
Det är otroligt användbart med en musikspelare som stoppar musiken då man låser nallen och stoppar den i fickan.
Jag skall undersöka fallet närmare för jag kan inte riktigt minnas att detta hände mig på X1-tiden. Men nu händer det både med Nitrogen 1.1 (som jag använde på X1) samt 1.2a. Uppenbarligen körs programmet med fel prioritet systemmässigt vilket gör att viloläget stoppar musiken.
Något tips på inställning vore trevligt då jag gillar Nitrogen iövrigt. Men det känns idiotiskt med en musikspelare som inte klarar av ett vanligt enkelt viloläge.
Nu håller i.a.f TPC 6.1 på att starta efter flashen.
Edit 2: Fick ladda ner TPC 6.1 igen. Det verkar som att jag enbart fått bad flash med mitt gamla exemplar. Bl.a strulade PassiveSync och det tog tid för PagePool Changer att läsa in filen för pp-kontrollen.
Flashar nu igen, peppar peppar ta i trä på att det går bra.
Edit 3: Nu fungerade ActiveSync igen. Således ett fall av bad flash tidigare. Har börjat tro på svart magi i flashningsvärlden. En varningssignal helt klart är om PagePool Changer tar tid på sig att läsa in pagepool på en ROM-fil. Står den och tuggar en stund med "reading signatures" är det ett tecken på att den ROM-filen kan ge bad flash och diverse problem.
PagePool Changer läser in en frisk ROM på bråkdelen av en sekund när allt är som det skall vara.
Kan nu äntligen fixa till TPC 6.1 igen. 2010 har varit ett dåligt år för mig på ROM-fronten så nu lär jag helt enkelt köra med TPC 6.1 tills HTC t.ex släpper en officiell WM 6.5.5/Manila 2.5.20xx ROM.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 08 March 2010 - 14:29.
Postad 08 March 2010 - 14:45
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Har inte haft problem med Nitrogen tidigare heller med v 1.2 utan det verkar vara relaterat till de nya Manila versionerna?!?! Har haft den sedan X1 tiden utan problem så det är ju lite störande faktiskt. Men det blir att gå tillbaka till Coreplayer då.....
Postad 08 March 2010 - 15:21
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Jag tvivlar på att Manila slår ut Nitrogen. Detta då den släcks brutalt även med Sense bortkopplat och Titanium aktiverat.
Snarare får jag uppfattningen att programmet inte körs med rätt CPU-prioritering vilket gör att systemet uppfattar det som "mindre kritiskt" med följden att det helt enkelt läggs i vila då man låser nallen. Musiken börjar spela igen så fort den låses upp vilket stärker min teori om detta.
Nu när jag är tillbaka på TPC 6.1 i "GoodFlashEdition" konstaterar jag att Audio Managerbuggen återigen är borta. Således lider TPC v7 av den - konfirmerat och klart eftersom AM beter sig helt annorlunda nu.
Jag har installerat Nitrogen 1.1 igen och skall se om jag kan lösa problemet med viloläget. Skall dock konfigurera upp nallen först innan jag börjar experimentera med detta. Har lagt in S2U2 och skall se om det finns någon inställning där som i.s.f gör att nallen kan placeras i en "lägre grad av vila" - å andra sidan skall man ju inte behöva ställa om hanteringen av viloläge eftersom det resulterar i ökad strömförbrukning med tillhörande problem.
Först trodde jag att Nitrogen krockade med det faktum att jag aktiverar alla strömsparåtgärder i Advanced Config, framförallt SDMemory Power Management. Men så verkar då inte vara fallet. Den inställningen aktiveras ju när minneskortet är inaktivt - med Nitrogen igång är ju kortet aktivt eftersom musiken är lagrad där...
Edit: Håller nu på att få ordning på TPC 6.1 igen. Samtliga buggar som plågat v7 saknas i 6.1 är mitt konstaterande. De funktioner som krånglade i v7 fungerar nu.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 08 March 2010 - 19:09.
Postad 09 March 2010 - 09:59
thomasr83
-
thomasr83
-
Användare
-
-
211 inlägg
Edit: flashar stock ROM nu. På väg tillbaka till TPC 6.1.
Varför flashar du stock rom om du ska lägga in TPC 6.1? Kan du inte lika väl lägga in TPC 6.1 direkt?
Postad 09 March 2010 - 10:12
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Det är rekommendabelt att helt rensa C-disken då man flashar en ROM. Genom att först flasha stock ROM totalrensas allt eftersom den även bl.a flashar radio m.m. Enligt rapporter får man därefter högre stabilitet och driftsäkerhet efter en sådan flash.
Tidigare flashade jag custom ROM direkt utan omvägen över stock ROM och det hände ibland att det strulade på lite märkliga sätt.
Nu är nallen konfigurerad med TPC 6.1 och allt fungerar som det skall. Den ROMen kommer jag nu att behålla, var så säkra.
Postad 09 March 2010 - 10:19
thomasr83
-
thomasr83
-
Användare
-
-
211 inlägg
Det är rekommendabelt att helt rensa C-disken då man flashar en ROM. Genom att först flasha stock ROM totalrensas allt eftersom den även bl.a flashar radio m.m. Enligt rapporter får man därefter högre stabilitet och driftsäkerhet efter en sådan flash.
Tidigare flashade jag custom ROM direkt utan omvägen över stock ROM och det hände ibland att det strulade på lite märkliga sätt.
Nu är nallen konfigurerad med TPC 6.1 och allt fungerar som det skall. Den ROMen kommer jag nu att behålla, var så säkra. 
Aha. Men C-disken flashas väl om helt när man lägger in en rom? Radio-delen kan jag förstå, men dom ligger väl aldrig i custom roms? Så om man inte själv har flashat ny radio så känns det inte som att mellansteget med en stock rom behövs? Jag är rätt ny på det här området, så jag kanske har fel  Förresten, var hittar man stock rom till en svensk icke-operatörslåst TP2?
Postad 09 March 2010 - 10:47
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Jag använder den europeiska WWE-S2 Manila 2.5.2012 från HTC, alltså senaste stock ROM för Europa.
Det är dock så att flashning ibland är lite svart magi nästan.
Det finns ju något som heter bad flash vilket innebär att ROMen på något vis inte är riktigt korrekt flashad. Följden kan bli olika mystiska problem såsom totalstrejkande ActiveSync (därav mina inlägg om PassiveSync ibland), e-post som strular, låga prestanda m.m.
Ofta har detta inträffat då en ROM flashats utan korrekt hard reset vid flash och i vissa fall utan att stock ROM flashats först med totalradering av C-disken som följd.
Min egen procedur numera för flash är följande steg:
1. Hard reset på befintlig ROM.
2. Flasha senaste stock ROM.
3. Hard reset av stock ROM.
4. Lägg in nya ROMen på minneskortet.
5. Flasha ny ROM.
6. Hard reset 2 ggr.
7. Starta nallen som vanligt och låt ROMen konfigurera sig.
Detta är vad jag själv gör, uppfattar det som stabilast för min del. Hard reset gör jag för att ytterligare säkerställa rensning av C-disken.
Igår hade jag bad flash av mitt ena exemplar av TPC 6.1 (den som tog tid för pagepoolinställning). Med det nya exemplaret jag laddade ner fungerar nallen som vanligt. Snabbt och stabilt.
Postad 09 March 2010 - 11:06
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Jag skall nu skriva en liten recension av de ROMar jag kört de senaste månaderna.
Efter oerhört mycket experimenterande har jag fastnat för tre ROMar. Valet beror på vilken version av Sense man satsar på.
*TPC v4. Manila 2.1 och WM 6.5.
TPC v4 är en mycket stabil ROM som dessutom är snabb. Enligt mig den stabilaste och mest eleganta Manila 2.1-ROMen. Fördelen med Manila 2.1 är att utseendetweaks, framförallt bakgrundsbilder (separat bakgrund i landscape) fungerar bäst. Men Manila 2.1 är antikt idag så egentligen finns det ingen större anledning att köra denna ROM (eller andra 2.1-ROMar) idag. Men inom segmentet Manila 2.1 är den riktigt bra.
*Rhodium AF 20091216. Manila 2.5.1921 + WM 6.5.
Denna ROM har varit min trotjänare länge. Enligt mig hör den till toppskiktet inom stabilitet och driftsäkerhet. Den har hårdkörts under lång tid och har rullat på smidigt och bra. Även med rimlig minneshantering. Audio Manager är överlägset snabbast i denna ROM när det gäller att läsa in mitt 6,5 GB stora musikbibliotek.
Några egentliga driftstörningar kan jag inte minnas med denna ROM, tvärtom. Det som dock är en grav nackdel är att den saknar landscape i Manila. Det är enbart Audio Manager och Album som hanterar det läget. Autorotation där är standard.
Av de versioner jag kört av Rhodium AF är denna version fullständigt överlägsen i driftsäkerhet och stabilitet. Svagheterna är snarare att den är lite gammal idag och att väderanimerandet är lite slött p.g.a att Sense 2.5.1921 är en HD2-version.
TPC v6.1. Manila 2.5.2012 Landscape + WM 6.5.5.
Detta är min nya favorit-ROM. Den är lika pålitlig som Rhodium AF 20091216 och flyter på riktigt, riktigt bra. Har ju lovprisat den tidigare...
Jämfört med Rhodium AF är det ett välkommet prestandalyft, dels med WM 6.5.5 och dels med nya Manila 2.5.2012 anpassat för Rhodium.
Jag upplever inga glitchar med denna ROM och kan varmt rekommendera den.
Sedan har jag ju då testat diverse andra ROMar men ingen har fallit mig i smaken. Vanligtvis har det varit en soppa av strul enligt standardmall 1A:
*PassiveSync istället för ActiveSync.
*Audio Managerbuggen har plågat mig flera gånger.
*Prestandaproblem, både i Sense och i WM-miljön. Nallen har betett sig som om någon process skenat i bakgrunden.
*Problem relaterade till inkokt tredjepartsmjukvara såsom SmartLock.
*Strulande YouTube.
*Krascher.
*Krånglande Documentstab i Sense.
De bra ROMarna lider inte av dessa problem.
Jag har en känsla av att Rhodium börjar ge sitt maximum inom ROM idag. Nu med Manila 2.5.2012 ute från HTC så känns det som att sista smörjelsen troligen blir en 6.5.5-ROM men sedan tror jag inte att man kommer så mycket längre i utvecklingen.
Jag börjar också känna att kockarna för tillfället är lite för ivriga att släppa nya versioner och att problem uppstår p.g.a att avlusningen inte sker tillräckligt. Detta då samma ROM-serie kan leverera helt olika kvalitet. En ROM kan vara suverän, nästa ROM kan strula.
Det har ju blivit mycket återflashning för mig detta år som sagt, senast igår. Jag har också lärt mig att det är svårt att lita på omdömen alla gånger, inte minst när det gäller sådant som Audio Manager-buggen vilken slår till mot stora musikbibliotek.
Postad 09 March 2010 - 11:07
thomasr83
-
thomasr83
-
Användare
-
-
211 inlägg
Det låter ju lite onödigt i mina öron. C-disken innehåller väl själva operativsystemet va? Och oavsett vad en rom innehåller så bör ju hela C-disken tömmas när man flashar.
Hur som helst, punkt 1 känns helt onödig, flashningen kan ju inte påverkas av hurvida man har hard resetat eller inte eftersom inget i den gamla romen är aktivt när man flashar. Punkt 6 gör jag själv också, men bara en gång. Varför två?
Jag förstår inte varför man ens behöver göra det en gång, vid en flashning så borde en hard reset ske automatiskt, annars skulle man ju inte kunna köra den nya romen. Men men.
Postad 09 March 2010 - 11:59
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Flashar också alltid Stock först nu för tiden. Gjorde aldrig det innan och hade inga problem då heller iofs. Men för att vara på den säkra sidan gör jag det nu. Gör aldrig HR innan stock och bara en efter flashning och det har fungerat kanon. Men man gör det man själv tycker är bäst.
Postad 09 March 2010 - 13:49
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
När det gäller hard reset så är det ett sätt att rensa minnet och jag gör det för att säkerställa att allt garanterat rensats ut inför den nya ROMen.
Jag har lärt mig att det besparar många mystiska problem som kan uppstå.
Det är också inte helt lätt att läsa ROM-trådar eftersom vissa s.k buggar beror på bad flash men rapporteras ändå som buggar.
Likaså kan en användare rapportera att ROMen fungerar suveränt och när jag själv flashar den visar det sig strejka. Men då använder inte den specifika användaren just de funktionerna.
De ROMar jag flashat under 2010 har samtliga haft bra användarbetyg men ändå fallerat på de mest graverande sätt när jag använt dem.
Postad 09 March 2010 - 15:21
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Jag har gjort en tabbe och installerat S2U2. Gwes.exe skenar igen, 49 MB tar det lilla livet upp.
Jag får avinstallera S2U2 och köra SK Tools uppenbarligen.
Lyckades "glömma bort" mitt gwes.exe-felsökande.
Edit: Jag har avinstallerat S2U2 och rensat bort skräpet med SK Tools men märker fortfarande tecken på skenande gwes.exe/hög minnesförbrukning. Nästa steg blir att koppla bort onödiga tabar i Sense och avaktivera dem helt.
Dock verkar nallen ha stabiliserat sig jämfört med när S2U2 var installerat.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 09 March 2010 - 19:24.
Postad 09 March 2010 - 20:57
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Ja då har den dagen kommit som jag befarar skulle komma!!! INGEN ROM passar mig för tillfället, jag hittar det ena efter det andra felet på dem, fast det bara kanske är en utseende grej så stör den mig. Fasen vad jag tycker synd om mig själv för tillfället........ Jag har tom tröttnat på Energy ROM!! Hittade en ny favorit för några dgr sedan (Sergio´s ROM) och den flöt på fint som attan tills igår kväll då telefonen hängde sig 3 ggr!!! Sådant är inte acceptabelt för min del så den åkte ur lika fort som hängningen kom. Har nu installerat DeepShining för att testa den och hmm nä inte riktigt min grej den heller!?!?! Så nu väntar jag starkt på några nya uppdateringar på xda för det behöver jag just nu känner jag. Ursäkta mitt gnälliga jag men kände bara för att skriva av mig lite.
Redigerat av kewe, 09 March 2010 - 20:58.
Postad 09 March 2010 - 21:11
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Jag förstår dig. Trodde jag kunde lita på TPC men inte ens där är det självklart att senaste versionen skall flashas.
Hela 2010 har i stort sett varit ett nedgraderingsår men TPC 6.1 passar mig utmärkt. Jag trivs väldigt bra med den. Däremot får jag undersöka det spännande dramat minnet. För där är det någon anomali är jag rädd.
Postad 09 March 2010 - 23:29
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Ja då har den dagen kommit som jag befarar skulle komma!!! INGEN ROM passar mig för tillfället, jag hittar det ena efter det andra felet på dem, fast det bara kanske är en utseende grej så stör den mig. Fasen vad jag tycker synd om mig själv för tillfället........ Jag har tom tröttnat på Energy ROM!! Hittade en ny favorit för några dgr sedan (Sergio´s ROM) och den flöt på fint som attan tills igår kväll då telefonen hängde sig 3 ggr!!! Sådant är inte acceptabelt för min del så den åkte ur lika fort som hängningen kom. Har nu installerat DeepShining för att testa den och hmm nä inte riktigt min grej den heller!?!?! Så nu väntar jag starkt på några nya uppdateringar på xda för det behöver jag just nu känner jag. Ursäkta mitt gnälliga jag men kände bara för att skriva av mig lite.
Måste säga att du ganska väl summerar den frustration jag själv kände för några månader sedan och som gjorde att jag köpte en....låt oss inte starta den diskussionen igen  Hur mkt jag än höll på och flashade och modifierade så blev det ändå inte riktigt bra, trots att jag hela tiden kände att potentialen fanns där, och det var alltid någonting som strulade.
Postad 10 March 2010 - 02:08
thomasr83
-
thomasr83
-
Användare
-
-
211 inlägg
Själv använder jag kalhimeo Super Lite ROM WM 6.5 och är mycket nöjd med den. Jag vill ha så rent WM som möjligt och det är den bästa hittills. Skulle gärna vilja uppgradera till 6.5.3 eller 6.5.5 men inte hittat nån sån rom.
Nån som har hittat nån sån?
Postad 10 March 2010 - 09:00
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Själv använder jag kalhimeo Super Lite ROM WM 6.5 och är mycket nöjd med den. Jag vill ha så rent WM som möjligt och det är den bästa hittills. Skulle gärna vilja uppgradera till 6.5.3 eller 6.5.5 men inte hittat nån sån rom. Nån som har hittat nån sån?
Intressant, det har jag missat, råkar du ha en direktlänk till den version du kör och är nöjd med? Brukar ju var lite rörigt på XDA med en massa olika trådar om olika versioner etc.
Postad 10 March 2010 - 09:07
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Måste säga att du ganska väl summerar den frustration jag själv kände för några månader sedan och som gjorde att jag köpte en....låt oss inte starta den diskussionen igen Hur mkt jag än höll på och flashade och modifierade så blev det ändå inte riktigt bra, trots att jag hela tiden kände att potentialen fanns där, och det var alltid någonting som strulade.
Frustrerad är jag men inte som i ditt fall missnöjd över WM mobil utan att just hitta den absolut bästa ROMen. Jag tror faktiskt att det lite grann beror på JUST flashningen. Hade man aldrig börjat så tror jag att det inte hade blivit så till slut. Det är precis som när man börjar trimma en bil. Man börjar i liten skala o är nöjd där tills man ser att det finns ytterligare en sak som erbjuds som kan ge mig 15hk till o så är man där. I mitt fall tror jag det har blivit som ett litet gift att man måste flasha o prova alla de sorters ROMar som släpps. Man hinner liksom inte känna på den du flashade innan förrens du börjar tänka på vilken ska jag prova sen  Där tror jag problemet ligger och det är just det som jag börjar bli lite trött på. Så nu ska jag vackert välja ut en o den ska jag nu köra 1-2 veckor för att lugna flashnerven lite och få tillbaka den charm som jag ändå tycker det är med att flasha o prova nya ROMar.
Postad 10 March 2010 - 10:15
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Jag känner ungefär som Kewe. WM är jag absolut inte missnöjd med. Däremot så har jag dragit för många nitlotter detta år i jakten på den perfekta ROMen. TPC 6.1 är den bästa kandidaten hittills förutom Rhodium AF 20091216.
Problemet är snarare att kockarna ofta känner sig manade att lägga in det absolut senaste vilket ökar risken för buggar. Många driftstörningar jag upplevt har berott på att komponenter som inte är riktigt redo används.
På X1-tiden upplevde jag att kockarna i lite högre grad använde färdiga komponenter från Rhodiums stock ROM, nu känns det mer som att kockarna använder diverse otestade grejer.
Sedan skall man ju inte sticka under stol med att HTC gjort betydligt bättre stock ROMs än Sony Ericsson. Jag menar, vi har ju faktiskt tre olika varianter att välja på idag från HTC: WM 6.1/Manila 2.1 TF3D2, WM 6.5/Manila 2.1 Sense och nu WM 6.5/Manila 2.5 Sense. Kommer det en 6.5.5-uppdatering så kan man säga att HTC har nått målet.
Jämför man det med Sony Ericssons "uppdateringar" av X1 så kan jag bara skratta.
Jag kommer att lugna ner min flashningsnerv ett tag nu, köra TPC 6.1 och se vad som händer framöver.
Postad 10 March 2010 - 12:08
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Nu kommer jag att köra in Energy 23544 100309 CookieMonster med PP24 o trimma den med alla slags cabbar jag har o sedan ska den få vara i nallen en stund. Det föll på Energy då jag tidigare har varit ett stort fan av hans ROMar. Så denna ska iaf få stanna tills det verkligen släpps något som höjs till skyarna
EDIT: Då det blev CookieMonster denna gång beror på den senaste uppdateringen han har gjort. Har tyckt att det tidigare har varit ett ganska segt system men med den nya uppdateringen flyter det faktiskt på riktigt bra! Det verkar som att det denna gång även är gångbart på TP2 och inte bara HD2.
Redigerat av kewe, 10 March 2010 - 12:14.
Postad 10 March 2010 - 13:43
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Jag kanske testar EnergyROM i framtiden. Nu när det verkar som att AVRCP-problematiken är löst enligt din tidigare rapportering så har ju den punkten försvunnit från min lista över förhinder.
Nu när jag kör med en välfungerande ROM får jag säga att nallen gör vad den skall. Jag kan inte säga att jag är missnöjd med funktionaliteten. Däremot märks det att Manila 2.5 är ganska tufft för hårdvaran, i.a.f när man kör med All Tabs som jag gör. Dokumenttaben är helt enkelt för trevlig men jag märker att den drar rejält med minne då den används.
Jag misstänker att HTC kommer med en 6.5.5/Manila 2.5-kombination i framtiden - jag tror att en del tekniska problem (Audio Manager, PassiveSync bl.a) i grunden orsakas av interna konflikter mellan uppdateringar i 6.5.5/build 235xx och Manila 2.5 som ju egentligen är avsett för 6.5.
Vore det inte för All Tabs som HTC "generöst" nog utelämnat från stock ROM hade jag inte haft något emot att köra den. Men 6.5.5 känns idag ännu bättre än 6.5 då jag fått det att bli en utmärkt symbios mellan stylus och fingernavigering.
Postad 10 March 2010 - 13:50
thomasr83
-
thomasr83
-
Användare
-
-
211 inlägg
Intressant, det har jag missat, råkar du ha en direktlänk till den version du kör och är nöjd med? Brukar ju var lite rörigt på XDA med en massa olika trådar om olika versioner etc. http://forum.xda-dev...ad.php?t=604893Jo, tyvärr är det lite rörigt där. Det enda dåliga jag har hittat i den där romen (förutom att det är 6.5 och inte 6.5.3 eller 6.5.5) är att dom har tagit bort funktionen för att stänga av mobilen. Soft reset fungerar givetvis fortfarande, men att bara stänga av verkar inte fungera. Nu behöver jag sällan stänga av mobilen, men tycker det är lite konstigt i alla fall. Den är mer nerstrippad än originalet, men ex Facebook och MSN kan enkelt laddas ner från Marketplace. Youtube: http://forum.xda-dev...mp;postcount=41Office: http://forum.xda-dev...mp;postcount=58
Postad 10 March 2010 - 13:55
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Jag kanske testar EnergyROM i framtiden. Nu när det verkar som att AVRCP-problematiken är löst enligt din tidigare rapportering så har ju den punkten försvunnit från min lista över förhinder.
Nu när jag kör med en välfungerande ROM får jag säga att nallen gör vad den skall. Jag kan inte säga att jag är missnöjd med funktionaliteten. Däremot märks det att Manila 2.5 är ganska tufft för hårdvaran, i.a.f när man kör med All Tabs som jag gör. Dokumenttaben är helt enkelt för trevlig men jag märker att den drar rejält med minne då den används.
Jag misstänker att HTC kommer med en 6.5.5/Manila 2.5-kombination i framtiden - jag tror att en del tekniska problem (Audio Manager, PassiveSync bl.a) i grunden orsakas av interna konflikter mellan uppdateringar i 6.5.5/build 235xx och Manila 2.5 som ju egentligen är avsett för 6.5.
Vore det inte för All Tabs som HTC "generöst" nog utelämnat från stock ROM hade jag inte haft något emot att köra den. Men 6.5.5 känns idag ännu bättre än 6.5 då jag fått det att bli en utmärkt symbios mellan stylus och fingernavigering.
Kan då meddela att AVRCP problemet finns kvar på denna nya version 23544. Men det är inget som stör mig då jag inte alls använder den delen utan kör endast med Nitrogen eller Coreplayer. Annars flyter den på riktigt bra. Fick dock köra med vanlig 23544 utan CookieMonster då syncning tar en evighet till att inte fungera alls. Detta är tyvärr ett problem som jag stött på hos alla ROMar som har CookieMonster förinstallerat. Men installerar man det i efterhand är det inga konstigheter?!?! EDIT: Ark_N har nu släppt sin nya 23544 på HTCPedia!
Redigerat av kewe, 10 March 2010 - 20:23.
Postad 10 March 2010 - 20:33
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Hur går det med Nitrogen? Har inte testat den än och har därmed inte undersökt om den trevliga lilla "stäng av musiken vid strömsparläge"-buggen är kvar och härjar.
Sedan testade jag att stänga av onödiga tabbar i Sense samtidigt som jag ändrade i registret så dessa komponenter inte laddas in. Minnet verkar hyfsat stabilt nu men jag tror fortfarande att något läcker minne någonstans. QuickMenu kör jag med för tillfället och den lyckas "hibernera" loss ungefär 1,5 MB varje gång jag tryckt hibernate och det gjorde jag sisådär två gånger på tio minuter för någon timme sedan.
Nu körde jag hibernate igen och den sade igen att 1,5 MB frigjorts. Detta tyder på att något läcker minne, frågan är bara vad.
Postad 10 March 2010 - 20:54
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Ja iom att du stängt av alla extra tabbar är ju den minnesförbrukningen borta. För jag vet att just e-reader samt dokumenttabben ska dra rejält med minne. Nitrogen har jag inte testat sedan jag ljudet tystnad men o andra sidan håller jag nu på att iordningställa telefonen efter flash så jag ska prova det senare. Var bara tvungen att prova Ark_N nya då han tidigare har gjort fantastiskt bra ROMar. Återkommer.
Postad 10 March 2010 - 20:56
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Hm, E-reader och Documents har jag fortfarande aktiverat för jag gillar dem. Tycker dokumentbläddring à la cover flow är trevligt.
Däremot har jag avaktiverat Stocks, Footprints och Twitter.
Tyvärr gillar jag helt enkelt dokumenttaben för mycket för att vilja vara utan den.
Postad 10 March 2010 - 20:57
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Prova att koppla bort E-reader tabben för den ska enligt smaberg dra en hel del minne.
EDIT: Hittills verkar Ark´s ROM väldigt lovande. Otroligt snabb!!! Snygga ikoner! Helt enkelt som vanligt när det gäller Ark
Redigerat av kewe, 10 March 2010 - 21:15.
Postad 11 March 2010 - 09:39
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Då testar jag att koppla bort E-reader men behåller Documents. Jag har ju mina e-böcker i MobiPocket Reader och taben klarar mig veterligen inte det formatet.
Så jag tackar för tipset och kopplar bort den taben omgående och ser vad som händer med minnet.
Postad 11 March 2010 - 09:47
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Gjorde det någon skillnad med bortkopplad E-reader?
Måste verkligen säga att hittills imponerar Ark´s ROM väldigt mycket. Inte ett strul eller seghet. Förstår bara inte varför hans är så mycket större än alla andra, men så länge man inte märker av det så spelar det ingen roll.
EDIT: Bara en sån sak som att synca och hitta minneskortet går betydligt snabbare än tidigare!!!
Redigerat av kewe, 11 March 2010 - 09:51.
Postad 11 March 2010 - 10:10
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Jo, jag fick loss mer minne med E-reader borta. Nu ligger jag nystartad på samma nivå ungefär som Rhodium AF 20091216.
Då har jag fortfarande Documentstaben igång. För att städa undan diverse processer så har jag som sagt modifierat registret en del. Går man in under HKLM/Software/HTC/Manila och Services så ser man olika .dll-filer som laddas in för varje tab. För att stoppa detta döper man om dessa hänvisningar till t.ex "readerXXX.dll" (om Readertaben är avstängd). Följden blir att filerna inte laddas in alls och avstängningen av taben ger alltså än bättre verkan.
Jag kommer inte att flasha en ny ROM på ett tag nu eftersom TPC 6.1 fungerar förträffligt. Det låter ju dock lovande med Rhodium AF i senaste version men jag har helt enkelt bestämt mig för lite semester från flashandet. Det var ett för stort bakslag med TPC v7 som jag trodde på.
Nallen fungerar helt enkelt förträffligt med TPC 6.1 så jag ser inga funktionella skäl att uppgradera för tillfället. Det är i.s.f när den amerikanska HD2an är ute och kockarna kan börja använda stock ROM med dokumenttaben från den modellen, alltså inte test-ROM som det handlar om nu.
Postad 11 March 2010 - 14:53
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Måste verkligen säga att Ark fungerar fortfarande helt perfekt! Hoppas nu att man äntligen har hittat "ROMen". Lutar verkligen åt det! Kommer att lägga upp lite bilder senare när jag har bytat ikoner o gjort allt färdigt!
Redigerat av kewe, 11 March 2010 - 14:53.
Postad 11 March 2010 - 17:06
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Det låter som sagt bra att Rhodium AF återhämtat sig. Dock är jag inte riktigt säker på att jag tjänar något väsentligt mot TPC 6.1 som ju faktiskt fungerar så bra som jag kan begära.
Det jag på rak arm kan komma på som tänkbar förbättring är Extendir vilket gör att prestandan kan förbättras ytterligare. TPC 7 gav en försmak på det, prestandan var riktigt bra och hade bara Audio Manager, PassiveSync och kontakter fungerat normalt skulle jag kört v7 idag.
Idag ser jag bara en nackdel med Manila 2.5-baserade ROMar och det är minnesförbrukningen. Den är hög - men 50-60 MB ledigt nystartad anser jag kan accepteras. Då jag numera kan växla enkelt till SPB Mobile Shell 3.5.3 med MobileSense-tema m.m ser jag dock problemet som löst - behöver jag mer minne och systemresurser byter jag snabbt UI och får omedelbart mer minne på köpet.
Samtidigt kan jag förstå att Sense tar upp rejält med minne eftersom det inte bara är ett skal - det är ett programpaket. Varje tab får ju betraktas som ett program. SPB Mobile Shell är ju i jämförelse ett "enkelt skal" och förlitar sig på andra program.
När det gäller E-reader finns den som separat cab-fil, enligt rapporter är den varianten mer minnesnål än tabversionen.
Edit: Epub gjorde mig deprimerad då jag sökte böcker. Inga träffar på flight, aircraft, aviation bl.a. Klent enligt mig.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 11 March 2010 - 17:07.
Postad 11 March 2010 - 17:15
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Postad 11 March 2010 - 18:56
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Kul att se dina skärmdumpar. Det ser helt klart bra ut, annorlunda än min nalle men som sagt mycket bra. Det är det som är charmen med WM enligt mig - möjligheten att göra nallen till sin egen.
Jag är i.a.f helt svag för transparent slider och transparenta top/bottom bars. Det glasliknande utseendet på knapparna för Start etc jag har diggar jag mycket skarpt.
Postad 11 March 2010 - 19:58
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Jag satt förövrigt och kollade denna video: Android on the TP2 - XDAndroidDet ser ju riktigt bra ut. Kommer det en Android med HTC Sense kan jag tänka mig att testa systemet ifråga ihop med en dualbootande WM-ROM. Imponerande att det går att konvertera en TP2 till en Androidlur med så stor framgång. När den färdiga versionen är klar med fungerande GPS och gärna Sense blir det riktigt, riktigt bra.
Postad 11 March 2010 - 20:48
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Kul att se dina skärmdumpar. Det ser helt klart bra ut, annorlunda än min nalle men som sagt mycket bra. Det är det som är charmen med WM enligt mig - möjligheten att göra nallen till sin egen.
Jag är i.a.f helt svag för transparent slider och transparenta top/bottom bars. Det glasliknande utseendet på knapparna för Start etc jag har diggar jag mycket skarpt.
Jag är också oerhört svag för transparant slider men har inte hittat någon som fungerar till Manila 23544 tyvärr. Har provat 3 st olika samt en som även ändrar sliderikonerna men tyvärr. Så har någon bra som fungerar vore jag tacksam.
Postad 11 March 2010 - 21:10
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Jag kör med utseendecabar inkl transparent slider från denna tråd: Modifieringar för Sense 2.5Allt fungerar utmärkt. Sedan kör jag även vissa Smabergcabar från HD2-delen, bl.a för klockan där min bakgrund är 50% transparent. Det finns en anledning också att jag nedgraderat till 23540 och det beror på att Brian´s Taskbar ger modern konst istället för korrekt volymikon då jag provade TPC 7. Gillar den taskbaren för mycket så det var enkelt att nedgradera för att den skall fungera. Kan bara konstatera att samtliga ROMar jag kör genomgår kraftiga utseendemässiga modifikationer.
Postad 11 March 2010 - 21:17
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Kanon då ska jag prova den o se om den fungerar. Använder också mycket transparenta cabbar från smaberg. Tycker de fungerar perfekt, det höjer utseendet avsevärt tycker jag.
Postad 11 March 2010 - 21:37
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Jag lägger in två bilder på nallen i sitt nuvarande utförande (dumpades för 10 minuter sedan). Har ändrat en del jämfört med tidigare.  Todayskärmen har fått UI-växlarna som genvägar. För att slippa trunkering vilket ser fult ut har jag pillat lite i registret. Likaså har jag fixat egna ikoner till dem. SenseMS3 växlar enkelt mellan Sense och SPB MS 3. SwitchTF är till för att bl.a växla till Titanium. SToday är SecondToday. Eftersom panelerna är passerad nivå har jag inrättat denna lösning istället för att tillåta snabb och bekymmersfri UI-växling.  Startmenyn är också lite ändrad jämfört med tidigare. Alla ikoner i stort sett har jag bytt ut mot egna varianter. Det är ett hårt jobb då det utförs men jag anser att utseendet vinner på datorikoner som jag nämnt tidigare.
Postad 11 March 2010 - 22:33
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Alltid lika kul att se varandras utseende! Riktigt snyggt med transparent längst ner! Jag har provat o jag får verkligen inte det till att fungera i HDWalls. Har visserligen inte lagt ner mycket energi men får det som sagt inte att fungera.
Om du inte redan har eller har provat kan jag rekommendera NanoGroove. Det är som spotify fast till WM. Finns även i laglig o icke laglig version om man vet var man ska leta  Finns även vissa andra fördelar som jag kanske inte ska nämna här......
Redigerat av kewe, 11 March 2010 - 22:37.
Postad 12 March 2010 - 07:51
jrj
-
jrj
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Jag kör fortfarande kvar med TPC V7 sedan den släpptes. Under de förutsättningar som jag använder telefonen så fungerar det helt suveränt och dessutom tycker jag den är snabb.
Som AVR4000 nämnde så finns problemet med att koppla bilder till kontakter, men detta gick att lösa genom att gå ytterligare ett steg i kontakt-editorn genom att trycka "More" längst ned. Då kommer man ytterligare ett steg där bilder till kontakter accepteras.
Skickar också med en skärmdump så syns det att jag längtar till sommaren, och även vad jag ska hitta på imorgon
ScreenShot3.Png 438.06K
0 Antal nerladdningar
Postad 12 March 2010 - 09:02
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Kul att det börjar komma lite skärmdumpar här  . Några frågor.
Funkar batteriikoner med 1% eller 10%?
Syncar den ok?
Vad jag har förstått det som fattas det ikoner i startmenyn, stämmer detta?
Tack!
EDIT: En dum fråga kanske men finns det en möjlighet att tex i TPC rom flytta ut ikonerna/programmen från mapparna. Tycker inte om uppbyggnaden som han har i startmenyn. Jag vill ha alla program tillgängliga när jag trycker på startknappen och inte behöva klicka mig fram bland mappar.
EDIT: Glöm det jag skrev, kom på det själv. Flyttade allt via TotalCommander
Redigerat av kewe, 12 March 2010 - 10:47.
Postad 12 March 2010 - 10:48
jrj
-
jrj
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Kul att det börjar komma lite skärmdumpar här . Några frågor. Funkar batteriikoner med 1% eller 10%? Syncar den ok? Vad jag har förstått det som fattas det ikoner i startmenyn, stämmer detta? Tack!
EDIT: En dum fråga kanske men finns det en möjlighet att tex i TPC rom flytta ut ikonerna/programmen från mapparna. Tycker inte om uppbyggnaden som han har i startmenyn. Jag vill ha alla program tillgängliga när jag trycker på startknappen och inte behöva klicka mig fram bland mappar.
Jag använder en cab som heter TP2-bat där jag får 1% indikering på batteriförbrukningen. Jag installerade den i morse som först och den verkar fungera. Syncning med ActiveSync fungerar alldeles utmärkt. Syncar Outlook både hemma och på jobbet utan några problem. Startmenyn går väl ändra i Windowskatalogen med File Explorer där man kan flytta ut programgenvägarna direkt under start menu.
Postad 12 March 2010 - 11:03
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Tackar för svar! Det med ikonerna i startmenyn kom jag på men det andra var värt att veta innan jag flashar isåfall. Då man är lite skadad va det gäller utseendet på telefonen så finns det en fundering TROTS nöjdheten jag är idag med Ark666 senaste så finns behovet utav transparent slider som verkar vara omöjligt att få på hans ROM.
Redigerat av kewe, 12 March 2010 - 11:05.
Postad 12 March 2010 - 11:15
jrj
-
jrj
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Jag använder följande cab för slidern: dega's transparent slider.cab
Du kan testa den om du inte redan har gjort detta.
Postad 12 March 2010 - 11:36
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3782 inlägg
Jag kör också med 1% batteridrivrutin som sagt och det fungerar alldeles utmärkt. Däremot behöver värdet för den i registret ändras till 65 enligt den procedur jag beskrivit tidigare. I HD2-tråden har jag nämnt det bl.a.
Det är märkligt att inte HDWalls skulle fungera eftersom det fungerar perfekt hos mig. Proceduren är ju beskriven innan men jag drar den igen:
1. Skapa en bakgrund med HDWalls 0.28b för WM 6.5, Manila 2.5, Cookiemonster profile.
2. Installera Cookiemonsters HQ-patch för Manila 2.5.1922xx. Det är bara 1922xx som fungerar, 1923xx fungerar inte som jag skrivit tidigare.
3. Installera bakgrundsbilden efter att HQ-patchen applicerats.
Detta fungerar ypperligt hos mig som sagt, inga som helst problem. Det enda jag saknar idag är framförallt separat bakgrundsbild i landscape.
Edit: Angående TPC v7 så kör jag den inte som sagt p.g.a synkproblem, Audio Managerbugg, kontaktbildsproblem och strul med Brian´s Taskbars volymikon.
Dessa faktorer stör mig så intensivt att jag valde 6.1 istället igen eftersom allt detta fungerar ypperligt i 6.1.
PassiveSync var oerhört passivt då jag försökte synka med TPC 7. Blev tokig på strulet.
Redigerat av Unregistered43b822d3, 12 March 2010 - 11:38.
Postad 12 March 2010 - 12:21
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
Hmm Nu ska jag berätta något som ibland kan vara oerhört frustrerande. Har nu flashat TPC v7 och följande saker fungerar helt utan problem.
- Active Sync fungerar perfekt - gjorde inte det första gången jag flashade den?!?!
- Audio Manager fungerar perfekt - gjorde inte det heller första gången!?!?
- Kontaktbildsproblem är inte riktigt säker på vad ni menar för fel här, men allt fungerar vad jag har kunnat konstatera iaf.
- Brians taskbar är inget bekymmer för mig då jag tycker den som är fungerar kanonfint.
Nu har jag inte ännu installerat alla cabbar etc utan endast syncat den och den fungerar kanonbra!!!
Postad 12 March 2010 - 12:47
kewe
-
kewe
-
Forumräv
-
-
570 inlägg
[quote name='AVR4000' date='Mar 12 2010, 11:36 ' post='2823354'] Jag kör också med 1% batteridrivrutin som sagt och det fungerar alldeles utmärkt. Däremot behöver värdet för den i registret ändras till 65 enligt den procedur jag beskrivit tidigare. I HD2-tråden har jag nämnt det bl.a. Vore jag tacksam om du kunde skriva hur man gör!
Postad 12 March 2010 - 13:04
jrj
-
jrj
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Låter trevligt att det fungerar bra.
När det gäller bilder till kontakter är det när man skall lägga till en ny bild. Har man synkat med Outlook så förs bilderna över korrekt. Lägger man till en ny bild får du gå tillväga som jag skrev i inlägget innan.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|