Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX 6600 *

925 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 January 2011 - 20:23

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Ingen som kan hjälpa mig? :P

Kan någon av er som har en tvix 6600/S1, koppla in bara hdmi kabeln till tv:n och se om ni får ljud med denna inställning:
TV-----HDMI-------Tvix

Audio output:

HDMI-All digital

pass thrue: on

Misstänker att jag har fått en defekt S1=(

Den inställningen du väljer är till för en förstärkare som kan avkoda Dolby Digital/DTS/HD-audio, inte för en TV. Såvida din TV inte har inbyggd förstärkare. Din TV klarar (antagligen) inte att avkoda en sådan signal.
Om du kopplar Tvix -> TV ska du använda inställningen "HDMI-All Analog", då blir det stereo-ljud i tv-högtalarna.

edit: stavfel
edit2: okej, nu läste jag ditt första inlägg igen. Du vill få digital ljudsignal med DD5.1/DTS/whatever från Tvixen till förstärkaren VIA TV:n.
Kan TV:n verkligen skicka vidare ljudsignalen så? Jag är högst osäker, men du skriver ju att det fungerat någon gång så...
Det är nog bäst om någon som kopplat så svarar på din fråga istället.

Redigerat av distortion2, 19 January 2011 - 21:34.

Postad 20 January 2011 - 12:21

QQQ
  • QQQ
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Tack Jonas och distortion2 för att ni svara ;)
Jag är inte så insatt i ljud, men jag trodde att HDMI alltid skickade digitalt ljud :)

Ni har nog rätt angående tv:n, men riktigt konstigt att det fungerar ibland med "HDMI-All digital"

MVH
QQQ

Postad 20 January 2011 - 15:24

Unregistered6a4c1249
  • Unregistered6a4c1249
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
En del material kanske inte är DD5.1 m.m. och då funkar det...

//Jonas

Postad 20 January 2011 - 15:42

QQQ
  • QQQ
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Nope, exakt samma filmer med DTS..

MVH
QQQ

Postad 21 January 2011 - 16:26

licko_1
  • licko_1
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Har ett problem har läst här en hel del sidor men ser inget konkret svar.
Har en TViX HD M-6600N PLUS
Och har en Bluray iso fil men får inte ut DTS-HD MA ljud ur tvixen filmen har ljudet även dolby digital. Och filmen har även sv text men den kommer inte fram fast pricken står på svensk blir ingen text av någon nationalitet vad jag än trycker på. Vill säga min förstärkare klarar DTS-HD MA ljud
I menyn på tvixen är Force Audio Pass Thrue matt går alltså inte ändra.
Sen undrar jag vad är gällande firmware för den ? Har i System om man kollar 2,08 Har jag lagt in fel ?
Går det ändra så fall ?
Verkligen tacksam för ett svar ;)

EDIT Har fått rätt på ljudet. Men filmen som jag spelar upp visar att det finns sv text i menyn men blir ingen text fast man markerat den nån som vet varför ?

Redigerat av licko_1, 21 January 2011 - 18:56.

Postad 22 January 2011 - 08:27

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Har ett problem har läst här en hel del sidor men ser inget konkret svar.
Har en TViX HD M-6600N PLUS
Och har en Bluray iso fil men får inte ut DTS-HD MA ljud ur tvixen filmen har ljudet även dolby digital. Och filmen har även sv text men den kommer inte fram fast pricken står på svensk blir ingen text av någon nationalitet vad jag än trycker på. Vill säga min förstärkare klarar DTS-HD MA ljud
I menyn på tvixen är Force Audio Pass Thrue matt går alltså inte ändra.
Sen undrar jag vad är gällande firmware för den ? Har i System om man kollar 2,08 Har jag lagt in fel ?
Går det ändra så fall ?
Verkligen tacksam för ett svar :)

EDIT Har fått rätt på ljudet. Men filmen som jag spelar upp visar att det finns sv text i menyn men blir ingen text fast man markerat den nån som vet varför ?

Du fixade ljudet skriver du. (Kan vara bra för övriga läsare på forumet att veta att lösningen för DTS HD är en patch man måste ladda ned och lägga in. Plus stödjer bara Dolby True HD by default.)

För text har jag råkat ut för samma sak på vissa filmer. Får då trycka på knappen "subtitle" när filmen startat och välja texten igen. Sen finns det fall då man kunnat välja i menyn, men texten är bortrippad och finns överhuvudtaget inte i iso filen längre.
Om så är fallet så får man ge sig ut på nätet och ladda ned en ny text fil. Tvixen är mycket bra på det sättet att den stödjer extern text, (t.e.x .srt fil) med .iso filer.

Postad 27 January 2011 - 16:07

Matte75
  • Matte75
  • Lärjunge

• 426 inlägg
  • 0
Någon som lyckats få sin 6600N att skicka ut DTS-hd audio till förstärkaren så att DTS-hd symbolen tänds i förstärkaren genom att uppdatera firmwaren på sin 6600N?

Postad 27 January 2011 - 16:13

yabbah
  • yabbah
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0

Någon som lyckats få sin 6600N att skicka ut DTS-hd audio till förstärkaren så att DTS-hd symbolen tänds i förstärkaren genom att uppdatera firmwaren på sin 6600N?

Det fungerar bara i 6600N Plus, i 6600N får du PCM istället. :blink:

Postad 27 January 2011 - 16:23

Matte75
  • Matte75
  • Lärjunge

• 426 inlägg
  • 0

Det fungerar bara i 6600N Plus, i 6600N får du PCM istället. :blink:

Precis vad jag vill höra. Jag har varit i kontakt med Canman om detta och ville att dom skulle byta ut min 6600N mot en 6600N+ . Efter många mail så gick dom med på att jag skulle skicka in den och få en 6600N+ istället. Sen när den väl hade blivit inskickad får jag besked från en annan på Canman att dom inte tänker byta ut den. Dom tänkte bara uppdatera firmwaren, vilket jag redan påpekat att jag testat. Hänvisade även dom till denna tråd för att läsa att fler än jag har detta problem. Dom hävdar att det ska funka med att uppdatera firmwaren, jag försökte förklara att det inte tänds någon DTS-hd audio symbol på min stärkare men det spelar ingen roll säger dom för det är ändå samma ljud.

Enligt han på Canman så har dom bara nöjda kunder, vilket jag ifrågasatae med tanke på denna tråden. Sa till han förra veckan att han skulle gå in i denna tråden och skriva att det funkar nu att uppdatera firmwaren för att få ut DTS-hd audio och det var något han skulle göra sa han då.
Pratade med han igen idag och då hade han inte haft tid och samtidigt säger han att han inte tyckte det behövde för att dom hade bara nöjda kunder!!

Mer än jag som varit i kontakt med dom angående detta?

Postad 27 January 2011 - 21:37

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0
Läs då detta Canman. Min TViX Slim (HD - HejOchHå) 1 är den SÄMSTA mediaspelaren som jag har haft!

OT: Har nu en Netgear NeoTV 550 (NTV550). Den UTKLASSAR TViX'en. Några buggar finns, men ISO-filer spelar den utsökt, och inget eländigt Realtek-chip är det i den heller.

Redigerat av Tompa123, 27 January 2011 - 21:41.

Postad 28 January 2011 - 07:25

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Precis vad jag vill höra. Jag har varit i kontakt med Canman om detta och ville att dom skulle byta ut min 6600N mot en 6600N+ . Efter många mail så gick dom med på att jag skulle skicka in den och få en 6600N+ istället. Sen när den väl hade blivit inskickad får jag besked från en annan på Canman att dom inte tänker byta ut den. Dom tänkte bara uppdatera firmwaren, vilket jag redan påpekat att jag testat. Hänvisade även dom till denna tråd för att läsa att fler än jag har detta problem. Dom hävdar att det ska funka med att uppdatera firmwaren, jag försökte förklara att det inte tänds någon DTS-hd audio symbol på min stärkare men det spelar ingen roll säger dom för det är ändå samma ljud.

Enligt han på Canman så har dom bara nöjda kunder, vilket jag ifrågasatae med tanke på denna tråden. Sa till han förra veckan att han skulle gå in i denna tråden och skriva att det funkar nu att uppdatera firmwaren för att få ut DTS-hd audio och det var något han skulle göra sa han då.
Pratade med han igen idag och då hade han inte haft tid och samtidigt säger han att han inte tyckte det behövde för att dom hade bara nöjda kunder!!

Mer än jag som varit i kontakt med dom angående detta?

Hej och tack för svar. Ser fram emot en lösning på HD-ljudet.

Det stämmer att man med den inofficiella bluecore patchen kan koda om/konvertera/nedgradera HD ljud till LPCM 48khz/16bit (Motsvarande DTS ljud). Den ger dock ej HD ljud LPCM format 96khz/ 24bit. Patchen tar även en del processorkraft i anspråk och jag upplevde bildstörningar vid krävande 1080P filmer när patchen var installerad, och avlägsnade den då ljudet i 48/16 ändå ej ligger i nivå över vanlig DTS.

Helt korrekt att HD ljud utlovades officiellt av de svenska återförsäljarna. Problemet är nog att DVICO dock aldrig lovade detta officiellt. Så Dvico lär förmodligen aldrig ersätta svenska återförsäljare.

Är det fel på en vara du köpt kan du enligt konsumentköplagen ha rätt att:
•kräva att felet avhjälps
•kräva omleverans av en ny, felfri vara
•få prisavdrag
•få ersättning för reparation
•häva köpet och få pengar tillbaka
•hålla inne betalning
•få skadestånd
Men du kan inte kräva alla alternativen vid ett och samma tillfälle. Det är egentligen bara kravet på skadestånd som går att kombinera med något av de andra. Du har rätt att reklamera en vara upp till tre år efter köpet.

Postad 28 January 2011 - 07:30

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Finns det någon från CANMAN som läser denna tråd ?

Jag tycker att det vore korrekt om ni upplyser om när de nya spelarna med chip som stödjer HD ljud kommer att börja säljas i Sverige. Tror inte att någon ny köpare uppskattar att i dagsläget köpa den med det felaktiga chipet för att nästa vecka upptäcka samma maskin med HD chip för samma pris.

http://www.mpcclub.c...ead.php?t=24169

Det skulle även uppskattas ett svar på hur ni tänker hantera de kunder som köpte sin TVIX medan ni fortfarande lovade stöd för HD ljud på er hemsida ?

Den hemsida som idag säger..
Video i full HD-upplösning ackompanjeras av digitalt multikanalsljud och ger en otrolig upplevelse i hemmabiosoffan.

och förra året sa..
Video i full HD-upplösning ackompanjeras av de nya HD-ljudformaten och ger en otrolig upplevelse i hemmabiosoffan

Xstreamer har hanterat det, så varför denna tystnad från er sida ?

Hej!

Visst håller vi koll på diskussionerna kring TViX, och alla brister och kommentarer vidarebefordras till DViCo för att om möjligt uppdatera och förbättra produkterna.

När det gäller byten från M6600N till M6600N+ (med passthrough av HD-ljud )så har har vi tyvärr inte något klart besked från DViCo.
M6600N+ som den kallas med den nya revisionen av Realteks chip, kommer att levereras från och med nästa batch.
Det innebär att de bör finnas ute i butik om någon månad.

Som många här känner till, så går det redan att koda av HD-ljuden internt i M6600 för att sedan skicka ut dem som multikanal PCM.

Vi är i nära kontakt med DViCO för att få till en lösning på problemet och vi hoppas kunna presentera denna inom någon/några veckor.

MVH
Canman Distribution AB

De jobbar med långa veckor hos Canman....

Postad 30 January 2011 - 16:41

Matte75
  • Matte75
  • Lärjunge

• 426 inlägg
  • 0

De jobbar med långa veckor hos Canman....

Ja dom verkar ju inte hålla det dom lovar.

Postad 31 January 2011 - 15:52

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Ja dom verkar ju inte hålla det dom lovar.

Jag har en viss förståelse till att de intar strutsmetoden.

Om jag hade tid och ork skulle jag dock kräva via KO en ny burk eller pengarna tillbaka.
Nu får det vara, tills dess att ett tillräckligt bra alternativ finns på marknaden.

Postad 03 February 2011 - 17:37

miki2
  • miki2
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Hej,
Har precis köpt två TVIXar Slim S1, och jag får inte ut 5.1 ljud ur någon av dom???
Har provat både SPDIF och HDMI, Provat att slå om alla digitalt, Pass-thru mm.
Kollar man på Infon om filmen med tvixen så rapporterar den att det är 5.1 ljud men stärkaren säger bara stereo.
Stärkaren har inga problem att ta 5.1 annars (PS3 och Bluray spelare).

Har gjort en sökning i tråden men hittade inget. Sorry om jag tagit upp något som förklarats tusen gånger.

Har inte uppgraderat firmware och båda har 2.03.

Mycket tacksam för svar!

mvh,
Miki

Postad 04 February 2011 - 14:26

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Hej,
Har precis köpt två TVIXar Slim S1, och jag får inte ut 5.1 ljud ur någon av dom???
Har provat både SPDIF och HDMI, Provat att slå om alla digitalt, Pass-thru mm.
Kollar man på Infon om filmen med tvixen så rapporterar den att det är 5.1 ljud men stärkaren säger bara stereo.
Stärkaren har inga problem att ta 5.1 annars (PS3 och Bluray spelare).

Har gjort en sökning i tråden men hittade inget. Sorry om jag tagit upp något som förklarats tusen gånger.

Har inte uppgraderat firmware och båda har 2.03.

Mycket tacksam för svar!

mvh,
Miki

För SPDIF så finns det en gammal bugg på 6600 vilken jag antar har ärvts till S1. Man måste välja custom, istället för digital.
Gå in i settings. Där kan du välja mellan analog, digital eller custom.

Välj custom, och där sätter du samma settings som behövs för digitalt. Sen ska det fungera.

Redigerat av Unregistered04df7d78, 04 February 2011 - 15:19.

Postad 06 February 2011 - 11:08

miki2
  • miki2
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Nu funkar det. Vet inte helt säkert vad det var. Vi har en scaler innan stärkaren och det verkar som den hade svårt att skicka vidare visa 5.1 signaler. Kopplade förbi den och sen funkade det. Det lustiga är att jag efter det kopplat tillbaka till att gå genom scalern och nu funkar det där med! Vet inte om det sker någon handskakning mellan burkarna och tvix uppgattat scalern som något som inte kunde ta 5.1 och därför låste den till stereo.
Hur som helst. Nu funkar det. Det jag inte är nöjd med är att det dröjer mellan 1-2 s. innan ljudet kommer igång.
Dom här ska användas på någon konstutställning och det blev inte snyggt att bilden kommer igång före ljudet. Det är i synk men tyst i början. Tycker också att det är svagt att den inte verkar buffra ett skit. När man har repeat så blir det någon sekund svart. Nu fick vi lösa det med en PS3a istället, den klarade det utan problem och med mer korrekta färger och svartnivå. Är era maskiner också utan ljud första sekunden? Kan era loopa utan att bli svarta i mellan?

Mvh,
Miki

Postad 06 February 2011 - 13:43

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Nu funkar det. Vet inte helt säkert vad det var. Vi har en scaler innan stärkaren och det verkar som den hade svårt att skicka vidare visa 5.1 signaler. Kopplade förbi den och sen funkade det. Det lustiga är att jag efter det kopplat tillbaka till att gå genom scalern och nu funkar det där med! Vet inte om det sker någon handskakning mellan burkarna och tvix uppgattat scalern som något som inte kunde ta 5.1 och därför låste den till stereo.
Hur som helst. Nu funkar det. Det jag inte är nöjd med är att det dröjer mellan 1-2 s. innan ljudet kommer igång.
Dom här ska användas på någon konstutställning och det blev inte snyggt att bilden kommer igång före ljudet. Det är i synk men tyst i början. Tycker också att det är svagt att den inte verkar buffra ett skit. När man har repeat så blir det någon sekund svart. Nu fick vi lösa det med en PS3a istället, den klarade det utan problem och med mer korrekta färger och svartnivå. Är era maskiner också utan ljud första sekunden? Kan era loopa utan att bli svarta i mellan?

Mvh,
Miki

Tyst i 1-2 sekunder = Realteks chip
Samma problem i de andra realtek spelarna.

Postad 07 February 2011 - 10:00

miki2
  • miki2
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Tack igen. Då vet man det.
Synd att man inte hade mer tid att forska i vad som hade varit rätt spelare.
Vet du möjligtvis någon som inte kör med detta chip? Har ju använt TVIXar tidigare, 6500 tror jag, och har inte upplevt detta fel då?
Jag kan absolut googla runt lite själv men hade du någon du vet rakt av så berätta gärna.
Tack igen för hjälpen.

/Miki

Edit: Kollade snabbt på Tvix hemsida och där ser man att 6600 och S1 kör med Realtek medan 6500 har Sigma.
Är fortfarande intresserad av vad som idag räknas som "top of the line" mediaspelaren, (men fortfarande under 10.000:-).

Redigerat av miki2, 07 February 2011 - 10:11.

Postad 07 February 2011 - 16:18

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Tack igen. Då vet man det.
Synd att man inte hade mer tid att forska i vad som hade varit rätt spelare.
Vet du möjligtvis någon som inte kör med detta chip? Har ju använt TVIXar tidigare, 6500 tror jag, och har inte upplevt detta fel då?
Jag kan absolut googla runt lite själv men hade du någon du vet rakt av så berätta gärna.
Tack igen för hjälpen.

/Miki

Edit: Kollade snabbt på Tvix hemsida och där ser man att 6600 och S1 kör med Realtek medan 6500 har Sigma.
Är fortfarande intresserad av vad som idag räknas som "top of the line" mediaspelaren, (men fortfarande under 10.000:-).

Popcorn Hours spelare kör fortfarande med Sigma. Lär dock vara lite meck att få dem att fungera felfritt.

Annars är det nog HDI Dune spelarna som anses vara top-of-the-line för tillfället.

Boxee har blivit en hit, och kan förmodligen bli en riktigt bra spelare, men om man inte vill betala för att vara en betatestare så bör man nog vänta 6-12 månader till, för att vara säker på att de är stabila och fungerar med allt som utlovats.

Sen lär det väl komma en del skojiga nyheter under året (hoppas jag).

TVIX som sådan är dock fortfarande en bra spelare.
Vissa brister men också väldigt många fördelar. Relativt enkel att sätta upp. Spelar i princip alla format av filer.
"Standard" funktionerna med spolning i olika hastigheter, enkelt att spola fram till valfri tid, resume där man lämnade filmen etc. är "självklara" funktioner som man upptäcker inte är så självklara i alla spelare, när man besöker sina vänner med andra modeller.
Fjärrstyrningen via mobilen helt klockren, när man sitter på terassen och lyssnar på musik...

Redigerat av Unregistered04df7d78, 08 February 2011 - 12:31.

Postad 23 February 2011 - 18:22

Unregistered52d00d79
  • Unregistered52d00d79
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
Hej,
Ny version av TViXiE (TViX Interface Enhancer) finns nu tillgänglig på http://www.tvixie.com/

/joma

What's new in version 1.3.2
- Changed: Updated to use Microsoft .NET Framework v3.5
- Added: MediaInfo support (uses MediaInfo library v0.7.41), automatically detects media information (Video, Audio, Resolution) [joma]
- Changed: Re-arranged template flags into flags folder, removed the other folders [joma]
- Added: A few resolution flags to standard templates [joma]
- Added: Created new flags for 480, 540, 576, 720 and 1080 [joma]
- Added: Updated all movie templates to include SD.png in the Resolutions [joma]
- Added: Xvid flag to templates [joma]
- Fixed: Tools->"Rename .img to .iso" is now working again [joma]
- Added: You can now Edit Movie Information by right-clicking on a movie folder, you don't need to go into the movie folder [joma]
- Added: You can now create a blank new Movie Information, right-click on the background when you're inside a movie folder and choose "Create New..." [joma]
- Fixed: Update Manager is now working again [joma]

* Langauge Updates *
- Updated: Russian language [Karlson2k]
- Updated: Hungarian language file [Bluelight]
- Added: Czech language file [Merlin-PDi]
- Added: Danish language file [Ozzy]

* MIP Updates *
- Fixed: IMDB [joma]
- Fixed: RottenTomatoes [joma]
- Fixed: CDON.SE [joma]
- Fixed: CDON.DK [joma]
- Fixed: Discshop.se [joma]
- Fixed: Blu-ray.com [joma]
- Fixed: Allocine.fr [zedyxer85]
- Fixed: Sratim.co.il [DeaglinG]
- Fixed: MovieMeter.nl [joma]
- Added: Laserdisken.dk [Ozzy]

* Template Editor *
- Added: Ability to scale/move elements with arrow keys
Arrow = moves 1px
Shift+Arrow = moves 10px
Ctrl+Arrow = Scales 1px
Shift+Ctrl+Arrow = Scales 10px

Postad 09 March 2011 - 15:01

Unregistereda7b0d7a3
  • Unregistereda7b0d7a3
  • Lärjunge

• 433 inlägg
  • 0
Hej!
Fick hem min TViX HD Slim S1 idag och har 2 problem.

1:a Den hittar den inte i windows xp
2:a Gjorde update via nätet på den och efter det så har den hängt sig

Vad är felet eller har jag som vanligt fått en skit ex

Blir fan tokig på den

Mvh

Postad 09 March 2011 - 20:43

Unregistered6a4c1249
  • Unregistered6a4c1249
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Hej!

Blir fan tokig på den

Mvh

Testa att manuellt ladda ned senaste fw och lägg den på en usb-sticka och testa den vägen.

Nätverket vet jag inte men jag antar att du ställt in allt som du ska.

//Jonas

Redigerat av Unregistered6a4c1249, 09 March 2011 - 20:43.

Postad 10 March 2011 - 09:27

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Hej!

Blir fan tokig på den

Mvh

1.) XP hittar den inte via trådat nät, eller via USB eller...
Ska inte vara problem med något av alternativen, men för att kunna ge några tips för felsökningen.

Postad 10 March 2011 - 12:09

Unregistereda7b0d7a3
  • Unregistereda7b0d7a3
  • Lärjunge

• 433 inlägg
  • 0
Den hittar inte när jag kopplar den via usb

När jag startar den så ser jag bara tvix loggan i 5 sec sedan stängs den ner

testat 2 datorer men ingen av dom hittar den i den här datorn

Står usb on i fronten på den när jag kopplar till datorn men den hittar ingen enhet

Finns inget sätt att göra fabriksåterställning på den?

Och vart skall man fråga om support hittar inget på tvix hemsida,eller jag som är blind

Mvh

Redigerat av Unregistereda7b0d7a3, 10 March 2011 - 13:03.

Postad 10 March 2011 - 13:13

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Den hittar inte när jag kopplar den via usb

När jag startar den så ser jag bara tvix loggan i 5 sec sedan stängs den ner

testat 2 datorer men ingen av dom hittar den i den här datorn

Står usb on i fronten på den när jag kopplar till datorn men den hittar ingen enhet

Finns inget sätt att göra fabriksåterställning på den?

Och vart skall man fråga om support hittar inget på tvix hemsida,eller jag som är blind

Mvh

Jag hade samma problem med min burk (6600) när jag köpte den.
Det låter som att hårddisken i burken fortfarande inte är formaterad ?

Om så är fallet så var det lite bök med att hitta rätt i menyn i början för att formatera den direkt i Tvixen.
(Se inlägg number 90.)

Hade samma problem.
I checkdisk i setup menyn funkade det inte.

Men när jag gick ur fran inställningar och via huvudmeny in i movies och stegade förbi hårddisken mot ikonen för nätverket, sa hittade den igen disken och frågade om jag ville formatera.

När det gäller den misslyckade mjukvaru uppdateringen, se följande tråd från DVICOs support.
http://www.tvix.co.k...x...l=76&id=379

Even if the TViX accidentally turns off during the firmware upgrade, the safe mode will enable the TViX to be re-upgraded.

Please follow the steps below:

1) Connect the TViX to your PC with a USB and then turn it on.

2) Copy the latest firmware files into the root of the TVIX hard drive or USB memory device

3) The Safe upgrade will check the firmware file of internal HDD in advance and then external USB host.

4) Press and hold the MENU button on the top panel and turn on the TViX by using power button.

5) The VFD will show the seeking FW, such as SEEK FW.

6) Press OK on the control panel to start upgrading.

7) The VFD will show UPG when the new firmware upgrade is in process.

8) The TViX will automatically reboot after the upgrade has been successfully finished.

Redigerat av Unregistered04df7d78, 10 March 2011 - 13:21.

Postad 10 March 2011 - 13:23

Unregistereda7b0d7a3
  • Unregistereda7b0d7a3
  • Lärjunge

• 433 inlägg
  • 0
Hej!

Problemet är att jag inte kan göra safe update på grund av att datorn hittar den inte.

Och kommer inte in i tvixen via tv bara loggan kommer upp sedan efter 5 sec stängs den ner.

Verkar som jag måste lämna tillbaks den,den verkar vara helt fucked up

Redigerat av Unregistereda7b0d7a3, 10 March 2011 - 13:29.

Postad 10 March 2011 - 15:51

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Hej!

Problemet är att jag inte kan göra safe update på grund av att datorn hittar den inte.

Och kommer inte in i tvixen via tv bara loggan kommer upp sedan efter 5 sec stängs den ner.

Verkar som jag måste lämna tillbaks den,den verkar vara helt fucked up

Du laddar ned ny FW på PC, kopierar över den till USB sticka och pluggar in USB stickan i TVIXen, och sen kör du
safe update.

Ska fungera. Har dock aldrig behövt testa det själv ännu....

Plan B är förstås att lämna tillbaka den, och sen köpa en ny i en annan butik....

Postad 10 March 2011 - 16:36

Unregistereda7b0d7a3
  • Unregistereda7b0d7a3
  • Lärjunge

• 433 inlägg
  • 0
hur gör jag safe update när jag inte kommer in i tvix eller något?

Kanske jag som är dum men fattar nada,för som jag se det är safe update lite konstigt i mitt fall när jag inte kommer in i box eller något.

Vart sitter ok knappen på boxen ser ingen som heter så

Fick det att funka tack för all hjälp

Mvh

Redigerat av Unregistereda7b0d7a3, 10 March 2011 - 16:55.

Postad 10 March 2011 - 18:03

Unregistereda7b0d7a3
  • Unregistereda7b0d7a3
  • Lärjunge

• 433 inlägg
  • 0
Hej!

Tja igen nu ett annat problem när jag kör musik så går inte skärmsläckaren igång.

Riktigt störande att inte skärmsläckaren går igång ett stort minus

Har ställt den på 1 min vad är felet för inte bra att ha igång samma sida när man har plasma lätt för IR då

Testade med en blu-ray film och det hackade som bara den när jag kör trådat.

Kanske beror på att den jag kör blu-ray med är extern om det påverkar
Mvh

Redigerat av Unregistereda7b0d7a3, 10 March 2011 - 19:21.

Postad 10 March 2011 - 20:36

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Hej!

Tja igen nu ett annat problem när jag kör musik så går inte skärmsläckaren igång.

Riktigt störande att inte skärmsläckaren går igång ett stort minus

Har ställt den på 1 min vad är felet för inte bra att ha igång samma sida när man har plasma lätt för IR då

Testade med en blu-ray film och det hackade som bara den när jag kör trådat.

Kanske beror på att den jag kör blu-ray med är extern om det påverkar
Mvh

Blueray ska fungera hur bra som helst utan hackningar när du kör trådat. Trådlöst däremot kan man glömma.
Kör du med NFS eller SMB ? Utifall att du kör med NFS, testa med SMB och se om du får samma problem.
Ja, NFS ska vara snabbare och bättre än SMB, men på min anläggning så flyter det mycket bättre med SMB av någon anledning.
(Trådat från TVIX via router till PC med XP och till XPn kopplad ett par USB diskar. Funkade hur bra som helst.
Nu håller jag precis på att tanka över alla diskar till NAS istället....)

Redigerat av Unregistered04df7d78, 10 March 2011 - 20:37.

Postad 10 March 2011 - 20:41

Unregistereda7b0d7a3
  • Unregistereda7b0d7a3
  • Lärjunge

• 433 inlägg
  • 0

Blueray ska fungera hur bra som helst utan hackningar när du kör trådat. Trådlöst däremot kan man glömma.
Kör du med NFS eller SMB ? Utifall att du kör med NFS, testa med SMB och se om du får samma problem.
Ja, NFS ska vara snabbare och bättre än SMB, men på min anläggning så flyter det mycket bättre med SMB av någon anledning.
(Trådat från TVIX via router till PC med XP och till XPn kopplad ett par USB diskar. Funkade hur bra som helst.
Nu håller jag precis på att tanka över alla diskar till NAS istället....)

Kör trådat med nfs ,annars allt samma som du kör.

Har du testat en blu-ray fil på 44 GB och det flyter på bra

Kan det bero på dålig nätverkskabel kanske?

Men testar med SMB,kunde inte ställa in SMB

Mvh

Redigerat av Unregistereda7b0d7a3, 10 March 2011 - 21:49.

Postad 10 March 2011 - 21:57

Unregistereda7b0d7a3
  • Unregistereda7b0d7a3
  • Lärjunge

• 433 inlägg
  • 0
Fick igång SMB nu men hackade med som bara den där.

Inga tips på vad det kan vara,för hackade som bara den gick ej att titta något

Postad 11 March 2011 - 07:24

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Fick igång SMB nu men hackade med som bara den där.

Inga tips på vad det kan vara,för hackade som bara den gick ej att titta något

Samma problem kan tydligen även uppstå för en del GB routers. Kör själv med en gammal långsam 100MB router...
TVIX stödjer inte GB nät, och tydligen kopplar inte en del routers ned till 100MB på rätt sätt. (Eller något åt det hållet...) och då hackar TVIXen vid vissa filmer. Så om du hittar någon setting någonstans för att koppla manuellt ned från GB till 100MB och testar igen...

Sen kan det förstås vara filmen också som är kodad på något skumt sätt.

Har själv inga problem med 40GB rippar.

Redigerat av Unregistered04df7d78, 11 March 2011 - 07:26.

Postad 15 March 2011 - 23:51

Unregistereda7b0d7a3
  • Unregistereda7b0d7a3
  • Lärjunge

• 433 inlägg
  • 0
Fan så störande box

Kan ju inte ha på mitt internet 200 Mbits och köra nätverkskortet auto då hackar bluray filmerna och även dvd såg jag nu.

Men ändrar jag nätverkskortet till full duplex 100 då flyter det på ok.

Förresten skall kortet vara på full eller half duplex för bästa prestanda med tvix skiten.

Lite synd att man inte kan köra på auto så nu får man ändra som bara den beroende på om man skal sitta vid datorn eller använda tvix skiten.

I värsta fall får jag väl köpa ett gammal 10/100 kort och sätta i datorn och ringa com hem och byta till 100 Mbit

Fan vilken skit affär jag gjort

Inte som jag tänkt mig

Redigerat av Unregistereda7b0d7a3, 15 March 2011 - 23:57.

Postad 16 March 2011 - 14:30

Unregistered6a4c1249
  • Unregistered6a4c1249
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Fan så störande box

Kan ju inte ha på mitt internet 200 Mbits och köra nätverkskortet auto då hackar bluray filmerna och även dvd såg jag nu.

Men ändrar jag nätverkskortet till full duplex 100 då flyter det på ok.

Förresten skall kortet vara på full eller half duplex för bästa prestanda med tvix skiten.

Lite synd att man inte kan köra på auto så nu får man ändra som bara den beroende på om man skal sitta vid datorn eller använda tvix skiten.

I värsta fall får jag väl köpa ett gammal 10/100 kort och sätta i datorn och ringa com hem och byta till 100 Mbit

Fan vilken skit affär jag gjort

Inte som jag tänkt mig

Du ska ha på full duplex.

Som jag har förstått det så är knappt någon box som stöder över 100 Mbit. Man får nog köra på en HTPC om man ska kunna dra nytta av det.

//Jonas

Postad 17 March 2011 - 15:41

Unregistereda7b0d7a3
  • Unregistereda7b0d7a3
  • Lärjunge

• 433 inlägg
  • 0
Funkar bara webremote om man har en inbyggd hdd i tvixen?

Eller via usb?

För när jag kör webremote nu så hittar den ingenting,kör nfs

Mvh

Postad 18 March 2011 - 14:30

Unregistereda7b0d7a3
  • Unregistereda7b0d7a3
  • Lärjunge

• 433 inlägg
  • 0
Hej!

Hej igen många frågor nu skippar nog att streama via dator,kommer sätta in en intern hdd i den.

Då är ju frågan så klart,måste man koppla txixen varje gång med usb för att föra över filer till den?

Eller finns det andra sätt att smidigt föra över filer direkt från datorn till den interna.

Vill ju få i ordning på den ändå betalat cirka 1800 för den

Mvh

Postad 18 March 2011 - 18:52

Unregistered6a4c1249
  • Unregistered6a4c1249
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Jag kör över nätverkskabel, det går inge vidare snabbt men jag har oftast inte bråttom.

Men du hittade inte tvixen i xp eller?

Min bror har en 6500 och han springer med hårddisken mellan tvixen och datorn varje gång han ska föra över en film... hur smidigt e det... :P

Postad 18 March 2011 - 21:21

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Hej!

Hej igen många frågor nu skippar nog att streama via dator,kommer sätta in en intern hdd i den.

Då är ju frågan så klart,måste man koppla txixen varje gång med usb för att föra över filer till den?

Eller finns det andra sätt att smidigt föra över filer direkt från datorn till den interna.

Vill ju få i ordning på den ändå betalat cirka 1800 för den

Mvh

Det finns för och nackdelar med alla lösningar. Fördelen med intern disk är att man slipper ha på PCn.
Nackdelen är just tiden för överföringen via lan, eller böket med att flytta runt en USB.
(samt att 2TB inte räcker särskilt långt...)

Vad jag körde själv i slutet (före jag skaffade NAS) var framförallt musik och bilder på TVIX interna HDD och filmerna via USB diskar kopplade till PC.

Bästa lösningen beror ganska mycket på hur man använder burken individuellt, och hur mycket man är villig att investera.

Postad 22 March 2011 - 15:02

Canman Distribution AB
  • Canman Distribution AB
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

Funkar bara webremote om man har en inbyggd hdd i tvixen?

Eller via usb?

För när jag kör webremote nu så hittar den ingenting,kör nfs

Mvh

Hej!
Webbservern som kör webb-remote startar inte om man inte har någon lokal media ansluten, så som ett USB-minne eller en intern/extern hårddisk.

Postad 28 March 2011 - 16:32

Unregistereda7b0d7a3
  • Unregistereda7b0d7a3
  • Lärjunge

• 433 inlägg
  • 0
Ok då vet jag tackar

En fråga till funkar experia x8 med webremote någon som vet?

Mvh Peter

Postad 29 March 2011 - 08:43

Unregistered6a4c1249
  • Unregistered6a4c1249
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Ja, enligt denna sida så funkar det mesta med tvixen.

Tvix HD SlimS1 Features

Hmm, du får tydligen klicka på "Feature" oxå.

Ok då vet jag tackar

En fråga till funkar experia x8 med webremote någon som vet?

Mvh Peter

Redigerat av Unregistered6a4c1249, 29 March 2011 - 08:45.

Postad 29 March 2011 - 16:39

Unregistereda7b0d7a3
  • Unregistereda7b0d7a3
  • Lärjunge

• 433 inlägg
  • 0
Såg inget om att xperia x8 skulle funka till den.

Tja

Postad 29 March 2011 - 17:37

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Såg inget om att xperia x8 skulle funka till den.

Tja

Det fungerade t.o.m. med min gamla SonyEricsson W960. (inte särskilt snyggt ,men dock...)
Två krav. Telefonen måste stödja trådlöst nät (Wi-fi) och ha en web-browser.

Sen blir det lite snyggare ju större skärm man har o.s.v.

Postad 04 April 2011 - 13:34

Unregistereda7b0d7a3
  • Unregistereda7b0d7a3
  • Lärjunge

• 433 inlägg
  • 0
Tja!

Får testa igen men fick inte igång den senast,den har allt du sa så borde ju funka

Postad 04 April 2011 - 17:02

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Tja!

Får testa igen men fick inte igång den senast,den har allt du sa så borde ju funka

Läste dock att någon typ av minnne måste vara direkt ansluten till Tvixen för att det ska fungera.
D.v.s. intern HDD, eller USB disk, USB minne etc...

Postad 06 April 2011 - 19:40

Unregistereda7b0d7a3
  • Unregistereda7b0d7a3
  • Lärjunge

• 433 inlägg
  • 0
Hej!

Någon som testat senaste updaten på slim hd s1?

Version 2.09

Redigerat av Unregistereda7b0d7a3, 06 April 2011 - 19:43.

Postad 07 April 2011 - 08:01

Unregistered04df7d78
  • Unregistered04df7d78
  • Forumräv

• 952 inlägg
  • 0

Hej!

Någon som testat senaste updaten på slim hd s1?

Version 2.09

Inga större förändringar förutom bugfix av timeshift på PVR delen.

Release Notes for Rev 2.0.9 since Rev 2.0.5.

** From 2.0.8 version, fixes the problem of PVR time-shifting.

[ Multimedia Player/ System ]
1. Supports BT (Bit-Torrent) download
- If you configure the .torrent file, TVIX will automatically download it. TVIX will consume much less power than PC, so it’s a good downloading machine. You can directly playback contents as soon as it’s done.
- Download itself happens in background, and does not interfere the foreground playback. (Except recording DTV files - it will stop the downloading in the meantime.)
- You can monitor or configure torrent at http://<tvix IP address>/bt/.
For example - Type http://192.168.1.5/bt/ on your PC web browser and monitoring page will pop-up.
- The downloaded file will store at /BT on internal HDD.
- Supports resuming download just after last downloading.
- You can check the download completed files by clicking ”Visit Neighbor” button on the monitor page (It will connect TVIX via Samba server)
- Here’s the guide
http://www.tvix.co.k....rial=79&id=747

2. Improves Web-Remote
- Changes major user interface to more intuitive one.
- Supports progress bar to show the current status of playback. You can also click the progress bar to change the playback position.
- So it becomes more and more usable without TV, when you want to use TVIX as music server.

3. Improves Media Library
- Add searching feature. You can type the searching words by virtual keyboard (using remote).
- You can search music by artist/ album/ title/ file name. You can search movie, photo by file name.
- Supports APE/ FLAC/ OGG tags and it will be enabled in Media Library.
- If there is no audio tag, searching may not be enabled. Please update the audio information using below FAQ.
http://www.tvix.co.k....rial=52&id=744

4. Adds multi-language virtual keyboard
- Supports simplified Chinese/ traditional Chinese/ Korean/ Latin Extended.
- The virtual keyboard will be automatically changed according to the menu-language at set-up, if available.
- You can use this virtual keyboard at You-Tube searching, file name editing and play-list editing.
- You can change the virtual keyboard by selecting “ABC” button on the virtual keyboard.

5. Supports external subtitle browser
- By selecting “Subtitle” button on remote then select “Extra SUB” to browse the external subtitle file in the same folder.
- This “Extra SUB” button will be disabled if external subtitle file does not exist in the same folder.
- Will not support upper folder or other folder’s subtitle file.

6. Improves AUTO-RUN function
- If you configure “DTV” as a start-up at AUTO-RUN, it will start up as “DTV”.

7. Improves universal jukebox
- Fixes some bugs on several .ISO files.

8. Supports CUE file on WAV file format

9. Adds Serbian , Thai and Simplified Chinese menu languages.

- Supports all 25 languages now.

10. Fixes video not-showing bug on some MKV files.

[ PVR PART (PVR model only) ]
1. Fixes padding bug when multiple recordings.

2. Fixes the time shifting shut down problem.

[NETWORK PART]
1. Adds manual IP address configuration on Wi-Fi.

2. Supports FTP password changing at SET-UP.

mot 2.0.8

Release Notes for Rev 2.0.8 since Rev 2.0.5.

** From 2.0.7 version, fixes GPT partition was not recognised.

[ Multimedia Player/ System ]
1. Supports BT (Bit-Torrent) download
- If you configure the .torrent file, TVIX will automatically download it. TVIX will consume much less power than PC, so it’s a good downloading machine. You can directly playback contents as soon as it’s done.
- Download itself happens in background, and does not interfere the foreground playback. (Except recording DTV files - it will stop the downloading in the meantime.)
- You can monitor or configure torrent at http://<tvix IP address>/bt/.
For example - Type http://192.168.1.5/bt/ on your PC web browser and monitoring page will pop-up.
- The downloaded file will store at /BT on internal HDD.
- Supports resuming download just after last downloading.
- You can check the download completed files by clicking ”Visit Neighbor” button on the monitor page (It will connect TVIX via Samba server)
- Here’s the guide
http://www.tvix.co.k...x...l=79&id=747

2. Improves Web-Remote
- Changes major user interface to more intuitive one.
- Supports progress bar to show the current status of playback. You can also click the progress bar to change the playback position.
- So it becomes more and more usable without TV, when you want to use TVIX as music server.

3. Improves Media Library
- Add searching feature. You can type the searching words by virtual keyboard (using remote).
- You can search music by artist/ album/ title/ file name. You can search movie, photo by file name.
- Supports APE/ FLAC/ OGG tags and it will be enabled in Media Library.
- If there is no audio tag, searching may not be enabled. Please update the audio information using below FAQ.
http://www.tvix.co.k...x...l=52&id=744

4. Adds multi-language virtual keyboard
- Supports simplified Chinese/ traditional Chinese/ Korean/ Latin Extended.
- The virtual keyboard will be automatically changed according to the menu-language at set-up, if available.
- You can use this virtual keyboard at You-Tube searching, file name editing and play-list editing.
- You can change the virtual keyboard by selecting “ABC” button on the virtual keyboard.

5. Supports external subtitle browser
- By selecting “Subtitle” button on remote then select “Extra SUB” to browse the external subtitle file in the same folder.
- This “Extra SUB” button will be disabled if external subtitle file does not exist in the same folder.
- Will not support upper folder or other folder’s subtitle file.

6. Improves AUTO-RUN function
- If you configure “DTV” as a start-up at AUTO-RUN, it will start up as “DTV”.

7. Improves universal jukebox
- Fixes some bugs on several .ISO files.

8. Supports CUE file on WAV file format

9. Adds Serbian , Thai and Simplified Chinese menu languages.

- Supports all 25 languages now.

10. Fixes video not-showing bug on some MKV files.

[ PVR PART (PVR model only) ]
1. Fixes padding bug when multiple recordings.

[NETWORK PART]
1. Adds manual IP address configuration on Wi-Fi.

2. Supports FTP password changing at SET-UP.

Postad 09 April 2011 - 13:26

Unregistereda7b0d7a3
  • Unregistereda7b0d7a3
  • Lärjunge

• 433 inlägg
  • 0
Hej!

Nu hör jag tvixen direkt med hdd till den,och kör webremote.

Men har då ett problem måste man ta bort den varje gång man skall föra över en låt mm

Verkar ju vara bra dumt i så fall,jag får inte i ordning på det,vill ju överföra låtar direkt från datorn till hdd på den

Någon som vet?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.