Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Monitor Audio rx 6 och rx 8

978 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Monitor Audio Bronze BRFX (Surroundhögtalare) 1 9.173912 (22) Inga priser
Monitor Audio Silver RX6 (Golvhögtalare) 9 9.630434 (45) Inga priser
Monitor Audio Silver RX8 (Golvhögtalare) 6 9.711538 (51) Inga priser
Monitor Audio Silver RX-FX (Surroundhögtalare) 5 9.380952 (20) Inga priser
Monitor Audio Silver RX Centre (Centerhögtalare) 4 9.666666 (38) Inga priser
37 relaterade trådar
Köpråd - Högtalare för stereo 5-15000 (439 inlägg) 2 år sedan
Monitor Audio Klubben (150 inlägg) 8 år sedan
Heos Link + förstärkare (0 inlägg) 10 år sedan
Canton Chrono 609 DC vs Monitor Audio RX8 (5 inlägg) 11 år sedan
Marantz AV8801 + MM8077 underkill för Monitor Audio Gold? (7 inlägg) 11 år sedan
Golvhögtalare ~12 tkr (41 inlägg) 11 år sedan
Bästa golvhögtalarna till Harman Kardon AVR 365. (19 inlägg) 11 år sedan
Monitor Audio Silver 8 med Pioneer SC-LX57 (4 inlägg) 12 år sedan
Monitor Audio Bronze BX5 vs. BX6 (3 inlägg) 12 år sedan
Klipsch Reference RF-82 II vs. Monitor Audio Silver RX8 (10 inlägg) 12 år sedan
Köpråd i sista minuten... Golvhögtalare runt ~9000 kr (15 inlägg) 12 år sedan
Hjälp med val av förstärkare (3 inlägg) 12 år sedan
Monitor Audio SoundFrame vs "konventionella" högtalare (köpråd ~30k (4 inlägg) 12 år sedan
Bulten på RX-FX (2 inlägg) 12 år sedan
Vanlig delningsfrekvens på surroundhögtalare, Monitor Audio RXFX (19 inlägg) 12 år sedan
skumgummi åkte in i högtalaren (15 inlägg) 13 år sedan
Audiovector ki3 super vs Monitor Audio rx6 (17 inlägg) 13 år sedan
Monitor Audio RX6 Drivs med ex. DENON AVR-2807 passar? (2 inlägg) 13 år sedan
Slutsteg till Monitor Audio RX8 (18 inlägg) 13 år sedan
Ang placering av två par MA RXFX (3 inlägg) 13 år sedan
Funderingar på att uppgradera systemet! (12 inlägg) 13 år sedan
Bi-amping, marantz SR 6004 blir det bra? Erfarenhet av andra förstärkare oc (111 inlägg) 13 år sedan
Bästa högtalare till onkyo 809 max 10000:- (9 inlägg) 14 år sedan
Har beslutsångest deluxe canton,monitor några mer?? (10 inlägg) 14 år sedan
Monitor Audio RX paket, OK? (19 inlägg) 14 år sedan
Yamaha RX-667, vilka högtalare utan att behöva köpa ny stärkare? (29 inlägg) 14 år sedan
Bra importpris på Monitor Audio RX6 AV12 (210 inlägg) 14 år sedan
KEF vs Monitor Audio (10 inlägg) 14 år sedan
Monitor Audio Silver RX6 eller RX8? (6 inlägg) 15 år sedan
Acoustic Energy AE1 MkIII (7 inlägg) 15 år sedan
Nyköp av högtalare. till musik och hemmabio ( låta bra och se bra ut) (40 inlägg) 15 år sedan
Efter B&W 603 S3? (108 inlägg) 15 år sedan
B&W eller XTZ köpråd (97 inlägg) 16 år sedan
Bi eller Di poler som fungerar bra som bakhögtalare (12 inlägg) 16 år sedan
Monitor audio RX & GS (28 inlägg) 16 år sedan
börjar bli sugen på nya fronthögtalare (3 inlägg) 16 år sedan
surroundfunderingar... (9 inlägg) 17 år sedan

Postad 26 January 2012 - 11:31

Haziza
  • Haziza
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0
Så jag fixa till det nu, hade på "virtual surround" istället för 2 kanals. Blev genast en skillnad. Tur det.

Kör just nu med Supra 2.5 Classic, har en beställning på ViaBlue SC4 Bi-Wire kabel, ska bli kul att testa nästa vecka.

Redigerat av Haziza, 26 January 2012 - 11:35.

Postad 26 January 2012 - 11:54

Flame
  • Flame
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Så jag fixa till det nu, hade på "virtual surround" istället för 2 kanals. Blev genast en skillnad. Tur det.

Kör just nu med Supra 2.5 Classic, har en beställning på ViaBlue SC4 Bi-Wire kabel, ska bli kul att testa nästa vecka.

Får du ett tryck så att de verkligen känns i bröstkorgen, så säger jag grattis, du har lyckats...Är ändå nyfiken vid vilken volym du kör på.

Sen har jag en fråga angående kombinationen RX8 ihop med Pioneers LX-serie. RX8 har en impedans på 4 Ohm medans Pioneer har en impedans på 6 Ohm. Kan inte detta ställa till det lite om man drar på en del? Har aldrig fått min LX-72 att bli riktigt varm ens, men kanske inte har kollat alltid när jag dragit på.

Postad 26 January 2012 - 14:08

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1988 inlägg
  • 0
LX_serien är en tämligen underskattad förstärkar-serie. Personligen tycker jag att Air Studios får allt för lite credit för det jobb dom faktiskt utför på dessa modeller.
angående frågan om 4ohm på 6ohms stärkare så kan du vara lugn. Så länge din förstärkare inte blir riktigt varm vid höga volymer och långtidslyssning kan du spela på i evighet :)
Du kan gå ner i 1ohm och fortfarande få ljud. Hursom, 4ohm är inga som helst problem på denna modell eller konkurrenter i likvärdiga klasser.

Splash74: Grattis till en grym förstärkare! Hög dräggelfaktor på den :)

Redigerat av somoene2, 26 January 2012 - 14:09.

Postad 26 January 2012 - 18:02

juan
  • juan
  • Forumräv

• 823 inlägg
  • 0

Ändå så sålde du dina RX6 snabbare än illa kvickt? Yamaha är åt de ljusare hållet likaså Monitor Audio RX. Att du inte upplevde det som ljusa är för mig en gåta...

EDIT: En länk för att klargöra att de inte handlade om en budget Yamaha: https://www.minhembi...dpost&p=3147259

Japp sålde mina rx6 för jag ville testa nya högtalare vilket är mitt intresse byta och ändra efter något år. Men det var inte för det lät vasst. tråden du länka till är inget jag hörde eller kände igen.

Flame du ska försöka provlyssna själv innan du snackar, snart är det ingen som tar dej på allvar, För mig är du bara en tönt.

Postad 26 January 2012 - 22:01

Unregisteredb8fe0480
  • Unregisteredb8fe0480
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Får du ett tryck så att de verkligen känns i bröstkorgen, så säger jag grattis, du har lyckats...Är ändå nyfiken vid vilken volym du kör på.

Sen har jag en fråga angående kombinationen RX8 ihop med Pioneers LX-serie. RX8 har en impedans på 4 Ohm medans Pioneer har en impedans på 6 Ohm. Kan inte detta ställa till det lite om man drar på en del? Har aldrig fått min LX-72 att bli riktigt varm ens, men kanske inte har kollat alltid när jag dragit på.

Jag har krämat på rätt hårt med LX85 och med min LX82 som jag hade innan har inte märkt nått att den blir för varm iaf .

Postad 26 January 2012 - 22:56

Flame
  • Flame
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Japp sålde mina rx6 för jag ville testa nya högtalare vilket är mitt intresse byta och ändra efter något år. Men det var inte för det lät vasst. tråden du länka till är inget jag hörde eller kände igen.

Flame du ska försöka provlyssna själv innan du snackar, snart är det ingen som tar dej på allvar, För mig är du bara en tönt.

Jag ska provlyssna i helgen, ska köra både Yamaha och Onkyo. Har svårt att tro på att folk inte tar mig på allvar med mina erfarenheter och kunskaper. Jag tar dock inte dig på allvar måste jag säga.

Postad 11 February 2012 - 23:49

Flame
  • Flame
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Docko vart det något köp och Haziza är du nöjd med högtalarna?

Postad 12 February 2012 - 16:49

Haziza
  • Haziza
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0
Jag är väldigt nöjd, högtalarna andas verkligen kvalitet. Flytta om i rummet idag och ljudet kom fram ännu mer. Vet nu att rummet sätter gränserna för högtalarna men är väldigt nöjd, mer nöjd nu efter att jag möblerna om, spelar så mycket mer detaljer än mina gamla högtalare.

Postad 13 February 2012 - 17:40

Unregistered2a850725
  • Unregistered2a850725
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Docko vart det något köp och Haziza är du nöjd med högtalarna?

Nix, inte än, tanken är låna hem dom för ett test innan det blir köp men det har inte blivit av än.

Postad 14 February 2012 - 17:14

Fahlgren
  • Fahlgren
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Undvik verkligen denna kombination, du kommer aldrig ifrån de jobbigt ljusa tonerna, hur mycket du än akustikbehandlar rummet som högtalarna står i kommer de aldrig bort.

EDIT: Inspelning av högtalare är bara nonsens som försäljarna kör med, de undviker bara att de ska få slippa få returer...

Enligt alla återförsäljare som jag talat med och flertalet experter så är Pioneer och MA en erkänt bra kombination.

Och när det kommer till inspelade högatalare.... är du full eller bara dumdryg?

Postad 14 February 2012 - 19:44

Flame
  • Flame
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Enligt alla återförsäljare som jag talat med och flertalet experter så är Pioneer och MA en erkänt bra kombination.

Och när det kommer till inspelade högatalare.... är du full eller bara dumdryg?

Fahlgren in i dimman igen och kom tillbaka när du vaknat...eller är du man nog att köra ett blindtest med 50.000 kr som insats?

Postad 14 February 2012 - 21:03

Fahlgren
  • Fahlgren
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Fahlgren in i dimman igen och kom tillbaka när du vaknat...eller är du man nog att köra ett blindtest med 50.000 kr som insats?

Snälla du, är du fem år gammal eller?

Om du nu har sådan erfarenhet och kunnande som du påstår så borde du också veta att alla uppfattar ljud på olika sätt.
Jag hör klar skillnad mellan mina högtalare idag och för 18 månader sedan. Att du inte gör det tycker jag är klart tråkigt för din del.

En bekant som var butikschef på två Hifi-klubben butiker i GBG menar på att hans B&W 804 Diamond blommade ut först efter 300h spelande.

Men som sagt alla uppfattar ljud olika, ge bort dina pengar till rädda barnen istället.

MVH

Postad 15 February 2012 - 20:30

Unregisteredb8fe0480
  • Unregisteredb8fe0480
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Nu tycker jag att du får lugna dej lite MA ihop med pioneer funkar helt super kan jag intyga tror du mej inte är du välkommen hem till mej och provlyssna :)

Postad 25 February 2012 - 17:26

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlägg
  • 0
Följde ett råd i tidningen HemmaBio, nämligen att byta ut blecken mellan högtalaranslutningarna till högtalarkabel. Ljudet i mina RX8:or lyfte ett snäpp! Har du inte redan gjort det så är det läge att testa!

Postad 02 March 2012 - 10:38

oskja738
  • oskja738
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
Jag har läst på ett par ställen att basen i RX8:orna är lite väl överrepresenterad och gör det svårt att urskilja lägre tonr från varandra. Är det någon som tycker att det stämmer?

Jag har bara haft möjlighet att provlyssna RX6:orna då Lefflers inte hade 8:orna inne, och dom tyckte jag klarade låga toner galant i de flesta genrer. Den högtalaren kändes väldigt all-round på ett positivt sätt.

Har också läst om vass diskant som dock blir mycket bättre ju längre man spelar. Fungerar det på samma sätt med basen?

Postad 02 March 2012 - 13:30

Unregisteredb8fe0480
  • Unregisteredb8fe0480
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Jag hade lite mycke bas på mina RX8or i början med min LX82 men sen blev det bättre efter 120+ timmar men med min nya LX85 så är basen helt otroligt bra och tajt ganska stor skillnad .

Redigerat av Unregisteredb8fe0480, 02 March 2012 - 13:31.

Postad 02 March 2012 - 19:59

Forshaga
  • Forshaga
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Jag stoppade i skumgummi pluggarna i de nedre basrören på mina RX8:or, då blev basen superb.

Postad 03 March 2012 - 13:17

Flame
  • Flame
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Nu tycker jag att du får lugna dej lite MA ihop med pioneer funkar helt super kan jag intyga tror du mej inte är du välkommen hem till mej och provlyssna :)

I vilken trakt kan man hitta dig? PM:a om du vill.

Postad 08 March 2012 - 19:52

oskja738
  • oskja738
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
Ska iväg imorgon eller lördag och lyssna på RX8 tillsammans med framförallt Nait. Är och har länge varit inställd på att köpa RX8 då jag älskade RX6. Så om RX8 låter bättre är det ett givet köp nästa månad. Problemet är att budgeten endast tillåter köp av antingen högtalare eller förstärkare, och det kommer att bli högtalarna som inhandlas. Förstärkare får vänta ytterligare en månad. Då har jag även tid att låna hem förstärkare under den månaden och kan bestämma mig i lugn och ro

Frågan är dock om min receiver NAD T744 kommer att kunna driva högtalarna någorlunda rättvist under tiden? Vill ju inte vara musiklös i en månad!

Postad 08 March 2012 - 21:05

merkill
  • merkill
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Jag kör RX8 +rxfx,sub,center. och Pioneer sc-lx83 sedan dec 2010
Rummet är ca 5.5x6m och 3m till tak i äldre 20tals trähus.
Högtalarna sår 40cm från väggen bakom och 20cm från sidovägg med vinkling in mot mitten av rummet på andra sidan och är lutade uppåt.
Volym kör jag -30 till -10 för musik och brukar ligga runt -20 till film.
Endast RX8 vid musik och tycker musik låter riktigt bra men aningen platt och det ger ingen direkt wowkänsla.
När jag kör högre volymer -10 så blir diskanten aningen jobbig och tenderar att ta över och vid högre volymer än så tycker jag det låter direkt dåligt så jag har låst min sclx83 vid -10
Jah har även dragit till skruvarna på högtalarna då dessa var riktigt lösa på vissa men bara dragit tills det tog i och sedan 1/4 dels varv.

Allt spelas från dator med cd/dvd/bluerayskiva eller flac eller spotify premium -AMD7950=> hdmi=> sclx83 sedan pure direct och frontarna är stälda på large.Jag har ej kört mcacc.
Men som sagt låter vädigt detaljerat och bra till -20 dock utan direkt wowkänsla är min uppfattning efter lite mer än ett år.

Postad 08 March 2012 - 22:32

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

• 955 inlägg
  • 0

Jag kör RX8 +rxfx,sub,center. och Pioneer sc-lx83 sedan dec 2010
Rummet är ca 5.5x6m och 3m till tak i äldre 20tals trähus.
Högtalarna sår 40cm från väggen bakom och 20cm från sidovägg med vinkling in mot mitten av rummet på andra sidan och är lutade uppåt.
Volym kör jag -30 till -10 för musik och brukar ligga runt -20 till film.
Endast RX8 vid musik och tycker musik låter riktigt bra men aningen platt och det ger ingen direkt wowkänsla.
När jag kör högre volymer -10 så blir diskanten aningen jobbig och tenderar att ta över och vid högre volymer än så tycker jag det låter direkt dåligt så jag har låst min sclx83 vid -10
Jah har även dragit till skruvarna på högtalarna då dessa var riktigt lösa på vissa men bara dragit tills det tog i och sedan 1/4 dels varv.

Allt spelas från dator med cd/dvd/bluerayskiva eller flac eller spotify premium -AMD7950=> hdmi=> sclx83 sedan pure direct och frontarna är stälda på large.Jag har ej kört mcacc.
Men som sagt låter vädigt detaljerat och bra till -20 dock utan direkt wowkänsla är min uppfattning efter lite mer än ett år.

Även om jag vet att det är totalförbjudet enl hifiguden, men högtalaren har en dipp runt 300hz och en liten topp vid 12kHz vilket kan förklara ditt intryck, prova att jämna ut frekvenskurvan med eq'n om du har en lite mer avancerad sådan och se om det känns bättre. Kostar inget.

Postad 08 March 2012 - 22:51

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Jag håller med föregående talare helt och hållet.

Jag upplever RX8 som platt och könlös om än hyggligt rapp. Spelar man låg ljudvolym händer det ingenting. För att jag ska känna att musiken lever måse jag höja volymen. Men det inte alltid jag vill spela högt. Själv tycker jag att högtalaren är en av de mest öerskattade någonsin. Då gav jag verkligen högtalarna flera chanser i olika butiker med annorlunda elektronik. Nä, det har verkligen inget för mig. En viktig aspekt i sammanhanget var att jag vid samtliga tillfällen tröttnade på ljudet inon 30 min pga vass diskant mm. Har nog aldrig blivit så lyssningstrött på en och samma högtalare så ofta, vilken jag i själva verket faktiskt ville ha för stunden... Tur att jag körde min turné hos 3-4 handlare i Gbg trakten.

Mvh

G

Postad 09 March 2012 - 11:04

Flame
  • Flame
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Problemet är att de flesta nya högtalare som säljs idag strävar åt de ljusare hållet, de flesta vill ha ett så detaljerat och klart ljud som möjligt och då blir det ljust. Dali är ljusa, Focal är ljusa, Logitech är ljusa :), Klipsch är ljusa, Kef är ljusa osv osv. Jag är ju van med ett lite mer varmt ljud då jag köpte mina nu sålda högtalare för 10 år sen...

Kan däremot inte hålla med om att Monitor Audio RX 8 inte har någon wow-känsla. Sätter man det i rätt rum då får man trycket och de krispiga 3D-ljudet.

EDIT: GAES, Testade du med Harman Kardon på din turné?

Redigerat av Flame, 09 March 2012 - 11:05.

Postad 09 March 2012 - 11:12

thomas911
  • thomas911
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hallå,

Tror ni att denna lite enklare AV reciever från NAD (T748) skulle funka till RX6?
http://www.hifiklubb...bioreceiver.htm

Är ute efter en inte alltför dyr reciever... Dock finns inte RX6 och T748 i samma butik så att jag kan lyssna på dem ihop.

Postad 09 March 2012 - 14:08

Unregistered4439f9c2
  • Unregistered4439f9c2
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Hallå,

Tror ni att denna lite enklare AV reciever från NAD (T748) skulle funka till RX6?
http://www.hifiklubb...bioreceiver.htm

Är ute efter en inte alltför dyr reciever... Dock finns inte RX6 och T748 i samma butik så att jag kan lyssna på dem ihop.

Jag driver mina RX8:or med NAD T747 och det fungerar mycket fint. Mitt rum är cirka 18 kvm med delvis öppen planlösning. 80% musik 20% film.

Något jag dock upptäckte var att RX8:orna är 4 Ohm och NAD skriver i manualen att man skall koppla in 8 Ohm:are. jag skrev till NAD och frågade med datablad ifall om det fanns några problem med att driva dessa högtalare. Svaret jag fick tillbaka var att det är inget problem med T747:an

MEN det är aldrig fel med mer kraft oavsett vilka högtalare du äger. För att det är mycket vanligare att högtalare går sönder pågrund av en underdimensionerad förstärkare.

Tanke på att några av trådarna påstår att man upplever RX8 som platta och inte ger ordentligt tryck så är det som sagt en högst personlig åsikt. Jag är GRYMT nöjd med mina högtalare efter en ordentlig resa nu i höstas som jag beskrev i den här tråden https://www.minhembi...l=&fromsearch=1.

Mvh

Postad 09 March 2012 - 15:04

thomas911
  • thomas911
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Tack för svar 8301! Kul att höra att det låter bra med en NAD reciever. Det är nog RX6:orna jag funderat på mest, och dem har enligt specarna 6 ohm. T748 har 8 ohm. Det borde inte vara några problem antar jag, så länge förstärkaren har högre impedans än högtalarna?

Postad 09 March 2012 - 17:02

Flame
  • Flame
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Jag driver mina RX8:or med NAD T747 och det fungerar mycket fint. Mitt rum är cirka 18 kvm med delvis öppen planlösning. 80% musik 20% film.

Något jag dock upptäckte var att RX8:orna är 4 Ohm och NAD skriver i manualen att man skall koppla in 8 Ohm:are. jag skrev till NAD och frågade med datablad ifall om det fanns några problem med att driva dessa högtalare. Svaret jag fick tillbaka var att det är inget problem med T747:an

MEN det är aldrig fel med mer kraft oavsett vilka högtalare du äger. För att det är mycket vanligare att högtalare går sönder pågrund av en underdimensionerad förstärkare.

Tanke på att några av trådarna påstår att man upplever RX8 som platta och inte ger ordentligt tryck så är det som sagt en högst personlig åsikt. Jag är GRYMT nöjd med mina högtalare efter en ordentlig resa nu i höstas som jag beskrev i den här tråden https://www.minhembi...l=&fromsearch=1.

Mvh

Läste din jakt på nya högtalare men RX 8 har 116,2 dB max SPL medans Lektor 8 har 112 dB max SPL, så ditt rum begränsar antagligen dina högtalare...

Postad 09 March 2012 - 17:03

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

Problemet är att de flesta nya högtalare som säljs idag strävar åt de ljusare hållet, de flesta vill ha ett så detaljerat och klart ljud som möjligt och då blir det ljust. Dali är ljusa, Focal är ljusa, Logitech är ljusa :), Klipsch är ljusa, Kef är ljusa osv osv. Jag är ju van med ett lite mer varmt ljud då jag köpte mina nu sålda högtalare för 10 år sen...

Kan däremot inte hålla med om att Monitor Audio RX 8 inte har någon wow-känsla. Sätter man det i rätt rum då får man trycket och de krispiga 3D-ljudet.

EDIT: GAES, Testade du med Harman Kardon på din turné?

Goddag Flame! Nej jag testade inte med Harman Kardon...
De ställen jag provade Rxorna på var vid Hembiobutiken i mölndal, Hifipunkten i Gbg, samt hembiokonsult i Stenkullen. Om jag minns rätt var det bla med Pioneer, Marantz och Primare. Jag är dock inte 100% säker...

Du har helt rätt när du skriver att flertalet högtalare prioriterar det ljusa. Jag har tex aldrig gillat högtalare ifrån Dali,v vilka enligt mig är på tok för ljusa. Klipch har jag bara hört i biosammanhang inkl subbasar (som att det skulle behövas vid klipsch)?

De högtalare jag fastnat mest för genom åren har kommit från B&W. Somliga gillar inte alls karaktären hos B&W. Själv tycker jag det låter fantastiskt. Det är tur att det finns olika högtalare som passar var och en, annars hade det varit grymt tråkigt. Dessutom skulle knappast det här forumet existerat om allt skulle låta samma....

Må bäst!

G

Postad 10 March 2012 - 13:46

Unregistered4439f9c2
  • Unregistered4439f9c2
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Läste din jakt på nya högtalare men RX 8 har 116,2 dB max SPL medans Lektor 8 har 112 dB max SPL, så ditt rum begränsar antagligen dina högtalare...

Tyvärr förstår jag inte siffrorna, vad dom egentligen säger, som jag förstår dig så har jag ett förlitet rum för mina RX8:or.

Endock mitt rum begränsar kanske ljudet, enligt någon standard mall om hur ljudbilden skall vara. Men trots allt så är jag riktigt nöjd med mina högtalare och ljudet dom trycker fram i detta rum.

Jag anser att det är ensjälv som avgör om en högtalare låter bra el inte, siffror kan bara ge en vägledning om hur högtalare presterar vid optimala förhållanden.

Redigerat av Unregistered4439f9c2, 10 March 2012 - 13:47.

Postad 10 March 2012 - 14:00

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlägg
  • 0
Jag kör också mina RX8'or med NAD-elektronik. Låter mycket bra tycker jag. Testade såväl Naim som Primare och Hegel innan jag hittade rätt s a s. Nu är varje lyssning en ren njutning. Kan tillägga att jag kompletterat med en REL subwoofer som delas lägst möjligt för att göra ljudbilden komplett. Jag allergisk mot allt vad vass diskant heter och det finns det inte tillstymmelse till här.

Postad 12 March 2012 - 08:44

Unregistered4439f9c2
  • Unregistered4439f9c2
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Jag kör också mina RX8'or med NAD-elektronik. Låter mycket bra tycker jag. Testade såväl Naim som Primare och Hegel innan jag hittade rätt s a s. Nu är varje lyssning en ren njutning. Kan tillägga att jag kompletterat med en REL subwoofer som delas lägst möjligt för att göra ljudbilden komplett. Jag allergisk mot allt vad vass diskant heter och det finns det inte tillstymmelse till här.

Jag funderar på att kompletera anläggningen med en sub för filmtittande, tyvärr har jag inte en aning om vilken.
Så vilken modell rekomenderas till MA, eller det kanske inte spelar någon roll?

Redigerat av Unregistered4439f9c2, 12 March 2012 - 08:46.

Postad 12 March 2012 - 10:38

Haziza
  • Haziza
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0
Vad kan man begära för ett par RX8 White High Gloss i ny skick. 12000kr är väl rimligt?

Postad 12 March 2012 - 11:16

Flame
  • Flame
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Jag är väldigt nöjd, högtalarna andas verkligen kvalitet. Flytta om i rummet idag och ljudet kom fram ännu mer. Vet nu att rummet sätter gränserna för högtalarna men är väldigt nöjd, mer nöjd nu efter att jag möblerna om, spelar så mycket mer detaljer än mina gamla högtalare.

Vad kan man begära för ett par RX8 White High Gloss i ny skick. 12000kr är väl rimligt?

12.000 kr är väl ett bra pris att sätta upp. Men vad var det som hände? Trodde HK och Monitor Audio RX8 var den bästa kombinationen? Du får gärna skriva vad som du inte gillade med högtalaren, är bara nyfiken då jag själv ska testa med en HK.

Postad 12 March 2012 - 11:42

Haziza
  • Haziza
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0

12.000 kr är väl ett bra pris att sätta upp. Men vad var det som hände? Trodde HK och Monitor Audio RX8 var den bästa kombinationen? Du får gärna skriva vad som du inte gillade med högtalaren, är bara nyfiken då jag själv ska testa med en HK.

Är en sådan som gärna köper och sedan kommer på jag kanske inte alls lyssnar på musik så mycket som man kanske bör med ett så par dyra högtalare.

Tänker satsa på ett MK hemmabio system istället då det är film jag först och främst kollar på, nästan aldrig musik. Spelar jag musik blir det vid datorn.

Postad 12 March 2012 - 14:51

Flame
  • Flame
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Är en sådan som gärna köper och sedan kommer på jag kanske inte alls lyssnar på musik så mycket som man kanske bör med ett så par dyra högtalare.

Tänker satsa på ett MK hemmabio system istället då det är film jag först och främst kollar på, nästan aldrig musik. Spelar jag musik blir det vid datorn.

Om du tyckte om dom så skulle jag byggt vidare med tillhörande RX-center och RXFX satelliterna och slutligen en subwoofer. Att gå back minst 3500 kr på så kort tid är inte kul...

Postad 12 March 2012 - 15:46

Haziza
  • Haziza
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0
Brr, lyssna på dem nu och det känns som dom släppt nu efter cirka 20 timmar. Gilla verkligen ljudet ännu mer. Vill inte sälja.

Men vilka satelliter skulle matcha en RX8 setup.

Va tror ni om dessa?

Redigerat av Haziza, 12 March 2012 - 19:08.

Postad 13 March 2012 - 12:04

Haziza
  • Haziza
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0

Tänkte på en sak. Varför har en del svarta frontskydd medan andra har grå/vita.

Själv fick jag grå/vita men hade gärna sett jag fick svarta istället. Är detta någon man kan få skickat utav Monitor Audio eftersom bilderna visar fel?

Postad 13 March 2012 - 16:20

Flame
  • Flame
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Brr, lyssna på dem nu och det känns som dom släppt nu efter cirka 20 timmar. Gilla verkligen ljudet ännu mer. Vill inte sälja.

Men vilka satelliter skulle matcha en RX8 setup.

Va tror ni om dessa?

Om du vill att de ska klangmatchas så är det Monitor Audio RX-FX och Monitor Audio RX Center som gäller. Du kan ju iofs köra på Monitor Audio RX 1 men de är ännu större än RXFX. Hur ser det ut på sidorna av väggen? Har ju sett bakväggen och där blir det svårt att få till det, då de finns en dörr till vänster. Subben får du avgöra själv om du vill att de ska klangmatchas eller ej, men då många tycker att man kan få mer subb för dom pengarna så kanske ett annat alternativ är bättre. Finns ju en hel del subbar med vit höglanslack där ute.

Postad 13 March 2012 - 18:15

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

• 2124 inlägg
  • 0

Jag funderar på att kompletera anläggningen med en sub för filmtittande, tyvärr har jag inte en aning om vilken.
Så vilken modell rekomenderas till MA, eller det kanske inte spelar någon roll?

Enormt svårt att svara på. Ställ frågan i subwoofer-forumet istället. Passa även på att lämna uppgift om rummets dimensioner och övrig utrustning, samt budget!

Postad 13 March 2012 - 20:05

Flame
  • Flame
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Enormt svårt att svara på. Ställ frågan i subwoofer-forumet istället. Passa även på att lämna uppgift om rummets dimensioner och övrig utrustning, samt budget!

Så kunniga personer finns det inte här tyvärr...

Postad 13 March 2012 - 20:44

Haziza
  • Haziza
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0

Om du vill att de ska klangmatchas så är det Monitor Audio RX-FX och Monitor Audio RX Center som gäller. Du kan ju iofs köra på Monitor Audio RX 1 men de är ännu större än RXFX. Hur ser det ut på sidorna av väggen? Har ju sett bakväggen och där blir det svårt att få till det, då de finns en dörr till vänster. Subben får du avgöra själv om du vill att de ska klangmatchas eller ej, men då många tycker att man kan få mer subb för dom pengarna så kanske ett annat alternativ är bättre. Finns ju en hel del subbar med vit höglanslack där ute.

Har en XTZ 10.16 sub svart piano. Passar fint. Frågan är bara vilka bakhögtalarna man ska ta. Då HD45 har samma diskantater som i mina RX8:or så hoppas jag det passar bra iaf.

Postad 13 March 2012 - 23:14

Flame
  • Flame
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Har en XTZ 10.16 sub svart piano. Passar fint. Frågan är bara vilka bakhögtalarna man ska ta. Då HD45 har samma diskantater som i mina RX8:or så hoppas jag det passar bra iaf.

De är mer än hälften så billiga som RX-FX, men lite skumt att diskanten sitter på baksidan...

Postad 14 March 2012 - 07:48

Unregistered2ce256ac
  • Unregistered2ce256ac
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Kan inte annat än att rekommendera fx varianterna. Underbart surround. Jag har bronze varianten och det var en klar uppgradering jämfört med lektor 1 bak!

Postad 14 March 2012 - 08:29

Haziza
  • Haziza
  • Lärjunge

• 389 inlägg
  • 0

De är mer än hälften så billiga som RX-FX, men lite skumt att diskanten sitter på baksidan...

Sant, billigare men mindre :) Jag förstår väl att RXFX är det bästa alternativet men har inte plats för dom. Jag maila Audio Monitor och han sa de skulle passa väldigt bra i klang, dock så saknar de givetvis basen.

Helst skulle jag velat haft något litet i taget.

Annars kan jag hänga dem på lång sidorna, funkar det för ljudets skull? Som jag målat där,

Postad bild
By haziza87 at 2012-03-14

Redigerat av Haziza, 14 March 2012 - 09:44.

Postad 14 March 2012 - 17:23

Unregistered2ce256ac
  • Unregistered2ce256ac
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Jag hade kört på ett par omnisat! Små med riktigt bra surround ljud.

Postad 21 March 2012 - 17:05

Schmidt86
  • Schmidt86
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Innan jag köpte mina MA Rx8or så kolla jag måtten på Prisjakt, men dom stämmer ju inte! Någon som vet varför ?

Postad 21 March 2012 - 17:12

Schmidt86
  • Schmidt86
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Och märker ni någon skillnad om ni bi-ampar dom ?

Postad 22 March 2012 - 19:53

oskja738
  • oskja738
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
Då har man packat upp och kopplat in sina nya RX8:or. Njutning redan ur kartong! Längtar till förstärkarköp!

Postad 22 March 2012 - 19:56

oskja738
  • oskja738
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0

Tänkte på en sak. Varför har en del svarta frontskydd medan andra har grå/vita.

Själv fick jag grå/vita men hade gärna sett jag fick svarta istället. Är detta någon man kan få skickat utav Monitor Audio eftersom bilderna visar fel?

Dom har bytt från svart till ljusgrått helt enkelt. Men kolla med MA, kan ju inte skada.

Postad 23 March 2012 - 10:54

Unregisterede0dfd508
  • Unregisterede0dfd508
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej! Jag har nu köpt mig ett par RX6, men inte fått hem dem än. Därför vänder jag mig till er. Jag har en Yamaha reciver rx-v1700. Ja, den har några år på nakken men har fungerat till mina tidigare högtalare yamaha Ns-555.

Det jag undrar över är om recivern klarar av att driva mina nyinköpta RX6:or?

Mvh Peter

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.