Konsol vs PC
1461 svar till detta ämne
Postad 17 July 2014 - 15:42
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Sen måste man ju inte välja det ena eller det andra heller. När spelen släpps till PC köper jag de, eftersom de ser bättre ut, har högre fps, bättre känsla när man är van vid mus/tangentbord, och sen kostar de mindre dessutom. Köper man mycket spel är det billigare att spela på PC, trots dyrare hårdvara. Spel som bara släpps till PS4 köper jag till den. Svårare än så behöver det inte vara. Hatar du teknik så är Xbox One och PS 4 ett bättre val
Hatar man teknik kan man ju spela fia med knuff och schack
Redigerat av Ageve, 17 July 2014 - 15:46.
Postad 17 July 2014 - 16:17
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10551 inlägg
Schack i sådana fall. Finns hur mycket djup som helst där ☺
Postad 17 July 2014 - 21:03
jayreso
-
jayreso
-
Beroende
-
-
1115 inlägg
Saxat från improwises tråd som stängdes: Funderar på om jag ska ge mig på att spela lite igen efter ett antal års ofrivillig frånvaro. Så jag tänkte att då är det väl bara att skaffa en PS4 eller XBox One men när jag läst på lite så verkar det som om PC spelandet är på frammarsch rejält. När jag senast kollade för några år sedan kändes det som om PC spelandet skulle dö ut helt av olika skäl, men så verkar inte ha blivit fallet.
Så vad säger ni, PC vs Konsol? Och då gärna med motivering varför.
Alltså, många faktorer som spelar in. 1. Vad har du för budget? Billigare med konsol än med pc, iaf om du vill ha en pc som är överlägsen konsolerna. 2. Var i huset tänker du spela? Har du plats för en stationär dator? Vill du spela i soffan? Etc. 3. Vad för typ av spel tänker du mest spela? Har du koll på exklusiva titlar till de olika plattformarna? Ska du spela multiplayer? Har du bekanta som i så fall spelar på nån specifik plattform? Spel på Windows är knappast på utdöende vad jag förstår. Sen börjar det ju komma mer och mer till iOS och Linux dessutom. Men som sagt, tror det blir svårt att ge ett klart svar utan att veta mer om hur du tänker.
Postad 17 July 2014 - 21:09
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Postad 18 July 2014 - 07:46
Unregistered5deb0b1d
-
Unregistered5deb0b1d
-
Guru
-
-
4329 inlägg
En sak som har fått mig att komma tillbaka till PC är moddar. Jag spelade en hel del XCOM på Xbo360 men köpte det och expansionen till PC för att kunna spela modden The Long War. Samma sak med Civ 5, moddarna har verkligen förlängt spelets livslängd för mig.
Soffan vs kontorsstol är en annan sak att väga in, om du inte kan ha datorn så att du kan koppla in den i tv:en. En sak som är en nackdel för PC är att en del spel är dåliga portningar från konsol och utnyttjar inte alls kapaciteten som din dator har eller är fullt av irriterande buggar.
Med det sagt, jag ser PC och konsol som komplement till varandra. Strategispel och FPS spelar jag på min PC medan andra sportspel och 3 person shooter sätter jag mig framför konsolen istället. Sedan har jag båda i samma rum så jag kan spela på tv:en om jag vill och ibland köper jag spelen billigt på en steamrea och spelar dem från PC istället, som Batman-spelen.
Postad 18 July 2014 - 07:52
sinnes
-
sinnes
-
Veteran
-
-
2237 inlägg
Moddar kan förlänga/förbättra spel enormt.
Se bara på tex Fallout, Skyrim, GTA IV mf så ser man hur enormt stort det är.
Det är en av anledningarna till att jag spelar på PC, en annan är att spelen är så mycket billigare.
Postad 18 July 2014 - 11:02
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3696 inlägg
Saxat från improwises tråd som stängdes:
Alltså, många faktorer som spelar in.
1. Vad har du för budget? Billigare med konsol än med pc, iaf om du vill ha en pc som är överlägsen konsolerna. 2. Var i huset tänker du spela? Har du plats för en stationär dator? Vill du spela i soffan? Etc. 3. Vad för typ av spel tänker du mest spela? Har du koll på exklusiva titlar till de olika plattformarna? Ska du spela multiplayer? Har du bekanta som i så fall spelar på nån specifik plattform?
Spel på Windows är knappast på utdöende vad jag förstår. Sen börjar det ju komma mer och mer till iOS och Linux dessutom.
Men som sagt, tror det blir svårt att ge ett klart svar utan att veta mer om hur du tänker. 
1. Hög  2. Bra fråga, är väl eg inte så förtjut i att spela FPS med styrspak men samtidigt är enkelheten med att bara "köra igång nåt" i soffan rätt lockande 3. Är nog typ FPS och sportspel primärt, gärna några bra äventyrsspel om man kan hitta några. Plattformsspel och liknande är jag för gammal för  Lär nog mest bli offline single player för min del Ofrivillig frånvaro =P?
Nja, mer tidsbrist om jag ska vara ärlig...fortsatte köpa spel ett tag men de flesta är fortfarande inplastade
Postad 18 July 2014 - 11:39
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3660 inlägg
Steam stream funkar förvånansvärt bra och då räcker det med en vass dator i hushållet sen kan du en intel nuc kopplad tvn med en xbox kontroll..
Du behöver inte lägga särskilt mycket mer för en PC som skall klå en ps4 eller Xone..
Själv har jag även provat att spela i 4K en del nu och det är nog närmare next generation än Xone och ps4 men kräver sli för att få hyffsad framerate. Nackdelen är den dåliga skalningen i windows så det blir att jag mest använder min qhd skärm men det är ju nästan dubbla upplösningen jämfört med konsoller i alla fall...
Redigerat av jimjans, 18 July 2014 - 11:46.
Postad 18 July 2014 - 17:30
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3696 inlägg
1. Hög  2. Bra fråga, är väl eg inte så förtjut i att spela FPS med styrspak men samtidigt är enkelheten med att bara "köra igång nåt" i soffan rätt lockande 3. Är nog typ FPS och sportspel primärt, gärna några bra äventyrsspel om man kan hitta några. Plattformsspel och liknande är jag för gammal för Lär nog mest bli offline single player för min del
Nja, mer tidsbrist om jag ska vara ärlig...fortsatte köpa spel ett tag men de flesta är fortfarande inplastade 
Klurade lite på detta och det är nog främst FPS och sportspel som jag gillar att köra, och då gärna så realistiskt som möjligt utan att bli nördigt. På PC har jag alltid kört med mus och tangentbord för maximal precision men tycker att det ofta blir rätt meckigt och är lite avundsjuk på dom som bara kan köra med en gamepad i soffan. Det blir liksom lite enklare och mer lätttillgängligt då, och då ökar chansen att jag faktiskt spelar nån gång också. Dock, iaf på PC så brukar möjligheterna att kontrollera med en gamepad i FPS vara någonstans mellan obefintliga till usla. Hur väl har man lyckats få till detta på nyare spel till konsolerna? För några år sedan kändes det som man bara behövde trycka på skjuta-knappen så kvittade vart man siktade för autoaim gjorde ändå jobbet. Har dom lyckats få till något som iaf påminner lite om känslan med tangentbord och mus, dvs att det blir lagom svårt men inte helt omöjligt (att få samma kontroll med en gamepad som med en mus lär vara omöjligt).
Redigerat av improwise, 18 July 2014 - 17:31.
Postad 18 July 2014 - 18:49
jayreso
-
jayreso
-
Beroende
-
-
1115 inlägg
Klurade lite på detta och det är nog främst FPS och sportspel som jag gillar att köra, och då gärna så realistiskt som möjligt utan att bli nördigt. På PC har jag alltid kört med mus och tangentbord för maximal precision men tycker att det ofta blir rätt meckigt och är lite avundsjuk på dom som bara kan köra med en gamepad i soffan. Det blir liksom lite enklare och mer lätttillgängligt då, och då ökar chansen att jag faktiskt spelar nån gång också. Dock, iaf på PC så brukar möjligheterna att kontrollera med en gamepad i FPS vara någonstans mellan obefintliga till usla.
Hur väl har man lyckats få till detta på nyare spel till konsolerna? För några år sedan kändes det som man bara behövde trycka på skjuta-knappen så kvittade vart man siktade för autoaim gjorde ändå jobbet. Har dom lyckats få till något som iaf påminner lite om känslan med tangentbord och mus, dvs att det blir lagom svårt men inte helt omöjligt (att få samma kontroll med en gamepad som med en mus lär vara omöjligt).
Kan säga som så att jag har pc inkopplad till både tv och dator och det är ju verkligen från spel till spel om handkontrollen funkar bra. Spelade ex-vis Bioshock Infinite med handkontroll framför teven och det funkade helt ok. Men försökte nyligen spela Metro: Last Light med handkontroll och det var verkligen uselt. Fanns iofs en del inställningar att pilla med, men jag har inte lyckats få det spelbart iaf. Så känns som att det är verkligen från spel till spel om handkontrollen funkar på pc. Till konsol har jag spelat en del fps genom åren och det är klart att det är en hel del autoaim som används. Ibland kan man väl iofs stänga av det? Men det är väl olika från spel till spel även på konsol.
Postad 18 July 2014 - 19:38
Unregistered5deb0b1d
-
Unregistered5deb0b1d
-
Guru
-
-
4329 inlägg
Väldigt mycket spel till spel. Vissa fungerar riktigt bra med handkontroll andra uselt. De som har typ mappat över typ Xbox 360-kontrollen direkt är de som fungerar bäst. FPS singleplayer kanske med handkontroll med där föredrar jag verkligen mus och tangentbord.
Detta är en lista jag brukar använda: http://www.giantbomb...015-2465/games/
Står spelet med här brukar det fungerar bra att spela med handkontroll.
Postad 18 July 2014 - 22:50
WarpGuN
-
WarpGuN
-
Forumräv
-
-
587 inlägg
Känns mer seriöst o lira på konsol då man lägger ut 500kr på spelen.
jag äger båda, men föredra konsol (sp-spel mest) framför tvn...och mp-spel (typ planetside) och mmos (wow) på pc
Redigerat av WarpGuN, 18 July 2014 - 22:54.
Postad 19 July 2014 - 01:44
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Varför känns det mer seriöst för att spelen är dyrare?
Postad 19 July 2014 - 02:37
WarpGuN
-
WarpGuN
-
Forumräv
-
-
587 inlägg
Varför känns det mer seriöst för att spelen är dyrare?
för att pengar -> investering.. du vill ha valuta för pengarna så istället för att ADHD genom något för 10kr så kommer du vilja lägga mer tid och energi för något för 20 kr... (typ spela på helgerna och ta några kalla i soffan och njuta 2-3 timmar av spelet och sen fortsätta nästa helg )
Redigerat av WarpGuN, 19 July 2014 - 02:41.
Postad 19 July 2014 - 07:26
hassesolo
-
hassesolo
-
Über-Guru
-
-
10392 inlägg
Köp en lyxig spel-PC för 20k så kan du njuta ordentligt av den där seriösa känslan.
Postad 19 July 2014 - 07:37
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10551 inlägg
Haha ja men vad trevligt med en ny åsikt. Warpgun du är nog den första jag sett som gärna betalar lite extra men visst jag kan förstå dig. Jag har många eminenta spelvärda lir jag betalat typ 50 kr för som jag inte finner tid att spela. Köper jag något för 400 nog fasen ser jag till att försöka spela igenom det.
Men är ett spel så dåligt det gör en förbannad då släpper jag det även om jag betalt 500 spänn lol
Postad 19 July 2014 - 07:43
jayreso
-
jayreso
-
Beroende
-
-
1115 inlägg
Köp en lyxig spel-PC för 20k så kan du njuta ordentligt av den där seriösa känslan. 
Hahaha  Ja, låter som en bra idé. För övrigt så är det ju inga problem att få tag i pc-spel av AAA-karaktär för 450 till 500 pix vid release om man nu vill det. Men jag tycker nog att resonemanget är lite underligt. För mig är det åtminstone inte pengarna i sig som avgör mitt engagemang. Givetvis vill jag spela alla spel jag köper. Och om man köper ett spel och det är bra, så är det ju inga svårigheter att lägga ner tid på det. För det är väl inte investeringen i sig som avgör hur mycket man spelar? Om man däremot köper ett spel och det är dåligt, så är det ju snarare bra om man inte lagt ner mycket pengar på det. Då är det ju bara att avbryta och gå på nästa och inte så mycket pengar har gått förlorade. Ser inte vitsen med att sitta och pressa sig igenom dåliga spel bara för sakens skull.
Postad 19 July 2014 - 08:01
Johan_i_burken
-
Johan_i_burken
-
Mästare
-
-
3637 inlägg
Visserligen inte betala mer men kommer ihåg innan internet när man fick spel av kompisar på diskett och någon av dem var sönder. Fick lyfta på telefonen, kan du ta med dig filen warcraft2.a07 imorgon? Den var visst trasig den disketten. Då uppskattade man spelet något enormt när det väl startade
Postad 19 July 2014 - 09:15
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10551 inlägg
Visserligen inte betala mer men kommer ihåg innan internet när man fick spel av kompisar på diskett och någon av dem var sönder. Fick lyfta på telefonen, kan du ta med dig filen warcraft2.a07 imorgon? Den var visst trasig den disketten. Då uppskattade man spelet något enormt när det väl startade
Fast hur är det här nu kopplat till diskussionen. Du hade hellre köpt spel än piratat på kassa disketter?
Postad 19 July 2014 - 09:19
Johan_i_burken
-
Johan_i_burken
-
Mästare
-
-
3637 inlägg
Nja, väldigt luddigt. Snarare kopplat till saker bortom själva spelet som förhöjde upplevelsen. Warpgun sade att priset höjde upplevelsen för honom och jag drog en nostalgitripp om kämpan och längtan som höjde min upplevelse
Postad 19 July 2014 - 10:02
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3696 inlägg
Kollade runt lite på Gaming PC och då blev det som vanligt, rätt snart satt man och läste detaljerade specar över grafikkort, tester av olika tangentbord osv. osv. osv. och då blev det genast jobbigt igen. Det är väl lite det jag ser som fördelen med en konsol, att det är mer som en charterresa där man eg bara har att välja mellan PS4 eller XBox One och sen får man leva med det. Känns lite som valet mellan Android och iPhone, när man ledsnat på att roota, ladda på mängder med olika ROMs osv så är det rätt skönt att stoppa i SIM-kortet i iPhonen och bara acceptera att det är som det är
Dock, som jag förstått det så kan varken PS4 eller XBox One i dagsläget spela några gamla spel utan bara nya, låter ju som hål i huvudet bigtime, kan det verkligen stämma??
Redigerat av improwise, 19 July 2014 - 10:03.
Postad 19 July 2014 - 10:17
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3696 inlägg
Kan säga som så att jag har pc inkopplad till både tv och dator och det är ju verkligen från spel till spel om handkontrollen funkar bra. Spelade ex-vis Bioshock Infinite med handkontroll framför teven och det funkade helt ok. Men försökte nyligen spela Metro: Last Light med handkontroll och det var verkligen uselt. Fanns iofs en del inställningar att pilla med, men jag har inte lyckats få det spelbart iaf. Så känns som att det är verkligen från spel till spel om handkontrollen funkar på pc. Till konsol har jag spelat en del fps genom åren och det är klart att det är en hel del autoaim som används. Ibland kan man väl iofs stänga av det? Men det är väl olika från spel till spel även på konsol.
Antar att du menar att du har PC kopplad till TV och datorskärm?  Jo, det är tyvärr långt ifrån givet att handkontrollen till PC funkar nå vidare och ofta får man känslan av att man kör någon slags XBox emulator på PCn snarare än något annat. Försökte t.ex. spela Dead Island för någon dag sedan (har tydligen köpt det nån gång) med kontroller men rätt snabbt kunden man konstatera att styrspaken gick åt fel hå (tryckte man bakåt/nedåt så gick snubben framåt). Inga problem, det finns ju en "Reverse Y axis on/off"...som förändrade...absolut ingenting. Och där tog mitt intresse slut.
Postad 19 July 2014 - 10:18
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10551 inlägg
Vet inte vad du har för någon som tvingar dig roota android telefoner är ju väldigt mycket ett val hur mycket hacker man vill bli. Du kan ju bara lira ladda ner uppdateringar vid behov och skita i det där precis som du gör på din iphone
PS 3 kan man hitta billigt begat nuförtiden med ett gäng spel medföljande också så fixa bakåtkompabiliteten den vägen går ju alltid.
Postad 19 July 2014 - 11:15
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3696 inlägg
Vet inte vad du har för någon som tvingar dig roota android telefoner är ju väldigt mycket ett val hur mycket hacker man vill bli. Du kan ju bara lira ladda ner uppdateringar vid behov och skita i det där precis som du gör på din iphone 
PS 3 kan man hitta billigt begat nuförtiden med ett gäng spel medföljande också så fixa bakåtkompabiliteten den vägen går ju alltid.
Du missförstod nog, som tekniknörd så är man närmast tvungen att mixtra med allt som går att mixtra med utan att någonsin bli nöjd ändå. Om det inte går att mixtra är det lättare att bara acceptera att det är som det är  Att köpa beganat previos-gen är inte riktigt min grej, och det känns absurt om det ska behövas. Iaf en kategori där PC vinner på K-O
Postad 19 July 2014 - 11:43
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10551 inlägg
Du missförstod nog, som tekniknörd så är man närmast tvungen att mixtra med allt som går att mixtra med utan att någonsin bli nöjd ändå. Om det inte går att mixtra är det lättare att bara acceptera att det är som det är 
Att köpa beganat previos-gen är inte riktigt min grej, och det känns absurt om det ska behövas. Iaf en kategori där PC vinner på K-O
Jag får inte ihop hur du kan se dig som tekniknörd men inte gilla teknik dock. En tekniknörd blir ju nöjd så länge han åtminstone har möjligheten att mixtra och optimera
Postad 19 July 2014 - 11:57
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3696 inlägg
Jag får inte ihop hur du kan se dig som tekniknörd men inte gilla teknik dock. En tekniknörd blir ju nöjd så länge han åtminstone har möjligheten att mixtra och optimera 
Du missförstod nog 2.0. Jag är tekniknörd men har samtidigt uppnått åldern där det ibland är rätt skönt när saker bara funkar. Av erfarenhet vet jag att chansen för det ökar dramatiskt desto mindre det finns att pilla på. I detta fall alltså mer tid för att faktiskt spela spelen istället för att ständigt optimera datorn för att få ur det där lilla extra
Postad 19 July 2014 - 11:57
jayreso
-
jayreso
-
Beroende
-
-
1115 inlägg
Kollade runt lite på Gaming PC och då blev det som vanligt, rätt snart satt man och läste detaljerade specar över grafikkort, tester av olika tangentbord osv. osv. osv. och då blev det genast jobbigt igen. Det är väl lite det jag ser som fördelen med en konsol, att det är mer som en charterresa där man eg bara har att välja mellan PS4 eller XBox One och sen får man leva med det.
Du kan ju iofs köpa en gaming-pc färdigbyggd, exempelvis från Komplett. Behöver ju inte vara så himla avancerat om man inte vill det. Men visst är det lätt att falla in i detaljerna. Satt själv i ca 3 månader i höstas/vintras och lärde upp mig igen för att bygga ny burk.  Dock, som jag förstått det så kan varken PS4 eller XBox One i dagsläget spela några gamla spel utan bara nya, låter ju som hål i huvudet bigtime, kan det verkligen stämma??
Ja, de nya konsolerna är inte bakåtkompatibla vad jag vet. Finns ju några spel som kommit/kommer i nya versioner, men annars är det väl mest spel från i år som finns till dem. Antar att du menar att du har PC kopplad till TV och datorskärm? 
Ja, skrev lite snabbt där.
Postad 19 July 2014 - 12:13
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
för att pengar -> investering.. du vill ha valuta för pengarna så istället för att ADHD genom något för 10kr så kommer du vilja lägga mer tid och energi för något för 20 kr... (typ spela på helgerna och ta några kalla i soffan och njuta 2-3 timmar av spelet och sen fortsätta nästa helg )
Hmm, om du använder Prisjakt för ett spel, letar du efter var det säljs dyrast alltså? Hur gör du om det är gamla spel som gått ner ordentligt i pris efter några månader? Blir de mao sämre och sämre med tiden?
Redigerat av Zoiler, 19 July 2014 - 12:16.
Postad 19 July 2014 - 12:17
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3696 inlägg
Du kan ju iofs köpa en gaming-pc färdigbyggd, exempelvis från Komplett. Behöver ju inte vara så himla avancerat om man inte vill det. Men visst är det lätt att falla in i detaljerna. Satt själv i ca 3 månader i höstas/vintras och lärde upp mig igen för att bygga ny burk. 
Jag hade väl tänkt låta Inet bygga ihop den åt mig isf, har inte riktigt ork eller tid att bygga själv numera, i synnerhet inte om det börjar bli lite trångt i lådan. Då betalar jag hellre typ Inet för att göra
Postad 19 July 2014 - 12:28
Kamui
-
Kamui
-
Beroende
-
-
1316 inlägg
Du missförstod nog, som tekniknörd så är man närmast tvungen att mixtra med allt som går att mixtra med utan att någonsin bli nöjd ändå. Om det inte går att mixtra är det lättare att bara acceptera att det är som det är 
Att köpa beganat previos-gen är inte riktigt min grej, och det känns absurt om det ska behövas. Iaf en kategori där PC vinner på K-O
Varför jailbreakar du inte då?
Postad 19 July 2014 - 12:33
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3660 inlägg
Antar att du menar att du har PC kopplad till TV och datorskärm? 
Jo, det är tyvärr långt ifrån givet att handkontrollen till PC funkar nå vidare och ofta får man känslan av att man kör någon slags XBox emulator på PCn snarare än något annat. Försökte t.ex. spela Dead Island för någon dag sedan (har tydligen köpt det nån gång) med kontroller men rätt snabbt kunden man konstatera att styrspaken gick åt fel hå (tryckte man bakåt/nedåt så gick snubben framåt). Inga problem, det finns ju en "Reverse Y axis on/off"...som förändrade...absolut ingenting. Och där tog mitt intresse slut.
nu vet jag inte vilken dead Island version du kör på om det är fysisk skiva som inte är uppdaterad, för den funkar kanon med steam versionen och Xbox kontroll. Sen brukar de spel son har full kontroll support enligt steam fungera bra..
Postad 19 July 2014 - 14:25
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3696 inlägg
Varför jailbreakar du inte då? 
Det har jag gjort ett par gånger men upplevde inte skillnaderna som nog stora för att vara värt besväret/säkerhetsriskerna. nu vet jag inte vilken dead Island version du kör på om det är fysisk skiva som inte är uppdaterad, för den funkar kanon med steam versionen och Xbox kontroll. Sen brukar de spel son har full kontroll support enligt steam fungera bra..
Inköpt via Steam men fungerar ändå inte. Google-sökningar visar på att betydligt fler än jag verkar ha det problemet. Har provat ett gäng andra spel och stödet för kontroller verkar vara någonstans mellan dåligt till obefintligt. Spel som FIFA14 och PES2014 funkar det rätt ok även om det märks att det är en "Xbox emulering", i andra fungerar det däremot riktigt uselt, dvs i den mån det ens fungerar är det ofta riktigt dåligt. Mitt bestående intryck är att med undantag för sportspel så är det tangentbord + mus som gäller på PC, vill man köra med kontroller tycks det vara en konsol som gäller.
Postad 19 July 2014 - 15:35
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3660 inlägg
Det har jag gjort ett par gånger men upplevde inte skillnaderna som nog stora för att vara värt besväret/säkerhetsriskerna.
Inköpt via Steam men fungerar ändå inte. Google-sökningar visar på att betydligt fler än jag verkar ha det problemet.
Har provat ett gäng andra spel och stödet för kontroller verkar vara någonstans mellan dåligt till obefintligt. Spel som FIFA14 och PES2014 funkar det rätt ok även om det märks att det är en "Xbox emulering", i andra fungerar det däremot riktigt uselt, dvs i den mån det ens fungerar är det ofta riktigt dåligt. Mitt bestående intryck är att med undantag för sportspel så är det tangentbord + mus som gäller på PC, vill man köra med kontroller tycks det vara en konsol som gäller.
nu vet jag inte vad du menar med Xbox kopior men de spel du räknat upp är konsoll portar, men har högre fps och upplösning i de flesta fall när det gäller pc versionen. Konstigt att det kan skilja så i upplevelsen med Xbox kontroll och pc, spelar själv mycket med kontroll och pc och tycker det funkar bra . Har en pc kopplad till projektorn hemma där jag nästan uteslutande bara spelar med kontroll spelar skyrim titanfall lite crysis tombraider m.m.
Redigerat av jimjans, 19 July 2014 - 15:37.
Postad 19 July 2014 - 15:47
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Inköp av spel är aldrig en investering. Jag köpte Wolfenstein direkt när det släpptes, för 400kr. Denna helgen har de rea på Steam, 230kr. Det måste betyda att spelet är mycket sämre nu. Jag är beredd att betala fullpris och få spel direkt när de släpps, men det har givetvis ingenting med spelens underhållningsvärde att göra. Tomb Raider kostade 49kr för ett tag sedan, så det gick väl från utmärkt till ett kalkonspel då  Skillnaderna i nypris mellan PC- och konsollspel är oftast 20-30%. Betyder det att PC-versionen är 20-30% sämre? Jag förstår inte ditt resonemang... - Bilen ser utmärkt ut. Jag får den större motorn och mer utrustning, men priset är för lågt. Skulle ni kunna tänka er att höja det lite? - Varför? - Jo, ni förstår, känslan av att köra en dyr bil blir inte densamma om jag vet att jag fick rabatt.
Postad 19 July 2014 - 16:10
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Tomb Raider kostade 49kr för ett tag sedan, så det gick väl från utmärkt till ett kalkonspel då 
Njae, men det känns ju lagom seriöst att spela ett spel för 49 kr. Jag är ju själv helt j-vla oseriös, får allt gratis liksom, lallar runt lite bara
Postad 19 July 2014 - 16:51
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3696 inlägg
nu vet jag inte vad du menar med Xbox kopior men de spel du räknat upp är konsoll portar, men har högre fps och upplösning i de flesta fall när det gäller pc versionen.
Konstigt att det kan skilja så i upplevelsen med Xbox kontroll och pc, spelar själv mycket med kontroll och pc och tycker det funkar bra . Har en pc kopplad till projektorn hemma där jag nästan uteslutande bara spelar med kontroll spelar skyrim titanfall lite crysis tombraider m.m.
Jag vet inte heller vad jag menar med Xbox kopior då jag aldrig skrivit det om jag minns rätt? Min poäng var att om det nu bara handlat om rena porteringar som dessutom ibland verkar lite halvdana så kanske det är lika bra att spela dom spelen direkt på en konsol snarare än att försöka få till det på en PC. Och om man nu ändå kör på PC kanske det är bättre att använda sig av tangentbord och mus istället.
Postad 19 July 2014 - 17:06
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10551 inlägg
Jag har lite svårt få ihop dina inlägg improwise  . Men överlag verkar du vart inriktad mot konsol.
Spel fungerar ju optimalt för de kontroller de utvecklas för. Många rena konsolportar stödjer som sagt Xbox 360 gamepaden och har till och med interface anpassat för gamepadstyrning så där märker du ju inte någon skillnad annat än bättre grafik/ljud och kortare laddningstider i regel.
Du har ju fet budget så varför inte bägge och?
Vill man kunna variera sig och alltid använda ultimata kontroller kan jag rekommendera cockpits. Min cockpit diskriminerar inga kontroller förutom Kinect pga rörelsebegränsning och kanske Wii remote en del av samma anledning men gamepad, mus/tangentbord, ratt, joystick kan alltid ställa in mina kontroller för 100 % korrekt ergonomi.
WAF är rekordlåg dock
Postad 19 July 2014 - 17:35
jimjans
-
jimjans
-
Mästare
-
-
3660 inlägg
Jag vet inte heller vad jag menar med Xbox kopior då jag aldrig skrivit det om jag minns rätt? Min poäng var att om det nu bara handlat om rena porteringar som dessutom ibland verkar lite halvdana så kanske det är lika bra att spela dom spelen direkt på en konsol snarare än att försöka få till det på en PC. Och om man nu ändå kör på PC kanske det är bättre att använda sig av tangentbord och mus istället.
Sorry menade xbox emulering jag själv har Xone ps4 men spelar nog mest på PC:n..
Postad 19 July 2014 - 17:49
jayreso
-
jayreso
-
Beroende
-
-
1115 inlägg
Inköp av spel är aldrig en investering.
Gissningsvis syftar WarpGuN på investering av tid och engagemang och inte finansiellt.  Ju högre insats, desto större incitament är det för att spela igenom spelet. Så förstår jag det iaf..? Men, det är ju bara att enbart köpa spel när man vill spela dem helt enkelt. Det är ju ingen som tvingas att köpa högar med spel på Steamrean bara för att det är billigt.
Postad 19 July 2014 - 19:34
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Gissningsvis syftar WarpGuN på investering av tid och engagemang och inte finansiellt. 
Så som han har förklarat det; ju dyrare någonting är, desto mer tid och engagemang väljer han att lägga på det. Ju billigare något är, desto mindre seriöst känns det. Så det är prisfaktorn som avgör. Han kan helt enkelt inte mena att bara för att ett spel kostar 100 kr mindre så är det mindre seriöst, men det är ändå så han har lagt fram det.
Redigerat av Zoiler, 19 July 2014 - 19:34.
Postad 19 July 2014 - 21:49
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3696 inlägg
Jag har lite svårt få ihop dina inlägg improwise . Men överlag verkar du vart inriktad mot konsol.
Spel fungerar ju optimalt för de kontroller de utvecklas för. Många rena konsolportar stödjer som sagt Xbox 360 gamepaden och har till och med interface anpassat för gamepadstyrning så där märker du ju inte någon skillnad annat än bättre grafik/ljud och kortare laddningstider i regel.
Du har ju fet budget så varför inte bägge och?
Vill man kunna variera sig och alltid använda ultimata kontroller kan jag rekommendera cockpits. Min cockpit diskriminerar inga kontroller förutom Kinect pga rörelsebegränsning och kanske Wii remote en del av samma anledning men gamepad, mus/tangentbord, ratt, joystick kan alltid ställa in mina kontroller för 100 % korrekt ergonomi.
WAF är rekordlåg dock 
Jo, det lär nog bli både och men lutat nog åt en PS4 också som komplement. Även om den nu börjar få några år på nacken så har jag redan en maxad spel-PC som även fungerade som HTPC men som det aldrig blev av att jag spelade på den annat än på typ fester och då främst sport och bilspel med hög promillehalt
Postad 19 July 2014 - 23:56
WarpGuN
-
WarpGuN
-
Forumräv
-
-
587 inlägg
Gissningsvis syftar WarpGuN på investering av tid och engagemang och inte finansiellt. 
Ju högre insats, desto större incitament är det för att spela igenom spelet. Så förstår jag det iaf..? Men, det är ju bara att enbart köpa spel när man vill spela dem helt enkelt. Det är ju ingen som tvingas att köpa högar med spel på Steamrean bara för att det är billigt.
precis
Postad 20 July 2014 - 00:11
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
Precis vad? Spelar du inga av gratisspelen på PSN+ t.ex?
Postad 20 July 2014 - 00:21
WarpGuN
-
WarpGuN
-
Forumräv
-
-
587 inlägg
Precis vad? Spelar du inga av gratisspelen på PSN+ t.ex?
Jo det gör jag  men om jag slänger en halv tusenlapp på något så vill jag gärna få maximal valuta för det...alltså inte stressa igenom spelet, ta de lugnt och njut varje sekund av det..helst spela korta sessioner av typ 2-3 timmar åt gången...men så funka jag.
Postad 20 July 2014 - 00:31
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
men om jag slänger en halv tusenlapp på något så vill jag gärna få maximal valuta för det.
Visst, vem vill inte det. Men man tycker att du borde kunna tänka så oavsett vad du betalar, priset borde inte påverka hur du spelar spelet så till den grad att det blir en nackdel om du får spelet billigare. Men ja som du säger, vi är alla olika.
Postad 20 July 2014 - 00:52
SKIBBE
-
SKIBBE
-
Guru
-
-
5338 inlägg
Kan hålla med om att spel som är dyra förväntar man sig mer av än de man köpt på rea/fått gratis.
har jag köpt något billigt så gör det inget om det suger, har ju inte förlorat så mycket på att ej spela igenom det. men köper jag ett nytt spel för 600kr då vill jag att det är något jag uppskattar och har roligt med och spelar klart. kanske till och med nöter så många achivements man kan.
Postad 20 July 2014 - 01:53
Zoiler
-
Zoiler
-
Transform
-
-
38134 inlägg
har jag köpt något billigt så gör det inget om det suger, har ju inte förlorat så mycket på att ej spela igenom det. men köper jag ett nytt spel för 600kr då vill jag att det är något jag uppskattar
Jo men så tycker alla, ingen vill göra en dålig investering. Och när du köper ett spel för 600 kr så har du antagligen gjort din research och tror att du kommer att gilla det, det är ju ingen slump att du lägger mer tid på det än random gratisspel på PSN. Men om jag har två lika bra spel, 10/10, det ena 200 kr och det andra 600 kr, så kollar jag ju inte på prislappen och stressar igenom det billigare, utan då spelar jag ju båda på det sätt jag tycker är mest optimalt -_-
Redigerat av Zoiler, 20 July 2014 - 01:53.
Postad 20 July 2014 - 02:00
SKIBBE
-
SKIBBE
-
Guru
-
-
5338 inlägg
Jo men så tycker alla, ingen vill göra en dålig investering. Och när du köper ett spel för 600 kr så har du antagligen gjort din research och tror att du kommer att gilla det, det är ju ingen slump att du lägger mer tid på det än random gratisspel på PSN.
Men om jag har två lika bra spel, 10/10, det ena 200 kr och det andra 600 kr, så kollar jag ju inte på prislappen och stressar igenom det billigare, utan då spelar jag ju båda på det sätt jag tycker är mest optimalt -_-
Nej jag impulshandlar ju inte ett så dyrt spel (oftast) finns undantag såklart
Postad 20 July 2014 - 10:42
improwise
-
improwise
-
Mästare
-
-
3696 inlägg
Kanske ingen jätteöverraskning men ändå, är inte spelen på konsolerna sanslöst dyra jämfört med PC? För vad, dvs på vilket sätt är dom bättre än samma spel på PC? Då har jag ändå förmånen att ha en rätt stadig inkomst men ändå tvekar jag ang. priset, det känns för dyrt helt enkelt. Personligen är jag ingen större fan av Multiplayer spel (en kombination av tidsbrist och oförmåga) så livslängden är rätt kort.
Iof verkar det finnas en andrahandsmarknad på spel, för visst var det så att både MS och Sony fick ta bort initiala spärrar för det om jag minns rätt? Nu kollade jag iof bara lite snabbt på spel för PS4 där ytterst få spel kostade under 500 kr. På PS3 däremot verkar det klart billigare utan de helt nya liren, är det rimligt att anta att priserna för PS4 lir kommer sjunka i pris på motsvarande sätt?
(Har inte kollat nåt på XBox One men utgår från att det ser rätt lika ut där också)
Redigerat av improwise, 20 July 2014 - 10:46.
Postad 20 July 2014 - 11:04
jayreso
-
jayreso
-
Beroende
-
-
1115 inlägg
Kanske ingen jätteöverraskning men ändå, är inte spelen på konsolerna sanslöst dyra jämfört med PC? För vad, dvs på vilket sätt är dom bättre än samma spel på PC?
Det är väl helt enkelt så att MS och Sony tar ut rätt höga "licensavgifter" för spelen på sina konsoler. Det är väl där skillnaden ligger?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|