Postad 14 November 2011 - 22:36
Postad 15 November 2011 - 00:02
Postad 15 November 2011 - 00:44
Kolhydrater är skit mistersteel? Läs mitt inlägg som är ett par rader upp på denna sida.
Att du tycker att kolhydrater är skit är din uppfattning och uppskattning.
Dock så talar vetenskapliga undersökningar emot din kunskap
Man blir "lean" om man äter kolhydrater på kvällen. Läs http://suppversity.b...l-make-you.html (auktoriteten MARTIN BERKHAN som samarbetar med LYLE MCDONALD och robert WOLFE). Enorma statusforskare i staterna.
För mycket fett i kosten oavsett slag på tom. kort sikt, kan skada hjärnan! Så ut med LCHF
Solfrizzi et al. The role of diet in cognitive decline. J Neural Transm. 2003 Jan;110(1):95-110.
Kalmijn S. Fatty acid intake and the risk of dementia and cognitive decline: a review of clinical and epidemiological studies.
J Nutr Health Aging. 2000;4(4):202-7.
Molteni et al. A high-fat, refined sugar diet reduces hippocampal brain-derived neurotrophic factor, neuronal plasticity, and learning.
Neuroscience. 2002;112(4):803-14.
EN SVENSK UNDERSÖKNING
http://www.svd.se/ny...rnan_364736.svd
Ni borde alla förlita er mer på forskning än att skada hjärnan och kropp. Man blir långt ifrån fet av kolhydrater. Synd för er att ni inte fattade sådant för typ 1 år sedan
Självklart är det min subjektiva uppfattning att kolhydrater är skit och jag förstår att många är av annan uppfattning. Ang. studierna du länkar till. Den ena studien säger ju att fett tillsammans med snabba kolhydrater är dåligt och det håller jag med om till fullo. Du blir fet och dum bokstavligt talat. Det finns fettsyror vi inte vill ha för mycket av, omega 6 t.ex så denna 10 år gamla forskning är ju inte helt ute och cyklar.
Dessutom har jag min kognitiva förmåga de senaste 7 åren i hög grad vetenskapligt dokumenterad i och med mitt yrke och det har hänt många positiva saker sedan jag skippade kolhydraterna och ökade på fettintaget. Kort och långtidsminne har förbättrats, min motorik samt att hantera komplexa uppgifter under stress.
Så jag påstår det motsatta, en kost baserad på hög andel fett kommer göra dig smartare så länge du äter väldigt moderat med kolhydrater. Jag är för lat för att bemöta studierna du postade med andra studier men det finns forskning som stödjer mina upplevelser.
Och sist jag kollade så var epa och dha fettsyror som gör precis allt det som hemska fördummande fettsyror inte ska göra. För att bara ta ett exempel. Hur förklarar vi det? En av studierna du länkar till nämner ju faktiskt också denna paradox. Slutsatsen är ju såklart att det är skillnad på fettsyror och fettsyror.
Kan även tillägga att det är Berkhan som fått mig att köra periodisk fasta, håller med om det mesta han uttrycker. Det är bara det att det blir ännu bättre om man kör low carb diet.
Lite studier ändå. Nyare än de du postade.
Neurol. Aging 2004. Effects of beta-hydroxybutyrate on cognition in memory-impaired adults.
20 försökspersoner med Alzheimers eller nedsatt minne fick dricka MCT eller placebo. Åtminstone en del av patienterna fick en tydlig förbättring på kognitiva tester och minne. Störst förbättring sågs hos patienterna med mest ketoner i blodet.
Behav Pharmacol. 2006. Neuroprotective and disease-modifying effects of the ketogenic diet.
Översiktsartikel som diskuterar det vetenskapliga stödet för att en ketogen kost (ex LCHF) kan ge förbättring vid såväl Alzheimers som Parkinsons sjukdom.
Neurotherapeutics 2008. Ketone bodies as a therapeutic for Alzheimer’s disease.
Översiktsartikel om hur bland annat en ketogen (lågkolhydrat, högfetts-) kost visat effekt i kliniska studier på människor med Alzheimers. Sammanfattningsvis ses det som ett lovande fält för framtida Alzheimerforskning.
Curr Treat Opinions Neurol. 2008. The ketogenic diet: uses in epilepsy and other neurologic illnesses.
Översiktsartikel. En växande mängd litteratur tyder på att en ketogen kost kan vara av värde vid ett flertal neurologiska sjukdomar, inklusive Alzheimers. Den förefaller bland annat skydda nervceller.
Redigerat av Unregistered64ab0350, 15 November 2011 - 01:16.
Postad 15 November 2011 - 06:39
Dock så talar vetenskapliga undersökningar emot din kunskap
Man blir "lean" om man äter kolhydrater på kvällen.
För mycket fett i kosten oavsett slag på tom. kort sikt, kan skada hjärnan! Så ut med LCHF
EN SVENSK UNDERSÖKNING
http://www.svd.se/ny...rnan_364736.svd
Ni borde alla förlita er mer på forskning än att skada hjärnan och kropp. Man blir långt ifrån fet av kolhydrater. Synd för er att ni inte fattade sådant för typ 1 år sedan
Hakuna-matata, du har inte funderat på att läsa studierna innan du försöker använda dom som bevis mot LCHF?
Tex, Lean om man äter KH på kvällen, ja i jämförelse med att äta spritt över hela dagen och inte att inte äta KH överhuvudtaget vilket du tror och försöker använda som argument.
Studien visar istället fördel för LCHF med att undvika KH på dagen, kanske kan få bättre resultat om dom inte åt KH överhuvudtaget.
Tex, "kan skada hjärnan", känner du till omega-6, finns i frön som tex solrosfrön och dom flesta oljor, dessa fettsyror ingår mycket minimalt i LCHF och är känt sen länge att det är skadligt.
"En svensk undersökning", vi har diskuterat den förut, fett är inte en naturlig föda för råttor som det är för människor, råttor äter spannmål och blir dålig av fett, tvärt om för människan. Jag förstår inte varför du fortfarande använder den studien som argument, "Den mat råttorna fick innehöll tre gånger deras naturliga dagsbehov av fett." det säger ganska mycket om att råttorna inte mådde så bra.
Här har du nåt att läsa angående "LEAN" och "påverkan på hjärnan" och dom är gjorda på människor:
http://www.ncbi.nlm....pubmed/21130529
"These findings indicate that very low carbohydrate consumption, even in the short term, can improve memory function in older adults"
http://www.nutrition.../content/7/1/17
"Resistance training in overweight women on a ketogenic diet conserved lean body mass while reducing body fat"
Postad 15 November 2011 - 07:42
Postad 15 November 2011 - 08:49
Personligen har jag inget behov av att äta kolhydrater och hade kunnat tänka mig att lägga mer pengar på mat hade jag kanske fortsatt. Det är svårare för mig i så fall att undvika kolhydrater i dryck. I form av Coca Cola och öl då.
När jag körde LCHF hade jag öldag. En dag i veckan tillät jag mig dricka öl. Det fungerade.
Hur som helst kan jag titta tillbaka och minnas att jag mådde bättre under LCHFdiet och att magen var i bättre skick etc.
Redigerat av Sgart, 15 November 2011 - 08:50.
Postad 15 November 2011 - 08:51
Jag vet egentligen inte varför jag skriver i tråden då jag inte längre äter LCHF men jag tycker fortfarande det är intressant. Det som fick mig att tillslut avbryta var dels sambon och dels kostnaden då jag insåg att det kostade mkt mer att köpa mat när man tog bort kolhydrater. Lärde mig många goda recept innan dess dock och än idag äter jag och sambon flera LCHFrätter som är grymt goda.
Personligen har jag inget behov av att äta kolhydrater och hade kunnat tänka mig att lägga mer pengar på mat hade jag kanske fortsatt. Det är svårare för mig i så fall att undvika kolhydrater i dryck. I form av Coca Cola och öl då.
När jag körde LCHF hade jag öldag. En dag i veckan tillät jag mig dricka öl. Det fungerade.
Hur som helst kan jag titta tillbaka och minnas att jag mådde bättre under LCHFdiet och att magen var i bättre skick etc.
Inte för att vara sån, men cola är ju inga problem - finns ju light-varianter. Pepsi Max är den enda drickan jag dricker i princip trots att jag inte kör LCHF, det är ju godare än den sockrade varianten. Öl finns väl low carb nu va? Vet dock inte hur dom smakar iofs...
Redigerat av Kamui, 15 November 2011 - 08:52.
Postad 15 November 2011 - 09:07
Detta vet ni på djup molekylär nivå eller utav rena logiska slutsatser? Jag tror att jag vet svaret på denna fråga.
I rest my case och förlitar mig till studierna. För mycket Fett kan indirekt skada hjärnan, supplementering av fria aminosyror kan rubba hjärnans proteinmetabolism vid längre sikt etc etc.... Allt handlar till slut om måtta med pulver och dieter...
LCHF bör snarare omvandlas till MCMFMP = Medium Carbs, Medium Fat, Medium Protein! För HÄLSANS skull.
Och dieterna bör ha näringstajming som underlag och rätt valda källor.
Edit: Hittade även om inte bästa källan, ett läsvärt inlägg online.
"Du har säkert hört påståenden om att endast fett och protein är "essentiella" och att vi klarar oss utan kolhydrater. Visserligen är det sant att kolhydrater inte är essentiella, vi dör inte om vi inte får dem, men de är mycket lättillgänglig energi framför allt för hjärnan och de underlättar upptaget av proteiner. Kostfibrerna binder gallsalter och bidrar till att sänka kolesterolvärdena i blodet. De fermenterbara fibrerna bidrar också till en bra tarmflora genom att ge näring till tarmbakterierna.
Man kan jämföra med att säga att mjälten inte är essentiell därför att man klarar sig utan den. (ena njuren, blindtarmen, lilltårna, ögonbryn är andra exempel). Trots allt har den en funktion, även om kroppen är så finurlig att den kan kompensera för ett eventuellt bortfall.
Så tänker jag kring kolhydrater också: det finns en anledning till att människor har utvecklat smaklökar för sött, och att vi tycker sött är gott! En kolhydratrik kost har gjort att vi kunnat överleva och lägga på oss skyddande fettlager för svältperioderna."
Redigerat av Unregistered1734, 15 November 2011 - 09:16.
Postad 15 November 2011 - 09:34
Dessutom är hans rullar 100 ggr bättre än vrålapan Lees.
Humor på hög nivå :-) :-)
Postad 15 November 2011 - 10:23
Stackars dom som inte är så kunniga inom området och vill få sig en uppfattning
Postad 15 November 2011 - 10:35
Så lacto och mister: Ni förkastar studierna pga det inte är "applicerbara" på människor?
Hakuna, Tycker att det är konstigt att du fortfarande håller fast vid dina studier fastän det har uppdagats att dom är kraftigt bristfälliga i samband med din argumentation mot LCHF och att du samtidigt blundar helt för studierna jag och mistersteel postat som är gjorda på människor och bara nåt år gammla.
Angående din råttstudie där dom fick kokosfett så borde den studien ge possitiva resultat på människan pga dom höga halterna SCT och MCT till skillnad mot animaliskt fett men 300% över sitt behov kan ju ingen må bra av.
Angående din random text du la upp så står det att vi ska äta kolhydrater för att bli feta, det var ju ett riktigt bra argument för kolhydrater.
Postad 15 November 2011 - 10:52
För mig är det ett problem för jag avskyr light och zerovarianternaInte för att vara sån, men cola är ju inga problem - finns ju light-varianter. Pepsi Max är den enda drickan jag dricker i princip trots att jag inte kör LCHF, det är ju godare än den sockrade varianten. Öl finns väl low carb nu va? Vet dock inte hur dom smakar iofs...
Öl går inte heller komma runt problemet tyvärr.
Tack för tanken dock
Största problemet ligger hur som helst egentligen i den ekonomiska aspekten samt att tjejen inte riktigt är lika sugen på det som jag är.
Så lacto och mister: Ni förkastar studierna pga det inte är "applicerbara" på människor?
Detta vet ni på djup molekylär nivå eller utav rena logiska slutsatser? Jag tror att jag vet svaret på denna fråga.
I rest my case och förlitar mig till studierna. För mycket Fett kan indirekt skada hjärnan, supplementering av fria aminosyror kan rubba hjärnans proteinmetabolism vid längre sikt etc etc.... Allt handlar till slut om måtta med pulver och dieter...
LCHF bör snarare omvandlas till MCMFMP = Medium Carbs, Medium Fat, Medium Protein! För HÄLSANS skull.
Och dieterna bör ha näringstajming som underlag och rätt valda källor.
Edit: Hittade även om inte bästa källan, ett läsvärt inlägg online.
"Du har säkert hört påståenden om att endast fett och protein är "essentiella" och att vi klarar oss utan kolhydrater. Visserligen är det sant att kolhydrater inte är essentiella, vi dör inte om vi inte får dem, men de är mycket lättillgänglig energi framför allt för hjärnan och de underlättar upptaget av proteiner. Kostfibrerna binder gallsalter och bidrar till att sänka kolesterolvärdena i blodet. De fermenterbara fibrerna bidrar också till en bra tarmflora genom att ge näring till tarmbakterierna.
Man kan jämföra med att säga att mjälten inte är essentiell därför att man klarar sig utan den. (ena njuren, blindtarmen, lilltårna, ögonbryn är andra exempel). Trots allt har den en funktion, även om kroppen är så finurlig att den kan kompensera för ett eventuellt bortfall.
Så tänker jag kring kolhydrater också: det finns en anledning till att människor har utvecklat smaklökar för sött, och att vi tycker sött är gott! En kolhydratrik kost har gjort att vi kunnat överleva och lägga på oss skyddande fettlager för svältperioderna."
Öh?
Socker är ett av världens mest beroendeframkallande ämnen. Därför smakar det gott.
Heroin är också ett beroendeframkallande ämne.
Något vi utvecklats för att äta då alltså?
Det håller inte.
Postad 20 November 2011 - 18:35
http://www.lakarefor...aelsa&Itemid=40
Vad förvånad man blir när man läser att dieten är sponsrad av Amerikanska köttindustrin...
G
Postad 20 November 2011 - 18:50
Jag anser att det är du som är insnöad och inte ser helheten i nutrition, vad är det för fel med att köttindustrin sponsrar studier?Till er insnöade och tillika sekteristiska....
http://www.lakarefor...aelsa&Itemid=40
Vad förvånad man blir när man läser att dieten är sponsrad av Amerikanska köttindustrin...
G
Postad 20 November 2011 - 18:57
"Den ökade användningen av LCHF kost är ett problem ur miljösynpunkt. Den innebär en extremt hög köttkonsumtion, på en nivå som troligen aldrig förekommit i människans evolutionshistoria."
Postad 20 November 2011 - 19:27
Postad 20 November 2011 - 20:03
Dessutom är hans rullar 100 ggr bättre än vrålapan Lees.
Håller med dig angående "vrålapa", det är riktigt störande när han håller på och ylar, han är den enda som gör det och det finns ingen anledning till att göra det heller, Big Boss är iaf skonad.
Postad 20 November 2011 - 23:47
Nu är ju människan en allätare av naturen, så att likna vid ett så extremt rovdjur som Tiger är inte så smart.Det berodde först och främst på andra faktorer
Medellivslängden var ganska kort även efter att människan tagit till sig kolhydraterna i sin kost, så tro inte att det är kolhydraterna får oss att leva längre.
Jag tycker att ni skall läsa på lite mer om vad de olika näringsämnena har för betydelse för människan och de andra köttätande djuren. Fundera på om de andra djuren äter mackor till frukost och potatis till steken
Hoppas att ni inte tror att Tigern skulle fördubbla sin livslängd om så skulle vara.
Ska du likna människan vid några djur så är det i så fall grisar eller schimpanser.
Jomenvisst, du kommer säääääkert att få i dig allt du behöver på en sån diet. Garanterat...Testa ät ca 10 ägg 2 paket bacon per dag och inget annat, de enda som funkat på mig
funkar svinbra.
Postad 21 November 2011 - 08:24
Nu är ju människan en allätare av naturen, så att likna vid ett så extremt rovdjur som Tiger är inte så smart.
Han jämför inte oss med tigern utan gör bara en liknelse med ett radikal koständring, visserligen skulle en tiger må betydligt sämre av rostade mackor än vad människan gör men det är inte optimalt av människan att äta mat som höjer blodsockret, kroppen tar skada av högt blodsocker och gör allt för att sänka det till normalnivå, den nivån som lågkolydratskost ger.
Jag vet egentligen inte varför jag skriver i tråden då jag inte längre äter LCHF men jag tycker fortfarande det är intressant. Det som fick mig att tillslut avbryta var dels sambon och dels kostnaden då jag insåg att det kostade mkt mer att köpa mat när man tog bort kolhydrater.
Jag tycker inte det är så mycket dyrare, jag jämför visserligen med random byggarmat.
Att späda ut maten med meninglösa kolhydrater ser jag som konstigt, antingen äter man riktig mat eller så äter man inte alls.
Halvfabrikat som pasta etc tillför ingenting så varför äta det? Kanske för att det är billigt men ska vi äta saker för att det är billigt eller för att det är nyttigt/behövligt för kroppen, jag äter sånt som kroppen behöver och den behöver ingen pasta så därför äter jag inte pasta.
Om ni såg på Plus som jag nämnde tidigare i tråden så gjorde dom en prisjämförelse och då var LCHF lite billigare än ISO men dyrare än medelhavsmat (vad det nu var, tyckte det endast nämndes rotfrukter etc), tyvärr gjorde dom ingen djupare jämförelse om vad det var som kostade mer eller mindre men ska man ha riktigt mat och inte hel/halvfabrikat så blir det dyrare. Jag försöker alltid välja KRAV-produkter, speciellt när det gäller ägg och mejeri, så min matkostnad blir dyr. Jag äter för c:a 3000:- i månaden vilket inte är mycket i jämförelse med dom som äter ofta på donken etc till lunch och samtidigt handlar billigare halvfabrikat och annat till kylskåpet. Om man lever efter det senare alternativet hur mycket riktig mat får den personen för pengarna? Jag anser att jag får 100% mat för mina pengar.
Postad 21 November 2011 - 21:51
http://www.cbsnews.c...praises-of-fat/
Intressant att motståndaren till fet mat i klippet, som troligtvis "vet" vilken den optimala maten är, såg ut att ha sämre hälsa än dom så åt fett
Postad 21 November 2011 - 21:55
Precis men då snackar vi som sagt "byggarmat" dvs du äter för innehållets skull och planerar din mat efter nutrition.Han jämför inte oss med tigern utan gör bara en liknelse med ett radikal koständring, visserligen skulle en tiger må betydligt sämre av rostade mackor än vad människan gör men det är inte optimalt av människan att äta mat som höjer blodsockret, kroppen tar skada av högt blodsocker och gör allt för att sänka det till normalnivå, den nivån som lågkolydratskost ger.
Jag tycker inte det är så mycket dyrare, jag jämför visserligen med random byggarmat.
Att späda ut maten med meninglösa kolhydrater ser jag som konstigt, antingen äter man riktig mat eller så äter man inte alls.
Halvfabrikat som pasta etc tillför ingenting så varför äta det? Kanske för att det är billigt men ska vi äta saker för att det är billigt eller för att det är nyttigt/behövligt för kroppen, jag äter sånt som kroppen behöver och den behöver ingen pasta så därför äter jag inte pasta.
Om ni såg på Plus som jag nämnde tidigare i tråden så gjorde dom en prisjämförelse och då var LCHF lite billigare än ISO men dyrare än medelhavsmat (vad det nu var, tyckte det endast nämndes rotfrukter etc), tyvärr gjorde dom ingen djupare jämförelse om vad det var som kostade mer eller mindre men ska man ha riktigt mat och inte hel/halvfabrikat så blir det dyrare. Jag försöker alltid välja KRAV-produkter, speciellt när det gäller ägg och mejeri, så min matkostnad blir dyr. Jag äter för c:a 3000:- i månaden vilket inte är mycket i jämförelse med dom som äter ofta på donken etc till lunch och samtidigt handlar billigare halvfabrikat och annat till kylskåpet. Om man lever efter det senare alternativet hur mycket riktig mat får den personen för pengarna? Jag anser att jag får 100% mat för mina pengar.
Om man inte tränar eller har sambo som inte gör det blir det rätt svårt att motivera bortfallet av enligt dom, goda kolhydrater mm om de egentligen inte är så intresserade. Nu har jag visserligen en mer matkräsen sambo än vanligt kanske så det kan givetvis också påverka.
Man kan givetvis förmodligen vara mer eller mindre smart med maten också. Det dyraste är ju köttet om man ska se kcal per krona i en LCHFdiet. Jag personligen ökade automatiskt mitt intag av kött när jag åt LCHF oavsett om det är tänkt att man ska göra det eller inte. Jag talar bara för egen del när det blev dyrare för oss än vid "normal" kost.
Det är nästan så att jag nånstans längtar efter att köra det igen. Vissa rätter är dessutom grymt goda.
Själv ser jag kolhydratskällor idag mest som utfyllnadsmat av antingen smakskäl eller ekonomiska skäl. Det är mkt möjligt att man kan äta LCHF lika billigt som sagt men jämför man exempelvis kostnaden av pasta med kostnaden av kött så är det grymt stora skillnader, per kalori (går ju inte jämföra nått annat)
Redigerat av Sgart, 21 November 2011 - 22:02.
Postad 21 November 2011 - 23:08
Hehe, jovisst jämför han oss med tigern, helt klart.Han jämför inte oss med tigern utan gör bara en liknelse med ett radikal koständring, visserligen skulle en tiger må betydligt sämre av rostade mackor än vad människan gör men det är inte optimalt av människan att äta mat som höjer blodsockret, kroppen tar skada av högt blodsocker och gör allt för att sänka det till normalnivå, den nivån som lågkolydratskost ger.
Postad 22 November 2011 - 11:23
Har du nåt hum om hur mycket du eller ni lägger i månaden på mat både nu och innan då du åt LCHF?
Postad 22 November 2011 - 14:16
Sgart
Har du nåt hum om hur mycket du eller ni lägger i månaden på mat både nu och innan då du åt LCHF?
Jag och damen har ett matkonto vi lägger in pengar på varje månad så vi vet i slutet av månaden hur mkt som går åt till att handla i livsmedelsaffär. Så det får man väl säga att vi har. Jag kommer dock inte ihåg hur det låg till när vi höll på med det, bara att vi spräckte "budget".
Vi lägger 4k i månaden för 2 personer på livsmedel och dyl. (typ vad man handlar i mataffär) Vissa månader har vi pengar över, andra inte. När vi körde LCHF tog det slut snabbare dock men jag räknade aldrig ut vad det landade på i slutändan. Vi använde ju andra konton när matkontot var slut.
Postad 25 November 2011 - 11:39
Lacto: Bättre resultat än mig? Haha typiskt att du skulle vilja hävda dig. Jag har droppat idealet om volym, vätskeansamlingar stora som fotbollar kring biceps och buk och istället fått Bruce lee etc som ideal.
Vem vill gå omkring som "bulkig" till synes i en skjorta med storlek L när man kan gå i S med exempelvis 4,4% BF?
Mina resultat är mest troligen överlägsna dina! Definitionen på mina gamla foton och storleken volymmässigt är något du inte ens kmr förbi. Dessutom är råstyrkan bättre - 50 kg i dips på 71,8 kg. Slå det
Nu lämnar jag tråden! Ni ungar får trolla
Hehe, själv drar jag hellre XL med 3% kroppsfett, men alla är vi olika
Postad 26 November 2011 - 08:57
Testa ät ca 10 ägg 2 paket bacon per dag och inget annat, de enda som funkat på mig
funkar svinbra.
Dock tycker jag synd om din kropp pga dom massiva mängder nitrit du sätter i dig. Byt bort bacon mot något naturligt och nyttigt.
Postad 27 November 2011 - 15:02
http://www.dn.se/nyh...alsta-foraldrar
Ingressen är:
Finländska föräldrar som påtvingar sina barn LCHF-diet, där kolhydrater byts ut mot mera kött och fett, kan få barnen omhändertagna.
Postad 27 November 2011 - 16:02
"– Om barnets utveckling blir långsammare på grund av en dålig diet måste man undervisa föräldrarna. Om det inte fungerar måste barnet flyttas, säger docenten."
Och på vilket sätt förbättrar kolhydraterna barnens utveckling, utveckling till fett kanske isf.
Postad 27 November 2011 - 16:07
Nu ska vi se vad ni säger här i denna tråd om vad Finska myndigheter hotar med
http://www.dn.se/nyh...alsta-foraldrar
Ingressen är:
Allt som går emot strömmen är förbjudet, är mitt svar.
I en värld där fetma är mer och naturligt och vanligt förekommande vet jag tusan om jag tycker allmänhetens åsikter om vad som är normal kost betyder något för mig.
Oavsett om det gäller LCHFkost eller nått annat.
Postad 03 December 2011 - 17:04
"Själv väljer jag No Bullshit-dieten"
Åsa Erlandsons krönika
Frukost hemma hos Familjen LCHF:
– ”Pappa, kan jag få en macka?”
– ”Verkligen inte, drick upp din grädde nu.”
Bevare oss för dietfrälsta föräldrar som tvingar sina barn att äta knaskost!
http://www.aftonblad...icle14021132.ab
Lite tragiskt att många ser det så som i exemplet ovan och inte som...
Frukost hemma hos Familjen LCHF:
– ”Pappa, kan jag få sockerflingor?”
– ”Verkligen inte, ät upp dina ägg.”
Tyvärr är det sektbeteendet som ställer till det, det känns tyvärr inte trovärdigt med den hysteri som finns LCHF-bloggarna.
Vi kan ju hoppas att hybris-människorna lugnar ner sig så vanligt folk vågar lita på den naturliga maten i framtiden
Passar på att göra en till:
Frukost hemma hos Familjen kolhydrat:
– ”Pappa, kan jag få ost?”
– ”Verkligen inte, ät upp dina sockerflingor och mackor med margarin på.”
Postad 03 December 2011 - 18:18
Vill man gå ner i vikt utan att förändra sin kostuppbyggnad går det givetvis att bara dra ner på mängden också (sänka kcalintaget) men det verkar inte vara lika lätt att få folk att förstå eftersom så många tror att de borde gå ner i vikt trots att de enligt sitt intag inte borde det.
Man kan ju dock fråga sig vad som är så farligt med att äta 2 ägg istället för att äta en macka med marmelad och ett ägg.
Kan inte direkt komma på något positivt överhuvudtaget som mackan med marmeladen skulle ge näringsmässigt.
Postad 04 December 2011 - 18:03
Jag är tyvärr ganska enformig med min mat, brukar göra en större laddning med köttfärs en gång i månaden, brukar bli 5-6 matlådor, här är ingredienserna:Ingen som kan dela med sig av något recept eller något bra?
1500g Blandfärs*
2pkt Bacon*
2st Rackarbajsare (rökt kryddig korv)
1000g krossade tomater*
1-2st gul lök
1pkt Mascarpone* (tror det är 250g)
1st Getost*
1st Fårost*
Smör* (steker lök och bacon först i smöret sedan köttfärsen ensam i smör)
Ox-fond
1dl Felix ketchup
Kryddor
*=Ekologiskt
När jag har en ny lägenhet med ugn blir det mer varierat och större kok
Postad 04 December 2011 - 19:50
Ingen som kan dela med sig av något recept eller något bra?
Denna. Helt magisk.
http://www.lchfrecep...epy.aspx?ID=169
Postad 04 December 2011 - 23:12
Postad 05 December 2011 - 06:34
Är det nåt du hittat på själv, annars kan du ju posta en länk.Lchf kan ge ketoacidos, livsfarligt.
däremot.är vi biologiskt framtagna som samlare och vi kan äta det som kommer i vår väg.
Bara för att nåt går att äta betyder inte att vi ska leva på det och våra kroppar är inte gjorda för att leva på spannmål och socker, finns för mycket bieffekter som talar för det.
Postad 05 December 2011 - 08:17
Extremt lågt intag av kolhydrater leder först till ketos och efter det till ketoacidos. kom ihåg att redan vid ketos så kalkar man ur skelettet och riskerar osteoporos, speciellt kvinnor. detta samt att så gott som alla organ i kroppen tar skada av en.marginellt försurad miljö.
Postad 05 December 2011 - 09:00
Tyvärr handlar allt om viktnedgång och utseende nuförtiden, även när det gäller barn... Det är få som tänker på hälsosamt välmående före viktnedgång i ett långt perspektiv... Äter man och motionerar hälsosamt så kommer ju viktnedgången automatiskt... Det gäller ALLA, om man inte har en allvarlig sjukdom... Man kanske inte behöver den där marmeladmackan varje morgon ? Eller pasta, ris och potatis till varje middag ?
Men tyvärr så är ju alla fast i "tv-shop" mentaliteten, allt ska komma inom en månad, och man ska vara fin till sommaren... Och då är det lätt hänt att kroppen istället kollapsar om man är extremt överviktig (så som exemplet på ketoacidos, som är ett extremfall)...
Man kommer jävligt långt om man bara plockar bort socker, vitt mjöl och tillsatser i vardagsmaten, vilket tyvärr är svårare än man tror om man äter mycket halvfabrikat och bröd... Jag tror många skulle bli förvånade över hur mycket socker det egentligen är i bröd och färdigmat... Samtidigt som man kanske tänker efter så att man inte äter pasta/spannmål/ris/potatis/mackor till varje måltid... Jag tror inte den stora boven är kolhydrater i sig, eftersom kolhydrater finns i det mesta... Jag tror den stora boven är avsaknaden av grönsaker, frukter, proteiner, fetter, vitaminer, antioxidanter och mineraler, samtidigt som man konsumerar en överdriven mängd ohälsosamma kolhydrater till varje måltid som pasta/ris/spannmål/socker och även potatis som är ett väldigt kolhydrat -och stärkelserikt livsmedel...
Och hur kul blir det om hela livet är en kamp emot vikten och utseendet ? Nä, ät och lev för hälsan... Inte för utseendet!
Redigerat av Unregistered93edb1ba, 05 December 2011 - 09:05.
Postad 05 December 2011 - 09:06
Vi är evolutionärt framtagna för att kunna äta både fett, kolhydrater och proteiner. För att må bra behöver vi dessa delar. För att uppnå ett idrottsligt mål så behöver vi öka på någon eller några av dessa. Men i grund och botten så är kost inte speciellt avancerat för gemene man.
Postad 05 December 2011 - 09:24
Bara för att nåt går att äta betyder inte att vi ska leva på det och våra kroppar är inte gjorda för att leva på spannmål och socker, finns för mycket bieffekter som talar för det.
Du har helt klart för dig
Produkter utvunna ur Spannmål och socker är något som vi fått till oss den sista sekunden av vår totala existens på jorden
Redigerat av MalcomX, 05 December 2011 - 09:25.
Postad 05 December 2011 - 09:26
'+2
Vi är evolutionärt framtagna för att kunna äta både fett, kolhydrater och proteiner. För att må bra behöver vi dessa delar. För att uppnå ett idrottsligt mål så behöver vi öka på någon eller några av dessa. Men i grund och botten så är kost inte speciellt avancerat för gemene man.
Gemene man har heller inte särskilt god hälsa.
Postad 05 December 2011 - 09:34
Det är ett recept från Jonas Coltings kokbok, s k "kalla-det-vad-du-vill bollar"... Sjukt grym triatlet för övrigt!
Ingredienser :
Ca 1 dl pumpakärnor
Ca 2-3 dl blandade nötter (gärna större delen mandlar)
Ca 10-13 kärnfria dadlar
Kokosflingor
Kallpressat Kokosfett... (finns att köpa på Life-butikerna m.m, heter "Cocosa extra virgin") Obs! Inte det härdade man kan köpa i livsmedelsbutiker!
Ekologiskt kakao
Kaffe (man kan ha lite bryggt kallt kaffe så blir bollarna lite saftigare)
Kanel
1. Kör ner pumpakärnor och alla nötter i en mixer och kör tills det är ordentligt malet, häll sedan upp i en bunke...
2. Kör ner alla dadlar + lite kokosflingor i mixern och kör tills smeten är någorlunda malen, häll ner i samma bunke...
3. Låt bunken svalna lite i kylen eftersom kokosfettet smälter över rumstemperatur (blir svårt att jobba med)
4. Ha sedan i ca en halv deciliter bryggt kallt kaffe, lite kanel, 3-4 matskedar kakao och ett par ordentliga klickar kokosfett till smeten...
5. Jobba ihop smeten i början med en slev eller elvisp med degkrokar (kokosfettet smälter om man knådar det med händerna för länge)
6. Knåda sista stunden med händerna innan du rullar dom till bollar och rullar dom i kokosflingor...
Fantastiskt goda, hälsosamma och inte en gnutta socker
Dessa bollar har jag nästan alltid en sats av i kylskåpet, konsumeras som återhämtning efter träning eller bara som mellanmål till kaffet...
Postad 05 December 2011 - 09:36
Naturligtvis är det såMan kommer jävligt långt om man bara plockar bort socker, vitt mjöl och tillsatser i vardagsmaten,
Det är en bra början
Men många med mig upplever en ännu större positiv förändring av att även ta bort potatis och ris
Pasta och allt bröd har du ju redan tagit bort i ditt resonemang.
En sund LCHF'are lever inte så strikt som vissa belackare påstår både här och i media
Jag äter äpple och Päron när jag känner för det och en och annan clementin
men äter inte bananer
Jag äter lite morötter och andra rotfrukter i små mängder, då dessa innehåller stärkelse som inte är så bra
Att leva efter LCHF metoden är en njutning för den som förstår att äta rätt saker och utelämna fel
Man använder allt fett man konsumerar och så även det som sitter på kroppen
Man äter kolhydrater även om det är i en mycket mindre mängd och man äter bara de nyttiga produkterna
innehållande kolhydrater/stärkelse
Man äter massor av grönsaker och man äter mycket gott
För att veta vad LCHF är och för att överhuvudtaget yttra sig om det, så bör man lära sig lite först
och det har de flesta belackarna inte gjort och de flesta är inte ens kapabla att ta till sig denna kunskap
Det märker man av vad de säger och med vilken okunskap man uttalar sig
Redigerat av MalcomX, 05 December 2011 - 09:37.
Postad 05 December 2011 - 09:41
http://lowcarbtraini...okosbollar.htmlJag kan tipsa er som vill boosta livsglädjen och hälsan lite om ett sjukt gott recept på goda chokladbollar
Men man skall inte putta i allt förmycket dadlar då de innehåller 38% Kolhydrater och så även socker
Redigerat av MalcomX, 05 December 2011 - 09:42.
Postad 05 December 2011 - 10:17
gemene man har för övrigt riktigt bra hälsa om du drar ett snitt på vår art. du måste även tänka på att människan inte är tänkt att leva över 40 heller.
Postad 05 December 2011 - 10:47
Tja spannmålsprodukter har funnits i 10.000 år, knappast sista sekunden.
Före det var inte människan smart nog att odla det.
Har du behov av att bråka så gå till kampsports lokalen och ta lite stryk istället
Där kanske finns någon vältränad LCHFare som gillar att smiska fläskiga muskelbyggare
Postad 05 December 2011 - 10:52
Kör som jag: "medium" carbs i form av
ROTFRUKTER (finns ugnsrostade/förvällda utan natrium/salt, utan konserveringsmedel, odlade i Sverige etc) från Findus exempelvis med 5g kolhydrater/100g, och dricker exempelvis
Ren havremjölk 10g kolhydrater/100g, (högt antiinflammatoriskt, top4 hälsofood i världen av mayokliniken om ja inte minns fel) och tar en EKO apelsin efter träning (skyddar DNA,RNA, även om det är teorier om minskad muskeluppbyggnad) + kvällen (eftersom C-vitamin försvinner från kroppen inom loppet av ett par timmar) samt eftersom KOLLAGENET repareras på natten vilket gör det fördelaktigt att äta C-vitamin där för boost enligt LEG.Läkares RÅD från Karolinska (i boken "supermat").
Och kör lite värmd eko mjölk (tryptofanet reglerar i praktiken den bästa sömnkvaliteten, talat från egen erfarenhet) samt mjölkens goda egenskaper (även om det binder aktiva ämnen till talgspotkörteln och skapar lite acne, och mjölken har ett högt samband med prostatacancer etc (harvard undersökningar, sök "milk not naturefood" på google, och aktiverar aningen xenoöstrogener pga gravida kors hormonella utgångsläge, så är den högst potent för alla hälsosamma människor - I MINDRE MÄNGDER...
Min hy mår strålande, binder ingen vätska kring ansiktsmuskler eller dålig typ av bordssalt, min kropp är sjukt lean och har en ansenlig mängd av muskelmassa. Ligger på ca 70g kolhydrater per dag (ex 40 efter träning, 30 på kvällen vilket gör dig "LEAN pga leptinhormonet aktiveras då och insulinkänsligheten enligt BERKHAN/auktoriteten).
Man behöver inte komplicera saker utan back to basics, ät saker välgörande för hjärna, hälsa och hy.
då kommer du med rätt livsmedel upp i max 100g, vilket gynnar dig mer på alla plan än att ligga på 0g...
Redigerat av Unregistered1734, 05 December 2011 - 10:54.
Postad 05 December 2011 - 11:41
Du börjar ditt inlägg helt fel
LCHF är inte en diet för kortsiktig viktnedgång
Du skriver att du äter 70g kolhydrater per dag
Det får du i mindre än 100g pasta eller ris
Sedan finns det mer eller mindre kolhydrater i allt annat du äter också
och inte minst i alla rotfrukter du äter
Men din Diet är mer komplicerad
Vad heter din Diet ?
Redigerat av MalcomX, 05 December 2011 - 11:43.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
25 bilder
46 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?