Rega P2
(Skivspelare)
|
1
|
(5)
|
Inga priser | |
Rega P9
(Skivspelare)
|
2
|
(0)
|
Inga priser | |
Rega P7
(Skivspelare)
|
1
|
(2)
|
Inga priser | |
Rega P5
(Skivspelare)
|
1
|
(1)
|
Inga priser | |
Rega Planar 3
(Skivspelare)
|
9
|
(14)
|
6 600:- | |
Rega P1
(Skivspelare)
|
1
|
(17)
|
Inga priser | |
Rega P3-24
(Skivspelare)
|
1
|
(7)
|
Inga priser | |
Rega RP1
(Skivspelare)
|
7
|
(17)
|
Inga priser | |
Rega RP3
(Skivspelare)
|
5
|
(4)
|
Inga priser | |
Rega RP6
(Skivspelare)
|
9
|
(0)
|
Inga priser | |
Rega RP8
(Skivspelare)
|
7
|
(1)
|
Inga priser | |
Rega Planar 2 (2016)
(Skivspelare)
|
9
|
(12)
|
6 990:- |
Postad 15 November 2013 - 14:45
Postad 15 November 2013 - 16:09
Jag vet inte hur din RP1a är men min tallrik wobblade och jag tycker den rent generellt är ganska osexig. Jag la en dryg tusing på en akryltallrik och tycker det är en bra investering. Om du köper en akryltallrik kan jag bara tipsa om de Acrylteller säljer då de har samma höjd som originaltallriken + ullmatta vilket gör att du slipper fundera på eventuell VTA-justering. Alternativet skulle ju vara att göra som Flinken föreslår och köpa en bättre puppa med en gång, då har du 2M Blue som ligger strax över det priset du hade räknat på för tallrik och 2M Red.Har en rega P1 som är ca 3år gammal, inte använd så mycket men har nu fått lite sug på detta med vinyl igen. Funderar på att uppgradera den med en Ortofon 2M RED och en acryltallrik. Detta skulle hamna på ca 1500kr, är det värt att lägga dessa pengar på min skivspelare eller ska jag titta efter något annat?
Postad 01 December 2013 - 12:06
Låter som en intressant rigg! När får vi se lite bilder på härligheten?
Draj: Nu kan Du se "härligheten" i mitt galleri!
/L
Postad 01 December 2013 - 16:30
Min RP 6 har en Exact pu, är kopplad till en Brio R via ett batteridrivet phonosteg. (TCC 750,skratta inte...) Högtalarna är hemsnickrade, Valutronic SQ 50. Fullständigt njutbar kombination men det kommer väl inte att sluta här...!
Kul att det låter bra. Jag var också skeptisk till de vita remmarna men tyckte att det hände något - om inte annat så kan man väl tillskriva det att det känns bättre efteråt...
En fråga - Riaasteget i Brio_R sägs ju vara riktigt bra, hur upplever du det jämfört med TC750?
Postad 01 December 2013 - 19:57
Postad 02 December 2013 - 21:58
Nja, ska sanningen fram så låter de lika bra i mina öron, kan ju vara ett bra tips till den som behöver ett bra RIAA steg(450 spänn på Netonnet) går att köra direkt på batteri och är IC fritt vilket ska vara en fördel ljudmässigt!Kul att det låter bra. Jag var också skeptisk till de vita remmarna men tyckte att det hände något - om inte annat så kan man väl tillskriva det att det känns bättre efteråt...
En fråga - Riaasteget i Brio_R sägs ju vara riktigt bra, hur upplever du det jämfört med TC750?
Kanske Briosteget låter lite ljusare, men båda låter bra. Skulle va kul att pröva något dyrare steg förstås. Än har jag inte så mycket att jämföra med.
Vad beträffar den vita remmen så tycker jag att ljudbilden blev stabilare på nåt vis, mera tryck kanske. Svårt att sätta ord på sånt tycker jag, men placebo är det inte! Jag har visserligen spelat vinyl sedan 1967 men först nu blivit intresserad på allvar, så jag håller på att lära mig så mycket jag orkar av t.ex er här på forumet! Dock har jag alltid haft bra grammofoner så de gamla plattorna är i fint skick o har fått nytt liv med moderna grejor att spela dem på. För att inte tala om allt nytt o beg man skaffar! Många fina LP fynd på loppis nästan gratis.
Drivverket är alla gånger värt att satsa på, det är jag övertygad om , så en Groove Tracer sub står på önskelistan! Helst med dubbla remmar! Ju mer stabilitet o precision i drivn (o tallrik) desto bättre ljud! Men man får inte glömma att Rega spelarna är mycket bra som de är!
/Lars
Postad 03 December 2013 - 20:50
Hej igen forumet !
Jag fixade skivspelaren med ett nytt lager. Tådligen måste det ha pajjat på något sätt under flytten.
Jag gjorde även ett försök idag med att försöka ställa in pickupen.
Tycker att det "borde bli bra". Men det låter inte alls bra..
Det tydligaste är väl att rösterna är riktigt "disstad" och "läspande" absolut inget man orkar lyssna några längre stunder på. Sammtidigt så saknades det mesta av dynamik och detaljer.
Så jag undrar vad det kan bero på? Antagligen så är mina ögonmått och fingertoppkänsla inget vidare bra.
Men med de fel jag beskriver vad brukar de oftast bero på ?
Jag har inte heller hört någon prata om inspelningstid på en pickup, så det kan väl knappast vara att jag använder en ny pickup ?
Vore tacksam för något slags svar..
MvH
Viktor. J
Gammal fråga men jag har samma problem på min P1, tycker också röster kan låta läspande och distande. Vad kan det bero på? Helt orginal P1.
Postad 03 December 2013 - 22:41
Hej,Har en lite fundering på min rega p1 som jag funderar på att uppgradera med ny pickup eller om man ska köpa en helt ny skivspelare, kan inte bestämma mig...hur som helst på denna spelare så finns det inte någon separat jordad kabel utan enbart två rca kablar av lakrits snöre modell....spelar det nån jätteroll att det inte finns någon jord kabel? Går det att byta kablage?
om Du vill fortsätta med Rega o ändå ska lägga ut pengar på uppgr så kanske Du istället borde gå upp ett steg och köpa en RP 3. Då får man RB 303 armen som tål fina Pu, glastallrik, möjlighet att koppla på motorstyrning , det kan man kanske på RP 1 också jag har inte kollat. Vill Du dra på riktigt så finns ju RP 6 som har de flesta viktiga finesser direkt.
Köp i vilket fall som helst så fin spelare Du har råd med, för det är i signalkällan det händer saker! Men jag tycker också att det är helt ok att uppgradera RP 1! Separat jord behövs inte.
/Lars
Postad 04 December 2013 - 01:27
Låter märkligt, det är iaf ingenting som ska vara där på en RP1a. Man kan känna att det finns lite att önska i tallriksstabilitet på den medföljande originaltallriken på RP1an men missljud hör inte till. Har för lite kunskap för att själv kunna göra någvra kvalificerade gissningar men jag skulle höra av mig till HiFi-handlaren du köpte av och berätta vad du upplever och se om de har några förslag eller alternativt ta med den tillbaka och låt de undersöka den.Gammal fråga men jag har samma problem på min P1, tycker också röster kan låta läspande och distande. Vad kan det bero på? Helt orginal P1.
Angående tidigare frågor så är, som Patternmaster sa, separat jordkabel inget måste, Regas spelare är jordade i tonarmen. Det kan uppstå problem med den typen av jordning i samband med en del typer av PUs som kan resultera i jordbrum och liknande men verkar inte så vanligt. Det går även att byta kablaget om man är lite fingerfärdig. Har själv haft planer på att fästa en liten plint under min spelare med kontakter så jag kan ansluta en separat RCA-kabel. Pratat lite med olika HiFi-handlade om saken och de kan ofta göra sånt åt en dessutom. Lakritssnöret är inte så sexigt, men de jag pratat med framhäver att Regas kablage trots det fungerar väldigt bra.
Redigerat av Draj, 04 December 2013 - 01:33.
Postad 05 December 2013 - 21:44
Ska på söndag hämta hem en begagnad Rega P2
Hur transporterar jag den bäst så att den inte blir förstörd?
Räcker det att jag tar av skivtallriken?
Postad 05 December 2013 - 21:59
Hej,Nybörjarfråga, hoppas på tips så jag inte gör bort mig totalt!
ja det räcker att ta av tallriken (ett måste) Se också till att armlåset är knäppt över armen. Lägg spelaren på något mjukt. Får gratulera till P2:an!
Postad 05 December 2013 - 22:26
Jag skulle tejpa fast subtallriken som tallriken ligger på för säkerhets skull, det är så de kommer levererade. Tar du dän den har du nämligen ett känsligt lager med lagerkula och förhoppningsvis lite olja. Där vill du inte ha in damm och skit.Nybörjarfråga, hoppas på tips så jag inte gör bort mig totalt!
Postad 05 December 2013 - 22:40
Det var ett bra tips, den mår bäst av att sitta där den sitter!Jag skulle tejpa fast subtallriken som tallriken ligger på för säkerhets skull, det är så de kommer levererade. Tar du dän den har du nämligen ett känsligt lager med lagerkula och förhoppningsvis lite olja. Där vill du inte ha in damm och skit.
Postad 08 December 2013 - 12:33
Kan detta vara något till en P1, börjar störa mig enormt på min wobblande skivtallrik! Blir ca 575kr för en akryl tallrik.
Postad 08 December 2013 - 13:31
Är det verkligen en P1 du har eller en RP1a? P1 är den gamla modellen, har du köpt en ny är det RP1, kan va bra att känna till när man ska beställa delar. Jag köpte min tallrik från Tizo Acryl till min RP1 och är oerhört nöjd, den är dessutom måttanpassad (samma höjd som originaltallrik + originalmatta) till RP1an så du inte behöver bekymra dig om VTA. De har för övrigt tallrik till P1 också om det nu är det du har som också är måttanpassad.http://www.ebay.com/...=item3f2cf3ebbf
Kan detta vara något till en P1, börjar störa mig enormt på min wobblande skivtallrik! Blir ca 575kr för en akryl tallrik.
Postad 08 December 2013 - 13:45
Är det verkligen en P1 du har eller en RP1a? P1 är den gamla modellen, har du köpt en ny är det RP1, kan va bra att känna till när man ska beställa delar. Jag köpte min tallrik från Tizo Acryl till min RP1 och är oerhört nöjd, den är dessutom måttanpassad (samma höjd som originaltallrik + originalmatta) till RP1an så du inte behöver bekymra dig om VTA. De har för övrigt tallrik till P1 också om det nu är det du har som också är måttanpassad.
Japp det är en gammal hederlig P1, denna tallrik som jag länka till skall också vara i samma höjd dock ej samma tjocklek då orginal är urfräst i mitten men det skall bara vara plug n play. Känns onödigt att lägga för mycket på min svarv men 575kr inkl frakt är ändå rätt så rimligt.
Postad 09 December 2013 - 18:05
Måste säga att ja är grymt nöjd med vad den presterar ljudmässigt, riktigt lyft mot min gamla Dual CS510!
Bäst av allt, inget jordbrumm kan höras!!!
Jag har varit noga med att placera den plant, men tonarmen beter sig inte som den ska. När jag ska släppa ner nålen i spåren åker tonarmen nästan tillbaka till utgångsläget "utanför skivan"
Detta kan ske även om jag vill spela näst innersta spåret....
Nån som har nån idé?
Postad 09 December 2013 - 18:36
Om du menar att nålen "hoppar av" skivan när du släpper ner den så är anti-skatingen för högt inställd. Har själv VTF aningen högre än tillverkarens rekommendation och anti-skaten på strax över hälften av det värdet, fungerar bäst för mig.Nu är min Rega P2 på plats, installerad och har fått sin "jungfrutur" hemma hos mig, Willy deVille fick den äran!
Måste säga att ja är grymt nöjd med vad den presterar ljudmässigt, riktigt lyft mot min gamla Dual CS510!
Bäst av allt, inget jordbrumm kan höras!!!
Jag har varit noga med att placera den plant, men tonarmen beter sig inte som den ska. När jag ska släppa ner nålen i spåren åker tonarmen nästan tillbaka till utgångsläget "utanför skivan"
Detta kan ske även om jag vill spela näst innersta spåret....
Nån som har nån idé?
Postad 10 December 2013 - 20:12
Hur löser du detta på en RP1 som har stoppet på armen? Har läst att de flesta sätter en anti-skate under VTF på RP-1 med bra resultat men du sätter den på mer än VTF alltså?Om du menar att nålen "hoppar av" skivan när du släpper ner den så är anti-skatingen för högt inställd. Har själv VTF aningen högre än tillverkarens rekommendation och anti-skaten på strax över hälften av det värdet, fungerar bäst för mig.
Postad 10 December 2013 - 22:05
Nej, jag uttryckte mig lite otydligt. Rekommenderad VTF för min Ortofon 2M Blue är 1.85g, jag har nåltrycket på 1.95-2g och anti-skate på ~1.1g.Hur löser du detta på en RP1 som har stoppet på armen? Har läst att de flesta sätter en anti-skate under VTF på RP-1 med bra resultat men du sätter den på mer än VTF alltså?
Postad 11 December 2013 - 06:19
Då är jag med och det verkar vara ungefär så Regan trivs bäst även enligt andraNej, jag uttryckte mig lite otydligt. Rekommenderad VTF för min Ortofon 2M Blue är 1.85g, jag har nåltrycket på 1.95-2g och anti-skate på ~1.1g.
Postad 11 December 2013 - 19:34
Får gratulera till P2:an!Kanon!
Det gjorde nytta!
Ska testa Regan mer imorgon kväll
Kul att du fick allt att fungera. Glöm inte att kolla arm balansen innan du ställer nåltrycket, fast det har du säkert koll på!
Postad 11 December 2013 - 19:53
Eftersom jag köpte begagnad fick jag ingen manual och rega.co.uk verkar inte fungera idag heller...
Det finns ingen skala på motvikten, däremot två röda "pluppar" på motvikten. Jag försökte balansera den så den svävade fritt, därefter la jag till lite extra vikt. Motvikten sitter nu ungefär mitt på (där det är gängat)
Har beställt en nålvåg med femgrammaren att kalibrera med, men det tar nog nån vecka till innan den är på plats.
Antiskatingen står nu på noll, verkar fungera bra!
En fråga gällande PU; det sitter en Goldring Elektra på, jag tycker mina vinyl knastrar mer än när jag använde min gamla Dual.
Kan jag få mindre knaster med annan PU?
Annars är det som en ny värld har öppnats!!
Postad 12 December 2013 - 22:39
En vridning av 180 grader på motvikten motsvarar 1 gram nåltryck på RB 250 om det är den som sitter på. Vrid först motvikten så att armen svävar horisontellt, ja det visste du innan! Bra att du skaffar nålvåg, att mäta är att veta som bekant! Jag har en sån där apparat, värd varenda krona!Armbalansen är aning kinkigt att få till
Eftersom jag köpte begagnad fick jag ingen manual och rega.co.uk verkar inte fungera idag heller...
Det finns ingen skala på motvikten, däremot två röda "pluppar" på motvikten. Jag försökte balansera den så den svävade fritt, därefter la jag till lite extra vikt. Motvikten sitter nu ungefär mitt på (där det är gängat)
Har beställt en nålvåg med femgrammaren att kalibrera med, men det tar nog nån vecka till innan den är på plats.
Antiskatingen står nu på noll, verkar fungera bra!
En fråga gällande PU; det sitter en Goldring Elektra på, jag tycker mina vinyl knastrar mer än när jag använde min gamla Dual.
Kan jag få mindre knaster med annan PU?
Annars är det som en ny värld har öppnats!!
Knastret kanske beror på att den nya spelaren avslöjar mer?
Prova att tvätta skivorna, då blir de inte så statiskt laddade, knastret kan bero på statisk el också. Är diamanten ok? Fast om den är sliten hade nog ljudet varit dåligt överlag.
Postad 12 December 2013 - 23:25
Postad 13 December 2013 - 07:30
Så 180 grader motsvarar 1 gram!
Jag läste på Vinylengine att en halv tums varv skulle motsvara 1 gram. (är väl ca 1,25 cm)
Visst är det RB 250-armen som är monterad
Ska bli gött när nålvågen dyker upp så jag slipper gissa, beställdes 26/11 - hoppas den kommer innan julhelgen.
En skivtvätt Knosti eller Spin-Clean står på inköpslistan
Postad 13 December 2013 - 19:26
Jo det står faktiskt på Vinylengine att;"each half turn(180 grader) of the counterweight is equivalent to 1 gr of tracking force"Patternmaster!
Så 180 grader motsvarar 1 gram!
Jag läste på Vinylengine att en halv tums varv skulle motsvara 1 gram. (är väl ca 1,25 cm)
Visst är det RB 250-armen som är monterad
Ska bli gött när nålvågen dyker upp så jag slipper gissa, beställdes 26/11 - hoppas den kommer innan julhelgen.
En skivtvätt Knosti eller Spin-Clean står på inköpslistan
Men nu är det ju snart slut på gissningarna! Jag har en Spin Clean, funkar bra men Knosti är ju billigare och funkar på samma sätt. Min favorit är dock min hemmagjorda som suger upp vätskan! Billig och bra!
Redigerat av patternmaster, 13 December 2013 - 19:36.
Postad 14 December 2013 - 08:31
Det kan vara svårt med nåltrycket, därför rekommenderar jag: Digital Precision Scale. Det är löjligt att hifi-kedjor tar över 700:- för en sådan våg. Jag tror att jag fick hem den för runt 120:-
Idag har jag en flytt på gång, detta eftersom jag bara hade ett andrahandskontrakt på min lgh i Farsta. Efter mina modifieringar har jag upptäckt att jag inte kan stänga locket på min skivspelare. Jag har lagt till en ny subplatta och så har jag höjt armen med VTA. Följaktligen tar bar bakvikten i locket när jag försöker stänga. Jag antar att jag får sitta med spelaren i famnen när vi tar lasset. Som vanligt brukar jag ta av skivtallriken för att inte skada lagren.
Min Hegel H1:a har dött, åtminstone vänster kanal. Jag väntar på att få skjuts in med den till stan för att besöka Ljudmakarn. Detta kommer förmodligen täckas av min större hemförsäkring som speciellt inkluderar elektronik. Känner verkligen att det var värt att skaffa en sådan, speciellt allteftersom leksakerna börjar bli dyrare.
Min nya lgh är den 5:e i Stockholm sedan 2006, och det är inte lätt att få förstahandskontrakt här, men nu har jag det.
Redigerat av Glidtassen, 14 December 2013 - 08:31.
Postad 14 December 2013 - 09:46
Är den där vågen med 1gr kalibreringsvikt? Jag beställde min på Ebay med kalibreringsvikt för andra påstod de där vågarna kunde luras ibland. Inte fått min än så har ingen egen erfarenhetFör alla som har Rega. Det kan vara svårt med nåltrycket, därför rekommenderar jag: Digital Precision Scale. Det är löjligt att hifi-kedjor tar över 700:- för en sådan våg. Jag tror att jag fick hem den för runt 120:- Idag har jag en flytt på gång, detta eftersom jag bara hade ett andrahandskontrakt på min lgh i Farsta. Efter mina modifieringar har jag upptäckt att jag inte kan stänga locket på min skivspelare. Jag har lagt till en ny subplatta och så har jag höjt armen med VTA. Följaktligen tar bar bakvikten i locket när jag försöker stänga. Jag antar att jag får sitta med spelaren i famnen när vi tar lasset. Som vanligt brukar jag ta av skivtallriken för att inte skada lagren. Min Hegel H1:a har dött, åtminstone vänster kanal. Jag väntar på att få skjuts in med den till stan för att besöka Ljudmakarn. Detta kommer förmodligen täckas av min större hemförsäkring som speciellt inkluderar elektronik. Känner verkligen att det var värt att skaffa en sådan, speciellt allteftersom leksakerna börjar bli dyrare. Min nya lgh är den 5:e i Stockholm sedan 2006, och det är inte lätt att få förstahandskontrakt här, men nu har jag det.
Edit: Jo den verkar enligt kommentarerna komma med vikten.
Själv är jag utan min Rega RP-1 som tyvärr direkt fick åka tillbaka på service för motorn lät märkligt. Hoppas innerligt jag får den innan julledigheten...
Redigerat av Drobbo, 14 December 2013 - 09:55.
Postad 15 December 2013 - 08:33
Postad 15 December 2013 - 11:13
Gissar på att de har problem med för snabb tillväxt vilket då ofta drabbar kvalitetskontrollerna när man ligger över sitt max (tillväxt på över 50% Y/Y). De har bytt leverantör av tallrikarna samt uppgraderar affärssystem och jag tror det är hela processen de ser över då de haft problem. Och innan det blir bättre kan det absolut bli sämre..Det verkar som om många haft problem med just instegsmodellen till Rega?
http://www.mymas.org...rega-research-1
Redigerat av Drobbo, 15 December 2013 - 11:16.
Postad 15 December 2013 - 13:00
Är helt ny i vinylspelar-världen men är mäkta sugen på att göra mitt inträde... Rega är ett märke som fastnat på näthinnan både för deras estetiskt tilltalande design men även positiv respons i HIFI pressen.
Jag är ute efter en spelare som jag kan ha ett bra tag framöver, vill inte köpa en spelare ha den ett år och sedan köpa en ny...
Jag har kikat på Regas RP3 och RP6... vad har ni för erfarenhet av dessa? Klarar man sig långt med en RP3:a eller är RP6 en vettig investering?
Tack på förhand!
/Boombuster
Postad 15 December 2013 - 16:37
Hej!Hallå,
Är helt ny i vinylspelar-världen men är mäkta sugen på att göra mitt inträde... Rega är ett märke som fastnat på näthinnan både för deras estetiskt tilltalande design men även positiv respons i HIFI pressen.
Jag är ute efter en spelare som jag kan ha ett bra tag framöver, vill inte köpa en spelare ha den ett år och sedan köpa en ny...
Jag har kikat på Regas RP3 och RP6... vad har ni för erfarenhet av dessa? Klarar man sig långt med en RP3:a eller är RP6 en vettig investering?
Tack på förhand!
/Boombuster
Jag hade samma funderingar i månader innan jag slog till på RP6(inkl Exact2 =12500:-). Jag tänkte att RP3 kunde räckt länge(hade en bra 70 tals spelare innan) men insåg att risken för att drabbas av uppgraderingsviruset då var uppenbar! Med RP6 får du direkt bl.a. bättre tallrik, bättre fötter, motorstyrning, 303 armen av en bättre sortering säger somliga, och en väldigt snygg pianolack, min är svart med lila matta och så den gula pu-n, de e så snyggt så man blir tårögd!
Fantastiskt rent och fint ljud, ja RP 6 kan man leva länge med. Men man drabbas ändå av uppgraderingssjukan dock inte lika tidigt! Köp så fin spelare du har råd med i vilket fall, signalkällan är viktig, 65% av den totala anl enl
somliga och jag är övertygad om att det stämmer.
Postad 15 December 2013 - 18:22
RP3 med en bra PU räcker långt, mycket långt.. men RP6:an är strået vassare. Sedan är det ju frågan om hur mycket du är beredd att lägga på. Riaa-steg? Inbyggt i stärkaren eller ett extra?
Postad 15 December 2013 - 20:55
Hej!
Jag hade samma funderingar i månader innan jag slog till på RP6(inkl Exact2 =12500:-). Jag tänkte att RP3 kunde räckt länge(hade en bra 70 tals spelare innan) men insåg att risken för att drabbas av uppgraderingsviruset då var uppenbar! Med RP6 får du direkt bl.a. bättre tallrik, bättre fötter, motorstyrning, 303 armen av en bättre sortering säger somliga, och en väldigt snygg pianolack, min är svart med lila matta och så den gula pu-n, de e så snyggt så man blir tårögd!
Fantastiskt rent och fint ljud, ja RP 6 kan man leva länge med. Men man drabbas ändå av uppgraderingssjukan dock inte lika tidigt! Köp så fin spelare du har råd med i vilket fall, signalkällan är viktig, 65% av den totala anl enl
somliga och jag är övertygad om att det stämmer.
Kul att du är på väg in i vinylens förtrollade värld.
RP3 med en bra PU räcker långt, mycket långt.. men RP6:an är strået vassare. Sedan är det ju frågan om hur mycket du är beredd att lägga på. Riaa-steg? Inbyggt i stärkaren eller ett extra?
Tack båda för svar. En separat Riaa lär jag behöva införskaffa definitivt då min nuvarande förstärkare ej har en sådan. Förslag på en bra sådan?
Efter att ha frågat div elektronikaffärer om var jag "behöver" befinna mig prismässigt så blev det uppenbart ganska snart att 6-7000kr är en summa som jag bör lägga mig på, och iaf inte under. Mot den bakgrunden gick min tanke direkt till RP3 + Elys 2 PU som en klar 1:a kandidat.
Men efter att ha sonderat terrängen lite upptäckte jag även RP6 som har en extern nätdel som sägs ska göra en hel del + en annan PU + lite annat godis...
Om jag ställer frågan så här: Vad skulle ni säga att man får med RP6 som man inte får med RP3 rent ljudmässigt?
Postad 15 December 2013 - 22:24
Visst har jag fått mothugg för detta, men jag skriver det inte för att provocera. Det är inte skivspelaren som är den svagaste länken. Alla hifi-distributörer behöver ett incitament för att kunna kränga produkter. Skillnaden mellan min förra Rega P2 och min fullt utrustade P3-24 finns där, men det är inte så enorma skillander så det är värt pengarna.
Källmaterialet i gravyren från LP:n förändras inte, utan den är baserad på samma master som trycks för cd-skivorna. Jag prioritera vinyl för: ritualen, pysslet och det mekaniska. Rent estetiskt så så tycker jag LP-spelare är väldigt fina.
Jag har jämfört en Rega P1 brevid en Rega P3-24 med lite finare pickup, och skillnaden hörs i basåtergivning och timing i musiken, men det är ganska lite som skiljer.
Redigerat av Glidtassen, 15 December 2013 - 22:26.
Postad 16 December 2013 - 15:42
Jag har skrivit några inlägg om liknande frågor.
Visst har jag fått mothugg för detta, men jag skriver det inte för att provocera. Det är inte skivspelaren som är den svagaste länken. Alla hifi-distributörer behöver ett incitament för att kunna kränga produkter. Skillnaden mellan min förra Rega P2 och min fullt utrustade P3-24 finns där, men det är inte så enorma skillander så det är värt pengarna.
Källmaterialet i gravyren från LP:n förändras inte, utan den är baserad på samma master som trycks för cd-skivorna. Jag prioritera vinyl för: ritualen, pysslet och det mekaniska. Rent estetiskt så så tycker jag LP-spelare är väldigt fina.
Jag har jämfört en Rega P1 brevid en Rega P3-24 med lite finare pickup, och skillnaden hörs i basåtergivning och timing i musiken, men det är ganska lite som skiljer.
Här får du mer mothugg Tassen.
Håller med om att olika tillverkare och eller distributörer behöver incitament för att sälja sina resp produkter. Men så är det med allt inom hifi- hobbyn. Säg mig- vilken tillverkare vill inte sälja just sin produkt och göra en bra affär av det?
När det gäller källmaterial och gravyr så härstammar de flesta vinylskivor av idag ifrån en digital master men de behandlas lite annorlunda på vägen fram till färdig produkt om man jämför med CD och nerladdningsfiler. Hantverket är noggrannare utfört och det avtecknar sig ofta i hur pass mycket bättre en vinylutgåva kan låta än, låt oss säga, en motsvarande CD- utgåva.
För egen del så prioriterar jag vinylen p.g.a. att jag tycker att mediet som sådant ger en bättre ljudåtergivning. Visst är det läckert rent estetiskt med en snygg skivspelare men det är ändå sekundärt för min del- det är välljudet jag söker.
Postad 16 December 2013 - 22:17
Jag har aldrig hört 3:an men det är nog som Glidtassen skriver att det är i timing, bas, mm, som det blir skillnad ju högre upp i pris man kommer. Jag upplever att min 6:a är väldigt rapp o fin el hur man nu uttrycker det. Bra klös i klarinetten liksom. Om det sedan är värt priset är ju en annan sak. Jag skulle tro att du blir helnöjd med 3:an, 7000 spänn är ändå ganska mycket pengar! Sen ska du ju ha ett phonosteg också! Jag kör ju med det som sitter i Brion men även med ett billigt o bra TCC 750. Kan knappast höra skillnad på dem.Tack båda för svar. En separat Riaa lär jag behöva införskaffa definitivt då min nuvarande förstärkare ej har en sådan. Förslag på en bra sådan?
Efter att ha frågat div elektronikaffärer om var jag "behöver" befinna mig prismässigt så blev det uppenbart ganska snart att 6-7000kr är en summa som jag bör lägga mig på, och iaf inte under. Mot den bakgrunden gick min tanke direkt till RP3 + Elys 2 PU som en klar 1:a kandidat.
Men efter att ha sonderat terrängen lite upptäckte jag även RP6 som har en extern nätdel som sägs ska göra en hel del + en annan PU + lite annat godis...
Om jag ställer frågan så här: Vad skulle ni säga att man får med RP6 som man inte får med RP3 rent ljudmässigt?
Sen finns det ju begagnat, såg en fin gul Planar 3 på blocket för 2500:-.
Men beg är ju vad det är, nytt är alltid nytt....
Postad 16 December 2013 - 23:43
Tråkigt nog tycker jag att man måste spendera ganska mkt pengar innan det börjar låta bra på allvar. Min vinylrigg lämnar väldigt lite att önska för egen del, jag kollar inte efter någonting nytt just nu.
Postad 17 December 2013 - 08:55
Min vinylrigg började först bli intressant efter att jag spenderat över 10 000:- sammanlagt, med RIAA och puppa.
Tråkigt nog tycker jag att man måste spendera ganska mkt pengar innan det börjar låta bra på allvar. Min vinylrigg lämnar väldigt lite att önska för egen del, jag kollar inte efter någonting nytt just nu.
Om vi ska vara ärliga så är situationen likartad även då man kikar på de övriga delarna i ljudkedjan. Ju högre upp man går ju mer får man med som t.ex. ökad transparens, bättre basåtergivning o.s.v.. Det är den egna budgeten som sätter begränsningarna här så man får själv avgöra om det är värt att ta steget upp.
Mitt tips i sammanhanget är att man absolut inte ska snåla på RIAA- steget, större delen av signalen förstärks i RIAA- steget så det är absolut värt att lägga mer pengar på denna viktiga länk i kedjan.
Även min vinylrigg lämnar lite att önska just nu, det finns givetvis skivspelare som absolut är bättre än min men jag sitter nöjd för en tid framåt som det ser ut.
Postad 17 December 2013 - 08:57
Större delen av signalen? Menar du att inte all signal förstärks i RIAAt?Om vi ska vara ärliga så är situationen likartad även då man kikar på de övriga delarna i ljudkedjan. Ju högre upp man går ju mer får man med som t.ex. ökad transparens, bättre basåtergivning o.s.v.. Det är den egna budgeten som sätter begränsningarna här så man får själv avgöra om det är värt att ta steget upp.
Mitt tips i sammanhanget är att man absolut inte ska snåla på RIAA- steget, större delen av signalen förstärks i RIAA- steget så det är absolut värt att lägga mer pengar på denna viktiga länk i kedjan.
Även min vinylrigg lämnar lite att önska just nu, det finns givetvis skivspelare som absolut är bättre än min men jag sitter nöjd för en tid framåt som det ser ut.
Jag köpte RP-1 för jag ville känna efter.. Jag är redan i tankarna på väg till RP-3..
Postad 17 December 2013 - 09:45
Större delen av signalen? Menar du att inte all signal förstärks i RIAAt?
Jag köpte RP-1 för jag ville känna efter.. Jag är redan i tankarna på väg till RP-3..
Nej signalen förstärks ytterligare också i själva förstärkaren/förförstärkaren.
Härligt att du siktar högre, det visar att vinylmediet är något för dig och att du vill komma vidare.
Redigerat av GyroSE, 17 December 2013 - 09:45.
Postad 17 December 2013 - 13:38
Den stora uppgraderingen för mig blev när jag bytte Riaa från Projects Riaabox (995kr) till Heed Audio Questar (2995kr). Så lägg ca 7kkr som du tänkt och lägg mellanskillnaden till Rp6 på ett bra riaa istället.
Rp3:an är uppgraderingsbar med diverse grejer som redan sitter på Rp6:an. På sådan sätt finns det lite när (inte om) uppgraderingsjävulens klor biter i dig.
// Sat
Postad 17 December 2013 - 13:52
http://youtu.be/w4p8HjdV5hc
Postad 17 December 2013 - 21:27
Hej!Hallå,
Tack på förhand!
/Boombuster
Det finns ju ett Rega alternativ till nämnligen deras 40 års jubileumspaket. I grunden rp3 men med lite bättre pu, rem och så ttpsu, röd matta också... 1000 euro vad det nu blir i kronor. Om den nu går att hitta i Sverige.
Såg att RP 10 var i faggorna nu.....3600£ bara att beställa!
Redigerat av patternmaster, 17 December 2013 - 21:32.
Postad 17 December 2013 - 21:54
Kanske det stämmer att efterfrågan hos Rega varit så pass stor att den enklaste modellen blivit lidande? Tycker att om en Rega gör lätet som ovan så skall den tillbaka, detta kan inte accepteras.
Om man jämför en Rega RP1 med en RP3 och uppåt behöver man bara sätta fart på tallriken och iaktta den från sidan. Vad som syns direkt är hur jämnt skivtallriken snurrar, och man kan även se hur fint balanserad den är. Vidare är materialen bättre, och de dyrare modellerna känns mindre plastiga.
Nu har jag inte jämfört två st Rega med likadan puppa, men vad jag tror mig hört är: det är inte mängden av detaljer som kommer fram med en dyrare Rega, utan det är mer "när allt, och hur allt händer i musiken". Rytm och timing skiljer sig mest enligt mig när jag lyssnat på deras dyrare spelare. Jag tycker allt allt hänger ihop bättre med en Rega P3. Men den största vinsten jag gjort med Rega P3-24 är de mer exklusiva materialen, och känslan av spelaren.
Extern motorstyrning: Bah, gör väldigt lite för musikupplevelsen, tror jag! Men totalt, med: bättre tonarm, tallrik, extern motorstyrning, plint så har en nya Rega RP3 ett visst övertag mot en Rega P1 alt. Rega P2, även om skillnaderna är marginella.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Inget tryck i ljudet från vinyl!
38 bilder
3 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?