Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

ADB 5720SX HD PVR for Canal Digital parabol

3397 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canal Digital HD PVR 5720SX (Digitalboxar) 1 8,83 (11) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 05 november 2011 - 12:39

lindo
  • lindo
  • Veteran

• 1 853 inlägg
  • 0

Enda anledningen till en uppgradering ? är väll 3D.
Är det nån som har testat hur den funktionen funkar?

Slutar detta inlägg med lite OT....

Tack & lov att det finns andra boxar som bara går & går dygnet runt, kanske en omstart / kvartal.....
Börjar allt mer snegla på viacrap....
Medans CD bråkar med hw så lanserar VIA 9 nya playkanaler, gapet mellan hd kanalerna har ju oxå minskat.

Som sagt nån får gärna testa 3D om ni har möjligheten.

3D funkar i vilken HD box som helst, Det viktiga är TVn :)

Postad 05 november 2011 - 14:34

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
@ porch123, om du hade läst nästa rad....
Medans CD bråkar med hw så lanserar VIA 9 nya playkanaler, gapet mellan hd kanalerna har ju oxå minskat.

CD har ju under lång tid haft mer, bättre & hd,min uppfattning, men gapet har ju minskat.
När dom då dessutom inte kan få till en stabil box så börjar man ju snegla på via.

@ lindo, tack för svaret.

Va lite otydlig kanske, ville veta hur boxen behandlar 3D, hur upplever ni bilden osv.

Postad 05 november 2011 - 14:45

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1 954 inlägg
  • 0
Läste varenda rad av ditt inlägg. Var mer ordvalet viacrap jag tyckte var konstigt. Kallar man ett företag för crap så tycker man ju det är skit och då vill man inte ha med dom att göra. Men du sneglar på dom?

Angående HD kanaler har väl inte gapet minskat det minsta? Viasat har rättigherna till PL och har då Viasat Premier League HD. Annars utklassar CD Viasat när det gäller HD kanaler.

/Fredrik

Redigerat av porch123, 05 november 2011 - 14:49.

Postad 05 november 2011 - 14:55

martin991
  • martin991
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

@ porch123, om du hade läst nästa rad....

CD har ju under lång tid haft mer, bättre & hd,min uppfattning, men gapet har ju minskat.
När dom då dessutom inte kan få till en stabil box så börjar man ju snegla på via.

@ lindo, tack för svaret.

Va lite otydlig kanske, ville veta hur boxen behandlar 3D, hur upplever ni bilden osv.

Läste varenda rad av ditt inlägg. Var mer ordvalet viacrap jag tyckte var konstigt. Kallar man ett företag för crap så tycker man ju det är skit och då vill man inte ha med dom att göra. Men du sneglar på dom?

Angående HD kanaler har väl inte gapet minskat det minsta? Viasat har rättigherna till PL och har då Viasat Premier League HD. Annars utklassar CD Viasat när det gäller HD kanaler.

/Fredrik

Håller till ämnet. Vill ni tjafsa om vilken leverantör som är bäst så finns det trådar för det också.

Postad 05 november 2011 - 14:55

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0
Den här boxen är betydligt bättre än den andra Sagem (så här långt). Jag har också en box från Bredbandsbolaget för att få in Viasat's kanaler, den har sina brister, men den fungerar än så länge stabilt. Om man skulle kombinera dessa två skulle man ha den perfekta.

En intressant funktion som jag upptäckte igår var att man kan hoppa valfritt antal minuter i en inspelning genom att helt enkelt trycka t.ex. 21 mitt i en uppspelning, så hoppar den till minut 21 i den uppspelningen, mycket bra! Någon annan som hittat den funktionen (jag tror inte jag såg något om det i bruksen)?

Postad 05 november 2011 - 15:09

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1 954 inlägg
  • 0

Håller till ämnet. Vill ni tjafsa om vilken leverantör som är bäst så finns det trådar för det också.

Var finns de trådarna?

/Fredrik

Postad 05 november 2011 - 15:59

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0

Var finns de trådarna?

/Fredrik

De finns väl här > https://www.minhembi...hp?showforum=17

Postad 05 november 2011 - 16:01

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1 954 inlägg
  • 0

De finns väl här > https://www.minhembi...hp?showforum=17

Du har letat ett tag, hittade inget och länkade till tv program-delen. Slutdiskuterat!

/Fredrik

Redigerat av porch123, 05 november 2011 - 16:03.

Postad 05 november 2011 - 16:41

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

En intressant funktion som jag upptäckte igår var att man kan hoppa valfritt antal minuter i en inspelning genom att helt enkelt trycka t.ex. 21 mitt i en uppspelning, så hoppar den till minut 21 i den uppspelningen, mycket bra! Någon annan som hittat den funktionen (jag tror inte jag såg något om det i bruksen)?

Ahhaaa! Kanonbra funktion! Detta i kombination med att kunna definiera hur mycket det skall hoppa framåt resp bakåt med piltangenterna är super!

Postad 05 november 2011 - 16:54

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

.

hehe, det där tipsade jag om för några sidor sedan...

Missa inte heller att du kan hoppa i inspelningar med styrkorset. Hur mycket den ska hoppa i tid går att ställa in. Jag har den inställd på 2 minuter framåt och 30 sekunder bakåt.

fast ser att Rhoddas sagt det redan...

Postad 06 november 2011 - 14:47

_tp_
  • _tp_
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Sedan några veckor tillbaka har jag haft problem med att min box har hängt sig emellanåt. Istället för att byta från Datum och Tid direkt till kanal när man sätter på den, så händer ibland antingen (1) den startar om och det står först Testing i displayen och sedan Initializing, vilket tar någon minut, och sedan är den tillbaka på Datum och Tid i standby-läge, eller (2) den har låst sig och det står "-b1-" i displayen och man får försöka starta om boxen på olika sätt (ibland har det fungerat med fjärren, en gång har jag fått rycka strömsladden).

Någon annan som haft ovan problem?

CDs kundtjänst visste inte vad felmeddelandet betydde. Istället undrade de om jag hade kopplat direkt i väggen eller via förgreningsdosa (klassisk fråga från Sagem-boxen-tiden :-) ), eller om jag kunde koppla in scart-sladd. Jag förklarade att jag inte tänkte ställa upp med dessa felsökningsåtgärder med en box som är ca 1 månad gammal och som jag tvingats köpa pga. att mina problem med Sagem-boxen. Nåväl, det slutade med att jag fick fabriksåterställa boxen. Får se om det löser problemet...

Redigerat av _tp_, 06 november 2011 - 14:49.

Postad 06 november 2011 - 16:06

Unregisteredff8970c5
  • Unregisteredff8970c5
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Att kunna hoppa i inspelade program är väl av mindre nytta när man på CD har strippat en enligt tillverkaren "prisvinnande" väl fungerande digitalbox på sina funktioner och sedan påstå att det är en bra produkt dom säljer.

Förra gången jag hade CD, sa jag upp avtalet på grund av deras Sagembox som aldrig levde upp till förväntningarna.
Nu har man gått på en mina igen genom att ta ett nytt abbonnemang med deras ADB digibox i tron att den skulle vara bättre och utan en massa buggar.

Jag har haft Comhems Humax HDPVR box som direkt ur kartongen spelade in 2 program under tiden du såg på ett tredje program, man missade inte en massa program från början eftersom du kunde sätta inspelningen några minuter före inspelning.

Boxen i sig själv var mycket snyggare designad än ADBn, det grafiska interfacet var mycket snyggare.

Det enda negativa med Humax-boxen var att den inte var snabb i uppstarten, samt att den inte stängde av sig efter en inspelning,

Det enda positiva med CD är utbudet och priset, inte deras mediokra digiboxar.

Postad 06 november 2011 - 17:05

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Jag undrar bara om den box finns som har alla de funktioner som ADB säger...
Varför CD inte haft med dubbla inspelningar från början är det ingen inom svenska CD som vet tror jag, den jag frågat har ivartfall inte riktigt klart för sig varför det skedde.
Om det nu är en funktion ADB har i sina originalboxar borde det väl varit med från början?

och allt borde väl vara modulärt? Dvs CD har väl inte varit inne och ändrat så mycket annat än att anpassa den efter deras kryptering samt att de tagit bort spel och dlna och annat kul. Men de delar de tagit bort, de borde vara helt modulära och inte påverka boxen i övrigt.
OM nu ADB verkligen har den box de säger....

Men med det sagt, jag gillar denna box. Sedan jag senast nämnde en missad inspelning för kanske en, en och en halv månad sedan, har den spelat in allt jag sagt åt den, inte bråkat på något vis.

Postad 07 november 2011 - 09:26

HSE
  • HSE
  • Amatör

• 98 inlägg
  • 0

Sedan några veckor tillbaka har jag haft problem med att min box har hängt sig emellanåt. Istället för att byta från Datum och Tid direkt till kanal när man sätter på den, så händer ibland antingen (1) den startar om och det står först Testing i displayen och sedan Initializing, vilket tar någon minut, och sedan är den tillbaka på Datum och Tid i standby-läge, eller (2) den har låst sig och det står "-b1-" i displayen och man får försöka starta om boxen på olika sätt (ibland har det fungerat med fjärren, en gång har jag fått rycka strömsladden).

Någon annan som haft ovan problem?

CDs kundtjänst visste inte vad felmeddelandet betydde. Istället undrade de om jag hade kopplat direkt i väggen eller via förgreningsdosa (klassisk fråga från Sagem-boxen-tiden :-) ), eller om jag kunde koppla in scart-sladd. Jag förklarade att jag inte tänkte ställa upp med dessa felsökningsåtgärder med en box som är ca 1 månad gammal och som jag tvingats köpa pga. att mina problem med Sagem-boxen. Nåväl, det slutade med att jag fick fabriksåterställa boxen. Får se om det löser problemet...

Jag har också råkat ut för b1 låsningen en gång. Fick bryta strömmen för att få igång boxen igen. Känndes bekant....Men peppar, peppar, det problemet har inte återkommit efter den gången. Mvh HSE.

Postad 07 november 2011 - 09:52

Allente Sverige
  • Allente Sverige
  • Veteran

• 2 303 inlägg
  • 0

Ok Miriam.
Men då får du gärna förklara vad det här brevet som följde med boxen betyder. Jag kan inte annat än att tolka det som 6 månaders garanti, efter det måste jag påvisa att det var ett ursprungligt fel som fanns redan när jag tog emot boxen, dvs samma som reklamationsrätten som är på 36 månader.
Se bild:

Hej igen Nicce70,

Det är tyvärr så att den information som finns i brevet är felaktig, vi ändrar detta omedelbart. Det som gäller är 24 månaders garanti.

Med vänliga hälsningar,
Miriam

Postad 07 november 2011 - 15:15

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0

Jag undrar bara om den box finns som har alla de funktioner som ADB säger...
Varför CD inte haft med dubbla inspelningar från början är det ingen inom svenska CD som vet tror jag, den jag frågat har ivartfall inte riktigt klart för sig varför det skedde.
Om det nu är en funktion ADB har i sina originalboxar borde det väl varit med från början?

och allt borde väl vara modulärt? Dvs CD har väl inte varit inne och ändrat så mycket annat än att anpassa den efter deras kryptering samt att de tagit bort spel och dlna och annat kul. Men de delar de tagit bort, de borde vara helt modulära och inte påverka boxen i övrigt.
OM nu ADB verkligen har den box de säger....

Men med det sagt, jag gillar denna box. Sedan jag senast nämnde en missad inspelning för kanske en, en och en halv månad sedan, har den spelat in allt jag sagt åt den, inte bråkat på något vis.

Det är möjligt att detta är en box som det går att lära sig gilla när den kan spela in mer än ett program år gången.
Men det är inte den boxen som jag trodde det skulle bli.
Den presenterades som en "Multi-awarded vinnare" och det som prisats på denna box är användargrännssnittet.
Men det får inte CDs kunder ta del av.
Jag förstår inte att ADB går med på att sälja den under namnet ADB 5720SX HD PVR, då den som CD säljer inte har särskilt mycket gemensamt med den som man kan hitta då goggla på nätet.

http://sat-receiver-...adb-5720sx.html

Jag trodde att det skulle bli nått åt detta hållet.
http://www.youtube.c...feature=related

Postad 07 november 2011 - 15:55

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Mmh, söker man på Youtube efter boxen finner man först bara en film
http://www.youtube.c...h?v=X51CEvSWb3E
Sedan finner man en del polska filmer med en "Turbodekoder HD"
Tycks vara det enda som finns med denna box på tuben.
Exempelvis
http://www.youtube.c...h?v=v6Wh2GZR_dc
Där med en del funktioner vi inte sett i boxen ännu. Spel och youtube. Men å andra sidan, just det är inget jag längtar efter.
Fast vette tusan om Turbo är ADB-boxen eller om bara gränssnittet är detsamma.

Redigerat av Monshi, 07 november 2011 - 15:56.

Postad 07 november 2011 - 15:58

B BUS
  • B BUS
  • Forumräv

• 607 inlägg
  • 0
Denna då?

http://www.teknofil....s_nye_pvr/98476

Är det denna box som CD leverera idag??

Redigerat av B BUS, 07 november 2011 - 16:04.

Postad 07 november 2011 - 16:06

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1 954 inlägg
  • 0

Denna då?

http://www.teknofil....s_nye_pvr/98476

Bra länk!

Ni som har ADB boxen, ser det ut så där på Canal Digitals box också? Eller får ni reaktionen att "oj så där ser det ju inte ut på min box"

/Fredrik

Postad 07 november 2011 - 17:39

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
ja, det där är exakt den box med det gränssnitt och funktioner som Canal Digital säljer idag.

Enda skillnaden, svenska menyer.

Postad 07 november 2011 - 17:40

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1 954 inlägg
  • 0

ja, det där är exakt den box med det gränssnitt och funktioner som Canal Digital säljer idag.

Enda skillnaden, svenska menyer.

Ok ,då vet jag.

/Fredrik

Postad 07 november 2011 - 20:25

_tp_
  • _tp_
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Jag har också råkat ut för b1 låsningen en gång. Fick bryta strömmen för att få igång boxen igen. Känndes bekant....Men peppar, peppar, det problemet har inte återkommit efter den gången. Mvh HSE.

Jag hittade ytterligare en b1-låsning ovan (https://www.minhembi...dpost&p=3419767), så det är ju bara hålla tummarna att detta inte dyker upp igen. Men med tanke på att b1-låsningen dykt upp hos flera är väl det att hoppas på för mycket...

Postad 08 november 2011 - 19:48

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0
Bifogad fil  ErrorADB.jpg   99,03K   1 Antal nerladdningar

Så då fick vi också B1-låsningen. Boxen startade om sig själv helt plötsligt och försöker sen uppdatera programvaran, vilket inte lyckas. Massa olika felmeddelanden.
Pratade med supporten, och efter att ha provat en del så var den enda lösningen att byta ut den.
Ja hur länge höll den? Tror vi haft den i ca 2-3 veckor.
Fan vad träligt!

Postad 08 november 2011 - 19:54

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Tyvärr Nicce70, så kan det vara. Tänk badkar. När en produkt är ny är det en viss andel som brakar sönder. Minskar efter en första rusch för att sedan öka igen när produkten närmar sig sin livslängd.
Som ett badkar.

men men, den där buggen du råkat utför har jag hört att nästa version av mjukvaran, som testats på en box som betedde sig som din (se bakåt i tråden), ska lösas med den.
Så du skulle kanske kunna skicka in box till CD och få den uppdaterad för att se om det löser det? Inte byta ut den? Om du vågar/vill men jag kan givetvis inget lova eftersom jag inte kan påverka CD handhavande. Har en kontakt jag kan tipsa om ditt fall om du vill.

Postad 08 november 2011 - 20:47

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0
Jo badkarskurvan känner jag till, nytt och gammalt är oftast det som pajar. Men hur stor felfrekvensen blir på denna box återstår att se när fler har skaffat den. Kommer fler få b1-låsningen? b1-låsning ser väldigt likt ut "blåsning", tillfällighet?

Postad 08 november 2011 - 20:56

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Jora, b1 har även jag sett. En gång.... men inte efter det.
Den visade b1 och svart skärm, svarade då inte på något jag gjorde tills det att den startade om sig helt plötsligt.

Postad 08 november 2011 - 21:23

afe
  • afe
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Jag har haft den här boxen ett par veckor nu, och den har funkat bra nästan hela tiden. Den har hängt sig en gång så att jag blev tvungen att koppla ur strömmen och det är lite irriterande att canal+ play och multiinspelning inte funkar (men det visste jag om när jag beställde). På det stora hela är den klart bättre än Sagemeländet.

En sak jag undrar över är om ni andra upplevt att ljudet på TV4 HD är skumt. När jag kör ljudet till min receiver (vilket jag alltid gör) som Dolby Digital så verkar det bli samma ljud i alla högtalare. Ställer jag om till stereo går det att använda kanalen, men det låter hemskt med DD. Jag hade inte detta fenomen med Sagemnoxen och har inte märkt det på någon annan kanal.

Postad 08 november 2011 - 21:37

AC3
  • AC3
  • Forumräv

• 866 inlägg
  • 0

En sak jag undrar över är om ni andra upplevt att ljudet på TV4 HD är skumt. När jag kör ljudet till min receiver (vilket jag alltid gör) som Dolby Digital så verkar det bli samma ljud i alla högtalare. Ställer jag om till stereo går det att använda kanalen, men det låter hemskt med DD. Jag hade inte detta fenomen med Sagemnoxen och har inte märkt det på någon annan kanal.

Det har varit fel här också, men nu låter det riktigt. Jag använder en VU+, så felet är antagligen inte boxrelaterat.

Postad 09 november 2011 - 09:24

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2 230 inlägg
  • 0

När en produkt är ny är det en viss andel som brakar sönder. Minskar efter en första rusch för att sedan öka igen när produkten närmar sig sin livslängd.

Tycker inte du skall blanda in badkarskurvan i det här. Detta är av allt att döma en box som brickats av en illa implementerad mjukvarulösning, inte fabrikationsfel på hårdvarukkomponenter som badkarskurvan avser.

Postad 09 november 2011 - 09:32

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Tycker inte du skall blanda in badkarskurvan i det här. Detta är av allt att döma en box som brickats av en illa implementerad mjukvarulösning, inte fabrikationsfel på hårdvarukkomponenter som badkarskurvan avser.

Okej, men samtidigt tycks det inte vara alltför stor andel av boxarna som har problem som kräver att de ska bytas ut/blir obrukbara. Några mindre buggar har visat sig men inte något stort frånfall av boxar som kraschar helt.

Postad 09 november 2011 - 12:27

Krille 56
  • Krille 56
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Jora, b1 har även jag sett. En gång.... men inte efter det.
Den visade b1 och svart skärm, svarade då inte på något jag gjorde tills det att den startade om sig helt plötsligt.

Jag har nu haft min box i snart två veckor utan problem så peppar, peppar! Väldigt konstigt att vissa boxar får detta problem med b1 och vissa inte. Har de så ojämn kvalitet på boxarna eller är det olika mjukvaror i dem beroende på när man fick boxen? Dessutom varför uppkommer felet inte direkt utan efter 2-3 veckors användning som det verkar i de flesta fall? Dessutom tycker jag det är väldigt dåligt att vi behöver vänta på nästa uppdatering till efter årsskiftet! Vad är problemet? Har CD's tekniker inte lärt sig något från Sagem mjukvaran och dess uppdateringar eller är det helt annan mjukvara i nya boxen som tar månader att lära sig och testa?

Redigerat av Krille 56, 09 november 2011 - 12:37.

Postad 09 november 2011 - 12:41

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Uppdatering med buggfixar har skrivits tidigare i denna tråd, efter uppgift från supporten, att det ska det komma en under november. Större uppdatering med parallella inspelningar dröjer dock till (?) nästa år.

Redigerat av Monshi, 09 november 2011 - 12:43.

Postad 09 november 2011 - 12:44

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1 255 inlägg
  • 0

Jag har nu haft min box snart i två veckor utan problem så peppar, peppar! Väldigt konstigt att vissa boxar får detta problem med b1 och vissa inte. Har de så ojämn kvalitet på boxarna eller är det olika mjukvaror i dem beroende på när man fick boxen? Dessutom varför uppkommer felet inte direkt utan efter 2-3 veckors användning som det verkar i de flesta fall? Dessutom tycker jag det är väldigt dåligt att vi behöver vänta på nästa uppdatering till efter årsskiftet! Vad är problemet? Har CD's tekniker inte lärt sig något från Sagem mjukvaran och dess uppdateringar eller är det helt annan mjukvara i nya boxen som tar månader att lära sig?

Min första box visade -b1- första gånge efter ca 1 månad. Hände 3 - 4 gånger till innan den gav upp och jag fick den utbytt.
Det har hänt 2 gånger (vid samma tillfälle, direkt efter varandra) med den nya som jag har haft ca 1 månad.

Att det dyker upp efter tids användande antyder någon form av minnesläckage eller liknande. En gissning är att någon process, som har en tilldelad minnesarea någonstans (hårddisken?), i början jobbar inom detta område för att efter en tid "läcka" information in i nästa area som tillhör en annan process. Och det är då det blir riktigt intressant (omstarter, hängningar etc)...

Postad 09 november 2011 - 13:06

Krille 56
  • Krille 56
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Uppdatering med buggfixar har skrivits tidigare i denna tråd, efter uppgift från supporten, att det ska det komma en under november. Större uppdatering med parallella inspelningar dröjer dock till (?) nästa år.

Så om jag förstår dig rätt så ska alla buggar (typ b1+HDCP+olika volym etc) som pratats om i denna tråd fixas med uppdateringen i november och sedan återstår bara uppdateringen med parallella inspelningar?

Postad 09 november 2011 - 13:34

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Min första box visade -b1- första gånge efter ca 1 månad. Hände 3 - 4 gånger till innan den gav upp och jag fick den utbytt.
Det har hänt 2 gånger (vid samma tillfälle, direkt efter varandra) med den nya som jag har haft ca 1 månad.

Att det dyker upp efter tids användande antyder någon form av minnesläckage eller liknande. En gissning är att någon process, som har en tilldelad minnesarea någonstans (hårddisken?), i början jobbar inom detta område för att efter en tid "läcka" information in i nästa area som tillhör en annan process. Och det är då det blir riktigt intressant (omstarter, hängningar etc)...

Jag har också samma problem (har 2 ADB boxar). Misstänker också minnesläckage eller liknande. Hoppas verkligen det är löst i nya fixen

Postad 09 november 2011 - 13:37

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Övertolka inte det jag skriver, jag vet inte vad uppdateringen innehåller exakt. men jag tror du har rätt, lösa vissa B1-problem, ljudproblem och...ja buggar. Sedan kommer uppdateringar senare med mer funktioner.

Så har jag förstått det men, som sagt, övertolka inte detta som rena fakta.

pgu, rhoddas, kanske att era boxar (alla boxar?) mår bra av att startas om lite då och då?
Har ni någon gång brutit strömmen till era boxar?

Postad 09 november 2011 - 13:42

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Övertolka inte det jag skriver, jag vet inte vad uppdateringen innehåller exakt. men jag tror du har rätt, lösa vissa B1-problem, ljudproblem och...ja buggar. Sedan kommer uppdateringar senare med mer funktioner.

Så har jag förstått det men, som sagt, övertolka inte detta som rena fakta.

pgu, rhoddas, kanske att era boxar (alla boxar?) mår bra av att startas om lite då och då?

Så länge man inte erbjuder dedicerade poweron resp poweroff kommandon blir det krångligt (speciellt med multifjärrsmakron)

Postad 09 november 2011 - 14:29

Unregisteredbcdf29f3
  • Unregisteredbcdf29f3
  • Beroende

• 1 255 inlägg
  • 0

Nja...
Inte annat än när den hängt sig.
Jag kan leva med en hel del och har en del insyn i programmering av embedded SW, men det ser jag som ett absolut krav att standby ska vara fullt tillräckligt för en produkt av detta slag.
Då bör minnen och register hanteras på ett sätt att grejerna inte hänger sig.
Nu är så inte fallet tydligen och det kanske hjälper med en (hård) omstart vilket låter rimligt, men hur ofta förväntas man göra det?
Jag har strömbrytaren på ett relativt svåråtkomligt ställe så denna lösning känns inte aktuell.

Så länge man inte erbjuder dedicerade poweron resp poweroff kommandon blir det krångligt (speciellt med multifjärrsmakron)

Nu förstår jag inte...
Sätter du inte boxen i standby när du inte använder den?
Jag har en multifjärr och den har inga problem att slå av och på boxen vid rätt tillfällen...

Redigerat av Unregisteredbcdf29f3, 09 november 2011 - 14:29.

Postad 09 november 2011 - 15:20

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

Nja...
Inte annat än när den hängt sig.
Jag kan leva med en hel del och har en del insyn i programmering av embedded SW, men det ser jag som ett absolut krav att standby ska vara fullt tillräckligt för en produkt av detta slag.
Då bör minnen och register hanteras på ett sätt att grejerna inte hänger sig.
Nu är så inte fallet tydligen och det kanske hjälper med en (hård) omstart vilket låter rimligt, men hur ofta förväntas man göra det?
Jag har strömbrytaren på ett relativt svåråtkomligt ställe så denna lösning känns inte aktuell.

Nu förstår jag inte...
Sätter du inte boxen i standby när du inte använder den?
Jag har en multifjärr och den har inga problem att slå av och på boxen vid rätt tillfällen...

jag sätter den inte i standby bara just därför att om powertoggle kommer i osynk så slår tvn på o boxen av.

Postad 10 november 2011 - 10:43

philipsguy
  • philipsguy
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

jag sätter den inte i standby bara just därför att om powertoggle kommer i osynk så slår tvn på o boxen av.

Kör med Harmony och kombinationen är väldigt säker kan nästan rikta fjärren åt andra hållet!!! Men visst borde diskreta koder bra!

Postad 10 november 2011 - 14:10

sjostrand
  • sjostrand
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0

Kör med Harmony och kombinationen är väldigt säker kan nästan rikta fjärren åt andra hållet!!! Men visst borde diskreta koder bra!

Men om du har två aktiviteter med tv och box inblandade, t.ex en där du kör ljud och bild via förstärkare och en där du kör direkt till tvn. Ska du då växla mellan dem så kommer boxen stängas av. Så hade jag tidigare innan jag bytte från ComHem till Canal Digital men nu funkar det inte (varken med ADB eller Sagem-boxen).

Postad 10 november 2011 - 14:56

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Jag har programmerat en speciell knapp där jag kan stänga av/på boxen ifall TV/box hamnar i osync med toggle on/off.

När vår box kollapsade så låg en serieinspelning med start 17.30 på marksända TV6, samtidigt som en annan inspelning på SVT1 skulle sluta 17.30.
Ni som också fått b1-problemet, har ni sett något samband med typ serieinspelning och så, eller har det bara uppkommit?

Postad 10 november 2011 - 15:00

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Serieinspelning på TV6? Jag har inte sett några seriedata på de marksända kanalerna.

Postad 10 november 2011 - 15:11

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Serieinspelning på TV6? Jag har inte sett några seriedata på de marksända kanalerna.

Förtydligande, en egen programmering för serieinspelning på TV6, där man sätter att den ska spela in mån-fre 17.30-18.00, och sen kan man välja hur många avsnitt den ska spela in.

Postad 10 november 2011 - 15:28

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0
Ska se om jag vågar testa att spela in H I M.... och sedan något från, säg, SVT... kanske redan ikväll...

Postad 10 november 2011 - 16:13

Nicce70
  • Nicce70
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Ska se om jag vågar testa att spela in H I M.... och sedan något från, säg, SVT... kanske redan ikväll...

Ja det vore intressant om någon vågade att prova exakt samma scenario som gjorde att våran box flippade. På tisdag kan man göra exakt samma, enligt nedan:
1. Sätt en egen programmering på TV6 17.30-18.00 inspelning Mån-Fre och typ 20 avsnitt.
2. Ha på SVT1 vid 17-tiden då Från Lark Rise till Candleford går. Det håller på från 16.30-17.30. Och vid 17-tiden spelar ni in det programmet, alltså ingen förprogrammering eller så, utan kör bara rec.
Och se vad som händer.
Jag tror också vi kan ha bytt kanal någon gång medans Från Lark Rise till Candleford spelades in, och gick sedan tillbaka till SVT1 typ 17.20.
Nu minns jag inte om man kan ställa in hur mycket extra tid som ska spelas in, typ 5-minuter efter att prog. avslutats. Om man kan så tror jag vi hade på just 5-min extra (så mycket boxar så blandar ihop alla inställningar).
Någon som törs testa? Men det är först på tisdag man får exakt samma förutsättningar som vi hade, men man kan ju prova nått liknande och se vad som händer.

Redigerat av Nicce70, 10 november 2011 - 16:16.

Postad 10 november 2011 - 21:21

martin991
  • martin991
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Hej.
Jag har precis skaffat denna box och är hyfsat nöjd. Dock verkar det saknas en del av de funktioner jag tror mig säljaren och installatören nämnde.
  • Jag kan inte spela in två program samtidigt. Installatören sa att det gick men att man får se på ett av de man spelar in. Om det inte fungerar, är det någon som vet om det kommer i framtida uppdateringar. För min fru är detta ett big NO-NO tillsammans med nästa punkt.
  • När jag väljer att spela in program som jag vet är serier så frågar den inte om jag vill spela in resten av serien. Fungerar inte serieinspelning?
  • Vad har ni mer haft strul med så jag vet om jag ska skicka tillbaka boxen medan jag kan.
Jag har några dagar kvar på min ångerrätt så jag skulle vara tacksam för svar inom kort.

Sen har jag haft lite småstrul med boxen.
  • Den har klippt ljudet några gånger. Dvs att den släpper på ljud i någon sekund, klipper bort ljudet och sen på igen. På andra kanaler kan det vara helt utan ljud. Helt plötsligt fungerar det bra igen.
  • I princip alltid när jag startar min box så är bilden helt svart, men ljud hörs. Startar systemet med en Harmony och jag får alltid växla kanal för att få fram bild.
  • Hur går man till nästa dag i Guiden? Utan att stega höger två tusen knapptryckningar...
Har ADB någon sida där man kan läsa mer om boxen och vad den ska/kommer att ha för funktioner.

Tacksam för snabba svar.

Redigerat av martin991, 10 november 2011 - 21:23.

Postad 10 november 2011 - 21:33

Unregistered0db38fb1
  • Unregistered0db38fb1
  • Lärjunge

• 269 inlägg
  • 0

• Hur går man till nästa dag i Guiden? Utan att stega höger två tusen knapptryckningar...
svar: Du trycker grön för nästa dag och röd för föregående dag. Alternativt trycker du ok och stegar ner i menyn, välj ändra dag och nytt datum

Postad 10 november 2011 - 21:37

martin991
  • martin991
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

:D Tänkte precis skriva att jag hittade det i instruktionsboken.

Postad 11 november 2011 - 08:30

DennisTv
  • DennisTv
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0

Hej.
Jag har precis skaffat denna box och är hyfsat nöjd. Dock verkar det saknas en del av de funktioner jag tror mig säljaren och installatören nämnde.

• Jag kan inte spela in två program samtidigt. Installatören sa att det gick men att man får se på ett av de man spelar in. Om det inte fungerar, är det någon som vet om det kommer i framtida uppdateringar. För min fru är detta ett big NO-NO tillsammans med nästa punkt.
  • När jag väljer att spela in program som jag vet är serier så frågar den inte om jag vill spela in resten av serien. Fungerar inte serieinspelning?
  • Vad har ni mer haft strul med så jag vet om jag ska skicka tillbaka boxen medan jag kan.
Jag har några dagar kvar på min ångerrätt så jag skulle vara tacksam för svar inom kort.

Sen har jag haft lite småstrul med boxen.
  • Den har klippt ljudet några gånger. Dvs att den släpper på ljud i någon sekund, klipper bort ljudet och sen på igen. På andra kanaler kan det vara helt utan ljud. Helt plötsligt fungerar det bra igen.
  • I princip alltid när jag startar min box så är bilden helt svart, men ljud hörs. Startar systemet med en Harmony och jag får alltid växla kanal för att få fram bild.
Har ADB någon sida där man kan läsa mer om boxen och vad den ska/kommer att ha för funktioner.

Tacksam för snabba svar.

2 opptak samtidig - kommer tidlig neste år
Serieopptak - trykk OK på programmet da kommer valget serieopptak hvis programmet er tagget som en serie, ikke alle programlevrandører leverer den tjenstene.
Klipping i lyd? ikke opplevd selv.
Starter boksen med sort skjerm, kjent feil blir fikset i neste software.

Koble boksen til internett og bruk remote recording og CD Go, bra tjenester.
Det kommer mer fancy app senere.

I opptak og timeshift bruk talltastene til å hoppe i opptaket, eller pil høyre/venstre til å hoppe 2 min frem eller 30 sec. tilbake (kan endres).
Jeg hadde helt klart beholdt boksen.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.