Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Naim Nait 5i - överreklamerad så det heter duga.

1179 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 oktober 2011 - 17:04

Unregistered2010
  • Unregistered2010
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Nu kanske jag är tråkig och tycker att det viktiga är hur det låter och inte hur något mäter.

Ingen av mina hembioförstärkare jag haft det senaste året har låtit lika bra som mina två-kanalsförstärkare fastän de haft mindre effektresurser.

Hembioförstärkare : Pioneer LX-73, Marantz SR6004, Yamaha 2067, Integra 70.2, Onkyo 809
2-kanalsförstärkare : Cyrus X-Power (mono-läge), Naim NAP200
Högtalare : Dynaudio Confidence C1, KEF Referenece 203/2

Jag vill dessutom påstå att det varit ganska stor skillnad dessutom.

Tyvärr är det väl så att jag inte har Guldöron som vissa i tråden har som inte hör skillnad, önskar att även jag hade Guldöron så att jag slapp lägga ner pengar på förstärkeriet!!!

Postad 18 oktober 2011 - 17:12

Unregisteredb141c5bc
  • Unregisteredb141c5bc
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

http://www.netonnet....80/156548.4949/

1000W uteffekt :P

:P

Detta behöver iof inte vara osant. Dom skriver sammanlagd, dvs alla kanaler och använder dom sig av klass d är siffrorna inte helt osannolika.

Mvh // Mattias

Postad 18 oktober 2011 - 17:38

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Du är verkligen expert på selektiv läsning eller hur ? Om du inte märkte det så höll jag faktiskt med dig men eftersom du insisterar. Du vill alltså hävda att ingen tillverkare av recivers, eller för den delen vanlig 2 kanal, ibland uppger specefikationer som är mer imponerande än vad som verkligen levereras ?

Jag frågade efter exempel. Ska jag döma av din ovilja att framföra några som att du inte vet om några?
I senaste (eller näst senaste) MOLT så mätte man 3 olika recievers och om mitt minnen är korrekt så överstämde dom väl med specen.

Postad 18 oktober 2011 - 17:40

el julio
  • el julio
  • Lärjunge

• 380 inlägg
  • 0

Tyvärr så har jag lite långt till Vincent(han bor väl ganska nära stockholm). Jag bor i norra skåne.. Bra idé annars. Du råkar inte bo mitt i mellan?
Jag har ett par Audiovector Si3 signature. Bytte från Canton Vento 890.

Jag bor i närheten av Kalmar.

mvh

Postad 18 oktober 2011 - 17:41

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Ett bra exempel är mätning på Marantz reciever vs deras slutsteg i senaste Hemmabio.
Slutsteget lämnar mer effekt i lägre impedanser, trots snarlika specar.

I 2 ohm och 0 grader 384 watt mot 180 och i 1 ohm och 0 grader 180 mot 92.

Hur många har högtalare som kräver kraftiga slutsteg vid 1-2 ohm? Min åsikt är ju att det är smartast att köpa prylar som är anpassade för dom förutsättningar man har. Oftast blir det billigast så med.

Postad 18 oktober 2011 - 18:44

Unregisteredb141c5bc
  • Unregisteredb141c5bc
  • Forumräv

• 741 inlägg
  • 0

Jag frågade efter exempel. Ska jag döma av din ovilja att framföra några som att du inte vet om några?
I senaste (eller näst senaste) MOLT så mätte man 3 olika recievers och om mitt minnen är korrekt så överstämde dom väl med specen.

Ja och 3 uppmätta recievers representerar hela utbudet av recievers på marknaden ? Ovilja ? Jag gav ett exempel, läs exempel, på varför den generella uppfattningen var som den är. Jag skrev aldrig att det var så men du har en tendens att utläsa vad du vill ur poster snarare än vad som skrivs i helhet.

Någon post ovan har du bra exempel hur förstärkare med snarlika specefikationer mäter olika i praktiska tester. Är antagantet att utifrån detta tycka att slutsteget i fråga är mer kapabel än receivern felaktigt ?

Mvh // Mattias

Redigerat av Unregisteredb141c5bc, 18 oktober 2011 - 21:17.

Postad 18 oktober 2011 - 20:23

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3 398 inlägg
  • 0

Hur många har högtalare som kräver kraftiga slutsteg vid 1-2 ohm? Min åsikt är ju att det är smartast att köpa prylar som är anpassade för dom förutsättningar man har. Oftast blir det billigast så med.

Absolut, inlägget var mer tänkt att visa skillnaden som kan finnas mellan tex slutsteg och reciever.

Har man lättdrivna högtalare behöver man inte ett Krellsteg med massor av effekt.

Postad 18 oktober 2011 - 21:04

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2 585 inlägg
  • 0
Klart man skall ha det Vincent *S* ju mer kraft ju roligare är det :o)

Postad 18 oktober 2011 - 22:33

ljudfantasten
  • ljudfantasten
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

Nu kanske jag är tråkig och tycker att det viktiga är hur det låter och inte hur något mäter.

+1
Får instämma. Låter det dåligt så kan det vara hur bra siffror som helst, att det ger en återgivning som man gillar står högst i långa loppet.

Postad 19 oktober 2011 - 07:36

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3 398 inlägg
  • 0

+1
Får instämma. Låter det dåligt så kan det vara hur bra siffror som helst, att det ger en återgivning som man gillar står högst i långa loppet.

Det borde vara självklart, smaken är ju det som avgör vad man gillar. Låter det bra är det bra oavsett vad tester eller andra tyckare anser.

Men priser kan man alltid ta upp, att vissa produkter är överprissatta är ju uppenbart.

Postad 19 oktober 2011 - 08:36

Unregistered40880
  • Unregistered40880
  • Forumräv

• 865 inlägg
  • 0
Vad ska man säga, "kul", eller "underhållande" om denna tråd?

Var RIKTIGT länge sen jag blandade mig i, eller överhuvudtaget läst i forumdelar rörande "Ljud".

Riktigt stolt att jag nyligen gjorde storinvestering på stereon hemma utan att läsa en enda rad i ett forum på flera månader =)

Vad jag ville få fram är att jag visste på ett ungefär av flera års lyssna fram och tillbaka (vänner, släkt, butiker etc.) vad jag ville ha. Vilka högtalare jag hört med viss elektronik och helt enkelt kännt att: "Det här gillar jag! Det här ljudet vill jag leva med över X antal år"

Så, jag kände att jag kommit till en punkt, där ekonomin tillät att börja bygga ihop något som skulle tillfredställa mig. Vilket till stor del också bidrar till helhetsupplevelsen och känslan. Som jag redan nämnde föregick inte dessa beslut av något forumläsande alls (Visserligen har man gjort den beskärda delen av forumsläsande förr/i yngre dar :-) ).

Som att läsa denna tråd t.ex. skulle fått mig att avfärda Naim för att de inte ger ett mervärde av innehåll i sina komponenter? Först och främst, jag köper inte en förstärkare för att slakta den och sälja av de enskilda komponenterna innuti till någon grosist. Visserligen var det ingen Nait 5i jag slog till på, men vad spelar det för roll ang. innehållet om den gör samma saker, har samma funktioner och skänker lyssnaren/ägaren samma (eller i dennes öron mer-) glädje än motsvarande "tyngre" förstärkare hade gjort?

Lika med högtalare. För de pengarna jag hade åsidosatt blev jag sagd att jag absolut skulle slå till på ett par Pi60 eller något än värre från IÖ. Men det var aldrig något alternativ för mig heller, inte för jag tror eller tycker att hans produkter är dåliga, utan för att det var inte det jag kände jag ville ha, och kunde tänka mig att leva med (utseendemässigt och känslomässigt), samt att jag redan hittat det ljud jag ville ha matchat med den elektroniken jag ville ha.

Visst hade man möjligtvis kunnat förkovrat sig, lyssnat mer, matchat mer, och på så vis kunnat pressa priset och kommit "i mål" med ett ljud man känner sig kunna leva med. Men för min del är den merkostnaden utöver detta helt klart värd känslan att man har komponenter som såväl optiskt som funktionellt (utöver ljudet som trots allt är prio 1) funkar i mitt hem och skänker mig glädje, både att lyssna, beskåda och röra vid.

Jag menar, hallå, en stacke svarata lådor med en grönt skimmrande Naimlogga är ju fräckt! ;-)

Redigerat av Unregistered40880, 19 oktober 2011 - 08:40.

Postad 19 oktober 2011 - 09:46

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Hmmm. såg först nu att Nait 5i bara kostar 10 000 kr och har 17st positiva omdömen.
I min värld har det vart 17 sidor storm i ett vattenglas. :huh: Det är väl ingen
som ställs på bar backe av att testa den och i värsta fall finna att den inte duger.

Redigerat av Bongo_Mongo, 19 oktober 2011 - 09:49.

Postad 19 oktober 2011 - 10:35

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Hmmm. såg först nu att Nait 5i bara kostar 10 000 kr och har 17st positiva omdömen.
I min värld har det vart 17 sidor storm i ett vattenglas. :huh: Det är väl ingen
som ställs på bar backe av att testa den och i värsta fall finna att den inte duger.

Bra där och hoppas att resten också uppmärksammar vad tråden handlar om.
Naim Nait 5i för 9.900 ett jävla bra köp med eller utan mätkuber och watt jämförelser.

Som sagt den spelar skiten ur det mesta och är klar vinnare i segmentet,
och kom inte dragande med blindtester igen.

pianostämmare med nedsatt syn B)

Postad 19 oktober 2011 - 12:51

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1 684 inlägg
  • 0
Droppy: Allt är ju ok, tills du kommer med det där "som sagt" och "spela skiten ur" kan jag tycka. :D

Postad 19 oktober 2011 - 12:58

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0

Droppy: Allt är ju ok, tills du kommer med det där "som sagt" och "spela skiten ur" kan jag tycka. :D

+1

Det lär väl dessutom krylla av kandidater i det prissegmentet. Jag trodde i min enfald
att 17 sidor handlade om en Naim för minst det dubbla/tredubbla..... :blush:

ps. Droppy: Är det allvar med att du stämmer pianon och har nedsatt syn?

Redigerat av Bongo_Mongo, 19 oktober 2011 - 13:00.

Postad 19 oktober 2011 - 13:23

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Okej ...spelar bättre än de flesta...

+1

Det lär väl dessutom krylla av kandidater i det prissegmentet. Jag trodde i min enfald
att 17 sidor handlade om en Naim för minst det dubbla/tredubbla..... :blush:

ps. Droppy: Är det allvar med att du stämmer pianon och har nedsatt syn?

Yes

Postad 19 oktober 2011 - 14:48

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
Ok, var nyfiken på om du uppfattar att din hörselförmåga stärks iom att du har nedsatt syn. Tycker
själv att jag har lättare att anylysera musik när man blundar.

Men det är way Off-Topic. Sorry!

Postad 19 oktober 2011 - 16:40

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Som sagt den spelar skiten ur det mesta och är klar vinnare i segmentet,
och kom inte dragande med blindtester igen.

Du har all rätt att anse den är en klar vinnare. Jag anser den är överprissatt och man får mer billigare på annat håll.

Postad 19 oktober 2011 - 17:07

Unregistered2010
  • Unregistered2010
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Du har all rätt att anse den är en klar vinnare. Jag anser den är överprissatt och man får mer billigare på annat håll.

Vilken förstärkare tycker du spelar bättre för en billigare peng?

Postad 19 oktober 2011 - 17:34

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2 585 inlägg
  • 0
För samma pengar får man Yamaha A-S1000 som jag i alla fall skulle valt av dessa 2. Tror Naim kan jämföras med Yamaha A-S700 och där åker yamahan 8 runt Naim. :P

Postad 19 oktober 2011 - 17:48

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0

Jag antar att allting som inte heter Denon och kostar 5000 kronor är överprissatt. Det är nämligen enbart en bioreceiver för den summan som har rätt pris. En stereoförstärkare för 10.000 kronor är horribelt överprissatt eftersom den knappast skryter med 7 x 100 Watt, endast har två slutsteg, saknar stöd för högupplösta ljudformat m.m.

Denna fixering vid "billigare" kommer jag aldrig att förstå, det är lika tragiskt som när folk jagar "billigare" datorer och anför ett lågt inköpspris som den mest värdefulla egenskapen, så värdefull att den överskuggar allt annat. Då talar jag om "häftigast specifikation för lägsta möjliga pris" (inte nödvändigtvis att priset i kronor är högre utan att produkt A innehåller "för lite" jämfört med produkt B).

För min del har all propaganda för Denon påverkat min inställning till detta märke. Produkterna är bra men jag har en spärr mot att äga samma märke som Mkarlsson74. ;)

Det har varit för mycket "Denon, Denon, blindtest, vetenskaplighet, blindtest, LTS, Denon, blindtest, slumpgeneratorn säger sanningen, placebo, korrupta branschen, omoral, dåliga råd, lura stackars kunder, Naim är bedrövligt, Denon" för att jag skall vara helt oberörd inför märket. Beklagligt eftersom produkterna är bra men att äga en produkt p.g.a att den "rekommenderats av LTS och är transparent" samtidigt som det mässas om blindtest och om hur dåligt märke X är går inte ihop för min del.

Postad 19 oktober 2011 - 19:37

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6 349 inlägg
  • 0

Vilken förstärkare tycker du spelar bättre för en billigare peng?

En vanlig vettig receiver är minst lika transparent, har högre effekter och har många fler funktioner än 5i.

Postad 19 oktober 2011 - 19:43

Unregistered2010
  • Unregistered2010
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

En vanlig vettig receiver är minst lika transparent, har högre effekter och har många fler funktioner än 5i.

Det har jag förstått att du tycker, men var gärna mer specifik med märke och modell.

Postad 19 oktober 2011 - 20:44

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Transparent?? Om man inte är intresserad av många fler funktioner??

Postad 19 oktober 2011 - 20:47

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2 585 inlägg
  • 0

Transparent?? Om man inte är intresserad av många fler funktioner??

Då tar man en av yamahana jag skrev om.

Postad 19 oktober 2011 - 20:49

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Då tar man en av yamahana jag skrev om.

Nja tveksamnt ... Föredrar ljudet från Naimen

Postad 19 oktober 2011 - 21:42

Simon76
  • Simon76
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Jag är också mycket tveksam..
Jag har inte lyssnat på ovan nämda förstärkare.
Men Yamahas billiga recivrar är ju rena skämtet. Katastrof!!
Så jag har svårt att tänka mig att deras 2-kanalare i samma prisklass skulle vara bättre..

Postad 19 oktober 2011 - 22:17

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2 585 inlägg
  • 0
Ja du 20 kg yamaha mot 5 kg naim det säger ju det mesta. Även den mindre väger dubbelt mot naim.

Postad 19 oktober 2011 - 23:20

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 315 inlägg
  • 0

För min del har all propaganda för Denon påverkat min inställning till detta märke. Produkterna är bra men jag har en spärr mot att äga samma märke som Mkarlsson74. ;)

Förstår inte varför det är ok att avfärda en tillverkare, pga att någon du tycker illa om äger en produkt som inte tillverkas längre, medans det inte är ok att kritisera en annan tillverkare (Naim) för vilseledande och i vissa fall (t ex HDX) rent faktamässigt felaktig marknadsföring. Det är inte heller ok att tala om verkliga, fysiska begränsningar som tydligt framgår både av tillverkarens spec, och av resultat vid oberoende mätningar.

Jag ställde frågan förut men fick inget riktigt bra svar på det: Varför tillverkar Naim förstärkare med högre effekt och bättre komponenter, om 5i redan är fulländad?

Den är som sagt inte speciellt dyr, men det finns en hel del att välja på i prisklassen. Behöver man mer effekt så är den av förklarlig anledning inte ett bra köp. Har man lättdrivna högtalare och inte spelar högt så funkar den kanon. Men som vanligt dyker det ju upp anhängare som hävdar att den har "oanade resurser" och spelar "skiten ur" allt annat. Det är lika kul som när någon för några år sedan påstod att Ino Pip har "närmast oändliga" basresurser.

Redigerat av Ageve, 19 oktober 2011 - 23:42.

Postad 20 oktober 2011 - 00:47

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Min enkla uppfattning är att man köper en Naim 5i om man bedömer att den låter bra ihop med de högtalare man har och uppfyller de krav man ställer. Att den skulle vara en mirakelförstärkare håller jag inte med om. Men jag kan absolut förstå att den kan passa en användare mycket bra beroende på vad man söker.

Jag ser däremot inte att 5i i sig kan användas för att bevisa något åt ena eller andra hållet. Den visar dock att enbart hög effekt inte nödvändigtvis säger hela sanningen. Det beror på hur man tänkt använda den, vilka högtalare man har o.s.v.

Personligen är jag neutral inför Naim, jag har nämligen inte provat deras produkter. Däremot är jag (som vanligt) inte med på noterna då gamla klassiska argument om blindtest (slumpgenerator), obefintliga skillnader mellan förstärkare, "för dyr" etc används i gammal god ordning som ett skäl att totalsåga produkter och ensidigt föra fram en receiver av märket Denon som saliggörande.

Jag betvivlar däremot inte att Naim 5i mycket väl kan låta bättre än en receiver, det beror dock på modell. Det beror också på att jag lärt mig att effektangivelser hos mindre receivermodeller är uppblåsta och en stereoförstärkare med lägre angiven effekt kan trots det driva högtalarna bättre - detta under förutsättning att den specificerats ärligt och faktiskt klarar detta.

Att jag dessvärre fått vissa associationer till Denon beror på att Mkarlsson74/Nin har en tendens att "ploppa upp" i samband med märket. Då det talas vitt och brett om de fantastiska receivrarna och blindtesterna är det 2105 som ligger där och lurar, LTS-rekommenderad som den är.

Kan du visa mig vilka recievers som har rena glädjesiffror?

Jag är mycket intresserad av en receiver för 5000 kronor som har ärligt specad effekt och således levererar 7 x 100 Watt i 8 Ohm, alla kanaler i drift mätt 20 Hz-20 Khz. Återkom så fort du funnit den receivern. Backa upp det med en mätning av effekten.

Edit: Slutsteg är "fusk" i detta läge, 7 x 100 ärliga Watt skall det vara och inget trams med "mätt vid 2-kanalsdrift med 1 Khz testton" o.dyl.

Du kan också plocka fram en receiver för 10.000 kronor som klarar av ovanstående om det av någon underlig anledning blir svårt med 5000 kronor.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 20 oktober 2011 - 00:49.

Postad 20 oktober 2011 - 05:40

Simon76
  • Simon76
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Förstår inte varför det är ok att avfärda en tillverkare, pga att någon du tycker illa om äger en produkt som inte tillverkas längre, medans det inte är ok att kritisera en annan tillverkare (Naim) för vilseledande och i vissa fall (t ex HDX) rent faktamässigt felaktig marknadsföring. Det är inte heller ok att tala om verkliga, fysiska begränsningar som tydligt framgår både av tillverkarens spec, och av resultat vid oberoende mätningar.

Jag ställde frågan förut men fick inget riktigt bra svar på det: Varför tillverkar Naim förstärkare med högre effekt och bättre komponenter, om 5i redan är fulländad?

Den är som sagt inte speciellt dyr, men det finns en hel del att välja på i prisklassen. Behöver man mer effekt så är den av förklarlig anledning inte ett bra köp. Har man lättdrivna högtalare och inte spelar högt så funkar den kanon. Men som vanligt dyker det ju upp anhängare som hävdar att den har "oanade resurser" och spelar "skiten ur" allt annat. Det är lika kul som när någon för några år sedan påstod att Ino Pip har "närmast oändliga" basresurser.

Självklart är den inte fulländad.
Men den levererar bra ljud i förhållande till priset.
Och det är klart att det blir bättre med mer effekt, men enbart effekt gör inte att ljudet blir bra.

Min enkla uppfattning är att man köper en Naim 5i om man bedömer att den låter bra ihop med de högtalare man har och uppfyller de krav man ställer. Att den skulle vara en mirakelförstärkare håller jag inte med om. Men jag kan absolut förstå att den kan passa en användare mycket bra beroende på vad man söker.

Jag ser däremot inte att 5i i sig kan användas för att bevisa något åt ena eller andra hållet. Den visar dock att enbart hög effekt inte nödvändigtvis säger hela sanningen. Det beror på hur man tänkt använda den, vilka högtalare man har o.s.v.

Personligen är jag neutral inför Naim, jag har nämligen inte provat deras produkter. Däremot är jag (som vanligt) inte med på noterna då gamla klassiska argument om blindtest (slumpgenerator), obefintliga skillnader mellan förstärkare, "för dyr" etc används i gammal god ordning som ett skäl att totalsåga produkter och ensidigt föra fram en receiver av märket Denon som saliggörande.

Jag betvivlar däremot inte att Naim 5i mycket väl kan låta bättre än en receiver, det beror dock på modell. Det beror också på att jag lärt mig att effektangivelser hos mindre receivermodeller är uppblåsta och en stereoförstärkare med lägre angiven effekt kan trots det driva högtalarna bättre - detta under förutsättning att den specificerats ärligt och faktiskt klarar detta.

Att jag dessvärre fått vissa associationer till Denon beror på att Mkarlsson74/Nin har en tendens att "ploppa upp" i samband med märket. Då det talas vitt och brett om de fantastiska receivrarna och blindtesterna är det 2105 som ligger där och lurar, LTS-rekommenderad som den är.

Jag är mycket intresserad av en receiver för 5000 kronor som har ärligt specad effekt och således levererar 7 x 100 Watt i 8 Ohm, alla kanaler i drift mätt 20 Hz-20 Khz. Återkom så fort du funnit den receivern. Backa upp det med en mätning av effekten.

Edit: Slutsteg är "fusk" i detta läge, 7 x 100 ärliga Watt skall det vara och inget trams med "mätt vid 2-kanalsdrift med 1 Khz testton" o.dyl.

Du kan också plocka fram en receiver för 10.000 kronor som klarar av ovanstående om det av någon underlig anledning blir svårt med 5000 kronor.

Bra skrivet.

Postad 20 oktober 2011 - 08:59

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Det var ett himmla tjat om HDXen (det har ju hänt lite på den fronten, nyutveckling från Naim)
Vi konstaterar bara att 5i låter mycket bra i jämförelse med övriga i prisklassen.

Självklart är den inte fulländad.
Men den levererar bra ljud i förhållande till priset.
Och det är klart att det blir bättre med mer effekt, men enbart effekt gör inte att ljudet blir bra.

Bra skrivet.

Mycket bra och håller med....

Postad 20 oktober 2011 - 09:15

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Naim Nait 5i 9.990:- SPEAKER OUTPUTS Power Output 50W/channel, 8Ω Transient 300VA

Denon PMA-1510AE 8.998:-
Rated Output Power
(8 ohms, 20 Hz - 20 kHz, THD 0.07%) 70 W + 70 W

inte så stor skillnad om man tittar på effektem men Naim specar Transient på 300VA som Denon inte gör, kan vara där den stor skillnaden ligger bla vad vet jag.
Ni som kan det här kanske kan ge en förklaring :rolleyes:

Postad 20 oktober 2011 - 13:03

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12 315 inlägg
  • 0

inte så stor skillnad om man tittar på effektem men Naim specar Transient på 300VA som Denon inte gör, kan vara där den stor skillnaden ligger bla vad vet jag.
Ni som kan det här kanske kan ge en förklaring :rolleyes:

Hehe, det har nog blivit något fel i översättningen där...

Specen gäller trafon, och den är på 300VA.

För att sätta det hela i perspektiv så har Rotel RB-1080 en trafo (ringkärna) på 1200VA. RB-1090 har två sådana, dvs 2400VA.

Postad 20 oktober 2011 - 13:38

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2 190 inlägg
  • 0
RB-1080 och RB-1090 är slutsteg och dessa går dessutom inte att köpa nya. Som sagt vad har en Denon receiver för halva priset för trafo? Det har hela tiden varit snack om att Denon för halva priset pissar på Naim 5i för 10 000:-. Sen att det finns gamla biffiga slutsteg är en annan sak.

Postad 20 oktober 2011 - 14:14

Droppy
  • Droppy
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

Hehe, det har nog blivit något fel i översättningen där...

Specen gäller trafon, och den är på 300VA.

För att sätta det hela i perspektiv så har Rotel RB-1080 en trafo (ringkärna) på 1200VA. RB-1090 har två sådana, dvs 2400VA.

Kan skillnaden ligga i Klass A eller Klass B förstärkare, Naim är ju en Klass B om jag har fattat det hela rätt.

• Large Signal Amplifiers are also known as Power Amplifiers.
  • Power Amplifiers can be sub-divided into different Classes, for example Class A Amplifiers, where the output device conducts for all of the input cycle, Class B Amplifiers, where the output device conducts for only 50% of the input cycle and Class AB Amplifiers, where the output device conducts for more than 50% but less than 100% of the input cycle.
  • An ideal Power Amplifier would deliver 100% of the available DC power to the load.
  • Class A amplifiers are the most common form of power amplifier but only have an efficiency rating of less than 40%.
  • Class B amplifiers are more efficient than Class A amplifiers at around 70% but produce high amounts of distortion.
  • Class B amplifiers consume very little power when there is no input signal present.
  • By using the "Push-pull" output stage configuration, distortion can be greatly reduced.
  • However, simple push-pull Class B Power amplifiers can produce high levels of Crossover Distortion due to their cut-off point biasing.
  • Pre-biasing resistors or diodes will help eliminate this crossover distortion.
  • Class B Power Amplifiers can be made using Transformers or Complementary Transistors in its output stage.

Redigerat av Droppy, 20 oktober 2011 - 14:16.

Postad 20 oktober 2011 - 15:09

Unregistered2010
  • Unregistered2010
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Emotiva UPA-1 och UPA-2 har också en trafo på 300 VA. UPA-1 levererar 200 Watt i 8 ohm och 350 Watt i 4 ohm.

Hmmm... Det verkar som om varken MKarlssson eller Ageve kan hålla ordning på äpplen och päron, den ena har fortfarande inte berättat om vilken hembioförstärkare som är så mycket bättre än Naim Nait 5i och den andre jämför mot stora slutsteg...

Postad 20 oktober 2011 - 15:16

tomasgbg
  • tomasgbg
  • Beroende

• 1 310 inlägg
  • 0

Emotiva UPA-1 och UPA-2 har också en trafo på 300 VA. UPA-1 levererar 200 Watt i 8 ohm och 350 Watt i 4 ohm.

Hmmm... Det verkar som om varken MKarlssson eller Ageve kan hålla ordning på äpplen och päron, den ena har fortfarande inte berättat om vilken hembioförstärkare som är så mycket bättre än Naim Nait 5i och den andre jämför mot stora slutsteg...

Nu är ju UPA-1 ett monoblock, samt att den har en bank på 80,000 uf.. Så jämförelsen haltar något..

Annars lämnar väl vilken bioreciver som helt runt halva pengen högre effekt än naimen.
Är väl snarare svårt att hitta en som lämnar mindre gissar jag på.
Sen hur det låter är ju en annan fråga.

Postad 20 oktober 2011 - 15:20

Lovsta
  • Lovsta
  • Lärjunge

• 265 inlägg
  • 0
Ja, jag undrar ju egentligen vad det är Naim lyckats med eftersom folk Tycker att dom låter bra. Om vi tar ren Class A i jämförelse så är ju Class A känt för att att vara mer audiofilt och minimerar distortion eftersom sättet Class A funkar på helt enkelt undviker t.ex crossover distortion. Class AB är väl det vanligaste som jag fattat det.

Redigerat av Lovsta, 20 oktober 2011 - 15:29.

Postad 20 oktober 2011 - 15:27

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
https://www.prisjakt...ukt.php?p=24020

Denna lämnar 7 x 100w enligt specen. :)

Edit: Mycket stark står det dssutom på prisjakt.

Redigerat av Unregistered95265801, 20 oktober 2011 - 15:53.

Postad 20 oktober 2011 - 20:30

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0
En metodbeskrivning och vad det behövs för kringutrustning för att snabbt kunna
växla mellan tex två förstärkare vore guld i det här läget i tråden. :)

Obs. Seriös fråga. Seriöst nyfiken.

Redigerat av Bongo_Mongo, 20 oktober 2011 - 20:31.

Postad 20 oktober 2011 - 20:44

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3 637 inlägg
  • 0

Tex rotel rss 900 finns ju för att enkelt testa högtalare men till förstärkare vet jag inte.

Postad 20 oktober 2011 - 22:22

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Att jag underkänner slumpen i detta sammanhang beror på att jag betraktar det hela (ur min egen synvinkel) som att jag är intresserad av hur t.ex förstärkare A respektive förstärkare B låter. För att ta reda på detta är jag intresserad av att analysera respektive objekt och ja, slumpen är inget bra analysverktyg i detta fall. Jag är enbart intresserad av att detaljstudera objekt A och B i detta fall och att slumpa dessa för att se om jag gissar rätt är inte det jag är ute efter. Det är inte min förmåga att gissa som är intressant för min del utan huruvida jag anser att A eller B passar mig.

Jag har inga invändningar mot att koppla bort märkes/prisförväntanseffekt ur ett test genom att maskera objekten och kalla dem A respektive B och därefter utvärdera hur A låter och hur B låter. Denna ståndpunkt har jag redogjort för tidigare.

Vid ett vintest häller man lämpligen upp olika sorters rödvin t.ex i glasen A, B, C och D, därefter får deltagarna avgöra vilket vin de föredrar. Det enda de vet är att det handlar om rödvin och att det finns fyra olika sorter. Den s.k märkesplacebon är eliminerad.

Jag har helt enkelt inga invändningar mot grundresonemanget att det är en god idé att maskera ett testobjekt för att eliminera förväntanseffekter baserade på märke och pris, design o.dyl. Däremot anser jag utan tvivel att slumpgeneratorn inte svarar på de frågor jag är intresserad av att få svar på, detta eftersom jag är intresserad av en analys av testobjektet i sig, inte huruvida lyssnaren lyckas upptäcka att A även kan betyda B vissa gånger.

Det är lätt att lura människor genom att t.ex säga att "nu växlar jag!" och ge sken av att växla utan att göra det. Lyssnarna kommer med stor sannolikhet att börja lyssna på ett annat sätt än tidigare och då uppfatta skillnader baserade på ett avvikande lyssningsförfarande, d.v.s att de inte lyssnade efter just dessa saker tidigare. På så vis kan man enkelt sälja in olika ljudmässiga egenskaper genom att framhäva dessa.

På samma vis går det att t.ex ta en produkt, byta förpackning och låta två testgrupper prova, resultatet kan mycket väl bli att produkten med snyggare förpackning uppfattas som bättre.

Men då är frågan: har detta så stor bäring på just HiFi att enda sanningen nås genom en slumpgenerator?

Svaret är nej. Verkligheten är inte så enkel att man antingen slumpar fram objektet och då stämmer resultatet (ingen skillnad) eller så lyssnar man på objektet separat (öppet eller blint) och då får man fel resultat, d.v.s skillnad hördes.

En förstärkares interaktion med en högtalare är av sådan natur att skillnad mycket väl kan finnas. Det är alltså inget fel i att detektera en skillnad på två olika förstärkare. Det håller inte att avfärda denna skillnad med inbillning och ropa efter slumpgeneratorn.

Däremot kan man ta analysen till steg 2 och köra ett blint AB-test utan slumpgenerator. Slumpgeneratorn kan istället användas om man bestämmer sig för att testa lyssnaren istället för apparaten, d.v.s hur bra lyssnaren hör. Resultatet man får då har ingenting med huruvida förstärkare låter lika eller olika att göra utan visar istället om lyssnaren klarar att höra skillnad eller ej. Om skillnad ej detekterades betyder inte det att skillnad ej finns utan enbart att den specifika lyssnaren misslyckades. Misslyckandet kan bero på flera faktorer, t.ex otillräcklig inlyssning på testobjekten, ouppmärksamhet, musikmaterial o.s.v.

Slutligen ser jag inte HiFi som en allt för vetenskaplig "sport" av det enkla skälet att det, till skillnad från diverse andra områden, bygger mycket på subjektivitet och innehåller alldeles för många felkällor. Dels handlar det om hur lyssnaren uppfattar ljudet, sedan har vi hela akustikproblemetiken, slutligen har vi synergin mellan komponenterna m.m. Själva utvecklingen av apparaterna går att göra vetenskapligt men att från det få ihop en komplett stereo och komma fram till någon form av standard för hur det skall låta och upprätthålla den standarden, d.v.s att en specifik anläggning låter "så" i alla lägen går inte.

Även om man akustikbehandlar rummet får man inte samma ljud som i ett annat rum.

Slutligen har vi lyssnaren, hur man uppfattar ljudet beror på många faktorer, fysiska som psykologiska. Erfarenhet, musiksmak m.m påverkar. Person A gillar en specifik anläggning, person B en annan. Båda har rätt utifrån sina referenser även om de ev anser att den andres anläggning inte passar dem, "jag hade inte köpt just den utrustningen".

Tar vi sedan antalet apparater som finns på marknaden får vi ett så stort sample att långtgående slutsatser i Mkarlsson74-stil inte går att göra. D.v.s att förstärkare låter snarlikt, att DACar låter snarlikt o.s.v. Skall man ö.h.t komma i närheten av ett faktaunderlag för att påstå detta får man allt göra mycket grundliga tester på ett stort sample av produkter. De omtalade blindtesterna där man testar små Yamahareceivrar mot highendförstärkare och trummar hårt för att skillnad ej detekterades är ingenting som bevisar att förstärkare låter identiskt.

Det är inte ens seriöst att jämföra på det viset utan klingar starkt att man skall bevisa en tes, i detta fallet att "branschen" lurar stackars kunder att köpa s.k "dyra produkter" när det räcker med en billig.

HiFi innehåller alldeles för många subjektiva faktorer enligt min mening och därför uppstår stora problem om man försöker sätta upp tumregler om "transparens" och plocka fram någon sorts "standardiserad rekommenderat-utrustning" eller ens dela in det hela i "färgning = dåligt, transparens = bra" per automatik.

För min del är det stor skillnad på HiFi och t.ex flygteknik och aerodynamik ur ett vetenskapligt perspektiv. Det sistnämnda är något som går att mäta, testa och utforska med stor exakthet. En vingprofil t.ex går att ta fram med stor exakthet etc. Samma grad av exakthet ifråga om slutresultat etc går inte att uppnå med HiFi även om det går att mäta upp enskilda delar, dock inte med totala mätningar som därmed kan förklara exakt hur ljudet kommer att uppfattas av lyssnaren.

Postad 20 oktober 2011 - 22:32

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0

Att "skratta åt de personer" som anser att slumpen är en viktig del i ett vetenskapligt förfarande är inte så lite dumt. Alla har rätt till sin åsikt, men om ens åsikt går tvärs emot nästan all etablerad vetenskap så kanske man ska vara något lite mer ödmjuk. Annars får det dig, faktiskt, att framstå som ganska verklighetsfrånvänd.

Jag är intresserad av att analysera förstärkaren A. På vilket sätt får jag ett bra analysverktyg om jag slumpar fram B och C i det hela?

Slumpen är ingen faktor jag är speciellt intresserad av. Jag tror inte på den utan söker andra förklaringar till ett fenomen. Ofta finns det förklaringar om man gräver, alltså inte att "det råkade bli så". Det är ungefär som att t.ex påstå att "slumpen orsakade haveriet". Kommer man dragande med den förklaringen - då kommer man inte att komma speciellt långt.

För min del handlar vetenskap inom teknik att man utför olika experiment och simuleringar m.m. För att dra slutsatser av dessa vet man normalt vad man testar och analyserar detta. Det är inte så att slumpen sätter ihop en förstärkare och så "råkar" den låta bra.

På samma vis delar jag inte heller uppfattningen att slumpen ligger bakom livets uppkomst, d.v.s att det "råkade bli så" utifrån slumpmässiga faktorer.

Men jag tar gärna emot exempel på hur slumpen kommer in som vetenskapligt verktyg i dessa sammanhang då jag rent ut sagt inte uppfattar dessa slumpmässiga faktorer utan har en tendens att se bakomliggande faktorer som i kombination skapar en orsaks-verkanskedja.

Det är t.ex inte slumpen som orsakar ett haveri eller som gör att en förstärkare får hög effekt.

Edit: Det jag vill ha svar på är hur förstärkaren Naim 5i låter (t.ex). Som en del i detta kan jag låta en panel lyssna på den under beteckningen A, förutom det tar jag en annan förstärkare som jag kallar B. Därefter får lyssnarna beskriva hur dessa låter och analysera ljudet grundligt, utifrån det kan jag sedan dra en slutsats.

Det är dock ingen exakt vetenskap det heller då rummet och högtalarna spelar in, resultatet är således inte överförbart till helt andra högtalare och andra akustiska förhållanden.

Enda sättet att komma närmare en exakthet är att köra med hörlursriggar rakt igenom. Då har man eliminerat akustiken som en felkälla och kan utvärdera utrustning med en felkälla mindre.

Redigerat av Unregistered43b822d3, 20 oktober 2011 - 22:37.

Postad 20 oktober 2011 - 23:01

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3 782 inlägg
  • 0
Ytterligare en aspekt på detta med testmetoder är följande:

Om en metod detekterar skillnad och en annan inte gör det får man gå vidare och analysera skillnaderna mellan metoderna. Det kan också vara så att procedurerna är så pass olika att det blir fråga om helt olika tester.

Lägger man in nivåmatchning m.m som en del i förfarandet är det naturligtvis nödvändigt att göra detta oavsett om man kör ett "öppet" eller "blint" test. Annars kommer resultatet att bli felaktigt och den enda slutsatsen man kan dra är att nivåmatchning ger det eller det andra resultatet.

Skillnader som "försvinner" p.g.a slumpgenerator indikerar starkt att denna slumpgenerator introducerar stora felkällor i testandet vilket påverkar utslaget.

Det går inte heller att dra slutsatser i stil med att skillnadsdetektion indikerar felaktig testmetod medan frånvaro av detektion indikerar korrekt metod. Den sortens predestinerade synsätt har inget med vetenskap att göra utan handlar om förutfattade meningar, i detta fall nocebo. Det håller inte heller att dra till med att "det skall inte vara si eller så". Hur det "skall vara" och hur det är skiljer sig och därför kommer man inte långt med inställningen att "det skall inte vara direkta skillnader på förstärkare". Teoretiskt är en förstärkare en förstärkare på samma vis som en motor är en motor och har en tydligt definerad uppgift. Trots det förekommer skillnader och nej, det beror inte på felaktiga testmetoder per automatik.

På samma vis kan två motorer med snarlik effekt m.m skilja sig ifråga om bränsleförbrukning, driftsäkerhet, TBO-intervall m.m. Med det resonemang som förs angående förstärkare och signalkällor är två motorer med 20 tons dragkraft (jet) identiska eftersom typexemplet innebär samma dragkraft och ungefär samma bränsleförbrukning. Det är hugget som stucket således. Att en motor sedan har en TBO på 10.000 timmar och den andra 20.000 timmar behöver vi inte nämna. På samma vis är en förstärkare på 2 x 50 Watt, transistoriserad identisk med en annan transistoriserad 2 x 50 Wattare, det förstår man direkt av dessa data. Om det skulle höras skillnad beror det på felaktiga testmetoder, om båda har ett specat frekvensomfång på 20 Hz-20 Khz med under 3 dBs avvikelse är det ännu mer uteslutet att det skulle kunna finnas skillnader.

Ja, om allting vore så enkelt alla gånger så hade det varit bra. D.v.s att det räcker att enbart läsa databladen och därefter ha alla svar på alla frågor kring en produkt.

Postad 21 oktober 2011 - 06:59

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1 684 inlägg
  • 0
AVR4000: En kort kommentar till något du skrev tidigt i det första av de där långa inläggen: Det är ingenting som hindrar dig att lyssna in dig på objekt A och objekt B öppet, för att förvissa dig om dess skillnader. När du kan dem borde det gå bra att plocka ut dem i blindtestet.

Att bara börja gissa hejvilt låter som ett dåligt förfarande. Om man nu alls ska blindtesta seriöst.

Redigerat av shifts, 21 oktober 2011 - 07:46.

Postad 21 oktober 2011 - 07:05

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1 691 inlägg
  • 0

Vägg efter vägg av text

Det slumpen tillför är att visa på huruvida man verkligen kan höra skillnad på apparaterna eller inte. Vet folk att nu lyssnar de på A och sen på B så kan man fortfarande, medvetet eller undermedvetet hitta på skillnader, som man sedan "hör" trots att det inte finns där. Om man däremot kan identifiera (och konsekvent peka ut) samma skillnader i ett blint test, där man inte vet ordningen (kalla det slump eller vad man vill), då kan man "vetenskapligt" säga att skillnaderna finns där.

Postad 21 oktober 2011 - 08:51

ZaXxx
  • ZaXxx
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0
Whathifi om Rega brio r, bra nog att utmana Naim nait 5i och det gör den till ett fantastiskt köp. kanske är värt att kolla in. Kanske ett lustigt uttalande men i alla andra länder verkar det som att brion kostar 6000. Brio Dac kanske är den bästa omvandlaren för 6000kr.

Postad 21 oktober 2011 - 09:17

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1 813 inlägg
  • 0

AVR4000: En kort kommentar till något du skrev tidigt i det första av de där långa inläggen: Det är ingenting som hindrar dig att lyssna in dig på objekt A och objekt B öppet, för att förvissa dig om dess skillnader. När du kan dem borde det gå bra att plocka ut dem i blindtestet.

Att bara börja gissa hejvilt låter som ett dåligt förfarande. Om man nu alls ska blindtesta seriöst.

+ 1

Personligen tror jag förutsättningarna för ett seriöst blindtest är förstörda om man har hackat på varandra i
tråd efter tråd. Agendan blir då att "sätta dit" varandra.

Det är nog svaret på varför bråktrådar inte mynnar ut i att träffas å blindtesta.

Redigerat av Bongo_Mongo, 21 oktober 2011 - 09:18.

Postad 21 oktober 2011 - 09:42

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1 684 inlägg
  • 0
Bongo_Mongo: Så tror jag nog att det är, att det lämnar bitter eftersmak.

Jag vet inte om jag själv är övertygad om att blinda AB-tester är bästa sättet att hitta skillnader på heller för den delen, men jag skulle vara väldigt ödmjuk med att hävda att den ena sopar banan med den andra, om inte vissa felkällor är eliminerade. Att man tycker det låter bra om något, det behöver man inte blindtesta för att få reda på. Det är ju bara att lyssna det. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.