Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnad på dyra och billiga kablar?

2355 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 October 2012 - 14:10

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 2

Så ha lite respekt när någon säger att man hör skillnad. Det kan faktiskt vara sant, fastän man inte förstår varför.

Visst är det så men inom vetenskapen så finns det även ngt som heter dubbelblinda test och repeterbarhet också och dessa hinder verkar inte kabeltrollen ta sig över.
Den skillnad du eventuellt upptäcker med precisionsmätinstrument har (skulle jag tro) enormt mycket mindre påverkan på lyssnarens ljudupplevelser än placebo iaf (vilket har visats i otaliga tester).

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 02 October 2012 - 15:41.

Postad 02 October 2012 - 15:35

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Ja du, varför fundera på förklaringar till olika fenomen överhuvudtaget? Är ganska tydlig med att jag själv inte tror mig höra skillnad mellan kablar, men det faktum att vissa anser sig göra det väcker en nyfikenhet och en vilja att hitta förklaringar. Är det så fel? :)

Beroende på "fenomen" snarare slöseri med tid, energi och ibland pengar. Helt klart är vissa fenomen intressanta och värda att utvärdera men dit hör dock inte t.ex. hoemopati, astrologi, healing och spökjägare. Till den högen kan vi även placera t.ex. påstådd påverkan av kabelns färg, målade cd-kanter och hifimössens superegenskaper.

Att påstå att det är motiverat med dyra elektriska ledare för att lösa i sammanhanget enkla uppgifter knackar nog på dörren och det kommer nog att så vara tills någon äntligen kan påvisa det.

Att många subjektivt upplever skillnader även när inga föreligger är däremot ställt utom tvivel. Jag tror att jag, i detta forum, var först att länka till nedan läsktest från programmet "Hjärnstorm". Det har varit upp några gånger sedan dess men det illustrerar oerhört tydligt hur starkt förväntan kan bidra. För de som inte sett det tidigare... "Hur kan det vara samma när det smakar olika?!?"

http://www.youtube.com/watch?v=0HyZIMBQ8n0

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 02 October 2012 - 15:44.

Postad 02 October 2012 - 15:39

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 0

Jag utgår givetvis från 4mm2 och längder som är inom rimlighetens gränser. Därför stämmer både resonemang och slutsats :)

Peter Bond:
"Den förstärkta signalen till högtalarna är dock så pass stark att allt motstånd är försumbart"

Ursäkta att jag påpekar det, men ditt påstående här ovan är faktiskt fel, alldeles oavsett kabelns tjocklek.

Postad 02 October 2012 - 17:22

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 2
De flesta kabler behöver spelas IN. Blindtester med ur och inkopplingar förstör och kablarna får inte tid att lugna ner sig.
Därför är de flesta blindtester helt värdelösa.

Postad 02 October 2012 - 17:28

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

• 2602 inlägg
  • 0
Vad ska de lugna sig från, hög stress faktor eller?

Postad 02 October 2012 - 18:23

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

De flesta kabler behöver spelas IN. Blindtester med ur och inkopplingar förstör och kablarna får inte tid att lugna ner sig.

Ok, så du inte bara hör skillnad på kablar. Du hör alltså skillnad på inspelade och oinspelade också. Jag anser mig vara ganska vidsynt och ödmjuk men här passeras nog faktiskt även min gräns.
Det viktigaste är ju förstås att du har kul med det du gör och det missunnar jag dig på inget vis. Du är inget troll, du är ju bara en Audiofil helt enkelt. :)

Postad 02 October 2012 - 18:27

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Varför behöver endast de flesta spelas in och inte alla? Vilka kablar kan man då enligt dig köra direkt?

Postad 02 October 2012 - 18:51

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1
EKK och andra kablar som inte är avsedda för hifi.

Postad 02 October 2012 - 18:57

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Ok - det är alltså "Hifi" som passerar genom den elektriska ledaren. Jag som trodde det var en elektrisk ström. Tur att man blir upplyst emellanåt... ^_^

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 02 October 2012 - 18:58.

Postad 02 October 2012 - 19:11

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 1
Man blir alltid lika facincerad över kalbelhysterin. Själv vet jag inte vad jag ska tro överhvudtaget???
Jag har svårt att försvara att man lägger flera tusen på kablar när elektronik, akustik och inspelning varierar å det grövsta. Varför sila mygg när man sväljer kameler tusen ggr om?

Visst, jag tror säkeligen att man kan höra skillnad på kablar i viss mån. Men inte till den grad som vissa verkar göra gällande. Att sedan lägga flera tusen kr på kablar går över mitt förstånd när man ser vad det sitter för kablar inuti flertalet högtalare.
Varför transportera ljudvågor via en dyr kabel som ändå skickas vidare till membranet med vanliga kablar av no name fabrikat? För mig låter det fullständig hokuspokus, men givetvis kan jag ha fel...

G

Postad 02 October 2012 - 20:11

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 1

Jag har mätt med extremt känslig analog mätutrustning. En elektrometer ...

Är det inte Scientologerna som använder E-meter? ;)

Skämt och sido, det krävs inte speciellt avancerad utrustning för att mäta skillnader mellan kablar. Problemet är att höra skillnaderna, och när de ligger under -100dB i nivå är de i de allra flesta fall helt enkelt inte möjligt.

Jag kan säga att Hulken bor i min källare, men det är skillnad på att påstå något och att kunna påvisa att det faktiskt stämmer. Ett blindtest av kablar skulle kunna motsvara att jag bjuder hem folk till min källare och visar rummet där Hulken bor. Om han inte finns där så har jag ett problem...

Redigerat av Ageve, 02 October 2012 - 20:13.

Postad 02 October 2012 - 20:30

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Jag återupprepar: Det är nästan alltid bara de med sämst ljud/anläggningar som pysslar med dessa overksamma tweaks och påstår att det gör stora skillnader. Sålänge man påpekar faktum när de försöker "hjälpa" nybörjare med deras myter så kan man sen låta de hållas :)

Postad 02 October 2012 - 22:13

D_D
  • D_D
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 1

Underbart inlägg! När man inte kan lura blindtesterna så så hävdar man att testmetoden är fel. Tror man att kablar behöver "spelas in" finns det nog inte mycket att göra, även psykiatri vården lär stå handfallna där... Hallelulja!

Postad 02 October 2012 - 22:25

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3989 inlägg
  • 1

Special pleading kallas denna villfarelse.
Används ofta bland spök och ufotroende tex men även inom allehanda newage trams.

Redigerat av Unregisteredf2a7f9fd, 02 October 2012 - 22:26.

Postad 03 October 2012 - 07:08

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 3

Först fick man höra talas om att det fanns musikbasar, filmbasar och diskobasar.

Nu finns det tydligen Hifi-elektroner, el-elektroner och vanliga elektroner.

Man lär sig nåt nytt varje dag....

Postad 03 October 2012 - 08:44

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

Har givetvis läst ditt tidigare inlägg (vill ju inte missa något i denna tråd :rolleyes: )...men ok...knaster och missljud på -100 dB hittar man säkert isf på både lakritssnören och mina AQ King Cobra...eller? :)

Läs igen: det jag skrev om knaster och missljud är att det är möjligt i (analoga) signalkablar med låg strömstyrka och framför allt i kopplingarna (inte i själva kabeln), inte i högtalarkablar (som inte är defekta) :)

Peter Bond:
"Den förstärkta signalen till högtalarna är dock så pass stark att allt motstånd är försumbart"

Ursäkta att jag påpekar det, men ditt påstående här ovan är faktiskt fel, alldeles oavsett kabelns tjocklek.

Du kan påpeka det hur många gånger du vill, det förblir lika rätt ändå... :)

Postad 03 October 2012 - 09:28

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 3

Varför transportera ljudvågor via en dyr kabel ...

Ljudvågor? :)

Postad 03 October 2012 - 09:57

Vapo
  • Vapo
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 2
Märkligt att ingen dödat tråden tidigare med

http://en.wikipedia....ki/Speaker_wire

Capacitance
Therefore, to keep audible (up to 20,000 Hz) losses below 1%, the total capacitance in the cabling must be kept below about 2,700 pF.

Inductance
Therefore, to keep audible (up to 20,000 Hz) losses below 1%, the total inductance in the cabling must be kept below about 2 µH.

Det är ganska lätt att hitta billiga kablar som ligger långt under dessa värden. Surprise!

Eller så köper man en dyrkabel och inbillad förbättring...

...eller inte? Kanske bättre att läsa i wikins läsvärd länk - http://www.roger-rus...m/wire/wire.htm

Roger Russell – a former engineer and speaker designer for McIntosh Labs – details how expensive speaker wire brand marketing misinforms consumers in his online essay called Speaker Wire – A History. He writes, "The industry has now reached the point where [wire] resistance and listening quality are not the issues any more, although listening claims may still be made....The strategy in selling these products is, in part, to appeal to those who are looking to impress others with something unique and expensive

Logical Conclusions?
We have been told by advertising that the exotic speaker wires offer fabulous advantages over ordinary lamp cord. It would seem reasonable that using this same wire for lamps would also enhance their performance. In the same vein as wire literature, you can have your lamp reproduce light with the full spectrum color fidelity of natural daylight, finally allowing you see light the way it should be seen and bring out the natural performance of your lamp. It could offer greater warmth, detail, brilliance, definition and speed by providing wider bandwidth and reduced skin effect. It can provide a distortion free illumination that reduces eye strain, resulting in clearer vision and optimal color perception. It can allow you to work for longer periods of time with less visual distraction or fatigue. Just imagine what it might do for your electric razor or microwave, etc.!

^_^

Postad 03 October 2012 - 10:07

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 1

Vad får dig att tro att fysik och fakta ska kunna döda tråden? ^_^

Postad 03 October 2012 - 10:08

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

http://en.wikipedia....ki/Speaker_wire

Capacitance
Therefore, to keep audible (up to 20,000 Hz) losses below 1%, the total capacitance in the cabling must be kept below about 2,700 pF.

Inductance
Therefore, to keep audible (up to 20,000 Hz) losses below 1%, the total inductance in the cabling must be kept below about 2 µH.

Det är ganska lätt att hitta billiga kablar som ligger långt under dessa värden. Surprise!

Eller så köper man en dyrkabel och inbillad förbättring...

...eller inte? Kanske bättre att läsa i wikins läsvärd länk - http://www.roger-rus...m/wire/wire.htm

Roger Russell – a former engineer and speaker designer for McIntosh Labs – details how expensive speaker wire brand marketing misinforms consumers in his online essay called Speaker Wire – A History. He writes, "The industry has now reached the point where [wire] resistance and listening quality are not the issues any more, although listening claims may still be made....The strategy in selling these products is, in part, to appeal to those who are looking to impress others with something unique and expensive

Logical Conclusions?
We have been told by advertising that the exotic speaker wires offer fabulous advantages over ordinary lamp cord. It would seem reasonable that using this same wire for lamps would also enhance their performance. In the same vein as wire literature, you can have your lamp reproduce light with the full spectrum color fidelity of natural daylight, finally allowing you see light the way it should be seen and bring out the natural performance of your lamp. It could offer greater warmth, detail, brilliance, definition and speed by providing wider bandwidth and reduced skin effect. It can provide a distortion free illumination that reduces eye strain, resulting in clearer vision and optimal color perception. It can allow you to work for longer periods of time with less visual distraction or fatigue. Just imagine what it might do for your electric razor or microwave, etc.!

^_^

Underbart :)

Ska nog köpa 20 000 kr/m-kabel till min spis så kommer maten att smaka lite extra bra :)

Postad 03 October 2012 - 10:16

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 3
Personligen planerar jag att bli rik på att sälja speciell Hifi-luft: HifiAir™

Två olika sorters luft erbjuds, Wifi HifiAir™ som används för just Wifi (i de fall man kör t.ex. Airplay och så men även för bättre internet när man surfar) och en Sound HifiAir™ (luft som ger mer 3D och djupare bas) som används för ljudvågarna från högtalarna.

Bäst resultat uppnås om man spelar in luften i 120 timmar och låter den lugna ner.

Det hemliga receptet ligget förstås i att man kan blanda dessa luftar så man kan ha dem i ett och samma rum. Patent pending. See you in court!

Redigerat av pacman, 03 October 2012 - 10:18.

Postad 03 October 2012 - 11:31

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 1
Hahaha! Bäst hittills pac! Ibland kan man ju kanske även få lukt på ljudet? ;)

Redigerat av BrittBastard, 03 October 2012 - 11:31.

Postad 03 October 2012 - 11:33

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 1

Peter Bond:

Du kan påpeka det hur många gånger du vill, det förblir lika rätt ändå... :)

Berätta i så fall hur ekvationen ser ut där resultatet av spänningsdelningen (kabelns och högtalarens impedans) blir annorlunda för att nivån på insignalen är högre.

Om du inte kan det eller inte vet hur ekvationen ser ut i verkligheten får du nog ompröva ditt resonemang.

Som sagt, din slutsats är korrekt men resonemanget fel...

Redigerat av Unregistered277056c3, 03 October 2012 - 11:35.

Postad 03 October 2012 - 12:28

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 1

Jag återupprepar: Det är nästan alltid bara de med sämst ljud/anläggningar som pysslar med dessa overksamma tweaks och påstår att det gör stora skillnader. Sålänge man påpekar faktum när de försöker "hjälpa" nybörjare med deras myter så kan man sen låta de hållas :)

Tweaks är meningslösa på sämre anläggningar pga dessa anläggningars inboende mycket större brister. Det krävs mycket dyra hifi-anläggningar innan kabelbyten märks och fortfarande betyder det inte att det behöver bli "bättre"! (eftersom ingen vet vad det betyder.) Jag märkte aldrig någon skillnad på min hyfsade QUAD-anläggning när jag testade olika signal/högtalar/nätkablar. När jag hade bytt upp mig några klasser så upptäckte jag att det går att få fram en annan karaktär på ljudet (lägg märke till att jag inte säger förbättring) genom att byta olika kablar. I min anläggning har en enkel brittisk kabel fungerat bäst och den råkar vara gjord i silver. (Silvret till trots, priset är ändå detsamma som för lite bättre, vanliga, kablar.) Med "bäst" menar jag att jag föredrar det ljudet.

Postad 03 October 2012 - 12:47

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 1

Berätta i så fall hur ekvationen ser ut där resultatet av spänningsdelningen (kabelns och högtalarens impedans) blir annorlunda för att nivån på insignalen är högre.

Om du inte kan det eller inte vet hur ekvationen ser ut i verkligheten får du nog ompröva ditt resonemang.

Som sagt, din slutsats är korrekt men resonemanget fel...

Jag känner inte att jag orkar debattera gymnasiefysik på ett hembioforum, men jag utgår från (och hoppas på) att du misstolkat det jag skrivit. I mina inlägg åsyftar jag skillnaden i signalstyrka mellan signalkablar och högtalarkablar, där de sistnämnda har betydligt starkare signal som därmed är mindre känsliga för brus som är oberoende av signalstyrkan.

Resonemang och slutsats båda korrekta.

EDIT: Kunde inte låta bli att slå upp en relevant formel ändå:

SNRdB (signal-to-noise ratio) = 20log10(As / An)

Om An anses vara konstant så minskar alltså dess bidrag (SNR går upp) ju starkare signalen är.

Redigerat av Unregisteredcc128e50, 03 October 2012 - 12:56.

Postad 03 October 2012 - 13:50

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 1
Silver gillar jag med av någon konstig anledning.
Men en 4-flätad kopparledare är en trevlig bekanskap !

Redigerat av Leif B, 03 October 2012 - 13:50.

Postad 03 October 2012 - 13:58

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 1

Silver gillar jag med av någon konstig anledning.
Men en 4-flätad kopparledare är en trevlig bekanskap !

Du vet inte ens själv varför du gillar det?
Vad är en 4-flätad kopparledare? Finns inget sådant begrepp.

Postad 03 October 2012 - 14:54

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 1

Jag känner inte att jag orkar debattera gymnasiefysik på ett hembioforum, men jag utgår från (och hoppas på) att du misstolkat det jag skrivit. I mina inlägg åsyftar jag skillnaden i signalstyrka mellan signalkablar och högtalarkablar, där de sistnämnda har betydligt starkare signal som därmed är mindre känsliga för brus som är oberoende av signalstyrkan.

Resonemang och slutsats båda korrekta.

EDIT: Kunde inte låta bli att slå upp en relevant formel ändå:

SNRdB (signal-to-noise ratio) = 20log10(As / An)

Om An anses vara konstant så minskar alltså dess bidrag (SNR går upp) ju starkare signalen är.

Peter Bond:
(Analoga) signalkablar kan göra skillnad (tex knaster och missljud) pga den låga strömstyrkan i signalen, varför man kanske ibland vill ha lite bättre sådana. Det går iof helt bort såfort man kör alla signaler digitalt (med tex. HDMI).

Den förstärkta signalen till högtalarna är dock så pass stark att allt motstånd är försumbart, vilket innebär att 4mm2-kablar från Clas Ohlson á 5 kr/metern gör jobbet lika bra som kablar för 20 000 kr/m...

Det finns inget i det du skrev som går att missförstå.

Du påstod helt sonika att ledningsmotståndet i högtalarkablar (av tillräcklig tjocklek) är försumbart på grund av att signalen är "så pass stark".

Detta ditt påstående är helt felaktigt, och tänker du efter en smula inser du snabbt att ledningsmotståndet inte har ett skvatt med ditt störnings-resonemang att göra.

I all vänlighet får jag nog påpeka att du blandat ihop och snurrat till det hela... :)

Postad 03 October 2012 - 16:57

floyd123
  • floyd123
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 2
Går endast in för att läsa leif b´s trolleri för är väl ingen vettig människa som tror på det han säger?! (men komiskt att läsa)

Postad 03 October 2012 - 17:06

D_D
  • D_D
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 3

Går endast in för att läsa leif b´s trolleri för är väl ingen vettig människa som tror på det han säger?! (men komiskt att läsa)

Samma här, har varit ett trevligt kvällsnöje när man kommer hem från jobbet ett tag nu. Kan ju vara så att Leif B driver med alla bara för att hålla tråden igång, men jag har en obehaglig känsla av att så inte är fallet.

Postad 03 October 2012 - 17:13

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 2

men jag har en obehaglig känsla av att så inte är fallet.

Jo, mest troligt är att han och hans katt sitter i soffan med sina foliehattar och tror på det han skriver...

Postad 03 October 2012 - 20:05

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 4

Tweaks är meningslösa på sämre anläggningar pga dessa anläggningars inboende mycket större brister.

Konstigt att nästan alla audiofiler som påstår att kablar spelar stor roll är de med anläggningar med stora brister + rum som är kassa.

Postad 03 October 2012 - 20:52

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
"If you are looking for a fairly subtile improvement from Odin you'll be wrong. The differences are massive." /Alvin Gold, Hifi Choice, The collection 2007.

http://www.ljudshope...ue&product=3480

Postad 03 October 2012 - 21:10

D_D
  • D_D
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

"If you are looking for a fairly subtile improvement from Odin you'll be wrong. The differences are massive." /Alvin Gold, Hifi Choice, The collection 2007.

http://www.ljudshope...ue&product=3480

För 210 laxar vill jag nog ha mer än 98% av ljushastigheten, annars är det risk att svärtan och djupet och luftigheten och detaljerna och trycket och massa annat mumbo jumbo i ljudbilden blir lidande. Den är iallafall bättre än den billigare Nordost Valhalla som når futtiga 96%, det skulle man ju inte ens drömma om att koppla in i sin egen anläggning.

Postad 03 October 2012 - 21:22

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
Precis!!

Postad 03 October 2012 - 21:47

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 2

Bäst resultat uppnås om man spelar in luften i 120 timmar och låter den lugna ner.

Det hemliga receptet ligget förstås i att man kan blanda dessa luftar så man kan ha dem i ett och samma rum. Patent pending. See you in court!

Patent för det finns redan. Det finns även en färdigutvecklad produkt.

Den kallas Hifi-tablett, och sprids i rummet med hjälp av t ex en värmepump. En tablett varar i ca 2 dygn, och räcker till ca 20 kvadratmeter.

Har man ett rum på 40 kvadrat, använder man helt enkelt två tabletter.

Pris:

10st: 4995kr

Bifogad fil  hifi_tablett.jpg   62.71K   12 Antal nerladdningar

Bifogad fil  hifi_tablett2.jpg   28.88K   9 Antal nerladdningar
(bilderna är kassa, pga Sony Ericsson telefon. Tabletten är egentligen en Sun diskmaskinstablett)

Redigerat av Ageve, 03 October 2012 - 21:58.

Postad 04 October 2012 - 06:52

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 1

Den kallas Hifi-tablett, och sprids i rummet med hjälp av t ex en värmepump. En tablett varar i ca 2 dygn, och räcker till ca 20 kvadratmeter.

Har man ett rum på 40 kvadrat, använder man helt enkelt två tabletter.

Pris:

10st: 4995kr

(bilderna är kassa, pga Sony Ericsson telefon. Tabletten är egentligen en Sun diskmaskinstablett)

LMAO, veckans bästa. Nu gjorde du min morgon :lol:

Postad 04 October 2012 - 07:01

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 2

:lol: :lol: :lol: :lol:

*Snart i en Svalander-butik nära dig!*

Postad 04 October 2012 - 07:51

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

Peter Bond:
(Analoga) signalkablar kan göra skillnad (tex knaster och missljud) pga den låga strömstyrkan i signalen, varför man kanske ibland vill ha lite bättre sådana. Det går iof helt bort såfort man kör alla signaler digitalt (med tex. HDMI).

Den förstärkta signalen till högtalarna är dock så pass stark att allt motstånd är försumbart, vilket innebär att 4mm2-kablar från Clas Ohlson á 5 kr/metern gör jobbet lika bra som kablar för 20 000 kr/m...

Det finns inget i det du skrev som går att missförstå.

Du påstod helt sonika att ledningsmotståndet i högtalarkablar (av tillräcklig tjocklek) är försumbart på grund av att signalen är "så pass stark".

Detta ditt påstående är helt felaktigt, och tänker du efter en smula inser du snabbt att ledningsmotståndet inte har ett skvatt med ditt störnings-resonemang att göra.

I all vänlighet får jag nog påpeka att du blandat ihop och snurrat till det hela... :)

Jag kan instämma i att det var valhänt skrivet, men när jag menar att "allt motstånd är försumbart", menar jag bruset i signalen som i förhållande till signalstyrkan blir försumbar.

Och i all vänlighet tycker jag att det framgår väldigt tydligt i mina svar, tex det senaste som du citerar ovan.

Redigerat av Unregisteredcc128e50, 04 October 2012 - 07:53.

Postad 04 October 2012 - 08:12

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 2

:D

Hifi+Sound Air™ äter den där produkten till frukost. Ingen kan kombinera förbättrat ljud och wifi samtidigt. Hifi-tablett ger förvisso bättre förhållanden för ljudvågor, iaf då den lugnat ner sig lite, men den påverkar den Wifi-överföringen negativt. Musik via Airplay saknar perspektiv och forumsajter blir lite fulare och får en smula sämre innehåll. Köp inte utan vänta in Hifi+Sound Air™.

Hifi+Sound Air™ uppnår bäst resultat då man har en Air Enhancher™. Farmor testade med denna och i blindtest pricka hon in 100%, se så glad hon blev:
Postad bild

Postad 04 October 2012 - 08:27

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 1
Men om jag då, torrboll som jag är, ställer in en torrboll i rummet? Blir ljudet lite torrt och tråkigt då eller blir det som multiplikation (-x * -x = x)?

Redigerat av Unregistereda299ec85, 04 October 2012 - 08:28.

Postad 04 October 2012 - 08:33

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Samma här, har varit ett trevligt kvällsnöje när man kommer hem från jobbet ett tag nu. Kan ju vara så att Leif B driver med alla bara för att hålla tråden igång, men jag har en obehaglig känsla av att så inte är fallet.

Nja jag driver väl inte direkt, men visst är det underhållning att se alla som inte tror att kablar spelar roll.
Mest är det när man har elektronik som kan ge en hög upplösning.
Ta fram de där sista detaljerna som t.ex. att kunna höra om inspelningen är gjord i en studio eller i en större arena.

Redigerat av Leif B, 04 October 2012 - 08:33.

Postad 04 October 2012 - 08:45

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 1

Mest är det när man har elektronik som kan ge en hög upplösning.

Vilken elektronik kan ge denna höga upplösning? Finns det någon magisk gräns för när elektroniken börjar återge denna upplösning?

Och klarar inte "enklare" elektronik att återge ekot/klangen från en inspelning i en större arena?

Postad 04 October 2012 - 08:49

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 1

Och klarar inte "enklare" elektronik att återge ekot/klangen från en inspelning i en större arena?

Jo, det klarar tom min klockradio av utan några större svårigheter.

Du inser väl att trollet bara trollar med dig, du skola icke nappa på såna enkla beten ;)

Postad 04 October 2012 - 08:49

Leif B
  • Leif B
  • Forumräv

• 934 inlägg
  • 0

Vilken elektronik kan ge denna höga upplösning? Finns det någon magisk gräns för när elektroniken börjar återge denna upplösning?

Det är svårt att säga, men det finns olika typer av förstärkarteknik.
Vissa lyckas väldigt bra på den punkten när det gäller upplösningen andra mindre bra.
Gå gärna in på Carlsson planet, finns viss rekommendation angående förstärkare där.
Hegels förstärkare har jag själv lyssnat till och den har de kvaliteer som krävs t.ex.

Redigerat av Leif B, 04 October 2012 - 08:51.

Postad 04 October 2012 - 08:54

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 1

Du inser väl att trollet bara trollar med dig, du skola icke nappa på såna enkla beten ;)

Men det är så kul att bjuda upp till dans, intressant att läsa de tekniskt uttömmande svaren :D

Det är svårt att säga, men det finns olika typer av förstärkarteknik.
Vissa lyckas väldigt bra på den punkten när det gäller upplösningen andra mindre bra.
Gå gärna in på Carlsson planet, finns viss rekommendation angående förstärkare där.
Hegels förstärkare har jag själv lyssnat till och den har de kvaliteer som krävs t.ex.

Lägg gärna upp bilder på din nirvana.

Postad 04 October 2012 - 10:36

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

• 4773 inlägg
  • 1

Jag kan instämma i att det var valhänt skrivet, men när jag menar att "allt motstånd är försumbart", menar jag bruset i signalen som i förhållande till signalstyrkan blir försumbar.

Och i all vänlighet tycker jag att det framgår väldigt tydligt i mina svar, tex det senaste som du citerar ovan.

Valhänt kan man säkert kalla det, men slingrandet därefter var lite tragikomiskt. :)

Huruvida du menade det du skrev eller något helt annat som du vill göra gällande nu finns ingen anledning att uppehålla sig vid, och jag släpper gärna ämnet...

Ha en trevlig dag!

Postad 04 October 2012 - 11:29

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 0

Det som skiljer agnarna från vetet är just efterklangen och de "små" ljuden som hjärnan sätter ihop till information om hur det akustiska rummet "ser" ut. Prova att dra ner ljudnivån på "klockradion" eller en enklare anläggning. Informationen minskar direkt och det är svårare att få en uppfattning av rummet. På en bättre (och dyrare) anläggning minskar inte informationsnivån utan man kan fortfarande uttolka akustiken på mycket låga ljudnivåer. Att många vill s.a.s "dra på" är just ett tecken på att man undermedvetet saknar en tillräcklig informationsnivå i ljudet. Det som vissa här kallar upplösning ska inte minska nämnvärt (ej heller öka) om ljudvolymen ändras. Ett signum för hi-end.

Postad 04 October 2012 - 11:34

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

Valhänt kan man säkert kalla det, men slingrandet därefter var lite tragikomiskt. :)

Huruvida du menade det du skrev eller något helt annat som du vill göra gällande nu finns ingen anledning att uppehålla sig vid, och jag släpper gärna ämnet...

Ha en trevlig dag!

;)

Redigerat av Unregisteredcc128e50, 04 October 2012 - 11:38.

Postad 04 October 2012 - 13:27

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 1

Det som skiljer agnarna från vetet är just efterklangen och de "små" ljuden som hjärnan sätter ihop till information om hur det akustiska rummet "ser" ut. Prova att dra ner ljudnivån på "klockradion" eller en enklare anläggning. Informationen minskar direkt och det är svårare att få en uppfattning av rummet. På en bättre (och dyrare) anläggning minskar inte informationsnivån utan man kan fortfarande uttolka akustiken på mycket låga ljudnivåer. Att många vill s.a.s "dra på" är just ett tecken på att man undermedvetet saknar en tillräcklig informationsnivå i ljudet. Det som vissa här kallar upplösning ska inte minska nämnvärt (ej heller öka) om ljudvolymen ändras. Ett signum för hi-end.

Det ligger förstås något i det du säger, men att per automatik koppla ihop detta med "dyrare" anlägningar är inte korrekt. Jag har i mitt hem två högtalare i klassen 2500 till 4000 kr. Båda dessa klarar mycket bra att återge detaljer i ljudet redan vid mycket låga nivåer. Faktum är att de SA Saxo 1 vi hade hemma på prov förmodligen är det bästa jag någonsin hört på just detta.
Vad jag vill säga med detta är att det inte behöver kosta skjortan att få mycket fina musikupplevelser, vilket man kan få intrycket av i ditt inlägg.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.