Vilken konkurrens? XO kommer ju inte ens till Sverige i år. Om PS4 kommer 2013 har de ingen konkurrent i Sverige förrän nån gång i vår. Då har PS4 redan vunnit releasekriget i Sverige på WO.Agreed. Konkurrens tjänar vi alla på
Den respektfulla tråden om konkurrensen mellan konsolerna.
Postad 20 August 2013 - 07:04
Postad 20 August 2013 - 07:22
Vilken konkurrens? XO kommer ju inte ens till Sverige i år. Om PS4 kommer 2013 har de ingen konkurrent i Sverige förrän nån gång i vår. Då har PS4 redan vunnit releasekriget i Sverige på WO.
hehehe fast det hade varit roligare med en KO!
Postad 20 August 2013 - 07:22
Jösses.. borde vara "If you live in USA and love tv, tv, tv, tv, tv, tv, tv, tv, tv, this is for you".
Postad 20 August 2013 - 07:45
Varför ska Sony svara för? PS4+FIFA14 kommer ändå att vara 500kr billigare än X1+FIFA14
Iom att PS4 är ungefär 600:- billigare i dagsläget än XONE så får du nog räkna om lite. Snabbräknar man lite så blir det ganska jämt skägg eller hur?
Hahahaha.. "If you love games, this is for you".
Jösses.. borde vara "If you live in USA and love tv, tv, tv, tv, tv, tv, tv, tv, tv, this is for you".
Du lever fortfarande kvar i mars under pressvisningen eller?
Att sen inte försöka fånga in det gigantiska sportintresse amerikanerna har är nog inte helt dumt.
Postad 20 August 2013 - 07:46
-1 på den.Hahahaha.. "If you love games, this is for you".
Jag tror man ganska objektivt kan säga att One, än så länge, visat upp en bredare och vassare line-up av spel.
Det beror förvisso på att Sony har hållit en låg profil och hållit inne på nästa års line-up - och naturligtvis är det bara en tidsfråga innan detta jämnas ut - men det är rätt orättvist att tjata om tv, tv, tv när MS har visat fler spel än Sony.
Postad 20 August 2013 - 07:57
sony. ikväll. ge oss destiny-gp och säg att det kommer i januari =)
Postad 20 August 2013 - 08:04
Jo teorin skulle vara att allt går flera år tillbaks i tiden. MS bestämmer sig för att göra en "den ska klara allt box" (One konceptet) och kommer in på konceptet med dubbla operativsystem osv. Tidigt inser man, "hey vi behöver mkt minne". "Säkert 8 GB, vi kan bara inte ha mindre".
Vid denna tidpunkt kan ingen förutse hur pass massmarket-gångbart stora GDDR5 minnesmoduler är vid launchen om 2-3 år. MS tar här beslutet att gå på DDR3 minnen, det kommer garantera att de kan leverera en produkt med tillräckligt minne, oavsett vad som händer. Sony tar det lugnt. Inte för att de kan veta mer om framtiden än MS men för att deras vision om hårdvaran kanske inte måste ha fullt så mkt minne (nu hade Sony dock turen att 4Gb moduler hann komma till masstillverkning).
Dvs, när man i detta tidiga skede besluta att boxen ska handla om "mer än spel" så var man begränsad rent tekniskt och i förlängningen begränsade det hur mkt processorkraft man kunde stoppa in.
För vad drar DDR3 med sig? Jo, även om man som MS beslutar sig för att köra med en ovanligt bred buss, 256 bit, så uppnår man inte den bandbredd som krävs för att den grafiska prestandan ska bli tillräckligt bra. Vad göra? Ett separat videominne? Nej, då har vi inte längre unified memory arkitektur och en mindre effektiv arkitektur lockar inte. De beslutar att bygga in en separat snabbare minnesarea i APU:n. 32 MB ESRAM föds. Denna drar oxå med sig behovet av Move Engines. Dessa två drar med sig ett påslag av transistorer. Massor av transistorer. Fler transistorer ökar kiselytan och det finns en gräns för hur stort chip man mäktar med ekonomiskt (och hur masstillverkningsvänligt det är), man har en viss transistorbudget som det kallas.
CPU:n som sitter i APU:n är vad den är och inte allt för stor heller. GPU:ns storlek (och prestanda) varierar med antalet beräkningsenheter, CUs. Ok, för att inte få ett jättechip på halsen, säg över 500 mm2 (bara Nvidia som mäktar med sånt och då aldrig i den kvantitet som krävs för en konsol), ja då måste helt enkelt antalet CUs begränsas. Man landar på 12 CUs (vilket btw nog är en ganska lagom avvägning av processorkraft iförh till den minnesbandbredd man fått ur av systemet - folk ser Ones minnebandbredd, relativt PS4, som en brist, jag tror faktiskt inte den är nått större problem)
Den röda tråden hänger med hela vägen. The One concept - vi bara måste ha 8GB - killed the CUs, killed the game performance oompf, kan man säga om man vill dra det till sin spets.
Som balans så ska man nog nämna att MS lösning säkert har ett antal tekniska fördelar som Sonys saknar, det är nästan alltid så, tar man i en ände så förlorar man i en annan. Den faktiska prestandan är alltid mer komplex än några enkla spec på ett papper. Men totalt sätt kan vi nog vara säkra på att Sonys val är det vassare strået för spel men det beror alltså inte på att MS har snålat - utan att de haft en annan vision om hårdvaran som sådan.
Redigerat av pacman, 20 August 2013 - 08:37.
Postad 20 August 2013 - 08:07
Iom att PS4 är ungefär 600:- billigare i dagsläget än XONE så får du nog räkna om lite. Snabbräknar man lite så blir det ganska jämt skägg eller hur?
Svenska PS4 priset är inte fastställt än. Officiella priserna är 399€/$ för PS3 och 499€/$ för X1, det var de priserna jag använde.
Postad 20 August 2013 - 08:26
-1 på den.
Jag tror man ganska objektivt kan säga att One, än så länge, visat upp en bredare och vassare line-up av spel.
hmmm vad spelar det för roll när konsolen inte ens släpps i år i sverige? en släppt konsol och ett bra antal släppta titlar är ju mer värt än en massa utanonserade spel man aldrig vet när man får lira.
Postad 20 August 2013 - 08:30
ingen som helst roll. inte så att jag påstått nått annat heller, men tack som frågar.hmmm vad spelar det för roll när konsolen inte ens släpps i år i sverige?
Redigerat av pacman, 20 August 2013 - 08:31.
Postad 20 August 2013 - 08:32
ingen som helst roll. inte så att jag påstått nått annat heller, men tack som frågar.
varsågod
Postad 20 August 2013 - 08:34
Svenska PS4 priset är inte fastställt än. Officiella priserna är 399€/$ för PS3 och 499€/$ för X1, det var de priserna jag använde.
Konstigt att inga butiker satt pris efter € när det kommer till PS4 och enbart när det kommer till XONE? Måste ju finnas ganska starka indikationer på att priset kommer ligga däromkring. Men hamnar PS4 på 3500:- så har du ju rätt.
Postad 20 August 2013 - 08:37
Postad 20 August 2013 - 08:55
Exakt så. Bra resonemang. Det var ju precis av den anledning det inte såldes någon ps3.hmmm vad spelar det för roll när konsolen inte ens släpps i år i sverige? en släppt konsol och ett bra antal släppta titlar är ju mer värt än en massa utanonserade spel man aldrig vet när man får lira.
Postad 20 August 2013 - 09:03
Postad 20 August 2013 - 09:09
Var det nån som sa smaksak?
Redigerat av pacman, 20 August 2013 - 09:11.
Postad 20 August 2013 - 09:13
Exakt så. Bra resonemang. Det var ju precis av den anledning det inte såldes någon ps3.
Hur många PS3 såldes innan den släpptes? 0
Postad 20 August 2013 - 09:16
Postad 20 August 2013 - 09:31
Bättre online? Har du hunnit testa båda konsollernas onlinelägen?Xbox One. Betala lite extra och du får bättre spel, bättre online, bättre handkontroll. Lätt värt några hundralappar extra i inköp.
Bättre handkontroll? En samlad media håller inte med dig.
Postad 20 August 2013 - 09:42
Fast inlägget jag svarade på handlade inte om sålda enheter utan kvaliteten på spel som utannonserats. Ville bara påvisa att debatten blir rätt enahanda om man på allt svarar "Den kommer inte till Sverige under 2013 så spela roll". Sen är ju inte PS4 utannonserad med datum än (även om det lär komma snart) så hur mycket det kommer skilja vet vi inte ens...Hur många PS3 såldes innan den släpptes? 0
Postad 20 August 2013 - 09:46
Bättre spel ja. Jämförelser av tredje-parts är det som fäller avgörandet (att jämför första parts är äpplen vs päron). Vad kommer hända, kommer det vara nån skillnad? Och i så fall på vilket sätt kommer det vara nån skillnad och åt vilket håll kommer fördelarna i så fall oftast tippa? Mycket intressant.
Fast det har ju ingen betydelse. PS3 led läääänge med substandard portar från tredje-parts tillverkare. Men den verkade ändå klara sig.
Postad 20 August 2013 - 09:51
Postad 20 August 2013 - 09:53
jag skulle för övrigt inte vilja säga att ps3 klarade sig. eller, i alla fall inte speciellt bra. man förlorade kraftiga marknadsandelar mot xboxen om jag förstått det rätt, och således så var det ju ingen höjdaraffär. jag tror heller inte att sony tjänat så mycket på ps3 heller, pga dyra komponenter och en underlägsen konsol sett till grafikprocessor. kortfattat så vill jag påstå att ps3 överlevde, men inte mycket mer. ändå så är det ju en storsäljande konsol, men jag tycker att man borde se hela bilden med marknadsandelar också =)
Postad 20 August 2013 - 10:52
Postad 20 August 2013 - 11:16
Xbox One. Betala lite extra och du får bättre spel, bättre online, bättre handkontroll. Lätt värt några hundralappar extra i inköp.
bättre spel? det beror ju på vem du frågar. Uncharted och Killzone är mina favvospel. kommer dem på xone?
bättre online, hur vet du det? (ja xbox live anses som bättre men dock var psn gratis!!! nu är det andra bullar som gäller dock).
bättre handkontroll, har du spelat med dem båda nya? (själv tycker jag mer om dual shocken än 360 kontrollen men får se hur dem nya känns.)
Redigerat av beat_strandh, 20 August 2013 - 11:17.
Postad 20 August 2013 - 11:24
För att i det långa loppet så bryr sig folk inte om vad konsolen kostar om spelen verkar intressanta. Så resonerar jag i varje fall. De konsol som har de mest intressanta exklusiva spelen är den jag kommer att köpa. Så tror jag de flesta resonerar om man inte är märkesbunden eller gillar en viss IP som bara kommer på en konsol.Varför ska Sony svara för? PS4+FIFA14 kommer ändå att vara 500kr billigare än X1+FIFA14
Jag vill se spel ifrån Sony ikväll. Releasedatum spelar mindre roll eftersom jag redan bestämt mig för att vänta att med att köpa en konsol till nästa år.
Postad 20 August 2013 - 11:30
För att i det långa loppet så bryr sig folk inte om vad konsolen kostar om spelen verkar intressanta. Så resonerar jag i varje fall. De konsol som har de mest intressanta exklusiva spelen är den jag kommer att köpa. Så tror jag de flesta resonerar om man inte är märkesbunden eller gillar en viss IP som bara kommer på en konsol.
Jag vill se spel ifrån Sony ikväll. Releasedatum spelar mindre roll eftersom jag redan bestämt mig för att vänta att med att köpa en konsol till nästa år.
Nu pratade jag om att "bundla" ett spel gratis.
Och jo folk bryr sig om priset, speciellt om det skiljer 100$/€, det är gamers som inte bryr sig om priset.
Postad 20 August 2013 - 11:55
Visst är det så men å andra sidan är det ju enbart gamers som inte bryr sig om extra lull-lull så för övriga finns det troligtvis en hel del mervärde i ONE. Åtminstone på andra sidan Atlanten...Nu pratade jag om att "bundla" ett spel gratis.
Och jo folk bryr sig om priset, speciellt om det skiljer 100$/€, det är gamers som inte bryr sig om priset.
Postad 20 August 2013 - 12:05
Bryr sig om priset ja. Men att lägst pris alltid säljer bäst är en annan sak. Konsollerna är inte identiska och därför går det inte att rakt av jämföra priset. Du får med en Kinect för det högre priset, annan handkontroll, andra spel. Sluta häng upp er på priset.Nu pratade jag om att "bundla" ett spel gratis.
Jag tror helt klart att det viktigaste är rekommendationer från vänner, reklam och recensioner. Priset spelar så klart roll, men är högst skundärt.
Postad 20 August 2013 - 12:22
PS4. Betala lite mindre och du får bättre teknik, på sikt bättre spel, bättre handkontroll och du kan lira next-gen på julafton istället för att se Kalle Anka för 99:e gången. Det är dumt att betala för mycket™
Var det nån som sa smaksak?
Bättre online? Har du hunnit testa båda konsollernas onlinelägen?
Bättre handkontroll? En samlad media håller inte med dig.
Den här tråden är inte direkt fylld med objektiva fakta sen innan, så när det blir för mycket PS-inriktat så måste jag ju haka på och berätta varför jag väljer Xbox.bättre spel? det beror ju på vem du frågar. Uncharted och Killzone är mina favvospel. kommer dem på xone?
bättre online, hur vet du det? (ja xbox live anses som bättre men dock var psn gratis!!! nu är det andra bullar som gäller dock).
bättre handkontroll, har du spelat med dem båda nya? (själv tycker jag mer om dual shocken än 360 kontrollen men får se hur dem nya känns.)
Jag tror att Xbox kommer ha bättre online (cloud, dedikerade servrar osv). Jag ser att handkontrollen är "bättre" genom att titta på layouten och jag vet att spelen passar min smak bättre.
Inget pris eller leveransdatum kan få mig att ändra mig. Det enda som kan få mig att fundera på PS också är isf en sjuukt bra spelserie.
Postad 20 August 2013 - 12:26
Bryr sig om priset ja. Men att lägst pris alltid säljer bäst är en annan sak. Konsollerna är inte identiska och därför går det inte att rakt av jämföra priset. Du får med en Kinect för det högre priset, annan handkontroll, andra spel. Sluta häng upp er på priset.
Jag tror helt klart att det viktigaste är rekommendationer från vänner, reklam och recensioner. Priset spelar så klart roll, men är högst skundärt.
Jag aldrig påstått att PS4 kommer att sälja bäst p.g.a. just priset.
Dock så är priset avgörande för den stora massan (Barnfamiljer, casual gamers).
Sen att det inte är avgörande för dig och mig är en annan femma.
Postad 20 August 2013 - 12:39
Den här tråden är inte direkt fylld med objektiva fakta sen innan, så när det blir för mycket PS-inriktat så måste jag ju haka på och berätta varför jag väljer Xbox. Jag tror att Xbox kommer ha bättre online (cloud, dedikerade servrar osv). Jag ser att handkontrollen är "bättre" genom att titta på layouten och jag vet att spelen passar min smak bättre. Inget pris eller leveransdatum kan få mig att ändra mig. Det enda som kan få mig att fundera på PS också är isf en sjuukt bra spelserie.
Kan inte mer än att hålla med dig (även fast Uncharted är bra så räcker inte det riktigt)!
Postad 20 August 2013 - 12:48
Postad 20 August 2013 - 12:51
Titanfall, Halo, Dead Rising 3 är dem som lockar mig mest just nu.
Edit: Missade även Quantum Break som jag ser fram emot.
Redigerat av Bergan, 20 August 2013 - 12:58.
Postad 20 August 2013 - 13:06
På One ser jag mycket fram emot Titanfall, Forza 5, Dead Rising 3! Sunset Overdrive ser också ut som det kan bli riktigt coolt.
Jag gillar inte Halo så värst, men multiplayer är ju riktigt bra. Tyvärr har alla vänner fastnat helt i CoD sen flera åt tillbaka så det är lätt att man trillar in i CoD-lobbyn istället.
Redigerat av SejLax, 20 August 2013 - 13:08.
Postad 20 August 2013 - 13:08
Titanfall, Halo, Dead Rising 3 är dem som lockar mig mest just nu.
Edit: Missade även Quantum Break som jag ser fram emot.
Nya Fable och ett framtida Gears kommer sitta fint också
Postad 20 August 2013 - 13:10
Ingen frisk människa kan vilja ha Kinect när inputlaggen ser ut så här.Bryr sig om priset ja. Men att lägst pris alltid säljer bäst är en annan sak. Konsollerna är inte identiska och därför går det inte att rakt av jämföra priset. Du får med en Kinect för det högre priset, annan handkontroll, andra spel. Sluta häng upp er på priset.

http://www.dailymoti...dh9n_videogames
Postad 20 August 2013 - 13:15
Dessutom kan det lika gärna vara TVn som har input lag som Kinect.
Postad 20 August 2013 - 13:16
tror inte att online tjänsterna kommer skilja något då båda kostar och har cloudtjänster. hoppas det iaf så slipper vi tjaffsa om sånt som bara borde vara bra och inget man egentligen vill tänka på. det ska bara fungera liksom
Postad 20 August 2013 - 13:22
Gissar på 21 oktober för NA/UK och 25 november för resten.
Tror oxså på ett liknande upplägg för PS4, de kan ju "ducka" bakom MS nu när de slirat på releasedagen för XBone...
Postad 20 August 2013 - 13:23
Det där är verkligen inte den typen av spel som jag är intresserad av när det gäller Kinect. Känns mest som ett dåligt experiment. Det finns dock bra Kinect-spel och de bör bli mycket bättre med nya Kinecten. Det jag ser fram emot mest är röst- och rörelsestyrning samt hur Kinect kan fungera i "vanliga spel".Ingen frisk människa kan vilja ha Kinect när inputlaggen ser ut så här.
Postad 20 August 2013 - 13:27
Postad 20 August 2013 - 13:32
Det där är verkligen inte den typen av spel som jag är intresserad av när det gäller Kinect. Känns mest som ett dåligt experiment. Det finns dock bra Kinect-spel och de bör bli mycket bättre med nya Kinecten. Det jag ser fram emot mest är röst- och rörelsestyrning samt hur Kinect kan fungera i "vanliga spel".
Just funktionen i Killer Instinct där Kinect känner av vem som har kontrollen och mappar inställningarna direkt efter användaren tycker jag nästan borde vara standard för alla spel framöver.
Postad 20 August 2013 - 13:35
Har själv nyligen blivit med 1080p och 3D
Postad 20 August 2013 - 13:39
Ubi visar säkert upp sina spel på budgetskärmar...Såg inte så farligt ut när man kollade själva videoklippet.
Dessutom kan det lika gärna vara TVn som har input lag som Kinect.
Postad 20 August 2013 - 13:42
Jag fattade som att det var en Xbox One funktion. Att det fungerar på det sättet med alla spel, om man så vill. Men jag kan ha missförstått.Just funktionen i Killer Instinct där Kinect känner av vem som har kontrollen och mappar inställningarna direkt efter användaren tycker jag nästan borde vara standard för alla spel framöver.
Samma här. Jag bytte nyligen från HD ready till Full HD. Har inte ens 3D på nya TVn.Känns inte som en 4k tjänst ligger så nära i tiden, hur många har en sådan TV apparat, 0,1% ?
Har själv nyligen blivit med 1080p och 3D
Postad 20 August 2013 - 13:44
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
86 bilder
1544 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?