Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ Cinema Series

2824 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
XTZ Cinema M6 (st) (Surroundhögtalare) 1 9.5 (9) 7 495:-
XTZ Cinema S5 (st) (Surroundhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
XTZ Cinema S5 (Surroundhögtalare) 1 9.285714 (6) Inga priser
XTZ Cinema SUB 1X12 (Subwoofers) 5 9.736842 (18) Inga priser
XTZ Cinema SUB 3X12 (Subwoofers) 1 9.444444 (8) Inga priser
XTZ Cinema M6 (Surroundhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
XTZ Cinema S2 Atmos (Surroundhögtalare) 1 8.999998 (12) 4 990:-
XTZ Cinema M8 (Surroundhögtalare) 1 8.75 (3) Inga priser
XTZ Cinema M8 Center (Centerhögtalare) 1 8.75 (3) Inga priser
9 relaterade trådar

Postad 31 August 2014 - 13:10

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Har beställt ett cinema-system med 2 st sub. Är lite fundersam runt förstärkeriet och hur surroundhögtalaren egentligen fungerar (S5).

Har en Onkyo 705 som jag tänkte köra med, men ska man kanske komplettera med ett eller flera slutsteg? Antingen ett eller två eller tre AP-100.
Ett tänker jag att då blir det ju frontarna, om det blir två så blir det ett ytterligare bryggat till centern, och om man skaffar tre så blir de bryggade till LRC. Tre blir ju lite deg.. Värt det?

Sedan funderar jag hur det här med dipol 3x funkar. Onkyon är ju 7.1 så den har 4 utgångar för surround. Är det något man kan utnyttja? Eller är det 5.1 som gäller (5.2 i mitt fall) och vilket alternativ borde man i så fall köra på surroundljud då? Kommer ha en soffa med två lyssningspositioner i, centrerade, med surroundhögtalarna rakt ut på sidorna från dem. De kommer sitta placerade högt...

Om du tittar på min profil/tidigare i tråden så köpte jag ett 5 år gammalt High-End(?) slutsteg (Sherwood-Newcastle A-965). 6000 gav jag för det, effekt så det räcker och blir över.

Mitt tips ang S5 är att köra dom i 3x-läget och placera dom i öronhöjd. Har hunnit testa både på hög höjd och de andra lägena, men denna kombo funkade bäst för mig. Du väljer bak på högtalaren hur den ska spela, så Surr Back-kanalerna behöver du inte bry dig i. Testa innan du bestämmer dig!

Postad 31 August 2014 - 16:37

Slingshot
  • Slingshot
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Om jag väljer mellan ett eller två steg, dvs steg till frontarna eller med ett ytterligare steg till centern, hur skulle ni välja? Värt pengarna jämfört med att köra onkyon till centern?

Postad 31 August 2014 - 17:19

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 0

Är dom hemma i Torup, så man kan titta på dem? Eller är det ingen visning innan mässan?

Ja, de är hemma i Torup. Du är välkommen att besöka oss för en titt. Nu har vi bara passiva varianter. Vi skickar förstärkarstegen separat, som kommer nu i veckan. Vi gjorde en specialare för att få hem ett gäng tidigt. De ska främst skickas till tester över europa och användas för mässor. Stora leveransen kommer fortfarande i oktober.

Mvh
Joel

Postad 31 August 2014 - 17:27

Plingen
  • Plingen
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0

Om jag väljer mellan ett eller två steg, dvs steg till frontarna eller med ett ytterligare steg till centern, hur skulle ni välja? Värt pengarna jämfört med att köra onkyon till centern?

Det där jag köpte var 7-kanaligt...leta efter begagnat på Blocket..

typ http://www.blocket.s...28.htm?ca=3&w=3

Testa med Onkyon du har först och hör hur det låter innan du köper något, nytt som begagnat!

Att köra tre st bryggade AP-100 till LCR tror jag knappast att Fyndbörsen skulle kunna sälja till dig med gott samvete, eller vad säger du Joel? ;)
Känns som lite overkill :D

Ja, de är hemma i Torup. Du är välkommen att besöka oss för en titt. Nu har vi bara passiva varianter. Vi skickar förstärkarstegen separat, som kommer nu i veckan. Vi gjorde en specialare för att få hem ett gäng tidigt. De ska främst skickas till tester över europa och användas för mässor. Stora leveransen kommer fortfarande i oktober.

Mvh
Joel

Hade du mätningar på g? Spännande att få se!

Postad 31 August 2014 - 17:46

Slingshot
  • Slingshot
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

Det där jag köpte var 7-kanaligt...leta efter begagnat på Blocket..

typ http://www.blocket.s...tm?ca=3&w=3

Testa med Onkyon du har först och hör hur det låter innan du köper något, nytt som begagnat!

Att köra tre st bryggade AP-100 till LCR tror jag knappast att Fyndbörsen skulle kunna sälja till dig med gott samvete, eller vad säger du Joel? ;)
Känns som lite overkill :D

Funderade på två stycken i första hand, varav en bryggad till centern.

Det blir i vilket fall som ett steg, för att få lite mer pulver i musiken. Eftersom de xtz-stegen kommer rekommenderade av en kompis som är bra på musik så tänkte jag köra på dem. Har dessutom plats att ha dem på nu, så jag tänkte passa på :)

Postad 31 August 2014 - 17:46

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Mvh
Joel

Om det är bara att komma så kanske jag droppar förbi :)
Får ni hem steg i veckan så vore det kalas!
Jag kanske kan komma på fredag.

Postad 31 August 2014 - 17:59

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Funderade på två stycken i första hand, varav en bryggad till centern.

Det blir i vilket fall som ett steg, för att få lite mer pulver i musiken. Eftersom de xtz-stegen kommer rekommenderade av en kompis som är bra på musik så tänkte jag köra på dem. Har dessutom plats att ha dem på nu, så jag tänkte passa på :)

Jag kommer att köra 2st XTZ AP-100 till mina Divine. Olle sa att det inte är nödvändigt eftersom man får bara några få extra % ur detta och det kanske inte är värt det. En annan sak om man köper några monster typ som McIntosh där du får full kontroll :) 👍💚
Men om du har råd så läder det bli snyggt med 3st AP-100 i fronten :)

Jag körde Divine 100.49 med min Onkyo 818 och tycker att det var ok, tror inte att du bör bli besviken heller ;)

Postad 31 August 2014 - 19:46

Slingshot
  • Slingshot
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0

Jag kommer att köra 2st XTZ AP-100 till mina Divine. Olle sa att det inte är nödvändigt eftersom man får bara några få extra % ur detta och det kanske inte är värt det. En annan sak om man köper några monster typ som McIntosh där du får full kontroll :) 👍💚
Men om du har råd så läder det bli snyggt med 3st AP-100 i fronten :)

Jag körde Divine 100.49 med min Onkyo 818 och tycker att det var ok, tror inte att du bör bli besviken heller ;)

Blir nog två AP-100 till frontarna och centern, till att börja med. Skulle nog låta ok med min 705, men jag kan kanske ta mig råd just nu så då tänker jag: varför inte.. :)

Sen är nog din 818 rätt mycket fetare än min 705, typ 6kg fetare tänker jag. I de 6kg ligger nog lite förstärkarpulver :)

Postad 01 September 2014 - 22:48

dannep
  • dannep
  • Lärjunge

• 375 inlägg
  • 0
Sålde min SVC PC Plus idag, så nu väntar jag spänt på att få hem mina 2st 1x12.
Har en XTZ AP-100 som nog oxå säljs strax, har som min stereobänk ser ut nu inte plats för både blu-ray, receiver, center, mediaspelare och slutsteg....
Den som väntar på ngt gott....

Postad 02 September 2014 - 05:24

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1456 inlägg
  • 0

Sålde min SVC PC Plus idag, så nu väntar jag spänt på att få hem mina 2st 1x12.
Har en XTZ AP-100 som nog oxå säljs strax, har som min stereobänk ser ut nu inte plats för både blu-ray, receiver, center, mediaspelare och slutsteg....
Den som väntar på ngt gott....

Tror du på fullt allvar att 2x12 presterar bättre!

Postad 02 September 2014 - 07:44

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Efter Kalle12dussins påhopp ska det bli intressant att läsa vad XTZ säger för dom har garanterat mer mätdata än det som visas på hemsidan. Att bara skriva -3dB vid 20Hz säger inte så mycket.
Annars får vi vänta på att oberoende tester talar om de.

Postad 02 September 2014 - 07:49

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
Tycker absolut att XTZ bör kommentera detta.

Postad 02 September 2014 - 08:40

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1456 inlägg
  • 0

Efter Kalle12dussins påhopp ska det bli intressant att läsa vad XTZ säger för dom har garanterat mer mätdata än det som visas på hemsidan. Att bara skriva -3dB vid 20Hz säger inte så mycket.

Tror ej att dom vågar mäta enligt cea utomhus på 2 meter.

Tror ej att dom vågar mäta enligt cea utomhus på 2 meter.

Postad 02 September 2014 - 09:34

dannep
  • dannep
  • Lärjunge

• 375 inlägg
  • 0

Tror du på fullt allvar att 2x12 presterar bättre!

Det vi kan säga med den infon vi har fått tidigare är att SVS:en klarar av att spela djupare (lägre hz)
Svs:en bör även på grund av storleken på lådan och avstämmningsfrekvensen även kunna spela lite högre (DB) i de lägsta ljudfrekvenserna.
Sen finns det ju vissa fördelar man kan få med att ha två subwoofers mot en,

Redigerat av dannep, 02 September 2014 - 09:36.

Postad 02 September 2014 - 11:32

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0

Det vi kan säga med den infon vi har fått tidigare är att SVS:en klarar av att spela djupare (lägre hz)
Svs:en bör även på grund av storleken på lådan och avstämmningsfrekvensen även kunna spela lite högre (DB) i de lägsta ljudfrekvenserna.
Sen finns det ju vissa fördelar man kan få med att ha två subwoofers mot en,

Det är ju bra att du avvägt dessa punkter iaf. Det bästa är alltid att lyssna på produkter, se och känna efter själv vad man är ute efter för typ utav kvalitéer.

Postad 02 September 2014 - 11:41

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1456 inlägg
  • 0

Det är ju bra att du avvägt dessa punkter iaf. Det bästa är alltid att lyssna på produkter, se och känna efter själv vad man är ute efter för typ utav kvalitéer.

säljer man en högtalare som länseras som cinema då förutsätter man att det skall gräva i dom lägre regionerna och inte ha minus 3db vid 20 hz det kan man få ur nästan vilken medioker sub som helst

Postad 02 September 2014 - 12:12

dannep
  • dannep
  • Lärjunge

• 375 inlägg
  • 0

säljer man en högtalare som länseras som cinema då förutsätter man att det skall gräva i dom lägre regionerna och inte ha minus 3db vid 20 hz det kan man få ur nästan vilken medioker sub som helst

Håller delvis med dig. En serie som heter "cinema" bör givetvis vara bra på det. Sen angående ditt påstående att man kan få ur 20hz - 3db med nästan vilken medioker sub som helst, där håller jag inte med. Är tyvärr många subbar på marknaden som inte går så djupt och som dessutom ligger med en peak i frekvensen runt 35-50hz. Sen får man tänka på ev. rumsförstärkningar som oxå finns. Inte alla som vill ha en sub som gräver überdjupt med tanke på grannar och kostnad på sub samt storleken på subben. En liten sub kan inte spela både högt ljudtryck och med de lägsta frekvenserna.
Även mer etablerade tillverkare som t.ex. SVS, har subbar i flera olika prisklasser och storlekar där de har olika maxkapaciteter både vad gäller db och hz. Att få ur samma ljudtryck och lägsta hz ur subbar som både har stora skillnader i storlek, pris och antal watt går inte och där känns det som att det är rimligt, XTZ 3x12 klarar självklart att spela högre än 1x12. Och svs största sub högre än deras mindre "instegsvarianter"

Redigerat av dannep, 02 September 2014 - 13:17.

Postad 02 September 2014 - 16:43

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1456 inlägg
  • 0

Håller delvis med dig. En serie som heter "cinema" bör givetvis vara bra på det. Sen angående ditt påstående att man kan få ur 20hz - 3db med nästan vilken medioker sub som helst, där håller jag inte med. Är tyvärr många subbar på marknaden som inte går så djupt och som dessutom ligger med en peak i frekvensen runt 35-50hz. Sen får man tänka på ev. rumsförstärkningar som oxå finns. Inte alla som vill ha en sub som gräver überdjupt med tanke på grannar och kostnad på sub samt storleken på subben. En liten sub kan inte spela både högt ljudtryck och med de lägsta frekvenserna.
Även mer etablerade tillverkare som t.ex. SVS, har subbar i flera olika prisklasser och storlekar där de har olika maxkapaciteter både vad gäller db och hz. Att få ur samma ljudtryck och lägsta hz ur subbar som både har stora skillnader i storlek, pris och antal watt går inte och där känns det som att det är rimligt, XTZ 3x12 klarar självklart att spela högre än 1x12. Och svs största sub högre än deras mindre "instegsvarianter"

Jag skulle nog hålla cinema basen som en ren sub för ett delat system som är gjord endast för musik och ej för bio ser man på elementet så ger den inget större förtroende hos mig i alla fall .Får jag tag i en så skall jag mäta enligt cea 2000 och ser man på tidigare xtz basar som har varit mätade enligt standarden så har det inte varit någon rolig läsning .
Ser man vad svs har varit mätade enligt standarden så har dom presterat mera än vad som är specad.
Men det återstår att se vad dom levererar om dom leverar och då menar jag artikulerad bas .

Postad 03 September 2014 - 13:36

XTZ AB
  • XTZ AB
  • Lärjunge

• 496 inlägg
  • 1
Hej!

Här kommer mätningar av sub 1x12 och sub 3x12. Mätt på 2 m avstånd "ground plane" enligt CEA 2010 standard.

Det finns inget som hindrar er att jämföra själva med ett antal kända subwoofers i Audioholics sammanfattning. Vi har tester inbokade där, så kommer med officiellt senare i höst.

http://www.audioholi...tion-061814.xls

Mvh
Joel

Bifogad fil(er)

Postad 03 September 2014 - 13:45

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
Tackar Joel. Detta blir kul att läsa :)

Postad 03 September 2014 - 14:55

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Proffsigt, guldstjärna på de. :) kikar närmare när jag kommer hem.

Postad 03 September 2014 - 17:26

Unregistered39f3573c
  • Unregistered39f3573c
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
har kollat igenom resultaten och ska med ärlighetens namn säg att det säger mig inte gör mycket,men värkar mycket lovande. men nu till mitt inlägg.
många tjatar och jämför xtz med svs då gärna pb13 ultra. och då blev jag själv nyfiken nu när dessa mät data kom upp:) och enligt http://www.avforums....ll-2007.633144/ om man kollar listan på svs så spelar xtz 3*12 bättre? nått att tänka på:P

Postad 03 September 2014 - 17:42

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
Jag är ingen Ninja på att tyda parameter mm men det jag ser så lär jag bli nöjd :) ��

Postad 03 September 2014 - 18:19

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1456 inlägg
  • 0

Hej!

Här kommer mätningar av sub 1x12 och sub 3x12. Mätt på 2 m avstånd "ground plane" enligt CEA 2010 standard.

Det finns inget som hindrar er att jämföra själva med ett antal kända subwoofers i Audioholics sammanfattning. Vi har tester inbokade där, så kommer med officiellt senare i höst.

Mvh
Joel

Var finns dist mätningarna dom bör följas åt vid mätning.

Postad 03 September 2014 - 18:27

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1638 inlägg
  • 0

har kollat igenom resultaten och ska med ärlighetens namn säg att det säger mig inte gör mycket,men värkar mycket lovande. men nu till mitt inlägg.
många tjatar och jämför xtz med svs då gärna pb13 ultra. och då blev jag själv nyfiken nu när dessa mät data kom upp:) och enligt http://www.avforums....ll-2007.633144/ om man kollar listan på svs så spelar xtz 3*12 bättre? nått att tänka på :P

Säger inte att 3x12 är sämre än SVS .. MEn du jämför en ny XTZ med en SVS som inte görs längre! Det testet är den gamla SVSen med Bash steget.

Sen hoppas jag verkligen att 3x12 spelar bättre än 1 SVS PB13-Ultra annars kan man ju kasta den ;) lyckas dem inte få tre 12" element spela bättre än ett 13,5 då har man inte gjort mycket rätt :)

Redigerat av mikee, 03 September 2014 - 18:30.

Postad 03 September 2014 - 18:39

Andy1
  • Andy1
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Står i listan att det är med Sledge.

Men jag kanske missa något??
//Andy
SVS: PB13-ULTRA SLEDGE DSP $1 999 5 years 29.25x20.5x22.5 7.8 / 221 155 / 70.3 1x13.5" 1000w reflex / seal YES YES

Säger inte att 3x12 är sämre än SVS .. MEn du jämför en ny XTZ med en SVS som inte görs längre! Det testet är den gamla SVSen med Bash steget.

Sen hoppas jag verkligen att 3x12 spelar bättre än 1 SVS PB13-Ultra annars kan man ju kasta den ;) lyckas dem inte få tre 12" element spela bättre än ett 13,5 då har man inte gjort mycket rätt :)

Postad 03 September 2014 - 18:51

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1638 inlägg
  • 0

//Andy
SVS: PB13-ULTRA SLEDGE DSP $1 999 5 years 29.25x20.5x22.5 7.8 / 221 155 / 70.3 1x13.5" 1000w reflex / seal YES YES

Vad ser du att det står sledge i samband med testet som är gjord 2007? Inte tycket menat, för jag hittar inte det... Och den reviewen du länkar till är från 2011 och det testet är med NYA steget och drivern.
Om du tittar på resultatet ang 20Hz resultatet så är det skillnad mellan de två.. och jag tror inte testet från 2007 är uppdaterat med de nya nuffrorna .. men jag kanske missa något??

mvh mikee

Redigerat av mikee, 03 September 2014 - 18:56.

Postad 03 September 2014 - 18:51

Andy1
  • Andy1
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Okey såg att det var det gamla testet bruketsracing tittat på.

Kolla ni på denna istället :

Sorry :)

//Andy

//Andy

Postad 03 September 2014 - 19:08

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1638 inlägg
  • 0

Okey såg att det var det gamla testet bruketsracing tittat på.

Kolla ni på denna istället :

Sorry :)

//Andy

Nu ser det bättre ut :)

Nu väntar man bara på Audioholics officiella mätningar så man kan jämföra-

//Mikee

Postad 03 September 2014 - 19:11

Unregistered39f3573c
  • Unregistered39f3573c
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 1
oj fel av mig att ta upp gammal mätdata. men även med dom nya siffrorna så presterar 3*12 snäppet mer? men kommer bli sjukt spännande när man får hem detta as:D

Postad 03 September 2014 - 19:21

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1638 inlägg
  • 0

oj fel av mig att ta upp gammal mätdata. men även med dom nya siffrorna så presterar 3*12 snäppet mer? men kommer bli sjukt spännande när man får hem detta as:D

Absolut ser det riktigt bra ut än så länge :) Dock skall man nog ta tillverkares siffror med en nypa salt innan man har oberoende tester, helst när alla tillverkare i dagens teknik bransch använder sina egna mätresultat "siffror" som reklammaterial.

Mvh mikee

ps.. fan vad neggo jag låter ! Men det är jag inte... tror på den nya Cinema serien.

Redigerat av mikee, 03 September 2014 - 19:24.

Postad 03 September 2014 - 19:27

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1456 inlägg
  • 0

många tjatar och jämför xtz med svs då gärna pb13 ultra. och då blev jag själv nyfiken nu när dessa mät data kom upp:) och enligt http://www.avforums....ll-2007.633144/ om man kollar listan på svs så spelar xtz 3*12 bättre? nått att tänka på :P

Vad händer med ett jämbördigt sätt med 3 Svs ultror :D Kanske något att tänka på innan man skriver :blink:
Det här är svs pb ultra tunad till 10hz läs längst ner där det stå maximum clean output.
http://www.hometheat...10-hz-tune.html

Redigerat av kalle12dussin, 03 September 2014 - 19:39.

Postad 03 September 2014 - 19:39

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0

Vad händer med ett jämbördigt sätt med 3 Svs ultror :D Kanske något att tänka på innan man skriver :blink:

Nu va du taskig :) det ligger något i det du skriver för det är ju inte rättvist att jämföra ett 13.5" element mot 3st 12" och samtidigt är lådvolymer (orkar inte jämföra volymskillnaden nu) väldigt olika varandra så den avgörande faktorn i detta blir XTZ 3X12 blir mer prisvärd speciellt om den spelar snyggare :)

Vet dock inte vad audiofiler har för åsikter om att dom kombinerar att botten subben är portad och dom två övre är slutna (har för mig att det var så)

Redigerat av MattiasBGD, 03 September 2014 - 19:41.

Postad 03 September 2014 - 19:40

Unregistered39f3573c
  • Unregistered39f3573c
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
håller helt med vad ni säger. blir bara lite uppjagad av att det verkar mycket lovande:D
men du kalle. kan du bara svara mig på en sak. du värkar vara en sådan som alltid finns på alla slags forum, ex när jag är inne på bilforum så finns det alltid folk som ska klaga och ha sig. fråga 1 gillar du ens xtz?
sen är ju själva diskussionen är ju om en 3*12 för 18 tusen är bättre än en svs pb13 ultra för 18k? men hur kan du då säga att man ska kolla med 3 stycken som då ligger på 54 tusen? plus att det är 3 stycket 12tummare och svs är ju trotts allt 13,5 tum. jag tror du fattar, så finns ingen anledning till någon spydig kommentar. vi får helt klart se när det kommer oberoende tester. samt när den står i folkets hem som avgör. mvh

Postad 03 September 2014 - 19:43

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 2
Ska det vara rättvisst pris/prestanda så jämför att köpa 3st SVS SB1000 (550Euro/st) eller SB2000 (700euro/st) vs XTZ 3X12 (18000kr)

Redigerat av MattiasBGD, 03 September 2014 - 19:45.

Postad 03 September 2014 - 19:49

Unregistered5637861f
  • Unregistered5637861f
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Vad är vitsen med tre basar på höjd,
fördelen med fler basar är väl att ha dom spegelvänt i rummet
och få jämnare bas i hela rummet.

Redigerat av Unregistered5637861f, 03 September 2014 - 19:51.

Postad 03 September 2014 - 19:59

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1638 inlägg
  • 0

Ska det vara rättvisst pris/prestanda så jämför att köpa 3st SVS SB1000 (550Euro/st) eller SB2000 (700euro/st) vs XTZ 3X12 (18000kr)

Eller tre st Klipsch SW 115 för ca 18K totalt från tyskland :)

Postad 03 September 2014 - 20:02

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1456 inlägg
  • 0

håller helt med vad ni säger. blir bara lite uppjagad av att det verkar mycket lovande:D
men du kalle. kan du bara svara mig på en sak. du värkar vara en sådan som alltid finns på alla slags forum, ex när jag är inne på bilforum så finns det alltid folk som ska klaga och ha sig. fråga 1 gillar du ens xtz?
sen är ju själva diskussionen är ju om en 3*12 för 18 tusen är bättre än en svs pb13 ultra för 18k? men hur kan du då säga att man ska kolla med 3 stycken som då ligger på 54 tusen? plus att det är 3 stycket 12tummare och svs är ju trotts allt 13,5 tum. jag tror du fattar, så finns ingen anledning till någon spydig kommentar. vi får helt klart se när det kommer oberoende tester. samt när den står i folkets hem som avgör. mvh

Personligen så tycker jag att xtz produkter hissa till skyarna ganska ofta ,Sen gillar jag inte deras sätt att sälja produkterna det är bara att se i den här tråden. då kan man till låta andra tillverkare att göra samma sak.
Hur många tror du som köper deras produkter skriver något negativt . Helst om man köper 3x12 för det är xtz som hissar sina alster till skyarna och folk går på det dom är ett företag som vill tjäna pengar.
Sen om du undrar så bygger jag mina lådor själv presis som många andra som ha upptäckt att det låter bättre med DIY.

Postad 03 September 2014 - 20:04

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0

Eller tre st Klipsch SW 115 för ca 18K totalt från tyskland :)

Fast det tar ju orimligt mycket mer plats eller? :)

Postad 03 September 2014 - 20:08

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0

Personligen så tycker jag att xtz produkter hissa till skyarna ganska ofta ,Sen gillar jag inte deras sätt att sälja produkterna det är bara att se i den här tråden. då kan man till låta andra tillverkare att göra samma sak.
Hur många tror du som köper deras produkter skriver något negativt . Helst om man köper 3x12 för det är xtz som hissar sina alster till skyarna och folk går på det dom är ett företag som vill tjäna pengar.
Sen om du undrar så bygger jag mina lådor själv presis som många andra som ha upptäckt att det låter bättre med DIY.

Fast nu är du orättvis det är väl inte mer än rätt att ett företag tror på sina produkter annars har dom inte i branschen att göra.
Deras måtto är prisvärd hifi så som dom startade sitt företag och på dom grunderna köpte jag mina första XTZ W2MT.
Sen att dom smugit upp priserna en ganska bra bit sen start det är helt upp till dom jag ser fortfarande att det är sjyssta komponenter för pengarna.

Postad 03 September 2014 - 20:27

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1638 inlägg
  • 0

Fast det tar ju orimligt mycket mer plats eller? :)

Ja kanske .. ;) 0,5M till :) men iofs, 3x12 är ju minst 0,5M högre än alla singel subbar som den jämförs emot :)

Postad 03 September 2014 - 20:44

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1456 inlägg
  • 0

Fast nu är du orättvis det är väl inte mer än rätt att ett företag tror på sina produkter annars har dom inte i branschen att göra.
Deras måtto är prisvärd hifi så som dom startade sitt företag och på dom grunderna köpte jag mina första XTZ W2MT.
Sen att dom smugit upp priserna en ganska bra bit sen start det är helt upp till dom jag ser fortfarande att det är sjyssta komponenter för pengarna.

Då kan forums ägarna göra som HTS att ge tillverkare en egen forums del.

Postad 03 September 2014 - 21:13

Slingshot
  • Slingshot
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 3

Jag förstår faktisk inte ens vad du skriver. Jag har inga emotionella band till några högtalarmärken, men när du skriver som du gör ovan börjar man ju fundera lite på om en xtz-högtalare gjort dig illa i barndomen? Du skriver och undrar hur många som köper xtz som skriver något negativt. Det brukar ju vara en hel del människor som gör det, ex. vis på prisjakt.

Om du ska hoppa in i tråden om och om igen tycker jag du kan skriva något begripligt, med skiljetecken och sånt. "Helst om man köper 3x12 för det är xtz som hissar sina alster till skyarna och folk går på det dom är ett företag som vill tjäna pengar." Vad betyder det?

Vad är det de andra tillverkarna ska få göra som de inte får? Det kanske är jag som är korkad...

Postad 03 September 2014 - 21:41

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 1

Då kan forums ägarna göra som HTS att ge tillverkare en egen forums del.

Ja det är ju upp till minhembio att styra upp de men jag tror inte det spelar någon roll för det är inga andra företag på detta forum. Inte vad jag sett iaf...

Postad 04 September 2014 - 09:02

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

• 1456 inlägg
  • 0

Jag förstår faktisk inte ens vad du skriver. Jag har inga emotionella band till några högtalarmärken, men när du skriver som du gör ovan börjar man ju fundera lite på om en xtz-högtalare gjort dig illa i barndomen? Du skriver och undrar hur många som köper xtz som skriver något negativt. Det brukar ju vara en hel del människor som gör det, ex. vis på prisjakt.

Om du ska hoppa in i tråden om och om igen tycker jag du kan skriva något begripligt, med skiljetecken och sånt. "Helst om man köper 3x12 för det är xtz som hissar sina alster till skyarna och folk går på det dom är ett företag som vill tjäna pengar." Vad betyder det?

Vad är det de andra tillverkarna ska få göra som de inte får? Det kanske är jag som är korkad...

I min barndom så fanns inte ens xtz.
Här du inte märkt hur dom säljer in sina produkter.
På detta forum.
Varför är dom osynliga på andra forum.
Kanske något att fundera över.

Postad 04 September 2014 - 10:19

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0
Försök håll tråden fri från påhopp och anklagelser. De personer som känner sig träffade bör agera mer moget framöver.

Postad 04 September 2014 - 10:42

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

• 5177 inlägg
  • 0
Företag måste tjäna pengar annars försvinner de. Det är ju upp till oss konsumenter att värdera deras produkter. Även om man bygger sina högtalare måste man ju köpa delarna till dem om man nu inte själv tillverkar högtalarelement, kondensatorer och spolar själv.

Sedan hur är det med akustik och subbasar. Om rummet man har inte ens får in en halvvåg vid säg 15 Hz trots att subbasen ska klarar 10 Hz kan man då säga att man kan höra något under 20 Hz.

Redigerat av hmarkstrom, 04 September 2014 - 14:26.

Postad 04 September 2014 - 11:59

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 1

I min barndom så fanns inte ens xtz.
Här du inte märkt hur dom säljer in sina produkter.
På detta forum.
Varför är dom osynliga på andra forum.
Kanske något att fundera över.

Jag har vid tidigare tillfälle skrivit att du har mycket kunskap och jag gillar läsa dina inlägg (håller inte alltid med dig :) )
Tillverkarna har troligen olika sätt på att kommunicera med kunden, XTZ i det här fallet skriver på MHB eftersom många utav deras kunder är bla här. Finns andra forum där dom också är aktiva (på engelska)
Ino Audio (Ingvar Öhman) händer mycket på faktiskt.se Där deltar han i en massa trådar men även den som handlar om Ino Audio (hans egna märke) Ino Audio var bara ett exempel. En himla duktig och härlig människa för dem delen.

Andra pumpar ut en massa på reklam i alla möjliga medier. Det är vi konsumenter som får avgöra om det är bra produkter eller ej. (XTZ har till å med öppet köp)

Fins många nya/unga märken på marknaden men det behöver inte betyda Adde dom inte är bra.

Klart att dom som har mer pengar har då större resurser och möjligheter men till och med dom lyckas att ibland släppa mindre lyckade produkter.

Jag försvarar inte XTZ. Jag är inte förtjust i hela deras sortimentet men helheten är bra. Många trivs med XTZ pga priset, många är medvetna om att det finns bättre men bättre är ofta dyrare. DIY är en annan väg att gå men denna väg är inte alla villiga att ta. Dom som hissar märket, vilket märke det nu må vara är troligen kunder/personer som är nöjda med sina produkter och/eller tror på Adde en eventuell kommande produkt blir bra.

Bättre finns det säkert men frågan är om man har råd. Då måste man ju börja någonstans.

Jag är en kund som är nöjd med mina produkter från XTZ och tror på den kommande 3x12 :)

Men det finns säkerligen bättre!
Har varken ork, lust, kunskap eller möjlighet med DIY för tillfället och mer pengar är jag inte sugen på att pung ut på andra märken.
Det blir Ino Audio fram för den delen till ett annat rum. Med det är i framtiden :)

Redigerat av RobNB, 04 September 2014 - 12:04.

Postad 04 September 2014 - 15:59

Unregistered39f3573c
  • Unregistered39f3573c
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
robnb jag får säga jag gillar din läsning du får fram saker som jag tänker på ett väldigt bra sätt. ang diy som kalle sa till mig så är det så att jag inte har kunskap till att göra en bra låda som jag skulle ställa inne hos mig, och även visst som du säger xtz håller på här på forumet visst det köper jag med. men elgiganten som bombar våra brevlådor och vår tv? även ex man bygger DIY så har jag bara hört hur folk tjatar om lms 5400. varför? jo för dom är antagligen bra? ser du inte likheten är fast folk diskuterar sina tycken om xtz?

Postad 05 September 2014 - 07:56

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 1
Rensat bort inlägg där ni jämför element med element och inget av dem sitter i XTZ Cinema.

Diskutera DIY gör ni lämpligast i Gör det själv delen av forumet.

3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.